MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
Maar ik kan ook werkelijk niets goeds zeggen over Self Esteem. Staat voor mij qua niveau volkomen gelijk aan de slechtste top40-meuk die je je kunt voorstellen, al geef ik toe dat de muziekstijl anders is.

hoi123, Closer is inderdaad een rustpunt op het album. The Downward Spiral is echt de moeite waard. Je zult wel meer van die zieke teksten vinden op het album.

Erg benieuwd dan. Zodra ik terug ben meteen maar even downloaden, echt een geniaal nummer.

The Offspring heeft wel een vreselijk slechte zanger zeg. Verder is het refrein ook weinig soeps. Echter vind ik de riffs wel aardig goed, maar al met al zou dit van mij ook geen voldoende gekregen hebben (waarschijnlijk een 4,5 o.i.d.).

Nine Inch Nails moet ik nog altijd beluisteren en ik ga dat denk ik ook maar eens doen...

hoi123 schreef:

1872 [1194] Elvis Presley - Hound Dog (1956)Tja, ik heb het gewoon niet zo met het bluesschema. Akkoordcombinaties die al veel vaker zijn uitgevoerd vind ik een wat goedkoop iets om op terug te vallen.

Kun je veel zulke akkoordcombinaties opnoemen die voor 1956 zijn uitgebracht?

Natuurlijk is Holland Dexter geen grootse zanger (heb ik ook nooit beweerd) maar zijn zang past perfect in dit nummer.

Ik weet in ieder geval dat het bluesschema vóór 1956 is bedacht. En dit nummer wijkt daar niet (veel) vanaf.

Casartelli (moderator)
LucM schreef:
Dan was ik nog erg mild voor YYZ. Natuurlijk razend knap gespeeld maar er mocht inderdaad een beetje meer emotie bij.

Het nummer wordt natuurlijk ook gewoon een beetje uit zijn verband gerukt door het op zichzelf staand in de ladder te plaatsen. Uiteindelijk is het 1 instrumentaal nummer op een album met 6 gezongen nummers. Een veelkleurig en baanbrekend album, waarop YYZ feitelijk niet zo veel meer dan een leuk tussendoortje is. Dat tussendoortje is wel één brok energie en spelvreugde en het is me dan ook volslagen onduidelijk welke emotie ik er dan verder precies in zou moeten missen. Het is mij iets te veel werk om ook de hele lijst langs te lopen (alle lof voor de enthousiastelingen die dat wel doen), maar hier zou ik zeker een 9 aan geven.

Ik krijg op muziekfora nog wel eens de indruk dat muziek pas echt "gevoel" zou hebben als er niet meer dan drie akkoorden in een liedje zitten en de zanger vals zingt, als perfecte representatie dat hij zo'n kutleven heeft. Maar da's ook maar een indruk he...

Casartelli schreef:
Ik krijg op muziekfora nog wel eens de indruk dat muziek pas echt "gevoel" zou hebben als er niet meer dan drie akkoorden in een liedje zitten en de zanger vals zingt, als perfecte representatie dat hij zo'n kutleven heeft. Maar da's ook maar een indruk he...
Gelukkig is dat voor mij niet zo. Nummers kunnen best technisch heel knap zijn, graag zelfs, maar er moet wel een emotie, sfeer of tenminste een gedachte achter zitten. YYZ zie ik als gewoon wat doelloos gepingel op wat instrumenten.

Casartelli (moderator)
hoi123 schreef:
Gelukkig is dat voor mij niet zo.

Allicht niet. Anders had je Self Esteem wel wat hoger gewaardeerd.

Cijfer: 6
Gegokt cijfer na correctie voor jeugdsentiment: 4

Bij deze 10 nummers zitten 2 binnenkomers. En de verdeling over de decennia is zo:
3 uit de jaren 00, 2 uit de jaren 90, 4 uit de jaren 80 en 1 uit de jaren 70

1850 [1356] White Town - Your Woman (1997)

Kenmerkend deuntje op dit nummer. Maar het probleem vind ik dat het bijna gelijk het hele nummer is. De zang vind ik niet heel speciaal. Er gebeurt niet veel ook verder. Maar dat deuntje is toch behoorlijk goed. Ik geef ze gelijk. Maar het had iets spannender gemogen.

Cijfer: 7,3

1849 [-------] Shearwater - Rooks (2008)

Man, wat is Rooks een prachtig nummer zeg. De hele melancholiek, de sfeer, de compositie, alles klopt. De stem is schitterend. Vooral als hij de hoogte in gaat wordt het hemels mooi. Wat een nummer!

Cijfer: 9,3

1848 [1152] Cake - The Distance (1996)

Cake ken ik van Long Jacket/Short Skirt. Een heel geinig nummer. En dit is niet veel anders. De pratende zang in de coupletten wordt afgewisseld met een leuk refreintje. Zulke nummers zet je op als je zin hebt om even lekker mee te zingen en praten. Ook de opzwepende instrumentatie is fijn.

Cijfer: 8

1847 [1145] The Vaselines - Jesus Wants Me For A Sunbeam (1988)

The Vaselines is een band die leunde op singletjes. Ik vind dit wel een aardig nummer. Op zich leuke zang die ietwat vals is. Ook de harmoniezangen pakken goed uit. Ja, wel aardig.

Cijfer: 7

1846 [0999] Prefab Sprout - When Love Breaks Down (1985)

Van 1848 t/m 1845 hebben we te maken met nummers die allen flink dalen. Zo ook deze, die vorig jaar nog bij de bovenste 1000 stond. Ik snap waarom deze hoog stond. Ik vind het een sterk nummer. Het refrein vooral is erg goed.

Cijfer: 7,8

1845 [0967] The Dandy Warhols - Godless (2000)

Dit vind ik een leuk bandje. Niet alles is even goed, maar ze hebben een aantal toppertjes en één grote topper. Dit nummer is gebouwd op een goede krachtige riff. Het refrein is erg lekker. De toevoeging van blazers is ook sterk gekozen. Een nummer dat geweldig makkelijk wegluistert.

Cijfer: 8,5

1844 [-------] Cocteau Twins - Musette And Drums (1984)

De Cocteau Twins weten met dit nummer een mooie wat droevige sfeer neer te zetten. De stem van de zangeres is fantastisch en zij is dan ook de sfeermaker hier. De Cocteau Twins, daar moet ik 'ns wat van op zoeken.

1843 [1848] Mott The Hoople - All The Young Dudes (1972)

David Bowie is een logische vergelijking. Het is typische glamrock. En de glamrock van David Bowie ligt mij heel erg goed. En dit is ook mooi. Het is dan ook door David Bowie zelf geschreven voor deze band. All the Young Dudes is prachtig. En meezingbaar.

1842 [1819] Young Marble Giants - Brand - New - Life (1980)

Mooie minimalistische muziek. Alle poespas is weggehaald. Wat over blijft is een wat kaal liedje. Aerodynamic maakt de vergelijking met The XX, een van mijn favoriete albums ooit gemaakt. Dit ligt dus perfect in mijn straatje. En het is geweldig. Ik wist niet hoe snel ik dit op mijn ipod moest zetten.

Cijfer: 9

1841 [1149] Duffy - Stepping Stone (2008)

Het beste van het rijtje is voor het laatst bewaard. Duffy, de zangeres van Mercy en Warwick Avenue. Maar voor mij is het vooral de zangeres van Stepping Stone. Dit is toch wel een van mijn favorieten aller tijden. Het refrein is misschien wel het mooiste refrein dat ik ken. Ook heeft Duffy haar stem nog nooit zo goed gebruikt als op dit nummer. Want we weten hoe slecht haar stem ook kan zijn met de kennismaking met het nieuwe album. Maar Stepping Stone is een perfect soulnummer. Ik heb instant kippenvel bij het refrein. 'Take it off or leave me alone'. Hoe ze dat zingt, hemels! Er is maar één cijfer mogelijk voor dit nummer, en dat is een hele dikke vette 10.

Cijfer: 10

1950 ♫ [1341] James Carr - The Dark End Of The Street (1966)

Een nummer met een echte archaïsche soul-sound. In vergelijking met Donny Hathaway, die 20 plaatsen lager staat, doet de stem van Carr mij veel meer. Gewoon een fijn nummer.

8,5

1949 ♫ [1518] A Tribe Called Quest - Electric Relaxation (1993)

Schande dat dit zo laag staat! Absolute hiphop-klassieker en voor mij een van ATCQ's beste nummers. Knap hoe van een redelijk oubollige sample een vet nummer is gemaakt met een heerlijke laidback feel en Phife en Q-Tip die in bloedvorm zijn, ook al gaat het helemaal nergens over...

9,5

1948 ♫ [1555] The Specials - Rat Race (1980)

Heb eerder al gerefereerd aan mijn afkeer van de Britse ska-invasie van rond 1980, die vaak enorm gedateerd en mismaakt blijmoedig overkomt. The Specials zijn over het algemeen wel een positieve uitzondering daarop, doordat hun muziek wel enigszins een duister randje heeft. Echter is daar bij dit nummer niet echt sprake van, waardoor een middelmatig nummer overblijft.

5

1947 ♫ [-------] 65daysofstatic - Radio Protector (2005)

Wow! Dit is even genieten! The Fall of Math van 65daysofstatic heb ik een jaar of 5 geleden wel eens beluisterd, maar toen deed het me niet zo veel. Smaken veranderen, want bij herbeluistering van dit nummer wordt ik toch wel enigszins van mn stoel geblazen. Mooi onheilspellend intro, gecontrasteerd met een lieflijk pianomelodietje. Daarna volgt een gesofisticeerde tempoversnelling, gevolgd door een klokkenspel-intermezzo. Daarna gaat het goed los, maar het repetitieve pianomelodietje blijft tegenwicht bieden. Prachtig uitgedacht stuk muziek, zo hoor ik het graag! De eerste grote (her-)ontdekking van dit topic!

9,5

1946 ♫ [0512] Coldplay - Amsterdam (2002)

Binnen mijn vriendenkring kent Coldplay een haast onaantastbare status en ben altijd de grootste criticus van Martin & Co. Niet dat ik er helemaal niks aan vind, want de eerste 2 albums zijn best prima, maar daarna is Coldplay wat mij betreft verworden tot een ongeïnspireerde, zwaar tot plagiarisme neigende zeikband. Dit is een nummer waarvan Coldplay er best meer had mogen maken, ingetogen, maar iig oprecht. Itt zo'n gedrocht als Fix You, daar valt het glazuur toch door van je tanden. Schande dat die in de ladder staat en nog hoger dan deze ook.

7

1945 ♫ [1770] Sigur Rós - Fljótavík (2008)

Het laatste Sigur Rós-album mist voor mij grotendeels de magie die vorige albums wel hadden. Slechts op enkele momenten is die wel terug te horen, zoals op dit (voor SR's doen) korte Fljótavík. Prachtig ingetogen piano-intro en ondanks de korte duur, toch een sterke climax-opbouw met fijne violen aan het eind.

8,5

1944 ♫ [1756] Blackfield - Pain (2004)

Ik ben een bewonderaar van het werk van Steven Wilson, al is mijn waardering voor zijn werk wel tanende, sinds Porcupine Tree steeds meer naar narcistische progmetal neigt. Blackfield vind ik sowieso minder dan Porcupine Tree, door de simpelere composities en de stem van Aviv Geffen. Desondanks hebben ze wel goede nummers, My Gift of SIlence of Cloudy Now hadden van hier hoge ogen gegooid. Dit Pain is echter een aardig nummer, maar ook niet meer dan dat.

6,5

1943 ♫ [1582] The Stone Roses - Sally Cinnamon (1987)

Tsja, de Stone Roses pre-debuutalbum. Hier moesten ze het duidelijk nog leren, want hier hoor ik niks bijzonders in. Denk ook niet dat dit in de ladder had gestaan als er een of andere onbekende band bij had gestaan. Een klassiek geval van 13-in-een-dozijn.

5,5

1942 ♫ [0766] Suede - Pantomime Horse (1993)

Suede is zo'n band waar ik weinig zinnigs over kan zeggen. Populair hier op MuMe, typisch Brits, zit goed in elkaar, veel dramatiek en kan me eigenlijk geen moment boeien. Zo, dat was kort en bondig mijn mening over Suede, kan ik de volgende 12 nummers van ze in de ladder schriftelijk afdoen.

6

1941 ♫ [-------] Mike Oldfield - Ommadawn (Part One) (1975)

De 2e lange compositie van Mike Oldfield in de lijst. Bij de vorige had ik al mijn bewondering uitgesproken over de muzikale kwaliteiten van de heer Oldfield. Deze keer zijn de hoofdelementen een Grieks aandoend gitaartje en een terugkerende fluitmelodie. Ik moet zeggen dat deze mij iets beter bevalt, al wordt het soms wel een beetje melig en langdradig.

8

Eén van de leukste one hit wonders vind ik dit. White Town (een solo-project) samplet uit Al Bowlly - My Woman. Hij herhaalt heel simpel het viooltje uit het nummer, maar het is zo aanstekelijk als wat. Omdat het uit een nummer van de jaren '30 komt, klinkt het wat lo-fi, het leuke is dat hij zijn zang daaraan heeft aangepast. Het draait echter niet om het viooltje, want los daarvan is het ook gewoon een leuk liedje. De combinatie van het lo-fi-achtige van het viooltje en de zang werkt erg leuk in combinatie met de goed klinkende muzikale begeleiding, en verder is het een erg sterk nummer, met melodieus gezien een ietwat melancholische sfeer. Erg fijn.

Shearwater heeft een connectie met het geweldige Okkervil River. WIll Sheff, de zanger van Okkervil River speelt namelijk in Shearwater, en Jonathan Meiburg, de zanger van Shearwater speelde tot een paar jaar geleden ook in Okkervil River. Ik geloof dat Shearwater in eerste instantie ook een niet al te serieus bandje van hem was om naast Okkervil River zijn tijd aan te besteden. Tegenwoordig zijn de twee bands qua bekendheid echter aan elkaar gewaagd. Wat betreft muziek kies ik echter duidelijk voor Okkervil River. Shearwater maakt zeker sfeervolle muziek, maar op een of andere manier heb ik altijd het gevoel dat er een laagje overheen zit waardoor de emotie verdwijnt. De muziek klinkt op de een of andere manier te "perfect" en berekend, in mijn oren dan. Geen idee waar ik dat op baseer, dat is gewoon mijn gevoel. Daardoor raakt de band mij niet. Rooks is een erg fraai nummer van de band, melodieus prima, erg sfeervol. Ook prima gezongen. Er mankeert eigenlijk niks aan... en toch... laat het me koud.

Cake ben ik totaal niet mee bekend. Ik hoor allerlei invloeden. Het begint gewoon rustig, met een zanger die een beetje over de niet al te bijzonder rockmuziek heen praat. Het bouwt rustig op, en bij het refrein komt er ineens een hardrockriff aan. Er komen nog wat blazers langs, en opeens hoor ik piepjes/geluidjes die ik in G-Funk zou verwachten. Een raar mengelmoesje. Het doet me eigenlijk nog het meest denken aan de Beastie Boys, maar dan... anders. Het klinkt in ieder geval best geinig. Maar ik vind het ook weer niet heel goed, ik zou het niet zo snel nog eens opzetten.
Cijfer: 6,5

Dit nummer is nog het bekendst omdat het is gecoverd door Nirvana op hun bekende Unplugged-album. Het origineel doet echter totaal niet aan Nirvana denken, eerder aan indie pop. Het doet me denken aan bandjes als Belle and Sebastian. Het wordt grotendeels begeleid door een akoestische gitaar, en gezongen door een ietwat zeurderige (maar niet zo zeurderig dat het stoort) zanger, af en toe begeleid door een liefelijk zangeresje. Het is een erg lief popliedje, hier hou ik wel van. Erg sympathiek liedje.

Dit klinkt meer jaren '80 dan ik had verwacht. Voor zover ik weet nooit een hit geweest, maar had het denk ik best kunnen zijn. Zou namelijk zo op Radio 10 Gold gedraaid kunnen worden. De synths zijn wel mooi en sfeervol, verder wel een geinig popliedje, maar iets te weinig opzienbarend. Gewoon erg doorsnee, zelfs een beetje ene-oor-in-andere-oor-uit.

Iedereen kent deze band met ludieke bandnaam wel, van het overbekende Bohemian Like You. Leuk nummer heb ik dat altijd gevonden, maar verder de band links laten liggen. Door de ladder heb ik echter dit nummer ontdekt en Godless vind ik nog een stuk mooier dan Bohemian Like You eigenlijk. Een prachtig dromerig poppareltje. Het blijft ingetogen, met vooral akoestische gitaar, en een fijn subtiel blazertje. Daaroverheen zingt de zanger ook heel ingetogen zijn mooie liedje. Dit is nog eens andere koek dan hun meer rockende hit.
Cijfer: 9,8

Voor dromerige muziek ben ik ook aan het goede adres bij Cocteau Twins. Alleen al de zang van Liz Fraser... Dit nummer van hun is echter niet zo dromerig, het is vrij rockend, en wordt sterk voortgestuwd door de percussie. Vergeleken met de muziek zingt Liz wat op de achtergrond maar wel vol overtuiging. Er hangt een wat duister sfeertje overheen. Goed Cocteau Twins-nummer, waar ik verder weinig over te zeggen heb, ik vind het beter werken in de context van het album.

Het nummer is geschreven door David Bowie, maar de zanger lijkt ook best veel op Bowie, je zou je bijna vergissen. Je zou bijna denken dat het een nummer van Bowie is, maar als Bowie in het refrein meezingt hoor je het verschil. Wel een erg fijn nummer, klinkt typisch Bowie. Een fijn meezingrefrein, en verder gewoon een sterk glamrocknummer, erg melodieus. Gewoon goed.
Cijfer: 7,5

De jaren '80 versie van The xx. Wat the xx voor muziek maakt, doet echt heel erg denken aan deze band, qua stijl en sfeer echt heel erg hetzelfde. De bands maken vrij minimale muziek met vaak alleen bas en gitaar, en kille zang. Daardoor ontstaat logischerwijs ook een wat kil sfeertje, maar lijkt het wel allemaal best veel op elkaar. Dit vind ik nog net wat leuker klinken, het heeft nog net wat meer in zich. Desondanks vrij eentonige muziek. Dit nummer heeft een geinig gitaardeuntje in zich, en melodieus gezien is het wel aardig, maar verder doet het me niet veel. De zangeres heeft overigens ook wel een mooie stem, maar daar mist ook wat emotie in.

De jaren '60 revisited. Dusty? Nee, Duffy! Duffy is de nieuwe Dusty qua muziekstijl, althans, dat geldt vooral voor d'r debuutalbum. Oké, de vergelijking is ietwat vergezocht, en de muziek klinkt wel degelijk anders, maar ik hoor wel raakvlakken. In ieder geval klinkt het wel duidelijk erg jaren '60-achtig. Duffy heeft een erg mooie stem, waarin ze ook goed emotie kan leggen. Omdat het ook een erg mooi liedje is, krijg je echt een prachtig totaalplaatje. Nog wat achtergronzang en strijkers voor een extra portie drama natuurlijk. Niet dat ik het erg vind, het ligt er niet te dik bovenop. Duffy weet te ontroeren. Wat een prachtig liedje is het toch.
Cijfer: 8,8

Luchtige radiopop van ééndagsvlieg maar dan van het goede soort. Klinkt aangenaam met name die gesampelde viool en dat gitaarmotiefje maar toch vrij apart.

Nooit eerder gehoord, dit nummer maar wat een aangename verrassing! Breekbare zuivere zang (zowat à la Roy Orbison) gekoppeld aan een pakkende melodie en gitaarlijn en dan komt ineens een trompet bij kijken. Zeer goede heldere productie ook, ik heb dit nummer al ettelijke keren beluisterd, nu op zoek gaan naar hun album ...

Cake ken ik nog van enkele singles waaronder dit nummer. Een combinatie van rock en rap wat in die tijd wel vaker werd toegepast al doet dit nummer mij nu minder dan destijds. Wel geinig met leuke achtergrondkoortjes.

Dit lijkt eerder een nummer uit de jaren '60 door die psychedelische hippiesfeer maar ik vind het erg leuk - vooral die viool - niettegenstaande de licht valse zang. Doet mij ook denken aan Belle & Sebastian.

Klinkt typisch jaren '80 vanwege de nadrukkelijke aanwezigheid van synths en de vrij gladde productie maar dit nummer blijft overeind vanwege de toch wel sterke compositie.

Nog een band die ik ken van enkele singles maar waarin ik mij nog niet heb verdiept. Die gitaarriff heeft veel weg van My Sweet Lord (George Harrison) maar globaal vind ik dit sterk en sfeervol nummer met sublieme toevoeging van blazers.

Nogal overgeproduceerd met gitaarmuur en vooral veel echo, dit klinkt bombastischer dan menig progrocknummer dat ik in dit topic al heb gehoord. Ik heb onlangs hun album Treasure beluisterd en dat kan mij veel meer bekoren.
Cijfer: 4,5

Geschreven en geproduceerd door David Bowie, het werd slechts een kleine hit maar is toch wel een glamrockklassieker. Een beetje jeugdsentiment maar vooral een erg aanstekelijk en meezingbaar refrein.

The XX lijkt daar inderdaad de mosterd hebben gehaald. Niets tegen minimalisme maar dit is mij té simpel, het kabbelt lusteloos voorbij, de zang is te dun en monotoon al blijven de gitaarlijnen wel hangen.

Duffy zorgde tenminste nog voor kwaliteit in de hitlijsten de laatste jaren. Prachtige stem, gevoelig gezongen, mooie begeleiding, tijdloos gewoon. Waren alle hits maar van dat kaliber!

Bij deze 10 nummers zit 1 binnenkomer. En de verdeling over de decennia is zo:
2 uit de jaren 00, 2 uit de jaren 90, 2 uit de jaren 80, 2 uit de jaren 70 en 2 uit de jaren 60

1840 [1745] George Michael - Praying For Time (1990)

Het eerste wat opvalt is dat deze man veel emotie in zijn stem legt. Daarbij is het een fijne compositie. Toch denk ik dat deze weinig memorabel is. Misschien dat ik later nog wat van hem opzoek, maar voor nu heb ik andere artiesten die voor gaan. Maar er is verder niks mis met het nummer.

1839 [1965] Gravenhurst - Hollow Men (2007)

Het bekendste album van deze gasten heeft 54 stemmen. Hoge gemiddeldes, dat wel. Daarom is het leuk dat ook zulke bandjes een plaats kunnen krijgen in de ladder. Het is dan ook een erg leuk nummer dat van de eerste seconde boeit. Een mooie combinatie van gitaar en keyboard/piano. Het pianoriedeltje dat af en toe komt wekt veel emotie op en maakt dit nummer erg goed. Gravenhurst is zelfs gestegen, van 1965 naar 1839. Heel knap. En helemaal terecht!

Cijfer: 8,3

1838 [1596] ABBA - Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight) (1979)

ABBA is waarschijnlijk de grootste popgroep die op aarde heeft rondgelopen. De twee jongens, twee meisjes combinatie was uiterst succesvol. Op muziekgebied was ABBA in staat om veel perfecte popliedjes te maken. Dit is daar zeker een van. Gimme Gimme Gimme heb ik altijd al een fantastisch nummer gevonden en volgens mij ken ik het ook al sinds groep 3 van de basisschool. Het heeft dan ook alles wat een goed popnummer moet hebben, een leuke vrolijke melodie en een refrein dat niet uit je hoofd is te branden.

Cijfer: 8,8

1837 [1697] The Bee Gees - Tragedy (1979)

De muziek van de Bee Gees is zo fout als maar kan. I like it. Leuke muziek die wel in het straatje van ABBA ligt. Fout maar o zo goed met een refrein dat meteen blijft hangen.De Bee Gees was dan ook net als ABBA meer een singlesband en niet van de albums.

Cijfer: 7,8

1836 [0666] The White Stripes - Fell In Love With A Girl (2001)

Fell In Love With A Girl is misschien wel een van de meest geniale nummer ooit gemaakt. Voor velen is het een bak herrie dat gelukkig maar kort duurt.
Maar achter dat bijna noisy geluid gaat een prachtig nummer schuil. De valse zang van Jack White is zo ontzettend goed en niet meezingen is bijna onmogelijk. Het is een briljant rocknummer verpakt in een noisy geluid van luide gitaren en verpakt in een lengte van 1 minuut en 50 seconden. Geniaal.

Cijfer: 9,8

1835 [1471] Jacques Brel - Ces Gens-Là (1966)

Naar de franse taal luisteren is altijd een genot. Zeker als Jacques Brel zingt. Het nummer is jagend en heel mooi. De uitbarsting na 3 minuten bijvoorbeeld. Schitterend. De instrumentatie werkt ook helemaal op je in. Het is fantastische instrumentatie met een goede zanger en een mooie taal.

1834 [1563] Bettie Serveert - Palomine (1994)

Bettie Serveert is schijnbaar een van de beste bands uit Nederland. Ik ken ze alleen van naam. Deric raven weet te vertellen bij het album dat dit het beroemdste nummer is.
Ik moet zeggen dat dit wel een band is om trots op te zijn. Bettie Serveert maakt fijne rustige rockmuziek. Fijne sfeer hangt erom heen en de vrouwelijke zanger is erg goed. Ook als ze de hoogte in gaat.

1833 [1391] Cuby & The Blizzards - Window Of My Eyes (1968)

En weer van Nederlandse bodem. Dit keer wat ouder, uit 1968. Window of my Eyes is erg fijn. Het gitaarspel is verdomde goed en de zanger zingt met gevoel. Ik ben erg benieuwd geraakt naar Cuby & the Blizzards, ze hebben een paar mooie albums gemaakt zie ik.

1832 [-------] Chris Isaak - Dancin' (1985)

Hoewel het nummer vrij rustig is kan je wel doen wat de titel zegt. Dansen!
Dit nummer swingt als een malle. Dancin' is echt fantastisch, hoe Chris Isaak je verleid om te dansen. Prachtig. Wat een lekkere stem heeft hij ook. Een ontzettend leuke binnenkomer dit!
De sfeer is ook meesterlijk, je hebt het gevoel naar een jaren 50, 60 nummer te luisteren.

1831 [1841] Paolo Conte - Sotto Le Stelle Del Jazz (1987)

Paolo Conte maakt fijne easy listening muziek. Het is sfeervolle muziek. En de italiaanse taal is net als de franse mooi. Verder vind ik het nou ook weer niet al te hoogstaand. Hij heeft een mooie stem waardoor het makkelijk wegluisterd en hij weet het nummer sfeervol te brengen.

Cuby geen cijfer?
Verder weer een mooie worp, die van de White Stripes is inderdaad super.
leuk (toch wel een bijzonder artiest altijd geweest) dat Brel hier regelmatig in de diverse lijstjes voorkomt.
En gezien de waarderingen die jij geeft zou Bettie wel eens iets kunnen zijn, beginnen bij het begin (debuut, waar dit nummer van komt).

Nooit serieus genomen door de muziekpers maar hij is toch een uitmuntende zanger en songschrijver. Met veel emotie gezongen en behoorlijk wat diepgang, dit had een John Lennon-song kunnen zijn.

Noisy gitaarstukjes met pianoriedel worden afgewisseld met gezongen coupletten, het klinkt alsof er pas een ramp is gebeurd. Melodisch zit het goed in elkaar, knappe compositie.

De grootste hitleverancier in de jaren '70 maar hun hits blijven fris en onweerstaanbaar klinken. Meezingrefrein gekoppeld aan een disco-ritme en sublieme synths in de overgangen.

Nog een grote hitleverancier in de jaren '70 (en voordien). Heeft een zekere campgehalte vanwege de hoge stemmetjes maar zowel melodisch als vocaal als productioneel zeer professioneel gebracht.

Rauwe punky garagerock, simpel en niet erg speciaal maar onweerstaanbaar. Kort maar krachtig!

De grootste Belgische chansonnier ooit, zijn invloed op de Belgische (zowel de Vlaamse als de Waalse) muziekscène is enorm. Met veel passie en expressie gebracht, live met beelden komt dit nog beter tot zijn recht.

Sterke compositie, al is het drumwerk wat minder. De zang is niet echt speciaal maar mooi, vooral in de hoge noten en het is met passie gezongen.

Bluesy pop uit de jaren '60, eveneens uit Nederland. Het nummer wordt vooral gedragen door de diepe emotionele zang en prachtige piano.

Inderdaad dansbaar maar ook melancholiek. Heel mooie breekbare stem die wat weg heeft van Roy Orbison, mooie heldere productie.

Jazzy easy listening uit Italië dat voor mij gerust kan op een late avond, inderdaad niet bijzonder hoogstaand maar wel sfeervol.

George Michael mag dan een wat twijfelachtig imago hebben, door Wham! en door het gedoe omtrent zijn homoseksualiteit, het is wel een geweldig zanger, en ook een zeer verdienstelijk songschrijver. Oké, hij scoort veel en grote hits, maar dat doet niets af aan de kwaliteit van zijn muziek? Dit is één van zijn hoogtepunten. Het heeft een erg mooie sfeer, omdat het eigenlijk grotendeels bestaat uit akoestische gitaar (en drums), met de werkelijk prachtige zang van George eroverheen. Zo gaat het de hele tijd door. Eentonig? Saai? Nee joh, George Michael weet je aandacht naar zijn teksten toe te trekken, en je de hele tijd geboeid te houden. Prachtig nummer over alle ellende die er tegenwoordig in de wereld is.

Een lekker up-tempo rocknummer, dat ik voor de ladder al meermalen heb beluisterd, maar op een of andere manier nooit blijft hangen. Telkens als ik het weer tegenkom, vraag ik me weer af hoe het ook alweer klonk. Geen slecht nummer hoor, het klinkt absoluut lekker. Maar ook weer niet zoveel meer dan lekker. Lekker gitaarspel, best mooie zang, lekker aanstekelijk allemaal. Hangt een fijn sfeertje overheen. Er zit ook een geinig instrumentaal middenstuk in, dat piept en kraakt... en dan opeens een abrupt einde. Nouja, aardig nummer. Ik zie trouwens dat het album onder folk staat, is dit nummer zo'n buitenbeentje op dat album dan?

Eén van de meest succesvolle popgroepen ooit, en daarom vaak verguisd. Hoge bomen vangen immers veel wind. Ik snap het wel, maar ik kan ABBA wel waarderen. Bjørn en Benny zijn een sterk duo om de liedjes te schrijven, en de zang van de twee dames klinkt bij vlagen fantastisch. Ik bedoel, luister eens naar de samenzang op het refrein van dit nummer. De groep weet perfect hoe ze nummers aanstekelijk moeten maken, en daar bereik je succes mee. Aanstekelijk pianodeuntje hier (nog gesampled door niemand minder dan de queen of pop), nog wat geweldige melodieën daar en natuurlijk moet het makkelijk om mee te zingen zjn. En let eens op dat instrumentale middenstuk... eigenlijk gebeurt er niet zoveel, maar toch verslapt je aandacht niet. Niet hun beste, maar zeker een erg leuk up-tempo nummer van ABBA.

Grappig, Bee Gees komen er meteen na en die vallen ongeveer in dezelfde categorie als ABBA, behalve dat ik er net wat minder mee heb. Ik vind hun beginperiode erg sterk, met nummers als Massachusetts, maar met grote hits als Stayin' Alive heb ik eigenlijk een stuk minder. De groep met de hoge stemmen. Dat is hier ook te horen, en echt geweldig vind ik dat niet. Van mij hadden ze best wat lager mogen zingen (want dat kunnen ze wel). Verder een nogal bombastisch nummer. Het zit allemaal best aardig in elkaar hoor, maar moet het nou allemaal zo overdreven, net als die stemmen. Aanstekelijk refrein, dat dan weer wel. Maar nee, hier heb ik weinig mee.

Hier heb ik eerlijk gezegd ook niet zoveel mee. Het album zelf, waar dit op staat, White Blood Cells, vind ik wel erg leuk. Dit nummer vind ik daar wel een geinig kort tussendoortje op. Maar als los nummer weet het me niet zo te boeien, en had dus wat mij betreft ook niet in de top 2000 gehoeven. Op het album is het eventjes lekker een kort rock & roll-stukje tussendoor, en dan werkt het. Dan hoeft het nummer ook niet zoveel inhoud te hebben, gewoon eventjes lekker rocken en meezingen en we gaan weer verder met het album. Dat is dus ook echt alles, een kort meezingbaar rock & roll-liedje. Niks minder, maar zeker niks meer.
Cijfer: 4

Jacques Brel is echt een geweldige zanger. Hij weet zoveel emotie en passie te brengen in elke noot die hij zingt. Als hij zingt, dan voel je het. Ik probeer niet eens om zijn teksten te vertalen, omdat zijn zang op zich al genoeg voor zichzelf spreekt. Dat geldt ook voor dit nummer. Waar het over gaat? Geen idee, maar hij overtuigt me helemaal met zijn zang. Het nummer heeft eigenlijk niet eens zoveel om het lijf, een continu herhalend pianodeuntje, bas, en Jacques' zang. Later komen er nog wat andere instrumenten heel subtiel de zang begeleiden, en brengen ze het naar een climax toe. Waar Jacques zelf ook al voor zorgt, want hij gaat tegelijkertijd steeds emotioneler zingen. Tegelijkertijd krijg ik steeds meer kippenvel. Ne Me Quitte Pas mag dan veel bekender zijn, dit nummer is minstens zo mooi. Ga dit luisteren. Want als dit je niet raakt, ben je van steen.

Ah, Bettie Serveert, leuk bandje. Eén van de leukste Nederlandse bandjes zelf, maar dat is ook niet zo moeilijk. Soms een sterke rockband, maar hier gaan ze meer de rustige popkant op. Ik vind dit gewoon een erg lief liedje. Niet eens zo bijzonder, gewoon hoe je verwacht dat een popliedje van een rockband klinkt. Toch klinkt dit duizend keer beter dan pak 'm beet een Anouk. Alleen al de zang van Carol bevalt me veel meer, maar dit is ook een stuk subtieler. Gewoon een mooi liedje.

Nog meer Nederlandse muziek, maar nu blues. Cuby & the Blizzards is de trots van Drenthe, en natuurlijk bekend omdat Herman Brood er even in heeft gespeeld. Dit staat echter volkomen los van Brood, dit is gewoon een sterke blues-band van eigen bodem. Nu is dat niet mijn favoriete genre, maar toch kan ik dit best waarderen. Ik vind echter dat zulke muziek al vrij snel begint te vervelen. Mijn aandacht begint al te verslappen rond de gitaarsolo. Het nummer is eigenlijk gewoon de hele tijd hetzelfde. Een blues-tempo, met nog een wat meer up-tempo pianootje erbij, en Cuby die eigenlijk ook de hele tijd hetzelfde zingt. Het klinkt wel aardig, en is best sfeervol, maar het duurt me te lang. En dan duurt het maar 3,5 minuut...
Cijfer: 5,5

Weer zo'n fantastische zanger. Ik ken van Isaak eigenlijk alleen de bekende hits (Blue Hotel, Wicked Game), maar oh wat zingt ie daar verschrikkelijk mooi op. Doet soms wat denken aan Roy Orbison zelfs. Dit is zo te zien van zijn allereerste album. Het heeft wat meer tempo dan ik van hem gewend ben, en ergens doet het me wel wat denken aan jaren '60-muziek in een moderner jasje (kan er niet precies de vinger op leggen waarom). Het is een erg lekker nummer, met uiteraard geweldige zang, maar ook geweldige instrumentatie. Er wordt de hele tijd een fijn tempo gehouden, en het is allemaal lekker aanstekelijk. Fijn nummer, ik moet toch eens een album van deze man gaan beluisteren.

Dit klinkt Italiaans en daar ben ik niet zo in thuis. Ik heb dan ook nog nooit van deze man gehoord. Zoals de titel al doet vermoeden, is het een wat jazzy nummer. Een rustig nummer. Klinkt op het eerste gehoor niet heel bijzonder. Paolo Conte heeft een wat oude stem die ietwat schor klinkt, maar eigenlijk niet heel veel met me doet. Er is weinig emotie te horen, en zijn stem klinkt me iets te gewoontjes. Het nummer zelf stelt ook weinig voor, en kabbelt maar wat voort. En dan nog een blazertje erbij. Gezellig. Maar uiteindelijk maar een saai nummer.
Cijfer: 3

Bij deze 10 nummers zitten 5 binnenkomers. En de verdeling over de decennia is zo:
2 uit de jaren 00, 2 uit de jaren 90, 5 uit de jaren 80 en 1 uit de jaren 70

1830 [0978] Tindersticks - All The Love (2008)

De Tindersticks kwamen vorig jaar vrij hoog binnen, dit jaar dalen ze 863 plekken. Jammer. Want dit nummer hoort wel in de hoogste regionen. Een mooi pareltje.
Het nummer werkt meteen op je in. De achtergrondzang zorgt voor een extra dimensie. En de zang is fantastisch. Ik ben helemaal verkocht.

1829 [-------] The White Stripes - You Don't Know What Love Is (You Just Do As You're Told) (2007)

Ha, nog een keer White Stripes. Wat een feest. The White Stripes zal zeker in mijn top 5 bands staan. Niet veel bands hebben 6 zeer bovengemiddelde albums gemaakt en een paar klassiekers.
Dit nummer is een typisch White Stripes nummer. Fijn lichtvoetig gitaarwerk, stevig drumwerk en een geweldig refrein. Het nummer is zo catchy als maar kan. Onmogelijk om niet op dit nummer mee te bewegen. Geweldig titel ook trouwens.

1828 [-------] Modern Eon - Mechanic (1981)

Vanuit alleen het geluid van de zee komt het nummer op. Een nummer dat me koud laat. Luister lekker weg en is zeker niet slecht. Maar deze new wave kan me bij de eerste luisterbeurt nog niet pakken. Alleen op het laatst ontdek ik nog wel dat ik de zang mooi vind. En eigenlijk is de melodie ook ok. Misschien nog een luisterbeurtje gunnen?

Cijfer: 6,8

1827 [-------] Herbert Grönemeyer - Halt Mich (1988)

Herbert Grönemeyer ken ik wel. Dit nummer ook en echt bevallen doet dat niet. Ik vind het maar zijkerig. Veel te overdreven zang ook.
Doe mij maar Der Weg, die is wel te verteren. Ook de sax solo doet mij niks. En de Duitse taal weet ook niet echt sfeer op te wekken.

Cijfer: 5,8

1826 [1857] Counting Crows - Round Here (1993)

Zo laag! Dat is het eerste dat ik denk. Hij is wel gestegen ten opzichte van vorig jaar. Maar 1826 voor een jaren-90 klassieker is toch wat aan de lage kant. Het hele nummer zit vol emotie. Dit nummer pakte mij meteen in toen ik het eerste album luisterde. Het refrein geeft me bijna kippevel, zo mooi. Volgend jaar mag dit nummer van mij de top 1000 wel in hoor.

1825 [-------] Bryan Ferry - Don't Stop The Dance (1985)

We gaan door met de pop van Bryan Ferry. Het nummer is ok, net als de beat in het nummer. Het refrein is erg goed. Maar het is zo glad als maar kan. Jammer, want met een iets minder gladde productie en niet zo'n gladde blazers had hier zomaar een hoger cijfer uit kunnen rollen. Maar toch blijft het zeker een fijn nummer. Ook door zijn stem die vooral in het refrein goed is.

1824 [0997] Clan Of Xymox - Louise (1986)

Na het ijzige mooie begin van het nummer begint de zanger te zingen. Hij heeft een prachtige lage stem. Maar na dat begin blijft het maar een beetje voortkabbelen totdat het ook mooie einde komt. Het begin en eind zijn goed maar de rest vind ik vrij saai.

Cijfer: 6,5

1823 [0986] New Order - Dreams Never End (1980)

Dan is het de beurt aan de ex-leden van Joy Division. Ik weet trouwens niet waar ze die zanger vandaan hebben gehaald maar die is erg goed. Het hele nummer is goed. Het heeft een mooie sfeer. Ik heb nog niet de tijd gehad om New Order te luisteren, mede door Joy Division zelf, maar als ik zulke kwaliteit hoor moet ik dat snel eens doen.

Cijfer: 8,3

1822 [1669] Los Lobos - Kiko And The Lavender Moon (1992)

Over kwaliteit gesproken. Waarom ken ik dit nog niet? Wat een nummer zeg. De compositie is fantastisch, instrumentatie ook, met dat repetitieve stukje dat steeds terugkomt. En de hele Zuid-Amerikaanse sfeer die erom heen hangt is mooi. Snel wat van opzoeken!

1821 [-------] Fleetwood Mac - Storms (1979)

Ik ken Fleetwood Mac enkel van Rumours. Zo te horen had dit nummer daar best opgepast. Het is niet veel nieuws onder de zon. Maar past zo bij de fijne pop die op Rumours te horen is. Een erg goed popnummer gewoon.

Arrie schreef:

Hier heb ik eerlijk gezegd ook niet zoveel mee. Het album zelf, waar dit op staat, White Blood Cells, vind ik wel erg leuk. Dit nummer vind ik daar wel een geinig kort tussendoortje op. Maar als los nummer weet het me niet zo te boeien, en had dus wat mij betreft ook niet in de top 2000 gehoeven. Op het album is het eventjes lekker een kort rock & roll-stukje tussendoor, en dan werkt het. Dan hoeft het nummer ook niet zoveel inhoud te hebben, gewoon eventjes lekker rocken en meezingen en we gaan weer verder met het album. Dat is dus ook echt alles, een kort meezingbaar rock & roll-liedje. Niks minder, maar zeker niks meer.

Nee Arrie. Daar zit je fout

Rudi S schreef:
Cuby geen cijfer?
Verder weer een mooie worp, die van de White Stripes is inderdaad super.
leuk (toch wel een bijzonder artiest altijd geweest) dat Brel hier regelmatig in de diverse lijstjes voorkomt.
En gezien de waarderingen die jij geeft zou Bettie wel eens iets kunnen zijn, beginnen bij het begin (debuut, waar dit nummer van komt).

Ok, bedankt voor de tip.

Arrie schreef:

The White Stripes - Fell In Love With A Girl (2001)

Onweerwolf
Toegegeven, een 5 had nog gekund maar ik snap verder ook niet wat dat liedje in de top 2000 doet. White Stripes hebben wel betere nummers gemaakt. Hoewel ik ze sowieso waanzinnig overrated vind, maar dit niemendalletje heeft echt niets te zoeken in een aller tijden lijst imo.

1940 ♫ [1941] Genesis - Duke's Travels (1980)

We beginnen met een nummer van het album dat de definitieve scheidslijn betekende tussen Genesis die bij de liefhebbers zeer gewaardeerde albums afleverde en Genesis de hitmachine. Ik ben zelf bij Wind & Wuthering opgehouden, dus dit nummer is nieuw voor mij. Het klinkt nog wel een beetje op de oude Genesis, al is de stempel van Phil Collins wel duidelijk te horen, het hele nummer lijkt wel opgebouwd rond zijn drumwerk, en Banks en Rutherford spelen slechts bijrollen. Nou hoor ik Phil Collins liever achter het drumstel, dan achter de microfoon, maar ook daarin kom ik bedrogen uit: tegen het einde gaat ie ook nog zingen. Zo slecht als de latere Genesis is het absoluut niet, maar overduidelijke Collins-stempel maakt dat het me ook niet echt kan boeien.

6

1939 ♫ [1948] Low - In Metal (2001)

Ah Low, een verademing na de drumdemonstratie van het vorige nummer. Ik kan Low heel goed waarderen, door de langzame, ontspannen muziek, met minimale begeleiding en samenzang tussen man en vrouw. Ook dit nummer is weer fijn, al moet ik zeggen dat ik veel betere van ze heb gehoord.

7,5

1938 ♫ [-------] The Mothers Of Invention - Little House I Used To Live In (1969)

Oei, 18 minuten lang Zappa en consorten. Gelukkig blijft de grapjurkerij hier achterwege. Sterker, ik hoor een hoop muzikale ideeën, maar toch is het wel een geheel en blijft de hele tijd interessant. Moeilijk om hier na 1x luisteren een beoordeling over te geven, maar dit lijkt me de Zappa die ik echt goed kan gaan vinden.

8

1937 ♫ [1768] The Band - It Makes No Difference (1975)

The Band is een band, die ik nooit echt slecht vind, maar wel een tikkeltje saai. Scheut country, beetje folk, dosis pop: de formule voor Middle-of-the-Road muziek, die itt veel gelijksoortige muziek, niet direct jeuk aan de balzak veroorzaakt. Typisch een nummer voor op de autoradio dus.

6,5

1936 ♫ [1024] Johnny Cash - God's Gonna Cut You Down (2006)

Een van mijn favoriete Cash-nummers, jammer dat ie niet hoger staat. Lekkere duistere sfeer door de combinatie handclaps/bas en natuurlijk de bezwerende stem van The Man in Black zelf.

8,5

1935 ♫ [-------] Scott Matthew - White Horse (2009)

Ontdekking van de MuMe-ladder. Scott Matthew heeft een hele bijzondere stem, die beetje doet denken aan die andere Scott, waardoor hij alleen met de zang al het nummer zo'n beetje draagt. De verstilde begeleiding is ook meer dan prima, ik vermoed dat het album binnenkort wel gedraaid worden in huize Tit.

9

1934 ♫ [-------] Atmosphere - The Waitress (2008)

Daar is ie dan, mijn eerste welverdiende 10, voor mijn favoriete nummer van mijn favoriete hiphopartiest. De fijne beat, piano-intro, die fluitsample, de lekkere flow, geweldige tekst, geniale punchline, alles klopt gewoon aan dit nummer. Eeuwig jammer ook dat dit dan meer dan 1000 plaatsen lager staan dan het (in mijn ogen) veel mindere Yesterday. Waarschijnlijk omdat dat nummer niet echt als hiphop klinkt...

10

1933 ♫ [1343] Kashmir - Melpomene (2003)

Deze Denen komen zo nu en dan voorbij varen in de periferie van mijn muzikale bewustzijn. De reden daarvoor is dat ik zeker prima muziek vind, maar echt helemaal pakken doet het me nooit. Als al hun nummers de kwaliteit hadden van dit Melpomene of Rocket Brothers, was die kans veel groter geweest. Dit begint heel kalmpjes, met alleen een pulserende bas die doet vermoeden wat er nog gaat komen. Dan gaat het langzaam, maar zeker, steeds meer los. Zeker de moeite waard dit nummer.

7,5

1932 ♫ [1878] Death Cab For Cutie - Crooked Teeth (2005)

DCFC is Amerikaanse indie met (in mijn oren) behoorlijke hitpotentie. Desondanks komt het er nog steeds niet echt uit, al zijn ze behoorlijk populair. Mij doet het niet zo veel, omdat ze te lichtvoetig zijn om echt serieus te nemen, maar de muziek serieus genoeg genomen wordt om in aanmerking te komen voor carefree listening. Dan hoor ik toch liever de bubblegum-pop van co-project The Postal Service.

5,5

1931 ♫ [-------] Supersister - No Tree Will Grow (1971)

Fijn dat Supersister erin staat (met dank aan Svendra, geloof ik?!), aangezien een van de beste Nederlandse bands ooit natuurlijk niet kan ontbreken. Dit is voor hun doen een rustig nummer, maar wel weer een fijne compositie, met natuurlijk de geweldige toetsen-begeleiding van Robert-Jan Stips, melancholische zang, mooi achtergrondkoortje en fijne climax. Echter, Supersister heeft absoluut betere nummers. Volgend jaar Radio, Psychopath, She Was Naked of Present from Nancy in de lijst?

8,5

Onweerwolf schreef:
Toegegeven, een 5 had nog gekund maar ik snap verder ook niet wat dat liedje in de top 2000 doet. White Stripes hebben wel betere nummers gemaakt. Hoewel ik ze sowieso waanzinnig overrated vind, maar dit niemendalletje heeft echt niets te zoeken in een aller tijden lijst imo.

Ik vind het juist een erg leuk en energiek nummer. Zonder enige franje, gewoon 2 minuten knallen. Zo zouden er meer in de lijst mogen staan.

Casartelli (moderator)
White Stripes hebben wat mij betreft één goed nummer gemaakt (dat dan ook maar meteen in groep A staat), een aantal magere kopieën van dat nummer en een aantal volslagen onzinnummers, zoals Fell in Love with a Girl. Als ik "energiek" wil "knallen" zoek ik mijn heil toch echt elders.

Cijfer: 2

Maar goed, de onderste regionen bevatten in elk geval nummers die het ladderpubliek een beetje verdelen.

Onweerwolf
Casartelli schreef:
White Stripes hebben wat mij betreft één goed nummer gemaakt (dat dan ook maar meteen in groep A staat), een aantal magere kopieën van dat nummer en een aantal volslagen onzinnummers, zoals Fell in Love with a Girl. Als ik "energiek" wil "knallen" zoek ik mijn heil toch echt elders.

Cijfer: 2

Maar goed, de onderste regionen bevatten in elk geval nummers die het ladderpubliek een beetje verdelen.

Hehe, de bovenste regionen ook wel hoor. Ik kan niet wachten tot we bij Lou Reed's Perfect Day aanbeland zijn.

Casartelli schreef:

7 Nation Army? Ben het verder niet met je eens, maar ach:

Da's ook wel zo leuk.

Ik heb het bespreken zelf alweer opgegeven overigens. Is me teveel werk, zeker als je alles ook nog een beetje behoorlijk wilt beluisteren. Merk toch wel dat een keertje luisteren niet altijd recht doet aan de muziek.

Casartelli (moderator)
Onweerwolf schreef:
Hehe, de bovenste regionen ook wel hoor. Ik kan niet wachten tot we bij Lou Reed's Perfect Day aanbeland zijn.

O ja, de smartlap.
herman schreef:
7 Nation Army?

Jep.
herman schreef:
Ik heb het bespreken zelf alweer opgegeven overigens. Is me teveel werk, zeker als je alles ook nog een beetje behoorlijk wilt beluisteren. Merk toch wel dat een keertje luisteren niet altijd recht doet aan de muziek.

Jammer, maar ik kan het me helemaal voorstellen. Heb de afgelopen anderhalve week groep 6 t/m 3 zitten beluisteren (d.w.z. de selectie nummers die ik op voorhand nog onvoldoende kende om te stemmen) en de laatste paar dagen trad toch ook een behoorlijke moeheid in. En dan is het stemmen toch nog wat vrijblijvender dan overal een verhaaltje bij schrijven.

Misschien dat ik er af en toe nog wel 10 tussenuit pik (ik houd dan wel gewoon de laatste posts van Snoeperd aan), maar er gaat best werk inzitten. Het komt toch neer op zo'n 100 nummers per week als je voor het einde van het jaar klaar wilt zijn.

LucM schreef:
Dan was ik nog erg mild voor YYZ. Natuurlijk razend knap gespeeld maar er mocht inderdaad een beetje meer emotie bij.

Als je het verhaal kent achter het nummer zul je er meer emotie in horen. YYZ is de code van het vliegveld van Toronto, de woonplaats van Rush. YYZ wordt in het begin als morsecode gefraseerd. Het nummer gaat over een soort van heimwee en dat je weer heel blij bent dat je weer terug thuis bent. Daarom komt aan het eind het beginthema weer voor. Het ertussen is eigenlijk de reis, je hoort ook oosters getinte gitaarsolo´s.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:21 uur

geplaatst: vandaag om 07:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.