Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 7 december 2013, 00:55 uur
0
geplaatst: 7 december 2013, 00:58 uur
Mijn lijstje:
Air - All I Need
Amy Macdonald - This Is the Life
Coldplay - The Scientist
Damien Rice - 9 Crimes
Evanescence - My Immortal
Joy Division - Love Will Tear Us Apart
Kate Bush - Wuthering Heights
Keane - Bedshaped
Linkin Park - In the End
Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
The Clash - London Calling
The Cure - A Forest
The Ronettes - Be My Baby
The Smiths - There Is a Light That Never Goes Out
Vanessa Carlton - A Thousand Miles
Vrije keuze:
Arcade Fire - Rebellion (Lies)
Cœur de Pirate - Place de la République
Eefje de Visser - Nee Joh
Noir Désir - Le Vent Nous Portera
The National - Bloodbuzz Ohio
Geen plek meer voor oa:
Rufus Wainwright - Going to a Town
Oasis - Don't Look Back in Anger
Of Monsters and Men - Little Talks
Edward Sharpe & The Magnetic Zeros - Home
Air - All I Need
Amy Macdonald - This Is the Life
Coldplay - The Scientist
Damien Rice - 9 Crimes
Evanescence - My Immortal
Joy Division - Love Will Tear Us Apart
Kate Bush - Wuthering Heights
Keane - Bedshaped
Linkin Park - In the End
Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
The Clash - London Calling
The Cure - A Forest
The Ronettes - Be My Baby
The Smiths - There Is a Light That Never Goes Out
Vanessa Carlton - A Thousand Miles
Vrije keuze:
Arcade Fire - Rebellion (Lies)
Cœur de Pirate - Place de la République
Eefje de Visser - Nee Joh
Noir Désir - Le Vent Nous Portera
The National - Bloodbuzz Ohio
Geen plek meer voor oa:
Rufus Wainwright - Going to a Town
Oasis - Don't Look Back in Anger
Of Monsters and Men - Little Talks
Edward Sharpe & The Magnetic Zeros - Home
0
geplaatst: 7 december 2013, 01:39 uur
Lukas schreef:
ER HEBBEN GEEN 3,3 MILJOEN MENSEN GESTEMD! HOE VAAK MOET IK DAT NOU NOG ZEGGEN!
Nogal belachelijk inderdaad dat het fenomeen op die manier zo enorm wordt uitvergroot. Gelukkig zijn het niet daadwerkelijk 3,3 miljoen stemmers, anders had het in de bovenste regionen helemaal muurvast gestaan.
0
geplaatst: 7 december 2013, 02:06 uur
Het probleem is wel dat men meerdere keren kan stemmen. Dat is volgens mij de reden van het hoge aantal. Geheel eerlijk is het dan ook niet. In dat geval zou het veel beter of eerlijker zijn de echte verkoopcijfers te gaan hanteren om zo tot een representatieve lijst te komen.
0
Cured
geplaatst: 7 december 2013, 07:08 uur
Dit is wel by far de lijst die er is met zijn vele stemmers, ondanks wat beperkingen; daar kan helemaal de Mume-eindlijst finale met zijn 100 man lang en lang niet aan tippen, hoewel ik het leuk gevonden zou hebben om daar een biijdrage aan te mogen leveren als die eindlijst beter was.
De top drie is weer erg voorspelbaar en zal normaal/hopelijk slechter zijn dan de bovenste 3 van de Mume-eindlijst. De plaatsen 10-30 verwacht ik de betere lijst bij de TOP 2000, de top-10 verwacht/denk ik bij de Mume eindlijst.
De top drie is weer erg voorspelbaar en zal normaal/hopelijk slechter zijn dan de bovenste 3 van de Mume-eindlijst. De plaatsen 10-30 verwacht ik de betere lijst bij de TOP 2000, de top-10 verwacht/denk ik bij de Mume eindlijst.
0
geplaatst: 7 december 2013, 10:08 uur
We vinden van alles van de top 2000. Ikzelf vind het elke keer en feest. En dat je meerdere lijstjes kunt invullen begrijp ik wel. Het valt anders toch niet te controleren. Je kunt iedere keer toch een andere naam invullen. En werken met unieke IP-adressen werkt ook niet, want dan benadeel je gezinnen met één computer.
Uitgaan van verkoopcijfers zoals eer is gesuggereerd kan ook niet, want dan krijg je een greatest hits editie en is er dus niets te stemmen.
Bij de arrow 500 en de veronica top 1000 kun je ook meerdere keren stemmen.
Vanaf twee kerstdag gaat radio 2 aan en luister ik met sinds afgrijzen, soms met een vage herkenningsblik, soms met opwinding. Maar altijd met interesse.
Uitgaan van verkoopcijfers zoals eer is gesuggereerd kan ook niet, want dan krijg je een greatest hits editie en is er dus niets te stemmen.
Bij de arrow 500 en de veronica top 1000 kun je ook meerdere keren stemmen.
Vanaf twee kerstdag gaat radio 2 aan en luister ik met sinds afgrijzen, soms met een vage herkenningsblik, soms met opwinding. Maar altijd met interesse.
0
geplaatst: 7 december 2013, 10:23 uur
Gerards Dream schreef:
Het probleem is wel dat men meerdere keren kan stemmen. Dat is volgens mij de reden van het hoge aantal. Geheel eerlijk is het dan ook niet. In dat geval zou het veel beter of eerlijker zijn de echte verkoopcijfers te gaan hanteren om zo tot een representatieve lijst te komen.
Mijn stelling dat er geen 3,3 miljoen mensen hebben gestemd, is niet zomaar even uit de lucht gegrepen. Ik heb me mede naar aanleiding van polemiek in dit topic een paar jaar geleden nogal verdiept in de lijst. Radio 2 speelt jaarlijks een spelletje met de media door zijn eigen berichtgeving bewust vaag te houden door over 'uitgebrachte stemmen' te spreken. Als jij een lijstje van 20 nummers indient, telt Radio 2 dat als 20 'stemmen'. Terwijl de media daar in hun berichtgeving elk jaar weer massaal 3,3 miljoen stemmers van maken. Dat is dus gewoon niet waar. Er was een paar jaar geleden nogal wat op de lijst aan te merken: tientallen nummers werden geweerd, maar dat gaven ze niet toe. Dit marketingtrucje was nou net het enige wat de organisatie wél zelf erkende.
0
geplaatst: 7 december 2013, 10:54 uur
Overigens uiteraard kan je meerdere keren stemmen, maar dat kan hier op MusicMeter toch ook als je dat zou willen? Of je kan andere gebruikers vragen namens jou te stemmen. Je invloed met één stem is dan zowaar nog groter.
Je moet wel verschillende e-mailadressen gebruiken, want je moet je stem bevestigen. En hoeveel mensen hebben er zin om voor elke stem op de T2000 een nieuw e-mailadres aan te maken?

Nu zijn het er 'slechts' een paar honderd geweest.
Je moet wel verschillende e-mailadressen gebruiken, want je moet je stem bevestigen. En hoeveel mensen hebben er zin om voor elke stem op de T2000 een nieuw e-mailadres aan te maken?
Gretz schreef:
Nogal belachelijk inderdaad dat het fenomeen op die manier zo enorm wordt uitvergroot. Gelukkig zijn het niet daadwerkelijk 3,3 miljoen stemmers, anders had het in de bovenste regionen helemaal muurvast gestaan.
Ik zou het vooral erg vinden dat er dan tienduizenden mensen op Psy gestemd hebben vorig jaar. Nogal belachelijk inderdaad dat het fenomeen op die manier zo enorm wordt uitvergroot. Gelukkig zijn het niet daadwerkelijk 3,3 miljoen stemmers, anders had het in de bovenste regionen helemaal muurvast gestaan.

Nu zijn het er 'slechts' een paar honderd geweest.
0
geplaatst: 7 december 2013, 11:05 uur
Cured schreef:
Nou, dat verwacht ik niet hoor dat die top 30 beter zal zijn...kijkend naar vorig jaar met Deep Purple, Boudewijn de Groot (goed nummer, maar top 32? ), Dire Straits (
), Alan Parsons (
), Pink Floyd (
) , Meat Loaf (
) , Guus Meeuwis (
) , Guns 'n Roses, Golden Earring, matig Coldplay nummer, matig U2 nummer, matig Rolling Stones nummer, 3x Adele (die ik overigens wel goed vind, maar top 32??) etc etc ....nu is de MuMe eindlijst ook niet heilig hoor en ik kan me voorstellen dat die andere mensen ook niet aanspreekt...maar persoonlijk vind ik de top 30 van bijna elke andere lijst wel beter dan die van de radio 2 top 2000.Edit: En toch blijft het leuk om ook aan de radio 2 top 2000 mee te doen en er ieder jaar weer over te klagen
... ofwel, je moet het allemaal ook weer niet zo heel serieus nemen 
0
geplaatst: 7 december 2013, 11:29 uur
Dan moet je de lijst van MNM1000 eens bekijken, El Ninjo. Daarmee vergeleken is de Radio 2 Top 2000 een toonbeeld van goede smaak.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 7 december 2013, 11:29 uur
Dit... had je bijna een plusje gegeven, maar daar moet ik dan weer een account voor aanmaken.
0
PurpleJapan
geplaatst: 7 december 2013, 11:31 uur
Lukas schreef:
HOEVEEL AANDACHT HEB JE ER DIT JAAR IN JE BEJAARDENSUFFERTJE AAN BESTEED???
0
geplaatst: 7 december 2013, 11:35 uur
PurpleJapan schreef:
HOEVEEL AANDACHT HEB JE ER DIT JAAR IN JE BEJAARDENSUFFERTJE AAN BESTEEDT???
(quote)
HOEVEEL AANDACHT HEB JE ER DIT JAAR IN JE BEJAARDENSUFFERTJE AAN BESTEEDT???
Geen. Alles is er inmiddels ook wel over gezegd. Kun jij eigenlijk een beetje aan een baan komen met die dyslexie van je?
0
PurpleJapan
geplaatst: 7 december 2013, 11:38 uur
LucM schreef:
Dan moet je de lijst van MNM1000 eens bekijken, El Ninjo. Daarmee vergeleken is de Radio 2 Top 2000 een toonbeeld van goede smaak.
Radio 2 Top 2000 is voor tachtig procent wansmaak die ik afgezien van de Top 10 niet langer dan een kwartier onafgebroken kan aanhoren. Dat er nóg hemeltergender lijsten bestaan doet daar niets aan af.
0
PurpleJapan
geplaatst: 7 december 2013, 11:51 uur
Lukas schreef:
Geen. Alles is er inmiddels ook wel over gezegd. Kun jij eigenlijk een beetje aan een baan komen met die dyslexie van je?
Probleemloos. Zij het dat mijn inkomsten onverdiend net niet kunnen wedijveren met die van het schaamteloze verrijkersduo Mathijs van Graaikerk en Leo Vulhuis.
0
Cured
geplaatst: 7 december 2013, 12:54 uur
Is het daar inmiddels al zo dramatisch? Ja, ik zit in mijn geheugen nog steeds in die ouderwets betere Top 100 aller tijden van voor dit millenium
. De top van de Top 2000 is inderdaad ook zwak, El Ninjo. het doet pijn aan mijn ogen.
Overigens succes met je presentatie van de eindlijst, dat is aan jou wel toevertrouwd.
. De top van de Top 2000 is inderdaad ook zwak, El Ninjo. het doet pijn aan mijn ogen. Overigens succes met je presentatie van de eindlijst, dat is aan jou wel toevertrouwd.
0
geplaatst: 7 december 2013, 13:47 uur
Tja, het aantal stemmers zal ergens tussen de 165.000 en 220.000 liggen, laten we zeggen 200.000 stemmers (en nee, dat hoeven geen unieke stemmers te zijn). Ervan uitgaande dat er ongeveer 10 miljoen Nederlanders tussen de 20 en 65 jaar zijn (de voornaamste doelgroep), betekent dat dat 1 op de 50 mensen gestemd heeft. Dat is niet slecht, maar dat maakt het ook bepaald niet de lijst voor iedereen.
0
geplaatst: 7 december 2013, 17:24 uur
Een statisticus zou deze lijst ook zeker niet representatief noemen 

0
geplaatst: 7 december 2013, 18:31 uur
LucM schreef:
Nouja, die lijst heeft tenminste wel wat ik bij de Top 2000 heel erg mis. Populaire moderne muziek. Ik zie daar Rihanna in de top 20 staan. Je zou dat overdreven, of zelfs een toonbeeld van wansmaak. kunnen noemen, maar punt is wel dat Rihanna zo ongeveer de populairste zangeres van de afgelopen vijf jaar is en er welgeteld één nummer van haar in de keuzelijst van Radio 2 stond. Plus dat populaire genres als hiphop en dance al helemaal nergens te bekennen zijn. Dit maakt het tot zo'n stoffige lijst waar een groot deel van de jeugd zich totaal niet in kan vinden.
0
geplaatst: 7 december 2013, 18:40 uur
Huidige populariteit is geen synoniem van tijdloosheid, Arrie. Als wij die redenering volgen zouden bv. Engelbert Humperdinck, Bay City Rollers, Milli Vanilli enz. ook in die lijst moeten voorkomen omdat ze in hun tijd mateloos populair waren (zoals Rihanna nu) maar die zijn nu - gelukkig - zo goed als vergeten. Natuurlijk moet er recente muziek in een toplijst voorkomen maar dan met eeuwigheidswaarde en geen wegwerphits (OK, sommige nummers van Rihanna vind ik aardig maar niet top).
Let wel, ik heb niets tegen populaire muziek of mainstream op zich (Adele zou wel in een toplijst horen) maar dan moet het - vocaal en compositorisch - niveau hebben.
Let wel, ik heb niets tegen populaire muziek of mainstream op zich (Adele zou wel in een toplijst horen) maar dan moet het - vocaal en compositorisch - niveau hebben.
0
geplaatst: 7 december 2013, 18:42 uur
Volgens mij moeten de stemmers bepalen of het in de lijst thuishoort. Daarvoor moeten ze echter wel in de keuzelijst staan. Dat jij het wegwerphits vindt, doet totaal niet ter zake. Als het de lijst der lijsten is, moeten ook jongeren zich aangesproken voelen door de lijst.
0
geplaatst: 7 december 2013, 18:49 uur
Dat de stemmers moeten bepalen wat in de lijst thuishoort ben ik het helemaal eens. Daarom ben ik niet zo voor een keuzelijst dat de Radio 2 Top-2000 hanteert of die moet uitgebreid worden, dat er nog steeds niets van Arcade Fire in voorkomt kan ik niet vatten (en deze band is ook erg populair). Wel vind ik dat de nummers tenminste 2 of 3 jaar oud moeten zijn.
0
geplaatst: 7 december 2013, 18:52 uur
Ja, Arcade Fire zou een leuke toevoeging zijn, maar artiesten als Rihanna en Eminem zijn tig keer populairder onder de jeugd, en vind ik dus een stuk belangrijkere toevoegingen aan de keuzelijst.
0
geplaatst: 7 december 2013, 19:09 uur
Rihanna hoort gewoon in de lijst en zeker in de top 100. Denk dat dit wel de populairste zangeres is van de laatste 10 jaar. En ze heeft naast wat rommel ook genoeg uitstekende singles gemaakt. De Top 2000 is meer een lijst voor 40+'ers met een middle-of-the-road-smaak dan een lijst der lijsten.
0
geplaatst: 7 december 2013, 19:20 uur
Met nummers van Milk Inc., David Guetta, Eminem, Black Eyed Peas, Rihanna en Lady Gaga in de hoge regionen is deze MNM Top 1000 een stuk representatiever dan de Radio 2 Top 2000 op het gebied van tijdloze hits uit het huidige millenium. Aan de andere kant slaan zij wel een beetje door (zeker I Gotta Feeling op 2 is enigszins belachelijk te noemen).
0
geplaatst: 7 december 2013, 19:36 uur
Het Nederlandse equivalent voor de MNM-Top 1000 is de Q-top 1000. Qua grote hits (ook uit het verleden) is die lijst ook representatiever dan de lijst van Radio 2. Alternatieve muziek zal waarschijnlijk bij geen enkele commerciële zender ooit in de keuzelijst komen. Men gelooft namelijk een kleine playlist garant staat voor een groter succes.
0
geplaatst: 7 december 2013, 19:43 uur
De MNM-top 1000 vind ik ook te ver doorschieten. Wat mij betreft zou je een mooie middenweg tussen de MNM-top 1000 en de Radio 2 Top 2000 moeten vinden.
0
geplaatst: 7 december 2013, 20:04 uur
Als je de MNM-top 1000 bekijkt zou je denken dat er voor 1980 nauwelijks of geen muziek werd uitgebracht. Een toplijst moet alle decennia omvatten (vanaf ong. 1955) en niet alleen het laatste decennium. Op dat gebied is de MuMe top-2000 een schoolvoorbeeld van hoe het moet.
Inderdaad zijn MNM en Q-music commerciële zenders die ook enkel commerciële muziek draaien die door de grote platenmaatschappijen worden opgedrongen, de lijsten zijn dan ook navenant. De Radio 2 Top 2000 vind ik dan toch een stuk beter maar kan ik ook niet helemaal representatief noemen.
Inderdaad zijn MNM en Q-music commerciële zenders die ook enkel commerciële muziek draaien die door de grote platenmaatschappijen worden opgedrongen, de lijsten zijn dan ook navenant. De Radio 2 Top 2000 vind ik dan toch een stuk beter maar kan ik ook niet helemaal representatief noemen.
0
Telamon
geplaatst: 7 december 2013, 21:13 uur
Arrie schreef:
Ja, Arcade Fire zou een leuke toevoeging zijn, maar artiesten als Rihanna en Eminem zijn tig keer populairder onder de jeugd, en vind ik dus een stuk belangrijkere toevoegingen aan de keuzelijst.
Wat een 'onzin'. De doelgroep van radio 2 is de leeftijdsgroep 35-55, wat populair is onder de jeugd doet dus niet ter zake. Die kunnen Rihanna en Eminem op radio 3 horen. (tenzij deze ook bij de radio 2 doelgroep gaan passen. Kan me bv Stan van Eminem/Dido juist wel weer voorstellen in de top2000)
0
geplaatst: 7 december 2013, 21:23 uur
Je kunt ook zeggen dat de smaak van vele jongeren bepaald wordt door de commerciële platenmaatschappijen en radiozenders die zich richten op een doelgroep die nog gemakkelijk te beïnvloeden is (dat is altijd zo geweest). Rihanna bv. is in die zin een louter marketingproduct maar artistiek weinig belangrijk. Eminem heeft toch meer betekend voor de muziekwereld.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.