menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2013

zoeken in:
avatar van Snoeperd
Nog even over de lijst van Musicmeter. Ik vind het een mooie top 100 geworden waarin zo'n beetje al m'n favorieten wel staan, het was een goed muziekjaar en ik ga er nog veel uit ontdekken, want dat heb ik te weinig gedaan.

Maar de albums die tot echte klassiekers uit gaan groeien, staan wel te laag. Nick Cave heeft een hele mooie plaat uitgebracht, maar voor mij is het niet meer dan weer een heel goed album in zijn oeuvre. En voor The National geldt eigenlijk hetzelfde, wat mij betreft waren Boxer en High Violet wel een terechte nummer 1, maar dit is toch wel van: we kennen het al, ook al is het erg goed. En TWFM is toch echt minder dan zijn drie voorgangers.
Albums die echt van grote betekenis zijn geweest zijn sowieso Yeezus van Kanye West. En die staat met een 17e positie veel te laag. Had top 3 moeten staan en wordt sowieso grondig ondergewaardeerd op Musicmeter. Echt een plaat die vrij uniek is in z'n geluid (in de mainstream muziek, Death Grips heeft ook al zoiets gedaan).
Daarnaast de release van Daft Punk, een plaat waarop het typische Daft Punk-geluid wordt gecombineerd met enerzijds het verleden, de discosound en daarnaast ook iets van de toekomst in zich heeft. Ook deze plaat wordt wat mij betreft ondergewaardeerd en ik denk dat het raar zal lopen wil dit niet tot een grote klassieker gaan uitgroeien.

En als laatste, in mindere mate, de nieuwe van Arcade Fire. Die maakten ook een album die nog heel lang herinnerd gaat worden en waarschijnlijk de band ook nog groter gaat maken dan ze nu zijn. Een geluid dat eigenlijk nog niet vaak gehoord is, ook de variatie is ongelooflijk.

Voor mij was de nummer 1 AM, maar die heeft niet zo'n grote impact als de voorgenoemde platen. Dit is gewoon weer een geniale plaat uit het oeuvre van Alex Turner. Van hen zijn we het gewoon gewend.
Wat dat betreft staat AM op nummer 4 op de perfecte positie, alleen hadden daar Reflektor, Daft Punk en Kanye West voor moeten staan.

avatar van eightynine
Moeten, moeten, dat is ook maar gewoon een mening. Wat mij betreft hebben die drie platen niets te zoeken in de top100. Al die meningen bij elkaar komen wat mij betreft tot een van de betere top100's die alle NL media uitgespuwd heeft.

avatar van Gloeilamp
Ik vind Yeezus juist heel erg overgewaardeerd, dit album staat in veel toplijsten bovenaan maar ik kan er niets mee. Gelukkig is dit op MuMe niet het geval en de 17e plek vind ik dan ook prima. Ik zal dit album niet lang herinneren en dat was bij zijn vorige album toch echt anders. Waar Kanye op My Beautiful Dark Twisted Fantasy echt nieuwe deuren voor mij opende, probeert hij op Yeezus vooral interessant te doen. Zonder succes.

avatar van west
eightynine schreef:
Al die meningen bij elkaar komen wat mij betreft tot een van de betere top100's die alle NL media uitgespuwd heeft.


Zeg maar gerust het beste jaarlijstje van 2013. Mooi resultaat van die 1013 users hier.

avatar van nico1616
Eigen lof stinkt toch een beetje

Het is best een leuke top 100 maar MuMe heeft ook zijn voorspelbaarheid en zijn bias.
Zo kunnen bands als Editors, Placebo (en vorige jaren Interpol) blijkbaar geen slechte platen maken, die eindigen altijd hoog. The National heb ik nergens elders op 1 zien staan, da's ook een publieksfavoriet en natuurlijk de producten van eigen bodem.

Het grootste nadeel lijkt me dat er een heel grote correlatie is tussen het aantal stemmen en de positie in de top 100. Het meest bestemde album staat bijna altijd op 1, wat ook het stemgemiddelde is.

Nogmaals: een fijne lijst (9 van mijn eigen top 10 staan bij de eerste 50) maar een beetje relativering mag

Kan ik de top 100 van 2013 nog ergens zien? Ik heb hem gemist wegens vakantie!


thanks

avatar van west
nico1616 schreef:
Eigen lof stinkt toch een beetje

Het is best een leuke top 100 maar MuMe heeft ook zijn voorspelbaarheid en zijn bias.

Nogmaals: een fijne lijst (9 van mijn eigen top 10 staan bij de eerste 50) maar een beetje relativering mag


Zeker, je kan het ook relativeren door te stellen dat andere lijstjes minder sterk waren. Bij OOR bijvoorbeeld kwam de stank van de grachtengordel mij toch wel tegemoet.

Sietse
west schreef:
(quote)


Zeker, je kan het ook relativeren door te stellen dat andere lijstjes minder sterk waren. Bij OOR bijvoorbeeld kwam de stank van de grachtengordel mij toch wel tegemoet.

En zo groot is die grachtengordel in Utrecht niet eens...

avatar van Mjuman
west schreef:
je kan het ook relativeren door te stellen dat andere lijstjes minder sterk waren. Bij OOR bijvoorbeeld kwam de stank van de grachtengordel mij toch wel tegemoet.


Dat klnkt mij een beetje in de oren als de lucht van je eigen poep "ganz toll" te vinden en die van een ander "niet tof". Alsof hier geen narcistische - kijk mijn superlijstje eens in een BREED uitgemeten post, verlucht met plaatjes en bespiegelingen - bleekschetige winderigheid (weer The National op 1) heerst.

Ik scan de lijstjes hoofdzakelijk voor tips/gemiste items - hier vond ik er minder dan in die van RA, Amazon (100 best albums of 2013) en andere

avatar van Gretz
De Oorlijst wordt maar door 55 mensen samengesteld. Dat lijkt me de voornaamste reden dat die minder divers is dan onze eigen lijst, en dat er een aantal in mijn ogen matige albums toch enorm hoog eindigden (Yeezus, RAM).

avatar van west
Ik doel ook op wie die 55 mensen zijn. Een behoorlijk deel daarvan is toch een bepaalde 'incrowd' terwijl hier 1013 verschillende users hebben gestemd, die elkaar veelal niet eens kennen.

avatar van west
Mjuman schreef:
(quote)


Dat klnkt mij een beetje in de oren als de lucht van je eigen poep "ganz toll" te vinden en die van een ander "niet tof". Alsof hier geen narcistische - kijk mijn superlijstje eens in een BREED uitgemeten post, verlucht met plaatjes en bespiegelingen - bleekschetige winderigheid (weer The National op 1) heerst....


Nou... ik heb anders mijn eigen poep geroken in zowel de grachtengordel van Amsterdam als die van Utrecht. Het gaat mij natuurlijk om de 'incrowd' en kijk ons eens interessant doen met elkaar.

En dan heb jij weer gelijk met jouw narcistische BREEEEEEED uitgemeten lijstjes hier. Er zijn dit jaar zelfs meer mensen die hun eigen lijstje zijn gaan aftellen... Ook is het aantal platen in lijstjes van users waar bijna niemand van gehoord heeft en waarvoor je naar die speciale platenzaak in Stavanger, Oostende of Kerkrade moet, flink toegenomen. Oftewel: 'kijk mij eens interessant doen'.

avatar van trebremmit
Die lijstjes zijn vaak ook een stuk interessanter.

avatar van Mjuman
@West: ik denk dat je het gewicht en de impact van de peer group hier ernstig onderschat: kijk maar eens hoe frequent albums van The National, Daft Punk hier becijferd worden; alsmede hoe gehandeld wordt nav aanbevelingen vanuit de peer group; sommige bands worden gewoon omhooggeschreven.

Ik heb niet zo'n problemen met 'obscure' lijstjes; daaruit spreekt iig een duidelijke interesse en voorkeur. Mij maakt het ook niet uit of een van de 10 users te zijn hier op de site die enthousiast is over bijv een bepaald album van Molvaer. Mocht je dat willen horen, wil ik evt nog wel toegeven dat het sietsisme mij op dat vlak ook wel aanspreekt

avatar van Teunnis
Jaaroverzicht 2013

Deel 4: Overige

Voordat het laatste deel, de albums, aan de beurt is , volgen hier nog wat willekeurige eindejaarslijstjes.

Deel 4a: Beste Albumhoes

1. The Flaming Lips - The Terror

(afbeelding)

2. Deafheaven - Sunbather

(afbeelding)

3. Arctic Monkeys - AM
http://www.clashmusic.com/sites/default/files/styles/article_feature/public/field/image/arctic-monkeys-am.jpg

4. A$AP Rocky - Long.Live.A$AP
http://assets-s3.rollingstone.com/assets/images/album_review/asap-rocky-long-live-asap1-1357143907.jpg

5. Tim Hecker - Virgins

(afbeelding)


Deel 4b: Muziek op TV of Film

1. Tyler, the Creator feat. Earl Sweatshirt & Domo Genesis - Rusty @ Live on Letterman



2. Britney Spears - Everytime @ Spring Breakers



3. Arcade Fire - Afterlife @ YouTube Music Awards



Deel 4c: Comeback van het Jaar

Boards of Canada

Deel 4d: Beste Promo

Boards of Canada

Deel 4e: Beste Artwork

The Weeknd

Deel 4f: Dieptepunt van het Jaar

Azealia Banks beefs

Deel 4g: R.I.P.

Jason Molina
Lou Reed
George Duke

avatar van Teunnis
Jaaroverzicht 2013

Deel 5: Album Top 20

Zoals ik in Deel 1: Song Top 200 al meldde hebben de losse songs en singles steeds meer de overhand gekregen. Dit jaar heb ik daardoor "slechts" 48 albums/EP's/live-albums/etc. geluisterd. Maar dat is alsnog meer dan genoeg om daar een mooie eindlijst van te maken. Het jaar 2013 was een jaar waarin ik nieuwe vrienden maakte en waar ook oude relaties zijn verbroken. Slechts een aantal van mijn oude liefdes hebben dit jaar aan mijn verwachtingen voldaan. Daar staat tegenover dat er een hele hoop nieuwe - althans, voor mij nieuwe - namen in mijn Top 20 staan.

avatar van Teunnis
Deel 5a: Album Top 20 (Eervolle Vermeldingen)

Voordat we aan de Top 20 beginnen volgen er eerst een paar releases die deze Top 20 niet gehaald hebben, maar wel een eervolle vermelding verdienen. Ze hebben deze Top 20 niet gehaald omdat ze simpelweg niet goed genoeg waren, maar toch wil ik ze nog even benoemen omdat ze zeker wel bijzonder zijn. Dit zijn dus ook niet de nummers 21, 22, 23, ... Nee, want mijn nummer 21 was bijvoorbeeld Sigur Rós. Mja, als een Sigur Rós-plaat niet eens mijn Top 20 haalt dan zal het vast geen al te bijzondere Sigur Rós-plaat zijn. En dan vind ik dat ook niet de moeite waard om toch te belichten, want ik tip dan liever een beter album van de IJslanders.

Er zit geen logische volgorde (en dus ook geen rangschikking) en geen vastgesteld aantaal aan mijn Eervolle Vermeldingen.

Bvdub - A Careful Ecstasy

(afbeelding)


Genre: Ambient Techno
Beste nummer: If I Had Been a Better Man

Een heerlijk album om bij weg te dromen of om even onder uit te zakken. Zal waarschijnlijk ook goed werken na een heftig avondje dansen. Dankzij de sfeervolle productie kun je jezelf hier helemaal in verliezen. Weg van alle zorgen en problemen, enkel zweven op het tapijt van romantische, zoete klanken.

Koreless - Yugen

(afbeelding)


Genre: Electronic
Beste nummer: Sun

Het optreden van Koreless op Best Kept Sectret was voor mij het op tien na beste van dit jaar, waarmee hij net niet in mijn Concerten Top 10 kwam. Gelukkig krijgt zijn EP hier de terechte lof. Met een zeer minimaal geluidspalet weet Koreless je te hypnotiseren. De roterende cirkel tijdens het concert versterkte dat effect nog eens.

Galcher Lustwerk - 100% Galcher

(afbeelding)


Genre: Deep House
Beste nummer: check hier gewoon de hele mix

Last-minute kwam ik deze mix van een voor mij compleet onbekende naam, Galcher Lustwerk, tegen. Het schijnt dat deze man zeer beloftevol is, dus ik ga hem goed in de gaten houden. Deze mix bestaat enkel uit eigen materiaal. Nu is dat onderhand al wel een stuk vaker gedaan, maar voor zo'n relatief nieuwe artiest is dat toch best bijzonder. En dan kent deze mix ook nog nauwelijks zwakke momenten.

Alela Diane - About Farewell

(afbeelding)


Genre: Singer/songwriter, Folk
Beste nummer: About Farewell

Relatiebreuken staan bijna garant voor goede platen. Zo ook bij Alela Diane. Ze klinkt hier iets minder "lief" dan normaal - al blijft het natuurlijk typische "een-lief-meisje-met-een-gitaar"-muziek. Die vele 3FM-meisjes met gitaar kunnen hier nog een hoop van leren.

Slow Machete - Mango Tree

(afbeelding)


Genre: Folktronica
Beste nummer: Gray Eyed Bird

De eclectische cocktail van Haïtiaanse koortjes, Cubaanse ritmes, een productie à la de oude Four Tet en de schorre stem van de man achter dit project, Joseph Shaffer, maakt dit een eigenzinnig en bijzonder werkje. Met de nadruk op "je", want ten eerste duurt deze EP 19 minuten en ten tweede is alles vrij bescheiden. Geen van de vier onderdelen van de cocktails is uitzonderlijk goed, maar samen is het goed genoeg voor een eervolle vermelding.

Until the Ribbon Breaks - A Taste of Silver

(afbeelding)


Genre: Indietronica
Beste nummer: Pressure

Deze Brit is misschien wel de meest veelbelovende artiest voor 2014. Zijn EP van dit jaar stond namelijk vol met heerlijke nummers, maar je hoort dat er meer in zit. Je kan een hoop verschillende geluiden horen in zijn muziek. Het heeft iets weg van de andere "hypes" van dit jaar; MØ en Lorde. Al is dit dan wel een stukje abstracter en donkerder. Maar net als die twee vrouwens lukt het Until the Ribbon Breaks om heel subtiel UK-invloeden te verwerken in zijn popmuziek.

Burial - Rival Dealer

(afbeelding)


Genre: Euh...
Beste nummer: Rival Dealer

Niet vaak laat een plaat me zo verdwaasd achter als deze laatste EP van Burial. Wat moest ik hier in hemelsnaam mee. Het openings- (en titel-)nummer opent enorm hectisch met een Jungle-beat (FYI: Jungle is een subgenre van Drum 'n' Bass), tussendoor komt er plots een korte sample van Jimi Hendrix' 1983... (A Merman I Should Turn to Be). Later veranderd de beat ineens in een dubstep-beat. Om te eindigen in een ambient-achtige soundscape. En dan was de opening nog het meest Burial-achtige nummer. Want daarna wordt het pas echt bizar. Als het geen Burial-twist had kon je Hiders bijna een kitscherige jaren '80 ballad noemen. Bij Come Down To Us gaat het zelfs zo ver dat zelfs de meest zoete kerstliedjes minder zoete melodieën hebben. William Bevan is op deze plaat dus duidelijk in een romantische bui. En als je dan een betere blik werkt op de vocal samples dan kun je bijna niets anders concluderen dan dat dit zijn coming-out-plaat is. Het sluit nota bene af met een befaamde speech van een filmmaker/transgender. Een fascinerende EP, opnieuw, van Burial, maar dit keer ben ik absoluut niet zo razendenthousiast als bij de Kindred EP van vorig jaar. Ik heb nog steeds niet echt een idee wat ik hiermee moet. Ach, ik moet eigenlijk helemaal niks.



Jaaroverzicht 2013: Album Top 20 (Eervolle Vermeldingen) by Teun Koning on Spotify - open.spotify.com
spotify:user:teunnis:playlist:71NeDZIW5qL3f3CK8T5ZpJ

Morgen zal ik mijn jaaroverzicht afronden met de twintig best albums van 2013.

Het volgende rijtje album staat niet in die Top 20, maar hadden wel een hele grote kans gemaakt als ik tijd had gevonden om ook die albums te luisteren. Een soort van anti-eindejaarslijstje. Iets om juist na het afgelopen jaar te ontdekken.

Deel 5b: Album Top 20 (Verdorie, Vergeten te Luisteren...)

Beyoncé - Beyoncé
Blood Orange - Cupid Deluxe
Chance the Rapper - Acid Rap
Danny Brown - Old
Dans Dans - I / II
Darkside - Psychic
Death Grips - Government Plates
DJ Koze - Amygdala
DJ Sprinkles - Queerifications & Ruins
Donato Dozzy - Plays Bee Mask
Earl Sweatshirt - Doris
Eefje de Visser - Het Is
Factory Floor - Factory Floor
Fire! Orchestra - Exit!
Floorplan - Paradise
Forest Swords - Engravings
Kerridge - A Fallen Empire
Julia Holter - Loud City Song
La Femme - Psycho Tropical Berlin
Moderat - II
My Bloody Valentine - m b v
Revere - My Mirror / Your Target
Sasha - Involv3r
The Black Heart Rebellion - Har Nevo
The Field - Cupid's Head
The Haxan Cloak - Excavation

k.grubs
Racapitulatie van 2013: ik kon geen top 10 maken, kon geen 10 topalbums vinden. Misschien heb ik wel een banaan in mijn oren. Nog veel te luisteren zeg, er wordt te veel muziek gemaakt. Al die lijstjes hier... Het meest plezier heb ik beleefd met Eminem, Beyonce en Goldfrapp. Mooiste concerten Nick Cave en Goldfrapp.
Interessantste jaaroverzicht van Pitchfork.
Vervelendste trends: de gevoelige singer-songwriter-muziek en de jaren tachtig revival (is het weer crisis?) zoals bij Arcade Fire en The National.
Om (vergeefs?) naar uit te kijken: Prince, Beastie Boys, Neneh Cherry, David Thomas, Joanne Newsom, Flying Lotus, Gonjasufi, Dangermouse, MF Doom, Pharrel Williams en iedereen die ik vergeten ben.

avatar van GrafGantz
k.grubs schreef:
Racapitulatie van 2013: ik kon geen top 10 maken, kon geen 10 topalbums vinden.


Afgaande op je stemmen heb je ook maar 7 albums uit 2013 geluisterd, wellicht dat daar de schoen wringt?

k.grubs
Zo he, dat is gevat zeg.

avatar van Mjuman
k.grubs schreef:
Zo he, dat is gevat zeg.


Je kan toch gewoon reageren dat cijfers uitdelen niet jouw prioriteit heeft? Dat heeft het bij mij ook niet

Verder is die neus niet zo wijs dat ie je vertelt hoe je dat zelf had kunnen verifieren - nl door bij je user-overzicht bij stemmen na de schrap ( "/') het desbetreffende jaartal in te vullen

avatar van chevy93
k.grubs schreef:
Vervelendste trends: [...] en de jaren tachtig revival (is het weer crisis?) zoals bij Arcade Fire en The National.
The National een 80s-revival?

avatar van Teunnis
Deel 5c: Album Top 20 (20-11)



http://open.spotify.com/user/teunnis/playlist/71NeDZIW5qL3f3CK8T5ZpJ]Jaaroverzicht 2013: Album Top 20 (20-11 + Eervolle Vermeldingen) by Teun Koning on Spotify - open.spotify.com
spotify:user:teunnis:playlist:71NeDZIW5qL3f3CK8T5ZpJ

20. Arcade Fire - Reflektor

(afbeelding)


Genre: Indie Rock
Beste nummer: Porno

Arcade Fire stelde me dit jaar voor het eerst echt teleur. Dat kwam voornamelijk dat ze zelf de verwachting behoorlijk hoog hadden gelegd. The Suburbs was een hele fijne plaat, met een nieuwe sound. Toen bekend werd dat James Murphy (van LCD Soundsytem) achter de knoppen zou zitten en het titelnummer (+ videoclips) uitgebracht werd leek het erop alsof ze nog een stapje verder gingen, en misschien zelfs een stapje beter zouden worden. Helaas is het album vergeleken met die verwachtingen een fikse teleurstelling. Tot aan It's Never Over (Orpheus) zijn de leuke momenten zelfs op een hand te tellen. Reflektor is een ijzersterke klassieker-in-wording, Joan of Arc is zeer aardig en Here Comes the Night Time heeft zijn leuke momenten. Gelukkig maken de laatste vier nummers, met hun wat spannendere composities, dit album nog Top 20-waardig. Dit was het niveau dat ik op zijn minst verwacht had.

19. A$AP Rocky - Long. Live. A$AP

(afbeelding)


Genre: Hip Hop
Beste nummer: 1Train

Waar Arcade Fire een teleurstelling was, verraste A$AP Rocky me juist enorm. Dat hij erg fijne singles uit kon brengen wist ik wel - Goldie, Peso, Fucking Problems) - maar een sterk album leek me sterk. Toen vlak voor de albumrelease het geniale 1Train uitkwam was ik in overtuigd genoeg om het album ieder geval te gaan proberen. Dat album bleek meer dan prima te zijn. Natuurlijk steken de singles er bovenuit - al zijn er ook een aantal sterke albumtracks - maar ook als geheel slaagt het.

18. Four Tet - Beautiful Rewind


Genre: Future Garage
Beste nummer: [url=http://www.youtube.com/watch?v=Lqm4FbrD1iQ]Aerial


De evolutie van het geluid van Four Tet is op zijn minst merkwaardig te noemen. Hij begon met verfijnde electronische luistermuziek, maar tegenwoordig is zijn muziek een stuk chaotischer, platter en op een vreemde manier meer dansbaar. Als je enkel zijn oudere werk gewend ben zal dit album als een behoorlijke schok komen. Toen hij een eerste track van het album op het web had geplaatst waren de reacties ook niet mild. Kool FM is dan ook wel zijn meest weirde track. Maar ook hoe het album opent - met een chaotische up-tempo beat - zal niet iedereen bekoren. Ik vind de "nieuwe" Four Tet helemaal geweldig, al is dit album te inconsistent voor een hoge notering.

17. John Talabot - DJ-Kicks

(afbeelding)


Genre: Deep House
Beste nummer: Round - Glass

John Talabot brak vorig jaar definitief daar met zijn album ƒin en mede daardoor had hij dit jaar de eer om een mix in de DJ-Kicks-serie te mogen maken. Dat heeft hij zeer behoorlijk gedaan. Vooral zijn platenkeuze is indrukwekkend; veel onbekende pareltjes en ook nog een sterke nieuwe eigen track. Talabot weet daarmee een heerlijk broeierig sfeertje te creëren. Ondanks dat er duidelijke hoogtepunten aan te wijzen zijn is de kracht van dit album zijn algehele sfeer - wat niet geheel toevallig ook de kracht was van ƒin.

16. Kurt Vile - Wakin on a Pretty Daze

(afbeelding)


Genre: Psychedelic Folk
Beste nummer: Wakin on a Pretty Day

Om in een echte "mellow mood" te komen is Kurt Vile de aangewezen man. Niemand klinkt zo nonchalant en ontspannen als Kurt Vile. Bij het luisteren van de muziek begin je automatisch aan een stralend zonnetje te denken, een groen grasveld, een koud biertje en voor de liefhebbers nog een pretsigaret. Kurt Vile doet ergens denken aan Neil Young, maar dan een Neil Young die compleet zorgeloos is - dus geen venijnige gitaarsolo's, maar relaxte gitaarakkoorden.

15. Boards of Canada - Tomorrow's Harvest

(afbeelding)


Genre: Downtempo
Beste nummer: Reach for the Dead

Na acht jaar van afwezigheid kwam dit Schotse duo eindelijk weer met een album. De marketing campagne was een indrukwekkende cryptische puzzel. Voor de die-hard fans waarschijnlijk fantastisch om daar aan mee te doen, voor mij prachtig om halfslachtig te volgen. Gelukkig was het al die bombarie ook nog eens waard. De muziek op Tomorrow's Harvest is niet hun meest vernieuwende - sterker nog, dit had net zo goed meer dan 10 jaar oud kunnen zijn - maar dat is niet zo erg als het gewoon net zo sterk is als hun oude werk. Van begin tot eind dompelt dit album je in de typische mysterieuze BoC-sfeer.

14. Jon Hopkins - Immunity

(afbeelding)


Genre: Tech House
Beste nummer: Open Eye Signal

Dit album van Jon Hopkins was een van de populairdere releases van dit jaar. En dat is verrassend, want de hoogtijdagen van tech house liggen volgens mij toch al een aantal jaar achter ons. Maar die aandacht was ook zeer terecht, Jon Hopkins weet oude tijden te doen herleven. Venijnige beats, mooie melodieën en een organisch geheel; precies wat je van dit genre verlangt.

13. Julianna Barwick - Nepenthe

(afbeelding)


Genre: Ambient Pop
Beste nummer: Pyrrhic

In 2009 leerde ik Julianna Barwick kennen met haar EP Florine. Het klonk fascinerend, maar ik wist ook niet zo goed wat ik er mee moest. De muziek van Barwick bestaat namelijk voornamelijk uit gezang me hier en daar piano of wat subtiele strijkers. Allemaal vocale loops een voor een op elkaar gestapeld, waarmee het een soort spirituele, kerkelijke sfeer krijgt. Dit jaar kwam ze met een album en het recept was hetzelfde. Toch maar eens proberen, dacht ik. Haar vorige album heette The Magic Place, maar zo mocht dit album eigenlijk ook wel heten. De engelenzang van Julianna Barwick brengt je namelijk naar hogere sferen.

12. Run the Jewels - Run the Jewels

(afbeelding)


Genre: Hip Hop
Beste nummer: A Christmas Fucking Miracle

Vorig jaar kwamen Killer Mike en vooral El-P allebei met sterke albums. Het album van Killer Mike was geproduceerd door El-P en Killer Mike mocht als gastartiest zijn ding doen op het album van El-P. Het was een verrassende samenwerking, die ook verrassend goed uitpakte. Dit jaar brachten ze het nog een stapje verder en vormen ze een hiphopduo. Onder de naam Run the Jewels maakten ze het beste hiphopalbum van 2013 (ja, ik vind het ook treurig; hoogste hiphop op #12). Het recept is bekend: de futuristische en aggresieve productie van El-P en vocaal wisselt de zwaardere stem van Killer Mike heerlijk met de "blanke" stem van El-P.

11. Nils Frahm - Spaces

(afbeelding)


Genre: Neoclassical
Beste nummer: Says

Op dit live-album lijkt Nils Frahm zijn geluid definitief gevonden te hebben. Wintermusik - een prachtige plaat, daar niet van - was is niet heel erg onderscheidend. Van dat soort pianomuziek wordt er in de neoklassiek meer dan genoeg gemaakt. Zijn nieuwere werk is een stuk spannender. Dat is vooral goed te horen op Says, waar electronica de hoofdrol overneemt. Dit geluid is ook terug te vinden op zijn samenwerking met labelgenoot Ólafur Arnalds van vorig jaar. Maar ook enkel met de piano weet Nils Frahm te overtuigen, zoals op Hammers, Improvisation for Coughs and a Cell Phone of het slotstuk van For – Peter – Toilet Brushes – More. Hopelijk krijgen we in 2014 meer van dit op een regulier album.

avatar van panjoe
Zoals verwacht een mooie lijst tot dusver, Teun! Ik ben nu wel benieuwd naar de laatste tien. In tegenstelling tot anderen vind ik dit soort uitgebreide lijstjes een plezier om door te scrollen en ook mijn occasionele tipje uit te pikken.

Van de albums die je nog niet gecheckt heb zou ik uiteraard mijn toptiennoteringen zéker proberen - de albums van Darkside, Moderat en Sasha.

avatar van Teunnis
Deel 5d: Album Top 20 (10-6)

De bedoeling was eigenlijk om de laatste tien in één keer te doen. Maar ik moet nu echt weg. Morgen of misschien nog laat vanavond volgt het laatste deel.



Jaaroverzicht 2013: Album Top 20 (20-6 + Eervolle Vermeldingen) by Teun Koning on Spotify - open.spotify.com
spotify:user:teunnis:playlist:71NeDZIW5qL3f3CK8T5ZpJ

10. Fuck Buttons - Slow Focus

(afbeelding)


Genre: Electronic
Beste nummer: The Red Wing

De mannen van Fuck Buttons maken echt unieke muziek. Hun electronica is industrieel, psychedelisch en erg gedreven. Op die manier maken ze direct bij de eerste tonen indruk. De muziek knalt echt recht in je gezicht, je kan er moeilijk omheen. Dankzij hun optreden op Best Kept Secret viel deze plaat helemaal op zijn plaats. De lange tracks en de duisternis maken dit een spannende trip.

9. The Flaming Lips - The Terror

(afbeelding)


Genre: Psychedelic
Beste nummer: You Lust

Over een spannende trip gesproken. Dit album van The Flaming Lips moet haast wel de grootste trip zijn van het jaar. Het is eigenlijk één lang nummer dat alle kanten opgaat. Gejaagd in de opening, een rustmoment bij Try to Explain, 13 minuten spacen op You Lust, het broeierige The Terror, de verontrusting op Turning Violent en het sluit weer enorm opgejaagd af. Het is geen zweverige trip door de wolken, maar meer een bizarre, haast enge maar toch ook fascinerende droom.

8. Oneohtrix Point Never - R Plus Seven

(afbeelding)


Genre: Electronic
Beste nummer: Chrome Country

Dankzij de eerste klanken van het meest toegankelijke nummer, Zebra, was ik direct verkocht. De klanken die deze man uit zijn apparatuur krijgt zijn zo ontzettend mooi. Het album krijgt dankzij die klanken een heel erg dromerige sfeer. Het album heeft aan de ene kant iets heel ontoegankelijk - onconventionele songstructuren, soundscapes, vreemde geluiden - maar ook iets warms en vertrouwds. Het is zo'n album waarbij het moeilijk te raden is bij wie het wel of niet in de smaak valt.

7. Jan Swerts - Anatomie van de Melancholie

(afbeelding)


Genre: Neoclassical Pop
Beste nummer: Zo Bleek Zal Ik Zijn

De meest emotioneel geladen plaat van het jaar. Jan Swerts zingt - anders dan de titels doen vermoeden - in het Engels en op dezelfde manier als Jónsi (van Sigur Rós) en Mark Hollis (van Talk Talk). Onverstaanbaar en tegelijkertijd enorm ontroerend. En dat wordt versterkt door de prachtige neoklassieke begeleiding, van het niveau Ólafur Arnalds/Max Richter. Deze combinatie van post-rock/-pop en neoklassiek, met veel overtuiging en emotie gebracht, maakt dit tot een tranentrekkende plaat.

6. The Weeknd - Kiss Land

(afbeelding)


Genre: R&B
Beste nummer: Kiss Land

R&B heeft sinds een aantal jaren flinke vernieuwingen gekregen. Vorig jaar kwam dat tot uiting met een meesterlijke plaat van Frank Ocean, dit jaar was het de beurt aan The Weeknd. In de afgelopen jaren heeft The Weeknd al een grote indruk achtergelaten met zijn mixtapes - House of Balloons / Glass Table Girls is een van de beste nummers van dit decennium. Op zijn eerste volwaardige reguliere album weet hij de verwachtingen in te lossen. Zoete, maar fantastisch gezongen, liedjes worden afgewisseld met meer experimentele R&B. Zo is Belong to the World dankzij de Portishead-sample eerder Industrial dan R&B. The Weeknd laat maar weer eens horen hoeveel potentie er in het onderschatte genre R&B zit.

avatar van chevy93
Teunnis schreef:
11. Nils Frahm - Spaces
(afbeelding)

Genre: Neoclassical
Beste nummer: Says

Op dit live-album lijkt Nils Frahm zijn geluid definitief gevonden te hebben. Wintermusik - een prachtige plaat, daar niet van - was is niet heel erg onderscheidend. Van dat soort pianomuziek wordt er in de neoklassiek meer dan genoeg gemaakt
Mag ik dan wat namen? Blijkbaar ken je er "meer dan genoeg".

avatar van west
Kunnen we volgend jaar bepaalde users niet een eigen forumpagina geven: de top 10 van........ (en dat dan x12 schat ik zo in). Hoe dan ook verplicht voor users die hun eigen lijstje aftellen.

avatar van Don Cappuccino
west schreef:
Kunnen we volgend jaar bepaalde users niet een eigen forumpagina geven: de top 10 van........ (en dat dan x12 schat ik zo in). Hoe dan ook verplicht voor users die hun eigen lijstje aftellen.


Ja, maar dat is al helemaal narcisme ten top. Je eigen topic.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:40 uur

geplaatst: vandaag om 20:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.