MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
Mja het valt me gewoon op dat je vaak bij technisch sterke zangers zegt dat je er geen emotie in hoort en bij technische matige zangers niet. Begrijp me niet verkeerd, voor mij is een technisch betere zanger zijn ook zeker geen garantie dat ik het zelf beter vind (vind bv. Make You Feel My Love van Bob Dylan vele malen mooier dan die van Adele) en ik geef toe dat de oudere Sam Cooke-nummers redelijk glad, maar Sam Cooke heeft zeker wel emotie in zijn zang. Luister eens naar het album Ain't That Good News, en met name A Change Is Gonna Come. Als je daar geen emotie in hoort, weet ik het ook niet meer...

Misterfool
1979 [1696] Animal Collective - Brother Sport (2009)
Animal Collective, ik stel ze me altijd voor als een stel hippies die in hun vrije tijd naar Shoegaze, ambient en andere, voor mij nog, experimentele muziek luisteren. Heerlijk, als je verwachtingen ingelost worden. Alleen word ik soms nog wel eens overvallen door de immense muur van geluid. Het is net als bij die Casio rekenmachines, als je te veel data invoert, krijg je een overflow-error.
Cijfer: 7

1978: [-------] Suzanne Vega - Knight Moves (1985)
Suzanna vega zit in het, wat moet ik er nou eigenlijk van vinden kamp. Een liefelijke stem, alsof ze de onschuld zelve is. Verwijten slingert ze subtiel en dichterlijk naar de luisteraar. Probleem is, ik vertrouw haar voor geen ene meter. Ik vermoed dat onder het suikerstokkenschild een waar kreng verborgen gaat. Ik weet alleen nog niet of dit in haar voordeel of in haar nadeel werkt, het maakt de muziek er in ieder geval wel spannender op.
Cijfer: 6

1977: [-------] Jerry Lee Lewis - Great Balls Of Fire (1957)
Rock & roll is natuurlijk het ultieme beginpunt van Rockmuziek. Het heeft totaal niks om het lijf, behalve misschien een pianist die te veel koffie op heeft. Zonder enige pretentie zijn dit soort nummers wel goed te pruimen. Alleen je lading na anderhalve minuut al afschieten. Nee, daar maak je geen indruk bij de dames mee, zelfs al noem je, jouw nummer “great balls of fire”.

1976: [-------] Wilco - Via Chicago (1999)
Jeff Tweedy is een geweldige songwriter,dat is al gelijk te horen. Dit nummer blijft als akoestisch nummer perfect overeind, maar het is de vervreemdende achtergrondinstrumentatie die hier de punten binnensprokkelt. Dit nummer maakt gebruik van een heerlijk uitgebreid klankenpallet vol met distorted gitaren, orgeltjes en piano’s. Bijzondere muziek als deze verdient een hoog cijfer
Cijfer: 9

1975: [-------] The Allman Brothers Band - Ramblin' Man (1973)
Ik ken The Allman brothers vooral van Whipping Post, een nummer dat fenomenaal door Zappa is gecovered. Prima bluesrock uit het zuiden van de VS, maar niet iets dat ik zelf op zou zetten.
Cijfer: 5.5

1974: [1746] Lou Reed - Ecstasy (2000)
Lou reed is een melodische neuzelaar die van drugs snoept alsof het zuurtjes zijn. Blijdschap heeft hij nooit gekend en al heeft hij het gekend, dan staat het bol van het cynisme. Ten minste, zo ken ik hem van zijn jaren 60 en 70 werk, maar dit is werk uit 2000. Een vos verliest misschien zijn haren, maar niet zijn streken. Lou reed klinkt nog precies het zelfde, misschien een tikkeltje melancholischer, maar nog altijd erg muzikaal.
Cijfer: 8

1973: [1123] Mike Oldfield - Hergest Ridge, Part 1 (1974)
Hergest Ridge PT 1 kan ik onmogelijk beschrijven zonder ook Pt 2 mee te nemen. Wat hier opgebouwd wordt, mondt daar uit in een geweldige conclusie. Mike Oldfield wordt vaak bij de progstal gerekend, maar ook dat hokje past hem niet zo. Oldfield haalt op dit album veel inspiratie uit het minimalisme van Phillip Glass en Steve Reich. Het pastorale sfeertje van dit nummer zal niet iedereen aanstaan, maar ik geniet er met volle teugen van, de volle 19 minuten. Een van de beste composities van Mike Oldfield.
Cijfer: 9.5

1972: [1438] Tom Waits - Christmas Card From A Hooker In Minneapolis (1978)
Het kan ook niet anders: de man met de schuurpapierenstem staat ook in de top 2000. Nou ben ik meer fan van de wat abstractere jaren 80 waits, maar dit gaat ook als een goede cognac naar binnen. Hier is tom Waits nog behoorlijk jazzy . Het klinkt alsof Tom in een nachtclub speelt. Een paar jaar later zou hij uit die zelfde nachtclub ontslagen worden, vanaf dat moment speelt hij in de goot, daar wordt Waits pas echt interessant. Een stemmige Ballad, met het vervallen sfeertje dat Tom zo typisch maakt.
Cijfer: 7.5

1971: [-------] Magazine - A Song From Under The Floorboards (1980)
Post-punk is niet altijd mijn genre. Magazine weet mij echter wel te raken. Erg melodisch en back to basics, zoals bij Post-punk gebruikelijk is. Gelukkig ook mooie Synthpartijen, een goede basspeler en een bijzondere zanger die de aandacht vast weet te houden. Opstandig en eigenwijs, zonder puberaal te worden. Ja, hier hou ik wel van.
Cijfer: 6.5

1970: [-------] Yo La Tengo - Autumn Sweater (1997)
Saai, helaas. Op zich een leuke synthesizer melodietje, maar niet voldoende om 5 minuten lang mijn aandacht vast te houden. De zanger heeft een prettige stem, maar ook hier niets bijzonders. Gewoon een typische middenmooter.
Cijfer: 5

1730 [1094] Beirut - Elephant Gun (2007)

Beirut is zo'n ontzettend fijn bandje, vooral een eenmansnaam eigenlijk, van Zach Condon, een Amerikaan die zijn hart bij Europa heeft liggen, en helemaal betoverd werd door de balkanmuziek. Daar is ie dan ook behoorlijk door beïnvloed, en samen met zijn meeslepende stemgeluid zorgt dat voor een uniek geluid. Het klinkt allemaal enigszins feestelijk maar dan wel met een behoorlijke laag melancholie eroverheen. Het is, mede dankzij zijn zang, maar ook door de melodieën allemaal heel meeslepend, en je wordt zo meegetrokken in de melancholie. Prachtig nummer, en het laat zien hoe mooi balkanmuziek kan zijn.
Cijfer: 8,5

1729 [1517] Coil - Tattooed Man (2005)

In het vorige nummer was er een accordeon te horen, en daar begint dit nummer meteen mee. Zorgt ook meteen weer voor een heel triest geluid, je zou er bijna zelf droevig van worden. De zang klinkt als een man die moeilijke tijden heeft gekend, wat nog wat toevoegt aan de triestheid. Het is een erg donker nummer, waar niet eens hoop in lijkt te zitten, een man met vooruitzichten vol ellende en zonder hoop die zich beklaagt. Allemaal behoorlijk deprimerend dus, en ik hou er eigenlijk wel van. Het doet me overigens ontzettend aan The Black Heart Procession denken, de gelijkenissen zijn treffend. Wie nou wie heeft beïnvloed, weet ik niet, want hoewel Coil er eerder was, weet ik niet of ze op hun oudere werk ook zo klonken.

1728 [1239] Bill Withers - Who Is He (And What Is He To You) (1972)

Een erg fijn soulnummer, met een erg sterke zanger, een mooie sfeer, en erg sterk gearrangeerd. Elk instrument lijkt over nagedacht te zijn, en elk instrument lijkt dan ook precies op z'n plaats. Het nummer is wel wat eentonig, maar ook daar is over nagedacht, want het duurt precies lang genoeg. Er zit een hoop spanning in, bijvoorbeeld door de opkomende strijkers, of het repeterende deuntje. En hoewel overal over nagedacht lijkt te zijn, hoor ik toch genoeg emotie. Tel dat allemaal bij elkaar op en je hebt een werkelijk geweldig nummer.
Cijfer: 9,5

1727 [1336] Iron & Wine - Upward Over The Mountain (2002)

Iron & WIne is een folkzanger die op zijn debuut heel beperkte middelen had. Ik geloof dat ie thuis alles heeft opgenomen, met beperkte opnamekwaliteit, en alleen zijn akoestische gitaar. Dat is dus te horen, maar dat zorgt juist voor een bijzondere sfeer. Bovendien schrijft Iron & Wine bijzonder mooie liedjes met prachtige teksten. Wat een melodieën schudt die man ook uit zijn hoofd. Ik heb de man leren kennen met zijn derde album, en daar vond ik het probleem dat zijn stem me nogal koud liet... dat probleem is hier ook niet. Hij zingt het ingetogen, met een breekbare stem. "So let the sunrise bring hope where it once was forgotten" Kippenvelnummer, één van zijn mooiste.

1726 [1654] The Clash - Safe European Home (1978)

The Clash heeft met London Calling één van mijn favoriete albums gemaakt. Hun overige werk ken ik echter nog nauwelijk, en deze helemaal niet. Het is nog onvervalste punk, erg energiek en met de geweldige zang van Joe Strummer. Zulke ongecompliceerde punkliedjes kunnen maar matig zijn, of érg leuk, en deze valt duidelijk in de tweede categorie. Lekker veel energie, en het speelplezier spat ervan af. Dat is de leukste punk. Nog wat aanstekelijke melodieën erdoorheen, en we hebben misschien wel één van de leukste punkliedjes van de eerste punkjaren (samen met Blitzkrieg Bop dan wel). Wat opvalt is overigens dat ie bijna 4 minuten duurt, wat bijzonder lang voor het genre is. Niet dat het erg is overigens. Met leuke achtergrondzang en sterke instrumentatie verheft het zich wat mij betreft ook boven veel punk van toen.
Cijfer; 7,5

1725 [1662] Faith No More - Digging The Grave (1995)

Faith No More is eigenlijk zo'n band die ik eigenlijk alleen van naam ken, en van die lelijke hoes van Angel Dust. Ik wist wel dat het rockmuziek was, maar verder? Het klinkt aardig stevig, met een zanger die me eigenlijk niet zo weet te boeien. Het gaat zelfs richting metal, waarbij de zanger het nogal begint uit te schreeuwen. Ik hoor echter nergens iets memorabels, een fijne melodie, emotie, of wat dan ook. Enige kracht zou kunnen zijn dat het lekker klinkt en je er lekker op uit je dak kan gaan... maar dat heeft dit ook niet voor mij, dus ik kan hier niks mee. Geen vette riffs, geen geweldig meezingrefrein. Ik zou niet weten wat hier zo geweldig aan is.
Cijfer: 3

1724 [-------] Them - It's All Over Now, Baby Blue (1966)

Het gebeurt wel vaker; Bob Dylan schrijft een nummer en iemand anders scoort er een grote hit mee. Denk aan All Along the Watchtower (Jimi Hendrix), Knockin' on Heaven's Door (Guns N' Roses), en Make You Feel My Love (Adele). Deze keer ook weer, de band van Van Morrison, Them, vooral bekend van Gloria, covert hier Bob Dylan. Maar nu kom ik erachter dat dit nooit een hit is geweest... raar, want mijn moeder kent het alleen in deze versie (en die is toch vooral van de hits). Het origineel kan ik best waarderen, gewoon een mooi folkliedje. Ik heb echter vrij weinig met de zang van Bob Dylan, en een stuk meer met de zang van Van the Man (ook al behoort hij ook echt niet tot mijn favoriete zangers). Qua instrumentatie is het wat minder bijzonder, klinkt wat poppier. Verder gewoon een fijne, niet al te bijzondere, cover.

1723 [1428] Cream - Tales Of Brave Ulysses (1967)

Cream is een bandje met Eric Clapton op gitaar, geloof ik. Daar heb ik in ieder geval al niet veel mee. Het klinkt allemaal erg bluesy, en ook daar heb ik niet heel veel mee, al ken ik het zo af en toe best waarderen. Dit klinkt allemaal best prima in z'n genre maar het laat me volledig koud. Saai gitaarspel, geen bijzondere zanger, en het gaat bij mij dan ook een beetje ongemerkt voorbij. Heb er een beetje een 'mwah'-gevoel bij.
Cijfer: 5,5

1722 [1121] Bloc Party - Helicopter (2005)

Bloc Party komt nog eens langs, nu met een ander nummer van het debuut. Dit is één van de bekendere nummers. Het draait vooral om zijn aanstekelijkheid, en de catchy gitaar-riff. Daardoor is het gewoon een geinig liedje, maar verder weinig bijzonder. Hier zijn er zoveel van. Dit soort nummers associeer ik met al die aanstekelijke rockbandjes van toen. Leuke riff, catchy refrein, en we hebben weer een hit. Een wat minder Bloc Party-nummer dus, maar alsnog wel aardig.
Cijfer; 6,5

1721 [-------] Rush - Red Sector A (1984)

En Rush weer, waar ik en wat anderen de vorige keer niet bepaald positief over waren. Deze vind ik iets beter. Het klinkt, om heel eerlijk te zijn, wel een beetje als een fout jaren '80 rockbandje hier. Maar dan met iets betere zang (hij klinkt gepassioneerd), en iets betere productie. Het nummer zelf is wel aardig, met verder het alleraardigste gitaarspel centraal. Het is zelfs enigszins sfeervol. Ook weer niet iets wat me heel veel doet, maar dit vind ik gewoon een aardig rocknummer dat me niet stoort. Niet vel mis mee.

Onweerwolf
Arrie schreef:

Faith No More is eigenlijk zo'n band die ik eigenlijk alleen van naam ken, en van die lelijke hoes van Angel Dust. Ik wist wel dat het rockmuziek was, maar verder? Het klinkt aardig stevig, met een zanger die me eigenlijk niet zo weet te boeien. Het gaat zelfs richting metal, waarbij de zanger het nogal begint uit te schreeuwen. Ik hoor echter nergens iets memorabels, een fijne melodie, emotie, of wat dan ook. Enige kracht zou kunnen zijn dat het lekker klinkt en je er lekker op uit je dak kan gaan... maar dat heeft dit ook niet voor mij, dus ik kan hier niks mee. Geen vette riffs, geen geweldig meezingrefrein. Ik zou niet weten wat hier zo geweldig aan is.

Oei. Mike Patton is toch wel een van de meest veelzijdige zangers die er bestaan hoor, zeker in de wat stevigere hoek.

Zal best, ik kan er niks mee. Ik vind hem op dat nummer ook niet veelzijdig klinken, en zijn geschreeuw al helemaal nergens naar klinken.

Onweerwolf
Hehe, dat 'geschreeuw' zorgt er echter wel mede voor dat Faith No More genre-overschrijdend populair is. Zowel bij de liefhebbers avn alternatieve rock als bij de metalheads en dan nog bij de experimentele liefhebbers.

Overigens wat anders. Wel grappig is dat er tot nu toe slechts twee artiesten zijn die drie keer langs zijn gekomen, en dat zijn allebei shoegazebands: My Bloody Valentine (Soon, Sometimes, You Made Me Realise) en Ride (Dreams Burn Down, Sennen, Birdman).

Casartelli (moderator)
Arrie schreef:
Overigens wat anders. Wel grappig is dat er tot nu toe slechts twee artiesten zijn die drie keer langs zijn gekomen, en dat zijn allebei shoegazebands: My Bloody Valentine (Soon, Sometimes, You Made Me Realise) en Ride (Dreams Burn Down, Sennen, Birdman).

Dat geeft wel een indruk van de fanomvang in het ladder-deelnemersveld: bescheiden maar solide.

1730 [1094] Beirut - Elephant Gun (2007)
Beirut brengt aangename Balkanpop. Het klinkt feestelijk maar heeft ook een dosis melancholie vooral door de mistroostige stem van Zach Condon. Meeslepend nummer!

1729 [1517] Coil - Tattooed Man (2005)
Erg melancholiek nummer, het klinkt alsof die persoon echt wanhopig is. Die accordeon vind ik bijzonder mooi. Niet bepaald om vrolijk van te worden maar ik mag er graag naar luisteren.

1728 [1239] Bill Withers - Who Is He (And What Is He To You) (1972)
Soulnummer die subtiel ingekleurd is, het lijkt naar een climax te groeien door de opkomende instrumenten. Erg rustig gezongen maar toch niet bloedeloos.

1727 [1336] Iron & Wine - Upward Over The Mountain (2002)
Iron & Wine heb ik de laatste tijd ook vaker beluisterd, zijn debuut moet ik mij nog aanschaffen. Dit klinkt erg lo-fi, van productie is hier nauwelijks sprake. Het doet mij ook denken aan Simon & Garfunkel en dat is een heel goede referentie. Misschien niet erg speciaal maar prachtig nummer vooral wat de tekst betreft.

1726 [1654] The Clash - Safe European Home (1978)
The Clash vind ik één van de beste punkbands ooit en je hoort hier waarom. Aanstekelijk maar tegelijk energiek waarbij het spelplezier uit de boxen schalt, dit is punk zoals het moet klinken.

Mike Patton vind ik wel een goede, krachtige stem hebben die goed bij zulke muziek past dat het midden houdt tussen rock en metal. Het nummer vliegt er meteen in maar is wat mij betreft toch minder geïnspireerd dan de meeste andere nummers van Faith No More.
Cijfer: 6,5

1724 [-------] Them - It's All Over Now, Baby Blue (1966)
Van Morrison zingt hier een nummer van Bob Dylan in de stijl van Mick Jagger. Met veel expressie uitgevoerd en degelijke instrumentatie al vind ik het origineel van Bob Dylan minstens zo goed.
Cijfer: 7,5

Eén van de belangrijkste bands in die periode vanwege de unieke mengeling van blues en psychedelica zoals dit nummer een voorbeeld van is. Subliem gitaarspel waar Eric Clapton op zijn best is.

1722 [1121] Bloc Party - Helicopter (2005)
Opgewekt en energiek punky nummer met opzwepende bas en drums en catchy gitaarriffs, deze mannen weten wat rocken is. Jammer genoeg is deze band na 2 prima albums weggezakt.

1721 [-------] Rush - Red Sector A (1984)
Ik kende dit nummer niet en had (gezien het jaartal) AOR gevreesd maar dit valt erg goed mee. Zowaar een sterke compositie met passie gezongen en goede, niet te gladde productie.

1720 [1269] Chic - I Want Your Love (1978)

Een zeer grote hit lijkt me, zo klinkt het althans. Terecht lijkt me. Ondanks dat ik het iets te glad vind is dit een goed popnummer met een refrein om u tegen te zeggen. Het refrein is zelfs prachtig.

1719 [0711] 16 Horsepower - Scrawled In Sap (1996)

16 Horsepower komt met dit nummer van een hoge positie af, nummer 711. Dat schept verwachtingen. Eigenlijk ken ik helemaal niks van 16 Horsepower dus ik ben wel benieuwd. De verwachtingen van mij worden volledig waargemaakt door 16 Horsepower. Het nummer doet me denken aan een wat soberdere en minder catchy versie van Horse With No Name. Misschien een rare vergelijking. Maar de sfeer van de nummer doet me een beetje aan elkaar denken. Zo’n Amerikaanse range-sfeer. In ieder geval, ik heb nog nooit zo snel een album willen beluisteren als van deze gasten. Want dit is geweldig. Kan ook niet wachten tot dit rijtje afgelopen is.

1718 [1477] Public Enemy - Don't Believe The Hype (1988)

Public Enemy maakt een aparte stijl van hiphop. Het klinkt wat mechanisch en dat is ook juist de kracht. Een heel album lang hou ik het niet vol. Maar elke keer als ik een paar nummers van zijn album hoor dan is het bij mij weer feest. Dit is met een paar anderen zeker de beste.

Cijfer: 9,3

1717 [-------] Tuxedomoon - No Tears (1978)

Tuxedomoon is mij volledig onbekend. Wat ik hoor is een knotsgek nummer waarin van alles gebeurd. Maar niet te veel zodat het irritant wordt. Nee dit is een verdomd lekker nummer. Ook de zang bijvoorbeeld, gek, maar wel fantastisch. Een belangrijk deel van het nummer. De schreeuwerige wanhopige zang is erg mooi. De vraag is dan of ze het helemaal laten ontsporen. Nee is het antwoord. Eigenlijk best jammer.

1716 [-------] The Feelies - The High Road (1986)

Eigenlijk gaat dit nummer van de Feelies volledig langs me heen. Nou ja, helemaal volledig niet. Ik herken een leuke melodie en mooie samenzang, daar blijft het bij. Zeker niet slecht. Maar hopelijk komen er ook nog wat Crazy Rhythms-nummers voorbij.

1715 [1748] Mano Negra - Out Of Time Man (1991)

Op zich wel een geinig nummer dit. Het is een vrolijk popnummers, zal zeker britpop zijn? Er is dus niet veel mis mee, maar ik mis een echt goed refrein. Maar het kan ook aan de eerste luisterbeurt liggen. Wie weet hebben we hier met een toprefrein te maken. Wie zegt het?

1714 [1427] Low - Belarus (2007)

Low is een band die vaak langskomt. En dat is helemaal niet raar. De muziek ademt een Cure-achtige sfeer uit. Qua relaxedheid. Ik vind de muziek verder iets luchtiger dan die van The Cure ( The Cure vind ik wel beter). Gevolg is dat veel mensen deze muziek te behappen vinden. Low is een band die terecht met veel nummers genoteerd staat. Ikzelf vind het album I Could Live In Hope erg goed. En ook de nieuwste is helemaal niet slecht. Dit nummer valt me echter te weinig. Op de zware bas na ontdek ik eigenlijk weinig interessants in het nummer. Meerdere luisterbeurten?

Cijfer: 6,3

1713 [1337] The Ramones - Something To Believe In (1986)

The Ramones… altijd leuk zeg ik. Hun debuutalbum is misschien wel mijn favoriete punkalbum. Maar het is eigenlijk meer pop. Met die flinke gitaarlaag eroverheen zoals ik al vaker heb gezegd. Hier wordt zelfs die een beetje achterwege gehouden. Het is helemaal niet rauw en sommige mensen zullen zelfs gladde productie zeggen. Ach, wat kan die productie ook schelen. Dit is gewoon een briljant popnummer van de Ramones.

1712 [-------] Beirut - Mount Wroclai (Idle Days) (2006)

We vervolgen onze weg door de top 2000 met een van de mooiste van Beirut. Mount Wroclai is in alle opzichten perfect. De sfeer, de compositie, de prachtige sound die veel melancholiek opwekt, de doordringende stem van de zanger. Ik krijg soms, niet altijd kippevel van dit nummer. Zeer sterk nummer.

1711 [0803] Bruce Springsteen - Darkness On The Edge Of Town (1978)

Alweer Bruce, het moet geen overkill worden. Zo geweldig vind ik zijn nummers niet. Maar met dit nummer is het veel meer raak dan al zijn vorige nummers. Er zit pit in het refrein. Het refrein vind ik zelfs erg goed. Eindelijk weet hij me te vermaken. Opent dit de weg. Ik weet wel dat ik het album van het titelnummer Darkness on the Edge of Town ga luisteren.

Arrie schreef:
Zal best, ik kan er niks mee. Ik vind hem op dat nummer ook niet veelzijdig klinken, en zijn geschreeuw al helemaal nergens naar klinken.

Nu moet ik wel zeggen dat ik snap dat je dit nummer niet heel veel vind, probeer Epic is, ik denk dat die beter bevalt.

Onweerwolf schreef:
Hehe, dat 'geschreeuw' zorgt er echter wel mede voor dat Faith No More genre-overschrijdend populair is. Zowel bij de liefhebbers avn alternatieve rock als bij de metalheads en dan nog bij de experimentele liefhebbers.

Nu is Digging The Grave ook misschien niet het eerste nummer dat je iemand zou aanraden om ze te overtuigen van de veelzijdigheid van Faith No More/ Mike Patton. Ze komen vast nog wel een keer langs, toch?

Snoeperd schreef:

Ik kan je ook deze live-versie sterk aanbevelen. Die is nog honderd keer beter dan de al erg sterke studioversie.

Snoeperd schreef:

ik heb nog nooit zo snel een album willen beluisteren als van deze gasten. Want dit is geweldig.

Ze zijn potverdorie ook geweldig!!!

Arrie schreef:

Het klinkt allemaal erg bluesy, en ook daar heb ik niet heel veel mee, al ken ik het zo af en toe best waarderen.

Oh kejje dat?

Snoeperd schreef:
1720 [

The Ramones… altijd leuk zeg ik. Hun debuutalbum is misschien wel mijn favoriete punkalbum. Maar het is eigenlijk meer pop. Met die flinke gitaarlaag eroverheen zoals ik al vaker heb gezegd. Hier wordt zelfs die een beetje achterwege gehouden. Het is helemaal niet rauw en sommige mensen zullen zelfs gladde productie zeggen. Ach, wat kan die productie ook schelen. Dit is gewoon een briljant popnummer van de Ramones.

The Ramones gewoon pop ben jij gek , nee hoor geintje is helemaal gewoon pop maar dan wel beter.
Inderdaad is het debuut het beste/leukste/mooiste punkalbum wat gemaakt is.
Maar dan wel eentje die gewoon pop is

GrafGantz schreef:
(quote)

Oh kejje dat?

Raar dat ik dat fout heb geschreven, da's niks voor mij... Zal wel een typfout zijn geweest, want zo plat praat ik niet.

Rudi S schreef:
(quote)

The Ramones gewoon pop ben jij gek , nee hoor geintje is helemaal gewoon pop maar dan wel beter.
Inderdaad is het debuut het beste/leukste/mooiste punkalbum wat gemaakt is.
Maar dan wel eentje die gewoon pop is

Vroege Ramones is eigenlijk gewoon The Beach Boys in de hoogste versnelling

dat had ik er misschien nog even bij moeten zetten

Gladgestreken disco-nummer maar smaakvol ingekleurd met piano, blazers en strijkers die niet te overheersend zijn. De geweldige baslijn maakt het bovendien erg swingend.

De vergelijking met de klassieker A Horse With No Name vind ik niet gek, het ritme heeft daar wat van weg. Klinkt duister maar een pakkende melodie heeft dit nummer wel met aangenaam gitaar.

Het klinkt inderdaad mechanisch en daarom ligt dit mij minder temeer door het gebrek aan emotie en afwisseling. Maar ritmisch en tekstueel vind ik het wel geslaagd.

Dit ligt mij nog veel minder, het is mij te kakofonisch: die schreeuwende zang, die heel schelle orgel ... een degelijke melodie hoor ik hier ook niet in. Zelfs na meerdere pogingen kan het mij niet boeien, integendeel, het wekt meer irritatie op, dan veel liever dat andere nummer van hen dat wij eerder tegenkwamen.
Cijfer: 3,5

Het klinkt op zich wel mooi met prima gitaren maar er zit weinig spanning in en de zang is nauwelijks verstaanbaar. Het ene oor in, het andere oor uit, zou ik zeggen ...

Dit is zeker geen Britpop want Mano Negra is van Franse afkomst (ook te horen aan zijn accent). Leuk en geinig nummer al biedt het weinig afwisseling, er mocht een instrumentaal tussenstuk in.

Bezwerend en dromerig nummer met dub-invloeden. Vergt misschien meerdere luisterbeurten maar ik kan hun sound wel waarderen, al kon dit productioneel iets beter.

The Ramones vind ik één van de leukste punkrockbands maar dit vind ik één van hun mindere nummers. Het is te glad mede door de vlakke drums en toevoeging van synths en dat past toch niet bij de rauwe Ramones-sound. Aanstekelijk nummer, dat wel waardoor ik tenslotte geen onvoldoende geef.

Beirut weet de melancholieke zigeunersound treffend te brengen, dit is wederom een prachtig nummer dat mij niet onberoerd kan laten.

Daar hebben wij voor de derde (en hopelijk niet laatste) keer Bruce Springsteen. De manier waarop hij met veel inleving het nummer brengt bewijst dat hij tot de grootsten in de rock behoort. Live klinkt het nog beter dan op plaat.

Onweerwolf
Sandokan-veld schreef:
(quote)

Nu is Digging The Grave ook misschien niet het eerste nummer dat je iemand zou aanraden om ze te overtuigen van de veelzijdigheid van Faith No More/ Mike Patton. Ze komen vast nog wel een keer langs, toch?

Oh absoluut.

Ik heb zin er ook weer eens 10 te doen.

Voor jaren '70 disco als die van Chic heb ik wel een zwak, heb er ook 2 elpees van. Je moet er een beetje voor in de stemming zijn, aangezien het wat glad klinkt, maar als je ervoor in bent is er niet veel beters in deze muziekhoek. Muzikaal ook dik in orde, ben ook wel fan van die baslijnen.

Aan 16HP heb ik eigenlijk een hoop goede herinneringen, nu ik er zo over nadenk. Ik heb ze eind jaren '90 al leren kennen en daarna zijn ze altijd wel bij mij gebleven op de een of andere manier. Toch luister ik er niet echt vaak naar, dit nummer klinkt ook alsof ik het voor het eerst hoor (terwijl ik Sacklothn'ashes alleen al in de kroeg tientallen keren gehoord moet hebben.

Dit is voor mij ook een lastig geval. Ik heb het album eens cadeau gehad en kan het de ene keer veel beter hebben dan de andere keer. Een losstaand nummer vind ik niet genoeg, maar de flow van het hele album kan me soms wel grijpen. Voor dit nummer geen hoog cijfer dus, ze hebben veel betere nummers: zowel van dat album als in hun latere carriere (He Got Game bv.).

Ah, van deze band beluister ik één nummer erg veel de laatste tijd: In the Name of Talent (Italian Western Two). Echt een schitterend nummer, momenteel hoog in mijn top x allertijden lijstje. Dit nummer is nieuw voor mij en is veel meer een punk/gitaarliedje. Maar ook dit gaat er wel goed in bij mij. Die hele post-punk-scene is behoorlijk mijn ding en dit past daar prima bij. Ontdekking!

Van The Feelies ken ik alleen het debuut, wat ik erg graag mag horen (4,5*). Dit nummer is mij compleet onbekend, maar ik moet zeggen dat het van meet af aan erg goed klinkt eigenlijk. Mooie melodie, fijn gitaarspel. Doet me ergens wel een beetje aan Galaxie 500 denken, al ligt het tempo hier wel wat hoger. Ik denk dat ik hun tweede album ook maar eens moet opzoeken...

Mano Negra is zo'n band waar ik ooit een cd van heb gekocht om er vervolgens nooit meer naar te luisteren. Ik kon er weinig mee. Inmiddels is dat wel wat aan het veranderen, nu ik ouder word ga ik wat exotischere muziek steeds meer waarderen. Een keer Manu Chao live zien in Boedapest (en de muziek echt voelen ipv alleen aanhoren) deed ook wonderen. Dit nummer bevalt me dan ook wel nu. Krijg gelijk zin mijn cd weer eens op te zetten, maar daarvoor is het nu te laat.

Ah, dit nummer kan ik wel dromen. Toen dit album uitkwam had ik net voor het eerst een fatsoenlijke mp3-speler en heb ik dit heel veel gedraaid. et was wel even wennen, want tot dan toe kende ik Low vooral als slowcore-band en dit is voor hun doen behoorlijk luchtig en toegankelijk. Een van de betere nummers van Drums and Guns, maar toch geen echte topper in hun oeuvre. Daarvoor moet je toch echt bij Dinosaur Act ed. zijn.

Ik sta wel positief tegenover The Ramones, maar dit klinkt een beetje als jaren '80 kerstplaat met die synths en kerstbellen. Toch heeft het ergens wel wat, het is wel een pakkend liedje. Het voordeel van de twijfel dan maar.
Cijfer: 6,5

Beirut is prachtig. Ik kan niets anders zeggen. Ik sta nog steeds een beetje perplex van hoe zo'n jonge gast zulke mooie liedjes met juist die invloeden kan maken. Er zijn nog wel wat Amerikaanse artiesten die hetzelfde proberen, maar vaak vind ik het dan een beetje nep klinken. Dat is hier helemaal niet het geval. Dit album gaat morgen weer gedraaid worden!

Met Bruce kan ik vooralsnog niet zoveel. Beetje saai en overdreven verbeten gezongen. Misschien komt het nog, later in mijn leven, maar een voldoende zit er nu niet in.

Chic is één van mijn favoriete discogroepen. Het bestaat uit een duo, Nile Rodgers en Bernard Edwards, die ook voor vele anderen hebben geproduceerd (Sister Sledge, David Bowie, Diana Ross). Ik hou van hun producties en ze zijn heel herkenbaar. Het is sowieso de minst fout klinkende disco. Het gitaartje dat telkens heel snel achter elkaar een deuntje speelt (moeilijk uit te leggen), is echt typisch Chic. Het nummer duurt verrassend genoeg 7 minuten, en als je denkt dat het is afgelopen gaat het nog drie minuten instrumentaal verder, met strijkers, blazers gitaartjes, een pianootje. Het liedje op zich vind ik niet zo bijzonder, gewoon een aanstekelijk dansliedje. Maar de instrumentatie is zoals altijd erg fijn, en zeer effectief (dansbaar). De betere disco!
Cijfe: 8

De muziek van 16 Horsepower is zeer herkenbaar door de ontzettend aangrijpende stem van de zanger. Daar is dan ook al veel over gezegd. Ik vind het altijd jammer dat de rest van de muziek niet zo aangrijpend is, en de teksten niet zo boeiend, daardoor past de stem er eigenlijk niet zo bij. Dit nummer klinkt muzikaal gezien wel vrij donker. Maar verder is het gewoon een leuk rocknummer, met folk/roots-invloeden. De instrumentatie is wel altijd leuk bij deze groep, vooral als er bijvoorbeeld een banjo langskomt. Die hoor ik hier niet, maar het is wel een lekker nummer, dat kort maar krachtig is. Aanstekelijke melodie, en ik word er eigenlijk best vrolijk van.

Public Enemy is wel een grote naam in het hip-hopgenre, maar heb me er eigenlijk nooit zo in verdiept. Dit komt me wel vaag bekend voor, maar meer ook niet. Ik weet dat het hip-hop is die ook door niet-hip-hop-liefhebbers wordt gewaardeerd. Waarom weet ik niet, ik vind hier ook best veel agressie uit spreken. Ik vind de rappers daarom niet zo, het is vooral gericht op krachtig overkomen, ze leggen veel kracht in hun stem. De beat vind ik maar kaal, en niet zo interessant. De tekst klinkt nog wel aardig, maar die moet ik nog eens beter beluisteren. Hip-hop draait er bij mij in eerste instantie heel erg om hoe het klinkt. En als zowel de beat als de rappers niet veel te te bieden hebben, hou je niet veel over. Overigens vind ik het lang niet slecht hoor, maar gewoon nauwelijks gedenkwaardig. Hip-hop die me niks doet, me niet boeit, wel lekker klinkt, maar heel erg middelmatig is.
Cijfer: 5,5

Een nummer van de debuut-EP van Tuxedomoon. Dit klinkt nog niet zo bijzonder als hun latere werk. De zang klinkt nogal hysterisch, wat niet echt een meerwaarde vormt. Verder is het gewoon lekkere up-tempo post-punk, maar dus nog wel wat doorsnee, vergeleken met wat ik van deze band ken. Het nummer draaft lekker door op de drums, en daar zingt de zanger dus ietwat hysterisch overheen en komen er ook wat instrumentale melodieën langs. Wel aardig allemaal. Niet heel erg hoogstaand echter.

Een wat eentonig nummer, waar vooral de akoestische gitaar een grote rol speelt, die vormt op dit nummer het geluid. Heel zacht hoor je daar ook wat zang doorheen, maar die is naar de achtergrond weggemixt. Voeg daar nog wat drums aan toe, om het nummer wat vaart te geven, en een gitaarsolootje, en je hebt het hele nummer. Toch klinkt het eigenlijk wel erg fijn. Lekker vrolijk, toch ook wel melodieus. Een zomers liedje, niks mis mee.

Mano Negra, het vroegere bandje van Manu Chao, een zanger die erg vrolijke zomerse wereldse muziek maakt. Dit klinkt wat minder poppy, maar ook nog wel redelijk zomers. Vrolijke melodieën kenmerken het nummer, en ook het akoestische gitaar fleurt het nummer op, maar toch heeft het geen heel zomerse sfeer. Daarvoor is het toch wat te ingetogen. Het nummer klinkt de hele tijd alsof het in de coupletten blijft hangen en er nog een refrein moet komen. Niet dat het erg is, het zorgt juist voor een leuk effect. Instrumentaal zit het allemaal leuk in elkaar, orgeltje, fijne achtergrondzang. Muziek voor de zomeravonden wellicht.

Je hebt van die bands waar je de muziek prachtig van vindt, maar toch nooit verder komt dan een paar albums. Low is er één van, ik kende heel lang alleen de eerste twee albums, en laatst luisterde ik voor het eerst de derde. Allemaal erg mooi, toch moet ik ze verder ontdekken en doe ik dat maar niet. Dit klinkt ook weer geweldig. Low maakt over het algemeen erg langzame, sfeervolle muziek, met langgerekte melodieën. Dat is hier ook weer te horen, en de band heeft dan ook een heel eigen, kenmerkende stijl, waar ook de afwisseling van de mannen- en vrouwenzang onderdeel van is. Hier wordt die stijl gecombineerd met een heel hypnotiserende sfeer, door vage geluidjes op de achtergrond. De strijkers zijn ook een leuke toevoeging op het geluid van Low, vooral ook omdat ze het niet typisch gebruiken voor een portie drama, maar juist voor wat extra spanning. Een nummer dat continu m'n aandacht vraag, met recht hypnotiserend, maar ook heel sfeervol. Prachtig!

Een vrij laat nummer van Ramones, en hoewel het nog steeds punky is, heeft hun geluid zich wel ontwikkeld. Het klinkt veel voller. Het debuut bestaat gewoon uit kale energieke punky liedjes. Hier is veel meer in te horen, maar zowel dit als hoe het debuut klinkt spreekt me niet aan. Dit klinkt veel te overdreven, veel te kitscherig. De punk is een beetje in een AOR-sausje gedoopt. Als er dan ook nog ontzettend foute synths inkomen, heb ik het helemaal gehad. De Ramones zijn stadionpunk gaan maken, met daarbij ook nog eens een fout jaren '80-geluid. Helemaal niks.
Cijfer: 2

Hé, alweer een nummer van het debuut van Beirut. We horen de licht zeurderige (maar wel fijn, want nog net niet over het randje) zang van Zach Condon, de melancholische melodieën, en uiteraard de blazers en de accordeon, de balkan-invloeden. Dit nummer klinkt echter stukken triester dan de vorige, die vorige klonk nog een beetje als een feestnummer. Dit is één brok aan melancholie. Het weet me ook te raken, al mis ik toch wat. Er had misschien ook wat meer afwisseling in het nummer gekund. Wel gewoon een mooi nummer.

Het tweede nummer van mijn favoriete Springsteen-plaat, deze keer het titelnummer! Het nummer klinkt gewoon als een typisch Springsteen-nummer, maar vooral de tekst geeft dit nummer wat mij betreft een meerwaarde (zoals de meeste teksten op dat album). Muzikaal gezien is het prima, niet heel bijzonder, maar wel een fijn pianootje. Springsteen zingt het ook prima. Het weet me echter pas echt te raken, als ik luister hoe Bruce de tekst zingt (en als ik luister naar wat ie zingt). Het is allemaal wel heel erg typisch Bruce en altijd een beetje hetzelfde, zelfs wat cliché, maar ik vind het gewoon erg mooi.

1710 ♫ [-------] Deacon Blue - Dignity (1987)

Dit is zo’n nummer die je graag op de radio hoort. Het is na één luisterbeurtje al erg leuk. Niet te rustig, er zit een aardig tempo in, maar hard gaat het niet. Voor de rest is de herhaling van Dignity steeds erg goed en het duet tussen de man en vrouw is een zeer geslaagde combinatie. Geen hoogvlieger, maar zeker vermakelijk.

Cijfer: 7,8

1709 ♫ [0575] Traveling Wilburys - Handle With Care (1988)

Dit is een sterke daler, het komt van 575, nu moeten ze het doen 1709, ik denk dat dit nummer beter had kunnen zijn, ik vind dat het refrain te zeurderig is gezongen, dat maakt het nummer toch een stuk minder aantrekkelijk, voor de rest is het oké.

Cijfer: 6,3

1708 ♫ [-------] The Associates - Party Fears Two (1982)

Hier kan ik niet zo veel mee, het nummer is aardig, de zang is aardig, maar het doet me helemaal niks. Dan vind ik het nog wel wat beter dan het vorige nummer, maar ook hier vind ik de zang soms te overdreven. De melodie is wel zeer oké.
Cijfer: 6,8

1707 ♫ [1510] Lamb - Gabriel (2001)

Dit nummer klinkt heel bekend in de oren. De band ken ik echter niet. Het is ook van een cover. Maar ik kan er maar niet op komen waarvan ( Help me alsjeblieft). Dit nummer is hemels mooi. De zang is hier wat lager als in de versie die ik ken, maar het blijft even mooi. De combinatie van de zang met de prachtige electronics is erg geslaagd. Lamb, deze naam ga ik zeker onthouden. Prachtig! O, en ik weet het weer, Fresku heeft het gesampled in zijn nummer Mijn Dochter. Hulde aan Lamb. En aan Fresku, die dit nummer mooi sampled.

1706 ♫ [-------] Absynthe Minded - Envoi (2009)

Dit nummer doet me qua stijl een beetje denken aan dEUS van de Ideal Crash. Het is mooie, rustige, gelaagde muziek. Ik vind de melodie erg sterk. En de zang ook zeker goed. De zanger zingt op een verhalende manier. Maar wel erg afwisselend. Daarmee is dit nummer erg interessant. Het ontbreekt enkel aan een echt memorabel moment. Of misschien was dat het begin wel, het nummer begint namelijk mooi.

Cijfer: 8,3

1705 ♫ [1408] The Cult - Brother Wolf, Sister Moon (1985)

The Cult is een band die ik altijd al wilde luisteren. Waarom dat nog niet gebeurd is, is me ook een raadsel. Waarom ik het album Love wil luisteren? Ik weet het niet precies, ik ken er niks van. Maar de reacties bij het album maken me benieuwd. Dit nummer, afkomstig van Love, maakt de verwachtingen waar. Ik had het harder verwacht, maar dit nummer is op alle fronten geweldig. De zanger heeft een krachtige stem, en die wordt ondersteunt door prachtige instrumentatie. Meer dan dit is vaak niet nodig voor een mooi nummer.

Cijfer: 8,8

1704 ♫ [-------] Arctic Monkeys - Leave Before The Lights Come On (2006)

Waarom deze er wel in staat, en Mardy Bum niet is me een raadsel. Afijn, dit nummer van de Arctic Monkeys staat er wel in en daar ben ik blij mee. Dit nummer is een van de nummers die het dichtst bij het niveau van het debuut komt. En dat zijn er niet veel. Want als je mijn recensie bij het debuutalbum hebt gelezen zal je weten hoe geweldig ik die plaat vind. Dit nummer is gebouwd op een mooie melodie, het hele nummer is dan ook erg melodieus. Als Alex begint te zingen wordt het helemaal mooi, hij neemt je mee en leidt je door dit mooie nummer heen. Alex Turner kan als geen ander weten te boeien, bijna elke regel is weer op een andere toon gezongen, gevolgd is dat je na een paar luisterbeurten alles kan meeblèrren. Het nummer duurt 4 minuten en die laatste minuut die eraan is geplakt is fantastisch, een climax en een prachtig rustig einde. Het nummer leunt dicht tegen het debuut aan, en nu ik dit nummer weer eens hoor moet ik concluderen dat dit eigenlijk wel op het debuut had mogen staan. Maar afijn voor de tweede keer, het is later gemaakt dus het had ook niet gekunt.

1703 ♫ [1072] Tindersticks - Bathtime (1997)

De Tindersticks zijn we al een keer tegengekomen en ik ben benieuwd of ze mij weer net zo raken als bij het eerste nummer. Dat vond ik namelijk geweldig.
Dit nummer raakt me iets minder. Maar daarom is het niet minder vermakelijk. Er is leuk instrumentgebruik en daarnaast vind ik de zang fantastisch. Ze weten mij weer mateloos te boeien.

1702 ♫ [1139] Joni Mitchell - River (1971)

Joni Mitchell, haar album Blue heb ik al eens geluisterd en dat vond ik wel leuk. Wel leuk: het boeide me niet zo dat ik meteen een tweede keer moest luisteren. Maar dit nummer vind ik wel goed nu ik hem zo luister. De lieflijke stem past goed bij de mooie piano. En na 3 minuten ga je ook weer dingen herkennen eerder uit het nummer, bij een volgende luisterbeurt ben ik ingepakt door dit nummer, gok ik zo.

1701 ♫ [0988] Kraftwerk - Trans-Europe Express (1977)

Kraftwerk weet me altijd te boeien. De melodieën in hun nummers zijn altijd ijzersterk. En dat maakt het aangenaam om naar hun muziek te luisteren. Ook in dit nummer is er een spannende melodie te herkennen. De zang maakt het werkje compleet. De titel wordt steeds op een catchy manier herhaald. Sterk nummer.

Cijfer: 8,3

1710 [-------] Deacon Blue - Dignity (1987)
Lang niet meer gehoord, het lijkt een kruising van Waterboys en Prefab Sprout. Meer dan behoorlijke popsong met Schots folktintje maar het klinkt wat steriel door de productie.

1709 [0575] Traveling Wilburys - Handle With Care (1988)
Heerlijk nummer van 5 popgiganten, vooral dat stuk dat Roy Orbison zingt, erg aanstekelijk en meezingbaar, het spelplezier klinkt duidelijk door en prima productie van Jeff Lynn.

1708 [-------] The Associates - Party Fears Two (1982)
Hier kan ik weinig mee, te overdreven kitscherig met name de zang, gedateerd bovendien.

1707 [1510] Lamb - Gabriel (2001)
De zang ligt mij nog niet helemaal maar ik vind dit tenslotte een pakkend en goed opgebouwd nummer met smaakvolle elektronische begeleiding waarbij later de violen invallen en voor een mooi einde zorgen. Laat ik toch maar een hoog cijfer geven ...

1706 [-------] Absynthe Minded - Envoi (2009)
Absynthe Minded heeft met dEUS gemeen dat het beiden inventieve Belgische bands zijn en dit is zowat hun meest toegankelijke song dat in België ook een grote hit werd. Prachtige hommage aan Hugo Claus, heel mooie zang en instrumentatie, topsong gewoonweg.

1705 [1408] The Cult - Brother Wolf, Sister Moon (1985)
Moeilijk te beoordelen dit, het klinkt vrij pathetisch en ook wat bombastisch maar ik vind het globaal best te doen hoewel wat langdradig.

1704 [-------] Arctic Monkeys - Leave Before The Lights Come On (2006)
Energiek en aanstekelijk nummer met degelijk bas- en drumwerk en een prima zingende Alex Turner. Waarom staat dit nummer niet op hun debuut, het overtreft de helft van wat erop staat ruimschoots.

1703 [1072] Tindersticks - Bathtime (1997)
Tindersticks heb ik definitief in de armen gesloten. Dit is een vlotter nummer maar wederom met prachtige melodie, subtiele strijkers en functionele lage zang.

1702 [1139] Joni Mitchell - River (1971)
Ik hou erg veel van de lenige stem van Joni Mitchell en met enkel pianobegeleiding weet zij met dit nummer maximaal te beroeren. Dit is pure klasse!

1701 [0988] Kraftwerk - Trans-Europe Express (1977)
Kraftwerk betekent voor de elektronische muziek evenveel als the Beatles voor de pop en rock. Heel efficiënt en boeiend nummer waarbij vooral de melodie de sfeer bepaalt.

Top-10 van de nummers 1701-1800:

1. Joni Mitchell - River (1971)
2. Absynthe Minded - Envoi (2009)
3. Irma Thomas - Breakaway (1964)
4. Yardbirds - Heart Full Of Soul (1965)
5. Traveling Wilburys - Handle With Care (1988)
6. Queen - Love Of My Life (1975)
7. Beirut - Elephant Gun (2007)
8. Kaiser Chiefs - Oh My God (2004)
9. Kraftwerk - Trans-Europe Express (1977)
10. Fela Kuti - Gentleman (1973)

Bottom-5:

1. Dave Ball - In Strict Tempo (1983)
2. The Associates - Party Fears Two (1982)
3. Tuxedomoon - No Tears (1978)
4. Wire - Ahead (1987)
5. A Place To Bury Strangers - I Lived My Life To Stand In The Shadow Of Your Heart (2009)

Gemiddelde tot nu toe: 7,64

1710 ♫ [-------] Deacon Blue - Dignity (1987)

Deacon Blue is een naam die me slechts heel vaag wat zegt, dus ik laat me verrassen. Het blijkt een erg mooi popnummer te zijn, weliswaar ietwat groots opgezet, het heeft wel stadion-neigingen. De zanger heeft een prachtige stem, dat helpt wel erg mee. Doet me aan van alles denken, o.a. Bruce Springsteen en The Waterboys. Dat is ook meteen het nadeel, behalve de zang vind ik dit nauwelijks een eigen geluid hebben. Dat ze wel een mooie liedje met een eveneens mooie tekst kunnen schrijven, compenseert dat wel.

1709 ♫ [0575] Traveling Wilburys - Handle With Care (1988)

Grotere supergroepen zijn er nauwelijks te bedenken dan deze. Een band onder de leiding van George Harrison, met ook nog eens Roy Orbison, Bob Dylan, Tom Petty en Jeff Lynne (ELO) in de gelederen! Dat kan niet misgaan, zou je zeggen. Het leuke is echter dat ze voor mijn gevoel gewoon samen als een groepje vrienden voor de lol wat spelen. Gewoon wat leuke popliedjes bedenken. Het is namelijk allemaal vrij simpele muziek, goed in het gehoor liggend. Niet wat je ervan zou verwachten. Dit is de hitsingle, en ook wel hun mooiste. De zang wisselen de mannen goed af, en Harrison is wel iemand die weet hoe goede popmuziek gemaakt moet worden. Een echt feelgood-popliedje. Echt muziek om lekker in de zomer in het zonnetje naar te luisteren (waar dat zonnetje ook mag zijn).
Cijfer: 8,8

1708 ♫ [-------] The Associates - Party Fears Two (1982)

Associates, de band van de man met de voor velen nogal vervelende stem, Billy Mackenzie, die helaas zelfmoord heeft gepleegd. Hier is die stem goed te horen, hij heeft een behoorlijk apart stemgeluid. Heel erg expressief. Je zou er bijna de rest van het nummer door vergeten, wat verder gewoon (alweer) een vrolijk popliedje is. Wel een beetje foute synths erdoorheen, typisch 80s ook. Het is de zang die dit nummer zuch laat onderscheiden. ZIjn zang zorgt ervoor dat het boeiend blijft om naar te luisteren, al is het maar om te horen wat ie allemaal met zijn stem doet. Die laatste uithaal bijvoorbeeld, geweldig!

1707 ♫ [1510] Lamb - Gabriel (2001)

Prachtige ontroerende popmuziek deze keer, niks vrolijks aan. Lamb heeft een zangeres die me echt weet te raken met haar stem. De electronische begeleiding zorgt voor een gespannen sfeertje, wat haak staat op de zang. Het klinkt namelijk alsof ze heel relaxt (maar toch vol emotie) zingt. Er komen steeds meer geluiden bij, waardoor het zich langzaam opbouwt naar een climax. Puur instrumentaal echter, want de zang wordt niet intenser. De instrumentatie bepaalt heel duidelijk hoe het nummer klinkt, en zorgt uiteindelijk voor een heel donkere en droevige sfeer. Prachtig nummer!
Cijfer: 9,3

1706 ♫ [-------] Absynthe Minded - Envoi (2009)

Ik weet dat dit een Belgische band is die daar erg populair is, en dat ze rock maken, maar daar houdt het ook wel mee op. Dit klinkt als een luchtig rockliedje, vrij opgewekt, dat echter nergens in uitblinkt, en daarom in de middelmaat blijft hangen. Het ligt perfect in het gehoor, en de zanger heeft een aangename stem, maar dat is ook echt alles. Gewoon een liedje dat langs me heen gaat, als het op de radio langskomt zou ik het vijf minuten later alweer zijn vergeten. Ik zou me er echter ook niet aan hebben gestoord. Behoorlijk identiteitsloos ook.

1705 ♫ [1408] The Cult - Brother Wolf, Sister Moon (1985)

Ik heb nog steeds geen goed beeld bij The Cult. De ene keer rockt het behoorlijk weg (denk aan Love Removal Machine), en de andere keer krijg je zoiets als dit. Donkere ingetogen muziek die zich traag vooruitsleept. In dat genre ken ik echter wel betere dingen, Ian Astbury heeft er niet echt de stem voor, hij weet me dan ook niet te raken. Instrumentaal klinkt het vrij standaard, maar heeft het niet iets waarmee het zich onderscheidt. Wel een prima nummer, maar het mist dus wel iets. Emotie bijvoorbeeld. En iets om mijn aandacht bij zich te houden, want die verlapt op een gegeven moment. Zeker als er een gitaarstukje komt. Het nummer duurt dan ook nogal te lang.

1704 ♫ [-------] Arctic Monkeys - Leave Before The Lights Come On (2006)

Arctic Monkeys is zo'n band die ik bijna altijd goed vind, maar zelden echt geweldig. Echter ook zelden slecht dus. Gewoon leuke, goed gemaakte, aanstekelijke rockmuziek die ik graag draai. Alex Turner is ook nog eens een erg sterke tekstenschrijver, wat het wel een meerwaarde geeft. Dit nummer is gewoon weer een typisch Arctic Monkeys-nummer, aanstekelijk als wat, een lekkere drive, je gaat er vanzelf op meebewegen. Dit nummer heeft nog wat leuke wendingen in zich, dat geeft het net wat extra's. Het nummer weet me een aantal keer te verrassen. Sterk nummer dus.

1703 ♫ [1072] Tindersticks - Bathtime (1997)

Deze band maakt melancholische muziek met een enigszins alcoholische zanger. Hij heeft ook een aparte, breekbare en emotionele, stem. Een stem om aan te wennen, maar hij past perfect in het plaatje. Dit nummer is mooi aangekleed, inclusief blazers en strijkers. Het zorgt voor een mooi dramatisch effect zonder dat het ooit over de top dreigt te worden. Niet één van hun beste, echter, daar is het namelijk net wat te saai voor. Er zit dan wel een mooie melancholisch sfeertje in, maar het nummer mist helaas net de klasse van hun echte pareltjes. Desalniettemin een fijn nummer.

1702 ♫ [1139] Joni Mitchell - River (1971)

Ook weer een opvallende stem, deze keer omdat ze soms nogal hoog zingt. Een hoop mensen krijgen daar jeuk van, ik niet. Joni Mitchell schrijft wel prachtige liedjes, die ze ook nog eens vol overtuiging en met prachtige zang ten gehore brengt. Dit vind ik één van haar mooiste, een pianoballade, met erg mooie tekst, en vooral prachtige melodieën. Door het pianospel en de rustige melodieën, plus haar ingetogen zang, kan ik hier heel fijn op wegdromen. Maar ook als ik dat niet doe, kan ik geboeid naar haar teksten luisteren. Prachtig!
Cijfer: 9,8

Arrie schreef:

Volgens mij is er hier iets weggevallen Arnout...

Nee, ik was gewoon een nummer vergeten.

Eén van de invloedrijkste groepen in de elektronische muziek moet wel Kraftwerk zijn. Deze Duitse groep experimenteerde er veel mee, en heeft veel muziek beïnvloed. Op het album Trans-Europe Express is vervoer, en om precies te zijn de treinen. Dat is duidelijk op het titelnummer te horen, want het begint al meteen met een ritme dat klinkt als een rijdende stroomtrein. Daaroverheen de verbeten zang met vervormde Duitse stemmen. Er heerst een geheimzinnig sfeertje in het nummer, en dat juist door de electronica. Ook leuk is de verwijzing naar David Bowie en Iggy Pop. Een meeslepend nummer dat me altijd weer weet te boeien. Het leuke aan Kraftwerk vind ik ook dat er vaak een overkoepelend thema is, zoals radio, en in dat geval dus de trein.

Statistieken over de nummers 1800 tot en met 1701:

Top 10

1. Great Lake Swimmers - To Leave It Behind
2. Fela Kuti - Gentleman
3. Joni Mitchell - River
4. Low - Belarus
5. Bill Withers - Who Is He (And What Is He to You)
6. Iron & Wine - Upward over the Mountain
7. Bat for Lashes - Daniel
8. Johan - Day Is Done
9. Madonna - The Power of Good-Bye
10. Lamb - Gabriel

Flop 10

1 Ramones - Something to Believe In
2. Faith No More - Digging the Grave
3. The Sisters of Mercy - Some Kind of Stranger
4. Queensrÿche - Silent Lucidity
5. Billie Holiday - I'm a Fool to Want You
6. Interpol - Not Even Jail
7. The Alan Parsons Project - The Raven
8. Muse - Sunburn
9. Robert Wyatt - Sea Song
10. My Bloody Valentine - You Made Me Realise

Mooiste nieuwe binnenkomers

Breakestra - Burgundy Blues
Ride - Dreams Burn Down
Gang Starr - Full Clip
dEUS - Theme From Turnpike
Lipps Inc. - Funky Town
The The - The Beat(en) Generation
Madonna - The Power of Good-Bye
Fela Kuti - Gentleman
Arctic Monkeys - Leave Before the Lights Come On
Deacon Blue - Dignity

Mooiste stijgers (tussen haakjes het aantal plaatsen gestegen)

Queen - Love of my Life (4)
Pavement - Carrot Rope (119)
Mano Negra - Out of Time Man (38)

Jammerlijkste dalers (tussen haakjes het aantal plaatsen gedaald)

Orbital - Halcyon + On + On (602)
Bat for Lashes - Daniel (555)
Tim Buckley - The River (1015)
Bob Dylan - Simple Twist of Fate (866)
Crowded House - Nails in My Feet (1019)
Ride - Sennen (526)
Beirut - Elephant Gun (636)
Bruce Springsteen - Darkness on the Edge of Town (908)
16 Horsepower - Scrawled In Sap (1008)
Joni Mitchell - River (563)
Traveling Wilburys - Handle with Care (1134)
Kraftwerk - Trans-Europe Express (713)

En de gemiddeldes:

Gemiddeldes

2000-1901: 6,96
1900-1801: 7,11
1800-1701: 6,96

Gast
geplaatst: vandaag om 16:06 uur

geplaatst: vandaag om 16:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.