MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / MuMeLadder Top 2000 - Editie 2012 - De Ontknoping

zoeken in:
Ik moet duidelijk eerder mee gaan doen. Ik zag dat Sympathy for the Devil er ook net niet kwam, net als Go Your Own Way & Riders on the Storm bijvoorbeeld.

Onweerwolf
west schreef:
Ik moet duidelijk eerder mee gaan doen. Ik zag dat Sympathy for the Devil er ook net niet kwam, net als Go Your Own Way & Riders on the Storm bijvoorbeeld.

Ja graag!

Ik had veeeeeeeeeeeeel liever Sympathy in de finale gezien dan Shelter.

west schreef:
ik ga ook vroeger meedoen zodat ik ervoor kan zorgen dat ze niet eens zover geraken

Gezien een foutieve telling (dan wel inlevering) klopt alleen bovenstaande niet helemaal meer. Sowieso dienen OMD en Numan van plaats te wisselen.

Onweerwolf
vigil schreef:
Gezien een foutieve telling (dan wel inlevering) klopt alleen bovenstaande niet helemaal meer. Sowieso dienen OMD en Numan van plaats te wisselen.

Ik doe straks een nieuwe update als El Ninjo weer is bijgewerkt.

Onweerwolf
CORRECTIE VAN DE UPDATE VAN DE NUMMERS 32 T/M 21:

32

Tubeway Army - Are 'Friends' Electric [05:17]

Replicas | 1979 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: the viking

2011: 75
2010: 103
2009: 98
2008: 293
2007: 779

Een terechte synthipopklassieker, destijds geweldig bevonden en nu nog steeds. Gary Numan is zeker geen begenadigde zanger maar die synths en mysterieuze sfeer vind ik fantastisch. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

31

Orchestral Manoeuvres In The Dark - Maid Of Orleans (The Waltz Joan Of Arc) [04:12]

Architecture & Morality | 1981 | England

(afbeelding)

2011: 41
2010: 73
2009: 83
2008: 671
2007: 285

Die band met die rare naam, of dat nummer met die rare Middeleeuwse clip. Veel meer was het niet. Totdat ik steeds meer verknocht aan het nummer raakte. Inmiddels is de beroemde synth-drum combinatie van O.M.D. niet meer uit mijn muzikale arsenaal weg te denken. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

30

The Cure - Pictures Of You [07:29]

Disintegration | 1989 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '07

2011: 260
2010: 70
2009: 26
2008: 130
2007: 42

Pictures of You is sinds de verpletterende tweede luisterbeurt van Disintegration mijn favoriete nummer geworden. Het bouwt zich prachtig op en melodie is rustgevend en heeft iets van hoop in zich. Dat hoopvolle wordt ruw verstoord als de zang er na ongeveer 3 minuten inkomt. De wanhopige schitterende zang komt invallen met: I've been looking so long at these pictures of you. De zang is gewoon belachelijk goed in dit nummer en in combinatie met de fraaie melodie is dit een waanzinnig nummer waar ik helemaal verslingerd aan ben. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

29

Sinéad O'Connor - Troy [06:33]

The Lion And The Cobra | 1987 | Ireland

(afbeelding)

Genomineerd door: meyer

2011: 31
2010: 116
2009: 221
2008: 165
2007: 1538

Misschien wel de meest opvallende finalist van deze editie. Tenminste, ik had hem niet verwacht. Het is naar mijn mening in elk geval geen onterechte finalist. Dit nummer weet namelijk wel degelijk keer op keer kippenvel op te wekken, al is een goede koptelefoon daarbij wel noodzakelijk. Sinéad O'Connor heeft een opvallende en betoverende stem die hier perfect tot uiting komt. Ik bedoel, kom op, wie wordt er nou niet geraakt door dat refrein? (Niels94)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

28 *****NIEUW****

The National - Bloodbuzz Ohio [04:36]

High Violet | 2010 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Magick1

2011: --
2010: --
2009: --
2008: --
2007: --

Nu al een historische finaleplaats voor Bloodbuzz Ohio. Niet alleen komt ie volledig uit het niets binnen in de finale, ook is hij het eerste nummer uit de jaren '10 dat de finale haalt. Dit in 2010 uitgebrachte meesterwerkje is een welkome gast in onze finale en het blijkt maar dat deze lijst niet een oude lullen-lijst is. Bloodbuzz Ohio is het bewijs dat hedendaagse muziek ontzettend mooi kan zijn én vernieuwend. The National klinkt vooral als zichzelf en laat zich niet in een bepaalde hoek zetten. Niet veel vaker heb ik muziek gehoord die zo ontzettend puur en melancholiek is. En waar dat aan ligt? De productie en inlijsting van de nummers of de fenomenale zang van Matt Berninger? Of toch de vakkundigheid van deze band die alles laagje voor laagje in elkaar knutsel en het toch nog voor elkaar krijgt om puur te klinken! (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

27

Love - Alone Again Or [03:17]

Forever Changes | 1967 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: The Scientist

2011: 43
2010: 36
2009: 18
2008: 24
2007: 38

Ik vraag me af wie dit nou niet mooi kan vinden?
Kippevel, het hele nummer lang. Het volgens mij Spaanse gitaartje klinkt ongelooflijk scherp en toch ook zomers. Daarnaast valt ook hier een aparte songstructuur op. Eigenlijk is het nummer een en al refrein. De zang is zeer afwisselend en varieert van samenzangen tot het solo zingen. Hoogtepunt is het hemelse blazersstukje van dit nummer. Blazers vind ik altijd dan nog het beste tot het recht komen. Als ze ineens verschijnen terwijl je het niet in een nummer verwacht. Alone Again Or is een van de mooiste klassiekers uit de jaren '60.
(Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

26

Massive Attack - Unfinished Sympathy [05:08]

Blue Lines | 1991 | England

(afbeelding)

2011: 30
2010: 26
2009: 47
2008: 274
2007: 53

Een hypnotiserend nummer wat veel elementen bevat. Uiteraard de de trip-hop die we gewend zijn van Massive Attack. De (synth.)viool geeft het nummer een zweverig en aangenaam lome sound. Tegelijk klinkt het melancholisch en kan je er een wat onbestendig gevoel van krijgen. De soulvolle zangstem van Shara Nelson is prachtig en het steeds terugkerende gilletje 'hey-heeey-hey' wat van ver weg lijkt te komen werkt enigszins verslavend. Richting het einde, als de piano erbij komt en de viool soleert wordt het meer dramatisch. Ik proef dan ook een zekere tegenstrijdigheid in het nummer wat ergens prima aansluit bij de titel 'Unfinished Sympathy'. Het nummer gaat over onbereikbare liefde...Trivia; De video voor Unfinished Sympathy werd opgenomen in januari 1991 op W. Pico Boulevard tussen S. New Hampshire Avenue en Dewey Avenue in Los Angeles. Hierin zien we Nelson op de stoep lopen, terwijl zwervers en gangs de omgeving vullen, waaruit gaandeweg de leden van Massive Attack opduiken en haar gaan volgen. De video werd in één shot opgenomen en maakte gebruik van vertragingstechnieken, iets wat uniek was in die tijd. (keijzm73)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

25

Pulp - Common People [05:52]

Different Class | 1995 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Arno

2011: 44
2010: 149
2009: 338
2008: 136
2007: 178

Een briljant verhaal, vertelt door middel van een erg sterk liedje. De kwaliteiten van Pulp komen hier onmiskenbaar naar voren: pakkende liedjes met geweldige en bevlogen zang en rake teksten. Het refrein van dit nummer blijft natuurlijk direct hangen. Prachtige opbouw ook. Veel beter wordt britpop niet. Leuk dat 'and blew' gecensureerd is in dit youtubefilmpje trouwens (niels94)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

24

Nina Simone - Sinnerman [10:20]

Pastel Blues | 1965 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Tribal Gathering

2011: 21
2010: 280
2009: 1067
2008: --
2007: --

Sinnerman is van origine een spiritual, die werd gezongen door de Amerikaanse slaven sinds de 19e eeuw. Al ver voor Nina Simone zijn er allerlei versies opgenomen, maar geen een komt ook maar in de buurt van de kracht waarmee dit meer dan minuten durende epos de oorspronkelijke boodschap overbrengt. Hoe omschrijf je zo’n meesterwerk? Wel, allereerst is er de uitzonderlijke, diepe, masculiene stem van Nina Simone. Toen haar Ain’t Got No/I Got Life als hit gerecycled werd, dankzij een verzekeringsreclame in 1998, vond ik het maar vreemd dat een man zong ‘I Got My Boobs’, totdat de realisatie insloeg dat Nina niet bepaald een mannennaam is. Maar juist die rauwe stem, die al vele nummers naar een hoger niveau heeft getild, is een essentieel onderdeel van deze track. Maar dat is niet alles. Er is de geweldige stuwende piano en drums, het handclap/piano-intermezzo en de grande finale, als alles nog eens in een nog hoger tempo terugkomt. Wie wil weten hoe geweldig vooruitstrevend dit nummer is, moet het eens proberen met een 21e eeuws technonummer te mixen. Kortom een geniale luistertrip en een volstrekt uniek nummer, dat absoluut niet zo misstaan als lijstaanvoerder. (Titmeister)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

23

dEUS - Instant Street [06:15]

The Ideal Crash | 1999 | Belgium

(afbeelding)

Genomineerd door: lebowski

2011: 16
2010: 39
2009: 19
2008: 104
2007: 271

Een nummer dat je niet zomaar grijpt. Instant Street moet je eerst leren waarderen. Althans, bij mij ging het eerst lang me heen. Totdat het opeens pats, BOEM, als een bom insloeg. En sinds die luisterbeurt is het toch redelijk snel uitgegroeid tot mijn favoriete nummer nu. Vaak wordt als hoogtepunt de climax genoemd. Voor mij piekt het nummer op veel meer momenten.
De coupletten zijn om bij weg te dromen. Tom Barman rijmt er hevig op los en dat leidt tot een stel prachtige coupletten. Maar stiekem kijk je toch uit naar het kippevelgevende refrein. Subtiel wordt er even iets aangezet om ineens een prachtig ingetogen refrein ten gehore te brengen met een grote emotionele lading. Dit wordt daarna nog een keer herhaald en het kippevel staat weer even hoog. Ik weet al steeds precies wat er gaat gebeuren in dit nummer. En toch blijft het waanzinnig sterk. Iedere keer weer. Zo heb ik die allesomvattende climax ook al verschrikkelijk vaak gehoord. En toch blijft het weer een trip. Steeds worden er meer remmen los gegooid en steeds als je denkt dat het niet vetter kan, gebeurt dat toch. Ongelooflijk dit nummer, en live was het ook fenomenaal.
(Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

22

The Rolling Stones - Gimme Shelter [04:32]

Let It Bleed | 1969 | England

(afbeelding)

2011: 65
2010: 99
2009: 513
2008: 63
2007: 37

War, children, it's just a shot away! / Rape, murder! It's just a shot away
De kracht van dit nummer in één zin samengevat. Merry Clayton weet zoveel emotie in haar zang te leggen met die ene zin. Onderschat ook zeker niet de productie van dit nummer. Eigenlijk een nummer dat met pieken en dalen door het leven gaat bij mij.
(chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

21

Nick Cave And The Bad Seeds - The Mercy Seat [05:09]

Tender Pray | 1988 | Australia

(afbeelding)

Genomineerd door: deric raven

2011: 18
2010: 25
2009: 12
2008: 7
2007: 1793

Eind jaren '80 luisterde ik regelmatig naar de VPRO; ik was nogal fan van presentatrice Lotje IJzermans. Volgens mij is zij de verantwoordelijke voor mijn liefde voor Nick Cave and the Bad Seeds. The Mercy Seat deed mij in elk geval behoorlijk stuiteren in mijn kamer en ging ontelbare malen op repeat tot groot ongenoegen van mijn ouders.
Het is een onheilspellend nummer over een man die ter dood gebracht gaat worden d.m.v. de elektrische stoel en zoals wel vaker bij Cave wordt de bijbel er flink bijgehaald.
Het is vooral het repeterende karakter van dit nummer en een duister gevoel dat het met zich meebrengt waardoor ik dit wel Cave's ultieme klassieker durf te noemen. Alles wat Nick Cave kenmerkt horen we hier in een ruime 7 minuten over ons heen denderen. An eye for an eye
and a tooth for a tooth. Zo is het maar net.
(aERodynamic)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

M'n nummers 1 en 2 op de plaatsen 30 en 29. Goed bezig MuMe

Is het niet leuk bij elke plaat aan te geven of en bij wie ie op 1 stond?

Onweerwolf
Paap_Floyd schreef:
Is het niet leuk bij elke plaat aan te geven of en bij wie ie op 1 stond?

Dat gebeurt in het gewone Topic.

Onweerwolf
20

Neil Young - Like A Hurricane [08:18]

American Star N' Bars | 1977 | Canada

(afbeelding)

Genomineerd door: The Scientist

2011: 142
2010: 46
2009: 8
2008: 11
2007: 21

Over een nummer dat wel de X-factor heeft gesproken, Like a Hurricane heeft die zeker! Eén van de mooiste gitaarsolo’s aller tijden. Ik weet niet wat hij met zijn gitaar heeft gedaan, maar het klinkt valser dan vals en mooier dan ooit. Ieder akkoord als een pistoolschot. Om de een of andere reden klopt dit nummer helemaal. Volume op keihard en even 8 minuten kippenvel. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

19

Sigur Rós - Svefn-G-Englar [10:04]

Ágætis Byrjun | 1999 | Iceland

(afbeelding)

Genomineerd door: titan

2011: 24
2010: 273
2009: 112
2008: 47
2007: 260

Svefn-G-Englar was het eerste nummer van deze band die mijn oren mocht verrijken. Het was een sensatie die ik lange tijd niet had meegemaakt. Dit was nieuw, werkte vervreemdend en wat was het sprookjesachtig mooi. Als je later dan ook nog eens de videoclip erbij ziet weet je dat dit een band is waar je van moet gaan houden en dat altijd blijven doen.
Een band die in een taal zingt die je niet begrijpt maar waar dat totaal niet uitmaakt: ze weten je te pakken en slingeren je in een ruime baan om de aarde om je daar later ergens te doen landen wetende dat je een trip hebt gemaakt waar je er nog vele van kunt maken.
Ágætis Byrjun staat vol met dit soort schitterende nummers en telkens als ik de eerste klanken van Svefn-G-Englar weer hoor voelt dat als een soort thuiskomen. Veilig, vertrouwd en toch nog steeds bewondering opbrengend. Alleen heel grote artiesten kunnen dat voor elkaar krijgen. Sigur rós is zo'n band.
(aERodynamic)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

18

Massive Attack - Teardrop [05:31]

Mezzanine | 1998 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Status Seeker

2011: 8
2010: 17
2009: 6
2008: 3
2007: 5

Lang vond ik dit helemaal niks. Maar gaandeweg ben ik Teardrop meer en meer gaan waarderen. Teardrop is heerlijke triphop die erg bezwerend en verslavend is. Het is ook raar dat ik dit eerst niet waardeerde want zulke muziek ligt helemaal in mijn straatje. Bloedmooie elektronica + een zangeres met een prachtige hoge stem. Daar bestaan veel van mijn favoriete nummers uit.
Het steeds opbouwen naar een climax met een constante spannende onderlaag vind ik fantastisch gedaan en Teardrop wordt nog altijd beter per luisterbeurt.
(Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

17

David Bowie - Space Oddity [05:14]

David Bowie | 1969 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: freddze

2011: 70
2010: 8
2009: 42
2008: 53
2007: 85

Geniaal opgebouwd met erg originele en sfeervolle arrangementen die de spanning erin houden, het begint al met een fade-in en dan het zinnetje ""grand control to Major Tom"" ... als ik dit nummer hoor komen die beelden van de maanlanding on mijn hoofd. Als er één song is waar David Bowie zijn genialiteit bewijst is het wel dat nummer. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

grand control to Major Tom
Het lijkt me dat dit ground control moet zijn. Of heb ik het al die jaren verkeerd gehoord/begrepen?

Ground control, ja.

Groundhog control volgens mij.

Het is toch Mayor Ton, die burgemeester die alles onder controle heeft.

GrafGantz schreef:
Groundhog control volgens mij.
Ik dacht een Groundhog troll voor Major Tom.

Onweerwolf
16

The Velvet Underground - Venus In Furs [05:13]

The Velvet Underground & Nico | 1967 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: musicfriek

2011: 14
2010: 13
2009: 5
2008: 2
2007: 13

Dit nummer is denk ik een inspiratiebron geweest voor de makers van een andere (hele) grote favoriet van mij. Dat is namelijk Suds & Soda. Dat net als Venus In Furs een zeer aggressieve vioolmelodie heeft. dEUS en de Velvet Underground laten zien dat je een viool niet altijd hoeft te gebruiken als een zuiverklinkend instrument of als onderdeel van een orkest. dEUS en Velvet Underground laten de viool grauw en hard klinken. En dat levert een verschrikkelijk vet geluid op. De instrumentatie vormt dus ook een constant hoogtepunt het hele nummer door. Tel daar de prachtige praatvocalen van Lou Reed er bij op en je hebt een zeer fantastisch nummer. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

15

Depeche Mode - Enjoy The Silence [06:14]

Violator | 1990 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Nightrider

2011: 17
2010: 16
2009: 14
2008: 20
2007: 40

Enjoy the Silence! Het nummer met één van de mooiste baslijnen ooit. Een genreoverstijgend nummer dat Depeche Mode bij mij bekend maakte. Een buitenbeentje is het wel, maar dat bedoel ik in positieve zin. Het is ook zo heerlijk meezingen!
En op een gegeven moment heb je Crucified wel gehoord. Dus ik ga tegenwoordig voor de single-versie.
(chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

14

U2 - The Unforgettable Fire [04:55]

The Unforgettable Fire | 1984 | Ireland

(afbeelding)

2011: 13
2010: 14
2009: 133
2008: 57
2007: 49

Het love/hate-nummer van 2010 en hij scoorde in die lijst ook goed in 2011. Voor ons geen One, geen Where The Streets Have No Names, nee keurig, zoals het hoort een cross-over plaat van een band met 2 gezichten. Bono houdt zich hier een beetje gedeisd en dat wordt duidelijk op prijs gesteld. Enerzijds snap ik de haat wel, want het blijft U2 en de typische ‘clean’ productie is er inderdaad. Anderzijds vind ik het een geweldig nummer die ik steeds beter begin te vinden. Nergens overdreven, maar toch die spannende onderlaag. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

13

The Doors - The End [11:42]

The Doors | 1967 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: meyer

2011: 15
2010: 11
2009: 11
2008: 14
2007: 1

Dit leerde ik kennen door de film Apocalypse Now en sindsdien heeft dit nummer mij nooit meer losgelaten. Een 12-minuten lang uniek werkstuk waarin de spanning langzaam wordt opgebouwd. Duister, bezwerend, beklemmend en bovenal indrukwekkend en daarom een zeer terechte finaleplaats (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Onweerwolf
12

Joy Division - Love Will Tear Us Apart [03:25]

Substance | 1980 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: El Ninjo

2011: 12
2010: 4
2009: 10
2008: 4
2007: 8

Love Will Tear Us Apart is eigenlijk het enige kleine hitje dat Joy Division scoorde. Het is ook het enige nummer dat enigszins geschikt is als single. Ook wordt dit nummer gezien als afscheidsnummer van Ian Curtis. Het beroemdste nummer van Joy Division hoort dan ook zeker in de finale thuis.
Ik vind dit nummer wat minder donker als andere nummers van de band klinken. Al is het nog lang geen vrolijkheid. Vooral de tekst en de stem van Ian Curtis zorgt nog steeds voor de nodige duisternis.
Het refrein is schitterend. Volgens mij wordt zijn stem juist op dat moment overgedubt wat een mooi effect. Het geeft het refrein extra kracht en emotie. Love Will Tear Us Apart is kleingehouden, het is een klein liefdevol nummer, en daarmee de ideal instapper voor de Joy Division-beginner. Als je verder de discografie in duikt wordt je steeds verder de duisternis ingezogen om te eindigen met bijvoorbeeld Decades, de afsluiter van Closer waarover een en al depressiviteit hangt.
(Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

11

New Order - Blue Monday [07:30]

Substance | 1983 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: titan

2011: 36
2010: 21
2009: 24
2008: 54
2007: 31

New Order heb ik altijd de linkt tussen new wave en dance genoemd. Dit nummer is uniek, verveelt nooit en vooral een echte dansvloerkraker. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Gaaf: Blue Monday van New Order staat maar liefst op 11. En wat ik grappig vind: (1 plaats) boven het naar mijn idee te bejubelde Joy Division, hun 'moederband'.

Nou, het is dat Love Will Tear Us Apart in de finale staat. Maar Joy Division heeft naar mijn mening veel nummers gemaakt die mooier zijn dan Blue Monday. Hoewel ik Blue Monday ook wel heel erg gaaf vind, is echt gegroeid bij mij de laatste tijd.

Black is samen met Alive het favoriete nummer van één van mijn favoriete albums: Ten. Als je dit ooit live hebt 'meegemaakt' vergeet je het nooit meer. Live en met publiek is het een uniek nummer!

Black en Jeremy hebben ze niet gespeeld tijdens het laatste optreden Pearl Jam dat ik zag.

Onweerwolf
10

Kate Bush - Wuthering Heights [04:29]

The Kick Inside | 1978 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Nightrider

2011: 11
2010: 15
2009: 17
2008: 13
2007: 3

De meest alternatieve mainstream zangeres is zonder twijfel Kate Bush. Waarom dit dan geen love/hate-nummer is, snap ik dan weer niet. Geïnspireerd uit het gelijknamige boek en ik ben erg benieuwd naar de gelijknamige film uit 1939 van William Wyler (o.a. Ben-Hur).
Voorlopig doe ik het met het nummer en de film moet wel heel goed zijn, wil die beter zijn dan dit nummer. Een rare stem, zeker als kind, maar langzaam raak je er aan gewend en ontvouwt zich een schitterend nummer. Een tekst die ik zonder internet nooit gekend zou hebben, maar ook die ‘rare’ uitspraak van sommige zinnen is de kracht van dit nummer. Om nog maar te zwijgen over de gitaarsolo, de synths en al het andere dat langs komt.
(chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

9

Pearl Jam - Black [05:44]

Ten | 1991 | USA

(afbeelding)

2011: 10
2010: 47
2009: 9
2008: 49
2007: 258

Lange tijd was Alive mijn favoriete nummer van Pearl Jam maar nu ben ik een fractie meer voor Black. Het klinkt een tikkeltje grimmig met magistrale tekst, erg emotioneel gezongen en die invallende piano geeft het nog meer kleur. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Onweerwolf
8

David Bowie - ""Heroes"" [06:10]

""Heroes"" | 1977 | England

(afbeelding)

2011: 7
2010: 3
2009: 3
2008: 35
2007: 2

Toegegeven dan dit nummer (en David Bowie) jeugdsentiment is (ook een reden waarin ik hem vaak in de finale stemde) maar het zijn net de nummers die dat weten te overstijgen klassiekers zijn geworden. Tenslotte is het een magistraal nummer met erg originele arrangementen waar Brian Eno zijn stempel op drukte. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

7

Arcade Fire - Rebellion (Lies) [05:11]

Funeral | 2004 | Canada

(afbeelding)

Genomineerd door: Comrade

2011: 9
2010: 9
2009: 13
2008: 10
2007: 515

Arcade Fire vind ik één van de beste bands van de jaren '00 en dit vind ik zowat de beste song in dat decennium. Een aanstekelijk meezingnummer maar met diepgang en weemoedige ondertoon. Die baslijn en viool vind ik gewoon weergaloos. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

6

The Beatles - A Day In The Life [05:34]

Sgt. Pepper's Lonely Heart's Club Band | 1967 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: wolf

2011: 4
2010: 37
2009: 155
2008: 156
2007: 778

A Day In the Life is de perfecte afsluiter van Sgt.Peppers waarin drama en psychedelica hand in hand gaan. Een nummer waarin van alles gebeurt en van de eerste tot de laatste seconde boeit. Magistraal! (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

A Day in the Life, samen met Come Together en Across the Universe van the Beatles een goudhaantje in mijn playlist. Geweldig dat die in de finale staat

dumb_helicopter schreef:
Black en Jeremy hebben ze niet gespeeld tijdens het laatste optreden Pearl Jam dat ik zag.

Dat komt omdat ze 2 concerten in Amsterdam gaven met 2 verschillende setlists. Het andere concert speelden ze dus wel Black en Jeremy. Ik ben naar beide concerten geweest...

Onweerwolf
5

The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out [04:03]

The Queen Is Dead | 1986 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Ouwe

2011: 5
2010: 12
2009: 7
2008: 6
2007: 22

Na I Know It's Over is het licht dat nooit uit gaat mijn favoriete nummer van The Smiths. En waar de waardering van I Know It's Over bij het ladderpubliek nog enigszins achterwege blijft (al is een positie in de ladder niet slecht) wordt dit nummer op de juiste waarder geschat door op de ...de plaats te eindigen. Een plaats die het verdiend vanwege de perfectie die er in dit nummer heerst.
Het nummer heeft geen intro maar gaat meteen van start. Je hoort meteen de aangenaam zachtklinkende productie. En Morrissey gaat van start met zijn emotionele zang om dat het hele nummer vol te houden. Dit is wat heet: vocale perfectie. Ongelooflijk, het niveau dat hij hier haalt, maar ook in andere Smiths-nummers.
Die eerste zin alleen al, die knalt er meteen in: ""Take me out tonight""
Na twee prachtcoupletten volgt dat hemelse refreintje.
Morrissey heeft een vrij aparte manier van het beschrijven van zijn liefde voor een vrouw. Hij zou een gruwelijk verkeersongeluk niet erg vinden als hij dood ging aan de zijde van die vrouw.
In ieder geval, als Morrissey dit voor zijn vrouw zou zingen denk ik dat zijn vrouw dit wel weet te waarderen. Ongelooflijk, hoe magistraal dit is gezongen. Het is verslavend, het is triest, het is gewoon ontzettend mooi!
Gelukkig volgt het refrein niet veel later nog een keer. En weer is hij net zo hemels. Vervolgens fade het nummer uit met steeds de herhaling van de titel.
Samen met Instant Street is dit het mooiste nummer uit de finale en ik hoop dat we There Is a Light That Never Goes Out nog een keer terug zien op de eerste plaats in onze top 2000.
(Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

4

The Smiths - How Soon Is Now? [06:46]

Meat Is Murder | 1984 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: dvdschaaf

2011: 6
2010: 20
2009: 16
2008: 18
2007: 46

Naast Psycho Killer heeft die bewuste (sneeuw)middag ook How Soon Is Now? mij over de streep getrokken. Vooral dat gejengel door het hele nummer heen blijft leuk. En toen ik laatst eens goed naar de tekst keek, werd het nummer alleen maar beter. Zo goed zelfs, dat hij het lichtje voorbij stoof in mijn Top 250. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Net als bij Snoeperd is I Know It's Over mijn favoriet van The Smiths, maar kort daarop komen deze 2 kanjers.
Prachtig deze hoge notering

Onweerwolf
3

Radiohead - Street Spirit (Fade Out) [04:12]

The Bends | 1995 | England

(afbeelding)

2011: 3
2010: 2
2009: 1
2008: 5
2007: 4

Street Spirit, ik zing het uit volle borst mee en vind het een geweldig nummer. Met een schitterende tekst (echt zo’n vage Radiohead-tekst) waar je helemaal in op kan gaan. De clip is niet bijster interessant, de muziek des te meer.
Immerse your soul with love is zonder twijfel één van de mooiste gezongen zinnen ooit.
(chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Onweerwolf
2

The Cure - A Forest [05:57]

Seventeen Seconds | 1980 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: freddze

2011: 2
2010: 1
2009: 2
2008: 1
2007: 257

A Forest is duidelijk de ideale mix tussen mainstream (staat gewoon in de Top 2000, en hoog) en alternatief (het blijft wel The Cure..). Compleet gesteund door het bosgevoel dat met name bassist Simon Gallup opwekt. Nee, de meest hoogstaande schrijver was Smith niet, maar geen woord is overbodig en de keren dat hij wat zegt, zegt hij precies de juiste woorden. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1

Radiohead - Paranoid Android [06:24]

OK Computer | 1997 | England

(afbeelding)

2011: 1
2010: 6
2009: 37
2008: 17
2007: 1025

Paranoid Android is een afwisselend muziekstuk waarin je alle kanten wordt op gesmeten. Het is een lofzang aan alles wat mooi is aan muziek, want alles wat mooi is aan muziek komt hierin naar voren.
Paranoid Android is ontzettend melodieus. Het begin is gebouwd uit vele laagjes, die samen een soort van ultieme melodie vormen.
Thom Yorke zingt veelal op dezelfde manier als hij in een ander favoriet Radiohead-nummer doet, namelijk Karma Police van hetzelfde album. Vooral dit zinnetje doet het hem: When I am king, you will be first against the wall.
Vlak daarna komen we al in een ander deel van het nummer, dat duidelijk ruiger is dan het vorige. Vooral die gierende gitaar is heerlijk.
Waar het eerste stuk dus meer pop was vormt het tweede deel een lekker rockend gedeelte. Maar ook hier wordt de emotie niet vergeten, die is alom aanwezig.
De emoties bereiken een toppunt als de rust weer terugkeert. Ondersteunt door een prachtig achtergrondkoor dringt Thom Yorke met zijn klaagzang je ziel binnen.
Het einde qua tekst is gewoonweg briljant, twee stukken tekst worden door elkaar gezongen op een buitenaardsmooie manier. Het past allemaal precies.
Een kleine instrumental op het einde doet dit nummer eindigen. Wat abrupt misschien. Maar wat geeft dat, je hebt al 5 en een halve minuut aan muziek van de absolute wereldtop gehoord.
(Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Gast
geplaatst: vandaag om 02:19 uur

geplaatst: vandaag om 02:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.