Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 Editie #2: De 80s
zoeken in:
0
Misterfool
geplaatst: 6 juli 2012, 18:23 uur
Eerlijk is eerlijk, dat is een beetje een Touché van jou kant. Classic rock als term was ook meer een radio-term voor de bekende rockalbums uit de jaren 60-80. Toch is er in verwante en overlappende genres als progrock, hardrock, folkrock voldoende gebeurd dat ook heden ten dage erg fris klinkt. Zo ken ik voldoende jongeren die artiesten als Bruce springsteen en led zeppelin helemaal geweldig vinden.
0
geplaatst: 6 juli 2012, 18:26 uur
Ik vind 'classic rock' een belachelijke term (leerde ik op MuMe kennen), wat is de betekenis ervan?
New wave is een door de pers gelanceerde stroming (werd vaak in één adem met punk genoemd) voor nieuwe, eigenzinnige bands die destijds uit New York afkomstig waren (Patti Smith, Television, Talking Heads, Blondie ...) maar nadien ook slaat op bands die aanvankelijk in de punk geworteld waren (Joy Division, Clash, The Cure, Stranglers, The Police, XTC ... en ook U2 en Simple Minds). En ook de new wave kende zowel experimentele (Pere Ubu) als meer poppy (Blondie) varianten.
New wave is een door de pers gelanceerde stroming (werd vaak in één adem met punk genoemd) voor nieuwe, eigenzinnige bands die destijds uit New York afkomstig waren (Patti Smith, Television, Talking Heads, Blondie ...) maar nadien ook slaat op bands die aanvankelijk in de punk geworteld waren (Joy Division, Clash, The Cure, Stranglers, The Police, XTC ... en ook U2 en Simple Minds). En ook de new wave kende zowel experimentele (Pere Ubu) als meer poppy (Blondie) varianten.
0
geplaatst: 6 juli 2012, 18:30 uur
Misterfool schreef:
Zo ken ik voldoende jongeren die artiesten als Bruce springsteen en led zeppelin helemaal geweldig vinden.
In tegenstelling tot new wave, maar dat even terzijde. Zo ken ik voldoende jongeren die artiesten als Bruce springsteen en led zeppelin helemaal geweldig vinden.

0
Misterfool
geplaatst: 6 juli 2012, 18:33 uur
LucM schreef:
Mijns inziens maak je het genre dan veel te breed. Voor veel van wat jij experimentele bands noemt zijn andere genre-aanduidingen veel adequater. Te makkelijk wordt afgegaan op de aanduidingen van de media. Hiermee wordt de term compleet leeg. New-wave heeft mijns inziens overeenkomstig dat teruggegrepen werd op de 3-minute lovesong. natuurlijk werd dat concept wel enigzins opgerekt, maar het popelement is toch aanwezig. Maar goed zoals ik het al drie keer gezegd heb, dat is mijn observatie en mijn mening. Niets meer, niets minder.
chevy93 schreef:
(quote)
In tegenstelling tot new wave, maar dat even terzijde.
Zeker nooit gehoord van the editors, franz ferdinand etc

0
geplaatst: 6 juli 2012, 18:38 uur
New Wave grijpt terug op de 3-minuten lovesong? Komaan, Misterfool, de nummers van Joy Division bv. zijn zeker geen lovesongs. New wave legt de klemtoon op de (meestal donkere) sfeer en de bezetting is minimaal.
0
Misterfool
geplaatst: 6 juli 2012, 18:40 uur
Sorry naamgenoot, maar mijn oren horen ook bij joy division de zelfde structuren terug.Bovendien hebben we het over de structuur, niet de sfeer of de lyrics. Ook joy-division heeft mijns inziens een pop-element. Pop is voor de honderduizende maal NIET enkel hitparadepop.
0
geplaatst: 6 juli 2012, 18:44 uur
New wave is een analogie van de nouvelle vague beweging in de film - Alain Robbe-Grillet is een voortrekker daarvan.
Back to basics zou je kunnen zeggen: geen franje, rechtoe rechtaan. Historisch gezien kan je - kort door de bocht - zeggen: ex-punks die beter leerden spelen. Iemand die de ontwikkeling van een wave-band wil horen/ervaren kiest of The Name of this Band Is Talking Heads of legt het vierde XTC album naast het eerste of tweede - vanaf het vierde zat er meer pop in.
Imo stierf wave als aanduiding een vroege dood toen platenafdelingen van V&D ook een wave-vakje gingen aanleggen en toen vreselijke US bands als Huey Lewis & The News, The Romantics en The Knack ook als wave werden gepostioneerd en gepromoot. Wavies onder elkaar refereerden toen naar bands soort muziek middels label of plaats van herkomst (Liverpool vs Manchester, of Sheffield - bron van veel industrial; Korova vs Factory, Rough Trade of 4AD). Als we toen een MuMe hadden gehad, waren veel meer mensen op de hoogte geweest - CD fietste ooit dwars door het dorp om een maat aan de andere kant Joy Division te laten horen; mooi verhaal was dat. Tegenwoordig sturen we elkaar een link of een ripperik.
Back to basics zou je kunnen zeggen: geen franje, rechtoe rechtaan. Historisch gezien kan je - kort door de bocht - zeggen: ex-punks die beter leerden spelen. Iemand die de ontwikkeling van een wave-band wil horen/ervaren kiest of The Name of this Band Is Talking Heads of legt het vierde XTC album naast het eerste of tweede - vanaf het vierde zat er meer pop in.
Imo stierf wave als aanduiding een vroege dood toen platenafdelingen van V&D ook een wave-vakje gingen aanleggen en toen vreselijke US bands als Huey Lewis & The News, The Romantics en The Knack ook als wave werden gepostioneerd en gepromoot. Wavies onder elkaar refereerden toen naar bands soort muziek middels label of plaats van herkomst (Liverpool vs Manchester, of Sheffield - bron van veel industrial; Korova vs Factory, Rough Trade of 4AD). Als we toen een MuMe hadden gehad, waren veel meer mensen op de hoogte geweest - CD fietste ooit dwars door het dorp om een maat aan de andere kant Joy Division te laten horen; mooi verhaal was dat. Tegenwoordig sturen we elkaar een link of een ripperik.
0
Misterfool
geplaatst: 6 juli 2012, 18:45 uur
Nuff said. Dit is wat ik dus pop in de ruime zin van het woord noem en dan doel ik met name op het rechtoe rechtaan gedeelte.
0
geplaatst: 6 juli 2012, 18:51 uur
The Editors niet nee, Editors daarentegen. Maar daar lijkt me weinig new waves aan. Franz Ferdinand ken ik vrijwel alleen van naam. Die paar nummers die ik ken vind ik ook niet boeiend.
Maar dat was niet echt wat ik bedoel. Hoeveel jongeren kennen Joy Division, Talking Heads en The Cure? Zet daar Pink Floyd, Bruce Springsteen en U2 tegenover. Drie maal raden welke er beter uit de verf komt.
Maar dat was niet echt wat ik bedoel. Hoeveel jongeren kennen Joy Division, Talking Heads en The Cure? Zet daar Pink Floyd, Bruce Springsteen en U2 tegenover. Drie maal raden welke er beter uit de verf komt.

0
geplaatst: 6 juli 2012, 19:09 uur
Als maar genoeg mensen het ergens mee eens zijn betekent dat nog niet dat de waarheid is...
0
Misterfool
geplaatst: 6 juli 2012, 19:10 uur
Eens, maar dat was het punt ook niet. Die andere drie bands vind ik zelfs beter. Pink floyd vind ik geniaal, maar u2 vind ik dan weer geen zak aan en van bruce springsteen vind ik veel albums maar middelmatig. Joy div, talking heads en the cure vind ik alledrie topbands.
0
geplaatst: 6 juli 2012, 19:11 uur
chevy93 schreef:
(quote)
The Editors niet nee, Editors daarentegen. Maar daar lijkt me weinig new waves aan. Franz Ferdinand ken ik vrijwel alleen van naam. Die paar nummers die ik ken vind ik ook niet boeiend. Maar dat was niet echt wat ik bedoel. Hoeveel jongeren kennen Joy Division, Talking Heads en The Cure? Zet daar Pink Floyd, Bruce Springsteen en U2 tegenover. Drie maal raden welke er beter uit de verf komt.
Beetje raar om U2 tegenover new wave te zetten. U2 is begonnen als new waveband.
0
geplaatst: 6 juli 2012, 19:22 uur
Mjuman schreef:
Imo stierf wave als aanduiding een vroege dood toen platenafdelingen van V&D ook een wave-vakje gingen aanleggen en toen vreselijke US bands als Huey Lewis & The News, The Romantics en The Knack ook als wave werden gepostioneerd en gepromoot.
Imo stierf wave als aanduiding een vroege dood toen platenafdelingen van V&D ook een wave-vakje gingen aanleggen en toen vreselijke US bands als Huey Lewis & The News, The Romantics en The Knack ook als wave werden gepostioneerd en gepromoot.
Dat kan mede een oorzaak zijn geweest, maar dit gebeurt bij zowat alle genres. Ook bij metal vind je in de platenzaak dingen die geen metal zijn.
Mjuman schreef:
Back to basics zou je kunnen zeggen: geen franje, rechtoe rechtaan. Historisch gezien kan je - kort door de bocht - zeggen: ex-punks die beter leerden spelen.
Back to basics zou je kunnen zeggen: geen franje, rechtoe rechtaan. Historisch gezien kan je - kort door de bocht - zeggen: ex-punks die beter leerden spelen.
Mee door die bocht is dan ook snel duidelijk waarom de noemer new wave een al te vage omkadering biedt om te overleven als aanduiding. Als je geen punk meer bent en beter hebt leren spelen kan je vele kanten uit. Dat veroorzaakt dan wel even een 'nieuwe golf' maar als daar geen duidelijke richting in zit vermengt het zich al snel met andere wateren en verwaterd het tot wat invloeden hier en daar.
Daarin zit het grote verschil met metal waarvan het begin niet zozeer een stroming was, maar een zaadje dat langzaam is uitgegroeid tot een gigantische boom met vele vertakkingen waarmee het in plaats van op te gaan in andere stromingen op zijn beurt weer een overkoepelende term is geworden voor een hele resem subgenres.
0
geplaatst: 6 juli 2012, 19:22 uur
chevy93 schreef:
(quote)
ik denk Justin Bieber, Katy Perry en Lady Gaga.
0
geplaatst: 6 juli 2012, 19:28 uur
herman schreef:
Als maar genoeg mensen het ergens mee eens zijn betekent dat nog niet dat de waarheid is...
Betrekking hebbend op genres gaat het niet om de waarheid maar om een consensus.
Hier op wiki zie ik bijvoorbeeld: rock > indie > new wave. Ik kan daar mee leven.
Natuurlijk verkoopt wiki de waarheid niet, maar zonder redelijke consensus zou zoiets niet lang blijven staan.
0
geplaatst: 6 juli 2012, 20:07 uur
Oeioeioei ... daar gaan we weer.
Weet je wat nou zo interessant is aan deze discussie.
Dat new wave geen genre, maar een creatieve stroming is waarin verschillende genres
elkaar mochten ontmoeten. New wave wordt nogal vaak verengd tot postpunk, maar er is heus meer.
Daarom is "new wave" moeilijk te definiëren. Dat blijkt ook uit de verschillende definities
die hier en bij uitbreiding elders op de site met elkaar duelleren. Interessant is om te begrijpen
dat zo'n definitie meer zegt over de manier waarop de bedenker ervan luistert, dan dat deze definitie
het genre of beter gezegd de stroming zou kunnen omvatten.
Met andere woorden: definieer new wave en je verraadt hoe jij naar muziek luistert.
Het grootste accentverschil tussen classic rock en new wave is de attitude.
Classic rockers vertrekken altijd vanuit de muziek, een riff, een solo, een akkoordenschema.
Muzikale fijnproevers vinden bij dergelijke bands altijd spek voor hun melomane bek.
Rockers luisteren met hun oren.
New wave vetrekt vanuit een idee, een aanvoelen, een mening, een instinct.
Een aangezien de bedenkers weinig muzikale skills hadden, maar wel een synthesizer
of het voorbeeld van een punkidool (iedereen mag het podium op, als hij wat te zeggen heeft)
wordt deze muziek vaak ook vanuit een zekere inleving ervaren. Wavers luisteren met hun ziel.
Heb ik nu gezegd dat classic rock geen ziel heeft en new wave niet muzikaal is?
Dan hebt u mij niet begrepen. Ik had het enkel over een voor mij duidelijk verschil in accenten.
Weet je wat nou zo interessant is aan deze discussie.
Dat new wave geen genre, maar een creatieve stroming is waarin verschillende genres
elkaar mochten ontmoeten. New wave wordt nogal vaak verengd tot postpunk, maar er is heus meer.
Daarom is "new wave" moeilijk te definiëren. Dat blijkt ook uit de verschillende definities
die hier en bij uitbreiding elders op de site met elkaar duelleren. Interessant is om te begrijpen
dat zo'n definitie meer zegt over de manier waarop de bedenker ervan luistert, dan dat deze definitie
het genre of beter gezegd de stroming zou kunnen omvatten.
Met andere woorden: definieer new wave en je verraadt hoe jij naar muziek luistert.
Classic rockers vertrekken altijd vanuit de muziek, een riff, een solo, een akkoordenschema.
Muzikale fijnproevers vinden bij dergelijke bands altijd spek voor hun melomane bek.
Een aangezien de bedenkers weinig muzikale skills hadden, maar wel een synthesizer
of het voorbeeld van een punkidool (iedereen mag het podium op, als hij wat te zeggen heeft)
wordt deze muziek vaak ook vanuit een zekere inleving ervaren. Wavers luisteren met hun ziel.
Dan hebt u mij niet begrepen. Ik had het enkel over een voor mij duidelijk verschil in accenten.
0
geplaatst: 6 juli 2012, 20:21 uur
Ik luister nooit naar prog, metal, new wave, oid.
Ik luister lekker naar muziek. ene keer plaatje van Talking Heads, andere keer van The Police, dan ene van Floyd ("Piper") of 1 van Floyd ("WYWH"), dan weer Beatles, verzamel cd-tje 80's hits, The Cure, Maiden. In m'n itunes staat bij "genre" dus overal: muziek.
Ik luister lekker naar muziek. ene keer plaatje van Talking Heads, andere keer van The Police, dan ene van Floyd ("Piper") of 1 van Floyd ("WYWH"), dan weer Beatles, verzamel cd-tje 80's hits, The Cure, Maiden. In m'n itunes staat bij "genre" dus overal: muziek.
0
ClassicRocker
geplaatst: 6 juli 2012, 20:48 uur
LucM schreef:
Ik vind 'classic rock' een belachelijke term (leerde ik op MuMe kennen), wat is de betekenis ervan?
Classic rock is al een jaar of 15 een gangbare term in de rockwereld, het verbaasd me dat het je in je pre-MuMe-periode als muziekliefhebber is ontgaan.
Verder bestaat er van classic rock, net als van elk ander 'muziekgenre', geen algemeen aanvaardbare, vastomlijnde definitie onder kenners/liefhebbers (hoogstens een grote mate van consensus). Wat mij betreft komt de auteur van onderstaand artikel een heel eind...
http://endlessly-rocking-uk...
echoes schreef:
Excusez le mot, maar dit vind ik politieke correcte prietpraat van de bovenste plank; zo kunnen we beter stoppen met discussiëren en MuMe opheffen.
Arrie schreef:
Beetje raar om U2 tegenover new wave te zetten. U2 is begonnen als new waveband.
Vroege U2 had wat post-punk in zich, maar new wave; nee, dat is deze band nooit geweest.
0
geplaatst: 6 juli 2012, 20:57 uur
U2 werd in het begin nochtans als new wave gecatalogeerd, kwam inderdaad uit de Ierse punkscène (overigens werden U2 en Simple Minds die tijd vaak in één adem vernoemd). Halverwege de jaren '80 vervaagde de term new wave omdat de meeste bands die tot die stroming hoorden mainstream zijn geworden.
New wave is geen genre op zich maar een (boeiende) stroming binnen de rock en bracht veel interessante bands voort. Postpunk slaat op bands die als punkband begonnen en nadien hun horizonten verbreden (punk was al snel uitgedoofd) zoals Joy Division, The Clash, The Cure, The Stranglers en is een onderdeel van new wave.
New wave is geen genre op zich maar een (boeiende) stroming binnen de rock en bracht veel interessante bands voort. Postpunk slaat op bands die als punkband begonnen en nadien hun horizonten verbreden (punk was al snel uitgedoofd) zoals Joy Division, The Clash, The Cure, The Stranglers en is een onderdeel van new wave.
0
geplaatst: 6 juli 2012, 21:12 uur
herman schreef:
Doet me denken aan deze albumnaam

0
ClassicRocker
geplaatst: 6 juli 2012, 21:19 uur
LucM schreef:
U2 werd in het begin nochtans als new wave gecatalogeerd, kwam inderdaad uit de Ierse punkscène (overigens werden U2 en Simple Minds die tijd vaak in één adem vernoemd). Halverwege de jaren '80 vervaagde de term new wave omdat de meeste bands die tot die stroming hoorden mainstream zijn geworden.
Ja, maar betrouwbaar catalogeren gebeurt meestal achteraf en met terugwerkende kracht is duidelijk dat U2 (een op en top (classic) rockband) qua sound -het belangrijkste criterium- niets met new wave te maken heeft (i.t.t. bijv The Cure dat ook mainstream werd maar anno 2012 nog steeds geldt als new wave).
Misterfool schreef:
Classic rock als term was ook meer een radio-term voor de bekende rockalbums uit de jaren 60-80. Toch is er in verwante en overlappende genres als progrock, hardrock, folkrock voldoende gebeurd dat ook heden ten dage erg fris klinkt.
Classic rock als term was ook meer een radio-term voor de bekende rockalbums uit de jaren 60-80. Toch is er in verwante en overlappende genres als progrock, hardrock, folkrock voldoende gebeurd dat ook heden ten dage erg fris klinkt.
Klopt niet, niet alle rock en niet alle bekende rockalbums uit de jaren 60, 70 en 80 zijn classic rock. Hardrock uit deze periode is classic rock en met de toenmalige progrock en folkrock bestaat inderdaad een overlap (met de eerste zelfs een vrij forse).
Nogmaals, wat mij betreft komt de auteur van onderstaand artikel een heel eind bij de definiëring van classic rock...
http://endlessly-rocking-uk...
0
geplaatst: 6 juli 2012, 21:22 uur
0
geplaatst: 6 juli 2012, 21:26 uur
herman schreef:
In deze lijkt me dat juist de essentie, of niet soms?Als maar genoeg mensen het ergens mee eens zijn betekent dat nog niet dat de waarheid is...
Misterfool schreef:
Zo ken ik voldoende jongeren die artiesten als Bruce springsteen en led zeppelin helemaal geweldig vinden.
chevy93 schreef:
In tegenstelling tot new wave, maar dat even terzijde.
Hoe had je dit anders willen staven dan in aantallen?In tegenstelling tot new wave, maar dat even terzijde.
Overigens komen we het tegenovergestelde soms ook erg vaak tegen. Het argument "omdat de massa het beluistert, hoef ik het nog niet goed te vinden", kom ik regelmatig tegen als argument om het zelf kut te vinden. Zo brengt men het soms wel.
0
geplaatst: 6 juli 2012, 21:31 uur
LucM schreef:
Je hebt helemaal gelijk hoor. Ik vind U2 ook een duidelijke exponent van de wave stroming. Dat ze succesvoller zijn gebleken als veel andere bands uit die tijd doet daar geen reet aan af natuurlijk. Sinds het label is komen te vervallen heet het allemaal weer gewoon pop of rock. Maar een bepaalde spirit hoor je bij bepaalde bands zeker terug, in die zin kan ik me wel in het verhaal van dazzler vinden.
En editors heeft natuurlijk overduidelijk naar de postpunk bands van weleer geluisterd, evenals Interpol, Bloc Party, the XX en Franz Ferdinand evident hun new wave klassiekers kennen, daar hoef je geen doorgeleerd muziekgeleerde voor te zijn.
0
geplaatst: 6 juli 2012, 21:31 uur
Gelukkig zijn er hier ondertussen ook nog zinnige dingen gezegd, bv over de invloed van de New Wave in andere muziekstromingen, en, het ontstaan van ANDERE muziek stromingen vanuit New Wave en/of haar invloed. Wat eerder hier onder Nu Wave wordt geschaard is voor mij geen New Wave (anders zou het ook geen andere naam behoeven), hoogstens wave in het tolerantste opzicht (als stroming dus, net zoals je heavy metal onder rock kan indelen). Hetzelfde met Nu-metal, wat geen Heavy metal is. Oei! Wat zeg ik nu... En dan heb ik er bovenop ook nog nooit een geheim van gemaakt dat ik Masters of Puppets het meest overschatte metal-album aller tijden vind. Juich, wavers juich! Cabeza kent ook niks van metal! Want volgens de wave-gestapo hier betekent een andere mening dan de meest gangbare automatisch onkunde, onwetendheid, oorkleppen en wat meer. Straffer nog, Cabeza vindt ook van grunge dat het een overgewaardeerd 90's modeverschijnsel is. Ik weet het, moeilijk te volgen allemaal voor wit/zwart denkende en veroordelende wave-facisten. Verder vind ik het wel amusant dat ik al de kakkers en hun stront aantrek, maar dat ze alleen maar bevestigen wat ik eerder stelde. Zo heeft uberfurher Orbit zelf bevestigt dat New Wave vooral een '80s fenomeen was, ook onze belezen propaganda minister Mjuman, die hier blijkbaar niet tussen de regels kan lezen, heeft hiertoe nog eens zijn steentje bijgedragen (creatieve piek), maar wanneer Cabeza hetzelfde een beetje minder verbloemd verkondigd, is hij kop van jut, want, geen blinde volgeling van het zwarte treurwilg-leger. Als ik zeg dat Editors, Xx en consoorten evenveel met New Wave te maken heeft als grunge met heavy metal, ben ik kop van jut. Wordt er in de blinde furie tegen dat onvolgzaam metal-gespeus zelfs beweerd dat ik die invloeden niet zou (h)erkennen! Waar en wanneer heb ik dat beweerd? Ik zeg alleen, indien die muziek vanwege die invloeden volgens jullie bij de New Wave behoort, dat de muziek die Nirvana maakte dan volgens dezelfde gehanteerde maatstaven Heavy Metal genoemd kan worden. Dat laatste is te belachelijk voor woorden, maar dat eerste is natuurlijk voer voor de facistisch imperialistische wave-stormtroopers! Al wat niet rock is, is wave!!
Pas op, degenen die niet verblind zijn door hun vooroordelen zullen opgemerkt hebben dat ik nooit ergens beweerd heb dat new wave geen rijke muzikale erfenis in de zin van invloeden op de muziekwereld heeft gehad, of zelfs nog heeft. Ontzettend veel meer dan bijvoorbeeld grunge, waarvan volgens mij de belangrijkste verwezenlijking vooral veranderingen (mentaliteit) in de muziekindustrie zelf is geweest. Maar neen, omdat ik stel dat new wave in de jaren 80 meer aandacht heeft gekregen dan nodig, en metal minder dan verdiend, ben ik de onwetendheid zelf (ja ook op de brt, zelfs al voor er sprake was van Studio Brussel, was er een uurtje "De Stalen Tien", hoe mainstream! -en een speciaal nummertje van Oor uit een gans deccenium aanhalen om trachten aan te tonen hoeveel media aandacht metal genoot... Hoe diep kun je vallen?)
En dan nog eentje voor de "verdiepers". Hoe diep moet je gaan in een genre om er een mening over te (mogen) hebben? Zo diep dat je alleen nog de bodem van je eigen putje ziet, en geen idee meer hebt wat er aan de oppervlakte gebeurd?
Niemand van jullie heeft een mening over de Duitse Schlagers? Toch wel? Vast heel het genre uitgediept dan?
Ik heb in de jaren 80 meer tijd in de wave-keet van de streek doorgebracht dan op de schoolbanken (weggever(!), grijp jullie kans) (voor de ingewijden: de "Coke" in Turnhout) en daar draaide men echt wel heel wat meer dan de saaie popwave van o.a. Simple Minds, The Cure en Duran Duran. Alhoewel die er ook regelmatig voorbijkwamen. Dat is ook de reden waarom ik me er niet verder in verdiept heb, want het deed me niets. Waarom ik er dan wel kwam? Omdat er ook dingen gedraaid werden die me wel boeiden, maar die vind ik dan weer niet terug in de toplijst hier. De meer bekendere dingen zoals o.a. Sisters of Mercy, Fat Gadget en Anne Clark (in 2008 nog een fantastisch album uitgebracht dat hier op MuMe ook door de "kenners" en "verdiepers" schandelijk over het hoofd is gezien), maar ook muziek van o.a.( om er enkele te noemen die hier nog niet gevallen zijn) Vomito Negro, The Fall, The Neon Judgement, Front 242 enz. Ik zou ze niet vernoemd hebben, als Orbit het pad niet reeds geeffend had, want voor mij vallen ze niet allen onder "New Wave", maar Orbit zal het wel beter weten dan deze veronderstelde oorkleppende metalhead.
Voor wie niet begrijpt waar ik het allemaal over heb, een resumen van hoe open-minded, verdraagzaam, onbevooroordeeld en zelfingenomen onze vrienden van het zwarte klaaglied zijn:
Lezen blijkt niet je sterkste vaardigheid. (waar zeg ik dat Editors een britpopband zijn geweest??: waar zeg ik dat ik niet hoor dat Xx (of Editors) geen new wave invloeden hebben, ik zeg juist van wel, dus waar wind je je eigenlijk over op???) Over je vooroordelen over mijn muziekkennis zal ik maar niet ingaan. Of toch, je glazen bol blijkt stuk.
Daar is de Wave-Gestapo... Welke discussie heb IK gestart?? Waar heb ik met modder gegooid?? (het eventueel teruggooien in deze post buiten beschouwing gelaten)
Volgens mij krijg ik de strontemmer over mij heen omdat het hier vol zielige kakkers zit, die door hun blinde voorbeoordelingen dingen lezen die er helemaal niet staan. Ik heb nooit iets beweerd over inhoud en diversiteit....
De gekende facistische taktiek, blijven kloppen op wat niet hetzelfde denkt of een andere mening heeft, zo krijgen we het wel klein....
Facisme gaat natuurlijk gepaard met imperialisme. Oostenrijk en Polen zijn van Duitsland, EBM, industrial, electronic/avant garde, ..., het is allemaal wave!!
Of Tool metal is of niet, daar bestaan ook geen wetten over, en kan je vrij interpreteren of bediscussieren. Voor mij zijn Tool, Korn, Rage Against the Machine, Alice in Chains en Faith no More alvast duidelijk geen Heavy Metal. Netzomin als al die stromingen die meer of minder New Wave invloeden hebben per definitie wave zouden zijn.
Heb ik weer iets gemist? Waar heb ik, of Misterfool ergens vermeld dat new wave beperkt is?? Ik vind alleen dat er teveel wave-gerelateerde dingen in de '80 top 20 staan. Veronderstel de reacties indien in verhouding evenveel grunge in de 90 top zou staan.
Niet alleen met het woordje pop blijkbaar...
Er word hier in ieder geval niet veel gedaan om het imago dat sommigen hebben over wavers op te krikken, integendeel.
Pas op, degenen die niet verblind zijn door hun vooroordelen zullen opgemerkt hebben dat ik nooit ergens beweerd heb dat new wave geen rijke muzikale erfenis in de zin van invloeden op de muziekwereld heeft gehad, of zelfs nog heeft. Ontzettend veel meer dan bijvoorbeeld grunge, waarvan volgens mij de belangrijkste verwezenlijking vooral veranderingen (mentaliteit) in de muziekindustrie zelf is geweest. Maar neen, omdat ik stel dat new wave in de jaren 80 meer aandacht heeft gekregen dan nodig, en metal minder dan verdiend, ben ik de onwetendheid zelf (ja ook op de brt, zelfs al voor er sprake was van Studio Brussel, was er een uurtje "De Stalen Tien", hoe mainstream! -en een speciaal nummertje van Oor uit een gans deccenium aanhalen om trachten aan te tonen hoeveel media aandacht metal genoot... Hoe diep kun je vallen?)
En dan nog eentje voor de "verdiepers". Hoe diep moet je gaan in een genre om er een mening over te (mogen) hebben? Zo diep dat je alleen nog de bodem van je eigen putje ziet, en geen idee meer hebt wat er aan de oppervlakte gebeurd?
Niemand van jullie heeft een mening over de Duitse Schlagers? Toch wel? Vast heel het genre uitgediept dan?
Ik heb in de jaren 80 meer tijd in de wave-keet van de streek doorgebracht dan op de schoolbanken (weggever(!), grijp jullie kans) (voor de ingewijden: de "Coke" in Turnhout) en daar draaide men echt wel heel wat meer dan de saaie popwave van o.a. Simple Minds, The Cure en Duran Duran. Alhoewel die er ook regelmatig voorbijkwamen. Dat is ook de reden waarom ik me er niet verder in verdiept heb, want het deed me niets. Waarom ik er dan wel kwam? Omdat er ook dingen gedraaid werden die me wel boeiden, maar die vind ik dan weer niet terug in de toplijst hier. De meer bekendere dingen zoals o.a. Sisters of Mercy, Fat Gadget en Anne Clark (in 2008 nog een fantastisch album uitgebracht dat hier op MuMe ook door de "kenners" en "verdiepers" schandelijk over het hoofd is gezien), maar ook muziek van o.a.( om er enkele te noemen die hier nog niet gevallen zijn) Vomito Negro, The Fall, The Neon Judgement, Front 242 enz. Ik zou ze niet vernoemd hebben, als Orbit het pad niet reeds geeffend had, want voor mij vallen ze niet allen onder "New Wave", maar Orbit zal het wel beter weten dan deze veronderstelde oorkleppende metalhead.
Voor wie niet begrijpt waar ik het allemaal over heb, een resumen van hoe open-minded, verdraagzaam, onbevooroordeeld en zelfingenomen onze vrienden van het zwarte klaaglied zijn:
Cabeza Borradora schreef:
The Editors vind ik wel grappig, een groep die eerst hoofdzakelijk door britpop en grunge beinvloede muziek maakt, en daarna het accent verschuift naar '80 new wave invloeden, kan je toch moeilijk serieus nemen als "wave" band??
Arcade Fire en Xx hebben even sterke wave-invloeden als Nirvana en Pearl Jam metal-invloeden hadden
The Editors vind ik wel grappig, een groep die eerst hoofdzakelijk door britpop en grunge beinvloede muziek maakt, en daarna het accent verschuift naar '80 new wave invloeden, kan je toch moeilijk serieus nemen als "wave" band??
Arcade Fire en Xx hebben even sterke wave-invloeden als Nirvana en Pearl Jam metal-invloeden hadden
Premonition schreef:
Hier spreekt een kenner. Ik denk dat je je gewoon bij de feiten en bij jouw eigen genre moet houden. Metal/hard rock is niets mis mee op zijn tijd, ik heb zelf de eerste 3 lp's van Black Sabbath en nog een aantal metal platen, maar hou gewoon meer van wavemuziek.
In OOR werd in de jaren tachtig veel aandacht besteed aan hardrock en metal. Ik kan me in ieder geval een speciale OOR herinneren, die aandacht besteedde aan de opkomst van The New Wave of British Heavy Metal (what's in a name) begin jaren tachtig. De VARA had een speciaal radioprogramma in de jaren tachtig met Alfred Lagarde, Betonuur en Kees Baars had op Veronica radio altijd veel aandacht voor de zware metalen.
The Editors ken ik niet als britpop band, juist hun eersteling was duidelijk postpunk georienteerd. Over de invloed van new wave op de latere muziek is al pagina's elders op dit forum geschreven. De muziek van Nirvana of Pearl Jam is muzikaal een potpourri van glam, hardrock, wave imo. De Xx hebben de mosterd toch duidelijk uit de jaren tachtig new wave gehaald, als je dat niet hoort dan vraag ik me af of je hun muziek kent.
Hier spreekt een kenner. Ik denk dat je je gewoon bij de feiten en bij jouw eigen genre moet houden. Metal/hard rock is niets mis mee op zijn tijd, ik heb zelf de eerste 3 lp's van Black Sabbath en nog een aantal metal platen, maar hou gewoon meer van wavemuziek.
In OOR werd in de jaren tachtig veel aandacht besteed aan hardrock en metal. Ik kan me in ieder geval een speciale OOR herinneren, die aandacht besteedde aan de opkomst van The New Wave of British Heavy Metal (what's in a name) begin jaren tachtig. De VARA had een speciaal radioprogramma in de jaren tachtig met Alfred Lagarde, Betonuur en Kees Baars had op Veronica radio altijd veel aandacht voor de zware metalen.
The Editors ken ik niet als britpop band, juist hun eersteling was duidelijk postpunk georienteerd. Over de invloed van new wave op de latere muziek is al pagina's elders op dit forum geschreven. De muziek van Nirvana of Pearl Jam is muzikaal een potpourri van glam, hardrock, wave imo. De Xx hebben de mosterd toch duidelijk uit de jaren tachtig new wave gehaald, als je dat niet hoort dan vraag ik me af of je hun muziek kent.
Lezen blijkt niet je sterkste vaardigheid. (waar zeg ik dat Editors een britpopband zijn geweest??: waar zeg ik dat ik niet hoor dat Xx (of Editors) geen new wave invloeden hebben, ik zeg juist van wel, dus waar wind je je eigenlijk over op???) Over je vooroordelen over mijn muziekkennis zal ik maar niet ingaan. Of toch, je glazen bol blijkt stuk.
orbit schreef:
Hij is sowieso niet gehinderd door enige kennis van zaken en laat zich leiden door zijn eigen oorkleppen, als je maar één van beide stromingen kent is het redelijk zinloos een discussie of zelfs moddergooien te starten
Hij is sowieso niet gehinderd door enige kennis van zaken en laat zich leiden door zijn eigen oorkleppen, als je maar één van beide stromingen kent is het redelijk zinloos een discussie of zelfs moddergooien te starten
Daar is de Wave-Gestapo... Welke discussie heb IK gestart?? Waar heb ik met modder gegooid?? (het eventueel teruggooien in deze post buiten beschouwing gelaten)
jasper1991 schreef:
Ik moet bekennen dat mijn kennis over Wave zeer beperkt is, maar ik ben benieuwd of het tegen Metal op kan in de breedte.
Ik moet bekennen dat mijn kennis over Wave zeer beperkt is, maar ik ben benieuwd of het tegen Metal op kan in de breedte.
Tony schreef:
Volgens Cabeza, ook niet gehinderd door enige kennis van de gigantische stroming new wave, niet. Reden waarom hij de strontemmer over zich heen kreeg. Ook jij lijkt uit te glijden over dezelfde bananenschil; Perceptuele blindheid. Omdat je het genre niet kent heb je zelf de conclusie getrokken dat het nooit zoveel inhoud en diversiteit kan hebben als het genre waarin je je wel hebt verdiept.
Volgens Cabeza, ook niet gehinderd door enige kennis van de gigantische stroming new wave, niet. Reden waarom hij de strontemmer over zich heen kreeg. Ook jij lijkt uit te glijden over dezelfde bananenschil; Perceptuele blindheid. Omdat je het genre niet kent heb je zelf de conclusie getrokken dat het nooit zoveel inhoud en diversiteit kan hebben als het genre waarin je je wel hebt verdiept.
Volgens mij krijg ik de strontemmer over mij heen omdat het hier vol zielige kakkers zit, die door hun blinde voorbeoordelingen dingen lezen die er helemaal niet staan. Ik heb nooit iets beweerd over inhoud en diversiteit....
orbit schreef:
Nouja, jasper geeft tenminste eerlijk toe dat hij er weinig van weet.. dat is al beter dan onze vriend Cabeza, die al airgitarend met zijn kop tegen een goederentrein is gewandeld
Nouja, jasper geeft tenminste eerlijk toe dat hij er weinig van weet.. dat is al beter dan onze vriend Cabeza, die al airgitarend met zijn kop tegen een goederentrein is gewandeld
De gekende facistische taktiek, blijven kloppen op wat niet hetzelfde denkt of een andere mening heeft, zo krijgen we het wel klein....
orbit schreef:
Het was een verzamelterm voor allerlei bands die in de nawake van de punk/ post-punk beweging kwamen, eigenlijk is post-punk ook wave, maargoed
De discussies over wat het allemaal is en wat eronder valt zijn zelfs onder wavers nog niet beslecht. Maar je kunt van mij aannemen dat het een gigantisch brede stroming is, eigenlijk ook geen genre dus. Clock DVA, PIL, Jah Wobble, Einsturzende Neubauten, Coil, Virgin Prunes, Bithday party, maar ook Snowy Red, Throbbing Ghristle, John Foxx, Klinik en dan weer Cocteau Twins, Talk Talk en Dead Can Dance horen bij new wave en varieerden en fuseerden van klassiek, jazz, folk, ragga, medieval, minimal, ambient, rythmical poetry tot industrial, electronic en glampop, rock en nog meer. In die zin was het een behoorlijk expressieve stroming en omvatte het enorm veel elementen. Wave is niet voor niets letterlijk een ruime betekenis, het sloeg niet op één truukje. Het was een massale beweging tegen het oude, bestaande, uit de jaren 70. Het heeft daarom ook voor vele vervolgstromingen gezorgd, niet voor niets zijn er in tal van bekende bands uit de 90s en 00s veel elementen terug te vinden van die lichting.
Het was een verzamelterm voor allerlei bands die in de nawake van de punk/ post-punk beweging kwamen, eigenlijk is post-punk ook wave, maargoed
De discussies over wat het allemaal is en wat eronder valt zijn zelfs onder wavers nog niet beslecht. Maar je kunt van mij aannemen dat het een gigantisch brede stroming is, eigenlijk ook geen genre dus. Clock DVA, PIL, Jah Wobble, Einsturzende Neubauten, Coil, Virgin Prunes, Bithday party, maar ook Snowy Red, Throbbing Ghristle, John Foxx, Klinik en dan weer Cocteau Twins, Talk Talk en Dead Can Dance horen bij new wave en varieerden en fuseerden van klassiek, jazz, folk, ragga, medieval, minimal, ambient, rythmical poetry tot industrial, electronic en glampop, rock en nog meer. In die zin was het een behoorlijk expressieve stroming en omvatte het enorm veel elementen. Wave is niet voor niets letterlijk een ruime betekenis, het sloeg niet op één truukje. Het was een massale beweging tegen het oude, bestaande, uit de jaren 70. Het heeft daarom ook voor vele vervolgstromingen gezorgd, niet voor niets zijn er in tal van bekende bands uit de 90s en 00s veel elementen terug te vinden van die lichting. Facisme gaat natuurlijk gepaard met imperialisme. Oostenrijk en Polen zijn van Duitsland, EBM, industrial, electronic/avant garde, ..., het is allemaal wave!!
Misterfool schreef:
Tsja maar Orbit rekt het genre ook wel op. Einstürzende neubauten, coil en Throbbing Ghristle zijn industrial en passen mijns inziens niet onder de New wave banner. De latere Talk talk(spirit of eden+ laughing stock) heeft ook weing meer met new wave van doen.
Tsja maar Orbit rekt het genre ook wel op. Einstürzende neubauten, coil en Throbbing Ghristle zijn industrial en passen mijns inziens niet onder de New wave banner. De latere Talk talk(spirit of eden+ laughing stock) heeft ook weing meer met new wave van doen.
orbit schreef:
Tsja, zo mag je Tool van sommigen ook geen metal noemen.. zo lust ik er nog wel een paar, daaag Misterfool
Tuurlijk zijn die voorbeelden niet allemaal prototype wave, zoals je ze op een new wave classic radioprogramma zult horen. Desalniettemin worden veel wel onder dezelfde stroming gerekend, al was het maar omdat veel van die bands toen nog de noemer misten die je ze nu wel geven kan. Industrial was pas een zelfstandig genre 6 of 7 jaar later toen de pioniers dus allang hun werk hadden gedaan (toen nog onder de brede noemer wave geschaard).
Tsja, zo mag je Tool van sommigen ook geen metal noemen.. zo lust ik er nog wel een paar, daaag Misterfool

Tuurlijk zijn die voorbeelden niet allemaal prototype wave, zoals je ze op een new wave classic radioprogramma zult horen. Desalniettemin worden veel wel onder dezelfde stroming gerekend, al was het maar omdat veel van die bands toen nog de noemer misten die je ze nu wel geven kan. Industrial was pas een zelfstandig genre 6 of 7 jaar later toen de pioniers dus allang hun werk hadden gedaan (toen nog onder de brede noemer wave geschaard).
Of Tool metal is of niet, daar bestaan ook geen wetten over, en kan je vrij interpreteren of bediscussieren. Voor mij zijn Tool, Korn, Rage Against the Machine, Alice in Chains en Faith no More alvast duidelijk geen Heavy Metal. Netzomin als al die stromingen die meer of minder New Wave invloeden hebben per definitie wave zouden zijn.
Premonition schreef:
New Wave is natuurlijk een verzamelnaam. Eind jaren zeventig bedacht voor muziek, die niet viel onder punk, classic rock, folk, hardrock/metal en disco. Dat was dus heel breed, achteraf kun je dan ook stellen dat er teveel muziek onder viel. Later werd synth-pop, postpunk, art school, positive punk, industrial weer apart benoemd. Over geen enkel genre zoveel discussie en dan new wave beperkt noemen is het understatement van de eeuw.
New Wave is natuurlijk een verzamelnaam. Eind jaren zeventig bedacht voor muziek, die niet viel onder punk, classic rock, folk, hardrock/metal en disco. Dat was dus heel breed, achteraf kun je dan ook stellen dat er teveel muziek onder viel. Later werd synth-pop, postpunk, art school, positive punk, industrial weer apart benoemd. Over geen enkel genre zoveel discussie en dan new wave beperkt noemen is het understatement van de eeuw.
Heb ik weer iets gemist? Waar heb ik, of Misterfool ergens vermeld dat new wave beperkt is?? Ik vind alleen dat er teveel wave-gerelateerde dingen in de '80 top 20 staan. Veronderstel de reacties indien in verhouding evenveel grunge in de 90 top zou staan.
Misterfool schreef:
Geinig stukje, alleen slaat totaal nergens op. Het laat wel zien dat wavers blijkbaar erg op hun teentjes getrapt zijn als hun muziekstijl in verband wordt gebracht met het woordje Pop.[...]
Geinig stukje, alleen slaat totaal nergens op. Het laat wel zien dat wavers blijkbaar erg op hun teentjes getrapt zijn als hun muziekstijl in verband wordt gebracht met het woordje Pop.[...]
Niet alleen met het woordje pop blijkbaar...
Er word hier in ieder geval niet veel gedaan om het imago dat sommigen hebben over wavers op te krikken, integendeel.
0
ClassicRocker
geplaatst: 6 juli 2012, 21:36 uur
dazzler schreef:
En aangezien de bedenkers weinig muzikale skills hadden, maar wel een synthesizer
En aangezien de bedenkers weinig muzikale skills hadden, maar wel een synthesizer

0
geplaatst: 6 juli 2012, 21:55 uur
Je solliciteert nu echt naar een ban! Jouw woordkeuzes zijn echt een grens over gegaan, in ieder geval die van mij. Ik wil graag een discussie aangaan, maar niet op deze manier...
* denotes required fields.