MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
Ontdek dit topic nu pas, leuk initiatief die ik zeker ga volgen Ga zelf geen stukjes schrijven, maar wel af en toe op nummers reageren denk ik zo.

Zelf vind ik Africa een zeer sterk nummer, waar de andere Toto hits in mijn ogen maar kaal bij afsteken (ik ken verder geen albums van ze en ben ook niet van plan die in de nabije toekomst te gaan beluisteren).

Can is af en toe echt geweldig, ook in dit geval. Heb even de lijst doorgekeken, jammer genoeg komt Aumg ( ) er niet in voor.

1920 [1970] Ali Farka Touré - Diaraby (1994)

Ik hou wel van Afrikaanse muziek, en dit is daar een voorbeeld van. Niet hét voorbeeld, maar een voorbeeld, inderdaad, want er zijn talloze soorten Afrikaanse muziek. Dit is een voorbeeld van lange sfeervolle uitgesponnen gitaarmuziek, met zo af en toe wat zang. Je waant je zo in Afrika, tijdens een roadtrip door bijvoorbeeld de Sahara. Mooi nummer en leuk dat het in onze top 2000 staat (en nog wel iets gestegen ook!).
Cijfer: 7

1919 [1485] Blondie - X-Offender (1976)

Eén van de leukste Blondie-nummers! De band die iedereen wel kent van Debbie Harry, waarschijnlijk toentertijd de natte droom voor vele pubers. Ze begonnen in de punkscene, maar maakten uiteindelijk gewoon dergelijke opgewekte poprockmuziek. Debbie Harry is een prima zangeres, en dit nummer heeft een erg leuk refrein. Gewoon echte feel-good-muziek, geweldig dat vrolijke orgeltje ook. Wie hier niet vrolijk van wordt is wel erg chagrijnig...
Cijfer: 8

1918 [1817] Daniel Lanois - The Maker (1989)

Daniel Lanois ken ik eigenlijk alleen als producer, ik wist niet dat ie zelf ook muziek maakt. Het is ook wel vrij saaie muziek. Het is een erg rustig nummer, en Daniel is wel een verdienstelijke zanger, maar het nummer is me iets te eentonig, en melodieus gezien is het ook nogal saai en eentonig. Ik kan de coupletten en refreinen nauwelijks uit elkaar houden, en instrumentaal gezien hoor ik ook nauwelijks wat interessants. Het luistert wel aardig weg, maar daar is alles mee gezegd.
Cijfer: 5

1917 [1320] My Bloody Valentine - Soon (1991)

Het album Loveless, waar dit nummer vanaf komt, is één van de meest overgewaardeerde albums die ik ken. Ik hou best van shoegaze, zo'n hele gitaarmuur is absoluut erg tof. My Bloody Valentine vergat echter dat ze ook nog wat goede liedjes moesten schrijven, wat ze uiteindelijk nog maar deden met Only Shallow. De rest van het album weet totaal niet te boeien. Gewoon wat gitaarmuren, met daaronder weggestopt wat dromerige zang. Natuurlijk is het aanwezig zijn van een 'liedje' niet essentieel, kijk maar naar genres als ambient of noise die ik ook nog wel kan waarderen. Toch wil het niet klikken met My Bloody Valentine. In dit nummer zijn de gitaarmuren wel tof, maar daaronder is een of ander knullig melodietje te horen, en wat vage zang. Als dit dan 7 minuten doorgaat, dan hoeft dat van mij niet zo. Dan wordt het alleen maar erg saai. Nee, doe mij maar Slowdive of Ride, bijvoorbeeld.
Cijfer: 2

1916 [1742] Can - Halleluhwah (1971)

Leuke experimentele krautrock. Kortgeleden het album Tago Mago ontdekt waar dit op staat, zeker erg leuk. Erg sterke drums kernmerken dit nummer. Het is een lang uitgesponnen nummer die ook vooral op de drums leunen, waarop de heren verder lekker hun gang gaan, en de niet al te sterke zanger soms nog een stukje zingt. Nee, echt goed zingen kan ie niet, maar storen doet dat geenszins. Verder komt er van alles langs, op een gegeven moment verdwijnen de drums bijvoorbeeld ineens voor een pianostukje en als de drums weer terug zijn, komt er ook een viool langs die niet helemaal lekker klinkt. Maar het klopt allemaal! Fascinerend nummer, fascinerend album, fascinerende band.
Cijfer: 9

1915 [1159] TC Matic - Elle Adore Le Noir (1985)

T.C. Matic, een Vlaamse band waar ik eigenlijk nauwelijks bekend mee ben, alleen heel vaag met Ooh La La La of hoe dat nummer ook heet... De zanger, Arno, heeft een doorleefde stem, en de instrumentatie is interessant te noemen. Het geheel is erg meeslepend, en je wordt de muziek echt ingetrokken. Er wordt met passie gezongen en gemusiceerd, en het lijkt naar een climax te gaan, waarna het langzaam naar een einde toewerkt, en die climax uitblijft. Mooi opgebouwd, en vol met spanning. Sterke rockmuziek van onze zuiderburen.

1914 [1233] Animal Collective - Fireworks (2007)

Eén van de beste Animal Collective-nummers. De hoogtepunten van die band zijn ook meteen echt heel geweldige nummers. Dit is daar een goed voorbeeld van. Het nummer leunt op een geluidje wat wel op een stoomtrein lijkt. Er zit een bepaalde gekte in het nummer die onder de oppervlakte blijft, en er niet helemaal uitkomt. Dit is net wat er zo sterk aan is. Allemaal vage geluidjes op de achtergrond, ineens een pianodeuntje dat erin komt, de zanger die soms bijna richting schreeuwen gaat, en dan ineens weer een vrolijk koortje. Er gebeurt een hoop, maar dat merk je nauwelijks, en het klinkt wel allemaal als een geheel. Ook is het toch melodieus erg goed, en klinkt het allemaal alsnog vrij toegankelijk. Erg knap om zoiets te maken als je het mij vraagt. Werkelijk een fantastisch nummer dat ik continu op repeat kan draaien.
Cijfer: 10

1913 [1015] The Decemberists - The Mariner's Revenge Song (2005)

Aha, dit is een nominatie van mij. Twee gewéldige songs achter elkaar, hoe is het mogelijk? Zo te zien is het nummer wel behoorlijk gedaald, helaas. Het is een van de beste nummers van de band, en een soort van Jonas en de Wallevis-verhaal. Colin Meloy verhaalt gepassioneerd over hoe hij wraak wil nemen op iemand die vroeger zijn leven zat te verzieken, en mee gaat op een schip waar die man kapitein is. Maar het gaat mis... ze krijgen schipbreuk door een aanvallende walvis, en alle opvarenden komen te overlijden, behalve hij en degene waar hij wraak op wil nemen. Die worden opgegeten door de walvis, en daar vertelt ie het hele verhaal... in de vorm van dit liedje. Het wordt begeleid door een accordeon wat het zeemanssfeertje nog wat versterkt. Het is een lang epos van bijna negen minuten, maar toch blijf je door de tekst continu geboeid, en ook muzikaal gezien zit het ontzettend goed in elkaar. Van de ietwat valse vrouwenzang die zijn moeder moet voorstellen tot het meeslepende instrumentale stuk erna, van de sterke keuze wat betreft instrumenten (accordeon, cello) tot het moment dat de walvis hun opslokt (wat ook te horen is in de muziek). Even een buiging voor de Decemberists:
Cijfer: 10

1912 [1328] Yello - Bostich (1980)

Hé hebben we Yello ook weer. Hun eerste single, geloof ik. Er wordt snel gepraat over electronische beats, we hebben geschreeuw over leuke percussie. Nog wat geinig synthesizer-gedoe en we hebben een liedje. Toch vind ik het wel geinig. Niet heel opzienbarend, maar het heeft zeker wat, het klinkt erg sympathiek. Het is nog maar 1980, maar dit klinkt al heel erg jaren '80. Leuk om eens te horen, niet iets om vaak op te zetten.
Cijfer: 6,3

1911 [0728] Sonic Youth - Eric's Trip (1988)

Sonic Youth, een door velen geliefde rockband. Dit nummer heeft zelfs voor de bandnaam van een andere band gezorgd, Eric's Trip dus. Bij mij is er nooit echt zo'n klik gekomen met Sonic Youth, het wil niet helemaal tussen mij en hun muziek. Leuke rockmuziek, maar that's it. Dat gaat ook op voor dit nummer. Ik hoor het niet, wat er zo geniaal aan is. Gewoon een prima rocksong, niks meer niks minder.
Cijfer: 6,8

Niet verwonderlijk dat Arrie Scott Walker zo kan waarderen als hij ook Marc Almond goed vindt (Marc tapt regelmatig uit hetzelfde vaatje als Scott's beginperiode).

1940: [1941] Genesis - Duke's Travels (1980)
Ondanks een wat te hoog bombastgehalte vind ik het wel knap geconstrueerd, al slaat de verveling wel eens toe tegen het einde.

1939: [1948] Low - In Metal (2001)
Nog een band ontdekt vanwege MuMe. Prachtige bezwerende en rustgevende song, ik hou ook erg van dat mysterieuze sfeertje. Jammer dat ik hun debuut niet kan verkrijgen.

1938: [-------] The Mothers Of Invention - Little House I Used To Live In (1969)
Een 18 minuten werkstuk waarin zowat van alles voorbijkomt: jazzy pianostukjes, gitaarsolo's, drumsolo's, violen ... maar voor mij is het teveel van het goede hoe knap het ook mag wezen, er is te weinig samenhang.
Cijfer: 6

1937: [1768] The Band - It Makes No Difference (1975)
Een band die ik ten zeerste waardeer, heel mooie stemmen met wat soul en aangename song met subliem instrumentaal einde.
Cijfer: 8,5

1936: [1024] Johnny Cash - God's Gonna Cut You Down (2006)
Zulke beat verwacht je niet bij een Johnny Cash-nummer maar past hier wonderwel bij. Verder een degelijk en typisch Cash-nummer.
Cijfer: 7,5

1935: [-------] Scott Matthew - White Horse (2009)
Erg emotioneel gezongen hoewel wat theatraal, ook de pianobegeleiding is schitterend en sober tegelijk waarbij de passend invallende violen de sfeer nog verhogen. Prachtig gewoonweg!

1934: [-------] Atmosphere - The Waitress (2008)
Het tweede Atmosphere-nummer en wederom een prima song (en ik ben zo geen hiphop-liefhebber!). Subliem piano-intro en aanstekelijke baslijn en dito raps.

1933: [1343] Kashmir - Melpomene (2003)
Rustig en dromerig nummer (de zang heeft inderdaad wat weg van Radiohead) dat na een tijd openbarst, de melodie en baslijn liggen mij goed in het oor.

1932: [1878] Death Cab For Cutie - Crooked Teeth (2005)
Nu terug gitaarrock, vrij simpel nummer maar catchy zoals het moet zijn met aangename zang en baslijn.

1931: [-------] Supersister - No Tree Will Grow (1971)
Erg somber en mysterieus klinkend waarbij de synths een hoofdrol spelen, het zou goed als soundtrack dienst kunnen doen. Knap gemusiceerd.

LucM schreef:
1935: [-------] Scott Matthew - White Horse (2009)
Erg emotioneel gezongen hoewel wat theatraal, ook de pianobegeleiding is schitterend en sober tegelijk waarbij de passend invallende violen de sfeer nog verhogen. Prachtig gewoonweg!

Ik ben blij dat het dit jaar wel de lijst heeft weten te halen. Vorig jaar haalde dit nummer het niet wat ik toen niet verwacht had. Vandaar een tweede kans gegeven met nu gelukkig wel een entree in de top 2000.
Samen met Marc Almond's Nijinsky Heart en The Irrepressibles' In This Shirt mijn favoriete eigen nominaties die alle drie gelukkig zijn opgepikt (terwijl ik het van die twee weer minder verwacht had).

Volgend jaar hoger?

LucM schreef:
aanstekelijke baslijn en dito raps.

Heb je de lyrics beluisterd? Die zijn heel wat minder aanstekelijk

Overigens één van mijn favoriete hip-hop nummers of all time en mijn favoriete Atmosphere nummer (en dat zegt heel wat). Voor een belangrijk deel door de lyrics.

1930: [1824] Adele - Make You Feel My Love (2008)
Het orgineel van Bob Dylan kende ik allang maar Adele doet er te weinig mee, hier kan ze mij nauwelijks boeien. Blijkens haar recente hits is ze duidelijk gegroeid.
Cijfer: 4

1929: [0638] Travis - Turn (1999)
Travis brengt pure pop zonder voor- of achtervoegsels of pretenties maar daarin zijn ze wel een meester in. Prima zang, sterke melodie en het klinkt niet te zoet of melig.

1928: [-------] Tenpole Tudor - Wunderbar (1981)
Een goed gemaakt fuifnummer verdient ook een hoog cijfer. Vrolijk en grappig zonder pretenties zoals het hoort en het refrein klinkt alsof je favoriete voetbalteam zojuist een doelpunt heeft gescoord.

1927: [1311] Bloc Party - Like Eating Glass (2005)
Lekker opzwepend en energiek nummer waarbij de bas en drums een belangrijke rol spelen. Hoekig en strak gespeeld, die gitaarlijnen zijn op het eerste gehoor simpel maar effectief.

1926: [1729] Theatre Of Hate - Do You Believe In The Westworld (1982)
Ook dit is opzwepend en origineel bovendien, heel leuk ritme en gitaar, maar dat slotstuk had voor mij niet gemoeten.

1925: [-------] The Courteeners - The Opener (2010)
Het leuke van MuMe is dat je minder bekende bands leert kennen die ook de moeite waard zijn. Dit is ook weer een lekker nummer: vrolijke en aanstekelijke melodie, afwisselend en degelijke zang en begeleiding. Alleen dat accent klinkt mij wat vreemd.

1924: [-------] Toto - Africa (1982)
Misschien not done voor sommigen maar zeker in de beginperiode heeft Toto toch een aantal sterke songs gebracht zoals deze: origineel ritme, prima stemmenwerk, smaakvol gearrangeerd, terechte klassieker.

1923: [-------] Scott Walker - The Old Man's Back Again (Dedicated To The Neo-Stalinist Regime) (1969)
Scott Walker vind ik een prachtstem hebben die zich uitstekend leent voor dit soort donkere nummers. Met veel gevoel voor drama gezongen maar nooit over de top en de instrumentatie staat volledig in dienst van de song.

1922: [-------] The Meters - Funky Miracle (1969)
Ondanks de titel is het voor mij meer easy listening dan funk. Wel knap gemusiceerd - die bas en gitaar vind ik prima - maar ook een beetje eentonig.
Cijfer: 6,5

1921: [-------] William Bell - I Forgot To Be Your Lover (1968)
Een minder bekend soulnummer maar zeer de moeite waard, met veel overgave gezongen en functionele begeleiding, de jaren '60 hebben veel goede soulnummers geleverd.

aERodynamIC schreef:
(quote)

Ik ben blij dat het dit jaar wel de lijst heeft weten te halen. Vorig jaar haalde dit nummer het niet wat ik toen niet verwacht had. Vandaar een tweede kans gegeven met nu gelukkig wel een entree in de top 2000.
Samen met Marc Almond's Nijinsky Heart en The Irrepressibles' In This Shirt mijn favoriete eigen nominaties die alle drie gelukkig zijn opgepikt (terwijl ik het van die twee weer minder verwacht had).

Volgend jaar hoger?

Ah, In This Shirt, die heb ik al meerdere keren punten gegeven in de ladder, ontzettend goed nummer!

In This Shirt vind ik een van de beste nominaties dit jaar. Wanneer komt hij eigenlijk langs?

Geen idee, hopelijk duurt dat nog een tijdje.

1940 [1941] Genesis - Duke's Travels (1980)

Na een vreselijk saai en fout begin dat bestaat uit – u merkt het, niet mijn favoriete instrument - synths, lijkt het net wat beter te worden, maar nee; het vervalt weer in oeverloos en wel heel erg jolig geneuzel van synths dat zo de soundtrack van een of andere antieke racegame zou kunnen zijn. Eindigend met een even slecht stukje met een of andere zanger (durf nu geen namen meer te noemen. ) met een wel heel erg kleurloze stem. Ik zou – na het kleine, wel aardige stukje in het begin – werkelijk geen enkel pluspunt kunnen noemen hieraan. Vooruit, het drumwerk is ook niet slecht. Een half puntje daarvoor en voor het eerdergenoemde stuk.
Cijfer: 1,5

1939 [1948] Low - In Metal (2001)

Een bezwerend popnummer met als zang de onweerstaanbare Mimi Parker. Het tempo ligt erg laag en alles leunt tegen de apathie aan. Je moet er inderdaad van houden, maar dat doe ik. Low is zeer kundig in het creëren van een sfeer die onder je huid kruipt en je niet meer loslaat en past dat ook hier tot in de puntjes verzorgd toe.

1938 [-------] The Mothers Of Invention - Little House I Used To Live In (1969)

Een schoolvoorbeeld van hoe belangrijk samenhang is. Al de stukken die hier gespeeld worden bevallen me prima, maar er is helemaal niets dat ze verbindt. Dat maakt het vermoeiend om dit stuk te luisteren, dat nogmaals prima in elkaar zit. Zonde.
Cijfer: 4

1937 [1768] The Band - It Makes No Difference (1975)

Muziek waar een personage uit een willekeurige B-film mee melancholisch door de stad loopt/ op het strand naar de ondergaande zon kijkt. Muziek die op youtube volstaat met reacties als ‘OMG, waarom maakt niemand dit meer’, ‘Thumbs up als je alles goed vindt dat ouder dan 25 jaar is’ of ‘ik ben 15 en ik hou hiervan en alles van nu is kut want kijk maar naar hiphop thumbs up’. Muziek die geadoreerd wordt vanwege het knappe solootje, terwijl het nummer eigenlijk alleen maar uit een paar oereenvoudige akoordjes bestaat. Kortom, muziek waar ik een gigantische hekel aan heb. Zó oubollig, zó saai..
Cijfer: 1

1936 [1024] Johnny Cash - God's Gonna Cut You Down (2006)

Meneer Cash vernieuwde zichzelf in ieder geval wel; dat heeft hij hier dus bewezen. Een wat hypnotiserend nummer dat het erg moet hebben van zijn aangename ritmes in de zanglijnen en zijn catchy refrein, maar ook van de goede zang van Johnny, de prima tekst en de duistere sfeer. Erg fijn, ook al is deze misschien iets te kort.

1935 [-------] Scott Matthew - White Horse (2009)

Het laatste album is al bekend bij en gewaardeerd door mij en deze had ik ook al wel eens eerder gehoord. Matthew heeft een wat Hegarty-achtige stem, maar met als groot verschil dat, ondanks de drama in zijn stem, hij me niet de negatieve rillingen bezorgt. Je moet ervan houden; ook in de instrumentatie is een wagonlading drama verwerkt, die nog net voor het randje van kitsch is. Maar ik doe dat wel, al is dit niet zijn beste.
Cijfer: 7,3

1934 [-------] Atmosphere - The Waitress (2008)

When Life Gives You Lemons… is voor mij één van de betere hiphopalbums die ik ken, en deze is één van de betere nummers die erop staat. Slug flowt, voor de verandering, als een gek en de tekst is typisch Atmosphere; met een heerlijke twist, hier op het einde. Ook Ant bewijst hier aan de top van producers te staan; een verrukkelijk fluitje in de beat en een prachtige piano op het begin en einde dragen beide mee aan het ultieme genot dat dit duo perfect kan geven.
Cijfer: 9,8

1933 [1343] Kashmir - Melpomene (2003)

Begint ingetogen met wat fijne elektronica, maar wordt later wat grimmiger. De zanger heeft een aparte stem en de percussie ramt vastberaden zijn ritme over de gitaarloopjes die uiteindelijk uitkomen in een grote uitbarsting van instrumenten met de ijle stem van de zanger die er overheen krijst. Kortom; had inderdaad zo Radiohead kunnen zijn, mits de zanger een wat hogere stem had. Best wel goed, maar als ik iedere twee seconden Radiohead denk, ontbreekt er toch wel wat aan eigen gezicht.

1932 [1878] Death Cab For Cutie - Crooked Teeth (2005)

Erg charmant en heerlijk onpretentieus popliedje dat instrumentaal erg goed in orde zit; heeft wat lekkere onverwachte twists in de gitaren soms. Ook een erg fijne, repetitieve zanglijn die vrolijk maakt en uitnodigt tot nog een keer draaien. En dan nog eens. En misschien nog eens, om het af te leren.

1931 [-------] Supersister - No Tree Will Grow (1971)

Niet onaardig, lekker duister en statig nummer. Klinkt over het geheel prima, zelfs als de piano en de zang een wat afgezaagd en kinderlijk melodietje vormen, alhoewel de instrumentale stukken het best blijven klinken. Niet uitzonderlijk, wel goed.
Cijfer: 7,3

En ik verontschuldig me alvast voor de erg lage onvoldoendes die ik gaf.

@Hoi123, de zanger van Duke's Travels is, je kent hem misschien wel... Phil Collins.

Is dat niet de drummer? Maar het zou logisch lijken, ben ook zeker geen fan van zijn stemgeluid.

Casartelli (moderator)
Arrie schreef:
@Hoi123, de zanger van Duke's Travels is, je kent hem misschien wel... Phil Collins.

De drummer trouwens ook

hoi123 schreef:
Is dat niet de drummer? Maar het zou logisch lijken, ben ook zeker geen fan van zijn stemgeluid.

Klopt, ook de drummer. Peter Gabriel was de zanger van Genesis, maar die verliet de band op een gegeven moment en ging voor een solocarrière. De rest had blijkbaar geen zin om ermee te stoppen, en dus werd Phil Collins, de drummer, toen ook maar de zanger. Dat heeft ze overigens geen windeieren gelegd.

Overigens klinkt Kashmir over het algemeen niet echt als Radiohead hoor. In ieder geval kan ik de associatie bij dat nummer begrijpen, maar ze hebben toch wel een eigen gezicht.

hoi123 schreef:

En ik verontschuldig me alvast voor de erg lage onvoldoendes die ik gaf.

Geeft niks, al is van te voren jezelf verontschuldigen voor iets wat je al gedaan hebt ook wel weer apart

Zeer vermakelijke stukjes al ben ik het eigenlijk nooit met je eens

Ik begin het eigenlijk ook steeds minder met hem eens te zijn. Het wordt steeds minder met zijn smaak, eigenlijk heb ik het idee dat ie een beetje een snob begint te worden.

Stomme Roeland, laten we hem bennen

Ikzelf ken echt te weinig nummers om te zeggen of ik het in grote lijnen met je eens ben of niet

Nee, ik heb gewoon een erg grote hekel aan gezichtloosheid en clichés, iets dat vele dingen uit de ladder hebben. Maar te pretentieus vind ik ook buitengewoon irritant. Zullen we het op kritisch houden?

En danku, vigil.

hoi123 schreef:
Nee, ik heb gewoon een erg grote hekel aan gezichtloosheid en clichés, iets dat vele dingen uit de ladder hebben.

Valt toch wel mee?

Gezichtloosheid niet heel veel, clichés wel. Maar dat is ook niet altijd de reden dat ik onvoldoendes geef. Er zijn genoeg nadelen die van een nummer kunnen zijn. Gelukkig ook veel voordelen.

2000 [1912] Andrew Bird - A Nervous Tic Motion Of The Head To The Left (2005)
Een paar jaren '90 platen van Andrew Byrd vind ik erg leuk, maar zijn latere werk vind ik eigenlijk maar saai. Het klinkt allemaal best mooi allemaal, maar het spreekt me nergens echt aan. Dit nummer is daar weer een treffend voorbeeld van.

1999 [1249] New Model Army - Vagabonds (1989)
Goed, ik raakte nu al de aandacht kwijt... Na een tweede keer opzetten kan ik wel concluderen dat ik hier niet heel warm van wordt. Doet me ergens wel een beetje aan The Levellers denken.
Cijfer: 4,5

1998 [1243] Ray Charles - Come Rain Or Come Shine (1959)
Leuk, Ray Charles. De laatste tijd draai ik wat oude uptempo dingen van hem, maar ook 'traag' is hij goed natuurlijk. Dit vind ik geen hoogvlieger, maar het is wel aangename luistermuziek.

1997 [1166] Les Negresses Vertes - Zobi La Mouche (1988) [/quote]
Dit is wel een hoogvlieger wat mij betreft, de eerste. Inmiddels ook uitgegroeid tot mijn favoriet van de band, mede door een fantastische liveversie die ik eens op YouTube aantrof. Heerlijk nummer, ik zou Mlah wat vaker moeten draaien. Fijne stemmen ook.

1996 [1399] Yes - Awaken (1977)
Oei, 15 minuten Yes. Gelukkig was het voorbij voordat ik er erg in had, maar bij dit soort nummers mis ik vaak een beetje samenhang. Sommige stukjes zijn wel mooi, anderen mij te dramatisch, maar ik raak in het geheel toch een beetje de draad kwijt.

1995 [-------] Atmosphere - Always Coming Back Home To You (2003)
Ook ik begin Atmosphere steeds meer te waarderen, met name door de song van het jaar-topics. Prima nummer dit, al is het mij net iets te laidback. De bonustrack die er op het album achteraan komt is trouwens drie klassen minder. Beetje jammer.

1994 [1833] Frank Zappa - Cosmik Debris (1974)
Tsja, met Frank Zappa heb ik vooralsnog niet zoveel. Ik vind zijn muziek vaak te bedacht en kan hem ook zelden op een mooie melodie betrappen. Dit nummer doet me ook weinig. Het zal ongetwijfeld vernuftig in elkaar steken, maar geef mijn portie maar aan Fikkie.
Cijfer: 3,5

1993 [1613] Happy Mondays - Step On (1990)
En dit is voor mij de tweede topper uit de lijst. Echt een heerlijk Madchester-plaatje van een legendarische popgroep. Heel erg begin jaren '90 inderdaad met die ravepiano en het achtergrondkoortje. Krijg gelijk zin een hele serie van dit soort nummers te draaien, maar Calexico staat al te trappelen. De jongere users kennen de zanger van dit nummer wel van Gorillaz' Feel Good Inc., denk ik.

1992 [1930] Calexico - The Black Light (1998)
Dit was voor mij een kleine ontdekking: ik heb met name tijdens de ladder heus wel eens wat Calexico voorbij horen komen, maar nooit bleef het echt hangen. Nu wel. Ik moet hier maar eens achteraan. Het klinkt me een beetje in de oren als een combinatie van bands als Low, Swell en Tindersticks, maar dan met wat meer suspense.

1991 [0619] The Last Shadow Puppets - My Mistakes Were Made For You (2008)
Ik zag toevallig dat op de b-side van de single nummers van Lee Hazlewood en Burt Bacharach staan en dat zijn geen toevallige keuzes volgens mij. Dit nummer van maatjes Miles Kane en Alex Turner zit ook een beetje in het straatje van rijk georchestreerde pop. Voor mij een moderne klassieker en een van de mooiste liedjes die Turner schreef.

Bij deze 10 nummers zitten 4 binnenkomers. En de verdeling over de decennia is zo:
3 uit de jaren 00, 2 uit de jaren 90, 2 uit de jaren 80 en 3 uit de jaren 70.

1910 [1426] Violent Femmes - Blister In The Sun (1982)

Violent Femmes maakt opgewekte popliedjes. De zanger heeft een aanstekelijke stem omdat hij een klein beetje vals zingt. Maar juist dat maakt dit nummer erg leuk. Blister In the Sun is een popklassieker met een refrein dat niet uit je kop te branden is. Een geweldig nummer, al hebben ze één betere. En ik raad iedereen het album aan.

1909 [-------] Oceansize - Women Who Love Men Who Love Drugs (2003)

Oceansize is iets heel anders dan de pop van Violent Femmes. Het is pure rock. Echte progrock welteverstaan. Het nummer bouwt zich rustig op. Gaat dan flink rocken. Wordt dan weer rustig. Het 2de rustige stuk is wel een mooie melodie en er is een mooi einde. Maar het eerste deel is onnoemelijk saai. Het 2de deel kan dit nummer naar een voldoende trekken.

Cijfer: 6,3

1908 [1751] The Modern Lovers - Pablo Picasso (1976)

Een grappig maar leuk nummer. De manier waarop ze Pablo Picasso zingen is erg pakkend. Het is niet een ontzettend hoogstaand niveau, maar het is een erg leuk nummer om af en toe op te zetten. Ik ga het album hiervan maar'ns opzoeken, volgens mij is dit wel leuke muziek.

Cijfer: 7,8

1907 [1005] Wilco - How To Fight Loneliness (1999)

Het tweede nummer van Wilco. En van het album Summerteeth. How to Flight Loneliness is een parel van een nummer. De droevige piano ondersteunt de breekbare zang van de zanger. Het is mooi genoeg om 4 minuten lang op hetzelfde tempo door te kabbelen. Het wordt nergens saai en dat kan alleen aan de mooie compositie liggen.

1906 [-------] Snow Patrol - Just Say Yes (2009)

Ik moet zeggen dat ik dit stiekem een leuk nummer vind. Ik heb totaal niks met Snow Patrol, Chasing Cars vind ik maar een slap nummer en in alles staan ze in de schaduw van Coldplay. Maar dit nummer, dat vind ik dan weer erg mooi. De opbouw naar het refrein is steeds erg goed, en het refrein zingt natuurlijk heel goed mee. Ik had deze hit niet in onze top 2000 verwacht, maar van mij mag ie blijven.

Cijfer: 8,3

1905 [0956] Antony And The Johnsons - One Dove (2009)

Oh, oh, oh, wat is dit mooi. Antony & the Johnsons is één van mijn favoriete groepen. En Antony Hegarty moet misschien wel de mooiste stem hebben die er is. Vooral op I Am a Bird Now gaat hij recht je ziel in. En ook bij dit nummer is dat zo. One Dove is een van die prachtige pianonummers van hem. Volgend jaar wil ik hem graag weer rond de plek 956 zien, want hier hoort hij niet thuis, wat een klasseverschil met de vorige nummers.

Cijfer: 9,5

1904 [1493] Black Sabbath - Planet Caravan (1970)

Black Sabbath vind ik erg goed, net als Ozzy Osbourne solo, misschien vind ik dat nog beter. Maar waarom dit nummer erin staat? Op het album is het niet meer dan een sfeervol tussendoortje. Een rustmoment na het meesterlijke Paranoid, een opstapje naar het al even geweldige Iron Man. Nee dit nummer doet het niet voor mij. Pluspuntje is wel het gitaarspel, dat dan wel weer erg mooi is.

1903 [1264] Electric Light Orchestra - 10538 Overture (1971)

10538 Overture weet me goed te vermaken. De ietwat valse zang boeit continu en het refreinachtige stukje, met aaah aaah, is fantastisch. Het instrumentgebruik is goed gekozen. De gitaarsound is om je vingers bij af te likken. En om maar te zwijgen over de toevoeging van de blazers. Een moddervet nummer van Electric Light Orchestra op nummer 1903.

1902 [-------] Fields Of The Nephilim - Last Exit For The Lost (1988)

Het nummer duurt eigenlijk te lang, maar is wel heel mooi. Er is een zeer degelijke opbouw met zang. Tussen de zangstukken door volgen steeds korte instrumentale stukken. Hoe verder het nummer vordert, hoe meer ik de stem van de zanger ga waarderen, zijn stem doet me aan een andere zanger denken, waar ik niet zo snel kan opkomen. En eigenlijk is het nummer zo voorbij, dat te lang duren valt reuze mee, gewoon een erg goed nummer. En o, die climax is adembenemend mooi.

1901 [-------] Pavement - Gold Soundz (1994)

Samen met One Dove is dit de topfavoriet van deze 10 en met The Waitress en My Mistakes Were Made For You de favoriet van deze 100.
Pavement vind ik een geweldige band. De indierock hoort tot het beste van het genre. Het album waar dit nummer op staan is een van mijn favorieten en zal ongeveer op 20 staan van mijn favoriete albums-lijstje. Gold Soundz vind ik dan ook nog ongeveer het best. Dit nummer is onweerstaanbaar en zo ontzettend goed. Het duurt eigenlijk veel te kort. Maar genieten doe ik zeker van dit nummer.

Cijfer: 9,8

En de eerste honderd hebben we gehad.

Een overzicht van de eerste 100 nummers:

1911 [0728] Sonic Youth - Eric's Trip (1988)
1912 [1328] Yello - Bostich (1980)
1913 [1015] The Decemberists - The Mariner's Revenge Song (2005)
1914 [1233] Animal Collective - Fireworks (2007)
1915 [1159] TC Matic - Elle Adore Le Noir (1985)
1916 [1742] Can - Halleluhwah (1971)
1917 [1320] My Bloody Valentine - Soon (1991)
1918 [1817] Daniel Lanois - The Maker (1989)
1919 [1485] Blondie - X-Offender (1976)
1920 [1970] Ali Farka Touré - Diaraby (1994)
1921 [-------] William Bell - I Forgot To Be Your Lover (1968)
1922 [-------] The Meters - Funky Miracle (1969)
1923 [-------] Scott Walker - The Old Man's Back Again (Dedicated To The Neo-Stalinist Regime) (1969)
1924 [-------] Toto - Africa (1982)
1925 [-------] The Courteeners - The Opener (2010)
1926 [1729] Theatre Of Hate - Do You Believe In The Westworld (1982)
1927 [1311] Bloc Party - Like Eating Glass (2005)
1928 [-------] Tenpole Tudor - Wunderbar (1981)
1929 [0638] Travis - Turn (1999)
1930 [1824] Adele - Make You Feel My Love (2008)
1931 [-------] Supersister - No Tree Will Grow (1971)
1932 [1878] Death Cab For Cutie - Crooked Teeth (2005)
1933 [1343] Kashmir - Melpomene (2003)
1934 [-------] Atmosphere - The Waitress (2008)
1935 [-------] Scott Matthew - White Horse (2009)
1936 [1024] Johnny Cash - God's Gonna Cut You Down (2006)
1938 [-------] The Mothers Of Invention - Little House I Used To Live In (1969)
1939 [1948] Low - In Metal (2001)
1940 [1941] Genesis - Duke's Travels (1980)
1941 [-------] Mike Oldfield - Ommadawn (Part One) (1975)
1942 [0766] Suede - Pantomime Horse (1993)
1943 [1582] The Stone Roses - Sally Cinnamon (1987)
1944 [1756] Blackfield - Pain (2004)
1945 [1770] Sigur Rós - Fljótavík (2008)
1946 [0512] Coldplay - Amsterdam (2002)
1947 [-------] 65daysofstatic - Radio Protector (2005)
1948 [1555] The Specials - Rat Race (1980)
1949 [1518] A Tribe Called Quest - Electric Relaxation (1993)
1950 [1341] James Carr - The Dark End Of The Street (1966)
1951 [-------] Yello - Desire (1985)
1952 [0751] Grandaddy - Collective Dreamwish Of Upperclass Elegance (1997)
1953 [1476] PJ Harvey - Angelene (1998)
1954 [1719] Andrew Bird - Imitosis (2007)
1955 [1810] Spinvis - Wespen Op De Appeltaart (2007)
1956 [1853] Maxïmo Park - Apply Some Pressure (2005)
1957 [1205] Gnarls Barkley - Crazy (2006)
1958 [-------] Marillion - Somewhere Else (2007)
1959 [-------] Marc Almond - Nijinsky Heart (2010)
1960 [1899] Donny Hathaway - Giving Up (1971)
1961 [1927] Jóhann Jóhannsson - IBM 1401 Processing Unit (2006)
1962 [1658] Rainbow - Stargazer (1976)
1963 [1957] The Breeders - Safari (1992)
1964 [1772] The Coral - Dreaming Of You (2002)
1965 [1240] Sex Pistols - God Save The Queen (1977)
1966 [-------] Bruce Springsteen - Racing In The Street (1978)
1967 [-------] Trentemøller - Shades Of Marble (2010)
1968 [-------] Björk - Hunter (1997)
1969 [-------] System Of A Down - Toxicity (2001)
1970 [-------] Yo La Tengo - Autumn Sweater (1997)
1971 [-------] Magazine - A Song From Under The Floorboards (1980)
1972 [1438] Tom Waits - Christmas Card From A Hooker In Minneapolis (1978)
1973 [1123] Mike Oldfield - Hergest Ridge, Part 1 (1974)
1974 [1746] Lou Reed - Ecstasy (2000)
1975 [-------] The Allman Brothers Band - Ramblin' Man (1973)
1976 [-------] Wilco - Via Chicago (1999)
1977 [-------] Jerry Lee Lewis - Great Balls Of Fire (1957)
1978 [-------] Suzanne Vega - Knight Moves (1985)
1979 [1696] Animal Collective - Brother Sport (2009)
1980 [1939] Gram Parsons - $1000 Wedding (1974)
1981 [1330] The Chemical Brothers - Hey Boy Hey Girl (1999)
1982 [-------] Angus & Julia Stone - I'm Not Yours (2010)
1983 [0754] Heather Nova - Island (1994)
1984 [0686] Jimi Hendrix - Machine Gun (1970)
1985 [1603] The Skatalites - Guns Of Navarone (1967)
1986 [1462] Ray Lamontagne - Trouble (2004)
1987 [-------] Noah And The Whale - The First Days Of Spring (2009)
1988 [1908] The Fall - Cruiser's Creek (1985)
1989 [-------] Slint - Nosferatu Man (1991)
1990 [-------] Emmylou Harris - Boulder To Birmingham (1975)
1991 [0619] The Last Shadow Puppets - My Mistakes Were Made For You (2008)
1992 [1930] Calexico - The Black Light (1998)
1994 [1833] Frank Zappa - Cosmik Debris (1974)
1995 [-------] Atmosphere - Always Coming Back Home To You (2003)
1996 [1399] Yes - Awaken (1977)
1997 [1166] Les Negresses Vertes - Zobi La Mouche (1988)
1998 [1243] Ray Charles - Come Rain Or Come Shine (1959)
1999 [1249] New Model Army - Vagabonds (1989)
2000 [1912] Andrew Bird - A Nervous Tic Motion Of The Head To The Left (2005) [/quote]

hoi123 schreef:

Muziek die op youtube volstaat met reacties als ‘OMG, waarom maakt niemand dit meer’, ‘Thumbs up als je alles goed vindt dat ouder dan 25 jaar is’ of ‘ik ben 15 en ik hou hiervan en alles van nu is kut want kijk maar naar hiphop thumbs up’.

Ik vind dat ook zoiets irritants, ja...

herman schreef:

En dit is voor mij de tweede topper uit de lijst. Echt een heerlijk Madchester-plaatje van een legendarische popgroep. Heel erg begin jaren '90 inderdaad met die ravepiano en het achtergrondkoortje. Krijg gelijk zin een hele serie van dit soort nummers te draaien, maar Calexico staat al te trappelen. De jongere users kennen de zanger van dit nummer wel van Gorillaz' Feel Good Inc., denk ik.

Nee, van Gorillaz' Dare.

Bij deze 10 nummers zitten 6 binnenkomers. En de verdeling over de decennia is zo:
1 uit de jaren 10, 2 uit de jaren 00, 1 uit de jaren 90 3 uit de jaren 80 en 3 uit de jaren 60.

1930 [1824] Adele - Make You Feel My Love (2008)

Nee, ik geef dit cijfer niet om duidelijk te maken dat ik géén muzieksnob ben.
Wel geef ik dit cijfer omdat ik dit één van de betere hits van de laatste jaren vind. Ook al is het een cover, Adele geeft het een eigen, rokerige en melancholische sfeer door haar heerlijke stem. Hier wordt ze nog niet door zichzelf gedwongen om iedere vijf seconden te bewijzen dat ze zo goed kan zingen door te krijsen als een aangerand speenvarken. Hier zingt ze met ongelooflijk veel gevoel. Dan hebben we ook nog de ingetogen pianobegeleiding die de heerlijke akkoordencombinaties (jaja, ik weet het, niet zelf bedacht) geeft, de prachtige viool in het couplet en de herinneringen die ik aan dit nummer heb.

1929 [0638] Travis - Turn (1999)

Een eenvoudig popliedje verpakt in gitaren. Had volgens mij zo een grote hit had kunnen worden als de zanger niet zo op het randje zong, maar u weet waarschijnlijk al dat ik daar niet zoveel problemen mee heb. Misschien een iets te nietszeggende tekst, maar wel lekker mee te zingen en niet zo eenvoudig dat het storend wordt.

1928 [-------] Tenpole Tudor - Wunderbar (1981)

Nogmaals vraag ik me af wat de knarren die zeiken over dat er tegenwoordig alleen maar slechte muziek wordt gemaakt zouden zeggen als dit in 2011 uitkwam, de gitaren werden vervangen door synths – een instrument waar de meeste mensen van de Wunderbar-generatie toch wel fan van zouden moeten zijn, denk ik zo - en de naam van de uitvoerende artiest Black Eyed Peas of zo was. Ik snap dat dit leuk wordt gevonden uit jeugdsentiment of voor de jongere users misschien door de blijheid, maar dit is voor mij niet blij. Dit is stompzinnige, eencellige meestampmuziek die Oh Oh Cherso ook maakt. En dit staat dus hoger dan Slint, Björk en Calexico.
Cijfer: 2

Silent Alarm is één van de grootste ‘krimpalbums’ die ik in mijn korte leventje heb gehad. Was ik een jaar geleden totaal verrukt over de melodieën, teksten, stem van van Kele en hyperactieve drums, nu werkt het allemaal een beetje op mijn zenuwen. Like Eating Glass is desondanks nog steeds nog wel een nummertje dat ik wel kan waarderen, ook het drumwerk dat, eerlijk is eerlijk, echt buitenaards goed is. Komt misschien door het knappe gitaar –en basswerk.

1926 [1729] Theatre Of Hate - Do You Believe In The Westworld (1982)

Artiestennaam doet wat anders vermoeden, maar ook deze is wel wat opzwepend, al moet deze het ook hebben van zijn mysterieuze, tribale sfeer en het fijne baswerk. Lekker eigenzinnig, maar toch catchy; ik houd hier wel van. Ook de fijne blazers dragen daar aan bij.

1925 [-------] The Courteeners - The Opener (2010)

Fijn, hier zocht ik naar. Het totaalplaatje van de charmante stem van de zanger, de opzwepende drums , de violen en de originele gitaar verschaft een royale portie endorfine. Een nummer waar erg veel variatie in zit, maar toch mooi als een geheel opbouwt naar de fijne climax met heerlijke samenzang. Erg goed.

1924 [-------] Toto - Africa (1982)

Bewijs nummer 2 van mijn geenmuzieksnobheid ( ); dit is voor de verandering eens een jaren80-hitje dat niet op mijn zenuwen werkt. Het refrein klinkt gewoon erg catchy en de zang is niet storend. Fijne instrumentatie ook, knap hoe ze een synth nog enigszins tribaal kunnen maken. Allemaal niet heel erg hoogvliegend en toch ook wat te zouteloos, maar ook echt niet slecht.

1923 [-------] Scott Walker - The Old Man's Back Again (Dedicated To The Neo-Stalinist Regime) (1969)

Een geweldige protestsong. Allereerst is er natuurlijk die bas, erg prominent aanwezig maar erg genietbaar, die door hoekig door het nummer groovet. Dan hebben we nog meneer Walker zelf, die met zijn zeer aangename stem een erg goede tekst oplepelt, de heerlijke vioolpartijen, de groezelige sfeer en – jammer genoeg – de plotselinge fade-out. Snap niet zo goed waarom dat nou moet; als meneer Walker zo’n goed nummer kan schrijven, hoort hij er ook een fatsoenlijk einde aan te breien. Gelukkig verpest dat niet al de lol; een erg goed nummer dat hier nog vaker opgezet gaat worden.

1922 [-------] The Meters - Funky Miracle (1969)

Nou nou nou zeg, wat een pretentieuze titel. Zo miraculeus funky is dit echt niet; een wel leuk gitaarmotiefje dat het hele nummer wordt herhaald en een eveneens instrumentaal refreintje is hetgene dat blijkbaar, ik citeer, mijn speakers moet laten stinken van de funkyheid. Doet het niet; het klinkt allemaal wel lekker, maar ook zouteloos en niet zo funky als ik funk wel eens funky heb horen zijn

1921 [-------] William Bell - I Forgot To Be Your Lover (1968)

Have I told you / lately that I love you / Well if I didn’t / Darling I’m sorry
Het is duidelijk; dit mierzoet en erg slecht stukje tekst dat dit nummer opent bewijst dat meneer Bell niet het grootste talent heeft voor het schrijven van teksten. Jammer, want muzikaal is dit nu net een soulnummer dat me wel wat doet; Bell weet voor de verandering wel zijn emotie over te brengen op mij. Zijn treurige uithalen en het viooltje zijn in ieder geval alsnog wel reden om een enigszins hoog cijfer te geven.

Cijfer: 8,8

hoi123 schreef:

(...) nog steeds nog wel een nummertje dat ik wel kan waarderen, ook het drumwerk dat, eerlijk is eerlijk, echt buitenaards goed is.

Heel vroeger eens live gezien als voorprogramma van Interpol, in 2004 volgens mij. Kende die hele band toen nog niet maar die drummer viel me toen al het meeste op

Ah, Violent Femmes, leuk bandje was dat. Zal tegenwoordig waarschijnlijk het bekendst zijn doordat Gnarls Barkley het nummer Gone Daddy Gone van hun heeft gecoverd (en in die versie zat het ook onder een TMF-reclame). Dit is ook één van hun bekendste nummer, en schijnt over masturberen te gaan ('big hands, I know you're the one'). Leuk liedje, inderdaad gewoon een vrolijk popliedje, maar door de akoestische gitaar heeft het wat folk-achtigs. Ook leuk hoe de zanger steeds zachter gaat zingen tot 'ie uiteindelijk fluistert. Vrij repetitief liedje, maar het werkt wel.

Een vrij recent (2003) prognummer. Oké, ondertussen alweer acht jaar oud, maar aangezien de hoogtijdagen van de prog in de jaren '70 waren... In ieder geval, wat me opvalt is dat het allemaal erg helder klinkt, de gitaren enzo. Erg mooi geproduceerd. Wel moeilijk om na één luisterbeurt al over te oordelen, want het is niet echt een "liedje". Het is acht en een halve minuut lekker spelen en sfeer sceppen. Want dat is het wel, erg sfeervol. Het leunt vooral op de erg mooi klinkende gitaar, en de zanger zingt slechts af en toe wat. Erg mooi einde, waarbij er een soort koor inkomt, dat het erg zweverig maakt, waarna het nummer als het ware langzaam wegzweeft. Het nummer klinkt op het eerste gehoor in ieder geval zeker goed en erg interessant, mooie nieuwe binnenkomer.

Een op het eerste gehoor wat rommelig en eentonig rocknummer met een wat luidruchtige en niet al te beste zanger. Grappige tekst overigens, over hoe vroeger alle meisjes voor Pablo Picasso vielen. Geinig liedje, maar echt enthousiast word ik er toch niet van. Niet dat ik wat tegen rommelige rock of slechte zangers heb, maar op dit nummer werkt het gewoon niet helemaal lekker. Er zit ook geen emotie in, of melodie, of wat dan ook. Ik kan er prima naar luisteren hoor, maar het is het toch niet helemaal...
Cijfer: 5,5

Het tweede Wilco-nummer alweer, van hetzelfde album als de vorige. Dit klinkt wat fijner, omdat er hier wat meer pit in zit. Een wat deprimerende tekst over eenzaamheid. Ja, over wat je er tegen moet doen, waar de zanger geeft tips als 'de hele tijd lachen, je tanden laten schijnen tot het betekenisloos wordt en ze verscherpen met leugens'. Je kent ze wel, die mensen met de hele tijd zo'n blinkende neplach, hele foute types zijn dat... Anyway, wel een erg mooi melancholisch nummer. Gewoon een erg mooi popliedje, zo zouden ze allemaal moeten zijn.

Ah nee, dat meen je niet! Staat dit in onze top 2000?! Ik zou dit graag willen benoemen tot saaiste nummer ooit. Snow Patrol is een band die ooit aardige popmuziek maakte, maar steeds saaier is geworden, en dit is daar het dieptepunt van. Dit nummer had nog best oké kunnen zijn, maar er had véél meer pit in moeten zitten, Gary Lightbody klinkt alsof ie zingt omdat het maar moet. Op het moment dat in dit nummer het refrein erin komt, dan had dat vol energie gemoeten, daar had pit in moeten zitten. Veel saaier als in dit nummer had Gary niet kunnen zitten. Nee, hier wil ik verder niet veel woorden meer aan vuil maken, ik ga snel verder.
Cijfer: 1

Ah, Antony and the Johnsons, een love-it-or-hate-it-groep, vooral door de nogal pathetische zang van Antony Hegarty. Zelf kan ik het wel hebben, al zit ik wel een beetje tussen love en hate in. Soms kan ik het erg waarderen, maar meestal blijf ik hangen bij 'wel aardig'. Dit is een mooie pianoballad, vol emotie gezongen. Het zit op het randje van saai. Ik heb er door de drums en het blazertje ook een beetje jaren '50-jazz-beeld bij. Vergezocht, misschien, maargoed. In ieder geval vind ik dit echt wel mooi, maar niet zó mooi als velen vinden.

Dan komen we bij de band die misschien wel het begin van de metal heeft ingeleid; Black Sabbath. Dat gaat echter helemaal niet op voor dit nummer. Dit is een heel rustig en ingetogen nummer, erg sfeervol ook. Met leuke percussie, af en toe lijk je een fluitje te horen, en zang die nogal vervormd is wat een vervreemdend effect is. Alles bij elkaar heeft het een beetje een sfeer van door een duister woud heen te lopen, waar het ook wat spookachtig is. Helaas krijgen we op een gegeven moment wat gitaargepiel waar ik afhaak, maar verder kan ik dit zeker waarderen, en was dit niet echt wat ik had verwacht bij een Black Sabbath-nummer uit 1970.

Electric Light Orchestra, of hoe de Beatles hadden geklonken als ze door waren gegaan. Het is wel duidelijk welke band de grootste invloed voor Jeff Lynne was. Dat is ook meteen hier te horen. Met uiteraard wat typische ELO-strijkers. Verder rockt dit nummer voor ELO-begrippen meer dan normaal, maar verder eigenlijk maar een weinig boeiend nummer. De band is toch stukken beter in mooie popliedjes. Maar ik verwacht dat die later ook nog wel langs gaan komen.
Cijfer: 4,5

Fields of the Nephilim, die stond een paar jaar geleden nog, met een ander nummer, op plek 2000. Erg duistere en uitgesponnen rockmuziek, met ietwat aparte maar wel emotionele zang. Erg sfeervol, al kan ik de zang toch niet helemaal waarderen. Het nummer heeft een heel gespannen en bedrukkende sfeer. Als je dan de titel "Last Exit for the Lost" ziet, en dan de zanger teksten hoort zingen als: "We're getting closer, I can see the door", dan snap je waar het vandaan komt. Nogal een beladen nummer. Aan het eind komt er dan nog een versnelling in, "oh, we're getting closer, oh we're getting close now!" Erg sterk opgebouwd, mooie spanningsboog. Het lijkt namelijk langzaam naar een climax toe te gaan (waarin ze dan die uitgang bereiken). Het nummer weet ervoor te zorgen dat je op het puntje voor je tong zit. Uiteindelijk blijft de climax uit, en is het ineens afgelopen. Ik kon er wel meer van genieten dan ik had verwacht!

Pavement, leuk bandje is dat! Beetje lo-fi-achtig, wat leuke popliedjes. Moet ook meteen glimlachen om de tekst "and they're coming to the chorus now", waarna het refrein begint. Vind het zelf een heel leuk popliedje, erg aandoenlijk, ik weet niet precies waarom. Het is gewoon een heel simpel liedje, maar toch weet het me te raken. Misschien dat het een bepaalde melodie is, of gewoon het leuke gitaartje, of het totaalplaatje. In ieder geval is Pavement een band die ik steeds meer ga waarderen. Erg leuke liedjes heeft die band toch wel gemaakt, en deze valt er zeker onder.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:31 uur

geplaatst: vandaag om 06:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.