MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Een reis langs de beste 5.000 singletjes

zoeken in:
4912. Norah Jones - Don't Know Why (2002)
De meest gedraaide plaat in 2002 in een doorsnee gezinswoning. Zo ook bij ons werd dit standaard gedraaid bij de thee, het avondeten of een zondagochtend. Maar na een jaartje was m’n moeder er klaar mee en heb ik het niet meer gehoord (af en toe nog op de achtergrond in een liefdadigheids tv-programma met John Williams - niet de componist). Maar nu wel weer leuk om eens langs te horen komen, ondanks het hoge zoetheidsgehalte heeft ze nog steeds een erg fijne stem, blijft toch wel een beetje achtergrondmuziek. 6,5

4911. Honeybus - I Can't Let Maggie Go (1968)
Hee, wat een fijn nummer is dit, nooit van gehoord. Typische 60-pop, standaard popstructuur met lieve tekst en aangename stemmen. De fagott(?) zorgt voor een fijne lentesfeer, kanshebber om een blijvende favoriet te worden. 8,5.

4910. Ramones - Pet Sematary (1989)
Eentje die ik al kende, ook meteen een van m’n favoriete Ramonesnummers. Het melodieuze van het eerste Ramonesalbum (I Wanna Be Your Boyfriend, Havana Affair, Listen to My Heart) gemixt met een typisch jaren 80-geluid (de drums en de synth) slaat bij mij erg aan. 8,5

4909. The Breeders - Divine Hammer (1993)
Ook eentje die ik veel heb geluisterd. Het nummer is uptempo, maar heeft toch iets rustigs over zich. Het is gewoon fijn om naar Kim Deal te luisteren. 8,5

4908. LL Cool J - Mama Said Knock You Out (1991)
Begin 2001 verscheen een nummer van LL Cool J in de hitlijsten, You and Me genaamd, dat onwijs aansloeg bij mij (http://www.youtube.com/watch?v=uIHz3V_r044 ). Een totaal vergeten nummer, maar zorgde er destijds wel voor dat ik een kleine (letterlijk en figuurlijk) LL Cool J fan werd, heb nog allemaal cd’tjes met liedjes van ‘m, vooral Loungin, Doin It of I Need Love hoor ik nog graag. Deze vond ik ook tof, maar ik heb toch meer met de glijgans kant van LL Cool J. 7,5

4907. Burial - Near Dark (2007)
Untrue is een prachtig album, vooral als ik het als geheel luister kan ik er helemaal in opgaan. Dit als los nummer werkt toch wel minder, maar het blijft natuurlijk geweldige sferische muziek. 8,0

4906. David Bowie - All the Madmen (1970)
Bowie liedjes vind ik eigenlijk nooit slecht, zo ook deze niet, maar toch blijft het niet helemaal hangen. 7,0

4905. Siouxsie and the Banshees - Melt! (1982)
Een band waar ik nog steeds een keer wat dieper in moet gaan, dat bewijst ook dit nummer. 7,5

4904. Patrick Cowley & Sylvester - Do Ya Wanna Funk (1982)
Lekker nummer, onwijs fijn als dit soort nummers langskomen tijdens het uitgaan (hoorde vorig weekend nog Spacer Woman van Charlie), het refreintje blijft erg hangen. 8,0

4903. Rage Against the Machine - Bullet in the Head (1993)
Het nummer heeft iets heel vets over zich, vooral die versnelling tegen het einde aan, maar het begint toch wel een beetje saai. 7,0

4902. The Police - Bring on the Night (1979)
De hits van The Police vind ik altijd iets vervelends hebben, vooral door dat neppe stemmetje van Sting, iets waar die later opeens minder last van had. Maar dit klinkt wel erg fijn, vrolijk refreintje. 8,0

4901. The Cadillacs - Speedoo (1955)
Soms zijn dit soort liedjes heel leuk (Frankie Lymon, The Contours schieten me nu te binnen). Deze slaat niet echt bij mij aan. 6,5

top 10
1. The Reese Project - The Colour of Love (1992) (de re-invented 1994 versie)
2. The Church - Antenna (1988)
3. Stereolab - Ping Pong (1994)
4. Clio - Faces (1985)
5. Camper Van Beethoven - Pictures of Matchstick Men (1989)
6. Sandie Shaw - Girl Don't Come (1964)
7. Marc Almond - The Days of Pearly Spencer (1992)
8. Fleetwood Mac - Big Love (1987)
9. The Breeders - Divine Hammer (1993)
10. The Future Sound of London - Lifeforms (1994)

ontdekkingen 10
1. Sandie Shaw - Girl Don't Come (1964)
2. Marc Almond - The Days of Pearly Spencer (1992)
3. Honeybus - I Can't Let Maggie Go (1968)
4. The Beau Brummels - Laugh, Laugh (1964)
5. The Go-Betweens - Finding You (2005)
6. Cocteau Twins - Bluebeard (1994)
7. Patrick Cowley & Sylvester - Do Ya Wanna Funk (1982)
8. The Pogues - The Boys from the County Hell (1984)
9. Mo-Dettes - White Mice (1979)
10. Say Anything - Alive with the Glory of Love (2006)

bottom 5
1. Vanilla Fudge - You Keep Me Hanging On (1967)
2. Sepultura - Territory (1993)
3. Muddy Waters - Mannish Boy (1988)
4. The Moody Blues - I'm Just a Singer (1973)
5. Rod Stewart - The Killing of Georgie (Parts I & II) (1977)

4850. The Association - Along Comes Mary (1966)
Zo'n jaren '60 nummer dat ik af en toe beluister, maar steevast weer vergeet. Ik vind het eigenlijk wel wat tijdloos klinken, het had ook best uit 1976 kunnen komen en dan uit de koker van ELO bv. Al heb ik door het stemgeluid, ergens tussen ironisch en aanstellerig, ook een associatie met Devo op de een of andere manier. In muzikaal opzicht vallen de synths (niet zo gangbaar voor die tijd?) en de fluit me op. Die laatste is voor mij vaak een afknapper, maar hier vind ik hem op zijn plaats.
Cijfer: 4*

4849. Cults - Abducted (2011)
Cults vind ik een fijn bandje met hun flinke hang naar de jaren '60, maar ze hebben betere singles gemaakt. Zoals hun laatste, of Go Outside, welke bij mij wel in de top 1000 zou staan.
Cijfer: 3,75*

4848. Arthur Alexander - Anna (Go to Him) (1962)
Oervervelend nummer. Vervelende stem ook. Na de eerste keer dacht ik nog dat het aan mij lag, maar bij de tweede keer luisteren haalde ik het einde niet.
Cijfer: 1,5*

4847. The Swell Season - Falling Slowly (2007)
In het begin vond ik dit nog wel aardig, maar gaandeweg ging het vlakke sentimentele me wel erg tegenstaan. Mij uiteindelijk te klef en te zoet.
Cijfer: 2,25*

4846. Erasure - Chorus (1991)
Sometimes vond en vind ik een leuk nummer van ze, maar dit nummer is bij mij nooit blijven hangen en zal dat ook nu niet doen. Doordeweeks synthpop, niets aan.
Cijfer: 2*

4845. Dinosaur Jr. - Get Me (1993)
Van Dinosaur Jr. probeer ik af en toe weer eens een album, maar waar ik het 10 jaar geleden nog wel af en toe echt leuk vond, blijft het nu steeds bij wel aardig. Ook nu weer: het luistert lekker weg, maar een klik vind ik er niet mee.
Cijfer: 3,25*

4844. Arctic Monkeys - Brianstorm (2007)
Inmiddels geloof ik het wel met de Arctic Monkeys, elke single is goed, maar klinkt ongeveer hetzelfde. Hier klinken ze nog onstuimig en overtuigend. Heb dit altijd wel een van hun betere nummers gevonden, zo niet de beste van hun uptempo-nummers.

4843. Ministry - Just One Fix (1993)
Ik kan me de eerste keer dat ik dit hoorde nog wel herinneren. Het was op mijn oude studentenvereniging, tijdens een feest, en de DJ draaide dit knalhard. Ik was meteen om. Wat een tempo en energie en in dat geval ook vette stroboscoop. Overweldigend nummer. New World Over zit in dezelfde categorie, verder is Ministry nooit zo geland bij mij.
Cijfer: 4,75*

4842. The White Stripes - I Just Don't Know What to Do With Myself (2003)
Heb dit altijd wel een leuke cover gevonden van de White Stripes. Ik denk eigenlijk dat ik deze versie eerder kende dan het origineel. Vooral fijn als White losgaat op de gitaar.

4841. The La's - Timeless Melody (1990)
Het enige album van The La's staat vol perfecte liedjes en dit is er dus een van. Blijft toch een bijzondere gave om binnen 3 minuten een liedje te kunnen spelen dat klinkt als een klok. Onverwoestbaar dit.
Cijfer: 4,5*

4840. Page & Plant - Gallows Pole (1994)
Wat akoestischer nummer van de heren van Led Zeppelin. Met spitse oren geluisterd, omdat Lukas dit verrassenderwijs goed kan waarderen, maar zelf hoor ik er toch niet zoveel in. Doe mij toch maar de Led Zeppelin uit de 60s en 70s - en dan met mate.
Cijfer: 3*

4839. Nena - 99 Luftballons (1983)
Leuke jaren '80 hit, vooral als de versnelling erin komt.

4838. Hot Chip - Over and Over (2006)
Deze heb ik destijds helemaal grijsgedraaid, ik kan de single (incl. de remix van Justus Kohnke) wel dromen. Met My Piano lange tijd het leukste nummer van Hot Chip, wat mij betreft. Geweldige mix van dance en popmuziek.

4812. The Spinners - Could It Be I'm Falling in Love (1972)
Zulke meerstemmige soul kan steeds voor mij, misschien een tikkeltje braaf maar erg mooie vocalen en achtergrondkoortjes.
Cijfer: 7,5

4811. Joey Beltram - Energy Flash (1990)
Niet iets wat ik vaak zou draaien maar dit zit wel goed in elkaar en heeft een zekere spanning en ook een verrassende wending. Zoals ik eerder zei is de vroege house/techno best te doen.
Cijfer: 6,5

4810. Gonn - Blackout of Gretely (1966)
Garagerocknummer dat mij onbekend was, klinkt wat rommelig met feedback en orgel waarbij de riff wel blijft hangen. In die tijd wel vooruitstrevend niettegenstaande de clip (ik dacht dat scooters toen uit waren).
Cijfer: 7

4809. Blues Image - Ridie Captain Ride (1970)
Degelijk bluesrocknummer maar net niet origineel of pakkend genoeg on over het sterke maaiveld in die tijd te stijgen. Wel vrij sterk refrein en fijne gitaar.

4808. The Divine Comedy - Generation Sex (1998)
Luchtig en vlot nummer met prettige melodie - eenvoudig maar doordacht - en prima productie, eigenlijk onbegrijpelijk dat dit nummer onbekend is. In de jaren '60 zou dit een hit zijn geweest.
Cijfer: 8

4807. Casco - Cybernetic Love (1983)
Bij de eerste noten hoor je dat dit uit de jaren '80 komt. Niet onaardig maar moet het teveel hebben van de nu achterhaalde effecten zoals die computerbliepjes en vocoders.
Cijfer: 5,5

4806. The Crows - Gee (1955)
Dit is dan weer een muziekstijl die typisch was voor de jaren '50 (doo wop mat wat jazz). Weliswaar ook gedateerd maar dit klinkt gezelliger en warmer en vocaal is het knap gebracht.

4805. Girls at Our Best - Getting Nowhere Fast (1980)
Punky meidenpop, stelt weliswaar niet zoveel voor maar het enthousiasme en de riffs maken het aanstekelijk.

4804. The Jesus and Mary Chain - Far Gone and Out (1992)
Wat luchtiger dan hun vroegere werk maar niet zonder rauw randje. Past ritmisch goed in de tijdgeest.

4803. Faith No More - Last Cup of Sorrow (1997)
Voor de tweede keer Faith No More maar dit nummer is een tikkeltje banaler (ik hoor daar iets in van Nirvana) maar de typische duistere sfeer en het refrein houden het overeind.

4802. Red Hot Chili Peppers - Scar Tissue (1999)
De latere Peppers klonken meer poppy maar dit zit verdomd goed in elkaar: de zang van Kiedis die beter dan ooit is, de koortjes, de rinkelende gitaar en de melodie.
Cijfer: 9

4801. Bruce Springsteen - Brilliant Disguise (1987)
Eén van de weinige zangers die ik steeds een warm hart heb toegedragen - echt slecht werk heeft hij nooit uitgebracht - en dit is ook weer een fijne song, warm en bezield.
Cijfer: 8,5

Top-10 nrs. 4801-4900:

1. Arthur Alexander - Anna (Go to Him) (1962)
2. Bobby Bland - I'll Take Care of You (1959)
3. TC Matic - O La La La (1981)
4. Golden Earring - Back Home (1970)
5. Tindersticks - No More Affairs (1994)
6. The Everly Brothers - ('Til) I Kissed You (1959)
7. Red Hot Chili Peppers - Scar Tissue (1999)
8. Fleet Foxes - Grown Ocean (2011)
9. Giorgio Moroder - From Here to Eternity (1977)
10. The Jacksons - Can You Feel It (1980)

Flop-5:

1. VNV Nation - Standing (2000)
2. Reverend Bizarre - Teutonic Witch (2007)
3. 65daysofstatic - Radio Protector (2006)
4. Ministry - Just One Fix (1993)
5. Erasure - Chorus (1991)

Gemiddelde tot nu toe: 7,16

4837. Jevetta Steele - Calling You (1988)
Oersaaie jaren '80 hitparade-soul. Ik had hier nog nooit gehoord, maar dit is toch wel een van de dieptepunten tot nu toe. Hoe komt dit in godsnaam in zo'n lijst verzeild?
Cijfer: 1,25*

4836. The Human League - The Lebanon (1984)
Ik heb een zwak voor The Human League en dit is een van hun beste nummers. Echt een plaat waarbij je wenste dat je erbij was toen 'ie uitkwam. Briljante jaren '80 synthpop.

4835. 65daysofstatic - Radio Protector (2006)
Postrock blijft voor mij een genre waar ik grotendeels klaar mee ben, al zag ik gisteren Motek live en dat was toch wel weer leuk. De combinatie met wat electronica zoals 65daysofstatic het hier laat horen heeft me nooit helemaal kunnen bekoren. Blijkbaar is het in dit genre niet te doen met originele melodieën te komen.

4834. Primal Scream - Come Together (1990)
Een nummer van mijn avatar. Lekker hedonistisch meezingrefrein met gospelkoortjes. Ik houd hier dus wel van.
Cijfer: 4,25*

4833. TC Matic - O La La La (1981)
Het enige nummer van TC Matic dat ik goed ken, uit de tijd dat ik regelmatig naar StuBru luisterde. Lekker snijdend postpunknummer. Een band waar ik nog wel eens een album van wil proberen.

4832. Giorgio Moroder - From Here to Eternity (1977)
Tsja, 1977 en dan deze sound. Ongelooflijk. Briljante futuristische electronische muziek, het lijkt wel alsof je in een soort racespel bent beland als je dit luistert. Met I'm Left, You're Right, She's Gone mijn favoriet van het gelijknamige Moroder-album.

4831. Wild Beasts - All The King's Men (2009)
Voor mijn gevoel zit ergens tussen de reguliere folk van Fleet Foxes en de markantere muziek van Yeasayer in. Creatief en ietwat tegendraads nummer wel, maar echt pakken doet het mij niet.

4830. The Decemberists - The Rake's Song (2009)
Deze band klinkt altijd wel goed, maar op de een of andere manier verlies ik er ook altijd snel mijn aandacht bij. Zo ook nu weer. Aardig nummer, maar het heeft het toch net niet.

4829. The Whispers - And the Beat Goes On (1979)
Will Smith's Miami, dat was het eerste waar ik aan moest denken. Verder een heerlijk midtempo disconummer, lekker funky en aanstekelijk. Leuke ontdekking!

4828. Rufus & Chaka Khan - Ain't Nobody (1983)
Lekkere soulplaat met een rockvibe. Typische 80s sound, maar ik mag dit wel.

4827. The Beatles - Within You Without You (2006)
Het beste nummer van Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, vind ik. En sowieso één van de beste Beatles-nummers. Klinkt als een raga van Ravi Shankar, maar dan vertaald naar een popliedje van 5 minuten. De sitar in combinatie met de strijkers klinkt gewoon machtig mooi.

4826. Joan Armatrading - Love and Affection (1976)
Een hele bekende naam, maar ik heb geen idee wat voor muziek deze Joan maakt. Ze was dan ook vooral actief in de 70s blijkbaar, toch een het beetje mijn zwarte gat als het op popmuziekkennis aankomt. Klinkt als orchestrale soulmuziek, vrij zoet. Niet zo mijn ding.

4837. Jevetta Steele - Calling You: komt overigens uit 1993 en niet uit 1988. Een nummer dat ik wel (te) vaak heb gehoord en waarvan ik de status niet begrijp, ik verlaag naar 3.

Mijn flop-5 wordt dan:

1. Jevetta Steele - Calling You (1988)
2. VNV Nation - Standing (2000)
3. Reverend Bizarre - Teutonic Witch (2007)
4. 65daysofstatic - Radio Protector (2006)
5. Ministry - Just One Fix (1993)

4907. Burial - Near Dark : verhoog ik naar 6, bevalt mij iets beter (ik beluister nu het album).

LucM schreef:
4837. Jevetta Steele - Calling You: komt overigens uit 1993 en niet uit 1988. Een nummer dat ik wel (te) vaak heb gehoord en waarvan ik de status niet begrijp, ik verlaag naar 3.

Ik sla de database van RYM toch hoger aan als bron dan jouw geheugen...

Mocht je alvast verder willen luisteren, hier de volgende 25. Ik moet de Spotifylijst nog wel bijwerken.

4800. The Masters Apprentices - Because I Love You (1970)
4799. The Association - Windy (1967)
4798. Depeche Mode - Useless (1997)
4797. Tool - Prison Sex (1993)
4796. R.E.M. - Wendell Gee (1985)
4795. ...And You Will Know Us by the Trail of Dead - Relative Ways (2001)
4794. Depeche Mode - Love in Itself (1983)
4793. Hot Butter - Popcorn (1972)
4792. TV on the Radio - Dry Drunk Emperor (2005)
4791. U2 - Two Hearts Beat as One (1983)
4790. Nick Cave and the Bad Seeds - Jubilee Street (2013)
4789. Otis Redding - My Girl (1965)
4788. Duke Ellington - Mood Indigo (Dreamy Blues) (1930)
4787. St. Vincent - Now, Now (2007)
4786. The Cure - Why Can't I Be You? (1987)
4785. Héroes del Silencio - La Sirena Varada (1993)
4784. Digital Underground - The Humpty Dance (1989)
4783. 2Pac - Life Goes On (1996)
4782. Fiona Apple - Criminal (1997)
4781. Björk - I Miss You (1996)
4780. J.J. Cale - Cocaine (1977)
4779. Nick Cave and the Bad Seeds - Love Letter (2002)
4778. Peter Gabriel - Biko (1980)
4777. Whipping Boy - We Don't Need Nobody Else (1995)
4776. Stone Temple Pilots - Big Empty (1994)

Calling You kwam inderdaad in 1988 in een soundtrack (Bagdad Café) voor maar werd pas in 1993 op album uitgebracht (volgens Allmusic). 1988 klopt tenslotte wel.
In de nieuwe lijst komen alvast 2 nummers voor die minstens 9,5 van mij krijgen. Opmerkelijk dat er al een nummer uit 2013 staat (en niet toevallig Nick Cave).

Bedenk wel dat de jaartallen in dit lijstje corresponderen met het moment dat de single uitkwam. Soms (zie Beatles) komt het ook voor dat er een jaartal van lang ná het album aan het nummer hangt.

Overigens komt de lijst tot stand op basis van een combinatie van stemgemiddelde en aantal stemmen. In totaal staan er 21 nummers uit 2013 in. Niet buitensporig veel, erg weinig zelfs. De ervaring leert dat de gemiddeldes op RYM bij nieuwe release na verloop van tijd stijgen.

Mijn Top 10 van de eerste honderd platen:

01 U2 - Even better than the real thing
02 Moody Blues - I'm just a singer
03 Rod Stewart - The Killing of Georgie
04 Muddy Waters - Mannish boy
05 Stevie Nicks - Stand back
06 The Police - Bring on the night
07 Python Lee Jackson - In a broken dream
08 New music - This world of water
09 James Taylor - Fire and Rain
10 Marc Almond - The Days of Pearly Spencer

Marc Almond weet natuurlijk als geen ander om bestaand drama nog een graadje extra te dramatiseren, prima.

Ik heb Landslide, die ook voorbijkwam, inmiddels wel erg vaak gehoord in mijn leven. Daarom liever de Stevie Nicks rocker Stand back.
Toevallig (of niet) ook al eens uitgevoerd door Rod Stewart.

Hij krijgt er weinig credits voor, maar Stewart heeft voor destijds (1976) voor The Killing of Georgie een nogal controversiële tekst geschreven, thema (tegen potenrammen) aangeroerd, die menigeen mild zou moeten stemmen. Het maakte op mij althans een diepe indruk, waar ik over het algemeen niet eens zo heel erg van het uitpluizen van teksten ben.

Verder eens over alle positieve verhalen inzake Achtung baby van U2. Ik vind Even better than the real thing geloof ik het beste nummer van Achtung baby, misschien in ieder geval na Acrobat.

Mijn top 250: (under construction)

1. Radiohead - Creep (1993)
2. Vanilla Fudge - You Keep Me Hanging On (1967)
3. Nick Cave and the Bad Seeds - Jubilee Street (2013)
3. The Rolling Stones - Plundered My Soul (2010)
4. Marc Almond - The Days of Pearly Spencer (1992)
5. The Moody Blues - I'm Just a Singer in a Rock 'n Roll Band (1973)
6. Paul Weller - The Changingman (1995)
7. Fleetwood Mac - Big Love (1987)
8. Peter Gabriel - Biko (1980)
9. J.J. Cale - Cocaine (1977)
10. R.E.M. - Wendell Gee (1985)
11..The Association - Windy (1967)
12. Stone Temple Pilots - Big Empty (1994)
13. The Masters Apprentices - Because I Love You (1995)

Vanaf 4800 komen ineens een aantal erg goede nummers naar boven. Het werd tijd.
Ja, ik geeft het toe. Ik ben kritisch en ik ben ook een beetje blijven hangen in de 60s en 70s, maar echt goed nieuw werk kan ik ook waarderen. Zie Nick Cave.

Nog wel leuke ontdekkingen gedaan, Hans en Jac?

The Go-Betweens - Finding You (2005) kende ik niet en is wel leuk.

4825. GZA/Genius - I Gotcha' Back (1994)
Het album Liquid Swords was destijds één van mijn eerste hiphop-albums, maar heb er eigenlijk nooit losse tracks van beluisterd. Dit klinkt wel lekker, maar er staan veel betere nummers op vind ik.

4824. Faith No More - From Out of Nowhere (1990)
Ik dacht deze niet te kennen, maar blijkbaar toch. Waarschijnlijk van de compilatie die ik als tiener van Faith No More had. Erg lekker nummer. Niet heel hoogstaand, maar lekker energiek en catchy. En altijd met goede zang bij Faith No More.

4823. VNV Nation - Standing (2000)
Leuke ontdekking dit. Beetje sentimenteel, maar zoals veel gothic/dark wave vervalt dit niet in kitsch. Ik mag dit wel, met name vanwege het refrein. Bij herbeluistering zie ik pas dat het vrij lang duurt, dat gevoel heb ik er helemaal niet bij.

4822. Sister Sledge - He's the Greatest Dancer (1978)
Oelalalalala.... Getting Jiggy With It! Dat was wat me het eerste te binnenschoot. Echter geen Will Smith maar Sister Sledge hier en dat is prima. Voor het eerst dat ik dit nummer goed beluister en ik vind het erg mooi. Fijne gevoelige disco, goeie synths, Nile op de gitaar, ietwat hese stem. Dit nummer lijkt op een bepaalde manier niet al te bijzonder, maar toch heeft het iets magisch.

4821. Muse - Unintended (2000)
Uit de tijd dat iedereen Muse nog een Radiohead-kloon vond. Muse was meteen al goed en ik had er meteen al niets mee, eigenlijk. Zo af en toe vind ik het wel lekker, maar zulke kleffe ballads als deze zijn niet voor mij.
Cijfer: 2,75*

4820. Blackfield - Hello (2003)
Soort kopie van de kant van Pink Floyd die ik het minst interessant vind (zegmaar vanaf The Wall). Ook vrij sentimenteel, maar erger nog: behoorlijk saai en zouteloos.

4819. David Bowie - Boys Keep Swinging (1979)
Van Bowie zullen praktisch al zijn singles wel in deze lijst staan. Deze vind ik zelf niet bepaald een van zijn toppers. Wel een leuk nummer dat later nog eens door Blur werd overgedaan (het nummer M.O.R.).

4818. Makaveli - Hail Mary (1997)
Ik ben bang dat ik hier niets aan vind. Hiphop in het 2pac-straatje. Na twee minuten kijk ik al op de klok. Hiphop mag zeker zoet zijn, maar dit nummer spreekt me totaal niet aan op de een of andere manier.

4817. Ladytron - Playgirl (2000)
Uit de hoogtijdagen van de electroclash. Dit vond ik meteen al een fantastisch nummer, het bijbehorende album - vol knipogen naar Kraftwerk - ben ik later pas gaan waarderen. Als ik dit soort nummers hoor krijg ik weer zin in een electroclash/italo/etc. revival. Heerlijke muziek.
Een illustere ex-user van MusicMeter heeft één van de leden van Ladytron trouwens als naaste buur gehad, weet ik.

4816. D'Angelo - Brown Sugar (1995)
Een onverwachte top 40-hit destijds, deze wat verfijndere soulplaat. Heb er nooit veel aan gevonden, nu dus ook niet. Mij toch te glad, denk ik.

4815. The Capitols - Cool Jerk (1966)
Lekker uptempo jaren '60 soulplaatje, goed voor op een feestje denk ik. Al zijn er nog betere in deze categorie. Maar ik gooi hem toch maar even tussen mijn Spotify-favorieten.

4814. The Radio Dept. - The Worst Taste in Music (2006)
Een aantal nummers van deze band heb ik helemaal kapotgedraaid, maar met ander werk wil het nog niet zo lukken. Dit klinkt aangenaam, maar blijft helemaal niet hangen bij mij. Goeie sound, maar het nummer an sich mist misschien net die aansprekende melodie.

4813. Iron & Wine - Boy With a Coin (2007)
Een interessante artiest waar ik zo af en toe graag een album van opzet. Op zich gewoon folk, maar hij weet er wel een originele draai aan te geven. Ik zou zijn muziek eens wat vaker op moeten zetten. Nog één van voor de Spotify-favo's.

4812. The Spinners - Could It Be I'm Falling in Love (1972)
Degelijk, maar nogal braaf soulnummer. Leuk voor oom en tante misschien, maar ik veer hier niet echt van op.

4811. Joey Beltram - Energy Flash (1990)
Er zijn van die nummers waarvan elke noot klopt en dit is er voor mij een van. Compromisloze technoplaat uit 1990, een stuk steviger dan het meeste dat toen uitkwam volgens mij. Die diepe gonzende bas, die dansende hi-hat, de percussie en bovenal die zware synth die het nummer maakt. 23 jaar oud, maar dit kan nog steeds mee. Het staat hier nu al een kwartier op volgens mij. Een kandidaat voor mijn top 100 songs aller tijden. Maar dat zijn veel dance-platen uit deze periode.
Cijfer: 5*

4810. Gonn - Blackout of Gretely (1966)
Hier word ik ook gelukkig van. Een gruizige garagerockplaat uit 1966 met een geweldige riff en een heerlijk orgeltje voor het melodieuze tegenwicht. Er zijn er zoveel van, maar vervelen gaat het nooit. Ontdekking!

4809. Blues Image - Ridie Captain Ride (1970)
Beetje standaard bluesrocknummer. Niet slecht, maar ik heb gemerkt dat dit mijn genre niet is op een enkele uitzondering na. Dit nummer heeft ook weinig eigens, blijft bij mij niet zo hangen.

4808. The Divine Comedy - Generation Sex (1998)
Uit de tijd dat ik uitvoerig de Britse hitlijsten bestudeerde. Deze en National Express waren geweldige singles van The Divine Comedy uit die tijd. Als Pulp-fan schijn je dit ook een geweldige band te moeten vinden, maar helemaal ervoor gevallen ben ik nooit. Maar dit is een erg leuke single nog altijd.

4807. Casco - Cybernetic Love (1983)
Dit is toch wel een ijzersterk rijtje. Geweldige italo-klassieker dit, uiteraard beïnvloed door Kraftwerk. Met name de weemoedige stukken met mannelijke vocalen zijn heerlijk melodieus, vooral als daarna de ietwat schelle synths erinkomen.
Cijfer: 4,50*

4806. The Crows - Gee (1955)
En dan gaan we ineens weer fiks terug in de tijd, het was alweer even geleden. Leuk gezellig doo-wop-plaatje, maar voel hier weinig meer emotie bij dan de gedachte dat mijn opa en oma hier wellicht nog een dansje op hebben gewaagd.

4805. Girls at Our Best - Getting Nowhere Fast (1980)
Aanstekelijke female post-punk van een bandje waar ik al wel wat van beluisterd had. De zang verzuipt een beetje in de geluidsmix, maar het wordt er niet minder aanstekelijk van.

4804. The Jesus and Mary Chain - Far Gone and Out (1992)
Ja, heerlijk! Deze band heeft gewoon de x-factor, merk ik. Zo'n aangeboren coolheid die elk nummer al gelijk 1,5* voorsprong geeft op de rest. Een eenvoudig nummer an sich, maar wat een energie.

4803. Faith No More - Last Cup of Sorrow (1997)
Destijds vond ik dit nummer helemaal fantastisch en was ik even fan van Faith No More. Mike Patton in bloedvorm en een enorme suspense. De populariteit van FNM was destijds tanenende, maar eigenlijk vond ik ze hier op hun best (of misschien toch nog tijdens Digging The Grave).

4802. Red Hot Chili Peppers - Scar Tissue (1999)
En dan eentje uit de categorie doodgedraaid. Voor mij blijft dit nummer verbonden met de zomer van 1999, waarin ik drie weken in Moskou verbleef en dit nummer voortdurend langskwam op MTV. Het was toen niet uit mijn hoofd te branden. Erg sterke melodie en mooi gitaarspel. Maar de sleet kwam er al gauw op en het ging me op een gegeven moment toch wel tegenstaan.

4801. Bruce Springsteen - Brilliant Disguise (1987)
Ik vraag me af of ik ooit nog iets met Bruce' muziek krijg. Eén nummer van hem kan ik echt waarderen, maar verder... Ik hoor wel de romantiek hierin en kan me voorstellen dat dat mensen aanspreekt, maar voor mij werkt het niet.

De tweede 100 even resumeren:

top 10:
01. Joey Beltram - Energy Flash (1990) (5*)
02. Ladytron - Playgirl (2000) (4,75*)
03. Ministry - Just One Fix (1993)
04. Throwing Muses - Bright Yellow Gun (1994)
05. Faith No More - Last Cup of Sorrow (1997)
06. Giorgio Moroder - From Here to Eternity (1977)
07. Hot Chip - Over and Over (2006)
08. The Human League - The Lebanon (1984)
09. Pulp - Countdown (1991) (4,5*)
10. Casco - Cybernetic Love (1983)

ontdekkingen top 5:
01. Gonn - Blackout of Gretely (1966) (4,5*)
02. Round Two - New Day (1995)
03. Sister Sledge - He's the Greatest Dancer (1978)
04. Bryan Ferry - The "in" Crowd (1974) (4,25*)
05. The Auteurs - Lenny Valentino (1993)

bottom 5:
01. Jevetta Steele - Calling You (1988) (1,25*)
02. Arthur Alexander - Anna (Go to Him) (1962) (1,5*)
03. Pee Wee Crayton - Blues After Hours (1948)
04. Wings - My Love (1973) (2*)
05. Rush - Closer to the Heart (1977)

4825-4801:

Top 5:

1. Muse - Unintended

Een van de weinige gevallen hier waarbij ik sterk met herman van mening verschil. Dit was op 13-jarige leeftijd mijn eerste kennismaking met mijn eerste 'alternatieve' band. Ik draaide met name Showbiz helemaal grijs. Een plaat die redelijk rauw, vuig en over de top klinkt - als het dan toch een Radioheadkloon zou zijn, dan vooral The Bends. Dit is dan het wat bevreemdende, rustige nummer, dat voor mij ook 13 jaar later nog steeds wel fier overeind staat. Al blijft mijn absolute Showbiz- en Musefavoriet toch Muscle Museum.

2. Ladytron - Playgirl

De rest van dit lijstje gaat op aan een serie erg fijne ontdekkingen, waarbij deze sympathieke electroshoegaze het hoogst genoteerd staat. Is het raar dat ik bij de term 'electroclash' al snel aan wat minder mellow aandoende muziek?

3. Gonn - Blackout of Gretely

Lekker sixtiesplaat met een moorddadige riff en een 1966-punkattitude à la 13th Floor Elevators en The Sonics. Kan niet fout, natuurlijk.

4. The Divine Comedy - Generation Sex

Lekker ruim gearrangeerde britpop uit Ierland. Een band waarvan ik op een of andere manier vermoedde dat die in de zwaar theatrale hoek zou zitten, het zal de naam zijn, maar dit heeft ook wel iets heel ongecompliceerds.

5. Faith No More - Last Cup of Sorrow

Nummer dat ik nog niet van ze kende, ook omdat het blijkbaar van even na de hoogtijdagen dateert. Toch een stuk beter dan het andere FNM-nummer in dit rijtje, waar ik de zang van Patton wat te veel over de top vind. Toch ook wel een band om nog eens wat beter in te duiken, op Epic en Midlife Crisis na luister ik het nooit, en iets zegt me dat dat zonde is.

Top 10 van 4900-4801:

1. Pulp - Countdown
2. Throwing Muses - Bright Yellow Gun
3. Muse - Unintended
4. The Human League - The Lebanon
5. Ladytron - Playgirl*
6. The Auteurs - Lenny Valentino
7. Jimmy Page & Robert Plant - Gallow's Pole*
8. Bobby Bland - I'll Take Care of You*
9. Killer Mike - Reagan
10. Gonn - Blackout of Gretely*

* = nieuwe ontdekking. The Lebanon zou ik als herontdekking kunnen tellen.

Nogmaals het volgende rijtje, nu met Youtube-links.

4.800-4.776

Een rijtje waar toevalligerwijs twee artiesten dubbel in vertegenwoordigd zijn die ik de laatste weken live heb gezien: Nick Cave en Depeche Mode. Ze halen allebei de topvijf niet, al komt Nick Cave met Jubilee Street nog dichtbij. De eer gaat echter naar:

1. Hot Butter - Popcorn

Een bekend deuntje natuurlijk. Maar toch ook wel een behoorlijk baanbrekende vroege electrohit - zeven weken op 1 in Nederland - met vernuftige synth-melodielijnen. En een blauwdruk voor nog heel veel dansbare nummer 1-hits die pas vele jaren later zouden volgen. Opvallend genoeg staat dit in de Top 2000 noch in onze ladder. Zal ik 'm nomineren?

2. Whipping Boy - We Don't Need Nobody Else

Erg leuke ontdekking. Een bandje met een typisch jaren 90-geluid dat ergens tussen de britpop en de grunge in lijkt te vallen. Nu komt dit uit Ierland, dus geografisch klopt dat wel. De praatzang in het begin werkt wel sfeerverhogend en het gitaargeluid mag er wezen. Als ik de enthousiaste berichten lees die titan een kleine tien jaar geleden al heeft neergepend, dan concludeer ik dat ik hier snel eens een plaat van moet beluisteren.

3. ...And You Will Know Us by the Trail of Dead - Relative Ways

Met Source Tags & Codes leverde Trail of Dead toch wel een heerlijke plaat af. Wat minder schreeuweriger en makkelijker verteerbaar dan At the Drive-In, maar daarom niet minder intens. Elk nummer op die plaat is raak, dus dan is de top vijf al snel gehaald. Toch behoort dit niet direct tot mijn absolute favorieten op het album: met name Another Morning Stoner is nog een paar dimensies fijner.

4. Fiona Apple - Criminal

Bij het heerlijke intro veer ik al op, en daarna volgt een prachtig en volwassen nummer van de destijds nog geen 20-jarige Fiona Apple. Een zangeres waar ik eigenlijk eens wat meer van zou moeten luisteren.

5. Digital Underground - The Humpty Dance

Ik dans mee op deze fijne oldschool hiphop. Nu klinken veel tracks uit die tijd wel een beetje hetzelfde, maar als de beats zo funky zijn als hier dan is dat helemaal niet erg.

Kende ik niet, ligt tussen folk en rock met een tikkeltje psychedelica maar boeien doet het niet echt. Het kabbelt te spanningsloos voorbij en de tekst vind ik matig.
Cijfer: 5

Luchtig en aangenaam folky sixtiesnummer met hippiesfeertje, te vergelijken met The Mamas & The Papas. Hun beste single wellicht al is dat de heropgenomen versie die op Spotify staat.

Depeche Mode gaat hier meer op de rocktoer en dat is niet hun sterkste kant. Redelijk nummer maar een tikje eentonig.
Cijfer: 6

Metal uit de jaren '90, heeft merkelijk meer inhoud dan bv. Ministry met degelijke riffs en zang dat een tikje neigt naar Pearl Jam.

Heerlijk R.E.M.-nummer, Michael Stipe heeft een prachtige stem die hij hier goed benut, het nummer klinkt aangenaam, relaxt en sfeervol en dat banjo-stukje is een geweldig idee.
Cijfer: 9,5

Vrij banaal rocknummer met zwakke zang, er wordt weliswaar geschreeuwd in het refrein maar zonder kracht en nuance, tekenend voor de malaise in de rock begin jaren '00.
Cijfer: 4,5

De synthipopsongs van Depeche Mode vind ik toch wel beter geslaagd dan hun rockuitstapjes. De zang van Dave Gahan past beter bij synths en het nummer klinkt donker, subtiel en tegelijk ook aanstekelijk.

De eerste volledig elektronische hit (het werd een nr.1-hit in 1972) en mede daardoor legendarisch. Vrij simpel deuntje maar inderdaad vernuftig in elkaar gezet, het blijft ook in je hoofd hangen.

Ligt tussen rock, folk en elektronica met ook een beetje noise. Ongetwijfeld origineel maar na een tijd slaat de verveling toe doordat de zang en melodie wat te monotoon zijn.

Uit hun album War, U2 klonk toen erg gedreven en passioneel. Wat onheilspellend maar ook hoopvol en het is niet eens het beste nummer daaruit.

Hun recentste album Push the Sky Away vind ik tot de beste albums dit jaar behoren en dit is ook één van de beste nummers daaruit. Met veel spanning opgebouwd nummer, donker met passende violen.

Dit nummer ken ik meer van The Temptations dat het origineel is en dus meer recht heeft om in de lijst voor te komen. Maar goed, Otis Redding is een geweldige soulzanger en brengt het nummer op eigen wijze.

Klinkt natuurlijk ouderwets en simpel maar relaxt en romantisch, al zal ik dat enkel 's avonds laat draaien. Als achtergrondmuziek wel goed geschikt.

herman schreef:

4818. Makaveli - Hail Mary (1997)
Ik ben bang dat ik hier niets aan vind. Hiphop in het 2pac-straatje.

Goed gehoord. Makaveli = 2Pac.

Ah kijk aan.

LucM schreef:

Vrij banaal rocknummer met zwakke zang, er wordt weliswaar geschreeuwd in het refrein maar zonder kracht en nuance, tekenend voor de malaise in de rock begin jaren '00.
Cijfer: 4,5

Had je per ongeluk een track van Limp Bizkit te pakken?
LucM schreef:

Dit nummer ken ik meer van The Temptations dat het origineel is en dus meer recht heeft om in de lijst voor te komen. Maar goed, Otis Redding is een geweldige soulzanger en brengt het nummer op eigen wijze.

Nog ruim 4.000 nummers geduld .

Arrie schreef:
(quote)

Goed gehoord. Makaveli = 2Pac.

Oh, dat viel me ook al op maar ik dacht dat hij een grapje maakte.

Alvast een blik op wat ons te wachten staat, de volgende 25 staan ook al op Spotify:

4775. Dusty Springfield - Don't Forget About Me (1969)
4774. The Students - I'm So Young (1958)
4773. The Impressions - It's All Right (1983)
4772. Frank Sinatra - (Theme From) New York, New York (1980)
4771. Swervedriver - Duel (1993)
4770. Nick Lowe - I Love the Sound of Breaking Glass (1978)
4769. The Delfonics - La-La Means I Love You (1968)
4768. Falco - Der Kommissar (1982)
4767. The Righteous Brothers - (You're My) Soul & Inspiration (1966)
4766. C.J. Bolland - Camargue (1993)
4765. Family - Strange Band (1970)
4764. MS MR - Hurricane (2012)
4763. Ministry - N.W.O. (1992)
4762. The Supremes - When the Lovelight Starts Shining Through His Eyes (1963)
4761. The Jesus and Mary Chain - Sometimes Always (1994)
4760. Twista - Slow Jamz (2004)
4759. Mr. Flagio - Take a Chance (1983)
4758. Robyn - Dancing on My Own (2010)
4757. Wings - Listen to What the Man Said (1975)
4756. Sham 69 - Borstal Breakout (1978)
4755. Men at Work - Overkill (1983)
4754. Change - A Lover's Holiday (1980)
4753. Placebo - This Picture (2003)
4752. Nine Inch Nails - Sin (1990)
4751. Dubstar - Stars (1995)

4750. The Herd - From the Underworld (1967)
4749. Eels - Mr. E's Beautiful Blues (2000)
4748. The The - Slow Emotion Replay (1993)
4747. Clap Your Hands Say Yeah - The Skin of My Yellow Country Teeth (2006)
4746. John Lennon - God (1998)
4745. Huey Smith - Don't You Just Know It (1958)
4744. The Homosexueals - Hearts in Exile (1978)
4743. Misfits - Night of the Living Dead (1979)
4742. Bee Gees - Spicks and Specks (1966)
4741. Thompson Twins - Lay Your Hands on Me (1984)
4740. Duke Ellington - Concerto for Cootie (Do Nothin' Till You Hear From Me) (1940)
4739. Bee Gees - Massachusetts - (1967)
4738. Sugababes - Overload (2000)
4737. Black Sabbath - Tomorroow's Dream (1972)
4736. Björk - Violently Happy (1994)
4735. Super Furry Animals - Hometown Unicorn (1996)
4734. Four Tops - 7-Rooms of Gloom (1967)
4733. Gladys Knight & The Pips - I Heard It Through the Grapevine (1967)
4732. Jelly Roll Morton - Wolverine Blues (1927)
4731. Bruce Springsteen - Hungry Heart (1980)
4730. Shirley & Lee - Let the Good Times Roll (1956)
4729. Diana Ross - Ain't No Mountain High Enough (1970)
4728. AC/DC - Touch Too Much (1980)
4727. Beck - Cold Brains (1999)
4726. Spiritualized - Hey Jane (2012)

4725. Iron Maiden - Wrathchild (1981)
4724. Crass - Nagasaki Nightmare (1980)
4723. Duke Ellington - Solitude (1934)
4722. Glenn Miller - A String of Pearls (1941)
4721. X-Ray Spex - Highly Inflammable (1979)
4720. Kate Bush - Wild Man (2011)
4719. Fleetwood Mac - Little Lies (1987)
4718. Carl Carlton - Everlasting Love (1974)
4717. Glasvegas - It's My Own Cheating Heart That Makes Me Cry (2008)
4716. Solomon Burke - Cry to Me (1961)
4715. Dock Boggs - Country Blues (1927)
4714. Ramones - Howling at the Moon (Sha-La-La) (1985)
4713. The Cult - Rain (1985)
4712. Badfinger - Come and Get It (1969)
4711. Divine - You Think You're a Man (1984)
4710. Nine Inch Nails - Copy of A (2013)
4709. Weezer - My Name Is Jonas (1994)
4708. Snoop Dogg - Murder Was the Case (1994)
4707. Simon & Garfunkel - At the Zoo (1967)
4706. Wanda Jackson - Let's Have a Party (1960)
4705. New Order - Touched by the Hand of God (1987)
4704. Ultramagnetic MC's - Poppa Large (1992)
4703. Robbie Robertson - Somewhere Down the Crazy River (1987)
4702. R.E.M. - Finest Worksong (1988)
4701. Dave & Ansel Collins - Double Barrel (1970)

4700. The Shadows - The Frightened City (1961)
4699. Jane's Addiction - Been Caught Stealing (1990)
4698. Patrick Wolf - Accident & Emergency (2006)
4697. James Brown with The Famous Flames - Please, Please, Please (1956)
4696. Tori Amos - Jackie's Strength (1998)
4695. The O'Jays - Love Train (1973)
4694. Beck - Gamma Ray (2008)
4693. Coldplay - In My Place (2002)
4692. Atlas Sound - Walkabout (2009)
4691. John Foxx - Burning Car (1980)
4690. Natalie Imbruglia - Torn (1997)
4689. A Place to Bury Strangers - In Your Heart (2009)
4688. Goldfrapp - Clowns (2008)
4687. Gang Starr - You Know My Steez (1997)
4686. Heart - Barracuda (1977)
4685. Death Cab for Cutie - Title and Registration (2005)
4684. The Fleetwoods - Come Softly to Me (1959)
4683. Suicidal Tendencies - Institutionalised (1988)
4682. The Isley Brothers - Twist and Shout (1962)
4681. Kate & Anna McGarrigle - Complainte pour Ste-Catherine (1975)
4680. Severed Heads - Dead Eyes Opened (1984)
4679. Boy George - The Crying Game (1993)
4678. Elvis Costello - Man Out of Time (1982)
4677. Blur - Popscene (1992)
4676. The Last Shadow Puppets - The Age of the Understatement (2008)

4675. Placebo - Teenage Angst (1996)
4674. The Cars - Good Times Roll (1979)
4673. Sly & The Family Stone - Runnin' Away (1972)
4672. Mister Acker Bilk - Stranger on the Shore (1961)
4671. Blind Faith - Can't Find My Way Home (1977)
4670. House of Pain - Jump Around (1992)
4669. The Misfits - Cough/Cool (1977)
4668. Marcia Aitken - I'm Still in Love [12 Inch Mix] (1977)
4667. Carl Perkins - Matchbox (1957)
4666. Fever Ray - If I Had a Heart (2008)
4665. Donald Fagen - I.G.Y. (What a Beautiful World) (1982)
4664. Sade - Soldier of Love (2009)
4663. Supergrass - St. Petersburg (2005)
4662. Buggles - Elstree (1980)
4661. Kasabian - Underdog (2009)
4660. The Blue Nile - Headlights on the Parade (1990)
4659. Kasabian - L.S.F. (Lost Souls Forever (2004)
4658. Genesis - A Trick of the Tail (1976)
4657. The Style Council - Long Hot Summer (1983)
4656. Willie Nelson - Blue Eyes Crying in the Rain (1975)
4655. Lou Reed - Dirty Blvd (1989)
4654. Bran Van 3000 - Drinking in L.A. (1997)
4653. The Police - Every Little Thing She Does Is Magic (1981)
4652. Perfume Genius - Hood (2012)
4651. The Allman Brothers Band - Ramblin' Man (1973)

4650. Foo Fighters - I'll Stick Around (1995)
4649. Pulp - The Fear (1998)
4648. De La Soul - Buddy (1989)
4647. Metallica - Eye of the Beholder (1988)
4646. A Perfect Circle - Judith (2000)
4645. Arcade Fire - The Suburbs (2010)
4644. The Beatles - If I Fell (1964)
4643. Elvis Presley - Are You Lonesome To-Night? (1960)
4642. Spoon - Everything Hits at Once (2001)
4641. Lightnin' Hopkins - Baby Please Don't Go (1949)
4640. Depeche Mode - John the Revelator (2006)
4639. Otis Redding - Satisfaction (1966)
4638. Shriekback - Lined Up (1983)
4637. Slade - Far Far Away (1974)
4636. Steely Dan - Pretzel Logic (1974)
4635. Cat Power - Lived in Bars (2006)
4634. The Kinks - Mister Pleasant (1967)
4633. The Mission - Butterfly on a Wheel (1990)
4632. System of a Down - Spiders (1999)
4631. Massive Attack - Paradise Circus (2010)
4630. Wilco - War on War (2002)
4629. Stone Temple Pilots - Plush (1993)
4628. Common - Resurrection (1995)
4627. The Shins - Know Your Onion! (2002)
4626. Jan Hammer - Crockett's Theme (1986)

4625. Eric B. & Rakim - I Know You Got Soul (1987)
4624. Soundgarden - Rusty Cage (1992)
4623. Fugees - Ready or Not (1996)
4622. Rammstein - Sonne (2001)
4621. Golden Earring - Buddy Joe (1972)
4620. The Pains of Being Pure at Heart - Say No to Love (2010)
4619. Wynonie Harris - All She Wants to Do Is Rock (1949)
4618. The Rattles - The Witch (1970)
4617. David Sylvian - I Surrender (1999)
4616. Los Planetas - Qué Puedo Hacer (1994)
4615. Ray Charles - You Don't Know Me (1962)
4614. Depeche Mode - Just Can't Get Enough (1981)
4613. Inspiral Carpets - Dragging Me Down (1992)
4612. Pet Shop Boys - I Wouldn't Normally Do This Kind of Thing (1993)
4611. Georgie Fame - Yeh, Yeh (1964)
4610. Kent - 747 (1998)
4609. Duke Ellington - Rockin' in Rhythm (1931)
4608. Tenor Saw - Golden Hen (1986)
4607. Michael Jackson - Off the Wall (1979)
4606. The Jesus and Mary Chain - Reverence (1992)
4605. The Gathering - Learn About It (2003)
4604. Concrete Blonde - Caroline (1990)
4603. The Bangles - Going Down to Liverpool (1985)
4602. Propellerheads & Shirley Basssey - History Repeating (1997)
4601. Dead or Alive - You Spin Me Round (Like a Record) (1984)

4600. New Orleans Feetwarmers - Shag (1932)
4599. Foo Fighters - Big Me (1996)
4598. The Rolling Stones - Have You Seen Your Mother, Baby, Standing in the Shadow (1966)
4597. Jackson 5 - Never Can Say Goodbye (1971)
4596. Damien Rice - The Blower's Daughter (2002)
4595. The Kinks - 20th Century Man (1971)
4594. Röyksopp - Poor Leno (2001)
4593. Theatre of Hate - Do You Believe in the West World? (1982)
4592. Pavement - Spit on a Stranger (1999)
4591. Sade - By Your Side (2000)
4590. Black Sabbath - Killing Yourself to Live (1974)
4589. M83 - Teen Angst (2005)
4588. Felt - Penelope Tree (1983)
4587. The Dø - On My Shoulders (2007)
4586. Icehouse - Great Southern Land (1982)
4585. Inspiral Carpets - This Is How It Feels (1990)
4584. The Hooters - All You Zombies (1985)
4583. Sharon van Etten - Serpents (2011)
4582. Mobb Deep - Temperature's Rising (1995)
4581. Dream Theater - Pull Me Under (1992)
4580. The Impressions - Choice of Colors (1969)
4579. The Jacksons - Blame It on the Boogie (1978)
4578. Aaliyah - Try Again (2000)
4577. The Cars - Heartbeat City (1985)
4576. Shiina Ringo - Tsumi to Batsu (2000)

4575. Lloyd Cole and the Commotions - Forest Fire (1984)
4574. Primitive Radio Gods - Standing Outside a Broken Phone Booth with Money in My Hand (1996)
4573. Pink Floyd - It Would Be So Nice (1968)
4572. Animal Collective - Who Could Win a Rabbit (2004)
4571. The Byrds - Lady Friend (1967)
4570. Sparks - Never Turn Your Back on Mother Earth (1974)
4569. Porcupine Tree - Piano Lessons (1999)
4568. Blancmange - Blind Vision (1983)
4567. Blur - Charmless Man (1996)
4566. Stretch - Why Did You Do It (1975)
4565. Siouxsie and the Banshees - This Wheel's on Fire (1987)
4564. Taxi Girl - Cherchez le Garçon (1980)
4563. Digable Planets - Rebirth of Slick (Cool Like Dat) (1992)
4562. The Silhouettes - Get a Job (1958)
4561. Nirvana - On a Plain (1991)
4560. The Beach Boys - The Little Girl I Once Knew (1965)
4559. The Flaming Lips - She Don't Use Jelly (1993)
4558. Gary Moore & Phil Lynott - Out in the Fields (1985)
4557. Django Reinhardt - Minor's Swing (1937)
4556. Primal Scream - Kill All Hippies (2000)
4555. Curve - Faît Accompli (1992)
4554. Blackstreet - No Diggety (1996)
4553. Olive - You're Not Alone (1996)
4552. PJ Harvey - The Devil (2008)
4551. Phoenix - Long Distance Call (2006)

4775. Dusty Springfield - Don't Forget About Me (1969) Ik ken sterkere nummers van haar. 7
4774. The Students - I'm So Young (1958) Doo-wop. De zang trek ik niet. 4,5
4773. The Impressions - It's All Right (1983) Dit nummer stamt uit 1963. 6,5
4772. Frank Sinatra - (Theme From) New York, New York (1980) Dé song over NY. 7,5
4771. Swervedriver - Duel (1993) Indie-rock van hoog niveau. 8,5
4770. Nick Lowe - I Love the Sound of Breaking Glass (1978) Destijds een hit, sympathiek. 7
4769. The Delfonics - La-La Means I Love You (1968) Soul, ik hoor liever Marvin Gaye. 5
4768. Falco - Der Kommissar (1982) Oostenrijkse synthypop, tenenkrommend. 2
4767. The Righteous Brothers - (You're My) Soul & Inspiration (1966) Wall of Sound. 6,5
4766. C.J. Bolland - Camargue (1993) Zeer matige Dance muziek, eentonig. 4
4765. Family - Strange Band (1970) Dit bevalt beter, goede zanger. 7,5
4764. MS MR - Hurricane (2012) Deze ouwe kan nieuw werk ook waarderen. 7,5
4763. Ministry - N.W.O. (1992) De beuk erin, maar ook duister. 7,5
4762. The Supremes - When the Lovelight Starts Shining Through His Eyes (1963) Aardig. 6,5
4761. The Jesus and Mary Chain - Sometimes Always (1994) De verrassing blijft uit. 7
4760. Twista - Slow Jamz (2004) Absoluut niet mijn soort muziek. 3,5
4759. Mr. Flagio - Take a Chance (1983) staat niet op spotity. Eurodisco van het ergste soort. 1
4758. Robyn - Dancing on My Own (2010) .....en dit ook niet. Jaren 80 sound, not. 3,5
4757. Wings - Listen to What the Man Said (1975) Gedegen popliedje van Paul. 7,5
4756. Sham 69 - Borstal Breakout (1978) New Wave, ik heb beter gehoord. 6
4755. Men at Work - Overkill (1983) Goed in het gehoor liggende hit uit de eighties. 7
4754. Change - A Lover's Holiday (1980) Wat een drama, klinkt als Chic, maar dan slechter. 3
4753. Placebo - This Picture (2003) staat niet op spotity! Redelijk geslaagd nummer. 7
4752. Nine Inch Nails - Sin (1990) Electronic Rock, inventief, maar iets te gekunsteld. 7
4751. Dubstar - Stars (1995) Synthesizer klinkt als waterorgel op de Efteling. Saai. 4,5

Swervedriver - Duel is de grote winnaar.

Mijn top 250: (under construction)

1. Vanilla Fudge - You Keep Me Hanging On (1967)
2. Radiohead - Creep (1993)
3. Nick Cave and the Bad Seeds - Jubilee Street (2013)
3. The Rolling Stones - Plundered My Soul (2010)
4. Marc Almond - The Days of Pearly Spencer (1992)
5. The Moody Blues - I'm Just a Singer in a Rock 'n Roll Band (1973)
6. Paul Weller - The Changingman (1995)
7. Fleetwood Mac - Big Love (1987)
8. Peter Gabriel - Biko (1980)
9. J.J. Cale - Cocaine (1977)
10. R.E.M. - Wendell Gee (1985)
11..The Association - Windy (1967)
12. Stone Temple Pilots - Big Empty (1994)
13. The Masters Apprentices - Because I Love You (1995)
14. Swervedriver - Duel (1993)

Vanilla Fudge (4917) moest een 8 krijgen, uiteindelijk een geslaagde cover.

Op zich een mooi folky nummer met sprookjesachtige sfeer en leuke kinderkoor maar ik heb de indruk dat ze teveel in één nummer wil stoppen. Die gitaar op het einde vind ik totaal misplaatst.

Een vrolijker en luchtiger nummer van The Cure dat door synths wordt gedragen, zeer herkenbaar door de zang van Robert Smith. Niet hun beste maar toch zeer genietbaar.

Wat krijgen wij nou? Spaanse gitaarrock en uiteindelijk nog niet slecht. Zeer degelijk gitaarwerk, helder en melodieus en ritmisch zit het ook goed, enkel de vocalen vind ik minder.

Lijkt een beetje op De La Soul maar een divisie minder. Grappig is het wel en deze band neemt zichzelf ook niet serieus maar het is ook een tikje eentonig.

Hiphop met een fijn melodietje en vrouwenstemmetje eronder, een beetje wrange titel omdat hij dat jaar vermoord werd. Prima raps, behoort tot het betere werk in dit genre.

Haar stem is mij een tikkeltje zeurderig maar het nummer heeft wel een bluesy, donkere uitstaling. Het is vooral de tekst die mijn aandacht weet vast te houden.

Eigenzinnig nummer van Björk, zeer apart en gewaagd - electronic meets jazz met opvallende percussie - en wat mij betreft ook geslaagd.

Kende ik eerder in de versie van Eric Clapton maar het origineel is van J.J. Cale. Relaxte bluesy rock (laidback), sober geproduceerd met functioneel gitaarwerk.

Voor de 2e keer Nick Cave in de lijst en met weer een prachtige song. Romantisch, ingetogen, meeslepend.

Door de dood van Mandela zouden wij bijna vergeten dat ook Steve Biko tegen apartheid streed. Wereldmuziek avant-la-lettre met Afrikaans intro en ritme, klinkt grimmig en verbeten met geweldige tekst, krijgt de eerste 10 van mij. Dit is de originele versie.
Cijfer: 10

Gesproken coupletten op een melodieuze gitaarbegeleiding met simpel meezingrefrein op een grungy gitaarsound. Redelijk maar niet echt hoogstaand.

Draagt ook duidelijk de sporen van grunge: langzame, duistere en meeslepende rock met gekwelde vocalen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:49 uur

geplaatst: vandaag om 13:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.