MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De Radio 2 Top 2000 besproken

zoeken in:
Casartelli (moderator)
LucM schreef:
1238 . Eros Ramazzotti & Tina Turner - Cose della vita ( 1998 )
Dit werd 5 jaar geleden een grote hit en werd heruitgebracht met Tina Turner. Die twee stemmen vind ik - hoe goed ook - niet goed bij elkaar passen, het origineel vind ik wat beter.
Cijfer: 6

Dat is toch wel het understatement van de dag... en eventueel van nog wel wat meer ook.

Casartelli schreef:
(quote)

Dat is toch wel het understatement van de dag... en eventueel van nog wel wat meer ook.

Gelukkig paste haar stem wel bij die van David Bowie

Casartelli (moderator)

1230 . Pointer Sisters - Fire ( 1979 )
Geschreven door Bruce Springsteen waarmee Pointer Sisters hun grootste hit scoorden. Uiteindelijk vind ik het nummer beter passen bij de stemmen van Pointer Sisters.
Cijfer: 8,5

1229 . Paul McCartney & Frog Chorus - We all stand together ( 1985 )
Een kinderliedje van Sir Paul, past goed bij een tekenfilm maar minder als losse single. Tenslotte vind ik het wel leuk gebracht en het heeft een aangename (kerst)sfeer.
Cijfer: 7

1228 . Jon Allen - In your light ( 2009 )
Dit nummer kende ik niet, ik vind zijn stem wat lijken op Rod Stewart. Mooie zang, degelijke popsong hoewel niet echt opzienbarend.
Cijfer: 7,5

1227 . Stealers Wheel - Late again ( 1973 )
De vroegere band van Gerry Rafferty, Beatlesachtige pop vanwege de zang, ook een tikkeltje folky waarbij de blazers het nummer fijn inkleuren.

1226 . Sandy Coast - The eyes of Jenny ( 1981 )
De come-backhit van Sandy Coast, klinkt gestroomlijnder dan hun vroeger werk. Het refrein blijft wel hangen maar globaal vind het wat te doorsnee.
Cijfer: 6,5

1225 . Vaya Con Dios - What's a woman ( 1990 )
Dit vind ik een schoolvoorbeeld van hoe een ballad moet klinken. Melancholiek en emotioneel, prachtig ingekleurd met orgel en blazers en Dani Klein is één van de beste zangeressen in de Benelux.
Cijfer: 10

1224 . Jack Johnson - Sitting, waiting, wishing ( 2005 )
Akoestische singer-songwriterspop, klinkt relaxt maar het mist karakter en dat komt door de zang die ik vrij vervelend vind, het nummer beklijft ook niet echt.
Cijfer: 5,5

1223 . Paul Simon - 50 Ways to leave your lover ( 1976 )
Zijn stem is wel dadelijk te herkennen en weet mij meestal te boeien. Lichtvoetig nummer met aangename roffelende drums.
Cijfer: 8

1222 . Guus Meeuwis - Armen open ( 2011 )
Met Guus Meeuwis heb ik anders niet zo veel maar dit vind ik een vlot en aardig nummer waarin hij beter tot zijn recht komt en die folky gitaar vind ik een leuke toevoeging. Wel is het nummer wat te glad.

1221 . Neil Diamond - Love on the rocks ( 1980 )
Neil Diamond heeft ook een aparte warme stem en zijn vakmanschap is hier ook duidelijk te horen, al reken ik niet tot zijn beste nummers.

2MY
LucM schreef:

1222 . Guus Meeuwis - Armen open ( 2011 )
Met Guus Meeuwis heb ik anders niet zo veel maar dit vind ik een vlot en aardig nummer waarin hij beter tot zijn recht komt en die folky gitaar vind ik een leuke toevoeging. Wel is het nummer wat te glad.

...klinkt een beetje Samson & Gert...

mahone
1510-Santana-Oye como va-1971
Saai nummer met weinig opbouw en spanning.
Cijfer:3

1509-Phil Collins & Philip Bailey-Easy lover-1985
Vreselijk jaren 80 nummer.De zang van Bailey is verschrikkelijk en verder is het qua tekst en muziek natuurlijk een niemanddalletje.
Cijfer:1

1508-Bruce Springsteen-War (live versie) -1980
Prachtig nummer en Springsteen live is eigenlijk altijd goed.
Cijfer:8

1507-Milow -Ayo technology-2008
Geen onaardig nummer al duurt het me iets te lang.
Cijfer:6

1506-Bee Gees-How can you mend a broken heart-1971
Aalgladde ballad.Zang gaat nog wel maar de muziek is me te glad.
Cijfer:5

1505-Jamiroquai-Deeper underground-1998
De zang vind ik wel aardig maar verder doet dit me niet zoveel.

1504-Plain White T's-Hey there delilah-2007
Saai eentonig nummer van een band die duidelijk naar The Wallflowers heeft geluisterd alleen is het kopiëren van hun stijl niet echt helemaal gelukt.
Cijfer:4

1503-Prince & The Revolution-Let's go crazy-1985
Klinkt een beetje over enthousast op zich best leuk maar dat geschreeuw hoeft voor mij niet.

1502-Madonna-La isla bonita-1987
Leuk nummer uit de tijd dat elke nieuwe single van Madonna nog iets was om naar uit te kijken.De muziek,zang en tekst zijn natuurlijk niet zo heel bijzonder maar jeugdsentiment is ook wat waard.
Cijfer:7

1501-Steve Winwood-While you see a chance-1981
De zang is aardig en zelfs de wat gladde muzikale omlijsting is niet eens echt storend.Maar mijn voorkeur blijft uitgaan naar Steve Winwood ten tijde van The Spencer David Group.
Cijfer:6

1220 . Anouk - Woman ( 2009 )
Met de zang van Anouk is er niet aan de hand en zij zingt met passie en ballen, wel haar Engelse uitspraak kan verbeterd worden. Het nummer zelf vind ik iets te clichématig maar nog behoorlijk.

1219 . Simon & Garfunkel - Homeward bound ( 1966 )
Die stemmen van Simon & Garfunkel zijn een lust voor het oor, daarnaast vind ik het een erg pakkend folkrocknummer, één van hun beste.
Cijfer: 9,5

1218 . Deep Purple - Woman from Tokyo ( 1973 )
In die periode was Deep Purple op hun best. Schitterend opgebouwd nummer, vooral de combinatie van gitaar en piano met dat rustig psychedelisch stukje waarna het weer losbarst.
Cijfer: 9

1217 . Foreigner - Cold as ice ( 1977 )
De titel is nu wel erg toepasselijk. Hun eerste hit en die vind ik nog steeds één van hun beste, prima gezongen en niet zo glad als hun latere werk.

1216 . George Michael - A different corner ( 1986 )
Wat mij betreft zijn beste nummer. Erg gevoelige ballade, met veel passie gezongen en sobere maar sublieme begeleiding zonder al te veel poespas, zo moet een ballad klinken.

1215 . Doors - Waiting for the sun ( 1971 )
Eén van de laatste nummers met Jim Morrison. Duister, bluesy en bezwerend, eigenlijk typisch Doors maar toch weer een tikkeltje anders dan hun ander werk.

1214 . Eagles - Peaceful easy feelin' ( 1972 )
Relaxte en zonnige countryrock, je zou je zo in de prairie of woestijnen van Texas wanen. Misschien een tikkeltje gezapig maar die samenzang vind ik klasse.

1213 . Amazing Stroopwafels - Ik ga naar Frankrijk ( 1984 )
Dit is een vrolijk accordeon-kermisdeuntje maar klinkt gelukkig niet te melig. Het komt mij spontaan en speels over als stelt het natuurlijk niet veel voor.

1212 . Kid Rock - All summer long ( 2008 )
Een samensmelting van samensmelting van Werewolves of London van Warren Zevon en Sweet Home Alabama van Lynyrd Skynyrd. Vond ik in eerste instantie wel leuk maar ik vind het tenslotte goedkoop en te gemakkelijk scoren.
Cijfer: 4,5

1211 . Brian May - Too much love will kill you ( 1992 )
Een matige en wat banale powerballad en Brian May is niet zo'n geweldige zanger. De versie van Queen vind ik een stuk beter uitgevoerd.
Cijfer: 4

1210 . Snowy White - Bird of paradise ( 1984 )
Toepasselijke groepsnaam voor het weer van nu ... het nummer heeft ook een winterse sfeer, klinkt wat troosteloos en doet mij ook denken aan Dire Straits. Nooit meer van hen gehoord maar wel een evergreen.

1209 . Katy Perry - Hot 'n cold ( 2008 )
Ik heb weinig met Katy Perry, klinkt mij te gemaakt maar dit nummer kan voor mij nog net al was het vanwege de vrolijkheid.

1208 . Kaiser Chiefs - Ruby ( 2007 )
Dan liever deze britpophit ... weliswaar een tikkeltje glad maar erg aanstekelijk met meezingrefrein die staat als een huis.

1207 . Chris Isaak - Blue hotel ( 1987 )
De Roy Orbison van de jaren '80-'90 ... prachtige emotionele stem heeft hij gekoppeld aan de Shadows-achtige gitaargeluid en prima song.

1206 . ABBA - S.O.S. ( 1975 )
Van perfecte popsong gesproken, dit heeft alles te bieden: weemoedige strofes gekoppeld aan een meezingrefrein, sublieme arrangementen en gloedvolle vocalen ... dit hoort beslist ook in de MuMe top-2000 thuis!

1205 . Nick & Simon - Hoe lang ( 2008 )
De Nederlandstalige variant van de palingpop ligt mij niet zo, het klinkt mij te glad en ook een tikkeltje melig al vind ik dit nummer van dit duo nog enigszins meevallen.

1204 . Keane - Bend & Break ( 2005 )
Hun debuut vond ik goed te doen net als dit nummer dat er vandaan komt. Een beetje schatplichtig aan Radiohead en Coldplay maar toch vrij eigen en sober met enkel piano en drums.

1203 . Band Aid - Do they know it's Christmas ( 1984 )
Wat mij betreft de ultieme kersthit : de kerstsfeer zit er volop in, de juiste zangers zijn ervoor gekozen, machtig drumwerk van Phil Collins, erg meezingbaar en met een boodschap.

1202 . Toontje Lager - Stiekem gedanst ( 1983 )
Met Toontje Lager heb ik minder dan die andere Nederpopgroepen als Doe Maar en Frank Boeien Groep en dat heeft met de zang te maken. Toch wel een aardig nummer, zeker het gitaarwerk.

1201 . Michael Jackson - Stranger in Moscow ( 1996 )
Eén van de betere songs uit History, prima gezongen, klinkt niet zo zoet en een tikkeltje rauw. Het heeft ook een duistere sfeer en daar hou ik wel van.

Top-10 nrs. 1201-1300:

1. ABBA - S.O.S. ( 1975 )
2. Buffalo Springfield - Expecting to fly ( 1968 )
3. Vaya Con Dios - What's a woman ( 1990 )
4. David Bowie - Sound and vision ( 1977 )
5. Zombies - Time of the season ( 1969 )
6. Jefferson Airplane - Somebody to love ( 1970 )
7. George Michael - A different corner ( 1986 )
8. Simon & Garfunkel - Homeward bound ( 1966 )
9. Traveling Wilburys - Handle with care ( 1988 )
10. Band Aid - Do they know it's Christmas ( 1984 )

Bottom-5:

1. Alderliefste & Paul de Leeuw - Een mooi verhaal ( 2006 )
2. Brian May - Too much love will kill you ( 1992 )
3. Kid Rock - All summer long ( 2008 )
4. André Hazes - Een beetje verliefd ( 1981 )
5. Jack Johnson - Sitting, waiting, wishing ( 2005 )

Deze lichting viel goed mee, het gemiddelde bedraagt nu 7,47.

LucM schreef:

1205 . Nick & Simon - Hoe lang ( 2008 )
De Nederlandstalige variant van de palingpop ligt mij niet zo.

Is er ook een anderstalige versie van de Palingpop

Ja, The Cats worden beschouwd als de vaandeldragers van de palingpop.

Wat te denken van BZN!

We gaan het toch wel weer even over muziek hebben, toch?

1200 . Ruth Jacott - Leun op mij ( 1999 )
Ik heb niet zoveel van Ruth Jacott beluisterd. Degelijk nummer en goed gezongen maar een nummer dat eeuwig zal boeien of bijblijven? Dat nu ook weer niet.

1199 . Alicia Keys - Fallin' ( 2001 )
R&B vind ik doorgaans een saaie bedoening met zijn gelikte productie en vierkante beats maar dit vind ik één van de betere nummers in dit genre vanwege de soulvolle zang en pianobegeleiding.

1198 . Extreme - More than words ( 1991 )
Extreme is een hardrockband maar dit akoestisch buitenbeentje is hun bekendste nummer. Erg mooi met prachtige samenzang.

1197 . Beatles - I saw her standing there ( 1963 )
Uit hun beginperiode toen ze nog rauw en vitaal klonken. Al zouden ze later nog beter worden, dit is een erg swingend en aanstekelijk nummer.

1196 . Trammps - Shout ( 1975 )
Van deze evergreen zijn er vele versies, die van The Trammps vind ik alleszins erg geslaagd, het enthousiasme spat er gewoon vanaf.

1195 . Stealers Wheel - Stuck in the middle with you ( 1973 )
Met een beetje goede wil kan ik dit folkrock noemen, ik hoor ook Beatles-invloeden. Tijdloze popsong met heel leuk ritme en gitaarwerk.

1194 . Billie Holiday - Summertime ( 1936 )
Een heel grote in de jazz-wereld met een overbekend nummer dat vaak is uitgevoerd ... haar versie vind ik één van de meest geslaagde.

1193 . Train - Hey soul sister ( 2010 )
Je kon de radio niet opzetten of dit nummer kreeg je te horen dat het je oren uitkwam. Luchtig en aardig nummer zonder meer dat in je hoofd blijft hangen, ik ben er niet echt wild van maar een hekel heb ik er ook niet aan.

1192 . Shirley Bassey - This is my life ( 1979 )
Dat was aanvankelijk een easy listening song waarvan ze een disco-versie opnam (kwestie van met de tijd mee te gaan). Ook dit reken ik tot de categorie aardig, Shirley Bassey is een fantastische zangeres maar ik hou niet zo erg van haar timbre.

1191 . Monkees - I'm a believer ( 1966 )
Zowat de eerste prefabband in de popgeschiedenis, bedoeld als Beatles-parodie en meer bekend om hun TV-serie maar hun singles zijn onweerstaanbaar leuk. Dit vind ik hun beste nummer natuurlijk dankzij Neil Diamond die wel meer hits voor anderen schreef.

Luc schreef:

1193 . Train - Hey soul sister ( 2010 )
Je kon de radio niet opzetten of dit nummer kreeg je te horen dat het je oren uitkwam. Luchtig en aardig nummer zonder meer dat in je hoofd blijft hangen, ik ben er niet echt wild van maar een hekel heb ik er ook niet aan.

Vreemd verschijnsel, dat Train.
Drops Of Jupiter van een jaar of 10 terug vind ik nog steeds een heel aardig nummer, met gevoel gebracht. Komen ze na lichtjaren terug met Hey Soul Sister en ik vind ze nu alleen maar per strekkende meter vreselijker worden.

LucM schreef:

1206 . ABBA - S.O.S. ( 1975 )
Van perfecte popsong gesproken, dit heeft alles te bieden: weemoedige strofes gekoppeld aan een meezingrefrein, sublieme arrangementen en gloedvolle vocalen ... dit hoort beslist ook in de MuMe top-2000 thuis!

Mijn steun heb je!

1190 . Karin Bloemen - Zuid-afrika ( 1991 )
Dit kende ik niet, het is in Afrikaans gezongen en vind ik niet slecht klinken. Maar het komt mij ook wat te theatraal over.

1189 . Nina Hagen - Unbeschreiblich weiblich ( 1979 )
Lange tijd niet meer gehoord maar een klassieker in de Duitse punk/new wave vanwege haar unieke voordracht. De baslijn vind ik ook geslaagd.

1188 . Soft Cell - Tainted love ( 1981 )
Daarvan had ik destijds de maxi-versie. Ik wist pas later dat dit een cover was maar dat doet niets af van het feit dat het een klassieker is in de synthipop met sterk ritme, dit blijft overeind staan.

1187 . René Klijn - Mister blue ( 1993 )
Deze man stierf aan Aids toen deze single werd uitgebracht en heeft hierdoor een emotionele lading. Niet dat ik dit een geweldig nummer vind maar zijn stem en die sax maken het nummer toch de moeite waard.

1186 . Santa Esmeralda - Don't let me be misunderstood ( 1977 )
De versie van Animals (en ook dat bleek niet het origineel te zijn) leerde later kennen, die van Santa Esmeralda met Spaanse gitaar en ritme vind ik ook prima uitgevoerd.

1185 . Gladys Knight & the Pips - Midnight train to Georgia ( 1973 )
Prima soul met gospelelementen, degelijk uitgevoerd met vooral uitstekende vocalen, dit kan voor mij altijd.

1184 . Monty Python - Always look on the bright side of life ( 1981 )
Een grappig en vrolijk nummer met een erg meezingbaar refrein die niet uit je hoofd te krijgen is, zeker dat fluit-stukje vind ik erg leuk.

1183 . Michael Jackson - The way you make me feel ( 1987 )
Een midtempo-nummer uit zijn album Bad. Niet zijn beste - het klinkt mij wat te mechanisch - maar de zang en baslijn vind ik wel prima.

1182 . Mavericks - Dance the night away ( 1998 )
Bij een sombere dag moet je dit draaien, je wordt er op slag vrolijk van. Geweldig nummer, zonnig en swingend - country meets latin - met heerlijke blazers en uitstekende zang die mij aan Roy Orbison doet denken.

1181 . Alquin - Wheelchair groupie ( 1975 )
De band en dit nummer waren mij nauwelijks bekend. Dit is duidelijk progrockgetint en bevalt mij goed. Misschien wat te weinig eigenheid maar wel degelijk met afwisseling en melodisch zit het ook goed.

1180 . Marianne Rosenberg - Ich bin wie du ( 1976 )
Een Duitse schlager maar deze klinkt frisser en kleurrijker dan de gemiddelde schlager. Vandaar dat dit voor mij wel kan.

1179 . Jeff Wayne & Justin Hayward - Forever autumn ( 1978 )
Dit klinkt als Moody Blues en dat heeft natuurlijk met de zang te maken. Dit nummer heeft inderdaad een melancholieke herfstsfeer, de arrangementen vind ik ook subliem.

1178 . Pink Floyd - Arnold Layne ( 1971 )
Hun eerste hitsingle, toen nog met Syd Barrett. Psychedelica op zijn best, die mysterieuze sfeer en orgel zijn geweldig.

1177 . Michael Jackson - Will you be there ( 1993 )
Diende ook als soundtrack voor de film Free Willy. Sterk gospelgetint nummer met aparte percussie maar ook wat te uitgesponnen.

1176 . Charles Aznavour - La mama ( 1964 )
Eén van de beste Franse chansonniers. Melodisch, instrumentaal en tekstueel vind ik prachtig en het is met veel passie gezongen.

1175 . Ronan Keating - When you say nothing at all ( 1999 )
Een behoorlijke zanger is Ronan Keating zeker wel maar het nummer is mij te honingzoet en te doorsnee.

1174 . PHD - I won't let you down ( 1981 )
Eén gigantische hit en dan nooit meer van gehoord. Dit nummer blijft overeind, duidelijk in de tijdgeest gebracht maar tevens van tijdloze klasse en sfeervol, doet mij denken aan een koude besneeuwde winterdag.

1173 . Carpenters - (They long to be) Close to you ( 1970 )
Wellicht door velen te soft bevonden maar het is tegelijk ook smaakvol en vakkundig gebracht en Karen Carpenter heeft een unieke en warme stem.

1172 . Jeff Wayne & Justin Hayward - The eve of the war ( 1978 )
Het is de albumversie die ik gekozen heb, het is uitgesponnen symforocknummer dat weliswaar knap is uitgevoerd maar ook wat kitscherig, komt beter tot zijn recht als soundtrack waar het ook voor bedoeld is.

1171 . Adamo - Inch allah ( 1967 )
Eindeloos mooie chanson, schitterende melodie en tekst (over de explosieve situatie in het Midden-Oosten destijds), met veel gevoel gezongen en sublieme begeleiding.

1170 . Maroon 5 - This love ( 2004 )
Deze hit van Maroon 5 vind ik best te doen, niet erg speciaal maar wel pakkend popdeuntje met leuk ritme. Nadien werd het heel wat minder.

1169 . Killing Joke - Love like blood ( 1985 )
Typisch jaren '80-postpunk en het nummer waarmee ze bekend werden. Klinkt wat broeierig, ritmisch vind ik het zeer sterk met gepaste donkere metaalachtige gitaarriffs.

1168 . Simply Red - Home ( 2003 )
Uit het latere werk, gladde en lichtvoetige popsoul waarbij de zang van Mick Hucknall een grote troef is. Degelijk nummer maar niet opzienbarend.

1167 . Simon & Garfunkel - Cecilia ( 1970 )
Een vrij simpel maar vrolijk nummer met meezingrefrein. Reken ik niet tot hun beste maar de zang en het ritme en zeker de percussie tillen het nummer de hoogte in.

1166 . Beatles - Eight days a week ( 1965 )
Beresterk intro, vocaal en ritmisch vind ik het ook sterk en het nummer is ook aanstekelijk en charmant zoals de meeste Beatles-songs.

1165 . Michael Jackson - Don't stop 'til you get enough ( 1979 )
Klassenummer van Michael Jackson (toen nog zwart) uit zijn album Off the Wall, vooral ritmisch en vocaal staat het als een huis met rijke instrumentatie.

1164 . Jean Michel Jarre - Oxygene IV ( 1977 )
In die periode brak de elektronische muziek massaal door en Jean Michel Jarre droeg daar ook een steentje bij. Prachtige klanktapijten, destijds experimenteel maar ook toegankelijk en nu ook tijdloos.

1163 . Stevie Wonder - As ( 1976 )
Toen zat Stevie Wonder op zijn hoogtepunt, je hoort hier soul, jazz, funk en gospel. Geweldige baslijn, keyboard-klanken en de combinatie van Stevie Wonder met het achtergrondkoor.

1162 . Ilse DeLange - Beautiful distraction ( 2010 )
Vakkundige countryballad waar Ilse DeLange een ietsje rauwer zingt. De gitaar maakt daar wel iets moois van al weet het nummer mij niet echt te raken.

1161 . Nina Simone - My baby just cares for me ( 1987 )
Dit komt uit de jaren '50 maar werd toen terecht herontdekt, prachtig jazzy nummer - vooral dat pianostuk in het midden - met wat soul van klassezangeres.

1160 . Golden Earrings - Sound of the screaming day ( 1967 )
Dit klinkt nog Beatles-achtig maar met Barry Hay kreeg Golden Earrings (toen nog met een 's') wat meer een eigen sound en dat resulteert in deze prima popsong met vrij eigenzinnige arrangementen. Ook melodisch zit het prima in elkaar.

1159 . Tom Jones - Green green grass of home ( 1966 )
Tom Jones beschikt over een krachtige stem en klinkt gelukkig niet zo slijmerig als bv. Engelbert Humperdinck. Wellicht één van zijn mooiste nummers, onverwoestbare evergreen.

1158 . Françoise Hardy - Tous les garçons et les filles ( 1963 )
Ik heb een voorliefde voor de Franse chansons in de jaren '60, in dit genre vrij lichtvoetig maar erg mooi met aangename stem en melodie.

1157 . Paul Simon - Still crazy after all these years ( 1975 )
Prachtstem heeft deze man, ook smaakvol gearrangeerd. Het soort nummers dat mij rust brengt.

1156 . Cure - Close to me ( 1985 )
Luchtig en vrolijk hijgerig Cure-nummer waarbij de baslijn en percussie ook opvallen. Ook in dit soort poppy nummers is The Cure sterk.

1155 . Buddy Holly - Peggy Sue ( 1957 )
Uniek rock'n roll-nummer vanwege de percussie en natuurlijk de karakteristieke stem en dat rinkelend gitaartje in het midden.

1154 . Michel Sardou - Les lacs du Connemara ( 1982 )
Nog een Franse chanson maar dan één in de jaren '80 en zijn bekendste nummer. Krachtig gezongen en de melodie en (mars)ritme blijven in je hoofd hangen.

1153 . Roxette - Listen to your heart ( 1988 )
Op Amerikaanse leest geschoeide powerballad van Zweeds popduo, ik vind het tenslotte één van hun betere ballads, het heeft toch een aangename melodie en zang.

1152 . Kane - Damn those eyes ( 1999 )
Deze ballad kan mij daarentegen niet bekoren vanwege de zang van Dinand Woesthoff die mij zo gemaakt overkomt, bovendien vind ik het nummer saai en erg doorsnee.
Cijfer: 2,5

1151 . Steve Miller Band - The joker ( 1973 )
Dit is tenminste wel een prettige en vlotte melodie die blijft hangen, ook vrij inventief met name het gitaargeluid.

1150 . Frank Boeijen Groep - Zwart wit ( 1984 )
Zijn stem heb ik altijd vergeleken met Herman Van Veen maar Frank Boeijen kan eveneens mooie songs brengen, zeker tekstueel. Duidelijk in de jaren '80-tijdgeest maar het blijft toch fris en vlot klinken.

1149 . Jan Smit - Vrienden voor het leven ( 2005 )
Dit nummer van Jan Smit vind ik nog te doen vooral vanwege de tekst, al komt de meligheid om de hoek kijken en zijn zang komt mij ook wat steriel over.
Cijfer: 5

1148 . Ramses Shaffy - Shaffy cantate ( 1965 )
Een nummer zonder woorden waarin geneuried wordt. Niet onaardig maar toch vreemd dat dit nummer werd gekozen, Ramses Shaffy heeft toch veel beters op zijn palmares.

1147 . Dexy's Midnight Runners - Come on Eileen ( 1982 )
Het was hun grootste hit, erg vrolijk feestnummer waarbij de viool en het refrein onweerstaanbaar zijn.

1146 . Bread - Guitar man ( 1972 )
Softrockband die begin jaren '70 erg succesvol was. Guitar man vind ik nog steeds een weergaloos nummer dankzij de gitaarsound, nadien was ik deze band zo goed als vergeten.

1145 . Doe Maar - Smoorverliefd ( 1981 )
Doe Maar was niet alleen de succesvolste maar vind ik ook de leukste Nederpopband destijds al was het vanwege de reggae- en ska-invloeden. Vrij eenvoudig maar vrij origineel nummer met een wat meer recht voor de raapse tekst.

1144 . Police - Walking on the moon ( 1979 )
Net als Doe Maar verwerkte The Police reggae in hun sound. Een band waar ik destijds veel van hield. Eenvoudig en sober maar met geniale baslijn en percussie, muziek hoeft voor mij niet persé ingewikkeld te zijn.

1143 . Don Henley - New York minute ( 1989 )
Ik weet niet of dit de versie van Don Henley of The Eagles is, ze zullen tenslotte weinig van elkaar verschillen. Don Henley solo heb ik nauwelijks gevolgd (itt. The Eagles). Ik hoor duidelijk de vakmanschap van Don Henley maar ik mis een beetje de magie van The Eagles weleer.

1142 . Manu Chao - Me gustas tu ( 2000 )
Aanstekelijke latin dat ook wat reggae-getint is, vrij apart, klinkt zomers en ook een beetje grappig.

1141 . ABBA - Does your mother know ( 1979 )
Van Abba hield ik destijds ook veel, dit is een rocknummer en door de twee heren ingezongen. Licht disco-getint met erg aanstekelijk ritme en gitaarriff.

LucM schreef:
en zijn zang komt mij ook wat steriel over.
Is dit serieus een punt van kritiek?

Dat filmje van New York Minute is inderdaad de versie van de(!) Eagles, nl. die van Hell Freezes Over. Dit is het origineel. Hoor ook het verschil aan het einde (wel of geen applaus).

1140 . Bronski Beat - Smalltown boy ( 1984 )
Zijn falsetzang - daar hou je van of niet - is volstrekt uniek en ik hou er wel van. Typisch jaren '80-synthipop met homofiele tekst dat toen erg opviel.

1139 . Ella Fitzgerald & Louis Armstrong - Summertime ( 1957 )
Een melancholieke jazzy versie van een overbekend nummer dat vaak is uitgevoerd. Ik beschouw dit niet als de beste versie ervan maar de stemmen vind ik wel prachtig.

1138 . Bee Gees - Night fever ( 1978 )
De opvolger van Stayin' Alive, het lijkt er wat op maar is iets minder sterk. Ook hier prima falsetzang en een lekker rityme en baslijn.

1137 . Tears For Fears - Everybody wants to rule the world ( 1985 )
Dit was dan weer de opvolger van hun grote hit Shout maar vind ik er niet voor onder doen. Vakkundige en uitgekiende pop die bijft hangen, heldere productie.

1136 . Prince - 1999 ( 1982 )
Prince was destijds zowel erg succesvol als vernieuwend, erg lekker funky ritme met toevoeging van elektronica.

1135 . Alphaville - Big in Japan ( 1984 )
Wederom typisch jaren '80-pop vanwege die synths maar dit nummer blijft goed overeind vooral door de aanstekelijke melodie.

1134 . Norah Jones - Sunrise ( 2004 )
Dit kan ik klasseren onder zwoele jazzy easy listening laatavondpop maar dan van het beste soort. Heel aangename stem heeft zij en sffervolle productie.

1133 . Jewel - Foolish games ( 1997 )
Degelijke ballad, niet echt opzienbarend en haar timbre ligt mij minder maar Jewel zingt toch wel met gevoel.

1132 . Al Green - Let's stay together ( 1971 )
Wellicht beter bekend in de versie van Tina Turner maar het orgineel van Al Green vind ik iets beter. Vooral zijn soulstem die hij haast als instrument gebruikt tilt het nummer de hoogte in.

1131 . Kinks - You really got me ( 1964 )
Een schoolvoorbeeld van hoe een rocknummer moet klinken: een catchy gitaarriff, een onweerstaanbare melodie en tekst die niet uit het hoofd te slaan is en veel energie.

1130 . Patti Smith - Because the night ( 1978 )
Een nummer van Bruce Springsteen waarmee Patti Smith haar grootse hit scoorde. Tenslotte vind ik haar versie nog wat krachtiger dan die van Bruce.

1129 . Enrique Iglesias - Hero ( 2001 )
Gladde sentimentele ballad zoals er veel worden gemaakt. Wel goed voor Sky Radio maar niet voor mij.

1128 . Beatles - Across the universe ( 1970 )
Het heeft een dopesfeer, bijna vals gezongen met jengelende gitaar. maar als geheel werkt het erg goed. Sterker, ik vind het een heerlijk Beatles-nummer.

1127 . 10CC - I'm Mandy fly me ( 1976 )
Erg inventief en sfeervol nummer met tempowisselingen zonder dat het te ingewikkeld of te bombastisch klinkt. Erg knap, ook de vocalen.

1126 . Neil Diamond - Girl you'll be a woman soon ( 1971 )
Werd later gecoverd door Urge Overkill maar het origineel van Neil Diamond vind ik nog wat beter, ik hou ook van zijn stemgeluid.

1125 . Rob de Nijs - Malle Babbe ( 1975 )
Rob de Nijs heb ik altijd één van de betere Nederlandstalige zangers gevonden. Prima stem en tekst en goed opgebouwd, dit nummer overstijgt ruimschoots het niveau van de Nederlandstalige hit in de top-40 van die periode.

1124 . Beatles - Twist and shout ( 1963 )
Oorspronkelijk van Isley Brothers, Beatles brengen daar een nog vrolijkere versie van (kan het vrolijker dan dat?), klinkt erg enthousiast waarbij John Lennon de longen uit het lijft zingt. Omdat het zo plezierig klinkt ook een ...

1123 . Elvis Presley - Burning love ( 1972 )
Een latere hit van Presley dat ook door Bruce Springsteen had kunnen schrijven. Uitstekende productie met passende gospelkoor.

1122 . Roy Orbison - Oh, pretty woman ( 1964 )
Roy Orbison heeft één van de mooiste stemmen in de pophistorie en dit is een absolute kraker waarbij die gitaarriff en drums het hem helemaal doen.

1121 . Walker Brothers - The sun ain't gonna shine anymore ( 1966 )
Destijds waren het gewoon de songs die het hem deden. Dit nummer heeft een enorme (sombere) uitstraling vanwege de zang, de melodielijn en de productie. En de intro is gewoon briljant.

1120 . Rolling Stones - Start me up ( 1981 )
Een vrolijk en energiek fuifnummer van Rolling Stones, erg meezingbaar. Eén van hun beste nummers uit de jaren '80.

1119 . Tears For Fears - Sowing the seeds of love ( 1989 )
Duidelijk werd de mosterd gehaald bij I'm the Walrus van The Beatles, niet alleen het ritme maar ook de geluidstrucks. Toch wel een prima nummer maar iets te uitgesponnen.

1118 . Beatles - And I love her ( 1964 )
Nu toevallig The Beatles ter sprake komen ... Een akoestisch en charmant nummer, eenvoudig maar erg pakkend en charmant.

1117 . Goede Doel - Vriendschap ( 1983 )
De eerste helft van de jaren '80 was de topperiode van de Nederpop en Het Goede Doel droeg daar ook een steentje bij. Een wat melancholiek nummer in de tijdgeest maar met mooie tekst.

1116 . Neil Diamond - September morn' ( 1979 )
Neil Diamond komen wij hier vaak tegen. Niet zijn beste, een tikkeltje te gewoontjes en dit zou ik enkel 's avonds draaien maar ik hoor hier wel de klasse.

1115 . Supertramp - Take the long way home ( 1979 )
Vlot licht symfonisch getint nummer met piano en mondharmonica en natuurlijk de karakteristieke stem van Roger Hodson. Vooral het ritme vind ik subliem.

1114 . Bløf - Hemingway ( 2007 )
Lang niet alles van Blof vind ik goed maar dit vind ik één van hun betere nummers. Sterke melodie, leuk ritme en gitaartje.

1113 . U2 - Walk on ( 2000 )
Grijpt terug naar hun beginperiode maar iets minder rauw, vrolijker en wat meer radiovriendelijk. Ik beschouw het niet als één van de beste U2-nummers maar het mag er zeker zijn.

1112 . Norah Jones - Don't know why ( 2002 )
Norah Jones kan voor mij gerust op een late avond. Smaakvolle jazzy easy listeningpop, warm en gezellig.

1111 . Manfred Mann's Earth Band - Blinded by the light ( 1976 )
Een cover van een Bruce Springsteen-nummer en eerlijk gezegd als Bruce-fan vind ik deze versie beter. Eigenzinnige met goede wisselwerking tussen gitaar en keyboards.

1110 . Bob Seger & the Silver Bullet Band - Mainstreet ( 1977 )
Een in Nederland onderschatte zanger met prima bluesy stem en ook die gitaar vind ik heerlijk.

1109 . Albert Hammond - The Free Electric Band ( 1973 )
Een vrolijk en onverwoestbaar nummer, met passie gezongen. Typisch zo'n nummer dat ik 's morgens graag wil horen.

1108 . Cats - Rock 'n roll (I gave you the best years of my life ( 1974 )
The Cats heb ik altijd gemogen. Niet dat ik een fan ben maar het is duidelijk professioneel en met liefde voor muziek gebracht.

1107 . Rolling Stones - Miss you ( 1978 )
Een licht disco-getint nummer van The Stones waarbij ik die mondharmonica het leukste vind. Ook de baslijn vind ik geslaagd.

1106 . Beach Boys - Wouldn't it be nice ( 1966 )
Wat een heerlijke stemmen, Beach Boys maken zelfs van zulke sombere dag zoals vandaag een zonnige. Erg knappe en inventieve popsong met een aantal wendingen.

1105 . Beatles - Yellow submarine ( 1966 )
Zeker niet het beste Beatles nummer maar ik vind het wel een grappig, absurdisch nummer met geluidseffecten.

1104 . Cream - Sunshine of your love ( 1968 )
Licht psychedelisch getinte bluesrock met Eric Clapton op zijn best. Met name die riffs zijn geniaal al spreekt het nummer zelf mij wat minder aan.

1103 . ABBA - Knowing me knowing you ( 1977 )
De popsongs van Abba blijven eeuwig fris klinken, van enige sleet is hier geen sprake. Met name de vocalen en arrangementen vind ik top.

1102 . Spandau Ballet - Gold ( 1983 )
De sound van Spandau Ballet is mij te gelikt maar ze hebben toch wel behoorlijke popsongs achter hun naam zoals hier. Die saxofoon geeft het nummer wat meer kleur.

1101 . David Bowie - Ashes to ashes ( 1980 )
Met David Bowie komen wij weer één van mijn jeugdidolen tegen. Geweldige zang, melodie, tekst en arrangementen waarin hij op slimme wijze verwijst naar Space Oddity.

LucM schreef:
1120 . Rolling Stones - Start me up ( 1981 )
Een vrolijk en energiek fuifnummer van Rolling Stones, erg meezingbaar. Eén van hun beste nummers uit de jaren '80.

Blijf het toch lichtelijk geniaal vinden dat men bij Microsoft ooit dacht dat het een goed idee was om dit nummer te gebruiken in de reclamecampagne voor Windows 95. De halve wereld hoorde "You start me up I never stop!", dacht vervolgens aan het fameuze "blue screen of death" en maakte de reclame af door zelf te zingen "You make a grown man cry...".

Of wellicht was ik destijds de enige die dat deed...

ik vrees het...

Correctie:

1118 . Beatles - And I love her: moet 9 krijgen.
1193 . Train - Hey soul sister: verlaag ik naar 5,5 (is mij toch wat te simpel).

Gast
geplaatst: vandaag om 09:00 uur

geplaatst: vandaag om 09:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.