MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De Radio 2 Top 2000 besproken

zoeken in:
1960 . Roger Daltrey - Without your love ( 1981 )
Roger Daltrey kan naast rocken ook romantisch uit de hoek komen. Erg sfeervol mede dankzij die prachtige rinkelende gitaar.
Cijfer: 8

1959 . Four Tops - Reach out I'll be there ( 1966 )
Onweerstaanbare en onverwoestbare soulklassieker, al moet ik toegeven dat ik een zwak heb voor vele soulhits uit de jaren '60.
Cijfer: 9

1958 . Elton John - Song for guy ( 1979 )
Een instrumentaal nummer van Elton John dat op het eerste gehoor voortkabbelt maar het heeft toch een ingehouden spanning. Eigenlijk volstrekt uniek door de combinatie van piano en elektronica.

1957 . Henny Vrienten & Herman Brood - Als je wint ( 1984 )
Zijn eerste single na de Doe Maar-split en dit bracht ook Herman Brood terug in de belangstelling. Het mist misschien de magie van Doe Maar maar ik vind het niettemin een leuk nummer dat opgefleurd wordt door de accordeon van Jean Blaute.
Cijfer: 7,5

1956 . Eros Ramazzotti - Un emozione per sempre ( 2003 )
Deze single van de Italiaanse ladykiller valt goed mee. Een weliswaar wat glad maar vlot popnummer met prettige melodie, hoor ik liever dan zijn pompeuze ballads.

1955 . Moody Blues - The story in your eyes ( 1971 )
Een minder bekend rocknummer van Moody Blues, klinkt symfonisch en zweverig waarbij die rockgitaar voor rauwe tegengewicht zorgt. Zeer zeker de moeite waard wat ook geldt voor hun werk van 1967 tot 1972.

1954 . Spider Murphy Gang - Skandal im Sperrbezirk ( 1982 )
Destijds erg populair, die Neue Deutsche Welle. Grappig nummer met een degelijk refrein die blijft hangen.

1953 . Amalia Rodriguez - Uma casa portugesa ( 1956 )
Het eerste nummer in de lijst dat voor mij totaal onbekend was. Ik ken ook niets van Portugees maar het klinkt wel vrij authentiek en ze heeft geen onaardige stem.
Cijfer: 7

1952 . Little River Band - Home on a monday ( 1977 )
Little River Band kun je gerust de Australische Eagles noemen. Vlekkeloze popsong, zowel vocaal als instrumentaal met ook de nodige afwisseling maar melodisch net niet aansprekend genoeg.

1951 . Novastar - Mars needs woman ( 2008 )
Joost Swegers krijgt in Nederland gelukkig ook gehoor. Hij heeft een erg mooie en gevoelige stem die goed van pas komt op dit prachtige melancholieke nummer met sobere maar functionele begeleiding.

chevy93 schreef:
Bovenin wel, maar ik zou me echt niks voor kunnen stellen bij artiesten als Buckshot Lefonque, Sweet, Nathalie Imbruglia.

Ik denk dat je nummers als Torn van Natalie Imbruglia en Another Day van Buckshot Lefonque wel kent. Het zijn echter allebei artiesten waarvan je alleen nog maar dat nummer hoort, en dus zijn ze qua naam niet zo heel bekend (alhoewel dat voor Imbruglia toch wel meevalt).

herman schreef:
Mijn doelstelling is klaar te zijn voordat de top 2000 van 2012 bekend wordt gemaakt.
chevy93 schreef:
Lukt je niet.
Ik zie wel hoe ver ik kom, maar wat me na twee tientallen opvalt is dat het wel erg snel gaat. Ik doe ook de Pitchfork Top 200 van de 60's en daar kom je nog regelmatig nummers van 10 minuten of langer tegen (en bovendien luister ik die ook allemaal een keer of 4 voordat ik er iets over schrijf. En ook in de MuMe-ladder bv duren nummers vaak langer. Hier duurt een liedje zelden langer dan 5 minuten (3 van de eerste 20). Ik zou wel eens willen weten wat de totale speelduur van de top 2000 is vergeleken met die van onze ladder.

Wat me na de vorige tien opviel was dat het niveau me best meeviel, maar ik na afloop toch wel behoefte had aan meer uitgesproken muziek. Wat je hier tegenkomt is (bijna) allemaal gedegen popmuziek, maar als ik er meer dan 10 nummers van achter elkaar draai wil ik toch iets uitdagenders horen.

Enfin, daar gaan we weer:

1990 . Shadows - Wonderful land ( 1962 )
Een razend bekend deuntje, maar veel meer is het ook niet. Het is leuk voor zo lang het duurt, maar daarna is het ook meteen vergeten.
Cijfer: 6

1989 . Terence Trent D'Arby - Sign your name ( 1988 )
Hier heb ik iets meer mee. Een artiest die blijkbaar in de jaren '80 erg populair was, maar binnen no-time compleet vergeten. Als je na 1988 bent ingestapt met hits luisteren kan het best zijn dat je nog nooit van deze man gehoord hebt. Zelf vond ik het mini-hitje Delicate (met Des'ree meen ik) wel erg mooi, maar dat zullen er niet veel meer kennen. Dit nummer heeft een prettig loom ritme, een mooie melodie en is goed gezongen. En het nummer is ook mooi gearrangeerd, zelfs al klinkt het allemaal zo mechanisch als wat. Het eerste plaatje in de lijst waar ik enthousiast van kan worden.

1988 . Bert Kaempfert - Afrikaan beat ( 1962 )
En ook dit vind ik een leuk nummer. Heb het zelfs nog wel eens gebruikt voor een Rock ID Contest, hier op de site. Ik heb sowieso wel een zwak voor dit soort deuntjes uit de jaren '50 en '60. Het heeft een bepaalde lulligheidsfactor waar ik erg van kan genieten (ik ben ook wel een beetje een liefhebber van easy listening en exotica).

1987 . André Hazes - Het is koud zonder jou ( 1980 )
Ik zou graag iets positiefs zeggen over Hazes, maar de realiteit is dat zodra ik het nummer herkend heb zit te wachten tot het is afgelopen. Niet best dus, al is het niet zo oervervelend als wat er tegenwoordig uit Volendam komt.
Cijfer: 2,5

1986 . Hazel O'Connor - Will you ( 1981 )
De tweede onbekende voor mij. Als we op een gemiddelde van 1 per 10tal blijven valt me dat best mee (al zal ik de nummers bovenin allemaal wel kennen). Het enthousiasme van Titmeister maakte me wel nieuwsgierig, maar ik kan niet zeggen dat het me enorm meesleept. Al vind ik het ook niet echt verkeerd. Een 6je dan maar.

1985 . Wild Cherry - Play that funky music ( 1976 )
Alhoewel wat belegen toch best een goed nummer, dat ik - zoals vast vele generatiegenoten - leerde kennen via de cover van Vanilla Ice. Met name de bas en de blazer die af en toe door het nummer heen toetert is wel leuk. Echter niet iets wat ik uit mezelf ooit zal opzetten.
Cijfer: 6+

1984 . Chicago - Hard to say I'm sorry ( 1982 )
Goedemorgen, wat een ellende zeg. Echt zo'n foute hardrock-meezinger. Ik hoorde laatst iets van het debuut van Chicago en dat vond ik erg leuk, maar dit mag van mij snel uit de lijst verdwijnen en in de vergetelheid te raken. Na bijna 30 jaar is het wel eens mooi geweest met deze ellende. En dan nog die foute synths aan het einde.... wat een gruwel.
Cijfer: 2

1983 . Robert Long - Iedereen doet 't ( 1986 )
Een van de weinige liedjes van Long die ik ken. De keren dat ik het heb gehoord zijn waarschijnlijk op 1 hand te tellen, maar de tekst kan ik wel dromen aangezien we dit vroeger op zomerkamp altijd zongen bij het kampvuur (van mijn 13e tot 15e zat ik bij de scouts). Wel een leuk nummer eigenlijk, al begin ik me bijna af te vragen of er in de 80s wel eens echte instrumenten in de hitlijsten hebben gestaan. Tot nu toe heb ik alleen nog maar drumcomputers en instrumenten uit keyboards gehoord.

1982 . Dalida & Alain Delon - Paroles ( 1973 )
Dit vind ik dan wel weer mooi. Dalida ken ik vooral van de Avondetappe, het Tour de France-avondprogramma van Mart Smeets. Helaas heeft Paul de Leeuw een lelijke smet geworpen op dit nummer door een beroerde Nederlandstalige versie op te nemen, maar aan de gepassioneerde zang van Dalida doet het gelukkig weinig af. Ik hoor de emotie van haar stem af en zie haar zo staan bij de microfoon. Mooi, heel mooi. Ik moet maar eens wat meer van haar muziek opzoeken.

1981 . Tom Petty - Face in the crowd ( 1990 )
Dit valt dan weer onder het kopje vroege jeugdsentiment voor mij, al is dit een van de top 40-hits uit die tijd die het best overeind is gebleven. Mooi liedje wel, al doet Mary Jane's Last Dance me nog wat meer. Wellicht komt die nog.

herman schreef:
Ik zou wel eens willen weten wat de totale speelduur van de top 2000 is vergeleken met die van onze ladder.
Onweerwolf zou je het precieze antwoord kunnen geven, maar alles op Spotify van vorig jaar (1743 nummers) duurt 5 dagen. Heel precies zijn ze niet, dus waar de grens met 6 dagen ligt weet ik niet. De Top 2000 duurt 7 dagen - de reclames en tussenpraatjes. Echter worden alleen de single-versies gedraaid, dus sommige nummers worden (flink) ingekort. Ik denk dat je met 6 dagen redelijk in de buurt. Ik denk dat de MuMe Ladder niet zo gek veel langer duurt.

Aha, als het 7 dagen duurt op de radio kun je er inderdaad wel een dag van aftrekken.

En Spotify is inderdaad niet zo precies. Volgens mij ronden ze niet af naar boven, dus als er staat dat een playlist 6 dagen duurt kan dat effectief best 6 dagen, 23 uur en 53 minuten zijn.

Ik had de Top 2000 van 2005 volledig in iTunes, maar vanwege geheugenproblemen heb ik alle dubbele een keer verwijderd. Nu heb ik er nog 1872 en die duren 5,2 dagen.

Om precies te zijn: 5 dagen, 5 uur, 55 minuten en helaas geen 55, maar 27 seconden.

chevy93 schreef:
Echter worden alleen de single-versies gedraaid,
Nee hoor, ik hoorde 2 jaar geleden bijvoorbeeld de albumversie van Muse's Uprising.

Nou, dat moet dan een foutje geweest zijn, want ze zeggen specifiek alleen de single-versies te draaien. Zo draaien ze maar 4 minuten Freebird (een live-versie ook nog eens), Hurricane wordt op een belachelijke manier halverwege afgekapt, mis je het geweldige intermezzo bij Radar Love, mis je 2 coupletten bij Year of the Cat en word American Pie van 8 naar 4 minuten gebracht. Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ze hebben meermaals op de radio gezegd dat ze alleen de single-versies draaien.

1950 . Elvis Presley - Don't be cruel ( 1956 )
Sober maar aanstekelijk rock'n roll-nummer dat wordt gedragen door de simpele maar geniale baslijn en ook door de zang van Elvis zelf en de achtergrondkoor van Jordanairs.
Cijfer: 8,5

1949 . Mama's & Papa's - Twelve thirty (Young girls are coming to the canyon) ( 1967 )
Bij Mama's & Papa's denk ik in de eerste plaats aan hippies en flower power. Luchtig en aangenaam 60's-nummer met herkenbare stemmen.

1948 . Whitney Houston - One moment in time ( 1988 )
Uit de tijd dat ik haar nog te pruimen vond, dit vind ik één van haar beste nummers. Een weliswaar gladde maar pakkende ballade waarbij Whitney Houston nog zonder overdreven pretenties zong zoals in haar latere werk.

1947 . Jim Reeves - I love you because ( 1964 )
Hij heeft een mooie warme stem maar klinkt mier- en mierzoet. Wel heeft dit nummer een prachtige sfeervolle begeleiding waardoor ik toch tot een voldoende uitkom.

1946 . Elton John - Goodbye yellow brick road ( 1973 )
Geef mij maar zijn werk in de beginperiode, toen klonk Elton John authentieker en doorleefder, ook prima gearrangeerd, dit nummer verveelt niet.

1945 . ABC - The look of love ( 1982 )
Typisch jaren '80-hitparadepop (new romantics), glad en ook wat kitscherig maar tevens van het goede soort, ik vind het charmant en aanstekelijk klinken.

1944 . Boudewijn de Groot - Kinderballade ( 1977 )
Prachtig nummer met aangename warme stem en poëtische tekst, dit is tijdloze klasse.

1943 . Raymond van het Groenewoud - Liefde voor muziek ( 1991 )
Een vrolijke gospelmeezinger dat zijn grootste hit werd, artistiek niet erg hoogstaand maar wel geinig. Een beetje te vergelijken met het nummer van Robert Long.

1942 . Harry Belafonte - Island in the sun ( 1957 )
Overbekend en vaak gecoverd maar deze oorspronkelijke versie vind ik nog steeds de beste, het heeft inderdaad de sfeer van een tropisch eiland.

1941 . Simply Red - Money's too tight (to mention) ( 1985 )
Simply Red toen nog in goede doen, dit klinkt fris en soulvol met een wat funky ritme en engagement. Jammer dat deze band (lees Mick Hucknall) in de loop der tijd steeds meer wegzonk in gladde meligheid.

mahone
1980-Barclay James Harvest-Titles-1976
Klinkt me iets teveel als The Beatles.Jammer want het Intro klinkt veelbelovend

1979-Split Enz-I hope I never-1981
Mierzoete jaren 80 ballad en daar hou ik niet zo van

1978-China Crisis-Wishful thinking-1984
Een van de weinige "New Romantic" bands die ik wel kan hebben mooie combinatie van zang en muziek en je kunt goed horen dat ze goed naar The Rich Kids hebben geluisterd

1977-Jamie Cullum-All at sea-2004
Ik wil best geloven dat Jamie Cullen een goede muzikant is alleen jammer dat-ie zo beroerd zingt de muziek van dit nummer is lekker laid back maar de zang verpest het

1976-Buckshot Lefonque-Another day-1997
Niet mijn kopje thee ik vind het allemaal zo overgeproduceerd klinken alleen dat sax riedeltje kan ik wel warderen

1975-Fleetwood Mac-Man of the world-1969
Ontzettend mooi nummer zowel bleusy als folkie.Mooie verdrietige tekst ook

1974-Albert Hammond-It never rains in southern California-1972
Typish zo'n jaren 70 South Coast liedje waarvan er naar mijn smaak veel te veel gemaakt zijn ik vond Hammonds Free Electric Band wel aardig maar deze vind ik niks veel te glad.

1973-Kayak-Mammoth-1973
Dat draaiorgel is een leuke vondst maar verder vind ik het niks

1972-Natasha Bedingfield-Unwritten-2005
Verschrikelijk dat mens kan echt niet zingen

1971-Dolly Parton-You are-1983
Ik ben geen fan van Dolly Parton maar van die uithaal in dit nummer krijg ik nog steeds kippevel

Onweerwolf
chevy93 schreef:
(quote)
Onweerwolf zou je het precieze antwoord kunnen geven, maar alles op Spotify van vorig jaar (1743 nummers) duurt 5 dagen. Heel precies zijn ze niet, dus waar de grens met 6 dagen ligt weet ik niet. De Top 2000 duurt 7 dagen - de reclames en tussenpraatjes. Echter worden alleen de single-versies gedraaid, dus sommige nummers worden (flink) ingekort. Ik denk dat je met 6 dagen redelijk in de buurt. Ik denk dat de MuMe Ladder niet zo gek veel langer duurt.

'99: 129:58:16
'00: 132:48:23
'01: 132:14:44
'02: 134:14:23
'03: 133:50:15
'04: 135:05:11
'05: 135:57:41
'06: 137:08:03
'07: 137:45:31
'08: 137:28:02
'09: 140:09:15
'10: 139:41:56

Die van 2011 hou je tegoed want ik ben nog een paar nieuwe binnenkomers aan het pindakazen.

Ter vergelijking, de MuMeLadder 2010 duurt 167:08:51

Onweerwolf
chevy93 schreef:
Nou, dat moet dan een foutje geweest zijn, want ze zeggen specifiek alleen de single-versies te draaien. Zo draaien ze maar 4 minuten Freebird (een live-versie ook nog eens), Hurricane wordt op een belachelijke manier halverwege afgekapt, mis je het geweldige intermezzo bij Radar Love, mis je 2 coupletten bij Year of the Cat en word American Pie van 8 naar 4 minuten gebracht. Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ze hebben meermaals op de radio gezegd dat ze alleen de single-versies draaien.

Overigens gaan mijn tellingen zoveel mogelijk uit van album-versies.

Qua tijd scheelt het dus niet bijzonder veel. Iets meer dan een dag verschil. Uiteraard de volledige versies genomen. Maar dat betekent dus wel dat ze ongeveer een dag kwijt zijn aan het lullen en de reclames, want 5,8 dagen geldt dan voor de volledige versies.

mahone schreef:
1980-Barclay James Harvest-Titles-1976
Klinkt me iets teveel als The Beatles.Jammer want het Intro klinkt veelbelovend

Is dat een grapje?

1940 . Frankie Goes To Hollywood - Two tribes ( 1984 )
Frankie Goes To Hollywood was destijds een sensatie met hun brutale synthipop dat lijnrecht stond tegenover de brave new romantics in die tijd (Spandau Ballet, Culture Club, Kajagoogoo ...), vind ik nog steeds een sterk nummer dat in het teken stond van de koude oorlog.

1939 . René Froger - This is the moment ( 1992 )
Misschien goed voor huisvrouwen maar hier heb ik weinig mee. Een wat modernere versie van Lee Towers dat een nummer covert zonder veel aan toe te voegen.
Cijfer: 3

1938 . Ace Of Base - All that she wants ( 1993 )
Weliswaar een plastic reggae-achtig deuntje maar aanstekelijk door die baslijn en fagot-samples.

1937 . Michael Jackson - Rock with you ( 1979 )
De soulvolle Michael Jackson stond toen veraf van de ingeblikte sound van zijn laatste postume album. Heerlijk ritme en subliem gearrangeerd.

1936 . Simon & Garfunkel - My little town ( 1975 )
Een late en kortstondige samenwerking resulteert tot deze late hit, staat overigens op een solo-album van Paul Simon (Still Crazy After All These Years). Weliswaar aan de zoete kant maar hun stemmen en samenzang vind ik prachtig alsook de opkomende blazers.

1935 . André Hazes - 'n Vriend ( 1980 )
Destijds had ik daar een gruwelijke hekel aan, in de loop der tijd ben ik iets milder gestemd. Hoewel het mij te slijmerig is hoor ik toch een beetje oprechte emotie in. Maar mijn muziek zal dat nooit worden.
Cijfer: 4

1934 . 10CC - Good morning judge ( 1977 )
Hun hitsingles klinken nog steeds fris zoals dit nummer. Het heeft een wat funky ritme met aanstekelijke gitaarriffs en humor.

1933 . K.T. Tunstall - Black horse and the cherry tree ( 2005 )
Duidelijk een voor de radio gesneden nummer: vlot, ritmisch en luchtig maar opzienbarend ... dat nu ook weer niet.

1932 . Katie Melua - Spider's web ( 2005 )
Mooie gevoelige ballade over racisme en zij zingt met de nodige passie hoewel haar stem aan de dunne kant is.

1931 . Krystl - Golden days ( 2010 )
Dit vind ik een te doorzichtige poging om op de jazzpop-kar van Caro Emerald te springen. Een echt aangename stem heeft zij ook niet, het komt mij wat geforceerd over.
Cijfer: 4,5

1980 . Barclay James Harvest - Titles ( 1976 )
Vrij aardig nummer van BJH dat zich opmerkt door de verschillende Beatles titels die er in zitten.
Verder is het niet zo'n heel bijzonder maar goed genoeg voor een kleine voldoende

Cijfer: 6.4

1979 . Split Enz - I hope I never ( 1981 )
Op 1979 een jaren 80 pareltje van Split Enz dat de voorloper was van Crowded House
Het nummer zelf is heel mooi mede door de mooie zang en de piano op de achtergrond

Cijfer: 8.4

1978 . China Crisis - Wishful thinking ( 1984 )
Alweer een 80's klassieker maar nu van China Crisis dat ik persoonlijk erg laag vind staan.
Vooral het intro is erg mooi en de zang is ook goed, een echte Synthipop klassieker

1977 . Jamie Cullum - All at sea ( 2004 )
Nu een vrij aardig jazzpop nummer van Jamie cullum waaraan ik zeker geen hekel heb maar ook niet uit mezelf zou opzetten.

Cijfer: 6.1

1976 . Buckshot Lefonque - Another day ( 1997 )
Dit nummer heb ik ook altijd goed gevonden mede door de mooie sax en de goede zang.
Mooie binnenkomer dus.

Cijfer 8.2

1975 . Fleetwood Mac - Man of the world ( 1969 )
Voor de eerste keer dat we deze superband tegenkomen en meteen een van hun vele mooie nummers. Vooral de zang is erg goed en de gitaar begeleiding ook.

Cijfer: 8.6

1974 . Albert Hammond - It never rains in southern California ( 1972 )

Nu de singer-songwriter Albert Hammond die in de jaren 70 erg populair was en grote hits scoorde. Zo ook dit nummer dat ik erg goed vind maar zijn beste moet nog komen

Cijfer: 7.8

1973 . Kayak - Mammoth ( 1973 )
Ah Kayak hier kijk ik naar uit, wat een fantastische band was en is het nog. Zo ook dit nummer dat opnieuw binnenkomt in de top 2000. De draaiorgel is fantastisch en het geeft je het gevoel dat je in een draaimolen zit

1972 . Natasha Bedingfield - Unwritten ( 2005 )
Leuk en vrij luchtig popnummer dat nieuw in de lijst is binnen gekomen. Het nummer kan ik zeker waarderen al is het zeker niet zo hoogstaand.

Cijfer: 7.1

1971 . Dolly Parton - You are ( 1983 )
Nu de zoete country ballad van Dolly Parton dat veel te langdradig is naar mijn mening.
Ze heeft een mooie stem maar op dit nummer klinkt ze veel te zoet. De eerste onvoelde is een feit

Cijfer: 4.6

Wishful Thinking staat inderdaad opvallend laag...

Nummer moet eigenlijk bij de bovenste 1000 zitten dus volgend jaar allemaal stemmen

Eigenlijk wel een leuk uitganspunt: allemaal op een nummer uit het onderste deel van de lijst stemmen en dan kijken wat voor een reuzesprong het maakt.

Ik geef het ook eens een gooi.

2000 . Nathalie Imbruglia - Torn ( 1997 )
Ik kan hier helemaal niks mee. Ongelofelijk vervelend nummer van een artieste die ik altijd wat overgewaardeerd heb gevonden.

1999 . Electric Light Orchestra - Turn to stone ( 1977 )
Heerlijke drive en gelaagdheid met een juiste dosering kitsch. Jeff Lynne was een meester in het bijeen brengen van elementen die op het eerste gezicht weinig met elkaar van doen hebben.

1998 . Julien Clerc - Venise (Elle voulait qu'on l'appelle) ( 1976 )
Poppy nummertje van Julien en beter te behapstukken dan zijn meeste andere werk. Meer 70's kan het waarschijnlijk niet met dat gitaarriffje.
Cijfer: 6,5

1997 . Cher - If I could turn back time ( 1989 )
Erg matige AOR en veel uiterlijk vertoon (zie clip). Van Cher vind ik zowat alles nep (klinken).
Cijfer: 5

1996 . Sweet - The six teens ( 1974 )
Sweet kan ik wat moeilijk peilen. Aanvankelijk een aantal überlullige hits (Poppa Joe, Coco etc.), een paar glam-stampers (Blockbuster etc.) en deze komt uit de wat meer prog-gerichte latere jaren. Het komt eigenlijk net wat tekort. Maar slecht vind ik het weer niet.
Cijfer: 5,5

1995 . Temptations - My girl ( 1964 )
Eens met Luc; dit is voor mij ook de prijzenpakker. Onverbeterlijke soulklassieker van misschien de beste 'vocale' soulband.
Cijfer: 9,5

1994 . Bill Medley & Jennifer Warnes - (I've had) The time of my life ( 1987 )
The Black Eyed Peas-versie, daar komt niemand nog onder, maar dit origineel vind ik ook niet best, toen niet, nu niet. Dit is zo op maat gesneden, zo ontdaan van enig braampje dat ik er wat onpasselijk van word. Bovendien staat Bill Medley's stem haaks op de schelle, suikerzoete productie.

1993 . Take That - Back for good ( 1995 )
'Very cookie-cutter' roept m'n lieve schat al. Dit lijkt inderdaad compleet in een wiskundeschrift gecomponeerd te zijn. Ik dank God op m'n blote knieën dat we verlost zijn van over-exposure van dit nare subgenre.
Cijfer: 2

1992 . Pet Shop Boys - Go west ( 1993 )
De Village People-cover van de Pet Shop Boys vind ik gewoon leuk en sympathiek klinken. En ook ligt 'dat stemgeluid' me altijd.

1991 . Gerry & The Pacemakers - Ferry 'cross the Mersey ( 1964 )
Ik heb eigenlijk niet veel met Gerry & The Pacemakers, maar bij herbeluistering klinkt dit liedje best redelijk. Het klinkt licht melodisch en de zang past bij de begeleidende strijkers.

Leuk dat je meedoet Kaztor

1930 . Jan Smit - Ik zing dit lied voor jou alleen ( 1997 )
Waarom anderen dan lastig mee vallen? Neen, dit soort van schlagers zijn niet aan mij besteed en kinderen van zijn leeftijd zie ik liever buiten spelen. Al vind ik het tenslotte charmanter dan zijn latere werk.
Cijfer: 3,5

1929 . Chuck Berry - Roll over Beethoven ( 1956 )
Dan veel liever de ouderwetse rock'n roll van deze legende. Feel good-muziek, inderdaad met scherpe gitaarsolo en bluesy piano. Later gecoverd door The Beatles.

1928 . Sandy Coast - Capital punishment ( 1969 )
True Love That's a Wonder was hun grootste hit maar dit vind ik nog wat beter. Prachtige en nog steeds relevante song tegen de doodstraf, geweldig opgebouwd en gebracht. Nederpopklassieker van de bovenste plank!

1927 . George Harrison - Got my mind set on you ( 1987 )
Dit nummer luidde zijn come-back in mede dankzij de hulp van Jeff Lynn die het nummer vakkundig produceerde. Vlotte Beatlesesque popnummer dat blijft hangen en George is hier prima bij stem.

1926 . Ferre Grignard - Ring, ring, I've got to sing ( 1966 )
Blij dat ook er een nummer van deze Belgische hippie-troubadour in staat. Heel leuk en meezingbaar folky nummer.

1925 . Creedence Clearwater Revival - Travelin' band ( 1970 )
Rock'n roll van het zuiverste water, kort maar krachtig, dit bruist en swingt, het is erg plezierig en doet de nostalgicus in mij ontwaken.

1924 . Ben Saunders - Kill for a broken heart ( 2011 )
Niet onaardig gezongen maar het klinkt te standaard en te anoniem, 13-in-een-dozijn-popsoulnummer dat snel vergeten is.

1923 . Elvis Costello - Oliver's army ( 1979 )
Wat een heerlijke popsong: vlot en aanstekelijk, vrolijk, luchtig maar erg ingenieus met geweldige combinatie van piano en orgel.

1922 . Otis Redding - Hard to handle ( 1968 )
Voor de soul van Otis Redding ben ik ook steeds gewonnen. Heeft een aangenaam funky ritme met gepaste blazers en zijn zang is volstrekt uniek.

1921 . Shania Twain - From this moment ( 1997 )
Een mooie stem heeft zij wel maar deze ballad is te standaard en vooral veel te glad geproduceerd waardoor de passie verloren gaat.

1990 . Shadows - Wonderful land ( 1962 )
M'n schatje zegt 'Sounds like a tropical island-feel'. Heerlijke muziek ook voor op een blanke zaterdag-middag. Met veel gevoel en visie gemusiceerd.

1989 . Terence Trent D'Arby - Sign your name ( 1988 )
TTD doet me altijd denken aan een opbloeiende bloem die voortijdig afgesnoeid werd. Dat was te danken aan zijn arrogantie en dat is zonde, want ook dit nummer klonk destijds veelbelovend. De sierlijke melodie geeft de song een Oosters tintje en z'n stem klinkt zo authentiek als de stemmen van de grootste soulzangers.

1988 . Bert Kaempfert - Afrikaan beat ( 1962 )
Grappig instrumentaal liedje waarin ik direct Gino Politi's Viva La Mamma herken. Veel om het lijf heeft het ook weer niet, dus van mij een krappe voldoende:

1987 . André Hazes - Het is Koud Zonder Jou (1980)
Met Dré heb ik geen voeling. Dit klinkt vlak, temerig en erg berekenend. Met m'n 4,5 was ik vorige week in het 1980-topic nog gul.

1986 . Hazel O'Connor - Will you ( 1981 )
Interessante vergelijking, die met Patti Smith, maar het snijdt zeker hout. Die hortende en stotende vocalen klinken wat aangezet, maar de jazzy begeleiding maakt eigenlijk het liedje. Vooral die apotheose aan het einde klinkt prachtig. Jammer dat het geen hit werd.

1985 . Wild Cherry - Play that funky music ( 1976 )
Hier moet niet over geluld worden: Dit moet gewoon keihard door de speakers.

1984 . Chicago - Hard to say I'm sorry ( 1982 )
Van Chicago weten we: Pak de eerste pakweg 10 albums en vergeet de rest (een paar liedjes daargelaten).

1983 . Robert Long - Iedereen doet 't ( 1986 )
Spitsvondig liedje waar ik geen probleem mee heb. Grappige tekst met hier en daar een uitdaging erin en met een vette knipoog. De muziek is weliswaar simpel, maar dat vind ik hier geen probleem.

1982 . Dalida & Alain Delon - Paroles ( 1973 )
Een licht jazzy liedje, met gevoel door Dalida gezongen dat volledig de grond in geboord wordt door Alain Delon. Alsof je naar een spannende film met nagesynchroniseerde Duitse stemmen zit te kijken... . Als ik het goed heb was dit een Alarmschijf die de Top 40 niet haalde!

1981 . Tom Petty - Face in the crowd ( 1990 )
...en als ik het goed heb was dit alleen in Nederland een hit(je). Het klinkt een beetje donker en spaarzaam. 'Functioneel' is misschien een beter woord. Z'n bekendere werk heeft iets meer ballen, maar dit mag er ook zeker zijn.

1980 . Barclay James Harvest - Titles ( 1976 )
Weinig avontuurlijke opsomming van Beatles-hits in een wat stoffig jaren '70-jasje. Erg lusteloos gezongen vooral.

1979 . Split Enz - I hope I never ( 1981 )
Ah, deze komen we in de laatste week van het jaar nog tegen in het 1980-topic! Nu alvast dus mijn waardering voor dit prachtige nummer. Een hemelse, gelaagde compositie, uitstekend gezongen door Tim Finn, waarin je je in een donker sprookjesbos waant. Dit nummer toont aan wat je zoal met een gevoelige ballad kunt doen als je er werk van maakt .
Cijfer: 9,5.

1978 . China Crisis - Wishful thinking ( 1984 )
Inventief gebrachte soft-pop met een ruimtelijke productie. Voor China Crisis heb ik eigenlijk wel een zwak. Ze kwamen altijd met singles die net iets meer boden dan de gemiddelde popmuziek uit die tijd. Deze single is ook raak en deed geloof ik ook het meeste in de charts.

1977 . Jamie Cullum - All at sea ( 2004 )
Jamie Cullum heeft iets erg geforceerds en dat hoor ik hier ook weer: Koffietafeljazz waar je hip en interessant mee kunt doen.

1976 . Buckshot Lefonque - Another day ( 1997 )
Buckshot Lefonque opereert in hetzelfde genre, maar begrijpt dat er meer nodig is voor goede jazz-muziek dan een toonladdertergende voordracht. Dit klinkt geloofwaardig, gevoelig en ritmisch lekker. De sax-solo is een hoogtepunt.

1975 . Fleetwood Mac - Man of the world ( 1969 )
Man Of The World is Peter Green anno 1969 in een notendop. Duidelijk het relaas van een verwarde man die zowat alles heeft maar zich doodongelukkig voelt. We weten inmiddels hoe het kort hierna met de man gegaan is. De muziek vult het op een natuurlijke wijze aan: Die gitaarakkoorden komen ongetwijfeld uit het hart.
Cijfer: 10

1974 . Albert Hammond - It never rains in southern California ( 1972 )
Leuk singsong-liedje met een vetgedrukt 70's-stempel. Voor bij de open haard.

1973 . Kayak - Mammoth ( 1973 )
Geniaal schijt-aan-iedereen-liedje dat me enigszins aan Gentle Giant doet denken. Toen kwam er nog kwaliteit uit Holland!

1972 . Natasha Bedingfield - Unwritten ( 2005 )
Aanstellerig Sky Radio-gezeik . Snel door...
Cijfer: 2,5

1971 . Dolly Parton - You are ( 1983 )
Lopende-bandwerk voor Dolly, zoiets, die er een carrière van heeft gebouwd. Ik trek het niet.

Ik doe er 30 per dag. Lijkt me wel genoeg, al ben ik dan niet op tijd klaar.

1920 . Danny de Munk - Ik voel me zo verdomd alleen ( 1984 )
Wel passend bij de film maar als los daarvan heb dit altijd een draak van een nummer gevonden, het komt mij vooral te theatraal over.

1919 . Wham - Wake me up before you go go ( 1984 )
Door velen als fout bestempeld maar ik vind het een vlotte en vrolijke single met Motown-invloeden op slimme wijze in verwerkt, George Michael vind ik bovendien een prima zanger.

1918 . Eagles - How long ( 2007 )
Uit hun wisselvallige come-back-album, dat nummer schreven ze reeds in 1973. Dit nummer klinkt even enthousiast als nostalgisch met als vanouds prima stemmen- en gitaarwerk.

1917 . Communards & Sarah Jane Morris - Don't leave me this way ( 1986 )
Oorspronkelijk een soulnummer van Harold Melvin & The Blue Notes, Communards hebben daar een fuif-versie van gemaakt. Artistiek stelt dat niet veel voor maar ik vind het wel vermakelijk.

1916 . Bee Gees - I've gotta get a message to you ( 1968 )
Bee Gees zijn wat mij betreft uitstekende vocalisten en weten veel sfeer en emotie te leggen in deze licht symfonisch getinte popsong.

1915 . Julie Covington - Don't cry for me Argentina ( 1977 )
Niet iets waarvan je van mij zou denken dat ik het goed vind maar ik vind het prachtig. De beste vertolking van het nummer, zeer mooi gezongen met perfecte frasering en sfeervolle begeleiding.

1914 . Ray Charles - I can't stop loving you ( 1962 )
Zijn grootste hit maar niet zijn beste, vind ik te zoet voor zijn doen. De prachtige zang en dito achtergrondkoor tillen het nummer wel de hoogte in.

1913 . Gavin deGraw - Chariot ( 2006 )
Degelijke song, licht jazzy getint met mooie piano maar echt raken doet het mij niet en daar heeft zijn zang ook wat mee te maken die mij geforceerd overkomt.

1912 . Jack Johnson - Upside down ( 2006 )
Een nummer dat rustig voortkabbelt, weliswaar vakkundig geproduceerd maar het klinkt mij te vlak en mist emotie of sfeer.

1911 . Zucchero Fornaciari - Baila (sexy thing) ( 2001 )
Dit doet mij ook niet erg veel, niet onaardig en degelijk gezongen maar ik vind het wat te overgeproduceerd en de melodie spreekt mij ook niet genoeg aan.
Cijfer: 5

1970 . Sade - The sweetest taboo ( 1985 )
Zwoele, jazzy popsong met een interessant ritme. De pianobegeleiding zorgt voor kleur, het arrangement is speels en kent variatie.

1969 . Rolling Stones - Tumbling dice ( 1972 )
Verdomde lastig om dit nummer buiten Exile On Main St. te moeten beschouwen, maar het is niet anders. Het is namelijk een stukje van de puzzel, een onderdeel van het sublieme geheel. Buiten het album kan ik dus niet goed bepalen hoe het op eigen benen staat. Maar laten we het er gewoon bij houden dat het een heerlijk, puur rocknummer betreft, in welke configuratie ook, en dat kan wat mij betreft niemand betwisten.
Cijfer: 10

1968 . Jackson 5 - I want you back ( 1970 )
Hier begon het allemaal voor Michael. Eigenlijk veel te vroeg nog, dat zouden we later gaan merken. Maar talentvol was hij al zeker wel. Een leuk, vrolijk liedje barstensvol talent en stijl.

1967 . Bob Seger & the Silver Bullet Band - Still the same ( 1978 )
Bob Seger was een van die songsmids die altijd met een constante kwaliteit voor de dag kwam. Still The Same wordt gedragen door een heerlijke pianobegeleiding en passionele vocalen.

1966 . Sailor - Sailor ( 1975 )
Sailor zit wat mij betreft wat op het randje van goede smaak. Jolig klinkt allemaal best en het heeft een onweerstaanbare herkenbaarheidsfactor, maar in een zelfde mate vind ik het dan weer te lullig voor woorden. Tussen wal en schip, dus! (lachje hier).

1965 . Beach Boys - Then I kissed her ( 1967 )
Eigenlijk een oer-commercieel nummer voor ze in 1967, het jaar van Smile. Kwalitatief is het dan ook net iets minder interessant dan het overige gebodene van ze uit die tijd.

1964 . Beatles - She loves you ( 1963 )
Spontaan, energiek nummer waarmee een band met een hele gekke naam de wereld begon te veroveren. Het geniepige van dit nummer is ook dat niemand een weet had met wat voor muziek ze 3 jaar later mee voor de dag zouden komen.

1963 . Genesis - Invisible touch ( 1986 )
Niet bepaald hun sterkste troef, maar toch vind ik dit tot de betere popmuziek horen als je het vergelijkt met andere nummers uit die tijd. Een beetje lichtgewicht, maar toch vind ik het allemaal kloppen. Grappige clip ook wel, trouwens.

1962 . Jerry Lee Lewis - Great balls of fire ( 1957 )
De persoon Jerry Lee Lewis, daar blijf ik het liefste een heel eind bij uit de buurt, maar met de muziek zit het best goed. Dat geram op die piano en de speelsheid zijn inderdaad de pluspunten van dit oude rockertje. Een groots zanger is het dan weer niet met z'n wat schelle geschreeuw. Al met al kom ik op een net cijfer.

1961 . George Michael - Freedom ( 1990 )
Freedom geldt bij mij wellicht als George Michael's beste nummer met een ijzersterke, subtiele opbouw in het arrangement en dat vind ik een pluim waard als je alleen je stem, een piano en enige percussie gebruikt.

mahone
1970-Sade-The sweetest taboo-1985
Met Sade heb ik niks veel te gladde nachtclub muziek

1969-Rolling Stones-Tumbling dice-1972
Briljant nummer lekker vuil rock nummer en die background vocals stuwen het nummer lekker voort

1968-Jackson 5-I want you back-1970
Vreselijk vooral dat stemmetje van Michael Jackson ik weet niet wat er erger is een jochie van 11 die over een volwassen onderwerp zingt of een stel wijven van middelbare leeftijd (K3) die kinderliedjes zingen het klinkt in beide gevallen afschuwelijk

1967-Bob Seger & the Silver Bullet Band-Still the same-1978
Weer zo'n Southern rocker en natturlijk met de onmisbare piano,achtergrondkoortje.Vreselijk

1966-Sailor-Sailor-1975
Vreselijk vooral dat dum dum koortje

1965-Beach Boys-Then I kissed her -1967
Leuk vrolijk liedje

1964-Beatles-She loves you-1963
Met The Beatles heb ik niks en deze is een van de ergste die ze ooit gemaakt hebben

1963-Genesis-Invisible touch-1986
Beetje vlak nummer voor Genesis begrippen mijn zus had de LP daar stond een instrumentaal nummer op dat ik heel mooi vond (Domino?) dat een band zowel rotzooi als dit als zo'n mooi nummer op eèn album kon zetten

1962-Jerry Lee Lewis-Great balls of fire-1957
Leuk nummer dat 54 jaar later nog net zo energiek klinkt als toen.Fuck Coldplay! Geef mij dit maar!

1961-George Michael-Freedom-1990
Weer eèn van mijn guilty pleasure nummers.Lekkere meezinger maar als iemand me erop aanspreekt ontken ik alles

George Michael - Freedom een guilty pleasure? Waarom dat?

mahone
Arrie schreef:
George Michael - Freedom een guilty pleasure? Waarom dat?

Da's voor mij muziek die afwijkt van mijn normale smaak

1910 . ABBA - Honey honey ( 1974 )
Uit hun beginperiode, niet hun beste single maar wel een erg charmant en catchy popliedje dat mij een glimlach tevoorschijn tovert.

1909 . Astrid Nijgh - Ik doe wat ik doe ( 1973 )
Ook dit is een beetje jeugdsentiment en na al die jaren vind ik dat nog steeds een prima Nederlandstalig nummer met erg leuke tekst.

1908 . INXS - Suicide blonde ( 1990 )
Hun grootste hit waarvan de titel later toepasselijk zou worden. Ik vind het tevens één van hun beste, erg swingend waarbij je onmogelijk kunt blijven stilstaan met geniale combinatie van gitaarriffs en blazers.

1907 . Wiz Stars - A brand new day ( 1978 )
Uit de film The Wizz waar Diana Ross en Michael Jackson medewerking verlenen. Uiteindelijk vind het kitschgehalte te hoog om een favoriet van mij te zijn.

1906 . Genesis - Hold on my heart ( 1992 )
Typische Collins-ballade dat een beetje spanningsloos voortkabbelt maar de prima zang van Phil Collins en de arrangementen doen mij toch een voldoende toekennen.

1905 . Gino Vannelli - Powerful people ( 1974 )
Zijn hits scoorde hij in de jaren '80 maar dit is totaal anders: symfonisch getint, een tikkeltje jazzy ook, eigenlijk typisch jaren '70.

1904 . R. Kelly - I believe I can fly ( 1997 )
Pfff ... R. Kelly heeft beslist een mooie stem en kan degelijk sterke songs schrijven maar dit vind ik te gelikt en vrij saai, een probleem dat ik met vele R&B-hits heb.

1903 . Koot & Bie - Zoek jezelf ( 1975 )
Koot & Bie (Simplistisch Verbond) herinner ik mij nog goed, dit nummer heb ik tijden niet meer gehoord. Zowaar een serieus maar toch mooi liedje.

1902 . Sting - If you love somebody (set them free) ( 1985 )
Afkomstig uit zijn solo-debuut en zijn eerste solo-hit. Vind ik nauwelijks onder doen voor zijn Police-werk, bevat jazz-invloeden vanwege de sax, gecombineerd met gospelkoor.

1901 . Supertramp - Rudy ( 1974 )
Met Supertramp zijn wij in de progrock van de jaren '70 beland. Sterke en afwisselde compositie zonder al te veel bombast maar wel met schitterend pianospel.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:43 uur

geplaatst: vandaag om 16:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.