MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Poek: je analyse kan al de prullenbak in als je bijvoorbeeld op Björk zoekt, die maar liefst 6 nummers heeft waar dit jaar uit gekozen wordt. Is al sinds mensenheugenis niet meer gedraaid op Radio 2

http://watiseropderadio.nl/zoek/björk//radio2

Dus wat ik al zei, ze doen gewoon maar wat. Kan me echt niet voorstellen dat Björk - die ook al een eeuwigheid niet meer heeft opgetreden in Nederland - nu zoveel meer stemmen trekt als The National.

Aztec Camera of Prefab Sprout al helemaal niet denk ik, maar die staan er ook 3 keer in.

Het zal met de leeftijd te maken hebben.

johan de witt schreef:
Ja, maar ze voldoen (nog) niet aan het radio 2-profiel en zijn dus kansloos voor opname in de lijst.
Net zoals de eerste namen die je noemt dat 10 jaar geleden waren, ondanks voldoende publieke bijval.

Makes sense, maar dat Radio 2-profiel is gewoon een kunstmatig iets natuurlijk. Of een artiest of nummer 'past bij Radio 2' blijft altijd aan discussie onderhevig. Als je nummers van bepaalde artiesten (bijvoorbeeld een Arcade Fire of The War on Drugs) maar genoeg blijft pluggen (en ze zijn dáadwerkelijk goed genoeg), dan sluit de vaste Radio 2-luisteraar ze echt wel in de armen.

Denk dat we toch wel zouden moeten kunnen stellen dat er voor bijna alle licht-alternatieve folk, pop en rock toch wel een plaats zou moeten zijn bij Radio 2. Het is niet dat de doelgroep gillend de radio uit zal zetten als ze opeens Bloodbuzz Ohio, Nantes, Chicago of Hoppípolla voorbij horen komen.

johan de witt: wat me ook opvalt is dat 80s en 90s alternative intussen wel salonfähig genoeg is voor de keuzelijst (tientallen namen die je voor 2012 nóóit zou verwachten bij de Top 2000), maar dat men het met de recente indie veel minder snel aandurft. Hoe zou je anders verklaren dat er wel uit Joy Division, Echo & the Bunnymen en Lloyd kan gekozen worden, maar niet uit bijvoorbeeld Interpol?

Nee dat niet, maar zoals Radio 2 tien jaar geleden bewust Radiohead en The Smiths buiten de deur hield, doen ze dat nu met de namen die jij noemt.
Het blijft uiteindelijk hun product en zij bepalen hoe dat eruitziet.

johan de witt schreef:

Het blijft uiteindelijk hun product en zij bepalen hoe dat eruitziet.

Jep, maar ze zijn zich er wel steeds meer van bewust geworden dat de gemiddelde Top 2000-luisteraar niet dezelfde is als die door het jaar heen. Kan ook niet anders als meer dan de helft van de Nederlanders inschakelt. Het is een lijst geworden voor bijna elke muziekliefhebber, met voor bijna iedereen wat wils.

Wat betreft het krampachtig buiten de deur houden van recentere alternatieve muziek lijkt er vermoedelijk toch enige commerciële strategie achter te zitten. Die moet je lezen als het binden van 40'ers en 50'ers die in de jaren 80 en 90 zijn opgegroeid. Zij horen over het algemeen liever de alternatieve muziek uit hun jeugd dan het zoveelste gitaarbandje van nu.

Gretz schreef:
(…) als je bijvoorbeeld op Björk zoekt, die maar liefst 6 nummers heeft waar dit jaar uit gekozen wordt. Is al sinds mensenheugenis niet meer gedraaid op Radio 2
http://watiseropderadio.nl/zoek//Human+Behaviour/radio2

Sinds mensenheugenis? Das ook weer niet helemaal waar. Björk is nog gewoon te horen op Radio 2. Meestal houden ze het wel op Human Behaviour, moet ik dan wel weer toegeven.

Geen Kanye, Geert? Is Niggas in Paris dan uit de keuzelijst gegooid?

Porcupine Head schreef:
(quote)
http://watiseropderadio.nl/zoek//Human+Behaviour/radio2

Sinds mensenheugenis? Das ook weer niet helemaal waar. Björk is nog gewoon te horen op Radio 2. Meestal houden ze het wel op Human Behaviour, moet ik dan wel weer toegeven.

Hmm, de zoekfunctie kan blijkbaar niet goed omgaan met de ö. Als ik de luistergeschiedenis van Radio 2 bekijk op Last.fm zie ik dat ze 23 keer is gedraaid in 2018. Net zoveel als Portishead die maar 2 nummers in de voorkeuze hebben.

Maar dat is nog altijd 10x zoveel als The National, Bon Iver en Sufjan Stevens

Ter vergelijking, Arcade Fire kreeg 93 plays. Radiohead 74, The War on Drugs 68 en Arctic Monkeys 49. Voor AF en TWoD stukken minder airplay wel dan in het jaar van hun laatste albumrelease. Bij Radiohead valt dan weer op dat alleen de singles uit de 90s radiofähig genoeg zijn (hoe verrassend).

Arrie schreef:
Geen Kanye, Geert? Is Niggas in Paris dan uit de keuzelijst gegooid?

Euh nee, die staat er nog wel in. Heb Kanye vorig jaar uit m'n overzichtje gegooid, maar is er per ongeluk weer bij gekomen

Edit: ye maakt dit jaar gewoon kans met 5 nummers Waarvan 2 featurings waarbij hij niet de hoofdartiest is. Dat zijn er 2 meer dan Taylor Swift. Best wel mainstream onze Kanye

https://i.imgur.com/azcVWlv.jpg

Gretz schreef:
johan de witt: wat me ook opvalt is dat 80s en 90s alternative intussen wel salonfähig genoeg is voor de keuzelijst (tientallen namen die je voor 2012 nóóit zou verwachten bij de Top 2000), maar dat men het met de recente indie veel minder snel aandurft. Hoe zou je anders verklaren dat er wel uit Joy Division, Echo & the Bunnymen en Lloyd kan gekozen worden, maar niet uit bijvoorbeeld Interpol?

Ja, precies, dat is puur de leeftijd.
Over 10 jaar zien we de alternatieve muziek van dit decennium heus wel terug.
Moet wel zeggen dat ze de laatste jaren wat sneller met verversen zijn dan in de beginjaren

johan de witt schreef:
(quote)

Ja, precies, dat is puur de leeftijd.
Over 10 jaar zien we de alternatieve muziek van dit decennium heus wel terug.

Kan niet uitblijven ja, maar ik had verwacht dat het met bepaalde MuMe-favorieten ook sneller zou gaan. Nog maar 6 jaar geleden dat ons lichtje voor het eerst in de lijst stond (na een stemoproep van NRC. Arcade Fire kwam 2 jaar geleden opeens met 2 nummers binnen, nadat ze eindelijk weer een plaats hadden gekregen in de keuzelijst (geen toeval). En dan Tame Impala dat het 3 jaar geleden grotendeels op eigen kracht lukte. Ik vermoed dat veel mensen toch wel echt op een favoriete artiest stemmen ipv een specifiek nummer. Als je favoriet wel in de keuzelijst staat, maar niet met het beste nummer, stem je er alsnog op in de hoop dat ie er in ieder geval wel in staat. Zoiets.

Moet wel zeggen dat ze de laatste jaren wat sneller met verversen zijn dan in de beginjaren

Klopt ook. Alles waar weinig op gestemd wordt (oa artiesten die veel te veel in de keuzelijst hadden) wordt flink in gesneden. Maar ze zouden in Hilversum ook eens moeten kijken wat er in de rest van het land leeft, op de grote festivals. Dat je bepaalde artiesten eigenlijk niet meer kunt negeren.

Ik kan wel een heel rijtje artiesten noemen die veel populairder zijn dan het rijtje dat Gretz noemt en ook niet in de keuzelijst staan: Broederliefde, Frenna, Lil Kleine, Yosilvio, Ronnie Flex, Boef etc.

Gretz schreef:
The Smiths (8x)

Zo hé, hebben die even een inhaalslag gemaakt.

Foals
Interpol
Kendrick Lamar
LCD Soundsystem
The National
Porcupine Tree
Sufjan Stevens
Tool

DIt rijtje ben ik het wel mee eens, waarbij Kendrick Lamar en Sufjan Stevens echt onbegrijpelijk zijn.

Poek schreef:
Ik kan wel een heel rijtje artiesten noemen die veel populairder zijn dan het rijtje dat Gretz noemt en ook niet in de keuzelijst staan: Broederliefde, Frenna, Lil Kleine, Yosilvio, Ronnie Flex, Boef etc.

In m'n selectie hou ik wel rekening met de muziek die ook daadwerkelijk op Radio 2 zou kunnen aanslaan. Voornamelijk pop/rock/folk. Die niet heel veel afwijkt van de (semi-)alternatieve nummers die ze nu al draaien. Nederlandse hiphop en de commerciële radio is nu eenmaal geen gelukkig huwelijk, vandaar dat de namen die jij opsomt er niet bij staan.

Ik durf wel te stellen dat veel van m'n favorieten die ontbreken gewoon al bij de voorkeuzelijst hadden gestaan als hun muziek al wat ouder was geweest. Alles wijst erop dat Radio 2 er alles aan gelegen is om zoveel mogelijk te draaien wat interessant kan zijn voor de groep luisteraars die tussen de 35-55 jaar oud is. Die zijn voor hen commercieel interessant om aan zich te binden. Uit onderzoek zal wel blijken dat die mensen nostalgisch zijn ingesteld en graag muziek uit hun jeugd horen.

Dat er genoeg dertigers en veertigers zijn die vandaag de dag ook nog volop interesse hebben in nieuwe muziek vergeten ze maar even voor het gemak.

Poek schreef:

De smaakpolitie van Radio 2 heeft deze artiesten afgekeurd. Misschien dat ik zo Habiba in mijn vrije keuzes zet. Lekker rebels

Teunnis schreef:
(quote)

De smaakpolitie van Radio 2 heeft deze artiesten afgekeurd. Misschien dat ik zo Habiba of Krantenwijk in mijn vrije keuzes zet. Lekker rebels

Leuke nummers ook. Zouden van mij best de lijst in mogen, mooie afwisseling.

Oh je hebt je bericht aangepast en Krantenwijk eruit verwijderd. Was dat je té rebels?

Zo straat ben ik nou ook weer niet.

EDIT: Even verder gesnuffeld; Patsergedrag blijft ook wel goud. En herkenbaar.

Poek schreef:
Mijn lijst

en daarin zijn nieuw:

* Paar Smiths-nummers die eerder niet in de keuzelijst stonden.
* Anderson.Paak, want dat is goede hiphop (of meer soul misschien)
* The Christians - Harvest for the world, want de versie van The Isley Brothers stond er niet in.
* Bonkers van Dizzee Rascal, want dat nummer is helemaal bonkers.
* Ian Brown - F.E.A.R. vanwege het leuke taalspelletje in de tekst.
* Imagine Dragons - Radioactive. Imagine all the dragons living live in peace....
* Jayhawks - Take me with you (when you go). Meer alt.country in de top 2000!
* Kenny Rogers - I just dropped in etc. omdat The Big Lebowski een van de beste films ooit gemaakt is.
* Love - Alone again or omdat het origineel net iets beter is dan alle covers.
En nieuw als vrije keuzes
* Arcade Fire - Rebellion (lies) ter nagedachtenis aan Eberhard.
* Atmoshphere - Painting om mijn MuMe-vrienden een plezier te doen (en ook wel soulvolle hiphop)

Van dit lijstje staan alleen de nummers vanThe Smiths, The Christians, Imagine Dragons en The Jayhawks nog in de keuzelijst

Staat Porcupine Tree er niet in? Ik zou zweren dat Lazarus al jaren lang in de Top 2000 staat (of stond?).

Edit: ik kan het niet terugvinden. Hoe kom ik er dan bij?

Mijn lijst:

Ramses Shaffy & Liesbeth List - Pastorale
Flash & The Pan - Hey St. Peter
REM - Drive
Suzanne Vega - Luka
Blue Nile - Tinseltown In The Rain
Led Zeppelin - Stairway To Heaven
Interpol - Obstacle 1
The Velvet Underground - Venus in Furs
Blondie - Heart Of Glass
Dire Straits - Sultans Of Swing
Stone Roses - Fools Gold
Lloyd Cole - Rattlesnakes
Sigur Rós - Untitled #8 (Popplagið)
The Sound - Judgment
Regina Spektor - Samson
Boudewijn De Groot - Verdronken Vlinder
Nina Simone - Sinnerman
Het Zesde Metaal - Ploegsteert
The National - Bloodbuzz Ohio
Gorki - Mia
ABBA - The Day Before You Came
Smashing Pumpkins - Disarm
Smiths - How Soon Is Now
Belle & Sebastian - The Boy with the arab slap
Smashing Pumpkins - 1979
Arcade Fire - Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)
Wolf Alice - Bros
The Sound - Winning
Cure - A Forest
The The - Uncertain Smile
Eefje de Visser - Scheef
Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane over the sea
Smiths - There Is a Light That Never Goes Out
Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
Kate Bush - Wuthering Heights

Het was een hele opgave, maar hier is dan eindelijk mijn Top 2000-lijstje voor dit jaar:

Stem voor de Top 2000 - NPO Radio 2 - stem.nporadio2.nl

Sgt. Revolver schreef:
Het was een hele opgave, maar hier is dan eindelijk mijn Top 2000-lijstje voor dit jaar:

Stem voor de Top 2000 - NPO Radio 2 - stem.nporadio2.nl

Zo'n nummer als Nothing Rhymed hoort eigenlijk ook gewoon in 'onze' MuMeLadder. Misschien dit jaar maar nomineren.

Love viel bij mij net buiten de 35 (staat in mijn top 500 op plek 50), maar verdient zeker een plek hoog in de top 2000.

33 keer John Mayer in de keuzelijst

Love Will Tear Is Apart van Joy Division uit de keuzelijst gegooid??

Fathead schreef:
Love Will Tear Is Apart van Joy Division uit de keuzelijst gegooid??

Nee hoor
Is = Us

Marco dB schreef:
(quote)

Nee hoor

He, je krijgt hem wel als je op titel zoekt! Op Joy division zoeken leverde bij mij alleen Atmosphere op...

Fathead schreef:
(quote)

He, je krijgt hem wel als je op titel zoekt!

Ik zie het al. Hij staat als Joy Divison ipv Division

Lekker dan, die gaat flink zakken. Amateurs.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:05 uur

geplaatst: vandaag om 09:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.