menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Wekelijks: de singles top 20 van 50 jaar terug

zoeken in:
1963, week 21

01 (01) 03 Sam Cooke - Another Saturday Night
02 (02) 03 Little Peggy March - I Will Follow Him
03 (03) 03 The Crystals - Da Doo Ron Ron
04 (04) 02 Little Walter - Up the Line
05 (05) 02 Ray Barreto - El Watusi
06 (06) 03 Vince Guaraldi Trio - Cast Your Fate to the Wind
07 (07) 03 Ronnie Hawkins - Who Do You Love
08 (08) 02 Bobby Vinton - Blue on Blue
09 (09) 02 Jackie DeShannon - Needles and Pins
10 (10) 03 Johnny Cash - Ring of Fire

Geen schokkende veranderingen, want door vakantie niets geluisterd deze week.

week 21

1. (1) (w3) Sam Cooke - Another Saturday Night
2. (2) (w3) Vince Guaraldi Trio - Cast Your Fate to Wind
3. (5) (w3) The Beatles - From Me To You
4. (4) (w3) Brenda Lee - Losing You
5. (3) (w3) Solomon Burke - If You Need Me
6. (6) (w3) Jacques Brel - Mijn Vlakke Land
7. (10) (w2) Ray Charles - Take These Chains From My Heart
8. (8) (w3) Sonny Boy Williamson - Help Me
9. (9) (w3) Ronnie Hawkins - Who Do You Love
10. (11) (w3) The Springfields - Say I Won't Be There
11. (7) (w3) Little Walter - Up The Line
12. (14) (w2) The Five Du-Tones - Shake A Tall Feather
13. (12) (w3) Helen Shapiro - Woe is Me
14. (13) (w3) The Chantays - Pipeline
15. (15) (w3) Little Peggy March - I Will Follow Him
16. (16) (w3) Mike Sarne - Code of Love
17. (18) (w2) Jackie DeShannon - Needles and Pins
18. (19) (w2) Marvin Gaye - Pride of Love
19. (20) (w3) Etta James – Pushover
20. (--) (w1) Bobby Rydell – Forget Him

afvaller:

Johnny Cash - Ring of Fire

Sam Cooke

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.angelfire.com/music4/velomarr0/SamCooke_Connection.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Musicmeter Top 10 van 25 mei 1963 week 21

01(01)(03) Sam Cooke - Another Saturday Night 48
02(02)(03) The Beatles - From Me To You 31
03(05)(02) Jackie DeShannon - Needles And Pins 25
04(03)(03) Johnny Cash - Ring Of Fire 20
05(04)(03) Little Walter – Up The Line 19
06(09)(03) The Christals - Da Doo Ron Ron 17
07(06)(02) Jacques Brel – Mijn Vlakke Land 17
08(---)(01) Solomon Burke - If You Need Me 15
09(08)(03) Roy Orbison – In Dreams 15
10(07)(03) Vince Guaraldi Trio - Cast Your Fate to the Wind 14

Verdwenen:
Little Peggy March - I Will Follow Him

Tips:

01(---)(01) The Hollies - (Ain't That) Just Like Me 11
02(13)(02) Ray Charles - Take These Chains From My Heart 11
03(03)(02) Brenda Lee - Losing You 7
04(06)(02) Skeeter Davis - End Of The World 6
05(10)(03) The Beach Boys – Surfin’ USA 6
06(05)(03) Ray Barreto - El Watusi 6
07(04)(03) Ronnie Hawkins - Who Do You Love 6
08(---)(01) Randy & The Rainbows - Denise 5
09(---)(01) Perry Como – (I Love You) And Don’t You Forget It 3
10(---)(01) Marvin Gaye - Pride and Joy 3
11(07)(02) Bobby Vinton - Blue on Blue 3
12(09)(03) Sonny Boy Williamson - Help Me 3
13(---)(01) Roy Orbison – Falling 2
14(12)(02) The Dovells - You Can't Sit Down 2
15(---)(01) The Big Three - Some Other Guy 1
16(---)(01) The Springfields - Say I Won't Be There 1

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.mattmonro.com/April_2012/the_hollies1.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

The Hollies

Vijftig jaar later kijken we terug op het jaar dat de rock- en popmuziek voor de komende vijftig jaar zou bepalen.

Uitgaande van de Britse hitlijsten van begin1963, zou het een wilde gok zijn geweest om te zeggen dat het een revolutionair jaar voor de popmuziek zou worden. Waarschijnlijk is de meest innovatieve plaat op dat moment van, van alle mensen, Rolf Harris: ‘Sun Arise’, waarvoor producer George Martin, als een voorbode van de soort experimenten waar hij later in het decennium bij betrokken zal worden, acht contrabasspelers aannam om het geluid van een didgeridoo na te doen.
Ergens lager in de Britse Top 50 zijn de eerste pogingen te zien van het iets dat gaat gebeuren: The Beatles zingen Love Me Do en Phil Spectors Wall of Sound bereikt waarschijnlijk zijn hoogtepunt op The Chrystals weergaloze ‘He’s a Rebel’. Maar ze zijn gemakkelijk te missen te midden van de overdaad aan crooners - Nat King Cole, Pat Boone, Mel Torme, Frank Ifield die zich jodelend een weg baant door Hank Williams Lovesick Blues - en het geluid van het Joe Loss Orchestra.
Het lijkt erop dat er niets nieuws gebeurd is sinds 1956, een explosief jaar dat de rock’n roll naar het Verenigd Koninkrijk bracht. De hitlijsten zijn gevuld met postume uitgaven van Buddy Holly en Eddie Cochran en nummers die zo zwaar naar het vorige decennium ruiken dat je ze onwillekeurig bestempelt als producten van de jaren ’50, in plaats van de jaren ’60: Susan Maughans Bobby’s Girl, Brenda Lee’s Rockin’ Around the Christmas Tree, Elvis Presley’s Return to Sender.
Maar tegen het einde van het jaar zijn de hitlijsten haast onherkenbaar veranderd. De top vijf wordt bijna helemaal bevolkt door Britse bands – The Beatles, The Searchers, Gerry and the Pacemakers, The Tremeloes. Niet ver daarbuiten loeren The Hollies, The Rolling Stones en Dusty Springfields I Only Want to Be with You.
De makkelijke verklaring is dat de verschuiving komt door één ding, welke je het allerbest kunt horen op With The Beatles, uitgebracht in november: Britse muzikanten die een poging doen de zwarte Amerikaanse artiesten te kopiëren en daarbij stuiten op een geheel eigen geluid – rauw, opschepperig en uitbundig. Maar de waarheid is meer gecompliceerd. Popmuziek als geheel begon meer stuwkracht te krijgen, daarmee duwend tegen de grenzen van wat het kan bereiken en verbeelden.
Vandaag is het moeilijk te geloven dat deze platen gemaakt werden voor een tienerpubliek en een ware schokgolf veroorzaakten, hun impact is al 50 jaar alomtegenwoordig. Dit vertelt veel van hoe ver hun invloed reikte en wat het effect was tijdens die halve eeuw, wij leven nog steeds in de wereld die zij voor ons creëerden.

1. Little Walter – Up The Line (2)
2. Jacques Brel – Le Plat Pays (3)
3. Roy Orbison – In Dreams (1)
4. Lesley Gore – It’s My Party (7)
5. The Shadows – Atlantis (-)
6. Johnny Cash – Ring Of Fire (4)
7. Perry Como – (I Love You) And Don’t You Forget It (8)
8. Jan & Dean – Surf City (-)
9. Randy & The Rainbows – Denise (-)
10. Roy Orbison – Falling (9)

Verdwenen:

The Beatles – From Me To You
Sam Cooke – Another Saturday Night
Jackie DeShannon – Needles And Pins

Drie zomerse binnenkomers deze week. Vooral Atlantis is heerlijk. Verder heb ik deze week een knoop doorgehakt en van Mijn Vlakke Land gewoon Le Plat Pays gemaakt. Ik vind de Nederlandstalige versies van zijn nummers namelijk zonder uitzondering minder mooi dan het origineel. Ik hoop dat dit geen probleem is voor heicro. De nummer 1-positie is deze week voor het heerlijke bluesnummer van Little Walter.

ArthurDZ schreef:
Verder heb ik deze week een knoop doorgehakt en van Mijn Vlakke Land gewoon Le Plat Pays gemaakt. Ik vind de Nederlandstalige versies van zijn nummers namelijk zonder uitzondering minder mooi dan het origineel. Ik hoop dat dit geen probleem is voor heicro.

Stiekem vind ik de franstalige uitvoering ook mooier. Ik versta er niet veel van, maar frans is nou eenmaal een mooie taal. Zolang de uitvoerende artiest of band dezelfde is heb ik er geen probleem mee. Overigens werden nummers in die jaren vaak in verschillende talen opgenomen.

01-06-1963 week 22

01 (04) 03 Jackie DeShannon - Needles And Pins
02 (01) 07 Johnny Cash - Ring Of Fire
03 (02) 07 The Beatles - From Me To You
04 (06) 02 The Hollies – (Ain't That) Just Like Me
05 (---) 01 Buddy Holly - Bo Diddley
06 (05) 07 Sam Cooke - Another Saturday Night
07 (09) 02 Randy & The Rainbows – Denise
08 (03) 08 Dion And The Belmonts - Ruby Baby
09 (---) 01 Dave Dudley - Six Days on The Road
10 (---) 01 Jan & Dean – Surf City

Nieuw op 5: Buddy Holly – Bo Diddley
Dit opwindende en zeer vernieuwende rock ’n roll nummer werd al in 1956 is opgenomen. Pas 4 jaar na zijn dood in 1959 werd het gereleased. De single bereikte in de UK de 4e plaats en in Amerika kwam het gek genoeg niet verder dan plek 116 in de Billboard. In Nederland haalde voorganger "Brown Eyed Handsome Man" nog wel de hitlijsten, maar “Bo Diddley, wat ik toch een aanmerkelijk beter nummer vind, deed helemaal niets.

Nieuw op 09: Dave Dudley - Six Days on The Road .
Dave Dudley was een van de eerste country zangers die succes had met trucker songs. Van zijn grootste hit ‘Six Days on The Road’ gingen er meer dan een miljoen singletjes over de toonbanken.

Nieuw op 10: Jan & Dean – Surf City
Jan & Dean waren een rock en roll duo , populair van de late jaren 50 tot het midden van de jaren 60. Zij waren pioniers van de vocale surfmuziek rage. Dit is een muziekstijl die in 1961 in Zuid-Californië is ontstaan. Aan de basis staan Dick Dale & The Deltones en The Bel-airs. Zij spelen instrumentale muziek in de stijl van Duane Eddy en The Ventures. Kenmerkend voor surfmuziek is de staccato sound gespeeld op Fender Jazzmaster- en Jaguargitaren, die via een Fender Showman-versterker en Fender Reverb nagalm-unit tot stand komt. Zoals gezegd waren Jan & Dean en later The Beach Boys de belangrijkste exponenten van de vocale kant van de surfmuziek.

50 Tracks Rearviewmirror Chart 1 juni1963 - Week 22

1 1 Jackie DeShannon - Needles And Pins
2 2 The Exciters - Tell Him
3 8 Randy & The Rainbows - Denise
4 7 The Hollies – (Ain't That) Just Like Me
5 3 The Beatles - From Me To You
6 9 The Dovells - You Can't Sit Down
7 4 Sam Cooke - Another Saturday Night
8 5 Skeeter Davis - End Of The World
9 6 Lesley Gore - It's My Party
10 10 The Big Three - Some Other Guy
11 11 The Contours - Don't Let Her Be Your Baby
12 12 Little Peggy March - I Will Follow Him
13 - Bob B. Soxx & The Blue Jeans - Not Thoo Young To Get Married
14 17 Erky Grant and The Eerwigs - I'm A Hog For You
15 16 Marvin Gaye - Pride And Joy
16 - Jan & Dean - Surf City
17 - Doris Troy - Just One Look
18 19 Five Du-Tones - Shake A Tail Feather
19 14 The Crystals - Da Doo Ron Ron
20 15 Solomon Burke - If You Need Me

Week 22

01 [01] [02] Sam Cooke - Another Saturday Night
02 [02] [02] Solomon Burke - If You Need Me
03 [04] [02] Ray Charles - Take These Chains From My Heart
04 [03] [02] The Crystals - Da Doo Ron Ron
05 [05] [02] The Beach Boys - Surfin' USA
06 [07] [02] Jackie DeShannon - Needles and Pins
07 [06] [02] Roy Orbison - In Dreams
08 [---] [01] Buddy Holly - Do Biddley
09 [09] [02] Johnny Cash - Ring of Fire
10 [---] [01] Doris Troy - Just One Look

week 22

1. (1) (w4) Sam Cooke - Another Saturday Night
2. (2) (w4) Vince Guaraldi Trio - Cast Your Fate to Wind
3. (3) (w4) The Beatles - From Me To You
4. (4) (w4) Brenda Lee - Losing You
5. (5) (w4) Solomon Burke - If You Need Me
6. (7) (w3) Ray Charles - Take These Chains From My Heart
7. (6) (w3) Jacques Brel - Mijn Vlakke Land
8. (8) (w4) Sonny Boy Williamson - Help Me
9. (12) (w3) The Five Du-Tones - Shake A Tall Feather
10. (10) (w4) The Springfields - Say I Won't Be There
11. (9) (w4) Ronnie Hawkins - Who Do You Love
12. (14) (w4) The Chantays - Pipeline
13. (11) (w4) Little Walter - Up The Line
14. (17) (w3) Jackie DeShannon - Needles and Pins
15. (--) (w1) Doris Troy - Just One Look
16. (19) (w4) Etta James – Pushover
17. (16) (w4) Mike Sarne - Code of Love
18. (18) (w3) Marvin Gaye - Pride of Love
19. (--) (w1) Buddy Holy - Bo Diddley
20. (--) (w1) The Shadows - Atlantis

afvallers
Helen Shapiro - Woe is Me
Little Peggy March - I Will Follow Him
Bobby Rydell – Forget Him

Musicmeter Top 10 van 01 juni week 22

01 (01) 04 Sam Cooke - Another Saturday Night 29
02 (03) 03 Jackie DeShannon - Needles And Pins 25
03 (02) 04 The Beatles - From Me To You 22
04 (04) 04 Johnny Cash - Ring Of Fire 16
05 (08) 02 Solomon Burke - If You Need Me 15
06 (---) 01 The Hollies – (Ain't That) Just Like Me 14
07 (---) 01 Randy & The Rainbows – Denise 14
08 (---) 01 Ray Charles - Take These Chains From My Heart 13
09 (07) 03 Jacques Brel – Le Plat Pays/ Mijn Vlakke Land 13
10 (06) 05 Roy Orbison – In Dreams 15

Verdwenen:

Little Walter – Up The Line
The Christals - Da Doo Ron Ron
Vince Guaraldi Trio - Cast Your Fate to the Wind

Tips:

01 (---) 01 Buddy Holly – Bo Diddley 9
02 (---) 01 The Exciters - Tell Him 9
03 (---) 01 Lesley Gore – It’s My Party 9
04 (03) 03 Brenda Lee - Losing You 7
05 (---) 01 The Shadows – Atlantis 6
06 (14) 03 The Dovells - You Can't Sit Down 5
07 (---) 01 Perry Como – (I Love You) And Don’t You Forget It 4
08 (---) 01 Jan & Dean – Surf City 4
09 (04) 03 Skeeter Davis - End Of The World 3
10 (---) 01 Dave Dudley - Six Days on The Road 2
11 (---) 01 The Five Du-Tones - Shake A Tall Feather 2
12 (---) 01 Doris Troy - Just One Look 1
13 (15) 02 The Big Three - Some Other Guy 1
14 (13) 02 Roy Orbison – Falling 1
15 (14) 02 The Springfields - Say I Won't Be There 1

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.geocities.co.jp/MusicHall/4992/record5/img012.jpg

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://woordenaar.files.wordpress.com/2008/07/lesley_gore_-_its_my_party.jpg

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.7inchrecords.com/Discography/BuddyHolly/EPbodiddleyAUS.jpg

Heicro schreef:
Nieuw op 09: Dave Dudley - Six Days on The Road .
Dave Dudley was een van de eerste country zangers die succes had met trucker songs. Van zijn grootste hit ‘Six Days on The Road’ gingen er meer dan een miljoen singletjes over de toonbanken.
...check ook de puike coverversies van Taj Mahal en de Flying Burrito Brothers

1960-1962
Terugkijkend kunnen we nu zeggen dat er in de eerste jaren niet bijster veel vernieuwingen waren. Muziek werd steeds populairder en hierdoor ontstond er ook meer en meer een commerciële markt. Al heel snel bleek niet meer de kwaliteit van de nummers centraal te staan, maar de oplagecijfers. De Rock ‘n Roll raakte over haar hoogtepunt heen, commerciële, op de schooljeugd en brave huisvrouwen gerichte producties wonnen steeds meer terrein.
Met het verdwijnen van enkele van de grootste Rock 'n Roll-sterren (Elvis Presley in militaire dienst, Chuck Berry in de gevangenis, Buddy Holly verongelukt) werd er meer gefocust op de high school- en surf pop, dat daardoor aan populariteit won en frisse (door de platenindustrie geselecteerde) ideale ‘schoonzonen’ en ‘schoondochters’ bracht.
Marktonderzoek moest helderheid geven hoe de muziekverkoop gestimuleerd kon worden. Een proces dat zich steeds weer zou herhalen. Een nieuwe stijl ontstond meestal in een kleine groep. Zodra de commercie er lucht van kreeg, liet het de muziek zodanig aanpassen dat meer mensen de stijl gingen ‘waarderen’. Niet alleen teksten werden ‘gekuist’, ook veel scherpe kantjes werden uit de muziek gehaald. Zo ontstond de ‘twist’, ‘surfmuziek’ en ‘highschoolrock’. Een muzikaal niet erg hoogstaande periode.
Dat gold echter niet voor een relatief kleine groep R & B, Soul en Blues muzikanten. Sommige zeer getalenteerde artiesten wisten, tegen de stroom in, toch een succesvol muzikaal bestaan op te bouwen. Zij produceerden in deze periode muziek waar de moderne popartiesten tot aan de dag van vandaag zijn inspiratie vandaan haalt. Ik noem: Sam Cooke, John Lee Hooker, Ray Charles, Muddy Waters, Bo Diddley, Sonny Boy Williamson, Etta James, Bobby Bland en Howlin’Wolf.
(Jazz, en de vele jazzmuzikanten die in deze periode hoogtijdagen vierden laat ik buiten beschouwing. Hierover komt een andere bijdrage)

1963
Vanaf het begin van de jaren zestig leek het erop dat er niets nieuws was gebeurd sinds 1956, het jaar dat de Rock ’n Roll over de grote plas naar Engeland bracht. Maar, vanaf de tweede helft van dat jaar kunnen we nu zeggen dat 1963 het beginjaar was dat de rock- en popmuziek decennia lang zou bepalen. Hoewel, uitgaande van de Britse hitlijsten van begin 1963, zag je niet aankomen dat het een revolutionair jaar voor de popmuziek zou worden. In de top van de hitlijsten stonden nog steeds de gesettelde jaren vijftig sterren. Er was een overdaad aan crooners - Nat King Cole, Pat Boone, Mel Torme, Frank Ifield die zich jodelend een weg baande door Hank Williams ‘Lovesick Blues’. Verder natuurlijk Cliff Richard en de vele instrumentale (gitaar) bandjes. De hitlijsten waren ook gevuld met postume uitgaven van Buddy Holly en Eddie Cochran en nummers die zo zwaar naar het vorige decennium roken dat je ze onwillekeurig bestempelde als producten van de jaren ’50, in plaats van de jaren ’60: Susan Maughans ‘Bobby’s Girl’, Brenda Lee’s ‘Rockin’ Around the Christmas Tree’, Elvis Presley’s ‘Return to Sender’.
Toch, in de lagere regionen van de Britse Top 50, waren de eerste pogingen te zien van het iets dat ging gebeuren: The Beatles zingen ‘Love Me Do’ en Phil Spector’s spectaculaire ‘Wall of Sound’ met The Chrystals die ‘He’s a Rebel’ zingen.
Tegen het einde van het jaar waren de hitlijsten haast onherkenbaar veranderd. De top vijf werd bijna helemaal bevolkt door Britse bands – The Beatles, The Searchers, Gerry and the Pacemakers, The Tremeloes. Iets lager in de hitlijst loerden The Hollies, The Rolling Stones en Dusty Springfield met ‘I Only Want to Be with You’ op een hogere positie.
Deze verschuiving kwam vooral door toedoen van de Beatles met hun albums ‘Please Please Me’ en ‘With The Beatles’. Vier Britse muzikanten die een geslaagde poging deden om de zwarte Amerikaanse artiesten te kopiëren en een geheel eigen geluid te creëren – rauw, opschepperig en uitbundig. Het lukte en ze veroorzaakten een ware schokgolf over Engeland en niet lang daarna over de hele wereld.

Tot nu toe leek Amerika het alleenrecht te hebben op het uitvinden van nieuwe muzikale stromingen, zoals Rock ‘n Roll, Blues, Country en Rhythm and Blues, maar door de stortvloed aan vernieuwende Britse bandjes kwam daar verandering in. De Amerikaanse hitlijsten, tot dan toe uitsluitend bezet met Amerikaanse artiesten, werden overspoeld door Britse bands en de rest van de wereld volgde snel. De ‘British Invasion ‘ was niet meer te stoppen.

Met recht kan gezegd worden dat in 1963 de muziek herleefde en dat de popmuziek geboren werd. De daaropvolgende jaren waren al even glorieus waarin een nieuwe generatie de toon begon te zetten. Een generatie die naar de toekomst keek en die wilde genieten. Jonge artiesten die hun eigen stijl en cultuur ontwikkelden. Muziek weerspiegelde vooral hun vrijheidsdrang. De midden jaren 60 waren van grote betekenis in de popmuziek. Er onstonden veel nieuwe muziekstijlen. De Britse groepen en solisten waren daarbij steeds in de meerderheid, het waren voor de Britten gigantische topjaren in de popmuziek. Toch zouden Nederlandse bandjes spoedig aan de weg gaan timmeren, maar daar over later meer.

De periode 1960-1962 zie ik als een overgangsperiode tussen de jaren '50 en '60. De hitlijsten werden inderdaad grotendeels gedomineerd door artiesten die in de jaren '50 al erg populair waren: Elvis Presley, Everly Brothers, Cliff Richard, Paul Anka, Ray Charles, Fats Domino ... Dat de blues in die periode populair werd kwam doordat de genres die de wortels vormden voor de rock'n roll ook in de belangstelling kwamen (idem met country) al associeer ik blues meer met de jaren '50 (de bluesartiesten die heirco opnoemt waren in de jaren '50 of zelfs voordien al actief). Jazz was ook nog populair (free jazz was in opgang), er werden toen vooral jazz-albums verkocht (na 1963 zou dat veranderen).

Soul (zie ik als het vervolg op R&B en blues) maakte begin jaren '60 een sterke opgang en was de interessantste stroming die tijd: Sam Cooke, Ben E. King, Drifters, Etta James, James Brown, Solomon Burke, Jerry Butler, Arthur Alexander, Ike & Tina Turner, Gene Chandler ... Twist (op de dansvloer gericht), surf (was wel vernieuwend) en highschool zie ik als varianten van de rock'n roll, de pure en authentieke rock'n roll was inderdaad bijna op sterven na dood buiten bv. Del Shannon en de instrumentale rock'n roll als Shadows, Ventures, Johnny & the Hurricanes, Tornados (waren met Telstar hun tijd ver vooruit). En inderdaad - wat heirco zegt - waren er toen al prefabartiesten met afgeborsteld imago zoals Fabian, Frankie Avalon, Bobby Rydell (Pat Boone kun je er ook bij rekenen) die even snel van het toneel verdwenen dan ze opkwamen.

De meidengroepen (Shirelles, Ronettes, Crystals) vind ik erg leuk en charmant klinken (dit is wel typisch '60) en zangers als Roy Orbison en in mindere mate Gene Pitney, Neil Sedaka waren prima vocalisten (ook hun vrouwelijke tegenhangers als Brenda Lee en Connie Francis hadden een uitstekende stem). De interessantste artiest begin jaren '60 vind ik evenwel Jacques Brel.

In 1963 was er (vooral dankzij The Beatles) een totale omwenteling in de popmuziek, men kan zelfs spreken van een brutale machtsovername omdat vrijwel alle artiesten van voor die periode van de kaart (of uit de hitlijsten) geveegd werden. Er werd niet voor niets gesproken van ‘British Invation‘ en je kunt zeggen dat de rock in de definitieve plooi werd gelegd. De jaren '60 waren écht begonnen.

08-06-1963 week 23

01 (01) 04 Jackie DeShannon - Needles And Pins
02 (05) 02 Buddy Holly – Bo Diddley
03 (04) 03 The Hollies – (Ain't That) Just Like Me
04 (02) 08 Johnny Cash - Ring Of Fire
05 (03) 08 The Beatles - From Me To You
06 (07) 03 Randy & The Rainbows – Denise
07 (06) 08 Sam Cooke - Another Saturday Night
08 (09) 02 Dave Dudley - Six Days on The Road
09 (10) 02 Jan & Dean – Surf City
10 (---) 01 The Surfaris – Wipe Out

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://thesurfaris.com/Surfariscd_CVR.jpg

Week 23

01 [01] [03] Sam Cooke - Another Saturday Night
02 [03] [03] Ray Charles - Take These Chains From My Heart
03 [02] [03] Solomon Burke - If You Need Me
04 [05] [03] The Beach Boys - Surfin' USA
05 [04] [03] The Crystals - Da Doo Ron Ron
06 [06] [03] Jackie DeShannon - Needles and Pins
07 [08] [02] Buddy Holly - Do Biddley
08 [09] [03] Johnny Cash - Ring of Fire
09 [07] [03] Roy Orbison - In Dreams
10 [---] [01] The Surfaris - Wipe Out

Gevonden op: http://www.rock-ola.be/ De Belgische top 20 van juni 1963.
Adamo, Will Tura en Rocco Granata staan als vanzelfsprekend in de top 10.

"Sixties hitparade Belgium" is samengesteld met hitlijsten uit de indertijd twee bekendste jeugdbladen van Vlaanderen; "Song-Parade" en "Juke-Box" aangevuld met gegevens uit het radio en televisie weekblad "Humo".

1 Sans toi mamie Adamo
2 Kiss me quick Elvis Presley
3 Junge komm' bald wieder Freddy
4 Hey Paula Paul & Paula
5 Eenzaam zonder jou Will Tura
6 From a jack to a king Ned Miller
7 Cœur blessé Petula Clark
8 Buona notte bambino Rocco Granata
9 Donne-moi ma chance Richard Anthony
10 Loop de loop Johnny Tunder
11 Blume von Tahiti Gert Timmerman
12 Remember Diana Paul Anka
13 Summer holiday Cliff Richard
14 Rhythm of the rain The Cascades
15 Dansevise The Cousins
16 Sourabaja Anneke Grönloh
17 In dreams Roy Orbison
18 Young lovers Paul & Paula
19 Ik wacht op jou / Dat was verkeerd Will Tura
20 Amour perdu Adamo

Grappig, die Belgisch lijst. Oudbolligheid troef, maar wel met Roy Orbison!

1. The Shadows – Atlantis (5)
2. Jacques Brel – Le Plat Pays (2)
3. Little Walter – Up The Line (1)
4. Roy Orbison – In Dreams (3)
5. Jan & Dean – Surf City (8)
6. Mongo Santamaria – Yeh Yeh (-)
7. Lesley Gore – It’s My Party (4)
8. Johnny Cash – Ring Of Fire (6)
9. The Surfaris – Wipe Out (-)
10. Perry Como – (I Love You) And Don’t You Forget It (7)

Verdwenen:

Randy & The Rainbows – Denise
Roy Orbison – Falling

Dan nu mijn lijst, met naast het al bekende Wipe Out ook een heerlijk latin jazz-nummer. Ze scoorden in mijn 1968-lijst ook al een hit, dus misschien moest ik maar eens meer checken van deze man.

https://www.youtube.com/watch?v=Y3uC-vD1BuQ

50 Tracks Rearviewmirror Chart 8 juni1963 - Week 23

2 3 Randy & The Rainbows - Denise
3 4 The Hollies – (Ain't That) Just Like Me
4 2 The Exciters - Tell Him
5 6 The Dovells - You Can't Sit Down
6 5 The Beatles - From Me To You
7 10 The Big Three - Some Other Guy
8 7 Sam Cooke - Another Saturday Night
9 8 Skeeter Davis - End Of The World
10 9 Lesley Gore - It's My Party
11 11 The Contours - Don't Let Her Be Your Baby
12 - The Beach Boys - Surfin' U.S.A.
13 13 Bob B. Soxx & The Blue Jeans - Not Too Young To Get Married
14 17 Doris Troy - Just One Look
15 12 Little Peggy March - I Will Follow Him
16 - The Surfaris - Wipeout
17 16 Jan & Dean - Surf City
18 15 Marvin Gaye - Pride And Joy
19 14 Erky Grant and The Eerwigs - I'm A Hog For You
20 - Lonnie Mack - Memphis

Yeh Yeh is plaatje. De hoes is plaatje.

week 23

1. (1) (w5) Sam Cooke - Another Saturday Night
2. (2) (w5) Vince Guaraldi Trio - Cast Your Fate to Wind
3. (3) (w5) The Beatles - From Me To You
4. (6) (w4) Ray Charles - Take These Chains From My Heart
5. (4) (w5) Brenda Lee - Losing You
6. (5) (w5) Solomon Burke - If You Need Me
7. (9) (w4) The Five Du-Tones - Shake A Tall Feather
8. (8) (w5) Sonny Boy Williamson - Help Me
9. (7) (w5) Jacques Brel - Mijn Vlakke Land
10. (11) (w5) Ronnie Hawkins - Who Do You Love
11. (12) (w5) The Chantays - Pipeline
12. (14) (w4) Jackie DeShannon - Needles and Pins
13. (--) (w1) Otis Redding - That's What My Heart Needs
14. (15) (w2) Doris Troy - Just One Look
15. (10) (w5) The Springfields - Say I Won't Be There
16. (13) (w5) Little Walter - Up The Line
17. (19) (w2) Buddy Holy - Bo Diddley
18. (20) (w2) The Shadows - Atlantis
19. (--) (w1) Mongo Santamaria - Yeh Yeh
20. (--) (w1) The Shirelles - Foolish Little Girl

afvallers
Mike Sarne - Code of Love (4 weken)
Marvin Gaye - Pride of Love (3 weken)
Etta James – Pushover (4 weken)

Iemand die me trouwens kan zeggen wanneer Blackbird van Nina Simone is uitgekomen? Welke maand?

De single werd gereleased na 'My Baby Just Cares for Me' en voor 'Chilly Winds Don't Blow'.
Dus het moet ergens in het voorjaar van 1963 zijn geweest. Je kan hem dus in je lijstje plaatsen. Mooie ontdekking overigens, maar het zal niet veel gedaan hebben in de hitparades.

Ik wacht overigens nog even op Herman en zal dan vanavond laat de totaallijst plaatsen.

Ik kom nog met mijn lijstje, na het voetbal luister ik alles nog eens door.

Iemand die me trouwens kan zeggen wanneer Blackbird van Nina Simone is uitgekomen? Welke maand?

Waarschijnlijk is het nummer uit September 1963. Zie o.a. deze blackbird - 45cat Search en dit releaseschema van de platenmaatschappij 45 discography for Colpix Records - globaldogproductions.info

1963, week 23

01 (06) 05 Vince Guaraldi Trio - Cast Your Fate to the Wind
02 (03) 05 The Crystals - Da Doo Ron Ron
03 (***) 01 The Beach Boys - Surfin' U.S.A.
04 (01) 05 Sam Cooke - Another Saturday Night
05 (***) 01 The Hollies - (Ain't That) Just Like Me
06 (***) 01 Jan and Dean - Surf City
07 (***) 01 Roy Orbison - Falling
08 (02) 05 Little Peggy March - I Will Follow Him
09 (09) 04 Jackie DeShannon - Needles and Pins
10 (***) 01 The Surfaris - Wipe Out

Flink de bezem door mijn lijstje.

Deze verdwenen:
Little Walter - Up the Line
Ronnie Hawkins - Who Do You Love
Ray Barreto - El Watusi
Johnny Cash - Ring of Fire
Bobby Vinton - Blue on Blue

De hoogste binnenkomer

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.pastemagazine.com/articles/assets_c/2010/08/VinceGuaraldi_CastYourFate-thumb-430x430-45218.jpg

Musicmeter top 10 van 08-06-1963 week 23

01 (02) 04 Jackie DeShannon - Needles And Pins 37
02 (01) 05 Sam Cooke - Another Saturday Night 34
03 (06) 02 The Hollies – (Ain't That) Just Like Me 22
04 (---) 01 Vince Guaraldi Trio - Cast Your Fate to Wind 19
05 (03) 05 The Beatles - From Me To You 19
06 (10) 06 Roy Orbison – In Dreams 16
07 (08) 02 Ray Charles - Take These Chains From My Heart 16
08 (---) 01 The Beach Boys - Surfin' USA 15
09 (07) 02 Randy & The Rainbows – Denise 14
10 (---) 01 Buddy Holly – Bo Diddley 13
10 (---) 01 Jan & Dean – Surf City 13

Het Vince Guaraldi Trio is dankzij de hoge score van Jassn en Herman terug van weggeweest en terecht. Het is een heel mooi tijdloos nummer. Bovendien brengt dit de jazz, dat niet vaak de hitparades bevolkt, onder de aandacht en........... ……is het een hersenspinsel van mij?……..........een schreeuw om meer kwaliteit?

Na vorige week uit de tipparade te zijn geknikkerd weten de strandjongens de hoge golfen te pareren door met Surfin’ USA rechtsstreeks in de top 10 te komen. Zijn Herman en Lion door het mooie weer van de afgelopen dagen in een zomers sfeertje geraakt?

Buddy Holly met Bo Diddley is niet zijn meest vooraanstaande hit, maar krijgt terecht toch genoeg credits voor een ex aequo binnenkomst vanuit de tipparade met die andere, veel bekendere nieuwkomer ‘Surf City’ van Jan & Dean.

Opmerkelijk: Roy Orbison stijgt na 6 weken weer van 10 naar 6 en dat zal Arthur tot tevredenheid stemmen en mij ook, want dit nummer is, zeker voor 1963, compositorisch gezien van uitzonderlijke klasse.

Verdwenen:
Solomon Burke – If You Need Me
Johnny Cash - Ring Of Fire
Jacques Brel – Le Plat Pays

Tips:
01 (---) 01 The Shadows – Atlantis 10

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.missumgs.dk/SirCliffShadows/ShadsCD5/ShadsTZ2.jpg

02 (02) 02 The Exciters - Tell Him 7
03 (---) 01 Mongo Santamaria – Yeh Yeh 5
04 (---) 01 The Surfaris – Wipe Out 5
05 (03) 02 Lesley Gore – It’s My Party 5
06 (---) 01 Roy Orbison – Falling 4
07 (13) 03 The Big Three - Some Other Guy 4
08 (11) 03 The Five Du-Tones - Shake A Tall Feather 4
09 (10) 02 Dave Dudley - Six Days on The Road 3
10 (07) 02 Perry Como – (I Love You) And Don’t You Forget It 1

1. Jacques Brel – Le Plat Pays (2)
2. The Shadows – Atlantis (1)
3. Mongo Santamaria – Yeh Yeh (6)
4. Little Walter – Up The Line (3)
5. Jan & Dean – Surf City (5)
6. Roy Orbison – In Dreams (4)
7. The Surfaris – Wipe Out (9)
8. The Swinging Blue Jeans – It’s Too Late Now (-)
9. Johnny Cash – Ring Of Fire (8)
10. Lawrence Welk – Breakwater (-)

Verdwenen:

Lesley Gore – It’s My Party
Perry Como – (I Love You) And Don’t You Forget It

Fingertips Part II van (Little) Stevie Wonder kwam ook uit, maar die heeft mijn lijst niet gehaald. Vind het eerlijk gezegd niet zo'n mooi nummer...

15-06-1963 week 24

01 (01) 05 Jackie DeShannon - Needles And Pins
02 (02) 03 Buddy Holly – Bo Diddley
03 (03) 04 The Hollies – (Ain't That) Just Like Me
04 (04) 09 Johnny Cash - Ring Of Fire
05 (---) 01 Mongo Santamaria – Yeh Yeh
06 (05) 09 The Beatles - From Me To You
07 (06) 04 Randy & The Rainbows – Denise
08 (10) 02 The Surfaris – Wipe Out
09 (09) 03 Jan & Dean – Surf City
10 (---) 01 The Swinging Blue Jeans – It’s Too Late Now

50 Tracks Rearviewmirror Chart 15 juni1963 - Week 24

2 2 Randy & The Rainbows - Denise
3 3 The Hollies – (Ain't That) Just Like Me
4 4 The Exciters - Tell Him
5 5 The Dovells - You Can't Sit Down
6 6 The Beatles - From Me To You
7 - Rolling Stones - Come On
8 12 The Beach Boys - Surfin' U.S.A.
9 13 Bob B. Soxx & The Blue Jeans - Not Too Young To Get Married
10 - Swinging Blue Jeans - It's Too Late Now
11 7 The Big Three - Some Other Guy
12 9 Skeeter Davis - End Of The World
13 16 The Surfaris - Wipeout
14 10 Lesley Gore - It's My Party
15 - The Chiffons - One Fine Day
16 - The Drifters - Rat Race
17 14 Doris Troy - Just One Look
18 15 Little Peggy March - I Will Follow Him
19 8 Sam Cooke - Another Saturday Night
20 17 Jan & Dean - Surf City

50tracks schreef:
7 - Rolling Stones - Come On

De eerste Stones single is uit. Dit is toch wel een historisch feit.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:08 uur

geplaatst: vandaag om 10:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.