Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top van de jaren '50
zoeken in:
0
geplaatst: 22 augustus 2011, 09:19 uur
Stof tot nadenken. Zal vast nog wel een aantal keer teruggrijpen op deze lijst. 

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 22 augustus 2011, 11:48 uur
Noooo, KOB op één...
Uiteindelijk wel een schitterende lijst. Eén van de mooiste zelfs. Mingus, Cannonball en Sinatra in de top. Er staat volgens mij geen enkel minder album in. Elvis heb ik met 3,5* beoordeeld, de rest hoger. Een paar albums ken ik niet, maar bij sommigen daarvan heb ik wel een idee wat ik 't zou geven.
Wel erg weinig blues (alweer).
Uiteindelijk wel een schitterende lijst. Eén van de mooiste zelfs. Mingus, Cannonball en Sinatra in de top. Er staat volgens mij geen enkel minder album in. Elvis heb ik met 3,5* beoordeeld, de rest hoger. Een paar albums ken ik niet, maar bij sommigen daarvan heb ik wel een idee wat ik 't zou geven.
Wel erg weinig blues (alweer).
0
geplaatst: 22 augustus 2011, 12:08 uur
Misterfool schreef:
Ik kende niet genoeg albums uit de jaren 50 om een top 20 te maken, maar met dit toplijstje heb ik in ieder geval heel wat luisterplezier voor de boeg.
Ik kende niet genoeg albums uit de jaren 50 om een top 20 te maken, maar met dit toplijstje heb ik in ieder geval heel wat luisterplezier voor de boeg.
Hier hetzelfde, ik ga hier nog een hele hoop plezier aan beleven heb ik zo het vermoeden.
En voorspelbaar of niet, KoB hoort gewoon op 1

0
geplaatst: 22 augustus 2011, 12:33 uur
0
geplaatst: 22 augustus 2011, 13:30 uur
Jammer van Kind of Blue op 1, maar Sinatra en Mingus op 2 en 3 maken dat helemaal goed (ook mijn nummer 2 en 3). Verder Holly in de top 10, en ik ben erg benieuwd naar het album van Cannonball Adderley. Heb het in bezit, maar nog nooit gedraaid (zit als bonus-cd bij mijn versie van Kind of Blue).
0
geplaatst: 22 augustus 2011, 18:58 uur
Jammer van Mingus Ah Uhm, maar dat is nou eenmaal zijn populairste uit de 50's. (zoals ik eerder al zei niet slecht) Verder een leuke lijst met een goede no. 1.
0
geplaatst: 24 augustus 2011, 10:52 uur
herman schreef:
#13. Elvis Presley - Elvis Presley (1956)
(32 punten, 6 keer genoemd, de #2 van Rudi S)
(afbeelding)
Een album dat ik zelf maar op 3* heb staan, ik vind het songmateriaal nogal wisselend van kwaliteit. Maar nu ik Heartbreak Hotel draaik vraag ik me af of het niet eens tijd wordt voor een contra-expertise, want dit nummer klinkt wel erg goed. Zwoel en sexy ook.
Qua naamsbekendheid zou je Elvis hier wat hoger verwachten, trouwens. Al heeft dit album op MusicMeter ook maar net aan 100 stemmen.
#13. Elvis Presley - Elvis Presley (1956)
(32 punten, 6 keer genoemd, de #2 van Rudi S)
(afbeelding)
Een album dat ik zelf maar op 3* heb staan, ik vind het songmateriaal nogal wisselend van kwaliteit. Maar nu ik Heartbreak Hotel draaik vraag ik me af of het niet eens tijd wordt voor een contra-expertise, want dit nummer klinkt wel erg goed. Zwoel en sexy ook.
Qua naamsbekendheid zou je Elvis hier wat hoger verwachten, trouwens. Al heeft dit album op MusicMeter ook maar net aan 100 stemmen.
In het boek 1001 albums , waar de meest spraakmakende albums worden besproken, is dit album een vd prominenten.
De inleiding: Dit is niet de heilige graal. Voor 21-eeuwse oren, die sinds lang ingesteld zijn op de moderne opname kwaliteit , is de eerste elpee van Elvis Presley een frusterend wisselvallige plaat.
Hierna volgt uiteraard ondersteund door wat geschiedenis een lofzang op dit album.
Verder uit dit decennia nomineert dit boek o.a. Kind of Bleu, In the wee smal hours, Brilliant corners The Genius of Ray Charles en meer.
0
geplaatst: 26 augustus 2011, 16:37 uur
Die heb ik gelezen tijdens deze vakantie. Inderdaad een grote aanrader. De filmeditie is wel een stuk beter vind ik (neem ook de originele en geen vertaling). Met name op het 50's-gebied schiet dit boek wel erg te kort. Ook komen er amper andere genres aan bod dan de gewone genres. Bijna geen electronic, hiphop, dance, metal, roots etc.
0
geplaatst: 26 augustus 2011, 22:26 uur
Nee klopt, wat genres betreft lijkt het wel op de decennnialijstjes hier 

0
geplaatst: 22 juni 2013, 18:08 uur
Zullen we dit nog een keer spelen, als over een paar weken de MuMe Top 40 van de 00's erop zit?
Inmiddels is mijn 50s kennis wel wat uitgebreid en die van anderen vast ook.
Inmiddels is mijn 50s kennis wel wat uitgebreid en die van anderen vast ook.

0
geplaatst: 12 april 2016, 20:56 uur
Vijf jaar dato een rectificatie. Of nou ja, ik zie dat herman destijds een andere puntentelling heeft gebruikt. Met de destijds gangbare puntentelling (bovenste 20% krijgt 7 punten, onderste 20% 3 punten en alles daartussen) zou In the Wee Small Hours met één punt gewonnen hebben van Kind of Blue. Dit zou de top 10 zijn:
1. Frank Sinatra - In the Wee Small Hours (1955)
2. Miles Davis - Kind Of Blue (1959)
3. Howlin' Wolf - Moanin' in the Moonlight (1959)
4. Sonny Rollins - Saxophone Colossus (1956)
5. Cannonball Adderley - Somethin' Else (1958)
6. Jacques Brel - Jacques Brel 4 (1959)
7. John Coltrane - Blue Train (1957)
8. Charles Mingus - Pithecanthropus Erectus (1956)
9. Charles MIngus - Mingus Ah Um
10. Little Richard - Here's Little Richard (1957)
1. Frank Sinatra - In the Wee Small Hours (1955)
2. Miles Davis - Kind Of Blue (1959)
3. Howlin' Wolf - Moanin' in the Moonlight (1959)
4. Sonny Rollins - Saxophone Colossus (1956)
5. Cannonball Adderley - Somethin' Else (1958)
6. Jacques Brel - Jacques Brel 4 (1959)
7. John Coltrane - Blue Train (1957)
8. Charles Mingus - Pithecanthropus Erectus (1956)
9. Charles MIngus - Mingus Ah Um
10. Little Richard - Here's Little Richard (1957)
* denotes required fields.