MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 geestverruimende nummers

zoeken in:
Je hoort wel eens dat bij drugs de term 'geestverruimend' word gebruikt, nou dit gaat niet over drugs, maar simpel weg nummers die gewoon ja euh, geestverruimend zijn. Waar je je licht bij voelt of in een andere wereld terecht komt. Om gelijk een erg goed voorbeeldte geven is hier de eerste:

100. Syntax - Pray

Zo heerlijk rustgevend, maar toch ook ontzettend krachtig! Je kunt er achteruit gezakt naar liggen luisteren met je ogen dicht en tegelijk volgepompt worden met energie. Even weg van aarde.

(indien iemand van de moderators een betere topictitel weet, mag hij het best veranderen)

Bij geestverruimende tracks denk ik persoonlijk meer aan bijvoorbeeld White Rabbit van Jefferson Airplane...

Een top 10 en dan beginnen bij 100..

99. Aphex Twin - Blue Calx

98. Sense - view from another place

Misschien wel de meest verfijnde track die ik ken, en dat voor meer dan 12 minuten. Complete gemoedsverandering

obsessed schreef:
Een top 10 en dan beginnen bij 100..

Eh... oeps!

97. Quadrant - Dub II

Ruim 25 minuten lang doorbeuken met minimale bas-, effecten- en delayveranderingen

96. Subarachnoid space - Outlined in rust

Eigenlijk noem ik liever het complete album Almost invisible, aangezien dat volledig in elkaar overloopt, maar dit nummer is 18 minuten van de meest spaced-out post-psychedelische gitaarjam-muziek die ik ken. Ik ga meteen hun albums toevoegen.

95. Porcupine Tree – Voyage 34 (Phase I)

Dit gaat zelfs ook over geestverruimende middelen. De muziek van Porcupine Tree is echter al ruimschoots geestverruimend. Pilletjes niet nodig dus. Luister maar naar het album 'Voyage 34: The Complete Trip'

dutch2
94. The Warlocks - Cosmic Letdown

93. pass into silence - big and silent waves

92. Air - Ce Matin-La

91. Mad Season - Wake Up

90. The 13th Floor Elevators - Rollercoaster

Geweldig nummer over een LSD trip en mind expansion.

89. Pineapple Thief - Incubate

Heerlijk zwevend Radiohead-achtig nummer..

The upsetters - Croaking Lizard

De beste dub-plaat is en blijft 'Super Ape' van The Upsetters met meesterlijke zweverige productie van Lee 'Scratch' Perry.

87. The Orb - A Huge Ever Growing Pulsating Brain That Rules From the Centre of the Ultraworld: live mix Mk. 10

(laatste nummer van de eerste Orb-plaat, meteen ook het beste nummer van ze/hem)

86. Roudoudou - Peace and tranquility to earth

Lekker in de ruimte zweven met zo'n lekkere gitaarsample er tussendoor. Ook heerlijk hoe het zo zacht op je af komt. Misschien wel het meest heerlijke relax nummer dat ik ken.

85. Alan Parsons featuring Überzone – L’Arc en Ciel

Van het album 'A Valid Path' met meer geestverruimende electronische muziek.

titan (crew)
84. White noise - The visitations

Psychedelische hippieopera van moogsynthesizer en tapes. Tevens samplepop avant la lettre.

kan nu aankomen met Sigur Ros, maar plek 83 is te hoog voor deze mannen

83. Radiohead - I Might Be Wrong

ettettummu schreef:

Je kunt hier bijna alle nummers van Sigur Rós wel toevoegen

ja, daar heb jij weer gelijk in

JonnieBrasco
82. Shpongle - My Head Feels Like a Frisbee

81. Interpol - Hands Away

moviefreak#1
ettettummu schreef:

Net als Jefferson Airplane en Janis Japlin. En niet te vergeten het magistrale Careful With that Axe Eugene van Pink Floyd.

helemaal mee eens
wij wachten nog wel een week

80. I wasn't born to follow - The Byrds

(8 miles high, moet natuurlijk in de top 10 eindigen)

79. Pink Floyd - Remember a Day (een al te vaak over het hoofd gezien nummer van Wright - No Barret, No Waters, No Gilmour dus)

Gast
geplaatst: vandaag om 06:30 uur

geplaatst: vandaag om 06:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.