MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 Editie #2: De 70s

zoeken in:
rafke pafke schreef:
Voila, op aandringen van ClassicRocker
Heeft ie er ook nog bijgezegd welke albums er in moeten

Ik heb overigens wel 't idee dat je Wish You Were Here vergeten bent ...

Ik hoop inderdaad niet dat er te selectief is gepromoot door onze Classic Rocker. Anders krijgen we wel een erg eenzijdige lijst.

1. Pink Flord - Dark Side Of The Moon
2. Bob Dylan - Blood on the Tracks
3. The Doors - L.A. Woman
4. The Who - Live At leeds
5. The Clash - London Calling
6. Jimi Hendrix - Band of Gypsys
7. The Who - Who's Next
8. Nick Drake - Bryter layter
9. Nick Drake - Pink Moon
10. Pink Floyd - Wish You Were Here
11. Tom Waits - Closing Time
12. Rory Gallagher - Irish tour
13. Led Zeppelin - Led Zeppelin IV
14. The Rolling Stones - Sticky Fingers
15. Van Morrison - Moondance
16. Crosby, Stills, Nash & Young - Déjà Vu
17. Iggy Pop - Lust for Life
18. Television - Marquee Moon
19. Iggy & The Stooges - Raw Power
20. The Doors - Morrison Hotel

Salvadore schreef:
Oh, het zou goed om de tweede optie kunnen gaan (ik ben geen Neil Young kenner aangaande de periode van de nummers op het album). Ik denk wel dat Dustbowl één van de weinige zoniet de enige zal zijn met dit album. Voor de uiteindelijke top-lijst zal 't geen rol spelen. (dus als je per se Neil Young wilt pushen, doe het dan goed )

Ik ga Live at Massey Hall ook hoog in mijn lijstje zetten.

Salvadore schreef:
Ik heb overigens wel 't idee dat je Wish You Were Here vergeten bent ...

Waarom denk je dat? Meddle is mijn PF favoriet.

inquestos schreef:
Ik hoop inderdaad niet dat er te selectief is gepromoot door onze Classic Rocker. Anders krijgen we wel een erg eenzijdige lijst.

Nee hoor, hij heeft me gewoon gewezen op dit topic, meer niet.

rafke pafke schreef:
(quote)
Waarom denk je dat? Meddle is mijn PF favoriet.

Wish You Were Here staat op 4 in jouw top-10 ... (als eerste 70"s album, dus leek me logisch)

Op verzoek van chevy93 en enkel bestaande uit albums die ik echt bezit:

1. The Doors - L.A. Woman (1971)
2. John Cale - Fear (1974)
3. John Lennon - John Lennon / Plastic Ono Band (1970)
4. Led Zeppelin - Led Zeppelin IV (1971)
5. Gil Scott-Heron - Pieces of a Man (1971)
6. The Rolling Stones - Sticky Fingers (1971)
7. Lou Reed - Rock N Roll Animal (1974)
8. Todd Rundgren - Todd (1974)
9. Frank Zappa - One Size Fits All (1975)
10. Lynyrd Skynyrd - Pronounced Leh-Nerd Skin-Nerd (1973)
11. Tom Waits - Closing Time (1973)
12. Ted Nugent - Double Live Gonzo! (1978)
13. Kevin Ayers - Bananamour (1973)
14. Deep Purple - Made In Japan (1972)
15. Creedence Clearwater Revival - Cosmo's Factory (1970)
16. Kevin Coyne - Marjory Razorblade (1973)
17. Black Sabbath - Paranoid (1970)
18. The Allman Brothers Band - Idlewild South (1970)
19. Jimi Hendrix - Band of Gypsys (1970)
20. Derek And The Dominos - Layla And Other Assorted Love Songs (1970)

Salvadore schreef:
(quote)

Wish You Were Here staat op 4 in jouw top-10 ... (als eerste 70"s album, dus leek me logisch)

Ja je hebt gelijk, tijd om die top 10 nog eens aan te passen.

ClassicRocker
rafke pafke schreef:
Voila, op aandringen van ClassicRocker

Salvadore schreef:
Heeft ie er ook nog bijgezegd welke albums er in moeten

inquestos schreef:

Ik heb aan een aantal gebruikers die (ook) van classic rock houden en/of naar wier 70's-muzieksmaak ik benieuwd ben, een privèbericht gestuurd waarin ik ze van harte uitnodig om deel te nemen aan deze competitie. Zo ook aan rafke pafke. That's it!

Wie dit evenement vorig jaar al volgde kan zich ongetwijfeld de 'Coupe de Saxophone' (60's), de Krautputsch (70's) en de 'Operatie Negervriend' (80's) nog herinneren. Welnu, net als indertijd staat het vrij -voor classic rockers èn niet-classic rockers- om users per privébericht te attenderen op dit festijn.

inquestos schreef:

We hoeven niet bang te zijn dat hij de Pink Floyd-fans heeft overgeslagen in ieder geval.

Wie pm't alle new wavers?

ClassicRocker
herman schreef:

Chevy, kun je alvast beginnen met tellen?!

ClassicRocker schreef:
... voor classic rockers èn niet-classic rockers- om users per privébericht te attenderen op dit festijn.
Is ook niet verboden ... staat ook nergens denk ik.

hmmm, mijn top 20 van jaren 70 platen, dat is een moeilijke.
een lijst maken met muziek van 10 tot 20 jaar voor je geboorte

1) queen: queen II
2) AC/DC: if you want blood, you've got it
3) black sabbath: black sabbath
4) deep purple: in rock
5) queen: sheer heart attack
6) uriah heep: high and mighty
7) queen: a night at the opera
AC/DC: highway to hell
9) derek and the dominos: layla and other assorted love songs
10) nektar: recycled
11) queen: a day at the races
12) styx: the grand illusion
13) black sabbath: paranoid
14) queen: queen
15) styx: pieces of eight
16) queen: news of the world
17) black sabbath: sabbath bloody sabbath
18) rainbow: richie blackmore's rainbow
19) rainbow: down to earths
20) queen: jazz

kleine opmerking: van sommige albums ken ik slechts enkele nummers, die ik wel erg goed vind.

Aub wel de albums zo weergeven als Chevy het weergeeft in het eerste bericht van dit topic. Dus geen : tussen artiesten en titel.

ClassicRocker
Zoals in een eerder stadium een user hulp kreeg bij het op de juiste wijze weergeven van zijn toplijst, zo help ik nu banger even dit te bewerkstelligen (wel zo prettig voor Chevy):

1. Queen - Queen II
2. AC/DC - If You Want Blood You've Got it
3. Black Sabbath - Black Sabbath
4. Deep Purple - In Rock
5. Queen - Sheer Heart Attack
6. Uriah Heep - High and Mighty
7. Queen - A Night at the Opera
8. AC/DC - Highway to Hell
9. Derek and the Dominos - Layla and Other Assorted Love Songs
10. Nektar - Recycled
11. Queen - A Day at the Races
12. Styx - The Grand Illusion
13. Black Sabbath - Paranoid
14. Queen - Queen
15. Styx - Pieces of Eight
16. Queen - News of the World
17. Black Sabbath - Sabbath Bloody Sabbath
18. Rainbow - Ritchie Blackmore's Rainbow
19. Rainbow - Down to Earth
20. Queen - Jazz

1. The Rolling Stones - Exile on Main St.
2. Neil Young - Live at Massey Hall 1971
3. Nick Drake - Bryter Layter
4. Pink Floyd - Wish You Were Here
5. The Clash - London Calling
6. Joy Division - Unknown Pleasures
7. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon
8. Bruce Springsteen - Born to Run
9. Jacques Brel – Les Marquises
10. Nick Drake - Pink Moon
11. Marvin Gaye - What’s Going On
12. David Bowie - Ziggy Stardust
13. The Who - Live at Leeds
14. Neil Young - After the Gold Rush
15. Bruce Springsteen - Darkness on the Edge of Town
16. The Rolling Stones - Sticky Fingers
17. Paul McCartney & Wings - Band on the Run
18. David Bowie - "Heroes"
19. The Doors - L.A. Woman
20. Neil Young - On the Beach

banger schreef:
hmmm, mijn top 20 van jaren 70 platen, dat is een moeilijke.
een lijst maken met muziek van 10 tot 20 jaar voor je geboorte

1) queen: queen II
2) AC/DC: if you want blood, you've got it
3) black sabbath: black sabbath
4) deep purple: in rock
5) queen: sheer heart attack
6) uriah heep: high and mighty
7) queen: a night at the opera
AC/DC: highway to hell
9) derek and the dominos: layla and other assorted love songs
10) nektar: recycled
11) queen: a day at the races
12) styx: the grand illusion
13) black sabbath: paranoid
14) queen: queen
15) styx: pieces of eight
16) queen: news of the world
17) black sabbath: sabbath bloody sabbath
18) rainbow: richie blackmore's rainbow
19) rainbow: down to earths
20) queen: jazz

kleine opmerking: van sommige albums ken ik slechts enkele nummers, die ik wel erg goed vind.
Is het volledig kennen van een album hier, net zoals het uitbrengen van een stem op MuMe, niet een vereiste? Anders wordt 't wel een flinke oogkleppen-lijst.

Ik heb van Thick As A Brick ook maar een nummer beluisterd.

ClassicRocker
banger schreef:

Masimo schreef:
Is het volledig kennen van een album hier, net zoals het uitbrengen van een stem op MuMe, niet een vereiste? Anders wordt 't wel een flinke oogkleppen-lijst.

Tijdens de jaren '60-editie zijn er een Top 10 en twee Top 15's geplaatst die, ondanks het risico op een oogkleppenlijst, evengoed meegeteld zijn voor de eindlijst.

Maar daar is enig realisme ingeslopen: diegene kan niet twintig albums kiezen die 'ie daadwerkelijk kent, dus vult 'ie geen lijstje met twintig namen in. Lijkt me wel zo fair, in plaats van de overige plaatsen op te vullen met platen die je eigenlijk helemaal niet kent - enkel een paar nummers. Dan is een top-10 of top-15 daarbij geschikter, lijkt me. Misschien een oplossing voor banger om z'n lijst dan in te korten. Ik vind 't wat vreemd - albums nomineren die je eigenlijk helemaal niet kent, en vervolgens als de 'top van de jaren zeventig' kan bestempelen. Dan kunnen we net zo goed - 'wat is het bekendste album uit de jaren zeventig' spelen.

ClassicRocker
Laat duidelijk zijn dat de Top 20 van banger lang niet allemaal bekende albums bevat. Of is Nektar voor jou een bekende naam?

Hoe dan ook, ik zal betreffende user even per privèbericht om opheldering vragen.

Lijkt me sowieso niet de bedoeling om er albums in te zetten die je slechts ten dele kent, hoe bekend ze ook zijn.

01. Bruce Springsteen - Born to Run
02. Dire Straits - Dire Straits
03. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon
04. The Band - Rock of Ages
05. Guy Clark - Old no.1
06. George Harrison - All Things Must Pass
07. J.J. Cale - Naturally
08. Bruce Springsteen - Darkness on the Edge of Town
09. Eagles - Hotel California
10. Bob Dylan - Desire
11. Pink Floyd - Wish You Were Here
12. Neil Young & Crazy Horse - Zuma
13. Dire Straits - Communique
14. The Doors - L.A. Woman
15. Creedence Clearwater Revival - Cosmo's Factory
16. Golden Earring - Moontan
17. Van Morrison - Moondance
18. The Allman Brothers Band - Brothers and Sisters
19. Eric Clapton - Slowhand
20. Waylon Jennings - Honky Tonk Heroes

ClassicRocker
Arrie schreef:
Lijkt me sowieso niet de bedoeling om er albums in te zetten die je slechts ten dele kent, hoe bekend ze ook zijn.

Mijn ook niet, daarom hoop ik dat betreffende user tijd heeft om opheldering te verschaffen want hier is alleszins sprake van een TOPlijst.

Wie was er ook al weer voorstander van een (grotendeels) "1-album-per-artiest theorie"?

(maar misschien is het wel een TOPlijst omdat er 7x Queen in staat)

Masimo schreef:
In principe is het geen vereiste, maar desalniettemin zeker niet gewenst. Ik zal het lijstje dan ook niet meerekenen. Hoe goed ook en al het werk van CR ten spijt.

inquestos schreef:
Eenzijdig? Minstens zo eenzijdig als vorig jaar. Vorig jaar was het ook al eenrichtingsverkeer van blanke 70s-rock. Het enige wat dit jaar verschilt zijn de posities (en uiteraard wat nieuwe albums bij de bovenste 40). Maar nog leuker vind ik dat er onderin aardig wat verschoven is (ten minste, veel platen hebben veel meer punten gekregen dan vorig jaar, maar of dat genoeg is...). Kwaliteit zal altijd boven blijven drijven en het selectief sturen van berichten naar medegebruikers zal hooguit wat wisselingen teweeg brengen qua posities. Het zal zeker niet opeens een compleet andere lijst worden (tenzij je echt heel massaal berichten gaat versturen).

Bovendien heeft het er voor gezorgd dat de finale dit jaar behoorlijk spannend was (en eigenlijk nog steeds is). Of dat nou door lobbyen laat ik dan maar even in het midden, want dat zal toch nooit hard te maken zijn.

Zelf verstuur ik (normaal gesproken) toch ook best wat pm's. Naar gebruikers waar ik wel eens mee gediscussieerd heb, gebruikers die ik 'volg' of gewoon gebruikers die aan hun top 10/stemmenlijst laten zien dat ze veel van een bepaald decennium houdt (immers, het is veel leuker een lijst te krijgen van gebruikers die veel kennen dan gebruikers die een top 20 bij elkaar sprokkelen, toch?)

herman schreef:
herman schreef:
Ik zal eens een PM sturen naar alle non-proggers.
Tja, ik wacht nog steeds op die non-proggers.

ClassicRocker
Salvadore schreef:
Wie was er ook al weer voorstander van een (grotendeels) "1-album-per-artiest theorie"?

Nu ja, als Queen zevenmaal, Black Sabbath driemaal en Rainbow tweemaal worden genomineerd, dan kan ik daar onmogelijk bezwaar tegen hebben.

Of de "1-album-per-artiest-regel" wel of niet toegepast wordt laat me koud zolang er tussen de aanvoerder en de hekkensluiter van een toplijst (van deze omvang) een gering verschil in beoordeling bestaat. Meer dan 0,5* of uiterlijk 1,0* zou dit verschil wat mij betreft niet mogen bedragen.

Het blijft voor mij bovenal een persoonlijke kwestie.

Uit 121 (bestemde) albums:
01. [02] Supertramp - Crime of the Century (1974)
02. [07] Fleetwood Mac - Rumours (1977)
03. [01] Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973)
04. [03] Eagles - Desperado (1973)
05. [04] Pink Floyd - Wish You Were Here (1975)
06. [15] Eagles - One of These Nights (1975)
07. [XX] Dire Straits - Dire Straits (1978)
08. [XX] Deep Purple - Made in Japan (1972)
09. [05] Crosby, Stills, Nash & Young - Déjà Vu (1970)
10. [13] Camel - Mirage (1974)
11. [06] Dire Straits - Communiqué (1979)
12. [09] Neil Young - Harvest (1972)
13. [17] The Alan Parsons Project - Tales of Mystery and Imagination Edgar Allan Poe (1976)
14. [XX] Supertramp - Breakfast in America (1979)
15. [12] Al Stewart - Year of the Cat (1976)
16. [XX] The Doors - L.A. Woman (1971)
17. [XX] Wishbone Ash - Argus (1972)
18. [XX] Pink Floyd - The Wall (1979)
19. [XX] Toto - Hydra (1979)
20. [XX] Mike Oldfield - Ommadawn (1975)

Vorig jaar nog twee excuusnegers met Marvin Gaye en Sam Dees. Dit jaar gewoon 20 steengoede (rock)albums uit wat mij betreft nog altijd het onovertroffen decennium.

8 maal een 5,0*, 10 maal een 4,5* en de laatste twee scoren 4,0*. De laatste twee heb ik erin gezet, omdat Hydra gewoon een steengoed album is dat wellicht 4,5* hoort te scoren en Ommadawn was de beste herontdekking van de afgelopen 2 weken. De beste ontdekking was Sticky Fingers (hoewel de eerste keer stiekem al een paar weken terug was). Vandaag zelfs 2,5 keer gedraaid achter elkaar. Maar bij de notering van Sticky Fingers daarover meer.

3 maal liet ik een 4,5* schieten, dat waren de bovenste 3 van onderstaand rijtje. De overige scoren een dikke 4,0* en zijn zeker goed genoeg voor mijn top 20, maar ik kan er maar 20 kiezen.
Eagles - Hotel California (1976)
[11] David Bowie - Ziggy Stardust (1972)
Supertramp - Even in the Quietest Moments (1977)
[14] Led Zeppelin - Led Zeppelin IV (1971)
The Rolling Stones - Sticky Fingers (1971)
[10] Yes - Close to the Edge (1972)
Kansas - Song for America (1974)
King Crimson - Red (1974)

En over de 1-album-per-artiestregel ga ik volstaan met deze quote uit de beste 70s-classic:
I don't want to talk to you no more, you empty headed animal food trough wiper. I fart in your general direction. Your mother was a hamster and your father smelt of elderberries.

ClassicRocker
chevy93 schreef:
Ik heb weer bijgewerkt (excl. bovenstaand lijstje van Kill_illuminati). Allereerst even opmerken dat de grens op het moment 63(!) punten is. Queen II is net veilig, Blue valt momenteel net buiten de boot. Momenteel zitten er ook twee platen boven de 200+-grens en eentje zit daar net onder.

Na aan een aantal gebruikers die (ook) van classic rock houden en/of naar wier 70's-muzieksmaak ik benieuwd ben, een privèbericht gestuurd te hebben waarin ik ze van harte uitnodig om deel te nemen aan deze competitie, heb ik naar aanleiding van je bovenstaande bericht albumspecifiek actie ondernomen om Queen II te verzekeren van een positie in de eindlijst.

chevy93 schreef:
In principe is het geen vereiste, maar desalniettemin zeker niet gewenst. Ik zal het lijstje dan ook niet meerekenen. Hoe goed ook en al het werk van CR ten spijt.

In principe deel ik je standpunt maar ik wens nogmaals te benadrukken dat er tijdens de 60's-editie twee Top 15's en een Top 10 wèl meegerekend zijn voor de eindlijst. Neem nu zo'n Top 10; wat als dat de enige tien 60's albums zijn die betreffende user in zijn geheel beluisterd heeft en hij de helft van zijn nominaties met pak hem beet 3* beoordeelt? Is er dan wèl sprake van een (voldoende) wenselijke situatie?

Als klap op de vuurpijl heeft een user mij bovendien zijn toplijst abusievelijk gereplied i.p.v. deze in dit topic te plaatsen. Weer een Queen II-nominatie die verloren lijkt te gaan. Ik zal een moderator om toestemming vragen om deze toplijst te mogen publiceren (iets dat uiteraard de intentie van de user in kwestie is).

Gast
geplaatst: vandaag om 15:09 uur

geplaatst: vandaag om 15:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.