MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De Radio 2 Top 2000 besproken

zoeken in:
1320 . Robert Cray Band - Right next door (Because of me) ( 1987 )
Gedistingeerde soulblues met soepele stem en heldere melodieuze gitaarklanken. Weliswaar een tikkeltje te glad maar sterke beeldende song.
Cijfer: 8

1319 . Celine Dion - Pour que tu m'aimes encore ( 1995 )
Celine Dion vind ik beter tot haar recht komen in het Frans. Vocaal staat ze sterk maar het nummer zelf is melodisch wat eentonig.
Cijfer: 5,5

1318 . Dolly Parton - I will always love you ( 1983 )
Niet haar beste maar geef mij deze versie tegenover de verschrikkelijke cover van Whitney Houston (die helaas hoger staat), dit is gevoelig gezongen zonder overdreven pretentie.
Cijfer: 7

1317 . Cornelis Vreeswijk - Veronica ( 1972 )
Jammer genoeg nooit echt populair geweest, dit is niettemin een Nederlandstalige evergreen waarvan de eenvoud en oprechtheid het nummer sieren.

1316 . Ellen Foley - We belong to the night ( 1979 )
Ze kwam even in de schijnwerpers dankzij Meatloaf om dan in de anonimiteit te belanden. Wel heeft ze een aparte volle stem waarbij de bombastische arrangementen goed bij passen.

1315 . Santana & Rob Thomas - Smooth ( 1999 )
Santana maakte een gigantische come-back mede dankzij het gebruik van vele gastartiesten waarna die formule tot vervelens toe werd uitgemolken. De zang van Rob Thomas vind ik niet echt sterk maar in wezen is het wel een goed nummer dat in de hoogte wordt getild door het gitaarwerk van Santana.

1314 . Cure - Friday I'm in love ( 1992 )
Een vrolijke en luchtige Cure met een erg meezingbaar nummer en heerlijk gitaarwerk. Niet de allerbeste Cure maar tot hun slechtste behoort dit nummer zeker niet.

1313 . Phil Lynott - Old town ( 1982 )
De synthesizers zijn te overheersend maar voor de rest is dat wel een aardig popliedje die blijft hangen. Later gecoverd door The Corrs.
Cijfer: 6,5

1312 . Rolling Stones - Memory motel ( 1976 )
Rolling Stones-ballad uit Black and Blue, niet zo bekend maar hoeft wat mij betreft niet onder te doen voor bv. Angie. Melodisch zeer sterk, mooie en gevoelige (samen)zang, verveelt ondanks de lengte niet.
Cijfer: 8,5

1311 . De Kast - Woorden zonder woorden ( 1998 )
Die woorden hadden ze inderdaad beter achterwege gelaten, flauwe tekst en kleurloze zang en song.
Cijfer: 3

1310 . Fleetwood Mac - Everywhere ( 1988 )
De hits van Fleetwood Mac blijven fris en tijdloos klinken, dit is een goed voorbeeld van even vakkundige als hitgevoelige pop.

1309 . Slade - Merry Christmas everybody ( 1973 )
Eén van de grootste kerstkrakers ... het klinkt veel rauwer als de gemiddelde kersthit maar het feest is daarom niet minder.

1308 . Demis Roussos - My friend the wind ( 1973 )
Een fan van Demis Roussos ben ik niet maar zijn hits in de beginperiode vind ik best te pruimen. Hij heeft bovendien een goede en unieke stem en de (Griekse) arrangementen maken daar iets apart van.
Cijfer: 7,5

1307 . Paul de Leeuw - Blijf tot de zon je komt halen ( 2007 )
Dit doet mij een stuk minder, te theatraal en te bombastisch en matige zang. Ik herinner mij nog dat hij uithaalde naar de liedjes op het eurovisiesongfestival maar dit nummer zou er perfect in passen.
Cijfer: 3,5

1306 . Ekseption - Air ( 1969 )
Een nummer van Bach dat in een moderner popjasje is gestoken, klinkt fris, speels en professioneel tegelijk.

1305 . BZN - Mon amour ( 1976 )
Jammer dat ik de oorspronkelijke clip niet vind, ik moet het doen met een latere live-versie (met Carola Smit ipv. de oorspronkelijke zangeres Annie Schilder). Dit vind ik hun beste single, ik had liever dat ze in het Frans bleven zingen.

1304 . Lionel Richie & Trijntje Oosterhuis - Face in the crowd ( 2008 )
Lionel Richie heeft in het verleden wel aardige dingen gebracht, dit is een saai en kleurloos nummer. Ook Trijntje Oosterhuis kan het nummer niet redden.
Cijfer: 3

1303 . Bruce Springsteen - Hungry heart ( 1980 )
De Boss kan ik zelden op een slecht nummer betrappen en dit klinkt erg lekker: de warme en passionele zang, melodie, achtergrondkoortjes, arrangementen (zoals die orgel) waar E-Street Band verantwoordelijk voor is.
Cijfer: 9

1302 . Donna Summer - I feel love ( 1977 )
Geweldig nummer, combinatie van de queen of disco met de vernieuwende ritmebox van Giorgio Moroder, pionier en zelden overtroffen in dit genre.
Cijfer: 9,5

1301 . Procol Harum - Grand hotel ( 1973 )
Procol Harum is natuurlijk bekend van Whiter Shade of Pale maar ze hadden veel meer op hun conto zoals dit hier. Bombastisch met symfonie-orkest, dat wel maar ook sfeervol en

Top-10 nrs. 1301-1400:

1. Byrds - Eight miles high ( 1966 )
2. Rolling Stones - The last time ( 1965 )
3. Roxy Music - If there's something ( 1972 )
4. Beach Boys - I can hear music ( 1969 )
5. Herman's Hermits - No milk today ( 1966 )
6. Donna Summer - I feel love ( 1977 )
7. Randy Newman - Birmingham ( 1974 )
8. Kylie Minogue & Nick Cave - Where the wild roses grow ( 2002 )
9. Mud - Dynamite ( 1974 )
10. David Bowie - Rebel rebel ( 1974 )

Bottom-5:

1. Lee Towers - You'll never walk alone ( 1976 )
2. Lionel Richie & Trijntje Oosterhuis - Face in the crowd ( 2008 )
3. De Kast - Woorden zonder woorden ( 1998 )
4. Paul de Leeuw - Blijf tot de zon je komt halen ( 2007 )
5. Brigitte Kaandorp & Herman Finkers - Duet ( 1990 )

Gemiddelde tot nu toe: 7,41

mahone
1520-Cats-Vaya con dios-1972
Palingsound smartlap.Vreselijk slijmnummer.

1519-Nilsson-Without you-1972
Dan is dit veel mooier.Mooi en ingetogen nummer waar Mariah Carey met haar poten vanaf had moeten blijven

1518-Moody Blues-Go now-1965
Een voorbode op de langdradige en saaie nummers die nog moesten komen.

1517-Smokie-Living next door to Alice-1977
Saai clichè rock nummer typisch jaren 70.De versie die Koelewijn maakte was nog erger.

1516-Clouseau-Passie-1995
Saaie ballad terwijl ze vooral in hun begintijd toch best een paar aardige nummers hadden.

1515-Cliff Richard-Miss you nights-1976
Brave tekst,braaf riedeltje eronder en voilà Cliff Richard heeft weer een hit.

1514-3 Doors down-Kryptonite-2000
Poser punkers.Misschien leuk voor de mensen die denken dat Green Day en The Offspring punkbands zijn.Voor mij is het veel te braaf.

1513-John Lennon & Yoko Ono & Plastic Ono Band-Happy X-mas (war is over)-1972
Dit was een heel aardig nummer geweest als Yoko Ono niet had meegekrijst.

1512-Sweet-The ballroom blitz-1973
Glad rocknummer.Ze houden het tempo er aardig in maar het klinkt veel te geproduceerd.

1511-Boudewijn de Groot-Tip van de sluier-1980
Mooi nummer met prachtige tekst verassend dat het in de lijst staat.

LucM schreef:
1301 . Procol Harum - Grand hotel ( 1973 )
Procol Harum is natuurlijk bekend van Whiter Shade of Pale maar ze hadden veel meer op hun conto zoals dit hier. Bombastisch met symfonie-orkest, dat wel maar ook sfeervol en

Procol Harum is natuurlijk bekend van Whiter Shade of Pale maar ze hadden veel meer op hun conto zoals dit hier. Bombastisch met symfonie-orkest, dat wel maar ook sfeervol en knap uitgevoerd.

1300 . Cheap Trick - I want you to want me ( 1979 )
Met deze live-opname werd Cheap Trick (een tijd) bekend. Beatles-achtige pop met gruizige gitaargeluid en erg meezingbare tekst.

1299 . Carel Kraayenhof - Adios noniño ( 2002 )
Dit kende ik totaal niet, het werd gespeeld op het bruiloft van Maxima en Willem Alexander. Het blijkt een accordeonstuk te zijn met symfonische begeleiding. Moeilijk te beoordelen, het is wel apart maar écht boeien doet het mij niet.

1298 . André Hazes - Een beetje verliefd ( 1981 )
Weer een smartlap van André Hazes en wellicht zijn bekendste. Zoals ik eerder zei is dit niet mijn ding wegens te slijmerig maar de meeste Nederlandstalige (en andere) nummers in de huidige top-40 vind ik nog slechter.
Cijfer: 4,5

1297 . Shoes - Osaka ( 1970 )
Een vergeten band dacht ik maar niet op de Radio 2 Top 2000. De zang van Theo Van Es komt hier helemaal tot zijn recht in dit licht symfonisch getinte popsong met ook mooie achtergrondkoor.

1296 . Bee Gees - Nights on broadway ( 1975 )
Bee Gees keren halverwege de jaren '70 terug met een meer funky geluid. Dit nummer is ook lichtjes symfonisch getint, het klinkt als een brug tussen de vroege en latere Bee Gees. Inventief met sterke vocalen en melodie.

1295 . Milow - You and me (In my pocket) ( 2011 )
Milow heeft beslist een heel mooie stem maar het nummer komt mij te niemendallerig over, hij is beter thuis in melancholieke singers-songwriterspop. Die rinkelende gitaar vind ik wel prachtig.
Cijfer: 6

1294 . Beach Boys - California girls ( 1965 )
De intro vind ik geniaal, verder hou ik veel van hun stemmen en zonnige surfsound. Het nummer blijft ook hangen.

1293 . Elton John - Sorry seems to be the hardest word ( 1976 )
De recente versie met Blue kan mij gestolen worden, geef mij maar deze sobere, ingetogen en gevoelige versie. Less is more!

1292 . Alderliefste & Paul de Leeuw - Een mooi verhaal ( 2006 )
Een cover van Une Belle Histoire van Michel Fugain. Deze versie voegt niets toe aan het origineel die ik een stuk beter vind en is wat mij betreft overbodig.
Cijfer: 4

1291 . Long John Baldry - (Walk me out in the) Morning dew ( 1981 )
Dit is dan wel een zeer geslaagde cover (origineel Episode Six), Long John Baldry heeft daar een eigenzinnige bluesversie van gemaakt.

LucM schreef:

1299 . Carel Kraayenhof - Adios noniño ( 2002 )
Dit kende ik totaal niet, het werd gespeeld op het bruiloft van Maxima en Willem Alexander.

Grappig, ik denk dat vrijwel elke Nederlander het kent. De kijkcijfers van hun bruiloft waren enorm, en de beelden van de traan van Maxima bij dat nummer zijn heel bekend. Als je de bruiloft niet had gekeken, zou je die beelden later wel ergens tegenkomen op tv.

Dat bruiloft heb ik niet bekeken (interesseert mij zo niet), ik weet wel dat het op 2 februari 2002 was (02/02/02, een datum om gemakkelijk te onthouden).

1290 . Lou Reed - Intro/Sweet Jane ( 1974 )
Het begint met een scherpe gitaarsolo alvorens over te gaan tot het echte werk. Klinkt erg energiek, vind ik zelfs nog iets beter dan de VU-versie op Loaded.

1289 . Animals - Bring it on home to me ( 1965 )
Oorspronkelijk een nummer van Sam Cooke, de meeste Animal-hits blijken covers te zijn. Toch wel een sterke blues-versie, met veel enthousiasme gebracht.

1288 . Roy Orbison - Only the lonely ( 1960 )
Het nummer waarmee Roy Orbison doorbrak en terecht want dit is een parel van een song, gevoelig en passioneel.

1287 . Steely Dan - Rikki don't lose that number ( 1974 )
Gedistingeerde rock met een tikkeltje jazz en prima vocalen, bevat meer scherpte en diepgang dan je op het eerste gehoor zou denken.

1286 . Ry Cooder - He'll have to go ( 1976 )
Dit nummer werd vaak gecoverd maar de uitvoering door Ry Cooder vind ik duidelijk de beste. Dit nummer met heel leuke accordeon heeft een heerlijke kroegsfeer .

1285 . Alex Harvey - To make my life beautiful ( 1972 )
Een nummer dat ik bijna was vergeten en dat mag toch niet, prachtig en gevoelig nummer met gebruik van een synthesizer van een ook al vergeten singer-songwriter (die tijd stonden er overigens veel goede singer-songwriterspop in de hitlijsten).

1284 . Bad English - Time stood still ( 1991 )
AOR-ballad dat mij erg doet denken aan The Babys (ook daar was John Waite de zanger) en dat in het jaar dat de grunge komaf ging maken met deze stroming. Geen onaardig nummer maar het klinkt wat steriel.

1283 . BB King - Ain't nobody home ( 1971 )
Het klinkt niet zo rauw als zijn ouder werk maar BB King heeft een soepele stem en ook zijn gitaarwerk is schitterend. Aangename relaxte blues, BB King is overigens nog steeds actief en dat op zijn 86ste, van levende legende gesproken.

1282 . Dusty Springfield - Summer is over ( 1965 )
Dit vind ik één van haar beste nummers, prachtige melodie en tekst en de volle productie past hier goed bij. Ik dacht eerst dat het door Phil Spector geproduceerd was maar dat is niet het geval.

1281 . Lady Gaga - Paparazzi ( 2009 )
Nu lijkt het stil rond Lady Gaga maar het was een enorme hype geweest. Lijkt mij teveel op Madonna, tevens kitscherig maar tenslotte is het een best aardig nummer.

Paparazzi Erg fijn nummertje vind ik dat nog altijd (het refrein ). Moeiteloos één van de beste 'grote' hits van de afgelopen jaren en zeker de beste van Lady Gaga. Deze versie vind ik ook altijd erg goed.

Ik vind het zelfs lang niet één van de beste van Lady Gaga, laat staan van de 'grote' hits van de laatste jaren. Doe mij maar zo'n nummer als Telephone, erg goed geproduceerd. Ook Just Dance en Pokerface kan ik weer erg waarderen, dat was wat minder geworden toen ze doodgedraaid werden, maar nu vind ik ze weer leuk. Paparazzi heb ik eigenlijk nooit zo leuk gevonden.

Edit: Telephone ben ik eigenlijk ook pas later gaan waarderen. Toen het een hit was, vond ik hem nooit zo bijzonder.

Telephone, Alejandro en Bad Romance horen voor mij tot de beste popmuziek van de laatste jaren, als ik eerlijk ben. Met name die eerste is echt fantastisch. Haar andere hits vind ik minder en Paparazzi misschien nog wel de allerminste.

Telephone, Pokerface, Alejandro en Bad Romance vind ik ook beter dan Paparazzi, de nummers van Lady Gaga vind ik tot het betere hitwerk van de laatste jaren behoren (geweldig is nog wat anders).

Ik vind Lady Gaga sowieso aardig. Maar ook weer niet alles. Ga the Fame binnenkort weer eens beluisteren, misschien zit er wel verhoging in, staat nu op 2*, ik gok dat 2,5* terecht is, het is toch niet echt mijn muziek voor het grootste deel, maar er staan een paar erg leuke nummers op waarvan Paparazzi mijn favoriet is.

Doe dan The Fame Monster. Die is wat korter, en daardoor ook over het geheel wat beter, vind ik dan. Op The Fame staat inderdaad wel wat onnodige opvulling.

1280 . Alannah Myles - Black velvet ( 1990 )
Nadien niets meer van haar gehoord, dit sensueel gezongen nummer met countryinvloeden dat een nr.1-hit werd mag er nog steeds zijn.

1279 . Mike & the Mechanics - The living years ( 1989 )
Het werd hier hun grootste hit maar dit nummer vind ik wat langdradig en ook wat glad en steriel geproduceerd, wel prima zang van Paul Carrack en gitaargeluid.

1278 . Carpenters - Yesterday once more ( 1973 )
Easy listeningpop maar dan van het prima soort. Klinkt even fris als romantisch, vakkundig geproduceerd en de zwoele stem van Karen Carpenter mag ik graag horen.

1277 . Them - It's all over now, baby blue ( 1966 )
Van Morrison zingt hier een nummer van Bob Dylan in de stijl van Mick Jagger. Met veel expressie uitgevoerd en degelijke instrumentatie al vind ik het origineel van Bob Dylan minstens zo goed.

1276 . Procol Harum - A salty dog ( 1969 )
Symfonische popballad van één van de pioniers van de progrock, tijdloos mooi met zeer herkenbare zang van Gary Brooker.

1275 . Creedence Clearwater Revival - Down on the corner ( 1969 )
Zowat de grootste Amerikaanse band in die periode. Vrij eenvoudige bluesrock maar erg goed gebracht, vooral de bas blijft in je hoofd hangen.

1274 . Maria Mena - All this time ( 2008 )
Vreemd, als ik een nummer hier niet ken is het meestal een recent nummer. Ze blijkt een Noorse zangeres te zijn en al een tijd actief te zijn en wordt op MuMe goed gewaardeerd. Toch wel een ontdekking: heel mooie aangename stem, frisse compositie.

1273 . Beatles - Girl ( 1965 )
Dit ken ik natuurlijk al te goed, geweldige compositie en zang van John Lennon. Erg leuk vind ik ook de Griekse klanken op het einde.

1272 . Frank Sinatra - I've got you under my skin ( 1956 )
Frank Sinatra is ook een grootheid maar dan op een ander vlak. Als crooner is hij onovertroffen en dat geldt ook voor deze versie van dit beroemde nummer.

1271 . Alice Cooper - Elected ( 1972 )
Nu de Amerikaanse presidentsverkiezingen dichterbij komen vind ik dit nummer passend waarbij Alice Cooper de spot ermee drijft. Geweldig nummer, wat theatraal maar ook energiek.

LucM schreef:
1280 . Alannah Myles - Black velvet ( 1990 )
Nadien niets meer van haar gehoord, dit sensueel gezongen nummer met countryinvloeden dat een nr.1-hit werd mag er nog steeds zijn.

Ze scoorde in Nederland ook nog een hit(je) met het bloedstollend mooie Song Instead of a Kiss. Daarna heb ook ik niets meer van haar vernomen.

LucM schreef:
Dat bruiloft heb ik niet bekeken (interesseert mij zo niet), ik weet wel dat het op 2 februari 2002 was (02/02/02, een datum om gemakkelijk te onthouden).

Dat je dat nog uit het blote hoofd weet...

Ik heb helemaal niets met het koningshuis, moge dat nog niet duidelijk zijn.
Kan me echt helemaal niks schelen.
Ik betaal dan ook belasting...

Casartelli (moderator)
Oh, dat weet ik ook nog wel, die datum 02/02/02 is natuurlijk ook niet voor niets gekozen. Wat ik bovenal nog weet is dat het een zonnige dag was met veel wind en een - althans in het oosten - onwaarschijnlijk hoge temperatuur van 16 graden. Een mooie dag voor een wandeling door het pittoreske Twentse land, terwijl de rest van het land aan de buis gekluisterd zat.

Casartelli schreef:
Oh, dat weet ik ook nog wel, die datum 02/02/02 is natuurlijk ook niet voor niets gekozen.

Klopt, zodat Willem-Alexander zelf het tenminste kan onthouden.

1270 . Eric Clapton - Let it grow ( 1974 )
Erg mooie bluesballad met fraai helder gitaarwerk die blijft hangen en dito gospelkoor, ook de orgel is een fijne toevoeging.

1269 . Dolly Parton & Kenny Rogers - Islands in the stream ( 1983 )
Geschreven door de broers Gibb en uitgevoerd door twee countrygiganten. Niet hun beste compositie maar aanstekelijk is het wel.

1268 . Kim Wilde - Cambodia ( 1981 )
Haar beste nummer, prima ingezongen met die karakteristieke snikkende stem, emotioneel met sfeervolle synths.

1267 . Guus Meeuwis & Vagant - Per spoor (kedeng kedeng) ( 1996 )
De nummers in zijn beginperiode kunnen mij veel meer bekoren dat wat hij de laatste tijd uitbrengt, dit is een vlot nummer met leuke tekst. Ik heb de lange versie geselecteerd.

1266 . Pussycat - Mississippi ( 1975 )
Destijds een grote internationale hit mede door de county-arrangementen wat destijds in was. Maar ik vind het nog steeeds een charmant nummer en ook nog mooi gezongen.

1265 . Crystal Fighters - Plage ( 2011 )
Dit vond ik één van de betere hits vorig jaar. Leuk en afwisselend folky nummer, vrij apart al vind ik de ritmische stukken beter dan de rustige.

1264 . Zombies - Time of the season ( 1969 )
We zijn nu aanbeland bij een popklassieker uit de jaren '60. Origineel en fris nummer, een tikkeltje psychedelica maar ook licht jazzy getint, onvergetelijk gewoon.

1263 . Fleetwood Mac - Little lies ( 1987 )
Vakkundige pure pop, even lichtvoetig als aanstekelijk, misschien een tikkeltje glad maar prima zang van Christine McVie.

1262 . David Bowie - Golden years ( 1976 )
Ook deze artiest heeft vrijwel enkel prima hitsingles uitgebracht. Vrij lichtvoetig en wat soulvol waarbij ik het ritme erg aanstekelijk vind. Opmerkelijk ook hoe David Bowie moeiteloos kan overschakelen op kopstem.

1261 . Cats - Where have I been wrong ( 1970 )
Melodramatische pop maar dan van hoog niveau en één van hun beste singles, vooral dat rinkelend gitaartje doet het hem.

1260 . Genesis - No son of mine ( 1991 )
Dit neigt wat meer naar de vroege Genesis, al is het stemgeluid en pompeuze drumwerk van Phil Collins natuurlijk zeer herkenbaar. Toch één van hun betere hits onder Collins.

1259 . Magna Carta - Lord of the ages ( 1973 )
Duurt zo'n 10 minuten lang, doet middeleeuws aan met folkinvloeden met in het midden een progrockstuk. Heel origineel en meeslepend maar je moet het meerdere keren beluisteren om het te waarderen.

1258 . Billie Holiday - Strange fruit ( 1939 )
Het oudste nummer in de lijst, softe jazz dat ik enkel 's avonds laat zou draaien maar wel prachtige zwoele stem.

1257 . Traveling Wilburys - Handle with care ( 1988 )
Heerlijk nummer van 5 popgiganten, vooral dat stuk dat Roy Orbison zingt, erg aanstekelijk en meezingbaar, het spelplezier klinkt duidelijk door en prima productie van Jeff Lynn.

1256 . UK - Rendez-vous 6:02 ( 1979 )
Progrocknummer die vooral rond de virtuoze piano draait waarbij later ook synths bij te pas komen, klinkt wat log en de zang vind ik wat vlak.

1255 . Marianne Faithfull - The ballad of Lucy Jordan ( 1979 )
Geweldige comebackhit waarbij haar stem totaal veranderd was mede door alcohol- en drugsgebruik maar hierdoor klinkt ze doorleefder en authentieker.

1254 . George Michael - Faith ( 1987 )
Lichtvoetige pop, klinkt merkelijk volwassener dan Wham maar het is een vlot en aanstekelijk nummer.

1253 . Mink Deville - Demasiado corazon ( 1984 )
Ik vind hiervan enkel een live-versie. Zomers nummer dat nu nog regelmatig gedraaid wordt, daar hou ik wel van. De exotische ritmes, de blazers en de zang van Willy Deville maken dit een onvergetelijk nummer.

1252 . David Bowie - Sound and vision ( 1977 )
De hit uit zijn album Low en ook één van zijn grootste en tevens beste. Heeft een prettige melodie en gitaarriff, geweldige baslijn ook en natuurlijk de zang van David Bowie.

1251 . Billy Paul - Me and mrs Jones ( 1973 )
Zwoele en softe Philly-soul van het beste soort met unieke stem en frasering, heel mooie arrangementen.

Lord of the Ages

Magna Carta heb ik ontdekt via mijn moeder. En da's grappig, want doorgaans ontdek ik niet zoveel via mijn moeder. Kent niet bijster veel muziek (hoeft ook niet), maar Magna Carta (het album Lord of the Ages) dan ineens weer wel Ze kwam er op een dag mee aanzetten, in mijn begindagen op MusicMeter. Erg mooie ontdekking. Vorig jaar geprobeerd dit nummer in de MuMe top 2000 te krijgen, niet gelukt, dus dit jaar opnieuw genomineerd. Wie weet lukt het nu wel, want hij hoort er wat mij betreft echt in.

1250 . Electric Light Orchestra - Eldorado ( 1974 )
Symfonische ballad, een beetje bombastisch maar nooit over de top. Sfeervol en geweldige gebracht, klinkt ook wat Beatles-achtig.

1249 . Freddie Aguilar - Anak ( 1980 )
Een Filipijnse artiest in de lijst, een unicum en het is een heel mooi nummer. De tekst leerde ik kennen via het Engels maar de oorspronkelijke versie klinkt authentieker.

1248 . Crash Test Dummies - Mmm mmm mmm mmm ( 1994 )
Hun enige (grote) hit maar dit nummer blijft ik graag horen mede dankzij de tekst en de unieke diepe basstem van Brad Roberts.

1247 . Cats - Why ( 1969 )
Melodramatische pop met strijkers, net niet te stroperig of overdreven zoet. De vocalen vind ik prachtig, reden waarom ik The Cats wel graag mag horen.

1246 . Mariah Carey - All I want for Christmas is you ( 1994 )
Een fan van Mariah Carey ben ik niet maar dit kerstnummer van haar vind ik best te doen, misschien omdat het mij doet denken aan de Phil Spector-sound. Bovendien zingt zij hier niet met zoveel pretentie.

1245 . Robbie Williams - She's the one ( 1999 )
Niet erg bijzonder nummer maar wel vakkundig gebracht met mooie zang van Robbie Williams.

1244 . Jefferson Airplane - Somebody to love ( 1970 )
Grace Slik vind ik een prachtige stem hebben en dit vind ik daarenboven een popsong mede dankzij de melodie en de gitaren. Psychedelica op zijn best!

1243 . City To City - The road ahead (miles of the unknown) ( 1999 )
Scoorde een gigantische hit daarmee om dan definitief van het toneel te verdwijnen. Dit nummer vond ik destijds beter dan nu, het heeft een melige ondertoon en lijkt - wat sommigen beweren - inderdaad op R.E.M. en de tekst en uitspraak zijn ook niet bijster goed. Wel is dit veel beter te pruimen dan al die boybandshits van die tijd.

1242 . Buffalo Springfield - Expecting to fly ( 1968 )
Fantastische song met weergaloos intro, klinkt erg romantisch, dromerig en zweverig met ijle vocalen. Zo'n nummer wil ik graag vlak voor het slapen gaan draaien.
Cijfer: 10

1241 . Ilse DeLange - Puzzle me ( 2009 )
Luchtige en radiovriendelijke popsong met vrolijk refrein, mooi gezongen maar toch wat te doorsnee om echt te beklijven.

LucM schreef:

1247 . Cats - Why ( 1969 )
Melodramatische pop met strijkers, net niet te stroperig of overdreven zoet. De vocalen vind ik prachtig, reden waarom ik The Cats wel graag mag horen.

Mijn favoriete nummer van The Cats, en die Piet Veerman kan echt wel zingen! Edelkitsch ten top met die violen, maar wel mooie edelkitsch.

't Wordt stil. Buiten LucM is het alweer 10 dagen sinds de laatste update.

Ik had een heleboel geschreven, maar per ongeluk weggeklikt en daarna geen goesting meer gehad weer overnieuw te beginnen... Maar dat komt wel weer. De afgelopen weken maar een paar uurtjes tijd gehad voor muziek, maar nu is het weer even wat rustiger.

Ik vrees dat ik de nummer 1 niet ga halen. 2000 is toch iets te ambitieus. En om nou in augustus nog bezig te zijn lijkt me ook weer zo wat...

Casartelli (moderator)

1240 . Jon & Vangelis - I'll find my way home ( 1982 )
De combinatie van de synthesizer van Vangelis en de ijle stem van Jon Anderson blijken goed te werken in dit zweverig en sfeervol nummer.

1239 . Mocedades - Eres tu ( 1973 )
Dit nummer heeft niet gewonnen maar vind ik niettemin één van de leukste eurovisiesongfestivalnummers. Het klinkt nog vrij fris en niet zo melig en de stemmen mogen er ook zijn.

1238 . Eros Ramazzotti & Tina Turner - Cose della vita ( 1998 )
Dit werd 5 jaar geleden een grote hit en werd heruitgebracht met Tina Turner. Die twee stemmen vind ik - hoe goed ook - niet goed bij elkaar passen, het origineel vind ik wat beter.

1237 . Marianne Faithfull - As tears go by ( 1964 )
Marianne Faithfull in haar beginperiode met een nummer geschreven door Jagger & Richards. Ze zag er nog jong en onschuldig uit en zo klinkt ook dit folky nummer.

1236 . Electric Light Orchestra - Livin' thing ( 1976 )
Die violen vind ik geweldig, verder een aanstekelijk symfo-nummer met Beatles-invloeden, progrock op zijn toegankelijkst.

1235 . Kayak - Wintertime ( 1974 )
Dit vind ik zowat de beste Kayak-single (ik bezit enkel een compilatie van hen), melodisch vind ik het als een huis staan en met puike arrangementen.

1234 . Paul McCartney & Wings - Live and let die ( 1973 )
Dit komt uit de gelijknamige James Bond-film, Guns n' Roses zou jaren later daar een bedenkelijke cover van brengen. Klinkt dreigend waarbij de rustige stukken worden afgewisseld door meer bombastische.

1233 . George Michael & Elton John - Don't let the sun go down on me ( 1991 )
Twee popgiganten samen, dit klinkt ietsje pompeuzer dan de oorspronkelijke soloversie van Elton John. Heel erg bijzonder vind ik het nummer niet maar het is ongetwijfeld vakkundig gebracht.

1232 . Bonnie Raitt - I can't make you love me ( 1991 )
Een helaas onderschatte zangeres, Bonnie Raitt vind ik een mooie bluesy en doorleefde stem hebben, zij zingt met passie en ook het nummer mag ik gerust op een late avond horen.

1231 . Weather Girls - It's raining men ( 1983 )
Ik heb lang moeten zoeken naar een goede versie. Doet mij qua sound een beetje aan Donna Summer en Pointer Sisters denken. Wel een aardig nummer met soulvolle zang, vind ik tenslotte een stuk beter dan de cover door Geri Halliwell.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:00 uur

geplaatst: vandaag om 09:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.