MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
1650 [-------] Radical Face - Welcome Home (2007)

Erg leuke verrassing, deze in-m’n-straatjesmuziek. Het gitaargepluk, de samenzang en de uitroepen in het refrein zorgen voor een ietwat andere sfeer dan ik meestal tegenkom in het folkgenre; sprankelender, onrustiger. Doet me ook wat aan Elliott Smith denken, vooral qua zang. In ieder geval een erg goede aftrapper voor deze 10 en een zeer welkome, eigenzinnige afwisseling.
Cijfer: 8,5

1649 [-------] The Neon Judgement - TV Treated (1982)

Welkom in de jaren ’80, het decennium waar lachwekkend slechte composities en zangers het meest werden en worden weggemoffeld onder het mom van ‘vooruitstrevendheid’ en ‘sfeer’. Wat ik hoor is monotoon, poepeenvoudig en plat synthgepruts met een zanger die tot één van de slechteren die ik tot nu toe heb gehoord behoort. Wederom agressie-opwekkend.
Cijfer: 1

1648 [1358] The Rolling Stones - Midnight Rambler (1969)

Populaire oudjesband waar ik eigenlijk heel veel mee kan, voor de verandering.
De energieke zang van Jagger is natuurlijk altijd een reden om voldoendes te gaan geven, maar de opzwepende instrumentatie en gewoon de eigen sfeer, die ongelooflijk veel rock&roll uitstraalt, maar toch eigenzinnig en origineel blijft, zijn allemaal redenen om deze hoog te maken. Ik ben eigenlijk nog geen enkele band tegengekomen die hun muziek weet te evenaren qua sfeer, en dat na bijna een halve eeuw. Moet eigenlijk nog steeds beginnen met een heel album van ze, maar tot die tijd geniet ik van onder andere dit nummer.
Cijfer: 9,3

1647 [0939] Belle & Sebastian - Seeing Other People (1996)

Eerste opvallende factor is natuurlijk het de eigenzinnige piano-intro, maar dit nummer heeft meer goeds te bieden: de voor de tweede keer op een rij prima zang van Murdoch (of raak ik gewoon gewend aan zijn stem?) en de wederom erg goede instrumentatie bijvoorbeeld. Eigenlijk de beste van deze band tot nu toe; de vrolijke emotie wordt het best overgebracht, terwijl het allemaal wel zo heerlijk subtiel blijkt. Leuk bandje dit, zou het niet erg vinden als ze met dezelfde frequentie de tientallen wat kwamen opvrolijken.
Cijfer: 8

1646 [1301] Arctic Monkeys - A Certain Romance (2006)

En dan nu eindelijk weer deze band, de band die in de hele springerige Britrockrevolutie van vijf jaar geleden verreweg het best eruitkwam met hun geniale houding, teksten, sfeer, emoties, alles. A Certain Romance is een voor Arctic Monkeys’ doen lang nummer, dat niet zo springerig is als andere nummers van hun debuut. Het heeft een soort euforische sfeer, die het gehele nummer aanhoudt, tijdens de knetterharde en verschrikkelijk lekkere intro, maar ook nog tijdens het skarockcoupletje met zijn geweldige tekst en natuurlijk de fantastische opbouw naar die climax. Ja, die climax. Ik overdrijf denk ik niet als ik zeg dat het één van de beteren in heel muziekland is. Luid, allesverwoestend bijna, maar toch zo godsgruwelijk blij dat m’n hele lijf aan niets anders denkt dan schreeuwen, springen, houden van en wat die heerlijke euforie die de Arctic Monkeys zo goed kunnen oproepen je dan wel niet laat willen. Ongelooflijk.
Cijfer: 10

1645 [-------] Los Lobos - Will The Wolf Survive? (1984)

Meh, hun vorige nummer was echt stukken beter. De gitaarriff is te zoetsappig en afgezaagd en de zang is echt heel veel slechter. Daarnaast is de hele sfeer verschoven van broeierig naar saaie autopop, ook door de gedateerde drums. Niet bijzonder slecht, wel nogal jammer en euforiedempend, vooral na de geweldige nummers die hiervoor kwamen, het afgrijselijke misbaksel dat zich The Neon Judgement noemt niet meegerekend.
Cijfer: 4,8

1644 [1305] Beastie Boys - No Sleep Till Brooklyn (1987)

Natuurlijk poepeenvoudig, maar wel gewoon een erg overtuigend feestnummer dat me nu wel weer wat terug in de feeststemming brengt en ik kan me voorstellen dat dat nog erger zou zijn als ik in deze tijd het nummer beluisterde. Nu is het allemaal enigszins gedateerd, maar wel gewoon heel erg leuk om te luisteren en als een idioot mee te schreeuwen. De betere pubermuziek.
Cijfer: 7,5

1643 [-------] Van Der Graaf Generator - Scorched Earth (1975)

Wat is het toch met progrock en vervelende zang? Het merendeel van de progrockbands die ik ken heeft een pompeuze en irritante zanger en ik vraag me echt af waarom dat zo nodig is. Maar laat ik voor de rest niet al te flauw doen; dit nummer zit redelijk in elkaar en heeft een prima instrumentatie (Blazers is een pluspunt. Altijd. Bijna.). Daarnaast is het melodiegefreak, vooral op het einde, best prettig. Ziehier dus een voldoende voor een symfoband, al is het geen hoge.
Cijfer: 6,3

1642 [1958] Barry McGuire - Eve Of Destruction (1965)

Oorlog is stom, dat kan ik in ieder geval wel opmaken uit de tekst. Maar afgezien van wat mooie regeltjes (You’re old enough to kil, but not for voting) heeft deze weinig te bieden en dat is niet echt handig als je een muzikaal nogal oninteressant protestnummer schrijft. Daarnaast heeft meneer McGuire een nogal vervelende stem, die het nummer nog wat verder naar slecht laat neigen. Jammur.
Cijfer: 4,5

1641 [1067] Siouxsie And The Banshees - Israel (1980)

Driemaal scheepsrecht. Een lekker duister nummertje dat niet vervalt in lachwekkend pretentieus geneuzel zoals Switch, maar wel gewoon een goede sfeer op weet te roepen. Het nogal pastorale ge-oh op de achtergrond had dan weer niet gehoeven, maar ik troost me met de prima zang van Siouxsie en het feit dat de drums niet zo verschrikkelijk blikkerig klinken.

1520 [-------] Bat For Lashes - Horse and I (2006)

Bat For Lashes is een band met een frontvrouw. Zij is een belangrijk onderdeel van de band door een erg mooie stem. Maar behalve een goede zangeres moet er meer zijn. En dat mis ik wel een beetje, de instrumentatie grijpt je niet. Nu leunt het nummer grotendeels op het stemgeluid van de zangeres. Die is heel mooi, maar ook qua compositie weet het me niet te pakken.

Cijfer: 7
Goede link: Horse and I

1519 [-------] Jerry Lee Lewis - Whole Lotta Shakin' Going On (1957)

Jerry Lee Lewis is een oudje, en maakt(e) echte rock&roll. Dit nummer is errug goed. Het nummer heeft een rauw randje net als zijn stem. Deze 3 minuten zijn daarom uiterst genietbaar. En dat livealbum van deze man moet ik misschien maar eens gaan luisteren. 4,47* gemiddeld. Wel over maar 36 stemmen, maar toch.

1518 [-------] Maceo & The Macks - Soul Power 74 (1973)

Bij de Youtube link staat het al, old school funk. Ik ben altijd wel in de mood voor een portie funk. En zeker als het funk als deze is. Het is ontzettend relaxed en swingt tegelijk. De heerlijke handklapjes, de fantastische blazers. Dit ligt mij, zeker.

Cijfer: 8,8

1517 [1676] Jeff Alexander - Come Wander With Me (1964)

Dit is een heel onbekendje, althans, de artiest. Daarvan is niks te vinden hier op Musicmeter. Dan zal het wel een one hit wonder zijn. Want de kwaliteit van dit nummer is ongelooflijk. De zangeres verleidt je met haar lieflijke stem. Dit is echt ontzettend mooi. Zo had mijn moeder me vroeger wel in slaap mogen zingen. Geweldig nummer zeg.

Cijfer: 9

1516 [0886] Kings Of Leon - Sex On Fire (2008)

Niet iedereen zal even blij zijn met dit rete commerciële nummer in de lijst. Maar ik vind dit gewoon een moderne klassieker. Vind je het gek dat ze met zo'n sterk nummer zo beroemd werden? Het heeft gewoon alles in zich. Lekkere erg up-tempo ritme met een fijne melodie met daartussen rauw gitaarspel. Het refrein is een van de meezingbaarste die er is. Wie brult er niet mee met johoooooooo, the sex is on fire. Thuis zet ik hem heel af en toe op, maar vooral op feesten en op Pinkpop doet dit nummer het ongelooflijk goed.

Goede link: Sex On Fire

1515 [1644] Soulwax - Too Many DJ's (1999)

Ik ken deze gasten niet, maar dit klinkt erg interessant. Het is wel degelijk rock. Maar heeft flinke dance stukken erbij zitten. Wat research op de albumpagina en deze band komt dus uit België en het hele album is een unieke combinatie van rock en dance. Dit nummer is in de dance-stukken erg lekker. En in de rustige stukken ook zeer genietbaar.

1514 [1242] Rufus Wainwright - Going To A Town (2007)

Ik heb wel van de naam gehoord, maar ik dacht dat het zo'n oudje was, jaren 70, 80 ofzo. Dat is niet zo. Hij maakte zijn beste albums in de jaren '00. Dit nummer is echt ongelooflijk mooi. Het nummer is prachtig aangekleed met piano en violen. Na 1.08 is er een prachtig stuk met dat getik tussen door. Een detail, heel mooi. Dan heb ik het stemgeluid nog niet besproken. Dat is namelijk loepzuiver. Dat kan ook negatief zijn. Maar in het geval van Rufus Wainwright niet. Ook al zingt hij alles perfect zuiver weet hij toch emotie op te wekken.

1513 [1704] Cocteau Twins - Iceblink Luck (1992)

Van de Cocteau Twins heb ik aleens wat geluisterd. Ze worden hier vrij goed gewaardeerd maar door de posities van de albums bij Rateyourmusic werd ik benieuwd. Eigenlijk is er nog niks van gekomen van het luisteren. Dit nummer vind ik niet heel speciaal of zo, maar het is wel een fijn nummertje, die gedragen wordt door de zangeres, die fantastisch zingt. Het maakt het hele nummer ook catchy.

Cijfer: 7,8

1512 [-------] iLiKETRAiNS - Terra Nova (2006)

Ik dacht meteen aan een of andere electronic band door de in het oog springende naam met al die hoofdletters. Dat is niet waar. Het is een soort van post-rock. Het is een heerlijk relaxed nummer dat continu mooi naar passages op bouwt. Ze wekken een mooie sfeer op en de kwaliteit van het nummer is gewoon erg goed. Dat album ga ik zeker beluisteren.

1511 [-------] Common Sense - I Used To Love H.E.R. (1994)

Dan gaan we ons nu klaarmaken voor een waar hiphopfeest. Common is een van de betere rappers, hij heeft een hele relaxede fijne flow. Zo doet dit nummer ook relaxed aan. De beat draagt daar ook erg aan mee. Die bestaat uit gewoon de hoofdbeat met bas. Maar daarachter gebeurt het echte mooie, die fantastische tonen onder de beat zorgen voor een beat van wereldniveau. Common heeft dan ook nog een lekker refrein voor ons in petto die meteen in je hoofd blijft hangen. Dit moet wel een van de mooiste binnenkomers zijn en van mij mag hij volgend jaar nog hoger, want dit is een gigantische hiphopklassieker.

Cijfer: 9,5

...praten over I Used To Love H.E.R. en het dan niet eens over de lyrics hebben? Zonder die fenomenale lyrics was dit voor mij zeker niet zo geweldig als hij nu is.

Snoeperd schreef:

Ik heb wel van de naam gehoord, maar ik dacht dat het zo'n oudje was, jaren 70, 80 ofzo. Dat is niet zo. Hij maakte zijn beste albums in de jaren '00. Dit nummer is echt ongelooflijk mooi.

Au, dit doet pijn aan mijn ogen om te lezen. Onze smaken komen volgens mij behoorlijk overeen. Je had dan toch wel kunnen weten dat dit wat voor jou moet zijn en dat deze meneer vrij recent werk heeft geleverd

Sorry, ik had enkel van de naam gehoord. Maar nooit iets van opgezocht. Maar door dit nummer ben ik wel benieuwd geworden. Welk album is het beste?

Moeilijk: zelf vind ik Release the Stars (waar dit nummer op staat) samen met Want, two de beste. Maar Want, one is ook geweldig terwijl de eerste twee albums weer wat minder bombastisch zijn en daardoor ook sterk.
Zijn laatste doet me niet zo veel.

1520 [-------] Bat For Lashes - Horse and I (2006)
Een mooie stem heeft zij, doet mij wat denken een Bjork en Sinead O'Connor. Het nummer zelf wil mij nog niet genoeg grijpen, het komt mij te afstandelijk over.
Cijfer: 6,5

1519 [-------] Jerry Lee Lewis - Whole Lotta Shakin' Going On (1957)
Eén van de meest unieke rock'n rollers van zijn tijd, speels en energiek, dit is beslist één van zijn beste nummers, beter te horen in deze clip.

1518 [-------] Maceo & The Macks - Soul Power 74 (1973)
Jazzy funk dat mij meer geschikt lijkt als achtergrondmuziek. Wel knap uitgevoerd, lijkt overigens erg op Pick Up The Pieces (Average White Band) dat toen wel een hit werd.

1517 [1676] Jeff Alexander - Come Wander With Me (1964)
Mooie lieflijke stem maar het nummer is mij te slaapverwekkend, vooral als ze begint te neuriën.
Cijfer: 4,5

1516 [0886] Kings Of Leon - Sex On Fire (2008)
Natuurlijk het nummer waarmee Kings Of Leon een megaband werd maar dit nummer zal altijd overeind blijven. Dit is energiek, erg aanstekelijk en heeft nog een rauw randje, daar kan geen enkel nummer uit hun recentste album enigszins aan tippen.

1515 [1644] Soulwax - Too Many DJ's (1999)
In België destijds erg populair en een sensatie, zij brachten een eigenzinnige crossover van rock en dance die nu nog altijd fris klinkt.

Deze man kende ik wel goed maar ben er nooit aan toe geweest een album van hem te kopen, zijn nasale en wat monotone stem ligt er wat voor tussen. Hij zingt wel erg zuiver en het is ongetwijfeld een vakkundige popsong, mooi gearrangeerd met piano en viool maar echt grijpen wil het mij nog niet.

1513 [1704] Cocteau Twins - Iceblink Luck (1992)
In wezen vind ik dat een mooie popsong met engelenstem maar die overproductie met overdreven galm en synthesizers (dé pest van de jaren '80) doet het nummer de das om. Laat muziek toch natuurlijk klinken!
Cijfer: 5,5

1512 [-------] iLiKETRAiNS - Terra Nova (2006)
Progrocknummer dat geleidelijk naar een climax groeit maar ik vind het vrij fantasieloos gebracht en de vervelende vocalen helpen het nummer ook niet vooruit.
Cijfer: 4

1511 [-------] Common Sense - I Used To Love H.E.R. (1994)
Degelijke raps en prima tekst maar het klinkt mij te monotoon en te repetitief wat ik met veel hiphop-platen heb.
Cijfer: 6

1640 [0918] Jacques Brel - La Chanson Des Vieux Amants (1967)

Je kan alles van deze meneer zeggen, maar veel gepassioneerdere zangers dan Brel ben ik nog niet tegengekomen. Jammer dat het nummer wel weer iets te veel gefocust is op zijn zang; de instrumentatie – behalve de prettige, warme strijkers – is weinig opvallend en/of spannend en laat het nummer daardoor alsnog afzakken naar ‘mwoah’. Had beter gekund.

1639 [1580] Yes - Close To The Edge (1972)

Het sentimentele zeikverhaaltje begint.
Vorige zomervakantie, toen ik naar Zuid-Afrika ging, had ik enkele albums gedownload, om me te vermaken in de minder spannende momenten (vliegreizen, avonden, dat soort gedoe). Waaronder, u raadt het al, Close To The Edge. Nu verwacht u waarschijnlijk – als u mijn vorige besprekingen van nummers uit dit genre niet had gezien – een romantisch Afrikaans liefde-op-het-eerste-gezicht-verhaaltje, maar jammer genoeg mondt het uit in nogal een anticlimax. Mijn luisterbeurten van Close To The Edge – het album én het nummer - vielen bar tegen. Natuurlijk, het was allemaal heel erg technisch en knap, maar sfeer? Nee. En nog belangrijker; gevoel? Nee, zeker niet. Het is allemaal nogal vlak en onnozel aandoend, en dan kan zelfs de knapste solo of overgang het nummer niet redden. Natuurlijk, ik kan me, zoals velen waarschijnlijk doen, gewoon beroepen op het feit dat het nummer muzikaal waanzinnig goed in elkaar zit. Maar dat doet me helemaal niks; de sfeer of emotie of eigenlijk de mysterieuze factor die nummers voor mij goed maakt, ontbreekt totaal, zoals wel vaker (maar niet altijd(!!!) bij dit genre). Om terug te gaan naar mijn reis; bij terugkomst is het album na vele luisterbeurten – dat kunt u me in ieder geval niet verwijten - op een 3’tje gezet en daarna is er door mij niet echt meer naar teruggekeken. Nu heb ik me bedacht dat dat eigenlijk veel te hoog is en is mijn stem hierbij verlaagd. Voor dit nummer door eerdergenoemde punten dan ook echt geen voldoende, sorry.
Cijfer: 3,8

1637 [1503] Björk - Bachelorette (1997)

Grappig. Het album Homogenic heb ik echt heel erg vaak beluisterd, maar nog steeds heb ik het gevoel alsof ik dit nummer niet helemaal ‘begrijp’. Dat maakt het nummer zeker niet slecht, want we hebben Björk die verrukkelijk zingt, de fantastische instrumentatie en natuurlijk de typische IJslandse sfeer. Wel heb ik gewoon het gevoel alsof het kwartje ooit nog een verschrikkelijke dreun op de grond gaat maken en ik dit nummer waarschijnlijk als heilig ga beschouwen. Nu nog even niet, maar erg fijn is het wel. Nog steeds.

1636 [1576] Green Day - Basket Case (1994)

Nutteloos achtergrondfeitje (ik weet er niet veel, dus als ik ze weet moet ik ze ook wel zeggen. ); de melodieën van dit nummer zijn bijna gelijk aan en volgens mij ook geïnspireerd door een of andere klassieke symfonie, net zoals deze; met de akkoorden van dit nummer kunnen we dus luidkeels zingen hoe vrolijk we vandaag wel niet zijn.
Het nummer zelf is redelijk goed; lekker energiek qua gitaar- en drumwerk en nog niet zo pijnlijk puberaal en vlak als hun latere hits, al geldt het eerste hier ook nog wel maar in iets mindere mate. Wederom niet heel erg hoogstaand, wel leuk om te luisteren en best wel lekker.

1638 [1458] Gazpacho - Tick Tock (2009)

Stukken beter want sfeer- en emotievoller dan Yes. Wel is het allemaal een beetje doorkabbelend in de betekenis van te weinig samenhang in het nummer en te weinig opbouw naar de climax (doe het goed of doe het niet). Maar om de toon niet te veel naar zuurpruimerij te laten neigen; een prima te doen modern proggertje dat niet het beste is wat ik tot nu toe ben tegengekomen, maar ook echt niet slecht.

1635 [-------] Bruce Springsteen - Highway Patrolman (1982)

Mooi sober liedje, maar echt aangrijpend zou ik het nou ook weer niet willen noemen; te kabbelend inderdaad. In ieder geval laat het kampvuursfeertje het nummer wel een redelijk cijfer krijgen.

1634 [1648] Kasabian - Fire (2009)

Wauw, wat een schoolvoorbeeld van een kant-noch-wal-gevalletje. Probeert in het couplet sfeervol of tenminste serieus over te komen, maar laat dat allemaal varen in het refrein en wordt daar een quasi-catchy en melig popnummertje. Ze hadden in ieder geval even kunnen kiezen, nu faalt het nummer nogal aan beide kanten.

1633 [1803] Crosby, Stills & Nash - Suite: Judy Blue Eyes (1969)

Heb hier ergens nog een LP van ze liggen, maar dit nummer maakt me niet bepaald gehaast om die ook daadwerkelijk te beluisteren. Nogal een melig bijeengeraapt zooitje van flauwe samenzang, jolige melodietjes en nauwelijks hoorbare, saaie instrumentatie. Een speelduur van acht minuten helpt dan ook niet echt om het nummer te waarderen. Had eigenlijk meer verwacht van deze band met bijna een legendarische status op Mume.
Cijfer: 3,5

1632 [-------] Death Cab For Cutie - I Will Possess Your Heart (2008)

Leuk. Door de lange intro en aparte instrumentatie heeft dit nummer een apart sfeertje, maar toch verliest het – in het gezongen stuk althans – de “popheid” niet uit het oog. Daardoor een fris liedje van een band waar ik het niet echt van verwacht had; ik dacht dat dit een springerig poprockbandje was.

1631 [-------] The Velvet Underground - Rock And Roll (1970)

Niet bepaald van het vooruitstrevende, uitzonderlijke kaliber dat deze band maakte. Eerder een niet bepaald speciaal popnummertje met wel leuke zang, maar waarbij ik me afvraag of dit nog wel dezelfde band is als van de albums die ik ken – ook omdat Lou Reed, volgens wikipedia nog de zanger hier, niet echt Lou Reediaans klinkt. In ieder geval wel lekker vrolijk en de akkoorden en het motiefje tussen de coupletten door klinken heel erg lekker, dus laat ik maar weer eens lief zijn.

hoi123 schreef:
Natuurlijk, het was allemaal heel erg technisch en knap, maar sfeer? Nee. En nog belangrijker; gevoel? Nee, zeker niet. Het is allemaal nogal vlak en onnozel aandoend, en dan kan zelfs de knapste solo of overgang het nummer niet redden. Natuurlijk, ik kan me, zoals velen waarschijnlijk doen, gewoon beroepen op het feit dat het nummer muzikaal waanzinnig goed in elkaar zit. Maar dat doet me helemaal niks; de sfeer of emotie of eigenlijk de mysterieuze factor die nummers voor mij goed maakt, ontbreekt totaal, zoals wel vaker (maar niet altijd(!!!) bij dit genre).
Pfff... jij neemt "over smaak valt niet te twisten" wel erg vaak heel letterlijk. Het feit dat je zegt dat er geen sfeer inzit, vind ik sowieso nergens op slaan. Het nummer (het album ook, maar met name het nummer) is één brok sfeer. De overgangen, de prachtige tekst en überhaupt is dit nummer veel meer dan alleen die solo's van Howe hoor.
Ik snap dat je niet van symfo houdt, maar om nou bij elk nummer hetzelfde commentaar te plaatsen in een iets andere bewoording.

Tja, wat moet ik anders zeggen? Ik zal zo'n hele tekst in ieder geval niet meer plaatsen na nu.

Ik vind dat er geen sfeer in zit, nee. De gezongen stukken komen nogal melig over en ook instrumentaal (ja, ik heb het hele nummer weer afgeluisterd) proef ik echt niets van sfeer, dan kan jij wel zeggen dat dat een slecht argument is, maar dat kan ik net zo goed van jou zeggen.

Dan heb je dus een melige sfeer... Geen sfeer vind ik een zwaktebod. Je vindt het kut, meer niet, het erbij halen van nietszeggende begrippen is nergens voor nodig. Zeker niet als je het commentaar al 5 keer eerder geplaatst hebt.

Tja, en als hij slechts zegt dat hij het kut vind, krijgt hij ook een tiental berichten in de trant van: ''Goede argumentatie joh!'' Beter dit dan, het is gewoon zijn genre niet, klaar.

chevy93 schreef:
Dan heb je dus een melige sfeer... Geen sfeer vind ik een zwaktebod. Je vindt het kut, meer niet, het erbij halen van nietszeggende begrippen is nergens voor nodig. Zeker niet als je het commentaar al 5 keer eerder geplaatst hebt.
Ik probeer zoveel mogelijk verschil in mijn besprekingen van nummers te stoppen, maar als je een bepaald soort nummer al redelijk vaak hebt gehad, krijg je inderdaad soms dat ik het al wat eerder heb gezegd; onvermijdelijk volgens mij. En daarnaast, wat Ataloona zegt, ik weet niet of je er blij van zou worden als ik een nummer zou bespreken als 'Dit is kut. Punt.'

En je kan inderdaad zeggen dat de sfeer onnozel is, maar een sfeer is naar mijn mening niet echt melig. Een sfeer noem ik een beeld dat ik bij een nummer krijg, en dat krijg ik hier niet.

Ataloona schreef:
het is gewoon zijn genre niet, klaar.
Zou ook een prima bespreking zijn. Ik lees de besprekingen hier met plezier, maar als ik bij hoi123 voor de 30e keer bij een symfo-nummer lees: "Iedereen zegt altijd technisch perfect, maar ik merk geen sfeer of emotie", gaat mijn leesplezier er ook af. Het stukje van dat je dit album draait op je vakantie, uitstekend. (ik hou van anekdotes)
Om vervolgens weer (bijna met copy-paste) dezelfde argumenten aan te halen. De enige variabele is de naam van de artiest en het nummer.

Dit is overigens geen aanval op jou hoor. Ik merk het bij anderen ook wel, maar bij jou en symfo valt het me wel heel vaak op. Ik lees liever kort en bondige stukjes dan een boel inhoudsloze begrippen die op mij overkomen als een boel interessantdoenerij. Schrijven om het schrijven.

Ach joh, alsof je serieus minder plezier hier krijgt omdat hoi123 af en toe wat negatiefs zegt. Je moet het zo zien: je weet nu wat hij ervan vind, het moet je nu ook niet meer verbazen als bij een gelijksoortig nummer weer een dergelijk stukje opduikt Als je nu eenmaal hetzelfde gevoel krijgt bij een nummer als bij eerdere nummers is het nu eenmaal zo dat je dezelfde argumentatie gaat aanhalen. Wat moet hij dan doen, maar wat verzinnen? Ik vind het wel leuk dat hij er nu een anekdote van gemaakt heeft (zoals je zelf ook al opmerkt). Dus, Chevy, jij kan er ook niets aan doen dat Roeland er gewoon geen verstand van heeft. Zie het zo

chevy93 schreef:
Om vervolgens weer (bijna met copy-paste) dezelfde argumenten aan te halen. De enige variabele is de naam van de artiest en het nummer.
Ik zal er voortaan op letten, al blijf ik zo min mogelijk met eenregelige statements werken. Altijd natuurlijk moeilijk om bij zoveel nummers te beschrijven wat je ervan vindt, en al helemaal als sommige erg veel op elkaar lijken dus kritiek is altijd welkom.

En Niels, moet ik hieruit opmaken dat jij Yes goed vindt?

hoi123 schreef:
dus kritiek is altijd welkom.

We doen ons best

Trouwens, we zijn de 1000 berichten gepasseerd.

Overigens ben ik het met je eens betreffende het Bjork stukje. Ik heb zo'n beetje alle platen van deze reuze interessante dame in de kast staan maar dit album (en nummer) is erg moeilijk te doorgronden. Je weet dat het erg goed is maar toch moeilijk om echt intens er van te genieten (wat ik bij andere albums wel heb). Dit maakt het overigens wel zo spannend natuurlijk

niels94 schreef:
Ach joh, alsof je serieus minder plezier hier krijgt omdat hoi123 af en toe wat negatiefs zegt.
Het gaat mij er niet zozeer om dat iemand wat negatiefs zegt, maar vooral dat er vaak dezelfde soort stukjes komen. Waardoor ik het gevoel heb steeds hetzelfde te lezen. Bij de favorieten is dat natuurlijk niet erg, maar als je favorieten voor de 10e keer met dezelfde argumenten de grond in worden geboord, denk ik wel eens: "Bedenk eens wat nieuws!"

That's all.

Ik kan overigens niet wachten om zelf ook eens deze lijst onder de loep te nemen.

hoi123 schreef:
En Niels, moet ik hieruit opmaken dat jij Yes goed vindt?

Nog nooit echt iets van ze geluisterd, alleen Owner of a Lonely Heart (dat is best een leuk nummer) en zojuist drie kwart van Close to the Edge. Die vond ik niet slecht, maar ook niet echt super (de zang vond ik wat minder en sommige gitaarstukken kwamen op mij een beetje te 'priegelig' over). Ik zei het om die arme Chevy gerust te stellen.

En nogmaals:

1510 [-------] Little Richard - Long Tall Sally (1956)

Er staan toch best wat nummers nog in uit de jaren '50. Op 1510 vinden we bijvoorbeeld Little Richard. Deze artiest is met zijn debuutalbum best wel populair geworden op Musicmeter en dat betaalt zich uit met een binnenkomer in onze top 2000. Het debuutalbum, met dit nummer, is namelijk van 6 naar 65 stemmen gegaan in een paar jaar, getuige een bericht bij het album.
Dit nummer is een schoolvoorbeeld van lekkere rock & roll. Het rockt, het grooved, het funkt. Gewoon erg lekker en recht voor de raap.

Goede link: Long Tall Sally

1509 [-------] Get Well Soon - I Sold My Hands For Food So Please Feed Me (2008)

Met dit nummer gaan we 46 jaar verder in de tijd. We zijn namelijk belandt bij Get Well Soon. Op dit nummer combineren ze voor mijn gevoel een beetje progrock en folk. Ze bouwen prachtig op naar een climax. Maar door de zang wordt het alleen maar nog interessanter met goede samenzangen en gewone zang. Ik ga hier snel wat van opzoeken. Dit klinkt fantastisch.

1508 [1992] Pavement - Summer Babe (Winter Version) (1992)

Pavement is met dit nummer mooi 484 plekken gestegen. Een zeer succesvol jaar voor dit nummer dus. Maar is dat ook terecht? Ja hoor, al vind ik Gold Soundz die rond de 1900 stond stukken beter, is dit ook puur genieten. Het is lekker rauw. Mooi refrein en zeer fijn gitaarspel. Pavement blijf ik een van de beste rockgroepen ooit vinden. Slanted & Enchanted, het album van dit nummer, is al een klein meesterwerk en dan hoef ik niet meer te vertellen hoe goed Crooked Rain is.

1507 [1618] TV On The Radio - Staring At The Sun (2004)

Van TV on the Radio heb ik wel 'ns wat gehoord, ik zie de naam van ze vaak. Het is een rockband, en blijkbaar heb ik ze al in iTunes staan zie ik nu. Maar dit nummer heb ik er niet in staan en ken ik nog niet. Het nummer wordt voortgestuwd door een diepe bass en een lekker riff. De zang vond ik eerst een beetje chaotisch klinken maar later ben ik er aan gewend en hoor ik een best goed refreintje. Goed nummer.

Goede Link: Staring at the Sun

1506 [1782] Mogwai - Auto Rock (2006)

Mogwai is ook zo'n band die ik wel vaag ken. Ik zie de naam ook vaak. Ze hebben dit jaar ook nog een album uitgebracht. Ik weet ook ongeveer hoe de band klinkt. Dit nummer ken ik niet en het doet ook niet zo heel veel met me. Het heeft op zich een aardig geluid met die piano en gitaren maar voor de rest gebeurt er naar mijn mening te weinig.

Cijfer: 6(je)

1505 [1854] Les Negresses Vertes - Voilà L'été (1988)

Hé, deze band kennen we al. Van een nummer helemaal in de kelder van onze top 2000.
Op vakantie in Frankrijk hadden wij bij de camping een erg gezellige bar/restaurant op de camping waar 1x per week een bandje of zo spelen. Meestal Frans. Het zou me niets verbazen als ze dit nummer ook hebben gespeeld. Het is heerlijke zomerse muziek met een fijne 'zomerse dag vol zon in Frankrijk aan een terrasje voor een jeuxdebouleveld met leuke muziek'-sfeer.

Cijfer: 8,3

1504 [1672] St. Germain - Rose Rouge (2000)

Aan de titel te zien dacht ik weer te maken te hebben met een franstalig nummer. Dat is niet zo. Engels is de taal. Zoals gewoonlijk. Maar genoeg over de taal. Hoe is het nummer? Goed: Het is heerlijke jazz met een ontzettend lekker ritme. De blazers zorgen voor een feelgood-feeling. En de toevoeging van 'I Want You to Get Together' tussendoor is erg fijn. Het is gewoon zeer fijne easylistening jazz.

1503 [-------] Athlete - Wires (2005)

Het album van het vorige nummer heette Tourist. Het album van dit nummer heet ook Tourist. Muzikaal heeft het niet al te veel met elkaar maken. Dit is rock die wel goed in mijn straatje ligt. Het is behoorlijk bombastisch. Er gebeurt van alles in de instrumentatie. Om zo'n nummer te moeten dragen moet je een mooie stem hebben. Daar voldoet deze zanger ruim aan. Hij heeft een krachtige stem met een emotionele knik erin. Zeer, zeer mooi.

1502 [1514] Great Lake Swimmers - Merge, A Vessel, A Harbour (2003)

Ik heb een aantal nummers van deze groep gehoord en die zijn prachtig. Gek genoeg heb ik nooit iets van ze opzocht. Dat komt ook een beetje omdat ik niet weet waar ik moet beginnen. Alle albums hebben ongeveer hetzelfde gemiddelde en aantal stemmen. Misschien moet het er maar eens van komen. Want als ik dit nummer hoor dan wordt ik weer helemaal weggeblazen. De akoestische gitaren met de prachtige stem van die zanger weten mij diep te raken. Bij welk album moet ik beginnen? Of gewoon in chronologische volgorde afwerken.

1501 [-------] Novastar - Because (2008)

Een van de grote artiesten van België heeft de eer dit honderdtal af te sluiten. Joost Swegers doet deze taak voortreffelijk. De nummers van zijn debuutalbum liggen mij duidelijk een stuk beter, en dat komt door dat er minder overproductie is. En de songs zijn gewoon beter. Dit nummer vond ik al geweldig, maar als je dat refrein hoort, o, dat is ongelooflijk, zo prachtig. Dit is een artiest waar de Belgen trots op mogen zijn. Of komt die gast toch uit Nederland?

Gemiddelde van deze 100: 8,458

Top 20:

1. 1525 ♫ [-------] Joanna Newsom - Peach, Plum, Pear (2004)
2. 1563 ♫ [-------] The Irrepressibles - In this Shirt (2010)
3. 1586 ♫ [1611] Johan - Tumble And Fall (2001)
4. 1551 ♫ [1003] Nirvana - Heart-Shaped Box (1993)
5. 1545 ♫ [0481] Morrissey - First Of The Gang To Die (2004)
6. 1526 ♫ [-------] Atmosphere - Little Man (2005)
7. 1511 ♫ [-------] Common Sense - I Used To Love H.E.R. (1994)
8. 1538 ♫ [0840] Faith No More - Epic (1989)
9. 1588 ♫ [0544] Crosby, Stills, Nash & Young - Teach Your Children (1970)
10. 1533 ♫ [1384] Tortoise - TNT (1998)
11. 1548 ♫ [0427] Jacques Brel - Amsterdam (1964)
12. 1521 ♫ [1251] Oi Va Voi - Refugee (2003)
13. 1572 ♫ [1463] Mecano - Hijo De La Luna (1990)
14. 1565 ♫ [-------] Earth And Fire - Song Of The Marching Children (1971)
15. 1552 ♫ [0806] Oasis - Live Forever (1994)
16. 1542 ♫ [1172] Metallica - Enter Sandman (1991)
17. 1531 ♫ [1847] Vic Chesnutt - Debriefing (2007)
18. 1502 ♫ [1514] Great Lake Swimmers - Merge, A Vessel, A Harbour (2003)
19. 1568 ♫ [1583] The The - The Sinking Feeling (1983)
20. 1501 ♫ [-------] Novastar - Because (2008)

Snoeperd schreef:

Pavement is met dit nummer mooi 484 plekken gestegen. Een zeer succesvol jaar voor dit nummer dus. Maar is dat ook terecht? Ja hoor, al vind ik Gold Soundz die rond de 1900 stond stukken beter, is dit ook puur genieten.

Opvallend dat Gold Soundz zo laag staat. En dat terwijl het nummer vrij hoog staat in de Pitchfork lijst van de jaren 90
Staff Lists: The Top 200 Tracks of the 1990s: 20-01 | Features | Pitchfork

Een legendarisch rock'n roll nummer uit de jaren '50, in dit genre staan gelukkig juist de beste nummers in de MuMe-lijst en Little Richard met zulke geweldige zang mocht natuurlijk niet ontbreken. Opmerkelijk dat de rock'n roll-artiesten een unieke sound hadden hoewel ze tot dezelfde stroming werden gerekend.

1509 [-------] Get Well Soon - I Sold My Hands For Food So Please Feed Me (2008)
Dit was mij totaal onbekend, zowel de band als het nummer. Inderdaad laverend tussen folk en progrock dat naar een climax groeit, het doet mij ook een beetje denken aan Radiohead. Het nummer is goed opgebouwd en heeft een pakkende melodie maar met de wat zeurende stem heb ik het moeilijker.

Een stuk ruiger dan de andere Pavement-nummers die wij al zijn tegengekomen, ik hoor hier duidelijk grunge-invloeden. De zang is niet geweldig maar tenslotte vind ik dat een behoorlijk sterk rocknummer, simpel maar aanstekelijk.

Deze band leerde ik kennen door het voortreffelijke Dear Science en hun voorganger kan ik ook waarderen. Dit is meer rock en minder elektronica, ook wat chaotisch met name de vocalen. Het heeft nog niet dat ingenieuze van hun volgende albums hoewel ik de diepe bas erg geslaagd vind.

Een nummer dat draait om een piano-motiefje waarbij de gitaren geleidelijk luider worden. Mooi gedaan maar uiteindelijk gebeurt er te weinig in dit nummer.

Inderdaad erg zomers en passend bij het uitzonderlijke weer van de laatste dagen. Heel leuk en vlot ritme en instrumentatie, zowat de voorloper van Beirut. Prachtige clip ook.

Deed mij destijds dadelijk denken aan Take Five (Dave Brubeck), lounge meets jazz maar het weet mijn aandacht niet de hele tijd vast te houden, wel prima achtergrondmuziek.

Redelijke ballad, goede instrumentatie en inderdaad vrij bombastisch, maar opzienbarend of memorabel kan ik het niet noemen en de emotie komt niet over bij mij.

Een akoestisch nummer met breekbare en erg emotionele zang en dat ligt mij toch meer dan een pompeuze ballad. Blijkbaar hebben ze goed naar Neil Young geluisterd.

Deze man brengt ook veel emotie in zijn zang die ook nog zuiver is. Mooie melancholieke song met passende, niet al te bombastische begeleiding.

Snoeperd schreef:

Er staan toch best wat nummers nog in uit de jaren '50. Op 1510 vinden we bijvoorbeeld Little Richard. Deze artiest is met zijn debuutalbum best wel populair geworden op Musicmeter en dat betaalt zich uit met een binnenkomer in onze top 2000. Het debuutalbum, met dit nummer, is namelijk van 6 naar 65 stemmen gegaan in een paar jaar, getuige een bericht bij het album.
Dit nummer is een schoolvoorbeeld van lekkere rock & roll. Het rockt, het grooved, het funkt. Gewoon erg lekker en recht voor de raap.

Goede link: Long Tall Sally

Je linkt naar een karaoke-versie, dit is wel de goede:
YouTube - Little Richard - Long Tall Sally

Top-10 van de nrs. 1501-1600:

1. The Irrepressibles - In this Shirt (2010)
2. The Byrds - Wasn't Born To Follow (1968)
3. Deep Purple - Smoke On The Water (1972)
4. Crosby, Stills, Nash & Young - Teach Your Children (1970)
5. Jacques Brel - Amsterdam (1964)
6. Morrissey - First Of The Gang To Die (2004)
7. Roy Orbison - Only The Lonely (Know The Way I Feel) (1960)
8. TC Matic - Oh La La La (1981)
9. Metallica - Enter Sandman (1991)
10. Novastar - The Best Is Yet To Come (2000)

Bottom-5:

1. Buggles - Lenny (1982)
2. iLiKETRAiNS - Terra Nova (2006)
3. Rush - Xanadu (1977)
4. Jeff Alexander - Come Wander With Me (1964)
5. Vic Chesnutt - Debriefing (2007)

Gemiddelde tot nu toe = 7,70.

LucM schreef:
Bottom-5:

Leuk dat er blijkbaar ook nog wat rocknroll-plaatjes in de lijst staan. Goed voor de afwisseling, maar echt hoogstaand vermaak is dit ook niet, er zijn ook veel leukere liedjes in het genre. Een kleine voldoende dan maar.

Dit was mij ook onbekend, al is dit geloof ik wel de band die Underworld's Born Slippy heeft gecoverd. Het begint wel mooi doordat er een fijne sfeer wordt opgeroepen, maar het vervalt uiteindelijk in mij te zeurderige (mede door de stem) gitaarmuziek.
Cijfer: 5

Ah, dit heb ik altijd een heerlijk nummer gevonden. Krijg altijd zo'n enorm vakantiegevoel van Pavement en ook van dit nummer weer. Voor mij blijft Pavement toch een van de beste groepen van de jaren '90.

Leuk nummer, maar is het voor mij toch ook niet helemaal. Eigenlijk vind ik alleen Wolf Like Me echt buitencategorie in casu TV On The Radio.

Geweldig Mogwai-nummer, waarin een enorme emotioneel beladen spanningsboog wordt neergezet. Knap hoe je het meteen bij de lurven grijpt en helemaal meesleept. Om je vervolgens toch vrij snel weer alleen achter te laten. Zo heeft dit toch ook wel weer een erg vluchtig karakter, maar misschien werkt het in de context van het album wel beter.

Van dit nummer was ik een tijdje erg weg, het zou me ook niets verbazen als ik dit ooit zelf genomineerd heb. De laatste heb ik er echter wat minder mee, het zou evengoed de Franse Rowen Heze kunnen zijn.

Destijds had ik hier een hekel aan, maar ik ben dit gaandeweg wel meer gaan waarderen. De electronica en jazz vullen elkaar goed aan en er zit een fantastische opbouw in dit nummer. Mooi ook hoe op een gegeven moment de bas erin komt en de instrumenten afwisselend de hoofdrol opeisen.

Beetje slappe ballad, kan hier helemaal niets mee. Vond het toen al een vervelend bandje en nu nog steeds. Helaas is dit soort hapklare emo-rock alleen maar populairder geworden de laatste jaren (Coldplay, Kings of Leon, etc.).

Dit ligt mij dan wel beter, een ingetogen liedje ontdaan van alle bombast. Een eerlijke, mooie stem ook. Helaas is het liedje zelf wel net iets te saai om me echt te kunnen bekoren.

En de derde ballad op rij. Ook meteen de beste van het stel, al heeft dit nummer ook snel zijn charme verloren. Wrong blijft toch de enige topsong van Novastar.

LucM schreef:

Bottom-5:
4. Jeff Alexander - Come Wander With Me (1964)

Zeker die van Jeff is schitterend.

Anderszijds doet het me wel deugd dat ie nog zo hoog staat. Toen ik hem een paar jaar geleden nomineerde is ie volgens mij maar ternauwernood in de lijst gekomen.

edit: ik ga voortaan maar jouw bottom 5's beluisteren. Vic Chesnutt bevalt alvast zeer goed (zou een 8 krijgen denk ik).

Gast
geplaatst: vandaag om 17:42 uur

geplaatst: vandaag om 17:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.