MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Verrukkelijke 15

zoeken in:
Dat is ook wel lastig, ga je naar de platenzaak.
Kan ik u helpen?
Ja doe mij maar die cd van dat bandje dat ik nog niet ken.
Oh, R.E.M.!
Ja, die.

Als je in 1985 De Verrukkelijke 15 zou luisteren, dan was je al bekend met Can't Get There from Here van R.E.M. toen Once Upon A Time uit kwam.

Da's nu net mijn punt. Ik heb dat toen gemist. Pas bij Orange Crush liep ik tegen R.E.M aan en heb daarna alles vanaf Murmur gekocht. Had dat graag een paar jaar eerder gedaan.

Daar noem je wel gelijk hun beste nummer.
Voor mijn gevoel draaide Jan Douwe Kroeske op een bepaald moment alleen nog maar R.E.M.

titan (crew)
Dit is de 81e lijst van dinsdag 23 april 1985 (de dag waarop Coca Cola bekend maakt de smaak van haar Cola te hebben veranderd):

deze week / vorige week / titel / artiest / weken

01 01 Don't You (forget about me) - Simple Minds 2
02 02 Everybody Wants To Rule The World - Tears For Fears 4
03 == Once In A Lifetime - Talking Heads 1 klik
04 03 The Headmaster Ritual - The Smiths 8
05 09 Immaculate Fools - Immaculate Fools 2
06 13 Cry - Godley & Creme 3
07 05 Binnen Zonder Kloppen - De Dijk 3
08 == Would I Lie To You - Eurythmics 1 klik
09 == Kiss Me - Stephen TinTin Duffy 1 klik
10 == Another Sunny Day - The Dutch 1 klik
11 11 We Close Our Eyes - Go West 2
12 04 Slippery People - Talking Heads 16
13 07 Pajti Pajti - MAM 5
14 06 Love Like Blood - Killing Joke 9
15 12 Flugzeuge Im Bauch - Herbert Grönemeyer 7

Verdwenen:

08) Midnight Man - Flash & The Pan
10) Forever Man - Eric Clapton
14) Vicious Games - Yello
15) Wildflower - The Blow Monkeys

Bespreking nieuwe binnenkomers:

03) 1985 was een succesvol jaar voor Talking Heads. Waar hun vorige single nog een 16e en laatste week in de lijst stond (een record) komt hun nieuwe alweer binnen. Ook nu is het de versie van hun succesvolle livealbum, het origineel was in 1981 al eens op single uitgebracht en een hit geworden (destijds speciale aanbieding bij de KRO).
08) Synthpop was anno 1985 duidelijk over haar hoogtepunt en één van de iconen hiervan gooide het dan ook over een andere boeg. De band klonk nog niet eerder zo rockend, maar wist wel haar eigen geluid te bewaren.
09) In 1982 was dit nummer door het voormalige lid van Duran Duran al eens uitgebracht, maar het werd pas in deze geweldige bewerking van de leden van Art of Noise een hit. Bij de TROS nog paradeplaat. Beluister hier de originele versie uit 1982.
10) The Dutch scoorde een grote hit in 1983 met het prachtige This Is Welfare, maar wisten hier nooit een vervolg aan te geven. Dit nummer kwam nog het dichtst in de buurt, maar strandde in de tipparade. Keurige new wave voor liefhebbers van Joe Jackson, The Blue Nile en XTC.

Beste 3 uit de lijst: 01. Killing Joke - Love Like Blood 02. The Smiths - The Headmaster Ritual 03. Talking Heads - Slippery People
"slechtste" 3: 01. Tears For Fears - Everybody Wants to Rule the World 02. Simple Minds - Don't You Forget About Me 03. The Dutch - Another Sunny Day

Opmerkelijk dat Slippery People (live) alleen in Nederland een hit is geworden. In geen enkel land heeft dit nummer de hitlijst gehaald. Tevens ook nog hun grootste hit. Zal wel een verhaal achter zitten....

titan (crew)
Dit is de 82e lijst van dinsdag 30 april 1985 (de dag waarop Frankrijk enkele atoomproeven uitvoert op het eiland Mururoa):

01 01 Don't You (forget about me) - Simple Minds 3
02 03 Once In A Lifetime - Talking Heads 2
03 02 Everybody Wants To Rule The World - Tears For Fears 5
04 == Raspberry Beret - Prince 1
05 08 Would I Lie To You - Eurythmics 2
06 04 The Headmaster Ritual - The Smiths 9
07 09 Kiss Me - Stephen TinTin Duffy 2
08 06 Cry - Godley & Creme 4
09 05 Immaculate Fools - Immaculate Fools 3
10 10 Another Sunny Day - The Dutch 2
11 == I Was In Chains - Paul Young 1 klik, vanaf 3:23
12 == Don't Come Around Here No More - Tom Petty & The Heartbreakers 1 klik
13 11 We Close Our Eyes - Go West 3
14 07 Binnen Zonder Kloppen - De Dijk 4
15 15 Flugzeuge Im Bauch - Herbert Grönemeyer 8

Verdwenen

12) Slippery People - Talking Heads
13) Pajti Pajti - MAM
14) Love Like Blood - Killing Joke

04) De policy van Prince inzake youtube mag bekend verondersteld worden. Geen audiofragment derhalve, maar je kent het nummer vast wel. Hier laat Prince wat meer zijn popkant horen.
11) Ik dacht dat ik alle singles van Paul Young wel kende, maar deze zegt me helemaal niets. Het ontbreekt ook op zijn meeste verzamelalbums en als ik dit nummer beluister snap ik dat wel.
12) Voor menig fan van Tom Petty zal dit wel te afwijkend van zijn reguliere repertoire zijn, maar ik kan dit licht psychedelisch klinkende popuitstapje (geproduceerd door Dave Stewart van Eurythmics) zeer waarderen. Jullie vragen waar de videoclip op gebaseerd is zou een belediging van jullie intelligentie zijn.

Tom Petty valt bij mij in de categorie "boring artists". Misschien wat cru gezegd maar kan niet alles goed vinden, toch...... Wordt dus met dit plaatje (Don't Come Around Here No More) bevestigd dat ik geen fan was want ik vond het juist een topnummer (omdat het afweek)

Onbegrijpelijk dat Paul Young (zo hier en daar werd hij bekritiseerd omdat de beste man totaal niet kan zingen en 'live' door de mand viel) steeds maar weer deze prachtige lijst wist te halen. Vond 't regelrecht een flop! Bovendien coverde hij er flink op los en hij waagde zelfs "Love Will Tear Us Apart" op te nemen....en hoe

titan (crew)
Dit is de 83e lijst van dinsdag 7 mei 1985 (de dag waarop koningin Beatrix het nieuwe Ministerie van Buitenlandse Zaken opent):

01 01 Don't You (forget about me) - Simple Minds 4
02 02 Once In A Lifetime - Talking Heads 3
03 04 Raspberry Beret - Prince 2
04 03 Everybody Wants To Rule The World - Tears for Fears 6
05 05 Would I Lie To You - Eurythmics 3
06 == Shake The Disease - Depeche Mode 1 klik
07 07 Kiss Me - Stephen TinTin Duffy 3
08 06 The Headmaster Ritual - The Smiths 10
09 12 Don't Come Around Here No More - Tom Petty & The Heartbreakers 2
10 11 I Was In Chains - Paul Young 2
11 == King In A Catholic Style - China Crisis 1 klik
12 == So Far Away - Dire Straits 1 klik
13 09 Immaculate Fools - Immaculate Fools 4
14 08 Cry - Godley & Creme 5
15 == Walls Come Tumbling Down - The Style Council 1 klik

Verdwenen:

10) Another Sunny Day - The Dutch
13) We Close Our Eyes - Go West
14) Binnen Zonder Kloppen - De Dijk
15) Flugzeuge Im Bauch - Herbert Grönemeyer

06) Midden jaren '80 begon Depeche Mode steeds volwassener te klinken. De liedjes werden donkerder en dat kwam de band alleen maar ten goede. Dit is een archetypisch voorbeeld ervan.
11) De vorige single, het prachtige Black Man Ray, wist de V15 niet te halen maar deze wat (v)luchtigere opvolger tot mijn verbazing dan weer wel. Daarna nog maar weinig gehoord van de band.
12) Je hebt saai, nog saaier, dan een hele tijd niets en vervolgens heb je Dire Straits. Next!
15) Een heerlijk opzwepend van The Style Council, wat mij betreft één van hun beste nummers zelfs. Deed helemaal niets in de hitlijsten, onbegrijpelijk.

So Far Away is ongelooflijk saai ja. Verrukkelijke 15 onwaardige product.
Walls Come Tumbling Down vind ik het beste nummer van The Style Council.
Dus ik sluit mij volledig aan bij het schrijven hierboven.

titan (crew)
Dit is de 84e lijst van dinsdag 14 mei 1985 (de dag waarop het Nederlands elftal geheel onverwacht Hongarije uit met 0-1 verslaat door een weergaloos mooi doelpunt van Rob De Wit):

01 01 Don't You (forget about me) - Simple Minds 5
02 06 Shake The Disease - Depeche Mode 2
03 03 Raspberry Beret - Prince 3
04 02 Once In A Lifetime - Talking Heads 4
05 05 Would I Lie To You - Eurythmics 4
06 04 Everybody Wants To Rule The World - Tears For Fears 7
07 11 King In A Catholic Style - China Crisis 2
08 08 The Headmaster Ritual - The Smiths 11
09 09 Don't Come Around Here No More - Tom Petty & The Heartbreakers 3
10 15 Walls Come Tumbling Down - The Style Council 2
11 10 I Was In Chains - Paul Young 3
12 12 So Far Away - Dire Straits 2
13 == Duel (eye to eye) - Propaganda 1 klik
14 13 Immaculate Fools - Immaculate fools 5
15 07 Kiss Me - Stephen TinTin Duffy 4

Verdwenen:

14) Cry - Godley & Creme

13) Producer Trevor Horn was zeer bepalend voor het geluid van de muziek in de jaren '80. Na eerder zijn stempel te hebben gedrukt op de debuutalbums van ABC en Frankie Goes To Hollywood voorzag hij ook de Duitse band Propaganda van een aangenaam bombastisch Hornlaagje die twee klassieke eightiessingles opleverde, waarvan dit de eerste was. Speciale aanbieding destijds bij de KRO (een omroep die toen qua muziekkeuze behoorlijk tegen de VARA aan schuurde). Overigens haalde opvolger p:Machineri de lijst niet, terwijl dit nummer de eerste plaats zou halen en 11 weken in de lijst zou blijven. Kan jij dat volgen? Ik niet.

titan (crew)
Dit is de 85e lijst van dinsdag 21 mei 1985 (de dag waarop de Amerikaanse Patti Frustaci bevalt van zeven baby's).

01 02 Shake The Disease - Depeche Mode 3
02 01 Don't You (forget about me) - Simple Minds 6
03 03 Raspberry Beret - Prince 4
04 07 King In A Catholic Style - China Crisis 3
05 05 Would I Lie To You - Eurythmics 5
06 13 Duel (eye to eye) - Propaganda 2
07 10 Walls Come Tumbling Down - The Style Council 3
08 09 Don't Come Around Here No More - Tom Petty & The Heartbreakers 4
09 04 Once In A Lifetime - Talking Heads 5
10 06 Everybody Wants To Rule The World - Tears For Fears 8
11 == Celebrate Youth - Rick Springfield 1 klik
12 08 The Headmaster Ritual - The Smiths 12
13 == Wasmasjien - Trafassi 1 klik
14 12 So Far Away - Dire Straits 3
15 == Kings And Queens - Killing Joke 1 klik

Verdwenen:

11) I Was In Chains - Paul Young
14) Immaculate Fools - Immaculate fools
15) Kiss Me - Stephen TinTin Duffy

11) Een Australische zanger uit de eindeloos grote rij van eendagsvliegen. In Nederland althans dan, want in de VS had hij op dat moment al een nummer 1 hit gehad met Jessie's Girl. De beste man timmerde ook als acteur aan de weg.
13) Wat doet dit nummer nou weer in de V15? De week erop steeg het zelfs naar de eerste plaats! Is dat soms een uiting van zogenaamde politieke correctheid van de Varaluisteraars?
15) Wat een contrast met de vorige single. Die bereikte de eerste plaats in de V15, maar deze opvolger kwam niet verder dan 1 schamele week op de laatste plaats. Ik geef toe, het nummer is lang niet zo indrukwekkend als Love Like Blood.

titan (crew)
Dit is de 86e lijst van dinsdag 28 mei 1985 (de dag waarop coureur Arie Luyendijk zijn debuut maakt in de Indy 500 als rookie of the year).

01 13 Wasmasjien - Trafassi 2
02 01 Shake The Disease - Depeche Mode 4
03 06 Duel (eye to eye) - Propaganda 3
04 04 King In A Catholic Style - China Crisis 4
05 07 Walls Come Tumbling Down - Style Council 4
06 == The Lady Don't Mind - Talking Heads 1 klik
07 02 Don't You (forget about me) - Simple Minds 7
08 08 Don't Come Around Here No More - Tom Petty & The Heartbreakers 5
09 03 Raspberry Beret - Prince 5
10 == Perfect Kiss - New Order 1 klik
11 11 Celebrate Youth - Rick Springfield 2
12 05 Would I Lie To You - Eurythmics 6
13 == Josephine - Chris Rea 1 klik
14 09 Once In A Lifetime - Talking Heads 6
15 10 Everybody Wants To Rule The World - Tears For Fears 9

Verdwenen:

12) The Headmaster Ritual - The Smiths
14) So Far Away - Dire Straits
15) Kings And Queens - Killing Joke

06) De singles van Talking Heads volgen elkaar rap op in 1985. Geen livenummer deze keer maar eentje van hun destijds nieuwe album Little Creatures. Het nerveuze en neurotische is er onderhand wel af bij de band, maar de muziek is nog steeds de moeite waard.
10) Eigenlijk zijn alle singles van New Order uit de jaren '80 (op degene die afkomstig zijn van het album Technique na) wel bovengemiddeld, maar deze wist de absolute magie van Blue Monday misschien nog wel het best te benaderen. Check ook de zeer droge videoclip.
13) Dit nummer staat in mijn geheugen vooral gegrift als het allerlaatste nummer in de allerlaatste toppop die door Ad Visser werd gepresenteerd. In de opname van dat programma zie je Chris verbaasd om zich heen kijken hoe de crew van dat programma daar een feestje van maakt. Er zijn meerdere versies van het nummer en dit vind ik de beste. Vergelijk zelf maar

Ben nog steeds aan het uitzoeken wat de oorzaak zou kunnen zijn van die sprong van "Wasmasjien"
Hadden die net als Boudewijn de Groot (Avond) een plaatselijke fanclub ingelicht?
Is gewoon te bizar voor woorden....zo'n idioot carnavalesk nummer hoort niet thuis in zo'n, over het algemeen, prachtige lijst.

In 1985 scoorde de band een hit met "Wasmasjien"; dit nummer werd uitgebreid gepromoot en kreeg dankzij het NCRV-programma Dit Is Disney een onofficiële videoclip

Mag geen bron vermelden, dacht ik hier op de site.
-------------------
Heb medelijden met Ad Visser om met zo'n draak van een plaat te eindigen.
Bowie met Loving the Alien stond ook in de lijst.....(juni 85)

titan (crew)
Dit was trouwens dat desbetreffende optreden in toppop:

Chris Rea - Josephine - YouTube

titan schreef:
Dit was trouwens dat desbetreffende optreden in toppop:

Chris Rea - Josephine - YouTube

Leuk om terug te zien. Ik heb dat destijds als vaste kijker ook gezien. Wat me nu opvalt is dat hij al geïrriteerd is als hij begint. Beetje gek nummer om mee te eindigen ook wel. Er was vast wel iets toepasselijkers te vinden.

Chris Rea moet trouwens wel een van de meest slaapverwekkende artiesten van de jaren '80 zijn. Al brengt de versie uit het eerste linkje er wel iets meer leven in.

Wasmasjien was trouwens een extreme hype in die dagen en dat ging echt bijna door alle omroepen heen (VPRO/EO uitgezonderd). De Vara liep blijkbaar wel voorop, want het nummer eind mei al zo hoog, terwijl het nummer pas half juni de nationale hitparade binnenkwam. En wel meteen op nummer 3. Het was heel kort extreem populair. Tot de grap er vanaf was. Het kwam ook nooit hoger dan nummer 3 en stond slechts 6 weken in de Nationale hitparade. Aan het verloop zie je een typische snel overwaaiende hype 3-6-9-15-26-43-uit

Mijn theorie is dat (iemand bij) de Vara het oppikte (in die tijd had je ongeveer eens in de vijf jaar een grote Surinaamse hit in Nederland) vanuit Suriname, dat het navolging vond bij de luisteraars, overwaaide naar de andere omroepen en dat er ergens in juni een single in Nederland leverbaar werd op het hoogtepunt van de hype. Waarschijnlijk gehaast uitgebracht.

Overigens is Wasmasjien een cover. Dit is de originele versie: macario prudencia - wasmachien (live) - YouTube

Ook even gebladerd en inderdaad nieuw op 3 in de N.H. (10-06) :O
Simple Minds en Paul Hardcastle waren resp. 2 en 1 toen.

Trafassi kwam 04-06 binnen op nr 27 in de Ned Top 40 en in de Tros Top 50 op nr. 20 een dag later. En om het verhaal helemaal compleet te maken: het gelijknamige album kwam binnen op nr. 65 in de LP top 75 (08-06) In die week verliet het huishoudelijk apparaat de koppositie in de Verrukkelijke 15 .
Verslagen door West-Duitsers (toen nog...)

Er is niks mis met Wasmasjien. Tijdloos in zijn vergankelijkheid.

Nee, ok maar niet op zijn plaats in een vrij alternatieve lijst als de Verrukkelijke 15 was.

titan (crew)
Dit is de 87e lijst van dinsdag 4 juni 1985 (de dag waarop Wim Kok zich beschikbaar stelt als lid van de tweede kamer voor de PVDA).

01 01 Wasmasjien - Trafassi 3
02 03 Duel (eye to eye) - Propaganda 4
03 06 The Lady Don't Mind - Talking Heads 2
04 13 Josephine - Chris Rea 2
05 02 Shake The Disease - Depeche Mode 5
06 10 Perfect Kiss - New Order 2
07 05 Walls Come Tumbling Down - The Style Council 5
08 04 King In A Catholic Style - China Crisis 5
09 == So In love - Orchestral Manoeuvres In The Dark 1 klik
10 07 Don't You (forget about me) - Simple Minds 8
11 08 Don't Come Around Here No More - Tom Petty & The Heartbreakers 6
12 09 Raspberry Beret - Prince 6
13 == Haile Selassie - Raymond van 't Groenewoud 1 klik
14 11 Celebrate Youth - Rick Springfield 3
15 == If You Love Somebody - Sting 1 klik

Verdwenen:

12) Would I Lie To You - Eurythmics
14) Once In A Lifetime - Talking Heads
15) Everybody Wants To Rule The World - Tears For Fears

09) Een nieuwe single van OMD was destijds een zekerheidje in de V15 en dat is zeker niet onterecht. Hoewel hun beste albums van voor 1985 zijn, waren hun singles ook daarna nog altijd de moeite waard.
13) Bepaald geen topper in het oeuvre van Raymond. Zowel de tekst als het liedje zijn behoorlijk aan de flauwe kant.
15) Na het uiteenvallen van The Police behaalde zanger Sting al gauw net zo veel succes met zijn solocarrière. Ik zou dit één van zijn beste singles willen noemen, later werd het allemaal toch wat gladder en vooral erg geschikt voor Sky Radio.

titan (crew)
Dit is de 88e lijst van dinsdag 11 juni 1985 (de dag waarop Madonna haar laatste concert geeft van The Virgin Tour).

01 02 Duel (eye to eye) - Propaganda 5
02 03 The Lady Don't Mind - Talking Heads 3
03 01 Wasmasjien - Trafassi 4
04 04 Josephine - Chris Rea 3
05 09 So In Love - Orchestral Manoeuvres In The Dark 2
06 06 Perfect Kiss - New Order 3
07 == The Word Girl - Scritti Politti 1 klik
08 05 Shake The Disease - Depeche Mode 6
09 == Short Memories - Kiem 1 klik
10 15 If You Love Somebody - Sting 2
11 07 Walls Come Tumbling Down - The Style Council 6
12 == Loving The Alien - David Bowie 1 klik
13 13 Haile Selassie - Raymond van 't Groenewoud 2
14 08 King In A Catholic Style - China Crisis 8
15 == Que Te Quiero - Katrina & The Waves 1 klik

Verdwenen:

10) Don't You (forget about me) - Simple Minds
11) Don't Come Around Here No More - Tom Petty & The Heartbreakers
12) Raspberry Beret - Prince
14) Celebrate Youth - Rick Springfield

07) Om één of andere reden kent deze band alleen maar liefhebbers of haters. Zal wel komen door het aparte stemgeluid van Green Gartside of de moddervette productie. Dat laatste is hier trouwens opvallend afwezig en de band grijpt zelfs een heel klein beetje terug op haar reggaeroots.
09) Dit Rotterdamse trio, met onder andere Ger Sax (later bekend als compaan van Jules Deelder) in de gelederen, maakte muziek op het snijvlak tussen new wave en industrial (door de staalpercussie zou je ze met een beetje fantasie de Nederlandse Einstuerzende Neubauten kunnen noemen). Hun albums hebben hier op de site ongelofelijk hoge gemiddeldes.
12) In zijn artistiek magere jaren wist Bowie in ieder geval nog wel steeds fatsoenlijke singles uit te brengen. Dit is wat mij betreft een beetje een vergeten klassieker.
15) Deze band heeft toch best wel een hoop leuke singletjes uitgebracht (wie niet vrolijk wordt van Walking on Sunshine is niet helemaal in orde). Waarom uitgerekend dit niemendalletje de enige V15-notering van de band is, is mij een raadsel.

Eens met de opmerking over David Bowie. Dit is een prima song.

The Word Girl is echt een heerlijk nummer! Samen A Little Knowledge het beste van hun 2e en bekendste album Cupid & Psyche '85. Ik hou wel van zijn stemgeluid. Maar kan mij ook wel voorstellen dat het irritaties opwekt. De ene mix na de andere kwam uit van o.a. The Word Girl
Mooie tijden waren dat!!

Loving the Alien (de enige 12 Inch die ik van de beste man heb) is een onderschat nummer van Bowie. Weergaloos nummer zelfs! Als ik de Nederlandse Top 40 bekijk is het Bowie minst scorende 'hit' van zijn totale oeuvre (25/4) Dan tel ik gemakshalve niet de nummers mee die bleven steken in de Tiparade. (alleen A Little Wonder en het meer recente Where Are We Now scoorden nog minder)

Tja ...Katrina & The Waves (ze hadden toch een naamsverandering moeten ondergaan vanwege die gelijknamige orkaan?).......Zoveel hits hadden ze niet, Titan. Wel wonnen ze het Songfestival in 1997 maar ook niet echt met een tof nummer

titan (crew)
Dit is de 89e lijst van dinsdag 18 juni 1985 (de dag waarop in Beiroet een vliegtuig wordt gekaapt).

01 01 Duel (eye to eye) - Propaganda 6
02 02 The Lady Don't Mind - Talking Heads 4
03 06 Perfect Kiss - New Order 4
04 07 The Word Girl - Scritti Politti 2
05 05 So In Love - Orchestral Manoeuvres In The Dark 3
06 03 Wasmasjien - Trafassi 5
07 04 Josephine - Chris Rea 4
08 09 Short Memories - Kiem 2
09 10 If You Love Somebody - Sting 3
10 08 Shake The Disease - Depeche Mode 7
11 12 Loving The Alien - David Bowie 2
12 == America - The Dutch 1 klik
13 15 Que Te Quiero - Katrina & The Waves 2
14 == Johnny Come Home - Fine Young Cannibals 1 klik
15 == Endless Road - Time Bandits 1 klik

Verdwenen:

11) Walls Come Tumbling Down - The Style Council
13) Haile Selassie - Raymond van 't Groenewoud
14) King In A Catholic Style - China Crisis

12) Nog maar eens een poging van The Dutch om het succes van This Is Welfare te evenaren. Ook dit keer lukte dat niet, al is dit een veel geslaagdere poging dan de vorige single.
14) De mix van pop, soul en ska van FYC klinkt vandaag de dag nog steeds hartstikke fris en de stem van Roland Gift maakt het geheel af. Een heel album op hoog niveau was iets te veel gevraagd. Was nog speciale aanbieding bij de KRO.
15) Nog meer Nederlands product komt binnen op 15. De band van Alides Hidding (met die fraaie kopstem) heeft toch maar mooi een paar eightiesklassiekers op haar naam staan. Alides heeft zijn geld vooral later als tekstschrijver verdient.

Martial
titan schreef:

12) Nog maar eens een poging van The Dutch om het succes van This Is Welfare te evenaren. Ook dit keer lukte dat niet, al is dit een veel geslaagdere poging dan de vorige single.

Om This Is Welfare te benaderen is natuurlijk nauwelijks te doen, maar America mag er zeker zijn, al lijken ze goed naar Tinseltown In The Rain (de muziek) geluisterd te hebben maar niks mee hoor met dit plaatje van The Dutch.

titan (crew)
Dit is de 90e lijst van dinsdag 25 juni 1985 (de dag waarop vice-president George Bush senior in Nederland is om Lubbers ervan te overtuigen kruisraketten in ons land te plaatsen)

01 01 Duel (eye to eye) - Propaganda 7
02 02 The Lady Don't Mind - Talking Heads 5
03 03 Perfect Kiss - New Order 5
04 04 The Word Girl - Scritti Politti 3
05 09 If You Love Somebody - Sting 4
06 07 Josephine - Chris Rea 5
07 == Trapped - Bruce Springsteen 1 klik
08 14 Johnny Come Home - Fine Young Cannibals 2
09 12 America - The Dutch 2
10 11 Loving The Alien - David Bowie 3
11 08 Short Memories - Kiem 3
12 05 So In Love - Orchestral Manoeuvres In The Dark 4
13 06 Wasmasjien - Trafassi 6
14 15 Endless Road - Time Bandits 2
15 == Tomb of Memories - Paul Young 1 klik

Verdwenen:

10) Shake The Disease - Depeche Mode
13) Que Te Quiero - Katrina & The Waves

07) I'm On Fire en Born In The USA waren destijds de hitsingles van Bruce, maar in de V15 stond doodleuk een ander nummer van The Boss. Jack Spijkerman opende altijd zijn Steen en Been Show met een nummer van Springsteen en het was heel vaak deze.
15) Alweer zo'n artiest met een abonnement op de V15 voor elke nieuwe single, maar ze waren op den duur lang niet meer zo succesvol als in het begin. Het achtergrondkoor wordt gevormd door de heren die we later zouden gaan kennen onder de naam London Beat. Nog speciale aanbieding destijds bij de KRO.

Tomb of Memories - Paul Young zijn we volgende week wel weer kwijt wilde ik als reactie plaatsen
Maar integendeel, het dendert net zo makkelijk de top 10 weer binnen. Ik krijg rillingen als ik die man hoor 'zingen'.......

Trapped is werelds. De V15 had het hier helemaal bij het rechte eind. Ook nu nog vraagt Jack Spijkerman dit nummer aan bij Serious Request. Ieder jaar weer.

titan (crew)
Dit is de 91e lijst van dinsdag 2 juli 1985

01 07 Trapped - Bruce Springsteen 2
02 02 The Lady Don't Mind - Talking Heads 6
03 06 Josephine - Chris Rea 6
04 01 Duel (eye to eye) - Propaganda 8
05 05 If You Love Somebody - Sting 5
06 08 Johnny Come Home - Fine Young Cannibals 3
07 04 The Word Girl - Scritti Politti 4
08 15 Tomb of Memories - Paul Young 2
09 14 Endless Road - Time Bandits 3
10 03 Perfect Kiss - New Order 6
11 10 Loving The Alien - David Bowie 4
12 == Nemesis - Shriekback 1 klik
13 12 So In Love - Orchestral Manoeuvres In The Dark 5
14 11 Short Memories - Kiem 4
15 09 America - The Dutch 3

Verdwenen:

13 06 Wasmasjien - Trafassi

12) Slechts 1 nieuwe binnenkomer deze week, maar wel een hele mooie. Samen met All Lined Up hun beste single (al is Hammerhead ook wel erg lekker). Klinkt een beetje als een iets lichtere versie van The Sisters of Mercy.

titan (crew)
Dit is de 92e lijst van dinsdag 9 juli 1985

01 06 Johnny Come Home - Fine Young Cannibals 4
02 01 Trapped - Bruce Springsteen 3
03 03 Josephine - Chris Rea 7
04 02 The Lady Don't Mind - Talking Heads 7
05 05 If You Love Somebody - Sting 6
06 04 Duel (eye to eye) - Propaganda 9
07 08 Tomb Of Memories - Paul Young 3
08 09 Endless Road - Time Bandits 4
09 == Chevanonenha - X-Factor 1
10 12 Nemesis - Shriekback 2
11 07 The Word Girl - Scritti Politti 5
12 10 Perfect Kiss - New Order 7
13 == Out In The Fields - Gary Moore & Phil Lynott 1 klik
14 == Here I Am - Social Security 1 klik
15 11 Loving The Alien - David Bowie 5

Verdwenen:

13) So In Love - Orchestral Manoeuvres In The Dark
14) Short Memories - Kiem
15) America - The Dutch

09) Dit moet wel de meest mysterieuze notering ooit in de V15 zijn. Wie hier op googlet komt niet verder dan dat dit nummer in deze lijst heeft gestaan. Wie er achter zit en hoe het klinkt? Geen flauw idee!
13) Phil en Gary kende elkaar nog van Thin Lizzy. Dit rocknummer met een hoog "van-dik-hout-zaagt-men-planken" gehalte bleek achteraf één van de laatste wapenfeiten van Phil Lynott, hij stierf begin 1986 op 36-jarige leeftijd.
14) Ik heb het al vaker gezegd: Nederlandse bands hadden een streepje voor in de V15. Deze band was vooral een lieveling van de muziekpers en ook dit atmosferische nummer wist geen potten te breken bij het grote publiek.

Ik heb dit gevonden:

'Hoi naamgenoot,

Ken jij nog die NL band genaamd X-Factor (juiste spelwijze?)? Die had ooit een hitje in de verukkelijke 15 (VARA radio) met het nummer Chevanonenah (ook weer onzekere spelling). Ik heb ooit een cassette-opname van een radioconcert gemaakt (Veronica’s Countdown, vrijdagavond, zo’n 20 (?) jaar geleden, in het jaar van de eerste live-aid). Die opname is nu echt grijs gedraaid. Bestaa er een Lp en/of CD van die band met hun eerste nummers? Hoe schrijf je uberhaupt de naam van de band? Ik ken nog een paar titels: Make it up / Nothing ever happens / black white / x-factor.
Ik hoop echt dat jij of iemand anders mij hierme kan helpen, want het is echt schitterende muziek!!!!'

Ja, een Nederlandse band genaamd X-Factor, zie daar maar eens wat over te vinden...

Gast
geplaatst: vandaag om 09:41 uur

geplaatst: vandaag om 09:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.