Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 9 december 2018, 19:31 uur
TornadoEF5 schreef:
Ik heb ook niet elk jaar meegedaan. Ik denk dat dit mijn tweede keer is naast 2016 misschien, dus ik weerleg jouw bewering daar al. En dat smaken ook niet kunnen evolueren van jongeren, ga ik meteen ook weerleggen, want die van mij zal compleet anders zijn als ik volgend jaar opnieuw 35 nummers opstuur.
Nogmaals, jouw lijstje doet helemaal niet terzake. Vorig jaar hebben er ongetwijfeld ook een hoop 'nieuwe' jongeren mee gedaan, maar de lijstjes van vorig jaar zijn grotendeels hetzelfde als de lijstjes uit 2016. Zie: STATISTIEKEN: Top 10 per leeftijd - Nieuwsbericht - NPO Radio 2 - web.archive.orgIk heb ook niet elk jaar meegedaan. Ik denk dat dit mijn tweede keer is naast 2016 misschien, dus ik weerleg jouw bewering daar al. En dat smaken ook niet kunnen evolueren van jongeren, ga ik meteen ook weerleggen, want die van mij zal compleet anders zijn als ik volgend jaar opnieuw 35 nummers opstuur.
En ik kan je ook nog de lijstjes sturen van tien jaar terug (toen een Top 2000-boek uitkwam) en die gaf exact hetzelfde beeld. De jongeren die op de Top 2000 stemmen vertonen al jaren hetzelfde beeld. Ik zie niet in waarom dat op den duur de lijst op z'n kop zou gooien.
Maar kijk maar ook eens naar American Honey, en dan weet je dat de muziek van vroeger het daar toch tegen moet afleggen. Natuurlijk, zoals altijd, alles heeft zijn mooie en zijn mindere momenten.
????
1
geplaatst: 9 december 2018, 22:58 uur
Prognose van de top 100 o.b.v. de gepubliceerde stemlijsten op Twitter en Facebook:
Credits naar: Top2000Analyser (@Top2000Stats) on Twitter
https://i.imgur.com/MqSZECD.png
https://i.imgur.com/MqSZECD.png
3
geplaatst: 9 december 2018, 23:16 uur
chevy93 schreef:
Prognose van de top 100 o.b.v. de gepubliceerde stemlijsten op Twitter en Facebook:
(afbeelding)
(afbeelding)
Het lijkt erop dat iedereen die op Mag Ik Dan Bij Jou gestemd heeft liever anoniem wenst te blijven

1
geplaatst: 9 december 2018, 23:43 uur
Fathead schreef:
Het lijkt erop dat iedereen die op Mag Ik Dan Bij Jou gestemd heeft liever anoniem wenst te blijven
(quote)
Dat vind ik op zich niet zo heel raar..
0
corné.2
geplaatst: 10 december 2018, 00:12 uur
Waarmee ik deze analyZer dan meteen met terugwerkende kracht wil voordragen voor de IG Nobelprijs.
Het geeft alleen te denken dat Hilversumse programmamakers dit soort analyzes serieus nemen en dan op basis daarvan bedenkelijke formats ontwikkelen als de Top 2000 op radio 2 en de Evergreen Top 1000 op radio 5 en daarmee nog scoren ook!
Waarbij ze gemakshalve voorbijgaan aan de ‘lef’-hebbers van de ‘serieuzere’ popmuziek en hun publieke taak uit het oog verliezen. Blijkbaar hebben deze radiomakers geen al te hoge pet op van hun publiek en geven hun luisteraars hen daar iedere keer weer gelijk in door en masse slaafs mee te hossen in de nationale polonaises van deze radiohypes ...
Ik droom nog altijd van een publieke omroep die zijn / haar luisteraars wel serieus neemt en dat in haar programmering ook duidelijk laat merken (zien / horen).
Het geeft alleen te denken dat Hilversumse programmamakers dit soort analyzes serieus nemen en dan op basis daarvan bedenkelijke formats ontwikkelen als de Top 2000 op radio 2 en de Evergreen Top 1000 op radio 5 en daarmee nog scoren ook!
Waarbij ze gemakshalve voorbijgaan aan de ‘lef’-hebbers van de ‘serieuzere’ popmuziek en hun publieke taak uit het oog verliezen. Blijkbaar hebben deze radiomakers geen al te hoge pet op van hun publiek en geven hun luisteraars hen daar iedere keer weer gelijk in door en masse slaafs mee te hossen in de nationale polonaises van deze radiohypes ...
Ik droom nog altijd van een publieke omroep die zijn / haar luisteraars wel serieus neemt en dat in haar programmering ook duidelijk laat merken (zien / horen).
2
geplaatst: 10 december 2018, 02:28 uur
Ik merk een flinke daling in de pH van dit topic.
Je kan ook zeggen: ik vind zelf dit soort populariteitslijsten niet zo interessant en luister liever naar de muziek die ik zelf leuk vind. Dat kan natuurlijk gewoon.
Je kan ook zeggen: ik vind zelf dit soort populariteitslijsten niet zo interessant en luister liever naar de muziek die ik zelf leuk vind. Dat kan natuurlijk gewoon.
0
geplaatst: 10 december 2018, 03:27 uur
Als er zoveel muziek op deze planeet bestaat, dan is het ergens een beetje jammer dat we allen juist hetzelfde mooi zouden moeten vinden. Ik ben blij dat mijn smaak dan toch afwijkt.
0
geplaatst: 10 december 2018, 07:40 uur
Britse of Amerikaanse spelling, het is maar waar je voor kiest. Kan dus ook prima met een S.
0
geplaatst: 10 december 2018, 12:04 uur
chevy93 schreef:
Jammer dat het een prognose is
Want anders zou na jaren voor het eerst een nominatie van mij de Top 10 bereiken
(Nr 10)

1
geplaatst: 10 december 2018, 14:43 uur
Kick Out Pink Floyd wil de Top 2000 leuk maken voor iedereen 

1
geplaatst: 10 december 2018, 14:51 uur
chevy93 schreef:
Nou, aangezien Hotel California op 2 staat in de leeftijd 10-20, op 3 bij 20-30 gok ik niet dat Hotel California binnen afzienbare tijd grote sprongen achteruit gaat maken.
Nou, aangezien Hotel California op 2 staat in de leeftijd 10-20, op 3 bij 20-30 gok ik niet dat Hotel California binnen afzienbare tijd grote sprongen achteruit gaat maken.
Hotel California is nu ook populairder dan in de jaren '90 volgens mij, toen stond 'ie meestal buiten de top 5. Zou me verbazen als die voor 2030 uit de top 10 valt.
4
Onweerwolf
geplaatst: 10 december 2018, 15:01 uur
Gebruiker43757 schreef:
Het is natuurlijk wel belangrijk dat mensen in een topic over een onderwerp waarvan jij de inhoud kut vindt weten dat je het kut vindt.
0
geplaatst: 10 december 2018, 21:26 uur
Bij Queen - Bohemian Rhapsody:
Ja hoor, weer de nummer 1 binnengekopt! Ik vind het wel leuk, blijft een prachtlied. Komt natuurlijk ook omdat Bohemian Rhapsody de IMDb Top 250 binnen geknald is dat het weer zo'n flinke hype is dit jaar, maar ik ga met al het plezier 2019 in met Queen op! Liever nog Somebody To Love voor mij persoonlijk alleen...
Ja hoor, weer de nummer 1 binnengekopt! Ik vind het wel leuk, blijft een prachtlied. Komt natuurlijk ook omdat Bohemian Rhapsody de IMDb Top 250 binnen geknald is dat het weer zo'n flinke hype is dit jaar, maar ik ga met al het plezier 2019 in met Queen op! Liever nog Somebody To Love voor mij persoonlijk alleen...

3
geplaatst: 11 december 2018, 20:24 uur
Een aardig beschouwend stuk over de top van de lijst: Hoe op slot zit de Top 2000 nu eigenlijk?
0
geplaatst: 11 december 2018, 21:53 uur
Edgar18 schreef:
Een aardig beschouwend stuk over de top van de lijst: Hoe op slot zit de Top 2000 nu eigenlijk?
Is inderdaad een aardig stuk. Ik heb wel een fout ontdekt: de gemiddelde leeftijd van de top 10 in 2003 was niet 18 jaar, maar ongeveer 25,5 jaar (uitgaande van een gemiddeld bouwjaar: 1977,5). En dan ben ik uitgegaan van het jaar wanneer de nummers voor het eerst gereleased werden op een album en niet het jaar waarin het nummer (eventueel) een hit werd. Een aardig beschouwend stuk over de top van de lijst: Hoe op slot zit de Top 2000 nu eigenlijk?
Ik ben overigens zeer benieuwd hoe de prognose van de top 100 van 2018 zich zal verhouden tot de werkelijke lijst. Het aantal Facebook/Twitter-stemmen van de gepubliceerde lijstjes lijkt me representatief genoeg, echter of de verdeling in bijvoorbeeld leeftijd van de stemmers wel representatief is nog maar de vraag. Dat een nummer als "Mag ik dan jou" gaat zakken lijkt me inderdaad zeer waarschijnlijk, maar het lijkt me sterk dat het nummer vanaf plek 14 uit de top 100 kiepert (geen probleem overigens, graag zelfs): dit nummer is nog altijd behoorlijk populair bij de oudere stemmers, hetgeen ook te zien was in de Evergreen Top 1000. Cold Little Heart van Michael Kiwanuka gaat zo te zien een flinke sprong richting de bovenste regionen maken (stond vorig jaar op 750), hetgeen ik van harte toe juich. Hopelijk wordt dan wel de 10 minuten-versie met het Floydiaans aandoende intro gedraaid.
0
Ponty Mython
geplaatst: 11 december 2018, 22:12 uur
Zou de top 3 nou kunstmatig in stand worden gehouden door de radiozender of zouden er echt zoveel muziekha.. eh 'liefhebbers' zijn die elk jaar weer trouw op die doodgedraaide nummers stemmen?
0
geplaatst: 11 december 2018, 22:17 uur
Ponty Mython schreef:
Zou de top 3 nou kunstmatig in stand worden gehouden door de radiozender of zouden er echt zoveel muziekha.. eh 'liefhebbers' zijn die elk jaar weer trouw op die doodgedraaide nummers stemmen?
Gevoelsmatig denk ik dat het de laatste jaren allemaal best redelijk zal kloppen op wat relatief kleine verschuivingen na zo hier en daar. Het gros van de stemmers is altijd wel geneigd om te stemmen op een aantal top-noteringen uit de vorige edities (daar zit ongetwijfeld ook wel het nodige kuddegedrag in): in dat opzicht klopt het wel, echter het blijft opvallend dat nummers als "Echoes" (lang, spooky) of "Angel of Death" (heavy, controversieel) "toevallig" nagenoeg altijd midden in de nacht worden gedraaid. Wat dat betreft zou ik wel eens graag een kijkje in de keuken willen nemen. Over bepaalde noteringen blijf ik me overigens wel verbazen: Oceaan van Racoon bijvoorbeeld. Zo'n standaard-riedeltje en dan zo hoog in de lijst.Zou de top 3 nou kunstmatig in stand worden gehouden door de radiozender of zouden er echt zoveel muziekha.. eh 'liefhebbers' zijn die elk jaar weer trouw op die doodgedraaide nummers stemmen?
0
geplaatst: 11 december 2018, 22:28 uur
Zit wel een beetje een vicieuze cirkel in, dat mensen op BoRap, Hotel California etc stemmen omdat ze denken dat dat 'hoort'. In eerste instantie hebben die nummers natuurlijk zelf hun klassiekerstatus verdiend.
0
geplaatst: 11 december 2018, 22:28 uur
Titmeister schreef:
Zit wel een beetje een vicieuze cirkel in, dat mensen op BoRap, Hotel California etc stemmen omdat ze denken dat dat 'hoort'.
Mee eens, al zal stemmen omdat men denkt dat dat "hoort" (uiteraard) slechts van 1 factoren zijn, naast factoren als kwaliteit en sentiment.Zit wel een beetje een vicieuze cirkel in, dat mensen op BoRap, Hotel California etc stemmen omdat ze denken dat dat 'hoort'.
In eerste instantie hebben die nummers natuurlijk zelf hun klassiekerstatus verdiend.
Helemaal mee eens, al zal die klassiekerstatus ook weer mede voortkomen uit beïnvloeding door media en omgeving (vrienden/familie). In het pre-internet tijdperk speelden radio en tv een belangrijke rol in het verwerven van een klassiekerstatus.
0
geplaatst: 11 december 2018, 22:29 uur
Ponty Mython schreef:
Die doodgedraaide nummers staan ook gewoon hoog in de MuMeLadder, dus geen kwestie van muziekhaters. Daarnaast speelt het sentiment mee, waarbij een nummer als Avond waarschijnlijk door een generatie gedragen wordt.
0
geplaatst: 11 december 2018, 22:59 uur
Titmeister schreef:
Zit wel een beetje een vicieuze cirkel in, dat mensen op BoRap, Hotel California etc stemmen omdat ze denken dat dat 'hoort'. In eerste instantie hebben die nummers natuurlijk zelf hun klassiekerstatus verdiend.
Nee. Met 1.6 miljard streams is bohemian rhapsody wereldwijd het populairst
0
geplaatst: 12 december 2018, 03:32 uur
Ik vermoed dat de traditionele top 3 ook veel stemmen krijgt omdat 'men' tijdens het stemmen wil aangeven welke van deze 3 op 1 hoort (dus los van het feit of BoRap, HoCal of StH bij je favoriete 35 nummers horen.
0
geplaatst: 12 december 2018, 03:39 uur
Bohemian Rhapsody is de meest gestreamde song uit de 20e eeuw. Geen idee waar dit nummer eindigt als ook nummers uit de 21e eeuw worden meegenomen. Volgens Spotify zit Queen niet eens bij de top 100...
List of most-streamed songs on Spotify - Wikipedia - en.m.wikipedia.org
6
geplaatst: 12 december 2018, 11:09 uur
Had 'm ook elders gezien en 'aardig' is inderdaad wel een treffende omschrijving. Zo rammelt het op veel punten en wordt er wel heel selectief geshopt in de cijfers.
Allereerst is het natuurlijk makkelijk om te doen alsof het raar is dat de lijst steeds ouder wordt in absolute aantallen, maar even uitgaande van een start van de moderne popmuziek rond 1965 is het niet meer dan logisch dan dat de top relatief steeds ouder wordt. Nieuwere nummers moeten steeds meer klassiekers achter zich laten om hoog te komen. Interessanter vind ik de gemiddelde leeftijd in jaren. Iets wat ze alleen maar voor de top 10 uitrekenen om een of andere reden. Ik durf te wedden dat de top 100 er behoorlijk op vooruit (in letterlijke zin) is gegaan qua releasejaar.
edit:
Gemiddelde uitgavejaar van de top 100 in 1999: 1977,9
Gemiddelde uitgavejaar van de top 100 in 2006: 1981,6
Gemiddelde uitgavejaar van de top 100 in 2016: 1985,7
Als je de top 100 in 1969 als startpunt neemt, betekent dat dat in 1999 (de eerste top 2000) er al dertig jaar aan popmuziek op heeft gezeten. Als je de aanname doet dat er ieder jaar gemiddeld genomen evenveel klassiekers gemaakt worden, betekent dat dat in 2009, na tien jaar top 2000, er ongeveer 20-25% aan vernieuwing plaats moet hebben gevonden, iets wat ook gebeurd is. Tien jaar later zou je ongeveer 40% aan vernieuwing moeten zien t.o.v. 1999). Iets wat ook gebeurd is.
Daarbij neem ik nog buiten beschouwing dat oudere nummers over het algemeen alleen maar meer in het collectieve geheugen komen te zitten en het dus des te moeilijker wordt om ze van de troon te stoten.

Maar dit is wederom een onzinnige bewering. Om te beginnen is het stupide om te doen alsof alleen de top 10 klassiekers bevat en niet om op z'n minst naar de gehele top 100 te kijken. Daarbij, in de top 10 staan gewoon nummers uit 1992 (Black), 1996 (Avond) en 2005 (Fix You), dus hoezo geen nummers van na 1985 in de top 10? En de afgelopen jaren hebben we ook nog gehad: Someone Like You, Clocks, Viva la Vida, Claudia de Breij, One van U2, Nothing Else Matters, November Rain. Alleen al in de top 10. Vergelijk dat met de eerste editie waarin Paradise by the Dashboard Light (1978) het nieuwste nummer was.
Allereerst is het natuurlijk makkelijk om te doen alsof het raar is dat de lijst steeds ouder wordt in absolute aantallen, maar even uitgaande van een start van de moderne popmuziek rond 1965 is het niet meer dan logisch dan dat de top relatief steeds ouder wordt. Nieuwere nummers moeten steeds meer klassiekers achter zich laten om hoog te komen. Interessanter vind ik de gemiddelde leeftijd in jaren. Iets wat ze alleen maar voor de top 10 uitrekenen om een of andere reden. Ik durf te wedden dat de top 100 er behoorlijk op vooruit (in letterlijke zin) is gegaan qua releasejaar.
edit:
Gemiddelde uitgavejaar van de top 100 in 1999: 1977,9
Gemiddelde uitgavejaar van de top 100 in 2006: 1981,6
Gemiddelde uitgavejaar van de top 100 in 2016: 1985,7
Als je de top 100 in 1969 als startpunt neemt, betekent dat dat in 1999 (de eerste top 2000) er al dertig jaar aan popmuziek op heeft gezeten. Als je de aanname doet dat er ieder jaar gemiddeld genomen evenveel klassiekers gemaakt worden, betekent dat dat in 2009, na tien jaar top 2000, er ongeveer 20-25% aan vernieuwing plaats moet hebben gevonden, iets wat ook gebeurd is. Tien jaar later zou je ongeveer 40% aan vernieuwing moeten zien t.o.v. 1999). Iets wat ook gebeurd is.
Daarbij neem ik nog buiten beschouwing dat oudere nummers over het algemeen alleen maar meer in het collectieve geheugen komen te zitten en het dus des te moeilijker wordt om ze van de troon te stoten.
De Top 2000 is een paradijs voor rockisten, mensen die intrinsiek geloven dat eeuwigheidswaarde, echte kwaliteit, eigenlijk alleen maar aan rockmuziek toe te kennen is. Pop, dat is misschien goed als guilty pleasure, dance is vluchtig en inhoudsloos, en hiphop, daar beginnen we al helemaal niet aan.
Dit wordt eigenlijk dit jaar al ontkracht door de opkomst van Piano Man en Africa. Ze gebruiken het wegvallen van The Beatles als bewijs voor de teloorgang van pop, maar zijn vervolgens te beroerd om Coldplay en met name Adele te noemen als bewijs dat pop eveneens hun weg naar boven vinden. Die noemen ze wel, maar niet bij hun 'rockisme'-punt. En dan heb ik het nog niet eens gehad over nummers als God Only Knows en The Sound of Silence die het beter dan ooit doen de afgelopen jaren. Selectief dus. De nieuw aangekondigde top 5 van de Top 2000 is veruit de oudste ooit, met een gemiddelde leeftijd van 45 jaar. Dat zijn twee generaties. Vergelijk dat nog een keer met de gemiddelde leeftijd van de Top 100 Aller Tijden, en je ziet dat we simpelweg na 1985 opgehouden zijn liedjes tot klassieker te benoemen.
Misschien dat Gretz nog e.e.a. kan vertellen over die laatste zin. 
Maar dit is wederom een onzinnige bewering. Om te beginnen is het stupide om te doen alsof alleen de top 10 klassiekers bevat en niet om op z'n minst naar de gehele top 100 te kijken. Daarbij, in de top 10 staan gewoon nummers uit 1992 (Black), 1996 (Avond) en 2005 (Fix You), dus hoezo geen nummers van na 1985 in de top 10? En de afgelopen jaren hebben we ook nog gehad: Someone Like You, Clocks, Viva la Vida, Claudia de Breij, One van U2, Nothing Else Matters, November Rain. Alleen al in de top 10. Vergelijk dat met de eerste editie waarin Paradise by the Dashboard Light (1978) het nieuwste nummer was.
0
geplaatst: 13 december 2018, 09:38 uur
Staat 'ie in de Top 2000? - staatieindetop2000.nporadio2.nl
De site staat open!!
De site staat open!!
0
geplaatst: 13 december 2018, 09:40 uur
Ik krijg alleen maar 'Nee'.
Geen Killing Moon, Find the River, Munich. Common People er uit.. Ik stop met zoeken
Geen Killing Moon, Find the River, Munich. Common People er uit.. Ik stop met zoeken

0
geplaatst: 13 december 2018, 09:41 uur
Porcupine Head schreef:
En Rebellion (Lies) staat er opnieuw niet in...
En Rebellion (Lies) staat er opnieuw niet in...
Wat een verrassing.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.