MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
Mooiste tiental dat ik tot nu toe ben tegengekomen!

1970 [-------] Yo La Tengo - Autumn Sweater (1997)

Een murmelende zanger, die verdrinkt onder een luidruchtige orgel die het hele nummer dezelfde, eenvoudige en enigszins standaard akkoorden blijft spelen. Toch ligt dit me wel; de soms wat tribale drums en volgens mij is ook wel duidelijk dat zangers voor mij technisch niet perfect hoeven te zingen. Een leuk, apart popliedje dat hier nog wel eens vaker opgezet zal worden.
Cijfer: 7,8

1969 [-------] System Of A Down - Toxicity (2001)

Één van de serieuze nummers op het gelijknamige album. System of a Down maakt niet echt typische metal; vele nummers zonder enige grunt, of zelfs zonder enig echt hard stuk. Zo niet hier; deze begint redelijk rustig maar bouwt uit tot een erg bevredigende beuksessie. Toch houd ik meer van de speelse, geflipte kant van System Of A Down, iets interessanter.
Cijfer: 7,5

1968 [-------] Björk - Hunter (1997)

Deze nominatie van eigen hand geeft nog steeds kippenvel, vooral in combinatie met de fantastische clip. Afstandelijk, ijzig, kil, bevreemdend en dan toch weer alsof ze alles in je oor fluistert – op het eigenzinnige middenstuk na, waar deze mevrouw ongeveer in je hoofd zit. De spastische drums in combinatie met de verfijnde violen die soms langskomen en natuurlijk het fantastische stemgeluid en accent van Björk maakt ook dit nummer voor mij tot één van de beteren ooit.

Cijfer: 10

1967 [-------] Trentemøller - Shades Of Marble (2010)

Weer een bevreemdend en enigszins duister sfeertje hier. Niet erg bekend met electronic, dus ook niet Trentemöller, maar wat klinkt dit goed! Over een minimale beat wat instrumentale en erg mooie stukken, die soms ronduit dissonant zijn –ook iets dat mij vaak wel weet te boeien. Heerlijk, spannend stuk muziek. Ik wil meer!
Cijfer: 9

1966 [-------] Bruce Springsteen - Racing In The Street (1978)

Oerdegelijke oudemannenballad die niet slecht is, maar me nergens ook maar een heel klein beetje raakt. De stem van Springsteen ligt me ook niet echt. Wel mooi hoe het nummer naar het einde toe naar een climax lijkt op te bouwen, maar zichzelf doodleuk uitleidt met een flauwe fade-out.
Cijfer: 6

1965 [1240] Sex Pistols - God Save The Queen (1977)

Lekker brutale bak herrie die misschien muzikaal en tekstueel niet erg uitblinkt, maar het opstandige gevoel perfect weet over te brengen. Het genre punk heeft nog veel betere bands, nummers en albums, maar toch is deze niet slecht. Zeker niet.
Cijfer: 7

1964 [1772] The Coral - Dreaming Of You (2002)

Ook hier geen tekstueel hoogstandje, maar muzikaal zo spetterend, vrolijk en eigenwijs dat het dat minpunt weer wat opheft. Heerlijke rondstuitermuziek met een erg goede zanger en fijne samenzang en een geweldige beer.
Cijfer: 8,5

1963 [1957] The Breeders - Safari (1992)

Al geef ik voor alles waar Kim Deal in voorkomt natuurlijk een vette voldoende, dit is ook nog eens een erg goed zomernummertje. Lekker apart gitaarwerk, uiteraard lekkere zang en een volledig foute, jaren 90-groen scherm-videoclip, maar dat vergeef ik ze. Ook dit weer een nummer om heel vrolijk van te worden.

1962 [1658] Rainbow - Stargazer (1976)

Steekt wel wat boven het krijserige, puberale hardrockgros. Een ijzeren gitaarriff en een zanger die in ieder geval niet altijd klinkt als een mishandelde kat. Het drumwerk is erg goed en de gitaarsolo is niet te irritant. Lekker spookachtige sfeer ook, al had iets meer afwisseling tussen hard en zacht geen kwaad gekund.

Cijfer: 6,8

1961 [1927] Jóhann Jóhannsson - IBM 1401 Processing Unit (2006)

Weer een prachtig nummer van een artiest die ik om de een of andere reden nog nooit heb uitgeprobeerd. De strijkers voelen aan als een warm bad en de eenvoudige, (computer?)melodie die erachter zit, heeft iets hoopvols. Een overdonderend mooi, liefde- en hoopvol stuk muziek dat direct invloed heeft op je humeur. Wat is IJsland toch een goed muziekland.
Cijfer: 9,5

Bij deze 10 nummers zitten 3 binnenkomers. En de verdeling over de decennia is zo:
1 uit de jaren 10, 5 uit de jaren 00, 2 uit de jaren 90 1 uit de jaren 80 en 1 uit de jaren 70.

1960 [1899] Donny Hathaway - Giving Up (1971) [/quote]

Soulnummers zijn altijd leuk in zo'n lijst. Ik hoor zelden een soulnummer dat mij niks doet. Soul is een genre dat ik erg waardeer. Door de vaak mooie stemmen komt de muziek echt tot leven. En dan voel je de muziek in elke vezel van je lijf. Dat heb ik na 2x dit nummer luisteren ook al meteen. Het is prachtig. Je zit er helemaal in. Het prachtige pianospel ondersteunt de emotioneel geladen stem van Donny Hathaway prachtig. Dit is het beste soulnummer van de lijst tot nu toe. Een nominatie van Reijersen?

1959 [-------] Marc Almond - Nijinsky Heart (2010)

Weer eens een nummer uit het nieuwste decennium, het is een bombastisch nummer. Ik kende dit nummer nog niet, het moet langs me heen zijn gegaan, het deed volgens mij ook niet mee bij de Song van het jaar 2010-competitie. Wat ik van het nummer vind? Ja, wel leuk, maar daar blijft het bij. Dat refrein waar de titel wordt gezongen is leuk maar voor de rest doet het me weinig.

Cijfer: 6,3

1958 [-------] Marillion - Somewhere Else (2007)

Marillion in zijn 2de leven, dit nummer komt na succesalbum Marbles. Het minder positief ontvangen album Somewhere Else. Dit titelnummer vind ik wel erg mooi, dus zal dat aan de andere nummers liggen. De breekbare zang vloeit mooi over de instrumentatie heen. En ook de soms dubbele zang is erg goed toegepast. Een leuk onbekender nummer van Marillion op nummer 1958, maar deze zal zeker niet de enige zijn in de lijst, ik gok dat er nog heel veel Marillion komt.

Cijfer: 7,8

1957 [1205] Gnarls Barkley - Crazy (2006)

Dit waanzinnige nummer is helaas flink gedaald. Deze wereldwijde hit is een kruising tussen commercieel en alternatief. Het duo ook een kruising trouwens. Danger Mouse doet dit nummer alternatief aanvoelen, wat het nummer ontzettend goed maakt. De productie is vlekkeloos. Cee Lo Green zingt ook vlekkeloos over de productie heen. Catchy, maar fantastisch. De ietwat rauwe stem past precies bij de productie en het refrein is gewoon ontzettend goed. Deze kaskraker hoort in de lijst, eigenlijk hoger, maar hij staat in de lijst!

1956 [1853] Maxïmo Park - Apply Some Pressure (2005)

Deze band heb ik via het tipspel leren kennen. Van wie de tip was, nogmaals bedankt want het is een heel vermakelijk album. De gitaar - en bas riffjes zijn stuk voor stuk geweldig. Het geluid dat over het gehele album een beetje hetzelfde is is een erg fijne sound. Dit nummer vind ik ook samen met een ander nummer het beste wat het album te bieden. Erg lekker, deze Maxïmo Park op nummer 1956.

1955 [1810] Spinvis - Wespen Op De Appeltaart (2007)

Toevallig heb ik gisteren voor het eerst zijn debuutalbum geluisterd. Ik vind het wel mooi maar de genialiteit zie ik er niet van in. Dit zal dan wel van zijn 2de album komen. Het eerste album bevat schitterende nummers, maar dit nummer doet mij dan helaas niet zoveel, misschien komt het omdat ik het pas voor de eerste keer hoor. Leuke tekst dat wel, maar dat kan je bij ieder nummer van Spinvis wel zeggen. Toch leuk dat ook zijn 2de album nummers brengt voor de top 2000-lijst, duidelijk geen eendagsvlieg. In oktober komt trouwens zijn derde album uit!

Cijfer: 6,8

1954 [1719] Andrew Bird - Imitosis (2007)

Voor de 2de keer Andrew Bird in deze lijst. Dat kan niet snel misgaan. En dat is ook zo, ook dit nummer is weer erg goed. Deze keer vormt zijn kenmerkende gefluit niet de hoofdrol. Het nummer redt het makkelijk zonder fluiten, door het warme geluid, en het fijne vioolgetokkel. Ook is het refrein natuurlijk uiterst vermakelijk. Het nummer luistert makkelijk weg. Toch vind ik de eerste iets leuker. Dat dan wel.

1953 [1476] PJ Harvey - Angelene (1998)

PJ Harvey vind ik erg goed. Haar rauwe stem is erg mooi. Het album To Bring You My Love vind ik zeer mooi. Het laatste album vind ik ook mooi, maar haalt het bij lange na niet bij voorgenoemde. Dit nummer komt niet van beide albums, het komt van In This Desire? Ook dit vind ik weer een prachtig nummer van PJ Harvey, heerlijk emotioneel gezongen ook.

Cijfer: 8

1952 [0751] Grandaddy - Collective Dreamwish Of Upperclass Elegance (1997)

Erg fijne easylistening muziek dit. Het nummer leunt op een ongelooflijk mooie melodie. Vooral in het middenstuk. De zanger heeft een fijne stem om naar te luisteren. Het is zeer relaxende muziek. In het climaxje gaat het nog wel een stukje harder wat het minder easy listening maakt. Maar ook dat is mooi uitgevoerd. Goed nummer!

Cijfer: 8,3

1951 [-------] Yello - Desire (1985)

Dit is ook weer zo easy listening. De zanger manouevreert zich al zingend en pratend door het nummer heen. Het hele nummer vind ik erg spannend en dat is een groot pluspunt. Het ritme en melodie is onheilspellend en daar werken de zangers ook aan mee. Het einde is ook al zo prachtig met dat ene woordje, de titel: Desire. Yello komt binnen op nummer 1951.

Casartelli (moderator)
Snoeperd schreef:

Marillion in zijn 2de leven, dit nummer komt na succesalbum Marbles. Het minder positief ontvangen album Somewhere Else. Dit titelnummer vind ik wel erg mooi, dus zal dat aan de andere nummers liggen. De breekbare zang vloeit mooi over de instrumentatie heen. En ook de soms dubbele zang is erg goed toegepast. Een leuk onbekender nummer van Marillion op nummer 1958, maar deze zal zeker niet de enige zijn in de lijst, ik gok dat er nog heel veel Marillion komt.

De rest van het album is ook wel aardig (in het bijzonder: The Other Half), maar omdat hij direct na Marbles komt, werd hij daar ook veelvuldig mee vergeleken en die vergelijking pakt dan weer minder gunstig uit.

@Snoeperd: inderdaad nominatie van mij. Tijdje geleden al. Mooie score

Snoeperd schreef:
Soulnummers zijn altijd leuk in zo'n lijst. Ik hoor zelden een soulnummer dat mij niks doet. Soul is een genre dat ik erg waardeer.

Dus je houdt wel van soul?

Snoeperd schreef:
Ook het refrein blijft meteen al hangen en met nog een luisterbeurt zou ik het zo mee kunnen zingen. 'You can slip away, you and your autumn sweater. Mooi hoor!

"We could slip away, wouldn't that be better. Me with nothing to say, and you in your autumn sweater"

Nog mooier

Ik en m'n engels ook

Snoeperd schreef:
Ik en m'n engels ook

Ja, of die zangers met hun onduidelijke zang toch ook

Bij deze 10 nummers zitten 2 binnenkomers. En de verdeling over de decennia is zo:
4 uit de jaren 00, 2 uit de jaren 90, 2 uit de jaren 80 1 uit de jaren 80, 1 uit de jaren 70 en 1 uit de jaren 60.

1950 [1341] James Carr - The Dark End Of The Street (1966)

Een oudje. Dit nummer heb ik al een keer gehoord, kan niet anders. Een warme meezinger is het. Een zeer mooi nummer die eigenlijk te kort duurt.

1949 [1518] A Tribe Called Quest - Electric Relaxation (1993)

Het 2de hiphopnummer dat we tegenkomen in de lijst. Vorig jaar was dit volgens mij het eerste hiphopnummer dat je in de lijst tegenkwam. Dat zegt wat, als je pas hiphop tegenkomt op 1518. Dat is dit jaar dus gelukkig anders. Dit is een hiphopclassic die weinig introductie nodig heeft. Electric Relaxation heeft een fantastische, relaxede beat en de rappers van A Tribe Called Quest weten precies hoe ze daar mee moeten omgaan. Helaas wel wat gedaald, maar wel welkome afwisseling in de top 2000, hier op nummer 1949.

1948 [1555] The Specials - Rat Race (1980)

Het genre van de Specials is ska. De nummers die ik ken, deze en het geweldie Ghost Town, vind ik een flinke reggeatint hebben. Dit nummer is een stuk vlotter als Ghost Town en heel anders ook. Waar Ghost Town spannend is, is dit veel vrolijker. Hoewel het niet het niveau Ghost Town is vind ik het een geslaagd nummer.

1947 [-------] 65daysofstatic - Radio Protector (2005)

Mooie melodieën zijn troef op dit nummer. Ook al is dit nummer weinig diepgaand luistert het lekker weg.
Radio Protector komt nieuw binnen op 1947. Leuk nummer, maar mijn part blijft hij hier in de staart van de top 2000, want zo bijzonder vind ik het ook weer niet.

1946 [0512] Coldplay - Amsterdam (2002)

En dan krijgen we een grootse naam: Coldplay. Coldplay daalt met Amsterdam misschien wel het meest van alle nummers in de top 2000. Van 512 naar 1946 is niet echt een prestatie om trots op te zijn. Zelf vind ik het jammer, want Amsterdam is een erg mooi, emotioneel geladen nummer. Een aantal pianonummers van Coldplay vind ik prachtig. Zoals Spies, mijn favoriete nummer, en ook Yellow en dit nummer horen bij mooie nummers van Coldplay.

1945 [1770] Sigur Rós - Fljótavík (2008)

Ik zat me al voor te bereiden op een lang nummer van Sigur Ros, maar het duurt maar 3 minuten 49 seconden. Het is een stuk toegankelijker, dat merk je meteen. Ik denk niet dat het snel een Sigur Ros favoriet zal worden, maar mooi is dit nummer wel. Maar ik prefereer de nummers die nog gaan komen boven deze. Maar dit nummer heeft me wel benieuwd gemaakt naar Sigur Ros laatste album.

1944 [1756] Blackfield - Pain (2004)

Op aanraden van niels94 het album van Blackfield geluisterd. Ik ben er niet zo enthousiast van als hij. Er staat wel een van mijn favorieten aller tijden op. Maar dat is deze niet. 'Derhalve is dit ook een goed nummer. Met een mooi refrein en goede instrumentatie. Prachtig.

1943 [1582] The Stone Roses - Sally Cinnamon (1987)

The Stone Roses, een grote naam weer in de staart van de ladder. Het is dan ook niet een nummer van het beroemde titelloze album. Het is een nummer van hun eerste ep. Ik heb hetzelfde als met het titelloze album, het zijn degelijke rocknummers, maar ik kan nou niet 1,2,3 zeggen wat hier nou zo bijzonder aan is.

1942 [0766] Suede - Pantomime Horse (1993)

Het volgende nummer is ook een duikelaar. Van plek 766 gaan ze nu naar 1942. Ook niet erg sterk. Ik snap deze ineenstorting niet helemaal. Want ook dit is zo'n prachtig nummer, die normaal gesproken een breed Musicmeterpubliek zou moeten aantrekken. De zang is prachtig in dit nummer en de tempowisseling zijn, ja, afwisselend. Erg goed, volgend jaar hoger graag!

1941 [-------] Mike Oldfield - Ommadawn (Part One) (1975)

Mike Oldfield komen we voor de tweede keer tegen. Dit nummer heeft ontzettend veel sfeer. Het gitaarspel is prachtig. Ook dit nummer van Mike Oldfield is weer raak. Het nummers heeft soms een beetje middeleeuwse sfeer. Nee, eerder een soort Renaissance sfeer. Fijn nummertje van 18 minuten lang.

1980: [1939] Gram Parsons - $1000 Wedding (1974)
Een countryballad, met veel gevoel en passie gezongen door Gram Parsons. Jammer genoeg veel te vroeg overleden.

1979: [1696] Animal Collective - Brother Sport (2009)
Beach Boys-achtige zang en vrolijkheid gecombineerd met elektronica en exotische ritmes, het is toch wel apart, al duurt dat instrumentale middenstuk mij iets te lang.

1978: [-------] Suzanne Vega - Knight Moves (1985)
Een warme stem en mooie folky popsong, sober maar subtiel gearrangeerd.

1977: [-------] Jerry Lee Lewis - Great Balls Of Fire (1957)
Unieke rocker vanwege die echoënde stem en hamerende piano, vrolijk en energiek rock'n roll-nummer.

1976: [-------] Wilco - Via Chicago (1999)
Een band die pakkende popsongs kan brengen en het avontuur niet schuwt, dit is werkelijk subliem. Prachtige tekst ook.

1975: [-------] The Allman Brothers Band - Ramblin' Man (1973)
Ik vind dit countryrocknummer lekker klinken: zang, gitaarsolo en het heeft een zonnige sfeer.

1974: [1746] Lou Reed - Ecstasy (2000)
Zijn monotone stem wil mij eens tegenstaan maar het past goed in dit nummer waarbij de violen de (duistere) sfeer nog verhogen. Toch een klassesong.

1973: [1123] Mike Oldfield - Hergest Ridge, Part 1 (1974)
Een nummer dat ruim 20 minuten duurt en waar je de tijd voor moet nemen. Het doet middeleeuws aan qua sfeer vanwege de instrumentatie, maar af en toe komt de bombast mij te sterk naar voren.

1972: [1438] Tom Waits - Christmas Card From A Hooker In Minneapolis (1978)
Een artiest die ik later wist te waarderen. Aan die raspige stem moet je wennen maar los daarvan is dit een schitterend nummer met jazzy inslag.

1971: [-------] Magazine - A Song From Under The Floorboards (1980)
Van postpunk hou ik wel maar echt bijzonder vind ik dit nummer niet, al vind ik de baslijn wel schitterend.

1970 [-------] Yo La Tengo - Autumn Sweater (1997)

We krijgen een heel mooi popliedje voor onze kiezen. Sterke instrumentatie, de orgel erin is zeer effectief. In contrast met de heel erg aanwezige orgel, zingt de zanger er heel zacht doorheen, waardoor het bijna wegvalt in de instrumentatie. Verder is het gewoon een mooi liedje, en laten ze ook nog eens genoeg gebeuren om het boeiend te laten blijven. Sterk nummer.

1969 [-------] System Of A Down - Toxicity (2001)

System of a Down ken ik eigenlijk alleen van de hit Chop Suey, wat ik overigens wel best een goed nummer vind. Toch heeft het me nooit aangezet om me verder in de band te verdiepen. Wat me opvalt, is dat deze band heel dynamisch is. Ze wisselen rustige, zowat akoestische stukjes, waarin de zanger mooi zingt, af met hardere stukken met metalgitaren en geschreeuw. Dit is precies hetzelfde trucje als in Chop Suey!, en ik denk dat een heel album met dat trucje me niet zo zou boeien. Een paar nummers in dat concept, is echter best geinig, al heeft deze niet het effect op me als Chop Suey!

1968 [-------] Björk - Hunter (1997)

Björk is een bijzondere, eigenzinnige, IJslandse zangeres. Iedereen kent haar wel van It's Oh So Quiet. Hunter is een erg mooi nummer, begeleid door electronische beats die erg organisch klinken, en een drumroffel. Het is een erg meeslepend nummer, Björk sleept je er helemaal in mee met haar prachtige zang (ja, op dit nummer wel vind ik). Er zit een hoop spanning in het nummer, wat helemaal klopt met de tekst. Ook de strijkers werken zeer effectief voor een extra portie. Nieuwe binnenkomer, zie ik. Het verbaasde me dat ie zo laag staat, maar het verbaast me nog meer dat ie er vorig jaar blijkbaar niet in stond. Prachtig nummer, vol met spanning!

1967 [-------] Trentemøller - Shades Of Marble (2010)

Trentemøller, een geweldige electronic-artiest uit Denemarken, die heel sfeervolle en soms zelfs emotionele electronic maakt. Voor mij persoonlijk kan ik helemaal meeleven in de verhalen van zijn muziek, die ik er zelf bij bedenk. Heb hem ook live gezien, is ook geweldig (met een band erbij). Dit is van zijn tweede album, en hier zijn wat western-invloeden (Ennio Morricone) te horen (dat gitaartje!). Verder een heel typisch Trentemøller-nummer, erg sfeervol, maar geen uitschieter in zijn oeuvre.

1966 [-------] Bruce Springsteen - Racing In The Street (1978)

Bruce Springsteen wordt door muziekliefhebbers vaak bekritiseerd om talloze redenen, onder andere dat het te Amerikaans zou zijn. Ik hou er echter wel van. Het mag dan soms wat cliché zijn, ik vind toch dat ie prachtige teksten schrijft. Dit is van het album dat mijn favoriete Springsteen-album is: Darkness on the Edge of Town. Zowel tekstueel als muzikaal zijn hoogtepunt, en dit nummer is er een goed voorbeeld van. Teksten uit het leven gegrepen, mooie pianobegeleiding, en Bruce lijkt het uit het hart te zingen. Ik zou dit nummer veel hoger verwachten.
Cijfer: 8,8

1965 [1240] Sex Pistols - God Save The Queen (1977)

Sex Pistols zijn natuurlijk een erg belangrijke band in de muziekgeschiedenis. In 1977 hebben ze met hun debuutalbum de hele muziekwereld even een schop onder de kont gegeven. "Weg met al dat ingewikkelde gedoe (progrock), iedereen kan muziek maken en wij zullen dat laten zien!" Het werkte, en daarmee werden ze een invloed voor velen. Dit is gebaseerd op het volkslied van Engeland. Muzikaal gezien stelt het natuurlijk niet al te veel voor, toch is het wel lekker aanstekelijk. Ik ken wel betere punk, maar toch vind ik deze eerste lichting punk zo af en toe best geinig om op te zetten.

1964 [1772] The Coral - Dreaming Of You (2002)

Hé wat een leuk jaren '60 liedje! Ja, maar dan wel uit 2002. The Coral maakt typische retro-muziek, heel erg beïnvloed door de jaren '60, maar dan in een ietwat moderner jasje. Dit combineren ze met ontzettend sterke popliedjes; een gouden combinatie dus. Bedenk daarbij nog een lengte van nog geen 2,5 minuut, en we hebben een kandidaat voor het perfecte popliedje. In ieder geval ontzettend leuk, hier word ik zeker vrolijk van.

1963 [1957] The Breeders - Safari (1992)

Het bandje van de bassiste van de Pixies. Ik ben al tijden van plan om me erin te verdiepen, maar het is er nog niet echt van gekomen. Kortgeleden raadde iemand dit me nog eens aan. Het heeft zeker een hoop raakvlakken met de Pixies, met het verschil dat Frank Black er nu niet overheen zit te schreeuwen (helaas), maar er wel dromerige vrouwenzang is! Dit liedje is op het eerste gehoor vrij structuurloos. Dat is ook meteen vrij jammer. De Pixies waren de band van de sterke popliedjes, ondergedompeld in een schreeuwstijl. Hier mis ik eigenlijk zo'n goed popliedje. Toch klinkt het best lekker, al zet het me toch niet zo aan om me in de band te verdiepen...
Cijfer: 6,3

1962 [1658] Rainbow - Stargazer (1976)

Rainbow, dat is toch die hardrockband met Dio? Zo te horen wel... in dat geval: volgens mij niet echt m'n ding. Alleen al die overdreven zang... Bepaalde hardrock kan ik wel waarderen, Led Zeppelin bijvoorbeeld. Dit weet me echter nauwelijks te boeien. Hij zingt continu in uithalen, dat hoeft van mij ook weer niet. De instrumentale begeleiding is verder niet slecht, maar klinkt verder ook niet heel bijzonder. En dan krijgen we ook nog eens een gitaarsolo... het zal bekend zijn dat ik daar geen liefhebber van ben. Het feit dat het nummer ruim acht minuten doorgaat, zonder enige structuur helpt ook niet erg mee, het wordt er nogal eentonig op.
Cijfer: 1,5

1961 [1927] Jóhann Jóhannsson - IBM 1401 Processing Unit (2006)

Klassieke muziek uit IJsland. Althans, is het klassiek? Dat is vaak een discussie. Het staat wel op Musicmeter, waar eigenlijk geen klassiek op zou mogen staan. Laten we het maar neo-klassiek noemen. Het gaat erom of het mooi is, en dat is het zeker. Je moet er wel enigszins voor in de stemming zijn, maar het bijzondere aan veel IJslandse muziek (ook bijvoorbeeld Sigur Rós) is dat ze goed de IJslandse sfeer (niet dat ik er ooit geweest ben, maar zo is het ongeveer voor mijn gevoel) weten neer te zetten in hun muziek. Het is ietwat kil, maar toch ook weer niet, en vaak vrij overweldigend. Eigenlijk vind ik het qua sfeer wel dicht bij de muziek van Sigur Rós liggen, maar dan nog een stuk zwaarmoediger.

1,5 voor Rainbow.

Casartelli (moderator)
Don Cappuccino schreef:
1,5 voor Rainbow.

Ach, de duiding "zonder enige structuur" zegt wel genoeg toch

Arrie schreef:
En dan krijgen we ook nog eens een gitaarsolo... het zal bekend zijn dat ik daar geen liefhebber van ben.
Ja, je zegt het bij ieder nummer met een gitaarsolo. Dat is pas eentonig!

1970: [-------] Yo La Tengo - Autumn Sweater (1997)
Vrij monotone zang die wat wegzinkt in de orgelbegeleiding maar het werkt wonderwel, het is erg boeiend en sfeervol.

1969: [-------] System Of A Down - Toxicity (2001)
Dynamische afwisseling van rustige en heftige passages, merkelijk beïnvloed door Metallica. De zang weet niet helemaal te overtuigen maar globaal vind ik dat een sterk en melodieus nummer.

1968: [-------] Björk - Hunter (1997)
Een heel apart en eigenzinnig nummer, die koele stem past bovendien perfect bij de elektronische beats en instrumentatie.

1967: [-------] Trentemøller - Shades Of Marble (2010)
Een nummer die voor mij pas openbarst met die dreigende gitaar. Het zou perfect passen als soundtrack maar los daarvan is het best genietbaar.

1966: [-------] Bruce Springsteen - Racing In The Street (1978)
Niets mis met Bruce Springsteen, hij zingt met veel overgave en de verhalende tekst is schitterend evenals de pianobegeleiding.

1965: [1240] Sex Pistols - God Save The Queen (1977)
Sex Pistols waren niet de eerste noch de beste punkband maar ze hebben wel de meest memorabele punksongs achter hun naam zoals dit nummer. Een sneer naar het koningshuis, kan het nog meer punk?

1964: [1772] The Coral - Dreaming Of You (2002)
Dit lijkt een hit uit 1965 maar klinkt erg fris. Een prettiger melodie is nauwelijks denkbaar en de begeleiding inclusief de baslijn is subliem.

1963: [1957] The Breeders - Safari (1992)
The Breeders ken ik van enkele singles en omdat Kim Deal de leadzangeres is. Dit nummer is wat vlakjes, ik mis hier de pit en scherpte wat zo kenmerkend was bij haar vorige band Pixies.
Cijfer: 5,5

1962: [1658] Rainbow - Stargazer (1976)
Rainbow heb ik altijd teveel een Deep Purple-aftreksel gevonden. Niet erg origineel maar de sterke zang van Dio en de gitaarsolo trekken mij over de streep.
Cijfer: 6,5

1961: [1927] Jóhann Jóhannsson - IBM 1401 Processing Unit (2006)
Het tweede nummer uit Ijsland. Electronic meets klassiek en dat werkt uitstekend. Sfeervol en relaxt werkstuk dat ik graag zou draaien op een late avond, schitterend gewoonweg.

Bij deze 10 nummers zitten 4 binnenkomers. En de verdeling over de decennia is zo:
6 uit de jaren 00, 0 uit de jaren 90, 1 uit de jaren 80 1 uit de jaren 80, 2 uit de jaren 70 en 1 uit de jaren 60.

1940 [1941] Genesis - Duke's Travels (1980)

Ik weet niet precies wat ik hiervan moet vinden. De intro vind ik iets te langdradig, maar zodra de zanger begint te zingen wordt het supermooi, hij zingt terwijl op de achtergrond telkens een gierende gitaar te horen. Dat vind ik erg mooi gedaan. En dan volgt er weer een lange intro wat ik niet zo vind. Een 7,3, maar dan vooral voor het zangstukje.

Cijfer: 7,3

1939 [1948] Low - In Metal (2001)

De muziek van Low ligt mij goed. Het heeft een fijne vibe in alle nummers, soort Cure-achtige sound, maar dan veel lichter. Ook hou ik van duetten tussen man en vrouw. (the xx, Angus & Julia Stone). Dit nummer is pure schoonheid. Echt een rustgevend nummer. Een aantal nummers van I Could Live in Hope vind ik mooier, maar die zullen we dan ook nog wel tegen komen in de lijst denk ik zo.

1938 [-------] The Mothers Of Invention - Little House I Used To Live In (1969)

Nu is het de beurt aan de Mother of Intervention van Zappa. 18 minuten de tijd hebben ze om hun kunstje te laten zien. Ik moet zeggen dat er een aantal leuke passages in zitten, maar 18 minuten, moet dat nou? Ik heb er na zo'n 8 minuten wel genoeg van hoor.

1937 [1768] The Band - It Makes No Difference (1975)

The Band is een band die ik waardeer, het titelloze album en Music From Big Pink zijn zeer fijne albums. Dit nummer komt van The Last Waltz die ik nog moet luisteren. It Makes No Difference is alvast een mooi voorproefje van mij. Het is een prachtig relaxed nummer. Mooie zang zoals in de meeste Band-nummers. Lekker dromerige sfeer ook.

Cijfer: 8,8

1936 [1024] Johnny Cash - God's Gonna Cut You Down (2006)

Dit is voor Jonnhy Cash al best hard, behalve de gitaar is er een beat aanwezig. Ik ken een aantal nummers van Johnny Cash waar ik niet heel veel aan vind. Maar dit vind ik dan weer erg lekker. Johnny Cash heeft een mooie stem en hij zingt hier behoorlijk catchy, het refrein is niet te versmaden: You can run for a long time, but sooner or later I gonna cut you down. Fantastisch!

1935 [-------] Scott Matthew - White Horse (2009)

Kan niet anders dan dit een nominatie van Aerodynamic is. Het nummer maakt mij nieuwsgierig om een album op te zoeken, op alle 3 de albumpagina's kom ik berichten van Aero tegen met een 4,5* of 5* bij het sterretje. Ik wist niet van het bestaan af van deze man, maar als ik het geweten had had daar bij die albums ook zeker een 4* gestaan. Ik ben hier enthousiast van. Een prachtig rustgevend nummer waar je even stil van wordt.

1934 [-------] Atmosphere - The Waitress (2008)

Hiphop! En wat voor 'n hiphop. Atmosphere komen we voor de 2de keer tegen. Met het op een na beste nummer van ze naar mijn mening. Lang was dit mijn favoriet. De intro wekt spanning op met het mooie repetitieve pianostuk. Dan vliegt de beat en Slug erbij erin. Die ontploffing is fantastisch, bekomen daarvan, besef je weer hoe geniaal Ant en Slug zijn. Ant maakt een beat waar Slug alles uit de kast kan halen. Het fluitje over de beat heen zorgt voor een extra dimensie in het nummer. En dan Slug, wat een knap staaltje rap, zo catchy als maar kan, maar ook emotioneel gerapt, heel mooi. En ook tekstueel is dit buitenaards.

Cijfer: 9,8

1933 [1343] Kashmir - Melpomene (2003)

Eerste waar ik aan denk bij dit nummer is Radiohead, dezelfde melancholiek, soortgelijke zang. Dit is alleen wat toegankelijker. Op het eerste gehoor klinkt het verdomde goed. Mooie opbouw in het nummer, en fijne tempowisselingen. En de sfeer van het nummer vind ik erg fijn.

1932 [1878] Death Cab For Cutie - Crooked Teeth (2005)

Death Cab for Cutie maakt prachtige popmuziek. Een gitaarsound, maar ze experimenteren ook met electronics. Crooked Teeth is een onweerstaanbaar nummer. Het is ontzettend pakkend. Er wordt op dit nummer nergens moeilijk gedaan, het gaat om het amuseren van veel luisteraars, en dat lukt prima.

1931 [-------] Supersister - No Tree Will Grow (1971)

Altijd leuk als er nummers voorbij komen van eigen bodem. Het is alleen maar leuker als het uit 1972 komt en het engelstalige progrock is. Dit nummer is dan niet echt progrock maar vele anderen uit hun discografie zijn dat wel. Ik hou wel van dit nummer, de lieflijke zang past uitstekend bij de instrumentatie. En het stuk waar de titel gezongen wordt vind ik erg mooi. Een erg goede Nederlandse bijdrage op nummer 1931, want daar zijn we inmiddels al.

chevy93 schreef:
(quote)
Ja, je zegt het bij ieder nummer met een gitaarsolo. Dat is pas eentonig!

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden, maar he gitaarsolo's korter dan 3 seconden zijn wel ok hoor

Don Cappuccino schreef:
1,5 voor Rainbow.

Ik vind hem nog mild hoor

WHAT DOES IT MEAN?

Snoeperd schreef:

Ik weet niet precies wat ik hiervan moet vinden. De intro vind ik iets te langdradig, maar zodra de zanger begint te zingen wordt het supermooi, hij zingt terwijl op de achtergrond telkens een gierende gitaar te horen. Dat vind ik erg mooi gedaan. En dan volgt er weer een lange intro wat ik niet zo vind. Een 7,3, maar dan vooral voor het zangstukje.

Hij is gestegen

Even serieus, op het album komt Duke's End er direct achteraan - als deze twee nummers één waren stond hij ongetwijfeld hoger in de lijst. Samen behorend tot het beste werk dat Genesis ooit maakte.

1960 [1899] Donny Hathaway - Giving Up (1971) [/quote]

Donny Hathaway ken ik eigenlijk vooral als zangpartner (en hij schrijft en speelt ook mee op wat van haar platen) van mijn favoriete zangeres Roberta Flack. De dingen van zijn solo-werk die ik had gehoord bevielen me al erg goed. Zo ook dit nummer. Het had zo een nummer van Roberta kunnen zijn, en Donny heeft ook een erg mooie stem. Het is een sfeervolle soulballad, die wat duister klinkt. Sterk gearrangeerd. Soul zoals ik het graag hoor.

1959 [-------] Marc Almond - Nijinsky Heart (2010)

De muziek van Marc Almond heb ik ontdekt dankzij aERodynamIC. Het is vaak erg theatrale muziek, en niet te vergelijken met zijn vroegere bandje Soft Cell. Marc Almond is een sterke zanger, en zijn muziek kan die theatraliteit goed hebben, hij weet hoe ie er mee om moet gaan. Dit is zo te zien van het album Varieté uit 2010, hij kan het dus nog steeds! Ik vind dit namelijk een ontzettend sterk nummer. Meeslepend, emotioneel, maar toch ook aanstekelijk. Gooi er wat mooie violen doorheen, en wat leuke percussie, en we hebben een topper. Heerlijk nummer!

Marillion blijkt de laatste tijd erg populair te zijn op MuMe, gezien de Top 40-topics van Chevy, vooral de latere Marillion van o.a. Marbles. Dit nummer komt van het album erna. Het nummer weet me echter weinig te boeien. Het is een wat gezapige ballad, waarin elke vorm van spanning ontbreekt. Ik zit maar te wachten en te wachten tot er iets interessants gebeurt... ah, ze gaan rocken! Dat is dan nog wel aardig gedaan, dat einde, dat er wat meer rock in komt. Maar het kan het nummer niet redden, saaie bedoening.
Cijfer: 3,5

1957 [1205] Gnarls Barkley - Crazy (2006)

Geproduceerd door de door mij zo geliefde Danger Mouse, maar toch heb ik nooit zoveel met dit nummer gehad. Ja, ik hoor dat de beat sterk in elkaar zat, en dat het een goed liedje is. Het laat me gewoon volledig koud, en vind het refrein zelfs ietwat irritant. Nee, doe mij maar de cover van Nelly Furtado, die is veel mooier!
Cijfer: 5

1956 [1853] Maxïmo Park - Apply Some Pressure (2005)

Ah, zo'n Brits poprockbandje van rond 2005. Daar waren er heel veel van, en ze leken allemaal wel wat op elkaar. Dit nummer ken ik overigens wel, heb het altijd wel geinig gevonden, maar niet meer dan dat. Het heeft iets tegendraads, dat gitaarriffje met die drums. Sowieso, de hele combinatie van instrumentatie, bij momenten lijkt het alsof het net niet helemaal klopt, en dat werkt goed. Soms lijkt de gitaar bijvoorbeeld net iets te snel te gaan, leuk gevonden. Verder is dat gewoon van die typische poprock, op lekker hoog tempo, ben je er ook zo weer doorheen. Maar toch: best geinig.
Cijfer: 7,3

1955 [1810] Spinvis - Wespen Op De Appeltaart (2007)

Eén van Nederlands beste liedjesschrijvers, in z'n eigen taal welteverstaan. Dat 'ie eigenlijk niet goed kan zingen, maakt me helemaal niet uit. Hij heeft altijd inventieve arrangementen, leuke melodieën, en originele teksten. Als je deze in combinatie met de clip bekijkt, wordt het totaalplaatje duidelijk, hoe het over een "gekkenhuis" gaat. Nouja, gekkenhuis... niet helemaal. Maar wel zoiets dergelijks, misschien de inrichting waar Ronnie vandaan kwam? Er wordt een dag geschetst, niet helemaal willekeurig maar een verjaardag. Erg leuk, en erg vrolijk.
Cijfer: 8,6

1954 [1719] Andrew Bird - Imitosis (2007)

Alweer Andrew Bird. Deze keer een nummer dat ik nog niet ken. Dit klinkt qua arrangement ietwat aparter, ook wat duisterder. De percussie in combinatie met het basspel zorgt voor een erg lekker (zelfs dansbaar, denk ik) ritme. Verder zijn er allerlei geluidjes en instrumenten te horen, die zo nu en dan langskomen. Daaroverheen zingt Andrew zijn liedje. Het liedje springt er op het gehoor niet heel erg uit, maar het arrangement maakt dat helemaal goed. Niet zo goed als het eerdere Andrew Bird-nummer, en staat wat mij betreft dus ten onrechte hoger, maar absoluut erg leuk!

1953 [1476] PJ Harvey - Angelene (1998)

PJ Harvey is ook al zo'n artieste waar ik me eens wat meer in wil verdiepen. Ik heb alleen haar eerste album weleens beluisterd. Dit nummer ken ik dan ook nog niet. Het is een wat donker, en erg rustig nummer. Volgens mij een nummer dat langzaam op je moet inwerken. Nu werkt het nog niet zo. Klinkt allemaal al best goed, maar ik heb het gevoel dat er een soort onderhuidse spanning is, en een ingetogen emotie, die je pas na meer luisterbeurten echt kan ontdekken. Voor nu: aardig liedje.
Cijfer: 6,2

1952 [0751] Grandaddy - Collective Dreamwish Of Upperclass Elegance (1997)

Grandaddy ken ik van het zeer sterke album The Sophtware Slump. Ik heb echter nooit de moeite gedaan om ander werk van ze op te zoeken. Ik zie dat dit vorig jaar erg hoog stond. Dit is weer in typische Grandaddy-stijl, en ja daar hou ik van. Ietwat zweverige, dromerige popmuziek, waar de mooie ingetogen zang van Jason Lytle aan meehelpt. Mooie meeslepende melodieën, ook nog. Ja, gewoon een erg mooi liedje.

1951 [-------] Yello - Desire (1985)

Yello, een best geinige Zwitserse band. Gaat wat mij betreft soms ietwat ricting het foute randje, zonder over die rand heen te gaan. Geinige popmuziek, die aan de ene kant wel jaren '80 klinkt, maar toch ook weer niet (die gitaar, lijkt zowat uit een western-film te komen!). De drumbeat stuwt het maar voort, en dan die ietwat foute zang eroverheen. De instrumentale tussenstukjes zijn trouwens best tof, en ook het einde is erg mooi gedaan. Moelijk om er een cijfer op te plakken, maar ik vind dit toch één van Yello's betere.

Grappig, ik vind PJ Harvey echt totaal jouw ding.

1960: [1899] Donny Hathaway - Giving Up (1971)
Donny Hathaway heb ik veel later leren kennen (begrijpelijk, hij was te vroeg gestorven) maar wat een mooie stem heeft hij en zijn frasering is uniek. Het nummer is wat zwaar georkestreerd maar past wonderwel bij zijn zang.

1959: [-------] Marc Almond - Nijinsky Heart (2010)
Van de zang van Marc Almond heb ik nooit erg gehouden, hij klinkt doorgaans te theatraal en ook wat kitscherig maar dit nummer lijkt precies bij hem te passen. Leuke viool en percussie en aanstekelijke melodie.

1958: [-------] Marillion - Somewhere Else (2007)
Redelijke ballade met breekbare zang maar het nummer weet niet genoeg te beklijven wegens te weinig spanning en dat rockeinde had men beter achterwege gelaten.

1957: [1205] Gnarls Barkley - Crazy (2006)
Behoort tot het betere hitwerk de laatste 10 jaar, unieke soulstem en sterke productie.

1956: [1853] Maxïmo Park - Apply Some Pressure (2005)
Leuk en vrolijk britpopnummer, niet opzienbarend maar wel aanstekelijk mede door dat subtiele orgeltje.

1955: [1810] Spinvis - Wespen Op De Appeltaart (2007)
Erik de Jong is een uitstekende tekstschrijver wat dit nummer een bewijs is, maar zijn stem is vrij monotoon (te vergelijken met Luc Devos van Gorki). Wel prima gearrangeerd en prettige melodie. Zijn debuut moet ik mij nog aanschaffen.

1954: [1719] Andrew Bird - Imitosis (2007)
Zijn tweede nummer hier en ook dit is weer origineel gearrangeerd met mooie tekst.

1953: [1476] PJ Harvey - Angelene (1998)
Van haar bezit ik enkel haar alom gewaardeerde To Bring You My Love. Dit klinkt eveneens donker met ingetogen strofes om dan in het refrein te barsten. Een nummer dat inderdaad meerdere luisterbeurten nodig heeft maar toch klasse.

1952: [0751] Grandaddy - Collective Dreamwish Of Upperclass Elegance (1997)
Mooi ingetogen en dromerig nummer van de bovenste plank met lekker loom ritme en een melodie die onmiddellijk in je hoofd nestelt.

1951: [-------] Yello - Desire (1985)
Een band waar ik anders niet zoveel mee heb maar dit is een sfeervol nummer met sublieme drumbeat. Wel eindigt het te abrupt.

1950 [1341] James Carr - The Dark End Of The Street (1966)

Een oud soulnummer, van een mindere bekende zanger uit de jaren '60. Vind het ook niet zo'n heel bijzondere zanger, maar de muziek is prima. Gewoon een aardig liedje, met eigenlijk ook niet al te bijzondere, maar wel bijpassende instrumentatie. Ik mis eigenlijk wat emotie, maar het luistert wel prima weg.

1949 [1518] A Tribe Called Quest - Electric Relaxation (1993)

A Tribe Called Quest is één van mijn favoriete hip-hopgroepen. De geweldige combinatie van de beats van Muhammad Ali en de fijne raps van Q-Tip en Phife Dawg. Muhammad Ali weet altijd erg leuke samples te vinden, om erg aanstekelijke beats te vormen. Q-Tip en Phife Dawg zijn twee erg sympathieke rappers, die wat mij betreft boven velen uitsteken doordat optimisme en humor van hun afstraalt. Niet dat je telkens moet lachen, hoor, maar ze nemen het ook niet al te serieus. Dit is van mijn favoriete Tribe-album, maar wel een van mijn minder favoriete nummers ervan, omdat ik deze beat eigenlijk niet heel fijn vind. Verder wel weer een tof nummer dat ik graag hoor. Een minder Tribe-nummer is ook een goed nummer.

1948 [1555] The Specials - Rat Race (1980)

Het tweede ska-nummer alweer, deze keer van The Specials. Ska is een erg leuk genre, vooral die van Madness, en The Specials (oké, vooruit, en Doe Maar). Het is namelijk ontzettend vrolijke muziek, waar je lekker energiek op kan dansen. Geweldig als je het even nodig hebt, of gewoon in zo'n bui hebt. Dit is geen uitblinker in het genre, maar wel een alleraardigst tussendoortje. Dansen maar!

1947 [-------] 65daysofstatic - Radio Protector (2005)

Instrumentaal rocknummertje met een hoofdrol voor de piano. Maar ik mis veel. Ik mis passie, emotie, bezieling. Ik mis sfeer. Ik mis mooie melodie. Dit is gewoon een beetje rammen op die piano en nog wat andere instrumenten eronder gooien, en klaar is kees. Het klinkt veel te bedacht, en er gebeurt veel te weinig dat het interessant zou kunnen maken.
Cijfer: 1 (tja, hier vind ik dus echt he-le-maal niks aan)

1946 [0512] Coldplay - Amsterdam (2002)

Zo laag?! Dat was mijn eerste gedachte. Ik bedoel: het is wel Coldplay, en nog wel van hun meest gewaardeerde album. Ik dacht dat het ook een van hun meest gewaardeerde nummers was, maar blijkbaar toch niet echt. Alhowel, vorig jaar stond ie stukken hoger, wat is er gebeurd? Anyway, zelf vind ik het wel een mooi nummer. Dit heeft nog wat Coldplay vaak mist: emotie. Simpele maar aangrijpende tekst ook. Heeft me nooit écht weten te raken, maar ik vind het sterk uitgevoerd.

1945 [1770] Sigur Rós - Fljótavík (2008)

Een mooi ingetogen nummer van de bekende en alom geliefde IJslandse band Sigur Rós, die over het algemeen heel erg sfeervolle muziek maakt. Dit is van het laatste album dat ik nog niet ken. Ik vind dit nummer echter niet de pracht hebben als de twee bekendste albums hebben (Agaetis Byrjun en ( ) ). Gewoon een mooi kort liedje, maar wel met de engelenstem van Jonsi. De band kan beter, maar het heeft zeker wat.

1944 [1756] Blackfield - Pain (2004)

Zij-project van Porcupine Tree-zanger Steven Wilson, samen met een andere kerel. Met Porcupine Tree heb ik al nog niet al te veel, voor zover ik het ken, maar die band wil ik beter leren kennen. Blackfield ben ik minder bekend mee. Vind dit eigenlijk maar een weinig bijzonder liedje dat vooral uitblinkt in het nergens in uitblinken. Zo'n liedje dat het ene oor in gaat en het andere oor weer uit, waardoor je het na het luisteren meteen weer vergeten bent.

1943 [1582] The Stone Roses - Sally Cinnamon (1987)

Een Stone Roses-nummer uit 1987? Goh, ik wist niet dat ze voor hun debuutalbum nog wat uitgebracht hadden. Het is best een aardig liedje, eigenlijk een soort voorproefje van het debuutalbum, maar hun sound was nog niet helemaal perfect. Toch laat Ian Brown hier al zien at ie goed is in het schrijven van popliedjes. Echter, op het debuutalbum vind ik hem wat nonchalant zingen wat heel veel charme heeft. Hier lijkt ie wel z'n best te doen om mooi te zingen. Had niet gehoeven, Ian. In ieder beval is Sally Cinnamon best een lief liedje.

1942 [0766] Suede - Pantomime Horse (1993)

En weer een band waar ik me in wil verdiepen. Laatst het nummer Asphalt World ontdekt: geweldig! De zanger heeft een beetje een love-it-or-hate-it-stem, maar ik hou er zeker van. Het nummer zelf vind ik minder bijzonder, al is het einde wel mooi, waarin de zanger herhaaldelijk zingt: "have you ever tried it that way?" met gevoel voor drama. Verder gebeurt er iets te weinig in het nummer om me echt te boeien, maar het luistert goed weg.

1941 [-------] Mike Oldfield - Ommadawn (Part One) (1975)

Het tweede lange Mike Oldfield-nummer van rond de twintig minuten. Deze klinkt wat duisterder, maar heeft ook wel een beetje een middeleeuwse sfeer. Sfeervoller dan die andere in ieder geval. Verder geldt weer precies hetzelfde, erg fijn als achtergrond, maar niet veel meer dan dat. Ik hoor het vakmanschap er absoluut in af, en ik waardeer het ook absoluut, maar voor mij is het perfecte achtergrondmuziek. Als luistermuziek haak ik snel af.

chevy93 schreef:
Grappig, ik vind PJ Harvey echt totaal jouw ding.

Mja, er is niet helemaal een klik. Nog niet, wellicht.

Leuk dit topic. Nu volg ik de lijst in de lagere regionen veel beter dan voorheen.
Zo had ik niet in de gaten dat Scott Matthew het dit jaar wel heeft gehaald met dit nummer i.t.t. vorig jaar maar door dit topic ben ik er van bewust gemaakt.
Door alles te lezen volg je intensiever. Een nadeel van de opzet zoals hij er nu is dat alles een beetje rommelig overkomt door de diverse users (wat ik overigens juist erg waardeer). Doordat ze niet allen achter elkaar posten, wat logisch is, werkt het soms wat verwarrend.

Maar verder:

Hopelijk gaat het deze keer echt eens lukken om de hele rit uit te zitten. Succes!

Jaren '80 Genesis, oftewel: zonder Peter Gabriel en Steve Hackett. Ik hou mijn hart vast. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje klinken als een hele foute versie van Pink Floyd (oke, misschien wat vergezocht) of van de vroegere Genesis, met synthesizers en veel cheesy melodietjes. Gelukkig is het grotendeels instrumentaal en zingt Phil niet vee;, maar aan de andere kant vind ik het instrumenteel zeer matig. Dit is wel de foutste versie van progrock die ik kan bedenken. Die synthesizers zijn in dit nummer zo not done, en dan die melodieën... kom op zeg.
Cijfer: 2

1939 [1948] Low - In Metal (2001)

Van Low ken ik eigenlijk nog steeds alleen de eerste twee albums, waarvan ik vooral de eerste geweldig vind. Raar dat ik niet verder ben gaan luisteren dus. Het is mooie popmuziek, maar dan erg traag uitgevoerd. Als muziek jou al snel te langzaam gaat, moet je dus niet bij Low zijn. Ik hou zelf ontzettend van de zweverige sfeer die hierdoor ontstaat. Dit nummer klinkt heel erg als Low maar heeft toch ietwat een andere sfeer dan de eerste twee platen. Optimistischer. Voegt dus duidelijk wat toe, en instrumentaal gezien is het ook rijker. Mooi hoor.
Cijfer: 8,2

1938 [-------] The Mothers Of Invention - Little House I Used To Live In (1969)

De tweede keer Zappa, deze keer met de band waar hij in begon. Het is een nummer van ruim 18 minuten. Het begint best wel jazzy... had ik niet verwacht, maar ben dan ook niet zo'n Zappa-kenner. Dat jazzy houdt al snel op, want het wordt een instrumentaal nummer, dat verschillende kanten opschiet. Soms overdreven vrolijk, met overdreven vrolijke melodietjes, soms komt dat jazzy pianootje weer terug, soms wordt het wat stemmiger, met violen die wat krassend klinken en me aan The Velvet Underground doen denken, en soms gewoon wat gefreak. Er is echt heel veel in te horen, en ik had het niet verwacht maar eigenlijk kan ik dit best waarderen. Niet elk gedeelte van het nummer, maar er zitten zeker toffe dingen in. Sowieso een nummer om vaker te beluisteren voor het kwartje pas echt valt. Omdat het nummer echter ook duidelijk mindere stukken heeft, toch niet zo'n hoog cijfer.

1937 [1768] The Band - It Makes No Difference (1975)

The Band, bekend als begeleidingsband van Bob Dylan. De band staat ook echter ook prima op zichzelf, en ze hebben dan nog een betere zanger ook. Dit is een aardig country-achtig popliedje. Niets meer, niets minder. De mooiste vind ik eigenlijk nog de zang, verder is het allemaal zelfs wat cliché. En saai. Iets te saai.
Cijfer: 4,5

1936 [1024] Johnny Cash - God's Gonna Cut You Down (2006)

Johnny Cash heb ik nooit zoveel mee gehad. Velen vinden zijn stem prachtig, ik vind zijn stem niet veel bijzonders. Tja, dan houdt het al snel op. Het meeste van zijn muziek vind ik maar saai... zo ook dit nummer. Daarbij heeft het nummer ook niet het effect dat het zou moeten hebben, omdat het te weinig pit heeft. Het had veel feller gemoeten. Wel leuk zo'n We Will Rock You-klap-stamp-beat, en het sfeertje is wel aardig. Verder maar een matig nummer.

1935 [-------] Scott Matthew - White Horse (2009)

Mooie popmuziek, met veel violen. Erg theatraal dus? Valt best mee, Gewoon mooie violenbegeleiding. Scott Matthew heeft een prima stem, maar vooral kan hij er zijn emotie inleggen. Ook hoor ik mooi emotioneel pianospel. Maar wat een mooi droevig liedje is het, zeg... Prachtige melodieën, emotioneel en sfeervol. Zo hoor ik het graag.

1934 [-------] Atmosphere - The Waitress (2008)

Tweede keer Atmopshere. Dit nummer is niet zo goed als de vorige, maar na het piano-intro, krijgen we een geinig fluitje over de beat heen te horen. Alweer prima teksten, zoals we van de rapper Slug gewend zijn. Verder geen heel bijzonder hip-hopnummer, maar best aardig, dat zeker. Typisch van die hip-hop die het bij iedereen doet, vanwege de aanwezigheid van "echte instrumenten", en de afwezigheid van veel gescheld en gevloek.

1933 [1343] Kashmir - Melpomene (2003)

Kashmir, geweldige band uit Denemarken, vooral het album No Balance Palace. Dit is van het album ervoor, Zitilites (een verbasterde vorm van citylights). Het begint met wat bliepjes die aan Trentemøller doen denken, maar het wordt mooi opgebouwd, en al snel komt er een gitaar om de hoek kijken. Het nummer gaat hoe langer, hoe meer rocken, met de kenmerkende zang van... ik weet eigenlijk niet eens hoe ie heet. De band is heel erg goed in het maken van meeslepende poprock met sterke melodieën. Dit is niet één van hun beste nummers, maar zeker niet verkeerd.

1932 [1878] Death Cab For Cutie - Crooked Teeth (2005)

Death Cab for Cutie, een band die ik echt nog eens meer moet ontdekken. De zanger heeft een geweldige stem en schrijft ook nog eens mooie teksten. Daarbij heeft ie een sterk gevoel voor melodie. Alles wat je nodig hebt voor goede popmuziek. En goed is het! Dit nummer vind ik echter een wat minder nummer van hun, het klinkt net wat te vlak, alsof het gemaakt is door een of ander willekeurig bandje. Instrumentaal stelt het ook maar weinig voor. Jammer, ze kunen beter.

1931 [-------] Supersister - No Tree Will Grow (1971)

Supersister, ik weet daarvan dat het een Nederlandse progband was, waar Robert-Jan Stips in zat. Qua muziek had ik er verder nog geen beeld van. Het is een erg duister nummer, wat veroorzaakt wordt door de sfeervolle synths. Die sfeer is ook meteen het enige sterke aan het nummer, het pianospel past er niet zo bij en volgt gewoon de zang, welke ik ook niet zo bijzonder vind. Weinig bijzondere prog dus. Maar ook weer niet heel slecht...

Arrie, volgens mij vind jij prog uit de jaren ´70 helemaal niks. Supersister is echt een geweldige band. Ik hoop dat Supper´s Ready van Genesis nog langs komt, ik hoop dat je die wel goed vind.

Mwah, er is ook wel goede prog uit de jaren '70 hoor. Maar ik ben geen echte progman, nee.

Overigens kan ik een nummer als Dancing with the Moonlit Knight van Genesis wel waarderen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:51 uur

geplaatst: vandaag om 01:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.