MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
chevy93 schreef:
De grootste stijgers:
196 +833 Do I Wanna Know Arctic Monkeys 2013

Eindelijk Mia van Gorky in de lijst. Op 1413 weliswaar, maar toch. Verder nog wat nummers die het goed doen in onze eigen lijst zoals Hotel Lounge van dEUS, Winter van Tori Amos, Common People van Pulp en The Killing Moon van Echo and the Bunnymen.

Ook het jaar dat wat eurodance en happy hardcoreliedjes worden toegelaten. Inmiddels zijn de mensen voor wie dat jeugdsentiment is ook Radio 2-doelgroep geworden. Ik zie onder andere 2 unlimited, Paul Elstak, Charly Lownoise en Mental Theo, Gigi D'agostino en Show Me Love van Robin S verschijnen. Hiphop druppelt wat binnen met Eminem, Outkast en 2pac. Nas of Public Enemy zal er wel niet van komen.

Was de stemming al gesloten toen Scott Weiland stierf? Plush komt in elk geval ook binnen. Verder zorgt Adele's nieuwe ervoor dat haar dalende liedjes ineens weer flink stijgen. Is er Parijsbonus voor Give Peace a Chance, Happy X-Mass, One Vision, en misschien ook wel voor Biko. En dat geldt ook voor Jacques Dutronc die ineens zo'n 500 plekken hoger staat. Is de binnenkomst van slechte cover van Behind Blue Eyes door Limp Bizkit een nogal onbegrijpelijke entry. Er wordt bevestigd dat Justin Bieber niet meer iets is om je voor te schamen, staat er weer wat meer metal in de lijst (en wat al in stond klimt flink) en staat Armands Blommenkinders er gelukkig ook in.

Tussen de snelle stijgers opvallend veel Borsato, tussen de snelle zakkers veel hits van een paar jaar terug die naar hun werkelijke plekjes onderweg zijn. En veel jaren '60, '70 en '80 dat plaats moet maken voor jaren '90 en later. Zou het echt gaan gebeuren dat pakweg Soul Man, I Close My Eyes and Count to Ten en You've Lost That Loving Feeling eruit gaan vallen? Ik vrees van wel.....

StopMakingSenseo schreef:
Jungleland er dus wel in, er zitten wat hiaten in de lijst op de site.

vielip schreef:
Kan 'm anders nergens vinden

Ik ook niet . En dat terwijl 'ie er wel in zou staan volgens staatieindetop2000.nl Dat is wel een domper!

Staat er wel in, kijk maar in de uren lijst

ja veel rare fouten op de Radio 2 site. Ruben Hein met Ain't no Sunshine???

Opvallend is ook dat een aantal platen die vorig jaar de top honderd binnen denderden meteen ver terugvallen. Vooral Waves van Mr Probz (van 63 naar 293), Happy van Pharrel Williams (van 25 naar 111) en Formidable van Stromae (van 32 naar 92) leveren opvallend veel in.

starbright boy schreef:
En veel jaren '60, '70 en '80 dat plaats moet maken voor jaren '90 en later. Zou het echt gaan gebeuren dat pakweg Soul Man, I Close My Eyes and Count to Ten en You've Lost That Loving Feeling eruit gaan vallen? Ik vrees van wel.....

Het is al enkele jaren zo dat in de finale lijst van de (witter dan wit) top 2000 de volgende artiesten met toch niet de minste popkrakers op hun naam zelfs als artiest compleet en volledig glorieus ontbreken:

The Supremes (al jaren geen enkel nummer)
Smokey Robinson & The Miracles (inderdaad, Tracks of My Tears staat er dus nooit in)
Sly & The Family Stone (pfff....)

En dit jaar ook geen Joni Mitchell, Pretenders of Specials.

En dat er nog meer 'oude' klassieke pop en rock verdwijnt ten faveure van het zoveelste nummer van Blof, Borsato, Beatles of Bruce S. is al te zien aan het feit dat de volgende kwaliteits hits al jaren niet in de lijst voorkomen: Theme From Shaft (Isaac Hayes), Are Friends Electric (Tubeway Army), Stay With Me (The Faces), Kick Out The Jams (MC5), Just Be Good To Me (S.O.S. Band), What Becomes of The Broken Hearted (Jimmy Ruffin), Get It On (T.Rex), That Lady (The Isley Brothers), Gimme Some Lovin' (The Spencer Davis Group).

En nu dan ook nog Heart of Glass (Blondie), Learning to Fly (Buffalo Springfield), The Green Manalishi (Fleetwood Mac), Back Stabbers (O'Jays), This Town Ain't Big Enough For The Both Of Us (Sparks), Making Plans For Nigel (XTC), All Right Now (Free), My Ever Changing Moods (Style Council), I Can't Go For That (Hall & Oates).

Handen omhoog wie liever een leuke playlist maakt van al het bovenstaande dan de top 50 van de Top 2000?

waarom staat Lola van de Kinks er 2x in. Weliswaar 2x een hit geweest en live en studioversies maar vind dat raar dat e er dan ook 2 keer in komt.

Scorpion_21 schreef:
waarom staat Lola van de Kinks er 2x in. Weliswaar 2x een hit geweest en live en studioversies maar vind dat raar dat e er dan ook 2 keer in komt.

Zelfde geldt voor Melissa Etheridge, staat er ook 2x in met een live versie en studio versie

titan (crew)
Simon77 schreef:
Ach er blijft genoeg te zeuren over de lijst, maar dat hoort inmiddels ook bij de charme van de Top 2000.

Na de bondscoach van het Nederlands elftal is de top 2000 het favoriete klaagobject van de Nederlander.

Waarom is Jungleland zo enorm gestegen? Is daar een speciale aanleiding voor (behalve dat het een bloedstollend mooi nummer is uiteraard)? Heeft het ook iets met "Parijs" te maken o.i.d.?

middleageguy schreef:
Handen omhoog wie liever een leuke playlist maakt van al het bovenstaande dan de top 50 van de Top 2000?

*steekt hand op*

Wellicht dat de Top 2000 veel meer zwarte muziek toelaat volgend jaar, aangezien Radio 5 (en dus de Zwarte Lijst) ermee ophoudt. Zou de lijst iig flink ten goede komen, het is nu niet te serieus te nemen.

Marty McFly schreef:
Waarom is Jungleland zo enorm gestegen? Is daar een speciale aanleiding voor (behalve dat het een bloedstollend mooi nummer is uiteraard)? Heeft het ook iets met "Parijs" te maken o.i.d.?

Zal wel door de Snob 2000 komen waar ie in 2013 op 1 stond.

Aha! Dat zou idd kunnen!

Van die hele lijst ken ik bijvoorbeeld helemaal niets, behalve Joni dan. Ik ben natuurlijk niet representatief voor de rest van de stemmers, maar ik denk dat de jongere generatie niet zo snel op één van deze nummers zou stemmen, gewoonweg omdat men ze niet kent. In dat opzicht is het wel logisch dat steeds meer oudere nummers plaats maken voor nieuwe.

herman schreef:
(quote)
*steekt hand op* Wellicht dat de Top 2000 veel meer zwarte muziek toelaat volgend jaar, aangezien Radio 5 (en dus de Zwarte Lijst) ermee ophoudt. Zou de lijst iig flink ten goede komen, het is nu niet te serieus te nemen.
Ik vind de top 2000 qua ranking sowieso niet zo serieus te nemen. Imagine op 1??? Ik snap dat mensen zich laten leiden door sentimenten vanwege die afschuwelijke gebeurtenissen in Parijs. Maar ik doe dat zelf niet. En om dan dit nummer als beste nummer volgens kiezend Nederland te beschouwen? Tja...

Maar dat neemt niet weg dat ik los van de ranking het een ontzettend leuk muziekfestijn vind. Ik heb de radio na Kerst vaak aan en geniet van al die nummers die ik vaak normaal gesproken niet zelf zou draaien. De sfeer er omheen vind ik ook erg prettig.

Het feestje vind ik dus erg leuk, de redenering dat dit dan de beste nummers moeten zijn vind ik onzin en laat ik volledig links liggen.

Ik laat het op de radio en tv eigenlijk helemaal links liggen. Ik ben de 28ste wel vrij en heb nog één avond openstaan, maar ik ben dan blij als ik op mijn gemak nog wat eigen favoriete muziek kan beluisteren.

Scorpion_21 schreef:

Is zelfs in allebei de versies een nummer 1-hit geweest. Niet eens zo heel vreemd dus.

Cured
Ik luister of kijk bij tijd en wijle de Top 2000 vanwege de sfeer. Verder heb ik eigenlijk weinig de radio aan, behalve als ik gewoon wat wil mee pielen op mijn gitaar. Vaak luister ik naar mijn favoriete muziek en houd 2 sites in de gaten met nieuw werk of ik dat interessant voor mijzelf vind.

Ook door MM kom ik wel eens wat tegen wat mijn interesse wekt, wat voor genre dan ook ; het ene wel meer dan het ander, maar als ik de genre indeling op MM hanteer is er bijna geen enkel genre dat ik niet eens iets of meer van beluisterd heb. Misschien Country en Jazz, maar als een album onder meer genres valt dan kan ik dat best eens (gedeeltelijk) beluisteren.

Eigenlijk heb ik enkel geen 'pure' Country en Dance in huis.

titan (crew)
herman schreef:
Wellicht dat de Top 2000 veel meer zwarte muziek toelaat volgend jaar, aangezien Radio 5 (en dus de Zwarte Lijst) ermee ophoudt.

Ik neem aan dat je radio 6 bedoelt

Dat zou op zich best kunnen, radio 2 gaat het verdwijnen van radio 6 (althans, in haar huidige vorm, de zender gaat door als themakanaal met overdag non-stop muziek en s'avonds gepresenteerde programma's) deels opvangen met een soul&jazz programmering op zaterdagavond en zaterdagnacht en waarschijnlijk overdag ook hier en daar een extra soulnummertje tussen twee grijsgedraaide klassiekers in om de gemiddelde radio 2 luisteraar niet te veel tegen het hoofd te stoten.

Radio 6 inderdaad.

Cured schreef:
Vaak luister ik naar mijn favoriete muziek en houd 2 sites in de gaten met nieuw werk of ik dat interessant voor mijzelf vind.

Ook door MM kom ik wel eens wat tegen wat mijn interesse wekt

Zozo, aan het afkicken van MM?

Cured

Zo ben je ook een liefhebber van metal Cured...

Wat betreft de lijst: ik heb er geen problemen mee dat plaatjes van Claudia de Breij, Racoon, Marco Borsato, Blof, Nick & Simon etc. in de lijst staan. De lijst is voor iedereen en iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur. Ik vind het echter voornamelijk jammer dat er daardoor heel veel mooie muziek "vergeten" wordt.

Sommige artiesten, die een onmiskenbare indruk en invloed in de industrie hebben achtergelaten staan soms niet eens genoteerd in de lijst (ik noem The Supremes, Janet Jackson, Bobby Womack, Cher, Britney Spears, The Isley Brothers, Joni Mitchell etc.) en dan is het wel vrij storend dat er Borsato's zijn die aan 18 noteringen komt.

Marty McFly schreef:
Die kwam vorig jaar dankzij vrije keuzes voor het eerst in de lijst, en stond dit jaar dus voor het eerst in de keuzelijst. Dat is denk ik de enige verklaring waarom ie zo gestegen is.

kaj_666 schreef:
(quote)
Die kwam vorig jaar dankzij vrije keuzes voor het eerst in de lijst, en stond dit jaar dus voor het eerst in de keuzelijst. Dat is denk ik de enige verklaring waarom ie zo gestegen is.

Duidelijk, bedankt!

Cured
west schreef:
Zo ben je ook een liefhebber van metal Cured...
Jazeker, ook, maar niet alleen en ook niet de hele dag. Het 'grappige' is dat ik van origine een wave'r ben ; ik was eigenlijk altijd in het zwart gekleed en keek in de 80's maar apart op van die leeftijdsgenoten met hun Iron Maiden T-shirts met die 'creep' erop in de plaatselijke straten.....'takkeherrie' vond ik dat al bij voorbaat toen..... . Nee, ik had rode veters in mijn schoenen soms en luisterde naar U2, The Clash, The Cure en iets eerder de vroege Police (met een soort groen leger jack aan en hoge boots......een halve '(nep)punker').

Tsja, everything changes (but you) ...

Een toenmalige kameraad was wel van de Metal, al hield die vnml. van de Popmetal zoals Def leppard e.d. (Y & T).

De regionen van pakweg 20 tot 150 gaan wel steeds meer lijken op de jaarlijst van de top 40.. De grootste hits van het kalenderjaar komen (te) hoog binnen en denderen het jaar erop weer ongenadig de top 100 uit.

Arrie schreef:
(quote)

Is zelfs in allebei de versies een nummer 1-hit geweest. Niet eens zo heel vreemd dus.

Bij Melissa Etheridge is het wel merkwaardig, omdat ik vermoed dat de stemmen in dat geval toch echt voor de liveversie bedoeld zijn. "Like the way I do" stond er vorig jaar één keer in, op nummer 533.

En nu zakt de "studioversie" dus naar 820 en komt de liveversie binnen op 1238? I don't think so!

catdog schreef:
Pfff...

#21. Racoon - Ocean
#23. Adele - Hello
#32. Dotan - Home
#68. Ed Sheeran - Thinking Out Loud
#73. Kensington - War

Dit maakt het gewoon niet meer leuk om te luisteren.
Wel misschien de overige dagen. Maar ik luister dit jaar niet naar de Top 100. Voor mij is het verpest.

Tja, dat is nu eenmaal wat populair is in Nederland.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:19 uur

geplaatst: vandaag om 12:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.