MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
Misterfool
1969. [-------] System Of A Down - Toxicity (2001)
System of Down heeft op Toxicity een heerlijk fris en dynamisch geluid gecreëerd. De zanger Serj Takian vind ik erg sterk. Goed gevulde Metal met theatrale nijgingen, en zelfs een klein beetje humor. Ja dit past wel in mijn straatje.
Cijfer: 7

1968. [-------] Björk - Hunter (1997)
Björk moet toch wel een van mijn favoriete vocalisten zijn. Deze eigenwijze IJslandse dame doet niet aan mooizingerij, maar bespeelt haar stem als een ware expressionist. Hunter is een van haar beste nummers en een fenomenale opener voor Homogenic, een top 10 album. De claustrofobische, pulserende elektronica voorziet het nummer van veel spanning.
Cijfer: 10

1967: [-------] Trentemøller - Shades Of Marble (2010)
Elektronische surfmuziek, dat is het eerste wat bij mij opkomt. Het begint wat lounge-achtig, niet echt mijn ding, maar op het moment dat gitaren te horen zijn, overtuigd dit nummer me wel. Lekker ritme en een prima melancholisch sfeertje. Binnen elektronica heb ik het meest met de IDM van Autechre en Aphex Twin of de synthpop van Depeche mode, maar dit smaakt ook wel:
Cijfer: 6.5

1966: [-------] Bruce Springsteen - Racing In The Street (1978)
Obama zei het al,`ik mag dan president zijn, maar Bruce Springsteen is the Boss`. Nou ben ik niet altijd helemaal onder de indruk van deze working class hero. Bij de grote singer-songwriters heb ik het meest met Dylan en Young. Toch heeft hij een aantal prachtige nummers gemaakt(jungleland bijvoorbeeld). Dit nummer is stukken minder bombastisch dan de nummers op Born to Run, dit past Springsteen beter. Prima nummer, soms net iets te saai, maar over het algemeen erg genietbaar.

1965: [1240] Sex Pistols - God Save The Queen (1977)
Tsja, the Sex Pistols vind ik echt een groep overgewaardeerde wankers. De immense populariteit van deze band was echter voldoende om een grote groep jongeren de kans te gunnen om zich in de muziekindustrie te ontplooien, maar dit maakt de muziek echt niet beter. Er bestaat veel betere en ook veel originelere punk. Bovendien komt de stem van Lydon me, hoe langer hoe meer, de strot uit. Niet mijn soort muziek:
Cijfer: 4.

1964: [1772] The Coral - Dreaming Of You (2002)
Bah, dit soort lichtvoetige feestpop zonder enige vorm van muzikaliteit kan van mij gestolen worden. Ik moet wel heel erg dronken zijn, wil ik hier een danspasje op willen wagen. De zanger met zijn geforceerde bluesy stem, is eerder hilarisch dan genietbaar.
Cijfer: 3

1963: [1957] The Breeders - Safari (1992)
Muziek zonder inhoud. De gitarist doet nog zijn best om de uitermate matige zangeres van een beetje achtergrond te voorzien, maar het wordt verpest door het, ik had er echt totaal geen zin in, drumspel en de kansloze bas. Vreselijk met hoofdletter V.
Cijfer: 0.5

1962: [1658] Rainbow - Stargazer (1976)
Rainbow was de tweede band van meester-gitarist Blackmore, Rising wordt terecht gezien als het beste album van deze band en Stargazer als beste nummer van deze plaat. Je moet houden van Bombastische hardrock om dit nummer te waarderen, dit nummer moet het ook absoluut niet hebben van ingetogen spanning. Voor mij is dit nummer al vanaf de eerste drumslagen een adrenalinerit. Tel daarbij de prachtige stem van Ronnie James Dio op en ik lig onder de tafel. Alhoewel! Tijdens de gitaarsolo moet ik toch snel onder de tafel vandaan kruipen, want onder de tafel airgitaren gaat niet.
Cijfer: 9

1961: [1927] Jóhann Jóhannsson - IBM 1401 Processing Unit (2006)
Waarom muziek me soms zo enorm raakt weet ik niet. Elektronica met lagen klassiek, zonder ook maar een moment kitscherig te worden. De geluiden uit de IBM 1401 zorgen voor een ritme waaromheen de violen gewikkeld worden. Prachtig!

dode link voor Aretha Franklin

Spanish Harlem

Als Snoeperd het niet erg vindt, ben ik hem even voor.

1690 [1594] Aretha Franklin - Spanish Harlem (1971)

Aretha Franklin ben ik vaak tegengekomen bij het stemmen op de ladders, en ik had het idee dat ze continu erg hoog eindigde. Bij deze valt dat blijkbaar wel mee in ieder geval. Ik hou van soulzangeressen, maar met de koningin van de soul heb ik nooit zoveel gehad. Een paar aardige liedjes, en raken doet ze me al helemaal niet. Dit nummer is nog wel te doen. Aretha heeft een stem die ik vaak wat te schreeuwerig en soms zelfs vervelend vindt. Ik vind haar stem zelfs nooit bijzonder of mooi klinken, dus daar moet ze het niet van hebben. Voor de rest is het wel een aardig nummer, dat koortje hoeft van mij ook niet zo, maar het is verder wel fijn gearrangeerd. Bij het refrein heb ik het gevoel alsof het zich te veel wil opdringen, het is ook te zeurderig. En dan dat ge-'lalalala'... nee, dit is muziek die ik niet begrijp. En ik kom ook terug op het feit dat dezewel te doen is.
Cijfer: 5

1689 [1125] Wipers - Over The Edge (1983)

Nee, dan heb ik liever een lekkere ongecompliceerde rocker. De zanger heeft een goede stem daarvoor, want hij is lekker rauw, en als ie schreeuwt klinkt het juist goed. Het nummer rammelt lekker voort in een fijn tempo, en klinkt ietwat rommelig, wat het juist charmant en sympathiek maakt. Het is verder ook lekker aanstekelijk, waardoor het alle ingrediënten heeft voor een lekkere rocker. Verder klinkt het echter niet zo bijzonder, dus ik zou dit toch niet al te vaak opzetten.
Cijfer: 6,5

1688 [1589] Fairport Convention - Fotheringay (1969)

Erg mooie folkmuziek, met een dromerige mystieke sfeer, en een geweldige zangeres. Ze heeft een erg heldere stem, met toch een hoop emotie erin. De sfeer doet me eraan denken alsof ik midden in de natuur loop, met fluitende vogeltjes, en dergelijke. Heerlijk rustig, een kabbelend beekje. DIt is muziek die helemaal in mijn straatje ligt, en ik denk dat ik maar eens wat meer van deze groep ga luisteren. Het enige wat ik jammer vind, is dat het nummer zo kort duurt. Juist bij dit soort muziek mag je wat mij betreft wel lange uitgesponnen nummers maken.
Cijfer: 8,5

1687 [1547] Vampire Weekend - Walcott (2008)

Vampire Weekend was nogal een hype ten tijde van het debuut. Iets waar ik me niet in kon vinden. Lichtvoetige vrolijke popnummers, heel opgewekt allemaal, een unieke sound ook al, maar toch, het stelt allemaal zo weinig voor, en lijkt allemaal zo op elkaar. Het klinkt wel geinig voor een nummer, maar ook dan valt me op dat het wel een heel simpel vrolijk melodietje is waar het hele nummer om draait. Alleen die cello (?) vind ik erg leuk gebruikt in het nummer. Verder is het me allemaal wat te simpel. De band zou me wel meer overtuigen bij het debuut.
Cijfer: 6

1686 [1478] Sting - Fragile (1987)

Ah, wat SkyRadio-muziek van Sting, die wereldberoemd werd met zijn band The Police. Ook solo wist hij dit succes in eerste instantie te behouden, al gooide hij het muzikaal gezien over een andere boeg. Licht jazzy popballades. Vaak op het randje van saai. Zijn stem (die ik vaak ietwat schor vind klinken) komt hier erg goed naar voren, en er wordt een erg mooie, zweverige sfeer geschapen. Dit wordt versterkt door het ontzettend dromerige refrein. Ook hier zit het op het randje van saai, maar ik kan het wel waarderen. Het is één van de favoriete nummers van mijn vader, maar zelf kan ik het ook wel waarderen.

1685 [1122] Throwing Muses - Bright Yellow Gun (1995)

Een lekker up-tempo postpunknummer, met aardige vrouwenzang. Daar is het meeste ook wel mee gezegd eigenlijk. Het weet zich nergens in te onderscheiden, en het blinkt ook nergens in uit. De instrumentatie is wel aardig, met lekker gitaarspel, het liedje is wel aardig, met een wel aardig refrein. Oftewel: allemaal wel aardig. Maar meer ook niet.
Cijfer: 5,5

1684 [-------] Johnny Cash - Folsom Prison Blues (1955)

Een country-zanger die veel bejubeld wordt, maar waar ik zelf maar weinig mee heb. Een stem die me niks doet, en maar weinig bijzonder is. Ook de liedjes en instrumentatie zijn meestal maar saai. Dat geldt ook voor deze, een beetje cliché country (die gitaarsolo bijvoorbeeld). Na een minuut begint m'n aandacht al af te dwalen, want er is helemaal niks in dit nummer het weet te trekken. Melodieus gezien niet, geen emotie, geen fijne sfeer, helemaal niks. Alleen een heel saai countryliedje. Ik heb niks tegen het genre, maar hier kan ik helemaal niks mee.
Cijfer: 1

1683 [1170] A Tribe Called Quest - Jazz (We've Got) (1991)

Ah, daar hebben we de Tribe weer, één van mijn favoriete hip-hopgroepen. Hip-hop is grof en vrouwonvriendelijk? Luister hier dan maar weer, erg sympathieke en grappige teksten. De beats zijn meestal ook erg fijn, al vind ik deze in eerste instantie niet zo bijzonder. Als er bij dat refreintje echter zo'n ingetogen blazertje langskomt, ben ik verkocht. En dan begint Phife Dawg te rappen, en dat vind ik altijd erg leuk. Bijna iedereen vindt Q-Tip geweldig, ik niet, ik vind Pife Dawg geweldig. Sympathiek liedje, al vind ik de beat toch net wat te kaal.
Cijfer: 7,5

1682 [1045] Red Hot Chili Peppers - By The Way (2002)

Wat betreft de Peppers ben ik nog bezig met mijn ontdekkingstocht, op chronologische wijze. De vroegere albums lijken me namelijk veel interessanter, ik hou wel van wat lekkere funk. De hits ken ik echter wel natuurlijk, waaronder deze. Hier zit ook een lekker funky stukje tussen, afgewisseld met een stadionrock-achtig refrein. Meestal hou ik daar niet van, hier is het eigenlijk best wel goed gedaan. Erg leuk hoe de toegankelijke pop-kant, de harde kant, en de funk-kant van de Peppers in één nummer zijn verenigd. Ik denk dat dit wel één van hun beste is.
Cijfer: 8

1681 [1287] Department S - Is Vic There? (1981)

Een leuke new wave-eendagsvlieg. Dit kende ik al, omdat dit helemaal in de onderste regionen van de ladders stond toen Herman en ik die bespraken. Blijkbaar is dat daarna nogal gestegen, aangezien hij vorig jaar op 1287 stond. Helaas weer wat gedaald. Een zanger die doet denken aan Ian Curtis, een lekkere gitaar-riff, een heerlijk tempo in de muziek, het nummer raast als het ware voorbij. Het nummer heeft iets dwingends, een in your face-houding. Heel fijn nummer om lekker hard te zetten en lekker mee te blèren.

Aretha Franklin kan mij altijd wel bekoren. Of het nu mooie nummers zijn, of, zoals deze, een feelgood nummer. Aretha Franklin zorgt er met dit nummer voor dat je niet na hoeft te denken. Het is gewoon een lekker vrolijk nummer. Nummers als deze kun je altijd even tussendoor opzetten om even mee te swingen.

Cijfer: 7,8

De Wipers zijn al een keer langsgekomen. Deze band wist mij met het vorige nummer goed te vermaken. Ze zorgden er zelfs voor dat ik benieuwd was naar meer van ze. Ik heb een van hun albums ondertussen al beluisterd en het niveau van deze band is zeer constant. De punky nummers zijn stuk voor stuk erg leuk en catchy. Dit titelnummer van het derde album is ook weer erg fijn. Toch had ik bij het vorige nummer een groter wow-gevoel, misschien is de verrassing er nu af.

Toen ik in een folkbui zat heb ik een keer het album van Fairport Convention opgezocht. Ik vond de muziek te saai om nog een keer te beluisteren. Ik snap wel waarom. Deze muziek is best moeilijk te behappen. Dit nummer, Fotheringay vind ik toch wel een bijzonder nummer. Het is een mooi sfeervol folknummer. De vrouw kan erg mooi zingen. En nog een paar luisterbeurtjes en dan kan het best wel eens raak zijn.

Wat ik zo leuk vind aan de laatste jaren is dat er ontzettend veel verschillende muziek wordt gemaakt. Er is geen overheersend genre en de populaire bandjes zijn allemaal vernieuwd en eigenzinnig. Ik noem een paar bandjes: The xx, Beach House, Vampire Weekend, Fleet Foxes, the Kills en the Do. Vampire Weekend is dus een van die bandjes. Ze maken muziek die best wel chaotisch is. Maar in al die drukte komen fantastisch melodielijntjes tevoorschijn. Ook zijn de refreintjes altijd zeer catchy en leuk. Kort maar krachtig, zeg ik over dit nummer van Vampire Weekend.

Cijfer: 9,3

Moet ik me schamen als ik zeg dat ik niks van deze beste man ken? Ik ken wel wat van de Police maar Sting’s solonummers ken ik niet. Ik weet ook niet of hij solo goed was? Albums krijgen aardige beoordeling. Een paar moeten ook draken zijn geweest.
Dit nummer is op zich wel mooi. Het is een rustig nummer die een goede sfeer neer zet en ik moet zeggen dat Sting een mooie stem heeft. Het kritiekpunt is dat ik vind dat er te weinig gebeurt. Het mist een mooie wending of zoiets. Hierdoor blijft het bij een best mooi rustig nummer. Maar niet meer.

Throwing Muses is een band die een beetje bekendheid geniet hierop Musicmeter. De albums hebben allen zo rond de 50 tot 80 stemmen. De albums worden over het algemeen goed beoordeeld. Dit nummer komt uit 1995 van het album University. Het nummer is zeker de moeite waard. Het is een uptempo rocknummer met een overtuigend zingende zangeres. Toch voel ik me niet echt geneigd meer op zoeken van deze band. Het nummer bevalt me, maar ik heb het gevoel dat als ik een album op ga zoeken het te veel van hetzelfde is.

Het vorige nummer van Johnny Cash is me fantastisch bevallen. Het was voor Johnny Cash begrippen best stevig. Dit nummer is een rustig bluesnummer. Ik vind het een pak minder als het vorige, het boeit mij minder. Maar Johnny Cash weet mij alsnog wel te vermaken door zijn manier van zingen. Misschien komt het omdat het nummer minder pakkend is dat ik deze minder waardeer. Ik hoop dat het nog gaat groeien.

Cijfer: 6,8

Tribe Called Quest komen we nu voor de tweede en een na laatste keer tegen. De 2 nummers die we al langs hebben zien komen zijn klassiekers binnen de hiphop. Om over de derde nog maar te zwijgen.
A Tribe Called Quest bestaat uit een paar erg goede rappers. De rappers kunnen erg relaxed rappen. Op de flow van deze rappers kunnen velen jaloers zijn. Het enige wat je dan nog moet kunnen is goede teksten en goede nummers maken. En dat kunnen ze ook als geen ander. Jazz (We’ve Got) is voorzien van een fijne ondersteunende beat die de rappers de kans biedt om alles uit de kast te trekken. En dat doen ze dan ook, tekstuele hoogstandjes, lekker klinkende lines, je vindt het allemaal terug in dit nummer. De blazer die het refrein is jazzy, en: mooi. Hogeschool hiphop.

Cijfer: 9,3

By the Way is het titelnummer van het 8ste album van de Peppers. Het album wordt niet al te goed beoordeeld op deze site. De hele band trouwens niet. En dat vind ik onterecht. Ik ben zelf een groot fan en ik weet niet wat de users zo slecht vinden aan ze. Ik denk er zo over: De Red Hot Chili Peppers is een band met fantastische muzikanten die dat om kunnen zetten in fantastische en verschillende nummers.
By the Way is gebouwd op een adembenemend mooi refrein, in de coupletten is het steeds ruig. Zo is dit nummer afwisselend. By the Way is dan misschien niet meer het ruige dat de Peppers hebben. Maar een goed nummer is het wel. Net als het hele album By the Way trouwens, de verwijten zijn dat de Peppers te rustig zijn. Dat kan wel zijn. Maar het hele album staat vol poprockpareltjes. Ik vind dit een mooie kant van de Red Hot Chili Peppers. Mijn favoriete band samen met AC/DC.

Cijfer: 9,8

Joy Division-achtige muziek. De stem doet er aan denken en de donkere instrumentatie ook. De zang doet zelfs verschrikkelijk veel denken aan die van Ian Curtis. Vooral het deuntje vind ik erg goed en de zang is gewoon goed omdat ik ook graag de stem van Ian Curtis hoor. En dan lijkt dit er best wel op. Een goede kloon dus.

Cijfer: 7,3

Aretha Franklin kan mij ook altijd bekoren met haar zeer soepele en volle stem, ze wordt niet voor niets de queen of soul genoemd. Oorspronkelijk een nummer van Ben E. King die ik nog iets beter vind maar ook deze versie is prima, ook al vanwege de zwoele gitaar in het midden.

Uit een periode toen punk allang over haar hoogtepunt was. Het rammelt wel maar het vlamt niet, melodisch is het al te simplistisch met steeds dat herhalen van datzelfde akkoord en de drums mochten meer op de voorgrond.

Soms zit ik ik een folkbui en dit vind ik een hemelsmooi en rustig nummer met prachtige soepele en emotionele zang van Sandy Denny.

Dat er ook vrolijke nummers in de MuMe top-2000 voorkomen vind ik juist een pluspunt, muziek hoeft van mij niet persé bloedserieus of depressief te zijn. Dit is een vrolijke en luchtige popsong waaraan je moeilijk een hekel kunt hebben, ook eigen geluid met veel percussie.

Toen maakte Sting nog klassesongs zoals dit nummer. Heerlijk romantisch en melancholiek met schitterend einde, ik zou dit nummer zo kunnen dromen.
Cijfer: 9,5

Een band waarvan ik een aantal nummers ken maar waarvan ik nooit iets gekocht heb (waarom niet?). Vlot en pakkend rocknummer, mooi gezongen hoewel niet echt bijzonder of memorabel.

Het is niet Cash beste nummer maar hij kan voor mij altijd. Zijn lage, verhalende zang is uniek, die gitaarbegeleiding vind ik leuk en passend en ik vind het tenslotte een gezellig country-nummer.

Zoals eerder gezegd is hiphop niet mijn favoriete genre vanwege dat macho-gedoe en gebrek aan emotie maar dat eerste is hier gelukkig niet van toepassing. Mij is dit te monotoon maar de tekst en de jazzy arrangementen weten mij tenslotte over de streep te trekken.

Ik kan hun funkrock ook waarderen en dit nummer belicht op fraaie wijze de beide kanten van Red Hot Chili Peppers: de energieke funky kant en de poppy meezingkant met mooie samenzang.

New wave ééndagsvlieg maar dit nummer is mij altijd bijgebleven. Inderdaad erg duidelijk beïnvloed door Joy Division maar niettemin een sterk en duister nummer met heerlijke gitaarriff.

Arrie schreef:

Een 1 voor Johnny Cash? Nu ja, ik kan begrijpen als iemand het saai vindt maar 1 geef ik aan top-40-materiaal van het laagste niveau (Jordin Sparks, LMFAO, Jason Derülo, Sak Noel ...) en Johnny Cash kun je bezwaarlijk op diezelfde hoogte (of beter laagte) plaatsen.

1698 [1615] Manic Street Preachers - Suicide Is Painless (Theme From M*A*S*H) (1992)
Ik verlaag hier naar 5, tenslotte een matige cover en dat rockeinde past niet bij dat nummer.

1680 [1325] ABBA - Dancing Queen (1976)

Dancing Queen is misschien wel het bekendste ABBA-nummer. Zelf vind ik het niet het beste, ze hebben wel betere. Maar ook ik, net als vele anderen, zing het nummer luidkeels mee als het op de radio voorbijkomt of het in de auto wordt gedraaid. Zelf zal ik het niet meer zo snel opzetten. Maar als ik het af en toe hoor, kan ik er zeer van genieten.

1679 [1585] Doe Maar - Nederwiet (1981)

Doe Maar is wel een band waar ik respect voor heb. Leuke muziek voor op de radio. Dit nummer is alleraardigst. Mooie spokenword coupletten afgewisseld met een wat kinderlijk refrein. Ach, zoveel last heb je daar niet van. Het is nog best leuk. Niet een nummer dat ik zelf snel zou opzetten.

1678 [-------] Otis Redding - Satisfaction (1966)

Ik denk dat we Satisfaction wel tot een van de beste covers ooit kunnen rekenen. De versie van de Rolling Stones is al niet te versmaden. Maar dit? Dit is buitenaards goed. Het rauwe randje van de Rolling Stones wordt fantastisch gecombineerd met de warme soul die Otis Redding zo ongelooflijk goed kan maken. Alles klopt aan dit nummer, de geweldige baslijn die is ontworpen door de Rolling Stones, de prachtige blazers, de hele sfeer en de superstem van Otis Redding die we zeker kunnen rekenen tot een van de beste uit muziekland.

1677 [-------] Mumford & Sons - Dustbowl Dance (2009)

Dé hype van 2009: Mumford & Sons. Ik heb het zelf ook geluisterd en al houd ik het niet een heel album vol, een aantal nummers vind ik zeer de moeite waard. Zoals dit nummer: Dustbowl Dance is een prachtig nummer met een mooie afwisseling van piano en gitaar. De zanger vind ik erg goed, hij heeft een fantastische rauwe stem. Ook de harmoniezangen zijn prachtig. Ik kan me niet herinneren dat ik dit nummer zo goed vond. Een groeiertje denk ik zo? Ik ga het hele album weer eens luisteren want door dit nummer krijg ik daar weer zin in.

1676 [1779] The Troggs - With A Girl Like You (1966)

In dit rijtje komen we twee nummers uit 1966 tegen. Satisfaction en dit nummer van The Troggs.
With a Girl Like You mag er zijn. Het heeft mooie instrumentatie die wat meer triestheid opwekt en de zang staat daar tegenover. Die is lekker vrolijk met een fijn refreintje. The Troggs kunnen mij prima vermaken. Deze echte singleband weet hoe ze een aanstekelijke single moeten maken.

1675 [-------] AC/DC - You Shook Me All Night Long (1980)

Voor dit nummer ren ik even naar boven en stop ik vervolgens Back In Black in de cd-speler. Met de afstandsbediening zet ik hem op nummer 7 en gaat de stereo naar volume 25. Daarna is het mee rocken voor het leven. Bij het refrein probeer ik over het geluid van de stereo over te komen wat natuurlijk resulteert in ontzettend vals geschreeuw. Vooral in het refrein. Dat refrein is gemaakt om vals mee te blèrren. You Shook Me All Night Long is niet mijn favoriet van Back In Black, daarvoor staan er simpelweg gewoon te veel andere geweldige nummers op. Maar You Shook Me All Night Long zal voor mij altijd bij de AC/DC klassiekers blijven horen. Dit is meer dan geweldig.

1674 [1738] Killing Joke - Adorations (1986)

Buiten adem zit ik nu weer beneden achter de computer voor het volgende nummer. Het is een nummer van Killing Joke. En die zijn ook zeker niet slecht. En dat baseer ik op nummers als Love Like Blood en het titelloze album uit 1980.
Adorations is een sterk melodieus nummer met mooie zang. Het had alleen wat meer mogen rocken van mij. Voor de rest ben ik tevreden.

1673 [1659] The Strokes - The Modern Age (2001)

Net een nummer van het album dat nummer 2 staat in mijn top 10. Nu een nummer van het album dat nummer 3 staat in mijn top 10. The Strokes zijn al even geniaal als AC/DC, alleen heeft AC/DC nog 2 meesterwerken extra en heeft The Strokes naast This Is It alleen nog Room On Fire, die een pak minder is als het debuut.
Over het nummer: The Modern Age, melodieuzer kan bijna niet. De beginmelodie is geweldig en trekt je meteen het nummer in. Als de geweldige melodie op je is ingewerkt neemt Casablancas de leiding over. Hij leidt je op een een geweldig nonchalante manier door het nummer heen. Het refrein is geweldig, de zanger zingt een beetje op een zeurderige manier maar dat is hier juist geweldig. Nog geweldiger wordt het na de korte bridge als Casablancas plotseling aggressief gaat zingen. Dat klinkt prachtig. En zo zijn er vele elementen van het nummer die ongelooflijk goed zijn. Elke zin tovert Casblancas om in een klein meesterwerkje. En dat is wat er zo geweldig is aan het Strokes-debuut. Elke melodie, elke zanglijn, het is allemaal perfect.
Nog één klein puntje: Let me g-g-g-g-go.

1672 [1446] Lamb - Gorecki (1996)

Lamb kwamen we op nummer 1707. Daar wisten ze mij te betoveren met het nummer Gabriel. De vraag is of Gorecki dat ook weet te doen.
Ik zeg nee, althans niet helemaal. Ik vind het nummer een stuk beter. Misschien omdat ik het al voor een deel kende. Dit nummer is ook gewoon weer van topniveau. Het is een sfeervol electronicnummer met de ijzige vrouwelijke zang zoals ik die graag hoor. Ik noem ene Björk en Heather Nova en the XX. Het nummer krijgt op gegeven moment een geweldige wending waar het behoorlijk up-tempo wordt. Er gebeurt van alles en daarvoor kan ik Lamb alleen maar complimenteren. Hulde voor Lamb, Ik moet echt wat van dit duo gaan luisteren. Dit is een fantastische trip van 6 minuten.

1671 [1313] The Chills - Pink Frost (1984)

Van The Chills heb ik nog niet gehoord. Ze zijn dan ook niet heel bekend hier. Maar The Chills zijn fantastisch, dit nummer in ieder geval. Het is een melodieus poprocknummer dat de nodige indruk op mij heeft achtergelaten. De goede zang combineert op magische wijze met de fijne melodie en daarmee is The Chills een waardige afsluiter van dit rijtje nummer met de nodige toppers.

Ik zou nu ook lager geven voor de Manic Street Preachers, origineel vind ik beter.

1770 [1690] Curtis Mayfield - The Makings Of You (1970)

Oei, deze meneer moet niet al te hoog gaan zingen; zijn ijle en nogal aanstellerige falsetto bezorgt me hele negatieve rillingen. Voor de rest muzikaal redelijk en instrumentaal meer dan prima met een afwisselend scala aan instrumenten – alleen jammer van dat vervelend cliché viooltje – en misschien iets minder wegluistermuzak dan de meeste soulmuziek die ik ken. Maar ja, die stem hè..

1769 [-------] Screamin' Jay Hawkins - I Put A Spell On You (1956)

En dit is dan weer het andere uiterste. Technisch bijna perfecte zangkwaliteiten zijn niet altijd een garantie voor goede nummers voor mij, maar wat heeft deze man een ongelooflijke strot zeg. Schreeuwt als een malle door het nummer heen, maar eist niet alle aandacht op met de heerlijk klinkende sax en het erg fijne ritme. En dan ook nog de heerlijke gruizige en wat donkere sfeer; dit is soul zoals ik het graag hoor.

1768 [1725] A Place To Bury Strangers - I Lived My Life To Stand In The Shadow Of Your Heart (2009)

Verschrikkelijk goed. Deze band roept een unieke sfeer op, die je ongeveer in hun grauwe, gigantische fabriekshal met trommelvriesbrekende en verrukkelijke herrie neerzet. De stuwende baslijn, de kille zang, rammende drums, de onheilspellende gitaren en natuurlijk de noise, de noise die dit nummer maakt, allemaal helpen ze een handje mee om het op een gegeven moment bijna atonale maar alsnog zo bevredigende einde nóg wat heerlijker te maken. Echt buitenklasse, deze.

1767 [-------] Gang Starr - Full Clip (1999)

Over een lekker maar misschien wat eenzijdig gitaarbeatje komen de twee MC’s (toch?) ongelooflijk ontspannen en schijnbaar gemakkelijk. De tekst vervalt misschien iets te veel in de old-school gangster clichés maar is ook weer niet storend en het hele nummer heeft een prettig laidback sfeertje dat ervoor zorgt dat het allemaal erg goed wegluistert.

1766 [1880] Bessie Smith - Nobody Knows You When You're Down And Out (1923)

Natuurlijk is het sfeertje erg mooi gruizig en heeft deze dame een goede stem, maar voor de rest heeft dit nummer eigenlijk nauwelijks wat te bieden. Muzikaal wel leuk maar niet speciaal en tekstueel wel emotioneel maar niet speciaal. Dan maar genieten van het sfeertje.

1765 [1217] Neu! - Negativland (1972)

Nee. 10 minuten lang basgitaar en drums maar blijven laten doorratelen met slechts één versnelling is niet echt een succesformule en wordt na een tijdje ook behoorlijk saai. Nog later ronduit irritant; als niets anders dan de nogal atonale synths die er maar door heen blijven zeuren genoemd kan worden, is eigenlijk het enige hokje waar ik dit in kan stoppen het 'verschrikkelijk pretentieus'-hokje.
Cijfer: 2,5

1764 [1381] Fad Gadget - Collapsing New People (1984)

Van al de nummers uit deze tijd die enigszins donker over willen komen, is deze één van de nummers die daar geslaagder in zijn. De synth klinkt niet te lachwekkend en de percussie is lekker dreunend. Jammer dan weer dat het nodig wordt gevonden om het wel leuk gevonden motiefje 4 minuten non-stop te blijven herhalen en het effect weer omzet naar saai/vervelend.
Cijfer: 6,3

1763 [1972] LCD Soundsystem - Daft Punk Is Playing At My House (2005)

Ook hier weer een lekker sfeertje – hier dansbaar – en dreunende instrumentatie en ook hier wordt deze pluspunten weer ruimschoots gecompenseerd door de schijnbare noodzakelijkheid van eentonigheid. Bovendien heeft de zanger een nogal vervelende, hoge stem en is die tekst wel heel melig.
Cijfer: 4

1762 [1610] Tuxedomoon - In A Manner Of Speaking (1985)

Een redelijk atypisch jaren-80 nummertje, slechts een gitaar en een duister sfeertje. Het zou bijna allemaal vrolijk en gelukkig met een hoog cijfer eindigen, als hier dan weer niet die geforceerd melancholieke zanger met aanstellerige uithalen om de hoek komt kijken. Zo zonde, want de compositie is gewoon erg goed.

1761 [1764] Irma Thomas - Breakaway (1964)

Lekker gejaagd en dansbaar soulnummertje. Niet bijzonder hoogstaand of speciaal en luistert wel heel makkelijk weg, maar opzwepend genoeg om een voldoende waard te zijn.

Hoezeer ik ABBA ook kan waarderen, met dit specifieke nummer heb ik eerlijk gezegd nooit zo veel gehad. Ik kan met gemak twintig ABBA-nummers noemen die ik véél leuker vind. Toch is dti wel het bekendste nummer en de grootste hit van ABBA. Dat begrijp ik wel, het is wat dat betreft perfect: die piano-intro, het dansbare, het meezingbare, ik hoor er ook best in dat het de perfecte hit is. Ik kan er ook moeilijk m'n vinger op leggen waarom ik dit nummer niet zo vind. Wellicht toch te veel gehoord, een kwestie van doodgedraaid. Want eerlijk is eerlijk, normaal word ik heel vrolijk van zo'n nummer. Soms wou je dat je nummers kon horen alsof je ze voor het eerst hoort. Ik denk dat ik het dan veel leuker zou vinden, nu laat dit me helemaal koud.

Weer een geval van 'leuke band, niet zo geweldig nummer', Ik kan Doe Maar zeer waarderen, hun ska-muziek vind ik altijd ontzettend leuk. Dit nummer vind ik echter maar flauw en irritant. "Wiedewiedewiet". Kom op zeg, het is geen kinderliedje... Vervolgens gaat de zanger gewoon praten over wiet. Kinderachtig gedoe. Om er wel iets leuks over te zeggen: de instrumentatie is erg leuk. Een lekker ska-ritme, en erg fijne blazers. Jammer dat dat zo wordt verpest. Duurt ook nog eens veel te lang.

Otis Redding is een soulzanger waar ik helemaal niks mee heb. Hij zou zo goed moeten zijn, omdat hij zoveel emotie in zijn zanger legt. Hij raakt me echter niet, en dan houdt het snel op. Hier covert hij Satisfaction van de Stones, een nummer waar ik ook al niet zoveel mee heb. Ik vind de Rolling Stones vaak erg geweldig, maar dat nummer wat te simpel. Om blazers toe te voegen in de cover is een erg leuk idee, en zou waarschijnlijk erg goed werken, als er een betere zanger zou zijn. Instrumentaal vind ik het namelijk prima, maar Otis zingt hier nog matiger dan normaal, en verpest het voor mij. Klinkt net alsof ie slecht bij stem is, en dat kan niet de bedoeling zijn.

Ik vind Mumford & Sons wel een geinig folkgroepje, maar ontzettend gehypt en het gaat me snel vervelen. Voor een nummer vind ik het vaak wel leuk, maar een heel album lang is wel erg veel van hetzelfde. Dit is een wat rustiger nummer, en eigenlijk vind ik ze vooral leuk in de nummers zoals Little Lion Man (wat vrolijker). Dit vind ik eigenlijk maar saai. Zijn stem vind ik weinig bijzonders, en ik heb een beetje het gevoel alsof ze gewoon nog niet goed zijn in het schrijven van nummers en dat daardoor alles op hun album zo op elkaar lijkt, en als het eens anders klinkt, dat het dan gewoon erg matig is. Ook weer heel cliché hoe het naar een climax toewerkt, waar de rest uiteindelijk meezingt. Erg matig nummer.

The Troggs zijn bekend van Wild Thing en het door Wet Wet Wet gecoverd Love is All Around, maar dit nummer blijk ik ook wel te kennen, al heb ik het gevoel dat ik het in een coverversie ken. Sympathiek jaren '60 gitaarpopliedje. Lekker aanstekelijk, wel wat aan de simpele kant, maar in dit nummer werkt dat wel. Voor je het weet is het liedje weer om. Uiteindelijk niet zo heel bijzonder, maar wel lekker pretentieloos. Pa-pa-pa-pa-pa!

AC/DC is één van de grote namen in de rock waar ik nog nauwelijks mee bekend ben, het spreekt me dan ook niet zo aan. Nu ik naar dit nummer luister, hoor ik ook meteen wat het probleem is met deze band: de zanger. Veel slechter kan het niet. Nu snap ik wel dat het zou moeten passen bij de rauwe rock, maar zo rauw is het verder niet. Gemiste kans dus. Het is gewoon een ongecompliceerd rockliedje, dat eigenlijk niet echt rockt, maar gewoon een aanstekelijk refrein heeft. Alsof het een popliedje is, of van die foute jaren '80-rock. Ah, 1980, vandaar. Dan nog een saaie gitaarsolo. Als ze een wat normalere zanger hadden gehad, zou het misschien nog wel meer pop dan rock zijn. Wel matige pop, helaas. Een beetje à la Bon Jovi, die weten ook niet echt te rocken en hebben altijd van die hitgevoelige refreinen.

Eindelijk eens een echt goed nummer in dit rijtje. Fijne dromerige zang en sfeer, iets waar ik van hou. Lekkere drums, zweverige gitaarlijntjes, en op een fijne manier repetitief. Dit verhoogt de sfeer. Ik heb ook het idee dat er niet echt een refrein inzit, maar dat is ook niet nodig, het hobbelt (door de drums) de hele tijd lekker voort. Het nummer heeft iets optimistisch in zich. Gewoon een fijn dromerig liedje.

Pff, en het niveau gaat weer omlaag met de zwaar overgewaardeerde Strokes. Niet echt een sterk rijtje, zeg. Ongecompliceerde rock, ja, en dat kan inderdaad heel leuk zijn, maar de muziek van The Strokes heeft helemaal niks in zich. Eentonig, melodieloos, slecht geproduceerd, matige zang. En waar is die gitaarsolo in godsnaam voor nodig?
Cijfer: 2

Jaaa, weer dromerige muziek! Lamb is al eerder voorbij gekomen met Gabriel, die ik ontzettend mooi vond Dit is ook prachtig, wat een fijne zangeres. Mooie, emotionele zang. Het nummer doet me wat aan Bat for Lashes en ook een beetje Björk denken, en daar hou ik ontzettend van. Leuke instrumentaties, met originele percussie, en allerlei mysterieuze geluidjes, wat het een ontzettend sfeervol geheel maakt. Tel daarbij op dat het een ontzettend meeslepend nummer waar je helemaal in wordt mee getrokken en we hebben een wereldnummer... en dan ineens komt er een beat in. Ietwat misplaatst, maar het kan nog net. Het had van mij niet zo gehoeven, maar het geeft wel een extra, interessante, dimensie aan het nummer. Een bepaalde spanning komt in het nummer. En dan die sitar aan het eind! Fantastisch nummer!

Leuke Nieuw-Zeelandse pop, maar het is geen Split Enz / Crowded House. Ja, er komt nog meer goede muziek daarvandaan. Ook hier weer een ietwat dromerig sfeertje. Ik heb altijd zon gevoel alsof ik onderwater ben, bij dit nummer, al is het tempo daar net wat te hoog voor. Wel lekker aanstekelijk, lekker vrolijk, en fijn sfeertje, prima zanger. Eigenlijk niks op aan te merken, ik mis alleen net een bepaalde klik bij dit nummer. Nu is het niet meer dan 'best leuk!'.
Cijfer: 7,3

Oh, en over de lage cijfers... dat doe ik ook niet graag, maar het lijkt wel alsof de slechte nummers ineens bij elkaar staan. Het is niet dat ik in een negatieve bui ben ofzo, maar meer kan ik er echt niet van maken. Volgende keer beter.

ABBA is voor mij synoniem van kwaliteitsvolle hitparadepop. Zelf vind ik S.O.S. en Fernando nog net iets beter, de vocalen, arrangementen en zeer aanstekelijke melodie maken dit tot een festijn en een nummer dat ik na 35 jaar nog steeds erg graag hoor verdient een erg hoog cijfer.

Doe Maar vind ik de leukste Nederlandstalige band ooit vanwege hun originele sound op reggae-basis en spitsvondige teksten. Dit levert vanwege de tekst natuurlijk controverse op maar die baslijn en ritme vind ik geweldig en tenslotte vind ik het een geinig nummer.

Otis Redding is een fantastische zanger maar zijn versie van Satisfaction klinkt niettegenstaande de prima blazers lauwer en minder agressief dan het niet te overtreffen origineel van Rolling Stones. Dit nummer past niet goed bij hem, Otis Redding is tenslotte een soulzanger en geen rockzanger en waarom net deze cover is genomineerd is mij ook een raadsel.

Een hype inderdaad maar in het geval van Mumford & Sons is het terecht. Prima vocalen en eigen (folk)sound met banjo al moet ik dit nummer destijds meermaals beluisteren om het te waarderen.

Typisch een sixtiesband, geen baanbrekende albums maar wel verschillende prima hitsingles. Dit nummer is onverwoestbaar: rauw, puur en aanstekelijk.

Een nummer dat ik het liefst heel luid zou willen draaien na een moeilijke dag. Dit is no-noncense-rock'n roll zoals het moet zijn, lekker ruig en agressief, energiek en vrolijk, één van hun beste.

Dit lijkt wat op hun hit Love Like Blood maar komt minder uit de verf door de slechte mix waarbij de gitaren en drums teveel op de achtergrond zitten. Maar wel een degelijke song mede door de goede zang.

Je hoort duidelijk dat the Strokes beïnvloed zijn door Velvet Underground zoals de zang en gitaarsound. Aan deze legendarische band kunnen the Strokes natuurlijk niet tippen maar ik vind het wel een prima rocknummer dat blijft hangen waarbij de rauwe aanpak een pluspunt is.

Lamb kende ik vooral van dit toch wel apart nummer, ik merk dat deze band nu nog steeds actief is. Sfeervol en donker elektronisch nummer dat rustig begint waarna een jaren '90-beat wordt ingezet maar het klinkt geenszins gedateerd.

The Chills ken ik vooral van het uitstekende Heavenly Pop Hit. Dit doet mij minder ondanks de sterke baslijn en gitaar in de intro wegens gebrek aan een aansprekende melodie.

LucM schreef:
(quote)

Een 1 voor Johnny Cash? Nu ja, ik kan begrijpen als iemand het saai vindt maar 1 geef ik aan top-40-materiaal van het laagste niveau (Jordin Sparks, LMFAO, Jason Derülo, Sak Noel ...) en Johnny Cash kun je bezwaarlijk op diezelfde hoogte (of beter laagte) plaatsen.

Dat kan ik zeker, dat nummer van Johnny Cash staat inderdaad voor mij op dezelfde hoogte als de bepaalde nummers van Jordin Sparks, LMFAO, Jason Derülo, en Sak Noel. Het doet me namelijk allemaal totaal niks, en ik hoor het net zo graag (het liefst helemaal niet dus). Het is niet dat de muziek me ergert, ik vind het echter wel gewoon heel slecht, en ik kan er totaal niks mee.

1760 [0741] Crowded House - Nails In My Feet (1993)

Tja, ik weet niet precies hoe ik het moet zeggen. Instrumentaal en ook muzikaal is het eigenlijk gewoon best wel goed, maar van de zanger krijg ik om de een of andere reden de kriebels en het doet me allemaal heel erg weinig. Het solootje is in ieder geval wel fijn, maar het doet me allemaal wat nep en gemaakt aan. Vraag me niet waarom.
Cijfer: 5,5

1759 [-------] dEUS - Theme From Turnpike (1996)

De sample die in het begin wordt ingezet blijft het hele nummer dreigend rond de compositie cirkelen en is daarmee één van de grootste sfeermakers van het nummer. Want dat heeft dit nummer; het nestelt zich in je hoofd en neemt de plek van alle andere zaken voor een krappe vijf minuten in. Verontrustend, dreigend maar ook opzwepend; dit nummer is één van de interessantere die ik tot nu toe ben tegengekomen. En ook nog eens erg mooi.

1758 [1740] Jethro Tull - Bourée (1969)

Ik moet zeggen dat fluitjes op de voorgrond meestal niet echt mijn favoriete instrument zijn. Als ze me niet doen denken aan zo’n vervelende Ecuadoriaanse/Peruaanse fluitband, laten ze de sfeer wel veel te veel neigen naar ongeloofwaardig middeleeuws of zijn ze gewoon heel erg misplaatst. De laatste twee minpunten zijn hier van toepassing – zo exotisch klinkt dit niet – en daardoor komt de bass minder goed uit de verf – zonde, want het is een geweldige partij en is het geheel nogal jolig.
Cijfer: 4,8

1757 [-------] The Sisters Of Mercy - Some Kind Of Stranger (1985)

Hé kijk, nog een eenvoudig kutdeuntje vermomd in coole gitaren en een zanger die klinkt als een ongestelde walvis zodat het duister en depressief klinkt. En het duurt ook nog eens zeven minuten achter elkaar hetzelfde eentonige, geforceerde gezeik te horen krijgen! Cool!
Cijfer: 1,3

1756 [0599] UB40 - Food For Thought (1980)

Reggae is op zich nooit echt iets mis mee voor mij, maar voor mij nooit ook eigenlijk ook maar een beetje speciaal. Een lekker reggaesfeertje heeft het zeker en laidback is het ook, maar daar houdt het nogal op. Nogal saai.

1755 [1349] Dinosaur Jr. - Little Fury Things (1987)

Ongetwijfeld een groeiertje, nu nog een leuk rockliedje met geinige noise en een op een lekkere manier matige zanger. Weinig meer.

1754 [1873] Pavement - Carrot Rope (1999)

Heb alleen Crooked Rain van deze mannen, maar sinds dat een ronduit geweldig album is met enkele euforie-infuusjes en sinds dit nummer zo ongelooflijk prettig is, met zijn laidback sfeertje, heerlijke zanger (Stephen Malkmus moet wel één van de charmantste stemmen in muziekland hebben) en constante catchiness, moet ik toch weer eens naar meer op zoek. Mijn humeur is in ieder geval weer enkele meters gestegen.

1753 [0673] Robert Wyatt - Sea Song (1974)

Meneer Wyatt’s stem klinkt ronduit geweldig in dit unieke nummer met een unieke sfeer. Het klinkt warm maar toch nogal gespannen, afstandelijk maar toch emotioneel, psychedelisch maar toch natuurlijk; veel interessanter dan dit nummer wordt het nauwelijks, ook door de vele instrumentale details die erin verwerkt zitten.

1752 [1455] My Morning Jacket - Dondante (2005)

Begint ijl, als een, zoals Arrie mooi beschrijft, stille wandeling door een nachtelijk bos, maar eindigt ongelooflijk krachtig, rauw en emotioneel. Enigszins jammer van de priegelende solo, maar de eigenzinnige melodieën - vooral op het begin - compenseren dit weer, als de prachtige strijkers dit niet al doen.
Cijfer: 8,3

1751 [1366] Johan - Day Is Done (2001)

Ongelooflijk catchy popliedje met een bitterzoete ondertoon – de eenvoudige maar erg mooie tekst is in ieder geval niet de vrolijkste denkbaar - , die gelukkig ook wel straal genegeerd kan worden zodat je luidkeels mee kan zingen met het heerlijke einde met samenzang en bijbehorend gehandjeklap. Erg waardige afsluiter van deze tien.
Cijfer: 8,8

Oja, Robert Wyatt is kapot en er staat volgens mij geen waardige vervanger op joetjoep. Ik heb Spotify erbij gehaald.

Gelijk 20 in een keer:

1840 ♫ [1745] George Michael - Praying For Time (1990)

Onze beste vriend George vraagt ons te luisteren zonder vooroordelen. Dat zullen we dan maar doen. Echter, alle vooroordelen worden dubbel en dwars bevestigd met dit nummer. Toegegeven, George Michael heeft een mooie stem, maar die gebruikt ie hier met veel te veel pathos, dat ook nog eens versterkt wordt door de overdreven echo die eroverheen is gegooid. De instrumentatie blijft veilig binnen de lijntjes en is op de achtergrond gehouden, zodat het de zang niet te veel stoort. Het nummer is zo ontzettend overgeproduceerd, dat het klinkt als de muzikale equivalent van vacuüm verpakte kaasblokjes. Tenslotte bestaan de teksten uit een aantal quasi-emotionele lijnen, die verder totaal geen algehele boodschap hebben en daardoor tot holle frasen vervallen. Kortom, een typisch geval van Sky Radio-muzak van de allerhoogste plank.

1

1839 ♫ [1965] Gravenhurst - Hollow Men (2007)

Tip voor de heren van Gravenhurst: over het algemeen doet men de soundcheck voor de opname van de takes. Volgens MuMe is dit folk, maar dat hoor ik er niet echt in. Het klinkt meer als een slappe variant van grunge. Echt storend is het niet, maar de riff is nogal standaard en de zang matig. Het piano-melodietje dat er af en toe door komt fietsen is nog wel aardig, maar dat is dan ook gelijk het enige memorabele aan dit nummer.

3,5

1838 ♫ [1596] ABBA - Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight) (1979)

Laten we vooropstellen: ik heb helemaal niks met ABBA. Goed, dat is eruit, op naar dit nummer. ABBA lift hier, commercieel gezien heel slim, mee op de disco-trein. Op zich is het resultaat voor hun doen vrij aardig. De synth-melodie is namelijk simpel doch aanstekelijk (en recent nog gerecycled door Madonna) en door het hele nummer blijft de begeleiding goed. Het jammere is alleen dat er gezongen wordt. Dat gejammer hoeft voor mij echt niet en zorgt ervoor dat ik onmogelijk een voldoende kan geven.

4

1837 ♫ [1697] The Bee Gees - Tragedy (1979)

Lekker is dat: het voorgaande trio blonk al niet uit in kwaliteit, krijgen we ook nog The Bee Gees. Op zich zit het muzikaal gezien best prima in elkaar en zou dus wel hoger verdienen dan een 1, ware het niet dat ik serieus de behoefte krijg om alles binnen een straal van 10 meter om mij heen in elkaar te meppen, als ik langer dan een halve minuut naar de castratenzang van de gebroeders Gibb moet luisteren...

1

1836 ♫ [0666] The White Stripes - Fell In Love With A Girl (2001)

The White Stripes maakten destijds wel indruk op mij en mn vrienden. Echter, dit nummer is niet zo heel bijzonder. De belangrijkste kwaliteit van Jack White is zijn constructieve doch catchy riffs. Die zijn hier compleet afwezig. Gelukkig houden ze het wel lekker kort en bondig.

4,5

1835 ♫ [1471] Jacques Brel - Ces Gens-Là (1966)

Als de volleerde raconteur die hij is, brengt Brel dit nummer met overtuigende retoriek en voldoende dramatiek in de stem. Helaas is mijn Frans niet goed genoeg om het verhaal precies te volgen zonder tekstboek. Daardoor lukt het Brel niet het hele nummer mijn aandacht erbij te houden, al zijn de vocale prestaties zeker het noemen waard.

6,5

1834 ♫ [1563] Bettie Serveert - Palomine (1994)

Bettie Serveert behoort tot de beter gewaardeerde Nederpop-bands. Behalve dit nummer ken ik niets van ze. Dit nummer behoort echter wel tot de betere in het poprock-genre, zeker voor Nederlandse begrippen. Mooie, dromerige begeleiding, goede zang en er wordt mooi naar een climax toegewerkt. Moet ik eens wat meer van beluisteren.

8

1833 ♫ [1391] Cuby & The Blizzards - Window Of My Eyes (1968)

Ah nog een nederpopklassieker. Alhoewel zeker niet het beste van Harry Muskee en de zijnen, zeker een fijn nummer. Mooie melancholische piano, lekkere gitaar en de stem van Muskee doet het altijd goed bij mij.

8,5

1832 ♫ [-------] Chris Isaak - Dancin' (1985)

Vooraf had ik hier een beetje vrees voor; aangezien ik de laatste tijd genoeg 80's-meuk heb gehoord. Echter, valt dit alleszins mee. Op een of andere manier roept dit een associatie op met Time of the Season van The Zombies, zeker geen verkeerde associatie. De instrumentatie en de zang zijn goed op elkaar ingesteld. 80's pop zal nooit echt mijn genre worden, maar daarbinnen hoort dit wel tot de betere resultaten daarvan.

7

1831 ♫ [1841] Paolo Conte - Sotto Le Stelle Del Jazz (1987)

Paolo Conte is vooral bekend om zijn neuzelige zang. Ik heb een verzamelaar van hem, die ik nooit meer beluister. De muziek is namelijk wel aardig, maar voornamelijk als achtergrondmuziek, het kabbelt namelijk iets te veel naar mijn mening. Dit is wel een van zijn aardigere nummers, maar erg bijzonder is het ook niet.

6,5

1830 ♫ [0978] Tindersticks - All The Love (2008)

Tindersticks is een band in de categorie: 'geprobeerd maar niets geworden'. In principe zou dit mij wel moeten liggen, maar dit nummer demonstreert mij wel weer waarom het mij niet pakt. De slepende, minimale begeleiding is wel mooi, maar de zanger heeft een te saaie stem om het echt tot vervoering te brengen en de achtergrondzang doet het ook niet helemaal voor mij. Doe mij in dit genre dan maar Low of Red House Painters...

6

1829 ♫ [-------] The White Stripes - You Don't Know What Love Is (You Just Do As You're Told) (2007)

Zijn ze weer, The White Stripes. Dit nummer is iets beter dan het vorige, de riff is vooral veel sterker, maar het is nog steeds niet echt boeiend. Dat komt met name doordat de zang veel te zoetsappig is voor de muziek van The White Stripes. Jammer, want deze band heeft zo veel betere nummers dan die 2 die net zijn langs gekomen.

5,5

1828 ♫ [-------] Modern Eon - Mechanic (1981)

Een nummer uit de generatie van '81, een erg sterk jaar voor de post-punk. Dit is een typisch nummer uit die periode, met een gejaagde, ietwat duistere begeleiding en hese zang. Hoewel het zeker een goed nummer is, bestaan er in het genre veel betere nummers.

7

1827 ♫ [-------] Herbert Grönemeyer - Halt Mich (1988)

Dit nummer is toch een stuk minder dan ik dacht, zo bij herbeluistering. Ik snap de vergelijking met Marco Borsato wel. Dit klinkt behoorlijk glad en die saxofoon zo tegen het einde is wel erg fout, al heeft Herbert Grönemeyer wel veel meer klasse dan Borsato. Ik houd het toch maar bij het album Mensch, dat veel rauwer klinkt.

4

1826 ♫ [1857] Counting Crows - Round Here (1993)

Bij beluistering van dit nummer kan ik wederom vaststellen dat de zanger van deze band een enorme zeikstem heeft. De instrumentatie is niet slecht, maar wel heel veilig binnen de lijnen allemaal. Met het risico om cliché te worden, maar toch: dit zou ik met liefde doorverwijzen naar de SkyRadio top 2000.

3

1825 ♫ [-------] Bryan Ferry - Don't Stop The Dance (1985)

Het hebbend over 80's pop, krijgen we een vrucht daarvan voor de kiezen die ik wel erg kan waarderen. Natuurlijk is de productie erg glad, maar de flair van Bryan Ferry stuwt dit nummer omhoog. Voeg daarbij het subtiele samenspel van gitaar, piano en saxofoon en de zwalkende dansbaarheid en we kunnen wel stellen dat we hier te maken met een ongekend hoogtepunt binnen het genre.

9

1824 ♫ [0997] Clan Of Xymox - Louise (1986)

Na Nederpop uit de 90's en 60's, nu een variant uit de 80's. Clan of Xymox heeft duidelijk goed geluisterd naar de grote namen binnen het wave-genre. Ik moet zeggen dat het instrumentaal erg goed in elkaar zit. De begeleiding is minimaal, rond 1:00 zelfs alleen drums: kick-snare-kick-snare, maar zet een duistere sfeer neer. Groot minpunt is echter de zang: die is niet alleen erg matig en droog, maar ook nog eens met een zwaar accent. Met een fatsoenlijke zanger zou dit zo 1,5 a 2 punten hoger scoren.

7

1823 ♫ [0986] New Order - Dreams Never End (1980)

Als fervent Joy Division-liefhebber heb ik een beetje een haat/liefde-verhouding met New Order. Bij sommige nummers zijn erg sterk, maar sommige zijn ook tenenkrommend slecht. Dit is een nummer van Movement, waar het geluid van JD nog duidelijk doorklinkt. De fenomenale ritme-sectie is ook hier weer aanwezig, al klinkt het wel wat opgewekter dan JD (toegegeven, daar is ook niet veel voor nodig). Daar komt bij dat ik Ian Curtis een veel betere zanger vind dan Bernard Sumner. Dit is gewoon wel een goed nummer, maar het mist een beetje de magie van Joy Division. Ik beloof bij deze dat ik bij de volgende New Order-nummers geen vergelijking meer zal maken...

7,5

1822 ♫ [1669] Los Lobos - Kiko And The Lavender Moon (1992)

Ik moet eerlijk toegeven dat ik Los Lobos alleen maar ken van de feestkraker La Bamba. Dit klinkt heel anders. De muziek is heeft wel een lekkere vibe, door de laidback, minimale begeleiding. Het klinkt als een stoffige autorit door New Mexico. Gaat op het luisterlijstje.

8,5

1821 ♫ [-------] Fleetwood Mac - Storms (1979)

Een nummer uit mijn minst favoriete periode van Fleetwood Mac, waarin ze ondanks alle aanwezige muzikale en compositionele vaardigheden, ervoor kozen om alleen maar veilige susliedjes te maken. Daar valt dit nummer ook onder. Het zit muzikaal allemaal goed in elkaar en is zeker niet onaangenaam om te horen, maar zo braaf allemaal. Het is haast niet voor te stellen dat dezelfde naam draagt als de band die ons intense, psychedelische meesterwerken als Dragonfly en Green Manalishi schonk...

6

Hieronder trouwens de vervangingen voor de dode linkjes:

YouTube - Praying For Time - George Michael - Rare Video
YouTube - Modern Eon - Mechanic (1981)
YouTube - Fleetwood Mac - Storms

George Michael, Abba, de Bee Gees, Herbert Grönemeyer en ook nog eens Counting Crows een (ruime) onvoldoende..

En doet meneer Scientist nog mee? Vond zijn stukken erg leuk.

Even voor de duidelijkheid: zowel Praying for Time als Round Here worden echt niet gedraaid op Sky Radio. Was het maar waar.

Maar het is eenmaal een trend om alles wat gepolijst is af te doen als "Skyradio-muzak", Arrie.

Ik vraag mij af wat Titmeister dan moet denken van de huidige top-40. Daarmee vergeleken brengen George Michael, Abba en Bee Gees toch wel kwaliteit.

Gepolijste muziek kan voor mij in die zin dat het productioneel erg verzorgd is maar aalgladde of gelikte muziek waarbij alle ziel of emotie eruit wordt gehaald kan niet meer.

Het niveau van de MuMe top-2000 vind ik wel hoog, alleen zijn sommige artiesten met een minder goed nummer vertegenwoordigd (in dit geval bv. Manic Street Preachers, Otis Redding, the Chills).

Titmeister schreef:

1821 ♫ [-------] Fleetwood Mac - Storms (1979)

Een nummer uit mijn minst favoriete periode van Fleetwood Mac, waarin ze ondanks alle aanwezige muzikale en compositionele vaardigheden, ervoor kozen om alleen maar veilige susliedjes te maken. Daar valt dit nummer ook onder. Het zit muzikaal allemaal goed in elkaar en is zeker niet onaangenaam om te horen, maar zo braaf allemaal. Het is haast niet voor te stellen dat dezelfde naam draagt als de band die ons intense, psychedelische meesterwerken als Dragonfly en Green Manalishi schonk...

6

U bent onbekend met het album Tusk?

Ik zou deze lijst ook graag willen bespreken, maar met die andere lijsten heb ik er echt te weinig tijd voor.

LucM schreef:
Ik vraag mij af wat Titmeister dan moet denken van de huidige top-40. Daarmee vergeleken brengen George Michael, Abba en Bee Gees toch wel kwaliteit.

Gepolijste muziek kan voor mij in die zin dat het productioneel erg verzorgd is maar aalgladde of gelikte muziek waarbij alle ziel of emotie eruit wordt gehaald kan niet meer.

Het niveau van de MuMe top-2000 vind ik wel hoog, alleen zijn sommige artiesten met een minder goed nummer vertegenwoordigd (in dit geval bv. Manic Street Preachers, Otis Redding, the Chills).

Matig, maar daar hebben we het hier ook niet over. Gelieve dus op te houden met continue de huidige top 40 erbij te halen. Dat is namelijk een compleet andere maatstaf; we hebben het hier over een lijst, die volgens een aanzienlijke groep muziekliefhebbers wordt gezien als de rangschikking van de 2000 beste nummers ooit. Dan vind ik dat ik wel wat kritischer kan zijn, dan bij het bespreken van de verzamelplaats voor wegwerppopsterretjes die de huidige top 40 heet. Overigens vind ik deze nummers van George Michael en The Bee Gees echt beroerd slecht, ik denk dat ik 90% van de huidige top 40 beter vind.

Om nog ff toe te lichten, er is een aantal dingen in muziek waar ik echt een gruwelijke hekel aan heb:

- Vocale acrobatiek, en dan met name hoge en lange uithalen.
- Hoge stemmen in het algemeen en in het bijzonder hoge mannenstemmen.
- Overproductie, zowel het compleet wegschaven van alle randjes (zie George Michael), als het verzuipen van elke vorm van muziek in een muur van effecten (zie My Bloody Valentine).
- Overdreven pathos en galm in zowel instrumentatie als zang.
- Stompzinnig geram op instrumenten, zonder dat er enig idee achter zit.

Natuurlijk is er voor alles een uitzondering, maar muziek die één of meerdere van deze elementen in zich heeft, kan het al snel vergeten een hoog cijfer van mij te krijgen. Helaas zijn er genoeg nummers in de MuMe-ladder die dit in zich hebben, vandaar ook dat ik redelijk wat onvoldoendes uit heb gedeeld. Dat weet ik van mezelf, daarom heb ik ook vooraf gewaarschuwd dat mijn waarderingen lager uit zouden pakken dan die van anderen...

kaztor schreef:
(quote)

U bent onbekend met het album Tusk?

Ik zou deze lijst ook graag willen bespreken, maar met die andere lijsten heb ik er echt te weinig tijd voor.

Zeker, staan een paar aardige nummers op, maar over het algemeen redelijk saai. Overigens kun je beter deze lijst luisteren dan de top 40, want ja, het niveau is hier idd een stuk hoger (en nu wil ik geen woord over de top 40 meer horen in dit topic!)

Arrie schreef:
Even voor de duidelijkheid: zowel Praying for Time als Round Here worden echt niet gedraaid op Sky Radio. Was het maar waar.

Gemis in de programmering dan

Titmeister schreef:
die volgens een aanzienlijke groep muziekliefhebbers wordt gezien als de rangschikking van de 2000 beste nummers ooit.
Zou er ook maar iemand zijn die dat denkt?

I Put A Spell On You van Screamin' Jay Hawkins is btw ook kapot; werkende link.

Arrie schreef:

maar Otis zingt hier nog matiger dan normaal, en verpest het voor mij. Klinkt net alsof ie slecht bij stem is, en dat kan niet de bedoeling zijn.

Nu ik naar dit nummer luister, hoor ik ook meteen wat het probleem is met deze band: de zanger. Veel slechter kan het niet. Nu snap ik wel dat het zou moeten passen bij de rauwe rock, maar zo rauw is het verder niet. Gemiste kans dus. Het is gewoon een ongecompliceerd rockliedje, dat eigenlijk niet echt rockt, maar gewoon een aanstekelijk refrein heeft. Alsof het een popliedje is, of van die foute jaren '80-rock. Ah, 1980, vandaar. Dan nog een saaie gitaarsolo. Als ze een wat normalere zanger hadden gehad, zou het misschien nog wel meer pop dan rock zijn. Wel matige pop, helaas. Een beetje à la Bon Jovi, die weten ook niet echt te rocken en hebben altijd van die hitgevoelige refreinen.

Pff, en het niveau gaat weer omlaag met de zwaar overgewaardeerde Strokes. Niet echt een sterk rijtje, zeg. Ongecompliceerde rock, ja, en dat kan inderdaad heel leuk zijn, maar de muziek van The Strokes heeft helemaal niks in zich. Eentonig, melodieloos, slecht geproduceerd, matige zang. En waar is die gitaarsolo in godsnaam voor nodig?
Cijfer: 2

En ik denken dat wij een overeenkomstige smaak hadden. Hier kraak je favoriete nummers erg af.
Otis Redding een slechte stem? Luister jij een chipmunksversie ofzo?
Over AC/DC, ok, over de zang kan ik nog in komen, die is wat schreeuwerig. Maar dat valt allemaal ook nog wel mee. Maar AC/DC is heel anders dan foute jaren 80 rock. Dit is fantastische classic rock, lekker vol geluid en die gitaarsolo is juist lekker. Net als het hele nummer. Jammer dat je het niet waardeert. Misschien waardeer je Bon Scott meer. Maar als je Back In Black nog niet geluisterd hebt dan mis je toch het op een na beste album uit de muziekgeschiedenis. AC/DC met Bon Jovi vergelijken is ook nog eens pijnlijk.
En The Strokes. Eentonig, melodieloos, slecht geproduceert, matige zang. Alles is het tegenovergestelde. Ik denk dat er eerder iets mis is aan je oren. Want geen geweldige melodie horen in dit nummer is knap.

LucM schreef:
1680
Een nummer dat ik het liefst heel luid zou willen draaien na een moeilijke dag. Dit is no-noncense-rock'n roll zoals het zou moet zijn, lekker ruig en agressief, energiek en vrolijk, één van hun beste.

Je hoort duidelijk dat the Strokes beïnvloed zijn door Velvet Underground zoals de zang en gitaarsound. Aan deze legendarische band kunnen the Strokes natuurlijk niet tippen maar ik vind het wel een prima rocknummer dat blijft hangen waarbij de rauwe aanpak een pluspunt is.

Jij snapt het

Snoeperd schreef:
(quote)

En ik denken dat wij een overeenkomstige smaak hadden. Hier kraak je favoriete nummers erg af.
Otis Redding een slechte stem? Luister jij een chipmunksversie ofzo?
Over AC/DC, ok, over de zang kan ik nog in komen, die is wat schreeuwerig. Maar dat valt allemaal ook nog wel mee. Maar AC/DC is heel anders dan foute jaren 80 rock. Dit is fantastische classic rock, lekker vol geluid en die gitaarsolo is juist lekker. Net als het hele nummer. Jammer dat je het niet waardeert. Misschien waardeer je Bon Scott meer. Maar als je Back In Black nog niet geluisterd hebt dan mis je toch het op een na beste album uit de muziekgeschiedenis. AC/DC met Bon Jovi vergelijken is ook nog eens pijnlijk.
En The Strokes. Eentonig, melodieloos, slecht geproduceert, matige zang. Alles is het tegenovergestelde. Ik denk dat er eerder iets mis is aan je oren. Want geen geweldige melodie horen in dit nummer is knap.

Je dacht serieus dat wij een overeenkomstige smaak hebben? Niet bepaald. Ik acht de kans dat ik Back in Black het op een na beste album uit de muziekgeschiedenis vindt bijzonder klein. Ik denk ook niet dat ik veel mis, behalve het meestverkochte rockalbum dan, maar dat is iets heel anders. Het klinkt in mijn oren ook nogal als rock in een commercieel jasje, dus die verkoopcijfers verbazen me niet.

chevy93 schreef:
(quote)
Zou er ook maar iemand zijn die dat denkt?

Niet mierenneuken, je snapt mn punt

Snoeperd schreef:

Ok melodieloos is het nummer zeker niet, en de productie valt ook wel mee, maar op die andere 2 punten moet ik Arrie gelijk geven. Ik bedoel, ik ben ook een liefhebber van Bob Dylan, maar ik ga niet beweren dat hij goed kan zingen...

Titmeister schreef:
Matig, maar daar hebben we het hier ook niet over. Gelieve dus op te houden met continue de huidige top 40 erbij te halen. Dat is namelijk een compleet andere maatstaf; we hebben het hier over een lijst, die volgens een aanzienlijke groep muziekliefhebbers wordt gezien als de rangschikking van de 2000 beste nummers ooit. Dan vind ik dat ik wel wat kritischer kan zijn, dan bij het bespreken van de verzamelplaats voor wegwerppopsterretjes die de huidige top 40 heet. Overigens vind ik deze nummers van George Michael en The Bee Gees echt beroerd slecht, ik denk dat ik 90% van de huidige top 40 beter vind.

De huidige top-40 vertegenwoordigt toch veel meer mensen dan de MuMe top-2000 dat maar door een selecte groep wordt samengesteld. Zowat de helft van de artiesten of nummers in die lijst is bij het grote publiek onbekend. Ook voor mij waren sommige nummers onbekend maar hierdoor leer ik juist onontdekte parels kennen zoals o.a. Shearwater.
En nummers als Praying for Time en Tragedy bevatten meer diepgang dan 90% van de huidige popdeuntjes in de top-40. Wat Bob Dylan betreft ben ik het wel eens.

LucM schreef:
(quote)

De huidige top-40 vertegenwoordigt toch veel meer mensen dan de MuMe top-2000 dat maar door een selecte groep wordt samengesteld. Zowat de helft van de artiesten of nummers is bij het grote publiek onbekend. Ook voor mij waren sommige nummers onbekend maar hierdoor leer ik juist onontdekte parels kennen zoals o.a. Shearwater.

Nogmaals, het gaat hier om de MuMe top 2000, dus de top 40 erbij halen is totaal irrelevant. Elke keer de top 40 erbij halen begint echt ronduit irritant te worden. Je gaat een culinair recensent die een restaurant bekritiseert toch ook niet pareren met: 'Ja, maar het heeft toch meer kwaliteit dan McDonalds-voer.' Natuurlijk heeft het dat, maar is zit een verschil tussen verwachte waarde en daadwerkelijke waarde. Eveneens kun je het iemand moeilijk kwalijk nemen dat ie een simpele hamburger bij de Mac prefereert boven met veel pathos gekookt voedsel met hoge kwaliteit ingrediënten, maar dat hem totaal niet smaakt. Enfin, mijn punt is duidelijk, ik erger me gewoon mateloos aan dat gezeik over de huidige top 40-muziek.

En nummers als Praying for Time en Tragedy bevatten meer diepgang dan 90% van de huidige popdeuntjes in de top-40.

Jouw mening, geen feit.

Als je de tekst van Tragedy leest is het nog best aardig, maar de uitvoering is toch wel vrij belachelijk. Het zou hier ook niet in de buurt van een voldoende komen. Praying for Time vind ik dan wel weer mooi.

Arrie schreef:
(quote)

Je dacht serieus dat wij een overeenkomstige smaak hebben? Niet bepaald. Ik acht de kans dat ik Back in Black het op een na beste album uit de muziekgeschiedenis vindt bijzonder klein. Ik denk ook niet dat ik veel mis, behalve het meestverkochte rockalbum dan, maar dat is iets heel anders. Het klinkt in mijn oren ook nogal als rock in een commercieel jasje, dus die verkoopcijfers verbazen me niet.

Over die overeenkomstige smaak. Als ik naar jouw top 10 kijk zie ik 8 albums die ik ook erg waardeer en net als jou kan ik sommige commerciële muziek ook waarderen. Dus daarom

Over AC/DC, je luistert nu wel naar het nummer dat het meest pop is. Maar als je nummers als Hells Bells en Let Me Put My Love Into You hoort dan hoor je al dat dit totaal geen commerciële muziek is. En op één nummer baseren dat een album niets voor je is is ook een beetje zielig.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:14 uur

geplaatst: vandaag om 19:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.