MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
Ik vind Snoeperd nog mild met z'n 4 . Niet elk beladen onderwerp wat behandeld wordt hoeft automatisch op ieders waardering te rekenen. Anders wordt het wel heel makkelijk scoren op dit soort onderwerpen. En dat moeten we helemaal niet willen.

inquestos schreef:
Niet elk beladen onderwerp wat behandeld wordt hoeft automatisch op ieders waardering te rekenen.

Tuurlijk niet, ik viel gewoon over het woord inhoudsloos.

Snoeperd schreef:
312 [1112] Paolo Conte - Max (1988)

hij leidt je in met zijn franse zang

Geen geschiedenis en ook al geen talenknobbel. Zullen we hier maar gewoon Italiaans van maken dan?

Ik heb nog veel te leren, zit pas in 5vwo met gs in het vakkenpakket. En ik weet ook zeker wat die Duitsers misdaan hebben tijdens de Kristalnacht.maar zoals inquestos hoeft een droevig onderwerp niet te betekenen dat je een goed nummer hebt. Het is alleen nogal lomp gebracht en zoutloos waardoor het lijkt of het nummer inhoudsloos is.

Moet zeggen dat ik het nummer vroeger ook wat saai vond, maar ben het gaandeweg de jaren wel meer gaan waarderen. Maar zoals jij het beschreef is het alsof het om een willekeurig niets-aan-de-hand popdeuntje ging, terwijl het juist inhoudelijk toch wel wat meer om het lijf heeft.

Natuurlijk hoef je het daarom niet meteen mooi te vinden. Gezien je tekst vond ik een 4 nog aan de hoge kant eigenlijk. Zelf vind ik het niet zo lomp en zoutloos, van mij zou het wel een 8 krijgen.

Ach, die 4 voor dat valt voor mij in het niet bij de 5,5 voor Save a Prayer:
350 ♫ [0330] Duran Duran - Save A Prayer (1985)

Rio van Duran Duran vond ik een erg fijn nummer. Van Save a Prayer heb ik nog nooit gehoord. Vaak heb ik bij die grote hits dat ik ze dan toch blijk te kennen. Dit is hier niet het geval. Dat komt volgens mij gewoon omdat het een uitermate saai en monotoon nummer is. Het kabbelt maar voort en na vijf minuten blijk je gewoon niks goeds gehoord te hebben. De beat is ook erg saai.

Cijfer: 5,5
En als niemand het doet, doe ik het wel: wat zijn Alle standaard-clichés in Kristallnaach?

Overigens noem jij het Duits geneuzel, maar weet je wel wat de tekst betekent? Ik zelf overigens niet, maar ik ken weinig nummers waar geen ik geen bal van begrijp die zo goed aankomen.

Ja, die 5,5 voor Save a Prayer begreep ik ook niet. Ik heb totaal niks met Duran Duran, maar zelfs ik kan dat nummer erg waarderen. Met heel veel afstand hun beste nummer, als je het mij vraagt.

Ach ja, dat is het nadeel van alles één keer luisteren. Een volgende keer valt het kwartje misschien wel. Maar Kristallnaach vind ik eigenlijk ook helemaal geen typisch 80's nummer, als ik er zo over nadenk. Had ook best uit de 70s, 90s of 00s kunnen komen.

Eigenlijk zou Snoeperd dit over 5 of 10 jaar nog eens moeten doen, zou wel leuk zijn om te zien hoe hij van mening is veranderd. Kan best zijn dat de rollen voor The xx en Duran Duran dan zijn omgedraaid (wat zover liggen die nummers eigenlijk niet uiteen).

Mja Duran Duran is nou typisch zo'n band die ze van mij in de jaren '80 hadden mogen laten, dus ik snap Snoeperd wel...

chevy93 schreef:
Ach, die 4 voor dat valt voor mij in het niet bij de 5,5 voor Save a Prayer:
(quote)
En als niemand het doet, doe ik het wel: wat zijn Alle standaard-clichés in Kristallnaach?

Overigens noem jij het Duits geneuzel, maar weet je wel wat de tekst betekent? Ik zelf overigens niet, maar ik ken weinig nummers waar geen ik geen bal van begrijp die zo goed aankomen.

Save a Prayer vond ik bij de eerste luisterbeurt gewoon erg saai.

Over Kristallnaach, het komt heel cliché op me over, het klinkt echt als zo'n suf rocknummer waar er miljoenen van zijn gemaakt.
Met Duits geneuzel doel ik niet op tekst, maar gewoon op het lelijke Duits, Duits is sowieso zeker geen favoriete taal van mij, vind het vrij lelijk.

Kom, laat ik de draad terug oppikken.

500 [0275] The Beatles - Lucy In The Sky With Diamonds (1967)
De strofes en het refrein lijken haaks op elkaar te staan maar uiteindelijk vormt het nummer een zeer sterk geheel met een psychedelisch tintje. Over de verwijzing naar LSD is al veel geschreven maar het klinkt toch wel druggy.
Cijfer: 9

499 [0235] America - A Horse With No Name (1971)
Klassieker van deze softrockband waarbij een landelijke sfeer wordt gecreëerd. Vooral dat gitaarstukje en de mooie harmoniezang maken het een topnummer.

498 [1050] The Sound - Judgement (1981)
De intro en de baslijn vind ik geweldig, verder is het zweverige new wave zoals ik graag wil horen. Jammer dat ik maar geen Sound-album kan vinden.
Cijfer: 8,5

497 [0547] Nick Cave And The Bad Seeds - There She Goes, My Beautiful World (2004)
Typisch Nick Cave, dit nummer klinkt wat onheilspellend en heeft een gospelkoor maar hij toont wederom zijn klasse mede door zijn voordracht.

496 [0969] Porcupine Tree - Don't Hate Me (1999)
Een melodieus symfonisch getint nummer, inventief en gevoelig, verveelt ondanks de lengte geen moment.

495 [0629] Pearl Jam - Porch (1991)
Ten is inderdaad een klassieker maar dit album als enige prima album noemen zou Pearl Jam onrecht aandoen. Dit vind ik lang niet het beste nummer uit Ten maar de gedrevenheid en energieke aanpak tillen het nummer dat bovendien veel afwisseling biedt tot een hoog peil.
Cijfer: 8

494 [0384] Miles Davis - So What (1959)
Dit is jazz zoals ik wil horen: melodieus en relaxt. Het knappe bovendien is dat het speels klinkt maar de vakmanschap druipt er vanaf.

493 [0188] Neil Young & Crazy Horse - Cinnamon Girl (1969)
Lijkt de voorbode van Déjà-vu, wat country-getint maar met ruige gitaarlijn. Komt uit één van mijn favoriete Neil Young-albums (en dat zijn er veel).

492 [0600] The Police - Every Breath You Take (1983)
Eén van hun grootste hits en wat mij betreft ook één van hun beste nummers. Meezingbare tekst over stalking, geweldige gitaar.

491 [0233] Tom Waits - Downtown Train (1985)
Nadien gecoverd door Rod Stewart maar er gaat niets boven deze versie. Zeer sterke compositie vooral het refrein, doorleefde zang, dit is klasse.

900 [1293] Pixies - Hey (1989)
Waarom kan dit nummer niet ipv dat schreeuwnummer in de finale komen? Sterk staaltje rock met precies genoeg balans tussen (gitaar)geweld en rustig opgebouwde stukken.

Cijfer: 7,3

899 [0798] Eels - Last Stop: This Town (1998)
Een aardige band die mij keer op keer niet weet te verrassen. Ook dit nummer springt er voor echt niet uit. Leuk voor een keertje (een categorie die in dit tiental wel vaker van toepassing is).

Cijfer: 5,8

898 [0974] The Killers - Mr. Brightside (2005)
Veel nummers die absoluut niet blijven hangen, maar van Mr. Brightside heb ik echt genoten. De productie mag wat mij betreft wel wat gladder, maar lekker energiek.

Cijfer: 6,6

897 [-------] Yazoo - Don't Go (1982)
Uit de categorie ‘muziek die je moeder vroeger dood draaide’. Ik denk dat ik dit nummer ken van een latere remix, want deze productie is echt om te huilen. Zo slecht dat het eigenlijk weer leuk wordt. Ik kan er echter niet bij dat men nummers als deze geweldig vindt. De hierboven genoemde categorie is weer een nummer rijker.

Cijfer: 5,9

896 [1089] Sonic Youth - Teen Age Riot (1988)
Zelfde verhaal als bij de Pixies.
Sterk staaltje rock met precies genoeg balans tussen (gitaar)geweld en rustig opgebouwde stukken.
Cijfer wel iets lager.

Cijfer: 7,1

895 [1075] Grandmaster Flash & The Furious Five - The Message (1982)
Hoe gedateerd het nummer ook is, er zit een geode flow in en dat is toch wel waar het om draait. Niet iets wat ik gauw nog een keer op zal zetten, maar het is een aardig nummer.

Cijfer: 6,2

894 [0667] Prince - 1999 (1982)
Van Prince word ik niet warm. Overdreven geproduceerd en veel te veel rare fratsen. Een soort matige Michael Jackson. Af en toe leuke stukjes in het nummer, maar overall toch behoorlijk saai.

Cijfer: 5,1

893 [1750] Dolly Parton - Jolene (1974)
Eén van de betere popliedjes. Ik kan er weinig over melden, want wat er precies zo goed aan is? Geen idee. Wel weet ik dat dit verdomd aanstekelijk is.

Cijfer: 8,2

892 [1813] Björk - Big Time Sensuality (1993)
Prince kan overdreven doen, maar die IJslandse kan er ook wat van hoor. Gelukkig met wat meer pit en daardoor niet storend of ergerlijk, maar bevorderlijk is het nou ook weer niet. Net aan voldoende.

Cijfer: 5,6

891 [1317] Françoise Hardy - Tous Les Garçons Et Les Filles (1963)
Een goede Franse chanson gaat er op z’n tijd wel in, hier. Jammer dat het zo’n onderschatte tak blijft (door mijzelf ook trouwens). Mooi nummer.

Cijfer: 6,7

490 [0581] INXS - Original Sin (1984)
Hun eerste hit hier en er zouden nog vele volgen. Die stampende drums, funky bas en gitaarriffjes zorgen voor een erg swingend geheel. Erg meezingbare tekst ook.

489 [0540] The Cure - 10:15 Saturday Night (1978)
De vroege Cure, dit klinkt rauw en energiek en toch ook subtiel, het is te horen dat ze als punkband begonnen.

488 [0158] The Smiths - Stop Me If You Think You've Heard This One Before (1987)
Vele muziek in dat jaar heeft de tand des tijds niet doorstaan maar die van The Smihs des te meer mede dankzij de natuurlijke productie. Dit klinkt nog steeds fris en dit is het soort popsongs dat ik het liefst hoor: schijnbaar vrolijk maar met sombere ondertoon.

487 [0317] The Doors - Soul Kitchen (1967)
The Doors is stilistisch wellicht de meest unieke band in de jaren '60. Bezwerend, spiritueel en mysterieus wat dit nummer een goed voorbeeld van is.

486 [-------] Genesis - Mama (1983)
Genesis klonk in de jaren '80 meer Amerikaans (richting AOR) maar dit vind ik hun betere nummers in die periode. Al hoor ik de vroegere Genesis (met Peter Gabriel) wat liever.
Cijfer: 7,5

485 [1222] Paul Simon - The Boy In The Bubble (1986)
Dit klinkt inderdaad niet typisch jaren '80 maar tijdlozer dan de meeste andere albums in die periode. Opzwepend ritme met sublieme arrangementen zoals die accordeon en dan is er nog de heerlijke zang van Paul Simon.

484 [-------] The Smiths - Girlfriend In A Coma (1987)
Dit is wellicht hun kortste en meest eenvoudige nummer maar erg pakkend, schijnbaar vrolijk maar met droevige tekst en ondertoon, typisch Smiths.

483 [0783] Eagles - Hotel California (1976)
Natuurlijk mag dit nummer niet ontbreken in de MuMe-lijst, hoe bekend ook. Geniale tekst, geweldige samenzang en dan is er nog die dubbele gitaarsolo op het einde, uniek!
Cijfer: 9,5

482 [0432] The Stone Roses - Made Of Stone (1989)
Dit nummer lonkt naar de Britse bands uit de jaren '60 maar dan in een meer eigentijds jasje. Prima refrein en dito gitaarwerk.

481 [0243] James Brown - It's A Man's Man's Man's World (1966)
Zijn bekendste nummer en vind ik toevallig ook zijn beste. Geweldige tekst die nog steeds relevant is en vooral, wat een soulstem.

Leuk dat je weer begonnen bent

1110 [0695] Fatboy Slim - The Rockafeller Skank (1998)

Oh, deze ken ik natuurlijk wel. Altijd leuk om een nummertje dat in je vriendengroep grijsgedraaid wordt tegen te komen in deze context; ook bij “serieuze” beluistering een heerlijk, opzwepend liedje dat ook 14 jaar na dato nog fris genoeg is om op iedere mogelijke gelegenheid afgespeeld te worden.
Cijfer: 7,7

1109 [-------] Talk Talk - Does Caroline Know? (1984)

Ook weer een fris en kleurrijk nummerke; het samenspel tussen bass, synths en percussie geeft een wat spacy sfeertje. De zanger zit er misschien wel een beetje door te dreinen met zijn aparte stem (al heb ik het gevoel dat ik me daar bij herbeluistering al niet meer aan zou storen), maar het totaalplaatje is meer dan prima. Dat ik het allemaal toch niet zo heel erg legendarisch vind klinken zal wel aan mijn verknipte brein liggen.
Cijfer: 7,3

1108 [0493] John Lennon - Working Class Hero (1971)

Ik hoor heel erg veel Bob Dylan en dat is goed; de zwartgallige, repetitieve cynicusfolk die Dylan op z’n beste momenten maakt bevalt me meestal stukken dan de degelijke maar eerlijk gezegd wel wat vlakke popliedjes van Lennon en zijn makkers (ja, er zijn uitzonderingen). Sfeervol, verbeten en vooral door de gitaar erg lekker.

1107 [0223] Nick Cave And The Bad Seeds - Papa Won't Leave You, Henry (1992)

Bovengemiddeld goed naar het niveau van de ladder, matigjes als ik kijk naar wat deze meneer er allemaal nog meer uit kan persen. Natuurlijk, het agressieve en verbetene (ja, nu kom ik weer met dat woord, ja) dringt nog steeds in ieder kiertje je hoofd binnen en Cave gromt ook weer lekker als een bezetene, maar toch heb ik het gevoel dat het allemaal wat te ingehouden klinkt; niet eens door het ragniveau, meer door het gebrek aan overtuiging. Gewoon iets minder interessant dan de meeste andere verwrongen gezelligerds van Cave.
Cijfer: 6,6

1106 [-------] Townes Van Zandt - For The Sake Of The Song (1968)

In plaats van de grommende, geflipte oude man die in de hoek van de bar de wereld zit te vervloeken legt Van Zandt hier redelijk “eenvoudig” zijn ziel bloot met dit rustige, lieflijke maar ontroerende nummer. Verrukkelijke zang en verrukkelijk gitaarwerk die een berustend sfeertje dat eigenlijk niet heel goed beschreven kan worden creëren. Knuffelstemming is weer aan.
Cijfer: 9,1

1105 [1290] Bob Dylan - Desolation Row (1965)

En het is raak; de stiekem bijna oneindig herhaalde combinatie van simpele aanslagen van gitaar en heel veel coupletten weet eindelijk onvervalst kippenvel bij me op te roepen. Nu wordt het moeilijk om uit te leggen waarom, aangezien dit nummer qua structuur weinig verschilt van de rest van deze man, maar om het simpel te zeggen: de zanglijnen zijn net wat mooier, de valse mondharmonica net wat snijdender, de gitaarakkoorden net wat genialer en Dylan net wat gepassioneerder. Beter dan dit kunnen we het niet maken; gewoon prachtig, ondanks de ondoorgrondelijke tekst.
Cijfer: 9,6

1104 [0902] Portishead - All Mine (1997)

cidenica schreef:
this should be a James Bond opening

Soms slaan top-rated Youtube-comments wel ergens op. Mysterieus, broeierig en behoorlijk spannend nummer met vooral zo’n lekkere blazerspartij dat ik warm van binnen zit te glimlachen achter mijn computer. Eigenzinnige fijnheid die alleen deze band kan maken.

1103 [1046] The House Of Love - Beatles And The Stones (1990)

Ongeveer zo interessant als een lantaarnpaal. Lief, mooie melodietjes, maar allemaal wel weer heel erg gezapig en bijna slaapverwekkend. De pluspuntjes zijn voor de rest weggegleden
Cijfer: 4,7

1102 [0671] Sigur Rós - Untitled #7 (2002)

Precies het slechtste nummer van ( ). Door de nog steeds sterk aanwezige sfeer nergens slecht, maar ik merk iedere keer weer dat ik al na 5 minuten begin af te vragen waar die magistrale opvolger nou blijft. Jónsi klinkt minder spannend, het tempo ligt te laag en er gebeurt te weinig om me voor die hele 13 minuten rechtop te laten zitten. De zwartgallige orgel en de harde climax maken wel wat goed, maar niet genoeg, vooral omdat laatstgenoemde pas in de laatste twee minuten komt aankakken. Waarschijnlijk de enige onvoldoende die ik aan deze band geef.
Cijfer: 5

1101 [0637] The Waterboys - Rags (1984)

Toegegeven, het is wat slecht geproduceerd, maar dat zou allemaal niet zoveel moeten boeien als dit nummer weer die heerlijke euforie in je losmaakt. Buitengewoon fijne oergroove in dit nummer, die, hoe over de top ook, alle fantasie op hol laat slaan. En die zang.
Cijfer: 8,7

hoi123 schreef:

1101 [0637] The Waterboys - Rags (1984)

Toegegeven, het is wat slecht geproduceerd, maar dat zou allemaal niet zoveel moeten boeien als dit nummer weer die heerlijke euforie in je losmaakt. Buitengewoon fijne oergroove in dit nummer, die, hoe over de top ook, alle fantasie op hol laat slaan. En die zang.
Cijfer: 8,7

Openingsnummer van het Waterboys concert een paar weken geleden

Onweerwolf
Linkjes gefixed:

Fleetwood Mac - Rhiannon (Will You Ever Win)
The Beatles - Strawberry Fields Forever
U2 - A Sort Of Homecoming
The Rolling Stones - You Can't Always Get What You Want
XTC - Senses Working Overtime

310 [0185] U2 - Gloria (1981)

U2 is een bandje die ik vroeger een beetje verafschuwde, maar eigenlijk hoe vaker ik er naar luister hoe meer ik ze ben gaan waarderen. Gloria ligt me helaas niet zo. Het is wel een erg a la U2 klinkend nummer, dat is niet erg, maar wel als U2 ze gewoon veel beter heeft gemaakt. Gelukkig bevalt een tweede luisterbeurt al beter, vooral de rustige stukken blinken uit door Bono's zang, de Gloria-stukjes zijn prachtig. Het riffje dat in de wat snellere stukken wordt ingezet is erg goed. Eigenlijk toch wel prima als ik er zo over denk. Alleen vind ik het laatste stuk een beetje mislukt klinken.

309 [0348] The Beach Boys - Sloop John B (1966)

Ik wist al een hele tijd van de Beach Boys af, God Only Knows eigenlijk alleen. Altijd wel grappig nummer gevonden, maar bij het beluisteren van Pet Sounds viel mij pas echt de briljantie op van dit nummer. Ook deze en Wouldn't It Be Nice sprongen er meteen uit. Het duurde even voordat de rest ook op zijn plaats viel, nu vind ik het een zeer sterk jaren '60 album. Sloop John B is zeker een van de prijsnummers. Het begin is meesterlijk, zoals dat bij God Only Knows ook het geval is. Verder is het technisch een zeer perfect nummer, de samenzangen zijn om je vingers bij af te likken, meezingen met dit nummer is gewoon een must. Geweldig.

308 [0287] Massive Attack - Inertia Creeps (1998)

De enige luisterbeurt die ik ooit aan Mezzanine geven heb (daar zal zeker nog verandering inkomen), viel Inertia Creeps positief op. Dit nummer heeft een erg creepy sfeertje waar ik wel van hou. De beat klinkt zeer akelig zoals de spin op de cover van Mezzanine. Inertia Creeps vind ik door de verscheidenheid en de sfeer het beste nummer van Massive Attack.

307 [0285] The Doors - People Are Strange (1967)

De pakkendheid van dit nummer is ongekend. De gitaarlijntjes zijn zo ontzettend catchy dat je ze na één luisterbeurt al mee aan het neuriën bent. Ook het refrein is van een zeldzame onweerstaanbaarheid. Toch is dit nummer zeker niet een van mijn de Doors-favorieten, ondanks dat het gewoon erg lekker is.

306 [0294] This Mortal Coil - Song To The Siren (1984)

Voor de twee maal This Mortal Coil dit hondertal en meteen ook de laatste uit de lijst. Jammer, want ik vond het vorige nummer toch erg mooi. En deze staat daar wat mij betreft gelijk aan. Hoewel de zang nu niet als samenzang klinkt is het weer prachtig te noemen. Ook echt in haar eentje (vorige was overgedubt) overtuigt deze zangeres op een verder goede minimalistische productie. Ik ben weer tevreden. En ga eens wat van ze opzoeken.

Cijfer: 8,8

305 [0339] Soft Cell - Torch (1982)

De eerste twee en een halve minuut van dit nummer klinken aangenaam maar overtuigen nog niet. Het moment waar de blazers er in komen overtuigt wel. Die zitten namelijk erg mooi in de mix en komen precies goed in de mix. Het einde zet me in ieder geval aan om het nog een keer opzetten en dan klinkt ook het eerste deel goed, eigenlijk zit er best een lekkere beat in. De zang vind ik erg goed, de zanger werkt steeds naar kleine climaxjes in de zang toe, wat het nummer erg fraai maakt.

304 [-------] Pulp - Disco 2000 (1995)

Disco 2000 is voor mij een beetje het prijsnummer op Different Class. Een klassiek voorbeeld van een beeldschoon popnummer. Het nummer heeft een zeer fijne melodie en de zang is briljant. Ik hou erg van het accent van de zanger en de zinnetjes die hij zingt zijn stuk voor stuk om te genieten.

303 [0769] Dire Straits - Sultans Of Swing (1978)

Hier komt de echte heerlijke kant van Dire Straits naar voren. Nummers als deze en Water of Love zeggen mij toch om meer van deze band te gaan ontdekken. Er zit een oerdrive in dit nummer die je helemaal op je gemakt stelt, dat is door het tempo maar ook vooral door het gitaarwerk, gitaarwerk dat net zo buitenaards is als bij bijvoorbeeld Television, heerlijk chill gespeeld en er worden schitterende melodieën gecreërd. Dit is Dire Straits bijna op zijn best.

Cijfer: 9,3

302 [0458] Nirvana - Come As You Are (1991)

Nevermind staat er máar met 3 nummers in, wat eigenlijk te weinig is voor zo'n geweldige klassieker. Wat mij betreft passen In Bloom, Polly en Breed er zeker bij. Come As You Are hoort er al helemaal in, gebouwd op een meesterlijk baslijntje zingt Kurt Cobain een zeer mooie tekst in, ik heb Nirvana altijd als zeer goede band beschouwd en zulke nummers bestempelen mijn liefde voor de band dan weer.

301 [0145] The Mama's & Papa's - California Dreamin' (1966)

Als je het over de sunshine pop van de jaren '60 hebt hoort dit zeker in het rijtje klassieker van dat genre thuis. California Dreamin' ontdekte ik via de ladder, tijdens een van mijn speurtochten door de lijst heen. Deze stond vorig jaar nog op 145 dus die kwam ik toch al erg snel tegen. En wat een indruk maakte het zeg! Het begin gaat door merg en been zo mooi dat het intro is. En dit niveau wordt zeer constant gehouden het hele nummer lang. Een van de vele heerlijke nummers uit de jaren '60 in deze lijst.

480 [0390] Placebo - Pure Morning (1998)
Het is vooral de indringende en emotionele stem van Brian Molko die voor herkenbaarheid zorgt. Het past ook inderdaad goed bij de rauwe gitaarsound.

479 [-------] Arcade Fire - The Suburbs (2010)
Een luchtig en radiovriendelijk nummer van Arcade Fire, klinkt op het eerste gehoor vrolijk maar heeft toch iets weemoedigs in zich. De zang en instrumentatie zijn voortreffelijk zoals je bij Arcade Fire kunt verwachten.

478 [-------] Suede - Trash (1996)
Suede vind ik ook één van de leukste Britpopbands in de 90's en dit is ook één van hun meest aanstekelijke nummers. Dat vleugje kitsch maakt het nummer nog wat leuker.

477 [0564] The Kinks - Celluloid Heroes (1973)
Dit nummer werd geen hit maar wordt toch als Kinks-klassieker beschouwd. Vrij sober gearrangeerd maar een charmante popsong en natuurlijk moet de tekst ook worden vermeld.

476 [0455] The Associates - Breakfast (1984)
De enige artiest in deze 10 waar ik nog niets van heb. Een pianoballad met gevoelige, weliswaar wat onvaste zang en subtiele violen.

475 [1053] Procol Harum - A Salty Dog (1969)
Procol Harum heeft beslist meer klassiekers uitgebracht dan A Whiter Shade of Pale. Dit is weer een prima popsong, symfonisch getint mede door de violen en overtuigend gezongen.

474 [0224] Stevie Wonder - Pastime Paradise (1976)
De versie van Stevie Wonder kende ik - niet te verwonderen - veel eerder dan die van Coolio. Die violen, het ritme en de zang, alles klopt hier.

473 [0643] Pink Floyd - Sheep (1977)
Het derde nummer uit Animals, vind ik even sterk als Pigs en Dogs waar de huidige maatschappij op de korrel genomen wordt. Dat instrumentaal stuk is ook nog een fijne toevoeging.

472 [-------] Bob Dylan - The Times They Are A-Changin' (1963)
Dit nummer zal ik nooit ofte nimmer afzetten als ik het toevallig op de radio hoor. Een eenvoudig akoestisch nummer maar wel met enorme zeggingskracht en de stem en frasering van Bob Dylan zijn volstrekt uniek.

471 [0847] Manic Street Preachers - A Design For Life (1996)
Manic Street Preachers vond ik in die periode op hun best. Pakkende popsong, een tikkeltje bombastisch en prima zang.

300 [0182] Roxy Music - A Song For Europe (1973)

We duiken weer een nieuw honderdtal in en komen steeds meer in zicht van de eindstreep, gelukkig hebben we waarschijnlijk nog 300 nummers van kwaliteit voor de boeg.
Roxy Music bestempeld de kwaliteit die wij in de top van onze top 2000 hebben. Sinds If There Is Something een verpletterende indruk achterliet ben ik me gaan interesseren in deze band, met resultaat, want alhoewel het niveau van voorgenoemd nummer niet is gehaald, heb ik wel prachtige nummers als deze leren kennen. A Song For Europe wordt gekenmerkt door de fenomenale zang met heel veel emotie en het mooie pianospel.

299 [0839] Soundgarden - Black Hole Sun (1994)

Soundgarden ga ik op Pinkpop zien, mijn interesse in de band is daarmee automatisch gewekt, The Day I Tried to Live vond ik erg goed, maar in Jesus Christ Pose was ik diep teleurgesteld, gelukkig weet ik dat Black Hole Sun wel kwaliteit waarborgd. Dit nummer is eigenlijk een vrij standaard rocknummer, maar ik vind het een sympathiek nummer, goede opbouw en mooi gezongen.

Cijfer: 7,8

298 [0386] Isaac Hayes - Theme From 'Shaft' (1971)

Ik ben nu zeker in voor een flinke dosis soul, en Isaac Hayes is daar zeker een man voor. Theme from Shaft is vanaf de eerste seconde erg lekker, de intro zet de toon van het nummer. Jammer dat hij niet zingt, ik hoor hem graag. Maar ach..

297 [0134] The Byrds - Eight Miles High (1966)

Ik hou over het algemeen van het geluid van The Byrds. Vooral de sound op Notorious Byrd Brothers is fantastisch. Eight Miles High is het succesvolste nummer van deze Byrds en staat al jaren hoog genoteerd in onze ladder. Dit nummer vind ik zo goed, omdat het aan de ene kant vrij rauw is maar ook heerlijke sunshine pop in zich heeft.

296 [0437] Split Enz - Message To My Girl (1984)

Message to my Girl klinkt zeer goed op het eerste gehoor. Het is voor mij een klasse popnummer, de zanglijntjes zijn erg leuk ingekleurd en de instrumentatie ondersteunt het goed en komt af en toe fijn op de voorgrond.

295 [0412] Radiohead - Creep (1992)

Creep is het nummer waar veel Radiohead-fans geen fan van zijn, en Radiohead zelf ook niet. Maar het heeft toch veel andere fans, misschien degenen die niet van de rest van Radiohead houden. Ik moet bekennen dat ik Creep toch niet al te vaak heb gehoord.Misschien is dit de 4de keer. Ik vind het eigenlijk wel prima, maar het mist toch zeker de magie van de latere Radiohead. Desalniettemin een goed nummer.

294 [0055] Nick Drake - Northern Sky (1970)

Northern Sky is al jarenlang het populairste nummer in de ladder van Nick Drake, helaas daalt het in populairiteit, dat is zonde voor zo'n schiterend nummer, het nummer heeft prachtige orkestratie en Nick Drake blijft je maar verbazen met zijn hemelse stem.

293 [-------] David Bowie - Changes (1971)

De klassiekers van David Bowie staan vrijwel allen in de top van de lijst, dit is ook zeker een klassieker, maar goed dat hij binnen komt zeilen dit jaar. Het leuke aan dit nummer vind ik het contrast tussen het refrein en de coupletten. Mooie coupletten onder begeleiding van de piano zoals alleen dat Bowie dat kan en een heerlijk allervrolijkst refrein die ontzettend pakkend is. Bravo.

292 [0154] Cockney Rebel - Sebastian (1973)

Cockney Rebel is mij onbekend. Toch komt het nummer me erg bekend voor. Het nummer doet wat dramatisch aan en dat klinkt erg goed in dit nummer. Het slepende dat de song in zich heeft vind ik erg sterk, mooie ontdekking van dit sterke Sebastian. 5 minuten lang mooiheid.

YouTube - COCKNEY REBEL SEBASTIAN

291 [0268] Jeff Buckley - Hallelujah (1994)

Ondanks de constante en supersterke kwaliteit op Grace blijf ik deze cover van Jeff Buckley zijn mooiste liedje vinden. Alles in dit nummer bestaat uit gevoel en emotie. Er zit ontzettend veel gevoel in de gitaarakkoorden, om over de stem van Jeff maar te zwijgen. Het is echt ongelooflijk hoe veel emotie hij kan overbrengen. Dit nummer doet zijn titel eer aan, het is hemels.

Veel goede nummers staan laag zeg ;p. Sebastain op 292, HC op 483...apart

Het is best hoog toch. Het gaat om een top 2000 he

Ralph. schreef:

Het is geen top 2000, waar Hotel California een abonnement op de top 3 heeft. Gelukkig niet. Ik vind 483 nog best wel hoog voor dat nummer, ik ken veel en veel betere nummers die veel en veel lager staan

Ik ken véél betere nummers die er niet instaan en ook dit jaar niet door zijn

Ja maar feit is gewoon dat alternatieve genres amper kans hebben. Als je naar een aantal genres als bijv. nederhop kijkt zijn ze bij voorbaat al kansloos. Een aantal users heb ik nog nooit punten aan een hiphop nummer zien uitdelen.

En mijn favoriete nummer aller tijden Two-Headed Boy Pt. 2

Die kan nog door, komt in ladder 33.

290 [0502] Metallica - Master Of Puppets (1986)

Met Metallica gaan we weer eens heerlijk metallen. Eigenlijk moet ik Metallica eens beter gaan luisteren, dit album heb ik wel best een aantal keer gehoord en ik vind Sanitarium zelfs een geweldig nummer. Maar eigenlijk heb ik nooit heel intensief geluisterd. En dat zal ik wel willen want ook dit titelnummer is best heerlijk. Heerlijke beukende riffs gecombineerd met een sexy refreintje, dit ligt mij goed.

Cijfer: 8,3

289 [0772] Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water (1970)

Simon & Garfunkel's grote klassieker staat bij ons iets lager dan in de radio 2 top 2000, een mooie notatie is het zeker wel. Bridge Over Troubeled Water vind ik zeker niet het beste dat ik tot nu toe van dit duo heb gehoord. Het is een erg mooi gearrangeerd nummer en ademt een wat trieste sfeer. Dat vind ik zeker pluspunten maar soms vind ik het nummer iets te sloom en suf. Maar een prachtig nummer is wel.

288 [0641] Klein Orkest - Over De Muur (1984)

Vanaf het eerste moment dat ik dit hoorde liet dit een indruk achter die nooit meer zou verdwijnen. Qua onderwerp was ik als klein jongetje erg aangeslagen, prachtig vond ik het. De tekst vind ik nog steeds erg briljant. De combinatie refrein/tekst vind ik misschien wel het mooiste Nederlandstalige stukje muziek dat ik ken.

287 [0276] Simon & Garfunkel - The Sound Of Silence (1966)

Sound of Silence heeft in onze lijst altijd nog boven hun andere nummer op 289 gestaan. Maar dit jaar is het heel nipt. Dit nummer heeft iets onweerstaanbaars en zet ik veel sneller op dan hun klassieker, het is namelijk wat vlotter, heeft een erg leuk riffje en het refrein is vreselijk mooi.

286 [0193] The Cure - Just Like Heaven (1987)

Dat ik The Cure ga zien vind ik geweldig, ik ben echt benieuwd hoe dat gaat worden. Grote kans is er in ieder geval dat ze dit nummer gaan spelen. Een nummer dat het hele pinkpoppubliek luidkeels gaat meezingen gok ik. Want dit refrein komt rechtstreeks van het paradijs. Ongelooflijk hoe mooi het is.

Cijfer: 9,3

285 [0147] The Beatles - Norwegian Wood (This Bird Has Flown) (1965)

We komen echt in de top van de lijst. Het ene geweldige na het andere geweldig nummer komt voorbij. Norwegian Wood is samen met Drive My Car een ideale opening van het Rubber Soul-album, het zijn twee geweldige popliedjes, de andere opzwepend en deze juist bevreemdend en erg schoon. Vooral die gitaarakkoorden vind ik erg speciaal en geven een juiste Indiase feeling aan het nummer. Qua compositie is het ook super.

284 [0083] Sigur Rós - Starálfur (1999)

Over geweldige nummers gesproken: Staralfur staat in mijn top 3 van Sigur Ros-nummers. Staralfur heeft een schitterende melodie en Jonsi lijkt hier op zijn allermooist te zingen. Hij stopt ongekend veel gevoel in deze song. Na 3 minuten stopt het even om de melodie op een nog krachtigere manier terug te laten knallen onder drijvende kracht van de violen. Dit einde is ongelooflijk.

283 [0920] Boudewijn De Groot - Verdronken Vlinder (1966)

Het feest houdt dit rijtje maar niet op, nu met het beste Nederlandstalige popnummer ooit gemaakt. Verdronken Vlinder is op alle vlakken briljant. Het heeft een heerlijke eigenzinnige melodie, een fenomenale tekst en een refrein waarbij de superlatieven te kort schieten.

Om te leven dacht ik je zou een vlinder moeten zijn
Om te vliegen heel ver weg van alle leed en alle pijn
Maar ik heb niet langer hinder van jaloersheid op een vlinder
Als zelfs vlinders moeten sterven laat ik niet mijn vreugd bederven
Ik kan zonder vliegen leven
Wat zal ik nog langer geven
Om een vlinder die verdronken is in mij
Om te leven hoef ik echt geen vlinder meer te zijn

Cijfer: 9,8

282 [0225] The Who - Won't Get Fooled Again (1971)

Dit is eigenlijk het enige nummer dat ik nog niet gehoord heb van dit rijtje. Met the Who aan het roer zal het ongetwijfeld goed zijn. Won't Get Fooled Again heeft een fijne drive in zich. Aan de eerste luisterbeurt kan ik nog niet horen of ik dit blijvend goed gaan vinden, maar de eerste luisterbeurt is zeker een hele lekkere.

281 [1068] King Crimson - Epitaph (1969)

Als ik zelf een cd zou mogen creëren van King Crimson zou het zeker in mijn top 10 komen te staan. Maar de twee cd's die ik tot nu toe ken hebben helaas allebei hun ijzerijzersterke momenten, maar op elke cd staat één minder nummer. Toch erg jammer, als je een paar van werelds sterkste nummers ooit maakt. Starless is een van de mooiste nummers die ik ken, daaronder staan deze en nog een aankomende. Epitaph is wonderschoon in zijn melodieën, afwisselendheid en het hemeltergende refrein. King Crimson is de eerste progrockband waar ik helemaal fan van ben.

Ralph. schreef:

Duidelijk gehersenspoeld door de Radio 2 top 2000.

Geen cijfer voor Verdronken Vlinder

Gast
geplaatst: vandaag om 05:07 uur

geplaatst: vandaag om 05:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.