MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Een reis langs de beste 5.000 singletjes

zoeken in:
4.600 - 4.576.

Een sterk rijtje met een hoop ontdekkingen, daar doen we het voor! Er springt er niet echt een uit, dus de top 5 staat ditmaal in tamelijk willekeurige volgorde.

1. The Dø - On My Shoulders

Bandjes met zangeres doen het bij mij al snel goed. Het plaatje waar deze op staat, heb ik dan ook wel eens geluisterd, maar is me toen niet echt bijgebleven. Dit is nummer klinkt echter heerlijk sensueel en klagerig. Een beetje tussen The Cardigans en The Yeah Yeah Yeahs in. Toch maar eens in de herkansing gooien.

2. Theatre of Hate - Do You Believe in the West World

Een bij mij reeds gevestigde favoriet. Lompe houthakkerspostpunk, maar toch zeker geen slechte metal, zoals de bandnaam misschien doet vermoeden. Dit stampt door als geen ander nummer.

3. Aaliyah - Try Again

Ook niet nieuw voor me, natuurlijk. De hits van Aaliyah zijn voor mij altijd wel fier overeind gebleven. Fantastische R&B van lang voordat het genre door hipsters werd omarmd en er zoiets als 'kwaliteits-R&B' begon te bestaan.

4. The Kinks - 20th Century Man

Ik ken behoorlijk wat van The Kinks, maar alles van na 1970 heb ik zo'n beetje links laten liggen. Misschien toch nog maar eens induiken. Want al wordt het allemaal wat langer uitgesponnen, ook dit blijft toch wel een echt Kinks-liedje. Fantastische bridge ('I was born in a wellfare state', etc) vooral.

5. Felt - Penelope Tree

Als vijfde ga ik toch maar weer voor een nummer dat ik al kende, al heb ik nooit heel uitgebreid acht geslagen op juist dit nummer van Felt. In vergelijking met het rest van het oeuvre van de band wat puntiger; iets meer de poppy kant van The Cure, iets minder Dylan.

En dan zijn er nog zeer eervolle vermeldingen voor Sharon van Etten, Icehouse en natuurlijk weer Inspiral Carpets, die eigenlijk vooral buiten dit rijtje staan omdat ze er de vorige keer óók al in stonden.

4575. Lloyd Cole and the Commotions - Forest Fire (1984)
4574. Primitive Radio Gods - Standing Outside a Broken Phone Booth with Money in My Hand (1996)
4573. Pink Floyd - It Would Be So Nice (1968)
4572. Animal Collective - Who Could Win a Rabbit (2004)
4571. The Byrds - Lady Friend (1967)
4570. Sparks - Never Turn Your Back on Mother Earth (1974)
4569. Porcupine Tree - Piano Lessons (1999)
4568. Blancmange - Blind Vision (1983)
4567. Blur - Charmless Man (1996)
4566. Stretch - Why Did You Do It (1975)
4565. Siouxsie and the Banshees - This Wheel's on Fire (1987)
4564. Taxi Girl - Cherchez le Garçon (1980)
4563. Digable Planets - Rebirth of Slick (Cool Like Dat) (1992)
4562. The Silhouettes - Get a Job (1958)
4561. Nirvana - On a Plain (1991)
4560. The Beach Boys - The Little Girl I Once Knew (1965)
4559. The Flaming Lips - She Don't Use Jelly (1993)
4558. Gary Moore & Phil Lynott - Out in the Fields (1985)
4557. Django Reinhardt - Minor's Swing (1937)
4556. Primal Scream - Kill All Hippies (2000)
4555. Curve - Faît Accompli (1992)
4554. Blackstreet - No Diggety (1996)
4553. Olive - You're Not Alone (1996)
4552. PJ Harvey - The Devil (2008)
4551. Phoenix - Long Distance Call (2006)

4650. Foo Fighters - I'll Stick Around (1995)
Stevige rock dat nog wat weg heeft van Nirvana door de gitaarsound, wat vlakke zang maar niet zonder sfeer en passie.
Cijfer: 8

4649. Pulp - The Fear (1998)
Klinkt donkerder en zwaarder dan vorig werk maar toch herkenbaar Pulp door de zang. Op zich een interessant nummer maar ik prefereer toch hun vroegere werk.
Cijfer: 7,5

4648. De La Soul - Buddy (1989)
Heb ik altijd één van de betere hiphopacts gevonden. Het klinkt best grappig maar ik ken betere nummers van hen.
Cijfer: 6,5

4647. Metallica - Eye of the Beholder (1988)
Strak gespeelde metal met sterke riffs maar het komt mij ook een beetje klinisch over. Productioneel had het ook beter gekund.
Cijfer: 7

4646. A Perfect Circle - Judith (2000)
Wederom metal, vrij agressief maar iets melodieuzer. Toch weet het mij net iets minder te boeien dan het nummer van Metallica.

4645. Arcade Fire - The Suburbs (2010)
Wat luchtiger dan vroeger werk maar niet zonder diepgang. Heel fijne popsong met vlotte melodie en sublieme arrangementen.
Cijfer: 9

4644. The Beatles - If I Fell (1964)
Prachtige melodie en samenzang, de vroege Beatles-songs hebben niets van hun charme verloren.

4643. Elvis Presley - Are You Lonesome To-Night? (1960)
Vooral een klassieker door dat spoken word-gedeelte maar ook het zanggedeelte is sterk meden dankzij de achtergrondkoor al reken ik het niet tot mijn favoriete Elvis-nummers.

4642. Spoon - Everything Hits at Once (2001)
Een band waarvan ik meer albums moet zien te vinden. Dit klinkt aangenaam in de oren, vlotte, luchtige en vrij inventieve popsong zonder teveel poespas.

4641. Lightnin' Hopkins - Baby Please Don't Go (1949)
Natuurlijk meer bekend in de rockversie door Them maar deze bluesversie met prachtige gitaar vind ik eveneens prima.

4640. Depeche Mode - John the Revelator (2006)
Een typisch Depeche Mode-nummer, donker met herkenbare zang en karakteristieke percussie, al reken ik dit niet tot de beste van hen.

4639. Otis Redding - Satisfaction (1966)
Otis Redding is natuurlijk een prima zanger maar zijn versie van Satisfaction is lang niet zo geslaagd als de Stones-versie.
Cijfer: 5,5

4638. Shriekback - Lined Up (1983)
Lange tijd niet meer gehoord. Donker en meeslepend met aparte percussie. Misschien dat er meer afwisseling mocht.

4637. Slade - Far Far Away (1974)
Een wat meer poppy Slade maar daarom niet minder. De krachtige zang van Noddy Holder draagt het nummer en het refrein blijft hangen.

4636. Steely Dan - Pretzel Logic (1974)
Smaakvolle en inventieve mengeling van rock, blues en jazz, weliswaar wat gelikt maar vakkundig gebracht met sublieme samenzang.

4635. Cat Power - Lived in Bars (2006)
Heel aangename melodie en zang, licht jazzy mede door de saxofoon. Ideaal voor de late avonduren.
Cijfer: 8,5

4634. The Kinks - Mister Pleasant (1967)
Een luchtig nummer met sprankelende piano, aanstekelijke melodie en scherpe tekst, toen waren The Kinks duidelijk in hun topperiode.

4633. The Mission - Butterfly on a Wheel (1990)
De prominente aanwezigheid van de synthesizer en de vlakke drums maken het nummer glad maar compositorisch is het meer dan behoorlijk.

4632. System of a Down - Spiders (1999)
Mij lijkt dat eerder geënt op de grunge. Op zich geen slecht nummer maar de zang mist toch wat aan kracht.
Cijfer: 6

4631. Massive Attack - Paradise Circus (2010)
Fijne piano en beat met heerlijk mysterieuze sfeer dat naar een apotheose groeit.

4630. Wilco - War on War (2002)
Geweldig nummer - ogenschijnlijk luchtig maar vernuftig - waarbij het snufje elektronica meerwaarde biedt.

4629. Stone Temple Pilots - Plush (1993)
Lijkt erg op Pearl Jam en dus weinig origineel maar verder een degelijke (mee)slepende rocksong.

4628. Common - Resurrection (1995)
Het nummer is mij wat eentonig doordat ik emotie mis maar die jazzy piano weet mijn aandacht enigszins vast te houden.
Cijfer: 4,5

4627. The Shins - Know Your Onion! (2002)
Het lijkt een popsong uit de sixties en daar heb ik niets op tegen, klinkt erg fris en vrolijk met verrukkelijke vocalen.

4626. Jan Hammer - Crockett's Theme (1986)
Elektronisch nummer uit Miami Vice soundtrack, vrij eenvoudig en sober maar blijft daardoor wel hangen.

Nummer 4.575 - 4.551

Een wat minder rijtje ditmaal. Veel aardige nummers, maar weinig al te grote uitschieters.

1. Blancmange - Blind Vision

Een naam die ik wel eens voorbij heb zien komen, maar waarvan ik nog nooit bewust iets gehoord heb. Dit past echter precies mijn straatje. Licht-militante new wave, dansbaar, met roffelende drumcomputers, veel geluidjes en (zwarte) achtergrondzangeressen. Stampt lekker door, gaat met stip op mijn uitpuilende lijst van leuke new wavehitjes.

2. The Flaming Lips - She Don't Use Jelly

Monumentale single waarmee The Flaming Lips voor het eerst wat bekendheid kregen. Pas jaren later, met albums als The Soft Bulletin en Yoshimi Battles the Pink Robots, zouden ze die status bevestigen. Ik heb naar aanleiding van dit leuke singletje de plaat wel eens geluisterd. Aardig wel, maar het kan niet tippen aan het wat latere werk van de band. She Don't Use Jelly staat echter fier overeind.

3. Digable Planets - Rebirth of Slick (Cool Like Dat)

Oldschool geniet ik het liefst met een rustige, wat jazzy beat. Dit nummer is dan ook een leuke ontdekking, die aardig mee kan in de slipstream van monumenten als They Reminisce over You en Mind Playing Tricks on Me. Female MC Ladybug Mecca zorgt voor een fijne afwisseling.

4. Blackstreet - No Diggety

Kunnen we lang of kort over praten, maar is gewoon een erg leuke hiphop/R&B-klassieker. Het hummen is wat dit nummer boven de meeste andere muziek verheft. Dat maakt het tevens uitermate geschikt voor kampvuursessies.

5. Taxi Girl - Cherchez le Garçon

Lekker synththemaatje wel. Ook zo'n jaren 80-naam die ik wel eens heb zien passeren, maar waar ik verder nooit ben ingedoken. Frans heeft zelfs bij synthesizers altijd wel wat sensueels. Haalt het trouwens niet bij Franse synthsensatie van 2013, La Femme.

4550. Ash - Kung Fu (1995)
4549. Cyber People - Void Vision (1985)
4548. Arthur "Big Boy" Crudup - My Baby Left Me (1951)
4547. The Monkees - Alternate Title (Randy Scouse Git) (1967)
4546. Ketty Lester - Love Letters (1962)
4545. Tim Hardin - If I Were a Carpenter (1966)
4544. XTC - Sgt. Rock (Is Going to Help Me) (1981)
4543. Simon & Garfunkel - Mrs. Robinson (1982)
4542. ABBA - Gimme! Gimme! Gimme! (1979)
4541. Björk - Enjoy (1996)
4540. Cibo Matto - Sugar Water (1996)
4539. Bobby "Boris" Pickett & The Crypt-Kickers - Monster Mash (1962)
4538. Depeche Mode - Barrel of a Gun (1997)
4537. The Mentally Ill - Gacy's Place (1979)
4536. Erasure - Sometimes (1986)
4535. David Bowie - The Jean Genie (1980)
4534. Stiff Little Fingers - Nobody's Hero (1980)
4533. Cyndi Lauper - She Bop (1984)
4532. The Doobie Brothers - Listen to the Music (1972)
4531. Kula Shaker - Tattva (1996)
4530. Frank Ocean - Lost (2012)
4529. DNA ft. Suzanne Vega - Tom's Diner (1990)
4528. Lush - For Love (1991)
4527. Fleetwood Mac - Everywhere (1987)
4526. Cursive - The Recluse (2004)

4675. Placebo - Teenage Angst (1996)
Alweer 18 jaar oud. Placebo was meteen al heel goed, zeker de singles. Mag dit nog altijd graag horen, lekkere alternatieve muziek die licht maar prettig rammelt. Beter dan in de 90s zijn ze nooit meer geworden wat mij betreft.
4,25*

4674. The Cars - Good Times Roll (1979)
Lauwe jaren '70 muziek. Dit weet me echt nergens bij de les te houden.
2*

4673. Sly & The Family Stone - Runnin' Away (1972)
Eind jaren '60 is deze band op de toppen van zijn kunnen, in 1972 leveren ze blijkbaar een single af waar al niet veel meer aan is. Eigenlijk is enkel het blaaswerk leuk, maar er zit verder maar weinig lijn in dit flauwe nummer. Hoop niet dat dit maatgevend is voor hun 'latere' periode, want ik was nog wel benieuwd eigenlijk.
2,5*

4672. Mister Acker Bilk - Stranger on the Shore (1961)
Oud, sentimenteel en weinig spannend instrumentaaltje, had dit wel een jaar of 10 ouder ingeschat.
3*

4671. Blind Faith - Can't Find My Way Home (1977)
Doet me een beetje denken aan Planet Caravan van Black Sabbath. Ook een rustig nummer van ook een band die een belangrijke rol speelde in het ontstaan van de hard rock. Mooi gevoelig plaatje.
3,75*

4670. House of Pain - Jump Around (1992)
Dit vond ik toen al niet heel denderend en nu nog niet, al merk ik dat de onderliggende beat wel sterk is. Zit goed in elkaar dit nummer, maar die gigantische klassiekerstatus had van mij niet gehoeven. Typisch zo'n hiphopnummer dat het alleen goed doet bij het rockpubliek volgens mij.
3,25*

4669. The Misfits - Cough/Cool (1977)
Ontdekking dit. Gruizig nummer met een hoofdrol voor het orgel. Niet de uptempo-punk die ik op basis van de naam had verwacht.
4*

4668. Marcia Aitken - I'm Still in Love [12 Inch Mix] (1977)
Een cover van het origineel van Alton Ellis van een jaar of 10 eerder. Het is ook daar waar de beat vandaan komt. Leuke uitvoering, maar het origineel is beter. En de volgende herbewerking door Althea and Donna zeker. Al vind ik de lengte van 7 minuten hier wel een pluspunt, daardoor kom je er wel goed in.
3,75*

4667. Carl Perkins - Matchbox (1957)
Aardig rock 'n' rollplaatje. Lijkt wel erg veel op Blue Suede Shoes.
3*

4666. Fever Ray - If I Had a Heart (2008)
Duistere single van de zangeres van The Knife, die voor mij één van de meest intrigerende stemmen van de 00s heeft. Pure magie die stem. En dit nummer pakt je bij je strot om niet meer los te maken. Prachtopener van een album dat ik weer eens moet draaien.
4,25*

4665. Donald Fagen - I.G.Y. (What a Beautiful World) (1982)
Aalgladde studiomuziek. Ik krijg hier de kriebels van. Maar hoor ook wel weer dat het melodieus en muzikaal dik in orde is. Toch een onvoldoende, want mijn gevoel erbij is niet goed.
2*

4664. Sade - Soldier of Love (2009)
Apart nummer van Sade. Enerzijds mierzoete soul, anderszijds stevige gitaren. Het heeft in de verte wel wat van N*E*R*D's Lapdance. Voorbijgaand aan het verrassingseffect blijft een degelijk maar weinig memorabel nummer over.
3*

4663. Supergrass - St. Petersburg (2005)
Na drie albums was ik Supergrass uit het oog verloren. Dat lag meer aan mij dan aan hen, want goede liedjes bleven ze wel schrijven. Maar echt aankomen deed en doet het niet meer helaas. Dit luistert prettig weg, maar de replay value is nihil.
3,25*

4662. Buggles - Elstree (1980)
Geinig liedje van Buggles, met name het refrein sprankelt. Een kleine herontdekking, dit gaat op de favorietenlijst in Spotify.
3,75*

4661. Kasabian - Underdog (2009)
Veel op de radio gehoord. Het eerste album van Kasabian was top en hun latere singles ook, maar daarmee is voor mij de kous wel af. Op de een of andere manier klinkt de muziek van Kasabian heel veel vet, maar het kruipt nooit echt onder de huid. Ook dit nummer niet.
3,5*

4660. The Blue Nile - Headlights on the Parade (1990)
Niet zo gek lang geleden viel dan eindelijk het kwartje bij Tinseltown in the Rain en daar lijkt dit ook weer sterk op, al mist het de spanningsboog en emotionele lading van dat nummer. De stem zorgt voor de voldoende.
3,25*

4659. Kasabian - L.S.F. (Lost Souls Forever (2004)
Een beetje hetzelfde verhaal als bij het vorige nummer van Kasabian, al heb ik deze te vaak gehoord en is dit nummer sowieso wat tammer.
3,25*

4658. Genesis - A Trick of the Tail (1976)
Beetje kitscherig nummer, aanstellerig gezongen ook. Nee, dit is niets voor mij.
2,25*

4657. The Style Council - Long Hot Summer (1983)
Lome blue-eyed-soul van Paul Weller's band na The Jam. Ken er nauwelijks iets van, maar dit heeft wel iets. Een band waar ik nog eens in wil duiken, maar eerst nog wat vaker naar The Jam luisteren.
3,5*

4656. Willie Nelson - Blue Eyes Crying in the Rain (1975)
Rustige country voor bij het kampvuur inderdaad. Goede muziek om bij te onthaasten of in slaap te vallen.
3,25*

4655. Lou Reed - Dirty Blvd (1989)
'New York' heb ik recentelijk pas goed beluisterd en ik zou het zomaar eens Lou Reed's beste soloalbum kunnen gaan vinden. En dat is mede door Dirty Blvd. Geweldig nummer dit ook.
4,5*

4654. Bran Van 3000 - Drinking in L.A. (1997)
Dit werd destijds veel gedraaid op Kink FM. Uniek plaatje van een alleskunner uit een periode waarin ook artiesten als Eels en Beck allerlei stijlen door de blender gooiden. Leuke knipoog in de raps naar Snoop Dogg's Gin and Juice ook.
4,25*

4653. The Police - Every Little Thing She Does Is Magic (1981)
Eigenlijk zijn alle hits van The Police wel okay, zo ook deze. Tegelijkertijd hebben ze ook weer nauwelijks songs die ik uit mezelf op zou zetten, tenzij ik ze in een topic als dit tegenkom.
3,5*

4652. Perfume Genius - Hood (2012)
Dit ging echt volstrekt langs me heen. Heb ook wel vaker wat van deze artiest beluisterd, maar ik heb eigenlijk maar weinig met die nieuwe 'folk'.
2,5*

4651. The Allman Brothers Band - Ramblin' Man (1973)
Ook niet mijn ding, dit soort southern rock. Klinkt een beetje oubollig allemaal.
2*

In dit rijtje is het dan weer enorm dringen, want er zijn zeker tien nummers die in aanmerking komen voor de top 5. Ik kende ook al een hoop; hier zijn toevallig wat persoonlijke favorieten geclusterd.

1. Cyber People - Void Vision

Mijn favoriete Italo-nummer. Ik heb een zwak voor dit soort meestal licht-melancholische en futuristische discomelodieën in de geest van Giorgio Moroder. Dit is prachtig. Dansbaar, lichtvoetig, maar ook grotesk en pretentieus. Gelukkig hier niet te veel vocalen, want die doen meestal alleen maar afbreuk aan dit soort synthesizeranthems. Het zal de toets der kritiek van LucM ongetwijfeld niet kunnen doorstaan, maar ik word er erg blij van.

2. Fleetwood Mac - Everywhere

Knap dat zo'n langlopende band als Fleetwood Mac na enkele decennia pophistorie nog met zo'n tintelfrisse single op de proppen komt. En dan nog wel met een geluid dat precies in de tijdsgeest past. Ik denk zelfs mijn favoriet van ze.

3. Kula Shaker - Tattva

Bijzondere combinatie van typische Britpop, psychedelische 60s-rock en een scheut Indische klanken. Heerlijk nummer, vorig jaar zelfs nog in een popquiz gestopt met twintig verschillende talen. Sanskriet is namelijk wat we horen in het intro en refrein.

4. DNA & Suzanne Vega - Tom's Diner

Een bandnaam die nog wel eens verwarring wil oproepen, want deze house-DNA heeft helemaal niets te maken met de no wave-DNA van ruim tien jaar eerder. Van Suzanne Vega is er in elk geval maar één, en zij is met haar prachtige, onbevlekte zangstem de vrouw op de juiste plaats. Relaxed, maar ook spannend downtemponummertje dat veel mensen waarschijnlijk wel kennen, zonder te weten wat het is.

5. Cursive - The Recluse

Erg leuke ontdekking. Cursive blijkt een indierockbandje dat stilistisch wat tegen de post-hardcore aanschurkt, maar mede door de afwijkende instrumentatie (cello) toch vrij beheerst klinkt. Het afwijkende ritme doet in de verte denken aan Golden Brown van The Stranglers. Ik ga hier maar eens meer van opzoeken.

In zowat elk ander lijstje zouden Abba, Lush, XTC, Tim Hardin en Erasure de toplijst ook wel houden. Waarschijnlijk de sterkste update tot nu toe.

4887. Ween - Ocean Man (1997)
Een van de hoogtepunten van het onwijs vermakelijke album ‘The Mollusk’. Word hier altijd wel euforisch van. Dit nummer werd ook gebruikt in Spongebob Squarepants, het past ook perfect bij die serie. 9,0

4886. The Trammps - Disco Inferno (1977)
Wereldberoemd nummer. Maar eigenlijk altijd maar vrij irritant gevonden, vervelende zang ook. 4,0

4885. The Feelies - Fa Cé La (1979)
Crazy Rhythms is een van m’n favoriete albums uit de jaren 80. Door de korte duur valt ’t wat minder op naast de wat langere nummers, maar doet het ook nog steeds prima als los nummer. Vooral het gitaarspel tegen het einde aan spreekt mij aan. 8,5

4884. The Adverts - No Time to Be 21 (1978)
Lekker energiek punknummer, toevallig ben ik 21, dus dat maakt allemaal nog leuker. Ik ga maar eens een album van deze band luisteren, want tot nu toe vind ik alles wat ik van ze gehoord heb tof. 8,0

4883. Bobby Bland - I'll Take Care of You (1959)
Een nummer dat ik gewend ben in de versie van Gil-Scott Heron & Jamie xx, maar deze versie heeft ook erg veel sfeer. Nummer dat in meerdere versies overeind blijft. 8,5

4882. Aerosmith - Sweet Emotion (1975)
Niet zo bijzonder, maar irriteert ook niet zo erg als latere nummers van Aerosmith. 6,5

4881. Pink Floyd - Learning to Fly (1987)
Had totaal niet door dat dit Pink Floyd was. Zonder dit door te hebben, vond ik het wel een aardig popliedje, maar niet heel bijzonder. Typisch jaren 80 rocknummer met niet echt een eigen smoel. 6,5

4880. Bryan Ferry - The "in" Crowd (1974)
Het Bryan Ferry-kwartje is bij mij nog niet helemaal gevallen. Jarvis Cocker is nog altijd mijn favoriete man in pak. Het nummer begon niet heel boeiend, maar wordt door het outro toch aardig gered. 7,5

4879. The Rolling Stones - Plundered My Soul (2010)
Merk dat ik de stem van Mick Jagger erg vaak als vervelend ervaar. Hier ook weer, het bluesrandje en het vrouwenkoor maken ook niet echt iets bij me los. 5,0

4878. Terence Trent D'Arby - Sign Your Name (1987)
Heeft altijd wel een spannend sfeertje, vooral het refrein is erg fijn. Maar is nooit zover gekomen dat ik het uit mezelf opzet. 7,5

4877. The Naked and Famous - Young Blood (2010)
Net iets te scheeuwerige zang in dit nummer om leuk en catchy te zijn. In ieder geval, het werkt niet voor mij. 5,0

4876. Woody Herman - (At the) Woodchopper's Ball (1939)
Niet echt onderscheidend in het genre. 6,0

Deze 25 maken de 500 vol!

4525. The Velvet Underground - Foggy Nation (Edit) (1985)
4524. Red Hot Chili Peppers - Otherside (1999)
4523. R.E.M. - At My Most Beautiful (1999)
4522. Florence + The Machine - Cosmic Love (2010)
4521. Santana - Samba Pa Ti (1974)
4520. Placebo - Come Home (1996)
4519. T. Rex - Ride a White Swan (1970)
4518. Pigbag - Papa's Got a Brand New Pig Bag (1981)
4517. Kanye West - Touch the Sky (2005)
4516. Billy Preston - Nothing From Nothing (1974)
4515. Subway Sect - Nobody's Scared (1978)
4514. Bunker Hill - The Girl Can't Dance (1963)
4513. Los Planetas - Santos Que Yo Te Pinte (2001)
4512. The Rolling Stones - Start Me Up (1981)
4511. Captain Beefheart - Zig Zag Wanderer (1968)
4510. Wimple Winch - Save My Soul (1966)
4509. The Chemical Brothers - Setting Sun (1996)
4508. Ozzy Osbourne - Crazy Train (1987)
4507. The Folk Implosion - Natural One (1995)
4506. The Pop Group - We Are All Prostitutes (1979)
4505. Sentinels - Love Rhythm (2010)
4504. The Isley Brothers - Between the Sheets (1983)
4503. Feist - My Moon My Man (2007)
4502. Madonna - Vogue (1990)
4501. Monsoon - Ever So Lonely (1982)

herman schreef:

4665. Donald Fagen - I.G.Y. (What a Beautiful World) (1982)
Aalgladde studiomuziek. Ik krijg hier de kriebels van. Maar hoor ook wel weer dat het melodieus en muzikaal dik in orde is. Toch een onvoldoende, want mijn gevoel erbij is niet goed.
2*

4664. Sade - Soldier of Love (2009)
Apart nummer van Sade. Enerzijds mierzoete soul, anderszijds stevige gitaren. Het heeft in de verte wel wat van N*E*R*D's Lapdance. Voorbijgaand aan het verrassingseffect blijft een degelijk maar weinig memorabel nummer over.
3*

Waar is die teleurgesteldecheerleadersmiley als je hem nodig hebt?

Hier:

herman schreef:

4670. House of Pain - Jump Around (1992)
Dit vond ik toen al niet heel denderend en nu nog niet, al merk ik dat de onderliggende beat wel sterk is. Zit goed in elkaar dit nummer, maar die gigantische klassiekerstatus had van mij niet gehoeven. Typisch zo'n hiphopnummer dat het alleen goed doet bij het rockpubliek volgens mij.
3,25*

Wat je schrijft over 'hiphop voor rockpubliek' dacht ik ook altijd. Maar zoals ik in mijn eigen bespreking al schreef, had Kurtis Blow dit nummer live ook in zijn repertoire zitten. Dat verbaasde me daarom wel.

De volgende 25 vormen dan weer een wat minder sterk rijtje.

4.525 - 4.501:

1. Subway Sect - Nobody's Scared

Weer zo'n act van rond 1980 die ooit twee briljante nummers heeft achtergelaten. Ambition is erg fijn, Nobody's Scared is nog iets fijner. Past in hetzelfde rijtje als Swell Maps en Josef K. Het studioalbum van de band - toen al onder de naam Vic Godard & Subway Sect - is me ooit wel door een collega aangeraden. Maar daar moet ik nog steeds eens aan beginnen.

2. Wimple Witch - Save My Soul

Kijk, dat is dan weer zo'n ontdekking die deze reis de moeite waard maakt. Heerlijke vuige garagerock die je met recht al proto-punk zou kunnen noemen. Het fuzzy gitaartje en het geschreeuw op het einde maken het af.

3. Pigbag - Papa's God a Brand New Pigbag

Stadionanthem, 80s hit, overbekend deuntje. Maar heeft nog niets van zijn glans verloren, wat mij betreft. Tijdloze melodie. Briljant instrumentaaltje.

4. Feist - My Moon My Man

Feist weet me zelden echt te overtuigen, maar het aanstekelijke ritme maakt dit nummer net wat urgenter en krachtiger dan dat ik van haar gewend ben. Aanstekelijk deuntje derhalve, dat al snel in je hoofd blijft rondzingen.

5. Madonna - Vogue

Een monumentale single die zowel in het oeuvre van Madonna als in het algemeen zo'n beetje de overgang van de jaren tachtig naar de jaren negentig markeert. Ik ben niet de eerste die dit zegt, maar ik meen het wel: knap hoe Madonna erin slaagt om zichzelf in elke tijdsgeest opnieuw uit te vinden.

4650. Foo Fighters - I'll Stick Around (1995)
Tegenwoordig vind ik Foo Fighters niets meer aan, maar destijds was ik helemaal weg van de band en heb ik het debuut behoorlijk grijsgedraaid. Wat mij betreft deden de songs van Grohl eigenlijk niet onder voor die van Cobain, zijn overleden bandmaatje. Nu een beetje teruglezend op Wikipedia begrijp ik dat veel van de songs van Grohl al jaren op de plank lagen en dat hij het hele debuut in een paar dagen heeft opgenomen. I'll Stick Around is een van de weinige songs die hij ná de dood van Cobain heeft geschreven en wat mij betreft ook een van zijn beste. Heerlijke lawaaiplaat. This Is A Call, X-Static en Exhausted vind ik nog iets beter zelfs, maar alleen de eerste van die drie gaan we nog terugzien in dit topic.
4,5*

4649. Pulp - The Fear (1998)
Dit is de opener van het album waar ik destijds met smart op zat te wachten. In de tijd dat je een cd nog ging kopen op de dag dat 'ie uitkwam. Het album bleek best anders dan Different Class, want Jarvis Cocker vocht hier nogal met de keerzijde van het sterrendom dat hem ineens ten deel was gevallen. Een cocaïneverslaving bv. Dit nummer vind ik één van de beste van This Is Hardcore, de titel wordt wel eer aangedaan. Een ongemakkelijk nummer dat best diep gaat.
4,5*

4648. De La Soul - Buddy (1989)
Lome plaat met goede gastbijdrage van A Tribe Called Quest's Q-Tip. Vind het wel een aangenaam nummer, maar daar blijft het eigenlijk ook wel bij.
3,25*

4647. Metallica - Eye of the Beholder (1988)
Beetje lompe boerenmetal. Hier heb ik niet zoveel mee.
2*

4646. A Perfect Circle - Judith (2000)
Een zijproject van Tool, dat ik destijds nog op Werchter heb zien spelen. Heb er nooit gek veel mee gehad, maar deze single kon mij altijd wel bekoren. Krachtig en meeslepend nummer dat ik af en toe ook nog wel eens uit mezelf opzet.
4,25*

4645. Arcade Fire - The Suburbs (2010)
Van Arcade Fire vind ik eigenlijk alles goed, maar dit nummer brengt me niet meer zo in vervoering als drie jaar geleden. Wel een mooie outro, maar ze hebben betere.
4*

4644. The Beatles - If I Fell (1964)
Mooie ballad van The Beatles die tot dan toe volgens mij vooral uptempo beatmuziek op single hadden uitgebracht. Wel wat te degelijk en braaf om voor echte beroering te kunnen zorgen.
3,25*

4643. Elvis Presley - Are You Lonesome To-Night? (1960)
Ook een goed nummer, maar als Elvis spreekt voel ik me niet aangesproken. Misschien ben ik 30 jaar te laat geboren.
3*

4642. Spoon - Everything Hits at Once (2001)
Een alternatieve band die me altijd wel aanspreekt, al luister ik te weinig naar hun muziek. Ze hebben altijd veel suspense en sensualiteit in hun muziek, zo ook hier. De singles van Transference liggen in het verlengde hiervan en die vind ik echter beter.
3,5*

4641. Lightnin' Hopkins - Baby Please Don't Go (1949)
Volgens mij kun je wel een top 100 samenstellen met alleen al uitvoeringen van dit nummer. Leuk nummer, maar ik vind deze versie weinig toevoegen aan de andere versies die ik ervan gehoord heb.
3*

4640. Depeche Mode - John the Revelator (2006)
Krachtig nummer van het album van Depeche Mode dat ik misschien nog wel het meeste gedraaid heb. Leuk om weer eens terug te horen, maar ze hebben betere. The Darkest Star vind ik bv. een betere single van dit album.
3,5*

4639. Otis Redding - Satisfaction (1966)
De stem van Otis is schitterend, het moet wel heel gek lopen wil hij geen voldoende van me krijgen. Toch mist deze cover het vuur van het origineel.
3,5*

4638. Shriekback - Lined Up (1983)
Geweldig nummer dat laidback en meeslepend tegelijk klinkt, zeker aangezien het nummer steeds beklemmender klinkt. Ik ken deze band eigenlijk vooral van de klassieker My Spine is the Bassline, maar dit nummer vind ik zo mogelijk nog beter.
4,5*

4637. Slade - Far Far Away (1974)
Aardige jaren '70 glamrock, maar heb wel betere van Slade gehoord. Dit is leuk om eens terug te zien met beelden van TOTP2, maar meer ook niet.
3*

4636. Steely Dan - Pretzel Logic (1974)
Ik gok dat GrafGantz dit ook wel goed vind, net als Donald Fagen (zat die niet in Steely Dan?), maar mij grijpt het niet zo. Er gebeurt genoeg, maar het glijdt vooral langs me heen. Ik moest het ook een extra keer draaien omdat het me de eerste keer helemaal niet opviel. Lijkt me wel prima muziek om op te zetten in een kroeg op zondagmiddag ofzo, om langzaam bij wakker te worden.
3*

4635. Cat Power - Lived in Bars (2006)
Ontspannen plaatje van Cat Power, dat wel erg naar lateavondjazz luistert. De stem van Chan Marshall klinkt altijd prettig, maar ik vind haar nummers met meer smoelwerk beter. Dit is teveel achtergrondmuziek.
3,25*

4634. The Kinks - Mister Pleasant (1967)
Leuke single uit de hoogtijdagen van The Kinks. Qua singles heb ik toch nog wel een hoop te ontdekken van The Kinks, al ken ik al hun albums tot aan begin jaren '70. Uit hetzelfde jaar vind ik David Watts, Harry Rag en natuurlijk Waterloo Sunset wel een stuk beter.
3,5*

4633. The Mission - Butterfly on a Wheel (1990)
Sentimentele ballad uit de gothic/wave-hoek. Niet aan mij besteed.
2*

4632. System of a Down - Spiders (1999)
Waarschijnlijk wel de populairste metalband van de eerste helft van de jaren '00 (of het moet toch Tool zijn). In die tijd was ik actief lid van een studentenvereniging waar ik meer SoaD heb gehoord dan me lief was, eigenlijk. Sommige nummers vind ik nog wel leuk, maar daar hoort deze niet bij. Er gebeurt nauwelijks iets opzienbarends eigenlijk.
2,25*

4631. Massive Attack - Paradise Circus (2010)
Even wennen aan het origineel, ik heb hiervan vooral de fantastische remix van Gui Boratto gedraaid. Die is ook een stuk beter dan deze versie. Het mist de broeierigheid en suspense van hun eerdere werk, al vind ik het zeker niet verkeerd.
3,5* (4,25* voor de Gui Boratto Remix)

4630. Wilco - War on War (2002)
Van het klassieke Yankee Hotel Foxtrot, een album dat ik de laatste jaren pas een beetje leer kennen. Ik merk wel dat dit nummer losstaand voor mij niet zo goed werkt. Ik hoor het liever als puzzelstukje van een groter geheel.
3,25*

4629. Stone Temple Pilots - Plush (1993)
Heb dit altijd een beetje nepgrunge gevonden, al valt er aan de intenties van Scott Weiland niet te twijfelen gezien zijn excessieve drugsgebruik (valt me mee dat hij nooit geOD'd heeft). Andere singles van STP vond ik veel beter, bv. die van het album uit 1997. Hier hielp het niet mee dat het werd stukgehypt door 3FM destijds.
3,25*

4628. Common - Resurrection (1995)
Fijne hiphopplaat met een lekker pianoloopje. Toch doet dit me ook weer niet zo veel dat ik er meer van wil horen. Hopelijk komen er snel wat meer ontdekkingen van het kaliber van die plaat van Gangstarr, wat plaatsen geleden.
3,25*

4627. The Shins - Know Your Onion! (2002)
Toen ik dit destijds - samen met New Slang - ontdekte kon ik niet geloven dat het niet uit de jaren '60 kwam. Klonk echt als een vergeten juweeltje uit die tijd. Inmiddels weten we wel beter, maar het blijft een juweel van een nummer. Beter hebben The Shins nauwelijks nog gemaakt.
4,5*

4626. Jan Hammer - Crockett's Theme (1986)
Fijn nummer, dat bij mij een heropleving kende in de electroversie van het briljante FPU. Echt een machtige melodie. Als ik ooit nog eens tijd over heb, ga ik Miami Vice weer eens herkijken. Die Michael Mann-vibe is weer helemaal terug sinds Drive van 2011.
4,50*

Tijd om de eerste 500 nummers eens uitgebreid samen te vatten.

Wat valt op:

- Het niveau is erg hoog. Er staat nauwelijks troep tussen. Niet zo gek ook, want om in de lijst te komen is een behoorlijk gemiddelde nodig (rond de 3,60), plus een representatief aantal stemmen. Slechts incidenteel vind ik een nummer helemaal niks, maar dat komt dan eigenlijk altijd doordat het genre helemaal niet in mijn straatje past.
- In dit stadium bevat de lijst een leuke, bonte mix aan muziekstijlen. Er is al een handvol Italonummers gepasseerd, maar metal komt (zij het met mate) bijvoorbeeld ook aan bod. Pure prog en uitgesponnen jazz komen we natuurlijk niet tegen, want het zijn allemaal singletjes.
- Wat wel opvalt is dat er met enige regelmaat écht prehistorische dingen (nog van voor 1950) in de lijst staan. Die kan ik best aanhoren, maar ze gaan ook net zo hard mijn andere oor weer uit.
- Een paar grote acts die ook later nog erg vaak in de lijst staan, vallen in dit stadium wat tegen. Björk, Depeche Mode en Blur hebben bijvoorbeeld mijn favorietenlijstje niet gehaald, maar dat komt vooral omdat hun beste nummers nog moeten komen.
- Mijn ontdekkingen zitten voor een flink deel in de pop/rock van de jaren negentig tot nu, die zo breed uitwaaiert dat er nog veel te ontdekken valt.
- Er zit ook een handjevol aardige garagerocknummers tussen. Dat is misschien een genre waar ik eens wat meer aan zou kunnen doen.
- Ook op het gebied van soul al wel wat leuke dingen tegengekomen, al verwacht ik daar iets hoger in de lijst nog meer van.
- De hiphop is soms raak, maar soms ook mis. Het viel me al eerder op dat MuMe ook qua albums vaak een betere graadmeter is voor hiphop dan RYM.

Mijn persoonlijke top 100. (Her)ontdekkingen hebben een * voor de notering.

01. [4683] Suicidal Tendencies - Institutionalised (1988)
02. [4549] Cyber People - Void Vision (1985)
03. [4613] Inspiral Carpets - Dragging Me Down (1992)
04. [4853] Pulp - Countdown (1991)
05. [4973] Mo-Dettes - White Mice (1979)
06. [4864] Throwing Muses - Bright Yellow Gun (1994)
07. [4681] Kate & Anna McGarrigle - Complainte pour Ste-Catherine (1975)
08. [4637] Slade - Far Far Away (1974)
09. [4515] Subway Sect - Nobody's Scared (1978)
10. [4527] Fleetwood Mac - Everywhere (1987)

*11. [4747] Clap Your Hands Say Yeah - The Skin of My Yellow Country Teeth (2006)
12. [4578] Aaliyah - Try Again (2000)
*13. [4978] Killing Joke - Millennium (1994)
14. [4821] Muse - Unintended (2000)
15. [4654] Bran Van 3000 - Drinking in L.A. (1997)
*16. [4751] Dubstar - Stars (1995)
*17. [4659] Kasabian - L.S.F. (Lost Souls Forever (2004)
18. [4593] Theatre of Hate - Do You Believe in the West World? (1982)
*19. [4526] Cursive - The Recluse (2004)
20. [4531] Kula Shaker - Tattva (1996)

21. [4529] DNA ft. Suzanne Vega - Tom's Diner (1990)
*22. [4587] The Dø - On My Shoulders (2007)
23. [4793] Hot Butter - Popcorn (1972)
*24. [4510] Wimple Winch - Save My Soul (1966)
*25. [4836] The Human League - The Lebanon (1984)
*26. [4777] Whipping Boy - We Don't Need Nobody Else (1995)
*27. [4748] The The - Slow Emotion Replay (1993)
28. [4627] The Shins - Know Your Onion! (2002)
29. [4738] Sugababes - Overload (2000)
*30. [4568] Blancmange - Blind Vision (1983)

*31. [4610] Kent - 747 (1998)
*32. [4687] Gang Starr - You Know My Steez (1997)
33. [4972] New Musik - This World of Water (1980)
34. [4559] The Flaming Lips - She Don't Use Jelly (1993)
35. [4638] Shriekback - Lined Up (1983)
*36. [4904] Patrick Cowley & Sylvester - Do Ya Wanna Funk (1982)
37. [4922] Camper Van Beethoven - Pictures of Matchstick Men (1989)
*38. [4883] Bobby Bland - I'll Take Care of You (1959)
39. [4862] The Auteurs - Lenny Valentino (1993)
40. [4913] The Prodigy - No Good (Start to Dance) (1994)

41. [4670] House of Pain - Jump Around (1992)
*42. [4680] Severed Heads - Dead Eyes Opened (1984)
43. [4905] Siouxsie and the Banshees - Melt! (1982)
44. [4871] Killer Mike - Reagan (2012)
45. [4703] Robbie Robertson - Somewhere Down the Crazy River (1987)
*46. [4595] The Kinks - 20th Century Man (1971)
*47. [4734] Four Tops - 7-Rooms of Gloom (1967)
48. [4833] TC Matic - O La La La (1981)
49. [4588] Felt - Penelope Tree (1983)
*50. [4817] Ladytron - Playgirl (2000)

51. [4759] Mr. Flagio - Take a Chance (1983)
*52. [4803] Faith No More - Last Cup of Sorrow (1997)
53. [4585] Inspiral Carpets - This Is How It Feels (1990)
*54. [4970] Clio - Faces (1985)
*55. [4584] The Hooters - All You Zombies (1985)
56. [4865] Dr. Dre - The Next Episode (2000)
57. [4542] ABBA - Gimme! Gimme! Gimme! (1979)
*58. [4999] Crystal Castles - Baptism (2010)
*59. [4849] Cults - Abducted (2011)
60. [4898] Slade - Cum on Feel the Noize (1973)

61. [4622] Rammstein - Sonne (2001)
*62. [4563] Digable Planets - Rebirth of Slick (Cool Like Dat) (1992)
63. [4528] Lush - For Love (1991)
*64. [4995] Fugees - Fu-Gee-La (1995)
*65. [4606] The Jesus and Mary Chain - Reverence (1992)
*66. [4878] Terence Trent D'Arby - Sign Your Name (1987)
*67. [4840] Page & Plant - Gallows Pole (1994)
68. [4518] Pigbag - Papa's Got a Brand New Pig Bag (1981)
*69. [4750] The Herd - From the Underworld (1967)
70. [4752] Nine Inch Nails - Sin (1990)

*71. [4618] The Rattles - The Witch (1970)
72. [4790] Nick Cave and the Bad Seeds - Jubilee Street (2013)
*73. [4808] The Divine Comedy - Generation Sex (1998)
74. [4634] The Kinks - Mister Pleasant (1967)
*75. [4774] The Students - I'm So Young (1958)
*76. [4916] The Reese Project - The Colour of Love (1992)
77. [4741] Thompson Twins - Lay Your Hands on Me (1984)
*78. [4760] Twista - Slow Jamz (2004)
*79. [4746] John Lennon - God (1998)
*80. [4957] Say Anything - Alive with the Glory of Love (2006)

81. [4987] Enya - Only Time (2000)
82. [4802] Red Hot Chili Peppers - Scar Tissue (1999)
83. [4676] The Last Shadow Puppets - The Age of the Understatement (2008)
84. [4544] XTC - Sgt. Rock (Is Going to Help Me) (1981)
*85. [4782] Fiona Apple - Criminal (1997)
*86. [4982] Wings - Mrs. Vandebilt (1974)
87. [4649] Pulp - The Fear (1998)
*88. [4655] Lou Reed - Dirty Blvd (1989)
*89. [4661] Kasabian - Underdog (2009)
90. [4554] Blackstreet - No Diggety (1996)

*91. [4583] Sharon van Etten - Serpents (2011)
92. [4832] Giorgio Moroder - From Here to Eternity (1977)
93. [4601] Dead or Alive - You Spin Me Round (Like a Record) (1984)
*94. [4662] Buggles - Elstree (1980)
95. [4795] ...And You Will Know Us by the Trail of Dead - Relative Ways (2001)
96. [4690] Natalie Imbruglia - Torn (1997)
97. [4689] A Place to Bury Strangers - In Your Heart (2009)
*98. [4810] Gonn - Blackout of Gretely (1966)
99. [4945] Fleetwood Mac - Big Love (1987)
*100. [4717] Glasvegas - It's My Own Cheating Heart That Makes Me Cry (2008)

Verdeeld per decennium (tussen haakjes # ontdekkingen):

50s: 2 (2)
60s: 5 (4)
70s: 11 (3)
80s: 26 (9)
90s: 32 (15)
00s: 19 (9)
10s: 5 (3)

4625. Eric B. & Rakim - I Know You Got Soul (1987)
Zo af en toe heb ik een old school hip hop bui en dan komen dit soort dingen ook voorbij. Maar Eric B & Rakim heeft me nooit echt gepakt, op een remix van Coldcut na. Dit nummer vind ik - ojee - een beetje eentonig.
3*

4624. Soundgarden - Rusty Cage (1992)
Van het enige Soundgarden-album dat ik nog wel eens opzet. Lekker ruig nummer. Ze staan binnenkort in Vredenburg Leidsche Rijn, maar dat laat ik toch maar aan me voorbij gaan. Jammer dat ik ze destijds niet in Paradiso ofzo heb gezien.
4*

4623. Fugees - Ready or Not (1996)
Leuk nummer van de Fugees wel, zij waren toch een aangename artiest in de top 40 destijds. Wel apart dat je al zo snel niets meer van ze hoorde, maar het gebeurt vaker dat groepen er de brui aangeven zodra ze zijn doorgebroken. En we hebben nog genoeg gehoord van de losse leden.
3,75*

4622. Rammstein - Sonne (2001)
Destijds veel gedraaid en ook nog de bijbehorende cd aan mijn toenmalige vriendin gegeven. Dit was dé hit van het album en misschien wel Rammstein's bekendste nummer. Inmiddels is het zelfs gecoverd door good old Heino. Het blijft ook wel een sterk nummer, maar andere singles (Ich Will en Links 2, 3, 4 bv.) vind ik net wat sterker.
4*

4621. Golden Earring - Buddy Joe (1972)
Lekkere jaren '70 plaat van GE. Kende dit nog niet, maar het valt me erg mee. Heb doorgaans niet veel met GE, maar dit klinkt nog fris en authentiek, niet zo 'kijk ons eens rockster zijn' als hun muziek van grofweg na 1990.
3,25*

4620. The Pains of Being Pure at Heart - Say No to Love (2010)
Fijne, onbekommerde jangle pop met een vleugje shoegaze dit. Wel heel erg jaren '80, maar dan precies de jaren '80 waar ik van houd. Ontdekking.
4*

4619. Wynonie Harris - All She Wants to Do Is Rock (1949)
Grappig r&b-nummer over een vrouw die alleen maar seks wil. Leuk om een keer te horen.
3*

4618. The Rattles - The Witch (1970)
Apart nummer met zowel leuke psychedelische als kitscherige progressieve elementen, en dat ook nog binnen drie minuten. Als ze het wat trager hadden gespeeld, had het zo op een Yes-album gekund.
3,25*

4617. David Sylvian - I Surrender (1999)
Een later nummer van DS, maar zo te horen klinkt het niet veel anders dan het jaren '80 werk dat ik van hem ken. En mijn beleving is ook niet veel anders. Naar David Sylvian kan ik niet teveel luisteren, want ik vind het tamelijk deprimerende muziek. En tegelijkertijd ook wonderschone muziek, maar voor af en toe dus... Het album waar dit vanaf komt heeft nu wel mijn interesse.
4*

4616. Los Planetas - Qué Puedo Hacer (1994)
Typische jaren '90 indierock, maar dan op zijn Spaans. Doet me een beetje aan Pavement, Archers of Loaf, Sebadoh, etc. denken, maar dit nummer an sich grijpt me niet echt al spreekt de sound me wel aan.
3*

4615. Ray Charles - You Don't Know Me (1962)
Ray Charles heeft een paar fraaie uptempo singles gemaakt en er klinkt ook altijd een zeker plezier door in zijn zingen, maar zijn ballads vind ik vaak moeilijk te verteren. Deze vind ik eigenlijk tenenkrommend, de tweede stem helpt ook niet mee.
1,75*

4614. Depeche Mode - Just Can't Get Enough (1981)
Wist niet dat dit al bijna 35 jaar oud was, ik dacht dat dit uit 1985 was ofzo. Leuk synthpopplaatje. Soms vind ik het wat kinderachtig, maar eigenlijk klinkt dit gewoon als een zeer opgewekte versie van Kraftwerk anno 1981.
3,5*

4613. Inspiral Carpets - Dragging Me Down (1992)
Ooit had ik een britpopverzamelaar waar dit nummer ook op stond en draaide ik dit nummer alleen vanwege het geweldige intro grijs. Het heeft misschien wel 10 jaar geduurd voordat ik een tweede nummer van Inspiral Carpets heb gehoord. Blijft een fantastisch nummer dit, met name door het geniale orgel.
4,5*

4612. Pet Shop Boys - I Wouldn't Normally Do This Kind of Thing (1993)
Destijds vond ik dit een leuk hitje, maar anno nu klinkt het toch wel wat gedateerd. Ze hebben bovendien veel betere songs gehad in dezelfde stijl.
3*

4611. Georgie Fame - Yeh, Yeh (1964)
Leuk eigenzinnig vroeg jaren '60 plaatje dat de laatste tijd vaak langskwam in een reclame. Echt een oorwurm dit.
4*

4610. Kent - 747 (1998)
Fraai melancholisch nummer met een heel lang mijmeroutro. Laatst heb ik nog eens het album gedraaid waar dit vanaf komt, maar een echte klik tussen Kent en mij blijft toch uit, al vind ik een los nummer op zijn tijd zeker te genieten. Zo ook deze.
3,75*

4609. Duke Ellington - Rockin' in Rhythm (1931)
Jazzplaat uit het zwartwit-tijdperk. Deze doet het niet voor mij.
2,75*

4608. Tenor Saw - Golden Hen (1986)
Had nog nooit van deze artiest gehoord, maar dit is een leuke ontdekking voor mij. Heerlijke dancehall, een beetje in de stijl van Daddy G's DJ Kicks (die van Massive Attack). Wordt na herdraaien nog leuker, merk ik, met name die blazers zijn fijn.
4,25*

4607. Michael Jackson - Off the Wall (1979)
Blijf hier maar eens op stilzitten. Fantastische baslijn en heerlijke beat. En geweldig gezongen door een 20-jarige Michael Jackson die er dan al een hele carrière op heeft zitten. Mooi ook het contrast tussen de refreinen en coupletten.
4,5*

4606. The Jesus and Mary Chain - Reverence (1992)
Ik vind toch niet alles van TJaMC echt goed, merk ik. De flirt met madchester-achtige dancebeats pakt niet zo goed uit. Beetje een vlees noch vis-nummer.
3*

4605. The Gathering - Learn About It (2003)
Grappig, het Nederlandse The Gathering. Heb altijd wel een zwak gehad voor de zangeres, maar dat neemt niet weg dat dit nummer wel een hoog muurbloempjesgehalte heeft. Jammer.
2,75*

4604. Concrete Blonde - Caroline (1990)
Van deze band kende ik alleen het prachtige Joey, maar dit vind ik ook niet verkeerd. Ben niet meteen overstag, maar na twee keer luisteren intrigeert dit genoeg om het op mijn playlist te zetten. Ontdekkinkje en een band die wellicht ook wat nadere inspectie verdient.
4*

4603. The Bangles - Going Down to Liverpool (1985)
Eigenlijk weet ik pas sinds een paar jaar dat The Bangles ook leuke, verantwoorde muziek hebben uitgebracht. Voor mij waren ze altijd de band van ballad cq. draak Eternal Flame (al vind ik dat eigenlijk anno nu wel weer een aardig nummer). Dit is in ieder geval een heerlijk staaltje jangle pop. De albums van The Bangles staan ook op de nominatie om beluisterd te worden. Susanna Hoffs ziet er trouwens nog bizar goed uit voor haar leeftijd (55 inmiddels).
4,25*

4602. Propellerheads & Shirley Bassey - History Repeating (1997)
Proppelerheads is wel een verhaal apart, met één legendarisch album op hun naam, om daarna eigenlijk nooit meer iets van zich te laten horen (door ziekte, meen ik). Naast veel uptempo-knallers was dit ook wel een hit, deze tragere dansplaat met een hoog 007-gehalte door de aanwezigheid van Bond-chanteuse Shirley Bassey. Destijds vond ik het nummer wat suf, maar gaandeweg de jaren ben ik dit alleen maar meer gaan waarderen. Het kale intro alleen is al klassiek, wat mij betreft.
4,25*

4601. Dead or Alive - You Spin Me Round (Like a Record) (1984)
Beetje fout wellicht, maar tegelijkertijd een net zo onweerstaanbaar nummer met een briljant refrein. Goed dat daarvoor ook erkenning is in een lijst als deze. Verder zou ik geen nummer van deze band op kunnen noemen.
4,*

De vierde 100 resumeren:

top 10:
01. Natalie Imbruglia - Torn (1997) (4,75*)
02. The Shins - Know Your Onion! (2002) (4,5*)
03. Foo Fighters - I'll Stick Around (1995)
04. Shriekback - Lined Up (1983)
05. Lou Reed - Dirty Blvd (1989)
06. Pulp - The Fear (1998)
07. Inspiral Carpets - Dragging Me Down (1992)
08. Jan Hammer - Crockett's Theme (1986)
09. Gang Starr - You Know My Steez (1997)
10. Michael Jackson - Off the Wall (1979)

ontdekkingen top 5:
01. Shriekback - Lined Up (1983) (4,5*)
02. Jan Hammer - Crockett's Theme (1986)
03. Gang Starr - You Know My Steez (1997)
04. Tenor Saw - Golden Hen (1986) (4,25*)
05. The Bangles - Going Down to Liverpool (1985)

bottom 5:
01. Boy George - The Crying Game (1993) (1,5*)
02. Ray Charles - You Don't Know Me (1962) (1,75*)
03. The Fleetwoods - Come Softly to Me (1959) (2*)
04. Metallica - Eye of the Beholder (1988)
05. The Mission - Butterfly on a Wheel (1990)

4625. Eric B. & Rakim - I Know You Got Soul (1987)
Aardig hiphopnummer met vlot ritme maar na een tijd wordt het wat eentonig wat ik met vele hiphopnummers heb. De raps zitten wel goed in elkaar.

4624. Soundgarden - Rusty Cage (1992)
Ruig, donker en energiek maar tegelijk ook melodieus, het doet mij denken aan Led Zeppelin al staat deze band nog een trapje hoger.

4623. Fugees - Ready or Not (1996)
Vind ik één van de betere hiphopacts in de jaren '90 al was het omdat ze meer melodieus en soulvol waren ingesteld. Na één sterk en succesvol album helaas niets meer van gehoord.

4622. Rammstein - Sonne (2001)
Met Rammstein heb ik anders niet veel - hun sound komt mij te lomp over - maar dit nummer steekt er bovenuit dankzij het refrein.

4621. Golden Earring - Buddy Joe (1972)
Geweldig nummer van Nederlands grootste rockband hoewel er ook jeugdsentiment mee gemoeid is. Maar dit nummer blijft eeuwig fris klinken met zeer sterke melodie en ritme.

4620. The Pains of Being Pure at Heart - Say No to Love (2010)
Fris en aanstekelijk rocknummer met fijne gitaar dat in het midden ligt tussen new wave en shoegaze. Aangename ontdekking.

4619. Wynonie Harris - All She Wants to Do Is Rock (1949)
Deze artiest kende ik niet. De voorloper van de rock'n roll oftewel rhythm & blues, eenvoudig maar leuk nummer.

4618. The Rattles - The Witch (1970)
Lang niet meer gehoord maar dit is een prima rocknummer met veel vaart dat Led Zeppelin, jaren '60-psychedelica en progrock in één nummer weet te brengen.

4617. David Sylvian - I Surrender (1999)
Donkere, wat dromerige muziek maar van buitenaardse schoonheid met aparte, wat folky en jazzy arrangementen en de zang van David Sylvian perfect in past.

4616. Los Planetas - Qué Puedo Hacer (1994)
De Spaanse variant van de toen populaire rockbands maar buiten de Spaanse taal hoor ik wat te weinig eigenheid, ik hoor wat teveel in van andere rocknummers.

4615. Ray Charles - You Don't Know Me (1962)
Het is de heropgenomen en mindere versie met Diana Krall, dit is de originele versie uit 1962. Ligt zowat in het verlengde van I Can't Stop Loving You maar iets beter.
Cijfer: 7,5 (de heropgenomen versie krijgt 5,5)

4614. Depeche Mode - Just Can't Get Enough (1981)
Een eenvoudig en vrolijk nummer van Depeche Mode, erg swingend en zonder pretenties maar mede daardoor blijft het fris klinken.

4613. Inspiral Carpets - Dragging Me Down (1992)
Deze band ken ik vooral van het fantastische This is How it Feels maar dit nummer is ook prima met veel vaart, sfeer en heel leuke orgel. Van deze band moet ik een tweede album aanschaffen.

4612. Pet Shop Boys - I Wouldn't Normally Do This Kind of Thing (1993)
Voor Pet Shop Boys heb ik een zwak vooral vanwege de ijle zang van Neil Tennant maar dit reken ik niet tot hun beste songs. Of zullen wij de betere van hen later tegenkomen?

4611. Georgie Fame - Yeh, Yeh (1964)
Vele sixtieshits hebben nog niets van hun glans verloren en zo ook dit nummer. Vlotte pophit die blijft hangen met een tikkeltje jazz.

4610. Kent - 747 (1998)
Melancholiek nummer dat mij door de zang een beetje aan Radiohead doet denken, fraai gearrangeerd met gruizig randje maar echt raken doet het mij niet en het wordt op den duur langdradig.

4609. Duke Ellington - Rockin' in Rhythm (1931)
Frivool jazz-nummer uit de oude doos. Erg veel doet het mij niet maar ik kan er van tijd best naar luisteren.

4608. Tenor Saw - Golden Hen (1986)
Deze artiest kende ik ook niet maar ik vind het heerlijke reggae vooral door de blazers. Fijne zang en ritme ook.

4607. Michael Jackson - Off the Wall (1979)
Michael Jackson bewees toen al zijn klasse maar ook de vlekkeloze productie van Quincy Jones moet vermeld worden. Heerlijk ritme en baslijn, dit swingt als de neten.

4606. The Jesus and Mary Chain - Reverence (1992)
The Jesus and Mary Chain wilde duidelijk met de tijd meegaan, te horen aan het ritme. Maar een sterk nummer vind ik het niet en moet het teveel hebben van de gitaarnoise.
Cijfer: 5

4605. The Gathering - Learn About It (2003)
Heel mooi gezongen, haar zang heeft een fijn timbre, prima productie ook en sfeervol ook al is het mij iets te spanningsloos.

4604. Concrete Blonde - Caroline (1990)
Joey is een klassieker, dit nummer die ook op mijn verzamelaar staat is eveneens sterk met karakteristieke zang en prima, aparte gitaarsolo in het midden.

4603. The Bangles - Going Down to Liverpool (1985)
Heel leuke en aanstekelijke meidenpop, vrolijk en vitaal waarbij het enthousiasme uit de boxen knalt wat ze gemeen hadden met die andere legendarische band uit Liverpool.

4602. Propellerheads & Shirley Bassey - History Repeating (1997)
Een merkwaardige combinatie maar het werkt wel. Ik heb anders niet zo veel met Shirley Bassey maar haar volle zang past er wonderwel goed in dit toch wel vrij, wat jazzy origineel nummer.

4601. Dead or Alive - You Spin Me Round (Like a Record) (1984)
Een band waarmee ik weinig heb door de zang en productie, het klinkt bot en te mechanisch al is het refrein wel best aanstekelijk. Inderdaad foute jaren '80-pop.
Cijfer: 4

Top-10 nrs. 4601-4700:

1. The Last Shadow Puppets - The Age of the Understatement (2008)
2. Golden Earring - Buddy Joe (1972)
3. The Kinks - Mister Pleasant (1967)
4. David Sylvian - I Surrender (1999)
5. The Police - Every Little Thing She Does Is Magic (1981)
6. The Shins - Know Your Onion! (2002)
7. Wilco - War on War (2002)
8. The Beatles - If I Fell (1964)
9. Elvis Costello - Man Out of Time (1982)
10. Lou Reed - Dirty Blvd (1989)

Flop-5:

1. A Place to Bury Strangers - In Your Heart (2009)
2. Severed Heads - Dead Eyes Opened (1984)
3. John Foxx - Burning Car (1980)
4. Dead or Alive - You Spin Me Round (Like a Record) (1984)
5. Boy George - The Crying Game (1993)

Gemiddelde tot nu toe: 7,19

Volgende 25:

4500. Nina Simone - Four Women (1966)
4499. The Undisputed Truth - Smiling Faces Sometimes (1971)
4498. Supertramp - Give a Little Bit (1977)
4497. Tom Tom Club - Wordy Rappinghood (1981)
4496. Sonny Boy Williamson - Help Me (1963)
4495. Steely Dan - Dirty Work (1973)
4494. Shiina Ringo - Ringo No Uta (2003)
4493*. The Promise Ring - E. Texas Ave (1996)
4493*. Texas Is the Reason - Blue Boy (1996)
4492. Bauhaus - Terror Couple Kill Colonel (1980)
4491. Booker T. & The M.G.'s - Melting Pot (1971)
4490. Smog - Cold Blooded Old Times (1999)
4489. Blue Öyster Cult - Cities on Flame with Rock and Roll (1972)
4488. Candi Staton - Young Hearts Run Free (1976)
4487. Crystal Castles - Celestica (2010)
4486. Roxy Music - Dance Away (1979)
4485. Thomas Leer - Private Plane (1978)
4484. David Bowie - It's No Game (Part 1) (1980)
4483. Burial + Four Tet - Nova (2012)
4482. Bloc Party - So Here We Are (2005)
4481. The Prodigy - Voodoo People (1994)
4480. Talk Talk - I Don't Believe in You (1986)
4479. Whipping Boy - When We Were Young (1996)
4478. Pink Floyd - On the Turning Away (1987)
4477. The Lovin' Spoonful - Darling Be Home Soon (1967)
4476. Loreena McKennitt - The Mummers' Dance (1998)

* Het betreft hier een split-single van twee bands.

Geen beoordelingen, wegens tijd gebrek. Dit zijn de beste die zijn overbleven. Allemaal een 8, behalve The Lovin' Spoonful. Die krijgen een 9.

4573. Pink Floyd - It Would Be So Nice (1968)
4541. Björk - Enjoy (1996)
4535. David Bowie - The Jean Genie (1980)
4532. The Doobie Brothers - Listen to the Music (1972)
4524. Red Hot Chili Peppers - Otherside (1999)
4523. R.E.M. - At My Most Beautiful (1999)
4493. The Promise Ring - E. Texas Ave (1996)
4477. The Lovin' Spoonful - Darling Be Home Soon (1967)

4.500 - 4.476

Een van de mindere 25-tallen wat mij betreft. Met toch wel weer een paar hoogtepunten.

1. Tom Tom Club - Wordy Rappinghood

Dit singletje heb ik laatst zelfs ergens opgeduikeld. Leuk om te hebben nu ik weer een werkende platenspeler heb staan. Een monumentaal discorapnummer uit de postpunktijd met een heerlijk origineel geluid. Al moet je hem niet te vaak draaien.

2. The Undisputed Truth - Smiling Faces Sometimes

Prima soul/funknummer dat me zeker als de zang invalt ook wel sterk aan The Doors doet denken. Zoals ik al eerder wel eens heb geschreven hier: volgens mij is er voor mij nog een wereld te ontdekken in de funk van de jaren zeventig. Dit is daar een prima voorbeeld van.

3. Talk Talk - I Don't Believe in You

Afkomstig van The Colour of Spring, de plaat die in de carrière van Talk Talk de overgang markeert van de synthpop naar de proto-postrock. Deze haalt het niet bij de fenomenale afsluiter Time It's Time, maar een fijne single is het zeker.

4. Candi Staton - Young Hearts Run Free

Nog meer zwarte muziek uit de jaren zeventig, al gaat dit meer richting de soulvolle en rustige kant van de disco. Of beter gezegd: gewoon aangename pop. Treedt niet heel erg op de voorgrond, maar blij word ik er wel van.

5. Steely Dan - Dirty Work

Zowaar een rijtje waarin de seventies overheersen. Steely Dan kan ik meestal wel redelijk waarderen, zeker in de beginperiode. Dit is nog echt gewoon een popliedje, met vooral sterke coupletten. Refreintje vind ik iets minder, maar goed, daarom staat-ie dus ook op 5 en niet op 1.

De nummers van Crystal Castles en Whipping Boy zijn ook aardig, maar beide zijn al met een veel betere single aan bod gekomen.

4.475 - 4.451

4475. The Music Explosion - Little Bit O'Soul (1967)
4474. Björk - Possibly Maybe (1996)
4473. Urban Jungle - Anything (1995)
4472. Marlene Dietrich - Lili Marlene (1945)
4471. Radiohead - Go to Sleep (2003)
4470. Fiona Apple - Never Is a Promise (1997)
4469. Clannad - Theme From Harry's Game (1982)
4468. Cat Stevens - Matthew and Son (1966)
4467. Cyndi Lauper - When You Were Mine (1985)
4466. The Chiffons - He's So Fine (1963)
4465. Madonna - Borderline (1984)
4464. Paul Revere & The Raiders - Kicks (1966)
4463. Santana - Soul Sacrifice (Part 1) (1970)
4462. Jay Electronica - Exhibit A (Transformations) (2009)
4461. Henry Mancini - Peter Gunn (1959)
4460. R.E.M. - Bang and Blame (1994)
4459. Dead Prez - Hip-Hop (1999)
4458. Pink Floyd - Julia Dream (1972)
4457. Riverside - Schizophrenic Prayer (2008)
4456. The xx - Shelter (2011)
4455. Davie Allan and The Arrows - Blues Theme (1967)
4454. The Clash - Groovy Times (1979)
4453. Cocteau Twins - I Wear Your Ring (1990)
4452. The Joy Formidable - Whirring (2009)
4451. The Clash - This Is Radio Clash (1981)

4475. The Music Explosion - Little Bit O'Soul (1967) Muzikaal topjaar 1967 en dan dit nummer? 6
4474. Björk - Possibly Maybe (1996) Alweer Björk? Het is creatief, maar kan niet echt boeien. 6,5
4473. Urban Jungle - Anything (1995) Langdradige mix, de climax wil maar niet komen. 5
4472. Marlene Dietrich - Lili Marlene (1945) Beroemd in de 2e wo, heeft nu minder glans. 6
4471. Radiohead - Go to Sleep (2003) Vele malen gehoord. Verveelt nooit. 9
4470. Fiona Apple - Never Is a Promise (1997) Mooie omlijsting, maar ook niet gedenkwaardig. 6,5
4469. Clannad - Theme From Harry's Game (1982) Eigenlijk hetzelfde commentaar. 6,5
4468. Cat Stevens - Matthew and Son (1966) Singer-songwriter met unieke orkestrale bewerkingen. 8
4467. Cyndi Lauper - When You Were Mine (1985) Tamelijk vervelende hitmachine productie. 5
4466. The Chiffons - He's So Fine (1963) Aardig, maar er waren in 1963 leukere meidengroepen. 6
4465. Madonna - Borderline (1984) Muziek voor tieners. Niet aan mij besteed. 5
4464. Paul Revere & The Raiders - Kicks (1966) Er is in 66 zoveel moois voortgebracht en dan dit? 6
4463. Santana - Soul Sacrifice (Part 1) (1970) Hun latin-rock was zeer vernieuwend in 1970. 8
4462. Jay Electronica - Exhibit A (Transformations) (2009) Acceptabele hiphop. 6,5
4461. Henry Mancini - Peter Gunn (1959) Beroemde bigband sound, leuk om weer eens te horen. 7
4460. R.E.M. - Bang and Blame (1994) Niet het beste van R.E.M., maar nog altijd luistergenot. 8,5
4459. Dead Prez - Hip-Hop (1999) Ik doe echt mijn best om hier iets positiefs uit te halen, maar.....5
4458. Pink Floyd - Julia Dream (1972) Hier begrijp ik niets van. Er zijn tientallen betere nummers. 5
4457. Riverside - Schizophrenic Prayer (2008) Na meerdere luisterbeurten, slaat het toch niet aan. 6
4456. The xx - Shelter (2011) Eenvoudig liedje, sympatiek, maar ook weer niet baanbrekend. 6,5
4455. Davie Allan and The Arrows - Blues Theme (1967) Wanneer wordt deze top 5000 beter? 6
4454. The Clash - Groovy Times (1979) Ik begin moedeloos te worden. Wat is hier goed aan? 5
4453. Cocteau Twins - I Wear Your Ring (1990) Willen wij dit 24 jaar na dato nog heel graag horen? 6
4452. The Joy Formidable - Whirring (2009) Eén kakafonie aan gitaargeweld verpest het nummer. 5,5
4451. The Clash - This Is Radio Clash (1981) Ze waren echt de weg kwijt. Bedroevend slecht, zucht. 4

Beste nummer: Radiohead - Go to Sleep (2003)

Je zou denken dat er steeds betere nummers moeten komen, maar het niveau is soms zeer bedenkelijk. Het kostte mij dan ook moeite om alles te beluisteren. Op een paar toppers die ik al kende na, heb ik ook niks ontdekt.
Ik vraag me af waar de stemmen op RYM vandaan komen (VS is meestal tamelijk dominant) en hoeveel mensen er gestemd hebben. Tot dusver vind ik het namelijk verre van representatief voor de toch wel bovenmodale muziekliefhebbers die RYM bezoeken.

Nu ja heicro, we zitten ook nog maar net in de top 4500 he. Slechts heel weinig artiesten komen al met hun betere nummers langs.

This Is The Radio Clash zou van mij trouwens rond de 8 krijgen. De weg kwijt? Het lijkt juist wel alsof ze in de periode van London Calling tot en met Combat Rock constant nieuwe wegen vonden!

heicro schreef:
Ik vraag me af waar de stemmen op RYM vandaan komen (VS is meestal tamelijk dominant) en hoeveel mensen er gestemd hebben. Tot dusver vind ik het namelijk verre van representatief voor de toch wel bovenmodale muziekliefhebbers die RYM bezoeken.

Waar de stemmen vandaan komen, is te achterhalen, maar dat kost nogal wat tijd. Over het aantal stemmen: dat zijn er enkele tientallen tot honderden. Nummers met zo'n 35-40 stemmen hebben een gemiddelde rond de 4*, nummers met honderden stemmen tussen de 3,50 en de 3,60.

Overigens herken ik me dus totaal niet in jouw beleving. Wel krijg ik het idee dat je een vrij specifieke smaak hebt waarbij synthesizers bijvoorbeeld niet erg welkom zijn en de gitaar als leadinstrument een belangrijke plaats inneemt. Dat is natuurlijk prima. Maar dan lijkt het me eerder zo dat een behoorlijk deel van de lijst gewoon niet bij je in de smaak valt. En niet dat die vol staat met allerlei onbeduidende muzak, zoals je nu een beetje doet voorkomen.

En op de vraag waar de stemmers vandaan komen. Bij het meest bestemde album (OK Computer) zijn dit zomaar wat landen waarop ik even heb gezocht:

Totaal: 26.633

USA: 5.380
UK: 1.636
Canada: 1.027
Polen: 927
Italië: 924
Spanje: 735
Australië: 658
Brazilië: 490
Finland: 429
Rusland: 415
Duitsland: 399
Nederland: 385
Zweden: 234
België: 162
Mexico: 157
Griekenland: 135
Denemarken: 117
Turkije: 77
Japan: 71
China: 68

Amerika gaat dus flink aan kop, maar schijn bedriegt een beetje. In de VS wonen 5 x zo veel mensen als in de UK, en het aantal stemmen is slechts ruim 3 x zo hoog. Overigens scheelt het iets als ik een eveneens overbekend Amerikaans album (VU - Banaan) zou nemen, maar niet veel; dan wordt de verhouding 1op 3,6.

Bij Enter the Wu-Tang is de verhouding trouwens wel ongeveer 1 op 5, maar bij The Queen Is Dead dan weer 1 op 2,5, dus 1 op ruim 3 lijkt me een redelijke afspiegeling van de verhoudingen.

Ik loop alweer iets langer op deze aardbol rond, dan de meeste andere muziekliefhebbers en heb daarom misschien een iets kritischer mening. Van alle genres en stromingen die ik in de loop der jaren voorbij heb zien komen waren sommigen geslaagd, vernieuwend, inspirerend, verrassend, creatief en revolutionair, terwijl heel veel andere mislukt, armoedig, aalglad, herhalingen, jatwerk en goedkoop waren.

Mijn mening is slechts één mening. Jullie hoeven het natuurlijk niet met me eens te zijn.

4600. New Orleans Feetwarmers - Shag (1932)
Stockoude jazz met veel koper en een stukje scat. Aardig om een keer te horen maar erg veel boeit het mij niet.

4599. Foo Fighters - Big Me (1996)
Wat luchtiger en ook wat meer poppy dan de meeste nummers van Foo Fighters maar toch één van hun betere en hier zong Dave Grohl nog i.p.v. schreeuwen wat hij op zijn laatste album al te vaak doet.

4598. The Rolling Stones - Have You Seen Your Mother, Baby, Standing in the Shadow (1966)
Ruige en duistere rock'n roll waarin al een beetje psychedelica doorsijpelt. The Stones brachten in de jaren '60 enkel sterke singles uit.

4597. Jackson 5 - Never Can Say Goodbye (1971)
De vroege Michael Jackson, het klinkt nog steeds charmant en aandoenlijk. Later met veel succes gecoverd door Gloria Gaynor.

4596. Damien Rice - The Blower's Daughter (2002)
Een akoestisch nummer, donker en emotioneel zonder teveel poespas. Vrij eenvoudig maar wel pakkend.

4595. The Kinks - 20th Century Man (1971)
The Kinks klinken inderdaad wat meer Amerikaans door de country-invloeden maar het klinkt nog steeds als The Kinks en tekstueel is het wederom raak.

4594. Röyksopp - Poor Leno (2001)
Dromerig elektronisch nummer, zo hoor ik ze eigenlijk het liefst. Simpele maar fijne melodie.

4593. Theatre of Hate - Do You Believe in the West World? (1982)
Lange tijd niet meer gehoord maar dit nummer verdient meer erkenning. Opzwepend ritme, vrij apart en muzikaal niettemin behoorlijk rijk mede dankzij de blazers.

4592. Pavement - Spit on a Stranger (1999)
Een rustig nummer van Pavement, helder geproduceerd maar ook een tikkeltje vlak.

4591. Sade - By Your Side (2000)
Melodie lijkt wat op A Whiter Shade of Pale. Verder een behoorlijk nummer met zwoele stem en prima productie.

4590. Black Sabbath - Killing Yourself to Live (1974)
Donker nummer met sinistere zang en jankende gitaren, Black Sabbath heeft heel wat bands beïnvloed. Dit biedt daarbij de nodige spanning en afwisseling en blijft moeiteloos overeind.

4589. M83 - Teen Angst (2005)
Een elektronische brij dat naar noise neigt maar een song hoor ik hier te weinig in.
Cijfer: 4

4588. Felt - Penelope Tree (1983)
Typisch een nummer uit de jaren '80 door de stijl en productie. Mooie koortjes en gitaargeluid, zang is wat minder.

4587. The Dø - On My Shoulders (2007)
Vrij aparte zang waarvan je moet houden, lieflijk maar niet zonder venijn. Daarnaast een sterk en sensueel nummer, ik wil wat meer van deze band horen.

4586. Icehouse - Great Southern Land (1982)
Deze band kende ik enkel van Hey Little Girl en Crazy. Dit nummer is een stuk eentoniger en komt ook wat steriel over.
Cijfer: 5

4585. Inspiral Carpets - This Is How It Feels (1990)
Fantastisch nummer door de melodie, de apart roffelende drums, dat Doors-orgeltje en wat een heerlijk refrein, blijft geheid in je hoofd! Onbegrijpelijk geen evergreen geworden!
Cijfer: 10

4584. The Hooters - All You Zombies (1985)
Redelijk rocknummer met leuk ritme maar ook wat standaard en na een tijd begon het mij te vervelen door datzelfde akkoord te herhalen.

4583. Sharon van Etten - Serpents (2011)
Sterk nummer met duistere, wat mysterieuze sfeer dat naar een climax lijkt te groeien, mooie omfloerste zang.

4582. Mobb Deep - Temperature's Rising (1995)
De temperatuur steeg inderdaad naar grote hoogten in de zomer van dat jaar. Dat belet niet dat ik het een te eentonig hiphop-nummer vind met te weinig emotie of sfeer.
Cijfer: 4,5

4581. Dream Theater - Pull Me Under (1992)
Ligt tussen progrock en metal, bij momenten indrukwekkend met krachtige zang maar echt boeien doet het mij niet.

4580. The Impressions - Choice of Colors (1969)
Soul van hoog niveau vooral door de zang van Curtis Mayfield maar het nummer is te overgeproduceerd.

4579. The Jacksons - Blame It on the Boogie (1978)
De wat oudere en ook wat meer volwassen Jacksons, productioneel en ritmisch zit het erg goed in elkaar, dit swingt als een trein.

4578. Aaliyah - Try Again (2000)
Op zich knap gebracht en Aaliyah heeft geen onaardige stem maar het spreekt mij niet echt aan, het gaat een beetje langs mij heen en ik mis de schwung die Jacksons eerder wel brachten.

4577. The Cars - Heartbeat City (1985)
Typisch jaren '80, vlot ritme en behoorlijk aanstekelijk door de synthesizer maar toch wat minder dan hun vroegere singles.

4576. Shiina Ringo - Tsumi to Batsu (2000)
Japanse rock, kende ik helemaal niet, stevig en melodieus maar die stem steekt mij tegen. Na de tweede luisterbeurt kon ik het wat beter verteren.

Een behoorlijk sterke reeks met één grote uitschieter.

LucM schreef:
4587. The Dø - On My Shoulders (2007)
Vrij aparte zang waarvan je moet houden, lieflijk maar niet zonder venijn. Daarnaast een sterk en sensueel nummer, ik wil wat meer van deze band horen.

Album waar dit nummer op staat is meer dan oké, dus zeker eens checken

Gast
geplaatst: vandaag om 10:51 uur

geplaatst: vandaag om 10:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.