MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / MuMeLadder Top 2000 - Editie 2012 - De Ontknoping

zoeken in:
Sterke update alleen Angel vind ik niks

Onweerwolf
50

David Bowie - Life On Mars? [03:51]

Hunky Dory | 1971 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: herman

2011: 66
2010: 41
2009: 96
2008: 51
2007: 265

Climaxen en opbouwen, dat wordt veel gebruikt in de post-rock en verwante genres. Maar kijk eens naar dit popnummer, hoe magistraal kan je een nummer opbouwen?
Rustig en met een emotioneel pianomelodietje wordt begonnen: It's a God awful small affair
Dan gaat het tempo omhoog. Er wordt een paar keer gedreund op een bas ofzo, en dan barst het los. In het lange refrein komt al snel de mooiste regel van het nummer tevoorschijn: It's the freakiest show. Daarna is de climax daar: Is there life on Mars?
Vervolgens wordt weer van voren af aan begonnen. Ik moet trouwens zeker het pianospel nog even noemen, Life on Mars zou Life on Mars niet zijn zonder dit hemelse pianospel.
(Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

49

The Doors - L.A. Woman [07:56]

L.A. Woman | 1971 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Paap_Floyd

2011: 125
2010: 85
2009: 90
2008: 82
2007: 187

Een klassieke roadsong. Wat L.A. Woman zo speciaal maakt, is dat ieder instrument bijdraagt aan wat L.A. Woman uitstraalt: snelheid. En dat is dan ook wat L.A. Woman een ultieme roadsong maakt (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

48

Radiohead - Fake Plastic Trees [04:51]

The Bends | 1995 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Status Seeker

2011: 60
2010: 24
2009: 95
2008: 74
2007: 333

De populairste band op MuMe en dat kan ik best begrijpen. Hier klinkt Radiohead nog wat conventioneel maar wat is dit prachtig gezongen! Ook de sfeervolle productie moet worden vermeld. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Wat een drietal. Gewoon drie keer een 10 waard.

Een 8, een 6 en een 9 wat mij betreft.

Een 10 een 9.5 en een 8.5

Sterk drietal dus

Zeg jongens, waarom zijn mijn recensies van Life On Mars en LA Woman niet meegenomen? Die van Neutral Milk Hotel, die ik in dezelfde bericht naar Snoeperd doorstuurde, is wel geplaatst!

Ja dat is een beetje mijn fout. Onweerwolf had een update van mij nodig voor middag en ik heb de 3 nummers even per pm gestuurd. Maar ik was even vergeten dat er natuurlijk ook al review in het bestandstonden. Sorry. Alle reviews staan dus wel in het bestand. Maar omdat deze updatebuiten het bestand om ging is het misgegaan. Excuses.

Ach, dat kan gebeuren natuurlijk. Dan moeten we maar een jaartje wachten op mijn recensies, de wereld was er misschien toch nog niet klaar voor ook

Drie keer een dikke 8/kleine 9.

1530 ♫ [1081] Elvis Costello & The Attractions - Oliver's Army (1979)
Dit ken ik nu al heel lang, en ik ben het nog altijd niet beu gehoord. Een luchtig, uitgelaten en zwierig nummer. Gedurende dit nummer zweef ik over een uitgestrekte wildernis, surf ik van een immense waterval en doorkruis ik de jungle gezeten op een olifant, en dat allemaal tegelijk. Erg vrolijk en aanstekelijk.
Cijfer: 8,5

1529 ♫ [1208] The Kinks - Dedicated Follower Of Fashion (1966)
The Kinks mogen een boel fijne popmuziek op hun conto schrijven. Sommigen plaatsen ze naast groepen als The Beatles en de Stones. Dat is me dan weer een brug te ver. Bij The Kinks heb ik nooit dat ‘wow-dit- is-echt-goed’ gevoel dat ik bij bovenstaande bands wel heb. Fijne popmuziek, dat zeker wel.
Cijfer: 7,2

1528 ♫ [0767] Sonic Youth - Cross The Breeze (1988)
Een van de allerbeste nummers van Sonic Youth. Duister en beklemmend met geweldig gitaarwerk. De droge stem past perfect bij het lied. 7 minuten genieten.
Cijfer: 8,7

1527 ♫ [0974] Crosby, Stills, Nash & Young - Woodstock (1970)
Een lied van het album Déjà vu, een album waar mijn vader erg mee dweept. Ik daarentegen kan er niet zoveel mee. Dit is muziek die me bij een tweede luisterbeurt al niet meer boeit. Ik hoor niks moois of speciaals of iets wat de status zou kunnen rechtvaardigen. Woodstock vind ik wel lang niet het beste op Deja vu.
Cijfer: 4,5

1526 ♫ [-------] Bert Jansch - Needle Of Death (1965)
In tegenstelling tot wat de titel laat vermoeden krijgen we een zacht liedje voorgeschoteld. Een lied dat me kan bekoren bovendien. Een puik nummer dat geen seconde verveelt en waar alles aan klopt.
Cijfer: 8,2

1525 ♫ [1218] Muse - Butterflies And Hurricanes (2003)
Een ware orkaan. Alle noten die dit meesterwerk rijk is blazen me volledig omver. Het is die dreigende sfeer, dat overdonderende, die zang die alle ruiten doet barsten,… Dit lied zit dan ook nog ongemeen sterk in elkaar. Ik hoop dat de kwaliteit hiervan me zal mogen blijven verrassen en overdonderen.
Cijfer: 9,8

1524 ♫ [-------] Fleet Foxes - He Doesn't Know Why (2008)
Die samenzang die in het begin weerklinkt en enkele keren terug komt vind ik helemaal niks. De rest van het liedje kan ik meer waarderen, de vaart die in de strofes zit, de nachtegaal achter de micro. Toch heeft Fleet Foxes (op Mykonos na) in mijn ogen nog nooit een echt straf nummer gebracht.
Cijfer: 7,3

1523 ♫ [1751] Johan - Day Is Done (2001)
Mijn gevoelige snaren hangen er nogal onbewogen bij. Er is niks mis met een simpele verse-chorus-verse, ik ken ijzersterke nummers die zo opgebouwd zijn maar hier doet het me helemaal niks. Pas op het einde komt het wat losser. Moest ik dit in 1 woord moeten omschrijven dan wordt het : ‘gewoontjes’. Een vage omschrijving, maar dit nummer heeft dan ook niets uitgesprokens.
Cijfer: 6

1522 ♫ [1610] Eels - P.S. You Rock My World (1998)
Dit behoort tot de toplaag van de Eels nummers, en ik ben wel een fan. Dit is de afsluiter van Electro-Shock Blues en is veel hoopvoller dan de rest van dat album. Ik vind het een erg mooi nummer.
Cijfer: 8,7

1521 ♫ [-------] Giorgio Moroder - Chase (1978)
8 minuten kunnen zeer snel voorbij vliegen. En meteen na afloop leg ik deze lekkere track nog eens op. Ik zou er nog een disco liefhebber van worden.

Onweerwolf
47

Pixies - Monkey Gone To Heaven [02:55]

Doolittle | 1989 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: El Ninjo

2011: 37
2010: 42
2009: 25
2008: 33
2007: 72

Kort, maar krachtig. Een puntige rocker gecombineerd met een fijn gestructureerd popnummer. Dat is eigenlijk een beschrijving die voor een groot gedeelte van het oeuvre van de Pixies opgaat, maar met Monkey Gone to Heaven geven ze daar met afstand de beste uitvoer van. Het stukje ‘If man is 5…’ is simpelweg erfgoed in de popmuziek. (Titmeister)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

46

Talking Heads - Psycho Killer [04:21]

Talking Heads: 77 | 1977 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: luc011190

2011: 35
2010: 19
2009: 20
2008: 85
2007: 74

Tijdens de ladder hoorde ik meerdere stemmen opgaan die er niks van begrepen, dat dit nummer boven Once in a Lifetime ging staan. Dat gegeven vind ik meer dan terecht, maar ik snap dat dit nummer niet direct binnenkomt. Dat heeft bij mij ook even geduurd, ik vond de zang irritant, vooral het van Otis geleende fa-fa-fa-stukje. Eigenlijk is mijn liefde voor dit nummer aangewakkerd toen ik het in een set van Laurent Garnier hoorde. Toen pas viel me de genialiteit van de baslijn op, maar ook die drums en die ontspoorde gitaarsolo aan het eind maken dat ik het inmiddels een geweldig nummer vind. (Titmeister)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

45

Pixies - Where Is My Mind? [03:49]

Surfer Rosa | 1988 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Dwejkk_

2011: 22
2010: 61
2009: 32
2008: 28
2007: 75

De hit van de Pixies, waar zij beroemd mee werden. Helaas moest dat wel door The Fight Club komen (wat geen slechte film is overigens). Veel nummers zijn mooi van de Pixies maar bij dit nummer versterken de gitaren perfect de kwetsbare zang van Black Francis. Het nummer kruipt onder je huid en wanneer je haren beginnen terug te trekken en kippenvel zijn intrede doet, merk je pas hoe goed dit nummer is. (nclo)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

arcade monkeys schreef:

1527 ♫ [0974] Crosby, Stills, Nash & Young - Woodstock (1970)
Een lied van het album Déjà vu, een album waar mijn vader erg mee dweept. Ik daarentegen kan er niet zoveel mee. Dit is muziek die me bij een tweede luisterbeurt al niet meer boeit. Ik hoor niks moois of speciaals of iets wat de status zou kunnen rechtvaardigen. Woodstock vind ik wel lang niet het beste op Deja vu.
Cijfer: 4,5

Luister eens naar het origineel van Joni Mitchell, véél mooier!

Pixies Volgend jaar hopelijk terug in de finale waar ze horen.

Poeh geweldige nummer zijn er aan de beurt.

50.David Bowie - Life On Mars
Geweldig mooi nummer, Hunky Dory is dan ook mijn Bowie favoriet.
Waardering: 9.5

49.The Doors - L.A. Woman
Hoewel niet de absolute top uit de discografie van The Doors een sterke tune.
Waardering 9.0

48.Radiohead - Fake Plastic Trees
Wat mij betreft mooiste nummer van Radio Head, Tom klonk nog nooit zo mooi droevig.
Waardering: + 10

47.Pixies - Monkey Gone To Heaven
Doolittle heft een handvol nummers die een tien verdienen, dit is ere en van.
Waardering: 10.
46.Talking Heads - Psycho Killer
Fa,fa fa fa,
Waardering: 10

45. Pixies - Where Is My Mind?
Pixies waren geweldig, dit nummer word ook weer lekker gemeen weggezet.
Waardering: 9.0

1520 ♫ [-------] Madrugada - Vocal (1999)
Softrock die wat aan de gezapige kant is, het gaat me niet vervelen maar het gaat me nog minder boeien. Deze muziek gaat het ene oor in, het andere uit.
Cijfer: 6

1519 ♫ [1669] The Raconteurs - Broken Boy Soldier (2006)
Een nummer van dat bandje van Jack White dat ik nog nooit veel aandacht heb gegeven. Dit is minder dan Steady As She Goes, dat dan op zijn beurt weer minder is als het gemiddelde White Stripes nummer. Dit is goede rock, maar dan zonder de scherpe en snedige randjes.
Cijfer: 7,4

1518 ♫ [1369] Massive Attack - False Flags (2006)
Vanaf het moment dat de beste man achter de micro zijn mond houdt kan ik het nummer wel waarderen. De zang klinkt wat monotoon en saai en doet me bitter weinig. Het instrumentale stuk daarentegen blinkt uit in zijn relaxte en rustige sfeer.

1517 ♫ [1923] Scott Walker - The Old Man's Back Again (Dedicated To The Neo-Stalinist Regime) (1969)
Een stem en een gitaar, soms heb je niet meer nodig om me aan het janken te krijgen. Hier is er ook nog een drum bij geplaatst, al is het niet door de drum dat ik totaal niet geraakt ben door dit nummer. Scott Walker kan zeer goed zingen maar zijn stem doet me niks en de melodieën evenmin.
Cijfer: 5

1516 ♫ [1177] Death Cab For Cutie - Transatlanticism (2003)
Ik kende DCFC van dat fijne popliedje Crooked Teeth, maar dit klinkt veel zwaarder en gelaagder. Erg goed vind ik het niet. Het klinkt erg vol maar er is weinig dat me aanspreekt.

1515 ♫ [1746] Yardbirds - Heart Full Of Soul (1965)
Leuk, kletterend en best wel catchy riffje. Maar voor de rest vind ik het wat gedateerd klinken.
Cijfer: 6,6

1514 ♫ [-------] Men Without Hats - The Safety Dance (1983)
Ik ben het wel eens met de meningen die in dit topic verschenen een tijdje terug. Dit is best een geinig nummer, maar als je ziet wat er allemaal onder staat is het best jammer. Maar deze mening kan voor nog vele andere nummers opgaan, dit is lang niet het slechtste wat de ladder te bieden heeft. Aanstekelijk en een prima vrolijk maker maar het gaat al snel mijn keel uithangen.
Cijfer: 6,5

1513 ♫ [1063] Heaven 17 - Temptation (1983)
Ik ben er vrijwel zeker van nog nooit van Heaven 17 gehoord te hebben maar toch klinkt dit verdomd bekend. Misschien van een TV-programma of film maar ik kan het voorlopig nog niet thuisbrengen. Het nummer is wat aan de foute kant, en heeft eigenlijk behalve het refreintje en de ‘All I Desire, Temptation’ uitbarsting dat de eerste keer wel verrassend klinkt weinig in de aanbieding.
Cijfer: 4

1512 ♫ [1096] Suede - Stay Together (1994)
Uitstekend nummer. De stem van de zanger is iets waar je moet voor zijn en mij heeft hij al overtuigd. Ook muzikaal zit er een aardig tempo in zonder dat het te heftig wordt.

1511 ♫ [1688] Fairport Convention - Fotheringay (1969)
Na een lange dag stress is dit een heerlijk stukje muziek om even op uit te blazen. Muziek om op weg te dromen naar idyllische plaatsen met regenbogen, rustig kabbelende beekjes en kabouters. Het nummer duurt ook net lang genoeg om niet te gaan vervelen.
Cijfer: 8

Onweerwolf
44

The Jimi Hendrix Experience - All Along The Watchtower [04:01]

Electric Ladyland | 1968 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '07

2011: 52
2010: 104
2009: 102
2008: 52
2007: 109

En dan hebben we nog zo ongeveer het beste nummer. The Jimi Hendrix Experience was voor mij een tijdje alleen dit nummer. Deze cover van Bob Dylan, dat is het magnum opus van deze man. Een cover! Is Jimi Hendrix dan zo beroerd? Nee, maar dit is de allerallerbeste cover ooit. Hier wordt het allerbeste gitaarspel ooit vertoond. Maar na het al geweldige gitaarintro ontluikt zich de twee kracht van dit nummer. Dat is namelijk Jimi Hendrix op de vocalen. Hij zingt waanzinnig mooi en soulvol: De mooiste zinnen zijn steeds na een instrumentaal stuk, dat zijn deze zinnetjes:
There must be some kind of way out of here,""
""No reason to get excited,"" En de meest geweldige van allen, na een meesterlijke solo komt dan ineens: ´All Along the Watchtower!
Maar zonder het gitaarspel is Hendrix nergens. Dit nummer barst van de instrumentale hoogstandjes. Eigenlijk is dit nummer gewoon één groot instrumentaal hoogtepunt. Er wordt een leger aan allerlei melodietjes, gitaarslide en andere technieken in je gezicht gegooid. En je vangt het allemaal op. Alles wordt je lichaam in gezogen en verspreid over ieder deel van je lijf, vooral als het volume hoog staat giert de adrenaline door je lijf.
(Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

43

Simple Minds - Someone Somewhere In Summertime [04:38]

New Gold Dream (81-82-83-84) | 1982 | Scotland

(afbeelding)

2011: 56
2010: 74
2009: 273
2008: 240
2007: 269

Door naar het volgende topnummer. En dat is dit pareltje van Simple Minds. De coupletten zijn goed, maar alles draait natuurlijk om het overweldigende refrein.
Dat deuntje is waanzinnig, dit is niet per se een nummer om op te dansen, maar tijdens dat deuntje ga ik op een bepaalde manier helemaal los. Dat melodietje klinkt vlijmscherp en is ongelooflijk mooi. En dan ook nog die mooie schreeuwtjes van de zanger erbij! Wat een meesterlijk nummer!
(Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

42

The Rolling Stones - Sympathy For The Devil [06:28]

Beggars Banguet | 1973 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: El Ninjo

2011: 68
2010: 80
2009: 43
2008: 36
2007: 769

Veel van de bekende nummers van The Rolling Stones beschouw ik als heerlijke tussendoortjes. Maar met een dergelijke uitspraak doe je het geweldige Sympathy for the Devil duidelijk tekort. Met de albumopener van Beggars Banquet tonen de Stones niet alleen hun muzikale veelzijdigheid, ze laten tevens op een briljante wijze horen dat zij weten wat er in de wereld speelt door vanuit het perspectief van de duivel de mensen een spiegel voor te houden. Naast maatschappijkritisch, blijkt het ook een geweldig nummer te zijn met een geweldige opbouw, schitterende achtergrondzang en een gepassioneerde gitaarsolo van Keith Richards. (Co Jackso)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Gaat toch wel redelijk met de voorspellingen: nummer 45 en 42 goed voorspeld. Rest slechts 1 of 2 plekken ernaast, alleen Simple Minds en The Man with the Child in His Eyes (min. 6 plaatsen hoger) en Monkey Gone to Heaven (6 plaatsen lager) wijken redelijk af.

Als je ze zo 1 voor 1 voorbij ziet komen, is het toch wel een ijzersterke lijst hoor!

1510 ♫ [-------] Iron Maiden - Hallowed Be Thy Name (1982)
By far het beste nummer van Iron Maiden, de 7 minuten scheuren aan je voorbij. Iron Maiden mag dan misschien het imago van satanisten hebben, ze hebben wel degelijk uitmuntende muziek gemaakt, en dit is hun meesterwerk. Briljante riffs vliegen je om de oren en ook de stem van Dickinson is onweerstaanbaar.
Cijfer: 9,3

1509 ♫ [1233] Sly & The Family Stone - Stand! (1969)
Leuk funknummer, maar het gevaar loert dat het wat gedateerd gaat klinken, zo vind ik dit op het randje van saai.
Cijfer: 6,8

1508 ♫ [1362] Boards Of Canada - Dayvan Cowboy (2005)
Het enige wat ik hier op aan te merken heb zijn die hoge tonen die er op het einde bovenop gezwierd worden. Die hadden voor mij niet gehoeven. Voor de rest is het een uitstekend instrumentaal nummer.
Cijfer: 8,3

1507 ♫ [-------] Band Of Horses - No Ones Gonna Love You (2007)
Een mindere broeder van Band of Horses. Het zachte gepingel kan me niet zo bekoren en er zijn ook stukken die wat te melig zijn.
Cijfer: 6,5

1506 ♫ [1002] Porcupine Tree - Deadwing (2005)
Instrumenten bespelen kunnen ze wel, goed zelfs. Hele songstructuren bedenken kunnen ze ook maar toch vind ik dit niet goed. Er is een totaal gebrek aan emotie. Alle arrangementen worden afgerammeld zonder meer.

1505 ♫ [-------] PJ Harvey - The Glorious Land (2011)
Moest ik het album al in 2011 geluisterd hebben, dan zou het in mijn top 10 van 2011 hebben gestaan. Maar ik heb het pas in 2012 met 4,5* beoordeeld. Nevermind, dit zal wel de beste song van het album zijn. De muziek op de achtergrond bruist van de onderhuidse spanning en de stem van PJ die net niet overslaat is perfect. Ook is er sublieme samenzang met die mannenstem die weggemoffeld is achter die van PJ maar toch valt te horen. En de melodie is om van te smullen.
Cijfer: 9,2

1504 ♫ [1924] Toto - Africa (1982)
Ik heb 1 keer in een helikopter gezeten. Om mijn oren te beschermen tegen het luide geronk van de motoren zetten ze me een koptelefoon op waaruit Africa van Toto klonk. Het viel me toen meteen op dat ik dat nummer een stuk aangenamer vond dan dat geronk van die motoren. Dit lied zal waarschijnlijk veel mensen ergeren omwille van het oubollige en wat snobistische karakter. Ik vind het wel mooi, al had het geen 5 minuten moeten duren. De intro, een strofe, het refrein, de fluitsolo en dan gedaan, dat was beter geweest. Want nu begin ik tegen het einde wat genoeg te krijgen van dit verzadigd rocknummer.

1503 ♫ [0660] Siouxsie And The Banshees - Cities In Dust (1986)
Siouxsie kan ik altijd wel waarderen. Dit ook. Het heeft een zware, kille sfeer maar ook iets hoopvols. Het klinkt alsof dit lied geschreven is in een vervallen krot waar het tot binnen regende maar tegelijk had ze er goede hoop op dat ze de lotto zou winnen. Een uitstekende song is het zeker.
Cijfer: 8,3

1502 ♫ [1608] Johan - Oceans (2006)
Op veilig spelende rock. Zo kan ik het het best omschrijven. Eenvoudig rocknummertje waarmee hij in mijn hoofd geen potten kan breken maar het klinkt wel best OK.
Cijfer: 7

1501 ♫ [0931] They Might Be Giants - Birdhouse In Your Soul (1990)
Deze box, daar ken ik dit nummer van. Deze 5 CD’s zijn een tijdje zowat het enige geweest waarnaar ik luisterde en Birdhouse In Your Soul vond ik een van de betere nummers. Nu, 4 jaar later is mijn waardering wel wat naar beneden gegaan. Het lied is me wat te voorspelbaar en ik ben het ook al beugehoord.
Cijfer: 7,1

Mooi dat je Hallowed Be Thy Name kan waarderen

Hopelijk blijft hij volgend jaar in de lijst staan

Ik heb een kwart van de lijst besproken, tijd voor wat lijstjes

De Top 10 ontdekkingen

1. Edward Sharpe & The Magnetic Zeros - Home 9,5
2. Wipers - Youth Of America 9,5
3. Yo La Tuengo - Autumn Sweater 9,5
4. Jóhann Jóhannsson - IBM 1401 Processing Unit 9,5
5. Okkervil River - Lost Coastlines 9,4
6. Iron & Wine - Upward over the mountain 9,3
7. Giles Corey - No One's Ever Going Want Me 9,3
8. Mogwai - Auto Rock 9,2
9. Olafur Arnalds - Tunglio 9,1
10. Built To Spill - Kicked In The Sun 9

Flop 10:

1. Herbert Grönemeyer - Halt Mich 2
2. Seal - Crazy 2
3. The Prodigy - Poison 2,5
4. Snow Patrol - Chasing Cars 3
5. Dolly Parton - Jolene 3
6. The Chemical Brothers - Leave Home 3
7. Serge Gainsbourg - Cargo Culte 3
8. Frankie Goes To Hollywood - Two Tribes 3,3
9. A-Ha - Hunting High And Low 3,5
10. Lucifer - House For Sale

Gemiddeldes:
2000-1901: 7,219
1900-1801: 7,383
1800-1701: 7,297
1700-1601: 6,93
1600-1501: 7,122

De nummers 2, 3, 4, 5 & 10 uit je flop vind ik echt top haha.

Ja, die ik eigenlijk ook allemaal leuk. En Cargo Culte is al helemaal een topnummer

Ik wil jullie er trouwens op attenderen dat er nog steeds reviews nodig zijn. Nu voor de laatste 32 uit onze ladder. Behalve voor Sinnerman, daar heb ik al een mooi stukje van ontvangen.

Ik wil Sigur Ros - Svefn-G-Englar wel doen.

edit: verstuurd!

En The Mercy Seat van Nick Cave ook wel.

edit: ook verstuurd

Onweerwolf
41

The Church - Under The Milky Way [04:59]

Starfish | 1988 | Australia

(afbeelding)

Genomineerd door: musicfriek

2011: 34
2010: 31
2009: 51
2008: 114
2007: 34

Ik snap zeker dat men dit een saai en belegen nummer vindt en ik vind het moeilijk om aan te geven wat er dan wél goed aan zou moeten zijn. Ik hoor een warme productie (luister naar de bas), ik hoor een relaxte stem en ik denk dat dat het is. Het is gewoon een heel relaxt nummer! (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

40

Ultravox - Vienna [04:40]

Vienna | 1980 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: titan

2011: 51
2010: 84
2009: 1026
2008: 557
2007: --

Wat Vienna zo goed maakt is misschien moeilijk te omschrijven. Vienna is een, eigenlijk wel hét, schoolvoorbeeld van de synthpop variant van The New Romatics, gekenmerkt door sfeer en een duidelijke voorliefde voor het abstracte. De lyrics zijn derhalve ook bijzonder vaag maar juist daarom wel multi-interpretabel, dit in tegenstelling tot het punk genre dat destijds net over haar hoogtepunt heen was. Zeker in Europa was er begin jaren '80 een duidelijke behoefte aan dit soort sentimenten. Men ging van 'anti' naar 'anders' en van rauw naar subtiel. Vienna is wat dat betreft een tijdsdocument en dat is zowel de kracht als de zwakte van het nummer. Voor iemand die weinig op heeft met die stroming en het gevoel wat er bij hoort zal Vienna allicht gedateerd klinken, voor fans echter is het een creatief hoogtepunt en een pionierend stuk. Muzikaal gezien is het, in mijn oren, simpelweg fantastisch, want het nummer combineert warm en koud in een geweldige fusie. De kille synths met een hoofdrol voor de baslijn tegen de prachtige dramatische viola en gedragen door de werkelijk sublieme vocalen van Midge Ure. De optelsom van deze kwaliteiten maakt het nummer voor mij een meesterwerk en het feit dat het toch nog altijd een behoorlijk uniek stuk is maakt dat de gedateerde sfeer vooralsnog tijdloos blijft aanhoren. (Onweerwolf)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

39

Kate Bush - The Man With The Child In His Eyes [02:41]

The Kick Inside | 1978 | England

(afbeelding)

2011: 27
2010: 65
2009: 35
2008: 65
2007: 26

Kate Bush zingt schitterend, maar heeft ook nog het grote talent van het liederen schrijven. Hele bijzondere, The Man With the Child In His Eyes is niet eens mijn favoriet op The Kick Inside ( net als Wuthering Heights, dat zijn namelijk The Saxophone Song en Moving. Maar toch beoordeel ik ze boven de 9,5. Man With the Child In His Eyes is een triestklinkend nummer en kan mij soms best wel kippevel geven. Mooier dan deze kom je ze niet vaak tegen. Het refrein is buitenaards mooi. En het nummer heeft eigenlijk niet veel instrumentatie nodig om te overtuiggen. Volgens mij komt dit a capella ook erg goed tot zijn recht. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Mijn nominaties van de afgelopen 2 jaar die de lijst hebben gehaald.

1574 (----) Kula Shaker - Govinda
1428 (1817) Status Quo - Pictures of Matchstick Men
1264 (----) Manau - La Tribu de Dana
1244 (----) Brainbox - Summertime
837 (883)Procol Harum - Conquistador
759 (----) Dexy's Midnight Runners - Geno
596 (144) UK - Rendez Vous 6.02
396 (1650) Radical Face - Welcome Home
323 (808) Kansas - Dust in the Wind

Ik ben hier - en andere MuMe-topics - alvast aan het doornemen voor de ladder van 2013, om te kijken hoe dat nu allemaal gaat.. En man-man-man.. Nu al GROOT respect voor de orginisatoren van MuMeLadder

Wat een werk. Die stukken van 'Onweerwolf'. En 'Snoeperd' die de reviews bijhoudt achter de schermen. El Ninjo is ook een naam die ik vaker tegenkom. En vast een hoop anderen die ik vergeet..

Elke dag 20 nummers posten op de wijze zoals 'Onweerwolf' dit doet Sodeju!! Nog maar eens verder lezen hoe het beoordelen en het stemmen werkt. Neem aan dat niet iedereen dagelijks 20 nummers gaat luisteren én beoordelen

Onweerwolf
keijzm73 schreef:
Elke dag 20 nummers posten op de wijze zoals 'Onweerwolf' dit doet Sodeju!!

Maar het valt echt mee hoor. Wanneer de data verzameld is, is het uitdraaien in elke gewenste vorm simpel en snel te doen met Excel.

Ik zou ook zo de hele lijst nogmaals kunnen presenteren in bijvoorbeeld de 2011 volgorde of random.

En het verzamelen van de data is iets dat verspreid is over inmiddels 5 jaar tijd, muv de reviews. Dat voelt meer aan als iets waar je dagelijks even een paar minuten aandacht aan besteed dan als een heel groot karwei.

Nog maar eens verder lezen hoe het beoordelen en het stemmen werkt. Neem aan dat niet iedereen dagelijks 20 nummers gaat luisteren én beoordelen

Dat is wat we doen ja, de MuMeLadder is redelijk intensief. Maar hoe langer je meedoet hoe meer nummers je kent en hoe minder je hoeft te beluisteren. Ik ben inmiddels zover dat ik straks alleen in ronde 1 de meeste nieuwe binnenkomers (en enkele andere platen) hoeft te beluisteren, en die zijn evenredig verdeeld over alle ladders.

Het systeem voor 2013 staat hier: Muziek >> Muziekgames >> MuMeLadder 2013 [Overzichtstopic]

Onweerwolf
38

Fleetwood Mac - Go Your Own Way [03:40]

Rumours | 1977 | England

(afbeelding)

2011: 86
2010: 267
2009: 420
2008: 535
2007: 93

Hun grootste hit, afkomstig uit Rumours. Weliswaar jeugdsentiment maar tenslotte is het gewoon een uitstekende en vakkundige popsong die ik na al die jaren nog steeds regelmatig draai. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

37

Talk Talk - Such A Shame [05:40]

It's My Life | 1984 | England

(afbeelding)

2011: 98
2010: 56
2009: 60
2008: 121
2007: 92

Dit is nou typisch zo’n band die ik in de Top 2000 al was tegengekomen, maar doordat die hier zo hoog staat, ik een tweede kans heb gegeven. En met succes! Ik weet nog goed dat ik dit nummer gelijk stuk heb gedraaid. Zelf zoveel dat mijn moeder steeds zegt “heb je hun weer”. Zo af en toe moet ik Such a Shame wat ruimte geven (in mindere mate dan Living In Another World), maar als ik het dan weer hoor, ga ik helemaal los!
Such a shame to believe in escape is nog altijd één van de mooist gezongen zinnen die ik tot nog toe heb gehoord.
(chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

36

Led Zeppelin - Stairway To Heaven [08:00]

Led Zeppelin IV | 1971 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Status Seeker

2011: 59
2010: 78
2009: 46
2008: 58
2007: 517

Een nummer dat ik al een hele poos kende voor ik hier op MusicMeter verscheen, omdat mijn vader het eens als zijn favoriete nummer ooit bestempelde. Om daar later weer op terug te komen, overigens, maar dat terzijde. Een terechte klassieker dit, die toch nog altijd bij mijn persoonlijke favorieten hoort. Geweldige opbouw (dat fluitje ) en mooi gezongen. Komt toch wel wat kippenvel bij kijken.
(niels94)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Gast
geplaatst: vandaag om 14:19 uur

geplaatst: vandaag om 14:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.