menu

Mijn Updates +
Muziek / Toplijsten en favorieten / Wekelijks: de singles top 20 van 50 jaar terug

zoeken in:
05-01-1963 week 1

01. Green Onions - Booker T. & The MG’s Green Onions
02. The James Bond Theme John Barry Orchestra The James Bond Theme
03. I Can't Stop Loving You - Ray Charles I Can't Stop Loving You
04. Love me Do – The Beatles Love Me Do
05. Sherry - The Four Seasons Sherry
06. Et Maintenant - Gibert Bécaud Et Maintenant
07. Let’s Dance - Chris Montez Let's Dance
08. The Loco-motion - Little Eva The Loco-motion
09. These Arms Of Mine – Otis Redding These Arms Of Mine
10. Telstar – The Tornadoes Telstar

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTNY8I0ToMtvql5sVDSjs2qGARDAP3yF1ggRP_qg-mrDMuyHUY_

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

12-01-1963 week 2

01 (02) 02 The James Bond Theme - John Barry Orchestra
02 (03) 02 I Can't Stop Loving You - Ray Charles
03 (01) 02 Green Onions - Booker T. & The MG’s
04 (06) 02 Et Maintenant - Gibert Bécaud
05 (07) 02 Let’s Dance - Chris Montez
06 (04) 02 Love Me Do – The Beatles
07 (09) 02 These Arms Of Mine – Otis Redding
08 (---) 01 Return to Sender – Elvis Presley Return To Sender
09 (05) 02 Sherry - The Four Seasons
10 (08) 02 The Loco-motion - Little Eva

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTp6C4_MfMc8UiWmWzaMtjPLZlh_iN-kxLmj9e5c9S-u4e7wGbQ

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

19-01-1963 week 3

01 (01) 03 The James Bond Theme - John Barry Orchestra
02 (02) 03 I Can't Stop Loving You - Ray Charles
03 (04) 03 Et Maintenant - Gibert Bécaud
04 (08) 02 Return to Sender – Elvis Presley
05 (03) 03 Green Onions - Booker T. & The MG’s
06 (07) 03 These Arms Of Mine – Otis Redding
07 (---) 01 Please Please Me – The Beatles Please, Please Me
08 (05) 03 Let’s Dance - Chris Montez
09 (---) 01 Do You Love Me – The Contours Do You Love Me
10 (---) 01 Walk Right In - The Rooftop Singers Walk Right In

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSTZxA5Wx85_S5R0O1JPdskPDIeyoOOx_KcZfJ8ul83iTR5cgOu8g

26-01-1963 week 4

01 (01) 04 The James Bond Theme - John Barry Orchestra
02 (04) 03 Return to Sender – Elvis Presley
03 (07) 02 Please Please Me – The Beatles
04 (03) 04 Et Maintenant - Gibert Bécaud
05 (02) 04 I Can't Stop Loving You - Ray Charles
06 (09) 02 Do You Love Me – The Contours
07 (---) 01 Hitch Hike – Marvin Gaye Hitch Hike
08 (06) 04 These Arms Of Mine – Otis Redding
09 (---) 01 You Are My Sunshine – Ray Charles You Are My Sunshine
10 (10) 02 Walk Right In - The Rooftop Singers

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQdzl9X5On1jiUZYOSub3QhP2C1QCe9hde_Ugi6uAbAqXi88F3P0A

Wellicht interessant om te vermelden wat voor lijsten dit zijn. In ieder geval niet de Nederlandse hitparade.

Dit zijn mijn eigen lijstjes die ik wekelijks plaats. Ik ben nu nog even bezig met een inhaalslag.

Hopelijk doen er meer mensen mee, zodat we wekelijks een Musicmeter top 10 kunnen samenstellen en van gedachten kunnen wisselen. Eigenlijk dus zoiets als de al bestaande topics over 1969 en 1982.
Suggesties zijn welkom.

Ik denk wel dat ik ga meedoen van zodra we chronologisch juist zitten. Een wekelijks top 10'tje met nummers die vrijwel allemaal minder dan 2:30 duren, daar moet ik zeker de tijd voor hebben

Welkom Arthur, hopelijk help je met deze daad andere mume'rs over de drempel.

In 2011 gaf Kaztor het startsein met Tipparade-besprekingen n.a.v. de allereerste officiële Radio Veronica Tipparade op 15 juli 1967. Het e.e.a. mondde uit tot wekelijkse lijstjes en besprekingen.

Nu is het tijd om de periode vóór 1967 uit te spitten, te beginnen met 1963. Exact 50 jaar geleden.

Het kriebelt toch wel. Ik ga eens beginnen met het luisteren van de lijstjes van Heicro en kijk of ik dan mee doe met Arthur. De lengte van de nummers scheelt ook wel...

02-02-1963 week 5

01 (03) 03 Please Please Me – The Beatles
02 (01) 05 The James Bond Theme - John Barry Orchestra
03 (06) 04 These Arms Of Mine – Otis Redding
04 (07) 02 Hitch Hike – Marvin Gaye
05 (02) 04 Return to Sender – Elvis Presley
06 (09) 02 You Are My Sunshine – Ray Charles
07 (---) 01 Bring It Home To Me - Sam Cooke
08 (04) 05 Et Maintenant - Gibert Bécaud
09 (09) 02 Do You Love Me – The Contours
10 (---) 01 Any Day Now - Chuck Jackson

Radio Veronica begon pas in 1965 met hun bekende Top 40. De Nederlandse hitparade werden tot dan maandelijks verzorgt door de bij de jeugd populaire muziekbladen "Muziek Expres" en "Muziek Parade". Helaas heb ik geen idee hoe de hitlijst in België tot stand kwam.

“Oubollig” is de kwalificatie die ik de meeste nummers geef die in deze lijsten stonden. Een flink aantal grote hits uit 1963 zul je dan ook niet in mijn lijstjes terugvinden. Toch verschijnen er genoeg nummers die wel bij mij in de smaak vallen. Na enig speurwerk zijn er genoeg (soms redelijk onbekende) pareltjes te vinden uit met name de Amerikaanse charts.
Bring It Home To Me van Sam Cooke, Any Day Now van Chuck Jackson, Hitch Hike van Marvin Gaye, You Are My Sunshine van Ray Charles en These Arms Of Mine van Otis Redding, allen uit de R & B hoek, zijn hier mooie voorbeelden van.

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRTrkG1CfJIsz-BTtMTTSqmLUPvwCq_3g0k_5NrzGqL6rPnaPFS

09-02-1963 week 6

01 (03) 05 These Arms Of Mine – Otis Redding
02 (01) 04 Please Please Me – The Beatles
03 (07) 02 Bring It Home To Me – Sam Cooke
04 (04) 03 Hitch Hike – Marvin Gaye
05 (06) 03 You Are My Sunshine – Ray Charles
06 (02) 06 The James Bond Theme - John Barry Orchestra
07 (05) 05 Return to Sender – Elvis Presley
08 (10) 02 Any Day Now - Chuck Jackson
09 (---) 01 Hey Baby - Bruce Channel
10 (---) 01 Big Girls Don't Cry - The Four Seasons

Otis Redding’s These Arms Of Mine haalde slechts plek 85 in de Billboard hot100. Men had zijn grote talent duidelijk nog niet herkent.

De Beatles zijn inmiddels doorgebroken in de UK en USA. In Nederland en België raken huisvrouwen nog steeds in vervoering bij het horen van Adamo en Anneke Grönloh. De jeugd en met name meisjes vallen in katzwijm voor Elvis en Cliff. Het zou snel veranderen, beatlemania was spoedig niet meer te stoppen.

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQBD9Iv41Lux9v81sdQ6_LMo6dHw-1KoGsX5Dfjy_iqAYt-PNKg

16-02-1963 week 7

01 (03) 03 Bring It Home To Me – Sam Cooke
02 (01) 06 These Arms Of Mine – Otis Redding
03 (02) 05 Please Please Me – The Beatles
04 (05) 04 You Are My Sunshine – Ray Charles
05 (04) 04 Hitch Hike – Marvin Gaye
06 (---) 01 In Dreams -- Roy Orbison
07 (08) 03 Any Day Now - Chuck Jackson
08 (09) 02 Hey Baby - Bruce Channel
09 (07) 06 Return to Sender – Elvis Presley
10 (06) 07 The James Bond Theme - John Barry Orchestra

Nieuw op 6: In Dreams – Roy Orbison
Met deze geniale compositie bevestigde Roy Orbison zijn status als een van de beste singer-songwriters van de jaren zestig. Bovendien was hij ook nog eens gezegend met een dijk van een stem.
Zijn grote succes duurde tot 1966. Het opkomen van de Beatles en andere Britse bands (The British Invasion) en de daarmee veranderende smaak bij het platenkopend publiek, zorgde ervoor dat de aanwezigheid van Orbison in de hitlijsten minder werd.

Vanaf 1980 werkte Roy Orbison gestaag aan een comeback, hetgeen uiteindelijk in 1988 resulteerde in deelname in de zeer succesvolle supergroep The Traveling Wilburys waarvan ook Bob Dylan, George Harrison, Jeff Lynne en Tom Petty deel uitmaakten. Helaas heeft hij niet lang kunnen genieten van zijn hernieuwde roem, want in hetzelfde jaar stierf hij aan een hartaanval.

Vandaag de dag wordt Roy Orbison door velen in de muziekbusiness erkend als een van de grootste artiesten die de rock-'n-roll heeft voortgebracht.

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcScA8NNs7KdQbkg2azyAPpfqeml0hJhGcVGgg2Q5slWy5p3bT_9

Tot slot nog een paar intrumentale tips. Jaren zestig lounge muziek eigenlijk, net niet spannend genoeg voor een hitnotering, maar de moeite van het vermelden waard. Menig jazz-nummer haalde nog altijd de Hot100.
Jellybread – Booker T & The MG’s
Jive Samba - Cannonball Adderley
Love For Sale - The Arthur Lyman Group
M.G. Blues - Jimmy McGirff
Bossa Nova U.S.A. – The Dave Brubeck Quartet

23-02-1963 week 8

01 (01) 04 Bring It Home To Me – Sam Cooke
02 (02) 07 These Arms Of Mine – Otis Redding
03 (03) 06 Please Please Me – The Beatles
04 (06) 02 In Dreams – Roy Orbison
05 (05) 05 You Are My Sunshine – Ray Charles
06 (08) 03 Hey Baby - Bruce Channel
07 (05) 05 Hitch Hike – Marvin Gaye
08 (---) 01 Boom Boom - John Lee Hooker
09 (07) 04 Any Day Now - Chuck Jackson
10 (---) 01 Busted - Johnny Cash

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQg7UwVcFzlDmH-gmyWmA-ORbWol_lo2_N7FivK7ws-T3tVhKhd

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTNdHhMdeKyn6Yt4V2JGe6JQyfY6uKm9HESOe3YF4nspOP_-6Nm

heicro schreef:

De Beatles zijn inmiddels doorgebroken in de UK en USA.

In de USA braken ze pas december 1963/januari 1964 door.

Mijn informatiebron is de engelstalige versie van Wikipedia dat zegt dat "Love Me Do" in 1962 een nummer 1 hit was in de USA, maar als jij zegt dat ze pas in december doorbraken dan neem ik dat onmiddellijk aan.

Ik zag dat ook al staan, en ik snap ook waarom je dat denkt. Wat er staat, is het jaar dat de single uitkwam en vervolgens de hoogste notering per land. Het houdt dus geen rekening met het feit dat een single in een ander land pas veel later uitgebracht kan worden of een hit kan worden, het gaat uit van de allereerste uitgave, en dat was in het Verenigd Koninkrijk.
Love Me Do heeft inderdaad de eerste plaats in de Billboard Hot 100 gehaald, maar dat was pas in 1964, toen de Beatlemania in volle gang was. Dat begon in december 1963 toen Epstein behoorlijk wat geld uittrok voor een Amerikaanse carriere en tour. Hun eerste nummer 1-hit in de VS was I Want to Hold Your Hand en de definitieve doorbraak, of hetgeen dat daadwerkelijk de Beatlemania veroorzaakte in de VS, was de Ed Sullivan show in februari 1964.

The Beatles braken - wat Arrie zegt - inderdaad pas begin 1964 door in de VS dankzij hun Amerikaanse tournee en optreden in de Ed Sullivan show in februari 1964. In april 1964 bezetten ze zelfs de eerste 5 plaatsen in de Billboard Hot 100. De Beatlemania brak reeds voorjaar 1963 los in GB, ook al dankzij een tournee en de release van hun debuutalbum. Love Me Do kwam uit in de herfst van 1962 maar was in eerste instantie een bescheiden hit.

Overigens vind ik de keuzelijsten van heicro erg interessant. Hij heeft natuurlijk gelijk dat vele hits in de Nederlandse hitlijsten (gebaseerd op Muziek Express) nu oubollig klinken, de helft daarvan is gevuld met Nederlandstalige of Duitse schlagers (een popcultuur had Nederland toen nog niet, vanaf 1965 zou dat veranderen). De Amerikaanse en Britse top-100 van 1963 vind ik veel relevanter en de meeste nummers hiervan zijn nu nog goed te doen.

02-03-1963 week 9

01 (01) 05 Bring It Home To Me – Sam Cooke
02 (04) 03 In Dreams – Roy Orbison
03 (03) 07 Please Please Me – The Beatles
04 (06) 04 Hey Baby - Bruce Channel
05 (02) 08 These Arms Of Mine – Otis Redding
06 (08) 02 Boom Boom – John Lee Hooker
07 (05) 06 You Are My Sunshine – Ray Charles
08 (---) 01 Cast Your Fate to the Wind - Vince Guaraldi Trio
09 (---) 01 Greenback Dollar – The Kingston Trio
10 (---) 01 Diamonds - Jet Harris And Tony Meehan

Vince Guaraldi won met “Cast your fate to the wind” een Grammy Award voor Beste Originele Jazz Compositie in 1963.

“Greenback Dollar” zal menigeen niet kennen, maar bij het horen van “Tom Dooley” dé hit van het Kingston Trio uit 1958 zal er onmiddellijk een lampje gaan branden.

“Diamonds” van Jet Harris And Tony Meehan, twee voormalige leden van The Shadows, scoorden een nummer 1 hit in Groot-Brittannië. Opvallend is dat de basgitaar als solo-instrument werd gebruikt.

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQEvakK1ewmq5pryAq5pcyMGrj5wVmg7EnPOs-DwFeEYDNj3nXy2g

09-03-1963 week 10

01 (02) 04 In Dreams – Roy Orbison
02 (01) 06 Bring It Home To Me – Sam Cooke
03 (06) 03 Boom Boom – John Lee Hooker
04 (03) 08 Please Please Me – The Beatles
05 (08) 02 Cast Your Fate to the Wind - Vince Guaraldi Trio
06 (---) 01 Walk Like A Man – The Four Seasons
07 (04) 05 Hey Baby - Bruce Channel
08 (09) 02 Greenback Dollar – The Kingston Trio
09 (---) 01 You 've Really Got A Hold On Me - The Miracles
10 (10) 02 Diamonds - Jet Harris And Tony Meehan

Nieuw op 6: Walk Like A Man van de Four Seasons, een Amerikaanse popgroep, in 1961 opgericht in Newark (New Jersey). De groep werd zeer populair in de jaren zestig, toen de groep grote hits had met nummers als "Sherry", Walk Like A Man", "Beggin" en "Big Girls Don't Cry".
The Four Seasons onderscheidde zich van andere popgroepen door de falsettostem van leadzanger Frankie Valli en de mix van Italiaans-Amerikaanse doo-wopzang met rock-'n-rollmuziek.
Wereldwijd heeft de groep zo'n honderd miljoen platen verkocht.
De inmiddels bijna 80 jarige Frankie Valli, die overigens nog regelmatig optreed, kende als solo zanger ook veel succes met onder andere het geweldige "Can't Take My Eyes Off You" en “Grease”.
Vanaf de jaren 80 werd het stiller rondom de band, maar met “Jersey Boys” in 2005, een musical gebaseerd op op het leven van Frankie Valli and The Four Seasons kwam er hernieuwde belangstelling voor hun nummers. Met name de remix van “Beggin” werd een grote hit.

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT0mS3ZH8eYGOsgUk9mkqtoh6z_Ai2ObMVM0mGLkvv2EE49lB4pIw

16-03-1963 week 11

01 (01) 05 In Dreams – Roy Orbison
02 (03) 04 Boom Boom – John Lee Hooker
03 (06) 02 Walk Like A Man – The Four Seasons
04 (02) 07 Bring It Home To Me – Sam Cooke
05 (05) 03 Cast Your Fate to the Wind - Vince Guaraldi Trio
06 (04) 09 Please Please Me – The Beatles
07 (08) 03 Greenback Dollar – The Kingston Trio
08 (09) 02 You 've Really Got A Hold On Me - The Miracles
09 (07) 06 Hey Baby - Bruce Channel
10 (---) 01 He's So Fine - The Chiffons

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRMzqQUbCZgGa8y0Q-e8OUSwCUXnPB971DLfsvGYnD6xzIyqrkEIw

23-03-1963 week 12

01 (02) 05 Boom Boom – John Lee Hooker
02 (03) 03 Walk Like A Man – The Four Seasons
03 (01) 06 In Dreams – Roy Orbison
04 (04) 08 Bring It Home To Me – Sam Cooke
05 (05) 04 Cast Your Fate to the Wind - Vince Guaraldi Trio
06 (07) 04 Greenback Dollar – The Kingston Trio
07 (06) 10 Please Please Me – The Beatles
08 (08) 03 You 've Really Got A Hold On Me - The Miracles
09 (---) 01 Surfin' USA – The Beach Boys
10 (---) 01 Brown-Eyed Handsome Man - Buddy Holly

Nieuw op 9: Surfin’ USA, de eerste top 10 hit in Amerika voor de Beach Boys, makers van surfliedjes die de gemiddelde West Coast tiener liet dromen van een leven met eindeloos lang surfen, auto rijden in een cabrio en mooie meisjes. Met deze sound hebben ze tussen 1962 en 1965 veel succes.

Brian Wilson, één van de leden van de band, kreeg in 1965 een zenuwinzinking en besloot het touren te stoppen en zich geheel te richten op het schrijven en het opnemen van songs. Hij zou met het produceren van het album “Pet Sounds” in 1966 uitgroeien tot een geniaal songwriter. Het door hem georkestreerde en geproduceerde album met z’n gemanicuurde tracks en soepele mix van gitaren en vocale harmonieën is vanaf de eerste noten direct herkenbaar. De nieuwe Beach Boys sound is geboren. De band is uitgegroeid tot een van de meest innovatieve bands in de rockgeschiedenis.
In korte tijd scoren zij wereldwijd veel grote hits waarvan “Good Vibrations” en “God Only Knows” de meest gedenkwaardige zouden worden.

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT95-ErlmSOabq4O03MWlUqnH6JfqoVb2Eyn1RjRXUCF9Dt5Ekp

Vier jaar na zijn dood haalt Buddy Holly de Britse top 10. Het is niet zijn meest memorabele nummer, maar als eerbetoon voor zijn hele oevre haalt hij mijn top 10 eveneens.

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQJgkbkmn5VvYPMSarlBsfCyLGES9t6wHtk_fDP1kJeBGB0OnipDw

30-03-1963 week 13

01 (01) 06 Boom Boom – John Lee Hooker
02 (02) 04 Walk Like A Man – The Four Seasons
03 (03) 07 In Dreams – Roy Orbison
04 (04) 09 Bring It Home To Me – Sam Cooke
05 (---) 01 Help Me - Sonny Boy Williamson
06 (---) 01 Who Do You Love – Ronnie Hawkins
07 (09) 02 Surfin’ USA – The Beach Boys
08 (05) 05 Cast Your Fate to the Wind - Vince Guaraldi Trio
09 (10) 02 Brown-Eyed Handsome Man - Buddy Holly
10 (06) 05 Greenback Dollar – The Kingston Trio

De twee nieuwkomers kan ik tot op heden in geen enkele chart terugvinden, maar ze zijn in ieder geval te vinden op de webside Rate Your Music.

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://4.bp.blogspot.com/_YcVQD2DDBS8/TDBWovITl8I/AAAAAAAAA3s/CwZ0JQDtXEM/s320/Sonny+Boy+Help+Me.jpg

en de Bo Diddley cover: Who Do You LOve

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://a2.mzstatic.com/us/r1000/079/Music/v4/c9/19/71/c919717a-c98d-e8a1-b9c2-cdebd03305f6/3._Ronnie_Hawkins_Who_Do_You_Love.170x170-75.jpg

Van alle artiesten die tot nu toe de revue hebben gepasseerd zijn er opvallend veel op tragische wijze om het leven gekomen en het zijn ook niet de minste:

John Lennon - dood geschoten
Otis Redding - vliegtuig ongeval
Elvis Presley - overdosis
Marvin Gaye - dood geschoten
Sam Cooke - dood geschoten
Buddy Holly - vliegtuig ongeval

06-04-1963 week 14

01 (02) 05 Walk Like A Man – The Four Seasons
02 (01) 07 Boom Boom – John Lee Hooker
03 (06) 02 Who Do You Love – Ronnie Hawkins
04 (05) 02 Help Me - Sonny Boy Williamson
05 (03) 08 In Dreams – Roy Orbison
06 (04) 10 Bring It Home To Me – Sam Cooke
07 (---) 01 Jack The Ripper – Link Wray And His Ray Men
08 (07) 03 Surfin’ USA – The Beach Boys
09 (09) 03 Brown-Eyed Handsome Man - Buddy Holly
10 (---) 01 Summer Holiday – Cliff Richard

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.pop-catastrophe.co.uk/wp-content/uploads/2012/10/jljink-wraya-296x300.jpg

Frederick Lincoln 'Link' Wray (Dunn (North Carolina), 2 mei 1929 - Kopenhagen, 5 november 2005) was een Amerikaanse rock-'n-roll-gitarist.
Vooral zijn invloed op de elektrische gitaar is groot. Hij introduceerde in 1958 met het instrumentale nummer Rumble de powerchord, waarmee hij de schakel vormde tussen de rustige, jazzy gitaarstijl van de eerste blues- en rock-'n-rollplaten en het latere, krachtiger gitaarspel van musici als Jimi Hendrix, Jimmy Page, Eric Clapton, Pete Townshend en Jeff Beck.

Link Wray wordt beschouwd als een van de belangrijkste gitaristen van de twintigste eeuw.

heicro schreef:
Van alle artiesten die tot nu toe de revue hebben gepasseerd zijn er opvallend veel op tragische wijze om het leven gekomen en het zijn ook niet de minste:

John Lennon - dood geschoten
Otis Redding - vliegtuig ongeval
Elvis Presley - overdosis
Marvin Gaye - dood geschoten
Sam Cooke - dood geschoten
Buddy Holly - vliegtuig ongeval

Joe Meek, de legendarische producer van Telstar van The Tornadoes, past ook wel in dit rijtje. Die was nog gekker dan Phil Spector, en is echt behoorlijk de weg kwijt geraakt. Zwaar paranoïde, depressies, en nog wel meer. Uiteindelijk heeft ie zichzelf neergeschoten, maar heeft nog een vrouw daarbij meegenomen.

13-04-1963 week 15

01 (01) 06 Walk Like A Man – The Four Seasons
02 (03) 03 Who Do You Love – Ronnie Hawkins
03 (04) 03 Help Me - Sonny Boy Williamson
04 (07) 02 Jack the Ripper – Link Wray And His Ray Men
05 (02) 08 Boom Boom – John Lee Hooker
06 (---) 01 Ruby Baby – Dion And The Belmonts
07 (05) 09 In Dreams – Roy Orbison
08 (10) 02 Summer Holiday – Cliff Richard
09 (07) 04 Surfin’ USA – The Beach Boys
10 (---) 01 Some Other Guy - The Big Three

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://hitparade.ch/cdimag/dion-ruby_baby_s_1.jpg

Nieuw op 10: Some Other Guy - The Big Three .
Ik dacht waarachtig even de Beatles te horen. Na enig speurwerk bleek mijn veronderstelling niet onterecht.
“Some Other Guy” was in 1962-1963 onderdeel van het live repertoire van de Beatles . Op 19 juni 1963 is van dit nummer een opname gemaakt tijdens een live BBC radio uitzending en op het album “Live at the BBC” uit 1994 is het terug te vinden. Dus om deze reden moet ik het regelmatig op de radio hebben gehoord.
Dit nummer heeft ook een speciale betekenis in de Beatles overlevering, omdat zij te zien zijn tijdens een live optreden in de beroemde Cavern Club op 22 augustus 1962. Het filmpje heb ik uiteraard al enkele malen gezien en dat verklaart ook mijn herkenning.
“Some Other Guy” was zeer populair in de Liverpool Merseybeat scene, zowel die van de Beatles als van de “fellow Merseybeaters” The Big Three. Deze band bracht het nummer uit op de plaat en scoorde er een hit(je) mee.

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://lucyintheweb.net/lucy/forum/images/uploads/Mop_Top/a_Big_Three_at_The_Cavern_front_1_897.jpg

Is dat dezelfde The Big Three als van Oh Susanna?

Ik heb het maar even opgezocht voor je, ik ben de beroertste niet. Waar jij mee op de proppen komt is een Amerikaanse folk bandje genaamd The Big 3 (met Mama Cass Elliot, van The Mamas and the Papas) met het liedje The Banjo Song. Het antwoord is dus: nee.

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/60/Ring_of_Fire_(Johnny_Cash_song)_1963_release.jpg

20-04-1963 week 16

01 (---) 01 Ring Of Fire – Johnny Cash
02 (06) 02 Ruby Baby – Dion And The Belmonts
03 (04) 03 Jack the Ripper – Link Wray And His Ray Men
04 (01) 07 Walk Like A Man – The Four Seasons
05 (03) 04 Help Me - Sonny Boy Williamson
06 (---) 01 From Me To You – The Beatles
07 (02) 04 Who Do You Love – Ronnie Hawkins
08 (---) 01 Another Saturday Night – Sam Cooke
09 (---) 01 Shame Shame Shame - Jimmy Reed
10 (10) 02 Some Other Guy - The Big Three

Nieuw op 1: Ring Of Fire – Johnny Cash, omdat het nummer een klassieker pur sang is.
Ruby Baby van Dion and The Belmonts stijgt snel en blijkt een hele leuke ontdekking.
Link Wray met Jack the Ripper is gewoon klasse.
Who Do You Love – Ronnie Hawkins zakt snel. Het is tenslotte “maar” een cover.
The Beatles scoren met hun "From Me To You" alweer hun derde hit in een paar maanden tijd. Bij mij komen ze op 06 binnen.
Sam Cooke stond bijna onafgebroken in de hot100 van Billboard, deze keer met het nu nog zeer bekende Another Saturday Night. Hij komt binnen op 08.
Nieuw op 09: Shame Shame Shame - Jimmy Reed. Hele hordes rock artiesten zijn door zijn blues beinvloed en coverden zijn nummers.
Some Other Guy van The Big Three blijft nog een weekje in mijn top 10, voornamelijk vanwege het hoge historische gehalte. En dat heeft dan weer niets te maken met The Big Three uit Liverpool, maar wel met vier andere langharige plaatsgenoten.

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://cdn.7static.com/static/img/sleeveart/00/011/144/0001114427_350.jpg

heicro schreef:
Ik heb het maar even opgezocht voor je, ik ben de beroertste niet. Waar jij mee op de proppen komt is een Amerikaanse folk bandje genaamd The Big 3 (met Mama Cass Elliot, van The Mamas and the Papas) met het liedje The Banjo Song. Het antwoord is dus: nee.

Ah, bedankt. Het leek me al sterk. Ik was helemaal vergeten dat Mama Cass daarin zat trouwens.

Ring Of Fire wordt misschien wel de eerste nummer 1-hit van mijn lijstje

Hier wellicht dat nummer van Sam Cooke, dat ik overigens nog niet kende.

27-04-1963 week 17

01 (01) 02 Ring Of Fire – Johnny Cash
02 (02) 03 Ruby Baby – Dion And The Belmonts
03 (03) 04 Jack the Ripper – Link Wray And His Ray Men
04 (06) 02 From Me To You – The Beatles
05 (08) 02 Another Saturday Night – Sam Cooke
06 (04) 08 Walk Like A Man – The Four Seasons
07 (09) 02 Shame Shame Shame - Jimmy Reed
08 (05) 05 Help Me - Sonny Boy Williamson
09 (---) 01 Da Doo Ron Ron (When He Walked Me Home) – The Crystals
10 (07) 05 Who Do You Love – Ronnie Hawkins

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://ecx.images-amazon.com/images/I/51nE1groJNL._SL500_AA280_.jpg

The Chrystals waren een de betere van de talloze meidengroepen in de jaren zestig. Deze meiden danken hun roem vooral aan de toen zeer vernieuwende “Wall Of Sound” van producer Phil Spector.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:30 uur

geplaatst: vandaag om 19:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.