MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / MuMeLadder Top 2000 - Editie 2012 - De Ontknoping

zoeken in:
Onweerwolf
Daarom, verder is dat nummer overal razend populair en een echte alternatieve klassieker geworden, alleen hier doet het helemaal niets.

En terecht.

Voor mij was het lange tijd het enige echt goede nummer dat Foo Fighters na het debuut nog heeft gemaakt, maar net nu ik het ook zat begin te worden krijgt het publieke erkenning.

Onweerwolf
Die erkenning is er toch al wel een tijdje. In 1998 stond het al in de Top 40 van de Kinky 101.

Och, die lijsten heb ik niet meer paraat, al stemde ik daar toen ook wel aan mee.

Everlong niet in de top 2000

Waar zijn jullie mee bezig en dat terwijl ik nog draken van nummers zie passeren in de mumeladder

Waarom denk je dat we hier zo klagen over die top 2000.

Teunnis schreef:
Niet gehaald
Roy Orbison - Oh Pretty Woman

Dus deze classic eindigde bijvoorbeeld niet bij de 2000 beste.

Betekent dit dat dergelijke nummers er de volgende editie uitliggen
en opnieuw zullen moeten genomineerd worden om een kans te maken?

Onweerwolf
dazzler schreef:
(quote)

Dus deze classic eindigde bijvoorbeeld niet bij de 2000 beste.

Betekent dit dat dergelijke nummers er de volgende editie uitliggen
en opnieuw zullen moeten genomineerd worden om een kans te maken?

Yep.

arcade monkeys schreef:

1456. Arctic Monkeys – When The Sun Goes Down

Nu dit nummer er samen met I Bet You Look Good On The Dance Floor in onze top 2000 staat ben ik deze lijst echt serieus gaan nemen.

dazzler schreef:
aERodynamIC mag van mij ook Prince doen.

Van mijn nominaties is alleen het zekerheidje door. En twee van mijn oudjes zijn gesneuveld. Dus -1 dit jaar.

1622 Suede - By The Sea

De volgende pareltjes hebben het niet gehaald:

King Krule (Zoo Kid) - Out Getting Ribs
The Prayer Boat - It Hurts To Lose You
My Morning Jacket - I Will Be There When You Die
Bright Eyes - Poison Oak
Saint-Etienne - Heart Failed (In the Back of a Taxi)
Arab Strap - The First Big Weekend
Magnetic Fields - The Book of Love
Dismemberment Plan - The City
Envy - A Far Off Reason

Was nog een beetje hoopvol over Bright Eyes, Arab Strap en The Prayer Boat. Helaas.

Geen update vandaag, Onweerwolf?

Ik kreeg nochtans een bericht van Snoeperd dat ik me moest reppen met mijn recensies.

Ja dit klopt ook, maar bij het sturen van de reviews was ik zo slim om de bijlage te vergeten en ik ben net pas thuis van voetbal.

Onweerwolf
130

Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water [04:50]

Bridge Over Troubled Water | 1970 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '09

2011: 289
2010: 772
2009: 802
2008: --
2007: --

Begin 1970 mocht een grand piano de boventoon voeren in Let It Be
van The Beatles en deze Bridge over Troubled Water van Simon & Garfunkel.
Nummers die later net daardoor (onterecht) van enige meligheid verdacht werden.
Garfunkel zingt als een zwaan en Simon als een huismus ... en zo hoort het ook.
(dazzler)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

129

Talk Talk - Living In Another World [06:58]

The Colour Of Spring | 1986 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '07

2011: 77
2010: 75
2009: 76
2008: 273
2007: 524

Talk Talk is een grote leverancier van nummers in de lijst. Dit nummer is van het album dat ik als enige nog ken van Talk Talk, namelijk The Colour of Spring. Een erg mooi dromerig popalbum met een paar onvervalste klassiekers erop. Zoals deze dus. Met nummer 77 nu boven de megahit Such a Shame. Weliswaar is Living In Another World minder pakkend dan Such a Shame, dit nummer heeft wel meer inhoud dan voorgenoemde. Vooral het refrein is van grotere kwaliteit en schoonheid. Onder ander door het refrein is het een geweldig nummer, en tijdloos is het ook. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

128

Band Of Horses - The Funeral [05:22]

Everything All The Time | 2006 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '10

2011: 435
2010: 962
2009: --
2008: --
2007: --

Al een aantal jaar geleden werd mij duidelijk dat de Amerikaanse band Band of Horses met The Funeral een moderne klassieker hebben gecreëerd. Dat besef is nu gelukkig ook doorgedrongen bij de stemmers van onze eigen MuMeLadder. Het nummer behoort inmiddels tot de elite en dat is toch bijzonder voor een vrij recent nummer. Uit de schitterende tekst blijkt maar weer hoe ieder leven plotseling kan eindigen. Uiteraard is dat mijn interpretatie, maar het zijn die bijzondere woorden, in combinatie met een geslaagde opbouw en enkele harde uithalen, die ervoor hebben gezorgd dat dit een parel is om te koesteren. (Co Jackso)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

127

Bob Dylan - Like A Rolling Stone [06:11]

Highway 61 Revisited | 1965 | USA

(afbeelding)

2011: 61
2010: 265
2009: 59
2008: 22
2007: 281

Heerlijk hoe Bob hier stream of consciousness-gewijs zijn gal spuwt over een aan lager wal geraakte burgerijdochter, die ondanks alles toch haar maniertjes behouden heeft. ‘’Eigen schuld, dikke bult’’ zingt Bob vol bittere spot. Niet meteen een gezellig onderwerp dus, maar tekst, zang, orgel, eigenlijk alles aan dit nummer is memorabel. (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

126

The Beatles - Strawberry Fields Forever [04:11]

Magical Mistery Tour | 1967 | England

(afbeelding)

2011: 340
2010: 143
2009: 159
2008: 60
2007: 259

Dit liedje (dat raar maar waar slechts op 2 strandde in de UK) is voor mij onlosmakelijk verbonden met zijn tweelingbroertje Penny Lane. Samen dé Sgt Peppers single die niet op het album stond. Beide songs lijken zelfs cursusmateriaal voor wie zich wil verdiepen in het wat meer experimentele, licht psychedelische songwriters talent van John Lennon (Strawberry Fields). Of in het rijker gearrangeerde (georkestreerde) en melodieus uitgekiende vakmanschap van Paul McCartney (Penny Lane). Toch wint Lennons song het voor mij nipt op basis van het klanktapijt, al zijn de blazers in McCartneys stukje niet te versmaden. (dazzler)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

125

Otis Redding - (Sittin' On) The Dock Of The Bay [02:42]

The Dock Of The Bay | 1968 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Reijersen

2011: 264
2010: 271
2009: 402
2008: 101
2007: 307

Otis Redding is een legende. Dat wist ik al heel snel. Als je een werkelijk briljant nummer als deze kan maken dan is dat snel gezien. Het is dan ook zo jammer dat hij hier geen gevolg aan heeft kunnen geven. Het is volgens mij zijn laatst geschreven nummer. Daarom is Otis Redding een artiest waarvan je superbenieuwd bent wat hij nog aan mooie muziek had kunnen maken als hij niet dood was gegaan. Een heel album vol met Dock of the Bay's? Sitti'n On the Dock of the Bay is van de intro tot aan het eind een en al hemelsheid, de zang van Otis Redding is buitenaards. En ja jongens, in de Radio 2 Top 2000 van dit jaar staat Otis op nummer 31. Daar kunnen wij nog wat van leren! (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

124

Bill Withers - Ain't No Sunshine [02:07]

Just As I Am | 1971 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Reijersen

2011: 345
2010: 443
2009: 976
2008: 1114
2007: 631

Een klassieker binnen de soul. De kracht zit hem in de minimale begeleiding, waardoor Bill Withers' stem optimaal naar voren komt. Mooiere stemmen zijn er bijna niet en ook de intonatie van hem is verrukkelijk. De minimaal aanwezige muziek is nagenoeg perfect, vooral de ritmesectie is sterk. Een prachtig liedje over het verlangen naar iets wat eigenlijk helemaal niet goed voor je was (een te jong meisje of drugs). (Teunnis)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

123

Kate Bush - Cloudbusting [05:10]

Hounds Of Love | 1985 | England

(afbeelding)

2011: 53
2010: 129
2009: 28
2008: 66
2007: 33

Cloudbusting vind ik nog net iets sterker dan Running up that Hill. Meesterlijke clip ... vader uitvinder geeft kennis door aan dochter elf. Je hoort in de muziek als het ware dat wolkenkanon tot leven komen. Het is in de muziek dat sprookjesfiguren uit de kinderdroom hun eeuwige leven nog onbekommerd kunnen leiden. Waar mythe en werkelijkheid hand in hand gaan. Toen de dieren nog spraken en de wereld nog een wonder heette. De magie van het woord. Het wonder van een verhaal. De kracht van een lied. [i]And I don't know when But just saying it could even make it happen. (dazzler)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

122

The Stone Roses - I Wanna Be Adored [04:53]

The Stone Roses | 1991 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: the viking

2011: 344
2010: 52
2009: 248
2008: 397
2007: 303

Waar een aantal nummers van The Stone Roses op het gelijknamige album uit 1989 een wat vrolijke ondertoon hebben, is dat absoluut niet het geval voor I Wanna Be Adored. De kracht van dit nummer is niet alleen de sfeer die vanaf het begin uitstekend wordt neergezet door die geniale baslijn, maar ook de kwetsbare tekst die met veel gevoel gezongen wordt door Ian Brown. Wat mij betreft gaat het nummer over onzekerheid en de zoektocht naar erkenning, daarmee is I Wanne Be Adored tot op zeker hoogte voor iedereen herkenbaar. Wellicht klinkt dit iets te bedachtzaam, niettemin neem ik mijn petje af voor deze fenomenale albumopener. (Co Jackso)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

121

The Stone Roses - Fools Gold [09:54]

The Stone Roses | 1989 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: deric raven

2011: 109
2010: 151
2009: 110
2008: 110
2007: 288

Het absolute hoogtepunt uit de Madchester-scene. De 12""-versie klinkt als een psychedelische rockband dat een danceplaat speelt. Met de heerlijke funky drums en de psychedelische gitaarklanken heb je eigenlijk een soort van acid house, maar dan in een format van een rockband. Tien minuten lang genieten! (Teunnis)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Bill Withers heeft een mooie stijgende lijn te pakken

2012: 124
2011: 345
2010: 443
2009: 976
2008: 1114

Volgend jaar door naar de finale

De Steenrozen staan ook gebroederlijk naast elkaar...

Dazzler schreef:
Dit liedje (dat raar maar waar slechts op 2 strandde in de UK) is voor mij onlosmakelijk verbonden met zijn tweelingbroertje Penny Lane. Samen dé Sgt Peppers single die niet op het album stond. Beide songs lijken zelfs cursusmateriaal voor wie zich wil verdiepen in het wat meer experimentele, licht psychedelische songwriters talent van John Lennon (Strawberry Fields). Of in het rijker gearrangeerde (georkestreerde) en melodieus uitgekiende vakmanschap van Paul McCartney (Penny Lane). Toch wint Lennons song het voor mij nipt op basis van het klanktapijt, al zijn de blazers in McCartneys stukje niet te versmaden.

Mooie beschrijving, je legt hier precies uit waarom ik altijd de voorkeur gegeven heb aan de nummers van McCartney - Penny Lane is voor mij dan ook een absoluut hoogtepunt in het oevre van de Beatles

Titmeister schreef:
Volgend jaar door naar de finale

De Steenrozen staan ook gebroederlijk naast elkaar...

Toch jammer dat juist deze twee nummers het zo goed doen. Made of Stone en I Am the Resurrection vind ik pakken beter. Maar die zijn dan weer 400 plaatsen lager gestrand.

Bertus schreef:
(quote)

Mooie beschrijving, je legt hier precies uit waarom ik altijd de voorkeur gegeven heb aan de nummers van McCartney - Penny Lane is voor mij dan ook een absoluut hoogtepunt in het oevre van de Beatles

Inderdaad leuk om te weten, alhoewel ik dat absolute onderscheid tussen Lennon en McCartney nooit heb gesnapt en ook amper hoor, voor mij is het overduidelijk Beatles allemaal. En Strawberry Fields is natuurlijk stukken monumentaler en imposanter dan het, eveneens goede, luchtiger en meer rechttoe rechtaan Penny Lane.

The Stone Roses | 1991 | England
The Stone Roses | 1989 | England
Bij I Wanna Be Adored staat die fout, het moet 1989 zijn.

Fools Gold wil maar niet in de top 100 komen, hè?

I Wanna Be Adored opent het debuutalbum van The Stone Roses uit 1989.
Het verscheen uiteindelijk ook op single in 1991. Vandaar wellicht de verwarring.

Overigens zie ik nu dat bij Fool's Gold op de hoes in koeienletters 9.53 staat. Ik neem aan dat dat verwijst naar de speelduur van het nummer? Die daarboven als 9.54 is aangegeven?

2011: 435
2010: 962

The Funeral in een mooie stijgende lijn

johannesA
Volgend jaar top 100, wmb, of beter nog, in de finale.

En ook bij Bridge over Troubled Water is een mooie stijgende lijn te zien.

Prachtig tiental trouwens. Het is me alleen een raadsel wat The Funeral ertussen doet.

Ga je nou serieus het enige nummer dat niet ouder is dan 20 jaar bekritiseren?

chevy93 schreef:
Overigens zie ik nu dat bij Fool's Gold op de hoes in koeienletters 9.53 staat. Ik neem aan dat dat verwijst naar de speelduur van het nummer? Die daarboven als 9.54 is aangegeven?

2 dingen:

Er zijn altijd mensen die over 1 seconde struikelen.

Je zou eens moeten wezen hoeveel platen ik bezit waarvan de tracktijd op de hoes
niet overeenkomt met de werkelijke tracktijd. Check zelf ook maar eens in je collectie.

Ja, het was ook niet heel serieus bedoeld, maar als er zo pontificaal 9.53 op de hoes staat en daarboven 9.54 staat, vond ik het vermelden wel waard.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:11 uur

geplaatst: vandaag om 21:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.