MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
Snoeperd schreef:
Zitten er dan mooie wendingen in het nummer? Nee.
Ach, wendingen. De genialiteit zit hem voornamelijk in de tekst. En daar zitten voldoende wendingen in.

Titmeister schreef:
Katie Melua is alleen leuk als ze der mond dicht houdt...

1590 [1156] Cream - Sunshine Of Your Love (1968)
Bluesrock met psychedelisch tintje, typisch voor die tijd met geweldige gitaarriffs van Eric Clapton die toen duidelijk op zijn best was.
Cijfer: 8,5

1589 [1643] Bauhaus - She's In Parties (1983)
Die gothic-bands zijn allemaal schatplichtig aan Joy Division en ook dit nummer heeft de typische gothic-kenmerken zoals de gitaarsound en zang. Dit nummer is te langgerekt maar de baslijn vind ik wel geslaagd.
Cijfer: 7

1588 [0544] Crosby, Stills, Nash & Young - Teach Your Children (1970)
Heerlijk zonnig country-achtig nummer met hemelsmooie samenzang, dit kan nooit stuk.
Cijfer: 9,5

1587 [1202] Madonna - Ray Of Light (1998)
Het is vooral de productie en geluidseffecten van William Orbit die het hem doen, het nummer heeft veel vaart en sfeer en Madonna zing hier opmerkelijk goed.
Cijfer: 9

1586 [1611] Johan - Tumble And Fall (2001)
Blijkbaar hoor ik van Johan liever de nummers is hun beginperiode, die klinken wat rauwer. Mooie zang en prima song hoewel die mij iets minder aanspreekt dan Day is Done. Waarom werd dat geen hit in eigen land?
Cijfer: 8

1585 [1285] Prince & The Revolution - Kiss (1986)
Funky en erg dansbaar nummer met karakteristieke falsetzang, apart nummer en toch typisch Prince.

1584 [1842] Canned Heat - On The Road Again (1968)
De cover van Katie Melua mag er zijn maar ik prefereer duidelijk het origineel van Canned Heat vanwege de psychedelische sfeer, de aparte arrangementen en de lijzige zang, dit blijft een onverwoestbaar nummer.

1583 [-------] Don McLean - American Pie (1971)
Nog een evergreen, ditmaal van singer-songwriter Don McLean met een erg mooie tekst over de dood van Buddy Holly (The day the music died). De cover van Madonna kan daar niet aan tippen.

1582 [-------] Kate Bush - The Sensual World (1989)
Ik hou veel van haar warme en sensuele zang, ook van de folky arrangementen en dromerige sfeer hier al reken ik dit ook niet tot haar beste nummers.

1581 [1103] Temple Of The Dog - Hunger Strike (1991)
Lijkt natuurlijk veel op Pearl Jam door de stem van Eddie Vedder, inderdaad vrij standaard maar goed gebracht en een voorbode van het indrukwekkend debuut van Pearl Jam.
Cijfer: 7,5

1590 [1156] Cream - Sunshine Of Your Love (1968)

Ik geloof best dat het erg goed gespeeld is, maar ik heb er weinig mee. Matige zanger, een gedateerd geluid (die gitaar klinkt gewoon niet lekker), en ontzettend saaie coupletten. Het nummer heeft wel potentie, maar is met veel te weinig passie gezongen. Vrij slaap verwekkend muziek voor mij persoonlijk. Het is blues, en blues moet écht uit iemands hart komen, dan vind ik het goed. Dit gitaarsolo vind ik ook maar weinig aan. Dit is niet hoe blues voor mij werkt.
Cijfer: 5

1589 [1643] Bauhaus - She's In Parties (1983)

Een ietwat donker nummer, dat toch ook wel weer uitnodigd om te feesten. Een donker feestje dus, ik heb er een gevoel bij alsof er ergens in een wat duistere kelder obscure feestjes worden gehouden, en je mensen ziet dansen op dit nummer. Hoewel het nummer daar eigenlijk net wat te langzaam voor is, is de ritmesectie wel goed bezig. Lekker gitaarspel dat ook wat psychedelisch wordt, een fijne zanger en er gebeurt instrumentaal van alles, erg interessant. Het doet me daarom wat denken aan de jaren '60 psychedelica, maar dan in een donker jaren '80 new wave jasje, met aandacht voor het ritme. Erg leuk!

1588 [0544] Crosby, Stills, Nash & Young - Teach Your Children (1970)

Een bekende van dit kwartet. Het is een fijn popliedje met de bekende samenzang, die best aardig klinkt. Instrumentaal niet echt bijzonder, het nummer moet het echt hebben van de melodieën en de zang. Die vormen een prima combinatie, maar echt boeiend wordt het nooit. Luistert wel erg fijn weg. Een beetje zouteloos geheel, maar het kan ermee door.
Cijfer: 6

1587 [1202] Madonna - Ray Of Light (1998)

Weer een Madonna-nummer van het album Ray of Light, daar word ik altijd blij van, en zeker van dit titelnummer. Het is namelijk verreweg het vrolijkste nummer, het vliegt als het ware voorbij. Door de productie van William Orbit zit er heel veel vaart in het nummer, ontzettend opzwepend. De verdere geluiden in de productie maken het nog interessanter, en Madonna doet gewoon wat ze moet doen (lekker zingen). Lekker dansbaar Madonna-nummer zoals we gewend van d'r zijn, maar dan wel eentje die ontzettend goed in elkaar zit.

1586 [1611] Johan - Tumble And Fall (2001)

Mijn favoriete Johan-nummer, en een perfecte opener van het album Pergola. Het begint al meteen onheilspellend met dat gitaargeluid, en vervolgens horen we Jacco de Greeuw op z'n allerbest, met een prachtige maar wel weer depressieve tekst. Het nummer heeft ook nog eens een geweldig refrein, waarin er wordt gerockt, en dat maakt het een fijn dynamisch nummer. Het nummer is helaas nooit verder gekomen dan de tipparade, en het is daarmee ook de single die het het beste heeft gedaan. Helaas, want ik krijg altijd al kippenvel als ik die gitaarintro hoor, en als ik Jacco dan hoor zingen: "because the apathy will crack me up in no time", wauw! Wereldnummer!
Cijfer: 10

1585 [1285] Prince & The Revolution - Kiss (1986)

Eén van de grootste hits van kleine Prince, en ook één van de weinige Prince-nummers die ik erg leuk vind. Lekker funky geproduceerd (en ja, dat is meestal zo, maar hier voel ik de funk, en bij het meeste van zijn muziek niet), Prince zingt heel overdreven maar dat werkt hier juist heel erg goed, het refrein is briljant met dat gitaartje, en de productie zit ontzettend goed in elkaar met subtiele details. Erg leuk nummer.

1584 [1842] Canned Heat - On The Road Again (1968)

Ben verder nauwelijks bekend met Canned Heat maar bij dit nummer valt me altijd vooral die stem van de zanger op. Eigenlijk klinkt het niet helemaal lekker, hij heeft een beetje vervelend stemgeluid. Verder is het een bluesy nummer, met een sitar op de achtergrond. Door alle factoren dus een opvallend nummer, maar de compositie zelf is maar weinig interessant, en het kabbelt maar voort. Vind het wel geinig om eens te horen, maar kan er niet veel mee.

1583 [-------] Don McLean - American Pie (1971)

Een klassieker over "the day the music died", oftewel de dag dat het vliegtuig met o.a. Buddy Holly, The Big Bopper en Richie Valens neerstortte. Het nummer staat verder bekend om zijn bij vlagen onbegrijpelijke tekst met allerlei verwijzingen. Verder een leuk vrolijk pianopopliedje dat niet veel fout bij me kan doen, maar waar ik verder ook niet heel enthousiast van word. Zo'n nummer dat wel aardig is als het op de radio komt, maar dat ik verder niet zo snel uit mezelf zou opzetten, hoewel ik er niets op tegen heb.
Cijfer: 6,5

1582 [-------] Kate Bush - The Sensual World (1989)

Kate Bush vind ik vaak wat vervelend, met haar stem die niet zo fijn klinkt als ze wat te veel de hoogte in gaat. Als ze dat niet doet kan ze soms erg mooie dingen maken (The Man with the Child in His Eyes). Hier zingt ze ook erg ingetogen, en de muziek is ook erg interessant, met keltische invloeden, en fijne percussie. Door de bijzondere instrumentatie hangt er een soort spanning in de muziek, die het erg de moeite waard maakt. De compositie zelf is wel aardig, maar niet heel hoogstaand. Gelukkig is er veel aandacht besteed aan de instrumentatie, en zingt Kate ingetogen en zwoel, waardoor ik er wel wat mee kan.

1581 [1103] Temple Of The Dog - Hunger Strike (1991)

Grunge kan soms best leuk zijn, maar meestal vind ik het maar doorsnee rockmuziek met (overdreven) stoere of rauwe zangers. Bij de post-grunge kwam daar ook nog eens leegheid bij, wat het nog een stuk erger maakte. Hier hoor ik echter wel inhoud en emotie. Toch vind ik het iets te doorsnee klinken, hoewel de compositie op zich wel aardig is. Het komt op mij niet zo over, en die ene zanger die geen Eddie Vedder heet (Chris Cornell?) vind ik te overdreven zingen. Verder wel een aardige nummer, maar als de emotie niet overkomt, je niet raakt, hou je een doorsnee rocknummer over.
Cijfer: 5,5

Arrie schreef:
Johan - Tumble And Fall (2001)
Het nummer is helaas nooit verder gekomen dan de tipparade, en het is daarmee ook de single die het het beste heeft gedaan.

Onbegrijpelijk dat dit niet werd opgepikt door het Nederlandse publiek (ik vind het tenslotte ook een mooi nummer) waar dat Kane bv. de ene grote hit na de andere scoorde.

Sowieso onbegrijpelijk dat de muziek van Johan sowieso nauwelijks werd opgepikt, terwijl het wel erg toegankelijke popmuziek is.

In de jaren '60 zou Johan beslist een hit gescoord hebben met Tumble And Fall. Maar ja, toen had het singleskopend publiek meer oor voor kwaliteit.

Arrie schreef:
Sowieso onbegrijpelijk dat de muziek van Johan sowieso nauwelijks werd opgepikt, terwijl het wel erg toegankelijke popmuziek is.

Jacco is geweldig, goude liedjes en mooie koortjes, Pergola is echt fantastisch

1580 [1454] Malcolm McLaren - Madam Butterfly (Un Bel Di Vedremo) (1984)

Het nummer begint fijn met een mooi intro. Maar wat er daarna gebeurt, kan mij niet bekoren. Je hoort veel verschillende zang. Opera, mannenstem, een poppy zangeres. En al het gezang op dit nummer vind ik nou niet echt bar. Het ligt mij niet helemaal, ook al is dit wel een erg origineel nummer.

1579 [0910] Kula Shaker - Hey Dude (1996)

Kula Shaker ken ik niet, wel eens vaag van gehoord. Als het aan mij ligt komt daar verandering in. De sound pakt mij meteen helemaal in. Het is een erg lekker rocknummer met een moddervette sound. Het gitaarspel is bij vlagen verbluffend. Zijn stem is niet rauw of zo, gewoon een fijne luisterstem die erg krachtig is. Daarom is het voor mij meer een popnummer met een erg fijne rocksound eronder.

1578 [1176] MGMT - Time To Pretend (2007)

MGMT is zo'n band waar veel mensen richting alternatief gaan. Het album begint met verschrikkelijk fijne popnummers, maar de laatste nummers zijn al een stuk moeilijker. Ik ken veel mensen die zeggen, MGMT dat is alternatieve muziek. Helemaal niet waar natuurlijk, dat kan nog veel alternatiever. Maar voor mij opende MGMT wel de weg naar meer bandjes, ik kwam daarna op Beach House, xx en Vampire Weekend. En zo ben ik me meer en meer gaan verdiepen. MGMT heeft met het debuutalbum een wonderschoon popalbum gemaakt die een uitstekende combinatie maakt met electronica en gewone instrumentatie. Time to Pretend is voor mij echt niet het beste, maar dit openingsnummer is buitengewoon goed. Het nummer is afwisselend, heeft een fijn refreintje en de instrumentatie zit vol dynamiek en er is veel verschillend instrumentgebruik. Mooi bandje hoor, dat MGMT, al bevalt de weg die ze zijn ingeslagen met het tweede album maar matig, van mij hadden die prachtige popdeuntjes zoals op bijvoorbeeld dit nummer wel mogen blijven.

Foute Link: Time to Pretend
1577 [1306] Red House Painters - Katy Song (1993)

De reacties bij het album klonken mij al interessant in de oren, maar ik heb nog niets van ze geluisterd, ook omdaty het album zo lang duurt. Dit nummer is ook niet heel kort. 8 minuten. Het nummer heeft een hele relaxede inslag. Een mooie melodie die doet denken aan bijvoorbeeld The Cure of Low. De zware stem van de zanger past er perfect bij. Het nummer sleept je helemaal mee en blijft de volle speeltijd boeien. Ik ga er maar eens achtereen, mooie sfeervolle muziek is het namelijk.

Cijfer: 8,8

1576 [1607] Urban Dance Squad - Deeper Shade Of Soul (1989)

Urban Dance Squad was niet alleen een goede Nederlandse band, maar ook een die op een originele manier rap, funk en rock combineerden. In dit nummer wordt de rock weggelaten, want het is meer een popnummer. Het is dan ook erg aanstekelijk. Het mooie meerstemmig zingen van het refrein in de titel is fantastisch. Daarmee krijgt dit nummer ook een jaren '60 inslag. De band zelf was best invloedrijk voor een Nederlandse band, en daarmee horen ze natuurlijk in onze lijst thuis. Ik raad het album ook aan.

Cijfer: 8,8

1575 [1274] Seal - Crazy (1990)

Ik ken verder niks van Seal, maar wel weet ik dat Crazy een erg fijn popnummer is. Het overbekende refrein is niet irritant, het is juist ongelooflijk goed. Verder wordt het natuurlijk prachtig gezongen door Seal, hij een diepe stem die erg goed past. Ik blijf er bij, refrein is echt een classic. Terecht in de lijst deze megahit, tenminste, ik neem aan dat dit een grote hit was.

1574 [1294] Lenny Kravitz - Let Love Rule (1989)

Lenny Kravitz is toch ook geen kleintje in de popwereld. Het album Let Love Rule schijnt erg goed te zijn. Ik ken nog niks, dus ik ben best benieuwd naar dit titelnummer. In dit nummer zitten flinke soul invloeden. De coupletten geven een warm gevoel en dat is ook dankzij de stem van Lenny. Daar tegenover staat een krachtig refrein. Waar er even op het gaspedaal wordt getrapt, om vervolgens weer het warme soul gevoel weer op te pakken. Vooral de zachte gedeeltes van dit nummer vind ik erg mooi, refrein zal zeker groeien in volgende luisterbeurten.

1573 [0763] Radiohead - Videotape (2007)

Dit is de eerste keer dat we de grootheid Radiohead tegenkomen, en wel met een van de mooiste nummers van In Rainbows. Van een aantal nummers op In Rainbows heb ik de genialiteit nooit echt begrepen. Van dit nummer zeker wel. Het nummer heeft een prachtig hypnotiserend pianodeuntje dat later wordt uigebouwd. Thom Yorke toont zijn klasse met prachtige emotionele zang. Videotape is de prachtige afsluiter van In Rainbows waar ik altijd naar uit kijk als ik dat album luister. Omdat het het eindnummer is is het dan ook mooi om het nummer niet tot een climax te laten komen maar prachtig te laten uit faden.

1572 [1463] Mecano - Hijo De La Luna (1990)

Er staat dus ook Spaanse muziek in onze lijst. En wel van Mecano. Ik ken haar helemaal niet. Het nummer ook niet. Maar dat bevalt erg goed. De stem is, vooral in het refrein, erg mooi. Het refrein is namelijk hemels mooi. Die prachtige uithalen zijn verbluffend. Verder komt ze in de coupletten erg goed van de dag. Daar zingt ze heel lieflijk. Al met al een geweldig nummer, een hele mooie ontdekking. Hiermee maakt Mecano voor mij gewoon denk ik het beste nummer van dit rijtje.

Cijfer: 9,3

1571 [1668] The Mission - Wasteland (1986)

Dit zou volgens de albumpagina op Sister of Mercy moeten lijken. Op basis van de nummers die ik ken vind ik de vergelijking niet passend. Ik vind Sisters of Mercy namelijk een stuk donkerder (en mooier). Dit nummer vind ik wel erg te vergelijken met U2. Het nummer is dus niet al te origineel. Goed is het wel. The Mission heeft met Wasteland gewoon een lekkere rocksong gemaakt waar ik eigenlijk niet heel over te zeggen heb.

Cijfer: 7,8

Ik ben er weer.

1710 [-------] Deacon Blue - Dignity (1987)
En we trappen af met een oerdegelijk en -saai Skyradioballadje à la Prefab Sprout, inclusief technisch en commercieel verantwoord zangertje, pianootje en refreintje. Zo min mogelijk randjes of spanning en zo veel mogelijk geveinsde melancholie, dan komt het allemaal wel in de top-2000.
Cijfer: 3,3

1709 [0575] Traveling Wilburys - Handle With Care (1988)
Qua producties, tekst en instrumentatie eigenlijk net zo karaokebar-uitnodigend als de vorige, maar qua melodieën gewoon stukken leuker en spannender. Had allemaal wat minder Amerikaans, degelijk en fout gemogen, maar is in ieder geval makkelijk zonder irritatie weg te luisteren, al blijft het allemaal zo verantwoord als wat.

1708 [-------] The Associates - Party Fears Two (1982)
U maakt een grapje? Sowieso werken drie (eventueel enigszins) foute nummers niet echt positief op mijn gemoed, maar hier krijg ik wel heel erg negatieve rillingen van. Zo over de top dat het niet eens meer grappig over de top is, zo’n verschrikkelijke zanger dat het geen enkele dimensie meer toevoegt en zo’n vreselijk standaard jaren80-geluid dat het zelfs parodieën hierop overtreft. Zum kotzen.
Cijfer: 1,3

1707 [1510] Lamb - Gabriel (2001)
Instrumentaal en ook songtechnisch echt subliem; zet een geweldig sober en grijs sfeertje neer met een uitgebreid scala aan instrumenten. Jammer genoeg ook hier een wat irritante vocalist(e) met een te trillende stem, die de jubelstemming toch wel wat weet te dempen. Als een andere vocaliste de eer had gehad om dit songtechnisch nogmaals geweldige nummer in te zingen, had deze een echt hoog cijfer gekregen.
Cijfer: 7,3

1706 [-------] Absynthe Minded - Envoi (2009)
Kan iemand me vertellen waarom ik bij deze band een flauw synthpopgroepje had verwacht? In ieder geval een positieve verassing dan, dit luchtige popnummertje met lekker melodietje en fijne zanger. Ook een heerlijk akoestisch gitaartje overigens, maakt het nummer nog wat onbezorgder en een nog wat lekkerdere afwisseling hier.
Cijfer: 7,8

1705 [1408] The Cult - Brother Wolf, Sister Moon (1985)
Aardig hardrockballadje, maar heeft een te typische krijserige zanger en probeert wat te duister over te komen, ook al had deze met een andere instrumentale invulling en een iets minder pathetische tekst prima gecoverd kunnen worden door een hip bandje. Toch zijn de synths zowaar niet irritant, het bombasme aardig en de gitaar prima te doen, dus een voldoende is wel gerechtvaardigd.
Cijfer: 6,3

1704 [-------] Arctic Monkeys - Leave Before The Lights Come On (2006)
Deze band is eigenlijk bijna altijd een hele hoge voldoende bij mij; één van de besten maar ook eigenlijk één van de eersten van de gigantische stroom aan springende britrockbandjes die het laatste halve decennium zo populair zijn. De factoren van het ware instrumentale genot - die climax - de erg goede teksten opgelepeld door de technisch geweldige Alex Turner en ook nog het feit dat ik het voorrecht heb om ze live te hebben gezien – zware aanrader – zorgen ervoor dat ik ook hier weer een kort tijdje mentaal heb zitten springen.
Cijfer: 9,8

1703 [1072] Tindersticks - Bathtime (1997)
Wederom een nummer dat eigenlijk perfect in mijn straatje ligt, maar ondanks het uitgebreide scala aan instrumenten en de duidelijk hoorbare constante spanning me gewoon niet zoveel doet. Kan door de zanger komen die hier toch echt wat te donker over probeert te komen, maar misschien moet ik dit nummer waarschijnlijk gewoon nog wat vaker beluisteren. Voor nu een krappe voldoende.

1702 [1139] Joni Mitchell - River (1971)
Een beetje een standaard tranentrekker die sober probeert over te komen, maar daar nogal in faalt. Mitchell heeft een oerdegelijke stem, maar eigenlijk helpt dat het nummer niet; bij zo’n saaie compositie is er tenminste één aparte factor nodig die het nummer nog een beetje kan redden. Nu is het een nogal slaapverwekkend nummertje waar ik niet bepaald onder de indruk van ben.
Cijfer: 4,5

1701 [0988] Kraftwerk - Trans-Europe Express (1977)
U zult me nooit horen zeggen dat Kraftwerk niet van gigantische invloed op de elektronische muziek was, maar ik moet eerlijk toegeven dat ze in hun gehele oeuvre nauwelijks iets interessants uitgeperst hebben. Jolige synthdeuntjes is eigenlijk de beste beschrijving voor hun muziek en ook dit nummer. Ook de vreselijk gedateerd bewerkte stemmetjes die bovendien nauwelijks iets anders doen dan door de quasi-onheilspellende deuntjes een paar keer de titel mompelen, willen het nummer niet bepaald redden. Saaiheid troef.
Cijfer: 4

Goede linkjes:
YouTube - ABSYNTHE MINDED envoi
YouTube - KRAFTWERK - "TRANS EUROPE EXPRESS" (1977)

hoi123 schreef:
1702 [1139] Joni Mitchell - River (1971)
Een beetje een standaard tranentrekker die sober probeert over te komen, maar daar nogal in faalt. Mitchell heeft een oerdegelijke stem, maar eigenlijk helpt dat het nummer niet; bij zo’n saaie compositie is er tenminste één aparte factor nodig die het nummer nog een beetje kan redden. Nu is het een nogal slaapverwekkend nummertje waar ik niet bepaald onder de indruk van ben.
Cijfer: 4,5

Standaard tranentrekker?

Een tranentrekker is het zeker, echt een prachtig nummer.

Top-10: (* betekent ontdekking)

1. Iron & Wine – Upwards Over The Mountain (10)
2. Beirut – Elephant Gun* (10)
3. Jackson C. Frank – Blues Run the Game (10)
4. A Place To Bury Strangers – I Lived My Life to Stand in the Shadow of Your Heart (10)
5. Fela Kuti – Gentleman (10)
6. Nujabes – Feather* (10)
7. Beirut – Mount Wroclai (Idle Days)* (10)
8. Arctic Monkeys – Leave Before the Lights Come On (9,8)
9. Screamin’ Jay Hawkins – I Put A Spell On You* (9,8)
10. Robert Wyatt – Sea Song (9,8)

Flop-10:

1. Queensrÿche – Silent Lucidity (1)
2. The Associates – Party Fears Two (1,3)
3. The Sisters of Mercy – Some Kind of Stranger (1,3)
4. The Ramones – Something to Believe In (1,3)
5. Prefab Sprout – Appetite (2)
6. Dave Ball – In Strict Tempo (2,3)
7. Neu! – Negativland (2,5)
8. Muse – Sunburn (2,5)
9. Madonna – The Power of Good-Bye (2,5)
10. Rush – Red Sector A (2,8)

Het gemiddelde is 6,23 en dat maakt het totaal gemiddelde 6,30. Het beste tiental is die van 1720 tot 1711 met een gemiddelde van 7,1 en het slechtste tiental is die van 1800 tot 1790 met een gemiddelde van 4,9.

Vorige gemiddeldes:
2000 t/m 1901: 6,62
1900 t/m 1801: 6,06
1800 t/m 1701: 6,23

Snoeperd schreef:

Kula Shaker ken ik niet, wel eens vaag van gehoord.

Is wel al langs geweest hoor...

Snoeperd schreef:

Ik ken verder niks van Seal

Je kent Kiss From a Rose niet?

Awkward.

hoi123 schreef:

7. Neu! – Negativland (2,5)

Een mengeling van een opera-stuk van Puccini met een jaren'80-beat en dito arrangementen, Malcolm McLaren is duidelijk niet verlegen om experimenten. Zeker wel apart en goed geprobeerd maar het komt mij wat te gezocht over en de vrouwelijke vocalen steken mij bij momenten ook tegen.

Een knipoog naar Hey Jude van the Beatles, Kula Shaker haalt ook duidelijk de mosterd uit de jaren '60. Behoorlijk nummer waarin Kula Shaker echter teveel wil instoppen met als resultaat dat er weinig van blijft hangen.

Voor mij is MGMT synthipop maar dan van het goede soort: inventief en aanstekelijk.

Met de zang had ik het eerst een beetje moeilijk maar uiteindelijk vind ik dat een prachtig melancholiek nummer met aangenaam gitaarwerk die ondanks de lengte niet snel verveelt. Toch eens op zoek gaan naar een album van hen.

Destijds een interessante Nederlandse band en één van de bands die eind jaren '80 rock met hiphop vermengden, hier worden samples van jaren '60-soulnummers op een vrij inventieve wijze verwerkt.

Zowat zijn grootste hit maar vind ik tevens één van zijn beste nummers. Een vloeiend nummer met vlot refrein en apart ritme en unieke doorrookte soulstem.

Lenny Kravitz was destijds één van de grote beloftes met een mengeling van blues, rock en soul en natuurlijke sound, jammer dat hij na 3 sterke albums is weggezakt. Geeft mij maar zijn vroeger werk zoals dit nummer die ook Beatles-invloeden verraden, daar klonk hij nog bezield en geïnspireerd.

Het eerste en zeker niet laatste Radiohead-nummer in de lijst. De piano is eenvoudig maar effectief, de later inkomende percussie is origineel en tenslotte is het een erg pakkend nummer dat je na verscheidene luisterbeurten niet meer loslaat.

Toch wel één van de bekendste Spaanstalige nummers, werd ook vaak gecoverd. Melodisch staat dit als een huis, de lieflijke zang vind ik ook erg mooi evenals de arrangementen die sfeervol en niet bombastisch zijn.

Mij doet dat ook denken aan U2 en ook een beetje Echo & the Bunnymen. Inderdaad weinig origineel - new wave was anno 1986 niet meer nieuw - maar over het nummer zelf heb ik tenslotte niet veel te klagen.

Een klassieker van Malcolm McLaren, een man die van vele markten thuis is. Hij was de manager en het grote brein achter de Sex Pistols, was één van de eersten die scratchte op een album, en vermengde ook allerlei wereldmuziek met gewone popmuziek op zijn debuutalbum. Dit is weer heel anders, en, opvallend, met operazang. Het heeft wel een heel erge jaren '80-productie, dat doet er wel wat vanaf, helaas. Verder is het wel geinig, een vrolijke beat, en een McLaren die eigenlijk gewoon praat. De vrouwenzang maakt het nummer helemaal af. Een leuk jaren '80-popliedje, maar toch heeft McLaren wel leukere dingen gedaan.

Kula Shaker maakt lekkere rechttoe-rechtaan rockmuziek. Niks meer, niks minder. Goede instrumenatie, fijne drums bijvoorbeeld. Ook het gitaarspel is best wel lekker, en aan de zanger hebben ze een goede. Het refrein rockt lekker, en de coupletten werken daar mooi naar toe. Prima rocknummer dus, hoewel het nergens verrast of opvalt.

Vrolijke popmuziek van MGMT. Best een geinig groepje is dat, met aan de ene kant wat psychedelische muziek, maar aan de andere kant zijn ze vooral bekend geworden met de simpele maar übercatchy popliedjes. DIt vind ik daar niet de leukste van, deze vind ik eigenlijk wat minder. Tuurlijk, dat synthesizerdeuntje is weer ontzettend aanstekelijk, maar aan de andere kant is het ook wel erg cheesy en leunt het refrein daar nogal op. Verder hoor ik weinig interessants, en kabbelt het nummer maar wat voort. Het nummer heeft echter wel mooie instrumentatie die het nog weet te redden. Het hele synth-jasje staat dit nummer best goed.

Ik ben een groot liefhebber van het debuutalbum van deze groep, die eigenlijk vooral draait om Mark Kozelek, maar de rest heb ik eigenlijk maar heel weinig tot nooit beluisterd. Geen idee waarom, en dit nummer bewijst wel dat het onterecht is. Ligt mooi in het verlengde van het debuutalbum, een lang uitgesponnen nummer vol met emotie, vergelijkbaar met hun meesterwerk Medicine Bottle. Zelfs in het gitaarspel is een hoop emotie te horen, en Kozelek heeft een prachtige stem. Ook de tekst is weer prachtig en emotie. Deze muziek is gewoon een en al emotie, en dat is nou net wat me zo aanspreekt.

Ik had wat heel anders verwacht van deze band, harder vooral. Maar dit is gewoon een leuk, vrolijk popliedje dat ergens zelfs wat doet denken aan de jaren '60, en waar een lekkere groove in zit. De zanger doet in de coupletten wat aan Kiedis denken. Het is een erg fijn liedje, en ook de instrumentatie mag er wezen, ze geven het nummer wat extra's mee, namelijk een extra portie dosis vrolijkheid. Een lekker ritme, blazertjes, en een leuk effect op de zang in het refrein. Ik ben hier erg door verrast, een leuk, vrolijk, zomers liedje! Hier kan je lekker op swingen!

Een echt Sky Radio-nummer (ja, nu wel), maar ook daar wordt weleens kwaliteit gebracht. Seal heeft een bijzondere, en ontzettend karakteristieke stem. Daarmee draagt hij ook dit nummer, dat verder ook ijzersterk in elkaar zit. Vind het altijd wel fijn als dit langs komt op de radio, zo'n fijn refrein om mee te zingen. De instrumentatie is ook heel erg aanwezig, maar wel op een prettige manier, net niet overheersend. Het doet zijn taak om het nummer een fijne drive, en een mooie sfeer mee te geven, er er zitten nog geweldige instrumentale stukjes tussen. Ook vrij eigenzinnig voor een Sky Radio-nummer. Er zit zo'n briljant percussiestukje tussen. Het is wel heel erg vol geproduceerd, maar daardoor is er ook erg veel te horen in het nummer. IJzersterk!

Lenny Kravitz heeft erg leuke dingen gemaakt, maar dit nummer heeft me op een of andere manier nooit zo kunnen bekoren. Het refrein vind ik nogal zeurderig, en eentonig. De coupletten gaan maar traag, en weten daarom ook niet zo te boeien. Het is te horen dat Lenny zijn instrumenten goed bespeelt, en dat klinkt dan ook allemaal erg lekker, het schort voor mij echter aan de compositie. Ik moet zeggen dat ik wel de passie van meneer Kravitz hoor, dat kan ik dan wel weer waarderen. Daardoor heb ik gemengde gevoelens bij het nummer.

Een beetje hetzelfde verhaal: Radiohead kan ik zeer waarderen, maar dit nummer heeft me nooit zo kunnen bekoren. Dat pianootje dat net niet helemaal lekker klinkt werkt me maar op de zenuwen. Verder vind ik het een zeurnummer, waar de zang van Yorke nogal aan meehelpt. Aangezien ik daarmee zo ongeveer het hele nummer heb bespreken, op een zenuwachtig drumroffeltje na, kan je begrijpen dat ik hier bijzonder weinig mee kan.
Cijfer: 3

Hier kan ik echter des te meer mee. Een sprookjesachtig, mystiek nummer, met prachtige zang, en bijzonder mooie melodieën. Waar het over gaat, weet ik niet (behalve dat het iets met de maan is), maar het nummer sleept me helemaal mee in m'n eigen fantasieën. Ik droom weg op de melodieën, en kom in een soort sprookjeswereld terecht. De instrumentatie helpt daar zeker aan mee, elk instrument is perfect ingezet, om een prachtige sfeer te creëren. Een magisch, betoverend nummer.
Cijfer: 9,5

Donkere, maar wel up-tempo new wave, met een refrein dat anthem-achtige propoties heeft. In de coupletten snelt het nummer zich voort over de drums heen, om weer naar dat krachtige refrein te gaan. Toch zingt de zanger helemaal niet snel, wat een mooi contrast met de drums vormt. Verder horen we nog leuk gitaarspel hier en daar, en is het allemaal sfeervol maar ook aanstekelijk. Een geslaagd nummer dus, dat goed in elkaar zit, en wat ik leuk vind om te horen, maar verder weinig emotie bij me weet op te wekken.

1700 [1663] The Feelies - Let's Go (1986)

Van hetzelfde album als de vorige twee van The Feelies en eigenlijk ook muzikaal gewoon precies hetzelfde aandoend. Dromerig, akoestisch nummertje met een erg fijne instrumentatie en wat gemurmel als zang dat me nu wel doet afvragen of deze band echt geen andere muziek maakt. Desondanks een prima nummer dat zo voorbij is.

1699 [1457] Nilsson - Everybody's Talking (1969)

Typisch maar ingetogen en redelijk mooi classicrock-nummertje. Iets warmer en sfeervoller dan het gros van dit soort muziek, waardoor het toch wat interessanter wordt en ook de leuke gitaarpartijen maken dit nummer toch wel een lekker uitluisterbaar nummertje. Toch bevalt de stem van meneer Nilsson me niet en blijft het allemaal nogal op de achtergrond hangen. Redelijk degelijk middenmotortje.
Cijfer: 6,3

1698 [1615] Manic Street Preachers - Suicide Is Painless (Theme From M*A*S*H) (1992)

In zijn oerdegelijke stoerheid verdrinkend en nogal vervelend nummertje dat zo nodig moet rocken dat het bijna grappig wordt. Als de associaties met Nickelback ook nog op gaan komen bij het vreselijk irritante, quasi-dramatische ‘rock’versnellinkje en de zanger nog meer gaat krijsen, haak ik af. Nogal puberaal en standaard nummer.
Cijfer: 3

1697 [1273] Depeche Mode - I Want You Now (1987)

U weet het waarschijnlijk al, maar ik heb nogal weinig met het gros van de synthpopbandjes die rond deze tijd zo populair waren. Deze probeert nogal pompeus en donker over te komen, maar slaagt eigenlijk alleen in het eerste gedeelte en maakt het daarom wat pretentieus. De synths zijn in ieder geval best te doen, maar ook de zanger heeft een bepaalde manier van zingen die me niet helemaal aanstaat. Ook deze wordt hem niet, dus.
Cijfer: 4,8

1696 [-------] The Shirelles - Will You Still Love Me Tomorrow (1960)

Alhoewel of juist omdat al de damesgroepen uit deze tijd bizar veel op elkaar lijken qua geluid, heeft het wel allemaal hetzelfde heerlijk warme, soulvolle geluid en de prettige oude sfeer. Daarnaast ook hier de heerlijke zangeressen, achtergrondkoortjes, instrumentatie en dus ook onoriginaliteit, die ervoor zorgt dat ook dit nummer niet echt een hoge beoordeling krijgt.

1695 [1868] Adam And The Ants - Stand And Deliver (1981)

Zo fout dat het leuk wordt, maar niet zo fout dat het niet leuk meer is, als u me nog begrijpt. De zang is lekker springerig en zo ook de instrumentatie, de tekst, de melodietjes en eigenlijk gewoon alles, waardoor het gewoon een erg fijn nummertje om naar te luisteren wordt en de foutheid gewoon te negeren valt. Erg geinig.

1694 [1100] New Order - Thieves Like Us (1984)

Altijd leuk om te zien hoe vooral ‘oude’ bands worden weggebombardeerd met de superlatieven van ‘emotioneel’, ‘sfeervol’ en ‘wanhopig’, terwijl echt alles wat ik hoor een of ander verschrikkelijk fout synthdeuntje dat totaal niet zou misstaan in een willekeurige Sky-Radio-uitzending. Zo melig en jolig dat het eigenlijk al niet leuk meer is en de vervelende zanger helpt allemaal ook niet echt.
Cijfer: 2,5

1693 [1370] Amy Winehouse - Rehab (2007)

Ook al blijf ik erbij dat de tekst nogal onsymphatiek en vaag is, is het nummer gewoon prima naar te luisteren en sowieso één van de betere gigantische hits van de laatste jaren. De instrumentatie is lekker warm en mevrouw Winehouse was een erg fijne om naar te luisteren. Ook al ga ik niet mee in de te verwachten algehele adoratie na haar dood, blijft dit dus een erg prettig nummertje, al heeft ze betere.
Cijfer: 8,3

1692 [0478] Outkast - Hey Ya (2004)

En we gaan door met een geweldige hit; kan me nog herinneren dat ik als klein jongetje (jaja, zo jong ben ik ) iedere keer gigantisch opveerde bij het horen van dit nummer en nu eigenlijk nog steeds. Ongelooflijk feestelijk, catchy en gewoon ongelooflijk leuk. Niet te vaak luisteren maar voor de rest een absoluut feest bij iedere luisterbeurt.

1691 [1991] Iron & Wine - Faded From The Winter (2002)

ISamuel Beam heeft de gave om pas na een tijdje de dubbele toon in zijn muziek te laten zien; eerst nogal saai, dan een aanzienlijke tijd maar ook nu nog muziek zoals Herman beschrijft; wakkerwordmuziek die ’s ochtends maar ook tijdens rustige momenten perfect tot zijn recht komt. Nu is het gewoon hemels voor mij; de ongelooflijk lekkere banjo, de prachtige gitaar en natuurlijk de zang van Samuel Beam zijn voor mij een begrip geworden, een aparte sfeer die ik tot nu toe nergens ben tegengekomen maar luisterbeurt na luisterbeurt weer gewoon een endorfine-infuus geven. Zo ook nu.
Cijfer: 10

niels94 schreef:
(quote)

Wil jij dan uitleggen waarom hij zo goed is? Ik hoor echt niks behalve een of ander saai loopje dat de hele tijd herhaald wordt, en nu voel ik me dom omdat ik het slecht vind.

Haha, dat is nergens voor nodig. Ik zou dat nummer ook niet met een 9 bekronen, maar ik vind het wel een erg fijn nummer. Waarom ik hem zo fijn vind is eigenlijk vrij vaag. Ten eerste vind ik het gewoon een erg lekkere bass en heerlijke drums, door de vage keyboards vind ik het een erg sfeervol nummer die om die reden al 8 minuten boeit. Maar de 'vage' reden is dat dit nummer het op de één of andere manier voor elkaar krijgt dat mijn 'muzikale fantasie' wordt aangewakkerd. Ik ga er zelf van alles bij verzinnen, muziek die erbij zou kunnen en zelfs zang. Het nummer straalt voor mij een bepaalde vrijheid uit, eigenlijk. Maar daarnaast vind ik het gewoon een erg 'chill' nummer. Dat je het niets vind kan ik volkomen begrijpen, evenals dat je het pretentieus vind. Misschien is dat het ook wel. Ik hou niet zo van die term, wanneer is iets nou pretentieus? Misschien is alle progrock (waar dit sterk aan gerelateerd is, krautrock is een Duitse progrock stroming, voor zij die dat niet weten) wel pretentieus

Zou kunnen, en ik geef toe dat een band als GY!BE ook nogal pretentieus is in de zin van veel willen bereiken met de muziek - vind het overigens bizar goede muziek. Jammer genoeg zijn de pretenties hier voor mij nogal mislukt en wordt er bar weinig aangewakkerd. We kunnen ook niet alles gemeen hebben.

Onder pretentieus versta ik artiesten die duidelijk willen laten horen dat ze virtuoos zijn en veel in hun mars hebben. Zoals zoveel mogelijk stijlen of tempowisselingen op één album, zeer literaire teksten, eindeloos gesoleer, zeer hoog zingen met veel stembuigingen (vocale acrobatie) ... trouwens lang geen exclusiviteit van de progrock.
Overigens heb ik niets tegen pretenties op zich, wel tegen het overdrijven daarin zodat het irritant wordt of tegen een artiest of muziek die meer pretendeert dan het werkelijk is (bv. gebruik van autotune).

Misterfool
Pretentie hoeft niet eens hand in hand te gaan met bombasme, zo vind ik James Blake(alsook veel folkies) erg pretentieus, maar absoluut niet bombastisch.

Ah, de term Sky-Radio-muziek komt weer een paar keer langs (ja, ook ik gebruikte het, maar niet negatief, en over een nummer dat er daadwerkelijk gedraaid wordt). Ik ga me steeds meer afvragen of bepaalde mensen die zender überhaupt weleens hebben gehoord.

Dit bepaald mens in ieder geval vaak genoeg en ik vraag me af hoe deze nummers van New Order of Deacon Blue dat niet zijn.

niels94 schreef:
krautrock is een Duitse progrock stroming, voor zij die dat niet weten

Dus ik heb een hekel aan alle progrock, behalve als het uit Duitsland komt? Dat wist ik niet...

hoi123 schreef:
Dit bepaald mens in ieder geval vaak genoeg en ik vraag me af hoe deze nummers van New Order of Deacon Blue dat niet zijn.

Je antwoord is: helemaal niet. Wat overigens niet hoeft te betekenen dat je het vervolgens *wel* goed moet vinden.

Onweerwolf
Dignity heb ik destijds leren kennen omdat mijn oudere zus de jaaroverzicht uitzending van Vara's Verrukkelijke 15 had opgenomen op cassettebandjes. Dignity stond in de Verrukkelijke 85 van 1987 op #18. De Verrukkelijke 15 was destijds een redelijk toonaangevend en charmant wekelijks hitlijstje waar typische 80's alternatieve muziek (wave e.d.) hand in hand ging met de betere serieuze popmuziek. Deacon Blue hangt daar echt precies tussenin. Het is in ieder geval niet lichtvoetig genoeg om skyradio muziek te zijn.

Misschien kun je met dit latere bescheiden hitje wat meer?

GrafGantz schreef:
(quote)

Je antwoord is: helemaal niet. Wat overigens niet hoeft te betekenen dat je het vervolgens *wel* goed moet vinden.
Het zal wel niet gedraaid worden daar, maar ik zou totaal niet verbaasd zijn als ik het tegenkwam en dat is voor mij dan de definitie.

Onweerwolf schreef:
Misschien kun je met dit latere bescheiden hitje wat meer?

(embed)
Inderdaad stukken beter, zou iets van een 6,5 van me hebben gekregen.

GrafGantz schreef:
(quote)

Dus ik heb een hekel aan alle progrock, behalve als het uit Duitsland komt? Dat wist ik niet...

In de officiële definitie is het volgens mij wel zo (als het niet zo is, verbeter me maar hoor, dit is wat ik dacht dat het is), toegegeven, het is wel een aparte stroming, dus het zou toch kunnen dat je dit dan wél waardeert en King Crimson of Pink Floyd niet (geen idee hoe het bij jou zit hoor)? Sowieso is de definitie van Krautrock een beetje moeilijk, Kraftwerk en Tangerine Dream vallen er ook onder en dat is niet eens rock. Wel is duidelijk dat ze vaak experimenteel en vooruitstrevend zijn, dus in dat opzicht klopt het wel met het idee achter de eerste progrock. Ik denk zelf dus best dat je het zo zou mogen noemen, jij niet?

Gast
geplaatst: vandaag om 10:06 uur

geplaatst: vandaag om 10:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.