MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / MuMeLadder Top 2000 - Editie 2012 - De Ontknoping

zoeken in:
Huh?! Er werd gevraagd een stukje te schrijven voor Willard Grant Conspiracy en dat heb ik braaf gedaan en dan staat er nu een korte opmerking van LucM.

Waarom wordt het dan gevraagd? Het nodigt me niet erg meer uit om er in de toekomst nog tijd aan te besteden als het helemaal niet nodig is

aERodynamIC schreef:

Waarom wordt het dan gevraagd? Het nodigt me niet erg meer uit om er in de toekomst nog tijd aan te besteden als het helemaal niet nodig is

Ik ben het hier 100% mee eens! Sommige stukjes van mij zijn ook niet overgenomen.

aERodynamIC schreef:
Ik zie ze nog in de rij staan dus nogmaals, ik heb de volgende nummers van een klein stukje voorzien:

Prince - Controversy
Prince - The Cross
Nick Cave And The Bad Seeds - There She Goes, My Beautiful World
Willard Grant Conspiracy - From A Distant Shore

Blijkbaar liep het toen al niet lekker want anders had ik er toen geen tweede keer melding van gemaakt.

ArthurDZ schreef:
Sommige stukjes van mij zijn ook niet overgenomen.

Dat vind ik raar. Dan is er blijkbaar een grabbelton van gemaakt en moet je maar afwachten of er iets mee gedaan wordt. Daar heb ik weinig trek in.
Het zal wel een vergissing zijn maar wel een slordige als het blijkbaar vaker gebeurt en eigenlijk moet dat niet kunnen als mensen er toch moeite voor doen.

Onweerwolf
Nou mensen, niet zo negatief hoor. Dit is geen onwil of onverschilligheid.

Snoeperd verzamelt de meeste reviews en blijkbaar gaat er soms iets fout. Maar ik heb zelf ook een reeks reviews verzameld en ik weet dat het echt behoorlijk veel werk is en waar gewerkt wordt worden nou eenmaal fouten gemaakt.

Er zijn ook al een heleboel reviews geplaatst die wel kloppen zoals mensen zullen kunnen beamen.

Als jullie mij even pm-en met de juiste reviews dan neem ik die in ieder geval alsnog op in het bestand.

In ieder geval excuses.

Ps: het is zeker geen grabbelton. Onze bedoeling is expliciet dat altijd de laatste review wordt meegenomen.

Nou, nou, aEro, bij één nummer staat jouw review er niet bij en meteen al zo zeuren... Ik doe mn best en ik kan beloven dat 9 op de 10 van jouw reviews gewoon erin komen. Het kan zijn dat ik een foutje maak of dat ik een keer een review dubbel heb.
Ik doe zoiets voor het eerst dus er kan altijd iets misgaan. En als er een keer geen stukje van je bij staat concludeer je al dat er geen stukje meer nodig zijn, misschien is dat ietwat overdreven?

aERodynamIC schreef:
(quote)

Blijkbaar liep het toen al niet lekker want anders had ik er toen geen tweede keer melding van gemaakt.

(quote)

Dat vind ik raar. Dan is er blijkbaar een grabbelton van gemaakt en moet je maar afwachten of er iets mee gedaan wordt. Daar heb ik weinig trek in.
Het zal wel een vergissing zijn maar wel een slordige als het blijkbaar vaker gebeurt en eigenlijk moet dat niet kunnen als mensen er toch moeite voor doen.

Als je goed kijkt zie je onder dat meldingsbericht uitleg waarom de nummers nog in de lijst staan. En over dat tweede, ik dank jullie voor de moeite en ben blij dat mensen het doen maar ik kijk ook wel eens ergens overheen of ik stel het invoegen in het bestand uit en vergeet het. Dat gebeurt op 700 nummers slechts een miniem aantal keer. Maar goed, ik let er voortaan extra goed op, maar de volgende keer kan je ook even rustig pm'en ipv er meteen zo negatief over doen. Werkt voor mij ook niet echt motiverend. Ik steek er zelf af en toe zeker een middagje tijd aan enOnweerwolf zal dat zeker ook moeten doen.

Onweerwolf
1320

The Human League - Being Boiled [04:21]

Travelogue | 1978 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: orbit

2011: 997
2010: 1058
2009: 994
2008: 1699
2007: 1056

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1319

The Knife - Silent Shout [04:53]

Silent Shout | 2006 | Sweden

(afbeelding)

Genomineerd door: Comrade

2011: 1867
2010: 1412
2009: 1414
2008: 1386
2007: 1659

Een prachtig sfeervol dance-nummer dat steeds meer op me in is gaan groeien. Geen onsubtiele stadiondance als we straks gaan krijgen met Faithless. Nee, hoewel hier ook duidelijk de basis wordt gelegd door een pompende bas en opzwepende synths, maar daarmee wordt eigenlijk een popliedje gecamoufleerd. Want er wordt ook nog gezongen, een man en vrouw samen, erg vervormd. Daardoor wordt het erg afstandelijk, wat ook al door de kille muziek wordt gecreëerd. Wat ze zingen, is prachtig, zowel melodieus als tekstueel. Alsof ze eerst op de akoestische gitaar een mooi liedje schreven, en daarna probeerden het door middel van electronica zo kil mogelijk te maken. Met een érg mooi resultaat. (Arrie)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1318

Van Morrison - Into The Mystic [03:30]

Moondance | 1970 | Northern Ireland

(afbeelding)

Genomineerd door: jeroentjuhh

2011: 758
2010: --
2009: --
2008: --
2007: --

Van Morrison heeft met Astral Weeks een album gemaakt waarvan ik enkele topnummers al door en door ken. Een aantal nummers grijpen mij nog niet. Vandaar dat ik aan Moondance begonnen ben. En dat is een goede keus geweest. Het is net allemaal wat toegankelijk maar toch even mooi. Op Moondance staan meer kop-staart nummers. Into the Mystic is een lied dat mij na één luisterbeurt al groots wist te overtuigen. 'And I Want to rock your gypsy soul', wat zingt hij dat toch machtig mooi! (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1317

Jethro Tull - Locomotive Breath [04:23]

Aqualung | 1972 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: the viking

2011: 868
2010: 1567
2009: 1187
2008: 1147
2007: 689

Pianointro en dan die heerlijk stuwende bas. En om het af te maken hun befaamde fluit. Enorm opzwepend nummer waarbij ik niet stil kan zitten. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1316 *****NIEUW****

Interpol - Say Hello To The Angels [04:28]

Turn On The Bright Lights | 2002 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Magick1

2011: --

Wat staat Turn on the Bright Lights toch vol met prachtige parels. Say Hello To the Angels is schijnbaar het meest swingende nummer op het album. Vooral in de eerste helft dendert het door de speakers, waarbij de drummer helemaal los kan gaan. Na een kort moment van bezinning wordt het gaspedaal onder aanvoering van zanger Paul Bands halverwege weer ingedrukt met een wat mij betreft geniale tempoversnelling. (Co Jackso)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1315

Metallica - Nothing Else Matters [06:29]

The Black Album | 1991 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: progressive

2011: 1125
2010: 1292
2009: 1852
2008: 1088

Er zijn weinig klassiekers zo groot als deze van Metallica. Ze zullen op twee handen te tellen zijn. Een steevast kippenvelmoment als ik weer eens een live-uitvoering op YouTube kijk, waarvan deze (even 1080p ) absoluut de kroon spant. Maar ik zal weer eens komen met één van mijn rare anekdotes:
Frankrijk, herfstvakantie 2007 of 2008, terugrijdend naar huis besloot de chauffeur, mijn oom, een zelfgemaakte playlist aan te zetten. Het begon met Riders On the Storm. Mooi, dit kende ik nog niet, erg sterk nummer. Met een schuin oog het nummer aflezen. Oh ja, dat heb ik wel eens gelezen, ja. Daarna, u raadt het al, Nothing Else Matters. Er gebeurde iets magisch. Hij stond niet zo hard aan, maar blijkbaar kende iedereen in de auto het nummer. Ik kijk links, ik kijk rechts en iedereen playbackt zachtjes (kun je ook hard playbacken?) mee. Het saamhorigheidsgevoel geeft mij kippenvel. Inmiddels, volgens iTunes 164 speelbeurten later, ken ik het nummer door en door en geeft het intro me nog altijd kippenvel. Als powerballad een definitie moet krijgen, is het iets dat enigszins in de buurt komt van een beschrijving van dit nummer.
(chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1314

Nick Cave And The Bad Seeds - Nature Boy [04:54]

Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus | 2004 | Australia

(afbeelding)

Genomineerd door: aERodynamIC

2011: 1614
2010: 891

Ik moet bekennen dat ik nog niet heel veel ken van Nick Cave, zijn bekendste nummer ken ik, en op albumgebied ben ik begonnen met The Good Son. Dat vind ik erg mooi, soms schitterend. Het leek me een goed album om mee te beginnen, omdat het toegankelijk is. Maar als ik dit nummer hoor, van een ander album, boeit het ook meteen na één luisterbeurt. Het is een fijn up-tempo nummer met een lekker drive. Ook Nick Cave weet zijn weg wel te vinden op dit nummer, want hij zingt weer eens prachtig. Het refrein is gewoon pure klasse. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1313

Grandmaster Flash & The Furious Five - The Message [07:04]

The Message | 1982 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '10

2011: 895
2010: 1075

Dit is echte, echte old school hiphop. 1982 alweer namelijk. De producers stelen op dit nummer de show. Ik weet niet of het samples zijn of gewoon eigen creaties. Het klinkt plasant. De overdreven gebrachte raps zijn geinig. Er zitten ook een aantal uitstekende punchlines. Hiphop heeft zich tot een groots genre ontwikkeld en daar heeft dit nummer ongetwijfeld aan bijgedragen. Hulde! (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1312

PJ Harvey - Angelene [03:33]

Is This Desire? | 1998 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: herman

2011: 1953
2010: 1476
2009: 1019
2008: 1006
2007: 890

Van haar bezit ik enkel haar alom gewaardeerde To Bring You My Love. Dit klinkt eveneens donker met ingetogen strofes om dan in het refrein te barsten. Een nummer dat inderdaad meerdere luisterbeurten nodig heeft maar toch klasse. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1311

Roberta Flack - Killing Me Softly With His Song [04:51]

Killing Me Softly | 1973 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Reijersen

2011: 606
2010: 1160
2009: 1237
2008: 610
2007: 545

Softsoul op haar best en dat is vooral te danken aan de zang van Roberta Flack maar het nummer zelf is natuurlijk ook een schitterende en vaak gecoverde evergreen. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1310

My Morning Jacket - Dondante [07:59]

Z | 2005 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Lukas

2011: 1752
2010: 1455
2009: 488
2008: 796
2007: 1243

Begint ijl, als een, zoals Arrie mooi beschrijft, stille wandeling door een nachtelijk bos, maar eindigt ongelooflijk krachtig, rauw en emotioneel. Enigszins jammer van de priegelende solo, maar de eigenzinnige melodieën - vooral op het begin - compenseren dit weer, als de prachtige strijkers dit niet al doen. (hoi123)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1309

Ann Peebles - I Can't Stand The Rain [02:27]

I Can't Stand The Rain | 1974 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Choconas

2011: 1214

Werd enkele jaren later een hit voor Eruption, het origineel leerde ik achteraf kennen. Ann Peebles heeft een aparte en expressieve soulstem, jammer dat ze niet meer bekend was. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1308

Willard Grant Conspiracy - From A Distant Shore [04:13]

Let It Roll | 2006 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: aERodynamIC

2011: 736
2010: 1771
2009: 1757

Indertijd een leuke tip van user deric raven. Hij vond het een kruising tussen het betere werk van Nick Cave en Walkabouts. Ja, dan ben je bij mij aan het goede adres natuurlijk.
Een donker nummer in de stijl van bands als Tindersticks, Madrugada, Cousteau, Devastations en Nick Cave and the Bad Seeds. Schitterende insrumentatie in de vorm van piano en trompet en die combinatie zorgde voor een spontane verliefdheid. Een verliefdheid die nog steeds voortduurt.
(aERodynamIC)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1307

Buena Vista Social Club - Chan Chan [04:19]

Buena Vista Social Club | 1997 | Cuba

(afbeelding)

Genomineerd door: Jazper

2011: 1175
2010: 670
2009: 619
2008: 1291
2007: 558

Krijgen jullie hier ook een vakantiegevoel van? Ik alvast wel! Je krijgt het al warmer door gewoon naar dit nummer te luisteren! (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1306

James Carr - The Dark End Of The Street [02:34]

You Got My Mind Messed Up | 1966 | USA

(afbeelding)

2011: 1950
2010: 1341
2008: 1727
2007: 664

Een nummer met een echte archaïsche soul-sound. In vergelijking met Donny Hathaway, die 20 plaatsen lager staat, doet de stem van Carr mij veel meer. Gewoon een fijn nummer. (Titmeister)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1305 *****NIEUW****

Fiona Apple - Paper Bag [03:41]

When The Pawn... | 1999 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Bertus

2008: 1333

I said, 'Honey, I don't feel so good, don't feel justified''Come on put a little love here in my void,' he said It's all in your head,' and I said, 'So's everything' But he didn't get it Het is maar één van de briljante, haast post-moderne kwinkslagen waar Fiona Apple lustig mee strooit in haar steeds rijker wordende oevre. Vaak zijn het lyrics waarvan je direct in de lach schiet, maar waarachter na herbeluistering een hele wereld schuilgaat. Dat Apple moeiteloos weg komt met dit soort doordenkertjes, heeft alles te maken met de heerlijk lichtvoetige sound van Paper Bag. Een onwetende luisteraar zou zo kunnen denken dat dit afkomstig is uit een onbekend gebleven Broadway-productie. Het maakt Paper Bag tot een fijn miniatuurtje, een mini-musical die bij herbeluistering alleen maar beter wordt. (Bertus)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1304

The Rolling Stones - Play With Fire [02:12]

Out Of Our Heads [US] | 1965 | England

(afbeelding)

2011: 1819
2010: 1798
2009: 1334
2008: 1743
2007: 1624

Een vrij vroeg nummer van de Rolling Stones, maar wel erg goed. De band is bekend geworden als een rockband met invloeden uit de blues. Dit is echter een psychedelisch popliedje, dat doet denken aan Syd Barrett en Love. Er wordt een klavecimbel gebruikt in het nummer wat het net een extra touch geeft, verder is het een erg sympathiek popliedje. Mick Jagger zingt er wat mij betreft erg goed, en verder hou ik sowieso van deze stijl. Mooi melodieus poppareltje. (Arrie)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1303

Mumford & Sons - Dustbowl Dance [04:43]

Sigh No More | 2009 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Co Jackso

2011: 1677

Dé hype van 2009: Mumford & Sons. Ik heb het zelf ook geluisterd en al houd ik het niet een heel album vol, een aantal nummers vind ik zeer de moeite waard. Zoals dit nummer: Dustbowl Dance is een prachtig nummer met een mooie afwisseling van piano en gitaar. De zanger vind ik erg goed, hij heeft een fantastische rauwe stem. Ook de harmoniezangen zijn prachtig. Ik kan me niet herinneren dat ik dit nummer zo goed vond. Een groeiertje denk ik zo? Ik ga het hele album weer eens luisteren want door dit nummer krijg ik daar weer zin in. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1302

The Decemberists - The Chimbley Sweep [02:54]

Her Majesty | 2003 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: nevyn

2011: 1439
2010: 1167
2009: 608

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1301

Arctic Monkeys - A Certain Romance [05:31]

Whatever People Say I Am, That's What I'm Not | 2006 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Mastroianni

2011: 1646
2010: 1301
2009: 966
2008: 946

En dan nu eindelijk weer deze band, de band die in de hele springerige Britrockrevolutie van vijf jaar geleden verreweg het best eruitkwam met hun geniale houding, teksten, sfeer, emoties, alles. A Certain Romance is een voor Arctic Monkeys’ doen lang nummer, dat niet zo springerig is als andere nummers van hun debuut. Het heeft een soort euforische sfeer, die het gehele nummer aanhoudt, tijdens de knetterharde en verschrikkelijk lekkere intro, maar ook nog tijdens het skarockcoupletje met zijn geweldige tekst en natuurlijk de fantastische opbouw naar die climax. Ja, die climax. Ik overdrijf denk ik niet als ik zeg dat het één van de beteren in heel muziekland is. Luid, allesverwoestend bijna, maar toch zo godsgruwelijk blij dat m’n hele lijf aan niets anders denkt dan schreeuwen, springen, houden van en wat die heerlijke euforie die de Arctic Monkeys zo goed kunnen oproepen je dan wel niet laat willen. Ongelooflijk. (hoi123)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Onweerwolf
Laatste update hierboven opnieuw met review van aERo.

Snoeperd schreef:
Ik steek er zelf af en toe zeker een middagje tijd aan enOnweerwolf zal dat zeker ook moeten doen.

Ik geloof niet dat ik daar überhaupt mijn twijfels over geuit heb, sterker: ik heb toch een aantal keer laten weten hoe geweldig de aanpak dit jaar is.
Dat mijn toon wat hard overkwam was niet helemaal zo bedoeld maar kwam voort uit het feit dat er gewoon een stukje stond van 1 der hofleveranciers en dat werkte erg verwarrend. Had er helemaal niks gestaan dan weet je eigenlijk gelijk al dat er iets fout is gegaan. Niks tegen de hofleverancier (integendeel) maar het gaf mij de indruk dat de losse schrijfsels n.a.v. jouw oproep als een soort back-up dienen; mooi om zo af en toe eens af te wisselen met andere users dan de kleine groep die verantwoordelijk is voor het leeuwendeel en in dat geval zou ik het nut er niet van inzien zeker als ik niet de enige blijk met die ervaring (waarom een stukje schrijven als die al gewoon voorhanden is?!). Mijn foute interpretatie blijkt.
De vergissing van jou maakte het er niet bepaald duidelijk op. Maar nogmaals: de toon was harder dan de daadwerkelijke bedoeling ervan. Het werk wordt wel degelijk gewaardeerd maar dat had ik al eerder gezegd.

Overigens heb ik voornamelijk wat bijgedragen omdat ik vond dat ik best wat terug kon doen voor de moeite die sommigen er in steken, niet omdat ik er zelf nu zo'n behoefte aan heb (de hele top bespreken is niets voor mij).

Willard Grant Conspiracy hoort gewoon hoger in de lijst.

Okee, aEro . Maakt niks uit. De verwarring onststond omdat i k inderdaad die stukjes was vergeten, Ik ben juist op zoek naar zoveel mogelijk unieke stukjes van unieke users om de diversitdit te vergroten

deric raven schreef:
Willard Grant Conspiracy hoort gewoon hoger in de lijst.

Zeker

Onweerwolf
1300

The Stranglers - No Mercy [03:31]

Aural Sculpture | 1984 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '07

2011: 915
2010: 457
2009: 668
2008: 877
2007: 602

No Mercy begint meteen erg lekker met dat ratelende riffje. Het riffje is de drijvende kracht van het nummer. Het wordt niet alleen als intro gebruikt, ook het refrein is op het deuntje gebaseerd. Als er 'no mercy' wordt gezongen komt direct dat riffje tevoorschijn wat voor een leuk effect zorgt. Het is een en al vrolijkheid op deze song en ik hou er van. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1299

AC/DC - Let There Be Rock [06:07]

Let There Be Rock | 1977 | Australia

(afbeelding)

Genomineerd door: Snoeperd

2011: 1079

Dit is een nominatie van mij van vorig jaar. Die knallende gitaarriff op het begin zet de toon, dit is een hardrock/blues/classicrock klassieker. Bon Scott begint te zingen en doet dat super gepassioneerd en soulvol, echt schitterend gezongen deze grappige tekst. Dan wordt de titel gezongen, zeer overtuigend. En dan knalt er zo'n topgitaarriff doorheen, echt een van de vetste die ik ken. Dan begint het weer van voor af aan. Even wordt het stil en dan gaat de trein weer op volle toeren. Dit nummer is uniek, een meesterwerk met het beste gitaarspel van de planeet en ik kan niet veel betere zangers vinden dan Bon Scott. Wat een held is dat. En zo heeft AC/DC meer van deze nummers, Whole Lotta Rosie komt over een lange tijd nog. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1298

Tom Waits - Time [03:56]

Rain Dogs | 1985 | USA

(afbeelding)

2011: 1455
2010: 732
2009: 958

En we zijn alweer bij een volgende klassieker aanbeland, het betreft Time van Tom Waits. Ik werd laatste tijd al geraakt door de prachtige nummers van Tom Waits. Zijn album Rain Dogs schoot moeiteloos naar 4,5*. Time is een prachtige rustige emontionele ballad die mij zeer kan ontroeren. De kenmerkende stem van Tom Waits werkt prachtig. Zoals altijd. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1297

The Sweet - Ballroom Blitz [04:04]

Strung Up | 1973 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: LucM

2011: 1174
2010: 1198

Weliswaar jeugdsentiment maar nu klinkt dat nog steeds geweldig (anders zou ik het niet hebben genomineerd): die gitaar, bas en drums en het rockt enorm. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1296 *****NIEUW****

Big Star - Thirteen [02:34]

#1 Record | 1972 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: ArthurDZ

Een nummer dat uitblinkt in breekbaarheid en onschuld, wat perfect past bij de prachtige tekst over het wel (maar vooral wee) van jonge tieners. (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1295

Yann Tiersen - Comptine D'un Autre Été: L'après-Midi [02:21]

Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain | 2001 | France

(afbeelding)

Genomineerd door: Dwangbuis

2011: 1408

Dit klinkt geweldig, dit ken ik ook van een cd waar wij allemaal piano composities op hebben staan. Vaak op zondag hebben we deze cd op staan en dat vind ik heerlijk. Lekker in de woonkamer zitten lezen onder het genot van prachtige pianomuziek met onder andere dit nummer. De heerlijke melodie op dit nummer valt altijd op op die cd. Het is eigenlijk jammer dat het zo kort duurt. Ik kan hier zo 10,20, 30 minuten naar luisteren als het moet. Zeker met een goed boek erbij. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1294 *****NIEUW****

Warren G. & Nate Dogg - Regulate [04:14]

Regulate…G Funk Era | 1994 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Titmeister

Regulators! Het absolute G-Funk anthem en voor mij ook een van de beste hiphopnummers ooit. Een kleine 40 jaar nadat Miles Davis muzikale coolness uitvond tilt Warren G het met dit nummer naar een nieuw, nog nooit eerder behaald niveau. Probeer bovendien maar eens stil blijven te zitten bij de ultiem funky begeleiding. Voeg daarbij nog een catchy refrein van wijlen refreintjeskoning Nate Dogg en je weet waar ik het over heb. (Titmeister)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1293 *****NIEUW****

Nina Simone - Four Women [04:28]

Wild Is The Wind | 1966 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: kemm

Haar indrukwekkendste prestatie in mijn ogen. Hoe ze zingt en wat ze zingt, plus de spaarzame, jazzy begeleiding en die uitbarsting aan het einde. Ja, voor mij is dit zeker haar beste nummer! (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1292

Bloc Party - Helicopter [03:40]

Silent Alarm | 2005 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Comrade

2011: 1722
2010: 1121
2009: 1622
2008: 1320
2007: 711

Deze band is in ieder geval bij het eerste album een expert in het neerzetten van hoekige gitaarlijnen in combinatie met nog altijd belachelijk goede percussie en een springerige zanger. Iets waar ik dan ook buitengewoon fan van was in mijn springerige Britrockperiode en wat ik nu nog steeds, alhoewel niet voor een heel album, kan waarderen. Dit is in ieder geval één van de betere nummers op hun debuut en nog steeds heel erg prettig om naar te luisteren. Springrock zoals het hoort. (hoi123)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1291

Chris Isaak - Wicked Game [04:49]

Heart Shaped World | 1989 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Status Seeker

2011: 866
2010: 368
2009: 498
2008: 808
2007: 366

Easy listening? Misschien maar dan van het beste soort. Prachtige melodie, prachtige Roy Orbison-achtige zang met mooie Shadows-achtige gitaarbegeleiding. Voor een erg uitgebreide recensie van chevy: kijk eens in het MuMe Top 2000 Besproken-topic (zijn bericht moet je wel even zoeken via de machine) (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1290

The Shins - Saint Simon [04:26]

Chutes Too Narrow | 2003 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Lukas

2011: 668
2010: 861
2009: 396
2008: 354
2007: 1419

Wat mij betreft is dit absoluut het magnum opus van de Shins. Dit nummer is helemaal perfect. Voor wie van de la's in The Boxer van Simon & Garfunkel houdt, dit is ook zo'n nummer met ongekend mooie la la la's. Kippevel (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1289

Jacques Brel - Ces Gens-Là [04:42]

Ces Gens-Là | 1966 | Belgium

(afbeelding)

Genomineerd door: pretfrit

2011: 1835
2010: 1471

Jacques Brel is echt een geweldige zanger. Hij weet zoveel emotie en passie te brengen in elke noot die hij zingt. Als hij zingt, dan voel je het. Ik probeer niet eens om zijn teksten te vertalen, omdat zijn zang op zich al genoeg voor zichzelf spreekt. Dat geldt ook voor dit nummer. Waar het over gaat? Geen idee, maar hij overtuigt me helemaal met zijn zang. Het nummer heeft eigenlijk niet eens zoveel om het lijf, een continu herhalend pianodeuntje, bas, en Jacques' zang. Later komen er nog wat andere instrumenten heel subtiel de zang begeleiden, en brengen ze het naar een climax toe. Waar Jacques zelf ook al voor zorgt, want hij gaat tegelijkertijd steeds emotioneler zingen. Tegelijkertijd krijg ik steeds meer kippenvel. Ne Me Quitte Pas mag dan veel bekender zijn, dit nummer is minstens zo mooi. Ga dit luisteren. Want als dit je niet raakt, ben je van steen. (Arrie)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1288

Air - Sexy Boy [05:00]

Moon safari | 1998 | France

(afbeelding)

Genomineerd door: titan

2011: 1059
2010: 900
2009: 1313
2008: 1293
2007: 229

De ambient van Air is vrij poppy, maar het laat horen hoe mooi dit genre wel niet is. Sexy Boy is naast All I Need de klassieker van Air. Die beats in dit nummer zijn hypnotiserend en betoverend, zeer mooi. Daarnaast is dat zangeresje ook goed in vorm. Wat zingt ze hier toch lieflijk. En dat refrein is natuurlijk ijzersterk en catchy. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1287

The Decemberists - The Tain [18:35]

The Tain | 2004 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Allmusic

2011: 1271
2010: 1128
2009: 756
2008: 821
2007: 1022

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1286

Nine Inch Nails - Hurt [06:15]

The Downward Spiral | 1994 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: The Scientist

2011: 1307
2010: 1406
2009: 869
2008: 1103
2007: 70

Jammer, jammer, jammer. Het klinkt weer lekker zuurpruimerig, maar dit nummer zou minstens een vol punt hoger krijgen met een andere tekst. Onsympathiek en afgezaagd emogehuil (I hurt myself today/To see if I still feel ) wordt afgewisseld met ongeïnspireerde regels die tevens door de eerste de beste zelfbenoemde puberende poeet gemaakt konden worden (What have I become/My sweetest friend/Everyone I know/Goes away in the end). Maar het leukste komt nog: muzikaal klinkt dit zó overtuigend en emotioneel dat het me nog raakt ook; ik heb nog nooit iemand zo vervreemd van zichzelf en zo gemeend zo’n matige tekst op horen lepelen. Je zit als het ware in het lichaam van depressieve en verslaafde Reznor en de instrumentatie helpt daar ook bij: van het pijnlijke refrein, de fluisterende coupletten, de bonkende hoofdpijn in de vorm van valse gitaren en zware drums, de onheilspellende soundscape in de laatste minuut tot het verbitterde gefluister, op de tekst na is dit een ongekend meesterwerk. Moeilijk dus ook om hier een cijfer aan toe te kennen, maar ik ga toch maar voor een erg hoge. (hoi123)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1285

Anne Clark - Sleeper In Metropolis [04:06]

Changing Places | 1983 | England

(afbeelding)

2011: 694

Als je niet goed naar dit nummer luistert, is het misschien makkelijk om dit af te doen als vervelende jaren ’80 geen-emotie-synthesisermuziek. En dat terwijl er weinig nummers zijn die sfeervoller zijn dan deze hier. De keiharde, blikken sound past perfect bij de tekst over de grootstad als verdorven plaats van moreel verval, en de stem en intonatie van Anne zelf. Een meesterwerk! (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1284

Ride - Leave Them All Behind [08:18]

Nowhere | 1992 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: El Ninjo

2011: 573
2010: 425
2009: 774
2008: 529
2007: 1796

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1283

The B-52's - Rock Lobster [06:51]

The B-52's | 1979 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Marko

2011: 1247
2009: 1482
2008: 1818
2007: 1158

de B-52's brachten vrolijke, maffe popsongs met absurde teksten, destijds werden zij ook onder new wave geschaard. Dit is een bewijs dat partymuziek ook inventief kan zijn. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1282 *****NIEUW****

The Rolling Stones - Street Fighting Man [03:19]

Beggars Banquet | 1968 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Choconas

De single van Beggars Banquet. Maatschapijkritischer dan anders, maar nog steeds met die typische Stonesdynamiek dat elk nummer van hen uit deze periode zo vet maakt. (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1281 *****NIEUW****

Anna Calvi - Suzanne & I [04:11]

Anna Calvi | 2011 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Sunderland

Wat een geweldig debuut zette Anna Calvi neer begin 2011. Ik kreeg de tip dat het wel eens wat voor mij kon zijn. Prachtig! Anna zet met haar donkere stem en warme gitaargeluid een sound neer die vergeleken wordt met o.a. P.J. Harvey. Het album bevat voor het grootste deel hele goede nummers waarbij mijn voorkeur uitgaat naar Suzanne and I. Een nummer wat een mooie opbouw kent met veel afwisseling en een fijne apotheose. Fantastisch hoe dit schuchtere meisje met haar donkere stem en haar gitaargeluid een volle sound op dit album neerzet en live zeer goede kwaliteit aflevert. Top! Ik ben benieuwd naar een vervolg. (Sunderland)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Leave Them All Behind stond op Going Blank Again .

(Sterk 20-tal overigens)

Leuke nieuwe binnenkomers ook!

Rock Lobster

Snoeperd schreef:
Okee, aEro . Maakt niks uit. De verwarring onststond omdat i k inderdaad die stukjes was vergeten, Ik ben juist op zoek naar zoveel mogelijk unieke stukjes van unieke users om de diversitdit te vergroten

Misschien is het handig om mensen die stukjes pm-en in ieder geval even te laten weten dat je ze in goede orde hebt ontvangen, zelfs een standaardberichtje is goed. Desnoods kun je dan eventueel ook kwijt dat er al meer stukjes bij dat nummer zijn geschreven, als dat zo zou zijn.

Het stimuleert in ieder geval altijd dat mensen meer stukjes gaan schrijven, met meer plezier in het werk! (het is hier soms net het echte bedrijfsleven)

Leuk rijtje Met name The Tain en Rock Lobster zijn geweldig.

1800 ♫ [1847] The Vaselines - Jesus Wants Me For A Sunbeam (1988)
De stem van de zanger nodigt me niet uit om dit nummer goed te gaan vinden. Al is de melodie, de muziek en alles wat er verder nog omheen hangt wel te pruimen.
Cijfer: 7

1799 ♫ [1814] The Associates - Even Dogs In The Wild (1980)
Het doet me wat denken aan het liedje in het begin van Alladin. De stem en de sfeer zouden er wel in slagen om een slang te bezweren denk ik. Het is niet zo mijn kopje thee, maar 1 keertje kan ik het wel verdragen.
Cijfer: 6,8

1798 ♫ [1557] The Romantics - What I Like About You (1980)
Een klassieker, ik kan me vergissen maar volgens mij is dit wel eentje die iedereen kent. Het is al bij de eerste noten moeilijk om stil te zitten en het blijft de hele song door even energiek en opzwepend, ik hou er wel van.
Cijfer: 8,3

1797 ♫ [1210] Röyksopp - Eple (2001)
Mooi, maar niet speciaal genoeg om de categorie achtergrondmuziek te ontstijgen. Dit is er eentje voor in de lift op weg naar een uitermate chique feestje met chique kledij en dure cocktails. Maar het blijft dus wel behangmuziek.

1796 ♫ [0729] Travis - Side (2001)
Een goed popnummer zoals Travis er wel meer heeft al is het toch een klasse lager dan die waar de stempel popperfectie op gedrukt kan worden. Dit is muziek die mijn moeder wel mooi vind, niet negatief bedoeld hoor.
Cijfer: 7,5

1795 ♫ [-------] Shuggie Otis - Aht Uh Mi Hed (1974)
Ik heb dit nu 3 keer gehoord en *zucht* ik weet hier echt niets over te vertellen. Een bijzonder nietszeggend stuk muziek, ik wordt er niet warm of koud van.
Cijfer: 6

1794 ♫ [-------] 16 Horsepower - American Wheeze (1996)
Die stem bezorgt me kippenvel, wat een emotie. De muziek is als een kudde buffels die alles vernietigt wat op hun weg ligt. Het geheel blaast me de eerste keer omver, de tweede keer al minder, maar het blijft een ijzersterk nummer.
Cijfer: 9

1793 ♫ [-------] Ólafur Arnalds - Tunglið (2010)
Muziek om te beluisteren nadat je huis net is afgebrand, je vergeet al je zorgen direct. Olafur Arnalds brengt je in een andere wereld, een wereld vol weemoed, passie en mooie muziek.
Cijfer: 9,1

1792 ♫ [0765] The Chemical Brothers - Block Rockin' Beats (1997)
Dit is zowaar het beste nummer van TBC dat ik al gehoord heb. Hier zit iets in, iets swingends, iets dat me daadwerkelijk aanzet om te bewegen. Nog steeds geen hoogvlieger, maar hier begrijp ik toch dat mensen het goed vinden.
Cijfer: 6,5

1791 ♫ [1990] Emmylou Harris - Boulder To Birmingham (1975)
Een nogal vervelend nummer. Het heeft een hoog zwaaien-met-die-aanstekers gehalte. Als Emmylou met haar stem over de rooie gaat krijg ik een kleine rilling over mijn rug. Nee, dit is het niet.
Cijfer: 5

Onweerwolf
1280

Otis Redding - These Arms Of Mine [02:35]

Pain In My Heart | 1962 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '09

2011: 454
2010: 528
2009: 1046

Otis Redding kan bij mij weinig fout doen. Zeker dit nummer kan dat niet. Het nummer begint erg mooi, veel beter kan je niet invallen volgens mij. Otis Redding had vaak niet veel nodig behalve zijn stem om je te betoveren. De instrumentatie is hier puur voor de achtergrond, al klinkt het wel goed. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1279 *****NIEUW****

Jacques Brel - Le Moribond [03:08]

Jacques Brel 5 | 1961 | Belgium

(afbeelding)

Eén van Brel’s allerbeste nummers, en dat wil wat zeggen! De kracht van dit nummer ligt vooral in de prachtige, op het randje van zwarte humor balancerende tekst, maar natuurlijk ook in de onnavolgbare manier waarop Brel ‘m inzingt. Kippenvel! (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1278

Tom Petty And The Heartbreakers - Refugee [03:22]

Damn The Torpedoes | 1979 | USA

(afbeelding)

2011: 887
2010: 829
2009: 1309
2008: 1597
2007: 1588

Toch een band waar ik me eens moet wagen aan een volledig album. Net zoals bij The Band snap ik de ophef niet zo, maar er zitten zeker goede nummers tussen. Vooral live een erg sterke band, geloof ik. The Refugee is een uitstekende ‘eerste’ kennismaking. Heerlijke rock en die Tom Petty heeft een stem van goud. Jaja, gitaar, kom er maar in! (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1277

Talking Heads - Heaven [04:01]

Fear of Music | 1979 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '08

2011: 504
2010: 805
2009: 317
2008: 157

Waar zijn die doldwaze ritmes? Mijn eerste (echte) kennismaking met Talking Heads was in ieder geval love at first sight voor Heaven. Destijds nog Heaven als eennabeste nummer, na het voor mij toen al bekende Psycho Killer. Een plek die het nummer nu zeker niet meer zal gezien de voorliefde voor The Great Curve (een nummer dat ik destijds niet eens bij de beste 10 zette), maar nog altijd vind ik Heaven een prachtig nummer. Een schitterende tekst en misschien nog wel mooier in de SMS-versie (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1276

Elbow - Powder Blue [04:31]

Asleep In The Back | 2001 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Ruby1966

2011: 1325
2010: 934
2009: 595
2008: 502
2007: 1570

Had ik eigenlijk al gezegd dat Elbow stiekem toch wel een heel erg goede band is? Met een nummer als dit bewijzen ze wel dat ze bij vlagen toch wel een van de groteren van de bekende poprock zijn. Hoewel het zalvende gitaarloopje en de vertrouwde samenzang nog een vleugje ontspanning meegeven, ademt het gehele nummer een soort gespannen ongemakkelijkheid uit, die niet echt duister te noemen valt maar wel in de buurt komt. En het mooiste is nog dat het zo subtiel gedaan is dat ik niet eens kan zeggen waar het verontrustende vandaan komt; ergens in de instrumentatie en de schorre stem van Garvey ligt gewoon een ongeregeldheid, die het niveau hiervan optilt van “erg lekker” naar meer dan dat. (hoi123)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1275 *****NIEUW****

Regina Spektor - Samson [03:54]

Begin To Hope | 2002 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Bucquoy

Een betere verhalenverteller dan Regina Spektor ben ik nog niet tegengekomen. Ditmaal interpreteert ze op haar eigen manier het Hebreeuwse Bijbelverhaal over Samson en Delilah. Delilah wordt in de Bijbel neergezet als verschrikkelijke vrouw die haar geliefde Samson verraden heeft om er zelf geld mee te verdienen. Regina Spektor heeft er een heel andere kijk op. De liefde was oprecht en nadat zijn haar was afgeknipt - het verraad - vertelde hij haar ""...that I'd done alright and kissed me till the mornin' light"". Een zeer typisch nummer voor Regina Spektor, al ontbreekt hier wel de ""quirkiness"" waar ik groot liefhebber van ben. (Teunnis)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1274

Aretha Franklin - (You Make Me Feel Like) A Natural Woman [02:41]

Lady Soul | 1967 | USA

(afbeelding)

2011: 728
2010: 403
2009: 861
2008: 1076
2007: 1042

Aretha Franklin maakt met dit nummer een geweldige liefdesverklaring. Als een man dit te horen zou krijgen dan kan de relatie niet meer stuk. Ze brengt het met de genoemde passie en haar goed gevulde stem. Het refrein is prachtig (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1273

Snow Patrol & Martha Wainwright - Set The Fire To The Third Bar [03:24]

Eyes Open | 2006 | Northern Ireland; Canada

(afbeelding)

Genomineerd door: Scorpion_21

2011: 1667

Het mooiste Snow Patrol-nummer en meteen de eerste die van hun langskomt. Dat is jammer, want dat betekent dat dit het laagstgenoteerde Snow Patrol-nummer is. DIt had van mij veel hoger gemogen, maar het is wel een mooie nieuwe binnenkomer. Waar Snow Patrol voor mij de laatste jaren vaak een brenger van ontzettend saaie muziek is, die me geen moment weet te boeien, is dit nog net van daarvoor. Het album uit 2006 vond ik nog best aardig, maar dit nummer een heel hoog hoogtepunt. Een prachtig duet tussen Gary Lightbody en Martha Wainwright wiens stemmen prachtig bij elkaar passen. Het nummer heeft een wat donkere sfeer, wat ik niet gewend ben van de band (meestal zijn het toch wel lustige popliedjes). Meeslepende melodieën, indringende instrumentatie, en emotionele zang. Dit is ook een rustig nummer, maar verre van saai, en een nummer dat telkens mooi naar een climax toewerkt, en me altijd weer weet te raken. (Arrie)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1272 *****NIEUW****

Cesária Évora - Sodade [03:44]

Miss Perfumado | 1992 | Cape Verde

(afbeelding)

Slechts weinigen op deze site zullen het Kaapverdiaanse Portugees van Cesaria Evora kunnen verstaan, maar bij eerste beluistering zal eenieder direct begrijpen waar Sodade over gaat. De weemoed, het verlangen, de heimwee – het zit in iedere klank die Evora zingt en in iedere tel van de muziek. Nergens vervalt Evora in pathetisch gejammer of opzichtig gehuil, haar sereniteit doet de boodschap des te krachtiger aankomen. Weinigen is het gegeven om zo'n universeel gevoel zo mooi over te brengen. Cesaria Evora kon het. (Bertus)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1271

Pixies - Hey [03:28]

Doolittle | 1989 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: bonothecat

2011: 900
2010: 1293
2009: 368
2008: 553
2007: 1432

Dit is mijn lievelingsnummer van de Pixies. In Hey zitten onwaarschijnlijk veel goede ideeën en fijne passages. Hoogtepunt van het nummer naast het refrein, juist het deel dat erna volgt. Het wordt even stil, dan volgt er een heerlijke kreet van Frank Black. Simpel, maar ontzettend goed. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1270

Tindersticks - My Oblivion [07:01]

Waiting For The Moon | 2003 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Ruby1966

2011: 756
2010: 490
2009: 645
2008: 462

Nu komt een van de mooiste Tindersticks-nummers voorbij tot nu toe. En ze waren al zo mooi. Deze is echt fantastisch. Het heldere geluid, het repetitieve vioolspel, de enorme sfeerzetting door achtergrondzang en dus die violen. De zang is ontroerend. De zanger treedt diep, diep je ziel binnen. Onder het Youtube filmpje staat: The Most Beautiful Song Ever Written. Zover wil ik niet gaan maar ik begrijp goed dat iemand dit kan vinden, want dit is ongelooflijk mooi. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1269

The Jesus And Mary Chain - April Skies [04:00]

Darklands | 1987 | Scotland

(afbeelding)

2011: 857
2010: 1118

Van Deep Purple naar nog zo’n heerlijk opzwepend nummer. Prachtig vol geluid door met name de bas. Maar ook hier weer een nummer waarbij ieder lid van schitteren. Ook het scheurende gitaarwerk en het drumwerk mogen er zeker zijn. Na eerder tweemaal een 6,8 te hebben gegeven, kan ik nu toch wel zeggen dat dit een band is die mijn interesse heeft. Op de lijst! (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1268 *****NIEUW****

Portishead - Threads [05:48]

Third | 2008 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: jassn

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1267

Blind Melon - No Rain [03:36]

Blind Melon | 1992 | USA

(afbeelding)

2011: 1049
2010: 1827
2009: 1316
2008: 1543

Het enige nummer dat ik van deze band ken, fris en luchtig gitaarpopnummer met aangenaam en helder melodieus gitaargeluid. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1266

Fleetwood Mac - Need Your Love So Bad [03:52]

The Pious Bird of Good Omen | 1968 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Sheplays

2011: 630
2010: 994
2009: 254
2008: 593

Het debuut van Fleetwood Mac in de Nederlandse Hitlijsten in september 1968. De bluesformatie rond Peter Green (zang, gitaar) zou een aantal jaren één van de meest smaakvolle vertolkers van het genre blijken te zijn geweest. Need your love so bad is nog niet van de hand van Green, het is geschreven door Little Willie John in 1955. (musician)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1265 *****NIEUW****

M83 - Wait [05:43]

Hurry Up, We're Dreaming | 2011 | France

(afbeelding)

Genomineerd door: Co Jackso

Eén van de ontdekkingen van 2011 is ongetwijfeld het album Hurry Up, We’re Dreaming van M83. In eerste instantie was ik zeer verrast dat een dergelijk album met elektronische muziek mij zou kunnen bevallen. Hoewel het album een aantal soortgelijke nummers bevat, is er één nummer dat volstrekt uniek in zijn soort is, en dat is het bijna hemelse Wait. De opbouw is zorgvuldig, de tekst spaarzaam en de bijna geduldige sfeer is het aspect wat het nummer echt uniek maakt. Dan zijn er nog die emotionele uithalen aan het einde van het nummer, wat ervoor heeft gezorgd dat Wait behoort tot de beste nummers van de laatste 10 jaar. (Co Jackso)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1264 *****NIEUW****

Manau - La Tribu De Dana [03:45]

Panique Celtique | 1998 | France

(afbeelding)

Genomineerd door: Jester

Jeugdsentimentalert! Destijds, als 12-jarige hitparadevolger, sloeg dit nummer in als een bom. Niet gehinderd door het kunnen verstaan van een woord, blèrde ik dit nummer mee en de bijbehorende cd werd grijsgedraaid (en ligt nog steeds hier in de kast). 13 jaar later blijft dit nummer nog steeds overeind. Goed gebruikt gemaakt van een Bretonse folksample (Tri Martolod voor de geïnteresseerden), sterke raps en het refrein is nog steeds heel catchy. Kennelijk is óf voor veel leeftijdsgenoten ook jeugdsentiment of is het gewoon een goed nummer. Ik denk het laatste. (Titmeister)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1263

Therapy? - Diane [05:00]

Infernal Love | 1995 | Northern Ireland

(afbeelding)

2011: 1540
2010: 1171
2009: 1576

Therapy? was voor mij een onbekende naam, maar ook Diane is weer een ontdekking door de MuMeladder van dit jaar. Ik moet me verder nog verdiepen in Therapy?, maar wat een pareltje is dit, zeg! Overdreven bombast, zegt u? Nee joh, juist heerlijk pathos! Het werkt perfect in dit nummer, de hele dramatische sfeer. Dat drama past natuurlijk ook helemaal bij de tekst waarin de persoon Diane wordt verkracht en vermoord. Die sfeer straalt het nummer ook uit, hoewel het niet heel donker klinkt. Wel ietwat naargeestig. Een intens nummer, dat me weet te raken. (Arrie)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1262

White Town - Your Woman [04:17]

>Abort, Retry, Fail?_ | 1997 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: musicfriek

2011: 1850
2010: 1356
2009: 1177
2008: 1232
2007: 1312

Eén van de leukste one hit wonders vind ik dit. White Town (een solo-project) samplet uit Al Bowlly - My Woman. Hij herhaalt heel simpel het viooltje uit het nummer, maar het is zo aanstekelijk als wat. Omdat het uit een nummer van de jaren '30 komt, klinkt het wat lo-fi, het leuke is dat hij zijn zang daaraan heeft aangepast. Het draait echter niet om het viooltje, want los daarvan is het ook gewoon een leuk liedje. De combinatie van het lo-fi-achtige van het viooltje en de zang werkt erg leuk in combinatie met de goed klinkende muzikale begeleiding, en verder is het een erg sterk nummer, met melodieus gezien een ietwat melancholische sfeer. Erg fijn. (Arrie)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1261

The Knack - My Sharona [03:59]

Get The Knack | 1979 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: lebowski

2011: 1798
2010: 924
2009: 1985
2008: 1365
2007: 1647

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1790 ♫ [-------] Wilco - One Sunday Morning (Song for Jane Smiley's Boyfriend) (2011)
Een trip door mooie en gemoedelijke landen die blijft duren en nooit verveeld. Meer moet ik niet hebben.
Cijfer: 9

1789 ♫ [1721] Rush - Red Sector A (1984)
Een spannende sfeer, een zanger die weet hoe het moet, het blijft boeien. Dat zit allemaal snor. Een gewoon goed nummer, die moeten er ook zijn.
Cijfer: 8

1788 ♫ [0739] Aphex Twin - Heliosphan (1992)
Dit nummer is volledig elektronisch en toch vind ik het bloedstollend mooi. Daar kan mijn autistische zelve niet zo goed mee om, elektronische nummers die ik goed vind. Driewerf hoera voor Aphex Twin.
Cijfer: 8,9

1787 ♫ [-------] De Kift - Hoofdkaas (2008)
Sympathiek nummer. De muziek kabbelt rustig verder terwijl op de voorgrond wat geouwehoerd wordt en ze komen er mee weg. Op het einde is het bijna onmogelijk (al slaag ik er voor de moment nog in) om niet te gaan meezingen, of beter gezegd meebrullen.
Cijfer: 8,5

1786 ♫ [1772] Bob Dylan - Most Likely You Go Your Way (And I'll Go Mine) (1966)
Bob Dylan is een van de grootste meneren in de muziekgeschiedenis. Ik begin hem steeds meer en meer te waarderen. Dit nummer is zo eentje die al 46 jaar meegaat en daar wellicht nog 46 jaar gaat bijdoen.

1785 ♫ [-------] Kirsty MacColl - A New England (1995)
Het duurt een tiental seconden voor me invalt dat ik dit nummer ken, maar dan in een andere versie. Van Billy Bragg. Billy’s versie vind ik wel veel beter. Hier wordt rekening gehouden met harmonie en dat is voor dit nummer eigenlijk nogal irrelevant. Ik bedoel hiermee, Billy trekt zich geen fluit aan van harmonische klanken en zijn versie klinkt 10 keer beter. De zang is ook wat te pathetisch.
Cijfer: 5

1784 ♫ [-------] The Horrors - Still Life (2011)
Dit doet me nogal denken aan Simple Minds (vooral die) maar ook aan nog enkele andere jaren 80 bands. Niet dat ik die bands slecht vind, ik vind ze ook niet geweldig. Dat is ook mijn mening over dit nummer: niet slecht, maar ook niet geweldig.

1783 ♫ [1379] Antony And The Johnsons - The Lake (2004)
Soms kan Antony Hegarty’s stem me zo raken dat het zakdoekjestijd is. Soms erger ik me aan zijn stem enheb ik het gevoel van ‘ja jong, het zal gaan zeker’. Hier bevinden we ons gelukkig in de eerste categorie. Al moet dit nummer het wel hebben van zijn stem, verder vind ik het niet veel voorstellen. Maar die stem…

1782 ♫ [-------] Bill Callahan - Drover (2011)
Dit zal wel prachtig zijn als je het genoeg hoort. Mij pakt het nog niet volledig , maar het heeft wel iets.
Cijfer: 7,5

1781 ♫ [1176] The Feelies - Moscow Nights (1980)
The Feelies krijgen klappen in de lijst en dat is verrekte zonde. Ook hier worden we getrakteerd op een uitzonderlijk goed nummer. De sfeer is om te snijden, de gitaarloopjes zijn heerlijk, het nummer is zoals ik al zei: uitzonderlijk goed.
Cijfer: 9,3

arcade monkeys schreef:
enheb ik het gevoel van ‘ja jong, het zal gaan zeker’.
Belgen.

En is pathetisch niet een goed ding?

ik heb het gewijzigd naar te pathetisch. Te is geen goed ding

Onweerwolf
chevy93 schreef:
(quote)
Belgen.

Suske & Wiske taal.

Een hoop mooie nieuwe binnenkomers bij de laatste 2 updates

Onweerwolf
1260

Aretha Franklin - Respect [02:28]

I Never Loved a Man the Way I Love You | 1967 | USA

(afbeelding)

2011: 741
2010: 419
2009: 463

Er werd in 1967 niet alleen psychedelica gebracht maar ook veel goede soul. Prachtig nummer dat oorspronkelijk van Otis Redding is en Aretha Franklin brengt het met verve. Respect! (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1259

The Boomtown Rats - I Don't Like Mondays [03:44]

The Fine Art of Surfacing | 1979 | Ireland

(afbeelding)

Genomineerd door: Nightrider

2011: 913
2010: 948
2009: 1413
2008: 1110
2007: 1674

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1258 *****NIEUW****

Don McLean - Vincent [04:02]

American Pie | 1971 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: chevy93

Vincent is één van de hitsingles van Don McLeans bekendste album American Pie. Vincent wordt gekenmerkt door de schitterende tekst. De tekst, die net zo poëtisch is als de schilderijen van de inspiratiebron, Vincent van Gogh. Don McLean schreef dit nummer om de wereld in te laten zien dat hij niet gek was, maar dat het door Van Goghs ziekte komt. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1257

The Killers - Mr. Brightside [03:42]

Hot Fuss | 2005 | USA

(afbeelding)

2011: 898
2010: 974
2009: 1126

Veel nummers die absoluut niet blijven hangen, maar van Mr. Brightside heb ik echt genoten. De productie mag wat mij betreft wel wat gladder, maar lekker energiek. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1256 *****NIEUW****

Living Colour - Solace Of You [03:36]

Time's Up | 1991 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Rodajc

Ken je alleen het nummer Love Rears Its Ugly Head van deze band, dan is dit nogal een verrassing. Het doet nogal Afrikaans aan, en doet ook denken aan het Graceland-album van Paul Simon, sterker nog, het zou niet hebben misstaan op dat album. Een vlot, opzwepend ritme, een bijzonder lekker gitaartje, en een refreintje dat zich zo in je hoofd nestelt, op een goede manier. Een heerlijk luchtig nummer voor op een zomerse dag, lekker in het zonnetje, meebewegend op de muziek, en dan moet je wel vrolijk worden. (Arrie)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1255

Curtis Mayfield - Freddie's Dead [05:30]

Superfly | 1972 | USA

(afbeelding)

2011: 1006
2010: 1006

Alles wat van Curtis en Superfly af komt is heerlijk. De drive van dit nummer is perfect en de zwoele stem van Curtis Mayfield draagt het nummer op een zeer afwisselende en fraaie manier. Ik krijg gelijk weer zin om Superfly op te zetten. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1254 *****NIEUW****

Patti Smith - Land [09:26]

Horses | 1975 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: wandelindenatuur

Patti Smith is sinds kort een beetje een heldin voor mij. Ik kende al zat nummers van haar, maar nog nooit heb ik me er echt goed op gefocust. Toen ik dat wel deed kwam ik er achter dat haar teksten pure stukken poëzie zijn (volgens Slowgaze zweeft de geest van Rimbaud in dit nummer, ze zingt ook ""Go Rimbaud! Go Rimbaud!"") en de muziek protopunk is zoals ik het graag hoor. Dynamisch, krachtig en ook een beetje chaotisch. (Teunnis)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1253

The Specials - Too Much Too Young [06:07]

The Specials | 1979 | England

(afbeelding)

2011: 635
2010: 358
2009: 554
2008: 1156

Too Much Too Young is een nummer dat de ska heel erg ademt. Het nummer heeft vrolijke melodieën en een heerlijk swingritme. Let ook op die kleine solo, erg lekker. Verder is het gewoon een heerlijk popnummer met fijne zang, lekker door elkaar, daar houd ik wel van. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1252

Nina Simone - Feeling Good [02:57]

I Put a Spell On You | 1965 | USA

(afbeelding)

2011: 363
2010: 652
2009: 993
2008: 717
2007: 470

Feeling Good vind ik misschien nog wel beter dan Sinnerman. Het begin is fenomenaal, het nummer knalt er ontzéttend mooi in. De rest van het nummer wordt je vermaakt door de aparte o zo mooie vocalen van Nina Simone. Feeling Good is een klein meesterwerkje, op vocaal en instrumentaal gebied is het geweldig. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1251

The Killers - Read My Mind [04:07]

Sam's Town | 2006 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Mojo Pin

2011: 1136
2010: 1559
2009: 1674
2008: 1171
2007: 1660

Hot Fuss vindt ik best wel een lekker album. Het is lekker vlot en springerig, en als ik daarvoor in de mood ben is het erg leuk. Dit vind ik echter maar een flauw nummertje dat van het 2de album afkomt. Het is wel aardig, maar het klinkt mij een beetje cliché, dan hou ik veel meer van een springerig nummer als Mr. Brightside, maar ach, het luistert wel fijn weg. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1250

John Lennon - Instant Karma [03:23]

Instant Karma | 1970 | England

(afbeelding)

2011: 1870

John Lennon weet zijn boodschap goed te verpakken, verbeten gezongen met meezingrefrein en aanstekelijke drumbeat op de voorgrond, ook na The Beatles leverde hij nog klassesongs (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1249

Green Day - Basket Case [03:03]

Dookie | 1994 | USA

(afbeelding)

2011: 1636
2010: 1576
2009: 1560

Kan ik al jeugdsentiment zeggen? Nee, daar is het nog te vroeg voor. En Green Day vind ik, ook al zullen velen het niet met me eens zijn, bij vlagen een zeer goede band. Hun beroemde rockopera vind ik meer dan terecht in onze top 250 staan. En Dookie is helemaal niet zo'n slecht punkrock album. Niet alles van dat album vind ik even goed. Maar er staan een aantal berensterke nummers op zoals deze. De zanger van Green Day kan ontzettend leuke passages zingen. Het refrein hier: 'I'll Think I Crack It Up' is er een van grote kwaliteit, geweldig. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1248

The Undertones - Here Comes The Summer [01:43]

The Undertones | 1979 | Northern Ireland

(afbeelding)

2011: 762
2010: 1545
2009: 906
2008: 1444
2007: 1576

Simpele punkpop maar erg vitaal en aanstekelijk, ook prima zang van Feargal Sharkey. Jammer (en vreemd) dat deze band nooit succesvol is geweest. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1247

Al Green - Tired Of Being Alone [02:54]

Gets Next To You | 1971 | USA

(afbeelding)

2011: 975
2010: 862
2009: 724
2008: 444
2007: 891

Eén van de grote soulmannen van de jaren '70 en met reden. Al Green bezit over een soepele stem die hij haast als instrument gebruikt en de blazers passen er goed bij. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1246

Madrugada - Step Into This Room And Dance For Me [05:13]

The Nightly Disease | 2001 | Norway

(afbeelding)

Genomineerd door: Sheplays

2011: 1112
2010: 1059
2009: 794
2008: 373
2007: 1314

De donkere stem van Sivert Høyem komt hier echt goed tot z’n recht. Doet een beetje denken aan een vroege The National. Doorsnee drumwerk, geen spectaculair gitaarwerk en zeker geen aparte stem, maar alles bij elkaar krijg je een wonderschoon nummer. Ik geloof voor het eerst dat ik echt intensief geniet van Madrugada. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1245

Bill Withers - Use Me [03:42]

Still Bill | 1972 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: jeroentjuhh

2011: 1475

Withers vind ik een geweldige zanger en ik wil me al tijden wat meer in hem verdiepen. Nummers als Lean On Me en Who Is He vind ik erg goed. Ook dit is weer erg fijn, lekker funky, en sterk gezongen. Het aanstekelijke deuntje laat me makkelijk mijn hoofd meebewegen, en de ritmesectie zorgt voor de nodige extra funk. Lekker hoor! (Arrie)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1244 *****NIEUW****

Brainbox - Summertime [04:22]

Brainbox | 1969 | Netherlands

(afbeelding)

Genomineerd door: Jester

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1243

Morphine - Cure For Pain [03:13]

Cure For Pain | 1993 | USA

(afbeelding)

2011: 427
2010: 1061
2009: 476
2008: 779

Morphine heeft een uniek geluid dat tussen blues en jazz ligt. Die scheurende sax en de melodie maken dit nummer een hoogstandje. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1242

Bob Dylan - Don't Think Twice, It's All right [03:41]

The Freewheelin' Bob Dylan | 1963 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: pauljojo

2011: 1232
2010: 1021
2009: 881
2008: 1608
2007: 599

Uit de akoestische periode van Bob Dylan. Of je van zijn stem houdt of niet, zijn timbre en frasering zijn volstrekt uniek. Eenvoudig nummer dat in je hoofd blijft hangen (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

1241 *****NIEUW****

Pearl Jam - Present Tense [05:47]

No Code | 1996 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Joy4ever

Pearl Jam, een band die menigeen na het debuut of anders wel na het tweede album uit het oog verloor. Zelf bleef ik nog even aanhaken en kocht ik No Code op aanraden van een scoutinggenootje. Dat was bepaald geen miskoop, al was het maar om Present Tense. Het nummer bouwt ontzettend rustig op, maar kent na 3:30 een machtige versnelling die voor het nodige kippenvel zorgt. Voor mij blijft dit één van de ultieme kippenvolmomenten uit het oeuvre van Pearl Jam. (herman)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Onweerwolf
Outlaw104 schreef:
Hoeveel nieuwe nummers (excl. herintreders) komen er nog vanaf nu?

Vanaf dit moment (dus Top 1240) nog 103 en 2 herintreders.

Onweerwolf
Kees-Jan schreef:
Het album "the Sound of Johnny Cash" is uit 1962. In 1994 nam Johnny Cash Delia's Gone opnieuw op voor zijn American Recordings album. Een hele andere versie. Ik verwacht dat de meeste stemmers aan die versie denken bij het stemmen (ik wel in ieder geval).

Hier een link naar de versie uit 1962.

Kan ik hier nog wat meningen over krijgen? Ik ben zelf niet zo bekend met Cash. Welke versie is hier het populairst? Doen we het origineel of de herbewerking?

Onweerwolf
Dwejkk_ schreef:
Leave Them All Behind stond op Going Blank Again .

Fixed.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Vanaf dit moment (dus Top 1240) nog 103 en 2 herintreders.

Nog 103
Hopelijk niet al te veel Radio2 Top2000 materiaal?

Gast
geplaatst: vandaag om 03:44 uur

geplaatst: vandaag om 03:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.