MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Telamon schreef:
(quote)

Wat een 'onzin'. De doelgroep van radio 2 is de leeftijdsgroep 35-55, wat populair is onder de jeugd doet dus niet ter zake.

Ik snap dat dat de doelgroep van Radio 2 is en ik zou het met je eens zijn, ware het niet dat ze het zelf presenteren als de lijst der lijsten. Zoals zij het presenteren, stijgt het boven Radio 2 uit, en is het voor heel Nederland bedoeld.

Telamon
Of 'de lijst der lijsten-voor 35-55 jarigen'

(ik snap wat je bedoelt hoor. Paranoid van Black Sabbath zul je 1x per jaar horen op radio 2. Is ook krom. Het succes van de lijst is natuurlijk min of meer een eigen leven gaan leiden))

Onweerwolf
Cured schreef:
Dit is wel by far de lijst die er is met zijn vele stemmers, ondanks wat beperkingen; daar kan helemaal de Mume-eindlijst finale met zijn 100 man lang en lang niet aan tippen,

De MuMeLadder komt, in tegenstelling tot de Radio 2 Top 2000, echter wel eerlijk tot stand.

De loting gebeurt anders achter gesloten deuren. En de organisatie stemt gewoon als laatste.

Arrie schreef:
Zoals zij het presenteren, stijgt het boven Radio 2 uit, en is het voor heel Nederland bedoeld.
Dat doet het toch ook? Kijk hoe groot het publiek is dat stemt. En kijk welk percentage daarvan de rest van het jaar misschien 5 minuten mee krijgt van Radio 2. Zelfs de grootste T2000-bashers hier hebben een duit in het zakje gedaan door te stemmen.

In tegenstelling tot lijsten van o.a. Radio Veronica, Radio 10 Gold en Arrow Classic Rock.

Tuurlijk, verreweg de meeste stemmers en meeste luisteraars/kijkers voor Top 2000 wat betreft een muzieklijst.

Ja, ik heb ook niet gezegd dat het dat niet doet.

Tja chevy, eigenlijk een van de enige redenen dat ik dit jaar heb gestemd is zodat ik een keer legitiem kritiek kan hebben op de lijst zonder met het argument "je hebt zelf niet eens gestemd, dus mag je ook geen kritiek hebben" doodgegooid te worden... Maar nu kan het dus ook niet meer omdat ik er zelf een essentieel onderdeel van ben door te stemmen?

Het gaat mij niet eens om de muziek die erin staat, maar de manier waarop de lisjt wordt opgesteld, en ook de eentonigheid, elk jaar wordt er een lijst opgesteld en gedaan alsof er heel veel verandert, maar het is min of meer elk jaar dezelfde lijst... Das ook de reden dat ik hier de ladder altijd links laat liggen, de eerste 1/2 keer was het leuk, maar nu is het gewoon elk jaar hetzelfde riedeltje.

Waar zeg ik dat? Ik bestrijd alleen dat dit een lijst zou zijn voor alleen 'rockistische ouders die al 20 jaar geen nieuwe cd gekocht hebben'. Getuige het feit dat veel jongeren en zelfs tegenstanders van de lijst zich nog geroepen voelen een lijstje in te sturen. Als de grootste Barça-hater die alsnog de Champions League-finale kijkt, want ja.. het is de Champions League.
Die credits kan niemand Radio 2 ontzeggen.
Alle andere (radio)toplijsten zijn minstens zo eenzijdig, vastgeroest en doelgroepspecifiek. Toch hoor je daar niemand over. Simpelweg omdat die lijsten niet leven onder de bevolking, of hooguit bij een beperkt deel.

De manier van presenteren kan je je twijfels bij hebben, maar ik heb niemand horen doen alsof er heel veel verandert. Maar wie zegt trouwens dat er niet veel verandert? Heel veel lijkt me sowieso een subjectief gegeven. Echter, veel veranderen lijkt me ook volstrekt tegen de filosofie achter de top 2000 in te gaan: de "trip down memory lane". Het is niet zo dat er opeens andere platen in het geheugen gegrift staan van de luisteraars. Want dat er veel jongeren stemmen is vooral een leuke bijzaak, primair zal het toch nog echt om de andere doelgroep gaan.

Ik kan me goed vinden in de onderbouwing van Chevy93. Ik zou daar zelf nog het volgende aan toe willen voegen: de top 2000 wil denk ik muziek overdragen van generatie op generatie. Dat houdt dan mijns inziens niet in dat bv. de bovenste top 100 van het ene op het andere jaar radicaal anders moet zijn en zeker niet de waan van de dag moet vertegenwoordigen, zoals de lijst van MNM (in belangrijke mate).

Stel dat er over 40 jaar nog 20 nummers van de huidige top 100 bij de bovenste 100 zouden staan, dan zouden de overige 80 nummers in 40 jaar vervangen worden: een gemiddelde van 2 nummers per jaar.

Om die ontwikkeling aan te geven hierbij een vergelijking tussen de top 10 van 2012 en die van 1999:
(tussen haakjes de notering in 1999)
1 (1) Bohemian Rhapsody-Queen
2 (2) Hotel California-Eagles
3 (4) Stairway to heaven - Led Zeppelin
4 (3) Child in time-Deep Purple
5 (428) Avond - Boudewijn de Groot
6 (-) Wish you were here-Pink Floyd
7 (-) Shine on you crazy diamond-Pink Floyd
8 (-) Someone like you - Adele
9 (-) Clocks - Coldplay
10 (-) Comfortably numb - Pink Floyd

Uit de top 10 gevallen gedurende deze periode:
19 (5) Paradise by the dashboardlight - Meatloaf
22 (7) Imagine - John Lennon
26 (8) Angie - Rolling Stones
38 (9) Bridge over troubled water - Simon & Garfunkel
61 (10) A whiter shade of pale - Procol Harum
85 (6) Yesterday - Beatles

Opvallend hierbij is dat de 3 top 10 noteringen van Pink Floyd in 1999 niet eens in de lijst voorkwamen. De nummers van Coldplay en Adele konden logischerwijs nog niet in de lijst voorkomen, aangezien deze dateren uit respectievelijk 2002 en 2011. De top 4 blijkt stevig stand te houden, waarbij Avond van Boudewijn de Groot zich gedurende een groot aantal jaren zich tussen deze 4 kon mengen. In de lijst van 1999 kwamen groepen als Pearl Jam, Nirvana, Metallica of Guns n' Roses nog niet voor, terwijl deze wel in de Veronica top 100 aller tijden te vinden waren.

Ik merk hierbij wel op dat de lijst van 1999 waarschijnlijk een iets ander stempubliek had dan nu: de top 2000 was oorspronkelijk bedoeld om eenmalig de beste platen van het bijna afgelopen millennium in kaart te brengen, waarbij de radio 2 luisteraars hun voorkeuren konden aangeven. Ik vermoed dat er tegenwoordig steeds meer mensen stemmen, die normaliter niet naar radio 2 luisteren. Daarnaast neemt het percentage stemmende jongeren toe (in 2013 waren 30% van de stemmers onder de 30 jaar) en neemt het aantal uitgebrachte stemmen toe (in 2007 waren er dat bv. 1,9 miljoen, in 2013 staat de teller op 3,3 miljoen). Voor diegenen die geïnteresseerd zijn in top 2000 statistieken: ik kan het boek "De muziek zegt alles - Top 2000 onder professoren" van harte aanbevelen. Los daarvan blijft de top 2000 een interessant fenomeen, dat inmiddels een vast plekje veroverd lijkt te hebben tussen andere oud- en nieuw tradities. Op maandag 23 december wordt overigens de volledige lijst bekend gemaakt.

Ik heb nog een gouden marketingtip voor de mensen achter de Top2000 (voor het geval ze hier toevallig meelezen). Volgend jaar gewoon iedereen de kans geven om 25 nummers te selecteren i.p.v. 20, dan melden de media vervolgens dat er meer dan 4 miljoen mensen gestemd hebben, een verpulvering van het oude record!!

GrafGantz schreef:
Ik heb nog een gouden marketingtip voor de mensen achter de Top2000 (voor het geval ze hier toevallig meelezen). Volgend jaar gewoon iedereen de kans geven om 25 nummers te selecteren i.p.v. 20, dan melden de media vervolgens dat er meer dan 4 miljoen mensen gestemd hebben, een verpulvering van het oude record!!

Ze zijn al van 10 naar 15 naar 20 gegaan, dus die truc hadden de marketingmensen van Radio 2 al wel door .

Dus volgend jaar 25 zou zomaar kunnen!

Onweerwolf
Wat ik nooit zo goed heb gesnapt aan het hele top 2000 gebeuren is waarom men niet gewoon elk jaar alle platen die bv 10 of meer stemmen hebben gehad toevoegt aan de voorkeuzelijst voor het jaar erop.

In 2021 mogen we dus een Top 100 insturen

thelion schreef:
In 2021 mogen we dus een Top 100 insturen

Laten we het hopen, dan zijn er waarschijnlijk meer stemmen dan dat er inwoners in Nederland zijn, dus wellicht worden de journalisten dan wakker.

GrafGantz schreef:

Laten we het hopen, dan zijn er waarschijnlijk meer stemmen dan dat er inwoners in Nederland zijn, dus wellicht worden de journalisten dan wakker.

Euhm snelle rekensom;
Nu 3.300.000 stemmen is 165.000 stemmers 3.300.000 / 20
2021 100 stemmen per stemmer, laten we er van uitgaan dat het aantal stemmers groeit tot 175.000 dan komen we uit op 17.500.000 stemmen en tegen die tijd hebben we waarschijnlijk in Nederland 18.000.0000 + inwoners........

Edit 15.19 uur
Sorry je hebt gelijk even snel de demografische groei van NL er op nagezocht in 2021 zitten we rond de 16.700.000 inwoners........

Ik had al het idee dat het elkaar niet zoveel zou ontlopen, vandaar dat ik spreek van "wellicht". Maar zelfs als het aantal stemmen net iets minder is dan het totaal aantal inwoners zal er vast wel een belletje gaan rinkelen

royh schreef:
Opvallend hierbij is dat de 3 top 10 noteringen van Pink Floyd in 1999 niet eens in de lijst voorkwamen.
Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat ze het jaar daarop van 2 (Another Brick en Money) naar 8 noteringen gingen. Waarbij Wish You Were Here (50), Comfortably Numb (74) en Shine On (45) nieuw binnenkwamen. 1999 was wat dat betreft sowieso een raar jaar. 2001 ook, want het jaar daarop verdwenen er opeens 4 van die 8 noteringen, waaronder CN (om het jaar daarop op 1356 binnen te komen ) en Echoes (in 2011 pas weer via de vrije keuze in de lijst).

Bij veel artiesten zie je het overigens. Zo rond 2005-2007 zijn er opeens een heleboel nummers bij gekomen, zoals Pearl Jam, Radiohead en Nirvana. Volgens mij gebeurde een beetje hetzelfde als in 2011, waarin opeens artiesten als Muse en Foo Fighters erbij kwamen. Waarschijnlijk niet toevallig het jaar dat men (Lukas) achter de geniepige praktijken van Radio 2 kwam!

chevy93 schreef:
(quote)
Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat ze het jaar daarop van 2 (Another Brick en Money) naar 8 noteringen gingen. Waarbij Wish You Were Here (50), Comfortably Numb (74) en Shine On (45) nieuw binnenkwamen. 1999 was wat dat betreft sowieso een raar jaar. 2001 ook, want het jaar daarop verdwenen er opeens 4 van die 8 noteringen, waaronder CN (om het jaar daarop op 1356 binnen te komen ) en Echoes (in 2011 pas weer via de vrije keuze in de lijst).

Bij veel artiesten zie je het overigens. Zo rond 2005-2007 zijn er opeens een heleboel nummers bij gekomen, zoals Pearl Jam, Radiohead en Nirvana. Volgens mij gebeurde een beetje hetzelfde als in 2011, waarin opeens artiesten als Muse en Foo Fighters erbij kwamen. Waarschijnlijk niet toevallig het jaar dat men (Lukas) achter de geniepige praktijken van Radio 2 kwam!

Uitstekende analyse Chevy93. In 2001 werd de volledige vrije keuze weer afgeschaft (je mocht toen nog maar 1 eigen vrije keuze opgeven). In de jaren 2005-2007 zag je dat mondjesmaat algemeen erkende klassiekers de lijst binnen kwamen: een policy die radio 2 de jaren daarna ook bleef hanteren.

En in de lijst van 2011 is inderdaad een duidelijke kentering te zien na het in mijn ogen drama van 2010 (met de stemmen op de wereldkaart, die achteraf significant bleken af te wijken van de uiteindelijke notering in de lijst). Bij de notering van Echoes zet ik sowieso mijn vraagtekens, want het is wel erg toevallig dat de notering van 2012 (232) gelijk is aan die van 2000 (daarnaast is het nummer hoogstwaarschijnlijk in de tussenliggende jaren geweerd). Wat ook verdacht is/blijft is dat dit soort nummers midden in de nacht worden gedraaid: hetzelfde geldt voor Slayer. Close to the edge van Yes is ook zo'n voorbeeld van een nummer dat vaak in de nachtelijke uren voorbij kwam. Mijn conclusie is dat de lijst weliswaar betrouwbaarder is geworden in de afgelopen jaren, maar manipulaties zitten er (denk ik) nog altijd in.

Onweerwolf schreef:
Wat ik nooit zo goed heb gesnapt aan het hele top 2000 gebeuren is waarom men niet gewoon elk jaar alle platen die bv 10 of meer stemmen hebben gehad toevoegt aan de voorkeuzelijst voor het jaar erop.

Dat zou ik ook van harte toejuichen, die beperkte voorkeurslijst vormt bij mij het grootste struikelblok...ik kies daar nu maar "niet mijn eerste voorkeur" nummers van bepaalde artiesten omdat ik dan wat meer speling heb bij m'n vrije keuzes..om 1 voorbeeld te noemen, the Smiths, ik kan nu alleen "het lichtje" kiezen, dat doe ik dan maar omdat ik ten eerste the Smiths sowieso in m'n top lijstje heb staan, ten tweede ze al in de voorkeurslijst staan (itt sommige andere artiesten) en ik het ook een heel goed nummer vind...maar liever had ik een andere nummer (bijv How Soon Is Now?) gekozen maar dat had me dan een voorkeursstemplekje gekost....Simple Minds is ook zo'n geval, daar mis ik New Gold Dream en Someone Somewhere in Summertime in de voorkeurslijst (die behoren toch echt wel bij de bekendste en populairste Simple Minds nummers) en zie ik 2 of 3 onbekende nummers staan waarvan ik absoluut niet snap waarom die er wel instaan.

royh schreef:
Bij de notering van Echoes zet ik sowieso mijn vraagtekens, want het is wel erg toevallig dat de notering van 2012 (232) gelijk is aan die van 2000 (daarnaast is het nummer hoogstwaarschijnlijk in de tussenliggende jaren geweerd). Wat ook verdacht is/blijft is dat dit soort nummers midden in de nacht worden gedraaid: hetzelfde geldt voor Slayer. Close to the edge van Yes is ook zo'n voorbeeld van een nummer dat vaak in de nachtelijke uren voorbij kwam. Mijn conclusie is dat de lijst weliswaar betrouwbaarder is geworden in de afgelopen jaren, maar manipulaties zitten er (denk ik) nog altijd in.
Exact datzelfde zei ik van de week tegen iemand anders, met ook exact dezelfde drie voorbeelden.

Onweerwolf schreef:
Vind ik op zich prima, maar dan wel met de voorwaarde dat je op max. 5 platen van één en dezelfde artiest/band kunt stemmen. Nu zie je dat er tal van fanclub-leden zijn die bv. 15x Queen invullen. Niet dat ze geen andere muziek goed vinden, maar alleen maar om hun favoriete bandje er zoveel mogelijk in te krijgen. Als stemmers moeten kiezen wat men echt de beste of meest memorabele nummers van een artiest/band vindt, dan krijg je een veel eerlijkere lijst van de beste nummers. Nu doet de b-keus van bv. Queen ook nog gewoon mee ... en die zou anders wellicht afvallen. Ik heb Queen even als voorbeeld gebruikt, maar ik had ook een andere artiest kunnen noemen ... of eeuh wat had jij ook alweer als lijst ingediend
Iedereen moet natuurlijk stemmen wat men wil, maar veel keuze van dezelfde artiest werkt wel in de hand dat men veel van "hetzelfde" van een stem kan voorzien ... met een grotere kans op meer eenheidsworst.

El Ninjo schreef:
zie ik 2 of 3 onbekende nummers staan waarvan ik absoluut niet snap waarom die er wel instaan.

Omdat deze lijst volstrekt liefdeloos in elkaar is gezet en omdat het eigenlijk alleen maar te doen is om domme meebrullers voor babyboomers ipv het daadwerkelijke oeuvre van een artiest.

Dit jaar is er trouwens weer de http://www.snob2000.nl/

Mijn inzending daar:

Sigur Rós - Vaka
Laurent Garnier - The Man With The Red Face
The Velvet Underground - Venus in Furs
Joy Division - She’s Lost Control
Nina Simone - Sinnerman
Underworld - Born Slippy
Massive Attack - Angel
Miles Davis - So What
Grandmaster Flash - The Message
Arcade Fire - Rebellion (Lies)

Vrije keuze:

Frank Zappa - Willie the Pimp
Radiohead - Idioteque
Frank Ocean - Pyramids

En Don Leo zijn lijstje voor de gewone Top 2000:

Top2000 - De lijst van Leo - stemmen.top2000.nl

In de vrije keuze onder meer Midlake en Nick Drake

Haha tof initiatief die Snob 2000. Natuurlijk gelijk even gestemd:

Verplichte keuze:

Royksopp - Eple
Massive Attack - Angel
Air - Sexy Boy
The Prodigy - No Good ( Start The Dance )
Laurent Garnier - The Man With The Red Face
The Velvet Underground - Venus in Furs
Arcade Fire - Rebellion ( Lies )
Sigur Ros - Viðrar Vel Til Loftárása
Bloc Party - Banquet
Nina Simone - Sinnerman

Vrije keuze:

Frank Ocean - Pyramids
Grimes - Oblivion
Neutral Milk Hotel - The Aeroplane Over The Sea

Edit: Helemaal vergeten om op Blur of Deus te stemmen. En Pulp.

Casartelli (moderator)

Geinig.

Ter identificatie met het eigene meteen maar even langs mijn MuMe top-10 gelegd. Zonder al te moeilijk te doen over 'niet het juiste nummer' kan ik tevreden melden dat vrijwel alle artiesten daaruit meedoen, behalve Mike Oldfield en... tja... Boudewijn de Groot.

Dus die zal ik straks ook nog wel even invullen, gewoon omdat het kan. En gewoon, om bij zoeken op 'Rush' niet alleen twee hitjes van Jennifer Rush aan te treffen.

Nou, omdat het kan.

Noir Désir - Le Vent Nous Portera
Nick Cave & The Bad Seeds - The Mercy Seat
Nina Simone - Sinnerman
Robert Wyatt - Sea Song
Inspiral Carpets - Dragging Me Down
Shearwater - Rooks
New Order - True Faith
Postmen - Cocktail
16 Horsepower - Black Soul Choir
Eminem - Lose Yourself

Pulp - I Spy
B-Movie - Nowhere Girl
Geto Boys - Mind Playing Tricks on Me

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:38 uur

geplaatst: vandaag om 12:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.