MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 2001 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
En toen waren we al met 4 en Arthur komt ook nog als het goed is. Welkom Hans!

Lastig inderdaad met verschillende releasedata. Ik houd maar gewoon de eerste release aan, vaak zal dat de Engelse zijn. Morrissey en REM gaan alvast hoog op mijn tiplijst voor volgende week. Ben ook benieuwd naar de namen die mij niet zoveel zeggen.

Onweerwolf
Als het 1992 was geweest had ik ook mee kunnen doen want toen begon ik met mijn wekelijkse lijstje.

Maar je kunt dan toch ook met terugwerkende kracht alsnog beginnen aan 1989?

Martial
ranboy schreef:
(quote)

Even kijken wanneer dat in NL een single was. There she goes bereikte in jan 1991 (twee jaar later dus) de Nederlandse tipparade (geen top 40). Rond die tijd zal hij ook in mijn lijst verschijnen .

Aha de mannen zitten met hun lijstje niet allemaal in het jaar 1989 kijk zover was ik nog niet eerlijk gezegd om te kijken of de nummers allemaal kloppen wat betreft het jaartal.

Martial schreef:
Aha de mannen zitten met hun lijstje niet allemaal in het jaar 1989 kijk zover was ik nog niet eerlijk gezegd om te kijken of de nummers allemaal kloppen wat betreft het jaartal.

Je hebt deels gelijk . Er worden verschillende bronnen gebruikt als Engelse, Nederlandse of Amerikaanse releasedata. Ranboy hanteert alleen de Nederlandse releasedata en ik bijvoorbeeld ook de Engelse

Bijvoorbeeld There She Goes is een aantal maal released waarvan de eerste op 31 oktober 1988 in Engeland. De versie die in Nederland is uitgebracht betrof de eerste re-issue in oktober 1990.
In 1999 en 2008 is dit nummer nog eens uitgebracht.

Volgens mijn bronnen kwam die pas een dikke maand later op single uit, musician.

1. The Stone Roses – Elephant Stone
2. U2 – Angel Of Harlem
3. The La’s – There She Goes
4. Front 242 – Headhunter
5. R.E.M. – Orange Crush
6. Neneh Cherry – Buffalo Stance
7. Public Enemy – Night Of The Living Baseheads
8. Aerosmith – Rag Doll
9. Poison – Every Rose Has It’s Thorn
10. Michael Jackson – Smooth Criminal
11. Paula Abdul – Straight Up
12. Pet Shop Boys – Left To My Own Devices
13. Nirvana – Love Buzz
14. Elvis Costello – Veronica
15. The Timelords (The Jams) - Doctorin' the Tardis
16. Womack & Womack – Teardrops
17. Maurice – This Is Acid
18. Fine Young Cannibals – She Drives Me Crazy
19. Edie Brickell & New Bohemians - What I Am
20. The Pogues – Yeah Yeah Yeah Yeah

En hier is dan mijn eerste lijstje. Meteen een top 20, want daar is de muziek goed genoeg voor

Ik had op voorhand gezegd dat Angel Of Harlem waarschijnlijk mijn eerste nummer 1-hit zou worden, maar ik had er toen natuurlijk niet aan gedacht dat The Stone Roses eind 1988 met de single Elephant Stone zouden komen. Een van de bands die mijn lijstje toch wel een beetje zal beheersen in 1989, The Stone Roses.

Op 4 ook een nummer van eind 1988, het fantastische Headhunter van Front 242. De hoogst genoteerde danceplaat in mijn eerste lijstje.

Op nummer 7 een single van Public Enemy's landmark album It Takes A Nation Of Millions To Hold Us Back. Geweldige feesthiphop, met een boodschap.

Op 9 een nummer die waarschijnlijk terecht bij niemand anders genoteerd staat, maar het is nu eenmaal een van mijn guilty pleasures. Prachtige powerballad.

ArthurDZ schreef:
maar ik had er toen natuurlijk niet aan gedacht dat The Stone Roses eind 1988 met de single Elephant Stone zouden komen. Een van de bands die mijn lijstje toch wel een beetje zal beheersen in 1989, The Stone Roses

Oeps ... deze heb ik dus wel compleet gemist.
Elephant Stone kwam helaas niet in de verschillende databases naar voren.
Wellicht omdat de single weinig 'gedaan' heeft ?
Ik kijk er nu al naar uit om Fools Gold te mogen noteren , echter Made Of Stone komt alvast in februari.

Mooi lijstje trouwens ArthurDZ. Ik heb er een aantal in de tipparde gezet.

ArthurDZ schreef:
Volgens mijn bronnen kwam die pas een dikke maand later op single uit, musician.

Wikipedia alleen is natuurlijk niet voldoende

Het is trouwens opgenomen door Morrisey met alle ex-leden van The Smiths, behalve Johnny Marr.

sjoerd148 schreef:
(quote)

Oeps ... deze heb ik dus ook compleet gemist .
Elephant Stone kwam helaas niet in de verschillende databases naar voren. Wellicht omdat de single weinig 'gedaan' heeft ?
Mooi lijstje trouwens ArthurDZ. Ik heb er een aantal in de tipparde gezet

Elephant Stone bereikte pas na het succes van Fool's Gold de hitlijsten, inderdaad. En bedankt voor het complimentje, ik doe mijn best

musician schreef:
(quote)

Wikipedia alleen is natuurlijk niet voldoende

Wikipedia én RYM in dit geval

Onweerwolf
musician schreef:
Maar je kunt dan toch ook met terugwerkende kracht alsnog beginnen aan 1989?

Dat kan inderdaad, maar is me iets teveel werk.

Ik heb wekelijkse lijstjes gemaakt van 1992 t/m 1995 die wil ik nog wel eens posten als die jaren aan de beurt komen.

1989 - week 1

1. Michael Jackson - Smooth Criminal
2. Neneh Cherry - Buffalo Stance
3. Kraze - The Party
4. Stetsasonic ft. Force Md's - Float On
5. Royal House - Can You Party?
6. Yello - The Race
7. Enya - Evening Falls
8. DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince - Girls Ain't Nothing But Trouble (1988 Extended Remix)
9. Fine Young Cannibals - She Drives me Crazy
10. Hithouse - Jack to the Sound of the Underground
11. Pet Shop Boys - Domino Dancing
12. Maurice - This is Acid
13. New Order - Fine Time
14. Ice-T - I'm Your Pusher
15. Duran Duran - All She Wants Is
16. Inner City - Good Life
17. Royal House - Yeah Buddy
18. Womack & Womack - Teardrops
19. Bobby Brown - My Prerogative
20. London Boys - Requiem

Mijn eerste lijstje, een hele hoop ontdekkingen. Er staan welgeteld 2 nummers tussen die ik al kende van tevoren (1 & 18). Zo goed als alleen in de uk lijst gekeken (buiten de hip-hop nummers) dus nog niet echt naar jullie lijstjes gekeken maar dat is voor later.

Michael Jackson op 1, met voor mij met voorsprong zijn beste nummer dat hij ooit uitgebracht heeft (van degene dat ik ken, sowieso 1 van mijn favoriete nummers van de '80s maar zoveel ken ik natuurlijk ook weer niet)

Op 2 Neneh Cherry die onlangs nog maar een aantal weken op 1 stond bij mij in de lijst van 2013. Voor dat nummer kende ik nog niks van haar, dit is een heel ander nummer maar toch op de 1 of andere manier even fantastisch.

Dan op 3 een nummer die hier nog niet gepasseerd is en die ik tot over enkele dagen zelfs niet kende. Fantastische house (classic) Echt een geweldig nummer. Echte party muziek !

Op 4 alweer een ontdekking (zoals de meeste nummers van de lijst). Stetsasonic levert hier 1 van de meest frisse hiphopnummers die ik ooit al gehoord heb. Erg laidback en dat op een jazzy ondersteuning. Dit klinkt voor mij erg fris en dat het uit '89 komt maakt het echt wel erg goed.

Royal House staat 2 keer in mijn lijst en als ik het goed begrepen heb. Zou Todd Terje achter deze naam schuil zitten. The Race van Yello is dan ook wel een erg goed funky nummer met heel wat variatie.

Enya ken ik al lang van naam maar nog nooit iets van gehoord maar dit is echt wel een goed sfeervol popnummer. de ariest van mijn favoriete komische serie mag natuurlijk ook niet ontbreken met dit goede nummer .

Voor de rest ook nog een hoop goede nummers. Toch wel positief verrast van New Order en Duran Duran.

jassn schreef:

Royal House staat 2 keer in mijn lijst en als ik het goed begrepen heb. Zou Todd Terje achter deze naam schuil zitten.

Todd Terry, neem ik aan.

jassn schreef:

Enya ken ik al lang van naam maar nog nooit iets van gehoord maar dit is echt wel een goed sfeervol popnummer. de ariest van mijn favoriete komische serie mag natuurlijk niet ontbreken met dit goede nummer .

Enya en een komische serie? Welke serie mag dat wel zijn?

Die 2de zin slaat natuurlijk op een ander nummer

Arrie schreef:
(quote)

Todd Terry, neem ik aan.
zou veel verklaren dat ik het ergens mis gelezen heb, ik dacht al, dit kan niet kloppen.

Ha, natuurlijk!

Mijn top-20 van begin 1989.

1. Michael Jackson - Smooth Criminal
2. Traveling Wilburys - Handle With Care
3. R.E.M. - Orange Crush
4. Enya - Orinoco Flow
5. Soulsister - The Way to Your Heart
6. Fleetwood Mac - As Long as You Follow
7. Morrissey - The Last of the Famous International Playboys
8. The Nits - The Dream
9. U2 - Angel Of Harlem
10. Chris De Burgh - Missing You

11. Rory Block - Lovin' Whiskey
12. Phil Collins - Two Hearts
13. Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
14. George Michael - Kissing a Fool
15. Womack & Womack - Life's Just a Ballgame
16. Aerosmith - Rag Doll
17. Robin Beck - First time
18. Marc Almond - Something's Gotten Hold of my Heart
19. Gloria Estefan & Miami Sound Machine - Can't Stay Away from You
20. Edelweiss - Bring Me Edelweiss

Martial
Zomaar even een lijstje gebaseerd op week 1 van de Top 40 en de Tipparade van 1989 hoe mijn lijst eruit zou hebben gezien, om elke week met een lijstje te komen kost me net teveel tijd en research, aangezien mijn voorkeuren vooral liggen in de jaren 60-70 en de 1e helft van de 80's.

01. Mc Miker G & DJ Sven - Nights Over New York
02. Marc Almond & Gene Pitney - Something's Gotten Hold Of My Heart
03. Pet Shop Boys - Left To My Own Devices
04. U2 - Angel Of Harlem
05. Jim Capaldi - Something So Strong
06. The Nits - The Dream
07. Fleetwood Mac - As Long As You Follow
08. Traveling Wilburys - Handle With Care
09. Lois Lane - My Best Friend
10. Proxyon - Space Travellers
11. Soulsister - The Way To Your Heart
12. Aerosmith - Rag Doll
13. Kim Wilde - Never Trust A Stranger
14. Phil Collins - Two Hearts
15. Scram - Running Away

jaja herman gaat mogen rekenen

Zeker! Nog best lastig, moet er even een goede excelsheet voor bedenken. Ook omdat musician en ranboy "titel - artiest" doen. Ik weet niet of het lukt dat vanaf volgende week andersom te doen? Kan me voorstellen dat het lastig is als je het vanuit een ander bestand kopieert wellicht. Zo nodig, dan nummer ik het zelf alles wel om.

Het zal in ieder geval gaandeweg wel steeds makkelijker worden. 8 lijstjes is in ieder geval wel een hele fraaie start van dit topic. Er zijn zo uit mijn hoofd ook al zeker 50 verschillende nummers genoemd. Ik ben benieuwd of we vanaf volgende week meer overlap krijgen.

Ik zal de eerste weeklijst zondagavond plaatsen, aangezien ik overdag weg ben. De deadline ligt op zondag 19.00, mochten er nog meer mensen willen aanhaken.

Ja ja, belofte maakt schuld

Overigens word ik volgens mij valselijk beschuldigd inzake titel-artiest. Ik was 1989 juist braaf begonnen met artiest-titel.

Ja, gewoon met een excel bestandje ouderwets punten tellen, lijst voor lijst! Zet alle nummers op alfabetische volgorde, dan vind je ze het gemakkelijkst terug. Lijkt mij met 8 lijsten + plaatsen een werkje van 1,5 uur. Dan kun je in de tussentijd mooi je eigen lijst afspelen!

Oja, verdomd. Ik zie dat het inderdaad alleen ranboy is. Op zich niet erg, maar met zoveel liedjes als deze week moet je uit kijken dat je niet een dubbel nummer over het hoofd ziet. De eerste 6 lijsten heb ik min of meer volgens die methode opgeteld en dat ging nog een stuk sneller.

Ben trouwens benieuwd naar Luc's tipparade-besprekingen nog. Daar gaan ook nog veel leuke ontdekkingen in zitten.

Tipparade: week 1 van 1989.

1. Mc Miker G & DJ Sven starring: Mc Miker G - Nights Over New York
Het lijkt wel een kruising tussen The Lady in Red (Chris De Burgh) en I Need Love (LL Cool J). Het refrein blijft enigszins hangen maar na een tijd slaat de verveling toe en vocaal stelt het ook weinig voor.
Cijfer: 4,5

22. Neneh Cherry - Buffalo Stance
Dit bevalt mij een stuk beter. Weliswaar opgebouwd uit een sample van Buffalo Gals (Malcolm McLaren) maar dit heeft meer vaart en eigenheid en het refrein is sterk.
Cijfer: 7,5

24. Milli Vanilli - Baby Don't Forget My Number
Of ze dat zelf inzingen doet niets ter zake maar als ik het nu beluister klinkt dit leeg, steriel en nietszeggend. Dan hebben de hits van Boney M de tand des tijds beter doorstaan.
Cijfer: 3

25. Harry Belafonte featuring Jennifer Warnes - Skin To Skin
Het zijn zonder twijfel twee getalenteerde vocalisten maar dit duet is mij te zoetsappig, ik heb beter van beiden gehoord.
Cijfer: 5

26. Arie Ribbens - De Polonaise
Rond het begin van het jaar worden wij geconfronteerd met carnavalstroep of het nu 1970 of 1989 is. Bovendien is dat nummer nu genoeg uitgemolken.
Cijfer: 2

27. Humanoid - Stakker Humanoid
Erg tijdsgebonden en dit is buiten dance-nostalgici in die tijd nu nauwelijks meer bekend - het is ook niet direct mijn ding - maar ik vind het uiteindelijk niet slecht in elkaar gestoken. Ik hoor daar iets in van de latere Chemical Brothers.
Cijfer: 5,5

28. Vader Abraham - Sjaan, Je Moet Vanavond Maar Niet Wachten
Geen clip gevonden (misschien gelukkig maar).

29. Earth, Wind & Fire - Turn On (The Beat Box)
Een misplaatste poging om mee te gaan met de tijd maar de productie is uiteindelijk te steriel en helpt de inspiratieloze song geen stap verder. Dan veel liever hun jaren '70-hits, die hadden veel meer soul.
Cijfer: 3,5

30. De Deurzakkers - Doe Ze Thuis De Hartelijke Groeten
Ik doe ze graag de hartelijke groeten en wil dit nummer terugsturen naar afzender.
Cijfer: 2,5

Leuk. Stakker Humanoid deed het nog even goed in een Feadz-remix, een paar jaar geleden. Het origineel gaat bij mij zeker op de tiplijst voor volgende week. De mensen hierachter zouden in de jaren '90 nog veel naam gaan maken als The Future Sound of London. Van mij krijgt het een 8.

Nights over New York heb ik ook nog even terugbeluisterd. Toch wel erg slecht, zowel muzikaal als vocaal. Ik vind 4,5 hier nog redelijk mild, ik zou er een 3,5 aan geven. Het nummer van Milli Vanilli vind ik dan wel weer leuk om terug te horen. Echt amusant jeugdsentiment, maar niet iets om regelmatig op te zetten. Al is het refrein wel catchy. Een 6,5 voor MV.

Buffalo Stance zou ik tenslotte een 10 geven. Dit is er trouwens een vroege versie van, uit 1986. Een b-kantje van een project van Stock, Aitken & Waterman en inderdaad duidelijk geïnspireerd op Buffalo Gals:

De andere nummers geloof ik wel.

Humanoid is een voorloper van FSOL? Goh nooit geweten!

Humanoid stond al op 21 bij mij deze week

edit: mooi om die vroegere versie van Buffalo Stance ook eens te horen, erg lekker

Stakker Humanoid ... bij mij ook een 8.
Deze track is een van de eerste acid tracks. Gaat bij mij volgende week zeker binnenkomen.
Nog een leuk artikel gevonden:
25 jaar Stakker Humanoid

Ik wist trouwens niet dat Hithouse een project is van de Nederlander Peter Slaghuis.
Hij was echt een pionier op gebied van disco remixen zo halverwege jaren 80.
Zijn "Disco-Break"-mixen zijn erg goed.
Helaas veel te vroeg overleden in september 1991 als gevolg van een auto ongeluk.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/6d/Angel_harlem.jpg

Bij deze de eerste 1989-chart! U2 is onze eerste nummer 1. Er werden 71 verschillende nummers geplaatst (ik heb alleen gekeken naar de bovenste 15 van iedereen). Ik zal ook steeds een tip-5 posten. Nu zijn dat de nummers 16 t/m 20, later plaats ik daar alleen nieuwe nummers cq. nummers waar een stijgende lijn in zit.

Week 1: (positie, artiest - titel, aantal punten, aantal keer genoemd)
1. U2 - Angel of Harlem 68 7
2. Michael Jackson - Smooth Criminal 58 5
3. Neneh Cherry - Buffalo Stance 44 4
4. Marc Almond & Gene Pitney - Something's Gotten Hold Of My Heart 39 3
5. The La's - There She Goes 36 3
6. R.E.M. - Orange Crush 35 3
7. Fleetwood Mac - As long as you follow 34 3
8. Inner City - Good Life 27 2
9. New Order - Fine Time 24 4
10. Travelling Wilburries - Handle with care 23 3
11. Aerosmith - Rag doll 22 3
12. Edelweiss - Bring Me Edelweiss 22 2
13. The Nits - The dream 21 3
14. Crosby, Stills, Nash & Young - American dream 18 2
15. Pet Shop Boys - Left To My Own Devices 17 2

tip 5:
1. Pet Shop Boys - Domino Dancing
2. Rory Block - Lovin' whiskey
3. Soulsister - The Way to Your Heart
4. Enya - Evening Falls
5. Fine Young Cannibals - She Drives me Crazy

Ik heb gisteren trouwens 17 7" singles gekocht, waaronder die van de Fine Young Cannibals en de Confetti's (Sound of C) uit deze periode. Kon ze niet laten liggen.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:49 uur

geplaatst: vandaag om 05:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.