Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2013
zoeken in:
0
Maartenn (crew)
geplaatst: 31 december 2013, 17:49 uur
blur8 schreef:
3 gevestigde bands die dit jaar een album hebben afgeleverd dat minder was dan dan ieder van hun voorgangers.
3 gevestigde bands die dit jaar een album hebben afgeleverd dat minder was dan dan ieder van hun voorgangers.
Eens.
Wat mij overigens ook opviel is dat de muziek toplijst van 2013 door veel meer gebruikers is samengesteld dan de toplijst van zustersite MovieMeter, namelijk 1031 mensen die bij MuMe de moeite hebben genomen voor het invullen van een top 10 t.o.v. 659 bij MoMe.
0
geplaatst: 31 december 2013, 17:50 uur
Voorlopig jaarlijstje met de voor mij 20 beste albums.
Het is de bedoeling dat dit nog een Top 50 wordt, maar deze is nog niet af. Daar ga ik komende dagen mee aan de slag. Ik zal deze ook nog posten in dit topic..
Het is de bedoeling dat dit nog een Top 50 wordt, maar deze is nog niet af. Daar ga ik komende dagen mee aan de slag. Ik zal deze ook nog posten in dit topic..
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 31 december 2013, 18:01 uur
Nou, dit is hem uiteindelijk geworden hoor.
10. Moderat - II (24)
Als twee artiesten samenwerken weet je nooit wat het resultaat zal zijn. Over het algemeen vind ik het het fijnste als de sound van beide factoren van de vergelijking nog herkenbaar terug te horen is, en dat is bij II van de Duitse samensmelting Moderat zeker het geval: het wat springerige geluid van Modeselektor wordt gecombineerd met de gelaagde sfeervolle muziek van Apparat. Het levert een interessant en genietbaar dancealbum op.
Favje: "Milk"
09. Darkside - Psychic (12)
Een gitarist en een houseproducer werken samen aan een album waarop elektronica en progressieve rock worden versmolten. Deze omschrijving klinkt misschien behoorlijk vaag, maar de muziek zelf klinkt eigenlijk nogal toegankelijk. En heerlijk.
Favje: "Paper Trails"
08. James Blake - Overgrown (19)
De muziek die James maakt heeft wel iets weg van moderne R&B, één van de muziekstijlen waar ik werkelijk he-le-maal niks mee heb. Gelukkig nestelt hij het gezellig tussen vele lagen ambient, dubstep, neo-psychedelia en ga zo maar door. Supergevoelige muziek die door zijn tegendraadsheid en originaliteit de grens naar zoetsappigheid intact laat.
Favje: "Retrograde"
07. Sumie - Sumie (--)
Minimalistische muziek heeft een mysterieuze aantrekkingskracht op me, maar ik had niet verwacht dat ik een Zweeds-Japans folkzangeresje zó zou kunnen waarderen. Betoverende, verstilde muziek, waarin de kale instrumentatie van meestal alleen een piano of gitaar de perfecte omlijsting biedt voor Sumie Nagano's sprookjesachtige zang.
Favje: "Never Wanted to Be"
06. Young Fathers - TAPE TWO (--)
Sinds ik hun vorige EP, TAPE ONE, voor het eerste hoorde, ben ik om: Young Fathers zijn gruwelijk. Hun muziek gehoorzaamt aan geen enkele beperking, of het nou genregrenzen (ze spelen leentjebuur bij hiphop, folk, soul, noise, elektronica, pop, afrobeat, ga zo maar door) of geografische grenzen zijn, en is met bakken plezier en kunde gemaakt. Ik kan niet wachten op hun eerste 'echte' album, dat volgend jaar uitkomt: DEAD.
Favje: "I Heard"
5. Nils Frahm - Spaces (44)
Veruit mijn beste concertervaring in 2013 vond plaats in januari, in Paradiso. Ik ging met name voor de IJslandse neoklassieke pianist Ólafur Arnalds, maar was ook wel benieuwd naar de Duitser Nils Frahm - die als kind nog les had gekregen van de laatste levende leerling van Tsjaiskovsky als ik me niet vergis. En hoewel Ólafur een fantastisch optreden neerzette, werden mijn moeder (waarmee ik was) en ik pas écht weggeblazen door Nils. Zijn laatste album Spaces werd samengesteld uit tientallen opnames van liveconcerten, en bevat zowel oud als nieuw materiaal. De basis van minimalistisch modern klassiek waar Nils bekend om staat wordt mooi aangevuld met elektronische elementen, en het resultaat is indrukwekkend.
Favje: "Said and Done"
4. William Onyeabor - Who Is William Onyeabor? (--)
"Anyone out there who is making music at the moment...will be quite excited by this..." Aldus Damon Albarn op BBC Radio One. Met een dergelijke aanbeveling van mijn muzikale goeroe heb je gelijk mijn aandacht. Als daarbij nog enthousiaste berichten komen van deejayopperhoofden Four Tet, Caribou en John Talabot, weet ik genoeg: dit móét ik hebben. Het grappige is dat William écht een opperhoofd is, van het dorpje Enugu in Nigeria. In dat land heeft hij bovendien vele hits gescoord in de afgelopen decennia, met zijn mengelmoes van Afrikaanse volksmuziek, elektro en funk. Reden om een verzamelplaat uit te brengen - en dit is een heeule mooie. Wederom superminimale muziek, die door zijn kaalheid juist alleen maar nicer is.
Favje: "When the Going Is Smooth and Good" (deze versie duurt tien uur, het origineel 13 minuten)
3. Sasha - Invol<3r (--)
Begin dit jaar ontdekte ik het mixalbum Involver, van de Welshe deejay Sasha. Op dit album uit 2004 pureerde hij de vocalen en instrumentaties van bestaande nummers tot een progressieve housestamppot. Het liet me zien dat house meer is dan hersenloos kedoeng-kedoeng, dat er een gedachte achter kan zitten, dat het juist ook heel subtiel kon zijn. Toevallig kwam ik er ook achter dat hij dit project uit had gerekt tot een serie, waarvan net het derde deel, Invol<3r, was uitgekomen. En ook dit was een voltreffer: nummers van artiesten als Little Dragon, The xx, Foals en Doc Daneeka worden gemasht tot een catchy, doorlopende house-ervaring die mij in ieder geval geen moment verveelt.
Favje: Ultraista - "Smalltalk" [Invol<3r Remix]
2. Burial - Rival Dealer (80)
Toen ik op de valreep hoorde dat er dit jaar nog een EP van Burial uitkwam, was ik uiteraard gelijk geprikkeld. Deze man staat garant voor aardverschuivingen. Maar waar ik had gehoopt op wat meer voortstuwende muziek, zoals op zijn EP's Street Halo en Kindred, keek ik even vies op toen bleek dat deze EP meer weg bleek te hebben van zijn laatste EP, Truant: fragmentarische geluidscollages die af en toe compleet stilvallen en kantelen, 80% verwarrend en 40% genietbaar. Gelukkig bleek, hoewel een definitief oordeel op de muziek van Burial plakken onbegonnen werk is, deze plaat na herhaaldelijk luisteren niet minder dan geniaal. Rival Dealer is supereffectief als verhalende soundtrack van de omgevingsfilm waarin je je op dat moment bevindt, en navigeert in uitgekiende chaos tussen breaks, cheesy jaren '80 popmuziek, ambient en dance.
Favje: "Come Down to Us"
1. John Talabot - DJ-Kicks (--)
Hoewel ik zo goed als geen van de artiesten op deze mixplaat kende (en ik de enkeling waar ik wel bekend mee was heb leren kennen via Talabots livesets), was het mij van tevoren al wel duidelijk uit het werk en de mixen van Talabot dat hij en ik wel op één lijn zitten wat betreft housemuziek. Het mag dan ook geen wonder heten dat ik uitkeek naar deze plaat. En boy o boy, John heeft me niet teleurgesteld. De basis van deze plaat is langzame, stroperige, broeierige housemuziek. Deze basis wordt opgesmukt met de duidelijke verwijzingen naar funk, afrobeat en soul die mij zo aanspraken in veel van zijn livesets - heel lomp en overtrokken gezegd: de funk is veelal aanwezig in de baslijnen, de afrobeat in de percussie, de soul in de harmonieën. Echter, wat ik vaak een beetje miste in zijn mixen was de wat meer duistere, diepe, reflectieve atmosfeer van zijn soloplaten. En in deze DJ-Kicks vind ik dat hij heel goed de balans vindt tussen deze twee, voornamelijk dankzij de keuze van nummers en de afwisseling ertussen. De uniformiteit van deze mix, het gevoel dat het ondanks zijn brede oriëntatie binnen het genrespectrum toch een geheel is, laat zien hoe de veelzijdigheid van het genre geen beperking hoeft te zijn. En hoewel er nog genoeg te ontdekken valt, ben ik nog geen album tegengekomen dat dat zo overtuigend doet als deze DJ-Kicks.
Favje: Round - "Glass"
10. Moderat - II (24)
Als twee artiesten samenwerken weet je nooit wat het resultaat zal zijn. Over het algemeen vind ik het het fijnste als de sound van beide factoren van de vergelijking nog herkenbaar terug te horen is, en dat is bij II van de Duitse samensmelting Moderat zeker het geval: het wat springerige geluid van Modeselektor wordt gecombineerd met de gelaagde sfeervolle muziek van Apparat. Het levert een interessant en genietbaar dancealbum op.
Favje: "Milk"
09. Darkside - Psychic (12)
Een gitarist en een houseproducer werken samen aan een album waarop elektronica en progressieve rock worden versmolten. Deze omschrijving klinkt misschien behoorlijk vaag, maar de muziek zelf klinkt eigenlijk nogal toegankelijk. En heerlijk.
Favje: "Paper Trails"
08. James Blake - Overgrown (19)
De muziek die James maakt heeft wel iets weg van moderne R&B, één van de muziekstijlen waar ik werkelijk he-le-maal niks mee heb. Gelukkig nestelt hij het gezellig tussen vele lagen ambient, dubstep, neo-psychedelia en ga zo maar door. Supergevoelige muziek die door zijn tegendraadsheid en originaliteit de grens naar zoetsappigheid intact laat.
Favje: "Retrograde"
07. Sumie - Sumie (--)
Minimalistische muziek heeft een mysterieuze aantrekkingskracht op me, maar ik had niet verwacht dat ik een Zweeds-Japans folkzangeresje zó zou kunnen waarderen. Betoverende, verstilde muziek, waarin de kale instrumentatie van meestal alleen een piano of gitaar de perfecte omlijsting biedt voor Sumie Nagano's sprookjesachtige zang.
Favje: "Never Wanted to Be"
06. Young Fathers - TAPE TWO (--)
Sinds ik hun vorige EP, TAPE ONE, voor het eerste hoorde, ben ik om: Young Fathers zijn gruwelijk. Hun muziek gehoorzaamt aan geen enkele beperking, of het nou genregrenzen (ze spelen leentjebuur bij hiphop, folk, soul, noise, elektronica, pop, afrobeat, ga zo maar door) of geografische grenzen zijn, en is met bakken plezier en kunde gemaakt. Ik kan niet wachten op hun eerste 'echte' album, dat volgend jaar uitkomt: DEAD.
Favje: "I Heard"
5. Nils Frahm - Spaces (44)
Veruit mijn beste concertervaring in 2013 vond plaats in januari, in Paradiso. Ik ging met name voor de IJslandse neoklassieke pianist Ólafur Arnalds, maar was ook wel benieuwd naar de Duitser Nils Frahm - die als kind nog les had gekregen van de laatste levende leerling van Tsjaiskovsky als ik me niet vergis. En hoewel Ólafur een fantastisch optreden neerzette, werden mijn moeder (waarmee ik was) en ik pas écht weggeblazen door Nils. Zijn laatste album Spaces werd samengesteld uit tientallen opnames van liveconcerten, en bevat zowel oud als nieuw materiaal. De basis van minimalistisch modern klassiek waar Nils bekend om staat wordt mooi aangevuld met elektronische elementen, en het resultaat is indrukwekkend.
Favje: "Said and Done"
4. William Onyeabor - Who Is William Onyeabor? (--)
"Anyone out there who is making music at the moment...will be quite excited by this..." Aldus Damon Albarn op BBC Radio One. Met een dergelijke aanbeveling van mijn muzikale goeroe heb je gelijk mijn aandacht. Als daarbij nog enthousiaste berichten komen van deejayopperhoofden Four Tet, Caribou en John Talabot, weet ik genoeg: dit móét ik hebben. Het grappige is dat William écht een opperhoofd is, van het dorpje Enugu in Nigeria. In dat land heeft hij bovendien vele hits gescoord in de afgelopen decennia, met zijn mengelmoes van Afrikaanse volksmuziek, elektro en funk. Reden om een verzamelplaat uit te brengen - en dit is een heeule mooie. Wederom superminimale muziek, die door zijn kaalheid juist alleen maar nicer is.
Favje: "When the Going Is Smooth and Good" (deze versie duurt tien uur, het origineel 13 minuten)
3. Sasha - Invol<3r (--)
Begin dit jaar ontdekte ik het mixalbum Involver, van de Welshe deejay Sasha. Op dit album uit 2004 pureerde hij de vocalen en instrumentaties van bestaande nummers tot een progressieve housestamppot. Het liet me zien dat house meer is dan hersenloos kedoeng-kedoeng, dat er een gedachte achter kan zitten, dat het juist ook heel subtiel kon zijn. Toevallig kwam ik er ook achter dat hij dit project uit had gerekt tot een serie, waarvan net het derde deel, Invol<3r, was uitgekomen. En ook dit was een voltreffer: nummers van artiesten als Little Dragon, The xx, Foals en Doc Daneeka worden gemasht tot een catchy, doorlopende house-ervaring die mij in ieder geval geen moment verveelt.
Favje: Ultraista - "Smalltalk" [Invol<3r Remix]
2. Burial - Rival Dealer (80)
Toen ik op de valreep hoorde dat er dit jaar nog een EP van Burial uitkwam, was ik uiteraard gelijk geprikkeld. Deze man staat garant voor aardverschuivingen. Maar waar ik had gehoopt op wat meer voortstuwende muziek, zoals op zijn EP's Street Halo en Kindred, keek ik even vies op toen bleek dat deze EP meer weg bleek te hebben van zijn laatste EP, Truant: fragmentarische geluidscollages die af en toe compleet stilvallen en kantelen, 80% verwarrend en 40% genietbaar. Gelukkig bleek, hoewel een definitief oordeel op de muziek van Burial plakken onbegonnen werk is, deze plaat na herhaaldelijk luisteren niet minder dan geniaal. Rival Dealer is supereffectief als verhalende soundtrack van de omgevingsfilm waarin je je op dat moment bevindt, en navigeert in uitgekiende chaos tussen breaks, cheesy jaren '80 popmuziek, ambient en dance.
Favje: "Come Down to Us"
1. John Talabot - DJ-Kicks (--)
Hoewel ik zo goed als geen van de artiesten op deze mixplaat kende (en ik de enkeling waar ik wel bekend mee was heb leren kennen via Talabots livesets), was het mij van tevoren al wel duidelijk uit het werk en de mixen van Talabot dat hij en ik wel op één lijn zitten wat betreft housemuziek. Het mag dan ook geen wonder heten dat ik uitkeek naar deze plaat. En boy o boy, John heeft me niet teleurgesteld. De basis van deze plaat is langzame, stroperige, broeierige housemuziek. Deze basis wordt opgesmukt met de duidelijke verwijzingen naar funk, afrobeat en soul die mij zo aanspraken in veel van zijn livesets - heel lomp en overtrokken gezegd: de funk is veelal aanwezig in de baslijnen, de afrobeat in de percussie, de soul in de harmonieën. Echter, wat ik vaak een beetje miste in zijn mixen was de wat meer duistere, diepe, reflectieve atmosfeer van zijn soloplaten. En in deze DJ-Kicks vind ik dat hij heel goed de balans vindt tussen deze twee, voornamelijk dankzij de keuze van nummers en de afwisseling ertussen. De uniformiteit van deze mix, het gevoel dat het ondanks zijn brede oriëntatie binnen het genrespectrum toch een geheel is, laat zien hoe de veelzijdigheid van het genre geen beperking hoeft te zijn. En hoewel er nog genoeg te ontdekken valt, ben ik nog geen album tegengekomen dat dat zo overtuigend doet als deze DJ-Kicks.
Favje: Round - "Glass"
0
geplaatst: 31 december 2013, 18:42 uur
Jaaroverzicht 2013
Deel 2: Top 10 Music Videos
Ook hiervoor verwijs ik door naar het topic Top 10 Nummers 2013.
Deel 2: Top 10 Music Videos
Ook hiervoor verwijs ik door naar het topic Top 10 Nummers 2013.
0
Sietse
geplaatst: 31 december 2013, 19:19 uur
jassn schreef:
1. The Haxan Cloak – Excavation (75)
mijn nummer 1 was nu echt wel het laaste album die ik in de top 100 had verwacht.
1. The Haxan Cloak – Excavation (75)

mijn nummer 1 was nu echt wel het laaste album die ik in de top 100 had verwacht.
Ohh voor mij niet eens zo. The Haxan Cloak is afgelopen jaar ontzettend in populariteit gestegen. Hoorde de naam steeds vaker voorbij komen, ook bij mensen waarvan ik dat niet had verwacht.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 31 december 2013, 21:01 uur
De afrekening:
01 [---] Not a Good Sign - Not a Good Sign
02 [58] London Grammar - If You Wait
03 [---] The Gathering - Afterwords
04 [---] Nemrud - Ritual
05 [---] Progenesi - Ulisse: l'Alfiere Nero
06 [---] Pet Shop Boys - Electric
07 [30] Jacco Gardner - Cabinet of Curiosities
08 [18] Holden - The Inheritors
09 [09] Steven Wilson - The Raven That Refused to Sing (And Other Stories)
10 [---] Fates Warning - Darkness in a Different Light
01 [---] Not a Good Sign - Not a Good Sign
02 [58] London Grammar - If You Wait
03 [---] The Gathering - Afterwords
04 [---] Nemrud - Ritual
05 [---] Progenesi - Ulisse: l'Alfiere Nero
06 [---] Pet Shop Boys - Electric
07 [30] Jacco Gardner - Cabinet of Curiosities
08 [18] Holden - The Inheritors
09 [09] Steven Wilson - The Raven That Refused to Sing (And Other Stories)
10 [---] Fates Warning - Darkness in a Different Light
0
gli|-t0_ch
geplaatst: 31 december 2013, 21:16 uur
Toch nog op de valreep een top-3:
http://www.svartrecords.com/shoppe/1872-large/sink-holy-testament-2-lp.jpg
1. Sink - The Holy Testament 2
http://1.bp.blogspot.com/-cYI2yLDQa7E/Upa2n5n-gUI/AAAAAAAACnc/bee7BW2zkiY/s1600/a1868270342_2.jpg
2. Hollow Sunshine - Held Above
http://f0.bcbits.com/img/a2637907297_2.jpg
3. Control - Transgression
http://www.svartrecords.com/shoppe/1872-large/sink-holy-testament-2-lp.jpg
1. Sink - The Holy Testament 2
http://1.bp.blogspot.com/-cYI2yLDQa7E/Upa2n5n-gUI/AAAAAAAACnc/bee7BW2zkiY/s1600/a1868270342_2.jpg
2. Hollow Sunshine - Held Above
http://f0.bcbits.com/img/a2637907297_2.jpg
3. Control - Transgression
0
geplaatst: 31 december 2013, 22:38 uur
Jaaroverzicht 2013
Deel 3: Top 10 Concerten
Zie hiervoor het topic Wat heb je dit jaar (2013) al live gezien.
Deel 3: Top 10 Concerten
Zie hiervoor het topic Wat heb je dit jaar (2013) al live gezien.
0
geplaatst: 1 januari 2014, 13:22 uur
Voor het eerst zit er geen 5* album bij. De nummers 1 t/m 3 zitten dicht bij elkaar.
1. Boards of Canada - Tomorrow's Harvest

De Schotten flikken het weer. Sterker, Tomorrow's Harvest hoort tot het beste dat de band heeft uitgebracht.
2. Not a Good Sign - Not a Good Sign

Tja, Italië blijft de hofleverancier van interessante avantprog.
3. Moderat - II

Mijn meest gedraaide autoplaat dit jaar. Verveelt geen seconde.
4. Dewa Budjana - Joged Kahyangan

Sfeerloze jazzrock onder leiding van een Indonesiër. Easy listening maar daarom niet minder mooi.
5. Eefje de Visser - Het is

Eefje bewijst zich aan de top van Nederlandstalige muziek.
6. Nemo - Le Ver dans le Fruit
7. Pantha du Prince & The Bell Laboratory - Elements of Light
8. Bajofondo - Presente
9. Alteranima - Stereograms
10. Vienna Circle - Silhouette Moon
1. Boards of Canada - Tomorrow's Harvest

De Schotten flikken het weer. Sterker, Tomorrow's Harvest hoort tot het beste dat de band heeft uitgebracht.
2. Not a Good Sign - Not a Good Sign

Tja, Italië blijft de hofleverancier van interessante avantprog.
3. Moderat - II

Mijn meest gedraaide autoplaat dit jaar. Verveelt geen seconde.
4. Dewa Budjana - Joged Kahyangan

Sfeerloze jazzrock onder leiding van een Indonesiër. Easy listening maar daarom niet minder mooi.
5. Eefje de Visser - Het is

Eefje bewijst zich aan de top van Nederlandstalige muziek.
6. Nemo - Le Ver dans le Fruit
7. Pantha du Prince & The Bell Laboratory - Elements of Light
8. Bajofondo - Presente
9. Alteranima - Stereograms
10. Vienna Circle - Silhouette Moon
0
geplaatst: 1 januari 2014, 13:28 uur
Toe maar, kan je nagaan als het een sfeervol plaatje zou zijn geweest. Dan was het de onbetwiste nummer 1 geweest neem ik aan.
0
geplaatst: 1 januari 2014, 13:34 uur
Onbegrijpelijk dat Charles Bradley de top 100 niet heeft gehaald. Misschien dat Soul hier op MM een nog wel meer ondergeschoven kindje is dan ik al dacht.. 

0
geplaatst: 1 januari 2014, 13:50 uur
ach, je weet toch, dit is een site voor mannen in houthakkershemden , die enkel gitaarplaatjes draaien en over voetbal discussiëren 

0
geplaatst: 1 januari 2014, 13:51 uur
GrafGantz schreef:
Toe maar, kan je nagaan als het een sfeervol plaatje zou zijn geweest. Dan was het de onbetwiste nummer 1 geweest neem ik aan.
Misschien houdt Svendra niet van sfeer.(quote)
0
geplaatst: 1 januari 2014, 14:25 uur
Edgar18 schreef:
Onbegrijpelijk dat Charles Bradley de top 100 niet heeft gehaald. Misschien dat Soul hier op MM een nog wel meer ondergeschoven kindje is dan ik al dacht..
Zijn vorige album stond in mijn top 10 en haalde als ik het goed heb ook (ruimschoots?) de top 100. Dit album vind ik net wat minder en had de pech dat 2013 een erg goed muziekjaar was. Was top 20 bij mij en mogelijk bij meer mensen.
0
geplaatst: 1 januari 2014, 14:47 uur
1. Burial - Rival Dealer (5* + Top 10 plek)

Wat Burial hier doet is prachtig, het is ook helemaal geen wonder dat heel wat mensen Rival Dealer niet kunnen waarderen. Want Rival Dealer kunnen we haast een kerstplaat op zijn Burials noemen, naar mijn mening is het zijn beste werk tot nu toe. Hoe hij zijn eigen stijl weet te behouden maar toch '80s & '90s invloeden weet te verwerken is prachtig!
2. Touché Amoré - Is Survived By (5* + Top 10 plek)

Is Survived By mag dan wel donkerder klinken toch is dit tekstueel vaak iets hoopvoller dan de al fantastische voorganger. Zowel instrumentaal als vocaal zijn ze er weer een heel stuk op vooruit gegaan. Het is dan ook niet meer dan normaal dat dit erg hoog in mijn lijst staat.
3. Holden - The Inheritors (5* + Top 10 plek)

Veel vooruitstrevenders hebben we dit jaar niet gekregen dan deze nieuwe Holden.
Een prachtige en soms experimentele mengeling tussen: trance, free-jazz, krautrock, ambient, techno, ... Toch voelt The Inheritors aan als één geheel en is ieder nummer een schot in de roos.
4. Nils Frahm - Spaces (5*)

Dit moet toch wel de beste Live plaat zijn die ik ken. Vanaf de fantastische intro word ik helemaal stil en verdwijn ik voor meer dan een uur in de prachtige melodieën van Frahm, zijn spel, dynamiek, gevoel voor melodie en sfeerschepping maken Spaces één van de sterkste platen van 2013.
5. Moderat - II (5,0*)

Deze mannen bewijzen dat gevoel en Electronic toch bestaat en nog één van de mooiste platen van het jaar kan opleveren ook. Van een prachtige, uitgesponnen track zoals Milk of een melancholische track zoals Damage Done of zelfs een festivaltrack zoals Bad Kingdom, II heeft het allemaal.
6. Autechre - Exai (5*)

2 uur duurt deze dubbelaar. 2 uur vol structuurloze glitches, drums en bassen met af en toe een prachtige melodie. Beslist niet het makkelijkste werk van het jaar, maar beslist wel een geval van 'de aanhouder wint' eens je aan Exai gewend geraakt is het moeilijk hem niet min. één keer per week te draaien.
7. Jan Swerts- Anatomie van de Melancholie (5*)

Net zoals Spaces van Frahm zo'n plaat waarvan de hele kamer toch een andere atmosfeer krijgt, de melancholie verspreidt zich haast in de kamer waardoor je enkel nog maar je ogen kan sluiten en genieten van de prachtige composities en zang van Jan Swerts.
Toch wel mijn favoriete Belg van het jaar ipv Stromae.
8. The Black Heart Rebellion - Har Nevo (4,5*)

Nog zo'n fantastische Belgische plaat, een Belgische plaat met heel wat Oosterse invloeden. Prachtige composities, een wonderlijke sfeerschepping en een fantastisch spelende band zijn toch wel de troeven van Har Nevo.
9. Deafheaven - Sunbather (4,5*)

De hipsterplaat van het jaar en toch ook wel de meest geprezen en besproken Metal plaat van het jaar. Niet zo vreemd als je ziet hoe deze mannen perfect Black-Metal met Post-Rock en Shoegaze kunnen vermengen. Het resultaat mag er zeker zijn!
10. Daft Punk - Random Access Memories (4,5*)

Misschien wel de meestbesproken en verrassende plaat van het jaar. Allesinds al de plaat met de grootste hype en marketing. Maar wat mij betreft zeker terecht, Get Lucky was voor mij de zomerhit van 2013 en RAM staat gewoon vol prachtige nummers.
11. Kanye West - Yeezus (4,5*)
12. James Blake - Overgrown
13. Four Tet - Beautiful Rewind
14. Eminem - The Marshall Mathers LP 2
15. Justin Timberlake - The 20/20 Experience
16. Mount Kimbie - Cold Spring Fault Less Youth
17. Drake - Nothing Was The Same
18. Bonobo - The North Borders
19. Thom Smith - Back To Outland (Septua)
20. Sarah Neufeld - Hero Brother

Wat Burial hier doet is prachtig, het is ook helemaal geen wonder dat heel wat mensen Rival Dealer niet kunnen waarderen. Want Rival Dealer kunnen we haast een kerstplaat op zijn Burials noemen, naar mijn mening is het zijn beste werk tot nu toe. Hoe hij zijn eigen stijl weet te behouden maar toch '80s & '90s invloeden weet te verwerken is prachtig!
2. Touché Amoré - Is Survived By (5* + Top 10 plek)

Is Survived By mag dan wel donkerder klinken toch is dit tekstueel vaak iets hoopvoller dan de al fantastische voorganger. Zowel instrumentaal als vocaal zijn ze er weer een heel stuk op vooruit gegaan. Het is dan ook niet meer dan normaal dat dit erg hoog in mijn lijst staat.
3. Holden - The Inheritors (5* + Top 10 plek)

Veel vooruitstrevenders hebben we dit jaar niet gekregen dan deze nieuwe Holden.
Een prachtige en soms experimentele mengeling tussen: trance, free-jazz, krautrock, ambient, techno, ... Toch voelt The Inheritors aan als één geheel en is ieder nummer een schot in de roos.
4. Nils Frahm - Spaces (5*)

Dit moet toch wel de beste Live plaat zijn die ik ken. Vanaf de fantastische intro word ik helemaal stil en verdwijn ik voor meer dan een uur in de prachtige melodieën van Frahm, zijn spel, dynamiek, gevoel voor melodie en sfeerschepping maken Spaces één van de sterkste platen van 2013.
5. Moderat - II (5,0*)

Deze mannen bewijzen dat gevoel en Electronic toch bestaat en nog één van de mooiste platen van het jaar kan opleveren ook. Van een prachtige, uitgesponnen track zoals Milk of een melancholische track zoals Damage Done of zelfs een festivaltrack zoals Bad Kingdom, II heeft het allemaal.
6. Autechre - Exai (5*)

2 uur duurt deze dubbelaar. 2 uur vol structuurloze glitches, drums en bassen met af en toe een prachtige melodie. Beslist niet het makkelijkste werk van het jaar, maar beslist wel een geval van 'de aanhouder wint' eens je aan Exai gewend geraakt is het moeilijk hem niet min. één keer per week te draaien.
7. Jan Swerts- Anatomie van de Melancholie (5*)

Net zoals Spaces van Frahm zo'n plaat waarvan de hele kamer toch een andere atmosfeer krijgt, de melancholie verspreidt zich haast in de kamer waardoor je enkel nog maar je ogen kan sluiten en genieten van de prachtige composities en zang van Jan Swerts.
Toch wel mijn favoriete Belg van het jaar ipv Stromae.
8. The Black Heart Rebellion - Har Nevo (4,5*)

Nog zo'n fantastische Belgische plaat, een Belgische plaat met heel wat Oosterse invloeden. Prachtige composities, een wonderlijke sfeerschepping en een fantastisch spelende band zijn toch wel de troeven van Har Nevo.
9. Deafheaven - Sunbather (4,5*)

De hipsterplaat van het jaar en toch ook wel de meest geprezen en besproken Metal plaat van het jaar. Niet zo vreemd als je ziet hoe deze mannen perfect Black-Metal met Post-Rock en Shoegaze kunnen vermengen. Het resultaat mag er zeker zijn!
10. Daft Punk - Random Access Memories (4,5*)

Misschien wel de meestbesproken en verrassende plaat van het jaar. Allesinds al de plaat met de grootste hype en marketing. Maar wat mij betreft zeker terecht, Get Lucky was voor mij de zomerhit van 2013 en RAM staat gewoon vol prachtige nummers.
11. Kanye West - Yeezus (4,5*)
12. James Blake - Overgrown
13. Four Tet - Beautiful Rewind
14. Eminem - The Marshall Mathers LP 2
15. Justin Timberlake - The 20/20 Experience
16. Mount Kimbie - Cold Spring Fault Less Youth
17. Drake - Nothing Was The Same
18. Bonobo - The North Borders
19. Thom Smith - Back To Outland (Septua)
20. Sarah Neufeld - Hero Brother
0
geplaatst: 1 januari 2014, 14:58 uur
1. Windhand – Soma
2. Sister – In Solitude
3. Chelsea Wolfe – Pain is beauty
4. Blues Pills – Devil Man
5. Kadavar – Abra Kadavar
6. Light Bearer – Silver Tongue
7. Steak Number Eight – The Hutch
8. Uncle Acid – Mind Control
9. Procession – To reap heavens apart
10. Scorpion Child – Scorpion Child
2. Sister – In Solitude
3. Chelsea Wolfe – Pain is beauty
4. Blues Pills – Devil Man
5. Kadavar – Abra Kadavar
6. Light Bearer – Silver Tongue
7. Steak Number Eight – The Hutch
8. Uncle Acid – Mind Control
9. Procession – To reap heavens apart
10. Scorpion Child – Scorpion Child
0
geplaatst: 1 januari 2014, 15:21 uur
1. [21] Deafheaven – Sunbather
2. [42] Revere – My Mirror/Your Target
3. [--] Touché Amoré – Is Survived By
4. [98] Cult of Luna – Vertikal
5. [29] Daughter – If You Leave
6. [18] Holden – The Inheritors
7. [--] The Black Heart Rebellion – Har Nevo
8. [02] Nick Cave & the Bad Seeds – Push the Sky Away
9. [--] Ataraxie - L'Être et la Nausée
10. [--] Karnivool – Asymmetry
2. [42] Revere – My Mirror/Your Target
3. [--] Touché Amoré – Is Survived By
4. [98] Cult of Luna – Vertikal
5. [29] Daughter – If You Leave
6. [18] Holden – The Inheritors
7. [--] The Black Heart Rebellion – Har Nevo
8. [02] Nick Cave & the Bad Seeds – Push the Sky Away
9. [--] Ataraxie - L'Être et la Nausée
10. [--] Karnivool – Asymmetry
0
geplaatst: 1 januari 2014, 16:00 uur
Glenn!!!

Ik hoop dat die term eens wat minder wordt gebruikt in 2014.
0
geplaatst: 1 januari 2014, 16:03 uur
Don Cappuccino schreef:
Glenn!!!
(quote)
Glenn!!!

Ja, die term wordt veel te mainstream.
0
geplaatst: 1 januari 2014, 16:17 uur
GrafGantz schreef:
Foutje. Het was laat vannacht.
0
geplaatst: 1 januari 2014, 16:18 uur
Don Cappuccino schreef:
Glenn!!!
(quote)
Glenn!!!

Haha!
Ik ben een voorstander om het nog meer te gaan gebruiken! 
0
geplaatst: 1 januari 2014, 17:11 uur
Yep, en 3 Top 10 notities. Niet voor niks mijn favoriete jaar tot nu toe!

0
Sietse
geplaatst: 1 januari 2014, 17:41 uur
Don Cappuccino schreef:
Glenn!!!
(quote)
Glenn!!!

Waarom, het was toch ook gewoon de hipsterplaat van 2014. Zonder enige twijfel.
Maar soms is een hipsterplaat ook wel gewoon een toffe plaat...
0
Sietse
geplaatst: 1 januari 2014, 23:43 uur
Mwah, OPN is natuurlijk alweer "yesterday's news", die had met Returnal en Replica natuurlijk al behoorlijk gehipstert...
0
geplaatst: 2 januari 2014, 12:43 uur
Dank hiervoor, staat nu al een paar dagen non-stop aan. Heb het album destijds gemist, wat best wel zonde is. Het was zeker in mijn eindlijst gekomen.
0
geplaatst: 2 januari 2014, 17:02 uur
1. Israel Nash Gripka – Isralel Nash’s Rain Plans
2. London Grammar - If You Wait
3. Nick Cave & The Bad Seeds - Push the Sky Away
4. Phosphorescent - Muchado
5 Savages - Silence Yourself
6. Patty Griffin - American Kid
7. Caitlin Rose - The Stand-In
8. Fauve - Blizzard
9. Emily Barker & The Red Clay Halo - Dear River
10. Nancy Elizabeth - Dancing