MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top van de jaren '50

zoeken in:
Bij deze de onderste regionen van de lijst:

(positie - artiest-titel(jaar) - hoogste positie+user - aantal keer genoemd)
31 Chuck Berry - Chuck Berry Is on Top (1959) 11 3 shinybeast 2
32 Fats Domino - This Is Fats (1958) 11 6 L_T_B 3
33 Ray Charles - The Genius of Ray Charles (1959) 11 7 Wibro 5
34 John Lee Hooker - The Country Blues of John Lee Hooker (1959) 10 1 frankholst182 1
35 Champion Jack Dupree - Blues from the Gutter (1958) 10 4 herman 3
36 Bo Diddley - Bo Diddley (1957) 10 8 Wibro 4
37 Sarah Vaugan - Sarah Vaughan (1954) 10 8 Arrie, graf 5
38 Henry Mancini - Peter Gunn (1959) 9 2 dynamo d 1
39 Miles Davis - 'Round About Midnight (1957) 9 2 stijn_slayer 3
40 Louis Armstrong - Louis Armstrong Plays W.C. Handy (1954) 9 4 kiriyama 2
41 Johnny Cash- Sings the Songs That Made Him Famous (1958) 8 3 ArthurDZ 1
42 Memphis Slim - And the Real Honky Tonk (1959) 8 3 frankholst182 1
43 Miles Davis - Milestones (1958) 8 3 edwynn 1
44 João Gilberto - Chega de Saudade (1959) 8 5 remcodulac 2
45 The Kossoy Sisters with Erik Darling - Bowling Green (1956) 8 6 numnumnumn 3
46 Lou Donaldson - Blues Walk (1958) 7 4 Wibro 1
47 Sabu - Palo Congo (1957) 7 4 thelion 1
48 Ravi Shankar - Music of India: Three Classical R%u0101gas (1956) 7 5 numnumnumn 2
49 Nelson Riddle - Sea of Dreams (1958) 6 2 numnumnumn 1
50 Frank Sinatra - Songs for Swingin' Lovers! (1956) 6 5 graf 1
51 Sonny Terry & Brownie McGhee - Brownie McGhee and Sonny Terry Sing (1958) 6 6 stijn_slayer 2
52 George Gershwin - Porgy and Bess (1959) 6 7 dynamo d 2
53 Sun Ra - Jazz in Silhouette (1958) 6 12 Masimo 3
54 Alan Lomax - Negro Prison Blues and Songs (1959) 5 3 Masimo 1
55 Elizabeth Cotten - Folksongs and Instrumentals with Guitar (1958) 5 3 numnumnumn 1
56 George Russell - The Jazz Workshop (1956) 5 3 Ataloona 1
57 Bernard Herrmann – Vertigo (1958) 5 6 dynamo d 1
58 Charles Mingus - The Clown (1957) 5 6 edwynn 1
59 Ella Fitzgerald - Ella Fitzgerald Sings the Rodgers & Hart Songbook (1956) 5 6 graf 1
60 Thelonious Monk with John Coltrane - Thelonious Monk with John Coltrane (1957) 5 6 aero 1
61 Dinah Washington - What a Diff'rence a Day Makes! (1959) 5 7 graf 2
62 Jacques Brel - Jacques Brel 3 (1958) 5 7 ArthurDZ 2
63 Miles Davis - Ascenseur Pour L'Échafaud (1958) 5 7 jeroentjuhh 2
64 Miles Davis – Birth of the Cool (1957) 5 8 titmeister 2
65 Helen Merrill - Helen Merrill with Clifford Brown (1954) 5 9 paap, AOVV 3
66 Dizzy Gillespie, Sonny Rollins & Sonny Stitt - Sonny Side Up (1958) 4 4 Lying Mouth 1
67 Sonny Rollins - Sonny Rollins, Vol. 2 (1957) 4 4 rudi s 1
68 Sam Cooke - Tribute to the Lady (1959) 4 5 rudi s 1
69 Chet Baker - Chet Baker Sings (1956) 3 6 rudi s 1
70 Georges Brassens - Les Amoureux des Bancs Publics (1954) 3 6 remcodulac 1
71 Ella Fitzgerald - Get Happy! (1959) 3 7 Lying Mouth 1
72 Joseph Spence - The Complete Folkways Recordings (1958) 3 7 numnumnumn 1
73 Sonny Stitt - Kaleidoscope (1952) 3 7 remcodulac 1
74 T-Bone Walker - T-Bone Blues (1959) 3 7 stijn_slayer 1
75 The Modern Jazz Quartet - Fontessa (1956) 3 7 Ataloona 1
76 Babatunde Olatunji - Drums of Passion (1959) 3 8 shinybeast 1
77 Big Bill Broonzy - Big Bill Broonzy (1957) 3 8 stijn_slayer 1
78 Duane Eddy- Have 'Twangy' Guitar Will Travel (1957) 3 8 ArthurDZ 1
79 Esquivel - Other Worlds - Other Sounds (1958) 3 8 herman 1
80 Miles Davis - Blue Moods (1955) 3 8 edwynn 1
81 Miles Davis - Miles Ahead (1957) 3 8 rudi s 1
82 Thelonious Monk - Alone in San Francisco (1958) 3 8 remcodulac 1
83 George Russell - New York, N.Y. (1959) 3 9 Ataloona 1
84 Jimmy Reed - I'm Jimmy Reed (1958) 3 10 stijn_slayer 2
85 Ella Fitzgerald & Louis Armstrong - Porgy & Bess (1956) 3 11 remcodulac 2
86 Sonny Boy Williamson II - Down and Out Blues (1959) 3 14 stijn_slayer 2
87 The Louvin Brothers - Tragic Songs of Life (1956) 3 8 L_T_B 1
88 Cannonball Adderley & John Coltrane - Cannonball and Coltrane (1959) 2 9 kiriyama 1
89 Miles Davis & John Coltrane – Miles & Coltrane (1958) 2 9 titmeister 1
90 The Horace Silver Quintet - Finger Poppin with the Horace Silver Quintet (1959) 2 9 jeroentjuhh 1
91 Leonard Bernstein & Stephen Sondheim - West Side Story (1957) 2 10 remcodulac 1
92 Nina Simone - My Baby Just Cares For Me (1959) 2 10 thelion 2
93 Charles Mingus - Tijuana Moods (1962) 2 10 Ataloona 1
94 Peggy Seeger - Folks Songs of Courting and Ompaling (1955) 2 10 numnumnumn 1
95 Les Baxter - Tamboo! (1956) 2 11 numnumnumn 1
96 Stan Getz - Jazz Giants '58 (1958) 2 12 stijn_slayer 1
97 Yma Sumac - Voice of the Xtabay (1950) 2 12 remcodulac 1
98 Edgard Varese - The Complete Works of Edgar Varese: Volume 1 (1950) 2 13 numnumnumn 1
99 Ella Fitzgerald & Louis Armstrong - Ella and Louis (1956) 2 13 stijn_slayer 1
100 Bill Haley & His Comets - Rock Around the Clock (1956) 1 10 dynamo d 1
101 Charlie Christian & Dizzy Gillespie - After Hours (1957) 1 10 paap 1
102 Enoch Light - The Private Life of a Private Eye (1959) 1 10 herman 1
103 Sam Cooke – Sam Cooke (1958) 1 10 titmeister 1
104 Peggy Lee - Rendezvous with Peggy Lee (1952) 1 10 L_T_B 1
105 Pete Seeger - Love Songs for Friends and Foes (1956) 1 15 remcodulac 1
106 Sonny Rollins - Freedom Suite (1958) 1 15 Ataloona 1
107 Eddie Cochran - Singin' to My Baby (1958) 1 16 stijn_slayer 1
108 John Coltrane - Lush Life (1958) 1 16 remcodulac 1
109 Little Walter - The Best of Little Walter (1958) 1 16 shinybeast 1
110 John Coltrane - Soultrane (1958) 1 17 rudi s 1
111 Art Tatum - The Tatum Group Masterpieces, Vol.6 (1955) 1 18 shinybeast 1
112 Cecil Taylor - Looking Ahead (1959) 1 18 Ataloona 1
113 Snooks Eaglin - New Orleans Street Singer (1959) 1 18 Masimo 1
114 Miles Davis - Porgy and Bess (1958) 1 19 Lying Mouth 1
115 The Everly Brothers - The Everly Brothers (1958) 1 19 stijn_slayer 1
116 Yusef Lateef - Jazz Mood (1957) 1 19 Ataloona 1
117 Blossom Dearie - Give Him the Ooh-La-La (1957) 1 20 Lying Mouth 1

herman schreef:

2 users hebben een foutje gemaakt: Shinybeast was zijn nr. 10 vergeten. Dus zijn nr. 11 t/m 20 heb ik een plaatsje opgeschoven. Verder had Ataloona een Mingus-album uit 1962 in zijn lijst staan. Die heb ik maar geschrapt uit zijn lijstje.

Die heeft 'ie genomineerd omdat deze is opgenomen in '57, niet in '62, zou daarom in principe wel mee mogen doen, maar ik begrijp dat hij anders ook niet heel ver was gekomen in de grote lijst?

Super al dat telwerk, herman! Ben benieuwd naar de rest van de lijst!

Ach zo, natuurlijk. Ik zet hem weer terug. Hij stond niet al te hoog inderdaad.

Ergens tussen kwart over 12 en half 1 plaats ik nummer 30 t/m 25.

Buiten mededinging....

01. Buddy Holly - Buddy Holly (1958)
02. Carl Perkins - Dance Album (1957)
03. The Crickets - The "Chirping" Crickets (1957)
04. Little Richard - Here's Little Richard (1957)
05. Chuck Berry - Chuck Berry Is on Top (1959)
06. Fats Domino - This Is Fats (1958)
07. The Kossoy Sisters with Erik Darling - Bowling Green (1956)
08. The Louvin Brothers - Tragic Songs of Life (1956)
09. Louis Prima - The Wildest! (1956)
10. Peggy Lee - Rendezvous with Peggy Lee (1952)

Helemaal vergeten mijn lijst in te sturen.

Beetje jammer dat je hem zo laat instuurt, want we hebben dezelfde nummer een en vier overeenkomsten (en Louis Prima was er net uitgevallen, staat bij mij op 11).

Daar gaan we dan. Omdat dit topic voor veel mensen ook een ontdekkingstocht was, zet ik bij elk album in ieder geval 1 link naar YouTube of een soortgelijke site. Kunnen we ook een beetje meeluisteren.

#34. Champion Jack Dupree - Blues from the Gutter (1958)
(10 punten, 3 keer genoemd, hoogste positie: 4 (herman))

(afbeelding)

In mijn zoektocht naar wat interessante jaren '50 albums om te beluisteren voor dit topic, belandde ik op onderstaande bericht van Lebowski dat me wel nieuwsgierig maakte:
lebowski schreef:
Blues rechtstreeks uit het hart. Ik hoor tot de gelukkigen die deze man ooit live hebben gezien, een ervaring die niet meer van trommel- of netvlies zal verdwijnen. Ongepolijst en eerlijk, deze kampioen krijgt van mij voorlopig 4,5*
Helaas heb ik hem nooit live gezien, maar als je dit album opzet waan je je al snel in een livesetting, zo authentiek en puur klinkt het. Bijzonder prettige piano-blues, als ik het zo mag noemen. Junkers Blues is een mooi nummer van dit album.

#33. John Lee Hooker - The Country Blues of John Lee Hooker (1959)
(10 punten, 1 keer genoemd, de nummer #1 van frankholst182)

(afbeelding)

Zelf ken ik JLH als een van de oudste hitparade-artiesten ooit: hij was al ver in de 70 toen hij begin jaren '90 een top 40-hit scoorde. Dit album ken ik niet, maar het valt me op dat hij ook al 40+ was toen dit debuut uitkwam.
Dit is volgens last.fm het populairste nummer: Tupelo Blues

#32. Ray Charles - The Genius of Ray Charles (1959)
(11 punten, 5 keer genoemd, hoogste positie: 7 (Wibro))

(afbeelding)

En na de ingetogen blues van John Lee krijgen we nu iets heel anders voor onze kiezen. "Hey Everybody, let's have some fun!" opent Ray Charles in Let The Good Times Roll, volgens MuMe het populairste nummer van dit soul-album. Ik moet zeggen dat het mij wel nieuwsgierig maakt naar de rest van het album, want dit klinkt bijzonder fijn. Het album was overigens een van de eerste grote successen van het vermaarde Atlantic-label, dat we verder op in de lijst nog een paar keer terug gaan zien.

#31. Fats Domino - This Is Fats (1958)
(11 punten, 3 keer genoemd, hoogste positie: 6 (L_T_B))

(afbeelding)

Omdat Blueberry Hill wel héél erg bekend is, plaats ik hier een ander nummer van het album. Blue Monday klinkt mij aangenaam in de oren. Fijner ook dan BH, dat ik toch te vaak gehoord heb. Wat kwam er toch een hoop goede muziek uit New Orleans (verderop in de lijst vinden we nog wat stadsgenoten van Fats).

#30. Chuck Berry - Chuck Berry Is on Top (1959)
(11 punten, 2 keer genoemd, hoogste positie: 3 (shinybeast)

(afbeelding)

Ah, Chuck Berry. Daarvan ken ik wel een paar heerlijk swingende nummers waarvan Maybellene een van de bekendste is. Erg invloedrijke muzikant, Chuck Berry. Zonder hem hadden de Stones en Beatles niet hetzelfde geklonken, vermoed ik. Aparte hoes trouwens.

Ik verwerk het lijstje van L_T_B nog wel even, zoveel werk is dat niet.

Zal hoogstens mijn tekst van daarnet aan moeten passen (ik vermoed dat #30 nu buiten de lijst valt).

Jep, volgens mij gaat Fats Domino John Lee Hooker nu met één puntje voorbij.

Edit: Ah, maar Chuck Berry ook en The Crickets gaan daar nog voorbij.

Er vallen er zelfs 2 uit de top 30, want er komen veel platen op 11 punten en die sorteer ik op hoogste bereikte positie. Ik bespreek ook wel de nr. 35, dan hoef ik alleen mijn nummer aan te passen in het bericht van net.

Verder zijn de vorige berichten waar nodig upgedate.

#29. Carl Perkins - Dance Album (1957)
(11 punten, 2 keer genoemd, hoogste positie: 2 (L_T_B)

(afbeelding)

Een artiest waar ik eerlijk gezegd nauwelijks bekend mee ben. Blue Suede Shoes is een van de grootste rock 'n' roll-hits en kan ik dan wel dromen, maar verder... Honey Don't luister ik nu en zit in hetzelfde straatje.

#28. Chet Baker - My Funny Valentine (1953)
(12 punten, 3 keer genoemd, hoogste positie: 3 (remcodulac))

(afbeelding)

Dit is cool jazz, zoals dit op last.fm doorgaans wordt omschreven. Weer een nieuw subgenre voor mij. Dit is een wereldberoemde hoes en als we op de stemaantallen op MuMe af mogen gaan het succesvolste album van Blue Note Records (opgericht in 1939) tot dan toe. My Funny Valentine, waarschijnlijk de meesten wel bekend, is een prachtnummer waarop Baker's trompet en Gerry Mulligans baritonsax schitteren ondersteund door ingetogen begeleiding.

#27. Thelonious Monk - Brilliant Corners (1957)
(13 punten, 5 keer genoemd, hoogste positie: 5 (edwynn))

(afbeelding)

En weer een jazzplaat, zij het in een heel ander straatje dan de vorige. Als leek begeef ik me enigszins op glad ijs, maar afgaande op de tags bij last.fm valt dit onder bebop. Op het titelnummer horen we onder andere Sonny Rollins, die we later nog gaan tegen komen in deze lijst. Dit klinkt een stuk ingewikkelder dan de vorige twee nummers: waren dat gewoon tamelijk eenvoudige liedjes in een jazz-uitvoering, hier is de compositie een stuk minder rechtlijnig. De gevoelsmatig vrije vorm bevalt me wel, moet ik zeggen.

#26. Lightnin' Hopkins - Lightnin' Hopkins (1959)
(13 punten, 5 keer genoemd, hoogste positie: 4 (frankholst182))

(afbeelding)

Allereerst wil ik even kwijt dat ik deze hoes echt schitterend vind. Op de een of andere manier heb ik sowieso wel een zwak voor veel hoezen uit deze tijd. De blues van Lightning Hopkins doet me op het eerste gehoor helaas niet zoveel, ik hoor aan de hand van Bad Luck and Trouble niet waarom dit een van de populairste bluesalbums uit de jaren '50 zou moeten zijn. Maar goed, ik ben dan ook compleet niet thuis in dit genre.

#25. The Crickets - The "Chirping" Crickets (1957)
(13 punten, 2 keer genoemd, hoogste positie: 3 (L_T_B))

(afbeelding)

The Crickets zijn de band van Buddy Holly, die bij leven slechts drie albums uitbracht waarvan dit de eerste was. Het was genoeg om een legendarische status te verwerven. Gezien de hoeveelheid aanstekelijke liedjes snap ik dat ook wel: de een is nog leuker dan de ander. Zelf ken ik alleen het tweede album, dat we in deze lijst ook nog gaan terug zien, maar dit is ook een album dat mijn interesse heeft. That'll Be The Day ken ik al wel van de radio.

Stijn_Slayer
Champion Jack Dupree ken ik, als bluesliefhebber, niet. Ik moet dat gat in mijn cultuur eens plamuren. Die van JLH ken ik voor een goede 60%. Een bluesman met een eigen kenmerkende stijl.

De titel van de Ray Charles plaat stuit me nog wat tegen de borst. Dat arrogante gedoe hoeft van mij niet, maar het is wel één van de standaardwerken van Charles, en makkelijk 4* waard. Een goede instapper ook. Van Fats heb ik een drietal verzamelaars op vinyl. Ik waardeer de man, maar ik kom er op de één of andere manier nooit zo aan toe.

Wel vind ik het weer een beetje typisch dat er voor een verzamelaar wordt gekozen bij Chuck Berry. Jammer! Ik zie dat 'ie hier ten onrechte onder de reguliere albums staat.

De platen van Baker en Thelonious Monk vind ik vast goed, maar ik ken ze nog niet. Moet van beiden sowieso nog wat aanschaffen. Van de Crickets plaat ken ik maar drie nummers.

Carl Perkins en Hopkins had ik ook ingestuurd. Perkins verdient veel meer respect, zeker t.o.v. van Elvis.

Ah, al drie platen uit mijn lijstje. Leuk dat The Crickets het ook hebben gehaald, daardoor staat Buddy er twee keer in. De drie blues-albums ken ik nog niet, maar ik heb me nooit zo verdiept in blues. Het spreekt me niet heel erg aan. Die van Ray Charles en Chuck Berry ben ik wel erg benieuwd naar, en in mindere mate ook naar die van Perkins. Tot nu toe een mooi lijstje.

Stijn_Slayer
Ik zit nu te luisteren naar een alternatieve (Nederlandse) uitgave van Fats Domino '65' (live at the Flamingo Hotel, Las Vegas USA), en op die andere twee platen heb ik min of meer een mix staan van This is Fats en zijn debuut.

Ergens klinkt het zoals ik het in mijn herinnering had, maar er hing toch een soort waas van oubolligheid overheen. Toch wel onterecht blijkt nu. Heerlijke R&B/boogie, met wat raakvlakken aan blues. Mijn voet begint elke keer onbewust mee te tikken, heerlijk.

Als ik zo naar de tracklist van This is Fats kijk vind ik 't toch wel een terechte notering. Ik zou 'm zelf niet in mijn lijstje opnemen (20 plaatsen is nu eenmaal keuzes maken), maar qua kwaliteit en reputatie hoort hij wel in een 50ies lijstje.

Zeker is dat ik die drie platen vaker ga draaien. Soms doe je nog eens leuke herontdekkingen in je eigen platenkast. Eigenlijk ben ik meteen goed voorzien van Fats' werk, en het waren nog gratis platen ook.

#24. Louis Prima - The Wildest! (1956)
(13 punten, 3 keer genoemd, hoogste positie: 2 (Wibro))

(afbeelding)

Een album waarvan ik geen idee heb hoe het klinkt, maar de hoes maakt me wel nieuwsgierig. Dit is het oudste album in het boek '1000 albums you must hear before you die' dat ik nog nooit gehoord heb. Het populairste nummer op MuMe is Medley: Just a Gigolo / I Ain't Got Nobody en dat klinkt erg aangenaam. Ik ben de laatste tijd een beetje aan het dwalen in het jazz-landschap en merk dat bepaalde stromingen me niet zoveel doen. Dit maakt me dan wel weer bekend naar een stroming waar ik nog niet zoveel van ken. Lekkere swing/bigband, een beetje in de stijl van stadsgenoot (New Orleans) Louis Armstrong.

#23. Moondog - Moondog (1956)
(14 punten, 4 keer genoemd, de nummer 1 van herman)

(afbeelding)

Ah! Mijn nummer 1. Moondog stond al een tijdje op mijn lijst als artiest om eens in te duiken, omdat Motorpsycho zijn All is Loneliness opnam en ik interessante verhalen over hem tegenkwam. Toen ik dit album echter luisterde was ik wel redelijk stomgeslagen: dit klinkt zo wars van alle conventies dat ik dit echt niet aan 1956 zou koppelen. Moondog is een blinde muzikant die graag op straat leefde (terwijl hij ook gewoon een huis had) en dat hoor je ook terug in zijn muziek, die vol zit met stadsgeluiden. Muzikaal is het een allegaartje van minimal music, avant-garde, blues, jazz. Erg ehm, idiosyncratische muziek, ik had althans nog nooit zoiets gehoord, al zou je Moondog met wat goede wil kunnen omschrijven als een voorloper van Captain Beefheart, al klinkt hij wel wat exotischer. Een los nummer eruit pikken is lastig, aangezien het veel korte nummers zijn en het om het totaalplaatje gaat, dus ik heb maar voor de opener gekozen: Caribea. [/quote]

#22. John Fahey - Blind Joe Death (1959)
(15 punten, 4 keer genoemd, de nummer 1 van numnumnum)

(afbeelding)

Eerlijk gezegd had ik hier nog nooit van gehoord, maar de omschrijving op last.fm maakt me wel erg nieuwsgierig:
John Fahey (February 28, 1939–February 22, 2001) combined folk, blues, Indian raga, 20th century composition styles, and classical into a musical gestalt he called “American Primitive,” bringing back the solo guitar as an emotive instrument in the process.
Helaas zijn originele opnamen op YouTube nogal schaars of worden ze in ieder geval weggedrukt door de talloze covers. Ik kwam wel deze liveversie van Poor Boys Long Way From Home tegen en die lijkt redelijk representatief als ik het vergelijk met de nummers die ik op Spotify tegenkwam.

#21. Johnny Cash - Johnny Cash with His Hot and Blue Guitar (1957)
(18 punten, 3 keer genoemd, hoogste positie 2 (ArthurDZ))

(afbeelding)

En dan een heel bekend album, het debuut van Johnny Cash. Afgaande op de hoeveelheid stemmen op MusicMeter had ik dit hoger verwacht. Dit is zijn debuut en dat bracht ons onder andere I Walk The Line en deze Folsom Prison Blues. Zelf heb ik alleen Live at San Quentin van JC, maar eigenlijk zou ik hier ook eens achteraan moeten gaan.

#20. Art Blakey & the Jazz Messengers - Moanin' (1959)
(21 punten, 4 keer genoemd, hoogste positie 3 (Paap_Floyd))

(afbeelding)

Met deze muziek ben ik helemaal niet bekend, maar als ik de MuMe-commentaren mag geloven ligt dit ergens tussen bebop en swing. Ik luister nu het titelnummer en Wouter9 omschrijft dit als volgt:
Wouter9 schreef:
[...] Maar ach, wat zijn nu 35 seconden wanneer er daarna meteen een motiefje wordt ingezet wat meteen bekend voorkomt. Hoewel ik toch zeker weet dat ik het nog nooit gehoord had.... Het zijn de klanken van Moanin'. Het swingt, het intrigeert en het gaat maar door. Het houdt niet op en het is interessant en origineel, zonder in een soort gebrabbel te verzeilen. Het is zoals jazz op zijn best is.

#19 en hoger volgen vanavond. Nu ga ik de zon in.

Goh, ben wel erg benieuwd naar Moondog nu. Stef Kamil Carlens noemde zijn bandje vroeger vast niet voor niets Moondog Jr.

Stijn_Slayer
Verrassend dat John Fahey de lijst haalt. Da's toch een behoorlijke cult-artiest. Ken zelf ook nog niet veel van hem (ik ken hem via de soundtrack van Zabriskie Point).

Louis Prima ken ik ook niet. Moondog kwam de laatste tijd wel eens langs in de updates, maar ik heb er nog niet naar geluisterd.

Cash en Blakey zijn redelijk voor de hand liggende keuzes, en op zich niet onterecht.

Tot dusver verbaast de lijst me. Ik had nu al wel drie Miles Davis albums verwacht.

Misterfool
Art blakey en the jazz messengers

John Fahey op 23!

Miles Davis zou je inderdaad wel verwachten, ik denk dat dat toch wel de populairste jaren '50-artiest van MuMe is (vooral Kind of Blue natuurlijk, maar ook andere albums). Zelf heb ik niet zoveel met Davis, van wat ik ken is Ascenseur pour l'Echafaud (o.i.d.) nog mijn favoriet, maar ik ga er wel vanuit dat Kind of Blue op 1 staat.

Album van Prima is best leuk, heeft net mijn lijstje gemist. Het stond erin, maar is eruit gevallen doordat ik nog wat meer had beluisterd. Openingsnummer, waar Herman het over heeft, is vrij bekend, evenals Buona Sera (was toentertijd, geloof ik, een hit). Jump, Jive an' Wail zou veel later nog bekend worden in de versie van Brian Setzer. De moeite waard om eens te beluisteren, dat album, verder niet iets wat ik veel opzet. Leuke vrolijke muziek.

Arrie schreef:
maar ik ga er wel vanuit dat Kind of Blue op 1 staat.

Ik zet mijn geld in op Frank Sinatra.

Ah, dat zou mooi zijn, ja. Ik hoop het.

Stijn_Slayer
Ik hoop mee, maar dat is tegen beter weten in, vrees ik.

Misterfool
de keuze tussen de sterke blueseyes soul van Sinatra en de magistrale, vernieuwende, maar vooral erg muzikale bebopjazz van Davis, is voor mij snel gemaakt. Liever KOB dus.

Sinatra heeft niks met soul te maken, lijkt me. Sinatra is een crooner.

Stijn_Slayer
Sinatra heeft inderdaad niets met soul te maken. Natuurlijk is Davis ontegenzeggelijk de betere muzikant, maar Kind of Blue komt wat mij betreft niet eens in de buurt van de emotie en intensiteit van In the Wee Small Hours. KOB vind ik wel goed, maar klinkt soms te beredeneert, en sowieso mist het te veel spanning om echt hoge ogen te kunnen gooien.

Sinatra grijpt je bij de keel en laat je geen moment los. Bij KOB dwalen mijn gedachtes soms af.

numnumnum
Masimo schreef:
John Fahey op 23!

Inderdaad, had dit vooraf ook niet direct verwacht! Als ik een top 10 zou maken, zou deze toch een grote kans maken er in te komen.
Wat mij betreft is verder Sligo River Blues toch wel het magnum opus van deze plaat.

Overigens ook zeer blij met de aanwezigheid van Moondog

En daar gaan we weer.

#19. Billie Holiday - Lady in Satin (1958)
(21 punten, 5 keer genoemd, de #3 van aERodynamIC)

(afbeelding)

Het voorlaatste album van Billie Holiday, die een jaar later zou overlijden, slechts 44 jaar jaar jong. Hier heeft ze al heel wat achter de kiezen en dat is af te horen aan haar breekbare stem. Luister maar eens naar I'm a Fool to Want You

#18. Ornette Coleman - The Shape of Jazz to Come (1959)
(22 punten, 5 keer genoemd, de #2 van Ataloona)

(afbeelding)

En weer een mij compleet onbekende jazz-klassieker. Ik heb wel eens mee gekregen dat dit meer richting avant-garde en free jazz gaat en Wikipedia geeft me daar in gelijk. Ex-user en jazzliefhebber fredpit heeft het ooit mooi in een post weten te vangen:
fredpit schreef:
Free jazz..

Niet in woorden te vangen, hoe graag ik het ook zou willen..Dit album staat in mijn top 10, en als je me vraagt waarom...

Ik kan het je niet precies vertellen..je moet het ervaren.

Voorzichtige poging...Los en luchtig. Niet gebonden aan refreintjes en strakke akoorden. Alleen het moment..de instrumenten en een 'zootje' brilliante muziekanten die dat magische moment hebben 'gevangen' en op een schijf hebbben gezet.

Ik als luisteraar ervaar vrijheid, een moment van 'los zijn'.., deelgenoot zijn van dat magische moment waarbij de instrumenten, de muziek het voor het zeggen hebben...Niet het ego van een zanger of geldingsdrang van een band...De muziek, het geluid, haar emotie staat centraal

Geef die muziek de vrijheid, en je hebt free jazz.....Ornette Coleman heeft haar weten te vangen, en op een schijfje gezet zodat wij, 'simpele bewonderaars' er van kunnen genieten...en haar weer vrij kunnen laten iedere keer als we dit album (of soortgelijke albums) draaien...
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen als ik Peace beluister. Geen piepkraakknars jazz, maar gewoon vrij gemusiceer.

#17. Billie Holiday - Lady Sings the Blues (1956)
(23 punten, 5 keer genoemd, de #1 van remcodulac)

(afbeelding)

Een album dat ik wel kende en zelfs wel eens cadeau heb gedaan, maar waar ik zelf niet zo in kan komen. Ik associeer dit toch iets teveel met achtergrondmuziek (een favoriet café in Leiden draait dit vaak). Maar goed, wat niet is gaat vast nog wel komen.
Strange Fruit is naar verluidt een van de eerste anti-racisme nummers.

#16. Nina Simone - Little Girl Blue (1957)
(28 punten, 6 keer genoemd, de #1 van Masimo)

(afbeelding)

Met dit album ben ik niet bekend, maar het valt me wel op dit hoger eindigt dan de vocal jazz van Billie Holiday, terwijl haar beide albums aanzienlijk meer stemmen hebben. Van dit album ken ik alleen het wereldberoemde My Baby Just Cares For Me en Mood Indigo. Toen ik die laatste deze week voorbij hoorde komen op Spotify, greep het me wel, dus het leek me wel goed die ook hier te plaatsen. Sinds ik Sinnerman (van een paar jaar later) ontdekt heb, is Nina sowieso wel wat meer in mijn blikveld gekomen. Dit debuutalbum zal ik op mijn jaren '50 luisterlijstje zetten.

Stijn_Slayer
Als ik nu mijn lijstje zou moeten maken had ik die van Ornette erin gezet ten koste van Nina Simone. Zo zie je maar weer hoe snel die lijstjes kunnen veranderen. In de uiteindelijke lijst zijn ze in ieder geval beiden te vinden.

Van Holiday heb ik nog geen cd's. Komt nog wel, compleet ben je toch nooit.

#15. Frank Sinatra - Only the Lonely (1958)
(29 punten, 4 keer genoemd, de #1 van Kiriyama)

(afbeelding)

Een van de drie albums van The Voice in deze lijst. Songs for Swingin' Lovers eindigde als 50ste en dit is de tweede die we tegen komen. De derde laat zich wel raden, maar die komt straks pas. Met dit album ben ik zelf niet bekend, maar One For My Baby klinkt schitterend.

#14. Little Richard - Here's Little Richard (1957)
(32 punten, 9 keer genoemd, de #6 van frankholst182, Arrie en Ataloona)

(afbeelding)

Nu ik Long Tall Sally draai tussen alle andere jaren '50 muziek kan ik me wel iets bij de impact van de rock & roll voorstellen. Dit is zo enorm energiek vergeleken bij die muziek, ongelooflijk. Ik zag trouwens dat Little Richard, toen dit album uitkwam 24 jaar oud, nog steeds optreedt. Dit album moest het trouwens vooral hebben van veel lage posities, niemand zette dit in zijn top 5.

Nina Simone op 17, had wel wat hoger verwacht. Maar op zich - prima plaats.

Overigens ook leuk om Moondog de vorige ronde gezien te hebben. En Billie Holiday!

We naderen de top-10....

Gast
geplaatst: vandaag om 20:02 uur

geplaatst: vandaag om 20:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.