MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
LucM schreef:
En als iemand John Hiatt glad noemt en The Bee Gees waardeloos heb ik wel het recht om te reageren
Nou ja, iedereen hoort nu eenmaal verschillende dingen in muziek; je kán (jaja!) Bee Gees slecht vinden en je kán John Hiatt ook glad vinden. Als ik iedere keer dat ik het niet eens was met een beoordeling of omschrijving van jullie waar ik het niet mee eens ben een verbetering/berisping stuurde zou het ook irritant worden.

Let wel; ik zeg niet dat jij dat doet en ik zeg ook niet dat je irritant bezig bent, anders had ik dat onderhand ook wel gepost. Maar ik zeg wel dat ik in ieder geval een beetje begrijp wat Titmeister bedoelt, al zegt hij het misschien wat grof.

Ik ben zelf voorzichtig met negatieve commentaren - ik wil niemand voor het hoofd stoten - en de botte bijl hanteer ik enkel voor wat ik echt slecht vind. Hier vind ik ook niet alles goed maar het niveau vind ik globaal wel hoog en het is een lijst samengesteld door MuMe-leden, mensen waarvan ik veronderstel dat ze veel van muziek houden.

Het positieve in deze lijst is dat er zoveel variatie in voorkomt, van hitparadepop via simpele rock 'n roll tot lang uitgesponnen of experimentele nummers. Zo ben ik geen hiphop-liefhebber maar ben de eerste om te zeggen dat hiphop in de lijst moet voorkomen (en de hiphop-nummers in de lijst vallen goed mee).

LucM schreef:
Als Titmeister zich gekwetst voelt wil ik mijn excuses aanbieden en het is niet de bedoeling dat ik hier voor politieagent speel maar ik hou éénmaal niet van veralgemening en negativisme. En als iemand John Hiatt glad noemt en The Bee Gees waardeloos heb ik wel het recht om te reageren (en ik heb nooit de bedoeling om iemand te kwetsen), anderen mogen gerust op mijn commentaren reageren.

No hard feelings verder, en van mij mag je ook zeker reageren, maar het gaat gewoon om de toon (en de relevantie van de berichtgeving). Verder ben ik niet bepaald een liefhebber van mainstream popmuziek (met name vanwege de eerder in dit topic door mij aangegeven punten) en beargumenteer ik mijn meningen over het algemeen redelijk. Ik bedoel dat The Bee Gees heel hoog zingen, kan volgens mij niemand ontkennen. Dat ik daar absoluut niet van hou, daar is volgens mij dan verder weinig discussie over mogelijk

LucM schreef:
de botte bijl hanteer ik enkel voor wat ik echt slecht vind.

Daarin kunnen we elkaar dan de hand schudden

LucM schreef:
Ik ben zelf voorzichtig met negatieve commentaren - ik wil niemand voor het hoofd stoten - en de botte bijl hanteer ik enkel voor wat ik echt slecht vind. Hier vind ik ook niet alles goed maar het niveau vind ik globaal wel hoog en het is een lijst samengesteld door MuMe-leden, mensen waarvan ik veronderstel dat ze veel van muziek houden.

Het positieve in deze lijst is dat er zoveel variatie in voorkomt, van hitparadepop via simpele rock 'n roll tot lang uitgesponnen of experimentele nummers. Zo ben ik geen hiphop-liefhebber maar ben de eerste om te zeggen dat hiphop in de lijst moet voorkomen (en de hiphop-nummers in de lijst vallen goed mee).
Tja, als ik iets slecht vind, vind ik het slecht en dan omschrijf ik het ook als slecht. Dan kan ik wel zeggen dat het slechts mijn mening is en dat alles relatief is, maar ja, volgens mij is dat wel duidelijk. Dus tenzij iemand echt een bar slechte argumentatie geeft over waarom hij een nummer slecht is, reageer ik meestal dan niet op zo'n bespreking. Maar ieder zijn mening en alles is relatief, voor ik iemand voor het hoofd stoot.

1610 [-------] Eels - P.S. You Rock My World (1998)

Eels' debuutalbum sloeg als een bom in bij mij. Er staan prachtige songs op, en een zeer constant niveau. Nu ben ik al een paar keer aan Electro Shock Blues begonnen, maar ik merk dat dat album wat moeilijker is als het eerste album. Daar kon je de fantastische nummers er al na 1 à 2 luisterbeurten uitpikken, bij Electro Shock Blues is de sfeer wat droeviger, de songs minder rockend en ook minder nummers die je na 1 luisterbeurt meteen pakken. P.S. You Rock My World is het laatste nummer van het album. Mr. E zingt dat het leven toch wel heel mooi is, hij heeft net een zware periode achter de rug, maar weet het album toch positief af te sluiten met dit nummer. Het nummer is zeer mooi, een schitterende instrumentatie en Mr. E is iemand die erg mooi kan zingen. Toch vind ik de nummers op Beautiful Freak een stuk beter al moet ik zeggen dat ik deze nog niet echt een goede kans heb gegeven.

Cijfer: 8

1609 [1836] Rage Against The Machine - Bombtrack (1992)

Veel lekkerder gaan we de nummers niet tegenkomen, want wat ben ik blij dat dit nummer erin staat. Het is een van mijn favoriete nummers aller tijden. Dat begint al met het begin. Uit enkel een baslijntje komt een allesvernietigende uitbarsting. Het komt werkelijk uit het niets. Het is geweldig. Bekomen van dat geweldige beginstuk merk je al snel dat de funky instrumentatie ook meesterlijk is. De wat mechanische sound is kenmerkend voor Rage Against the Machine, alleen onder die mechanische sound verbergt zich erg lekker funk. De raps van Zack de la Rocha zijn afwisselend en erg lekker en het refrein is ook superfijn, ietwat schreeuwerig maar dat past. En als laatste wil ik nog even die schreeuw op het laatst onder de aandacht brengen, dat is echt de kers op de taart bij dit nummer.

Cijfer: 10

1608 [1302] Johan - Oceans (2006)

Johan doet weer waar ze het vorige nummer ook al mee bezig waren, prachtige popmuziek maken. Dit nummer heeft voor mij vooral een schitterend refrein. Elke keer als ik dit hoor zing ik weer even goed mee. Oceans is een melodieus popnummer zoals men hem graag horen wil. Johan heeft met hun 4 albums laten horen hoe pop(rock) moet klinken en heeft daarbij een belangrijke stempel gedrukt op de nederpop, al willen velen daar niets van weten.

Cijfer: 9

1607 [1985] Murray Head - One Night In Bangkok (1984)

Dit nummer begint goed, beetje indiaas melodietje, en dan komt die lekkere beat erin. Ook laten ze meteen leuke vocals horen. Het refrein dat dan komt vind ik eigenlijk iets minder, ik had er meer van verwacht, het ligt mij niet helemaal, ook al is het ook niet heel slecht of zo. Maar op zich is dit wel lekker om af en toe op te zetten, vooral door de lekkere beat. En het refrein wordt ook steeds beter. Bij de vierde keer refrein bevalt het me allemaal wel.

Cijfer: 7,5

1606 [-------] Duran Duran - Skin Trade (1986)

Na Murray Head blijven we in de jaren '80 met een van de groten van de jaren '80: Duran Duran. Duran Duran had vooral goede singles, maar van Rio kan je toch wel zeggen dat het een prachtig popalbum is met natuurlijk wel een jaren '80 sound. Maar dat hebben bijna alle nummers van ze wel. Over dit nummer zit ook de nodige jaren '80 kitsch. Dat kan verkeerd uitpakken of niet. Hier valt het reuze mee. Het is glad en overgeproduceerd, overigens niet erg, maar wat er in het nummer gebeurt is erg fijn. De toevoeging van blazers is erg slim. Het refrein wordt daardoor fantastisch. Voor de rest valt de gitaar me positief af, maar vooral de geinige blazers maken dit nummer.

1605 [1839] Golden Earring - When The Lady Smiles (1984)

Bij deze 10 nummers krijgen we nog een Nederlandse band voorgeschoteld, misschien is het wel de grootste van Nederland. We hebben het over Golden Earring, de band die over de grenzen bekend werd. Dat was met grote hit Radar Love. Maar Golden Earring heeft echt wel meer geproduceerd. Dit bijvoorbeeld. Dit is uptempo poprocknummer met een fijne drive. Een van de vele goede hits van Golden Earring.

Cijfer: 7,8

1604 [1430] Uriah Heep - Gypsy (1970)

Dit is een goed voorbeeld van jaren '70 rock. Lekker rammelende rocknummers die toch allemaal een beetje eenzelfde sfeer hebben. Dit nummer heeft een beukend ritme en de zanger heeft een strot om u tegen te zeggen. Het nummer gaat lekker hard en is dan ook wel een beetje classic hardrock. Ook de mooie solo is goed en het einde na de stilte is erg mooi met die samenzang. Ik denk dat ik wel eens wat ga opzoeken van deze gasten.

Cijfer: 8,5

1603 [0709] The Smashing Pumpkins - Thru The Eyes Of Ruby (1995)

Smashing Pumkins ken ik van Siamese Dream en dat vind ik niet zo. De stem van de zanger kan ik daar niet zo goed hebben. Maar in dit nummer van het beroemde dubbelalbum vind ik de zang een stuk beter. Het heeft nog steeds iets zeurderigs, maar nu irriteer ik me er niet aan. Het nummer heeft nog steeds veel mooie elementen. Maar zoals ook Siamese Dream vind ik dit nummer wat te eentonig. Het kan me echt geen 7 minuten boeien. Toch kan ik zeggen dat ik dit nummer een heel stuk beter vind dan de meeste nummers van Siamese Dream. Ik ben hier toch best wel benieuwd naar, ook omdat niels94 het erg mooi en afwisselend vind. En niels z'n smaak kan ik goed waarderen. En de rocksound van de Smashing Pumpkins is helemaal niet slecht. Dit nummer daalt trouwens wel een groot stuk. Het komt van nummer 709.

1602 [-------] The Smiths - Reel Around The Fountain (1984)

The Smiths komen langs! Dat is erg leuk. The Smiths vind ik een van de beste bands ooit. Het schrijversduo is ongelooflijk: Marr/Morrissey. Ik denk dat zij zeker gelijk staan aan bijvoorbeeld Lennon/Mccartney. Tussen 1983 en 1987 veranderde zij alles wat ze maakten in goud. De discografie spreekt boekdelen. Een gemiddelde van 4,13 over alles hier. Dat is ongelooflijk. Op dit nummer hoor je goed de kwaliteiten van The Smiths. Het mooie aan The Smiths vind ik de zwanenzang van Morrissey. Op dit nummer een belangrijke rol. Er zijn mooie tekstpassages te vinden die stuk voor stuk op een prachtige manier gebracht worden. Daarnaast zijn de oooh's van Morrissey geweldig. Na meerdere luisterbeurten ga je zijn zang echt voelen. Dan wordt je helemaal in een nummer gezogen.
De compositie van dit nummer is schitterend. En die compositie zal zeker ook voor een groot deel aan Johnny Marr toe te schrijven zijn. De mooie arrangementen in het nummer komen van hem en daarmee zorgt hij voor een prachtige melodie. Een van de beste nummers van het debuut. Fantastisch gewoon.

Cijfer: 9,5

1601 [0881] The National - Fake Empire (2007)

Dat we deze hier al tegenkomen doet mijn mond openvallen van verbazing. Fake Empire is een beetje het loknummer van Boxer is. En dat komt niet omdat het zo'n aanstekelijke hit is. Dat komt omdat het zo hemels mooi is. Het is ook een toegankelijk nummer van the National. Het blaasde mij bij de eerste luisterbeurt compleet weg. Het nummer begint met een rustige, prachtige pianomelodie die vrijwel het hele nummer erg mooi is, de prachtige diepgaande vocals van Matt Berninger ondersteunen het nummer fantastisch, hij heeft zowiezo een van de mooiste stemmen die ik ken. Hoe verder het nummer vordert hoe vlotter het gaat. De mooiste tempoversnelling is na 1 minuut en 15 seconden. Het is maar kort, maar heel intens. Daarna wordt na een climax toegewerkt. Dat kan the National als geen ander. Het nummer mondt uit met prachtige blazer op het eind. En daarna is het alweer afgelopen en blijf je nog even met verbazing zitten, zo prachtig. The National is voor mij samen met de Arctic Monkeys de beste band van de laatste 5 jaar. Volgend jaar stijgt dit nummer hopelijk naar, laten we eens zeggen, de top 500 van de top 2000.

Cijfer: 10

Dode link voor Smashing Pumpkins: Thru the Eyes of Ruby

Wat is jouw gemiddelde, Snoeperd?

De top 20 van deze 100:

1. 1646 ♫ [1301] Arctic Monkeys - A Certain Romance (2006)
2. 1609 ♫ [1836] Rage Against The Machine - Bombtrack (1992)
3. 1673 ♫ [1659] The Strokes - The Modern Age (2001)
4. 1601 ♫ [0881] The National - Fake Empire (2007)
5. 1675 ♫ [-------] ACDC - You Shook Me All Night Long (1980)
6. 1682 ♫ [1045] Red Hot Chili Peppers - By The Way (2002)
7. 1693 ♫ [1370] Amy Winehouse - Rehab (2007)
8. 1653 ♫ [0633] Red Hot Chili Peppers - Higher Ground (1989)
9. 1630 ♫ [0878] Red Hot Chili Peppers - Otherside (1999)
10. 1666 ♫ [1237] Townes Van Zandt - Fare Thee Well, Miss Carousel (1960)
11. 1602 ♫ [-------] The Smiths - Reel Around The Fountain (1984)
12. 1634 ♫ [1648] Kasabian - Fire (2009)
13. 1668 ♫ [-------] Wolfmother - Woman (2006)
14. 1670 ♫ [-------] Lucifer - House For Sale (1975)
15. 1656 ♫ [1083] Kaiser Chiefs - I Predict A Riot (2004)
16. 1697 ♫ [1273] Depeche Mode - I Want You Now (1987)
17. 1626 ♫ [1940] Queens Of The Stone Age - Little Sister (2005)
18. 1650 ♫ [-------] Radical Face - Welcome Home (2007)
19. 1678 ♫ [-------] Otis Redding - Satisfaction (1966)
20. 1648 ♫ [1358] The Rolling Stones - Midnight Rambler (1969)

Gemiddelde van deze 100: 8,35

Snoeperd schreef:

Het mooie aan The Smiths vind ik de zwanenzang van Morrissey. Op dit nummer een belangrijke rol.

Hij heeft na 1984 nog wel meer nummers geschreven en gezongen hoor. Of wellicht begrijp je niet helemaal wat de definitie van zwanenzang is

Ik ben pas laat begonnen met een excel bestand dus ik weet alleen van deze 100. Dat is extreem hoog, maar dat zal niet bij alle 100 tallen zijn. Hier moest ik 5 tienen uitdelen en alles wat hier staat is 9,3 of hoger.

GrafGantz schreef:
(quote)

Hij heeft na 1984 nog wel meer nummers geschreven en gezongen hoor. Of wellicht begrijp je niet helemaal wat de definitie van zwanenzang is

Dat zal het zijn, de klaagzang bedoel ik.

Een romantisch nummer, een tikkeltje zwaarmoedig maar met een hoopgevende tekst. E komt hier oprecht over zonder overdreven zwaarmoedig of pathetisch te worden. Wondermooi.

Ik ben niet bepaald gecharmeerd door Rage Against The Machine: te opgefokt, te puberaal, te weinig melodieus. Maar het staat iedereen vrij dit nummer in de MuMe top-2000 te stemmen.
Cijfer: 4,5

Het tweede nummer van Johan en dit vind ik stukken minder dan Day Is Done. Het is mij te glad geproduceerd en ook melodisch is het wat vlak en gewoontjes.
Cijfer: 5,5

Een apart intro, gesproken strofes en aanstekelijk refrein, niet echt mijn favoriet maar toch wel een vrij apart nummer dat ook een grote hit werd. Overigens geschreven door Bjorn & Benny van Abba en die weten goed hoe een hitgevoelig nummer te brengen.

Een beetje aan de foute kant, deze band en natuurlijk is dat gladgestreken hitparadepop maar wel erg aanstekelijk en de toevoeging van blazers vind ik een prima vondst.

Weer een grote hit uit de jaren '80, ditmaal van de grootste rockband van Nederland. Natuurlijk een degelijk rocknummer maar ik beschouw dat niet tot hun beste - zowat al hun jaren '70-hits vind ik beter - en het is tenslotte de controversiële videoclip die het meeste bijblijft.

Deze hardrockband is een beetje in de schaduw gebleven van Deep Purple en Led Zeppelin. Toch moeten ze niet veel onder doen voor deze twee legendarische bands, het is een knappe compositie met de nodige passie en virtuositeit gebracht waarbij de orgel centraal staat.

Het nasale stemgeluid van Billy Corgan is uit de duizenden te herkennen en deze band bewijst o.a. met dit nummer dat stevige rock ook bewerend kan klinken. Misschien wat te lang maar het boeit mij.

De stem van Morrissey ... je houdt ervan of niet. Mij raakt hij wel veel en ook dit nummer ligt mij erg vanwege de pakkende melodie, schijnbaar vrolijk maar met melancholieke ondertoon waarbij de tekst even poëtisch als mysterieus is en ook het melodieuze gitaargeluid van Marr moet vermeld worden.

De zang weet mij niet genoeg te raken maar het is wel een goed opgebouwd nummer met spanning en een verrassend einde (blazers!). Die drums doen mij wel denken aan Sunday Bloody Sunday van U2.
Cijfer: 7

Top-10 van 1601-1700:

1. Jacques Brel - La Chanson Des Vieux Amants (1967)
2. Belle & Sebastian - Judy And The Dream Of Horses (1996)
3. ABBA - Dancing Queen (1976)
4. Sting - Fragile (1987)
5. David Sylvian - Orpheus (1987)
6. Nick Drake - Pink Moon (1972)
7. Yes - Close To The Edge (1972)
8. Crowded House - Fall At Your Feet (1991)
9. The Rolling Stones - Midnight Rambler (1969)
10. Crosby, Stills, Nash & Young - Country Girl (1970)

Bottom-5:

1. Death Cab For Cutie - I Will Possess Your Heart (2008)
2. Kasabian - Fire (2009)
3. Killing Joke - The Raven King (2010)
4. Rage Against The Machine - Bombtrack (1992)
5. Anathema - Regret (1998)

Gemiddelde tot nu toe: 7,69

Gemiddelde over nummers 1800 t/m 1701: 8,216

En de top 10 van de vorige 100:

1. 1751 ♫ [1366] Johan - Day Is Done (2001)
2. 1740 ♫ [1636] Kaiser Chiefs - Oh My God (2004)
3. 1787 ♫ [-------] Breakestra - Burgundy Blues (2005)
4. 1707 ♫ [1510] Lamb - Gabriel (2001)
5.1757 ♫ [-------] The Sisters Of Mercy - Some Kind Of Stranger (1985)
6. 1793 ♫ [1345] Keane - Somewhere Only We Know (2004)
7. 1704 ♫ [-------] Arctic Monkeys - Leave Before The Lights Come On (2006)
8. 1784 ♫ [1521] Nujabes - Feather (2005)
9. 1712 ♫ [-------] Beirut - Mount Wroclai (Idle Days) (2006)
10. 1719 ♫ [0711] 16 Horsepower - Scrawled In Sap (1996)
11. 1723 ♫ [1428] Cream - Tales Of Brave Ulysses (1967)
12. 1772 ♫ [1606] Bob Dylan - Most Likely You Go Your Way (And I'll Go Mine) (1966)
13. 1759 ♫ [-------] dEUS - Theme From Turnpike (1996)
14. 1762 ♫ [1610] Tuxedomoon - In A Manner Of Speaking (1985)
15. 1770 ♫ [1690] Curtis Mayfield - The Makings Of You (1970)
16. 1780 ♫ [1515] Primal Scream - Movin' On Up (1991)
17. 1779 ♫ [1896] Gang Of Four - Damaged Goods (1979)
18. 1742 ♫ [0661] Editors - The Weight Of The World (2007)
19. 1730 ♫ [1094] Beirut - Elephant Gun (2007)
20. 1738 ♫ [-------] Fela Kuti - Gentleman (1973)

Mijn gemiddeldes zijn natuurlijk abnormaal hoog. Je moet mijn beoordelingen ook een beetje met een korreltje zout nemen, ik hoor heel veel voor de eerste keer en dan ga ik het niet meteen helemaal afbranden. En daarbij vind ik veel nummers gewoon erg mooi. Volgend jaar zal ik iets strenger zijn. ( als dat er van komt hoor, eerst maar eens dit afmaken, wat overigens gaat lukken hoor)

Snoeperd schreef:
(quote)

Dat zal het zijn, de klaagzang bedoel ik.

Iemands zwanenzang betekent dat het zijn laatste werk is. Het laatste album van een band of het laatste boek van een schrijver. Dat is een zwanenzang.

Arrie schreef:
(quote)

Iemands zwanenzang betekent dat het zijn laatste werk is. Het laatste album van een band of het laatste boek van een schrijver. Dat is een zwanenzang.

O, ok, ik had een andere betekenis voor ogen. Ik zag het staan bij het laatste album van the Smiths volgens mij en bij Jeff Buckley. En die hebben allebei van die stemmen die heel erg emotioneel zijn, dacht dat het daar iets mee te maken had. Maar fout dus.

De meeste nummers kende ik reeds (sommigen van de MuMe-ladder van vorig jaar) en heb ik in mijn bezit (op CD).
De nummers die ik al vele jaren ken zijn enigszins bevoordeeld tegenover nummers die ik nog niet kende en via YouTube moest beluisteren waar de geluidskwaliteit ook minder is.

Arrie schreef:
YouTube - [ Black Swan OST ] de Tchaikovsky - The Swan Lake / Scène Finale. Kijk de film!!

Prachtige titel, prachtige tekst, mooi liedje. Vooral prachtig in de context van het album, als afsluiter van een album vol ellende (zelfmoord van zijn zus, kanker van zijn moeder), om dan uiteindelijk met zo'n positief liedje te eindigen. En dan die zin: "maybe it's time to live". Het is zó simpel, maar zó mooi, en herkenbaar, en waar. Als liedje vind ik het niet tot het beste van het album behoren, maar ik zou geen mooiere afsluiter van het album kunnen bedenken.

Zoals ik eerder al zei vind ik rock gecombineerd met hip-hop zelden een goede combinatie. Hier vind ik het ook een waardeloze combinatie, doorsnee rock gecombineerd met belabberde raps, die samen agressiviteit zouden moeten uitstralen, maar het komt eigenlijk een beetje lullig over. Ik hoor hier helemaal niks in, een wel heel simpel refrein, saaie muziek, slechte rap, er blijf niks goeds over.
Cijfer: 1

Van Johan ken eigenlijk vrijwel alleen het album Pergola, en volgens mij heb ik het debuut een keertje gedraaid, maar die is niet blijven hangen. Dit is gewoon weer mooie popmuziek, maar met het woord gewoon impliceer ik al dat het verder niet zo bijzonder is. Er mist hier iets als je het vergelijkt met de echte hoogtepunten van Johan, wellicht te weinig emotie, of gewoon een minder liedje, ik weet het niet. De muziek van Johan klinkt altijd wel vrij gewoon, maar heeft soms iets waardoor het weet te raken. Dat is er hier niet, wellicht omdat Jacco de Greeuw niet meer depressief was.

Nummer uit de musical/film (?) Chess, met muziek van de heren Benny en Björn van ABBA, die ook verantwoordelijk zijn voor de muziek van dit nummer. Geweldige intro met inderdaad een ietwat Indiase sfeer, die naar een climax toewerkt en dan.... komt er gewoon een beat in en begint er een popliedje. Wel een leuk popliedje, maar de intro is nog een stuk mooier, en lijkt niet helemaal te kloppen met het nummer zelf. Murray Head doet iets in de coupletten wat ergens tussen rappen en praten inzit, en dat klinkt maar matig, het refrein is echter wel erg fijn. Lekker catchy, heb het vaak in m'n hoofd. Van Murray Head hebben we nooit meer wat gehoord, maar het nummer is een popklassieker.

Duran Duran heb ik meestal erg weinig mee. Lelijke jaren '80 producties en een erg vervelende zanger. Dat hoor ik allebei terugkomen in dit nummer, en er gebeurt verder maar erg weinig. Het kabbelt maar een beetje voor, leunend op de beat en de wel heel erg matige zang. Coupletten lijken erg veel op het refrein, wat ook niet erg veel helpt. Er komen dan nog wat blazertjes bij, maar zelfs die klinken maar matig. Kapotgeproduceerd dus. Maar hoe het ook geproduceerd is, het is sowieso maar een heel erg matig liedje.
Cijfer: 1

Golden Earring, dat zou dan één van de beste bands van eigen bodem moeten zijn... met die verschrikkelijke Barry Hay. Nee, dan hebben we toch veel leukere dingen. Tuurlijk, ze hebben wel wat aardige dingen gemaakt, maar ik kan genoeg betere Nederlandse dingen bedenken. Wat betreft dit nummer: sterk refrein, verder matig. Slecht geproduceerd ook, het klinkt allemaal maar dof. En er gebeurt eigenlijk totaal niks boeiends tot het refrein begint. De zanger vind ik ook niet zo goed. Door het refrein dus beter dan het voorgaande nummer, verder ook niet al te best.
Cijfer: 4

Bij deze band had ik nog niet echt een beeld. Blijkbaar een hardrockband uit de tijd van Led Zeppelin. Het weet me echter wel minder te boeien dan de muziek van Led Zeppelin. Het is op alle fronten net wat minder. Ja, de sound is wel lekker, klinkt lekker vet. De zanger heeft een aardige strot, maar het is toch net geen Plant. Het liedje heeft eigenlijk niet zo veel klasse, het is net alsof ie maar wat zingt, en vervolgens wordt er lekker tekeer gegaan op de instrumenten. Matig liedje, lekkere sound, er zit wel potentie in dus. Dat gefreak is wel geinig, maar gaat snel vervelen.
Cijfer: 5

Kijk, de Pumpkins, die kunnen echt goed rocken! Dat doen ze hier echter niet. Het is een mooi rustgevend liedje, zoals ze dat ook goed kunnen (denk aan Disarm). Billy Corgan heeft geen geweldige stem, maar ik vind het eigenlijk nooit erg om naar hem te luisteren. Dit nummer kan echter niet op tegen een nummer als Disarm, het weet toch een stuk minder te beklijven, of te raken. Het luistert prima weg, het klinkt gewoon lekker, maar het mist wat in mijn oren. Ik weet niet goed waar het aan ligt, vaak vind ik de Pumpkins geweldig, maar, zoals voor wel meer dingen op Mellon Collie geldt, mist het iets waardoor het me koud laat.
Cijfer: 6

Achteraf heb ik dit nummer nog eens opgezet, hem wat harder gezet, en eens goed geluisterd, omdat ik een 6 voor deze band toch wel weinig vond. Ik moet zeggen: het is ook te laag. Het nummer bouwt zich mooi op, is meeslepend, en heeft erg sterke instrumentatie. De minpunten die ik eerder noemde blijven echter, het luistert erg goed weg, maar het weet gewoon minder te beklijven als liedje. Ik verhoog het iets.

Gelukkig krijgen we nu één van mijn favoriete nummers van The Smiths. Geweldige band. Door de stem van Morrissey krijgt de muziek altijd al een melancholisch sfeertje, hij kleurt de nummers zo in met zijn stem. Dit nummer lijkt op het eerste gehoor niet zo bijzonder, maar luister bijvoorbeeld eens naar die piano. En dan het fijne gitaarspel van Marr. De Smiths hebben zo'n fijne sound, en de arrangementen lijken perfect bij het liedje te pakken, dat heel rustig is, maar toch nergens zeurderig wordt. Heerlijk dromerig liedje!
Cijfer: 8,8

The National is de laatste tijd nogal gehypt, maar dat neemt niet weg dat het gewoon een zeer sterke band is, met veel prachtige nummers. Een mooie donkere stem, vergelijkbaar met die van Stuart Staples. Dit nummer leunt helemaal op het pianodeuntje, en het herhalende refrein. Coupletten heeft het eigenlijk niet, maar het nummer bouwt zich langzaam op met steeds meer instrumentatie, en is een geweldige albumopener. Mooie popmuziek met veel sfeer.

Snoeperd schreef:
Je moet mijn beoordelingen ook een beetje met een korreltje zout nemen, ik hoor heel veel voor de eerste keer en dan ga ik het niet meteen helemaal afbranden.

Want?

1600 [0484] Tricky - Black Steel (1995)

Ik weet niet echt waar ik Tricky moet plaatsen. In de triphop? Rock? Pop? Ik hoor het allemaal. De pop bevalt me eigenlijk het beste. Ik vind het een heel sympathiek zangeresje. Ze heeft een geweldige stem die me aan iemand doet denken. Maar zou niet meer weten wie. Ze zingt haar tekst lekker nonchalant ook. Groot pluspunt. Dan komen we bij mijn kritiekpunt. Ik vind de instrumentatie een beetje vlak. Het is lekker opzwepend. Maar misschien ligt het aan de eerste luisterbeurt, de instrumentatie doet me niet veel. Desondanks een ruime voldoende. Vooral voor de zangeres. Ik ga hier waarschijnlijk wel wat van opzoeken. Simpelweg omdat ik van de trippende muziek in combinatie met deze zangeres geweldig vind.

1599 [1129] Godspeed You! Black Emperor - BBF3 (1999)

De volledige titel van dit nummer is Blaise Bailey Finnegan en komt van een EP uit 1999. Het zou een voorproefje zijn voor hun meesterwerk die een jaar later kwam. BBF3 start met een conversatie tussen twee personen ondersteunt door minimale instrumentatie. Dit duurt een tijdje en gaat later over in wat bombast om daarna overnieuw te beginnen. Dat is eigenlijk meer het begin van het nummer. Vanaf hier begint het pas echt. De melodie die te horen is wordt goed benut en de tempoversnelling is erg mooi. Daarna komt weer een stuk tekst en eigenlijk heb ik nog steeds het gevoel dat het nog niet begonnen. Ik vind het allemaal een beetje onsamenhangend. Dat stuk van 5 t/m 9 minuten is wel mooi, maar toch heb ik het gevoel dat er nog iets moet komen. Daarna wordt het voor mij wel mooi, het nummer versnelt en wordt een geweldig rauw muziekstuk met een prachtige melodie. Dit is echt buitengewoon mooi. Dit is het eerste nummer dat ik van deze groep luister en het opent mijn ogen. Ik ben erg benieuw en nu ik Moya luister zie ik ook dat die nieuwsgierigheid terecht is. Moya vind ik nog wel fantastischer als deze op eerste gehoor. Ik ga dit luisteren en laat het nog even flink groeien. Dit komt wel goed.

1598 [-------] PiL - This Is Not A Lovesong (1983)

PiL staat voor Public Image Ltd en dit nummer komt nieuw binnen. Ik vraag me eigenlijk een beetje af wat dit nummer hier te zoeken heeft. Het zou misschien nog passen op een plek ergens in de 1900, maar dit vind ik toch echt te hoog. This Is Not a Lovesong vind ik persoonlijk niet meer dan een aardig popnummer. Bovendien vind ik na tig keer herhalen van het refrein het wel genoeg. Het nummer heeft niet al te veel inhoud, het luistert makkelijk weg, maar zou me eerder gaan irriteren dan dat ik het leuk ga vinden. Misschien wel leuk voor een feestje. Met alle respect, maar dit nummer heeft niks te zoeken als je het vergelijkt met het vorige nummer en bijvoorbeeld het recente Fake Empire van The National.

Cijfer: 5,3

1597 [0928] Steely Dan - Reelin' In The Years (1973)

Steely Dan is zo'n band die ik verwacht in de cd-kast van mijn vader. Een beetje rond zijn jeugd en sluit ook aan bij zijn smaak ( al is die wel heel divers, mede door mijn invloed ). Maar ik heb Steely Dan nooit zien staan in zijn cd-kast.
Over het nummer zelf dan, het refrein is fantastisch, een erg beatles-achtig refrein, maar wel heel erg goed. Het tweede wat erg fijn is, dat is het gitaarspel, de eerste minuut zat ik alleen maar daar op te letten en vergeet je bijna op de compositie te letten.

1596 [-------] John Lennon - Jealous Guy (1971)

Dit is een van de nummers die nog enigszins de moeite waard is op het album Imagine. Je hebt Imagine en deze en dat is het wel voor mij. Ik vind het allemaal voor de rest een beetje slap op het album. Dit nummer is genieten: mooi pianospel, het gefluit is top en ook de breekbare zang van John Lennon is prachtig. Ik mis enkel een echt goed refrein.

Cijfer: 8,3

1595 [1099] Alice Cooper - School's Out (1972)

Alice Cooper, op albumpagina's hardrock. Dat zal mij moeten bevallen. Hardrock kan mij vaak wel bekoren. Het beste op het gebied op hardrock voor mij is AC/DC, daarom vergelijk ik andere hardrock-artiesten altijd een beetje met ze. En Alice Cooper slaagt met vlag en wimpel. Het nummer heeft een moddervet geluid, met gierend gitaren en stampende ritmes. Alice Cooper heeft ook gewoon een kei van een stem. Waardoor er in dit nummer een en al geweldige zang uit zijn stembanden komt. Ik vind het raar dat ik hier nooit bij ben gekomen.

1594 [0336] The Byrds - Wasn't Born To Follow (1968)

Eerst vond ik niet veel aan dit nummer. In de loop van de tijd ben ik het echter veel meer gaan waarderen. Ik hoop dat dat ook gebeurt met het debuutalbum van ze. Wasn't Born to Follow is voor mij nu gewoon 2 minuten genieten van een lekker dromerig typisch jaren '60 nummer. En het zingen van de titel mag natuurlijk een klassieke zangregel worden genoemd, geweldig.

1593 [0767] Neneh Cherry - Manchild (1989)

Manchild van Neneh Cherry vind ik een erg sterk popnummer. De electronics geven een rustgevend gevoel over het nummer. Daarnaast heeft het nummer een fijn refreintje. Enkel de rapachtige stukjes vind ik irritant en verpesten eigelijk de sfeer en de schoonheid van het nummer.

1592 [0694] Peter Gabriel - Digging In The Dirt (1992)

Peter Gabriel's nummer zijn misschien dan niet heel origineel of allemaal even goed. Maar hij heeft vele nummers die ontzettend goed zijn uitgevoerd. Deze ook, het is niet een speciale constructie. Nee het is gewoon fijne rustige coupletten en een erg krachtig refrein die vooral erg mooi is. Peter Gabriel maakt goede easy-listening muziek, dat bewijst hij wel met dit nummer.

1591 [1754] Roger Daltrey - Giving It All Away (1973)

Roger Daltrey is de/een zanger van The Who, weer iets geleerd vandaag. Blijkbaar had hij ook behoefte om soloplaten te maken. Hier neigt hij meer naar singer-songwriter muziek. Maar daarvoor is het nog wel best bombastisch. Dit is zo'n typisch pianoliedje dat emotioneel moet overkomen. En dat lukt Roger Daltrey ook wel echt hier. Hij komt echt over door zijn mooie stem en hij weet emotie in zijn stem te leggen. Dat lukt velen ook niet, want je hebt genoeg pianoballads die uitmonden in een brok emokitscherigheid.

Cijfer: 8,3

Arrie schreef:
(quote)

Want?

Nou, ik denk dat je over veel nummers na één luisterbeurt nog niet écht een goed oordeel kunt vellen. Ik beoordeel daarom meer over wat ik vind van de compositie, zanger, refrein, melodie. Ik ga niet echt op gevoel beoordelen. Want dan zou een emotioneel kei van een nummer van Antony Hegarty dik in het voordeel zijn omdat ik die al vaak heb geluisterd. Terwijl een ander nummer misschien ook ontzettend veel emotioneels heeft maar ik het er nog niet in hoor.

Snoeperd schreef:
Het zou een voorproefje zijn voor hun meesterwerk die een jaar later kwam.
Nee hoor, die was 2 jaar daarvoor al gemaakt.

Snoeperd schreef:
(quote)

Nou, ik denk dat je over veel nummers na één luisterbeurt nog niet écht een goed oordeel kunt vellen. Ik beoordeel daarom meer over wat ik vind van de compositie, zanger, refrein, melodie. Ik ga niet echt op gevoel beoordelen.

Zeer verstandige opmerking

Ik merk hier toch vaak dat het erg fijn is om met stoere teksten te komen en een 1 er tegen aan te gooien op het basis van aanname en vooroordelen.

Wel nog even een tip om je wat meer in Peter Gabriel te verdiepen

Mwah, ik oordeel echt niet aan de hand van aannames en vooroordelen. Als ik iets na één luisterbeurt heel slecht vind, ga ik het niet alsnog een 5 of zelfs een voldoende geven. Ik beoordeel ook over wat ik vind van de compositie, zanger, refrein, melodie, etc., maar dat kan toch heel negatief zijn? Moet zeggen dat ik de meeste dingen wel al eerder heb gehoord, maar ik merk toch dat hoe meer muziek ik luister, hoe vaker ik na één luisterbeurt al een goed beeld kan krijgen. Weet verder ook niet wat er stoer is aan een negatieve mening? Sorry als ik je favorieten heb afgekraakt, Vigil, ik hou er zelf ook niet zo van om negatief te zijn. Maar daarom ga ik me nog niet inhouden.

Ik kan ook een goed beeld krijgen na één luisterbeurt. En als ik een nummer echt irritant vind krijgt het echt geen goed cijfer. Maar ik heb gewoon een brede smaak en sta overal voor open. En als ik gewoon fijne passages in een nummer hoor ( mooie instrumentatie, zang, in minder mate tekst) dan krijgt het van mij wel een 7,5 of hoger.

Nee, je bent gewoon nogal mild.

Arrie schreef:
Als ik iets na één luisterbeurt heel slecht vind, ga ik het niet alsnog een 5 of zelfs een voldoende geven.

---

Sorry als ik je favorieten heb afgekraakt, Vigil, ik hou er zelf ook niet zo van om negatief te zijn. Maar daarom ga ik me nog niet inhouden.

Nee dat snap ik, maar er is meer tussen een 1 en een 5 Ik vind dat een nummer ondanks dat het jouw of mijn smaak niet is wel goed ik elkaar kan zitten snap je.

Het gaat me niet om mijn favo's (als ik me dat moest aantrekken had ik geen leven ) meer in het algemeen.

Klopt, er zit een verschil tussen een 1 en een 5. Daarom geef ik zowel enen als vijfen. De nummers die ik enen geef vind ik over het algemeen ook maar slecht in elkaar zitten.

Ik heb in de tussentijd best wel spijt dat ik hier niet aan ben begonnen. Nu is het al te laat... Ga nu niet meer beginnen. Blijf dus lekker jullie volgen

En inderdaad, Snoeperd is erg mild in zijn cijfers, maar dat geeft verder niet natuurlijk, het wordt wel ongeveer duidelijk wat je ervan vind. Het is gewoon een erg positieve jongen

Gast
geplaatst: vandaag om 14:47 uur

geplaatst: vandaag om 14:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.