MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
Onweerwolf schreef:
(quote)

Echt niet! Deze grootse Nederlandse symfoklassieker houden we er in hoor.

Misschien nog een keer luisteren maar de eerste keer vond ik het echt saai.

1850 [1356] White Town - Your Woman (1997)

Wederom een gevalletje onmemorabeliteit. Lekker groezelig goed gebruik van de sample en catchy refrein, maar duurt te lang om interessant te blijven en is bovendien muzikaal ook gewoon niet buitengewoon boeiend. Niet slecht, zeker niet; op de radio zou het een verademing zijn, maar daar past het ook wel. Gewoon degelijke easy-listening die desondanks niet bijzonder goed of speciaal is.
Cijfer: 6,5

1849 [-------] Shearwater - Rooks (2008)

Kan me wel wat beter bekoren; het wat afstandelijke gitaarriffje doet daar het meeste voor. De zanger zingt deels erg goed, maar verkloot het hoge gedeelte met zijn dan niet helemaal serieus te nemen stem. Gelukkig heeft de sfeer een fijne, wat proggy dramatiek en is het mooi hoe het nummer spannend blijft ondanks het feit dat het allemaal wat doorkabbelt.
Cijfer: 7,5

1848 [1152] Cake - The Distance (1996)

Laten we de vocalen maar gewoon raps noemen, want door het spelen met de ritmiek en toonhoogtes zou ik dit eigenlijk geen spoken word meer willen noemen, maar gewoon hiphop. De begeleiding is wat niet; de speelse (bass)gitaren en blazers geven een wat funky sfeertje door de combinatie met de zang. Vrolijk en catchy meeschreeuwnummertje dus. Prima.
Cijfer: 7,8

1847 [1145] The Vaselines - Jesus Wants Me For A Sunbeam (1988)

Ik moet dit eigenlijk heel goed vinden; rommelige folkpop met charmante, niet perfecte vocalen en nota bene ook nog eens violen. Toch is dit één van de minst boeiende nummers die ik tot nu toe ben tegengekomen met het bespreken van de ladder. Doorneuzelende gitaar en zangers, zwaar oninteressante melodieën en tekst, deze valt kortom nauwelijks uit te luisteren. Wel knap als je nummer nog niet eens vier minuten duurt.
Cijfer: 3

1846 [0999] Prefab Sprout - When Love Breaks Down (1985)

Vervelende karaokemuziek waar bar weinig over te zeggen valt, behalve dat het zo’n standaard en irritant balladsfeertje heeft dat ik er wat onpasselijk van word. Kleurloze neuzelmuziek.
Cijfer: 2,5

1845 [0967] The Dandy Warhols - Godless (2000)

En verademing. Waar de prettig murmelende zang de sfeer al op meezingen zet, maken de godsgruwelijk lekkere blazers deze ronduit euforisch. Een, hoewel ingenieus, pretentieloos en heerlijk popnummer dat misschien niet helemaal perfect is (misschien wat te eentonig) maar wel gewoon erg vrolijk. En gemeend vrolijk.
Cijfer: 8,8

1844 [-------] Cocteau Twins - Musette And Drums (1984)

Deze is dan weer stukken minder geslaagd. Probeert zo ongelooflijk dramatisch over te komen dat het nogal zenuwachtig wordt. Nummer is misschien op zich nog wel aardig, maar de hier echt vervelende Fraser en vooral de productie trekken het nummer naar een onvoldoende. Wel mooi gitaarwerk, voor zover dat te horen is.
Cijfer: 4,8

1843 [1848] Mott The Hoople - All The Young Dudes (1972)

Bijna een gevalletje The Band (Zouteloze, grijze en neuzelende Skyradiorock), maar het Beatelesque dat er soms inkomt (de samenzang, de wat eigenwijze vocalen) maakt in ieder geval wat goed. Voor de rest wel een weinig memorabel en nogal oubollig nummer, vooral de gitaar, met gelukkig wel een prettig refreintje. Middenmoot dus.
Cijfer: 5,8

1842 [1819] Young Marble Giants - Brand - New - Life (1980)

Inderdaad wel stukken zoutelozer dan de betere nummers van deze band (N.I.T.A bijvoorbeeld). Gelukkig redt het eigenwijze gitaartje het nummer ook wel van de totale apathie die de boel dreigt over te nemen, anders zou het kwijl wederom weer uit mijn mondhoeken stromen. Jammer ook van de zangeres, vervelende stem heeft ze. Maar gelukkig hebben we –nogmaals- het gitaartje en de melodie, die op zich dik in orde is.
Cijfer: 6

1841 [1149] Duffy - Stepping Stone (2008)

Voor mij redelijk onmogelijk om nou aan te tonen waarom ik dit nummer nou niet niet goed vind; Duffy heeft een wat te hoge stem, het nummer kabbelt eigenlijk maar wat voort en de tekst is ook niet bepaald goed te noemen. Toch heeft het nummer om een onverklaarbare reden toch iets spannends; iets dat uitnodigt tot uitluisteren en de aandacht niet laat verslappen. Maar ik kan een wat teleurgesteld gevoel dan ook weer niet onderdrukken als op het einde blijkt dat er eigenlijk toch echt bar weinig is gebeurd.

1810 [-------] Japan - Taking Islands In Africa (1980)

Ah, hebben we Japan weer, ben benieuwd of er nog oosterse invloeden te horen zijn.
Deze keer gaan we echter richting Afrika (zie titel). Het nummer zelf is meer new wave, en klinkt eigenlijk wat afstandelijk. David Sylvian heeft een wat aparte stem die op mij enigszins vervreemdend werkt, en het wordt nog versterkt door allerlei geluiden in de muziek. Toch best een sfeervol nummer, dat langzaam vooruit wordt getrokken, lijkt wel. Een interessant nummer, maar het klinkt mij wat te koud en afstandelijk.
Cijfer: 7

1809 [1183] The Smashing Pumpkins - Siva (1991)

Smashing Pumpkins van begin jaren '90 vind ik een geweldige rockband, van daarna ken ik eigenlijk niks meer. Billy Corgan mag dan wel een wat nasaal stemgeluid hebben, maar ze weten zeker hoe ze moeten rocken. Dat is ook te horen in dit nummer, flink harde gitaren, waar Billy nauwelijks overheen komt. Heerlijk zo'n gitaarmuur. Er zit eigenlijk ook wel een lekkere groove in het nummer. Ook is de band erg dynamisch, wat ook op Siva te horen is. Het is misschien een trucje, maar het werkt altijd weer leuk: ineens valt het stil, en is vrijwel alleen de fluisterende zang van Billy te horen... stilte voor de stom, want daarna barst het dubbel zo hard weer los. Vind het zelf erg fijn.
Cijfer: 8,3

1808 [1212] Edwin Starr - War (1970)

Edwin Starr is een zanger die eigenlijk alleen bekend is van dit nummer, War. Heb laatst toevallig nog iets van hem gehoord, wat ook wel goed klonk. War is een protestnummer (tegen (de Vietnam-)oorlog, goh...), geschreven door Norman Whitfield en Barrett Strong, en origineel ingezongen door The Temptations. Motown wou het echter als single uitbrengen, en aangezien het niet bedoeling was dat de conservatieve fans van The Temptations door zo'n protestsong zich zouden vervreemden van de band, werd er iemand anders gezocht om het in te zingen. Dat werd Edwin Starr. Hij heeft een zeer krachtige stem, waardoor hij de boodschap dus goed kan overbrengen. Het wordt vol kracht gebracht, en met de blazers erbij is het een erg goed soulnummer geworden. Ietwat eentonig, dat wel, maar zeker genietbaar.

1807 [-------] Diesel - Sausolito Summernight (1980)

Een project van Pim Koopman (drummer van Kayak, en producer van een hoop Nederlandse dingen), en een grotere hit in Amerika en vooral in Canada dan in Nederland. In Canada was het namelijk een nummer 1-hit. Eén van onze grootste successen in het buitenland dus, wat nog wel eens wordt vergeten (men denkt normaal vooral aan Venus en Radar Love). Gek is het niet, want het is een ontzettend aanstekelijk nummer, vooral die gitaar-riff blijft makkelijk in je hoofd hangen. Verder klinkt het nummer heel zomers en opgewekt, en is het een heerlijke meezinger. Alles wat een hitsingle moet hebben dus. Zelf word ik er ook vrolijk van, echte feel-good-rock.
Cijfer: 8

1806 [1410] John Hiatt - Have A Little Faith In Me (1989)

Het enige nummer dat ik van John Hiatt ken, en ik denk dat ik daarin lang niet de enige ben. Wel een erg mooi nummer, waarin vooral de stem van Hiatt opvalt. Geen perfect stemgeluid, ietwat rauw, en dat maakt het mooi. Ook zingt de man zeer gepassioneerd. Verder is het een mooie ingetogen piano-ballad, erg geslaagd. Het wordt nergens echt over de top, en daardoor klinkt het puur en gemeend. Alle emotie zit in zijn zang, en daarmee draagt hij het hele nummer. Zeer sterk!

1805 [-------] Adele - Rolling In The Deep (2010)

Dit heb ik nu wel vaak genoeg gehoord. Op mijn werk draait men altijd Sky Radio, en op Sky Radio vindt men het blijkbaar nogal een leuk nummer. Het is er helemaal stukgedraaid. Ik hoor er nog wel de klasse van in, vooral nu ik het weer eens fatsoenlijk door mijn speakers hoor. Want op mijn werk hoor ik alles maar vaag, en afgevlakt. Ik hoor nu wel de kwaliteiten van het nummer, en kan het op zo'n manier ook meer waarderen. Raken doet het me echter niet meer. Het luistert nog wel prima weg, en is lekker aanstekelijk, met een fijn ritme erin. Adele is een prima zangeres, die goed haar gevoelens kan uiten. Dit nummer zit uitstekend in elkaar, van het gospelkoortje tot de handclaps, piano en andere instrumentatie. Toch wel goed eigenlijk.

1804 [0511] Elbow - Fugitive Motel (2003)

Hoewel ik buiten het prachtige The Seldom Seen Kid, en het prima debuut niet zoveel van Elbow kan waarderen, vind ik dit nummer (van het tweede album) werkelijk prachtig. Wat een melancholie zit hierin. Dat refrein is zó mooi, die melodie trekt je helemaal in het nummer en laat je de melancholie helemaal meebeleven. Ook ontzettend dromerig, door dat achtergrondkoor, maar ook heel dramatisch door die strijkers. De combinatie van al die dingen vormt een nummer dat werkelijk magistraal is. Wie zei dat popmuziek niet mooi kan zijn? Guy Garvey is hier vocaal ook nog eens op z'n best. Kippenvelnummer.
Cijfer: 10

1803 [0958] The Veils - The Tide That Left And Never Came Back (2004)

Van The Veils ken ik het album Nux Vomica, dat ik een zeer aangenaam album vind. Dit nummer komt daar niet vanaf, dus ken ik nog niet, het klinkt echter ook erg fijn. De stem van de zanger zit soms op het randje, maar zolang het niet over het randje gaat, is dat prima. Het rockt lekker weg. Het refrein is wel wat zeurderig, maar de sound van het nummer is wel weer fijn, met prima gitaarspel. Verder vind ik het wel een iets te simpel nummer, dat me daardoor wat snel gaat vervelen.

1802 [1650] Richard Harris - MacArthur Park (1968)

Een echte klassieker, en nog een gigantische hit geworden in de discoversie van Donna Summer. Opvallend door de wel heel aparte tekst ('someone left the cake out in the rain, I don't think that I can take it, 'cause it took so long to bake it, and I'll never have that recipe again'). Juist, heel dramatisch gaan zingen, omdat je cake natregent en je het recept niet meer hebt... en meer van dat soort vaag gedoe. Meteen ook een charme van het nummer, naar mijn mening (vooral in de versie van Summer, omdat ze zo dramatisch zingt). Dit is ook vrij dramatisch, maar dan door de strijkers e.d. Het nummer bestaat ook uit twee delen, waarin er bij het tweede deel een behoorlijke versnelling inkomt. Anyway, valt onder de dramatische jaren '60-pop, en ik kan het prima hebben, maar meer ook niet. Het is wel aardig, maar echt geweldig kan ik het niet vinden. Ik hoop echter dat de cover van Donna Summer nog langskomt want die vind ik wél geweldig.
Cijfer: 5,5

1801 [1572] Herman Brood & His Wild Romance - Saturday Night (1978)

Eén van de Nederlandse artiesten die het meest rock & roll heeft uitgestraald. De eerste rock & roll-hit was voor Peter Koelewijn, die eerder nog het tegenovergestelde uitstraalt, en verder hebben we vooral neppe types als Barry Hay, Spike, en Dinand. Bah. Herman Brood is echter wel heel erg rock & roll, althans, hij komt zo op mij over. Veel drugs, en een vroege dood door zelfmoord. Het hoort er allemaal bij, he... Zijn muziek ken ik niet zo goed, maar dit nummer natuurlijk wel, een Nederpop (of rock?)-klassieker. Aanstekelijk gitaardeuntje, waarover Herman met een ietwat rauwe stem zingt. Ik noem het pop, omdat het eigenlijk niet heel erg rockt. Het is zelfs catchy en hitgevoelig. En nog een vrouwenkoor op de koop toe. Het is echter door die combinatie van factoren wel een fijn nummer.

Wat statistieken van de nummers 1801 tot en met 1900:

Top 10

1. Jacques Brel - Ces Gens-Là
2. Counting Crows - Round Here
3. Nine Inch Nails - Closer
4. Okkervil River - For Real
5. Warpaint - Undertow
6. Built to Spill - I Would Hurt a Fly
7. Starsailor - Alcoholic
8. Elbow - Fugitive Motel
9. Bomfunk MC's - Freestyler
10. The Dandy Warhols - Godless

Flop 10

1. The Offspring - Self Esteem
2. Rush - YYZ
3. The Strokes - Hard to Explain
4. Herbert Grönemeyer - Halt Mich
5. Rammstein - Sonne
6. My Bloody Valentine - Sometimes
7. Mad Season - Wake Up
8. Paolo Conte - Sotto Le Stelle Del Jazz
9. The Move - Blackberry Way
10. The White Stripes - Fell in Love with a Girl

Mooiste nieuwe binnenkomers

Glen Hansard & Markéta Irglová - Falling Slowly
Sam & Dave - Hold On! I'm A Comin'
Warpaint - Undertow
Bomfunk MC's - Freestyler
Gazpacho - Winter Is Never
Robert Wyatt - Shipbuilding
Broken Bells - The High Road

Mooiste stijgers (tussen haakjes het aantal plaatsen gestegen)

Pet Shop Boys - Love Etc. (86)
John Denver - Calypso (111)
Counting Crows - Round Here (31)

Jammerlijkste dalers (tussen haakjes het aantal plaatsen gedaald)

The Shins - Phantom Limb (642)
A Place to Bury Strangers - I Know I'll See You (681)
Sade - Smooth Operator (536)
Okkervil River - For Real (908)
The Dandy Warhols - Godless (878)
Duffy - Stepping Stone (692)
Tindersticks - All the Love (852)
Pigbag - Papa's Got a Brand New Pigbag (728)
The Smashing Pumpkins - Siva (636)
Elbow - Fugitive Motel (1293)

En een gemiddelde van 7,11 wat iets hoger is dan van de vorige 100, daar was het gemiddelde: 6,95.

Mijn top-10 van de nummers 1801-1900 moest ik nog geven:

1. Shearwater - Rooks (2008)
2. Elbow - Fugitive Motel (2003)
3. Elvis Presley - Hound Dog (1956) R.I.P. Jerry Leiber
4. Elliott Smith - Angeles (1997)
5. Grandaddy - The Crystal Lake (2000)
6. John Lennon - Instant Karma (1970)
7. Counting Crows - Round Here (1993)
8. ABBA - The Winner Takes It All (1980)
9. The Shins - Phantom Limb (2007)
10. Adele - Rolling In The Deep (2010)

Flop-5:

1. A Place To Bury Strangers - I Know I'll See You (2007)
2. Mad Season - Wake Up (1995)
3. The Gun Club - Sex Beat (1981)
4. Nine Inch Nails - Closer (1994)
5. Herbert Grönemeyer - Halt Mich (1988)

Ah, Fugitive Motel was ik vergeten in m'n top 10. Aangepast.

1800 [1804] Queen - Love Of My Life (1975)

Een wat onbekender Queen-nummertje, van hun bekendste album (Night of the Opera). Het is een pianonummertje, voor hun doen heel ingetogen. Het ademt desondanks Queen uit in alle facetten, het pianospel bijvoorbeeld (doet heel erg aan het pianospel in Bohemian Rhapsody denken, net als die achtergrondzang). En natuurlijk de zang van Freddie Mercury, die door het ingetogen karakter heel mooi uitkomt. De nadruk ligt helemaal op het pianospel en de zang, wat het nummer bijzonder geslaagd maakt. Een sterk nummer, en niet iets wat ik van Queen had verwacht.

1799 [1642] The Alan Parsons Project - The Raven (1976)

Een nummer gebaseerd op het bekende The Raven van Edgar Allen Poe. Het wordt echter voorgedragen door een soort robotzang. Nog wat achtergrondzang om het drama te versterken en een repetief deuntje, en we hebben niet echt een heel boeiend nummer. Verder klinkt het nummer ook heel gedateerd, je hoort zo de jaren '70 erin. Later wordt er wel normaal gezongen, maar dat kan het nummer niet meer redden. Erg matig nummer.
Cijfer: 4

1798 [0924] The Knack - My Sharona (1979)

Een erg leuk rocknummer van deze one-hit-wonder. Een lekker drumritme, een lekker baslijntje, en rocken maar. Een heerlijk aanstekelijk refrein dat je zo meezingt: "myyy sharonaaa!". Veel meer heeft het niet om het lijf, maar dat hoeft ook niet. De zanger zingt het prima, en het is eigenlijk gewoon een erg leuk en sympathiek nummer, dat ik graag opzet. Nog meer feel-good-rock, vergelijkbaar met Sausalito Summernight, dus.

1797 [1974] Archive - Collapse/Collide (2009)

En na zo'n kort vrolijk liedje, komen we ineens bij een heel lang stemmig rocknummer. Allebei rock te noemen, maar totaal anders. Oké, dit is geen pure rock, het heeft ook zeker wat electronisch rocknummer. Het draait in ieder geval vooral om de sfeer die er wordt gezet. Het begint gewoon erg rustig, met wat elektronische bliepjes en een erg mooie zang. Het bouwt vervolgens langzaam op, en wordt steeds harder en intenser. Langzaam gaat dan die storm weer liggen, en eindigt het weer zoals het begonnen is. Sfeervol, zeker. Een mooie climax ook. Toch weet de muziek me niet te raken. Dat is vaker het euvel van deze band, ik vind het best mooi klinken, maar het doet me niets.

1796 [1109] Kayak - Ruthless Queen (1978)

Eén van de favoriete nummers van mijn vader. We zijn ook naar het afscheidsconcert van drummer Pim Koopman (die ik eerder al noemde bij Diesel) geweest. Best een aardige progrockband van eigen bodem. Het ligt er wat mij betreft bij dit nummer wat te dik bovenop. Dat pianootje, die strijkers, die melodieën, het klinkt helemaal als: "laten we eens een mooie ballad maken!" Daardoor komt het niet puur en gemeend over. Toch best aardig gemaakt, en best een goede zanger.
Cijfer: 5

1795 [1373] Marillion - The Invisible Man (2004)

Een nummer van het door velen op MuMe bejubelde Marbles van Marillion. Dit is progrock waar ik wel wat mee kan, het klinkt mij heel organisch in de oren, zonder onnodig gepiel op instrumenten en met veel sfeer en emotie. Ik ben eens naar de tekst gaan luisteren, en in combinatie met hoe Steve Hogarth die brengt, is het eigenlijk wel erg mooi. De instrumentatie zet een mooie gespannen sfeer neer, die goed bij de tekst past, en er zitten allerlei mooie wendingen in, terwijl het toch allemaal vrij subtiel blijft. Zeker voor progbegrippen. Zowel de tekst als de muziek gaan op een gegeven moment zeer sterk naar een climax toe, waarin het ineens weer stilvalt. Simpel trucje, maar het werkt wel. Aan het eind begint Hogarth het zelfs uit te schreeuwen. Qua tekst en ook qua muziek best een triest nummer, en het weet me dan ook te raken. Moet het hele album maar eens proberen.
Cijfer: 8,7

1794 [0733] Muse - Sunburn (1999)

Met Muse heb ik eigenlijk niet zo heel veel, maar toch kan ik best veel wel waarderen. Het debuutalbum waar dit nummer vanaf komt echter totaal niet (althans, op een nummer na). Dit is al typisch Muse-stijl met zo'n piano-introotje, en Bellamy die heel overdreven zingt. Het is echter maar een matig nummer, melodieus gezien. Vooral het refrein stelt echt niks voor, gaat veel te langzaam, en is twee keer zowat het zelfde zinnetje. Dan nog een totaal niet boeiende gitaarsolo (ja, sorry dat ik erover begin). Ze hebben al hun eigen stijl, maar wat betreft het schrijven van liedjes moesten ze nog groeien.

1793 [1345] Keane - Somewhere Only We Know (2004)

Nog zo'n mainstreambandje, en hoewel ik met de Keane van tegenwoordig niks meer heb, vind ik hun allereerste single nog steeds het mooist. Misschien gezien hoe oud ik was toen dat nummer uitkwam. Rond de 13, en ik vond het toen al mooi, hoewel ik meer van de poppunk van Good Charlotte was (maar ook de pop van ABBA dus zo gek was het ook weer niet). Kijk, zo schrijf je een liedje. Ook weer een piano-intro maar hier hoor ik wél mooie melodieën. Dit vind ik dus gewoon een sterk popliedje.

1792 [1258] Cannonball Adderley - Autumn Leaves (1958)

Hier was ik al langer benieuwd naar, omdat dit jazz-album hoog aangeschreven staat, en laatst deed het album het weer erg goed in de jaren '50 top zoveel, georganiseerd door Herman. Ik heb het album zelfs in bezit, als een bonus-cd bij mijn versie van Kind of Blue, maar nooit aan luisteren toegekomen. Dit soort muziek is ook niet echt muziek die ik na één luisterbeurt doorheb. Het nummer heet Autumn Leaves en de sfeer van vallende herfstbladeren hoor ik er ook wel in terug. Een sfeervol stukje jazz dus, maar het doet me nog niet heel veel. Misschien moet ik het hele album eens horen. Het einde vind ik overigens wel mooi, met een ingetogen pianootje en een ingetogen trompetje (Davis dus).

1791 [-------] Jimi Hendrix - Valleys Of Neptune (2010)

Hebben we Hendrix weer, wordt als een van de beste gitaristen ooit gezien, maar ik vind er meestal weinig aan. Een bijzondere zanger vind ik het ook niet. Dit nummer (dat vorig jaar op een nieuw album met onuitgebracht werk werd uitgebracht) vind ik echter wel aardig. Ik hoor geen gitaargepiel, en het is een lekker up-tempo nummer, met een fijne eind jaren '60-sfeer, en de gitaar wordt eens in dienst van het liedje gebruikt. Het wordt gebruikt voor allerlei wendingen in de muziek, en de zang vind ik hier ook prima in het dienst van het liedje staan. Ietwat psychedelisch nummer. Best wel lekker dit.

Weer eens 10 gedaan:

1910 ♫ [1426] Violent Femmes - Blister In The Sun (1982)

Dit nummer heeft wel een geinig melodietje, al is de zang wel erg matig en beklijft het ook niet echt.

6,5

1909 ♫ [-------] Oceansize - Women Who Love Men Who Love Drugs (2003)

Oh yeah! Dit nummer heb ik zelf genomineerd in 2008, toen haalde hij de lijst niet. Nu dus eindelijk wel en terecht! Prachtige slepende compositie met geweldige climaxopbouw. Erg fijn drumwerk ook en let op hoe subtiel de gitaar- en toetsenlijnen in elkaar over gaan! Ben erg blij dat deze erin staat.

9,5

1908 ♫ [1751] The Modern Lovers - Pablo Picasso (1976)

The Modern Lovers, de band van Jonathan Richman, verantwoordelijk voor proto-punkklassiekers als Roadrunner en deze dus. Leuk nummer, grappige tekst natuurlijk, maar ook leuk om te horen hoe de traditionelere piano en Spaanse gitaar gecombineerd worden met een punkgitaar. De zang is natuurlijk wel erg vlak, maar al met al prima deze!

7,5

1907 ♫ [1005] Wilco - How To Fight Loneliness (1999)

Voor de 2e keer binnen de eerste 100 een nummer van Summerteeth. Het eerste wat ik dacht bij het horen van dit nummer was: 'hey, hier heeft Milow duidelijk inspiratie van opgedaan voor Ayo Technology." Gelukkig komt Wilco er een stuk beter af dan deze Belgische no-no. Het is wel een stuk minder dan Via Chicago, dat echt onder de huid kruipt. Dit is zelfs een tikkeltje saai, al is het piano-intermezzo wel mooi.

7

1906 ♫ [-------] Snow Patrol - Just Say Yes (2009)

Ik heb altijd wel een zwak gehad voor Snow Patrol, maar dit is gewoon een matig Sky Radio-nummer. Erg lelijke synths en een poepsimpel refrein, als de ééncellige massa het maar mee kan zingen...

2,5

1905 ♫ [0956] Antony And The Johnsons - One Dove (2009)

Bij GVR Antony en zijn Janssens is het kwartje bij mij nog niet definitief een kant op gevallen. Soms is het hemeltergend mooi, maar soms neigt het naar (ik quote een recensie van zijn laatste album) 'snobistisch geneuzel'. Dit nummer valt meer in de laatste categorie, het blijft maar voortkabbelen, al wachtend op iets memorabels wat niet komt. Terecht dus dat bijna 1000 plaatsen zakt, Antony heeft veel mooiere nummers...

5

1904 ♫ [1493] Black Sabbath - Planet Caravan (1970)

Black Sabbath wordt toch wel schromelijk ondergewaardeerd in de MuMe-ladder. Waar zijn bv. Iron Man, Black Sabbath en War Pigs in de lijst? Het is zeker niet mijn favoriete band, maar gezien hun grote invloed en muzikale kunde zouden ze toch wel vaker in de lijst mogen staan. Dit is een nogal a-typisch BS-nummers, wat wel weer hun veelzijdigheid toont. Vooral die van gitarist Tony Iommi; niets geen snoeiharde riffs hier, maar een hypnotiserende solo. Dit doet denken aan de psychedelische beginjaren van Pink Floyd, iig een fijn rustpunt op het dynamische Paranoid.

8

1903 ♫ [1264] Electric Light Orchestra - 10538 Overture (1971)

De muziek van ELO doet me niet zo veel, een paar uitzonderingen daargelaten. Ik vind het nogal kitscherig en de zang van Jeff Lynne storend. Dit is wel een van de matigste nummers die ik tot nu toe van ze heb gehoord. Het klinkt als één lang intro, de instrumentatie is rommelig, op het valse af, en de aahh's zijn compleet overbodig.

3

1902 ♫ [-------] Fields Of The Nephilim - Last Exit For The Lost (1988)

Van Fields of the Nephilim heb ik in het verleden wel eens wat geluisterd, maar echt blijven hangen is het niet. Het is lang uitgesponnen gothic-muziek, dat kan ik normaal gesproken wel waarderen, maar dit inspireert niet echt. De zanger zingt nogal overdreven, alsof ie geconstipeerd is. Tot de 7 minuten zitten er af en toe mooie stukjes tussen, maar kan de muziek over het algemeen niet echt boeien. De climax daarentegen is wel fijn, een punt erbij daarvoor!

6,5

1901 ♫ [-------] Pavement - Gold Soundz (1994)

Pavement is typische een band die op MuMe gehyped wordt. Het klinkt in mijn oren een beetje als het slappe broertje van Neutral Milk Hotel (ik weet dat dit ouder is). Het mist eigenlijk elk venijn en klinkt daardoor alleen maar rommelig. Oh, en Sounds met een z aan het einde schrijven is zelfs voor die tijd behoorlijk nerderig.

4,5

De statistieken over de 1e 100:

Opvallend genoeg is het gemiddelde over de 2e 50 precies gelijk aan dat over de 1e 50: 6,71

Top 10:

1 Atmosphere - The Waitress
2 Can - Halleluhwah
3 Oceansize - Women Who Love Men Who Love Drugs
4 65daysofstatic - Radio Protector
5 A Tribe Called Quest - Electric Relaxation
6 Slint - Nosferatu Man
7 Trentemøller - Shades of Marble
8 Animal Collective - Fireworks
9 Scott Matthew - White Horse
10 Atmosphere - Always Coming Back Home to You

Bottom 10:

1 Tenpole Tudor - Wunderbar
2 Sex Pistols - God Save the Queen
3 Snow Patrol - Just Say Yes
4 Blondie - X-Offender
5 Electric Light Orchestra - 10538 Overture
6 The Last Shadow Puppets - My Mistakes Were Made for You
7 The Breeders - Safari
8 My Bloody Valentine - Soon
9 Ray Lamontagne - Trouble
10 Daniel Lanois - The Maker

1900 ♫ [-------] Dr. Dre & Snoop Dogg - Still D.R.E. (1999)

Klassieker binnen de commerciële hiphop en puur jeugdsentiment. Heerlijk dat repetitieve pianodeuntje en goed geproduceerd, al zijn de raps niet echt geweldig.

8

1899 ♫ [0639] The Pogues - Dirty Old Town (1985)

Relatief rustig nummer van The Pogues, en het bevalt me wel. Leuk mondharmonica-intro ook. Moet dit niet te vaak horen, maar zeker leuk.

7,5

1898 ♫ [-------] Glen Hansard & Markéta Irglová - Falling Slowly (2006)

Een mooie samenwerking dit. Beiden hebben een fijne stem, die erg goed bij elkaar past en de samenzang is dan ook het sterkste punten van dit nummer. Hoewel het ietwat braafjes is, is het zeer zeker de moeite waard.

8,5

1897 ♫ [1630] The KLF - Last Train To Trancentral (Live From The Lost Continent) (1990)

Een eurohouse-klassieker, al valt ie me zo bij herbeluistering toch wat tegen. Dacht dat ie beter was, mss de tijd toch niet zo goed doorgekomen.

7

1896 ♫ [0727] Mad Season - Wake Up (1995)

Ah, een overdramatische Pearl Jam-pastiche, daar zat ik net op te wachten!

3

1895 ♫ [1849] The Prodigy - Everybody In The Place (155 And Rising) (1992)

Een nummer dat zeker de tand des tijds niet heeft doorstaan, is deze van The Prodigy. Dat geldt eigenlijk voor vrijwel alle nummers van hun debuutalbum. Het is geinig om te horen hoe hier de destijds populaire acidtechno met de invloed van de opkomende drum&bass en rock-invloeden worden gemixt, maar dit zou ik nooit meer uit mezelf opzetten...

6

1894 ♫ [-------] Agnes Obel - Just So (2010)

Iedereen is de laatste tijd lyrisch over deze dame en dat snap ik wel, want er is muzikaal weinig mis mee. Echter, bezorgt ze me jeuk aan alle kanten met der blijmoedige, veilige pianomuziek en der kinderstem...

4

1893 ♫ [1522] Tim Buckley - Once I Was (1967)

Tim Buckley met een, voor zijn doen, redelijk basic folk-nummer. Klinkt prima, al hoor ik hem liever met zijn psychedelischere, wat langer uitgesponnen nummers.

7,5

1892 ♫ [1250] The Shins - Phantom Limb (2007)

Ik kan mij redelijk opwinden over de critical acclaim die een band als The Shins krijgt, omdat ze goed de jaren '60-bands benaderen. Dan denk ik: 'verdomme, bedenk toch eens iets origineels!' Anyway, echt slecht is het ook zeker niet, maar ik luister liever andere muziek.

6

1891 ♫ [1488] The Move - Blackberry Way (1968)

Dit is een lekker 60's pophitje. Erg gedateerd natuurlijk, en niet zo goed als hun wat meer psychedelische werk, maar zeker goed aan te horen.

7

Titmeister schreef:
De statistieken over de 1e 100:

Opvallend genoeg is het gemiddelde over de 2e 50 precies gelijk aan dat over de 1e 50: 6,71

Ben je uiteindelijk toch bijna net zo positief als ik.

Arrie schreef:
(quote)

Ben je uiteindelijk toch bijna net zo positief als ik.

Verbaast dat je?

Nouja, gezien dit bericht:

Titmeister schreef:
Kan alvast wel vertellen, dat mijn scores niet zo positief zullen zijn als die van Arrie en Snoeperd...

Valt uiteindelijk best mee.

Mja het valt bij jou wel mee ja. Snoeperd en LucM geven veel positievere beoordelingen,,, Denk itt de anderen, dat de scores bij mij niet echt gaan oplopen, naar mate de posities hoger worden,,,

Nouja, ik geef snel een erg hoog cijfer, als ik heel enthousiast ben over een nummer. Ik geef vrij snel een 10, maar dan is het ook duidelijk dat we met een geweldig nummer te maken hebben. Maar verder wisselen de scores. Overigens vind ik de lagere regionen wel het interessantst, maar staan er ook nog veel goede dingen in de hogere regionen.

De lagere regionen zijn leuk omdat je veel ontdekt. Maar de hoge regionen zijn leuk omdat je daar meer kent en veel kan vertellen over die nummers.

1790 [1415] My Bloody Valentine - You Made Me Realise (1988)

Een iets toegankelijker nummer van My Bloody Valentine. Het komt dan ook niet van Loveless. Ik vind het erg leuk. Het is een fantastische compositie. En lekker rauw uitgevoerd.

1789 [1197] Sam Cooke - Touch The Hem Of His Garment (1956)

Er zijn niet veel artiesten met een stem als Sam Cooke. De stem is aan de ene kant zo krachtig en ook zo vol gevoel. Sam Cooke hoort dan ook bij de groten van de soul. Dit nummer kende ik nog niet. En het is weer fantastisch. Prachtige compositie en met geweldig veel gevoel gezongen. Hopelijk gaan we nog veel nummers van Cooke tegenkomen. En zijn magnum opus krijgen we sowieso nog te horen. Dat kan niet anders.

1788 [1621] Marvin Gaye - Ain't That Peculiar (1965)

Van de ene grootheid gaan we door naar de andere. Marvin Gaye. What's Going On is mijn favoriete soulalbum en staat dan ook in mijn top 10. Buiten dat album ken ik niet veel albums van Gaye. Maar nummer wel. Dit is ook weer zo'n geweldig nummer. Het is lekker gedreven. Een vlot nummer. Marvin Gaye kan je ontzettend diep in je ziel raken. Maar hij kan je ook vermaken met een vrolijk nummer.

1787 [-------] Breakestra - Burgundy Blues (2005)

En dan gaan we door met zonder twijfel een van de beste binnenkomers in de top 2000. Breakestra kreeg ik getipt door Reijersen. Het album vind ik dan iets te lang. Maar man, wat heb ik die losse nummers veel geluisterd. Heerlijk voor op de achtergrond en heerlijk om op mee te tikken en bewegen. Hit the Floor staat vol met de beste funk. Dit is ook al zo'n geniaaltje, met dat heerlijke fluitje door het hele nummer heen. Tot nu toe is dit rijtje één groot soul/funk feest. I like it

Cijfer: 9,5

1786 [1184] Orbital - Halcyon + On + On (1992)

We gaan naar de dance van Orbital, die we al voor de 2de maal tegen komen. Een nummer dat flink gedaald is.
Orbital weet goed wat ik wil horen, zulk soort dancenummers liggen mij het best. Een trage mooie opbouw, en steeds weer iets erbij in de beat, zo hoort het vind ik. Ook de toevoeging van veel hoge achtergrondzang maken het mooi en allesbehalve saai. Zo weet dit nummer 9 en een halve minuut lang te boeien. Het weet me bijna net zo hard mee te bewegen als op het funkmeesterwerkje Burgundy Blues. Briljante compositie dit nummer.

Cijfer: 8,5

1785 [0753] Billie Holiday - I'm A Fool To Want You (1958)

Met een nummer uit 1958 ben je al snel het oudste nummer van een rijtje van 10. Hier niet. Sam Cooke's nummer stamt uit 1956.
Over het nummer, eerste wat opvalt is de stem. Ik vind het een hele aparte stem. Maar hij doet het heel goed bij mij. Het nummer wordt ondersteunt door minimalistische instrumentatie die het nummer intens veel sfeer meegeven. Een bijna magisch sfeertje. Jammer dat het zo gedaald is. Volgend jaar graag weer 1000 plekken hoger. Want dat verdient Billie Holiday.

1784 [1521] Nujabes - Feather (2005)

De hiphoppers hebben er dit jaar heel wat nieuwe hiphopnummers in gekregen. Deze stond er vorig jaar al in, hoger zelfs dan dit jaar. Maar dat dit nummer er in staat geeft wat aan over het nummer. Echt bekend is het nummer niet. Dus komt het door de compositie zelf die blijkbaar veel mensen ligt. Feather kent een fantastische beat, die na een paar keer luisteren vol emotie blijkt te zitten. De rappers van CYNE weten hier prima over heen te rappen. Ze eisen geen hoofdrol op, zodat de beat het belangrijkste van het nummer blijft. Toch klinken de raps erg lekker. Nu nog CYNE erin graag, met nummers als Steady en First Person, die van dit niveau zijn, zonder meer.

Cijfer: 9,5

1783 [-------] Warren Zevon - Werewolves Of London (1978)

Deze songwriter weet wel hoe je goede liedjes schrijven moet! Het is simpel, het deuntje is vrolijk, het is makkelijk mee te zingen. Maar hoor je een makkelijk en irritant liedje? Nee. Het is een erg leuk nummer, niet te moeilijk, maar vooral erg lekker. Misschien eens wat van opzoeken. Mooie nominatie. Want dit is een binnenkomer.

1782 [1539] Highwaymen - Highwayman (1985)

Deze countryband is volgens mij een beetje een one-hit wonder. Éen verzamelalbum maar op Musicmeter, met maar één stem. Of de reguliere albums staan er niet op, of het was een singleband. Dit nummer geniet dus toch bekendheid. Een hit dus neem ik aan. Mij doet het niet zoveel en dan moet ik zeggen dat country mij niet heel vaak boeit. De zang vind ik wat droogjes en vlak. En het wordt nergens spannend.

Cijfer: 5,8

1781 [1727] The Screaming Trees - Nearly Lost You (1992)

Dat dit pas het 2de rocknummer van het rijtje is zegt wat. Dit rijtje was erg interessant door de grote variatie in de nummers. Soul, funk, dance, country, hiphop en singer-songwritermuziek, het kwam allemaal voorbij. En zo hoort het ook. Niet alleen maar rock. Maar natuurlijk hoort er in dit rijtje ook een echt rocknummer in te staan. En daar voldoen de Screaming Trees wel aan. Het rockt als een malle en daarbij is de compositie gewoon erg goed. Compleet met een fantastisch refrein.

Cijfer: 9

Snoeperd, meer over The Highwaymen: klik

En de studio-albums staan ook wel op MuMe, maar om de één of ander reden niet onder de naam highwaymen, zie hier:

Ok, dan mogen die albums wel eens worden toegevoegd worden op Musicmeter. Maar als ik de statistieken zo zie was het vooral het eerste album van deze 'supergroep' dat goed was.

Edit: Laat maar. Aardig supergroep trouwens. Deze artiesten zijn toch zeker niet de minste.

De derde keer My Bloody Valentine, na al twee keer dikke onvoldoendes te hebben uitgedeeld. Het wordt wat minder overstemd door de noise, en het is eigenlijk gewoon een lekker, up-tempo, ietwat noisy, liedje. Dit kan ik een stuk meer waarderen dan de twee vorige, ook al vind ik het op zich ook geen heel sterk liedje. Het stelt dan op zich niet heel veel voor, maar dit klinkt tenminste nog best wel lekker. Nét geen voldoende deze keer (maar Only Shallow komt nog, neem ik aan).

Sam Cooke is een goede soulzanger die vooral bekend geworden is door de grote (postume) hit Wonderful World (ik geloof dat het in een spijkerbroekreclame zat). Voor mij vooral bekend doordat het de introtune van het tv-programma Herexamen was. Heb het altijd een leuk nummer gevonden. Hier op MuMe wordt ie vooral gewaardeerd door het zeer gepassioneerd gezongen A Change is Gonna Come. Sam Cooke heeft echter nog meer uitgebracht in zijn veel te korte leven, waar dit een voorbeeld van is. Ook hier valt de gepassioneerde en erg mooie zang op. Sterker nog, die domineert het hele nummer. Ik vond het wel een wat te kort liedje, voor ik het wist, was het voorbij. Toch best een mooi liedje, maar wel echt vooral door de zang, de rest is me niet echt bijgebleven.

Nog meer soul, deze keer van de soulgrootheid Marvin Gaye. Dit is nog redelijk vroeg in zijn zangcarrière, maar hier is al te horen met wat voor een fantastische zanger we te maken hebben. Wat mij betreft absoluut een van de allerbeste soulzangers. Het nummer vliegt lekker voorbij, door die fijne handclaps, en de verdere zeer sterke instrumentatie. Een lekker vlot en zelfs dansbaar soulnummer dus. Erg fijn dus!

Instrumentale funky muziek, van een band die het zeer gewaardeerde lid R&P geweldig vindt. Hij zal het dan ook wel genomineerd hebben. Ik vind het zelf ook erg lekker, het draait helemaal om de fluitist, die het hele nummer lang door blijft spelen. De instrumentatie daaronder is lekker funky, met goede drums die het geheel een fijne drive geven. Hier hou ik van! Vooral de fluitist doet het echt geweldig op dit nummer.

We zijn weer aanbeland bij de electronische muziek van Orbital. Dit nummer begint heel rustig, bijna ambient-achtig, maar verandert uiteindelijk gewoon in (weliswaar erg goede) jaren '90 dance. Fijne dromerige vrouwenzang erdoorheen, mooie melodietjes in het nummer verweven, klinkt zelfs ietwat zomers. Zo gaat het nummer ruim negen minuten door, en hoewel het nummer vrij repetitief is en er weinig variatie te horen is, verveelt het nummer geen seconde.
Cijfer: 9

Billie Holiday in haar laatste levensjaren (ze zou in '59 overlijden). En het is te horen dat ze echt geleefd heeft, haar stem klinkt behoorlijk doorleefd. Een soort Amy Winehouse van toen, alleen heeft Billie het langer volgehouden. Hier kan ik eerlijk gezegd niet zoveel mee. Ik ken het hele album, en die stem... dat werkt gewoon niet voor mij. Haar stem klinkt nergens meer naar, en daar draait deze muziek heel erg om. Daardoor kan ik er niet van genieten. Jammer, want verder is hier niks mis mee. Haar stem weet me echter ook niet te raken... het klinkt gewoon oud (en dat was ze niet eens) en krakkemikkig. Ik kan echter wel begrijpen dat het een klassieker is en in de lijst hoort.

Jazzy hip-hop van een Japanse hip-hop-producer, die een paar jaar (?) geleden is overleden, niet eens neergeschoten, maar aan een ziekte, geloof ik. De rappers van CYNE rappen hier mee, en die doen het prima. Het jazzy pianootje steelt echter de show. Het speelt een fijn melodietje, wat een sterke basis voor het nummer vormt. Als dan later ook nog een blazer erbij komt in het refrein, klinkt het helemaal af. Erg lekker!

Het pianodeuntje dat gejat is door Kid Rock. Hier is het echter duizend keer fijner. Het nummer draait helemaal om het pianodeuntje, maar wordt ook gekenmerkt door een wat bizarre tekst:
"I saw a werewolf with a Chinese menu in his hand
walkin through the streets of Soho in the rain.
He was lookin for the place called Lee Ho Fooks, gonna get a big dish of beef chow mein."
Dat geeft het nummer wel wat charmants, naar mijn mening. Warren Zevon zingt het ook niet echt geweldig, maar ik moet toch altijd weer glimlachen om het refrein waar hij een weerwolf imiteert. Geinig liedje dus, meer niet.

The Highwaymen, een country-supergroep, bestaande uit Willie Nelson, Kris Kristofferson, Johnny Cash, en Waylon Jennings. Grote namen dus, en op dit nummer zingen ze ieder een couplet. Nou kan ik bepaalde country zeker waarderen, maar ik heb het idee dat countryzangers me meestal niet zo weten te raken. De stemmen van deze vier mannen doen me bijvoorbeeld nogal aan elkaar denken, ik zou ze zo door elkaar kunnen halen. Alle vier weten ze me niet te raken. Verder is het gewoon een aardig countryliedje dat nergens in uitblinkt maar wel lekker wegluistert. Weinig bijzonders.

Screaming Trees is voor mij vooral bekend als de band van Mark Lanegan, een zanger waar ik niet heel veel mee heb. Verder had ik niet echt een beeld bij hun muziek. Het blijkt gewoon lekkere, ietwat ongecompliceerde, rockmuziek te zijn, waar ik Lanegan's stem ook prima kan hebben. Een melancholisch ondertoontje, lekkere drums, aardig gitaarspel. Dit nummer heeft alles in zich wat zulke muziek moet hebben, en daardoor hoort het tot de betere van dit soort rock. Mark Lanegan weet er zelfs wat emotie aan toe te voegen. Goed nummer, hoewel het niet iets is wat ik vaak zou luisteren.

Breakestra, Sam Cooke, Billie Holiday en Marvin Gaye

Feather Echt een geweldig nummer, inderdaad toch vooral door de beats, maar ook de fijne stemmen van de rappers van CYNE maken het tot een heerlijk nummer.

Arrie schreef:
Jazzy hip-hop van een Japanse hip-hop-producer, die een paar jaar (?) geleden is overleden, niet eens neergeschoten, maar aan een ziekte, geloof ik.

Begin 2010, door een auto-ongeluk Een groot gemis, want een geniale producer en dit is ook zeker een geniaal nummer. Jammer dat ik zijn muziek pas postuum heb leren kennen...

Ah, een auto-ongeluk, dat was het.

Reijersen schreef:
Breakestra, Sam Cooke, Billie Holiday en Marvin Gaye

Inderdaad he, goed rijtje voor de soul/funk. Volgens mij heeft R & P Breakestra genomineerd.

Iets minder noise dan de nummers van My Bloody Valentine die wij al hebben gehad en iets meer songgericht. Maar zelfs zonder rekening te houden met de noise vind ik dat een matige compositie.

Uit zijn beginperiode, het is nog meer gospel en Sam Cooke klinkt hier erg rauw. Het beste van hem moest duidelijk nog komen maar dit nummer geeft toch al een staalkaart van de unieke soul van Sam Cooke.

Natuurlijk één van de grootste soulzangers ooit. Zoals ik eerder zei valt een soulnummer uit de jaren '60 zelden tegen en dit is ook weer een heerlijk swingend en vlot nummer met natuurlijk die fantastische stem van Marvin Gaye. Al reken ik dit niet tot de beste Marvin Gaye-nummers.

Funk uit 2005, een zeldzaamheid. Dit kan voor mij - smaakvol en vakkundig - al begon het na een tijd te vervelen, dat nummer duurt ook te lang. Wel zeer geschikt als herkenningstune of als achtergrondmuziek.

Elektronisch nummer dat rustig en zeer sfeervol begint. Dan wordt een beat ingezet met prachtige engelenstem. Ook dit vind ik wat te lang duren, er zou meer variatie mogen komen. Vanwege de originaliteit ken ik toch een hoog cijfer toe al dragen de prachtige beelden ook bij.

Een aparte en doorleefde stem heeft zij, duidelijk te horen dat ze in haar laatste levensjaren zat. Maar dit is een best mooi nummer al zou ik dit enkel 's avonds laat draaien.

Die jazzy piano dat het nummer draagt vind ik prachtig maar na een tijd werd het eentonig door datzelfde akkoord te herhalen. Als geheel vind ik het wel acceptabel.

Sterk en geinig nummer van ondergewaardeerde artiest, jammer dat Kid Rock met de pluimen is gaan lopen door dat ritme en piano te herbruiken. Maar dit vind ik stukken beter.

Een country-supergroep, zowat de voorloper van Traveling Wilburys maar dit nummer heeft lang niet die impact doordat het niet genoeg blijft hangen. Goed gebracht - kan moeilijk anders met zulke giganten - maar te onopvallend, zeker in dit genre.

Het tweede rocknummer pas in dit lijstje en ook dit doet mij niet zoveel als rockliefhebber. Ik vind het geen denderende compositie met een te zeurderig refrein.

Overigens is My Bloody Valentine de allereerste artiest die voor de derde keer langskomt. (en van mij al drie keer een onvoldoende heeft gekregen)

Dat nummer van Orbital is echt zoooo mooi. Een van mijn favoriete 90's platen.

Opdat het topic niet vastloopt maar even een opmerking dan.
Arrie schreef:
1800 [1804] Queen - Love Of My Life (1975)

Een wat onbekender Queen-nummertje,
Dat valt toch wel mee? Nu zal het misschien aan mij liggen, omdat ik hem ken als een van de Queen-nummers dat jaar in, jaar uit steevast in (of net buiten) de top 100 van de top 2000 zit, maar volgens mij is het best een bekend nummer.

Edit: Inderdaad geen single en de live-versie was ook geen gigantische hit. Vreemd, ik heb altijd gedacht dat het best wel een bekend nummer was (uiteraard minder bekend de echte Queen-klassiekers)

Gast
geplaatst: vandaag om 16:42 uur

geplaatst: vandaag om 16:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.