MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Cured
Vast geen' wetenschapper' in mathematiek

The Scientist schreef:
Het vergeet namelijk mee te nemen dat elk nummer elk jaar een jaar ouder wordt... in 1999 was het gemiddelde nummer dus 1999-1975= 24 jaar oud, tegenwoordig is het gemiddelde nummer 2013-1984= 29 jaar oud, de lijst is dus niet 10 jaar jonger, maar 5 jaar ouder geworden.
Je hebt een punt, maar jij vergeet gemakshalve dat de platen uit 1999 ook ouder worden en de lijst van 1999 inmiddels dus niet 24, maar 38 jaar oud is. In die zin is de lijst dus wel degelijk 10 jaar jonger geworden. Dat dit over een periode van 15 jaar gebeurd is, is dan weer een ander verhaal.

Het is simpele mediabeeldvorming (en ik weet wel zeker dat ze het bewust weggelaten hebben ipv vergeten zijn). Alleen deze is, itt het aantal stemmers, feitelijk niet onjuist.

Overigens stond exact hetzelfde bericht in de volskrant: Top 2000 in 15 jaar bijna 10 jaar jonger geworden - Nieuws - VK - volkskrant.nl

chevy93 schreef:
In die zin is de lijst dus wel degelijk 10 jaar jonger geworden. ]

Zuiver wiskundig gezien heb je, en zij, gelijk. Maar zuiver wiskundig gezien is er geen onderscheid tussen verleden en toekomst, maar we weten allemaal dat je in 1999 niet op een nummer uit 2010 kon stemmen... Dus het is een oneerlijke vergelijking.

De enige reden dat deze redenering er niet compleet absurd uitziet is dat de 15 jaar nog een redelijk korte termijn is. Als we nou in 2113 zouden zitten en in diezelfde tijd was het gemiddelde van 1975 naar 1984 verschoven dan zouden we het allemaal heel wat gekker vinden om te stellen dat de lijst jonger is geworden... terwijl dat in essentie aan de redenering niks verandert.

't Is een beetje hetzelfde als dat jij mij 1000 euro geeft en ik je over 10 jaar 1100 euro terug geef. En jij maar denken dat je 100 euro winst gemaakt hebt.

Soledad
Ach ik heb er wel weer zin in dit jaar. Het hoort voor mij inmiddels bij de kerst en feestdagen dat de top2000 aan staat. En op de werkvloer is het een aangenaam alternatief voor skyradio of 100% NL.

En uiteraard deel ik een hoop negatieve gevoelens hier. De bijna onveranderlijke top 10 die me elk jaar laat afvragen of Bohemian Rhapsody werkelijk het beste nummer is dat ooit is gemaakt. Of dit jaar eerst the River van Bruce horen en vervolgens een stapje hoger 'avond' van unser Boudewijn. Ik bedoel voor mij klopt er geen enkele plaats in die top2000. Ik ben verdomme jazzliefhebber en waar is de jazz? Waar is de hip-hop? Waar is de metal? De avant-garde?

Maar ik heb me er wel bij neergelegd dat de lijst vooral een afspiegeling is van de smaak van kale veertigers die er heilig van overtuigd zijn dat er alleen vroeger goede muziek werd gemaakt. En goede muziek staat ongeveer gelijk aan Queen en The Beatles.

Goed dat is de lijst dan en ik vind het allemaal prima. Vanaf nummer 500 staat er heel wat moois tussen waar ik van ga genieten: Bruce, Cash, Pearl Jam, Nirvana, Metallica, Otis Redding, Stevie Wonder.

Tot zover de radio. Van de tv ga ik ook weer genieten. Uiteraard zijn alle cynische reacties hier alweer gemaakt (zoals voorspeld). Die Leo heeft volgens mij gewoon een prachtige baan en ik betrap hem nooit op arrogantie. Dat Matthijs hem altijd aanspreekt als professor doet mij ook de haren overeind staan maar daar kan Leo toch niets aan doen. De beste man staat daar gewoon z'n plaatjes te draaien en vertelt een leuk verhaal, niks mis mee. Hij zet iig niet zoals Giel Beelen een ontzettende kutplaat op met het commentaar dat die muziek het helemaal is. En Matthijs... Tsja kwestie van smaak denk ik. Ik vind het een prima presentator. Hij heeft vervelende trekjes en krijgt bij elke professor een lichte bolling in z'n broek. Ik vind het programma erg leuk om te kijken. De clipjes tussendoor, de verhaaltjes.

Je moet vooral niet vergeten dat er ook gewoon een uit-knop op je radio en tv zit denk ik. Je hoeft niet te kijken of luisteren.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Lou Reed - Satellite of Love. Dit jaar op #1196 en in 1999 op #1415.
Klopt, inderdaad. Van iemand anders kreeg ik een mooi Excel-document ("2013 database") waar je dit soort dingen wel goed mee kunt achterhalen.

Andere 'hoge' re-entry's:
1312 Extreme More Than Words
1405 Phil Collins Something Happened On The Way To Heaven
1459 Beatles All You Need Is Love

In totaal zijn er 60 volledig nieuwe binnenkomers, dit betekent dat er 68 re-entry's zijn.

chevy93 schreef:
9. Hoogste notering die uit de Top 2000 valt: ?
Dit is overigens Angel Of Death
vanaf 199. Verder nog 813 T Is Weer Voorbij Die Mooie Zomer en 989 Ai Se Eu Te Pego!

Soledad schreef:
Ach ik heb er wel weer zin in dit jaar. Het hoort voor mij inmiddels bij de kerst en feestdagen dat de top2000 aan staat. En op de werkvloer is het een aangenaam alternatief voor skyradio of 100% NL.

En uiteraard deel ik een hoop negatieve gevoelens hier. De bijna onveranderlijke top 10 die me elk jaar laat afvragen of Bohemian Rhapsody werkelijk het beste nummer is dat ooit is gemaakt. Of dit jaar eerst the River van Bruce horen en vervolgens een stapje hoger 'avond' van unser Boudewijn. Ik bedoel voor mij klopt er geen enkele plaats in die top2000. Ik ben verdomme jazzliefhebber en waar is de jazz? Waar is de hip-hop? Waar is de metal? De avant-garde?

Maar ik heb me er wel bij neergelegd dat de lijst vooral een afspiegeling is van de smaak van kale veertigers die er heilig van overtuigd zijn dat er alleen vroeger goede muziek werd gemaakt. En goede muziek staat ongeveer gelijk aan Queen en The Beatles.

Goed dat is de lijst dan en ik vind het allemaal prima. Vanaf nummer 500 staat er heel wat moois tussen waar ik van ga genieten: Bruce, Cash, Pearl Jam, Nirvana, Metallica, Otis Redding, Stevie Wonder.

Tot zover de radio. Van de tv ga ik ook weer genieten. Uiteraard zijn alle cynische reacties hier alweer gemaakt (zoals voorspeld). Die Leo heeft volgens mij gewoon een prachtige baan en ik betrap hem nooit op arrogantie. Dat Matthijs hem altijd aanspreekt als professor doet mij ook de haren overeind staan maar daar kan Leo toch niets aan doen. De beste man staat daar gewoon z'n plaatjes te draaien en vertelt een leuk verhaal, niks mis mee. Hij zet iig niet zoals Giel Beelen een ontzettende kutplaat op met het commentaar dat die muziek het helemaal is. En Matthijs... Tsja kwestie van smaak denk ik. Ik vind het een prima presentator. Hij heeft vervelende trekjes en krijgt bij elke professor een lichte bolling in z'n broek. Ik vind het programma erg leuk om te kijken. De clipjes tussendoor, de verhaaltjes.

Je moet vooral niet vergeten dat er ook gewoon een uit-knop op je radio en tv zit denk ik. Je hoeft niet te kijken of luisteren.

Naast de kale veertiger is er nog een groep waar te nemen met een toenemende invloed, namelijk de tienermeisjes die in hun broek plassend van opwinding stemmen op 'pretty boys' One Direction en The Script en wegzwijmelen bij een nummer als Keep Your Head Up. En dat laatste nummer vinden ze dan zó mooi dat ze besluiten om 'lekker gek' niet alleen op de versie van Ben Howard te stemmen, maar ook op die van Sandra van Nieuwland.

Mwah, invloed? Erg hoog staan die nummers niet hoor.

titan (crew)
Johnny Marrissey schreef:
Naast de kale veertiger is er nog een groep waar te nemen met een toenemende invloed, namelijk de tienermeisjes die in hun broek plassend van opwinding stemmen op 'pretty boys' One Direction en The Script en wegzwijmelen bij een nummer als Keep Your Head Up. En dat laatste nummer vinden ze dan zó mooi dat ze besluiten om 'lekker gek' niet alleen op de versie van Ben Howard te stemmen, maar ook op die van Sandra van Nieuwland.

Klopt, er schijnen dit jaar beduidend meer vrouwen uit de leeftijdscategorie 15-25 jaar te hebben gestemd.

titan schreef:

Klopt, er schijnen dit jaar beduidend meer vrouwen uit de leeftijdscategorie 15-25 jaar te hebben gestemd.

Maar dat komt dan weer omdat diezelfde vrouwen vijf jaar geleden vijf jaar jonger waren. Dat heft elkaar dan weer op, snap je? 't Is allemaal wiskunde...

Onweerwolf

Fathead schreef:
(quote)

Maar dat komt dan weer omdat diezelfde vrouwen vijf jaar geleden vijf jaar jonger waren. Dat heft elkaar dan weer op, snap je? 't Is allemaal wiskunde...

Soledad
Johnny Marrissey schreef:
(quote)

Tsja is dat niet wat tienermeisjes doen? Wat stel je voor? Dat het stemmen alleen nog toegankelijk wordt voor mensen die een goede smaakexamen hebben afgelegd dat is samengesteld door mensen met een zelfverklaarde goede smaak?

89 Passenger - Let Her go

Dat moet toch werkelijk zowat het meest vreselijke zeiklied uit de muziekhistorie zijn.

Klopt het trouwens dat Avicii ook twee keer in de lijst staat?

In dat geval

Man of Sorrows schreef:

In dat geval

▽ Nr. ▽ Verloop ▽ Artiest ▽ Titel ▽ Jaar
1103 ● – Avicii Wake Me Up 2013
1253 ● – Avicii Hey Brother 2013

Soledad schreef:
Tsja is dat niet wat tienermeisjes doen? Wat stel je voor? Dat het stemmen alleen nog toegankelijk wordt voor mensen die een goede smaakexamen hebben afgelegd dat is samengesteld door mensen met een zelfverklaarde goede smaak?

Een vrije stem op boybands voor bakvissen wordt in ieder geval niet genegeerd, een vrije stem op (licht) alternatieve muziek wel. Hierdoor hebben (licht) alternatieve stemmers die zichzelf meestal inderdaad een goede smaak toedichten eigenlijk geen invloed in wat er nieuw binnenkomt. Kan me namelijk niet voorstellen dat een Arcade Fire met Rebellion (Lies) minder stemmen heeft gehad dan alle huidige binnenkomers vanuit de vrije keuze. Er is sowieso echt 0,0 aan (licht) alternatieve muziek dit jaar binnengekomen, wat volgens mij voor het eerst sinds 2005 (?) zo is, m.u.v. 2010, het jaar waarin zichtbaar is aangetoond dat er met noteringen gesjoemeld werd.

Vind het ook gewoon vrij typisch dat er dit jaar eigenlijk maar 3 nummers binnenkomen die ik persoonlijk met een 8 of hoger zou ranken, namelijk Don't You Want Me van Human League, All You Need Is Love van The Beatles en Songbird van Fleetwood Mac. Vorig jaar had ik dit zeker wel bij 20 noteringen die de lijst binnenkwamen.

Best leuk dat Avicii.

In de lijst van vorig jaar stonden 107 nummers uit de jaren 2010-2012, waarvan er dit jaar slechts 22 stijgen, tegenover 69 dalers. 16 platen zijn uit de lijst gevallen. Waan van de dag, zullen we maar zeggen.

Opvallend vind ik dat (oude) platen die afgelopen jaren eindelijk zijn binnengekomen vaak wel goed door stijgen.

Invoeren van een leeftijdsdrempel zou de geloofwaardigheid aardig ten goed komen lijkt mij.

Dan krijg je nog een saaiere lijst.

Je maakt mij trouwens niet wijs dat Angel of Death, vorig jaar via vrije keuze op 199 binnengekomen, nu de lijst helemaal niet gehaald heeft terwijl hij wel in de keuzelijst stond. Iemand bij radio 2 moet gedacht hebben: dat was grappig voor één keer, maar nu weer weg ermee.

trebremmit schreef:
Best leuk dat Avicii.

heb hem zelfs genomineerd voor de MuMeLadder 2014.

Ik ben ook voor een leeftijdsdrempel (1 of 2 jaar), anders krijgen wij teveel nummers uit de huidige top-40. Veel liever heb ik een vrije keuze of drastische uitbreiding van de keuzelijst. Het kan toch niet dat Arcade Fire, Arctic Monkeys en The National in de lijst met geen velden of wegen te bekennen is.

thelion schreef:
(quote)

heb hem zelfs genomineerd voor de MuMeLadder 2014.

Dus jullie hadden geen bezwaar tegen het feit dat de heren na het uitmelken van hun steriele ''dance'' muziek ,het ook nog eens op een hoempapa folk wagen waar zelfs M&S zich zou voor schamen?

Man of Sorrows schreef:

Dus jullie hadden geen bezwaar tegen het feit dat de heren na het uitmelken van hun steriele ''dance'' muziek ,het ook nog eens op een hoempapa folk wagen waar zelfs M&S zich zou voor schamen?

Nee in het geheel niet, en om het nu te vergelijken met M&S hoempapa vind ook ook wat vergaan maar goed.
De combi van lekker makkelijk in het gehoor liggende "dance" en de stem van Aloe Blacc zijn voor mij i.i.g. een zeer prettige afwisseling met de over geproduceerde hit parade dance.
Voor mij is Wake Me Up een van de grotere zo niet de grootste zomer hit van dit jaar.

Steriele dance herken ik er ook niet in.

Man of Sorrows schreef:
89 Passenger - Let Her go

Dat moet toch werkelijk zowat het meest vreselijke zeiklied uit de muziekhistorie zijn.

In dat geval

Avicii vind ik nog wel aardig, maar bij nummer 89 gaat de radio even uit.

Muse op 128 trouwens.

Vinden mensen het serieus raar dat AF niet in de lijst te vinden is? Ik doe nu een HBO-opleiding en ik schat dat er in het eerste jaar van zo'n 150 man misschien twee zijn die überhaupt van de band gehoord hebben. Bij het grote publiek is die band echt totaal niet bekend.

Arcade Fire-albums halen tegenwoordig toch echt wel met gemak de top 10. Dus obscuur zijn ze nou ook weer niet. Ik verwacht het zo langzamerhand wel een beetje.

Misschien dat het muziekklimaat anders is in Nederland maar bands als Arcade Fire, Arctic Monkeys, Editors, Queens of the Stone Age en The National verkopen in België erg veel albums (de eerste 4 hebben op 1 gestaan in de albumlijst) en in festivals zijn deze bands ook vaak te zien.
Blijkens die Top-2000 zouden Coldplay, Red Hot Chili Peppers, Anouk en Blof zowat de enige rockacts zijn na 2000.
Beweren dat hun muziek niet toegankelijk is voor het grotere publiek slaat nergens op want Deep Purple, Led Zeppelin en Yes bv. staan (terecht) in de top-2000 hoewel hun muziek minder conventioneel is.

Arrie schreef:
Vinden mensen het serieus raar dat AF niet in de lijst te vinden is? Ik doe nu een HBO-opleiding en ik schat dat er in het eerste jaar van zo'n 150 man misschien twee zijn die überhaupt van de band gehoord hebben. Bij het grote publiek is die band echt totaal niet bekend.

Dat ligt er maar net aan in welk publiek je je begeeft, natuurlijk. Bij ons op de redactie van de krant kent voor mijn gevoel wel ongeveer de helft van de mensen Arcade Fire. Op een Pabo vol 18-jarige Guus Meeuwismeisjes (ja, ik chargeer) zal dat anders liggen. Natuurlijk zijn er hele volksstammen die AF niet kennen, maar hebben die dan wel enig benul van pakweg The Osmonds, White Soxx, Valensia of Richard Harris? Die staan per slot van rekening ook allemaal in de lijst.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:43 uur

geplaatst: vandaag om 21:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.