MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / MuMeLadder Top 2000 - Editie 2012 - De Ontknoping

zoeken in:
Alle drie hoger dan ooit!
Alle drie volgend jaar finale!
Hoesje van Such a Shame!

Overigens:

(afbeelding)
Weet niet wat precies de criteria zijn voor plaatjes.

twee van de beste nummers ooit....
Nou goed, 36 en 38 is ook mooi

Fleetwood en LZ

Where Is My Mind? heeft ook een single hoesje (uit 2004 overigens).

Linkje voor volgend jaar: Where Is My Mind? by Pixies : Reviews and Ratings - Rate Your Music - rateyourmusic.com

(met officiële toestemming van Onweerwolf deze schaamteloze crosspost)

ZONDAG 23 DECEMBER

Jaja, dan is het eindelijk zo ver. In samenspraak met El Ninjo en Onweerwolf zal er dit jaar dan eindelijk, eindelijk, eindelijk een radio-uitzending plaatsvinden van de MuMeLadder! Want een schitterende lijst als deze Top2000 verdient het om gehoord te worden - al is het slechts door onszelf.
Ondanks dat ik pas sinds heel kort actief meedoe aan deze ladder, ben ik nu al helemaal enthousiast over deze lijst. En zondag ga ik vanaf 12:00u 's middags tot ongeveer 9 uur 's avonds de hele top-100 van de lijst voor je op de internetradio draaien. El Ninjo zal ondertussen de bovenste noteringen in de lijst bekend maken en kort nadat de nummer 1 bekend wordt, zal die ook door de virtuele ether schallen!
Luisteren kan via internetstation Orinoco Radio, te vinden op OrinocoRadio.nl, waar ik dan persoonlijk 9 uur lang de - in onze ogen - mooiste nummers allertijden aan elkaar zal draaien en praten. Er kan zelfs ingelogd worden op de chatbox, waar ik in ieder geval aanwezig zal zijn (en ik reken erop dat mensen me daar of in deze topics gezelschap komen houden!)

Wat mij betreft is deze lijst rijp voor een radio-uitzending, vlak voordat 'die andere Top2000' begint! Hopelijk luisteren jullie mee naar de muziek die jullie zelf naar grote hoogten gestemd hebben

Erg leuk! Kijk er nu al naar uit.

.. En ook nog eens respectvol naar de top2000 luisteraars

leuk!

Jammer dat ik heel die dag van huis ben zo ongeveer, maar wel een tof initiatief.

Overigens ook wel jammer dat Stairway to Heaven zo ongelooflijk hoog staat.

Ik ben er zondag ook niet

Maar idd een erg leuk initiatief!

El Ninjo zal ondertussen de bovenste noteringen in de lijst bekend maken en kort nadat de nummer 1 bekend wordt, zal die ook door de virtuele ether schallen!
Wordt de nummer 1 nou eerst via de uitzending bekend gemaakt of eerst op de site?

Anyway:

Onweerwolf
chevy93 schreef:
(quote)
Wordt de nummer 1 nou eerst via de uitzending bekend gemaakt of eerst op de site?

Anyway:

Via de site.

Ik ga zeker luisteren op zondag

Mochten we dan nog leven uiteraard

Het begint ondertussen 'een instituut' te worden zo

aERodynamIC schreef:
Het begint ondertussen 'een instituut' te worden zo
Hoe lang zou het duren voordat een forum ergens ter wereld een alternatieve toplijst begint, omdat men er ontevreden is met de 'vastgeroeste voorspelbaarheid van de MuMeLadder Top 2000'?

Onweerwolf
Bertus schreef:
(quote)
Hoe lang zou het duren voordat een forum ergens ter wereld een alternatieve toplijst begint, omdat men er ontevreden is met de 'vastgeroeste voorspelbaarheid van de MuMeLadder Top 2000'?

herman schreef:
Jammer dat ik heel die dag van huis ben zo ongeveer, maar wel een tof initiatief.

Ja, ik toevallig ook.

Verder wel erg leuk!

Overigens jammer dat Go Your Own Way zo hoog staat, ik zie daar liever een ander Fleetwood Mac-nummer (Rhiannon of Gold Dust Woman).

Onweerwolf
De allerlaatste uitslag voor de finale..........

35

Radiohead - Exit Music (For A Film) [04:25]

OK Computer | 1997 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '07

2011: 258
2010: 34
2009: 62
2008: 23
2007: 9

De muziek van Radiohead komt in meerdere smaken, allen ook vertegenwoordigd in de MuMe-ladder. De experimentele electronic is (helaas) al een tijdje afgehaakt, terwijl we mini-opera Paranoid Android waarschijnlijk nog een stukje hoger tegen gaan komen. Dan is er nog de kleine, emotionele Radiohead. Ik zal niet zeggen dat ze dan op hun best zijn, maar binnen die stroming is Exit Music toch wel het beste wat ze afgeleverd hebben. Jaren geleden sloten een vriend en ik het pact dat dit nummer op onze begrafenissen gedraaid zou worden. Men hoeft niet te gissen waarom. De dramatische lading die dit nummer simpel, maar effectief weet over te brengen, staat garant voor het trekken van een hoop tranen. (Titmeister)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

34

The Doors - Riders On The Storm [07:09]

L.A. Woman | 1971 | USA

(afbeelding)

2011: 39
2010: 5
2009: 4
2008: 9
2007: 17

Terechte megaklassieker die eigenlijk gewoon in de finale had gemoeten. Eerst dat jazzy piano- en basspel aan het begin, dan de charismatische stem van Jim Morisson die je moeiteloos het gehele nummer in zijn greep houdt. Het ademt voor mij iets van mysterie, vanwege de bevreemdende tekst en het duistere sfeertje, onder andere veroorzaakt door de geluiden van regen. Er zit een flinke onderhuidse spanning in. Verder is dat jazzy intermezzo natuurlijk ook puur genieten. Nogmaals: zeer terechte klassieker. (niels94)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

33

Pink Floyd - Shine On You Crazy Diamond (1-5) [13:30]

Wish You Were Here | 1975 | England

(afbeelding)

2011: 54
2010: 35
2009: 54
2008: 203
2007: 35

Alweer een muzikaal hoogtepunt van de alternatieve rockband Pink Floyd. Een halfuur durende compositie dat de klasse even showed van Waters, Gillmore, Mason en Wright. Met recht opgenomen in de top 10 van Radio 2 top 2000. Het begint al bij het begin, waar de spanning langzaam wordt opgebouwd door een synthesizer die je moeilijk kan horen, maar het gemis er wel van merkt later in het nummer weet je dat je gebakken zit wanneer Waters de titel van het liedje begint te zingen. (nclo)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Dat arme Pink Floyd. Het lukt ze maar niet om de finale in te komen

ArthurDZ schreef:
Dat arme Pink Floyd. Het lukt ze maar niet om de finale in te komen

Het lijkt inderdaad wel alsof ze constant tegen een glazen plafond lopen. Had dit jaar toch echt verwacht dat ze de finale zouden halen. Jammer dat zo'n doorsneenummer als Common People daar dan boven eindigt

Pink Floyd heeft een paar jaar terug wel de finale gehaald volgens mij. Zelf vind ik het wel mooi dat dit relatief mindere drietal net buiten de finale is gestrand.

herman schreef:
Pink Floyd heeft een paar jaar terug wel de finale gehaald volgens mij. Zelf vind ik het wel mooi dat dit relatief mindere drietal net buiten de finale is gestrand.

Maar niet met Shine On van de 3 geijkte PF-songs in de top is dat de enige die de finale nog nooit heeft gehaald en juist net verreweg de beste van de 3. Hij zou zeker niet misstaan in de finale. Heb zelf liever Echoes, of nog liever Hey You of Set the Controls for the Heart of the Sun, maar dat is een utopie.

Verder zou ik ook liever Exit Music in de finale zien dan Street Spirit of Paranoid Android...

ik zou het liefst van al idiotique in de finale zien, maar dat zal bij een droom blijven.

Titmeister schreef:
Verder zou ik ook liever Exit Music in de finale zien dan Street Spirit of Paranoid Android...

Lieverkoekjes worden niet gebakken

Ben het overigens eens met een voorkeur voor Echoes of ander PF werk van de jaren '60 of begin jaren '70.
Er geldt natuurlijk ook nog steeds de wet van het meer of minder gunstig loten. Wie eindigt als nummer 33 t/m 64 had met een beetje gebrek aan weerstand wel bij de eerste 32 kunnen eindigen.

Exit Music en Riders... hadden de top 32 wel mogen halen, zeker als je de genomineerden bekijkt. Ik heb het idee dat ik de afgelopen twee jaar toch een veel mooiere top 32 heb mogen samenstellen. Nou ja, wat maakt het ook uit, dan had ik me maar meer moeten bemoeien met die ladder. Ik hou al op met zaniken

jassn schreef:
ik zou het liefst van al idiotique in de finale zien, maar dat zal bij een droom blijven.

Natuurlijk, die hoort op 1 met de rest op de volgende bladzijde, maar je verwoordt het zelf al treffend...

Goh, nummer 33. Wel hoger dan ooit, dus vooruit.

musician schreef:
Er geldt natuurlijk ook nog steeds de wet van het meer of minder gunstig loten. Wie eindigt als nummer 33 t/m 64 had met een beetje gebrek aan weerstand wel bij de eerste 32 kunnen eindigen.
Ik denk juist dat de nummers die vooral "met een beetje gebrek aan weerstand" (in hoeverre je daar uiteraard van kan spreken in dit stadium) de finale in zijn gekomen, doordat die nummers in een ladder zaten met de nummers die nu 64, 63, 62 etc. geëindigd zijn.

Als je kijkt naar de laatste reguliere ladder van Shine On:
?. The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out
?. Arcade Fire - Rebellion (Lies)
?. David Bowie - Space Oddity
63. The xx - Crystalised
33. Pink Floyd - Shine On You Crazy Diamond (Parts 1-7)
35. Radiohead - Exit Music (For A Film)
41. The Church - Under The Milky Way
49. The Doors - L.A. Woman

Daar Rebellion en The Smiths ongetwijfeld top 10 gaan scoren in de finale, was dit gewoon een belachelijk sterke ladder. Daarmee is het voor mij nog onbegrijpelijker dat Crystalised 4e is geworden. En terugkijken herinnerde me nog even aan die late stemmen van El Ninjo.

Ja, de herkansing heeft 'ie natuurlijk ook niet gehaald.

herman schreef:

Ik ook, sowieso is PF bijna altijd overgewaardeerd, maar zeker die oeverloze Shine On composities, ik word heel moe van die zoveelste opbouw naar niks. Geen enkel bijzonder nummer uiteindelijk, maar voor proggers natuurlijk de bijbel.

Riders On The Storm is veel oprechter, die zou beslist hoger mogen eindigen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:41 uur

geplaatst: vandaag om 12:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.