MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
1150 [0678] Carter The Unstoppable Sex Machine - A Prince In A Pauper's Grave (1991)

Een leuke bandnaam hebben ze al mee. Nu de muziek nog. Die is dik in orde. Spannend opbouwend couplet om daarna te ontsporen in een zeer krachtig melodieus refrein. Dan wordt dat nog een keer herhaald. Allemaal niet heel origineel maar wel erg lekker.

Cijfer: 7,8

1149 [1683] The Gathering - Eléanor (1995)

The Gathering is een band uit Nederland. Een metalband met een zangeres, dat roept natuurlijk meteen associaties op met Within Temptation. Het is ook wel vergelijkbaar, dit klinkt wel wat beter. Maar ik vindt het nou niet heel goed. Ik vind de zangeres wel goed maar niet echt passen. De instrumentatie is stukken beter, erg lekkere passages komen langs. Het refrein is trouwens wel heel mooi. Dat vindt ik een groot pluspunt. Het verhaaltje dat ik hier heb getypt kwam me erg bekend voor, op 1301 zijn ze ook al langsgeweest. Dit nummer is stukken beter. Dat wel.

Cijfer: 7,3

1148 [1959] Low - Monkey (2005)

De relaxende muziek die voelt als een sauna of een terminaal bad waarin de golfjes vreedzaam tegen je aan klotsen die Low normaal gesproken maakt is niet echt aanwezig op dit nummer. Het is een popgericht nummer met wat rock invloeden. Dat ligt ze goed, het refrein is dan ook fijn. Toch hou ik meer van wat ze normaal doen. Wat ik ook had met het reeds uitgekomen C'mon.

1147 [1014] Explosions In The Sky - With Tired Eyes, Tired Minds, Tired Souls, We Slept (2001)

Uit een gruizig begin rijst een mooie akoestische riff. En zo is dit nummer een aaneenschakeling aan mooie instrumentatie en daarmee ook verreweg het boeiendste nummer op Those Who Tell the Thruth. Bijvoorbeeld na 4 minuten, dat is echt fantastisch. Het nummer is één meeslepende sfeervolle tocht. Als ik dit nummer ook nog eens echt ga voelen kan dit uitgroeien tot één van mijn favoriete nummers. Wie weet?

Cijfer: 8,3

1146 [0893] The Kinks - Shangri-La (1969)

Shangri-La is een stuk anders dan liedjes van Village Green en Something Else. Het nummer heeft een andere structuur dan het standaardrecept. Het heeft een behoorlijk ingenieuze opbouw. Het akoestische stuk is ontroerend. Dan komen er al een klein beetje blazers om de hoek kijken. Dan volgt het beregoede refrein om weer te beginnen bij het couplet die nu meer is aangekleed, weer een refrein en dan een fantastische bridge. Qua couplet en refrein mag het misschien niet zoveel verschillen, maar in lengte, opbouw en de verscheidenheid ingebouwd in één nummer is anders dan we van de Kinks gewend zijn. Dit uitstapje van meneer Davies is in ieder geval zeer geniaal. Prachtig gewoon.

Cijfer: 9,3

1145 [-------] Arcade Fire - Rococo (2010)

Ik heb niet vaak de moeite genomen om The Suburbs te luisteren. Toch zal ik dit vaker moeten doen. Ik heb het album geloof ik twee keer geluisterd en de bekende nummers vaker. Zo ook deze. Gewoon de goede Arcade Fire-kwaliteit, erg leuk refrein en past perfect binnen het album. Toch vindt ik genoeg sterkere nummers op dit album.

Cijfer: 8

1144 [-------] Sufjan Stevens - They Are Night Zombies!! They Are Neighbors!! They Have Come Back From The Dead!! Ahhhh! (2005)

Het is de lengte die belemmerd dat ik dit album niet ontzettend vaak luister. De kwaliteit van de nummers zorgt er voor dat ik vaak delen van dit album opzet. Enkel eens in de zoveel tijd krijgt het album zaterdagochtendvroeg tijdens mijn krantenwijk. Je verbaast je telkens weer hoeveel ongelooflijke nummers erop staan. Van fluisternummers gaat het ook tot meer bombast zoals hier. Het refrein is catchy en die violen erbij maken het prachtig. De coupletten zijn eigenlijk even mooi, prachtig gezongen. De achtergrondzang op het laatst is ook ontroerend.

Cijfer: 9

1143 [1314] Godspeed You! Black Emperor - East Hastings (1997)

Het begin van dit 18 minuten durend stuk wekt meteen interesse. Er volgt een stilte en dan hoor je een akoestische gitaar. Dit duurt dan even en voor mij wordt het eerste echt mooie moment als de drums erin komen. Na de stilte na 8 minuten begint misschien wel mijn favoriete passage van Godspeed. Het is een van de momenten ( zoals ook bij Moya) waar ik helemaal mee ga in de muziek. Dit weten ze tot het einde vol te houden.

1142 [-------] Ultravox - The Voice (1981)

Ultravox ken ik alleen van Vienna. Ze hebben blijkbaar wel meer gepresteerd dan dat. The Voice bijvoorbeeld. Het is een zeer vrolijk popnummer met een fijne vlotheid. Hier is helemaal niks mee, het is zelfs best wel fantastisch.

Cijfer: 8,5

1141 [1020] Manu Chao - Me Gustas Tu (2000)

1998 was het jaar van de Spaanstalige muziek denk ik zo. Reeds kwam Buena Vista Club voorbij, ook uit '98 en nu Manu Chao. Ik verwarde de naam eerst met Mando Diao en dacht: maken die gasten ook spaanstalige muziek? Maar het is wel degelijk een andere band. Dit nummer mag gerust een symbool voor de zomer en vrolijkheid genoemd worden. Het laat je zweven, het laat je intens genieten.

die gitaar in East Hastings is toch echt niet akoestisch... en die in Explosions in the Sky geloof ik ook niet.

Snoeperd schreef:
1998 was het jaar van de Spaanstalige muziek denk ik zo. Reeds kwam Buena Vista Club voorbij, ook uit '98 en nu Manu Chao.
Hoe bedoel je? Dit nummer komt uit 2001. Dit is dus ook een foutje in de administratie.

O nee foutje van mij. Er staat 2000, dat zal wel kloppen. Maar hun debuutalbum stamt uit 1998 dus daarom. Dat heeft ook een groot aantal stemmen dus toen zullen ze ook al wel gehyped zijn.

The Scientist schreef:
die gitaar in East Hastings is toch echt niet akoestisch... en die in Explosions in the Sky geloof ik ook niet.

Ik heb er weinig verstand van, maar het klinkt toch ook niet echt elektronisch. En in East Hastings is dat ook alleen in het begin.

dumb_helicopter schreef:
Ik ga deze keer 'Soms Vraagt Een Mens Zich Af' eens nomineren, één van m'n absolute Gorki/y-favorieten!

LucM schreef:
1158 [1357] Aphex Twin - Windowlicker (1999)
Van Aphex Twin heb ik interessante dingen beluisterd maar dit is een tegenvaller. Wel heel wat ideeën maar geen degelijke song, ik mis vooral sfeer.
Cijfer: 4

Windowlicker geen sfeer? Zelden zulke onzin gehoord...

Casartelli (moderator)
Snoeperd schreef:
The Gathering is een band uit Nederland. Een metalband met een zangeres, dat roept natuurlijk meteen associaties op met Within Temptation.

Andersom dan maar?

Onweerwolf
chevy93 schreef:
(quote)
Hoe bedoel je? Dit nummer komt uit 2001. Dit is dus ook een foutje in de administratie.

Nee hoor, de plaat komt uit 2000.

Waar haal je dat vandaan? Wikipedia vermeldt gewoon 2001.

Edit; De top 2000 vermeldt wel gewoon 2000, maar daar vind ik niks van terug.

Onweerwolf
chevy93 schreef:
Waar haal je dat vandaan? Wikipedia vermeldt gewoon 2001.

Nee hoor.

wikipedia schreef:
Próxima Estación: Esperanza (English: Next Stop: Hope) is an album by Manu Chao. It was released in Europe in 2000

Onweerwolf
Casartelli schreef:
(quote)

Andersom dan maar?

Overigens voor de echte liefhebbers van de hele oude The Gathering; op 1 april 2012 geeft de band een eenmalig optreden in de W2 in Den Bosch met de line-up van Always... om te vieren dat de plaat 20 jaar bestaat.

1150 [0678] Carter The Unstoppable Sex Machine - A Prince In A Pauper's Grave (1991)
Een pompeuze bandnaam en zo klinkt ook hun muziek. Maar die bevalt mij echter niet vanwege de theatrale zang die over de top gaat en die synthesizer-deken in de refreinen, dit is mij te kitscherig.
Cijfer: 4

1149 [1683] The Gathering - Eléanor (1995)
The Gathering kun je stilistisch de voorloper noemen van Within Temptation: metal gekoppeld aan vrouwelijke zang wat vaak ook gothic metal wordt genoemd. Het is niet echt muziek die mijn voorkeur wegdraagt maar dit nummer is voor mij best te doen.
Cijfer: 6,5

Mooie vredige samenzang gekoppeld aan een gruizige gitaarsound, even duister als relaxed. Toch had ik het liever wat soberder gehouden.
Cijfer: 7

1147 [1014] Explosions In The Sky - With Tired Eyes, Tired Minds, Tired Souls, We Slept (2001)
Een 10 minuten lang durend werkstuk met heldere melodieuze gitaarsound afgewisseld met gruizige momenten. Tenslotte vind ik dat het boeiendste stuk van hen tot nu toe waarbij de bombast ook in toom wordt gehouden.
Cijfer: 8,5

1146 [0893] The Kinks - Shangri-La (1969)
Shangri-La klinkt pretentieuzer dan de andere Kinks-nummers met tempowisselingen, majestueuze brug en maatschappijkritische tekst. Niet hun bekendste - het werd maar een bescheiden hit - maar ik vind het één van hun beste songs.
Cijfer: 9,5

1145 [-------] Arcade Fire - Rococo (2010)
Arcade Fire vind ik één van de meest toonaangevende bands de laatste jaren en hoop ik nog vaker in de MuMe top-2000 tegen te komen. Al vind ik dat lang niet het beste nummer uit The Suburbs, Rococo is toch wel een knap geconstrueerd en muzikaal rijk nummer.

1144 [-------] Sufjan Stevens - They Are Night Zombies!! They Are Neighbors!! They Have Come Back From The Dead!! Ahhhh! (2005)
Uit zijn bejubelde Illinois en dit vind ik één van de beste stukken daaruit. Muzikaal erg rijk en harmonieus met violen en achtergrondkoortjes en daarboven de fluwelen stem van Sufjan Stevens.
Cijfer: 9,5

1143 [1314] Godspeed You! Black Emperor - East Hastings (1997)
Een nummer dat 's avonds laat beter tot zijn recht komt vanwege de sfeer. Inderdaad zijn de eerste minuten erg rustig waarna het tempo de hoogte ingaat. Een nummer dat wellicht nog moet groeien.
Cijfer: 7,5

1142 [-------] Ultravox - The Voice (1981)
Ultravox is natuurlijk bekend van het monumentale Vienna maar deze band heeft beslist nog andere prima songs op haar naam zoals deze vlotte synthipopsong.

1141 [1020] Manu Chao - Me Gustas Tu (2000)
Rond die tijd werd latin inderdaad populair. Heel leuk ritme en relaxte zomerse sfeer.

Casartelli (moderator)
Onweerwolf schreef:

Overigens voor de echte liefhebbers van de hele oude The Gathering; op 1 april 2012 geeft de band een eenmalig optreden in de W2 in Den Bosch met de line-up van Always... om te vieren dat de plaat 20 jaar bestaat.

Beetje verdachte datum...

Titmeister schreef:
Windowlicker geen sfeer? Zelden zulke onzin gehoord...

Inderdaad, sfeer genoeg in dat nummer.

Ik wacht altijd met smart tot de distortion erin komt.

Snoeperd schreef:

De relaxende muziek die voelt als een sauna of een terminaal bad waarin de golfjes vreedzaam tegen je aan klotsen die Low normaal gesproken maakt is niet echt aanwezig op dit nummer.

Voor Low's doen is dit inderdaad stevig, maar de muziek die jij beschrijft maken ze al bijna 10 jaar niet meer.

Onweerwolf
Casartelli schreef:
(quote)

Beetje verdachte datum...

Ik heb het ticket al aan mijn prikbord hangen.

herman schreef:
(quote)

Voor Low's doen is dit inderdaad stevig, maar de muziek die jij beschrijft maken ze al bijna 10 jaar niet meer.

Misschien ben ik iets teveel bij I Could Live In Hope blijven hangen

Of heb je te veel terminale baden genomen

Je bedoelt eentje?

1400 [1142] The Church - Night Sequence (2005)
Aan de compositie ligt het niet; een heel charmant popliedje met kleine variaties erin (vooruit, later in het nummer wel wat grotere variaties, maar het rammende midtempo wordt uiteindelijk altijd weer ingezet) en een fijne, mompelende zanger. Vooral de drammende gitaren zijn ronduit lekker. Hoe hard ik echter ook probeer, ik kan echt niet eens een beetje begrijpen hoe dit twintig minuten moet duren. Na een tijdje strontvervelend om het hersendodende midtempo in je hersens te moeten verduren. En dan zit je nog maar op de helft.. Was echt dolblij toen deze was afgelopen.
Cijfer: 3,2

1399 [1637] The Triffids - Kelly's Blues (1987)
Ik vraag me af waarom iedere (vooruit, bijna iedere) het als zo nodig beschouwde om zo’n foute drum in het nummer te plaatsen; ik weet dat het in die tijd echt niet hoefde, getuige meerdere low-budget maar geweldige producties van tien jaar daarvoor, en de hele toegevoegde factor van een soort geforceerde verbetenheid of dansbaarheid zie ik nooit zo. Voor de rest trouwens geen erg slecht nummer, alleen jammer dat het pianoloopje op een gegeven moment volkomen dissonant met de rest van het nummer klinkt en dat de zanger ook het cliché van zeikerigheid zo nodig moet bevestigen. Doe het vooral voor de meer dan redelijke coupletten, voor de rest beter geschikt voor lange, doordachte stadswandelingen met melancholieke zonsondergangen nadat een geliefde die het uitmaakt.
Cijfer: 5,8

1398 [-------] Fela Kuti - Sorrow, Tears & Blood (1977)
Niet slecht, maar wel minder opzwepend dan zijn andere opstandige maar vrolijke werk. Niet in het minste onplezierig om naar te luisteren echter, ondanks de lange speelduur, vooral omdat werkelijk iedere partij genietbaar en oermuzikaal is; ontkennen dat meneer Kuti een muzikaal genie was is als zeggen dat hij dat niet is. Dom.
Cijfer: 7,3

1397 [1783] Sigur Rós - Festival (2008)
Oké, stiekem ken ik het allemaal. Rustig, ingetogen, minimaal, opwekkend gitaarriffje/opzwepende drums en dan de allesvernietigende uitbarsting. Maar probeer er maar eens zo veel sfeer en emotie in te stoppen als deze band (en daarnaast weet de band gelukkig zijn eigenheid te behouden; vier minuten a capalla beginnen is niet de meest afgezaagde postrockstap). Voorlopig houd ik het bij prachtig, heerlijk euforisch en zwaar indrukwekkend. Speciale vermelding voor de verbluffende percussie inbegrepen.
Cijfer: 9

1396 [1571] Novastar - When the Lights Go Down On The Broken Hearted (2004)
De grootste reden ervoor is nog altijd onduidelijk, maar ieder nummer dat ik tot nu toe van deze artiest heb gehoord, geeft me negatieve rillingen tot in het oneindige. De gruwelijke want zó gelikte zang, de saaie composities en melodieën, en natuurlijk de geforceerdheid, denk ik het grootste probleem hier. Ik krijg nergens ook maar een beetje het idee dat hij het meent, of iets in die richting, en dat terwijl ik blijkbaar toch wat vrolijke of liefdevolle gevoelens zou moeten krijgen bij dit soort teksten die het niet bepaald in de subtiliteit zoeken. Huiveringwekkend, deze keer eens negatief.
Cijfer: 2,8

1395 [0762] Animal Collective - My Girls (2009)
Ze zullen wel niet zo vaak meer langskomen. Voor nu dan maar even heel erg genieten van de totaal geflipte groove in het nummer, van de oercatchy melodieën en het gevoel dat niet alleen maar met het woord “spacy” te beschrijven valt. Tripmuziek pur sang die jammer genoeg nog steeds verschrikkelijk gaat irriteren na langer dan twintig minuten. Voor nu nog een hoog cijfer.
Cijfer: 8,7

1394 [0953] Tom Waits - Diamonds & Gold (1985)
Hoezee, eindelijk de kant van Waits die ik erg waardeer. Krakkemikkig, bruin en bedompt en daardoor lekker uniek. Beweegt zich voort als een strompelende en beschonken bejaarde en dat is in de laddert natuurlijk een fijne afwisseling. Speciale vermelding gaat deze keer naar het gitaartje, dat het nummer lekker vals en zwabberend afmaakt, al is het zielig om de ongeordende en wederom aangeschoten aandoende percussie niet te noemen. Sorry voor de overvloed aan beeldspraak, maar zie het als een pluspunt dat deze muziek dit opwekt.
Cijfer: 7,5

1393 [1864] Kraftwerk - Tour De France Étape 2 (2003)
Hè gatsie. Deze vieze glijmiddelmuziek is nou niet echt wat ik het liefst luister na zo’n oerdegelijk nummertje van Weets. Frans heeft nog nooit zo vies geklonken – het is nog wel m’n favoriete taal, verdomme – en die synths geven me, als ze al iets doen, het meest de neiging om dingen te gaan betasten. Snel afzetten en afsluiten met de waarschijnlijk schokkende vraag hoe dit in hemelsnaam beter is dan Edwin’s Ibiza-loungemix voor massages met een happy ending.
Cijfer: 2,2

1392 [1846] Gorillaz - Hong Kong (2007)
Heeft iets ambient-achtigs, door de kleine variaties in het steeds maar variërende couplet, maar ook gewoon door het extreem rustgevende effect wat het geeft met het prachtige gitaarloopje en Chinese-instrument-dat-ik-nog-steeds-niet-kan-benoemen. Erg mooi nummer; waar de vorige goede nummers uit het tiental echte luistermuziek waren is dit een geweldige verleiding tot achterover leunen, spieren uit en uitrusten. Kan niet zeggen dat ik op dit moment geen behoefte heb aan deze muziek.
Cijfer: 8,3

1391 [1882] Captain Beefheart And His Magic Band - Big Eyed Beans From Venus (1972)
Captain Beefheart is nog een reden waarom ik nooit helemaal geaccepteerd zal worden door de muziekgemeenschap. Voor zover ik ken te melig (zijn eerste uitgezonderd), al voldoet dit nummer alleen aan het andere grote minpunt: meneer Beefheart (R.I.P, dat wel) kan zijn experimenteerdrang naar mijn mening niet goed genoeg bedwingen en daarom hoor ik gewoon niet genoeg memorabele dingen in dit nummer. Viereneenhalve minuut vol met niet heel erg onprettig gefreak (het echt onprettige staat op Trout Mask Replica) is jammer genoeg de beste beschrijving die ik aan dit nummer kan geven.
Cijfer: 4,8

Casartelli (moderator)
remcodulac schreef:
Je bedoelt eentje?

hoi123 schreef:
1399 [1637] The Triffids - Kelly's Blues (1987)
Ik vraag me af waarom iedere (vooruit, bijna iedere) het als zo nodig beschouwde om zo’n foute drum in het nummer te plaatsen;
Merk nu pas dat ik wat te veel in m'n woede opging, hier hoort natuurlijk "iedere band uit dit decennium" te staan. Voor als u het niet snapte.

remcodulac schreef:
Je bedoelt eentje?

Snoeperd heeft zn begrafenismuziek iig al uitgezocht

Ik heb pas een keer een terminaal bad bezocht hoor. Erg lekker maar wel saai.

Of doelde je daar niet op?

Thermaal bad, Snoeperd (van thermós = warm). Terminaal betekent net even wat anders...

J.B.
Hij bedoelt vast een bad vol kolkende lava. Zijn ze ooit mee begonnen in Pompeii.

hoi123 schreef:
ontkennen dat meneer Kuti een muzikaal genie was is als zeggen dat hij dat niet is.

Daar valt geen speld tussen te krijgen.

J.B. schreef:
Hij bedoelt vast een bad vol kolkende lava. Zijn ze ooit mee begonnen in Pompeii.

Een of ander lokaal bandje heeft daar toen gespeeld. Nooit echt bekend geworden.

herman schreef:
(quote)

Daar valt geen speld tussen te krijgen.

Een waarheid als een koe!

Gast
geplaatst: vandaag om 08:25 uur

geplaatst: vandaag om 08:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.