Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 8 december 2018, 18:14 uur
Africa is toch altijd al wel een populair nummer geweest? Zoals hier al eerder gezegd stond het in de jaren negentig al in de top100. Ik heb zelf nooit gemerkt dat je het niet mooi mocht vinden dus ik herken me helemaal niet in wat Chevy zegt. Buiten dat vind ik het maar een saai nummer.
0
geplaatst: 8 december 2018, 18:44 uur
Ik vind het een prima nummer, niet extreem goed dan wel geweldig maar ik kan het goed horen.
Maar goed jeugd dus...
Hoeveel entry' s gaan BTS eigenlijk krijgen?
Maar goed jeugd dus...
1
Onweerwolf
geplaatst: 8 december 2018, 19:14 uur
vigil schreef:
Ik vind het een prima nummer, niet extreem goed dan wel geweldig maar ik kan het goed horen.
Maar goed jeugd dus...
Maar goed jeugd dus...
Built To Spill?
Ik gok op niet veel.
0
geplaatst: 8 december 2018, 19:19 uur
Het is wel extreem populair natuurlijk, Ziggo binnen een mum van tijd uitverkocht met een trouw publiek. Ik verwacht wel 2 a 3 liedjes. Ik weet overigens niet of ze in de startlijst stonden
1
geplaatst: 8 december 2018, 19:43 uur
Niet eens overwogen, zo kansloos acht ik Built to Spill.
EDIT: Wacht, heb je het nou over Built to Spill? Die staan in Paradiso en dat is niet uitverkocht.
EDIT2: Tool is wel al uitverkocht in de Ziggo Dome en staat niet in de keuzelijst. Maar ook niet Radio 2-fähig.
Ze doen hier net alsof de jongeren dit massaal aan het luisteren is bij obscure hipsterfeestjes en nergens anders. Ik heb eerder het idee dat Africa juist voornamelijk scoort bij de mainstream "jeugd". En dan moet je de definitie voor jeugd heel ruim nemen (iets van 18-35 ofzo?)
Bij mij juist andersom. Heerlijk om dat met je vrienden uit volle borst mee te zingen. Doe mij maar Angels ipv Africa in de top-10. En dan is Africa, na Stairway To Heaven en Black, nog het beste uit de top-10.
EDIT: Wacht, heb je het nou over Built to Spill? Die staan in Paradiso en dat is niet uitverkocht.
EDIT2: Tool is wel al uitverkocht in de Ziggo Dome en staat niet in de keuzelijst. Maar ook niet Radio 2-fähig.
Porcupine Head schreef:
Fout, maar lekker: zo stuwden hipsters Africa van Toto op in de Top 2000 | NOS
Fout, maar lekker: zo stuwden hipsters Africa van Toto op in de Top 2000 | NOS
Ze doen hier net alsof de jongeren dit massaal aan het luisteren is bij obscure hipsterfeestjes en nergens anders. Ik heb eerder het idee dat Africa juist voornamelijk scoort bij de mainstream "jeugd". En dan moet je de definitie voor jeugd heel ruim nemen (iets van 18-35 ofzo?)
chevy93 schreef:
(quote)
Ach, zodoende heb ik een hekel aan Angels van Robbie Williams gekregen. ¯_(ツ)_/¯ Bij mij juist andersom. Heerlijk om dat met je vrienden uit volle borst mee te zingen. Doe mij maar Angels ipv Africa in de top-10. En dan is Africa, na Stairway To Heaven en Black, nog het beste uit de top-10.
0
geplaatst: 8 december 2018, 20:05 uur
Hier ook 1000x liever Angels. En ik zou Africa denk ik op 9 zetten van deze 10. Hotel California vind ik nog vervelender.
1
geplaatst: 8 december 2018, 20:54 uur
Jongens, BTS is een K-popgroep. Wel een beetje blijblijven, hè 

0
geplaatst: 8 december 2018, 21:03 uur
Outlaw104 schreef:
Marillion met Kayleigh maar liefst 11 keer bij de beste 10, waarbij in 1991 ook nog de 2e plek achter Boh Rap werd behaald
Als Marillion liefhebber nooit geweten, dat dat nummer destijds zo populair was.
Marillion met Kayleigh maar liefst 11 keer bij de beste 10, waarbij in 1991 ook nog de 2e plek achter Boh Rap werd behaald

Als Marillion liefhebber nooit geweten, dat dat nummer destijds zo populair was.
Kunnen we die niet terugkrijgen in de top 10? Heb ik veel liever dan al die nummers die er nu instaan (op Avond na).
0
geplaatst: 8 december 2018, 21:06 uur
vigil schreef:
Het is wel extreem populair natuurlijk, Ziggo binnen een mum van tijd uitverkocht met een trouw publiek. Ik verwacht wel 2 a 3 liedjes. Ik weet overigens niet of ze in de startlijst stonden
Ik zou echt heel blij worden van DNA in de lijst. Eén van mijn meest gedraaide nummers van het afgelopen jaar. Maar ik zie het niet gebeuren.
0
geplaatst: 8 december 2018, 21:21 uur
K-pop verdient sowieso meer aandacht. Voldoende materiaal om de top 2000 te kunnen bereiken. Maar het meeste is in het Westen onbekend.
0
geplaatst: 8 december 2018, 22:18 uur
2
geplaatst: 9 december 2018, 09:39 uur
En iedereen die "commentaar" heeft op de Radio 2 Top 2000 kan natuurlijk nog meestemmen in de finale van onze eigen MusicMeter Top 2000 waar na een jaar lang stemmen de nummers 33 t/m 2000 inmiddels vaststaan maar waar er nog 32 topnummers over zijn die we moeten rangschikken van 1 t/m 32.
Wil je weten welke nummers en hoe je nog invloed kan uitoefenen met een stemlijstje, stuur mij even een PM en je krijgt alle info.
De stemlijnen sluiten a.s. vrijdag.
Wil je weten welke nummers en hoe je nog invloed kan uitoefenen met een stemlijstje, stuur mij even een PM en je krijgt alle info.
De stemlijnen sluiten a.s. vrijdag.
1
geplaatst: 9 december 2018, 11:08 uur
Heb dit jaar niet veel meegestemd, maar de MuMe Top 2000 blijft toch de mooiste lijst.
Mijn lijstje komt er in ieder geval nog aan.
Mijn lijstje komt er in ieder geval nog aan.
1
geplaatst: 9 december 2018, 13:04 uur
Actiegroep Kick Out Pink Floyd wil de Top 2000 leuk maken voor iedereen - De Speld Is dit een artikel van De Speld? Had zowat serieus kunnen zijn 

0
geplaatst: 9 december 2018, 14:33 uur
Joren999 schreef:
Actiegroep Kick Out Pink Floyd wil de Top 2000 leuk maken voor iedereen - De Speld Is dit een artikel van De Speld? Had zowat serieus kunnen zijn
Je was me net voor.
(Oké, een uur, maar daar gaat het niet om.)
1
geplaatst: 9 december 2018, 15:12 uur
Overigens kunnen we dus vanaf 13 december zien dat Rebellion (Lies) niet in de top 2000 staat. 
Staat 'ie in de Top 2000? - staatieindetop2000.nporadio2.nl

Staat 'ie in de Top 2000? - staatieindetop2000.nporadio2.nl
0
geplaatst: 9 december 2018, 16:40 uur
Voor mij de top 10 gerangschikt:
1. Pearl Jam - Black (1991)
2. Led Zeppelin - Stairway to Heaven (1971)
3. Pink Floyd - Wish You Were Here (1975)
4. Coldplay - Fix You (2005)
5. Toto - Africa (1982)
6. Deep Purple - Child in Time (1972)
7. Billy Joel - Piano Man (1974)
8. Queen - Bohemian Rhapsody (1975)
9. Eagles - Hotel California (1977)
10. Boudewijn de Groot - Avond (1997)
Wat me opvalt... Avond is heel raar, maar een nummer die zo veel rond tekst, poëzie en lyrics draait, en je dan "dingen" moet gebruiken. Flinke afknapper. Zeker omdat hij al het voordeel kent om zijn boodschap in onze moedertaal door te geven.
Niet echt een grote fan van de top 10 echter. Sorry voor Bohemian Rhapsody, zitten technisch erg sterke stukken tussen in, maar het ligt me niet echt. Zelfde geldt voor Child in Time welke technisch een sterker nummer is dan andere nummers in de top 10, maar waarvan bepaalde stukken en de stukken met die erg hoge stem me absoluut niet liggen. De lange gitaarsolo's vind ik dan wel weer enorm goed, dus dat maakt het dan wel weer wat goed. Piano Man en Hotel California hebben erg simpele teksten en zijn dus gewoon catchy nummers. Zelfde geldt wellicht voor Toto - Africa, maar daar luister ik gewoon liever naar dan naar Piano Man en al zeker Hotel California. En amper iets geluisterd van Coldplay in mijn leven. Fix You is gewoon een degelijk nummer. Niets meer, niets minder. Maar of het thuishoort in een top 10. Neen, niet echt.
Er zal ooit wel eens een editie komen of meerdere edities komen waar nummers als Hotel California en Piano Man klappen gaan krijgen. Dat kan toch niet anders, als er een generatiewissel komt. Het wordt interessant om te zien welke nummers daartegen het best kunnen weerstaan. Pink Floyd is zeer tijdloos. Ik hoop dat Led Zeppelin's Stairway to Heaven ook standhoudt. Queen - Bohemian Rhapsody houdt ook wel stand tegen recent geweld, maar Deep Purple, Eagles en Billy Joel hebben volgens mij wel een probleem.
Ik denk verder ook dat Coldplay en Boudewijn de Groot maar een kort leven in die top 10 geschoren zijn. Coldplay's reputatie en feit dat ze recent weinig aandacht krijgen gaat hen parten spelen in komende tien / twintig jaar. En dat nummer van Boudewijn De Groot is toch ook vooral gericht op een ouder publiek, en nog niet eens een jaren '70 of '80 nummer. Toto - Africa gaat er wel voor een tijd in blijven volgens mij.
1. Pearl Jam - Black (1991)
2. Led Zeppelin - Stairway to Heaven (1971)
3. Pink Floyd - Wish You Were Here (1975)
4. Coldplay - Fix You (2005)
5. Toto - Africa (1982)
6. Deep Purple - Child in Time (1972)
7. Billy Joel - Piano Man (1974)
8. Queen - Bohemian Rhapsody (1975)
9. Eagles - Hotel California (1977)
10. Boudewijn de Groot - Avond (1997)
Wat me opvalt... Avond is heel raar, maar een nummer die zo veel rond tekst, poëzie en lyrics draait, en je dan "dingen" moet gebruiken. Flinke afknapper. Zeker omdat hij al het voordeel kent om zijn boodschap in onze moedertaal door te geven.
Niet echt een grote fan van de top 10 echter. Sorry voor Bohemian Rhapsody, zitten technisch erg sterke stukken tussen in, maar het ligt me niet echt. Zelfde geldt voor Child in Time welke technisch een sterker nummer is dan andere nummers in de top 10, maar waarvan bepaalde stukken en de stukken met die erg hoge stem me absoluut niet liggen. De lange gitaarsolo's vind ik dan wel weer enorm goed, dus dat maakt het dan wel weer wat goed. Piano Man en Hotel California hebben erg simpele teksten en zijn dus gewoon catchy nummers. Zelfde geldt wellicht voor Toto - Africa, maar daar luister ik gewoon liever naar dan naar Piano Man en al zeker Hotel California. En amper iets geluisterd van Coldplay in mijn leven. Fix You is gewoon een degelijk nummer. Niets meer, niets minder. Maar of het thuishoort in een top 10. Neen, niet echt.
Er zal ooit wel eens een editie komen of meerdere edities komen waar nummers als Hotel California en Piano Man klappen gaan krijgen. Dat kan toch niet anders, als er een generatiewissel komt. Het wordt interessant om te zien welke nummers daartegen het best kunnen weerstaan. Pink Floyd is zeer tijdloos. Ik hoop dat Led Zeppelin's Stairway to Heaven ook standhoudt. Queen - Bohemian Rhapsody houdt ook wel stand tegen recent geweld, maar Deep Purple, Eagles en Billy Joel hebben volgens mij wel een probleem.
Ik denk verder ook dat Coldplay en Boudewijn de Groot maar een kort leven in die top 10 geschoren zijn. Coldplay's reputatie en feit dat ze recent weinig aandacht krijgen gaat hen parten spelen in komende tien / twintig jaar. En dat nummer van Boudewijn De Groot is toch ook vooral gericht op een ouder publiek, en nog niet eens een jaren '70 of '80 nummer. Toto - Africa gaat er wel voor een tijd in blijven volgens mij.
0
geplaatst: 9 december 2018, 17:06 uur
Al bij al staat Avond nu toch al iets van 15 jaar onafgebroken in de top10, dus als ie er ooit uit wegzakt vind ik toch nog altijd niet dat dat nog onder 'een kort leven beschoren' valt
0
geplaatst: 9 december 2018, 17:12 uur
TornadoEF5 schreef:
Nou, aangezien Hotel California op 2 staat in de leeftijd 10-20, op 3 bij 20-30 gok ik niet dat Hotel California binnen afzienbare tijd grote sprongen achteruit gaat maken.Er zal ooit wel eens een editie komen of meerdere edities komen waar nummers als Hotel California en Piano Man klappen gaan krijgen. Dat kan toch niet anders, als er een generatiewissel komt. Het wordt interessant om te zien welke nummers daartegen het best kunnen weerstaan. Pink Floyd is zeer tijdloos. Ik hoop dat Led Zeppelin's Stairway to Heaven ook standhoudt. Queen - Bohemian Rhapsody houdt ook wel stand tegen recent geweld, maar Deep Purple, Eagles en Billy Joel hebben volgens mij wel een probleem.
En Billy Joel maakt juist een enorme stijging mee de laatste jaren vanwege die wisseling van de wacht, dus dat die wegzakt lijkt me al helemaal niet logisch.
Top 2000-statistieken: Top 10 per leeftijd - Nieuwsbericht - NPO Radio 2 - nporadio2.nl
Ik denk verder ook dat Coldplay en Boudewijn de Groot maar een kort leven in die top 10 geschoren zijn. Coldplay's reputatie en feit dat ze recent weinig aandacht krijgen gaat hen parten spelen in komende tien / twintig jaar.
Hoezo krijgt Coldplay weinig aandacht? Hadden vorig jaar nog een wereldhit met Something Just Like This. En met een nieuw aanstaand album in 2019 verwacht ik niet dat Coldplay over aandacht te klagen gaat krijgen.
0
geplaatst: 9 december 2018, 17:24 uur
Je mag die gegevens niet letterlijk overnemen. Het potentiele aantal aan 10-tot-20-jarigen die in de toekomst zullen deelnemen aan de top 2000 zal flink toenemen. Ik ken geen enkele 10-tot 20 jarige die aan zo een dingen meedoet, en dus zullen de enigen die nu meedoen de enorme enthousiastelingen zijn, die dus sowieso al aangetrokken zijn tot de muziek die doorgaans in de top 2000 staat, maar met reclamecampagnes in de toekomst en als die mensen opgroeien zal de interesse in de top 2000 toenemen, en dus ook de consensus in die leeftijdsgroepen wijzigen met dit dan als een toenemend effect op de top 2000.
Bij Piano Man snap ik het totaal niet, maar bij Eagles - Hotel California blijf ik wel bij mijn statement. Zeker omdat de groep 30-tot 40-jarigen nog wel een groei zal doormaken.
Bij Piano Man snap ik het totaal niet, maar bij Eagles - Hotel California blijf ik wel bij mijn statement. Zeker omdat de groep 30-tot 40-jarigen nog wel een groei zal doormaken.
0
geplaatst: 9 december 2018, 17:55 uur
TornadoEF5 schreef:
Je mag die gegevens niet letterlijk overnemen. Het potentiele aantal aan 10-tot-20-jarigen die in de toekomst zullen deelnemen aan de top 2000 zal flink toenemen.
Het potentiële aantal zal niet groter worden denk ik. Tenzij jij een enorme toename in het geboortecijfer voorziet. Je mag die gegevens niet letterlijk overnemen. Het potentiele aantal aan 10-tot-20-jarigen die in de toekomst zullen deelnemen aan de top 2000 zal flink toenemen.

Ik ken geen enkele 10-tot 20 jarige die aan zo een dingen meedoet,
Ik kan natuurlijk zeggen dat ik er wel een heleboel ken, maar met anekdotisch bewijs schieten we niets op.en dus zullen de enigen die nu meedoen de enorme enthousiastelingen zijn, die dus sowieso al aangetrokken zijn tot de muziek die doorgaans in de top 2000 staat,
Dat lijkt me evident. Ik kan geen enkele toplijst bedenken waarvoor iets anders zou gelden. Ik zie ook niet in hoe dat gaat veranderen in de komende jaren.maar met reclamecampagnes in de toekomst en als die mensen opgroeien zal de interesse in de top 2000 toenemen, en dus ook de consensus in die leeftijdsgroepen wijzigen met dit dan als een toenemend effect op de top 2000.
Hmm, dus jij verwacht dat een groot deel van de huidige YZ-generatie in de toekomst wél mee gaat doen, maar nu nog niet meedoet? Dat vind ik een interessante gedachte. Het zou leuk zijn om te zien hoeveel er in absolute aantallen gestemd wordt.Het klopt dus wel dat Hotel California het vooral moet hebben van de oudere en de jongere stemmers. De bulk, laten we zeggen het Radio 2-publiek (30-50 jaar), gaat minder voor Hotel California. Maar ik verwacht niet dat dit nummer heel hard gaat zakken. Dat het ooit uit de top 3 gaat vallen lijkt me wel onvermijdelijk, ja.
Top 2000: dit is waarom de top drie nog maximaal 5 jaar hetzelfde is | NOS
0
geplaatst: 9 december 2018, 18:19 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Het potentiële aantal zal niet groter worden denk ik. Tenzij jij een enorme toename in het geboortecijfer voorziet.
Niet iedereen die 10 tot 20 jaar is doet mee, dus het potentiële aantal aan deelnemers dat kan meedoen is groter dan het reële aantal.
En zelfs het potentiële aantal aan deelnemers tot 10 tot 20-jarigen zal toenemen dankzij immigratie.
Hmm, dus jij verwacht dat een groot deel van de huidige YZ-generatie in de toekomst wél mee gaat doen, maar nu nog niet meedoet? Dat vind ik een interessante gedachte. Het zou leuk zijn om te zien hoeveel er in absolute aantallen gestemd wordt.
Er zullen zeker 10-jarigen zijn die rock mooi vinden of ooit mooi zullen vinden, maar nog niet stemmen.
0
geplaatst: 9 december 2018, 18:25 uur
Maar waarom zou die groep dan en mass voor andere nummers gaan? Immers, veel van de hedendaagse jongere stemmers halen hun muzikale inspiratie veelal uit de Top 2000.
En er is zeker een grote groep jongeren die niets met de Top 2000 heeft, maar die blijven er dan ook verre van, zoals je zelf al zegt. Ik verwacht dat de groep jongeren die voor de Top 2000 gaan stemmen alleen maar meer van hetzelfde gaat brengen.
En er is zeker een grote groep jongeren die niets met de Top 2000 heeft, maar die blijven er dan ook verre van, zoals je zelf al zegt. Ik verwacht dat de groep jongeren die voor de Top 2000 gaan stemmen alleen maar meer van hetzelfde gaat brengen.
0
geplaatst: 9 december 2018, 18:29 uur
chevy93 schreef:
Maar waarom zou die groep dan en mass voor andere nummers gaan? Immers, veel van de hedendaagse jongere stemmers halen hun muzikale inspiratie veelal uit de Top 2000.
Er bestaat nog iets als ultratoplijsten enzovoort, spotify afspeellijsten, wat vrienden luisteren enzovoort? Waarom zouden jongeren uit zichzelf staand naar jaren '70 muziek luisteren?
0
geplaatst: 9 december 2018, 18:33 uur
TornadoEF5 schreef:
Waarom zouden jongeren uit zichzelf staand naar jaren '70 muziek luisteren?
Omdat het goede muziek is? Waarom zouden jongeren uit zichzelf staand naar jaren '70 muziek luisteren?

Ik zou eigenlijk voor een tegenvraag willen stellen: waarom zouden jongeren die niets met top 2000-muziek hebben voor de top 2000 stemmen?
Ik wil niet beweren dat de gemiddelde 10-20-jarige Hotel California zou goed acht, maar wel de gemiddelde 10-20-jarige die op de top 2000 stemt. Als je kijkt naar de Spotify-lijsten geeft dat natuurlijk een totaal ander beeld, maar daar zit dan ook een heel groot publiek bij dat niet (en in de toekomst ook niet) op de top 2000 gaat stemmen.
0
geplaatst: 9 december 2018, 18:46 uur
Ik wil niet beweren dat de gemiddelde 10-20-jarige Hotel California zou goed acht, maar wel de gemiddelde 10-20-jarige die op de top 2000 stemt. Als je kijkt naar de Spotify-lijsten geeft dat natuurlijk een totaal ander beeld, maar daar zit dan ook een heel groot publiek bij dat niet (en in de toekomst ook niet) op de top 2000 gaat stemmen.
Oké, dat maakt al wat meer sense. Maar "en in de toekomst ook niet" is deels onjuist. Het grote merendeel misschien nooit, maar er heel wat, wel. Ik heb ook niet elk jaar meegedaan. Ik denk dat dit mijn tweede keer is naast 2016 misschien, dus ik weerleg jouw bewering daar al. En dat smaken ook niet kunnen evolueren van jongeren, ga ik meteen ook weerleggen, want die van mij zal compleet anders zijn als ik volgend jaar opnieuw 35 nummers opstuur.
Maar kijk maar ook eens naar American Honey, en dan weet je dat de muziek van vroeger het daar toch tegen moet afleggen. Natuurlijk, zoals altijd, alles heeft zijn mooie en zijn mindere momenten.
1
geplaatst: 9 december 2018, 18:56 uur
chevy93 schreef:
De top2000... het muzikale Urk
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.