Muziek / Toplijsten en favorieten / MuMeLadder Top 2000 - Editie 2012 - De Ontknoping
zoeken in:
0
geplaatst: 2 december 2012, 20:43 uur
Echt? Ik luister deze muziek alleen maar zodat ik kan stemmen voor de MuMe Ladder. Jij bent echt raar.
Jij hebt blijkbaar nog nooit een MuMe Ladder (her)beluisterd en werd positief verrast door een nummer waarvan je vooraf verwachtte dat het niets/weinig voor jou zou zijn?
En wat relevanter: ik hoop dat iemand anders wel een degelijk stukje bij Untitled #8 kan/wil schrijven. Zonder cijfer is het al helemaal geen duidelijk stukje.
Jij hebt blijkbaar nog nooit een MuMe Ladder (her)beluisterd en werd positief verrast door een nummer waarvan je vooraf verwachtte dat het niets/weinig voor jou zou zijn?
En wat relevanter: ik hoop dat iemand anders wel een degelijk stukje bij Untitled #8 kan/wil schrijven. Zonder cijfer is het al helemaal geen duidelijk stukje.
0
geplaatst: 2 december 2012, 20:53 uur
Uiteraard luister je om het luisteren en niet puur om te kunnen stemmen maar het kan toch niet anders dan dat je wel eens positief verrast wordt door een nummer waar je niet al te hoge verwachtingen van hebt.
0
geplaatst: 2 december 2012, 20:57 uur
Nou, van 0 naar 5 sterren niet nee.
Maar goed, het werd me uit de tekst niet duidelijk dat het ging om stemmen bij een ladder.
Maar goed, het werd me uit de tekst niet duidelijk dat het ging om stemmen bij een ladder.
0
geplaatst: 2 december 2012, 20:59 uur
Dat is misschien ook wat veel maar wij zijn dan ook natuurlijk wel erkende muziekfanaten en datr is dan toch anders 

0
geplaatst: 2 december 2012, 21:06 uur
1560 ♫ [1586] The The – The Sinking Feeling (1983)
Er gebeurt veel, maar het weet me toch niet echt te raken. Het verveelt of irriteert me niet. Maar er is niets dat me weet te raken of dat ik echt mooi vind.
Cijfer: 6,7
1559 ♫ [-------] Fairport Convention - Crazy Man Michael (1969)
Mijn vader heeft nog een LP liggen van Fairport Convention. En het is dan ook nog Liege and Lief waar dit op staat. Ik heb het nog nooit beluisterd, omdat er nog zoveel andere muziek bestaat die ik liever wat meer aandacht geef. Dit is best mooi, maar het slaat niet genoeg aan om er nu direct het album van te beluisteren. Maar ooit leg ik het plaatje wel eens op.
Cijfer: 7
1558 ♫ [0753] Serge Gainsbourg - Cargo Culte (1971)
Ik moet moeite doen om dit lied aandachtig uit te zitten. Mijn aandacht ebt de hele tijd weg en als de 7 minuten gepasseerd zijn kan ik telkens niets anders dan denken: ‘Hoe klonk dat lied nou weer?’. Ik vind het echt niet boeiend. Eigenlijk is het ronduit saai en nochtans heb ik al goeie nummers van Serge Gainsbourg gehoord. Snel weer vergeten dit.
Cijfer: 3
1557 ♫ [1838] ABBA - Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight) (1979)
Erg fout, maar o zo leuk. Het blijft een tijdlang in je hoofd rondspoken en je moet toch toegeven dat dit lied goed in elkaar zit. Dit is mijn favoriete nummer van ABBA, en ik vind ABBA lang geen slechte hitkanonnen.
Cijfer: 8
1556 ♫ [-------] Eels - Mental (1996)
Toen ik nog niet zo lang op mume zat heeft Beautiful Freak nog een hele tijd in mijn top 10 gestaan. Nu is dat album al flink weggezakt, maar het staat nog altijd ruim op 4,5*. Dit behoort tot de subtop van het album. Het steekt perfect in elkaar, er zit wat tempo in en de uitbarstingen schieten raak.
Cijfer: 8,4
1555 ♫ [0863] Manic Street Preachers - The Everlasting (1998)
Het was lang geleden dat ik dit nog eens gehoord had. In mijn herinnering klonk het beter. Ik was vergeten dat het zo glad klonk. De zang staat me niet aan, het mist emotie en spanning. Het nummer doet me jammer genoeg niets meer.
Cijfer: 4
1554 ♫ [0698] The Rolling Stones - Under My Thumb (1965)
Briljant nummer van The Rolling Stones. De Stones behoren zeker tot mijn top 5 bands allertijden. Dit klinkt wel nogal kaal, maar is zo fantastisch. Energiek en met schitterend gitaarwerk.
Cijfer: 9,5
1553 ♫ [1875] John Denver - Calypso (1975)
Wat zoete muziek voor vrouwen op jaren. Mij kan het niet echt bekoren. De man kan wel een stukje zingen maar ik moet er niet veel van hebben. Het is wat te veel de bedoeling om ‘feel-good’ te klinken en het warme gevoel krijg ik niet.
1552 ♫ [-------] Elbow - The Birds (2011)
Bij vlagen ontzettend boeiend, zeker dat gepingel rond minuut 4 is erg geslaagd. Maar bij Elbow heb ik het probleem dat ik de stem van Guy Garvey wat te gezapig en eigenlijk serieus aan de saaie kant vind, enkel bij het fenomenale One Day Like This heb ik dat niet. Dit duurt dan weer 8 minuten en al enkele minuten voor het einde heb ik het gevoel dat ik het naderhand wel al gehoord heb.
Cijfer: 6,6
1551 ♫ [-------] The Beloved - Sweet Harmony (1993)
Absoluut mijn genre niet, maar het is al eerder gebleken tijdens mijn mumeladder avontuur dat dat eigenlijk niks wil zeggen. Dit kan ik ook wel waarderen, er zit een erg aangenaam tempo in. Al begint het wel een beetje te vervelen naar het einde. Die trompet (of saxofoon wat het ook is) is wel een goede toevoeging. Al met al een aardig nummer.
Er gebeurt veel, maar het weet me toch niet echt te raken. Het verveelt of irriteert me niet. Maar er is niets dat me weet te raken of dat ik echt mooi vind.
Cijfer: 6,7
1559 ♫ [-------] Fairport Convention - Crazy Man Michael (1969)
Mijn vader heeft nog een LP liggen van Fairport Convention. En het is dan ook nog Liege and Lief waar dit op staat. Ik heb het nog nooit beluisterd, omdat er nog zoveel andere muziek bestaat die ik liever wat meer aandacht geef. Dit is best mooi, maar het slaat niet genoeg aan om er nu direct het album van te beluisteren. Maar ooit leg ik het plaatje wel eens op.
1558 ♫ [0753] Serge Gainsbourg - Cargo Culte (1971)
Ik moet moeite doen om dit lied aandachtig uit te zitten. Mijn aandacht ebt de hele tijd weg en als de 7 minuten gepasseerd zijn kan ik telkens niets anders dan denken: ‘Hoe klonk dat lied nou weer?’. Ik vind het echt niet boeiend. Eigenlijk is het ronduit saai en nochtans heb ik al goeie nummers van Serge Gainsbourg gehoord. Snel weer vergeten dit.
Cijfer: 3
1557 ♫ [1838] ABBA - Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight) (1979)
Erg fout, maar o zo leuk. Het blijft een tijdlang in je hoofd rondspoken en je moet toch toegeven dat dit lied goed in elkaar zit. Dit is mijn favoriete nummer van ABBA, en ik vind ABBA lang geen slechte hitkanonnen.
Cijfer: 8
1556 ♫ [-------] Eels - Mental (1996)
Toen ik nog niet zo lang op mume zat heeft Beautiful Freak nog een hele tijd in mijn top 10 gestaan. Nu is dat album al flink weggezakt, maar het staat nog altijd ruim op 4,5*. Dit behoort tot de subtop van het album. Het steekt perfect in elkaar, er zit wat tempo in en de uitbarstingen schieten raak.
Cijfer: 8,4
1555 ♫ [0863] Manic Street Preachers - The Everlasting (1998)
Het was lang geleden dat ik dit nog eens gehoord had. In mijn herinnering klonk het beter. Ik was vergeten dat het zo glad klonk. De zang staat me niet aan, het mist emotie en spanning. Het nummer doet me jammer genoeg niets meer.
1554 ♫ [0698] The Rolling Stones - Under My Thumb (1965)
Briljant nummer van The Rolling Stones. De Stones behoren zeker tot mijn top 5 bands allertijden. Dit klinkt wel nogal kaal, maar is zo fantastisch. Energiek en met schitterend gitaarwerk.
Cijfer: 9,5
1553 ♫ [1875] John Denver - Calypso (1975)
Wat zoete muziek voor vrouwen op jaren. Mij kan het niet echt bekoren. De man kan wel een stukje zingen maar ik moet er niet veel van hebben. Het is wat te veel de bedoeling om ‘feel-good’ te klinken en het warme gevoel krijg ik niet.
1552 ♫ [-------] Elbow - The Birds (2011)
Bij vlagen ontzettend boeiend, zeker dat gepingel rond minuut 4 is erg geslaagd. Maar bij Elbow heb ik het probleem dat ik de stem van Guy Garvey wat te gezapig en eigenlijk serieus aan de saaie kant vind, enkel bij het fenomenale One Day Like This heb ik dat niet. Dit duurt dan weer 8 minuten en al enkele minuten voor het einde heb ik het gevoel dat ik het naderhand wel al gehoord heb.
Cijfer: 6,6
1551 ♫ [-------] The Beloved - Sweet Harmony (1993)
Absoluut mijn genre niet, maar het is al eerder gebleken tijdens mijn mumeladder avontuur dat dat eigenlijk niks wil zeggen. Dit kan ik ook wel waarderen, er zit een erg aangenaam tempo in. Al begint het wel een beetje te vervelen naar het einde. Die trompet (of saxofoon wat het ook is) is wel een goede toevoeging. Al met al een aardig nummer.
0
geplaatst: 2 december 2012, 22:32 uur
vigil schreef:
Begin maar zou ik zeggen...
(quote)
Begin maar zou ik zeggen...
Geen probleem

Qua structuur en in mindere mate qua zang vergelijkbaar met Moonlight Shadow:
Concrete Blonde - Joey
Suzanne Vega - Luka
Bangles - Everything I Wanted
Belinda Carlisle - Leave A Light On
Linda Ronstadt & James Ingram - "Somewhere Out There
Tina Turner - Private Dancer
Irene Cara - Fame
En natuurlijk een aantal nummers van Fleetwood Mac, zoals Rhiannon, Gypsy en Go Your Own Way.
Net als Moonlight Shadow staan in dit rijtje best een aantal aardige nummers, maar plaats 173 blijft te hoog.
0
geplaatst: 2 december 2012, 22:43 uur
Met alle respect vind ik altijd een heel fijne uitdrukking, want daarna mag je de meest lelijke dingen zeggen zonder dat het je kwalijk genomen wordt. Daarom maar even:
Met alle respect, maar wat een kulargumentatie. Dus een nummer moet per se een 'originele' structuur/opbouw hebben om hoog te scoren bij jou? Dan kun je sowieso al meer dan de helft van deze lijst aan de kant flikkeren. En wat doet pakweg Interpol dan in je top 10? Qua structuur en in mindere mate zang schatplichtig aan een heel legertje bands uit de jaren '80...
Met alle respect, maar wat een kulargumentatie. Dus een nummer moet per se een 'originele' structuur/opbouw hebben om hoog te scoren bij jou? Dan kun je sowieso al meer dan de helft van deze lijst aan de kant flikkeren. En wat doet pakweg Interpol dan in je top 10? Qua structuur en in mindere mate zang schatplichtig aan een heel legertje bands uit de jaren '80...
0
geplaatst: 2 december 2012, 22:44 uur
Opbouw, structuur, originaliteit en dergelijke zo belangrijk vinden heb ik nooit echt helemaal gesnapt. Dat is, om het dramatisch uit te drukken, luisteren met je hoofd ipv met je hart. Enigszins analoog aan wat Sandokan-veld laatst nog mooi(er) wist te beschrijven in het MuMe-klinkt-anders-topic.
0
geplaatst: 2 december 2012, 22:56 uur
Iemand vraagt om voorbeelden en ik noem ze op.
Als ik met mijn hart luister, dan hoor ik zang die mij niets doet, een standaardrefrein met een inhoudsloze tekst die verschillende keren wordt herhaald, een gitaarsolo die plichtmatig en op een niet verrassend moment klinkt en verbazing dat dit nummer zo hoog wordt gewaardeerd, terwijl vergelijkbare nummers niet deze status hebben onder de stemmers van de ladder.
Trouwens een beetje flauw om Interpol erbij te halen.
Als ik met mijn hart luister, dan hoor ik zang die mij niets doet, een standaardrefrein met een inhoudsloze tekst die verschillende keren wordt herhaald, een gitaarsolo die plichtmatig en op een niet verrassend moment klinkt en verbazing dat dit nummer zo hoog wordt gewaardeerd, terwijl vergelijkbare nummers niet deze status hebben onder de stemmers van de ladder.
Trouwens een beetje flauw om Interpol erbij te halen.
0
geplaatst: 3 december 2012, 00:14 uur
Moonlight Shadow doet me altijd erg denken aan dit licht kitscherige plaatje:
Best leuk hoor, maar om dat het één van de beste nrs van een decennium te vinden, dan ben je kennelijk niet ver gekomen in dat decennium
Best leuk hoor, maar om dat het één van de beste nrs van een decennium te vinden, dan ben je kennelijk niet ver gekomen in dat decennium

0
geplaatst: 3 december 2012, 00:50 uur
Heerlijk nummer van David McWilliams 
(misschien moet ik dat nummer nomineren voor de MM-ladder van 2013
)

(misschien moet ik dat nummer nomineren voor de MM-ladder van 2013
)
0
geplaatst: 3 december 2012, 01:23 uur
Als jonge puber hadden mijn ouders ooit het zalige idee me op een koor te zetten, naast mijn sport en scouting (alsof ik het niet druk genoeg had). Daar zongen we een cover van Moonlight Shadow, waardoor ik het nummer wel kan dromen. Heb het altijd wel een goed nummer gevonden, maar ik kan er ook niet enorm enthousiast van worden.
0
geplaatst: 3 december 2012, 01:27 uur
Moonlight Shadow is fijn, maar Shadow on the Wall is nog fijner. Daar zal ik me dan wel weer niet populair mee maken

Tot de beste nummers van het decennium zou ik ze ook weer niet willen rekenen, al halen ze allebei m'n toevallig laatst geproduceerde jaarlijstje.

Tot de beste nummers van het decennium zou ik ze ook weer niet willen rekenen, al halen ze allebei m'n toevallig laatst geproduceerde jaarlijstje.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 3 december 2012, 09:53 uur
Moonlight Shadow is prima wat mij betreft, maar dat het het hoogstgenoteerde Oldfieldnummer is, daar mag je als rechtgeaarde muzieksnob dan wel weer je vraagtekens bij zetten.
0
geplaatst: 3 december 2012, 10:20 uur
Waarvoor dank!
Echter is het natuurlijk wel zo dat veen flink aantal nummers jonger is dan Moonlight Shadow

0
geplaatst: 3 december 2012, 10:51 uur
Co Jackso schreef:
Tegen een persoonlijke luisterervaring valt weinig of niets in te brengen.
Dat jij de tekst nietszeggend vindt mag. Dat je de gitaarsolo plichtsmatig noemt
begrijp ik eigenlijk niet. Ik vind de gitaarsolo wel degelijk erg fris en rijk aan klankkleur.
Oldfield kiest zorgvuldig welk type gitaar hij inzet. En ik hou wel van die typische aanpak.
Het grootste minpunt aan dit nummer is dat het hoorbaar in elkaar is gelijmd.
Je hoort dat het niet in één take is opgenomen, de overdubs verlopen niet naadloos.
Hetzelfde kan gezegd worden van Owner of a Lonely Heart van Yes
dat in hetzelfde jaar 1983 een groot succes werd en van hetzelfde kaliber is.
Iets potiger en virieler, dat wel. Jon Anderson is ook te horen op Crises (1983).
The Alan Parsons Project scoorde begin 1984 nog een onverwachte Benelux hit
met Don't Answer Me dat volgens hetzelfde recept is gebrouwen als Moonlight Shadow.
Symfonische rockartiesten met een 80s hit.
0
geplaatst: 3 december 2012, 12:25 uur
Moonlight Shadow
. Erg fijn nummer, maar merk dat ik wel vaker vatbaar ben voor liedjes met een Keltisch randje.
Denk dat dit nummer zo succesvol is, omdat het wel genre-overschrijdend is. Er zullen symfo-luisteraars zijn die 't mooi vinden, maar ook liefhebbers van jaren 80-hitjes en folk.
. Erg fijn nummer, maar merk dat ik wel vaker vatbaar ben voor liedjes met een Keltisch randje. Denk dat dit nummer zo succesvol is, omdat het wel genre-overschrijdend is. Er zullen symfo-luisteraars zijn die 't mooi vinden, maar ook liefhebbers van jaren 80-hitjes en folk.
0
geplaatst: 3 december 2012, 12:30 uur
En zelfs liefhebbers van ABBA muziek,
met zo'n vloeiende stem als Maggie Reilly.
Verklaart waarom het een nummer 1 hit werd in de Benelux.
met zo'n vloeiende stem als Maggie Reilly.
Verklaart waarom het een nummer 1 hit werd in de Benelux.
0
geplaatst: 3 december 2012, 14:38 uur
Waarom gaat het hier over Moonlight Shadow terwijl 3 nummers daarboven het zwaar overschatte The One I Love staat? Moonlight Shadow zorgt dan ten minste nog voor wat variatie (dat willen we toch zo graag?) ipv het zoveelste R.E.M.-nummer.
Dwejkk_ schreef:
Denk dat dit nummer zo succesvol is, omdat het wel genre-overschrijdend is. Er zullen symfo-luisteraars zijn die 't mooi vinden, maar ook liefhebbers van jaren 80-hitjes en folk
Het nummer heeft een geweldige productie waardoor het, voor mij, zeker niet aanvoelt als gedateerd of jaren '80. Het had net zo goed vorig jaar uitgebracht kunnen zijn. Iets wat je zeker niet van ieder nummer in dat rijtje kan zeggen..Denk dat dit nummer zo succesvol is, omdat het wel genre-overschrijdend is. Er zullen symfo-luisteraars zijn die 't mooi vinden, maar ook liefhebbers van jaren 80-hitjes en folk
0
geplaatst: 3 december 2012, 15:16 uur
Als het vorig jaar was uitgebracht had er geen haan naar gekraaid. En The One I Love is wel even andere koek.
0
Onweerwolf
geplaatst: 3 december 2012, 17:28 uur
140
♫ Lloyd Cole And The Commotions - Rattlesnakes [03:29]
Rattlesnakes | 1984 | Scotland

Genomineerd door: musicfriek
2011: 79
2010: 49
2009: 142
2008: 277
2007: 773
Een nummer volgestopt met vrolijkheid en literaire referenties. Lloyd zingt heerlijk nonchalant en vliegt steeds net niet uit de bocht. Onweerstaanbaar nummer. (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
139
♫ Simple Minds - Theme For Great Cities [05:52]
Sons And Fascination/Sister Feelings Call | 1981 | Scotland

Genomineerd door: Arno
2011: 80
2010: 140
2009: 150
2008: 383
2007: --
Al vanaf de eerste keer dat ik dit hoorde vond ik dit een erg gaaf nummer. Dit instrumentaaltje is fantastisch. Simple Minds bewijst hier dat je ook zonder vocalen tot een uitstekend popnummer kan komen. In plaats van verhalende vocale coupletten weet deze band alleen door de instrumentatie een spanning op te bouwen. Een spanning die uiteindelijk leidt naar een uitstekend refrein waarbij een catchy geweldig maar ook spannend deuntje tevoorschijn komt. Ik werd omver geblazen bij mijn eerste luisterbeurt en dat is nu eigenlijk nog steeds zo. Dit is een erg knap nummer waar ik altijd van kan genieten. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
138 *****NIEUW****
♫ U2 - Where The Streets Have No Name [04:36]
The Joshua Tree | 1987 | Ireland

Genomineerd door: Choconas
2011: --
2010: --
2009: --
2008: --
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
137
♫ Prince - Sign O' The Times [03:44]
Sign O' The Times | 1987 | USA

Genomineerd door: ebisch
2011: 62
2010: 407
2009: 175
2008: 338
2007: 586
In 5 minuten jaagt Prince de jaren '80 problematiek er doorheen. En zelfs anno nu zijn grote delen van de tekst nog steeds actueel te noemen en daarmee hebben we gelijk een tijdloze klassieker van de man te pakken.
Titelsong van een album dat door velen als zijn meesterwerk beschouwd wordt.
Het is een wat onderkoeld nummer geheel gedragen door zogenaamd samplen op een Fairlight synthesizer.
Prince verkeerde in zijn creatieve hoogtijdagen want eigenlijk stonden er een andere albums gepland (Dream Factory en Crystall Ball) maar het werd dus Sign O' The Times. Ook live was hij fenomenaal. De concerten in Utrecht waren onvergetelijk: zelden zo'n live-ervaring meegemaakt. Mooie tijd! Mooi nummer! Sign O' The Times! (aERodynamic)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
136
♫ Lou Reed - Perfect Day [03:45]
Transformer | 1972 | USA

Genomineerd door: freddze
2011: 87
2010: 7
2009: 38
2008: 92
2007: 771
In ladderkader ook wel bekend als ‘de Smartlap’, met dank aan Tribal Gathering. Ergens is die betiteling wel begrijpelijk. Wie oppervlakkig naar Perfect Day luistert, kan er makkelijk een zoetsappig liefdesliedje met goedkoop sentiment in horen. Echter, als je de achtergrond van het nummer kent en daarbij ook beter naar het nummer luistert, kom je tot een andere conclusie. Met Perfect Day beschrijft Reed zijn heroïneverslaving. Hij is een wijzer man geworden. Daar waar hij vijf jaar eerder nog op stoere toon een lofzang te berde bracht op kicks die de drug geeft, door middel van een adrenalineus epos, verwoordt hij nu zijn afhankelijkheid ervan met bitter cynisme, door middel van een harmonieus liedje met een rustige pianomelodie. Wie denkt dat het allemaal pais en vree is, komt bedrogen uit. Het rafelige randje dat Reed meestal in zijn muziek legt, ligt hier voornamelijk in de tekst. Ondertussen is het gewoon een heel mooi nummer, een absolute kaskraker, compleet radio 2-fähig en hebben waarschijnlijk al duizenden koppels hun jawoord gegeven met dit op achtergrond. Lou Reed is een sluwe man. (Titmeister)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
135
♫ U2 - New Year's Day [05:36]
War | 1983 | Ireland

Genomineerd door: meyer
2011: 93
2010: 44
2009: 75
2008: 215
2007: 549
In december struikel je over de kerstceedees.
Maar goeie songs die het nieuwe jaar inleiden zijn veel zeldzamer.
Een nieuw jaar, een nieuwe belofte, een nieuw lied (i will sing, sing a new song).
Maar wat nimmer zal veranderen is het verlangen om weer bij jou te zijn. (dazzler)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
134
♫ Blue Öyster Cult - (Don't Fear) The Reaper [05:10]
Agents Of Fortune | 1976 | USA

2011: 96
2010: 119
2009: 115
2008: 111
2007: 360
Dit moet zowat één van de onweerstaanbaarste nummers ooit zijn. Vanaf de eerste luisterbeurt is het al helemaal raak, en daarna verveelt het nooit meer. Is het die heerlijke gitaarriff? Is het de prachtige zang? Of de prachtige tekst? Is het gewoon simpelweg de X-factor? Of is het toch die koebel die het ‘m doet? Niet nadenken, gewoon luisteren, je gewoon laten hypnotiseren door dit perfecte nummer. (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
133
♫ Manic Street Preachers - Motorcycle Emptiness [03:41]
Generation Terrorists | 1992 | Wales

Genomineerd door: El Ninjo
2011: 85
2010: 100
2009: 169
2008: 220
2007: 28
Die heerlijk gierende gitaar maakt dit nummer gewoon. Zang, tekst, productie, alles wordt in de schaduw gezet door het meesterlijke gitaarspel. Het blijft maar doorgaan en doorgaan, en toch verveelt dit nummer geen seconde. (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
132
♫ The Waterboys - Don't Bang The Drum [06:47]
This Is The Sea | 1985 | Scotland

Genomineerd door: Klassiekers '07
2011: 133
2010: 128
2009: 97
2008: 148
2007: 24
Als je het over mooie blazers hebt, dan kan je dit nummer zeker noemen. In dit intro spelen de blaasinstrumenten een hoofdrol, en wat voor een! Ze produceren een prachtig geluid. Daarna wordt je overrompeld door de snelle tempowisseling, het echte begin van het nummer. Ineens verandert het na een fijne up-tempo poprocksong. Don't Bang the Drum heeft alles wat een mooi popnummer in zich moet hebben, de intro zorgt ervoor dat je meteen weet over welk nummer het gaat, maar het nummer van de blazers in een tekortdoening. Het refrein bijvoorbeeld, is wonderschoon. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
131
♫ Supertramp - Fool's Overture [10:54]
Even In The Quietest Moments | 1977 | England

Genomineerd door: Titmeister
2011: 177
2010: 171
2009: 1055
2008: 530
2007: 294
Fool’s Overture is veruit mijn favoriete track van Supertramp. Een prachtig epos over WWII, dat begint met een lang, melancholisch piano-intro. Daarna komt een wat meer uptempo stuk, om vervolgens weer terug te gaan naar melancholisch. Pas na 5:30 minuut valt de zang in, waarbij de typische stem van Roger Hodgson hier op zijn best is. Een prachtige saxofoonsolo draagt het nummer naar een ijzig stukje, met windvlagen, waarna de grande finale begint, mijn favoriete stuk van Fool’s Overture. Al met al gewoon een geweldige luistertrip. (Titmeister)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
♫ Lloyd Cole And The Commotions - Rattlesnakes [03:29]
Rattlesnakes | 1984 | Scotland

2011: 79
2010: 49
2009: 142
2008: 277
2007: 773
Een nummer volgestopt met vrolijkheid en literaire referenties. Lloyd zingt heerlijk nonchalant en vliegt steeds net niet uit de bocht. Onweerstaanbaar nummer. (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
139
♫ Simple Minds - Theme For Great Cities [05:52]
Sons And Fascination/Sister Feelings Call | 1981 | Scotland

Genomineerd door: Arno
2011: 80
2010: 140
2009: 150
2008: 383
Al vanaf de eerste keer dat ik dit hoorde vond ik dit een erg gaaf nummer. Dit instrumentaaltje is fantastisch. Simple Minds bewijst hier dat je ook zonder vocalen tot een uitstekend popnummer kan komen. In plaats van verhalende vocale coupletten weet deze band alleen door de instrumentatie een spanning op te bouwen. Een spanning die uiteindelijk leidt naar een uitstekend refrein waarbij een catchy geweldig maar ook spannend deuntje tevoorschijn komt. Ik werd omver geblazen bij mijn eerste luisterbeurt en dat is nu eigenlijk nog steeds zo. Dit is een erg knap nummer waar ik altijd van kan genieten. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
138 *****NIEUW****
♫ U2 - Where The Streets Have No Name [04:36]
The Joshua Tree | 1987 | Ireland

Genomineerd door: Choconas
2011: --
2010: --
2009: --
2008: --
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
137
♫ Prince - Sign O' The Times [03:44]
Sign O' The Times | 1987 | USA

Genomineerd door: ebisch
2011: 62
2010: 407
2009: 175
2008: 338
2007: 586
In 5 minuten jaagt Prince de jaren '80 problematiek er doorheen. En zelfs anno nu zijn grote delen van de tekst nog steeds actueel te noemen en daarmee hebben we gelijk een tijdloze klassieker van de man te pakken.
Titelsong van een album dat door velen als zijn meesterwerk beschouwd wordt.
Het is een wat onderkoeld nummer geheel gedragen door zogenaamd samplen op een Fairlight synthesizer.
Prince verkeerde in zijn creatieve hoogtijdagen want eigenlijk stonden er een andere albums gepland (Dream Factory en Crystall Ball) maar het werd dus Sign O' The Times. Ook live was hij fenomenaal. De concerten in Utrecht waren onvergetelijk: zelden zo'n live-ervaring meegemaakt. Mooie tijd! Mooi nummer! Sign O' The Times! (aERodynamic)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
136
♫ Lou Reed - Perfect Day [03:45]
Transformer | 1972 | USA

Genomineerd door: freddze
2011: 87
2010: 7
2009: 38
2008: 92
2007: 771
In ladderkader ook wel bekend als ‘de Smartlap’, met dank aan Tribal Gathering. Ergens is die betiteling wel begrijpelijk. Wie oppervlakkig naar Perfect Day luistert, kan er makkelijk een zoetsappig liefdesliedje met goedkoop sentiment in horen. Echter, als je de achtergrond van het nummer kent en daarbij ook beter naar het nummer luistert, kom je tot een andere conclusie. Met Perfect Day beschrijft Reed zijn heroïneverslaving. Hij is een wijzer man geworden. Daar waar hij vijf jaar eerder nog op stoere toon een lofzang te berde bracht op kicks die de drug geeft, door middel van een adrenalineus epos, verwoordt hij nu zijn afhankelijkheid ervan met bitter cynisme, door middel van een harmonieus liedje met een rustige pianomelodie. Wie denkt dat het allemaal pais en vree is, komt bedrogen uit. Het rafelige randje dat Reed meestal in zijn muziek legt, ligt hier voornamelijk in de tekst. Ondertussen is het gewoon een heel mooi nummer, een absolute kaskraker, compleet radio 2-fähig en hebben waarschijnlijk al duizenden koppels hun jawoord gegeven met dit op achtergrond. Lou Reed is een sluwe man. (Titmeister)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
135
♫ U2 - New Year's Day [05:36]
War | 1983 | Ireland

Genomineerd door: meyer
2011: 93
2010: 44
2009: 75
2008: 215
2007: 549
In december struikel je over de kerstceedees.
Maar goeie songs die het nieuwe jaar inleiden zijn veel zeldzamer.
Een nieuw jaar, een nieuwe belofte, een nieuw lied (i will sing, sing a new song).
Maar wat nimmer zal veranderen is het verlangen om weer bij jou te zijn. (dazzler)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
134
♫ Blue Öyster Cult - (Don't Fear) The Reaper [05:10]
Agents Of Fortune | 1976 | USA

2011: 96
2010: 119
2009: 115
2008: 111
2007: 360
Dit moet zowat één van de onweerstaanbaarste nummers ooit zijn. Vanaf de eerste luisterbeurt is het al helemaal raak, en daarna verveelt het nooit meer. Is het die heerlijke gitaarriff? Is het de prachtige zang? Of de prachtige tekst? Is het gewoon simpelweg de X-factor? Of is het toch die koebel die het ‘m doet? Niet nadenken, gewoon luisteren, je gewoon laten hypnotiseren door dit perfecte nummer. (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
133
♫ Manic Street Preachers - Motorcycle Emptiness [03:41]
Generation Terrorists | 1992 | Wales

Genomineerd door: El Ninjo
2011: 85
2010: 100
2009: 169
2008: 220
2007: 28
Die heerlijk gierende gitaar maakt dit nummer gewoon. Zang, tekst, productie, alles wordt in de schaduw gezet door het meesterlijke gitaarspel. Het blijft maar doorgaan en doorgaan, en toch verveelt dit nummer geen seconde. (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
132
♫ The Waterboys - Don't Bang The Drum [06:47]
This Is The Sea | 1985 | Scotland

Genomineerd door: Klassiekers '07
2011: 133
2010: 128
2009: 97
2008: 148
2007: 24
Als je het over mooie blazers hebt, dan kan je dit nummer zeker noemen. In dit intro spelen de blaasinstrumenten een hoofdrol, en wat voor een! Ze produceren een prachtig geluid. Daarna wordt je overrompeld door de snelle tempowisseling, het echte begin van het nummer. Ineens verandert het na een fijne up-tempo poprocksong. Don't Bang the Drum heeft alles wat een mooi popnummer in zich moet hebben, de intro zorgt ervoor dat je meteen weet over welk nummer het gaat, maar het nummer van de blazers in een tekortdoening. Het refrein bijvoorbeeld, is wonderschoon. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
131
♫ Supertramp - Fool's Overture [10:54]
Even In The Quietest Moments | 1977 | England

Genomineerd door: Titmeister
2011: 177
2010: 171
2009: 1055
2008: 530
2007: 294
Fool’s Overture is veruit mijn favoriete track van Supertramp. Een prachtig epos over WWII, dat begint met een lang, melancholisch piano-intro. Daarna komt een wat meer uptempo stuk, om vervolgens weer terug te gaan naar melancholisch. Pas na 5:30 minuut valt de zang in, waarbij de typische stem van Roger Hodgson hier op zijn best is. Een prachtige saxofoonsolo draagt het nummer naar een ijzig stukje, met windvlagen, waarna de grande finale begint, mijn favoriete stuk van Fool’s Overture. Al met al gewoon een geweldige luistertrip. (Titmeister)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
0
geplaatst: 3 december 2012, 17:48 uur
Nog maar 10 nummers per keer? De herkansingen voor de nummer 128-65 zijn toch al afgerond?
0
Onweerwolf
geplaatst: 3 december 2012, 17:51 uur
We gaan de spanning nu langzaam opbouwen en de updates dus langzaam verkleinen.
0
geplaatst: 3 december 2012, 17:51 uur
We hebben nog wat tijd te overbruggen tot de finale-uitslag bekend is... Anders zit je straks een week zonder updates.
0
Onweerwolf
geplaatst: 3 december 2012, 17:54 uur
herman schreef:
We hebben nog wat tijd te overbruggen tot de finale-uitslag bekend is... Anders zit je straks een week zonder updates.
Trust me, het gaat exact aansluiten op de bekendmaking van de finale.

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 3 december 2012, 17:58 uur
Volgend jaar mag je wat mij betreft wel meteen met 10 nummers per keer beginnen in plaats van 20 (mits dat in het ladderschema past). Ik moet namelijk, tussen alle loftuitingen op de bekendmakingen door, toch heel stilletjes bekennen dat ik bij 20 nummers per keer soms wel een klein beetje diagonaal begon te lezen.
0
Onweerwolf
geplaatst: 3 december 2012, 18:01 uur
Casartelli schreef:
Volgend jaar mag je wat mij betreft wel meteen met 10 nummers per keer beginnen in plaats van 20 (mits dat in het ladderschema past). Ik moet namelijk, tussen alle loftuitingen op de bekendmakingen door, toch heel stilletjes bekennen dat ik bij 20 nummers per keer soms wel een klein beetje diagonaal begon te lezen.
Dat snap ik, nu was daar echter gewoon geen tijd voor.
Wellicht dat ik volgend jaar of wat eerder begin, of in het begin wat grotere updates plaats van enkele tientallen en dan vrij snel naar 10 ga. Of een combinatie. Maar dat moet ik nog even gaan bekijken.
0
geplaatst: 3 december 2012, 19:55 uur
Weer een update voor reviews 
Deze hebben allen een review nodig
16 Horsepower - Black Soul Choir
Arcade Fire - Intervention
Band Of Horses - The Funeral
Bill Withers - Ain't No Sunshine
Bob Dylan - Like A Rolling Stone
Boudewijn De Groot - Verdronken Vlinder
dEUS - Suds & Soda
DJ Shadow - Stem/Long Stem
Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas
Joy Division - New Dawn Fades
Kate Bush - Cloudbusting
Muse - New Born
Otis Redding - (Sittin' On) The Dock Of The Bay
Portishead - Glory Box
Prince & The Revolution - When Doves Cry
R.E.M. - Nightswimming
Radiohead - Let Down
Rage Against The Machine - Killing In The Name
Talk Talk - It's My Life
The Animals - House Of The Rising Sun
The Beatles - Strawberry Fields Forever
The Cure - Fascination Street
The Jimi Hendrix Experience - Hey Joe
The Rolling Stones - Paint It Black
The Smashing Pumpkins - Disarm
The Stone Roses - Fools Gold
The Stone Roses - I Wanna Be Adored
Tracy Chapman - Fast Car
En deze ook.
Black Sabbath - Paranoid
Neil Young & Crazy Horse - Cortez The Killer
Bruce Springsteen - The River
Deep Purple - Child In Time
Bob Dylan - Hurricane
The Moody Blues - Nights In White Satin
David Bowie - Ashes To Ashes
Pearl Jam - Jeremy
Pink Floyd - Comfortably Numb
dEUS - Hotellounge (Be The Death Of Me)
The Cure - Disintegration
Leonard Cohen - Suzanne
Pearl Jam - Alive
The Waterboys - The Whole Of The Moon
Bruce Springsteen - Born To Run
Supertramp - School
Neil Young - Heart Of Gold
U2 - Bad
Simple Minds - New Gold Dream (81-82-83-84)
The Who - Baba O'Riley
The Stranglers - Golden Brown
Kate Bush - Running Up That Hill
Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)
The Beatles - Eleanor Rigby
The Doors - Light My Fire
R.E.M. - Drive
The The - Uncertain Smile
Jefferson Airplane - White Rabbit
Echo & The Bunnymen - The Killing Moon
Radiohead - Karma Police
The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Marvin Gaye - What's Going On
The Clash - London Calling
Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
Pixies - Debaser
Talking Heads - Once In A Lifetime

Deze hebben allen een review nodig
16 Horsepower - Black Soul Choir
Arcade Fire - Intervention
Band Of Horses - The Funeral
Bill Withers - Ain't No Sunshine
Bob Dylan - Like A Rolling Stone
Boudewijn De Groot - Verdronken Vlinder
dEUS - Suds & Soda
DJ Shadow - Stem/Long Stem
Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas
Joy Division - New Dawn Fades
Kate Bush - Cloudbusting
Muse - New Born
Otis Redding - (Sittin' On) The Dock Of The Bay
Portishead - Glory Box
Prince & The Revolution - When Doves Cry
R.E.M. - Nightswimming
Radiohead - Let Down
Rage Against The Machine - Killing In The Name
Talk Talk - It's My Life
The Animals - House Of The Rising Sun
The Beatles - Strawberry Fields Forever
The Cure - Fascination Street
The Jimi Hendrix Experience - Hey Joe
The Rolling Stones - Paint It Black
The Smashing Pumpkins - Disarm
The Stone Roses - Fools Gold
The Stone Roses - I Wanna Be Adored
Tracy Chapman - Fast Car
En deze ook.
Black Sabbath - Paranoid
Neil Young & Crazy Horse - Cortez The Killer
Bruce Springsteen - The River
Deep Purple - Child In Time
Bob Dylan - Hurricane
The Moody Blues - Nights In White Satin
David Bowie - Ashes To Ashes
Pearl Jam - Jeremy
Pink Floyd - Comfortably Numb
dEUS - Hotellounge (Be The Death Of Me)
The Cure - Disintegration
Leonard Cohen - Suzanne
Pearl Jam - Alive
The Waterboys - The Whole Of The Moon
Bruce Springsteen - Born To Run
Supertramp - School
Neil Young - Heart Of Gold
U2 - Bad
Simple Minds - New Gold Dream (81-82-83-84)
The Who - Baba O'Riley
The Stranglers - Golden Brown
Kate Bush - Running Up That Hill
Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)
The Beatles - Eleanor Rigby
The Doors - Light My Fire
R.E.M. - Drive
The The - Uncertain Smile
Jefferson Airplane - White Rabbit
Echo & The Bunnymen - The Killing Moon
Radiohead - Karma Police
The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Marvin Gaye - What's Going On
The Clash - London Calling
Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
Pixies - Debaser