MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
Dat is het inderdaad. Zowel Titmeister en hoi123 hebben helemaal gelijk. Wat je zegt, Titmeister, klopt natuurlijk, eigenlijk hebben we het hier over 2 verschillende soorten van 'gevoel'. Het gevoel dat erin is gelegd en of dit gevoel ook overkomt. Bij Snoeperd kwam het in dit geval (en in andere gevallen kennelijk ook) dus niet over, tenminste, niet na één keer, dat zegt hij er zelf ook bij. Ik denk dat je dat wel mag zeggen, want hoe moet je het anders uitdrukken, het is namelijk soms wel van belang voor de muziekbeleving, maar dat weten we allemaal.

Is het trouwens heel vreemd dat ik het nummer Amsterdam van Jacques Brel veel mooier vind dan Ne Me Quitte Pas? Ik ken sowieso nauwelijks iets van Jacques Brel, heb me nooit echt in hem verdiept.

1550 [0592] Deep Purple - Smoke On The Water (1972)
Op Child in Time na het bekendste Deep Purple-nummer, natuurlijk dankzij de legendarische riff die blijft hangen en vaak gekopieerd werd. Ook wel jeugdsentiment maar dit nummer kan nooit stuk gedraaid worden.
Cijfer: 9,5

1549 [0498] The Velvet Underground - Sweet Jane (1970)
Uit hun laatste album dat de zwanenzang van VU werd, ik ken dit nummer meer in de live-versie van Lou Reed. Inderdaad een stuk minder experimenteel dan vroeger werk maar prima song, zeker wat het refrein betreft.
Cijfer: 8,5

1548 [0427] Jacques Brel - Amsterdam (1964)
Jacques Brel is voor mij synoniem van passie en dit vind ik ook één van zijn beste nummers die ook vaak gecoverd werd.

1547 [0602] Muse - Time Is Running Out (2003)
Wat minder bombastisch dan de meeste andere Muse-nummers en het heeft een poppy refrein. De hijgende stem van Matthew Bellamy kan mij soms eens tegensteken maar het nummer zelf is wat mij betreft zowel melodisch als instrumentaal in orde.
Cijfer: 8

1546 [0685] Fleetwood Mac - Landslide (1975)
Een ingetogen en akoestisch liedje, geschreven en gezongen door Stevie Nicks. Heel aangename song, vooral die gitaar in het midden.
Cijfer: 9

1545 [0481] Morrissey - First Of The Gang To Die (2004)
Morrissey kan heerlijke popsongs schrijven, het refrein en de tekst vind ik geweldig en hij is ook gezegend met een prachtige en soepele stem.

1544 [-------] Simple Minds - Love Song (1981)
Inderdaad een typisch jaren '80-geluid maar bij Simple Minds pakt dat heel goed uit, de arrangementen zijn smaakvol en zorgen voor de sfeer, het is ook nog erg swingend.

1543 [-------] A Flock Of Seagulls - Space Age Love Song (1982)
Met deze band ben ik minder bekend, ook dit nummer klinkt typisch 80's door de synths en de productie maar ik vind het zeer te pruimen, al spreekt het mij iets minder aan dan het vorige van Simple Minds.
Cijfer: 7,5

1542 [1172] Metallica - Enter Sandman (1991)
Hiermee brak Metallica door bij een groter publiek en met dit nummer is niets mis mee. Prima productie, zeer sterke song en James Hetfield zingt hier op zijn best.

1541 [1115] Van Halen - Runnin' With The Devil (1980)
Eén van de populairste hardrockbands in de jaren '80, komt uit hun zeer sterk debuut. Heerlijk refrein en gitaarsolo, dit rockt en swingt als de neten.

Titmeister schreef:
Meningen zijn meningen, maar het idee van dit topic is dat meningen onderbouwd worden. Snoeperd vind Rush niet goed (=mening), omdat hij het gevoelloos vindt (=mening die als argument wordt gebruikt). Zodoende vind ik het dus een zwakke argumentatie.

Je wilt dus objectieve meningen? Of begrijp ik het nu verkeerd?

GrafGantz schreef:
(quote)

Je wilt dus objectieve meningen? Of begrijp ik het nu verkeerd?

Ja

Is een mening niet per definitie subjectief?

GrafGantz schreef:
Is een mening niet per definitie subjectief?

Ja, maar een argument niet

1540 [1171] Therapy? - Diane (1995)

Laat ik allereerst zeggen dat dit nummer erg spannend begint. De melodie is beklemmend en spannend. Daarna lijkt het met de tekst naar een zoet liefdesnummer te gaan. Maar dan komt de confronterende zin en dan het refrein waar Diane wordt gezongen. Het is een nummer met een zeer rake tekst. Die prachtig wordt ondersteunt door kippenvel gevende violen. Prachtig nummer.

Hey little girl, wanna go for a ride
there's room in my wagon, it's parked right outside
we can cruise down Robbert Street all night long
but I think I'll just rape you and kill you instead

Diane, Diane, Diane

I hear there's a party at lake Cove
It would be so much esier if I drove
We could check it out, we could go and see
Come on take a ride with me

Diane, Diane, Diane

We lay down together for a while
I put all your clothes in a nice neat little pile
you're the cutest Girl I've ever seen in my life
but it's over now and with my knife

Diane, Diane, Diane

Cijfer: 9,3

1539 [0360] Jeff Wayne & Justin Hayward - The Eve Of The War (1978)

Ik ken de film War of the Worlds, uit 2005 of zo, maar wist niet dat er ook 1 in 1978 was gemaakt. Dit is gewoon een geweldige theme voor de film. Ook die stempassages zijn erg fijn.

Cijfer: 7,8

1538 [0840] Faith No More - Epic (1989)

Faith No More is ook een band naast de Red Hot Chili Peppers die de funk en rock geslaagd wist te combineren. Ook al was het niet het handelsmerk van Faith No More. Dit nummer echter barst van de funk. Het rockt en funkt als een malle en het heeft een erg sterk refrein. Voor mij tot nu toe het beste wat ik heb gehoord van ze. Al moet ik hun meesterwerk nog gaan luisteren.

1537 [0174] Depeche Mode - A Question Of Time (1986)

A Question of Time is een klapper van een nummer van Depeche Mode. Dit nummer is een perfecte hitsingle met een refrein dat uit een fantastische beat bestaat. Daarnaast zijn de coupletten ook nog eens bijna even mooi. Depeche Mode verdient echt meer luisterbeurten van mij. Al hun nummers bevallen tot nu toe en Violator is helemaal niet onverdienstelijk. Hebben we hier trouwens te maken met de grootste daler? Van 174 naar 1537, oei, oei, oei.

1536 [-------] LCD Soundsystem - All My Friends (2007)

Aha, dit nummer ken ik. Ik wist niet dat het van LCD Soundsystem was. Nu ik het voor het eerst luister merk ik echt dat dit een briljant nummer is. Het is lekker up-tempo, en de zanger zingt extreem goed en catchy. Vol het volume aan en lekker mee zingen.

1535 [1421] Tim Buckley - Lorca (1970)

Dit is heel anders dan ik van Tim Buckley gewend ben. Het begint heel mysterieus, het zorgt ervoor dat ik meteen de aandacht er volledig bij heb. De zang is ook ontzettend apart. Hij lijkt soms bewerkt, maar toch is dat niet het geval. Het hele nummer blijft continu interessant door de fijne en aparte passages. Dit is toch best wel een psychidelisch meesterwerkje te noemen.

1534 [-------] Ernie Hines - Our Generation (1972)

Lekker funkwerkje is dit hoor. Niet hoogstaand of zo. Maar heel verdienstelijk. Ik heb er eigenlijk niet heel veel over te zeggen. Lekker funk. Punt.

Our Generation

1533 [1384] Tortoise - TNT (1998)

Mijn mond valt open. Wat is dit voor geweldige muziek? TNT heeft een geweldige sound, het heeft lekkere lichtvoetige gitaarriffjes die erg aanstekelijk werken. TNT is een meesterlijke compositie. Het nummer is zeer jazzy. Maar door de fijne ritmes en melodieën kan je het ook zo onderbrengen onder pop. De blazers op het einde maken dit nummer helemaal af. Ik moet en zal hier meer naar gaan luisteren.

1532 [-------] Roy Orbison - Only The Lonely (Know The Way I Feel) (1960)

We gaan door met het dromerige popliedje van Only the Lonely van Roy Orbison. Het is een nummer dat op vele vlakken perfect is. De zanger heeft een stem om u tegen te zeggen. De muzikale ondersteuning is goed. En het refrein is van '24 karaats' goud.

1531 [1847] Vic Chesnutt - Debriefing (2007)

In dit rijtje blijven de nummers me verbazen. Ook dit is er weer een van de buitencategorie. Ik zat me te verheugen op het rijtje hierna vanwege een aantal favorieten. Door de kwaliteit van de nummers in dit rijtje heb ik er veel plezier in. Dit nummer is gebouwd op een geweldige riff. Daarnaast heeft het nummer een prachtig refrein met 'Deep Breathing'. En het laatste geweldige is het complete ontsporen van dit nummer 2 maal. Zo mogen meer nummers van mij klinken. Gewoon compleet losgaan. Ongecontroleerde herrie kan zo mooi zijn namelijk. Dat bewijst dit nummer wel.

Snoeperd schreef:

Grappig dat juist de cover in de top 2000 staat.

Het origineel:

Gaaf dat mijn favoriete nummer ook in de ladder staat. (Lorca) Mijn favoriete versie van Diane blijft toch wel die van Hüsker Dü.

Ik wist pas achteraf dat dit een cover is van Hüsker Dü maar in deze sobere versie (enkel zang en violen) vind ik het nummer veel beter tot zijn recht komen. Prima tekst, daar ben ik het wel eens, en met venijn gezongen.

1539 [0360] Jeff Wayne & Justin Hayward - The Eve Of The War (1978)
Dit nummer leerde ik destijds kennen uit de film War of the Worlds, gebaseerd op het boek van Herbert George Wells. Dit nummer vind ik - hoewel knap in elkaar gestoken - als soundtrack met beelden beter tot zijn recht komen dan als losse single.
Cijfer: 7

1538 [0840] Faith No More - Epic (1989)
Eén van de eerste bands die rock met hiphop combineerden, dit vind ik veel beter te pruimen dan hun vele navolgers. Dit nummer is muzikaal rijk met onder meer gitaarsolo en verrassend piano-einde en het heeft bovendien een aanstekelijk refrein.

1537 [0174] Depeche Mode - A Question Of Time (1986)
Hun jaren '80-hits mag ik nog steeds graag horen, ook dit vind ik een meer dan geslaagd syntipopnummer die tevens rockt mede door de geweldige beat.

1536 [-------] LCD Soundsystem - All My Friends (2007)
Dit nummer van LCD Soundsystem kende ik nog niet. Op zich wel goed gebracht maar vrij eentonig door het gebrek aan afwisseling.
Cijfer: 5,5

1535 [1421] Tim Buckley - Lorca (1970)
Een heel andere Tim Buckley dan die ik ken van zijn albums die ik bezit en ik weet niet wat ik daarvan moet denken. Enerzijds vind ik het wel apart en best interessant en ook sfeervol, anderzijds vind ik het te pretentieus en bij wijlen ook kakofonisch, het lijkt mij alsof Tim Buckley teveel ineens wil bewijzen.
Cijfer: 6

1534 [-------] Ernie Hines - Our Generation (1972)
Dit nummer was mij totaal onbekend en ik merk nu dat deze man maar één album heeft uitgebracht. Zeker niet onaardig maar dit nummer springt in zijn genre er niet genoeg uit, Ernie Hines mist eigenheid en zijn stem is net niet krachtig genoeg om de soul over te brengen.

1533 [1384] Tortoise - TNT (1998)
Een zachte rockgitaar in combinatie mat jazzy arrangementen, dit is toch wel apart. Al weet het nummer mij nog niet over de ganse lengte te boeien, mogelijk zal het kwartje na vaker beluisteren definitief vallen.

1532 [-------] Roy Orbison - Only The Lonely (Know The Way I Feel) (1960)
Roy Orbison vind ik één van de mooiste stemmen hebben in de popgeschiedenis en dit vind ik een parel van een song waarmee hij terecht doorbrak.

1531 [1847] Vic Chesnutt - Debriefing (2007)
Een erg mooie stem heeft deze man waarvan ik ook eens albums moet aanschaffen. Op zich vind ik dat een mooie song maar die noise-passages irriteren mij mateloos en had men achterwege moeten laten, zulk nummer vind ik veel beter tot zijn recht komen in sobere akoestische uitvoering. Less is more!
Cijfer: 5

1670 [-------] Lucifer - House For Sale (1975)

Inderdaad een erg hoog Radio 2 Top-2000-gehalte, maar laat ik nu eens niet flauw doen en dat niet als minpunt nemen, want het nummer is prima te beluisteren zonder al te geërgerd te raken. Al is dat ook het minpunt; dit is precies één van die kleurloze, saaie maar wel lekkere, meestal oude nummertjes die ik zo vrees te bespreken. Ik kan achteraf op de prima zangeres na eigenlijk niets meer opnoemen dat me opviel en dat is niet omdat ik niet mijn best heb gedaan. Wel lekker dus, maar heel erg niet spannend.

1669 [1552] The Raconteurs - Broken Boy Soldier (2006)

Hier nog een ‘sentiment’nummertje, al moet ik zeggen dat de productie wel echt stukken slechter is dan ik me kan herinneren. Voor de rest staan er betere nummers op dit album (Steady As She Goes ), maar is dit wel een leuk en energiek rocknummertje met wel fijne zang van Jack White. Toch jammer van de productie.
Cijfer: 6,8

1668 [-------] Wolfmother - Woman (2006)

Ah, leuk vuig en slordig rocknummertje. Hoewel dit natuurlijk geïnspireerd is door verschillende ‘70`s-namen waar ik niet echt fan van ben – dat heeft u in de vorige bespreking in ieder geval al gelezen – is dit een erg prettig nummertje. Lekker brutaal ook.

1667 [-------] Snow Patrol & Martha Wainwright - Set The Fire To The Third Bar (2006)

Wat nogal kenmerkend maar ook jammer aan deze band is, is dat de nummers gewoon te veel op één melodie leunen. Gary Lightbody vindt één, soms twee of drie weliswaar mooie melodietjes, maar laat het nummer daar dan ook echt veel te veel op leunen. Daarnaast heeft mevrouw Wainwright een redelijk irritante, veel te nasale stem. Jammer, maar ik moet toch toegeven dat de minpuntjes nu toch echt door beginnen te schemeren bij mijn ooit favoriete band en ik steeds meer terugkom op het kleine groepje fenomenale nummers (Take Back the City, The Golden Floor en het gehele album Final Straw).

1666 [1237] Townes Van Zandt - Fare Thee Well, Miss Carousel (1960)

Ik zal dit nummer vast nog wat vaker moeten beluisteren aangezien de emotionele klik er nog niet echt is, maar voor nu is dit vooral qua melodie een erg mooi nummer dat bovendien helemaal in mijn straatje ligt. Van Zandt heeft een erg mooie stem en wordt bijna perfect ondersteund door de instrumentatie. Mooie ontdekking dit, maakt ook nieuwsgierig naar het album.

1665 [1479] Tom Waits - 16 Shells From A Thirty-Ought-Six (1983)

Tja, ik moet gewoon nogal wennen aan zijn, doorrookte zou ik het niet willen noemen, nogal cartooneske (sorry, was toch echt het enige woord dat in me opkwam) stem. De nummers zitten qua compositie allemaal prima in elkaar, maar als het allemaal te veel geschreeuw wordt, lijdt het daar wel wat onder. Ik geloof echter zo dat als ik wat meer van de beste man ga beluisteren, ik er wel gewend aan raak. Voor nu houd ik het even bij de soms erg mooie rustige nummers van Waits.
Cijfer: 6,5

1664 [1918] Blackfield - This Killer (2007)

Ik schreef:
Deze band lijkt voor mij wel echt niets anders te maken dan geforceerd duistere, maar stiekem wel heel erg gelikte rockballads met vervelende refreintjes en zanger. Zo ook deze, al komt er om zichzelf nog enigszins een eigen gezicht toe te voegen ook nog een vervelend, kitscherig pianootje om de hoek kijken. In geen enkel opzicht ook maar een beetje spannend of memorabel.
Cijfer: 3
Alhoewel de kitscherige piano hier een kitscherige viool is.

1663 [0713] Belle & Sebastian - Lazy Line Painter Jane (1997)

Leuk en op zijn eigen manier eigenzinnig popliedje met vooral een erg fijne uitbarsting op het einde. De samenzang is erg leuk gedaan, ook al ben ik niet echt een fan van de zanger die een wat te zachte stem heeft. De instrumentatie maakt in ieder geval alles goed; het orgeltje op het einde is ongelooflijk lekker en goed bedacht, maar de percussie die op de voorgrond is gezet, ten koste van het gitaartje is ook erg prettig. En als ik nog niet overtuigd was; handjeklaps.

1662 [1138] Garbage - Stupid Girl (1995)

Op zich een prima 90’s-nummertje met zeker hitpotentie; maar daar zit het probleem ook. Ik hoor precies de brutaliteit die het nummer probeert uit te stralen, vooral door de erg goede zangeres, maar toch klinkt het te braaf, te bijgeschaafd. Te veel ruimte voor de synths, te weinig voor de gitaar en daardoor valt het een beetje tussen wal en schip. Had met een andere uitwerking en een minder doorratelende compositie een veel hoger cijfer kunnen krijgen.

1661 [0991] Tim Hardin - If I Were A Carpenter (1967)

Maar alles wordt goedgemaakt met deze prachtige afsluiter; de kinderlijk eenvoudige maart wel doeltreffende tekst weet niet te verbloemen dat het nummer echt één van de heerlijkste sfeertjes heeft die ik tot nu toe ben tegengekomen in dit topic; de laidback landelijkheid die folk/country altijd zo mooi uitstraalt is hier echt perfect, zonder overdreven te worden. De erg mooie zang van Hardin en de eigenzinnige percussie maken dit redelijk ingetogen maar ongelooflijk mooie ontdekkinkje en sluiter van het tiental af. Erg fijn om hier een niet overdreven goed tiental mee te eindigen.
Cijfer: 9,8

Blackfield is geweldig Ik vind trouwens wel dat ze betere nummers hebben dan This Killer (al is ook dat nummer zeer sterk), apart dat het nummer 'Blackfield' lager staat dan deze, had verwacht dat die populairder zou zijn. Misschien dus niet

Of een kwestie van gunstig ladderen.

P.S. Ik wilde eerst iets plaatsen in de trant van "Dit gaat Niels niet leuk vinden..."

Onweerwolf
Snoeperd schreef:

Foute Link: Time to Pretend

Snoeperd schreef:

Werkende link: Soap Box Opera

Grooveshark i.p.v. Spotify link lijkt me beter: Sinking Feeling

Grooveshark link: From her to eternity

Grooveshark link: Song of the Marching Children

hoi123 schreef:

By The Way had een erg slechte geluidskwaliteit. Beter linkje.

Snoeperd schreef:

The Day I Tried to Live

Goede link: Xanadu

Goede link: Grand Hotel

herman schreef:
Spotify-link voor Porcelina of the Vast Oceans:

Porcelina Of The Vast Oceans by Smashing Pumpkins on Spotify - open.spotify.com

Snoeperd schreef:

Smoke on the Water
Landslide

Snoeperd schreef:

Our Generation

Wederom enorm bedankt!

1530 [1505] Autechre - VLetrmx21 (1995)

Aan de titel en de artiest te zien dacht ik al te maken te hebben met een electronic nummer. Dat blijkt ook zo te zijn. Het nummer duurt 8 minuten en eigenlijk gebeurt er niet al te veel. Dat hoeft ook niet. Als de kwaliteit van bijvoorbeeld de melodie erg hoog is. Die is wel aardig. Het pakt me niet in maar zeker niet slecht. Daarnaast heeft het nummer veel sfeer. Typisch gevalletje van 'gaat wel' maar niet al te speciaal voor mij.

Cijfer: 6,8

1529 [1420] Autechre - Piezo (1994)

Het komt niet vaak voor, 2 maal dezelfde artiest. Zeker als dit je enige noteringen zijn in de lijst. Bij Bob Dylan eerder in de lijst is het nog wat logischer. Dit is wel heel toevallig. Zouden beide nummer ook even goed zijn? Nee, dit doet me nog minder. De rare bliepjes vallen niet bij mij en eigenlijk ontgaat mij de klasse van dit nummer totaal.

1528 [1718] Bon Iver - re: Stacks (2007)

Bon Iver verbaasde iedereen met zijn prachtige debuutalbum. De stem, de composities, allemaal erg mooi. En hij kon ook een heel belangrijk element oproepen. Sfeer, barstensvol sfeer zit deze muziek. Zijn album luister ik af en toe en dat is altijd met plezier. Na alle wonderschone nummers komt deze nog, zou een van de beste moeten zijn. Maar ik vind het juist een van de minder. Na 3 à 4 minuten heb ik het wel gezien. Allemaal erg mooi, maar daarna dwaal ik altijd af. En dat is tot nu toe elke luisterbeurt zo geweest. Desalniettemin een hoog cijfer voor dit prachtige nummer dat gewoon iets te lang duurt.

Cijfer: 8,3

1527 [0915] Aretha Franklin - I Never Loved A Man (The Way I Love You) (1967)

Eindelijk weer eens een kort nummer na 3 (te) lange nummers. Aretha Franklin houdt het binnen de 3 minuten en stort haar hart uit in deze 3 minuten, en dat doet ze met fantastisch veel gevoel. De stem, de warme instrumentatie, dit nummer is waanzinnig!

Cijfer: 8,8

I Never Love a Man

1526 [-------] Atmosphere - Little Man (2005)

Atmosphere is niet alleen afwisselend omdat het hiphop is. Het is ook een groep waarnaar ik uitkijk als ik het in de ladder zie staan. En als je dan ook nog eens Little Man ziet is het al helemaal geweldig. Mijn favoriete nummers van Atmosphere hebben eigenlijk allemaal niet echt een refrein. The Waitress en Angelface zijn mijn grote favorieten. Maar in het rijtje dat daarna komt staat Little Man. Dit nummer heeft ook geen refrein. Het bestaat uit 3 verses die eigenlijk een soort van brieven zijn. Dit is Slug op z'n best, emotioneel flowend en geweldige tekstpassages rappen. En vergeet Ant niet, met een wonderful productie.

1525 [-------] Joanna Newsom - Peach, Plum, Pear (2004)

Om Atmosphere te overtreffen moet je van goede huize komen. Maar dat komt Joanna wel. Want Peach,Plum, Pear is háar meesterwerk. Het hele album is één groot meesterwerk. Haar stem in combinatie met harp en andere instrumenten is hemels. Het eerste deel van het nummer is prachtig, met scherp gezongen zang die al ontzettend mooi is. Daarna wordt ze gedubbeld en dan vraag je je af of muziek nog mooier kan zijn. Joanna Newsom is een van de besten in het opwekken van emotie. Dit nummer beleef ik zó intens. Net als Casseopia en Sprout and the Bean, haar andere meesterwerkjes.

Cijfer: 10 als het niet hoger kan. Dan maar een 10.

1524 [1272] The Frames - What Happens When The Heart Just Stops (2001)

The Frames is een band uit Ierland die daar veel bekendheid geniet. Buiten dat land echter niet. Nou ja, 243 stemmen heeft één album hier, dat is aardig wat. Ik moet me ook maar eens gaan verdiepen in deze muziek, want deze sfeervolle folk muziek ligt erg bij mij in het straatje. Super goed.

1523 [-------] Iron & Wine - Sunset Soon Forgotten (2004)

Een fors aantal plekken hoger komen we Iron & Wine weer tegen. En dit keer ook met een fors beter nummer naar mijn mening. Het heeft een goede melodie, de stem weet me nu een keer wel te raken. Bovendien heeft het ook nog 'ns een mooi refrein. Het zorgt er zowaar voor dat ik zijn album uit 2004 maar weer een keer op ga leggen.

Cijfer: 8,3

1522 [1499] The Magnetic Fields - All My Little Words (1999)

Het album van dit nummer is misschien wel een van de langste albums die er is. Is het dan progrock? Nee, het is gewoon dromerige pop. Wonderschone wel te verstaan. Disc 1 van het 3 uur durende album heb ik al geluisterd en dat is prachtig. Dit nummer is een van de poppareltje die valt te ontdekken op dit album. De repetitieve melodie is schitterend, maar wat te zeggen van de prachtige emotionele zang?

1521 [1251] Oi Va Voi - Refugee (2003)

Dit ligt perfect in mijn straatje. Electronics gecombineerd met een vrouwelijke zangeres die ongelooflijk goed kan zingen. Zulk soort muziek vermaakt mij mateloos. En dit nummer doet het nog eens extra goed. Het heeft iets speciaals. Ik weet niet wat het is, maar dit nummer maakt mij ontzettend blij, fantastische ontdekking!

Snoeperd, heb je Autechre via koptelefoon beluisterd? Dan komt de muziek veel beter tot zijn recht.

En geef mij maar Ys van Joanna Newsom, met het debuutalbum kan ik helemaal niks.

Nee, maar het eerste nummer beviel me ook wel, het 2de nummer kon ik niks mis mee.

1530 [1505] Autechre - VLetrmx21 (1995)
Een ruim 8 minuten durend electronisch nummer waarin niet veel gebeurt maar sfeervol en ontspannend is het wel, ideaal om vlak voor het slapengaan te draaien.

1529 [1420] Autechre - Piezo (1994)
Nog een elektronisch nummer en van dezelfde artiest nog wel. Dit ligt mij veel minder, ik hoor aanvankelijk te weinig melodie en teveel beats en blieps die mij op de duur begonnen te irriteren, pas na zo'n 5 minuten kwam de sfeer er echt in.

1528 [1718] Bon Iver - re: Stacks (2007)
Toch liever een akoestisch folknummer met zang, dit klinkt warmer en gezelliger voor mij. Heel mooi gezongen, sfeervol en poëtisch, dat iemand met een minimum aan middelen het maximum weet te halen vind ik toch wel klasse.

1527 [0915] Aretha Franklin - I Never Loved A Man (The Way I Love You) (1967)
Soul uit de jaren '60 kan voor mij ook altijd, zeker als het van Aretha Franklin komt. Fantastische en zeer buigzame volle stem, heerlijke instrumentatie zoals die schroeiende blazers.

1526 [-------] Atmosphere - Little Man (2005)
Het derde nummer van Atmosphere in de lijst en dit hoort beslist tot de betere hiphop. Sublieme arrangementen, de tekst (3 brieven) vind ik boeiend en er wordt met gevoel gerapt.

1525 [-------] Joanna Newsom - Peach, Plum, Pear (2004)
Joanna Newsom is een artieste die ik tenslotte wist te waarderen vanwege haar eigenheid en de sprookjesachtige sfeer. Mooie aparte song maar lang niet haar beste en haar onvaste kinderstem steekt mij hier nog tegen. Ze zou zich nog verder ontwikkelen en haar beste werk staat op Ys en vooral Have One on Me.

1524 [1272] The Frames - What Happens When The Heart Just Stops (2001)
Deze band is niet zo bekend bij mij maar deze folkachtige ballad dat langzaam naar een climax groeit kan ik best waarderen, al is het melodisch wat te doorsnee.

1523 [-------] Iron & Wine - Sunset Soon Forgotten (2004)
Dit jaar heb ik de albums van Iron & Wine meermaals beluisterd, dit nummer kende ik dus erg goed. Aangenaam folknummer: warm, intimistisch, poëtisch en rustgevend.

1522 [1499] The Magnetic Fields - All My Little Words (1999)
Een akoestisch nummer lijkt eenvoudig maar is het niet omdat de nadruk extra ligt op de melodie en tekst en die moeten erg goed zijn om te boeien. Dit is hier degelijk het geval, erg pakkende melodie en tekst, sublieme begeleiding (banjo en viool).

1521 [1251] Oi Va Voi - Refugee (2003)
Begint akoestisch om dan over te gaan tot meer elektronisch nummer met violen, ik kende dit wel maar heb het een tijd niet meer gehoord. Erg mooie en aparte song, dit kan voor mij ook altijd.

Wow, dit tiental gaat hoge cijfers scoren bij mij.

Ja, ik zat ook al te denken, allemaal muziek die hoi123 waardeert.

Autechre x 2

Bij Piezo komt er na een minuut of twee toch wel een fijne drone in die het nummer wel een heel warme sfeer geeft, vind ik. Maar heel hoog zou ik het ook niet geven, misschien een 7,5 ofzo. Van het album Amber waar dit vanaf komt vind ik dit betere nummers:

YouTube - Autechre - Silverside
YouTube - Autechre - Nil

Denk ook dat jullie die wel beter kunnen waarderen.

Trouwens:
Snoeperd schreef:
Na 3 à 4 minuten heb ik het wel gezien. Allemaal erg mooi, maar daarna dwaal ik altijd af. En dat is tot nu toe elke luisterbeurt zo geweest.

Is een ruime 8 dan niet veelste positief?

1660 [1231] Belle & Sebastian - Judy And The Dream Of Horses (1996)

Waar de meeste zangers slechter klinken als ze door minder instrumenten worden ondersteund, klinkt Stuart Murdoch stukken beter; zijn charmante lispelachtige manier van zingen komt zo veel beter uit de verf. De instrumentatie die er wel is, valt jammer genoeg wel wat tegen; de blokfluitjes klinken wel heel erg lullig en het klinkt allemaal iets minder gepassioneerd als het vorige nummer. Gelukkig hebben we ook hier de geweldige orgel en blazers, altijd een pluspunt.
Cijfer: 7,3

1659 [1400] Concrete Blonde - Joey (1990)

Oerdegelijk en –saai popnummertje dat voor mij niet echt weg wil komen met zijn semi-coole zangeres en ‘liefdesverdrietige’ tekst. Een ongelovige blik was dan ook niet te onderdrukken toen ik nadat het nummer eindelijk klaar was erachter kwam dat het maar vier minuten duurde; door de geveinsde emoties en doorpruttelend zangeresje lijkt het minstens voor de helft zo lang te duren. Erg knap.
Cijfer: 3,8

1658 [-------] The Alarm - Sixty Eight Guns (1983)

Oh oh oh, dit nummer doet me bijna twijfelen aan het feit dat sommige van dit soort uitroepen wel degelijk gemeend en mooi kunnen klinken. Hier is het alleen maar nog een schepje op de foute stadionrockheid die dit nummer constant uitstraalt. De misplaatste samenzang maakt het nog wat vervelender. Wel moet ik toegeven dat het nummer na een stilte op zich leuk weer opbouwt naar het beginmelodietje – wijkt het tenminste in één opzicht af van de honderden dozijnen nummers zoals dit – maar als dat beginmelodietje zo irritant is en zo’n aanstellerige zanger heeft is het toch niet gered.
Cijfer: 3

1657 [0735] Crowded House - Fall At Your Feet (1991)

Bejubeld bandje nummer zoveel waar ik niks mee kan. Ik probeer het echt, maar toch hoor ik weinig meer dan een zouteloos nummertje met bijna geen elementen erin die opvallen. Een tweede luisterbeurt wijst uit dat de zanglijnen qua melodie wel leuk zijn, maar dan hebben we nog de nogal gladde zanger die ze zingt en de nogal cliché tekst die de melodie vertegenwoordigt. Op de zanger na niet echt irritant of zo, maar ook wel echt heel weinig boeiend.
Cijfer: 4

1656 [1083] Kaiser Chiefs - I Predict A Riot (2004)

Joepie. Dit nummer van de Chiefs wil wél overtuigend vrolijk overkomen, is wél meezingbaar en is níet zo zouteloos. Leuke afwisseling, ook door het gelala en de hysterische kreetjes die soms komen, al blijft het niet zo’n geweldige, euforische springrock als u-weet-wel.

1655 [1248] Iron Butterfly - In-A-Gadda-Da-Vida (1970)

Jullie stellen me teleur, reviewers.
Waar ik hier een nogal pretentieus, saai en pielerig nummer had verwacht, kreeg ik een ijzersterk, spacy maar vooral ongelooflijk boeiend nummer voorgeschoteld. 6 minuutjes een lekker rocknummertje, daarna een heerlijke spacy trip waar ieder instrument even in de schijnwerpers mag staan, met als enige (redelijk) prominente schakel de geweldige bas. Vooruitstrevend en indrukwekkend rocknummer dat zo voorbijvliegt.

1654 [1715] Kashmir - The Aftermath (2003)

Volgens mij voor de tweede keer op een rij dat mijn gedachten bij een nummer van deze band om de drie seconden heel hard “RADIOHEAD” roept. Luistert best lekker weg, maar heeft zo weinig van een eigen gezicht en is daarnaast songtechnisch ook zoveel slechter dan Radiohead, dat ook deze gewoon echt niet goed te noemen valt.

1653 [0633] Red Hot Chili Peppers - Higher Ground (1989)

Stukken beter dan hun vorige nummertje, maar heel erg verder dan een welgeplaatste voor Flea kan ik niet echt komen; het is wel lekker feestelijk, maar het nogal lompe gitaarwerk weet de stemming nogal te verpesten. Ook komt dit nummer niet echt ‘funky’ over, terwijl ik wel merk dat ze dat nogal proberen. De samenzang daarintegen is wel leuk, dus een voldoende lijkt me wel rechtvaardig en lief.
Cijfer: 5,8

1652 [1961] Anathema - Regret (1998)

Akoestisch gitaartje met galm+’sfeervolle’ synths is allereerst een combinatie die ik het liefst bestraft zou willen hebben, helemaal in combinatie met pompeuze zang zoals hier. Melodietechnisch zit dit nummer redelijk in elkaar, maar de uitvoering (kan je een uitbarsting nog geforceerder dramatisch of een tekst nog voller van zeikerige pathos maken?) verpest het nogal. Niet het eerste progrocknummertje dat verzuipt en verpletterd wordt door een half-vloeibare mesthoop van pretenties.
Cijfer: 2,5

1651 [-------] Suede - So Young (1993)

Nogal misplaatst hoe de overdramatische zang hier samengaat met de redelijk vrolijke instrumentatie; ik weet niet precies wat ik ervan moet denken, maar als ik naar de optimistische tekst kijk, neig ik naar het tweede. Jammer dus van de zang, maar ook deze zit (melodie)technisch weer goed in elkaar, al is deze niet zo misselijkmakend pretentieus. Krappe voldoende dus weer.
Cijfer: 5,5

YouTube - Kashmir - The Aftermath trouwens.

Misterfool
hoi123 schreef:
1652 [1961] Anathema - Regret (1998)

Akoestisch gitaartje met galm+’sfeervolle’ synths is allereerst een combinatie die ik het liefst bestraft zou willen hebben, helemaal in combinatie met pompeuze zang zoals hier. Melodietechnisch zit dit nummer redelijk in elkaar, maar de uitvoering (kan je een uitbarsting nog geforceerder dramatisch of een tekst nog voller van zeikerige pathos maken?) verpest het nogal. Niet het eerste progrocknummertje dat verzuipt en verpletterd wordt door een half-vloeibare mesthoop van pretenties.
Cijfer: 2,5

Boehoehoe

Maarrr, hij is wel lief en roept joepie Ik ken het nummer niet maar ga het nu eens beluisteren.

Wat Niels zegt. Behalve dat van het beluisteren, daar heb ik geen zin meer in.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel begrijp wat hij bedoelt. Ik zou hier zeker geen 2,5 voor geven, maar ik moet zeggen dat ik dit nummer op een bepaalde manier ook een beetje 'over the top' vind om het zo maar even te zeggen. Verder is er niet echt iets speciaals aan het nummer, alleen als die elektrische gitaar op gegeven moment inzet wordt het wel weer lekker, al is de zang op dat moment een klein beetje een dooddoener.

hoi123 schreef:
Wat Niels zegt. Behalve dat van het beluisteren, daar heb ik geen zin meer in.

Maar dat wist je waarschijnlijk al van te voren...

Ja, want aan de titel van nummers kan ik altijd zien of ik ze goed vind of niet en daarnaast ben ik helderziend en beoordeel ik mijn nummers ook nog eens oneerlijk want ik ben harteloos.

Het heet argumenten.

Laat ik maar hopen dat je het over het lief zijn had. Dat wist ik inderdaad al van tevoren.

Nou laat ik het zo stellen. Ik kan me eigenlijk niemand voor de geest halen waarbij ik zo lijnrecht qua muzikale smaak (want je zal best een aardige jongen zijn...) tegenover iemand staat. Bij elk, in mijn ogen, kutnummer geef je een 9 of hoger en elke parel gaat bij jou gelijk de afvalbak in met de meest harde "argumenten". Soms heb ik daarbij het idee dat het ook op vooroordelen is gebaseerd (Ah, symfo! Dus kut!!) en komen de woorden "over de top" en "aanstellerig" voorbij. Dan zie je ineens de sprookjeskoningin Joanna voorbij komen en dat is het jubel voor en jubel na...

Maar goed het zal vast allemaal aan mij liggen...Weet je wat nou het ergste is... Dat je stukjes opzich best leuk zijn om te lezen

Dank u wel in ieder geval voor de laatste alinea, natuurlijk een erg goede motivatie.

Over dat daarvoor, ik moet in ieder geval toegeven dat prog/symfo niet mijn favoriete genre is. Maar ook in dit genre zijn er genoeg artiesten die ik gewoon erg goed vind (Pink Floyd of King Crimson bijvoorbeeld) en ik sta dus altijd gewoon open voor nieuwe muziek, in welk genre dan ook. En in ieder genre zijn er tegenvallers en verrassingen, ik ga in ieder geval niet af op wat ik van de band / het genre gehoord heb. Harde argumenten geef ik trouwens, dat geef ik meteen toe, wel, maar argumenten zijn het wel; zo bizar zijn ze nou ook weer niet.

Joanna Newsom is totaal niet over de top en/of aanstellerig (misschien op haar album Ys, maar die vind ik in tegenstelling tot velen ook niet echt goed), eerder het tegenovergestelde. Wel kan ik natuurlijk prima begrijpen dat je haar stem verschrikkelijk vindt; ik vind deze één van de besten in muziekland. Dooddoener erbij mag u zelf bedenken.

En dat van die lijnrecht tegenover elkaar staande smaken zal vast voor een groot deel zo zijn, maar er zijn altijd uitzonderingen (Radiohead en Stevie Wonder, als ik zo naar je 5*-lijst kijk).

Gast
geplaatst: vandaag om 16:05 uur

geplaatst: vandaag om 16:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.