MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
hoi123 schreef:
1812 [1199] Blackfield - Blackfield (2004)

Deze band lijkt voor mij wel echt niets anders te maken dan geforceerd duistere, maar stiekem wel heel erg gelikte rockballads met vervelende refreintjes en zanger. Zo ook deze, al komt er om zichzelf nog enigszins een eigen gezicht toe te voegen ook nog een vervelend, kitscherig pianootje om de hoek kijken. In geen enkel opzicht ook maar een beetje spannend of memorabel.
Cijfer: 3

DjFrankie (moderator)
Snoeperd schreef:

1757 The Sisters Of Mercy - Some Kind Of Stranger (1985)

Ik wordt even weggeblazen door dit nummer. Wat een geweldig nummer. De melodie is hypnotiserend. De zang is zwaar, donker en erg goed. Het doet me aan een van mijn lievelingsnummers denken, New Dawn Fades van Joy Division. Heel sterk zelfs. En dat kan alleen maar goeds betekenen, dit nummer is geen slappe look-a-like, het is een op zichzelf staand pareltje. Dit moet heel snel op mijn ipod komen. Het mooiste moment van het nummer vind ik het eind, dat is hemels mooi. De zanger zingt wanhopig zoals Ian Curtis dat ook kon. Dat klinkt zo geweldig.

Cijfer: 9

Mooi omschreven Snoeperd leuk om te lezen

hoi123 schreef:

1824 Clan Of Xymox - Louise (1986)

Wat is het toch met die grafstemmen van die stoere en duistere zangers? Ook hier wordt tevergeefs geprobeerd een eng sfeertje neer te zetten door middel van eerdergenoemde stem, quasi-indrukwekkende synths, antieke drumcomputers en lelijke melodieën en ook hier pakt dit ronduit lachwekkend uit. Hier wordt er op het einde alleen ook nog eens een soort van totaal misplaatste, bombastische twist in geflikkerd. Heeft niet echt een positieve invloed op het nummer.
Cijfer: 1,5

1823 New Order - Dreams Never End (1980)

Goh, een grafstem. Origineel. En vooral zonde, want dit nummer zit muzikaal echt heel behoorlijk in orde en zou een ruime voldoende hebben gekregen zonder de bovendien ook vreselijk afgemixte zang. Met een enigszins degelijke zanger zou dit een prima popnummertje met vooral erg fijn gitaarwerk en zowaar niet storende drums zijn. Nu is het geheel jammer genoeg verpest. Zonde.
Cijfer: 4

Dit vind ik weer minder, mooie sfeervolle muziek zo laag beoordeeld

hoi123 schreef:

1826 [1857] Counting Crows - Round Here (1993)

Ik zou heel erg graag willen horen wat andere gebruikers hierin horen. De melancholische laag, sterke compositie, schitterend refrein, mooie zang van Duritz, ik hoor het allemaal niet. Wat ik wel hoor is een erg matige ballad met een afgezaagde balladorgel, kleurloos gitaargeluid, een compositie die niet eens zo bijzonder in elkaar zit en een zanger met een hele, hele vervelende stem – die uithalen, brrr.. Niets voor mij, sorry.
Cijfer: 3,5

Een prachtig nummer is dat. De opening van Duritz is gewoon gelijk meesterlijk met paar van de mooiste regels die ik ken. Het nummer bouwt gewoon meesterlijk op en ademt. Er wordt genoeg ruimte gehouden, iets wat bij dat album sowieso geweldig wordt gedaan. En die uithalen zijn emotie.

Dat zijn de uithalen van Jeff Mangum ook.

Alhoewel ik mezelf hier ook een beetje mee tegenspreek. Ik denk dat ik de uithalen hier zo vreselijk vind omdat ik gewoon geen emotie in het hele nummer hoor. Dat maakt de valsheid hier dan ook nogal misplaatst en lelijk.

Lees de tekst eens een keer, misschien groeit je waardering voor het nummer dan.

1770 [1690] Curtis Mayfield - The Makings Of You (1970)

Curtis Mayfield ben ik de laatste tijd steeds meer aan het ontdekken als geweldige soulzanger. Nummers als Move On Up en (Don't Worry) If There's al Hell Below, We're All Going To vind ik echt geweldig. Dit nummer is wat rustiger, een mooie soulballade. Curtis zingt gepassioneerd met ietwat hoge stem, maar de strijkers vind ik hier wel wat te overdreven, ze doen afbreuk aan het nummer. Het klinkt me wat te kitscherig, en ik heb Curtis liever in up-tempo nummers.
Cijfer: 5

1769 [-------] Screamin' Jay Hawkins - I Put A Spell On You (1956)

Dit nummer ken ik eigenlijk door de Creedence Clearwater Revival-cover. Dit is dus het origineel, uit 1956. De zanger heeft echt een zeer krachtige stem, maar maakt soms ook wat vage knorrige geluiden. Het schijnt dat ze dronken waren toen ze dit opnamen. Het nummer bestaat vooral uit een vrouwenkoortje dat de hele tijd zingt: "oooooh spell" en Jay die er de hele tijd over heen schreeuwt. Er zit eigenlijk nauwelijks een lijn in het nummer. Een vrij apart nummer, maar best wel geinig.
Cijfer: 6

1768 [1725] A Place To Bury Strangers - I Lived My Life To Stand In The Shadow Of Your Heart (2009)

De tweede keer A Place to Bury Strangers, met hun noisy post-punk. De vorige was van hun eerste album, deze van hun tweede. Veel verschil maakt het niet, het is gewoon leuke post-punk met een flinke lading noise eroverheen. Ik hou ervan. Dit is een lekker catchy nummer, heerlijk tempo erin, goed om even lekker op te dansen enzo. Geen hoogtepunt uit hun oeuvre, maar wel gewoon erg fijn.
Cijfer: 7,5

1767 [-------] Gang Starr - Full Clip (1999)

Gang Starr is één van mijn favoriete hip-hopduo's, vooral omdat de geweldige DJ Premier de producer is. Hij kan zulke geweldige beats maken. De rapper, Guru, is nog niet zo lang geleden overgeleden, iets waar ik best kapot van was. Niet één van mijn favoriete rappers overigens, maar hij doet het altijd erg verdienstelijk. Gewoon een degelijke rapper die de geweldige beats niet verpest. Op dit nummer is Guru erg in vorm, hij rapt erg goed, een lekkere flow. De beat is weer ontzettend lekker, en dat maakt het tot een heerlijk nummer. Catchy, en je gaat er automatisch je hoofd van bewegen.
Cijfer: 8,5

1766 [1880] Bessie Smith - Nobody Knows You When You're Down And Out (1923)

Een nummer uit 1923, vrij oud ja. Een blues-zangeres, die ook grote invloed heeft gehad op jazz-zangeressen. Bessie zingt het nummer erg goed, wat de grote kracht van het nummer is. Ja, de opnamekwaliteit was natuurlijk niet zo goed, maar daar moet je doorheen prikken. Wat je krijgt, is een dijk van een zangeres, die gewoon een prima nummer zingt. Nog een fijn blazertje erbij, en het nummer is af. Een bijzonder nummer, niet iets wat ik vaak draai, maar ik kan het absoluut waarderen.
Cijfer: 7

1765 [1217] Neu! - Negativland (1972)

Experimentele krautrock van Neu! De combinatie van de gitaar, drums en de bas zorgen voor een heel fijn ritme, waar nog wat vage synthesizers overheen gaan. Af en toe klinkt het net alsof er een vliegtuig opstijgt. En eigenlijk bestaat daar het hele nummer uit. De hele tijd dat ritme en die vage synthesizers, waarbij af en toe het ritme wegvalt. Eentonig dus, maar toch best wel leuk. Het heeft bijna een hypnotiserend effect, in ieder geval ontzettend sfeervol. Aan het eind nog een leuke versnelling. Uiteindelijk gebeurt er toch net wat te weinig om echt interessant te zijn, maar het heeft zeker wat.

1764 [1381] Fad Gadget - Collapsing New People (1984)

Een band waar ik totaal niet bekend mee ben. Het blijkt post-punk/new wave te zijn. Een wat monotone stem, een dreunend ritme. Fijn gitaarspel, dat wel, en er komt best leuke instrumentatie voorbij. Verder klinkt het wel wat doorsnee, ik vind het ook niet echt een bijzonder nummer. Luistert prima weg, maar weet niet boven de middenmoot uit te stijgen.

1763 [1972] LCD Soundsystem - Daft Punk Is Playing At My House (2005)

Een lekker dance-nummer over een andere dance-band. Met Daft Punk heb ik niet veel (meer), maar dit vind ik een stuk leuker. Lekkere beat, waar leuke dingen in gebeuren, en best aardige zang. Het is een wat eentonig nummer, en heeft dan ook nooit tot mijn favorieten behoord, LCD Soundsystem heeft wel leukere dingen gedaan. Maar het klinkt wel lekker, en is lekker aanstekelijk. Leuk om op los te gaan, maar verveelt wel vrij snel.

1762 [1610] Tuxedomoon - In A Manner Of Speaking (1985)

Tuxedomoon ken ik van het album Desire, en vind ik wat aparte, experimentele new wave. Dit nummer is van een later album, en het klinkt wat duister. Een wat geheimzinnig, zelfs wat griezelig sfeertje hangt eroverheen. Je hoort de hele tijd wat fluitjes op de achtergrond. De zanger heeft ook een donkere stem. Ik vind het wel zeer sterk gedaan, het blijft de hele tijd ingetogen, met eigenlijk alleen een repeterend gitaardeuntje, die fluitjes en de zang. Later nog een tweede stem die erbij praat. Het heeft heel weinig om het lijf dus, maar daarmee weten ze wel heel veel sfeer neer te zetten. Knap vind ik dat. Ik vind het ook een erg spannend nummer, en ik ben hier nog lang niet op uitgeluisterd. Minimalistisch, maar zeker niet saai.
Cijfer: 8

1761 [1764] Irma Thomas - Breakaway (1964)

Dit nummer is nog een hit geworden in de coverversie van Tracey Ullman, maar dit is het origineel. Zij heeft bijvoorbeeld ook al Time Is on My Side gezongen, niet het origineel, maar wel een nummer dat later pas veel bekender zou worden (door The Rolling Stones). Dit is een supervrolijk nummer, met een snel tempo. Eigenlijk niet heel bijzonder, maar het heeft gewoon zo'n fijn ritme, en is zo vrolijk, dat dat het toch nog goedmaakt. Niet iets om vaak te beluisteren, maar toch best leuk.

hoi123 schreef:
Ik vind haar stem dus nogal saai, maar ik heb toch van mijn ouders in ieder geval redelijk vaak gehoord dat ze geen mooie stem heeft. Dus ja, die dooddoener met verschillende smaken.
Naja, los van of je hem saai vindt (waar ik me best in kan vinden), heb ik gewoon nog nooit gehoord dat iemand haar saai vindt. Laat staan "heel vaak". Ik ken weinig zanger(es)s(en) die zoveel ziel in hun stem leggen.

Luister (en vooral kijk) eens naar deze live-uitvoering van The Chain: YouTube - Fleetwood Mac ~ The Chain ~ Live 1982. Hou daarbij in achterhoofd dat Lindsey en Stevie een stel waren en je kunt toch niet anders concluderen dat dit veel meer is dan een saaie zangeres.

Deze liveversie van Round Here is ook prachtig, maar liefst 11 minuten lang! Wat een emotie!:

1760 [0741] Crowded House - Nails In My Feet (1993)

Crowded House, misschien wel de beste popband na de Beatles. Oké, gewaagde stelling, maar Neil Finn is dan ook wel een liedjesschrijver van formaat. Wat kan hij prachtige melodieën, zeg! Dit komt van mijn favoriete Crowded House-album, Together Alone. Natuurlijk, op zich gewoon een popliedje dat lekker in het gehoor ligt, maar luister toch eens naar die melodieën, die Neil overigens ook prachtig zingt. Dit is popmuziek op z'n best, draaiden ze dit maar wat vaker op Sky Radio.

1759 [-------] dEUS - Theme From Turnpike (1996)

Ah, de eerste keer dat misschien wel mijn favoriete bandje langskomt. DIt jaar ga ik ze voor het eerst live zien en komt er een nieuw album! Dit is van toen Stef Kamil Carlens (van Zita Swoon) er nog bij zat, en de band bij vlagen nog wat experimenteler was. Dit leunt helemaal op een herhalende sample uit een nummer van Charles Mingus (weet niet uit mij hoofd hoe dat nummer heet). Daarover wat vervormde zang, een gitaardeuntje, en het werkt perfect! Wát een nummer! Het zit vol met spanning, en ik blijf er continu geboeid naar luisteren. Het gaat nergens echt rocken, maar dat is niet erg. Het grijpt je vast zodra het nummer begint en het laat je niet meer los tot het eindigt.

1758 [1740] Jethro Tull - Bourée (1969)

Jethro Tull staat bekend om zijn fluit, en die is in dit nummer al meteen te horen. Een vrolijk fluitdeuntje dat me meteen doet denken aan volksmuziek. Het nummer blijkt helemaal instrumentaal te zijn, en dan vind ik het toch wat saai. Het heeft weinig om het lijf, en het draait eigenlijk vooral om de fluit. Ik hoor wel leuke melodietjes enzo, maar ik zou dit toch wel een beetje een niemendalletje noemen. Ik snap ook niet helemaal wat dit in de top 2000 doet.
Cijfer: 5

1757 [-------] The Sisters Of Mercy - Some Kind Of Stranger (1985)

Sisters of Mercy ken ik eigenlijk alleen van Temple of Love. Dit klinkt als erg duistere muziek, vooral door de zang. De zang vind ik eigenlijk wel wat matig, en erg beperkt. Het nummer zelf weet me ook niet te boeien. Aan de saaie kant, en veel te langdradig. Beetje depressief gedoe, maar dan zonder me te raken, en dan hoeft het niet zo van mij. Dat het dan ook nog ruim zeven minuten is zonder veel variatie, maakt het er niet beter op.
Cijfer: 3

1756 [0599] UB40 - Food For Thought (1980)

UB40 in hun beginperiode, toen het nog geen zeer matig Skyradio-bandje was. Hun eerste album schijnt nog best goed te zijn, maar ik ken er alleen deze van. Ik vind het echter nog best een lekker nummer, in tegenstelling tot wat er later met hun muziek zou gebeuren. Het werd een inspiratieloze hitmachine. `Dit is gewoon aardige reggae. Ik heb echter niet heel veel met reggae, al kan ik bepaalde dingen (The Congos, Lee "Scratch" Perry) wel echt waarderen. Bob Marley weet me nooit veel te boeien bijvoorbeeld. Dit ook niet heel erg, maar het luistert absoluut lekker weg. Zesje dan maar.

1755 [1349] Dinosaur Jr. - Little Fury Things (1987)

Dinosaur Jr. ken ik eigenlijk vooral omdat Lou Barlow van Sebadoh erin zit. Dat vind ik een erg goede band, de muziek van Dinosaur Jr. ken ik niet zo goed. Het heeft op het eerste gehoor zeker raakvlakken met Sebadoh en klinkt erg fijn. Gewoon een fijn popliedje, in een ietwat rauw jasje. DIt soort muziek moet ik altijd wat vaker horen voordat het echt tot me doordringt, dus ik kan er nog niet echt wat over zeggen, maar voor nu verdient het absoluut een ruime voldoende. Fijne zang, prima melodieën, fijn gitaarspel, en gewoon een leuk liedje.

1754 [1873] Pavement - Carrot Rope (1999)

De hoes van dat album is wel heel lelijk, zeg. Wel een leuk sympathiek liedje op het eerste gehoor. Een geinig, vrolijk popliedje. Niet zo lo-fi voor Pavements doen, en heel erg poppy. Het is zelfs bijna hitgevoelig. En toch ook wel heel erg leuk. Hier word ik nou vrolijk van, dit is gewoon echt feel-good muziek. Sterk gezongen, en het zit vol met vrolijkheid, maar niet dat het er dik bovenop ligt. Ontzettend leuk liedje!
Cijfer: 8,3

1753 [0673] Robert Wyatt - Sea Song (1974)

Robert Wyatt weer maar nu iets van het album Rock Bottom, ik ben benieuwd! Ik vind het een wat vaag nummer dat niet helemaal op gang lijkt te komen. Het blijft een beetje bij wat gepriegel, hoewel er wel een sterke gespannen sfeer in hangt. Dat is goed gedaan, maar Robert Wyatt heeft eerder in de ladder bewezen erg mooi te kunnen zingen, en dat komt er hier niet helemaal uit. Ook blijft het nummer dus de hele tijd een beetje hangen in gepriegel, het wil maar niet echt iets worden. Misschien een kwestie van vaker luisteren, maar voor nu vind ik hier weinig aan.

1752 [1455] My Morning Jacket - Dondante (2005)

Dit is ook zo'n band waar ik me al eens in wou verdiepen. Dit nummer is een heel rustig en ingetogen rocknummer. Het schept een desolate sfeer, alsof je door een donker bos heen loopt. Maar niet zozeer eng, het is wel een mooie sfeer. En dan op een gegeven moment wordt het ineens veel uitbundiger... alsof er ineens iets gebeurt in dat donkere bos. Er komen ineens allemaal dieren tevoorschijn ofzo. Het moge duidelijk zijn, dit is voor mij echt beeldenmuziek... muziek waar je bij gaat fantaseren, en hele verhalen bij bedenkt. Dat heb ik vooral vaak met jazz, maar bij deze muziek ook. Mooie muziek dus.
Cijfer: 7,5

1751 [1366] Johan - Day Is Done (2001)

Eén van de beste bandjes die Nederland rijk was... tot ze stopten. Hun hoogst gewaardeerde album, Pergola, wordt door velen als nederpopmeesterwerk gezien. Daar wil ik nog net niet in meegaan, maar de hoogtepunten van dat album zijn ook meteen echt ontzettend goed. Dit is er een van. Zanger Jacco de Greeuw zat toen in een depressie, en dat is te horen in de tekst. "When the day is done and everybody's gone, there's still a ghost inside your head that's haunting you" Pijnlijk mooie tekst. Verder is het net zo'n prachtig popliedje als de eerste uit dit rijtje maar dan nog wat beter door wat meer melancholie erdoorheen. Hierdoor weet dit nummer me nog meer te raken, en is dit nummer zelf toch wel een nederpopmeesterwerk.
Cijfer: 9,3

Lukk0
Rock Bottom is eigenlijk een heleboel gepriegel, Sea Song is denk ik nog het meest toegankelijk. Wel een ontzettend mooie sfeer en een hoop mooie percussie, blazers, piano's en onbegrijpelijke teksten.

Om ook maar eens een negatieve smiley bij een laag cijfer te plaatsen;

Arrie schreef:
1753 [0673] Robert Wyatt - Sea Song (1974)

Robert Wyatt weer maar nu iets van het album Rock Bottom, ik ben benieuwd! Ik vind het een wat vaag nummer dat niet helemaal op gang lijkt te komen. Het blijft een beetje bij wat gepriegel, hoewel er wel een sterke gespannen sfeer in hangt. Dat is goed gedaan, maar Robert Wyatt heeft eerder in de ladder bewezen erg mooi te kunnen zingen, en dat komt er hier niet helemaal uit. Ook blijft het nummer dus de hele tijd een beetje hangen in gepriegel, het wil maar niet echt iets worden. Misschien een kwestie van vaker luisteren, maar voor nu vind ik hier weinig aan.

Lukk0 schreef:
Rock Bottom is eigenlijk een heleboel gepriegel, Sea Song is denk ik nog het meest toegankelijk.

Ik denk dat ik het voorlopig hier maar bij laat dan.

hoi123 schreef:
Om ook maar eens een negatieve smiley bij een laag cijfer te plaatsen;

(quote)

Als ik elke keer negatieve smileys ga plaatsen als ik het niet met jou eens ben, blijf ik bezig.

Onweerwolf
Op zich zou het wel interessant zijn om te kijken wat de minst ongeliefde plaat uit de MuMeLadder is. Met andere woorden: welke plaat vind iedereen op zijn minst wel redelijk ok.

Dus als we de MuMeLadder negatief zouden doen met alleen maar minnetjes waarbij telkens de platen met de minste minpunten overblijven en doorgaan naar de volgende ronde.

Ik gok dat het dan iets wordt als dEUS - Instant Street. Alternatief, maar goed genoeg in het gehoor liggend om ook mainstreamers te kunnen bekoren. Melodieus, niet schreeuwerig, maar het rockt wel. Niet een te gehypte band, etc.

Onweerwolf schreef:
Op zich zou het wel interessant zijn om te kijken wat de minst ongeliefde plaat uit de MuMeLadder is. Met andere woorden: welke plaat vind iedereen op zijn minst wel redelijk ok.

Dus als we de MuMeLadder negatief zouden doen met alleen maar minnetjes waarbij telkens de platen met de minste minpunten overblijven en doorgaan naar de volgende ronde.

Ik gok dat het dan iets wordt als dEUS - Instant Street. Alternatief, maar goed genoeg in het gehoor liggend om ook mainstreamers te kunnen bekoren. Melodieus, niet schreeuwerig, maar het rockt wel. Niet een te gehypte band, etc.

Mwa ik zou eerder kiezen voor The Doors ofzo, volgens mij kan bijna iedereen dat wel waarderen. Instant Street vind ik persoonlijk een van de zwakste nummers in de bovenste contreien...

Onweerwolf
Titmeister schreef:
(quote)

Mwa ik zou eerder kiezen voor The Doors ofzo, volgens mij kan bijna iedereen dat wel waarderen. Instant Street vind ik persoonlijk een van de zwakste nummers in de bovenste contreien...

Maar The Doors zijn gehyped.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Maar The Doors zijn gehyped.

Het is geen 1967 meer Maar goed, snap je punt...

Onweerwolf
Titmeister schreef:
(quote)

Het is geen 1967 meer Maar goed, snap je punt...

Ik vind juist dat The Doors ook in huidige tijd nog steeds gehyped zijn, net als bv The Velvet Underground.

Overigens is dat niet negatief of positief bedoeld.

Wat een verschrikkelijke beoordelingen komen hier allemaal langs..(dat geeft een 4 aan Wyatt terwijl het wel 9,3 geeft aan het meest doorsnee nummer dat er is )...

Aan de andere kant snap ik dat ik geen enkel recht van spreken heb als ik niet zelf ook het nodige hier neer zal zetten, wat ik dan ook maar eens zal gaan doen... ben de laatste tijd toch redelijk aan de spotify, combineert lekker met mijn masteropdracht, dus daar moet dit mooi doorheen kunnen

... ik heb wel het een en ander in te halen, maar ik ga mijn best doen!

dus bij deze:

2000. Andrew Bird - A Nervous Tic Motion of the Head to the Left

9,5

Heerlijk nummer dat alle kanten op gaat. Heb ooit een review van een concert gelezen waarin de reviewer vond dat ie teveel floot.... Dat is als zeggen dat Neil Young teveel gitaar speelt, geweldige toevoeging met een heel herkenbare structuur dat blijft vermaken. Enige nadeel aan het nummer is dat het nummer erna (Fake Palindromes) nog beter is, en dit nummer alleen luisteren is net iets te weinig.

1999. New Model Army - Vagabonds

3,8

Geen idee uit welk jaar dit nummer is, maar het klinkt als een jaren '90 bandje dat zo hard
mogelijk probeert als een jaren '80 band te klinken, alle dufheid en droge drums zoveel mogelijk imiterend, helaas werkt dit voor mij totaal niet.

1998. Ray Charles - Come Rain Or Come Shine

6,4

Leuk nummertje, maar heeft net wat te weinig om handen om echt te boeien, heb het na 1 keer ook wel weer gehoord. Heeft wel een goede stem, maar doet er in dit nummer te weinig mee om me echt te boeien.

1997. Les Negresses Vertes - Zobi La Mouche

2,9

Verschrikkelijk, Schreeuwerig nummer dat een beetje exotisch moet klinken maar dat in mijn ogen daardoor alleen maar geforceerd klinkt, kan hier helemaal niks mee. Verschrikkelijke zang, en achtergrondzang maakt het dan niks beter.

1996. Yes - Awaken

1,7

Goed, we weten allemaal wat ik van slappe prog/symfo vind, en daar hoef ik voor dit nummer geen woord aan toe te voegen, behalve dat het dus een kwartier duurt en dus erg lang uitluisteren is voor mij. Doet me echt 0,0

1995. Atmosphere - Always Coming Back Home to You

7,8

Ik las eerder ergens dat dit nummer net wat te laidback is, en dat vat voor mij het nadeel vrij goed samen. Ik heb mijn hiphop liever aggressief, knallend. Verder fijne raps, fijne begeleiding, maar dus nog niet perfect.

1994. Frank Zappa - Cosmik Debris

6,9

Ik ken niet heel veel van Zappa, maar met Apostrophe ben ik aardig bekend, vind ik ook een geweldig album. Dit nummer vind ik helaas dan weer een van de mindere, niet slecht, maar er staat veel meer moois op (Don't Eat the Yellow Snow bijvoorbeeld) daarom houd ik het nog redelijk bescheiden.

1993. Happy Mondays - Step On

5,5

Positieve punt: Het heeft niet de duffe jaren-80 sfeer die ik eigenlijk bij dit nummer verwacht had. Negatief punt: Het heeft eigenlijk niet zo heel veel anders, heeft wel iets bij het New Order dat ik ken geleend, maar doet eigenlijk niet zoveel. Niet goed, niet slecht.l

1992. Calexico - The Black Light

8,3

Ik heb eigenlijk veel te weinig albums van Calexico geluisterd, had gehoopt dat ze op Take Root zouden staan als goed excuus om er meer van te gaan luisteren. Niettemin ken ik The Black Light wel en vind ik dat echt een heel goed album. Enige nadeel is eigenlijk dat ik dit niet een van de sterkere nummers vind. Doe mij maar de nummers die iets meer richting Beirut gaan. Toch nog steeds een goed nummer dat ik prima kan luisteren.

1991. The Last Shadow Puppets - My Mistakes Were Made for You

5,9

Ook een stuk beter dan ik verwacht had, alleen doet de zanger me erg weinig, en voegt de muziek ook niet dusdanig veel toe dat ik dat feit kan negeren. Weer geen ontzettend slecht nummer, maar ook geen nummer waar ik in een ladder op zou stemmen.

Onweerwolf
De jaartallen zijn hier te vinden, Scientist: Muziek >> Muziekgames >> MuMeLadder 2011 [Overzichtstopic]

Vagabonds komt uit '89

ok, dank voor de link ... helaas maakt dat het nummer nog weinig beter

Nou, ze hebben in elk geval een goede reden om te klinken als een jaren '80 band.

The Scientist schreef:
(dat geeft een 4 aan Wyatt terwijl het wel 9,3 geeft aan het meest doorsnee nummer dat er is )...

Ha, ik voel me aangesproken. Ik neem aan dat je bij die 9,3 Day Is Done van Johan bedoelt. Nu kan ik jou ook weer kritiek geven dat je niet eens een prachtig simpel popliedje waardeert. Ik probeer alles zo goed mogelijk te beargumenteren, en daar zal je het mee moeten doen.

Daarom ga ik je ook nu geen harde kritiek geven, de beste manier is immers het recht te zetten door zelf alles te luisteren en beoordelen

hierbij mijn volgende 10:

1990. Emmylou Harris - Boulder to Birmingham

6,2

Vind vaak dat ze wel een aardige stem heeft, maar dat haar nummers teveel dienen om haar stem te etaleren, en het dus verder niet ergens over gaat. Hier valt dat mee, geen ontzettend sterk nummer, maar er zit nog wel iets in, en ik kan er goed naar luisteren

1989. Slint - Nosferatu Man

9,6

Ik denk niet dat ik mijn liefde voor Slint nog toe hoef te lichten, heeft bovenaan mijn top10 gestaan en kan dus het hele nummer wel dromen. Heerlijk, die knarsende gitaarriff, en hoe het lekker klopt bij de stem, kan hier de hele dag wel naar luisteren. Enige nadeel is dat ze nog betere nummers hebben

1988. The Fall - Cruisers Creek

7,0

The Fall is een band waar ik nooit echt aan toegekomen ben, dit nummer geeft me een idee waar ze toe in staat zijn. Maar het is in mijn oren nog net wat te poppy en mag nog net een tikje lomper, als het dat af en toe is hebben ze hierbij een fan gewonnen. Helaas zal dit nummer an niet echt mijn favoriet meer zijn, al heeft het ergens een fijn sfeertje.

1987. Noah and the Whale - First Days of Spring

8,1

Het album vond ik een beetje een Bill Callahan rip-off, en nu ik dit nummer hoor snap ik precies waarom ik dat vond. Aan de andere kant mag ik Bill Callahan zeker en vond ik dit een van de sterkere nummers op het album. Erg mooi, maar het minst nog net een beetje extra karakter.

1986. Ray LaMontagne - Trouble

7,2

Ben de naam al vaak genoeg tegengekomen (o.a. met Nina Nastasia). Was altijd een beetje bang dat het een doorsnee singer-songriter-achtige act was. Is het wel enigszins, maar het heeft toch ook wel iets fijns, niet heel bijzonder, maar wel iets waarvan ik eens een album op moet zoeken.

1985. The Skatalites - The Guns of Navarone

5,0

Heb me nooit in ska verdiept omdat er eigenlijk nooit echt iets was wat me aansprak. Hetzelfde gevoel heb ik hier ook een beetje. Het kabbelt wel lekker, maar heb nergens het idee dat het zijn best doet echt iets met me te doen. Kan stukken erger, maar dit gaat allemaal een beetje ene oor in, andere oor uit.

1984. Jimi Hendrix - Machine Gun

9,0

Heerlijk, de sfeer die er in bijna alle nummers van Hendrix hangt, doet lekker zijn eigen ding en klinkt geweldig, vind het geweldig hoe hij zijn gitaarsolo's niet zo ongelooflijk clean en gepolijst houdt, maar het lekker doorleefd houdt. Vind dit ook niet te vergelijken met al die progrock-gitaarsolo's waar de rillingen van over mijn rug lopen... laat het maar lekker een beetje rammelen. Moet nog echt eens vaker naar hem gaan luisteren.

1983. Heather Nova - Island

3,7

Hier kan ik dan weer heel weinig mee, zeikerige stem gecombineert met een tekst die me totaal niet weet te overtuigen. De rest is aardig, wat gepolijst, maar nergens hinderlijk ofzo. het ge'oeoeoeoe' hadden ze helemaal wel achterwege mogen laten.

1982. Angus & Julia Stone - I'm Not Yours

8,2

Hoorde dit vorig jaar ergens en vond toen vooral de stem van haar mooi, en laat dit nou juist zo'n nummer zijn. Dit bevalt me ook weer zeer aardig, geen enorme hoogvlieger, maar mag er graag naar luisteren. Als de ladder vol ozu staan met dit soort dingen zou ik een fanatieke deelnemer zijn.

1981. The Chemical Brothers - Hey Boy, Hey Girl

2,4

Ik snap dit nummer niet, blijkbaar word ik oud, want ik hoor een hoop bij elkaar gegooide dingen die eigenlijk nergens naartoe gaan. Heb neit het idee dat ze iets bijzonders proberen te doen, gewoon een leuk trucje opvoeren en hopen daarmee te scoren.

The Scientist schreef:

1981. The Chemical Brothers - Hey Boy, Hey Girl

2,4

Ik snap dit nummer niet, blijkbaar word ik oud,

Vet nummer, dus het kan niet aan de leeftijd liggen. Of je bent al vroeg een ouwe lul, dat kan natuurlijk ook

Jelle, je scores komen verdacht veel overeen met die van mij Ik vind Hey Boy, Hey Girl overigens ook maar een matig nummer, de chemische broertjes hebben veel betere gemaakt...

Er was trouwens al iemand bezig op Spotify begreep, iemand die de link daarnaar heeft?

Titmeister schreef:
Jelle, je scores komen verdacht veel overeen met die van mij

Ik ben me nu door Oldfield aan het heenworstelen en ik kan je voorspellen dat onze scores hier niet echt overeen gaan komen... al lijken de cijfers qua vorm nog wel enigszins op elkaar.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:21 uur

geplaatst: vandaag om 15:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.