MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 Editie #2: De 80s

zoeken in:
ClassicRocker
Premonition schreef:
Je solliciteert nu echt naar een ban! Jouw woordkeuzes zijn echt een grens over gegaan, in ieder geval die van mij. Ik wil graag een discussie aangaan, maar niet op deze manier...

Nee, Cabeza bestrijdt Mjuman en Orbit met hun eigen middelen, that's it.

Oh is dat het? Zonder zijn zielige kortzichtige posts had ik geen middelen ingezet in de eerste plaats. Verder bewijzen zijn loze "fascisme" kreten nu wel definitief dat deze gast niet helemaal spoort, en niet alleen niet op muzikaal gebied

Humor door overdrijving. Niet eens zoveel misschien. Er wordt zelfs al opgeroepen een dissident monddood te maken.

Misterfool
Prominition bewijst inderdaad dat de hyperbolen van cabedeza doel treffen.

Als ik deze discussie zie heb ik bijna de neiging om dit nummer te posten:

Cabeza Borradora schreef:
Gelukkig zijn er hier ondertussen ook nog zinnige dingen gezegd

En toch word ik niet geciteerd ...

Gooi ik gauw nog wat olie op het vuur.

Ik treed LucM als het over de term "classic rock" gaat.
Dat ruikt heel hard naar "mainstream rock". En u kan mij geen 10 bands noemen
die meer dan vijf succesvolle platen hebben gemaakt zonder ooit mainstreamgewijs
op te schuiven richting "classic rock". Beste voorbeeld: The Joshua Tree van U2.

Zo is het gemakkelijk om achteraf te gaan beweren dat heel wat bands
eigenlijk classic rockbands en geen new wave, synthpop of metal bands zijn.

Depeche Mode kwam met Songs of Faith and Devotion gevaarlijk dicht bij het classic rock idioom.
En de master of puppets van Metallica klonken op hun zwarte album ook behoorlijk classic rock.

U2 stond met open mond te luisteren naar de opname sessies van Joy Divisions Closer
toen ze met Martin Hannett de studio indoken voor hun derde single 11 o'Clock Tick Tock.
Beweren dat U2 achteraf beschouwd niets met new wave te maken had heet negationisme.

Wikipedia schreef:
Negationisme is het ontkennen of extreem minimaliseren van in het algemeen aanvaarde historische gebeurtenissen. Aanhangers of zogenoemde negationisten gaan vaak uit van feiten en bestuderen geschiedenis op zo'n manier dat er bekeken wordt of iets wel werkelijk zo heeft plaatsgevonden als de geschiedenisboeken dit vertellen. Zij spreken zelf vaak liever van revisionisme, een nieuw licht werpen op een oude zaak met moderne methodes waarmee bepaalde zaken toentertijd niet gecontroleerd konden worden.

De tijd dat we platen muziekhistorisch in vakjes konden stoppen is al lang verleden tijd.
Ik ontwaar liever lijnen tussen stromingen en genres. Als je zo naar muziek gaat luisteren,
wordt het volgens mij alleen maar interessanter. Dat U2 op Rattle & Hum classic rockgoden
gaat eren, siert hen. Maar dat ze daarna met Achtung Baby zichzelf heruitvinden en gepast
de jaren 90 inluiden heeft meer met het absorberen van verschillende invloeden te maken.

Dat Johnny Cash Personal Jesus van Depeche Mode covert,
zegt veel over de impact van een schijnbaar zorgeloze synthpop band.
Hun song sneed hout. Hun geluid, en dat van U2 en New Order en The Cure
is niet langer meer onder te brengen in één vakje. Deze artiesten ontwikkelden
een volstrekt eigen stem en wisten heel wat artiesten te inspireren, tot en met Cash.

Luister ook maar eens naar de tekst, als het niet te veel gevraagd is.

Misterfool schreef:
Prominition bewijst inderdaad dat de hyperbolen van cabedeza doel treffen.

Onzin, als iemand opeens "gestapo" of "fascisme" begint te blèren treft dat sowieso geen enkel doel, behalve dat je terecht tegenzin en ergernis oogst. Zou in iedere discussie zo zijn, jij zou ook als door een wesp gestoken reageren. Maar je verkiest kennelijk liever het andere kamp in deze (oeioei, schreef ik nou "kamp"?).

Misterfool
Het is inderdaad wel zo dat die hyperbolen mischien net iets te ver gaan, maar ik kan me de irritatie van cabedeza goed voorstellen. Door sommige users- wie de schoen aanpast trekke hem aan- worden nogal snel persoonlijke aanvallen geuit die net even wat verder gaan dan een plagerijtje over en weer. Muzikaal verkies ik overigens de laatste tijd steeds meer new-wave spul(Synth-pop vind ik geweldig). Echt bewust voor een kamp kies ik dus ook weer niet.

orbit schreef:
Oh is dat het? Zonder zijn zielige kortzichtige posts had ik geen middelen ingezet in de eerste plaats.

orbit schreef:
Onzin, als iemand opeens "gestapo" of "fascisme" begint te blèren treft dat sowieso geen enkel doel,...

Net zoals jouw geblèr geen enkel ander doel heeft dan proberen wat ergernis te wekken. Misschien zou je om te beginnen eens echt inhoudelijk en rechtstreeks kunnen ingaan op die 'kortzichtige posts'. Argumenteren en aantonen wat er dan zo kortzichtig aan is. Je loopt dan wel het risico geconfronteerd te worden met je eigen kortzichtige invullingen van wat iemand werkelijk schreef. Het vraagt dus wat meer moed dan je zielige geleuter over kutjes en endeldarmen.

Als je een beetje zou hebben doorgelezen ipv je beledigd op je lange metaltenen getrapt te voelen en je pruilend terug te trekken in je schuurtje kon je die inhoudelijke argumenten er allang uithalen En ik snap dat jij je nooit schuldig maakt aan enig soort van vormgebruik om een punt luister bij te zetten?

orbit schreef:
Als je een beetje zou hebben doorgelezen ipv je beledigd op je lange metaltenen getrapt te voelen en je pruilend terug te trekken in je schuurtje kon je die inhoudelijke argumenten er allang uithalen

Nee, je blijft wat dit betreft duidelijk de rechtstreeks inhoudelijke discussie ontwijken en probeert liever nog wat te ergeren met kleinerende praat. Anders had je al lang opgemerkt dat Cabeza gewoon schreef wat je zelf bevestigt. Namelijk dat New Wave vooral een '80s fenomeen was. Maar blijkbaar heb jij iets gelezen wat je ergerde en wil je daarvan af door anderen te ergeren. Dat gaat echt niet lukken hoor. Als je een beetje bedreven bent in anger management zou je dat toch moeten weten.

Kronos schreef:
(quote)

Nee, je blijft wat dit betreft duidelijk de rechtstreeks inhoudelijke discussie ontwijken en probeert liever nog wat te ergeren met kleinerende praat. Anders had je al lang opgemerkt dat Cabeza gewoon schreef wat je zelf bevestigt. Namelijk dat New Wave vooral een '80s fenomeen was. Maar blijkbaar heb jij iets gelezen wat je ergerde en wil je daarvan af door anderen te ergeren. Dat gaat echt niet lukken hoor. Als je een beetje bedreven bent in anger management zou je dat toch moeten weten.

Dan heb je toch echt over mijn visie op new wave heen gelezen en dat het veel breder is dan mensen als Cabeza beweren. Het was geen eng genre, maar een stroming die in korte tijd heel veel verschillende stijlen heeft voortgebracht. Die zijn later weliswaar opgegaan in andere hokjes of mainstream geworden. Wat niet wegneemt dat het qua diversiteit dus weinig onderdoet voor andere stromingen, zeker niet metal, wat er 30 jaar over heeft gedaan om tot zo'n diversiteit aan stijlen te komen.

orbit schreef:
Dan heb je toch echt over mijn visie op new wave heen gelezen en dat het veel breder is dan mensen als Cabeza beweren. Het was geen eng genre, maar een stroming die in korte tijd heel veel verschillende stijlen heeft voortgebracht. Die zijn later weliswaar opgegaan in andere hokjes of mainstream geworden. Wat niet wegneemt dat het qua diversiteit dus weinig onderdoet voor andere stromingen, zeker niet metal, wat er 30 jaar over heeft gedaan om tot zo'n diversiteit aan stijlen te komen.

Daar heb ik echt niet overheen gelezen. Het ging ook niet over eng maar over kort. En we zijn het dus eens dat new wave opging in andere hokjes of mainstream werd, waarmee de vergelijking die je doortrekt naar metal een beetje vreemd is. Dat is namelijk niet opgegaan in andere hokjes of mainstream geworden. De diversiteit bestaat daar binnen het genre, terwijl bij new wave sprake is van een diversiteit aan invloeden op diverse andere muziekjes.

Je stelt het overigens totaal verkeerd voor dat metal er 30 jaar over gedaan zou hebben om tot een grote diversiteit aan stijlen te komen. In de jaren 70 is er niet veel ontwikkeling maar begin jaren tachtig zijn er naast de klassieke heavy metal reeds subgenres te onderscheiden als speed, power, doom en blackmetal.

Waar het verder over ging is dat new wave al in de jaren 80 verdiende erkenning kreeg maar metal niet en dat daar nu toch enige verandering in gekomen is. Niets om je druk over te maken.

ClassicRocker
dazzler schreef:
Ik treed LucM als het over de term "classic rock" gaat.
Dat ruikt heel hard naar "mainstream rock".

Ja, 'vroeger' was rockmuziek enorm populair bij een groot jong publiek, nu amper nog. Niettemin is classic rock niet per definitie mainstream (of ken jij bands als Budgie of Atomic Rooster?) en hebben classic rockbands die mainstreamsucces boekten er lustig op los geëxperimenteerd (een half uur durende improvisatie van Dazed and Confused is echt niet voor Jan en alleman weggelegd).

dazzler schreef:
En u kan mij geen 10 bands noemen
die meer dan vijf succesvolle platen hebben gemaakt zonder ooit mainstreamgewijs
op te schuiven richting "classic rock". Beste voorbeeld: The Joshua Tree van U2.

Deze redenatie kan evengoed omgedraaid worden (U2's vroege werk rockt veel 'klassieker'). Ter verduidelijking: classic rock heeft betrekking op muziek en niet op succes. Dat er veel succesvolle classic rockbands (hebben) bestaan doet daar niets aan af.

dazzler schreef:
Zo is het gemakkelijk om achteraf te gaan beweren dat heel wat bands
eigenlijk classic rockbands en geen new wave, synthpop bands zijn.

Er is nauwelijks overlap tussen classic rock en new wave of synthpop en ik ken geen classic rocker die popelt om bands als The Cure of Depeche Mode te 'claimen'.

dazzler schreef:
Depeche Mode kwam met Songs of Faith and Devotion gevaarlijk dicht bij het classic rock idioom.

Ik heb op Spotify fragmenten van Songs of Faith and Devotion beluisterd maar hoor hier totaal geen classic rock in. Onderstaande qoute van Misterfool bij dit album bevestigt dit:

Misterfool schreef:
Lang getwijfeld tussen 3.5 en 4*, maar dit wordt toch 4*. Erg leuk album. Hou wel van de combinatie van gospel/soul,rock en electronica. Ook een mooi dreigend sfeertje.

Nogmaals: classic rock heeft betrekking op muziek en niet op succes. Dat er veel succesvolle classic rockbands (hebben) bestaan doet daar niets aan af.

dazzler schreef:
U2 stond met open mond te luisteren naar de opname sessies van Joy Divisions Closertoen ze met Martin Hannett de studio indoken voor hun derde single 11 o'Clock Tick Tock. Beweren dat U2 achteraf beschouwd niets met new wave te maken had heet negationisme.

Zoals elke rockband die in de early 70's opkwam linksom of rechtsom in verband kan worden gebracht met progrock of glamrock, zo kan elke rockband in die in de early 80's opkwam linksom of rechtsom in verband worden gebracht met post-punk of new wave. Ik heb geen van beide periodes bewust meegemaakt maar weet dat betrouwbaar catalogeren meestal achteraf gebeurt en dat met terugwerkende kracht U2 als new wave bestempelen -i.t.t. post-punk- te ver gezocht is.

ach ja, in de 2e helft van de jaren 70 brak de pleuris uit.
Het straatbeeld veranderde en de muziek veranderde.
In 1976 was ik 15 jaar en zou de komende jaren heel veel nieuwe muziek ontdekken.
In die jaren wereden de snelle harde jongens(Ramones Stiff Little fingers, Buzzcocks, etc) punk genoemd en andere (Talking Heads, patti, Elvis Costello XTC etc ) New Wave.
Mjuman legde al eens uit als je een beetje kon spelen kreeg je promotie van punk naar new wave, zoals The Stranglers, Wire etc.
Luisterde je nooit naar snelle R&R (punk) maar wel naar The Cure, XTC, THe Only Ones , maar ging je gekleed in een leren jas met spelden was je toch weer punk.
Tja bij hun debuut waren The Police, Dire Straits, Nick Lowe en de Pretenders New wave , net als U2.
Wie beslisten dat : nou ja de media (kader) fans - muziekliefhebbers.

Overigens vind/vond (doorhalen wat niet van toepassing is) ik CB een aardige, goeie User , maar om users hier te linken aan een regime wat op beestachtige mannen vrouwen en kinderen heeft afgeslacht, te gek voor woorden.

ClassicRocker
Rudi S schreef:
Tja bij hun debuut waren The Police, Dire Straits, Nick Lowe en de Pretenders New wave , net als U2.
Wie beslisten dat : nou ja de media (kader) fans - muziekliefhebbers.

Maar anno 2012 geldt allang dat The Police, Dire Straits en U2 (Nick Lowe en The Pretenders ken ik niet dus daar oordeel ik niet over) nooit new wave zijn geweest, ook al werden deze bands daar destijds wel mee in verband gebracht.

Rudi S schreef:
Overigens vind/vond (doorhalen wat niet van toepassing is) ik CB een aardige, goeie User , maar om users hier te linken aan een regime wat op beestachtige mannen vrouwen en kinderen heeft afgeslacht, te gek voor woorden.

Zonder nazi-vergelijkingen goed te willen praten vind ik je verontwaardiging selectief; Wie wind zaait, zal storm oogsten is hier overduidelijk van toepassing.

Vraagje, schoppen jullie ook zoveel stennis als iemand de term 'taalnazi' o.i.d. gebruikt?

ClassicRocker schreef:
(quote)

Zonder nazi-vergelijkingen goed te willen praten vind ik je verontwaardiging selectief; Wie wind zaait, zal storm oogsten is hier overduidelijk van toepassing.

Misschien wil je die vergelijking niet goed praten, maar je doet het dus wel.

Niels alle vergelijkingen met het Nazi regime (en vergelijkbare regimes) vind ik buiten porporties en ongepast.

Fascisme is een radicaal authoritaire nationalistische politieke ideologie. Op beestachtige wijze mannen, vrouwen en kinderen afslachten, daar zie ik CB niet naar verwijzen en het hoort er ook niet standaard bij. Net zoals het niet standaard tot het communisme hoort maar bijvoorbeeld Stalin's regime 20.000.000 mensen het leven heeft gekost. Er is hier zelfs een user die zich Stalin noemt. Geen probleem blijkbaar. Maar stel dat iemand zich hier Hitler zou noemen. Groot probleem denk ik. Ligt door een geschiedenis met collaboratie wat gevoeliger in Nederland. In Groot-Brittanië heeft men daar geen complexen over. Kijk maar hoe luchtig er in Fawlty Towers de draak mee wordt gestoken.

ClassicRocker schreef:

Ik vraag me werkelijk af wat erger is een intelligentie op het niveau van ons aller Bonnie St, een gebrek aan inlevingsvermogen of jeugdige onnozelheid - wie het weet, mag het zeggen.

En wie een fikse wind laat, loopt kans op een natte onderbroek

En in Engeland zijn nooit Joden of anderen gedeporteerd. Kamp Amersfoort is op 18 km van hier en ook Westerbork is slechts een kleine twee uur rijden. Wat ge er verder ook van moogt denken - never again was de les.

ClassicRocker schreef:

Inderdaad. Terwijl daar geen serieuze aanleiding voor was. Met het bericht van CB waarop al die strontemmers werden bovengehaald was eigenlijk niets mis, zoals hier te zien:

Misschien mezelf niet erg gelukkig uitgedrukt ten opzichte van de wave-liefhebber, maar zeker niet denigrerend bedoeld. Ik doelde meer op het feit dat wave toch hoofdzakelijk een '80er fenomeen is gebleken, terwijl metal, met weliswaar een dipje in de '90s, nooit niet weg is geweest. Of heb ik de Wacken's en Graspop's van de wave ergens over het hoofd gezien?

Verder blijven overgewaardeerd en gedateerd gerelateerd aan persoonlijke beleving natuurlijk. Zo vind ikzelf Master of Puppets een van de meest overgewaardeerde metal-albums aller tijden, en is er in de jaren 80 naast schitterende en vernieuwende metal, ook een vrachtlading gedateerde brol geproduceerd geweest.
Zal bij wave wel niet anders zijn.

Te gek voor woorden hoe daar met persoonlijke aanvallen op gereageerd werd.

Kronos schreef:
Fascisme is een radicaal authoritaire nationalistische politieke ideologie. Op beestachtige wijze mannen, vrouwen en kinderen afslachten, daar zie ik CB niet naar verwijzen en het hoort er ook niet standaard bij. Net zoals het niet standaard tot het communisme hoort maar bijvoorbeeld Stalin's regime 20.000.000 mensen het leven heeft gekost. Er is hier zelfs een user die zich Stalin noemt. Geen probleem blijkbaar. Maar stel dat iemand zich hier Hitler zou noemen. Groot probleem denk ik. Ligt door een geschiedenis met collaboratie wat gevoeliger in Nederland. In Groot-Brittanië heeft men daar geen complexen over. Kijk maar hoe luchtig er in Fawlty Towers de draak mee wordt gestoken.

Stalin heeft hier best wel opmerkingen ver gehad.
Dat een user zich Hitlet gaat noemen (indedaad vergelijkbaar met Stalin, Mao etc) is misschien voor jou niet zo'n probleem, maar wat als een user jou Hitler gaat noemen, dat is namelijk wat er in bovenstaande post gebeurt.

Rudi S schreef:
Stalin heeft hier best wel opmerkingen ver gehad.
Dat een user zich Hitlet gaat noemen (indedaad vergelijkbaar met Stalin, Mao etc) is misschien voor jou niet zo'n probleem, maar wat als een user jou Hitler gaat noemen, dat is namelijk wat er in bovenstaande post gebeurt.

Ik zou het ook niet leuk vinden als een user zichzelf Hitler zou noemen. Volgens mij zou het zelfs niet toegelaten worden. Stalin kan blijkbaar wel.

Verder heb ik niet gelezen dat CB iemand Hitler noemt. Führer wordt natuurlijk wel meteen met Nazi-Duitsland geassocieerd maar betekent gewoon leider.

Maar de vergelijkingen zijn natuurlijk niet mooi. Niet goed te praten. Maar wel zo over the top dat het niet serieus te nemen is en te zien als een reactie op andere weerzinwekkende praat, zonder dat daar enige serieuze aanleiding toe was. Als je daarover zwijgt komt op mij je verontwaardiging ook nogal selectief over.

Ik heb CB nergens Fuhrer of Hitler zien gebruiken, maar de vergelijkingen waren wel van dat niveau (omdat jij toevallig in het voorbeeld usernaam Hitler gebruikte).

Overigens betekend Fuhrer inderdaad leider, maar als je het over Nazi-Duitsland wordt er een bepaalde persoon mee bedoeld.

Het gaat best wel off topic.

ClassicRocker
Zo, nu weer on topic over muziek met een humoristische, relativerende conversatie...

@RudiS: Ik had misschien inderdaad de woorden die met het nazisme in verband staan beter weggelaten, vanwege de historische geladenheid, en het gewoon bij facisme moeten laten. Maar niet tegenstaande dat vind ik het spijtig dat je je pijlen richt op degene die de woorden gebruikt, maar blind blijkt voor de uivoerders. Zonder enige voorkennis, op een mening uitroepen: JIJ BENT DAT, DUS JIJ WEET HIER NIETS VANAF, (DUS JIJ MOET ZWIJGEN), + uit die verkondigde mening een hoop "veronderstelde" conclusies trekken waar ik nooit een uitspraak over heb willen doen, sluit een eventuele discussie al bij voorbaat uit. En dat is overduidelijk een facistische taktiek. Geen moord van vlees en boed, maar wel een van de vrije meningsuiting, discussie en recht op weerwoord.

Kronos heeft mijn uitgangspunt al meerdere keren goed samengevat. Al na de eerste reactie op mijn post, die van Mjuman, geef ik toe dat mijn woordkeuze misschien niet heel gelukkig was, en verduidelijk ik mijn mening. Zelfs Mjuman leest hier al meer dan wat er staat. ik zeg "uit de schaduw van het veelal overschatte, en gedateerde wave-spul". Het sleutelwoord is hier toch "veelal". Ik doe hier niet aan generalisering of doel ook niet op een specifieke band, maar Mjuman moet in zijn reactie verwijzen naar Black Sabbath en Led Zeppelin. Heb ik echter nog geen probleem mee. Ik verduidelijk hem dan ook wat ik bedoel, en zeg er zelfs bij dat ik vind dat er evenveel metal groepen van toen gedateerde rommel maakten.
Al wat er daarna bijgesleurd is geweest wat betreft breedte van New Wave, invloed, eng genre etc. is mij in de mond gelegd, maar heb ik zelf nooit geen uitspraken over gedaan. Dat wave dood is geweest was alleen maar als reactie op het woord "revival" dat gebruikt werd om de populariteit van de Nu wave toe te lichten, en aan te tonen dat wave uit de actualiteit was. Verder daarover was mijn mening dat Nu wave niet hetzelfde is als New Wave, net als Nu metal geen Heavy metal is. Wavers geven hier zelf aan, en de discussie bewijst het, dat er geen duidelijk afgelijnde grenzen zijn betreffende het genre. Maar omdat ik hier getypecast word als een oorkleppende metalhead, heb ik geen recht om hier, in een jaren 80 top topic, een mening over te hebben. Neen, want ik ben een nitwit, die me niet in het genre verdiept heeft. Nu ben ik de eerste om dat laatste toe te geven, en ik heb ook aangegeven waarom. Ik heb in de '80 na metal van niet een ander genre zoveel uren muziek beluisterd dan wat hier onder de brede noemer "wave" valt. Maar de poppy shit uit de stroming boeide me niet. Toen Orbit nog in zijn luiers aan zijn mama hing te zogen, ging ik al op stap met mijn uitgangsvriend. Een fan van o.a Sisters of Mercy, Die Krupps en Front 242. En ik kan je uit ervaring vertellen (zoals ook later bij metal en hardcore het geval was) dat fans van EBM en fans van de New Wave die tot op de radio te horen was, twee volledig verschillende subculturen waren, die dikwijls wel dezelfde festival- en of uitgangsplaatsen deelden. Daarom vind ik het wat belachelijk, en vanwege de facistische vertoonde trekjes denk ik aan imperialistisch, nu al die verschillende genre onder een stroming te gooien.

Maar als ik het probleem ben, kan ik de discussie wel aangaan op de gangbaar aanvaarde manier:

orbit schreef:
[...] Wat niet wegneemt dat het qua diversiteit dus weinig onderdoet voor andere stromingen, zeker niet metal, wat er 30 jaar over heeft gedaan om tot zo'n diversiteit aan stijlen te komen.

Lekker kortzichtig om een muziekstroming smal te verklaren, alleen omdat jij je er niet in verdiept hebt. Je doet me denken aan een baby die de handjes voor zijn ogen doet en denkt dat daardoor niemand 'm meer kan zien...
(zie Tony )
Het is nu wel duidelijk door welk soort figuren het niveau van de top10 is gedaald.. beetje de eeuwige rock bashers. Na een periode van afwezigheid moeten ze toch weer van zich laten horen, jammer. En om nou met wave als summum te noemen van muziek die wel serieus wordt genomen.. bij uitstek een genre wat nog steeds in de marge blijft doorklonteren en steevast hetzelfde publiek blijft trekken, namelijk de depressieve kinderen uit de provincie met zwarte t-shirts met onopenbare zippers en overlopend van zelfmedelijden. Kon ik me op mijn 18e ook prima mee identificeren, maar nu is het toch een beetje de achtergebleven groep simplisten die iedere andere soort muziek bij voorbaat afwijzen omdat er niet genoeg friele riedeltjes, drumcomputers of gezaag in voorkomt. En ik ben naar genoeg Cokes, strandfuiven en kernisballen etc etc geweest
(zie orbit )
Hier spreekt een kenner. Ik denk dat je je gewoon bij de feiten en bij jouw eigen genre moet houden. Wave is niets mis mee op zijn tijd, ik heb zelf 3 lp's van Front 242 en nog een aantal wave platen, maar hou gewoon meer van metalmuziek. Over de breedte van metal is al op pagina's elders op dit forum geschreven. Trouwens, als je dat niet weet dan vraag ik me af of je wel iets van de metalmuziek kent.
(zie Premonition
Je bent sowieso niet gehinderd door enige kennis van zaken en laat je leiden door je eigen oorkleppen, als je maar één van beide stromingen kent is het redelijk zinloos een discussie of zelfs moddergooien te starten
(zie Orbit )
Ik moet bekennen dat mijn kennis over Metal zeer beperkt is, maar ik ben benieuwd of het tegen Wave op kan in de breedte.

Volgens Orbit, ook niet gehinderd door enige kennis van de gigantische stroming metal, niet. Reden waarom hij de strontemmer over zich heen krijgt. Ook jij lijkt uit te glijden over dezelfde bananenschil; Perceptuele blindheid. Omdat je het genre niet kent heb je zelf de conclusie getrokken dat het nooit zoveel inhoud en diversiteit kan hebben als het genre waarin je je wel hebt verdiept.
( zie Tony )
Nouja, Quote geeft tenminste eerlijk toe dat hij er weinig van weet.. dat is al beter dan onze vriend Orbit, die al airgitarend met zijn kop tegen een goederentrein is gewandeld
(zie Orbit )

Zo, nu we op dezelfde golflengte zitten kan ik me dus aan een openharige, intelligente discussie verwachten over de breedte en ontstaan van de verschillende metalstromingen in de '80's.. Leuk!

Kronos schreef:
(quote)

Inderdaad. Terwijl daar geen serieuze aanleiding voor was. Met het bericht van CB waarop al die strontemmers werden bovengehaald was eigenlijk niets mis, zoals hier te zien:

(quote)

Te gek voor woorden hoe daar met persoonlijke aanvallen op gereageerd werd.

Tss, je bent zelf ook behoorlijk selectief bezig, CB schreef daarvoor:

Ik vond in de '80s dat er niet veel vette muziek in diezelfde '80s gemaakt werd, en in vergelijking met de toplijsten uit de '60s en '70s kan ik niet anders dan mijn mening van toen bevestigd zien. Ik deel dan ook de vreugde van Kronos wat betreft het meer en meer gewaardeerd worden van de heavy metal uit die tijd. Destijds meestal nog verguisd door de "serieuze" muziekliefhebber, maar nu gelukkig, en onvermijdelijk vanwege de gevestigde status in het muzieklandschap, uit de schaduw van het veelal overschatte, en gedateerde wave-spul aan het treden. And Justice For All... After All.

En een paar posts later:

Jongens, jongens! Vooroordelen, kortzichtigheid, onwetendheid, muzikale oogkleppen en meer van dat fraais word er mij hier verweten. Triest. Zeer triest zelfs, want die verwijten blijken vooral ontsproten uit eigen vooroordelen, kortzichtigheid, onwetendheid, muzikale oogkleppen en meer van dat fraais.

Al die frustraties omdat ik me verheugd voel over een nuchter feit:
Even analyseren aan de hand van vijf vaststellingen:

1. Laat ik orbit hierbij even helpen (zodat die alvast eerst op zichzelf kan beginnen kakken):
(quote)

M.a.w: New Wave als muziekgenre was een modeverschijnsel. Typisch aan modeverschjnsels is dat ze op het moment zelf steevast teveel aandacht krijgen en dikwijls overgewaardeerd worden.

Dat was nog voor mijn endeldarm opmerking hoor Kronos. Misschien kun je iets minder partijdig overkomen, of er tenminste eerlijk in zijn?

ClassicRocker
Voor wat het waard is; last.fm beschouwt U2 als classic rock-topartiest (op pagina 2) en niet als new wave-topartiest...

Classic Rock: http://www.last.fm/tag/clas...

New Wave: http://www.last.fm/tag/new%...

Volgens last.fm is Joy Division ook classic rock.

ClassicRocker
Slowgaze schreef:
Volgens last.fm is Joy Division ook classic rock.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:23 uur

geplaatst: vandaag om 20:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.