MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
jassn schreef:
(quote)
ah ja nog niet aan gedacht maar zal er in vervolg iets bij zeveren bij het lied dan heeft het wel weer nut dat ik het hier post

Je mag best hier de cijfers plaatsen maar volgens mij is er geen haan die daar naar kraait.

Degenen die hier stukjes schrijven vinden schrijven leuk. Tenminste, dat heb ik. Ik wil waarschijnlijk later Media en Cultuur gaan studeren. Alleen cijfers plaatsen is ok, maar dit topic is voornamelijk bedoeld om leuke stukjes te schrijven, het ontdekken van muziek en het aandacht vragen voor onze top 2000. Jij doet dan alleen aan 'ontdekken van muziek'.

1030 [0217] The Cranberries - Zombie (1994)
Hiermee braken The Cranberries definitief door. Dit blijft een ijzersterk nummer vanwege de aan Sinead O'Connor refererende zang en de tekst over de explosieve toestand in Noord-Ierland, ook de grungy gitaren passen er goed in.
Cijfer: 9,5

1029 [-------] Crowded House - Don't Dream It's Over (1987)
Dit was hun eerste hit en blijft één van mijn favoriete nummers van Crowded House. Niet alleen heb ik een zwak voor de zang, ook voor de aanstekelijke maar doordachte melodie.
Cijfer: 9

1028 [0789] Boston - More Than A Feeling (1976)
Een meer poppy vorm van hardrock, door sommigen beschouwd als het begin van de later verguisde AOR maar dit nummer klinkt fris en tijdloos. Prima gezongen, die gitaarsolo is weergaloos alsook de handclaps in het refrein.
Cijfer: 8,5

1027 [-------] Kim Wilde - Cambodia (1981)
Dit vind ik verreweg haar beste single, prima ingezongen met die karakteristieke snikkende stem, emotioneel met sfeervolle begeleiding.

1026 [0320] Guns N' Roses - Sweet Child O' Mine (1987)
Uit de tijd dat ik Guns N' Roses nog wel kon smaken. De krijsende zang van Axel Rose komt hier goed tot zijn recht mede door het ruige gitaargeluid van Slash.

1025 [0172] U2 - One (1991)
Een vrij ingetogen nummer van U2, heel mooie melodie en met veel gevoel gezongen, ook dat gitaartje op het einde is om van te smullen. Deze versie prefereer ik verreweg boven die met Mary J. Blige.

1024 [-------] Carl Perkins - Blue Suede Shoes (1955)
Een rockabilly-nummer uit de oude doos, klinkt even ouderwets als fris en gezellig. Overigens bracht Elvis Presley op zijn verzoek een iets wildere versie uit van dat nummer.

1023 [-------] Beach House - Silver Soul (2010)
Erg dromerig nummer gedragen door de orgel en de aparte zang, een interessant - vertrouwd maar toch nieuw - geluid. Nadat Zebra mij ook overtuigde zal ik een album van deze band aanschaffen.

1022 [0849] Antony And The Johnsons - I Fell In Love With A Dead Boy (2001)
Zelf vind ik de pianoballads van Antony And The Johnsons ook de mooiste. Ongelooflijk wat een passie en gevoel hij in zijn zang legt in deze enorm pakkende song.
Cijfer: 10

1021 [1632] Frank Black - Los Angeles (1993)
Dit verscheen vrij vlug na het splitten van Pixies. Frank Black lonkt enerzijds naar de vroege sound van Pixies, anderzijds wil hij wat anders brengen (ik hoor hier ook een beetje Smashing Pumpkins). Hierdoor komt het nummer wat onsamenhangend over al zitten er zeker interessante stukken bij.
Cijfer: 6

jassn schreef:
ah nutteloos

in maak kennis met 2011: geef ik ook gewoon een cijfer, ook nutteloos?
in song van het jaar competitie: orden ik wat nummers: ook nutteloos?
Moest ik meedoen aan mumeladder: orden ik ook nummers: ook nutteloos?
albums een cijfer geven: ook nutteloos?
Discussiëren over een lied is dan ook nutteloos want het gaat niks aan het lied veranderen.

Tenslotte beluister ik al die liedjes gewoon om goede albums te ontdekken,

En moest uw commentaar zijn omwille van het lage cijfer van Yes: te lang, teveel gepingel, de goede stukken zijn in de minderheid

Nutteloos om dat allemaal op te noemen, het topic heet immers: De MuMe Top 2000 besproken. en niet: De MuMe Top 2000 becijferd

Ja, dat bedacht ik me ook opeens. Volgens mij heeft hij z'n bericht ook verwijderd.

jassn schreef:
Discussiëren over een lied is dan ook nutteloos want het gaat niks aan het lied veranderen.
Eten is ook nutteloos, het is alleen een methode om de onvermijdelijke dood uit te stellen.

LucM schreef:

1023 [-------] Beach House - Silver Soul (2010)
Erg dromerig nummer gedragen door de orgel en de aparte zang, een interessant - vertrouwd maar toch nieuw - geluid. Nadat Zebra mij ook overtuigde zal ik een album van deze band aanschaffen.

6

Luister zeker het nummer Gila eens. Mijn persoonlijke favoriet.

1020 [1418] Jackson C. Frank - Milk And Honey (1965)

Het titelnummer van zijn album heeft mij nooit helemaal kunnen bevallen. Dit vind ik echter wel een pareltje van Jackson C. Frank. Het nummer Milk and Honey doet mij een beetje denken aan het nummer Long Nights van Eddie Vedder. Sowieso heeft zijn stem er wel wat weg van. Niet helemaal, maar wel een beetje. In ieder geval, dit nummer had zo op de soundtrack Into the Wild kunnen staan. Jackson C. Frank weet de nodige emotie op te roepen met zijn zang. Gevoelige zang erbij en je hebt een nummer dat als een huis staat. Het maakt me meteen weer benieuwd naar zijn album, ik ga hem binnenkort weer eens opzetten.

1019 [0537] Neil Young & Crazy Horse - My My, Hey Hey (Out Of The Blue) (1979)

Neil Young heeft ook een band met de Crazy Horse. Wat het verschil is met zijn soloplaten kan ik niet precies vertellen. Volgens mij levert hij met de Crazy Horse een wat uitgebreider geluid. Maar zeker weten doe ik het niet. Dit nummer zou dan een uitzondering zijn, want het is eigenlijk typisch Neil Young. Gitaar, mondharmonicaatje en zijn zeer mooie valsgetinte zang. Na één keer luisteren wilde ik het nog een keer horen. Daarna vond ik het al zo mooi dat ik het nu voor een derde keer aan het luisteren bent. Prachtig nummertje van deze man, dat belooft wat voor de verdere nummers in de lijst. Dat zijn er namelijk nog 14.

My My, Hey Hey

1018 [0936] Curtis Mayfield - Ghetto Child (1997)

Dit nummer is absoluut een hoogtepunt uit de soul. Als het nummer begint ben ik al helemaal om. Little Child Running Wild wordt gezongen. Die easy listening instrumentatie op de achtergrond ik ook al zo fantastisch. Je voelt dit nummer helemaal. Vooral ook als die scheurend gitaar erin komt. Dat is belachelijk goed. Dit zou zo in mijn top 10 soulfavorieten kunnen, wat een nummer!

Het releasejaar moet trouwens 1970 zijn, staat op zijn debuutalbum Curtis

1017 [1617] The Cult - Love Removal Machine (1987)

Van The Cult moet je niet veel meer verwachten dan puike rockmuziek. The Cult staat garant voor fijne rock, dat toont dit nummer aan. Dat riffje is lekker en die zanger heeft wat een rockzanger moet hebben: ballen. Die solo aan het eind is kort en zeer krachtig.

Cijfer: 7,8

1016 [-------] Anathema - Fragile Dreams (1998)

Dit nummer komt van een volgens mij goede instapper voor wie Anathema nog niet kent. Het woord toegankelijker zie ik vaker terug. Dat maakt mij wel benieuwd want ik wil best wel eens weten wat deze band in petto heeft. Je hoort eerst een 2 minuten durende intro met vrij dreigend instrumentatie, dan komt de zang erin, vooral dat beginstukje vind ik goed klinken.
De melodie van dit nummer is er een die het nummer meteen zeer aantrekkelijk maakt, en zo blijft het hele nummer goed, ook de climax is mooi gedaan. *noteert Anathema op luisterlijstje*.

Cijfer: 8,3

1015 [1453] Low - Breaker (2007)

Naast de wat rockerige kant en de relaxede kant horen we nu weer een andere kant van Low. Veelzijdige band toch. Dit bevalt mateloos. Die introtonen kondigen een fraai nummer aan. De zang is om aan te wennen maar na een luisterbeurtje of twee is dat ook om van te genieten. Lijkt me ook een fijne live-ervaring dit. Bijna hypnotiserend klinkt het.

Cijfer: 8,8

1014 [1001] B.B. King - The Thrill Is Gone (1997)

Mijn vader luistert nog wel eens van deze easylisteningmuziek. Daar schaar ik bijvoorbeeld ook Dire Straits onder waar mijn vader ook fan van is. Ik krijg dus wel eens wat mee en hij heeft ook een aantal nummers van B.B. King. Het is een topmuzikant, het gitaarspel is zeer aangenaam. Zijn stem zou ik niet meteen definiëren als een bijzondere stem, maar het ondersteunt de muziek goed en krijgt mijn goedkeuring.

Cijfer: 7,5

1013 [1726] Gil Scott-Heron & Brian Jackson - The Bottle (1974)

Het meest invloedrijke nummer van hem zijn we al tegengekomen, wat mij betreft is dit zijn mooiste nummer. Het klinkt allemaal een beetje jazzy en die fluit er door heen is een fijne toevoeging. Gil-Scott Heron is eigenlijk een soulzanger, waarom hij niet toen al verder ging met rap laat hij hier horen, zijn stem is gemaakt voor soul.

The Bottle

1012 [1859] PJ Harvey - The Dancer (1995)

PJ Harvey leverde misschien wel de beste plaat van 2011 af. Het knappe is dat ze al veel topplaten heeft uitgebracht. Daar is Let England Shake er maar een van. Ik denk dat ze volgend jaar met best een aantal nummers binnenkomt. Dit is een nummer van haar mooie album To Bring You My Love. Het album dat ik het eerste hoorde van haar. Dit nummer maakte de beste indruk op mij. Het is nog altijd mijn favoriet van het album, geweldig hoe PJ Harvey je meesleept in dit nummer.

1011 [-------] Wire - The 15th (1979)

154 en Pink Flag, twee van de beste platen die de punk/postpunk voortbracht. Op deze albums wordt het ene geweldige nummer opgevolgd door de andere. Dit is niet echt punk. Meer poppunk. Dit is een van de vele topnummers die Wire voortbracht, vooral het refreintje is heel erg geniaal.

Onweerwolf
Snoeperd schreef:
Het releasejaar moet trouwens 1970 zijn, staat op zijn debuutalbum Curtis

Fixed

Ghetto Child staat geloof ik enkel op verzamelaars en reissues. Het nummer is namelijk een demo versie van zijn Little Child Running Wild op het Superfly album uit 1972. Misschien dan best dat jaartal overnemen?

Leuk ook dat je The Bottle weet te waarderen, Snoeperd! Machtig nummer dat volgend jaar weer 700 plaatsen mag stijgen.

Het staat ook als demo versie bij de bonustracks van Curtis.

Inderdaad, maar dat zijn bonustracks die pas met de reissue uit 2000 zijn toegevoegd. Maar goed, het is sowieso nogal moeilijk om een jaartal te plakken op een nooit uitgebrachte demo.

Onweerwolf
Heb er '72 van gemaakt.

1360 [1502] Genesis - Dancing With The Moonlit Knight (1973)
Dit is nou precies zo’n nummer waar meteen aan te horen was dat het voor heel veel mensen het beste nummer aller tijden of tenminste iets in die richting moest worden, met zijn vele wendingen en extreem verzorgde instrumentatie en productie. Niks mis mee op zich, vooral als de drums zo prima klinken, maar het pompeuze had niet meegehoeven en ondanks de verschillende koortjes en rare instrumentjes is het allemaal toch wel wat vlak. Kan dit desondanks best uitzitten, en dan vooral in de stukken waar de zanger zijn mond dichthoudt.
Cijfer: 6,5

1359 [1689] The Chemical Brothers - Leave Home (1995)
Erg moeilijk te beschrijven wat er precies mis is hiermee; het is in ieder geval de repetiviteit waar ik me aan stoor, maar bij andere nummers van deze dancegroep is dat juist wat de nummers zo geniaal maakt. Hier wordt het, waarschijnlijk ook omdat het wel erg amelodieus is, op de helft erg saai en ik kan niet zeggen dat de luisterervaring daarna erg plezierig is. Wat vlakke dance, ondanks zijn hoorbare durf.
Cijfer: 4,9

1358 [1136] The Shangri-Las - Leader Of The Pack (1976)
Ach gossie, hoe hard ik ook probeer niet te denigrerend te klinken, ook omdat het nummer ook nu nog redelijk herkenbaar is in deze leeftijdsgroep, muzikaal klinkt dit wel heel erg schattig. Maakt voor de rest niet uit hoor, want de zangeressen hebben stuk voor stuk een ongelooflijke charme en de krakkemikkigheid hiervan wekt ook wel een soort nostalgie op. Best aardig meidengroepnummertje dus, maar mijn genre is het niet helemaal. Waarom staat hier overigens geen 1964 bij?
Cijfer: 6,8

1357 [-------] Atmosphere - Painting (2008)
Ook ik lijd een beetje onder het krimpeffect dat de albums van deze formatie bij wel meer mensen lijken te hebben, maar bij dit nummer ga ik me weer afvragen waarom dat ook alweer was. Alles aan de beat is magnifiek en straalt een geweldige soberheid uit, misschien wel zo erg dat de ongelooflijk vloeiende raps van Slug wat naar de achtergrond verdwijnen. In ieder geval word ik erdoor geraakt, en dat is erg belangrijk. Redelijk prachtig weer.

1356 [-------] Damien Rice - 9 Crimes (2006)
Ik verbaas me er niet zo over dat dit wel een hit is geworden; waar veel nummers op zijn debuut al op het randje van schaamteloos sentiment balanceren, of daar eigenlijk al overheen getuimeld zijn, is dit nummer dat al helemaal met zijn toch echt zwaar over de top pianoloopje en strijkers. De zang van Rice bevalt me gelukkig wel nog beter dan op O, heerlijk hoe zijn krakende, instabiele stem de kamer vervult van soberheid. Volgende keer iets subtieler dus, maar een voldoende is hier nog wel gerechtvaardigd.

1355 [0644] The Feelies - Loveless Love (1980)
Ik zou kunnen zeuren over het matige gitaargeluid en de sowieso niet al te beste productie, maar godsamme, wat een lekkere oergroove zit hier weer in. De gitaren weten dan weer wel het nummer een soort funky gevoel mee te geven en mijn hoofd spastisch te laten meeklinken. De eigenzinnige structuur maakt het nummer nog wat spannender en het solo-achtig gepingel nog wat frisser. Erg mooie voorloper van de eigenwijze rockbandjes die de laatste twintig jaar een redelijk prominente plek in muziekwereld innemen.
Cijfer: 9,2

1354 [0922] Robert Palmer - Best Of Both Worlds (1978)
Nogal knullig maar sympathiek en zonnig popnummertje dat bijna ongetwijfeld ook in die andere top-2000 staat. Weinig mis mee overigens, maar ook weinig erg goeds aan.

1353 [1937] Kasabian - L.S.F. (Lost Souls Forever) (2004)
Net zoals Fire een redelijk zwaar kant-noch-wal-geval wat betreft de combinatie tussen sfeervol en stadiongeschikt bezig te willen zijn, maar nog wat treetjes irritanter en het meest frustrerende is dat ik niet eens precies een element kan aanwijzen waar dat aan ligt. Het komt allemaal in ieder geval verschrikkelijk zouteloos over, terwijl ze nog hun best doen om niet totaal als zoutzakken over te komen door middel van het geforceerd catchy refreintje. Kortom: deze muziek klinkt veel te gemaakt voor me, ik kan echt totaal niets met dit soort saaie rotindie. Meh keer tien.
Cijfer: 2,8

1352 [1141] Jethro Tull - Thick As A Brick (1972)
Klinkt ook hier middeleeuws op het begin en ook hier vraag ik me af waarom dat nou helemaal moet, helemaal omdat ook hier dat sfeertje na een tijdje wordt ingewisseld voor scheurende gitaren en percussie (overigens zeg ik met nadruk níet dat deze twee elementen gecombineerd moeten worden; ik heb nog steeds een redelijke aversie voor dat soort elfjesrockachtige omstandigheden). Voor de rest moet ik wel zeggen dat dit één van de lekkerste proggerts ben die ik tot nu toe ben tegengekomen. De gitaren, akoestisch en elektrisch, klinken meer dan lekker en de zanger heeft werkelijk een erg prettige stem. Ik weet niet of ik de meer dan zeven keer zo lange versie heel goed zal vinden, maar de heerlijke melodieën hier en daar smeken op dit moment wel voor een redelijk hoge voldoende.
Cijfer: 8

1351 [1368] M.I.A. - Paper Planes (2007)
Voor dit soort sympathieke, electropopnummers heb ik de laatste tijd bij vlagen wel een zwak, maar de toegevoegde waarde hier is toch echt wel de eigenwijze, bijna valse maar wel erg lekkere stem van deze dame en de heerlijke, wederom net niet pijnlijke beat. Raak hier vrolijker van dan, vooruit, negen tiende van dit tiental. Half puntje aftrek voor het jammerlijke gebruik van “swagger”, dat woord mag inclusief afkorting echt naar de vurige dieptes van de woordenhel verbannen worden, voor de rest heel erg opfleurend, dit.
Cijfer: 8,6

hoi123, ik zou zeker eens de volledige versie van Thick As A Brick gaan luisteren. De prog van Jethro Tull is inderdaad niet zo bombastisch als vele genregenoten, het heeft veel folkinvloeden. Boeit zonder moeite 45 minuten.

Don Cappuccino schreef:
hoi123, ik zou zeker eens de volledige versie van Thick As A Brick gaan luisteren. De prog van Jethro Tull is inderdaad niet zo bombastisch als vele genregenoten, het heeft veel folkinvloeden. Boeit zonder moeite 45 minuten.

Daar moet ik de heer Cappuccino, Don gelijk in geven. Ik ben het wel meer met hem eens, maar hier slaat hij toch de spijker op de kop.

1020 [1418] Jackson C. Frank - Milk And Honey (1965)
Een akoestisch folkachtig nummer, er wordt erg emotioneel gezongen met indringende stem. Eigenlijk is dit soort songs het meest tijdloos.

1019 [0537] Neil Young & Crazy Horse - My My, Hey Hey (Out Of The Blue) (1979)
Dit is de akoestische versie met mondharmonica, er bestaat ook een rockversie ervan (Into The Black. Deze versie vind ik het best passen bij deze song, al beschouw ik dat niet tot de beste van Neil Young. Met de zin "rock'n roll will never die" zegt hij hopelijk de waarheid.

1018 [0936] Curtis Mayfield - Ghetto Child (1997)
Ik bezit een uitgebreide compilatie-2CD van Curtis Mayfield maar dit nummer staat er niet op, jammer ... Toch weer een prima soulsong van hem, naast de soepele zang valt ook die gitaarsolo op.

1017 [1617] The Cult - Love Removal Machine (1987)
Hier hoor ik duidelijk invloeden van AC/DC. Degelijk rocknummer met scheurende gitaren maar niet echt opzienbarend.
Cijfer: 7

1016 [-------] Anathema - Fragile Dreams (1998)
Een intro die te lang duurt, verder wordt diezelfde gitaarriff teveel herhaald wordt waardoor het na een tijd begon te vervelen. Niet slecht gebracht maar het boeit mij te weinig.
Cijfer: 5

1015 [1453] Low - Breaker (2007)
De percussie en die orgel vind ik erg origineel en dat geldt ook voor die gitaarsolo. Het stemmenwerk mag er eveneens zijn.

1014 [1001] B.B. King - The Thrill Is Gone (1997)
B.B. King was één van de grootste bluesmannen en een levende legende. Vrij relaxte maar emotionele blues, B.B. King heeft een mooie diepe stem en zijn gitaarwerk is een lust voor het oor.

1013 [1726] Gil Scott-Heron & Brian Jackson - The Bottle (1974)
Dit vind ik een stuk beter dan de vorige die wij in de lijst tegenkwamen, melodieuzer en funky met een tikkeltje jazz. Met name die fluitjes vind ik een goede vondst al werd het na een tijd een tikkeltje eentonig.
Cijfer: 7

1012 [1859] PJ Harvey - The Dancer (1995)
Van PJ Harvey bezit ik vooralsnog enkel To Bring You My Love waar dit nummer opstaat. Niet dat ik haar stemgeluid fantastisch vind maar ze zingt met veel passie en emotie en die orgelbegeleiding vind ik er goed bij passen.

1011 [-------] Wire - The 15th (1979)
Oneindig veel beter dan Ahead die wij eerder hebben gehad, veel beter (lees natuurlijker) geproduceerd en het klinkt tegelijk vrij poppy en tegendraads.

1010 [1566] Tim Hardin - Reason To Believe (1966)

Tim Hardin kwamen we op 1661 tegen met If I Were a Carpenter. Dan komt deze en voor zijn andere nominatie moeten we de top 100 inkijken. Dat gaat nog even duren. Maar eerst dit nummer, een nummer dat een mooi nummer is binnen de singer-songwriter muziek. Het komt heel vredig op me over. Af en toe wat strijkertjes zorgen voor een aangename sfeer en Tim Hardin zingt eigenlijk heel leuk, soms haalt hij een keertje uit, het andere moment heeft hij een fijne luisterstem. Een warmhoudertje voor dat we bij dat andere nummer komen.

Cijfer: 7,8

1009 [1964] Tim Buckley - Pleasant Street (1967)

Voor singer-songwriters is het ideaal om je in de jaren '60 te verdiepen. Daar stonden een aantal briljante op. Ik kan er zo tien opnoemen die zeer de moeite waard zijn. Tim Buckley hoort natuurlijk in dat rijtje thuis. Het vorige nummer, Lorca was Tim Buckley op de experimentele tour, een interessant en goed uitstapje. Dit vind ik toch een klein stapje terug. Ik hoor niet echt die spanning die wel in dat nummer zat. Maar je hoort hier wel een stukje vakmanschap. Die gierende gitaar is lekker, de zang is ook uitermate goed, het is ook een prachtig popnummer.

1008 [1303] Belle & Sebastian - The Blues Are Still Blue (2005)

Het is weer wat ik van ze gewend ben, zij het in een moderner jasje. Het is een nummer met een opgewekt deuntje met daarin een keer niet droevige zang, wat toch vaak het geval is. Het is allemaal wat vrolijker. Het refrein is fraai. Het hele nummers is sowieso erg goed en luchtig.

1007 [0357] Grandaddy - He's Simple, He's Dumb, He's The Pilot (2000)

Grandaddy's album is een van mijn grootste ontdekking door de top 2000. Zijn eerdere nummers waren fenomenaal en zijn beroemdste blijft daar niet achter. Het fijne gitaartje, de wisselingen tussen bombastischer en rustiger, het af en toe Radiohead achtig dromerige, de emotievolle topstem van de zanger en het rijke instrumentarium. Alles klopt gewoon. En dan is het niet eens mijn favoriet.

Cijfer: 9,3

1006 [1006] Curtis Mayfield - Freddie's Dead (1972)

Weliswaar niet zo goed als die van een rijtje geleden. Maar in principe is alles wat van Curtis en Superfly af komt heerlijk. De drive van dit nummer is perfect en de zwoele stem van Curtis Mayfield draagt het nummer op een zeer afwisselende en fraaie manier. Ik krijg gelijk weer zin om Superfly op te zetten.

Cijfer: 9,3

1005 [0379] Johnny Cash - Solitary Man (2000)

Chagrijnig begin ik dit nummer te luisteren door alweer de zoveelste Birdy reclame, gelukkig maakt Johnny veel goed. Het nummer lijkt flink aangekleed te zijn, maar eigenlijk is alleen Cash en gitaar. Toch voelt dit nummer rijk aan. Misschien komt het door de productie, het klinkt in ieder geval goed. De compositie is van het kaliber geweldig. Jammer dat het na 2 en een half minuutje alweer voor bij is. Gelukkig heb ik daar iets voor, replay.

1004 [-------] Long John Baldry - Walk Me Out In The Morning Dew (1981)

Na een piano intro volgt een fijn uptempo nummer dat wordt gezongen door Long John Baldry. Hij heeft enorm rauwe vocalen wat ik bij het nummer vind passen. Het nummer wordt gekenmerkt door een fijne opbouw waar het steeds harder en harder gaat zonder te verzuipen in bombast. Fijn nummertje, vooral dat riffje ook.

1003 [1586] The Pogues - Fiesta (1988)

The Pogues zijn zeer veelzijdig. Dit knotsgekke nummer met een hoog Bots/feesten in de oude kroeg gehalte zal aan velen minder besteed zijn. Ik vind het eigenlijk een erg leuk nummer, die blazers zijn sfeerbepalend en zeer fijn. De zang is apart maar dat komt het refrein juist ten goede, net als de coupletten die lekker rauw zijn. Ik kan er niet echt bij dat Thousands Are Sailing hieronder staat, maar ik ben wel blij dat deze zo hoog staat.

1002 [0992] Porcupine Tree - Deadwing (2005)

Geen langdurige opbouw, dit nummer gaat vanaf het begin in hoog tempo. Op Deadwing staan veel mooiere nummers dan deze. Deze is wel aardig, vooral in de zanggedeeltes is het bijzonder interessant en het is een puik nummer. Vooral het steeds terugkomende refreintje mag er wezen. Toch staan de riffs me soms tegen, ik weet niet hoe het komt, ik kan echt wel tegen stevige riffs, maar deze doen me niks. Het is wel een fijne luisterervaring, dus al te kritisch hoef ik ook weer niet te zijn.

Cijfer: 7,3

1001 [-------] The Beatles - Let It Be (1970)

Het eerste nummer van de 'grote' Beatles vinden we op 1001. Let It Be wordt omarmd door de Top 2000 luisteraars, hier scoort het het minst goed van alle Beatles-liedjes. De Beatles zal voor iedereen andere favorieten hebben dan in deze lijst vertegenwoordigd zijn. Ik mis een groot deel van mijn lievelingsalbum van ze: Sgt. Pepper. Tsja, maar wat moet er dan voor wijken, want eigenlijk zijn alle 16 nummers de moeite waard.
Het beroemde Let It Be staat er wel in, de zwanenzang van ze verdient een plaatsje in de lijst. Het heeft een prachtig pianodeuntje en is in alles een emotievol en schitterend popnummer. Als we de Beatles al gaan tegengekomen is dat een teken dat we naar de hogere regionen van de lijst gaan, en inderdaad, we gaan nu de 1000 in duiken.

Ik ben op de helft

Nu is het 'no long way to the top'.

Don Cappuccino schreef:
Nou, technisch gezien gaat het hier om die 45-minuten durende versie (of in ieder geval Part One). De 4-minutenversie beoordelen gaat imo nergens over. Alsof je van Autobahn de singleversie gaat beluisteren. Of even door Shine On You Crazy Diamond heen skipt.

Ja Thick as a Brick is vooral als album magisch.

1010 [1566] Tim Hardin - Reason To Believe (1966)
Dit nummer kende ik eerst in de versie van Rod Stewart maar het origineel van Tim Hardin vind ik nog wat beter. Mooie fluwelen stem, mooie song, mooie begeleiding.

1009 [1964] Tim Buckley - Pleasant Street (1967)
Nog een singer-songwriter uit de tijd dat ze niet in waren. Hij blijkt over een groot stembereik te beschikken en het is dan ook nog een uitstekende, gevoelige compositie.

1008 [1303] Belle & Sebastian - The Blues Are Still Blue (2005)
Tot nu toe vind ik dat hun minste nummer in de MuMe-lijst, het is vooral qua arrangementen een stuk conventioneler. Wel een vlot popnummer die gemakkelijk in het oor ligt maar Belle & Sebastian kunnen beter.

1007 [0357] Grandaddy - He's Simple, He's Dumb, He's The Pilot (2000)
Hun tweede album The Sophtware Slump is zeker een aanrader, dit is het magistrale openingsnummer. De unieke klanken, de sfeer van weidse landschappen en de geweldige uitvoeringen maken dit een topsong.

1006 [1006] Curtis Mayfield - Freddie's Dead (1972)
Curtis Mayfield komen wij de laatste tijd vaak tegen. Zwoele, sensuele soul, licht jazzy, eigenlijk typisch voor die tijd maar niettemin tijdloos en natuurlijk de soepele stem van Curtis Mayfield.

1005 [0379] Johnny Cash - Solitary Man (2000)
Dit ken ik meer in de versie van Neil Diamond (dat is ook het origineel) maar Johnny Cash brengt daar niettemin een eigen versie van met mooi rinkelend gitaarspel.

1004 [-------] Long John Baldry - Walk Me Out In The Morning Dew (1981)
Een lange piano-intro, dan volgt een bluesy popnummer met rauwe diepe zang. Pas later wist ik dat dit een cover was van Grateful Dead maar deze eigenzinnige versie is ook sterk.

1003 [1586] The Pogues - Fiesta (1988)
Vrolijker dan dat kan je ze niet maken. Laat het feest maar beginnen!

1002 [0992] Porcupine Tree - Deadwing (2005)
Degelijk nummer, er komen interessante stukken in voor maar ook mij doen die gitaarriffs niet veel. Overigens vind ik hun nummers uit Deadwing wat minder dan hun andere hoewel dat album het meest gewaardeerd wordt op MuMe.

1001 [-------] The Beatles - Let It Be (1970)
Het eerste Beatles-nummer dat wij hier tegenkomen, wel toepasselijk getiteld. Eén van hun bekendste nummers, niet hun beste volgens mij maar zeker memorabel.

hoi123 schreef:
Half puntje aftrek voor het jammerlijke gebruik van “swagger”, dat woord mag inclusief afkorting echt naar de vurige dieptes van de woordenhel verbannen worden, voor de rest heel erg opfleurend, dit.

En dit is waarom jij geen swag hebt.

Echte gangsters gebruiken geen swag.

No one on the corner has swagger like us.

Dat, ja.

Dus mensen met veel swagger gebruiken het woord 'swag' niet volgens jou?

Ja, naast het feit dat mensen met swagger überhaupt geen swagger hebben.

Shit wordt filosofisch...

Snoeperd schreef:
Ik ben op de helft

Top-10 nrs. 1001-1100:

1. Antony And The Johnsons - I Fell In Love With A Dead Boy (2001)
2. The Cranberries - Zombie (1994)
3. Elvis Costello And The Attractions - Oliver's Army (1979)
4. The Smiths - I Know It's Over (1986)
5. The Alan Parsons Project - The Turn Of A Friendly Card (1980)
6. Grandaddy - He's Simple, He's Dumb, He's The Pilot (2000)
7. Angelo Badalamenti & Julee Cruise - Falling (1990)
8. Electric Light Orchestra - Livin' Thing (1976)
9. Crowded House - Don't Dream It's Over (1987)
10. AC/DC - Thunderstruck (1990)

Bottom-5:

1. The Killers - Somebody Told Me (2005)
2. Archive - Bullets (2009)
3. Anne Clark - Our Darkness (1984)
4. Madrugada - Hands Up - I Love You (2001)
5. Anathema - Fragile Dreams (1998)

Gemiddelde tot nu toe: 7,84

Eens met Roeland, als je het moet benoemen, heb je het duidelijk niet...

Gast
geplaatst: vandaag om 09:59 uur

geplaatst: vandaag om 09:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.