MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
Onweerwolf
Jocharo-T schreef:
Op de officiele website van de band staan de namen wel.

Da band gebruikt ze ook, als bijnaam.

Er valt ook wel wat voor te zeggen. Heb de CD erbij gepakt en daar staan helemaal geen titels op. Ook geen untitled #x's dus. Op de EP's van het bijbehorende album ook niet overigens.

edit: even op de link van Jocharo geklikt. Daar staat dit:

"below are are the titles the band has for the otherwise officially untitled songs themselves. they need something to write on the setlist, don't they?"

Ze moeten dus gewoon als untitled staan dus.

Tsja ik vind dat ook zulk achterlijk gedoe, de nummers geen titel geven, alsof je te beroerd bent om ff een paar titels te verzinnen. Zeker bij Sigur Rós, niemand verstaat toch een hol van wat ze zingen... Tis dat het zo'n goed album is, dat ik het ze vergeef

en Herman, op de The Doors allemaal toppers, behalve The End? Dat eerste ben ik wel met je eens, maar The End staat juist nog een stuk hoger dan de rest van het album...

Titmeister schreef:
The End staat juist nog een stuk hoger dan de rest van het album...

Op mijn hoesje staat ie helemaal onderaan.

Ik wou hem inkoppen, maar je bent me net voor. Geweldige snoekduik van je!

Onweerwolf schreef:
Da band gebruikt ze ook, als bijnaam.
Net zoals ze de toevoegingen #1, #2 etc. als bijnaam gebruiken.
De 'officiële' bijnamen zijn untitled 1 - vaka, untitled 2 - fyrsta etc.

Dus prima als je voor Untitled #1 kiest, maar dat is net zo fout/goed als Untitled (Vaka), maar de meeste mensen kennen toch de titels ipv de nummers. Zo worden ze immers ook op live-albums omschreven.

Er zijn geen officiële namen. De nummers hebben stuk voor stuk gewoon geen naam.

Onweerwolf
chevy93 schreef:
(quote)
Net zoals ze de toevoegingen #1, #2 etc. als bijnaam gebruiken.
De 'officiële' bijnamen zijn untitled 1 - vaka, untitled 2 - fyrsta etc.

Dus prima als je voor Untitled #1 kiest, maar dat is net zo fout/goed als Untitled (Vaka), maar de meeste mensen kennen toch de titels ipv de nummers. Zo worden ze immers ook op live-albums omschreven.

Het verschil is dat de #x gewoon nodig is om het verschil aan te geven.

Als Brian May straks in een interview refereert aan Bohemian Rhapsody als 'The Mama Mia Song' dan gaan we toch ook niet allemaal onze lijstjes aanpassen?

Die vergelijking slaat op niks en dat weet je zelf ook wel. Zo streng hoef je nou ook weer niet te zijn als het gaat om "het politiek correct zijn van de namen".

Stel dat blijkt dat op de allereerste uitgave van A Night at Opera Bohemian Rhapsody The Mama Mia Song heette, gaan we dan de titel ook aanpassen? Correctheid boven praktisch?

Deren Bliksem schreef:
Ik wou hem inkoppen, maar je bent me net voor. Geweldige snoekduik van je!

Bliksemsnel is nog niet snel genoeg als ik in de buurt ben.

670 [0836] Japan - Ghosts (1984)

We trappen dit rijtje af met Japan. Eigenaar van de klassieker Nightporter. Ghosts is al net zo'n spannend nummer als Nightporter. Je hoort donkere tonen die een mooie sfeer oproepen. Na een zeer donkergetinte intro is er wat ruimte voor wat lucht. Waarna het nummer weer vervalt in zijn beklemmendheid. Dat is de kracht van het nummer, het pakt je vast, en je voelt je er niet fijn bij. Maar dat is juist het mooie.

Cijfer: 8,5

669 [1845] Explosions In The Sky - Six Days At The Bottom Of The Ocean (2003)

Het vorige nummer raakte me eigenlijk meteen omdat de riff zo mooi was, dit nummer heeft daar meer moeite mee, ik heb er dan ook niet zo snel een oordeel over klaar. De riff zou later kunnen uitgroeien tot iets moois, maar ik weet niet. Er zit in ieder geval genoeg afwisseling. Maar echt iets zinnigs hierover zeggen... Nee dat gaat niet lukken.

Cijfer: 6

668 [0861] The Shins - Saint Simon (2003)

The Shins is een superschattig bandje en ik heb dan ook veel zin in hun nieuwe album. De muziek van The Shins kan je het beste als knuffelpop omschrijven en zou zo in de jaren '60 gemaakt kunnen zijn. De drie albums die ze hebben zijn alle drie kleine meesterwerkjes. Saint Simon is heerlijk, vooral de nonchalante zang kan me heel erg bekoren. En verder zijn de arrangementen en de zanglijntjes van grote schoonheid. Een van mijn favorietjes van The Shins.

Cijfer: 9,5

667 [0327] The Beatles - I Am The Walrus (1967)

De Beatles waren rond deze tijd ook bezig met psychedelica. I Am the Walrus is een prachtig popnummer met een leuke tekst, maar het eindigt ook erg mooi, met een stuk waarin alle trucjes uit de kast worden getrokken. Zoals het wisselen van speaker en allemaal ander geluidseffecten. Verder een fantastisch nummer met als uitblinker de viool.

Cijfer: 9

666 [0323] Kraftwerk - Die Roboter (1978)

The Men-Machine van Kraftwerk is een belangrijk album geweest in de muziekgeschiedenis. Zoals eigenlijk bijna alle albums van deze band. Elektronica is nieuw in de jaren '70 en Kraftwerk wist dat op een zeer aantrekkelijke manier te brengen. Zeer ingenieuze popdeuntjes zijn er in overvloed op de nummers van deze band. Die Roboter is een heerlijk luchtig popliedje en laat zien waar Kraftwerk voor staat.

Cijfer: 8

665 [1106] Carly Simon - You're So Vain (1972)

Carly Simon is een zangeres uit de jaren '70. De verder erg lelijke albumcover valt meteen op door de tepels die je door haar trui heen kan zien. Maar het gaat om het nummer, eentje samen met Mick Jagger blijkbaar. Dit klinkt meer als een jaren '80-nummer. Op zich is het een leuk nummer, het heeft een geinig refreintje vooral. Verder had dit nummer van mij wel wat lager gemogen, ondanks dat het wel leuk is.

Cijfer: 7,5

664 [-------] Leonard Cohen - Hey, That's No Way To Say Goodbye (1968)

Leonard Cohen heeft een mooi oeuvre dus er is genoeg van hem om te nomineren. Dit is een nieuwe van Leonard Cohen. Voor mij ook nog onbekend. Eigenlijk lijken best veel nummers van hem op elkaar. Maar wat maakt dat uit als je zo'n prachtige sound hebt. Niet veel zangers hebben zo'n mooie stem waar mee ze zo veel gevoel over kunnen brengen. En ook de composities die dan wel op elkaar mogen lijken, zijn stuk voor stuk ijzersterk. Dit is een hele mooie toevoeging aan de ladder.

Cijfer: 8,8

663 [1556] The Stranglers - Peaches (1977)

Peaches had ik volgens mij al in de 2012-editie van de ladder ontdekt. Ik heb het meteen punten gegeven want het klonk erg goed. Alleen dat begin is al geweldig, het deed me meteen beseffen dat ik hier maar eens goed naar moest luisteren. Het gitaarwerk in dit nummer is fenomenaal. En het nummer heeft ook een enorme catchyheid. Je wordt helemaal opgewonden van die drive.

Cijfer: 9,3

662 [1063] Nik Kershaw - The Riddle (1984)

Van dit nummer heb ik nog nooit gehoord, het komt me wel bekend voor. Dat kan ook bijna niet anders, dat fluitje is zo herkenbaar dat het vast wel ergens voor gebruikt zal zijn. Verder is het nummer helaas niet heel sterk. Het refrein vind ik namelijk nogal monotoon en saai gezongen. De stem van de zanger is ook al niet zo prettig. Jammer, want dat fluitdeuntje is zeer ingenieus.

Cijfer: 5,8

661 [-------] Steve Winwood - While You See A Chance (1981)

Ook nog nooit van deze Winwood gehoord en wat hij in groep A doet vraag ik me af. While You See a Change is een buitengewoon saai nummer, zelfs het refrein is niet heel opzienbarend en dan wordt het wel een hele saaie bedoening, zeker als de melodie ook al niet goed of opvallend is.

Cijfer: 5,3

Grappig dat je nog nooit van The Riddle, duidelijk generatieverschil, iedereen van mijn leeftijd kent iig wel deze versie van Gigi D'Agostino. Stiekem vind ik die ook leuker, maar das ook jeugdsentiment. Ben het met je eens dat die fluitmelodie goud is, maar de zang nogal blue. Ook vind ik het origineel te traag, maar dat komt wrs omdat ik die versie van Gigi destijds helemaal grijs gedraaid heb...

Wat betreft het nr van Winwood: ik vind dat juist wel een erg leuk nummer (al beschouw ik het meer als GP), maar het verbaasde mij ook dat ie vorig jaar groep A haalde. Dit jaar is ie dan ook bij de laatste 3 geëindigd...

MVW
Titmeister schreef:
Grappig dat je nog nooit van The Riddle, duidelijk generatieverschil, iedereen van mijn leeftijd kent iig wel deze versie van Gigi D'Agostino. Stiekem vind ik die ook leuker, maar das ook jeugdsentiment.

Ja die vond ik ook leuk toen. Nu niet meer zo als ik m weer terugzie

Wow, dat dat nummer zo hoog staat. Ik heb dat nummer vroeger zo vaak gehoord en heb er in de loop der jaren zo vaak gezocht (maar wist de tekst niet precies). Mooi moment toen ik de tekst eindelijk weer voor de geest kon halen en het juiste nummer op YouTube te pakken had.

Prachtige middeleeuwse sfeer.

Edit: Die versie die jij post heb ik ook lang niet gehoord, zeg.
Dat is typisch zo'n nummer dat toch wel eens langskomt tijdens schoolfeesten.

Titmeister schreef:
Grappig dat je nog nooit van The Riddle, duidelijk generatieverschil, iedereen van mijn leeftijd kent iig wel deze versie van Gigi D'Agostino. Stiekem vind ik die ook leuker, maar das ook jeugdsentiment. Ben het met je eens dat die fluitmelodie goud is, maar de zang nogal blue. Ook vind ik het origineel te traag, maar dat komt wrs omdat ik die versie van Gigi destijds helemaal grijs gedraaid heb...

Wat betreft het nr van Winwood: ik vind dat juist wel een erg leuk nummer (al beschouw ik het meer als GP), maar het verbaasde mij ook dat ie vorig jaar groep A haalde. Dit jaar is ie dan ook bij de laatste 3 geëindigd...

Grappig, ik heb exact hetzelfde. Toen die van Gigi net uit was, vond ik hem al helemaal geweldig, zeker in combinatie met die leuke La Linea-achtige clip. Pas veel later het origineel leren kennen, maar ik ben altijd de cover van Gigi leuker blijven vinden.

1090 [0557] Red Hot Chili Peppers - Under The Bridge (1992)
Of het nou saai, binnen de lijntjes en glad is, maakt me niks uit. Ik vind de tekst schitterend en kan hier van tijd tot tijd zeker van genieten. Heeft helaas wel een hoog verveelgehalte, maar gewoon niet te vaak draaien.

Cijfer: 7,2

1089 [1071] Pearl Jam - Just Breathe (2009)
Wat een verandering in (bijna) 20 jaar. Van een sterke rockband naar gezapige rock. Nou vooruit, zo gezapig ook weer niet, maar iedere power uit hun beginperiode ontbreekt volledig. Big boys growing up, zeker.

Cijfer: 6,2

1088 [1558] The Ramones - Rock 'n' Roll High School (1979)
Mwa, destijds misschien nog wel aardig (hoewel hun periode toen ook alweer zo goed als voorbij was), maar dit stelt 30 jaar later toch weinig meer voor. Kort, nietszeggend nummertje van een punkband die een paar jaar eerder nog wel wat voorstelde.

Cijfer: 5,3

1087 [1625] Madrugada - Hands Up - I Love You (2001)
Alles wat Pearl Jam mist, wordt in dit nummer duidelijk. Hier zit meer gevoel in, is beter gecomponeerd en klinkt veel beter. Vooral die warme stem blijft iedere keer weer genieten. Nightly Disease nu ook officieel op het lijstje.

Cijfer: 7,3

1086 [1164] Bob Marley & The Wailers - Stir It Up (1973)
Dit is geen nummer voor hartje winter. Menig maal gedraaid afgelopen zomer. Want dan komt Catch a Fire het beste tot zijn recht. Je kan de marihuana bijna ruiken. Niet nodig, je wordt vanzelf stoned als je deze draait.
Er staat overigens beter spul op deze plaat (Concrete Jungle bijvoorbeeld)

Hier heetten ze gewoon “The Wailers”

1085 [1712] Bruce Springsteen - Lost In The Flood (1973)
Ik ken niks van zijn eerste twee albums, geloof ik. En hoewel vast te moeite waard zijn er een boel albums van hem die ik eerder zou pakken. Dit nummer is ook niet echt overtuigend. Hoewel het achteraf makkelijk praten is, klinkt dit wel heel erg als een debuutalbum. Nog niet die klasse, die power van zijn latere albums. Best aardig, leuk voor de fans, maar ik vind het niet zo speciaal.

Cijfer: 5,5

YouTube-link: Lost in the Flood

1084 [0496] Lou Reed - The Kids (1973)
Berlin ooit een keer beluisterd, maar nog altijd niet overtuigd van zijn klasse. Die klasse vond ik later in andere nummers wel. Nu ik dit weer eens hoor, was dit zeker één van de uitzonderingen op Berlin. Beetje een sloom nummer (duh... Reed), maar dat is even wennen en de 5 à 6 minuten die volgen ben je alweer vergeten dat het een sloom nummer was. Volgens mij zijn de 8 minuten alweer om.

Cijfer: 7,0

1083 [0889] Donna Summer - State Of Independence (1982)
Een bekende naam met een bekend nummer waar ik geen geluid bij kon plakken. Een sterke mix tussen pop en soul.

Cijfer: 6,7

1082 [1801] The Smashing Pumpkins - Rhinoceros (1991)
Smashing Pumpkins kan ik goed waarderen, mits ze hun spel een beetje binnen de perken houden. Na een rustig begin, komt het langzaam los. Precies de manier waarop een goed rocknummer opgebouwd is. Over de kwaliteiten van Billy Corgan overigens geen twijfel, prima gitarist. Alleen er zitten toch wel weinig echte genietpunten in.

Cijfer: 6,3

1081 [0863] Elvis Costello And The Attractions - Oliver's Army (1979)
Zelfde als Donna Summer. Hier iets minder enthousiast over, maar nog altijd een leuk nummer. Net zoals Donna ook hier die unieke touch waardoor het toch net even wat leuker wordt.

Cijfer: 6,4

670 [0836] Japan - Ghosts (1984)
Dit lijkt de voorbode van zijn solo-album Brilliant Trees. Het klinkt - wat de titel belooft - inderdaad spookachtig en donker maar vooral beklemmend.

669 [1845] Explosions In The Sky - Six Days At The Bottom Of The Ocean (2003)
De vorige nummers van Explosions In The Sky konden mij wel boeien. Dit doet mij wat minder, ik mis hier een beetje de spanning van hun andere nummers. Toch wel behoorlijk sterk gebracht.
Cijfer: 6,5

668 [0861] The Shins - Saint Simon (2003)
Heerlijk popliedje dat The Beatles vergeten hadden te schrijven. Verrukkelijke vocalen, erg charmant en aanstekelijk.

667 [0327] The Beatles - I Am The Walrus (1967)
Nu wij het toch over The Beatles hebben ... Inderdaad erg psychedelisch getint met vele geluidtrucjes, erg origineel maar de song blijft centraal staan.

666 [0323] Kraftwerk - Die Roboter (1978)
Destijds was Kraftwerk zijn tijd ver vooruit, dit kun je techno avant-la-lettre noemen. Ik ben de Engelse versie meer vertrouwd maar dit is ingenieuze elektronica waarmee ze verschillende generaties beïnvloed hebben.

665 [1106] Carly Simon - You're So Vain (1972)
Een zeer goede zangeres die nu wat in de vergetelheid is beland maar dit nummer blijft een evergreen mede door de tekst waarbij er nu nog steeds wordt gespeculeerd over wie het gaat.

664 [-------] Leonard Cohen - Hey, That's No Way To Say Goodbye (1968)
Leonard Cohen is beslist één van de beste singer-songwriters van zijn tijd. Even poëtisch als somber en zijn stem en voordracht zijn uniek.

663 [1556] The Stranglers - Peaches (1977)
De bas en gitaarriff maken duidelijk het nummer evenals de orgel. Op het eerste gehoor simpel maar je moet er maar opkomen en het blijft in je hoofd hangen na één keer beluisteren.

662 [1063] Nik Kershaw - The Riddle (1984)
Nik Kershaw is geen grootse artiest, hij was destijds erg populair om dan snel weg te zakken. Weliswaar een simpel maar erg pakkend popdeuntje dat niet uit je hoofd te krijgen is.

661 [-------] Steve Winwood - While You See A Chance (1981)
Steve Winwood is toch wel een bekende zanger die voordien heel wat watertjes heeft doorzwommen (Spencer Davis Group, Traffic, Blind Faith). Geweldig synthesizer-intro, prachtige soulvolle zang en een song die beklijft.

Just Breathe is het beste nummer van Pearl Jam

Ik vind Just Breathe eigenlijk een slap aftreksel van de nummers van Into the Wild. Met name de nadruk die Eddie op het laatste woord van elke zin legt, stoort me. Verder is Eddie natuurlijk

Arrie schreef:
(quote)

Grappig, ik heb exact hetzelfde. Toen die van Gigi net uit was, vond ik hem al helemaal geweldig, zeker in combinatie met die leuke La Linea-achtige clip. Pas veel later het origineel leren kennen, maar ik ben altijd de cover van Gigi leuker blijven vinden.

chevy93 schreef:
1087 [1625] Madrugada - Hands Up - I Love You (2001)
Alles wat Pearl Jam mist, wordt in dit nummer duidelijk. Hier zit meer gevoel in, is beter gecomponeerd en klinkt veel beter. Vooral die warme stem blijft iedere keer weer genieten. Nightly Disease nu ook officieel op het lijstje.

Cijfer: 7,3

Jij bent ouder, dat is anders.

Ik ben oud genoeg om een grafhekel aan die malloot op z'n step te hebben.

Ja, en ik niet, dat is het verschil.

Weer eens een rijtje:

660 [0722] Siouxsie And The Banshees - Cities In Dust (1986)

Van Siouxsie and the Banshees ken ik vrijwel niks. Het is volgens mij ook meer een single-band. Al weet ik het niet zeker. Ze hebben met dit nummer een erg leuk nummer gemaakt. Het is een bekend popnummer, ik heb het ook wel vaker gehoord. En ondanks dat het allemaal niet even memorabel is vind ik het erg prettig klinken.

Cijfer: 7,8

659 [-------] New Musik - This World Of Water (1980)

Na de eerst zanglijnen dacht ik al dat dit uit de jaren '80 zou komen. En dat is dus zo. Dit is een 'ene oor in, andere oor uit'- nummer, met als enige memorabele puntje de irritante computerstem. Dan doe je iets niet goed. Ik snap niet wat deze hier doet. Of de goedheid moet met de luisterbeurten komen.

658 [0734] Van Morrison - And It Stoned Me (1970)

Ik had me vergist. We krijgen nog een nummer, vandaag 4de geworden in zijn MuMeladder 2012-ladder en wel And It Stoned Me. Dit is alweer een geweldig nummer van Moondance. De rauwe vocalen van Van zijn nog steeds aanwezig, maar het heeft allemaal een meer jazzy inslag. Prachtig gitaarspel en fijne blazers. Ik weet al wat het verjaardagscadeau wordt van mijn vader dit jaar, hij is groot fan van Van Morrison, maar heeft deze nog niet in huis. Daar moet maar eens verandering in komen. En het gaat hier ook absoluut niet om eigen belang.

657 [0451] Tori Amos - Crucify (1992)

Tori Amos is een artieste waar ik altijd nog goed in de muziek moet duiken. Want de nummers die ik ken zijn stuk voor stuk prachtig. Dit is een wat meer uptempo nummer en ik zou me best kunnen voorstellen dat dit in de top 40 heeft gestaan. Het is namelijk een briljante popsong, met de fijne vocalen van Tori Amos. Vooral als ze uithaalt steeds na het refrein, dat vind ik sowieso het mooiste van het nummer. Echt prachtig.

656 [0845] Interpol - Pioneer To The Falls (2007)

Ik ken niks van Our Love To Admire. Dit is dus de grootste hit daarvan. Ik moet zeggen, ik vind het een erg mooi nummer. Meteen al bij de eerste keer luisteren. Sowieso is de donkere sfeer die ze weten op te wekken erg goed en de vocalen van de zanger gaan door merg en been. Het mooiste aan dit nummer vind ik de gitaarsolo op het einde.

655 [0856] The Veils - Lavinia (2003)

Ik ben tot de conclusie gekomen dat Nux Vomica een van de mooiste albums uit mijn collectie is. The Runaway Found ken ik nog niet, maar daar gaat snel verandering in komen. De stijl van The Veils is fantastisch, pianorock noem ik het. En de prachtige stem van de zanger daar boven op maakt deze muziek meesterlijk. Bij dit nummer is dat niet anders. Het is ongekend sfeervol en de stem van de zanger lijkt wel op zijn best. Leuk dat deze zo hoog is gekomen en het houd nog niet op, ik heb erg veel zin in Nux Vomica.

654 [0627] Bob Dylan - Ballad Of A Thin Man (1965)

Ik zit in de Bob Dylan-ontdekkingsreis, al ben ik niet verder gekomen dan de MuMeladder-nummers en het erg mooie album Blood on the Tracks. Highway 61 Revisited ga ik als tweede album beluisteren omdat de Desolation Row en Like a Rolling Stone zo mooi zijn.
Ballad of a Thin Man is ook erg goed. Dit nummer is lekker laks, maar ook heel mooi gezongen. Het nummer moet nog meer op me inwerken, maar ik vind het nu al heel goed.

Ballad of a Thin Man

653 [1032] Madness - Night Boat To Cairo (1980)

De naam van deze band komt me vaag bekend voor. Maar ik kan niet zo snel bedenken waarvan, misschien verwar ik het met een nummer of zo. Wel weet ik dat deze band actief is in de ska. En dat is aan alles te merken, dit is een heerlijk opzwevend nummer met heerlijke blazers en een uitstekend refrein.

652 [0405] Blondie - Atomic (1979)

Het eerste nummer in de ladder van haar was verschrikkelijk, de tweede (Denis) eigenlijk wel leuk. Hopelijk zet deze lijn zich voort. Dit is namelijk haar grootste hit. Dit nummer heb ik dan ook al vaak voor bij zien komen. Maar nog nooit gehoord. Ik hoor er bij de eerste luisterbeurt niet zo veel in, behalve een lekker riffje gaat het een beetje aan mij voorbij. Maar verder klinkt het erg goed, en ga ik dit vaker opzetten.

Cijfer: 6,8

651 [1070] The Chameleons - Monkeyland (1983)

Monkeyland heeft een mooie stijging gemaakt en die vind ik terecht. Don't Fall en deze zijn klassiekers. Het zijn fantastische rocknummer, vooral deze heeft een onheilspellende sfeer, die vooral door de gitaarriff wordt opgewekt. Daarnaast heeft dit nummer ook nog eens een geweldig refrein wat het nummer afmaakt. De Chameleons ken ik nog niet goed, maar Don't Fall en deze zijn topnummers.

Snoeperd schreef:

Na de eerst zanglijnen dacht ik al dat dit uit de jaren '80 zou komen. En dat is dus zo. Dit is een 'ene oor in, andere oor uit'- nummer, met als enige memorabele puntje de irritante computerstem. Dan doe je iets niet goed. Ik snap niet wat deze hier doet. Of de goedheid moet met de luisterbeurten komen.

Het intro is genoeg om te snappen wat dit nummer daar doet . En als je die computerstem niet leuk vindt, zijn Donald Duck-tekenfilms ook niet voor je weggelegd .

Snoeperd schreef:

Het eerste nummer in de ladder van haar was verschrikkelijk, de tweede (Denis) eigenlijk wel leuk. Hopelijk zet deze lijn zich voort. Dit is namelijk haar grootste hit.

Blondie is een band, geen solo-zangeres.

Lukas schreef:
Het intro is genoeg om te snappen wat dit nummer daar doet .
Ja, dat heb ik ook, als ik het intro hoor ben ik meteen blij. Wel kan ik me voorstellen dat dit soort maffe, beetje nerdy bliepjesvrolijkheid met licht melancholisch/vervreemdend randje niet aan iedereen is besteed. En als het je niet pakt, is het niet moeilijk een stok te vinden om het mee dood te slaan. Voor mij is het in ieder geval altijd een bijzonder plaatje geweest.

660 [0722] Siouxsie And The Banshees - Cities In Dust (1986)
Siouxsie and the Banshees was destijds toch een belangrijke new wave band al bezit ik enkel compilaties van hen. Inderdaad niet erg memorabel maar de gitaar en arrangementen vind ik wel goed gevonden.

Klinkt inderdaad 80's maar daarom niet gedateerd maar wel fris en aanstekelijk. Die vervormde stem past hier goed bij en vind ik grappig klinken. Totaal niet te vergelijken met die huidige R&B-sterretjes die autotune gebruiken om hun gebrek aan zangtalent te camoufleren en zich o zó serieus nemen.

658 [0734] Van Morrison - And It Stoned Me (1970)
Van Morrison heeft een unieke rauwe soul/bluesstem die ook goed past bij dit licht jazzy nummer. Klinkt op het eerste gehoor vrolijk maar heeft toch een melancholieke ondertoon.

657 [0451] Tori Amos - Crucify (1992)
Tori Amos doet mij altijd denken aan Kate Bush maar heeft toch een eigen stijl. Heel mooie buigzame stem,

656 [0845] Interpol - Pioneer To The Falls (2007)
Een vrij donker nummer maar niettemin erg toegankelijk. Die gitaar in het midden vind ik briljant, de zang is vrij monotoon maar toch indringend.

655 [0856] The Veils - Lavinia (2003)
The Runaway Found moet je zeker beluisteren, dit nummer is ervan afkomstig. De erg emotionele zang gaat goed samen met de vrij bombastische begeleiding en als melodie en tekst ook nog sterk zijn kan het helemaal niet meer stuk.

654 [0627] Bob Dylan - Ballad Of A Thin Man (1965)
Dit nummer zou over een journalist handelen maar Dylan zelf heeft dat nooit bevestigd. Wel één van zijn vele prachtige nummers, hier zingt hij ook op zijn best.

653 [1032] Madness - Night Boat To Cairo (1980)
Waanzinnig goed nummer met opzwepende blazers, dit is swingen geblazen. Vooral die vertraging van het ritme vind ik goed gevonden.

Ik heb wel een zwak voor Blondie en hun hits blijven fris klinken. Ook erg vrolijk, niet hun grootste hit - dat was Denis - maar zeker één van hun betere en dit gitaarriff blijft beslist hangen.

651 [1070] The Chameleons - Monkeyland (1983)
Behoorlijk sterk nummer waarbij de gitaren voor een onheilspellende sfeer zorgen. De zang vind ik niet echt bijzonder maar pas wel goed bij deze sound.

1250 [1268] Wipers - Youth Of America (1981)

Ja, ik ben close-minded en ja, het zal wel objectief onwaar zijn, maar eerlijk gezegd kan ik van uptempo punk alleen echt enthousiast worden als de woede of blijheid eraf spat. En hoewel de zanger hier gepassioneerd genoeg klinkt en er aan de instrumentatie ook niets scheelt (leuk geluidsgekloot ergens in het midden ook), word ik niet euforisch of zoiets; het glipt gewoon een beetje langs me heen en de lengte van het nummer helpt daar vast ook een handje bij. Qua emotie en sfeer grotendeels wat te vlakjes dus, maar zeker niet slecht.
Cijfer: 6,7

1249 [1087] The Triffids - Wide Open Road (1986)

Zo’n nummer dat nét boven de welbekende vervelende door foute synths en drumcomputers ondersteunde nepmelancholiek uitstijgt; ik raak er nog steeds by far niet door geraakt en sommige lijntjes zijn wel heel erg ongeïnspireerd (de bassist had er duidelijk niet zo’n zin in), maar een echt irritant resultaat is er niet uitgekomen. Fijn refrein en de rest ben ik vergeten, dus dan zal het wel niet al te slecht zijn.
Cijfer: 6,2

1248 [1226] Ray Charles - Georgia On My Mind (1960)

Blijkbaar moest meneer Charles zich niet van zijn ongelukkige kant laten zien. Vrolijke blues/soulerds met een gigantische drive erin worden vervangen door pittig saaie brokjes glijsoul die niet echt slecht klinken, maar wederom zo langs me heen glijden dat ik me afvraag of ik wel iets of heb staan. Plak zelf maar uw soul-plus- en minpunten erin.
Cijfer: 4,8

1247 [-------] The B-52's - Rock Lobster (1979)

In het begin dacht ik we hier met een ontzettend irritant nummer te maken zouden krijgen. Gelukkig bleek dat mijn voorspellende kunsten niet verdwenen zijn; deze zeven minuten vol met kijk-ons-eens-grappig-zijn-stompzinnigheid, compleet met achtergrondzangeresje dat ons even de hele kinderboerderij laat horen en constant herhaalde gitaarriff zijn, hoe gek, nog steeds niet mijn smaak. Jullie hoeven jezelf echt niet serieus te nemen, maar laat het alstublieft dankuwel ook niet klinken als de eerste de beste jolige band vol met zichzelf bijzonder grappig vindende pubertjes. Pijnlijk overigens als de eveneens nogal idiote maar deze keer wel leuke persiflage hierop beter klinkt.
Cijfer: 3,2

1246 [1144] Townes Van Zandt - Waiting Around To Die (1968)

Meneer van Zandt maakte schrijnende en deprimerende folksongs voordat het cool was; één grotere duistere klomp cynisme die in deze tijd echt nauwelijks gemaakt werd, dit. Vrindjes van me weten wel dat ik daar altijd wel voor warmloop. Prachtige, subtiele instrumentatie, aangevuld met onheilspellende en zachte achtergrondkoortjes, ondersteunt de pijnlijke, valse stem van deze (mag ik het zeggen?) folkpionier, met als effect dat je als het ware naast de zwartgallige oude heer zit die Van Zandt hier lijkt te zijn. Moet mezelf echt eens gaan overhalen om eens tot actie over te gaan, weet bijna zeker dat zijn album één groot, ellendig stukje heerlijkheid zal zijn.
Cijfer: 9,7

1245 [1628] T.Rex - Get It On (1971)

Geloof het of niet, ik heb niet zoveel met de over de top, kitschy krijsrock die zichzelf vaak glamrock mag noemen, maar T. Rex bewijst in ieder geval met dit nummer een uitzondering te zijn. Voor diepgang scoort deze vlakke rockert niet erg hoog, maar voor oercatchy refreintjes, erg prettige solo’s en prima gitaarloopjes zit je hier aan het juiste adres; pretentieloos gerock dus, en dat mag ook wel eens. Erg lekker

1244 [0497] Van Morrison - Astral Weeks (1968)

Ziehier het enige nummer op Astral Weeks dat me echt weet te raken en daarnaast ook nog voor de volle speelduur boeit (de andere nummers moeten hiertussen kiezen). Een eenvoudig akoestisch basloopje vormt de basis van een nummer dat eigenlijk voor zijn gehele zeven minuten instrumentaal bijna de hele tijd hetzelfde klinkt, maar juist daardoor zo krachtig overkomt; de kracht van herhaling, zeg maar. Het contrast van de zachte vioolpartijen en de furieus aangeslagen akkoorden met de klagende stem van meneer Morrison zorgen voor een prachtige landelijke – nee, niet op de irritante klompendanserige manier – sfeer die me keer op keer stil achterlaat. Klasse zoals ik hem van deze wereldartiest ken.
Cijfer: 9,8

1243 [1111] Zager & Evans - In The Year 2525 (Exordium And Terminus) (1969)

3 minuutjes vol met ongekende zwartgalligheid ligt me normaal gesproken wel, maar als het zoals hier muzikaal zo plechtig wordt gebracht en de filosofieën ook niet bepaald ver komen (Oh hé, over drieduizend jaar zijn we allemaal machines..) haak ik af. Niet heel erg slecht, mede door de prima zanglijntjes, maar het probeert wel heel graag duister over te komen allemaal.
Cijfer: 5

1242 [0981] The Spencer Davis Group - Gimme Some Lovin' (1966)

Wederom weer onder het vakje “gezellige en gedateerde meeschreeuwrockerts’’, maar wel iets minder overtuigend; vooral in het refrein is de productie zo luid dat ik vooral een of andere gospelorgelkrijsgeluidsbrij hoor in plaats van een degelijk hersenloos lijntje. Ook is de fade-out weer vertrouwd dramatisch getimed en klinkt het allemaal zo origineel als een steen, maar echt slecht wordt het weer niet, heur.
Cijfer: 5,8

1241 [1436] Rick James - Superfreak (1981)

Ik vraag me af of ik dit ook zo goed had gevonden als het niet zo’n megahit (of in ieder geval de basis daarvan) was geweest, maar op dit moment kan ik hier best wel van genieten; geinig baslijntje en een oercatchy refreintje zijn eigenlijk de enige redenen om dit te beluisteren, maar ik kan nog steeds geen enkele reden om dat niet te doen vinden. Prettig gestoorde zanger, degelijke instrumentatie verpakt in wat vakkundige stompzinnigheid, me like.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:35 uur

geplaatst: vandaag om 15:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.