MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
Arrie schreef:
die weten ook niet echt te rocken en hebben altijd van die hitgevoelige refreinen.
Ik heb respect voor je (non )-smaak, maar hier kan ik dus echt niet aan. AC/DC "niet echt rocken"... . Wat versta jij wel onder "echt rocken" dan? Als je harder rockt dan AC/DC, ben je aan het metalen.

Ach Arrie laat die Chevy maar hoor, als jij nu gewoon heel stilletjes wegsluipt en je 2 maanden verstopt is iedereen het al weer vergeten

Onweerwolf
hoi123 schreef:
Oja, Robert Wyatt is kapot en er staat volgens mij geen waardige vervanger op joetjoep. Ik heb Spotify erbij gehaald.

Heb je daar toevallig ook nog een linkje van?

Onweerwolf
chevy93 schreef:
(quote)
Zou er ook maar iemand zijn die dat denkt?

Het is wel het doel van het hele gebeuren.

Onweerwolf
herman schreef:
Als je de tekst van Tragedy leest is het nog best aardig, maar de uitvoering is toch wel vrij belachelijk. Het zou hier ook niet in de buurt van een voldoende komen. Praying for Time vind ik dan wel weer mooi.

Ik vind Tragedy dan weer een fantastisch nummer. Mijn allereerste CD ooit was The Very Best of The Bee Gees. Grijsgedraaid!

Onweerwolf
chevy93 schreef:
(quote)
Ik heb respect voor je (non )-smaak, maar hier kan ik dus echt niet aan. AC/DC "niet echt rocken"... . Wat versta jij wel onder "echt rocken" dan? Als je harder rockt dan AC/DC, ben je aan het metalen.

Dat ben ik wel met je eens ja.

Snoeperd schreef:
(quote)

En op één nummer baseren dat een album niets voor je is is ook een beetje zielig.

Je dacht dat ik dat alleen op dat nummer baseerde?

chevy93 schreef:
(quote)

Zal wel net het verkeerde nummer van AC/DC zijn geweest dan...

Ja, ik denk dat je beter de echte rauwe rock kunt proberen. Alles tot aan Back In Black dus. Daar hebben ze ook nog de legende Bon Scott als zanger. Die schreeuwt wat minder. Beginnen met Highway to Hell en daarna Let There Be Rock. Maar aan je reacties te zien denk ik niet dat je iets van ze gaat luisteren.

AC/DC vond ik ook beter met Bon Scott als zanger. Met Brian Johnson hebben ze nog één prima album uitgebracht (Back in Black), nadien werd het minder.

Schreeuwen vind ik niet erg hoor, ik vind die zanger van Back in Black gewoon echt nergens naar klinken, die heeft echt een heel lelijk stemgeluid. En Snoeperd, ik sta overal voor open, al heb ik wel nog heel veel dingen die ik nog eens wil beluisteren, dus wat dat betreft kan het nog wel even duren inderdaad.

1670 [-------] Lucifer - House For Sale (1975)

House For Sale is een klassieker van eigen bodem. Hij zal zeker hoog in de Radio 2 Top 2000 staan. Fijn dat dit nummer hier ook in staat. Het is altijd leuk een aardig gehalte nummers van eigen bodem in de lijst te hebben en daarbij vind ik dat dit nummer er gewoon in hoort. En natuurlijk gaat het vooral om het refrein. Het refrein is er een die je meteen herkent. Dat is niet omdat het irritant is, het is juist prachtig, fenomenaal. De piano begeleiding roept extra sfeer op. Ik kan zo zeggen dat dit een van de beste nummers van eigen bodem is. Op dit nummer na hebben ze voor de rest niet al te veel gepresteerd maar met een nummer als deze heb je al eeuwigheidswaarde.

1669 [1552] The Raconteurs - Broken Boy Soldier (2006)

The Raconteurs is het tweede bandje van de Raconteurs. Ze lijken wat succesvoller in deze top 2000 als The White Stripes. Ze zijn relatief onbekender maar staan er toch met 2 nummers in. De White Stripes met 3 terwijl die band een stuk groter is. Ik vind het zelf ook belachelijk dat dit nummer het wel haalt en popparel Hotel Yorba van White Stripes niet. ( Mijn nominatie dit jaar.) Dit nummer vind ik niet heel goed. De productie is slecht. Hoe Jack White zingt valt me een beetje tegen. Pluspunten aan het nummer zijn de rake compositie en instrumentatie die nog wel goed zijn. Het tweede nummer dat nog langs gaat komen is een stuk beter.

Cijfer: 7,3

1668 [-------] Wolfmother - Woman (2006)

Wolfmother staat voor ruige jaren 70-rock. Maar dan gemaakt in 2006. Ze zien er ook uit als gasten uit de jaren 70. Er zijn veel vergelijkingen, bijvoorbeeld met Led Zeppelin en Black Sabbath. Dit nummer is hun bekendste denk ik, en ik vind het ook het beste. Woman is een moddervet nummer dat aan werkelijk alle kanten rockt. Het is ongecontroleerd en schokkerig, maar o zo heerlijk. Tel daar een fijn refreintje bij op en een fantastische zanger die ontzettend veel bereik heeft en je hebt een topnummer. Ik heb dan ook nog nooit zo'n spetterend en explosief optreden gezien als op Pinkpop dit jaar. Ze speelden het hele publiek plat.

1667 [-------] Snow Patrol & Martha Wainwright - Set The Fire To The Third Bar (2006)

Snow Patrol zal nooit echt een favoriet worden van mij, maar toch is het allemaal wel aardig. De nieuwe single bijvoorbeeld. Die is bijzonder goed. Ik ben toch wel benieuwd naar dit duet, ik ken het nog niet. En het valt verschrikkelijk tegen. Het is zo ontzettend saai. Ook het einde waar het tempo ietsje wordt opgevoerd is gewoon slecht. Wat een gezapig nummer dat geen kant op gaat is dit. Ik deel weer eens een onvoldoende uit.

Cijfer: 4,5

1666 [1237] Townes Van Zandt - Fare Thee Well, Miss Carousel (1960)

Townes van Zandt is een van mijn favoriete Singer-Songwriters, al baseer ik dat wel op één album. Maar dat album is dan meteen ongelooflijk mooi. Op zijn titelloze album staan een rij klassiekers om u tegen te zeggen. Dit is er één van. Op dit nummer heeft hij van zulke prachtige breekbare zang dat het gewoon ontroerend mooi is. Daarnaast is het ook nog lekker uptempo wat het nummer en eigenlijk ook het hele album goed doet. Dat soms nog wel een te lage snelheid heeft. Townes van Zandt heeft met Fare Thee Well, Miss Caroussel een ongekend mooi Singer-Songwriter klassieker geschreven.

Cijfer: 9,5

1665 [1479] Tom Waits - 16 Shells From A Thirty-Ought-Six (1983)

Een nummer van Tom Waits is voor mij altijd raak. Die man kan weinig fout doen tot nu toe bij mij. Ieder nummer laat indruk op me achter.
Dit nummer van het album Swordfishtrombones is daar geen uitzondering op. Hij laat op dit nummer even horen wat een geweldige strot ie heeft. Hij haalt meerder malen uit en dat klinkt geweldig. De hele drive van het nummer is ook fijn. Ik denk dat velen het met me eens zijn dat Tom Waits een van de beste mannelijke zangers is. Zijn doorrookte stem heeft een stempel gedrukt in de muziekgeschiedenis.

Cijfer: 8,3

1664 [1918] Blackfield - This Killer (2007)

Ik had verwacht na het geweldige Blackfield geen nummer van Blackfield meer tegen te komen. Dit voelt dan ook een beetje als mosterd na de maaltijd. Het nummer is aardig met het ingetogen maar mooie refrein maar kan geen enkel moment tippen aan Blackfield.

Cijfer: 7,8

1663 [0713] Belle & Sebastian - Lazy Line Painter Jane (1997)

Belle & Sebastian heb ik nog nooit geluisterd, ondanks alle positieve reacties die ik lees hier. En nu ik dit nummer hoort denk ik dat dit helemaal in mijn straatje ligt. Ik hou van duetten tussen man en vrouw. Alle twee de stemmen bekoren mij en ze passen ook nog eens bij elkaar. Een opgewekt popnummer van de buitencategorie naar mijn mening.

Cijfer: 8,5

1662 [1138] Garbage - Stupid Girl (1995)

Stupid Girl is aan alle kanten een sympathiek nummer. Het nummer heeft een fijn geluid. Het rockt en heeft een haarfijne productie. De zangeres is erg leuk en heeft een goede niet al te bijzondere stem. Daarbij vind ik de clip ook nog eens erg mooi. Stupid Girl van Garbage is een fijn poprocknummer. Vooral het geluid van deze band bevalt mij wel.

Cijfer: 7,8

1661 [0991] Tim Hardin - If I Were A Carpenter (1967)

Singer-Songwriters komen vaak genoeg voorbij in de ladder. Dit jaren '60 nummer is hoe ik ze graag wil horen. Rustig, met wat leuke instrumentatie op de achtergrond en voor de rest de focus op de zanger. Die vaak mooi uit de hoek komt. Ik hou dit stukje kort maar krachtig. Gewoon erg goed.

Cijfer: 8

Inderdaad een klassieker, het was dat jaar een grote hit maar dit nummer blijft overeind, heel mooie intro en mooi gezongen met een melodie die blijft hangen.

The Raconteurs is een hobby-bandje van Jack White maar blijkt bijna zo populair te zijn als White Stripes. Dit klinkt een stuk meer folky en poppy dan White Stripes waarbij de violen het nummer dragen maar Jack White hoor ik liever met zijn normale stem zingen.
Cijfer: 7

Een stevig en energiek rocknummer maar het lijkt erg veel op Led Zeppelin en die deden dat eerder en beter. Origineel is het dus allesbehalve maar dit nummer kan voor mij nog.
Cijfer: 6,5

1667 [-------] Snow Patrol & Martha Wainwright - Set The Fire To The Third Bar (2006)
De nummers van Snow Patrol blijken minder houdbaar te zijn dat ik dacht (zie Say Yes, met een 5 was ik nog mild). Dit duet vind ik beter en sfeervoller maar ook hier slaat de verveling na een tijdje toe, het nummer mist wat kleur.
Cijfer: 6

Dan liever deze singer-songwriter waarvan ik 2 albums dit jaar veelvuldig heb beluisterd en nog geen sprake is van verveling. Vlot folky nummer met prachtige tekst en aangename breekbare zang. Het nummer dateert overigens van 1969.
Cijfer: 9

Een artiest en album waar de klik pas na lange tijd kwam maar Tom Waits heeft een unieke doorrookte stem en het nummer zelf is erg origineel, met name het ritme en percussie.

Degelijke rockballad, goed gebracht en sfeervol maar het is voor mij wat te standaard.

Dit nummer staat enkel op hun gelijknamige EP en bezit ik niet. Het klinkt wat minder folky dan hun werk op hun eerste albums maar ik vind het een aangename en vlotte popsong dat naar het einde wat steviger rockt met fijne stemmen waarbij de natuurlijke productie ook een pluspunt is.

Radiovriendelijke powerpop met een snufje elektronica en de zwoele stem van Shirley Manson. Vind het nog steeds een erg leuk nummer, dit is geen wegwerppop.

In de jaren '60 was er nog weinig succes weggelegd voor singer-songwriters (buiten Bob Dylan en Donovan) maar ze brachten tijdloze popparels zoals dit vaak gecoverd nummer (o.a. door Four Tops) met mooie fluwelen stem gezongen.

Sorry hoor, maar dat filmpje van Broken Boy Soldier is ook van behoorlijk matige kwaliteit. Probeer deze anders eens, of deze.

Broken Boy Soldier is mijn allerfavorietste nummer van Jack White ooit. 'I'm going back to school today/ but I'm dropping myself off...'

Dat klinkt al een stuk beter. Toch wel een heel lekker nummer als ik er zo over nadenk.

Arrie schreef:
Zal wel net het verkeerde nummer van AC/DC zijn geweest dan...
Laten we het daar maar op houden dan. Voor de rest verwijs ik graag naar de tips die jou ten deel gevallen zijn. En "overal voor open staan" betekent in de realiteit vaak "van uitstel komt afstel". Zo ervaar ik het ten minste.

Onweerwolf
Snoeperd schreef:
dode link voor Aretha Franklin

Spanish Harlem

hoi123 schreef:
I Put A Spell On You van Screamin' Jay Hawkins is btw ook kapot; werkende link.

Sandokan-veld schreef:
Sorry hoor, maar dat filmpje van Broken Boy Soldier is ook van behoorlijk matige kwaliteit. Probeer deze anders eens, of deze.

Aangepast!

1820 ♫ [-------] James - Sit Down (1989)

Je kan veel van deze zanger zeggen, maar niet dat ie geen zelfkennis heeft. 'I sing myself to sleep' opent hij dit nummer mee, en inderdaad, wat is dit nummer slaapverwekkend, met zn playmobilriffje en zn nietszeggende zang en tekst. Niet storend ofzo, maar gewoon ontzettend saaaaaaaai.

3

1819 ♫ [1798] The Rolling Stones - Play With Fire (1965)

Dan krijgen we een ballade van de Stones. Niet echt hun sterkste kant, want deze vervallen nogal eens in zeikgolven. Gelukkig blijft dat hier uit, dit nummer klinkt redelijk ingetogen. Echt een heel bijzonder nummer is het niet, zowel instrumentaal als tekstueel, maar het is wel aardig.

6,5

1818 ♫ [1090] Pigbag - Papa's Got A Brand New Pigbag (1981)

Pa-pa pa-pa pa-pa-pa-pa! Wat een ontzettend lekker nummer is dit toch, ken weinig nummers waar de swing zo in zit als dit nummer. Jammer dat deze band verder niks noemenswaardigs heeft gefabriceerd. Dan maar verder met rondjes dansen op dit nummer

9,5

1817 ♫ [-------] Status Quo - Pictures Of Matchstick Men (1968)

Ah een nummer van Status Quo, voordat ze 3 akkoorden-stamprock maakten. Dit is toch beter aan te horen. Het past perfect tussen de Britse psychedelische pop van die periode, al hoort niet bepaald tot de voorhoede daarvan. Daarvoor mist het een pakkende melodie en is het geluid iets te rommelig. Een krappe voldoende.

5,5

1816 ♫ [-------] ABBA - The Winner Takes It All (1980)

Zijn ze weer, Zweden´s grootste exportproduct: Agnetha, Benny, Björn en (A)Frida. Klinkt als een reeks IKEA-kasten, met dien verstande dat IKEA-kasten muzikaal gezien interessanter zijn dan dit. Ongelofelijk, wat een gekweel en de begeleiding wordt nergens ook maar een beetje interessant. En dan die serieuze koppen erbij! Wat mij betreft wordt het complete oeuvre van ABBA ter beschikking gesteld aan een hermetisch afgesloten instituut voor songfestival-fanaten, zodat ik er niet meer mee lastiggevallen word...

2

1815 ♫ [-------] Joan Armatrading - Rosie (1980)

Dit nummer kende ik nog niet. Het klinkt wel grappig, met dat reggae-achtige ritme en leuke intermezzo's. Echt pakken doet het me niet, daarvoor past de stem van Armatrading niet helemaal bij het nummer.

7

1814 ♫ [1811] The Associates - Even Dogs In The Wild (1980)

Ah, The Associates, een leuk 80's-bandje. Dit nummer is zeker niet hun beste, maar heeft wel een aanstekelijk ritme. Het refrein is iets te galmend naar mijn smaak, maar al met al wel een aardig nummer.

7

1813 ♫ [-------] Pearl Jam - In My Tree (1996)

Vroeger vond ik Pearl Jam nog wel aardig, tegenwoordig heb ik erg weinig met ze. Echter, sommige nummers van ze, daar hoor ik nog wel aan wat er goed aan is. Dit nummer, daarentegen, is vooral een grijze brij rockmuziek met daarvoor de geconstipeerde zang van Eddie Vedder. Daar bedank ik graag voor!

3,5

1812 ♫ [1199] Blackfield - Blackfield (2004)

2e keer Blackfield, deze is iets beter dan de vorige. Het voordeel is dat Aviv Geffen hier niet op zingt. Het grote probleem van Blackfield blijft, dat het toch een beetje Porcupine Tree-light is. Ze hebben wel een aantal goede nummers, maar het merendeel blijft hangen in de categorie: wel prima, maar niet heel bijzonder. Zo ook deze.

7

1811 ♫ [-------] The National - Secret Meeting (2005)

The National is uitgegroeid tot één van mijn favoriete bands van de afgelopen jaren. Dit is bij lange na niet het beste nummer van Alligator, wat niet hun beste album is. Het probleem is hier dat er iets te veel op safe gespeeld wordt, een probleem dat The National wel vaker heeft. Desondanks steekt dit een stuk uit boven het merendeel hier in de ladder, gewoon fijne, sfeervolle, goed doordachte pop noir en de stem van Matt Berninger hoort tot mijn absolute favorieten in de popmuziek.

8,5

En weer een dode link:
YouTube - Rolling Stones- Play With Fire with Lyrics

Onweerwolf
Titmeister schreef:
En weer een dode link:
YouTube - Rolling Stones- Play With Fire with Lyrics

1660 [1231] Belle & Sebastian - Judy And The Dream Of Horses (1996)

Twee maal Belle & Sebastian vlak achter elkaar en deze is zonodig nog mooier. Hier horen we enkel een mannelijke zanger. Het nummer wordt vormgegeven met alleen een gitaar en op het eind blazers. Het biedt de zanger de kans om zijn kunsten te laten zien en dat doet hij zeker. Hij heeft een lieflijke wat hoge stem en dat is ontzettend mooi. Ik heb het ook nog niet vaak gehoord. Het refrein is enorm leuk. Geweldig nummer. Bravo

Cijfer: 9,3

1659 [1400] Concrete Blonde - Joey (1990)

Zulk soort nummers hoor je vaak. Een bandje met een zangeres met een goede stem. De Cranberries bijvoorbeeld, doen me hier een beetje aan denken. Maar Concrete Blonde hoeft zeker niet in de schaduw te staan ervan, dit is een sterk nummer op zich met veel mooie fragmenten.

1658 [-------] The Alarm - Sixty Eight Guns (1983)

The Alarm klinkt een beetje als een stadionrockband met die ooh's er tussendoor. Niet leuk dus. Het is namelijk niet heel goed uitgevoerd. Het rest van het nummer is wel ok, maar dat yeah-stukje werkt gewoon op mijn zenuwen. Jammer want voor de rest is het alleraardigst.

1657 [0735] Crowded House - Fall At Your Feet (1991)

Crowded House komen we niet voor de eerste keer tegen. Ik kan ze me nog vaag herinneren en volgens mij vond ik het niet super. Dit nummer is wel fijn. Het is rustig, met mooie breekbare zang. Met nog wat luisterbeurten zou dit zo uit kunnen groeien tot een poppareltje. Want op eerste gehoor klinkt het fantastisch mooi.

Cijfer: 8,8

1656 [1083] Kaiser Chiefs - I Predict A Riot (2004)

Kaiser Chiefs staat garant voor fijne meezingers. Dit nummer was een van de vele fantastische singles van het debuut. Het is allemaal ontzettend fris en het plezier spat er vanaf. De Kaiser Chiefs weten met hun fijne opgewekte poprock mij wel te vermaken. Op het debuut staan eigenlijk geen missers en dit nummer is een van de uitschieters. Heerlijk popnummer dat meerdere fantastische stukken kent, niet alleen het refrein.

1655 [1248] Iron Butterfly - In-A-Gadda-Da-Vida (1970)

Iron Butterfly weet me wel te boeien, het is een veel te lang nummer, dat wel. Maar het orgeltje, de rammelende gitaren, de hele sound van het nummer is goed. Maar na 8 minuten haak ik al af bij deze psychidelische trip.

1654 [1715] Kashmir - The Aftermath (2003)

Bij Kashmir denk ik aan een jaren '70 band. Maar ze komen gewoon uit de jaren '90. Ik zal wel verward zijn, en weet ook al waarom, door het nummer Kashmir van Led Zeppelin. Kashmir maakt geweldige nummers maar er is geen link met de jaren '70. Dit is goed geproduceerde melancholieke rock. De zanger heeft veel kwaliteit in zijn stem en kan er ook nog eens emotie in leggen. Tel daar een goed refrein bij op en je hebt een topnummer.

1653 [0633] Red Hot Chili Peppers - Higher Ground (1989)

Om een cover te vergelijken moet je het origineel erbij pakken. Het origineel van dit nummer is van de man Stevie Wonder. Stevie heeft met Higher Ground een song gemaakt die barst van de funk. Het hele nummer staat voor funk. Een kritiekpuntje is dat het refrein niet explosief genoeg is, nu blijft het opzelfde hoogte als de coupletten.
Dat hebben de Peppers verbeterd. Ze hebben van de versie van Stevie Wonder een knaller van jewelste gemaakt. Het funkt en rockt als een malle. Andere pluspunten zijn de fijne baslijn aan het begin en de mooie samenzang in/na het refrein. Een geweldige cover dus van de Peppers. Higher Ground is samen met Fight Like a Brave een beetje het nummer van de Peppers uit de beginperiode en ook van het begrip funkrock. Net als de albums Uplift Mofo Party Plan en Blood Sugar Sex Magik en in mindere mate Mother's Milk dat zijn voor de funkrock.

Origineel van Stevie:

1652 [1961] Anathema - Regret (1998)

Ik weet niet of dit onder de noemer progrock valt maar als dat zo is is dit de progrock hoe ik het graag wil horen. De mooie melodie die er hoort te zijn is er. Die is heel mooi. Maar er is meer nodig. En dat heeft Anathema. Een goede zanger, die krachtig zingt. De afwisseling, harde stukken worden met rustig afgewisseld en de samenzang die er af en toe is is erg mooi.
Van Anathema ga ik zeker wat opzoeken want progrock bevalt me niet al te vaak en als dat wel het geval is moet ik zeker iets van die groep opzoeken. Daarbij duurt het album waar dit nummer op staat maar 45 minuten en niet ellenlang.

1651 [-------] Suede - So Young (1993)

Suede is al een keer langsgekomen en toen beviel het wel volgens mij. Dit nummer minder. Suede probeert met So Young een mooie droevige sfeer neer te zetten maar mij weten ze daar helaas niet mee te raken. Ik weet niet waarom maar het nummer doet me niks. Compositie is goed, maar uitvoering is het niet voor mij.

Een Nederlandse klassieker inderdaad. Grappig dat ie er ook instaat. Margriet Eshuis op zang en Hennie Huisman op drums! Het is een mooie ballade, die prima gezongen is, met een refrein dat heel erg blijft hangen. Ik weet nog dat dit in een popquiz zat en de hele zaal meezong, dat zegt wel wat. Het is allemaal wel een beetje kitscherig, die violen bijvoorbeeld, het ligt er allemaal zo dik bovenop. Het klinkt ook nogal doorsnee, totaal niet bijzonder. Toch wel een aardig nummer, mooi gezongen, maar geen echte hoogvlieger.

Lekker rocknummer van een van de groepen van Jack White (vooral bekend van de White Stripes). Jack White's rauwe zangstem komt hier erg mooi naar voren, en het rockt aan de ene kant wel lekker, maar aan de andere kant wil het nooit echt losgaan. Dat is niet erg, het rammelt lekker door, want het klinkt ook wel ietwat rommelig. Dat geeft het iets charmants... en plots is het afgelopen. Geinig nummer, maar alweer geen echte hoogvlieger.

Wolfmother brengt de oude hardrock van Led Zeppelin en dergelijke naar deze tijd. Echte retro-muziek. Een krachtige zanger, al komt het natuurlijk lang niet bij Robert Plant in de buurt, en een lekker vette rocksound. Dit rockt een stuk meer dan de voorganger, hier zit veel meer kracht in. Het klinkt echter totaal niet origineel, en dat hoeft ook niet altijd, maar deze band heeft totaal geen eigen gezicht. De vraag is of ze dat wel weten te creëren, maar dit is gewoon best lekkere hardrock, die verder ook al weer niet al te bijzonder is. Toevallig kan ik Led Zeppelin namelijk best waarderen, en dit dus ook wel. Lekker in your face.

Het mooiste Snow Patrol-nummer en meteen de eerste die van hun langskomt. Dat is jammer, want dat betekent dat dit het laagstgenoteerde Snow Patrol-nummer is. DIt had van mij veel hoger gemogen, maar het is wel een mooie nieuwe binnenkomer. Waar Snow Patrol voor mij de laatste jaren vaak een brenger van ontzettend saaie muziek is, die me geen moment weet te boeien, is dit nog net van daarvoor. Het album uit 2006 vond ik nog best aardig, maar dit nummer een heel hoog hoogtepunt. Een prachtig duet tussen Gary Lightbody en Martha Wainwright wiens stemmen prachtig bij elkaar passen. Het nummer heeft een wat donkere sfeer, wat ik niet gewend ben van de band (meestal zijn het toch wel lustige popliedjes). Meeslepende melodieën, indringende instrumentatie, en emotionele zang. Dit is ook een rustig nummer, maar verre van saai, en een nummer dat telkens mooi naar een climax toewerkt, en me altijd weer weet te raken.

Ik kan singer-songwriters als Townes van Zandt zeer waarderen. Sobere akoestische gitaarmuziek, mooie liedjes, mooie teksten, en in het geval van Townes ook nog eens emotionele zang. Dat vat ook meteen perfect dit liedje samen. Erg mooi dus, een beetje Dylan-achtig (zelfs de mondharmonica komt langs) met mooiere zang. En laat dat nou net vaak mijn probleem met Dylan zijn, de zang. Hier luister ik graag naar!
Cijfer: 8,3

De experimentele kant van Tom Waits, die een beetje klinkt als potten- en pannenmuziek, en dan ook nog die stem van Tom Waits erbij, wat zo ongeveer klinkt als wat ik me bij een oermens voorstel. Allebei de aspecten kan ik vrij weinig mee, en als geheel is het dus nog wat erger. Ik heb ooit jaren geleden het album geprobeerd en toen had ik zoiets van: "What the fuck?!" Ondertussen ben ik wel zo ver dat ik het niet meer zo extreem vind klinken, ik kan er nu stukken beter naar luisteren. Mooi vind ik het echter niet, alleen wat kale potten- en pannenpercussie, en Tom Waits die een saai liedje met die stem van hem zingt… Nee dankje.
Cijfer: 2

Alweer Blackfield?! Da's alweer de derde keer, terwijl ik echt niet hoor wat nou precies zo bijzonder is aan hun muziek. Muziek die een beetje langs me heengaat, ik kan me nauwelijks nog de vorige twee voor de geest halen, behalve dat het ook een beetje dat donkere sfeertje had als dit nummer, in een verder wat saai liedje. Dit nummer heeft daar ook nog wat kitscherige violen bij, en gaat wel heel langzaam. Als er dan nog emotie in zat… maar nee hoor, een of andere saaie emotieloze zanger die beter een andere baan kan gaan zoeken. Ik hoor hier echt helemaal niks in, behalve nietszeggendheid, deze is nog vele maler nietszeggender en saaier dan de twee andere nummers die langskwamen. Wel goede muziek voor het slapen.
Cijfer: 1

Gelukkig is na twee mindere nummers Belle & Sebastian er om me weer op te vrolijken. Vrolijke (maar soms ook niet) popliedjes, niet moeilijk doen, maar o zo fijne melodieën en hele leuke teksten. Dit nummer heeft wat jaren '60-achtigs door het gitaarspel, maar dan wel helemaal in een Belle & Sebastian-jasje. Met een of andere zangeres die wat schreeuwerigs heeft, en niet al te geweldig zingt. Dat vergeef ik haar omdat het zo'n sympathiek liedje is, dat uiteindelijk helemaal loskomt, met een fijn orgeltje. Niet één van hun beste, wel erg leuk!
Cijfer: 7,5

Garbage, de bandnaam voorspelt al niet veel goeds. Het valt echter alleszins mee, een lekker baslijntje, een zwoele, ietwat sexy (qua stem dan, geen idee hoe ze eruit ziet), zangeres en het rockt lekker. De zang werkt perfect om me te verleiden, en me het nummer in te trekken, ze brengt daar spanning mee in het nummer. Heel leuk hoe er tijdens het gitaargeweld ook ineens een soort schattig piano-melodietje doorheen komt. Een fantastisch rocknummer, dat helemaal gemaakt wordt door de geweldige zang.

Weer zo'n leuke singer-songwriter uit de sixties. Tim Hardin heeft nog wat leuke hits gescoord, waarvan How to Hang on to a Dream het hoogtepunt is, maar deze mag er ook zeker zijn. Een mooi sober liedje, met licht breekbare zang, en hoewel heel simpel, is het heel doeltreffend. Doeltreffend in het raken van de luisteraar. Een mooi ingetogen folkliedje om deze tien mee te eindigen, prachtig!

Ik besef nu pas trouwens dat van Snow Patrol wel al eerder een nummer in de lijst stond, namelijk Just Say Yes. Dat gedrocht had ik al weggedrukt, maar kan ik helaas niet ontkennen. Wel geinig hoe groot het verschil in cijfer is tussen twee nummers van dezelfde band (1 en 9), ben benieuwd of dat record nog verbroken gaat worden.

Arrie schreef:

een zwoele, ietwat sexy (qua stem dan, geen idee hoe ze eruit ziet)

(afbeelding)

Hoe zwoel wil je het hebben?

Hmm, niet mijn type.

De drummer bevalt je dan misschien beter:

(afbeelding)

Ik denk dat ik het wat betreft Garbage maar bij de muziek hou.

Belle & Sebastian behoort tot mijn favoriete bandjes, en zeker de eerste twee albums. Dit is misschien wel mijn favoriete liedje van hun, geweldige tekst, lieve melodieën, erg leuk gezongen. Stuart Murdoch mag dan wel een wat lullige stemmetje hebben, het past perfect bij de muziek. Het is een leuk ingetogen popliedje, tot de bas en het ontzettend leuke trompetje erin komen. Dan wordt heen opgewekt liedje waar je wel vrolijk van moet worden. Leuker dan dit wordt popmuziek niet, fantastisch!
Cijfer: 10!

Dit zegt me eigenlijk heel weinig, al meen ik me te herinneren dat ik het weleens heb geluisterd om te stemmen in de ladder. Toen is het nummer me blijkbaar niet echt opgevallen, en is het weer weggezakt. En ik snap waarom, want het is in geen enkel opzicht bijzonder te noemen, gewoon een aardig maar heel erg doorsnee rockliedje, met een refrein dat me ergens heel erg bekend van voorkomt (en die stem ook...). Eigenlijk vrij saai, het weet nergens echt te boeien of te beklijven, mevrouw heeft geen stem die me echt aanspreekt, en er zit ook nog eens een heel vervelende gitaarsolo in. Zeer matig.
Cijfer: 4

Deze keer krijgen we een liedje waar ik een beetje een punkgevoel bij krijg, wellicht door de zang, maar het liedje is wel op z'n Springsteens ingekleurd, vrij vol dus, met niet alleen gitaar, maar ook blazers, en ik hoorde nog een mondharmonica langskomen, en dan nog wat achtergrondzang. Op een gegeven moment, na nog geen drie minuten, valt het helemaal stil, en dacht ik dat het, zoals het een echt punkliedje betaamt, alweer afgelopen was. Maar nee, het bouwt zich langzaam weer op met wat korte gitaarstukjes tot het weer vertrouwd eindigt zoals het begonnen was. Sympathiek liedje, maar het klopt niet helemaal, lijkt wel. De liedje, de stem en de arrangementen passen niet samen. Ook klinkt het me allemaal wat te emotieloos, eentonig, en schreeuwerig. Maar het is wel weer catchy, wat moet je nou met zo'n liedje...
Cijfer: 5,5

Na B&S krijgen we weer een perfect popliedje, deze keer van de hand van de meester (nee, niet McCartney, maar Finn). Werkelijk hemelse melodieën, heel simpel maar heel doeltreffend in elkaar gezet. Crowded House weet met geen enkel liedje echt te verrassen (oke, wellicht een enkeling) maar oh wat zijn het toch mooie liedjes. Toevallig kan Neil Finn niet alleen mooie liedjes schrijven maar ze ook nog mooi zingen, wat ben ik blij dat er zulke mensen bestaan.
Cijfer: 10

En daar krijgen we weet wat jeugdsentiment. Het eerste album van Kaiser Chiefs was ik helemaal gek van rond m'n 13e. Eigenlijk ook geweldige popmuziek, maar dan wel heel springerig. Een echte festivalband waar iedereen gaat meedansen en meespringen, ik heb ze echter nooit live gezien. Toch zitten de liedjes op hun debuut ook wel heel goed in elkaar, luister maar eens naar de details, de achtergrondzang en dergelijke. En dan die verdomd aanstekelijke melodieën, en het rockt ook allemaal zo lekker. Dit is wel mijn favoriete KC-liedje, denk ik zo. Ik zing hem alweer zo mee!

Ik wou eigenlijk zeggen: een echte jaren '60-klassieker, maar ik zie dat het uit 1970 komt. Zat ik er toch niet veel naast, want ik had het zo rond '68 of '69 geschat. Een lang psychedelisch rocknummer van bijna twintig minuten. Meer ken ik ook niet van de band, maar deze is zeker de moeite waard. Een rauwe stem, lekker psychedelische instrumentate stukken, die niet zo zeer op gitaargemasturbeer leunen, maar vooral op vaag gepiel. En ik hou van vaag gepiel, zo nu en dan. Ik moet zeggen dat het nummer wel te lang duurt, en dat drumsolo-gedoe snel gaat vervelen. Ook het instrumentale is wel geinig, maar gaat uiteindelijk toch veel te lang door. Gemiste kans, want verder is het niet verkeerd. Hadden ze hem een heel stuk ingekort, dan had ik vast een hoger cijfer kunnen geven.

Tweede keer Kashmir, maar alweer een nummer van Zitilites, terwijl het album erna, No Balance Palace, nog stukken beter is. Oke, op Zitilites staan er ook erg mooie dingen, en dit valt daar ook wel een beetje onder. Een beetje, omdat dit toch iets te dramatisch en aanstellerig gebracht wordt. Het is best een mooi ingetogen liedje... tot dat overdreven refrein begint. Ik heb ze ook live gezien, en dat was echt niet slecht, maar viel toch wat tegen. De band bewoog niet veel, op het aanstellerige gedrag van de zanger na. Wat een poseur, zijn geloofwaardigheid daalde ook meteen diep. Dat is wel weer bijgetrokken, maar misschien zit het onbewust er nog een beetje in, waardoor ik het te aanstellerig vind gezongen. Dat verpest dit hele nummer, want verder is het best mooi.

Een funky cover van Stevie Wonder door de Red Hot Chili Peppers, en ik vind het ontzettend lekker! Wonder is natuurlijk een veel betere zanger dan Kiedis, maar de Peppers maken er hun eigen versie van. Het funkt, het rockt, erg lekker! Dit is hoe ik ze graag hoor, en niet dat slappe gedoe als Californication ofzo. Klinkt superlekker, en ik moet me inhouden om niet door m'n kamer heen te gaan springen.

Donkere emotionele rockmuziek, maar oh wat ligt het er allemaal dik bovenop... Cliché teksten, weinig bijzondere zang die (wat wel zou moeten bij zulke muziek) totaal geen emotie opwekt. Verder is het gewoon een langzaam rocknummer, dat zich maar voortsleept maar waarin maar weinig gebeurt dat ik echt interessant vind. Echt slecht is het allemaal niet, maar dit soort muziek zou je moeten vastpakken niet meer moeten loslaten tot de laatste seconde, het zou je echt moeten raken. En dat doet het niet. Gewoon een ietwat saai rockliedje, dat een poging doet om emotioneel te zijn. Niet meer, niet minder.

Een britpopbandje waar ik me al tijden wat meer in wil gaan verdiepen, en dan vooral dat tweede album. Wat ik van het debuut heb gehoord, vond ik ook wel leuk, maar toch iets minder klinken. Ook dit komt van het debuut, en naast de zeurderige stem die ik prima kan hebben, is er niks dat opvalt maar is er gewoon een aardig liedje te horen, ietwat vrolijk, ietwat aanstekelijk, best mooi gezongen ook wel. Gewoon fijne muziek.

Arrie schreef:

Ik wou eigenlijk zeggen: een echte jaren '60-klassieker, maar ik zie dat het uit 1970 komt. Zat ik er toch niet veel naast, want ik had het zo rond '68 of '69 geschat.
Het komt dan ook uit '68.

Ik merk wel vaker dat jaartallen niet kloppen. Pas je die ook aan, Onweerwolf?

Arrie schreef:
Blackfield - This Killer (2007)

Nouhou, stomme Arrie

Prachtig nummer. Zie je de punt? <-- Precies. Punt.

Belle & Sebastian hebben zich tot mijn favorieten van de jaren '90 geschaard en dit is een erg charmant folky popliedje dat uit de jaren '60 afkomstig zou kunnen zijn. Maar ik hou ervan, ontzettend leuk met geweldige tekst en arrangementen.

Mij doet dat eerder denken aan Every Breath you Take van the Police vanwege het ritme. Maar niettemin vind ik dit een uitstekende popsong, heel aangename melodie en prima gezongen.

Dit nummer heb in jaren niet meer gehoord en nu ik het terug hoor vind ik dat nog steeds een aanstekelijke meezinger maar dat middenstuk (vanaf 2,5 min.) past er helemaal niet bij en doet afbreuk aan het nummer, in de single-versie werd dat wijselijk weggelaten.

Het tweede nummer van Crowded House en wederom een aangenaam en perfect popliedje van de Nieuw-Zeelandse Beatles. Verrukkelijke vocalen en melodie, ik word vrolijk als dit uit mijn radio schalt.

Het debuut van Kaiser Chiefs beviel mij ook vanwege hun frisse en aanstekelijke meezingers zoals dit hier. Waarom kunnen ze dat nu niet meer?

Ter verduidelijking: deze versie verscheen in 1968 op hun gelijknamige LP, in 1970 werd de verkorte single-versie uitgebracht. Een psychedelische trip van 18 minuten dat bij momenten naar metal neigt, maar het duurt mij te lang, men wil teveel erin stoppen, die drumsolo bv. had men moeten inkorten.

Ik heb de indruk dat de zanger teveel wil zingen als Tom Yorke van Radiohead. Het nummer zelf kan ermee door maar is te gewoontjes om te blijven hangen.
Cijfer: 5

Ik ben zo geen liefhebber van covers van bekende nummers maar Red Hot Chili Peppers hebben daar toch een eigen, stevige funky versie van gemaakt al zijn de vocalen van Anthony Kiedis wat vlak. Toch liever dit dan hun recentste album.
Cijfer: 7,5

Ik hoor daar wel invloeden van Pink Floyd maar die waren duidelijk inventiever. Dit nummer sleept zich naar het einde toe, het wil mij maar niet grijpen. Het komt mij wat clichématig over vooral wat de tekst betreft en de zang vind ik ook niet echt bijzonder.
Cijfer: 5

Van Suede bezit ik vooralsnog enkel een compilatie. Britpop met een beetje kitsch maar het is tenslotte wel een pakkende en goed gebrachte compositie.

1750 [1178] Queensrÿche - Silent Lucidity (1990)

Omdat grote stoere mannen met stoere gitaren ook wel eens moeten tonen hoe zwaar ze het hebben en hou erg ze van hun moedertje houden – schijnt steeds cooler te worden – zijn er altijd de ballads. De zeikerige, geforceerd emotionele rukballads, gemaakt om de populariteit nog wat te vergroten – ik kan me niet inbeelden dat deze mannen dit nummer ook echt hebben gemaakt omdat ze het zelf zo’n goede compositie vonden – en mij zo verschrikkelijk op de zenuwen werken dat ik bijna overwoog om weer te stoppen met dit tiental. Verschrikkelijke, maar dan ook echt verschrikkelijke meuk, met de kitscherigste kutinstrumentatie denkbaar (Die violen. Kom op zeg.).

1749 [1223] Ride - Sennen (1990)

Minder shoegaze dan de vorige nummers. Even dromerig, maar toch iets oppervlakkiger en iets saaier ook. Iets te veel een simpel popliedje verpakt in wat gitaartjes en een matige zanger. Toch heeft het wel de typische Ride-sfeer en is het zeker geen onprettig nummertje om naar te luisteren.

1748 [1210] Dave Ball - In Strict Tempo (1993)

Oké, fout wil ik dit niet noemen; veel te ongepolijst om het dat stickertje te kunnen geven. Stickertje vreselijk past veel beter, met de absurd slechte vocalen/gehijg (heb het gevoel dat een of andere geile relnicht in mijn oren zit te hijgen.. ), verschrikkelijk drumcomputertje en belabberde tekst. De instrumentatie is daarnaast ook echt om te huilen; nauwelijks positieve punten op te noemen hier.
Cijfer: 2,3

1747 [1737] Sonic Youth - Sunday (1998)

Stukken beter dan de vorigen. Een soort vervreemdend gitaarnummertje (ballad is het nou ook weer niet – bovendien ben ik niet echt fan van dat woord) met de kenmerkende Youth-gitaar die wat aparte akkoordcombinaties speelt. Niet buitengewoon bijzonder voor deze band, wel gewoon erg prettig om naar te luisteren.
Cijfer: 7,3

1746 [1549] Yardbirds - Heart Full Of Soul (1965)

Doorsnee jaren60-popnummertje met leuke zanglijnen. Bar weinig dat ook maar een beetje opvalt, maar voor de rest wel lekker wegluisterend, hoor.

1745 [1169] James Brown - Please Please Please (1956)

De muziek neigt misschien wat naar standaard en meneer Brown zingt misschien wel iets te veel als een aangerand speenvarken, maar ondertussen maakt hij wel ongeveer de definitie van funkyness, vertaald in redelijk korte stukken muziek – deze is een uitzondering volgens mij. Voor de instrumenten wordt ook nog ruimte overgelaten - gebeurt niet al te vaak in gezongen zwarte muziek - dus eigenlijk is een hoog cijfer onvermijdelijk ook al is het nummer wel heel repetitief.

1744 [1700] Ride - Birdman (1994)

Deze is dan weer van hetzelfde bijna onbewuste, noisy kaliber als de vorige nummers en is dan ook eigenlijk de beste van deze band die ik tot nu toe ben tegengekomen; de fijne achtergrondzang, de prima drums, de voorgenoemde sfeer en de zanger die voor de verandering niet zo irritant zingt. Enig klein minpuntke is de matige tekst, dat ook dit nummer behoedt voor een echt hoog cijfer

1743 [1717] Wipers - Romeo (1981)

Pretentieloos tot op het niveau van saai; een paar akkoorden spelen en er doorheen schreeuwen is niet altijd even interessant. Ook weer niet echt slecht, maar zeker niet de heldenstatus die deze band op MuMe krijgt aangemeten waard, vooral ook door de nogal matige zanger.

1742 [0661] Editors - The Weight Of The World (2007)

Pretentieuze en semi-zwaarmoedige jaren-80-ballad verpakt in een betere productie; niet erg overtuigend. Ben bovendien nooit een liefhebber geweest van de aardappel in de keel van Tom Smith en de tekst doet het hem ook niet helemaal. Nogal slecht nummer dus.
Cijfer: 3,5

1741 [-------] Lipps Inc - Funky Town (1980)

Ik had het al kunnen afleiden uit de titel – om een onverklaarbare reden zijn nummers met ‘funk’ in de titel zelden funky – maar dit nummer is nauwelijks dansbaar. Te leeg ingericht, te richtingloos en een te melig synthmelodietje. Slecht is het echter nou ook weer niet echt, met zijn prima zangeres(sen) en ondanks de wel heel erg repetitieve structuur is het allemaal best catchy. Ook leuk om eindelijk te weten waar dit deuntje nou vandaan komt. Maar die autotune, moet dat nou?

Gast
geplaatst: vandaag om 20:49 uur

geplaatst: vandaag om 20:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.