MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / MuMeLadder Top 2000 - Editie 2012 - De Ontknoping

zoeken in:
Riders on the Storm vind ik ook de mooiste van de drie. Heb andere favorieten van The Doors, maar die staan ook niet in de finale, dus daar had best Riders on the Storm mogen staan.

orbit schreef:
(quote)

Ik ook, sowieso is PF bijna altijd overgewaardeerd, maar zeker die oeverloze Shine On composities, ik word heel moe van die zoveelste opbouw naar niks. Geen enkel bijzonder nummer uiteindelijk, maar voor proggers natuurlijk de bijbel.

Riders On The Storm is veel oprechter, die zou beslist hoger mogen eindigen.

Dat eerste klopt, dat tweede is natuurlijk compleet jouw eigen mening En dat Riders on the Storm oprecht is, hoor ik ook niet echt. Dan vind ik andere Doors-nummers veel oprechter...

Titmeister schreef:
(quote)

Dat eerste klopt, dat tweede is natuurlijk compleet jouw eigen mening En dat Riders on the Storm oprecht is, hoor ik ook niet echt. Dan vind ik andere Doors-nummers veel oprechter...

Maar die staan er niet tussen.. The End is natuurlijk een beetje theater

Onweerwolf
orbit schreef:
(quote)

Behoorlijk zelfs. Ik vind Riders ook veel oprechter en veel tijdlozer ook.

orbit schreef:
.... ... .. . sowieso is PF bijna altijd overgewaardeerd, maar zeker die oeverloze Shine On composities, ik word heel moe van die zoveelste opbouw naar niks.... ... .. .

Onweerwolf schreef:
(quote)

Riders On The Storm vind ik ook erg oprecht en ook spannend het hele nummer lang. The End vind ik ook wel mooi, maar dan alleen de eerste 4 minuten. Daarna mondt het voor mij uit in gepriegel dat ik niet bijzonder vind.

No 4 minuten begint het nummer juist.

Riders on the storm is gewoon het saaiste nummer ooit van The Doors

Onweerwolf schreef:
(quote)

orbit schreef:
(quote)

The End is natuurlijk een groot theaterstuk, maar daar doelde ik idd niet op Eerder op nummers als The Crystal Ship, Break on Through of Waiting for the Sun...

Onweerwolf
Bizar dit hoor.

Sinds 1 september bijna elke dag tijdens het eten koken en/of afwassen geluisterd naar het stukje update en nu is er gewoon niets meer.

Ik heb afkickverschijnselen.

Wat mij betreft halen zowel Shine On als Riders nooit meer de finale. Beide kanshebbers voor nummer 32 als ze het zouden halen. Kan met geen van tweeën iets.

Ze gaan duidelijk veel hoger eindigen, als ik de laatste 4 nummers zo bezie

Onweerwolf
32

Orchestral Manoeuvres In The Dark - Maid Of Orleans (The Waltz Joan Of Arc) [04:12]

Architecture & Morality | 1981 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: the viking

2011: 41
2010: 73
2009: 83
2008: 671
2007: 285

Die band met die rare naam, of dat nummer met die rare Middeleeuwse clip. Veel meer was het niet. Totdat ik steeds meer verknocht aan het nummer raakte. Inmiddels is de beroemde synth-drum combinatie van O.M.D. niet meer uit mijn muzikale arsenaal weg te denken. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

31

Tubeway Army - Are 'Friends' Electric [05:17]

Replicas | 1979 | England

(afbeelding)

2011: 75
2010: 103
2009: 98
2008: 293
2007: 779

Een terechte synthipopklassieker, destijds geweldig bevonden en nu nog steeds. Gary Numan is zeker geen begenadigde zanger maar die synths en mysterieuze sfeer vind ik fantastisch. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

30

The Cure - Pictures Of You [07:29]

Disintegration | 1989 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '07

2011: 260
2010: 70
2009: 26
2008: 130
2007: 42

Pictures of You is sinds de verpletterende tweede luisterbeurt van Disintegration mijn favoriete nummer geworden. Het bouwt zich prachtig op en melodie is rustgevend en heeft iets van hoop in zich. Dat hoopvolle wordt ruw verstoord als de zang er na ongeveer 3 minuten inkomt. De wanhopige schitterende zang komt invallen met: I've been looking so long at these pictures of you. De zang is gewoon belachelijk goed in dit nummer en in combinatie met de fraaie melodie is dit een waanzinnig nummer waar ik helemaal verslingerd aan ben. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

29

Sinéad O'Connor - Troy [06:33]

The Lion And The Cobra | 1987 | Ireland

(afbeelding)

Genomineerd door: meyer

2011: 31
2010: 116
2009: 221
2008: 165
2007: 1538

Misschien wel de meest opvallende finalist van deze editie. Tenminste, ik had hem niet verwacht. Het is naar mijn mening in elk geval geen onterechte finalist. Dit nummer weet namelijk wel degelijk keer op keer kippenvel op te wekken, al is een goede koptelefoon daarbij wel noodzakelijk. Sinéad O'Connor heeft een opvallende en betoverende stem die hier perfect tot uiting komt. Ik bedoel, kom op, wie wordt er nou niet geraakt door dat refrein? (Niels94)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Net zo'n vage recensie bij O.M.D. als het nummer zelf.

Is het overigens niet handiger (ook voor de toekomst) om die eerste drie zinnen uit het stukje van Niels te halen?

Onweerwolf
28 *****NIEUW****

The National - Bloodbuzz Ohio [04:36]

High Violet | 2010 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Magick1

2011: --
2010: --
2009: --
2008: --
2007: --

Nu al een historische finaleplaats voor Bloodbuzz Ohio. Niet alleen komt ie volledig uit het niets binnen in de finale, ook is hij het eerste nummer uit de jaren '10 dat de finale haalt. Dit in 2010 uitgebrachte meesterwerkje is een welkome gast in onze finale en het blijkt maar dat deze lijst niet een oude lullen-lijst is. Bloodbuzz Ohio is het bewijs dat hedendaagse muziek ontzettend mooi kan zijn én vernieuwend. The National klinkt vooral als zichzelf en laat zich niet in een bepaalde hoek zetten. Niet veel vaker heb ik muziek gehoord die zo ontzettend puur en melancholiek is. En waar dat aan ligt? De productie en inlijsting van de nummers of de fenomenale zang van Matt Berninger? Of toch de vakkundigheid van deze band die alles laagje voor laagje in elkaar knutsel en het toch nog voor elkaar krijgt om puur te klinken! (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

27

Love - Alone Again Or [03:17]

Forever Changes | 1967 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: The Scientist

2011: 43
2010: 36
2009: 18
2008: 24
2007: 38

Ik vraag me af wie dit nou niet mooi kan vinden?
Kippevel, het hele nummer lang. Het volgens mij Spaanse gitaartje klinkt ongelooflijk scherp en toch ook zomers. Daarnaast valt ook hier een aparte songstructuur op. Eigenlijk is het nummer een en al refrein. De zang is zeer afwisselend en varieert van samenzangen tot het solo zingen. Hoogtepunt is het hemelse blazersstukje van dit nummer. Blazers vind ik altijd dan nog het beste tot het recht komen. Als ze ineens verschijnen terwijl je het niet in een nummer verwacht. Alone Again Or is een van de mooiste klassiekers uit de jaren '60.
(Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

26

Massive Attack - Unfinished Sympathy [05:08]

Blue Lines | 1991 | England

(afbeelding)

2011: 30
2010: 26
2009: 47
2008: 274
2007: 53

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

25

Nina Simone - Sinnerman [10:20]

Pastel Blues | 1965 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Tribal Gathering

2011: 21
2010: 280
2009: 1067
2008: --
2007: --

Sinnerman is van origine een spiritual, die werd gezongen door de Amerikaanse slaven sinds de 19e eeuw. Al ver voor Nina Simone zijn er allerlei versies opgenomen, maar geen een komt ook maar in de buurt van de kracht waarmee dit meer dan minuten durende epos de oorspronkelijke boodschap overbrengt. Hoe omschrijf je zo’n meesterwerk? Wel, allereerst is er de uitzonderlijke, diepe, masculiene stem van Nina Simone. Toen haar Ain’t Got No/I Got Life als hit gerecycled werd, dankzij een verzekeringsreclame in 1998, vond ik het maar vreemd dat een man zong ‘I Got My Boobs’, totdat de realisatie insloeg dat Nina niet bepaald een mannennaam is. Maar juist die rauwe stem, die al vele nummers naar een hoger niveau heeft getild, is een essentieel onderdeel van deze track. Maar dat is niet alles. Er is de geweldige stuwende piano en drums, het handclap/piano-intermezzo en de grande finale, als alles nog eens in een nog hoger tempo terugkomt. Wie wil weten hoe geweldig vooruitstrevend dit nummer is, moet het eens proberen met een 21e eeuws technonummer te mixen. Kortom een geniale luistertrip en een volstrekt uniek nummer, dat absoluut niet zo misstaan als lijstaanvoerder. (Titmeister)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Leuk nummer hoor, Bloodbuzz Ohio, maar vernieuwend?

Mooi stuk bij Sinnerman trouwens!

Zometeen komt Chevy zeggen dat de eerste regels van t stuke bij The National weg moeten.

Paap_Floyd schreef:
Zometeen komt Chevy zeggen dat de eerste regels van t stuke bij The National weg moeten.

Ik had (natuurlijk) de single Maid of Orleans en na jaren zie ik die hoes weer terug. Naar mijn idee is het kitscherig EN mooi gedaan. Een aparte combinatie die in ieder gaval een herkenbare hoes opleverden.

Ja leuk die single hoesjes. Door de komst van Musicmeter denk ik nog meer in albumhoezen en dan ben ik opeens verrast als ik de single hoes zie ook al heb ik die zelf ergens in de kast staan.

Opvallend dat er zelfs in deze regio nog platen zijn die reviewloos zijn.

Paap_Floyd schreef:
Klopt.

Casartelli (moderator)
review van Snoeperd schreef:
Bloodbuzz Ohio is het bewijs dat hedendaagse muziek ontzettend mooi kan zijn én vernieuwend. The National klinkt vooral als zichzelf en laat zich niet in een bepaalde hoek zetten.

Bloodbuzz Ohio is een fijn nummer dat ook in mijn eindlijstje een hoge notering kreeg. Maar vernieuwend? Ik hoor voortdurend stukken van Once van Blackfield en Don't Change van INXS terug...

Ik moet zeggen, na het verzoekje voor reviews heb ik alleen van aERo en nclo iets gekregen. Dus ik had ook tekort. Maar die van Unfinished Sympathy daar kon ik ook geen echte goeie vinden. LucM, jij en ik vinden het allemaal geen supernummer.

Volgens mij heeft Onweerwolf US een keer heel treffend beschreven, waarschijnlijk in het 2012-laddertopic. Ik kan de post zo snel niet terugvinden, maar die zou zeker niet misstaan in dit topic.

Snoeperd schreef:
Ik moet zeggen, na het verzoekje voor reviews heb ik alleen van aERo en nclo iets gekregen. Dus ik had ook tekort. Maar die van Unfinished Sympathy daar kon ik ook geen echte goeie vinden. LucM, jij en ik vinden het allemaal geen supernummer.
Dat klopt en dat snap ik aan de ene kant ook wel. Aan de andere kant is het ook een kleine moeite om even naar de albumpagina te gaan en daar even een leuk stukje uit te zoeken, bv.:
Ik kwam achter Massive Attack toen ik rond 1996 Unfinished Sympathy 's nachts laat op de radio hoorde toen ik niet goed kon slapen en herkende het nummer meteen weer van vroeger (Als klein kind luisterde ik veel radio). Nog steeds vind ik het een prachtig en sfeervol nummer dat ik onderhand wel honderden keren heb gehoord.

Unfinished Sympathy komt eigenlijk precies op het goede moment want de nummers beginnen toch wel erg op elkaar te lijken en het begint een beetje eentonig te worden. Unfinished Sympathy is echt een supernummer. Lekker tempo, dat strijkorkest is echt heel goed, die piano aan het eind is heerlijk en de zang is uitmunted. Eigenlijk is het gewoon een perfect nummer.
't Is maar een tip voor eventuele reviewloze nummers die nog komen.

En ondertussen vond ik ook deze:
Op de één of andere reden krijg ik altijd een krop in de keel als ik Unfinished Sympathy hoor.
Zal wel pijn doen.

Ik ben even zo vrij geweest.. Vond het geen straf om het album weer eens op te zetten

Een hypnotiserend nummer wat veel elementen bevat. Uiteraard de de trip-hop die we gewend zijn van Massive Attack. De (synth.)viool geeft het nummer een zweverig en aangenaam lome sound. Tegelijk klinkt het melancholisch en kan je er een wat onbestendig gevoel van krijgen. De soulvolle zangstem van Shara Nelson is prachtig en het steeds terugkerende gilletje 'hey-heeey-hey' wat van ver weg lijkt te komen werkt enigszins verslavend. Richting het einde, als de piano erbij komt en de viool soleert wordt het meer dramatisch. Ik proef dan ook een zekere tegenstrijdigheid in het nummer wat ergens prima aansluit bij de titel 'Unfinished Sympathy'. Het nummer gaat over onbereikbare liefde...Trivia; De video voor Unfinished Sympathy werd opgenomen in januari 1991 op W. Pico Boulevard tussen S. New Hampshire Avenue en Dewey Avenue in Los Angeles. Hierin zien we Nelson op de stoep lopen, terwijl zwervers en gangs de omgeving vullen, waaruit gaandeweg de leden van Massive Attack opduiken en haar gaan volgen. De video werd in één shot opgenomen en maakte gebruik van vertragingstechnieken, iets wat uniek was in die tijd.

aERodynamIC schreef:
Ja leuk die single hoesjes. Door de komst van Musicmeter denk ik nog meer in albumhoezen en dan ben ik opeens verrast als ik de single hoes zie ook al heb ik die zelf ergens in de kast staan.

Helaas heb ik er teveel verkocht op een bepaald moment, gelukkig niet alles. Overigens had ik Troy van Sinead weer met een andere hoes: alleen haar (kale) kop voorop.

herman schreef:
Overigens ook wel jammer dat Stairway to Heaven zo ongelooflijk hoog staat.

Als Stairway to Heaven 4 plaatsen hoger had gestaan (net bij de eerste 32) dan was 'ie volgens mij nog veel hoger geeindigd.

Onweerwolf
west schreef:
(quote)

Als Stairway to Heaven 4 plaatsen hoger had gestaan (net bij de eerste 32) dan was 'ie volgens mij nog veel hoger geeindigd.

Volgend jaar hopelijk eindelijk.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:43 uur

geplaatst: vandaag om 09:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.