MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
LucM schreef:
Misschien dat het muziekklimaat anders is in Nederland maar bands als Arcade Fire, Arctic Monkeys, Editors, Queens of the Stone Age en The National verkopen in België erg veel albums (de eerste 4 hebben op 1 gestaan in de albumlijst) en in festivals zijn deze bands ook vaak te zien.

In Belgie doen ze het nog net wat beter, maar ook hier haalden ze nummer 4 (AF), nummer 1 (AM, met twee albums), nummer 1 (Ediitors), nummer 3 (QOTSA) en nummer 7 (National) en zijn het hoofdacts op festivals.

Een verklaring is wellicht dat ik Coldplay, Red Hot Chili Peppers, Anouk, Blof, Deep Purple, Yes, Led Zeppelin, The Osmonds, White Soxx, Valensia en (godzijdank) Richard Harris vaak of minder vaak op Radio 2 heb gehoord, maar Arcade Fire nog nooit. Ook heeft Arcade Fire nog nooit de tipparade gehaald, laat staan de top 40.

ranboy schreef:
Een verklaring is wellicht dat ik Coldplay, Red Hot Chili Peppers, Anouk, Blof, Deep Purple, Yes, Led Zeppelin, The Osmonds, White Soxx, Valensia en (godzijdank) Richard Harris vaak of minder vaak op Radio 2 heb gehoord, maar Arcade Fire nog nooit. Ook heeft Arcade Fire nog nooit de tipparade gehaald, laat staan de top 40.

Ja, precies. Maar dan komen we bij de vraag wat de Top 2000 is. Een doelgroeplijstje of een poging om de smaak van heel Nederland in kaart te brengen. Het is dus het eerste, terwijl het het tweede pretendeert te zijn.

Lukas schreef:

Ja, precies. Maar dan komen we bij de vraag wat de Top 2000 is. Een doelgroeplijstje of een poging om de smaak van heel Nederland in kaart te brengen. Het is dus het eerste, terwijl het het tweede pretendeert te zijn.

Ik denk dat we hiermee de kern van de zaak te pakken hebben .

Lukas schreef:
(quote)

Dat ligt er maar net aan in welk publiek je je begeeft, natuurlijk. Bij ons op de redactie van de krant kent voor mijn gevoel wel ongeveer de helft van de mensen Arcade Fire. Op een Pabo vol 18-jarige Guus Meeuwismeisjes (ja, ik chargeer) zal dat anders liggen. Natuurlijk zijn er hele volksstammen die AF niet kennen, maar hebben die dan wel enig benul van pakweg The Osmonds, White Soxx, Valensia of Richard Harris? Die staan per slot van rekening ook allemaal in de lijst.

Omdat daar veel veertigers/vijftigers op stemmen. Arcade Fire moet het vooral hebben van grote populariteit bij jongeren/twintigers. En dan is Arcade Fire toch vooral een lieveling onder een selecte groep, ipv dat het breed gedragen wordt.

Dat vraag ik me af; Funeral is inmiddels ook alweer bijna 10 jaar oud en ik ken juist veel dertigers die het album erg waarderen. Als Rebellion in de keuzelijst zou staan, zou hij echt wel die 200 stemmetjes halen die nodig zijn om in de lijst te komen. Andersom zou geen van de artiesten die ik hierboven noem de lijst halen op basis van vrije keuzes. En dat is wat mij betreft precies het ergerniswekkende: de selectieve samenstelling van die keuzelijst.

Lukas schreef:
(quote)

Ik denk niet dat Arcade Fire in een lijst hoort die de smaak van heel Nederland in kaart brengt. De top 2000 is ook absoluut niet zo'n lijst maar dingen als Eminem, Rihanna en de Black Eyed Peas lijken me dan bijv. veel grotere hiaten dan een alternatief bandje. Want laten we wel zijn, Arcade Fire is nog wel echt alternatief en heeft nog niet de weg naar het grote publiek gevonden.

Arrie schreef:
(quote)

Ik denk niet dat Arcade Fire in een lijst hoort die de smaak van heel Nederland in kaart brengt. De top 2000 is ook absoluut niet zo'n lijst maar dingen als Eminem, Rihanna en de Black Eyed Peas lijken me dan bijv. veel grotere hiaten dan een alternatief bandje. Want laten we wel zijn, Arcade Fire is nog wel echt alternatief en heeft nog niet de weg naar het grote publiek gevonden.

Dat zijn inderdaad ook hiaten, al staan Rihanna en BEP dus wel in de lijst. Maar ik denk dat je de bekendheid van Arcade Fire toch wel een beetje onderschat. The Smiths staan ook op 900; ik durf te zeggen dat de meeste stemmers of There Is a Light... de band Arcade Fire minstens kennen. Ook al gaat het dan om een heel andere generatie.

Lukas schreef:
(quote)

Dat zijn inderdaad ook hiaten, al staan Rihanna en BEP dus wel in de lijst. Maar ik denk dat je de bekendheid van Arcade Fire toch wel een beetje onderschat. The Smiths staan ook op 900; ik durf te zeggen dat de meeste stemmers of There Is a Light... de band Arcade Fire minstens kennen. Ook al gaat het dan om een heel andere generatie.

Wellicht. Ik heb juist het gevoel dat jullie de bekendheid van Arcade Fire overschatten. Dat is dus een welles-nietes-discussie waar we niet uit gaan komen.

Arrie schreef:

Omdat daar veel veertigers/vijftigers op stemmen. Arcade Fire moet het vooral hebben van grote populariteit bij jongeren/twintigers.

Mijn moeder (61) heeft Funeral (en zoveel CD's heeft ze nou ook weer niet, zeker niet zoveel van recente bands). Nou komt dat wel een beetje door mij, maar ik wilde het toch even opmerken.

Arrie schreef:
(quote)

Obscure underground zelfs, hebben enkel een onbekend prijsje gewonnen twee jaar geleden, een Grammy heet dat meen ik, of toch iets in die aard. Dit trouwens in de compleet nietige categorie 'album van het jaar'. Indien je wat meer van hen wil checken, naar verluidt is er dit jaar opnieuw iets verschenen, interessant om eens te checken, je kan het muziekbladen en aanverwanten niet kwalijk nemen dat ze geen aandacht besteden aan deze obscure avant-garde band.

Man of Sorrows schreef:
(quote)

Obscure underground zelfs, hebben enkel een onbekend prijsje gewonnen twee jaar geleden, een Grammy heet dat meen ik, of toch iets in die aard. Dit trouwens in de compleet nietige categorie 'album van het jaar'. Indien je wat meer van hen wil checken, naar verluidt is er dit jaar opnieuw iets verschenen, interessant om eens te checken, je kan het muziekbladen en aanverwanten niet kwalijk nemen dat ze geen aandacht besteden aan deze obscure avant-garde band.

De Grammy is een Amerikaanse prijs die slechts door heel weinig mensen in mijn omgeving echt gevolgd wordt. Zelfde geldt voor muziekbladen, ook die worden door heel weinig mensen gelezen. Inderdaad, onder muziekliefhebbers is Arcade Fire enorm, maar in Nederland gaat het dan toch om een selecte groep. Ik heb niet gezegd dat het een obscure band is, maar of ze in een lijst der lijsten horen, eentje die het Nederlandse volk vertegenwoordigt, dat is een ander verhaal.

Je onderschat de populariteit van AF, dit terzijde. Het gaat me vooral om het feit dat radiomakers zich blijven verstoppen achter het feit dat deze bands geen top 40 hit hebben gescoord. Terwijl ik meer pleit voor een pragmatische aanpak, radiomakers die meer voeling hebben met de werkelijkheid. Nummers als Mr. Brightside, Rebellion, I Bet You Look Good, Take Me Out of No One Knows zijn echt wel gekende anthems in leeftijdscategorie 17-35. Ze horen dus minstens in de keuzelijst. The Beatles zou vandaag ook als alternatief worden beschouwd.

Ik wil er dan zelfs nog niet de discussie bij halen of in deze de stem van iemand die nog werkelijk cd's koopt en concerten bezoekt net wat zwaarder weegt dan iemand die met moeite tien nummers kan opsommen. Hierover zouden we het niet eens raken. Wel denk ik dat Radio 2 niemand kwaad zou berokkenen met het opnemen van bovenstaande anthems, het gaat immers om vijf a tien nummers op een totaal van tweeduizend. Als je de lijst nu bekijkt lijken Passenger, BEP, Coldplay of Marco Borsato dé relevante namen wat de nillies betreft. Laat het duidelijk zijn dat ik me de voorbije tien jaar op muzikaal vlak niet op deze manier wens te herinneren. En laat ik hopen, samen met mij, heel wat twintigers en jonge dertigers. Dit maakt de lijst voor mij dan ook totaal irrelevant.

Man of Sorrows schreef:
Je onderschat de populariteit van AF, dit terzijde. Het gaat me vooral om het feit dat radiomakers zich blijven verstoppen achter het feit dat deze bands geen top 40 hit hebben gescoord. Terwijl ik meer pleit voor een pragmatische aanpak, radiomakers die meer voeling hebben met de werkelijkheid. Nummers als Mr. Brightside, Rebellion, I Bet You Look Good, Take Me Out of No One Knows zijn echt wel gekende anthems in leeftijdscategorie 17-35. Ze horen dus minstens in de keuzelijst. The Beatles zou vandaag ook als alternatief worden beschouwd.

Ik wil er dan zelfs nog niet de discussie bij halen of in deze de stem van iemand die nog werkelijk cd's koopt en concerten bezoekt net wat zwaarder weegt dan iemand die met moeite tien nummers kan opsommen. Hierover zouden we het niet eens raken. Wel denk ik dat Radio 2 niemand kwaad zou berokkenen met het opnemen van bovenstaande anthems, het gaat immers om vijf a tien nummers op een totaal van tweeduizend. Als je de lijst nu bekijkt lijken Passenger, BEP, Coldplay of Marco Borsato dé relevante namen wat de nillies betreft. Laat het duidelijk zijn dat ik me de voorbije tien jaar op muzikaal vlak niet op deze manier wens te herinneren. En laat ik hopen, samen met mij, heel wat twintigers en jonge dertigers. Dit maakt de lijst voor mij dan ook totaal irrelevant.

Dat zijn voor heel veel mensen ook de relevante namen. Dat dat voor jou persoonlijk niet zo is, is irrelevant. Het idee om bepaalde stemmen zwaarder te laten wegen dan die van anderen, vind ik een belachelijk en elitair idee. Jezelf meer verdiepen in muziek verandert inderdaad vaak je smaak, maar maakt dat je smaak beter? Anderen kunnen net zo'n emotionele ervaring hebben bij een nummer van Marco Borsato als jij bij jouw favoriete muziek. Maar ik merk al dat je neerkijkt op het plebs dus ik denk dat je beter radio en tv uit kan laten en gewoon je eigen lijstje kan maken.

Typisch jij dat je opnieuw focust op die ene zin die er misschien niet had hoeven te staan. Het is wellicht de eerste en laat ik hopen ook de laatste keer dat ik misschien even de man in plaats van de bal speel maar dat verdomd irritant politiek correct toontje van jou heeft me al zodanig vaak geërgerd dat het, zelfs op deze vredige dag, net wat teveel wordt. Als hieruit een ban volgt is dat maar zo.

Als een behoorlijk deel van de Nederlandse muziekliefhebbers hun favorieten niet in de keuzelijst staan, of zelfs uit de lijst worden geweerd, wie is hier dan elitair? Wie kijkt er, in dat geval, op wie neer? Of geldt dat enkel voor jouw o zo geliefde top 40 artiesten die je er in elke discussie aan toevoegt hoewel deze namen hier niet relevant waren?

Man of Sorrows schreef:
Typisch jij dat je opnieuw focust op die ene zin die er misschien niet had hoeven te staan. Het is wellicht de eerste en laat ik hopen ook de laatste keer dat ik misschien even de man in plaats van de bal speel maar dat verdomd irritant politiek correct toontje van jou heeft me al zodanig vaak geërgerd dat het, zelfs op deze vredige dag, net wat teveel wordt. Als hieruit een ban volgt is dat maar zo.

Als een behoorlijk deel van de Nederlandse muziekliefhebbers hun favorieten niet in de keuzelijst staan, of zelfs uit de lijst worden geweerd, wie is hier dan elitair? Wie kijkt er, in dat geval, op wie neer? Of geldt dat enkel voor jouw o zo geliefde top 40 artiesten die je er in elke discussie aan toevoegt hoewel deze namen hier niet relevant waren?

Heb ik gezegd dat ze niet in de keuzelijst horen dan? Ik ben juist absoluut voor een uitbreiding van de keuzelijst, o.a. met de namen die je noemde. De keuzelijst is veel te beperkt, dat vind ik ook een van de grootste euvels van de top 2000. Dus wat dat betreft zijn we het nog eens ook.

Ik heb overigens ook wel wat moeite met jouw toon van discussiëren dus laten we er dan maar mee stoppen.

Nou wordt het laat maar volgens mij stel je hierboven toch zelf in vraag of AF in deze lijst der lijsten thuis hoort. Enkel dit in vraag stellen vind ik al bizar. Nu vind ik AF zelf een over het paard getilde band, maar als zij er als moderne act al niet in thuis horen, wie dan wel? Vervolgens haal je er (opnieuw) Rihanna/BEP bij terwijl zij gewoon in de lijst staan, als jij vindt dat ze vaker in de lijst horen is dat jouw goed recht, maar hier niet relevant. Voorts heb je eigenlijk geen enkel punt uit mijn posts inhoudelijk becommentarieerd, wat ik gewoon jammer vind.

Ben het in deze absoluut eens met een uitbreiding van de keuzelijst. Als enkele tienduizenden mensen moeite doen om vijf vrije keuzenummers op te geven, vind ik het een minachting van deze stemmers dat niet alleen slechts een fractie van de opgegeven vrije keuzes in de lijst verwerkt wordt, maar dat ook veelgekozen andere vrije keuzenummers het volgende jaar niet in de keuzelijst terecht komen.

En als radio2 de lijst vooral als doelgroeplijst wil houden, hou dan als radio 2 wel op met het presenteren van de lijst met termen als "de lijst der lijsten". Hiermee wordt namelijk gesuggereerd dat het een lijst is die mensen met velerlei verschillende muzieksmaken aan zich bindt. Beter kan dan benadrukt worden dat het echt een "Radio 2 Top 2000" is.

Ja, Radio 2 zou het heel simpel kunnen oplossen door volgend jaar in de keuzelijst te zetten: de top-2000 + de vrije keuzes die 50 stemmen of meer haalden* (want die kunnen zeker wel de 200 stemmen halen als ze in de keuzelijst komen) + misschien nog wat bubblin' under (dus zeg maar de nummer 2001 tot 2100 ofzo). Mja, dan komen er binnen de kortste keren dingen in de keuzelijst die ze daar liever niet zien.

En dan komen we weer bij deze kwestie:
Lukas schreef:
(quote)

* en of dat nou de 500ste Beatles-plaat is, Flo Rida, Arcade Fire of Merzbow maakt me weinig uit. En het zou je ook weinig moeten uitmaken als je pretendeert representatief te zijn.

Lukas schreef:

Dit is precies de tegenstelling die me al jaren steekt. Een doelgroepenlijstje is het al jaren niet meer. Dit wordt ook mooi voorwoord in dit opinie-artikel in The Post Online:

Top 2000: inteeltlijst voor 45-plussers
Stop deze schijnvertoning

Het komt er op neer dat de veelzijdige en/of jongere en/of serieuze liefhebbers niet worden gehoord in het huidige concept, dat terwijl Radio 2 het tegenovergestelde beweerd. Genres en artiesten die niet op de radio worden gedraaid maken enkel vanwege de beperkte selectielijst geen eerlijke kans. Een selectielijst die vrij simpel tot enkele 10000en nummers kan worden uitgebreid (bijvoorbeeld alle singles die in NL zijn uitgekomen). In al die jaren heeft de redactie nog nooit een goed argument gegeven waarom de beperkte keuzelijst wordt aangehouden.

De Top 2000-redactie weet verder maar al te goed dat ze met deze schijndemocratie de boel belazeren en dat hun lijst verre van representatief is. Als het een commerciële zender betrof die op een specifieke doelgroep mikte kon ik dit nog in redelijke mate begrijpen, maar absoluut niet bij een publieke zender die wordt gefinancierd door belastinggeld en het tot een event heeft gemaakt van en voor alle Nederlanders.

Man of Sorrows schreef:

AF zou inderdaad sinds een jaar of 3 populair genoeg moeten zijn om met voorkeursstemmen tenminste 1 plek in de lijst te bemachtigen. Sinds The Suburbs worden ze regelmatig op Radio 3 gedraaid. We Used to Wait was nummer 2 in de verkiezing van Song van het Jaar 2010. Een band die met gemak de HMH uitverkoopt en op de meeste festivals headlined is in werkelijkheid niet zo alternatief meer. Ze hebben nog niet de bekendheid van bijvoorbeeld Mumford & Sons, Elbow en Radiohead (wel hoog in de lijst), maar het verschil is ook niet immens groot. Hetzelfde geldt voor namen als Arctic Monkeys en The Killers. De meerderheid van de mensen in mijn omgeving kent van deze bands gewoon hun bekendste nummers, ook al zijn dat lang niet allemaal muziekliefhebbers. Dit soort recente bands zijn voor het grote publiek minstens zo bekend als een hoop jaren 60/70 artiesten die enkel in de onderste regionen te vinden zijn.

Ik heb de bovenste 50 nummers van Song van het Jaar 2013 met de lijst der lijsten vergeleken. Tussen ( ) de positie in de Top 2000 van dit jaar. Als het nummer niet in de lijst staat heb ik de reden genoteerd waarom ik denk dat het nummer ontbreekt.

In de Top 2000:
1. Daft Punk feat. Pharrell Williams & Nile Rodgers - Get Lucky (357)
3. Bastille - Pompeii (1353)
5. Kensington - Home Again (1860)
7. Robin Thicke - Blurred Lines (571)
8. Avicii - Wake Me Up (1103)
10. Lorde - Royals (1206)
11. Mr. Probz - Waves (1245)
12. Tom Odell - Another Love (983)
16. Stromae - Papaoutai (1470)
19. Stromae - Formidable (1314)
23. Imagine Dragons - On Top of the World (1052)
25. The Lumineers - Ho Hey (1673)
29. Mumford & Sons – Lover of the Light (1141)
37. Coldplay - Atlas (1464)
38. Justin Timberlake - Mirrors (1663)

Ontbreekt in de top 2000:
2. The Boxer Rebellion - Diamonds (Indie rock)
4. Editors - A Ton of Love (Indie rock)
6. Imagine Dragons - Radioactive (andere single is populairder)
9. Arctic Monkeys - Do I Wanna Know (Indie rock)
13. Macklemore & Ryan Lewis ft.Ray Dalton - Can't Hold Us (Hiphop)
14. Arcade Fire - Reflektor (Indie rock)
15. Macklemore & Ryan Lewis - Thrift Shop (Hiphop)
17. Queens of the Stone Age - I Sat By the Ocean (Indie rock)
18. Half Moon Run - Full Circle (Indie rock)
20. Queens of the Stone Age - My God Is the Sun (Indie rock)
21. Nick Cave & The Bad Seeds - Jubilee Street (Indie rock)
22. Pearl Jam - Sirens (Indie rock)
24. Franz Ferdinand - Love Illumination (Indie rock)
26. De Staat - Devil’s Blood (Indie rock)
27. Kings of Leon - Wait for Me (andere singles zijn populairder)
28. Mumford & Sons - Babel (andere singles zijn populairder)
30. De Jeugd van Tegenwoordig - De Formule (Hiphop)
31. James Blake - Retrograde (Electronic)
32. Muse - Panic Station (andere singles zijn populairder)
33. Jacco Gardner - Clear The Air (Indie rock)
34. Kodaline - All I Want (Indie rock)
35. The National - Don't Swallow The Cap (Indie rock)
36. Bastille - Things We Lost In The Fire (andere single is populairder)
39. Mister & Mississippi - Northern Sky (Indie folk)
40. Macklemore & Ryan Lewis ft. Mary Lambert - Same Love (Hiphop)
41. Jake Bugg - What Doesn't Kill You (Indie folk)
42. Icona Pop feat. Charlie XCX - I Love It (Dance/synthpop)
43. Daughter - Youth (Indie rock)
44. Arctic Monkeys - Why'd You Only Call Me When You're High? (Indie rock)
45. Kensington - Ghosts (andere single is populairder)
46. Foals - My Number (Indie rock)
47. Klangkarussell - Sonnentanz (Nu-jazz/deep house)
48. Opposites - Sukkel Voor De Liefde (Hiphop)
49. John Newman - Love Me Again (Soul)
50. Editors - Honesty (Indie Rock)

Het valt mij op dat daadwerkelijk alle singles die een beetje alternatief klinken de Top 2000 niet halen, ondanks het feit dat sommige van deze nummers maanden in de Top-40 hebben gestaan (bijv. Macklemore) en een hoge positie scoren bij Song van het Jaar. Dit in tegenstelling tot de rest van de populaire singles die allemaal relatief gemakkelijk binnenkomen. Voor mij voldoende duidelijk dat dit neerkomt op het aloude liedje waar de Radio 2-redactie al jaren van wordt verdacht. 'Alternatieve' genres als indie rock/folk, hiphop, electronic en dance die niet binnen het zenderprofiel passen worden er stelselmatig uitgefilterd (lees: artiesten/genres waarvan Radio 2 normaal gesproken nooit iets van draait). Als je goedgelovig bent zou je kunnen denken dat de nummers in deze genres in alle gevallen net niet genoeg voorkeursstemmen scoren. Maar van het rijtje Editors, Arctic Monkeys, Macklemore, Arcade Fire, QOTSA etc. zal er toch wel toch wel 1 artiest meer dan 200 stemmen scoren? De meeste van deze namen trekken een volle Ziggo Dome, dan worden ze echt wel breed genoeg gedragen.

En hoe kun je anders de exit van Slayer verklaren? Angel of Death kan dus echt niet vanaf zo'n hoge positie uit de lijst verdwenen zijn omdat er te weinig mensen op gestemd hebben. Directe manipulatie bestaat helaas nog steeds.

Arctic Monkeys is het perfecte voorbeeld. Als dat eenmaal in de keuzelijst staat haalt het de top-500. Daar durf ik wel een wedje op te leggen. Iedereen in de leeftijdscategorie 16 tot 25 kent ze wel, van indie rockers tot fistpump dirty housers. Maar inderdaad ook Editors, Queens of the Stone Age en Arcade Fire. Het verbaasd me trouwens wel dat Diamonds er niet in staat. Daar is toch rete toegankelijk?

Ik ben vooral heel verbaasd dat Macklemore de Top 2000 niet heeft weten te halen. Het afgelopen jaar toch echt ongekend populair, dat moet wel haast stemfraude zijn!

Ach nee, die heeft een handvol hits gehad dit jaar dus die stemmen zijn waarschijnlijk te veel verdeeld om er eentje bovenuit te doen stijgen. Beetje makkelijk om nu bij elk willekeurig(e) nummer/artiest te gaan schreeuwen dat er is gefraudeerd.

freitzen schreef:
Deze nummers komen niet uit 2012/2013 en hebben het tóch via de vrije keuze weten te halen...

1091 Hero - Toen ik je zag (1997)
1344 Liquido - Narcotic (1998)
1521 Maarten van Roozendaal - Red mij niet (2001)
1609 Beth Hart - Leave The Light On (2003)
1620 Fleetwood Mac - Songbird (1977)
1729 John Mayer - Slow Dancing in a Burning Room (2006)
1783 Nickelback - How you remind me (2001)
1817 Kansas - Carry on wayward son (1977)
1835 Fleetwood Mac - The Chain (1977)
1846 Rowwen Heze - De Peel in brand (2005)

Twee albumtracks van Rumours dus, opvallend.

He cool. Ik heb "Songbird" ingevuld. Nu maar hopen dat volgend jaar dan toch eindelijk eens "For Once in My Life" van Stevie Wonder toegelaten wordt.

GrafGantz schreef:
Ach nee, die heeft een handvol hits gehad dit jaar dus die stemmen zijn waarschijnlijk te veel verdeeld om er eentje bovenuit te doen stijgen. Beetje makkelijk om nu bij elk willekeurig(e) nummer/artiest te gaan schreeuwen dat er is gefraudeerd.

Maar Stromae komt wel binnen met twee platen? Macklemore heeft er 3 gehad waarvan er 2 duidelijk populairder zijn.

Cured
Voor UPC klanten is de lijst begonnen op zender 317 (meen ik). Vast veel liefhebbers.

Teunnis schreef:
fistpump dirty housers.

Wie of wat zijn dit? En kan je er naar googlen als er mensen meekijken?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:44 uur

geplaatst: vandaag om 18:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.