MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Maar sommige nummers in de lijst zijn amper paar maanden oud. Dat snap ik niet. Dat een nummer als Umbrella er in zou staan snap ik wel.

En als Birdy erin staat met een covertje mag van mij James Blake met Limit To Your Love erin. Dat is pas een eigen draai geven aan een nummer.

Dat noemt men ook wel 'de waan van de dag'.

Het zal al wel vaker gezegd zijn, maar het lijkt mij beter/leuker dat de platen gewoon minimaal 1 jaar oud moeten zijn. Dat was vroeger bij Veronica's Top 100 Aller Tijden ook het geval. Wordt de lijst een stuk representatiever van.

De regel dat een nummer een jaar oud moet zijn vind ik een goede. Niet omdat er dan nummers die niet naar mijn smaak zijn de lijst niet in kunnen, maar puur omdat je dan krijgt dat een nummer die een hit is op het moment dat men kan stemmen ontzettend veel stemmen krijgt (zoals bij Move Like Jagger nu het geval is) en het jaar daarop gigantisch zakt of zelfs de lijst niet eens inkomt.

EDIT: uffing heeft het al gezegd

Overigens wil ik nog even zeggen dat het algemeen bekend is dat het origineel van Limit to Your Love van Feist veel beter is dan die van James Blake

Aan de andere kant is het goed te zien of de moderne muziek een houdbaarheidsdatum heeft. Dat zien we volgend jaar wel en dan denk ik dat Birdy en zo er niet meer in staan. Adele is een ander verhaal, die blijft er denk ik wel in.

Rihanna is populair bij het jonge top-40-publiek maar daarbuiten helemaal niet (op MuMe wordt ze vaak afgekraakt), idem voor Britney Spears. Adele wordt door een breed publiek (jong en oud) en de meer veeleisende muziekliefhebber wel geapprecieerd.
Ik ga volledig akkoord met de regel dat een nummer minstens een jaar oud moet zijn om in de lijst voor te komen.

LucM schreef:
Rihanna is populair bij het jonge top-40-publiek maar daarbuiten helemaal niet (op MuMe wordt ze vaak afgekraakt), idem voor Britney Spears.

Ja, maar dat top 40-publiek (en echt niet alleen het jonge top 40-publiek) is wel de grootste groep. En dergelijke lijsten horen in principe overeen te komen met de smaak van de massa (de gemene deler), met nog wat alternatieve dingen erdoorheen die staan voor de alternatieve minderheid. Rihanna hoort er vanuit dat opzicht dus gewoon in.

Ben dit jaar vergeten op Uncertain Smile te stemmen. Verder is het vrij duidelijk welke nummers de lijst niet hebben gehaald van mijn stemmen: de pre-1967 muziek (Del Shannon, Eddie Cochran) en de nummers die ik misschien moet zien als guilty pleasures (Imagination, Pet Shop Boys, O'Sullivan, Fine Young Cannibals), maar ik schaam me nergens voor hoor .

294. Joy Division - Love will tear us apart
406. Johnny Cash - A boy named Sue
522. Massive Attack - Unfinished sympathy
734. Dave Brubeck Quartet - Take five
736. Kate Bush - Cloudbusting
933. The Band - The weight
1659. Clash - Rock the casbah
1799. Astrud Gilberto - The girl from Ipanema

Niet gehaald:
Del Shannon - Runaway
Eddie Cochran - C'mon everybody
Fine Young Cannibals - She drives me crazy
Gilbert O'Sullivan - Alone again (naturally)
Imagination - Just an illusion
Pet Shop Boys & Dusty Springfield - What have I done to deserve this
Womack & Womack - Teardrops

Pixies - Debaser
The Smiths - Bigmouth Strikes Again
The KLF - Justified & Ancient
Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
The Stone Roses - Fools Gold

She Drives Me Crazy staat er niet in?! Dat is nou jammer, leuk liedje is dat.

Het verbaast me eigenlijk (nog) meer dat Teardrops er niet in staat...

She Drives Me Crazy viel in 2005 uit de lijst en kwam nooit meer terug. Teardrops is er dit jaar uitgevlogen.

Ja, jammer dat Teardrops er niet meer in staat en onbegrijpelijk dat The Smiths nog steeds ontbreken.

The Smiths hebben in Nederland nooit zoveel gedaan helaas.

Het zou daarom een keer aardig kunnen zijn, dat er per artiest of groep maar één plaat in de lijst mag staan. In dat geval zou de samenstelling van de lijst een stuk verrassender kunnen uitpakken.

Dwejkk_ schreef:
Verder is het vrij duidelijk welke nummers de lijst niet hebben gehaald van mijn stemmen: de pre-1967 muziek (Del Shannon, Eddie Cochran)

Er staan - gelukkig - nog een behoorlijk aantal nummers uit de beginperiode van de popmuziek, al staan vrijwel enkel de grote namen erin (Beatles, Elvis, Buddy Holly, Cliff Richard ...). Inderdaad hoort Runaway van Del Shannon erin te staan (toch een vaak gecoverde klassieker) evenals Summertime Blues van Eddie Cochran (ook een rock'n roll-classic). Onbegrijpelijk dat Be My Baby van The Ronettes er ook niet in staat (hét meidenpopnummer ooit).

herman schreef:
The Smiths hebben in Nederland nooit zoveel gedaan helaas.

Dit geloof ik graag, zelf heb ik de opkomst van The Smiths nooit meegemaakt, maar ik heb al vaker de indruk gekregen dat bij het alternatievere publiek in Nederland in de jaren 80 meer had met een band als Simple Minds of The Police dan met The Smiths. Ik geloof dat Nederland wel vaker afwijkt tov rest van de wereld, een beetje zoals verhouding Editors / Mumford & Sons, bands die het relatief in Nederland veel beter doen dan bijv. Animal Collective - een band die geloof ik buiten Nederland veel groter is bij een alternatief publiek is dan Editors en M&S.

Toch vind ik het vreemd dat je niet op The Smiths kan stemmen, zo hebben de The Smiths 3 keer in de Top 40 gestaan, Bigmouth Strikes Again (#26), Panic (#19) en Girlfriend in a Coma (#36), geen vetpot natuurlijk, maar #19 is wel heel hoog voor een alternatieve hit. Een nummer als Uncertain Smile van The The is nooit hoger gekomen dan #31, terwijl dit nummer zelfs de Top 1000 haalt en dan denk ik toch dat zelfs The Smiths in Nederland groter waren dan The The.

Maar goed, dit jaar is toch gebleken dat het behalen van de Top 2000 ook kan zonder dat je in de voorlijst staat.... maar toch klopt het niet helemaal voor mijn gevoel .

Even ongegeneerd reclame maken voor onze eigen top 2000, de MuMeLadder 2011, oftewel de tegenhanger van de radio 2 top 2000.

Aan het begin vh jaar zijn we met 2816 nummers, door de users van deze site ingebracht, begonnen en die zijn inmiddels teruggebracht tot een aantal van 32 dat nog voor de overwinning strijd en waarmee we de zogenaamde grote finale spelen.

De procedure voor de finale is hetzelfde als andere jaren, heel eenvoudig maar desondanks o zo moeilijk. De enige opdracht is: Maak van de 32 overgebleven nummers je eigen Top 32 en stuur die in een PM naar mij toe. Dus aub niet je lijst posten in het MuMeLadder 2010 - Top 2000 topic.

De puntenverdeling die gekoppeld is aan die persoonlijke lijstjes is ook heel eenvoudig. Jouw nummer 1 krijgt 32 punten, jouw nummer 32 krijgt 1 punt.

Dit zijn, in alfabetische volgorde, de 32 nummers waaruit gekozen kan worden.

01. Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
02.Arcade Fire - Neighborhood #3 (Power Out)
03. Arcade Fire - Rebellion (Lies)
04. David Bowie - "Heroes"
05. Depeche Mode - Enjoy The Silence
06. dEUS - Instant Street
07. Joy Division - Atmosphere
08.Joy Division - Love Will Tear Us Apart
09. Kate Bush - The Man With The Child In His Eyes
10. Kate Bush - Wuthering Heights
11. Marvin Gaye - What's Going On
12. Massive Attack - Teardrop
13. Massive Attack - Unfinished Sympathy
14. Nick Cave & The Bad Seeds - The Mercy Seat
15. Nina Simone - Sinnerman
16. Pearl Jam - Black
17. Pixies - Debaser
18. Pixies - Where Is My Mind
19. Radiohead - Paranoid Android
20. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
21.Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
22.Sigur Rós - Svefn-G-Englar
23. Sinéad O'Connor - Troy
24. Talking Heads - Once In A Lifetime
25. The Beatles - A Day In The Life
26. The Clash - London Calling
27. The Cure - A Forest
28. The Doors - The End
29. The Smiths - How Soon Is Now
30. The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out
31. The Velvet Underground - Venus In Furs
32. U2 - The Unforgettable Fire

Nogmaals:
Maak van de 32 overgebleven nummers je eigen Top 32 en stuur die in een PM naar mij toe.
NIET JE TOP 32 POSTEN IN HET TOPIC.

Vorig jaar hadden we een record aantal ingezonden eindlijstjes, bijna 200, en dat aantal hopen we dit jaar natuurlijk te overtreffen.

Vanaf vrijdagavond (laat) 16 december t/m zondagavond 18 december kun je in dit topic, de MuMeLadder 2011 de ontknoping volgen....het zal dan zoals ieder jaar wel het hotste topic vd site zijn
Enkele overizchten vd nummers 33 t/m 2000 kun je aantreffen in hetzelde topic en in het MuMeLadder 2011 Overzichtstopic, hier

Ik hoop jullie eindlijstjes tegemoet te kunnen zien,

El Ninjo schreef:
Dus aub niet je lijst posten in het MuMeLadder 2010 - Top 2000 topic.

Dat lijkt me sowieso niet al te logisch

Zoals hier al beschreven is, is het inderdaad leuk om te zien welke nummers uit 2011 er volgend jaar nog in staan. Het gaat over de hele top2000 gezien om slechts een paar nummers die niet eens allemaal "slecht" zijn. Maar ook bij liedjes die ouder zijn dan een jaar zit wat mij betreft pulp tussen, maar over het algemeen blijft er genoeg over om van te genieten.
Mijn 15 keuzes (waaronder ook eentje van Adele) hebben allemaal de top 2000 gehaald.

Er mag wat mij betreft nog wel een heleboel Pulp in de lijst!

Bedoel je dit vigil, Pulp ?

niels94 schreef:

Overigens wil ik nog even zeggen dat het algemeen bekend is dat het origineel van Limit to Your Love van Feist veel beter is dan die van James Blake

Je zult er vast de enige in zijn. De versie van James Blake is vele malen spannender en mooier en meeslepender dan die van Feist.

Gerards Dream schreef:
Bedoel je dit vigil, Pulp ?

Lijkt me wel

Snoeperd schreef:
(quote)

Je zult er vast de enige in zijn. De versie van James Blake is vele malen spannender en mooier en meeslepender dan die van Feist.

Hij is er absoluut de enige niet in. Die van Feist wint het wat mij betreft makkelijk.

Snoeperd schreef:

Het nummer van Feist was van meet af aan een van mijn favorieten van haar album en de cover vind ik echt niet beter... eerlijk gezegd vond ik het maar een teleurstellende single van Blake, want ik vond zijn 2 ep's daarvoor erg tof.

Dan zal ik Snoeperd maar even bijstaan. James Blake heeft het (al heel mooie) origineel nog even een heel stuk mooier gemaakt wat mij betreft. Heel knap gedaan.

En we zijn los!

Inderdaad en de berg pakjes onder de boom is inmiddels uitgepakt.

Dus als ik binnenkort met een berg recensies kom snappen jullie het.

Heb hem nu 20 minuten aan staan en ik overweeg reeds om lekker een CD op te zetten

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:13 uur

geplaatst: vandaag om 20:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.