Muziek / Toplijsten en favorieten / Drop een lijstje
zoeken in:
0
geplaatst: 18 november 2014, 21:13 uur
Ik merk dat de aandacht afzwakt 
Next..
050 - Mad Season [1995] Wake Up
Mad Season is een zogenoemde supergroep. Deze bestaat uit o.a. Layne Staley van Alice and Chains. Het mooie is dat Mark Lanagan een gastoptreden heeft op het album Above en dus ook op het nummer Wake Up.
049 - Blur [1999] Tender
Eigenlijk best vreemd dat je op de meeste commerciele radiostations alleen Song2 altijd hoort en nooit een nummer als Tender. Tender is best een vriendelijk popliedje en haalde in Engeland zelfs de 2e positie in de charts. Alleen in nederland werd het geen hit...vreemd eigenlijk.
Come on, Come on, Come on
Get through it
Love's the greatest thing
048 - My Bloody Valentine [1991] I Only Said
Het tweede nummer van het album Loveless. My Bloody Valentine is toch wel het beste uit z’n genre... onovertroffen en vooral enorm verslavend. Vooral de melodien vind ik echt geweldig.
047 - R.E.M. [1993] Everybody Hurts
Na ‘Man on the Moon’ wederom een track van het album ‘Automatic for the people’. Éen van mijn favoriete albums allertijden waarvan ik me nu afvraag waarom het eigenlijk niet in m’n top 10 staat. Michael Stipe probeerde met dit nummer tieners een steuntje in de rug te geven.
‘When you think you've had too much of this life, well hang on’
046 - Babylon Zoo [1996] Spaceman
Babylon Zoo toont aan dat je een nummer heel afwisselend kunt maken. Het begint met een opgepitched stemmetje (en zo eindigd ie ook weer) wat langzaam weer recht gezet wordt en dan barst het nummer los. De single werd gebruikt in een Levi’s reclame en werd een grote hit over de hele wereld. Ik hoop dat ik geen mensen voor de kop ga stoten maar ook Babylon Zoo is een eendagsvlieg voor mij.. De cd "The Boy with the X-Ray Eyes" heb ik ooit voor 50 cent op een rommelmarkt gekocht maar viel me erg tegen.
045 - The Cranberries [1999] Promises
Iedereen kent de grote hits Zombie, Linger en Salvation. Mijn favoriet is echter Promises van het album Bury the Hatchet. Alles wat de Cranberries bekent heeft gemaakt zit erin. Zelfs de ‘tuup-tuup-tuup’van Dolores O'Riordan. Qua stevigheid is het van het niveau Zombie... De western-clip vind ik ook wel aardig.
The Cranberries - Promises - YouTube
044 - Radiohead [1994] My Iron Lung
Van ‘The Bends’. De haat jegens ‘Creep’ is verwerkt in dit nummer.
This, this is our new song
Just like the last one
A total waste of time
My iron lung
Eigenlijk is het wel een mooie overgang tussen Pablo Honey en OK Compouter. Dit nummer heeft van beide wel iets...
043 - Underworld [1999] Push Upstairs
Na het grote succes van Born Slippy kwam Underworld met een nieuwe album genaamd Beaucoup Fish. Push Upstairs betekent het al dan niet gewild promoten van iemand. Ik heb werkelijk geen idee wat ze ermee willen zeggen, maar de track zelf is vind ik geweldig!
042 - Nada Surf [1996] Popular
Wat een geweldig nummer. Echt uniek in z’n soort. Het nummer bestaat uit een aaneenschakeling van sarcastische adviezen aan jongeren.
Being attractive is the most important thing there is
If you wanna catch the biggest fish in your pond
You have to be as attractive as possible
Make sure to keep your hair spotless and clean
Wash it at least every two weeks
Once every two weeks
And if you see Johnny football hero in the hall
Tell him he played a great game
Tell him you like his article in the newspaper
Ik vind m echt geniaaaal!!!!
041 - The Smashing Pumpkins [1995] Bullet With Butterfly Wings
Van het album Mellon Collie and the Infinite Sadness. In 1997 won de band zelfs een Grammy voor dit nummer terwijl ik dit nummer persoonlijk niet zo toegankelijk vind.
The world is a vampire, sent to drain
Secret destroyers, hold you up to the flames
And what do I get, for my pain?
Betrayed desires, and a piece of the game

Next..

Mad Season is een zogenoemde supergroep. Deze bestaat uit o.a. Layne Staley van Alice and Chains. Het mooie is dat Mark Lanagan een gastoptreden heeft op het album Above en dus ook op het nummer Wake Up.
049 - Blur [1999] Tender
Eigenlijk best vreemd dat je op de meeste commerciele radiostations alleen Song2 altijd hoort en nooit een nummer als Tender. Tender is best een vriendelijk popliedje en haalde in Engeland zelfs de 2e positie in de charts. Alleen in nederland werd het geen hit...vreemd eigenlijk.
Get through it
Love's the greatest thing
Het tweede nummer van het album Loveless. My Bloody Valentine is toch wel het beste uit z’n genre... onovertroffen en vooral enorm verslavend. Vooral de melodien vind ik echt geweldig.
Na ‘Man on the Moon’ wederom een track van het album ‘Automatic for the people’. Éen van mijn favoriete albums allertijden waarvan ik me nu afvraag waarom het eigenlijk niet in m’n top 10 staat. Michael Stipe probeerde met dit nummer tieners een steuntje in de rug te geven.
‘When you think you've had too much of this life, well hang on’
Babylon Zoo toont aan dat je een nummer heel afwisselend kunt maken. Het begint met een opgepitched stemmetje (en zo eindigd ie ook weer) wat langzaam weer recht gezet wordt en dan barst het nummer los. De single werd gebruikt in een Levi’s reclame en werd een grote hit over de hele wereld. Ik hoop dat ik geen mensen voor de kop ga stoten maar ook Babylon Zoo is een eendagsvlieg voor mij.. De cd "The Boy with the X-Ray Eyes" heb ik ooit voor 50 cent op een rommelmarkt gekocht maar viel me erg tegen.
Iedereen kent de grote hits Zombie, Linger en Salvation. Mijn favoriet is echter Promises van het album Bury the Hatchet. Alles wat de Cranberries bekent heeft gemaakt zit erin. Zelfs de ‘tuup-tuup-tuup’van Dolores O'Riordan. Qua stevigheid is het van het niveau Zombie... De western-clip vind ik ook wel aardig.
The Cranberries - Promises - YouTube
Van ‘The Bends’. De haat jegens ‘Creep’ is verwerkt in dit nummer.
This, this is our new song
Just like the last one
A total waste of time
My iron lung
Eigenlijk is het wel een mooie overgang tussen Pablo Honey en OK Compouter. Dit nummer heeft van beide wel iets...
Na het grote succes van Born Slippy kwam Underworld met een nieuwe album genaamd Beaucoup Fish. Push Upstairs betekent het al dan niet gewild promoten van iemand. Ik heb werkelijk geen idee wat ze ermee willen zeggen, maar de track zelf is vind ik geweldig!
Wat een geweldig nummer. Echt uniek in z’n soort. Het nummer bestaat uit een aaneenschakeling van sarcastische adviezen aan jongeren.
Being attractive is the most important thing there is
If you wanna catch the biggest fish in your pond
You have to be as attractive as possible
Make sure to keep your hair spotless and clean
Wash it at least every two weeks
Once every two weeks
And if you see Johnny football hero in the hall
Tell him he played a great game
Tell him you like his article in the newspaper
Ik vind m echt geniaaaal!!!!
Van het album Mellon Collie and the Infinite Sadness. In 1997 won de band zelfs een Grammy voor dit nummer terwijl ik dit nummer persoonlijk niet zo toegankelijk vind.
The world is a vampire, sent to drain
Secret destroyers, hold you up to the flames
And what do I get, for my pain?
Betrayed desires, and a piece of the game
0
geplaatst: 18 november 2014, 21:17 uur
De jaren 90 waren voor mij echt de jaren van de gitaarrock, zie dat ook in jouw lijst duidelijk terug.
Zou Nearly Lost You van Screaming Trees en Would? van Alice in Chains nog voorbij komen?
Zou Nearly Lost You van Screaming Trees en Would? van Alice in Chains nog voorbij komen?
0
geplaatst: 18 november 2014, 21:30 uur
Leuk topic! En een leuke lijst Stefan1979! Hier ook een kind van de 90s. Tic Tac Toe in de lijst
, die ga ik ff yoeptouben.
, die ga ik ff yoeptouben.
0
geplaatst: 18 november 2014, 21:37 uur
0
geplaatst: 19 november 2014, 19:19 uur
040 - Nirvana [1992] Come As You Are
Ook Nirvana ontkwam niet aan een plagiaat/zaak. Door dit nummer werden ze voor de rechter gesleept door de band ´Killing Joke´ omdat het zou lijken op het nummer ´Eighties´.
Killing Joke - Eighties - YouTube
Omdanks dit alles speelde David Grohl toch mee op Killings Joke´s self/titled album.
039 - My Bloody Valentine [1992] Only Shallow
Lest, best voor My Blood Valentine. Veel heb ik niet te zeggen over deze tracks. Ik zou ze gewoon gaan luisteren!
038 - Smashing Pumpkins [1993] Today
Als je jezelf beperkingen oplegt met het maken van zo´n lijst wordt het wel diverser en kun je wat meer vertellen. Ik heb gekozen voor de 100 beste nummers zonder beperkingen. En dus komt er weer een nummer van de Pumpkins langs. Het is een lekker snelle track met wat donkere teksten. En met die vervormde gitaren lijkt het zelfs een beetje op My Bloody Valentine, of sla ik nu door?
Today is the greatest
Day I have ever known
Can't wait for tomorrow
I might not have that long
I'll tear my heart out
Before I get out
037 - R.E.M. [1992] Try Not to Breathe
Weer zo’n mooi rustig melodieus typisch R.E.M.-liedje. Leuk om te weten is misschien dat de hoes van Automatic for the people is ontworpen door de Nederlandse kunstenaar en fotograaf Anton Corbijn.
036 - Pulp [1995] Common People
Tijdens het hoogte punt van de britpop kwam Pulp met dit prachtig chanson. Het gaat over iemand die ‘normaal’ wil leven en luxe ziet als een soort van armoede.
She said fine and in thirty seconds time she said, I want to live like common people
I want to do whatever common people do, I want to sleep with common people
I want to sleep with common people like you.
035 - Nirvana [1993] All Apologies
Dit nummer werd samen gereleased met Rape Me als dubbele A-kant. Weer zo’n nummer dat al lang op de plank lag maar niet geschikt was voor Nevermind. Hoewel het nummer niks te maken had met Coutney Love (Cobain’s partner) droeg hij het nummer aan haar en hun dochter op. Maar dan puur vanwege de sfeer van het nummer...
034 - Stiltskin [1994] Inside
Op een of ander manier link it dit nummer altijd aan Spaceman van Babylon Zoo hoewel ze totaal niet op elkaar lijken. De enige overeenkomsten zijn, ze komen allebei uit de ninetees en hebben allebei een apart intro dat totaal niet op de rest van de track lijkt...en ze werden allebei gebruikt in een Levi´s reclame. De heldere stem van zanger Ray Wilson spreekt me enorm aan. Prachtig nummer.
033 - Lamb [1996] Gorecki
Nadat ik Portishead ontdekt had ging ik op zoek naar meer van dit soort muziek. En ik kwam uit bij Lamb. Ze vallen allebei onder het ´trip/hop/genre´. Al vind ik dat ze niet zoveel op elkaar lijken. Het nummer Gorecki is voor mij het hoogtepunt, het is geschreven door zangeres Louise Rhodes en het blijkt dat ze was geïnspireerd door de 3de symfonie van de Poolse componist Henryk Górecki, en dat daar de naam vandaan komt.
032 - The Smashing Pumpkins [1996] Tonight, Tonight
Het nummer schijnt te maken hebben met Corgan´s verleden, zijn geweldadige jeugd.
That life can change, that you're not stuck in vain
We're not the same, we're different tonight
Gelukkig is het toch nog goed met m afgelopen .
031 - Pavement [1994] Silence Kit
Een onbekende indierockband die sinds 2001 weer bij elkaar is. Geen alledaagse muziek, toch heb ik ‘Cut Your Hair’ ooit voorbij zien komen op MTV.
Ook Nirvana ontkwam niet aan een plagiaat/zaak. Door dit nummer werden ze voor de rechter gesleept door de band ´Killing Joke´ omdat het zou lijken op het nummer ´Eighties´.
Killing Joke - Eighties - YouTube
Omdanks dit alles speelde David Grohl toch mee op Killings Joke´s self/titled album.
Lest, best voor My Blood Valentine. Veel heb ik niet te zeggen over deze tracks. Ik zou ze gewoon gaan luisteren!
Als je jezelf beperkingen oplegt met het maken van zo´n lijst wordt het wel diverser en kun je wat meer vertellen. Ik heb gekozen voor de 100 beste nummers zonder beperkingen. En dus komt er weer een nummer van de Pumpkins langs. Het is een lekker snelle track met wat donkere teksten. En met die vervormde gitaren lijkt het zelfs een beetje op My Bloody Valentine, of sla ik nu door?
Today is the greatest
Day I have ever known
Can't wait for tomorrow
I might not have that long
I'll tear my heart out
Before I get out
Weer zo’n mooi rustig melodieus typisch R.E.M.-liedje. Leuk om te weten is misschien dat de hoes van Automatic for the people is ontworpen door de Nederlandse kunstenaar en fotograaf Anton Corbijn.
Tijdens het hoogte punt van de britpop kwam Pulp met dit prachtig chanson. Het gaat over iemand die ‘normaal’ wil leven en luxe ziet als een soort van armoede.
She said fine and in thirty seconds time she said, I want to live like common people
I want to do whatever common people do, I want to sleep with common people
I want to sleep with common people like you.
Dit nummer werd samen gereleased met Rape Me als dubbele A-kant. Weer zo’n nummer dat al lang op de plank lag maar niet geschikt was voor Nevermind. Hoewel het nummer niks te maken had met Coutney Love (Cobain’s partner) droeg hij het nummer aan haar en hun dochter op. Maar dan puur vanwege de sfeer van het nummer...
Op een of ander manier link it dit nummer altijd aan Spaceman van Babylon Zoo hoewel ze totaal niet op elkaar lijken. De enige overeenkomsten zijn, ze komen allebei uit de ninetees en hebben allebei een apart intro dat totaal niet op de rest van de track lijkt...en ze werden allebei gebruikt in een Levi´s reclame. De heldere stem van zanger Ray Wilson spreekt me enorm aan. Prachtig nummer.
Nadat ik Portishead ontdekt had ging ik op zoek naar meer van dit soort muziek. En ik kwam uit bij Lamb. Ze vallen allebei onder het ´trip/hop/genre´. Al vind ik dat ze niet zoveel op elkaar lijken. Het nummer Gorecki is voor mij het hoogtepunt, het is geschreven door zangeres Louise Rhodes en het blijkt dat ze was geïnspireerd door de 3de symfonie van de Poolse componist Henryk Górecki, en dat daar de naam vandaan komt.
Het nummer schijnt te maken hebben met Corgan´s verleden, zijn geweldadige jeugd.
That life can change, that you're not stuck in vain
We're not the same, we're different tonight
Gelukkig is het toch nog goed met m afgelopen .
Een onbekende indierockband die sinds 2001 weer bij elkaar is. Geen alledaagse muziek, toch heb ik ‘Cut Your Hair’ ooit voorbij zien komen op MTV.
0
geplaatst: 19 november 2014, 20:11 uur
Stefan1979 schreef:
En met die vervormde gitaren lijkt het zelfs een beetje op My Bloody Valentine, of sla ik nu door?
En met die vervormde gitaren lijkt het zelfs een beetje op My Bloody Valentine, of sla ik nu door?
Totaal niet, als er een band is waar Corgan de mosterd vandaan heeft gehaald voor Siamese Dream dan is het MBV wel.
0
geplaatst: 19 november 2014, 20:12 uur
0
geplaatst: 19 november 2014, 20:43 uur
Naja...vraag op je werk 10 mensen of ze de band Pavement kennen...
En dan in vergelijking met The Smashing Pumpkins, REM en Nirvana
Zo bedoel ik het GrafGantz...
En dan in vergelijking met The Smashing Pumpkins, REM en Nirvana
Zo bedoel ik het GrafGantz...
0
geplaatst: 22 november 2014, 17:47 uur
030 - The Offspring [1999] The Kids Aren't Alright
Nostalgie. Eind jaren negentig kwam de commerciele punk helemaal op. Offspring, Blink 182 en Sum41 bestormden de hitlijsten. Americana van The Offspring was mijn favoriete album. Al vond ik de hitsingles ‘Why Don’t You Get A Job’ en ‘Pretty Fly’ meteen al verschrikkelijk, de rest was erug goed te behappen. En nog steeds vind ik dit een geweldig nummer. Guilty pleasure?
029 - Muse [1999] Muscle Museum
De grote doorbraak hadden ze in de zeroes. Maar dit was voor mij een meer dan welkom voorproefje. Muscle betekent Muse en daarmee is alvast één deel van de titel verklaard... daar blijft het bij wat mij betreft.
028 - The Verve [1997] Bitter Sweet Symphony
De doorbraak van ‘The Verve’. Ik me nog herinneren dat er een dance-variant gemaakt is zelfs die ‘water-verve’ heette. Door dit nummer en ook de clip leerde ik The Verve kennen. Gevalletje plagiaat leverde niet veel op voor de heren, alhoewel, eeuwige roen en bekendheid zal ze geen windeieren gelegd hebben.
027 - R.E.M. [1991] Half A World Away
‘Out of time’ vind ik één van de mindere (zeker niet slecht) albums van R.E.M. Een nummer als ‘Shinny Happy People’ vind ik echt om te kotsen. ‘Losing My Religion’ ken ik onderhand wel... Half A World a Way vind ik daarentegen wel erg goed. Een positieve uitzondering.
026 - Radiohead [1997] Paranoid Android
Volgens sommige het beste nummer ooit. De Bohemian Rhapsody van de ninetees. Als je naar de verschillende ‘secties’ in het nummer kijkt snap ik de vergelijking ook wel. En ook ik, hoe afgezaagd ook, vind het een goed nummer.
025 - Faithless [1995] Insomnia
Als onzekere jongen van een jaar of 16 zette ik mijn eerste voorzichtige stapjes op de dancevloer in de regionale discotheek. Ze draaiden net een nummer dat ik leuk vond... Daarna werd dit nummer ingestart en hoorde het voor de eerste keer. Werkelijk kippenvel tot op m’n ballen....
024 - R.E.M. [1997] Electrolite
En ja hoor, alweer R.E.M. De 5e keer al...en er komen er nog drie hierna. Electrolite is van het album New Adventures in Hi-fi. Ooit kocht ik dit album nog als booklet variant. Het frustreerde wel dat ie nooit in m’n cd-kastje paste en daarom altijd onder het stof zat als ik hem even niet gedraaid had. How the West Was Won and Where It Got Us en E-Bow the letter zijn de andere 2 bekende tracks van het album. Vreemd genoeg zijn dit nooit geen grote hits geworden in nederland. Hoe heet dat instrument dat ik hoor? Zo’n houten bordje met dat ratelende geluid?
023 - Nick Cave & The Bad Seeds [1992] Papa Won't Leave You, Henry
Van het album Henry’s Dream. Toch één van de beste Nick Cave albums. Het album met alle karakters. Henry, Joe, Christina, John en Jack. Papa Won’t Leave You, Henry is gewoon een onheilspellende ruige track begeleid door violen, piano en gitaren.
022 - The Gathering [1995] Strange Machines
The Gathering uit Oss. Voor mij, Nederlands beste metal band. Mandylion het eerste album met Anneke van Giersbergen, wat een prachtige stem heeft ze. Mandylion met daarop de grote hit Strange machines betekende tevens de grote doorbraak van de band. Niet vreemd in mijn ogen.
021 - The Prodigy [1997] Smack My Bitch Up
Het hoogtepunt van Fat of The Lands. Niet Firestrater of Breathe maar controversiele Smack my bitch up. Een clip die verboden of gecensureerd werd en organisaties die opkwamen voor vrouwenrechten en die zich door dit nummer en deze clip gedicrimineerd voelden. Betere gratis reclame kun je volgens mij niet hebben!
Smack My Bitch Up by The Prodigy (Completely Uncensored) on Vimeo
Nostalgie. Eind jaren negentig kwam de commerciele punk helemaal op. Offspring, Blink 182 en Sum41 bestormden de hitlijsten. Americana van The Offspring was mijn favoriete album. Al vond ik de hitsingles ‘Why Don’t You Get A Job’ en ‘Pretty Fly’ meteen al verschrikkelijk, de rest was erug goed te behappen. En nog steeds vind ik dit een geweldig nummer. Guilty pleasure?
De grote doorbraak hadden ze in de zeroes. Maar dit was voor mij een meer dan welkom voorproefje. Muscle betekent Muse en daarmee is alvast één deel van de titel verklaard... daar blijft het bij wat mij betreft.
De doorbraak van ‘The Verve’. Ik me nog herinneren dat er een dance-variant gemaakt is zelfs die ‘water-verve’ heette. Door dit nummer en ook de clip leerde ik The Verve kennen. Gevalletje plagiaat leverde niet veel op voor de heren, alhoewel, eeuwige roen en bekendheid zal ze geen windeieren gelegd hebben.
‘Out of time’ vind ik één van de mindere (zeker niet slecht) albums van R.E.M. Een nummer als ‘Shinny Happy People’ vind ik echt om te kotsen. ‘Losing My Religion’ ken ik onderhand wel... Half A World a Way vind ik daarentegen wel erg goed. Een positieve uitzondering.
Volgens sommige het beste nummer ooit. De Bohemian Rhapsody van de ninetees. Als je naar de verschillende ‘secties’ in het nummer kijkt snap ik de vergelijking ook wel. En ook ik, hoe afgezaagd ook, vind het een goed nummer.
Als onzekere jongen van een jaar of 16 zette ik mijn eerste voorzichtige stapjes op de dancevloer in de regionale discotheek. Ze draaiden net een nummer dat ik leuk vond... Daarna werd dit nummer ingestart en hoorde het voor de eerste keer. Werkelijk kippenvel tot op m’n ballen....
En ja hoor, alweer R.E.M. De 5e keer al...en er komen er nog drie hierna. Electrolite is van het album New Adventures in Hi-fi. Ooit kocht ik dit album nog als booklet variant. Het frustreerde wel dat ie nooit in m’n cd-kastje paste en daarom altijd onder het stof zat als ik hem even niet gedraaid had. How the West Was Won and Where It Got Us en E-Bow the letter zijn de andere 2 bekende tracks van het album. Vreemd genoeg zijn dit nooit geen grote hits geworden in nederland. Hoe heet dat instrument dat ik hoor? Zo’n houten bordje met dat ratelende geluid?
Van het album Henry’s Dream. Toch één van de beste Nick Cave albums. Het album met alle karakters. Henry, Joe, Christina, John en Jack. Papa Won’t Leave You, Henry is gewoon een onheilspellende ruige track begeleid door violen, piano en gitaren.
The Gathering uit Oss. Voor mij, Nederlands beste metal band. Mandylion het eerste album met Anneke van Giersbergen, wat een prachtige stem heeft ze. Mandylion met daarop de grote hit Strange machines betekende tevens de grote doorbraak van de band. Niet vreemd in mijn ogen.
Het hoogtepunt van Fat of The Lands. Niet Firestrater of Breathe maar controversiele Smack my bitch up. Een clip die verboden of gecensureerd werd en organisaties die opkwamen voor vrouwenrechten en die zich door dit nummer en deze clip gedicrimineerd voelden. Betere gratis reclame kun je volgens mij niet hebben!
Smack My Bitch Up by The Prodigy (Completely Uncensored) on Vimeo
0
geplaatst: 29 november 2014, 12:54 uur
020 - Nirvana [1991] On A Plain
Mja..deed Curt ook aan zelfverminking? Moet toch die biografie eens gaan lezen. Merk nu wel dat ik totaal niet weet wat er achter de meeste nummers schuilt en dat ik ze ‘gewoon mooi’ vind. Zo ook deze..
I'll start this off without any words
I got so high that I scratched 'till I bled
I love myself better than you
I know it's wrong so what should I do?
019 - Neutral Milk Hotel [1998] In The Aeroplane Over The Sea
Eén van de mooiste liefdesliedjes ooit gemaakt. Maar frontman Magnum kon niet tegen de aandacht. Tegen de tijd dat de CD een hit werd stopte Magnum ermee en sindsdien leeft hij een teruggetrokken bestaan. Zonde...
What a beautiful face
I have found in this place
That is circling all round the sun
What a beautiful dream
That could flash on the screen
In a blink of an eye and be gone from me
Soft and sweet
Let me hold it close and keep it here with me
018 - Radiohead [1995] High and Dry
De eerste single van ‘The Bends’ die al opgeomoen werd ten tijden van Pablo Honey. Toen viel het nummer af omdat ze vonden dat het leek op een track van Rod Stewart.... Gelukkig kwamen ze daar op terug.
Don't leave me high, don't leave me dry
017 - Underworld [1995] Born Slippy (Nuxx Remix)
Bekend geworden dankzij de film Trainspotting met Ewan McGregor. Eén van de beste dance-tracks ooit gemaakt. Dit stuk vind ik super (alleen komt het niet door de tekst):
Shouting lager lager lager lager
Shouting lager lager lager
Shouting mega mega
White thing
Mega mega white thing
Mega mega white thing
Mega mega
Maar dit is natuurlijk wel lekker opzwepend!
016 - Nick Cave & The Bad Seeds feat. PJ Harvey [1996] Henry Lee
Dé Murder Ballad!! Ik vind hem beter als die met Kylie. PJ en Nick Cave, twee van mijn favoriete artiesten in een duet. Ja, misschien wel het mooiste duet ooit gemaakt. De chemie is ook super (misschien omdat ze ten tijde van dit nummer een relatie hadden).
And the wind did roar and the wind did moan
La la la la la
La la la la lee
A little bird lit down on Henry Lee
015 - Radiohead [1998] No Surprises
Als je mijn lijstje een beetje gevolgd heb is het geen verassing dat we dit nummer nog tegen zouden komen. Het nummer werd geschreven tijdens een tour samen met R.E.M. De eerste take dit ze opnamen is uiteindelijk op het album en op single verschenen. Volgens Thom Yorke waren alle ´takes´ die ze erna maakten slechts covers van het orgineel.
No alarms and no surprises
No alarms and no surprises please
014 - Air [1998] All I Need
Liefde op het eerste gehoor. Dat had ik zeker met dit nummer. Wat een prachtig ontspannen nummer met de vocalen van Beth Hirsh die ook de tekst schreef.
All I need's a little time
To get behind the sun and cast my weight
All I need's a piece of this mind
I can celebrate
All in all there's something to give
All in all there's something to do
All in all there's something to live
With you
With you
013 - Nirvana [1993] Heart-Shaped Box
Eigenlijk ongeloofelijk hoeveel klassiekers Cobain in een paar jaar geschreven heeft. Sommige mensen doen daar hun hele leven over. Cobain werd geinspireered door documentaires over kinderen met kanker. Dat maakte hem verdrietiger dan wat dan ook... Ik ben blij dat hij dit van zich af geschreven heeft!
She eyes me like a pisces when I am weak
I've been locked inside your Heart-Shaped box for weeks
I've been drawn into your magnet tar-pit trap
I wish I could eat your cancer when you turn black
012 - Radiohead [1997] Karma Police
Na No Surprises op 15, mijn hoogtepunt van OK Computer. Volgens Yorke proberen ze met dit nummer hun ontevredenheid te uiten tegen het kapitalisme.
Karma police
Arrest this girl
Her Hitler hairdo
Is making me feel ill
And we have crashed her party
011 - R.E.M. [1992] Drive
Het intro met een akoestische gitaar en dan Michael Stipe´s stem eroverheen. Puur genieten. En ik kan al verklappen dat R.E.M. ook nog twee keer in de top 10 staat.
Hey kids, rock and roll.
Nobody tells you where to go, baby.
Mja..deed Curt ook aan zelfverminking? Moet toch die biografie eens gaan lezen. Merk nu wel dat ik totaal niet weet wat er achter de meeste nummers schuilt en dat ik ze ‘gewoon mooi’ vind. Zo ook deze..
I'll start this off without any words
I got so high that I scratched 'till I bled
I love myself better than you
I know it's wrong so what should I do?
Eén van de mooiste liefdesliedjes ooit gemaakt. Maar frontman Magnum kon niet tegen de aandacht. Tegen de tijd dat de CD een hit werd stopte Magnum ermee en sindsdien leeft hij een teruggetrokken bestaan. Zonde...
What a beautiful face
I have found in this place
That is circling all round the sun
What a beautiful dream
That could flash on the screen
In a blink of an eye and be gone from me
Soft and sweet
Let me hold it close and keep it here with me
De eerste single van ‘The Bends’ die al opgeomoen werd ten tijden van Pablo Honey. Toen viel het nummer af omdat ze vonden dat het leek op een track van Rod Stewart.... Gelukkig kwamen ze daar op terug.
Don't leave me high, don't leave me dry
017 - Underworld [1995] Born Slippy (Nuxx Remix)
Bekend geworden dankzij de film Trainspotting met Ewan McGregor. Eén van de beste dance-tracks ooit gemaakt. Dit stuk vind ik super (alleen komt het niet door de tekst):
Shouting lager lager lager lager
Shouting lager lager lager
Shouting mega mega
White thing
Mega mega white thing
Mega mega white thing
Mega mega
Maar dit is natuurlijk wel lekker opzwepend!
Dé Murder Ballad!! Ik vind hem beter als die met Kylie. PJ en Nick Cave, twee van mijn favoriete artiesten in een duet. Ja, misschien wel het mooiste duet ooit gemaakt. De chemie is ook super (misschien omdat ze ten tijde van dit nummer een relatie hadden).
And the wind did roar and the wind did moan
La la la la la
La la la la lee
A little bird lit down on Henry Lee
Als je mijn lijstje een beetje gevolgd heb is het geen verassing dat we dit nummer nog tegen zouden komen. Het nummer werd geschreven tijdens een tour samen met R.E.M. De eerste take dit ze opnamen is uiteindelijk op het album en op single verschenen. Volgens Thom Yorke waren alle ´takes´ die ze erna maakten slechts covers van het orgineel.
No alarms and no surprises please
Liefde op het eerste gehoor. Dat had ik zeker met dit nummer. Wat een prachtig ontspannen nummer met de vocalen van Beth Hirsh die ook de tekst schreef.
All I need's a little time
To get behind the sun and cast my weight
All I need's a piece of this mind
I can celebrate
All in all there's something to give
All in all there's something to do
All in all there's something to live
With you
With you
013 - Nirvana [1993] Heart-Shaped Box
Eigenlijk ongeloofelijk hoeveel klassiekers Cobain in een paar jaar geschreven heeft. Sommige mensen doen daar hun hele leven over. Cobain werd geinspireered door documentaires over kinderen met kanker. Dat maakte hem verdrietiger dan wat dan ook... Ik ben blij dat hij dit van zich af geschreven heeft!
She eyes me like a pisces when I am weak
I've been locked inside your Heart-Shaped box for weeks
I've been drawn into your magnet tar-pit trap
I wish I could eat your cancer when you turn black
Na No Surprises op 15, mijn hoogtepunt van OK Computer. Volgens Yorke proberen ze met dit nummer hun ontevredenheid te uiten tegen het kapitalisme.
Karma police
Arrest this girl
Her Hitler hairdo
Is making me feel ill
And we have crashed her party
Het intro met een akoestische gitaar en dan Michael Stipe´s stem eroverheen. Puur genieten. En ik kan al verklappen dat R.E.M. ook nog twee keer in de top 10 staat.
Hey kids, rock and roll.
Nobody tells you where to go, baby.
0
geplaatst: 29 november 2014, 16:04 uur
Veel herkenbare nummers nog altijd. 
Kende je Neutral Milk Hotel destijds al of heb je die later ontdekt?

Kende je Neutral Milk Hotel destijds al of heb je die later ontdekt?
0
geplaatst: 29 november 2014, 17:20 uur
Als je zon album overal tegenkomt in alle lijstjes dan is de aamdacht zo gewekt 

0
geplaatst: 30 november 2014, 09:59 uur
Zo..eerst de nummers 6 t/m 10.
Jullie mogen mijn top 5 raden.... ben benieuwd of iemand in de buurt komt (en of iemand dit leest).
010 - Massive Attack [1998] Teardrop
De bekende clip met de embryo. Blind kocht ik het album nadat ik dit nummer de eerste keer gehoord had. De vocalen heeft Elizabeth Fraser van de Cocteau Twins voor haar rekening genomen. De bas aan het begin en het einde die klinkt als de hartslag van de baby vind ik echt geweldig. Het klopt gewoon overal..
Teardrop on the fire
Fearless on my breath
009 - Nirvana [1992] Lithium
Mijn top 10 zal weinig verassend zijn. Het is een afspiegeling van mijn top 100 denk ik. Lithium mag natuurlijk ook niet ontbreken in mijn lijstje. Het intro is wederom prachtig. Lithium is een middel dat vaak gebruikt wordt als stemmingsstabilisator. Het middel wordt vaak gebruikt tegen manisch-depressiviteit. Curt leed hieraan volgens eigen zeggen.
I like it - I'm not gonna crack
I miss you - I'm not gonna crack
I love you - I'm not gonna crack
I killed you - I'm not gonna crack
008 - R.E.M. [1993] Nightswimming.mp3
Prachtige ballad waarim Michael Stipe slechts begeleid wordt bassist Mike Mils op piano. Ook de hobo op het einde is erg mooi.
Nightswimming deserves a quiet night
I'm not sure all these people understand
It's not like years ago
The fear of getting caught
The recklessness in water
They cannot see me naked
These things they go away
Replaced by every day
007 - The Smashing Pumpkins [1996] 1979
The lied beschrijft de overgang naar het volwassen worden. Voor mij gold dit niet aangezien 1979 mijn geboortejaar was. Het is één van de rustigere toegankelijke nummers van de Pumpkins en het refrein is geweldig.
006 - Jeff Buckley [1994] Grace
Het lied was gebaseerd op een instrumentaal nummer genaamd "Rise Up to be", geschreven door Buckley's medewerker, Gary Lucas. Jeff schreef teksten geïnspireerd door zijn afscheid aan zijn vriendin op de luchthaven op een regenachtige dag.
Jullie mogen mijn top 5 raden.... ben benieuwd of iemand in de buurt komt (en of iemand dit leest).
De bekende clip met de embryo. Blind kocht ik het album nadat ik dit nummer de eerste keer gehoord had. De vocalen heeft Elizabeth Fraser van de Cocteau Twins voor haar rekening genomen. De bas aan het begin en het einde die klinkt als de hartslag van de baby vind ik echt geweldig. Het klopt gewoon overal..
Teardrop on the fire
Fearless on my breath
Mijn top 10 zal weinig verassend zijn. Het is een afspiegeling van mijn top 100 denk ik. Lithium mag natuurlijk ook niet ontbreken in mijn lijstje. Het intro is wederom prachtig. Lithium is een middel dat vaak gebruikt wordt als stemmingsstabilisator. Het middel wordt vaak gebruikt tegen manisch-depressiviteit. Curt leed hieraan volgens eigen zeggen.
I like it - I'm not gonna crack
I miss you - I'm not gonna crack
I love you - I'm not gonna crack
I killed you - I'm not gonna crack
008 - R.E.M. [1993] Nightswimming.mp3
Prachtige ballad waarim Michael Stipe slechts begeleid wordt bassist Mike Mils op piano. Ook de hobo op het einde is erg mooi.
Nightswimming deserves a quiet night
I'm not sure all these people understand
It's not like years ago
The fear of getting caught
The recklessness in water
They cannot see me naked
These things they go away
Replaced by every day
The lied beschrijft de overgang naar het volwassen worden. Voor mij gold dit niet aangezien 1979 mijn geboortejaar was. Het is één van de rustigere toegankelijke nummers van de Pumpkins en het refrein is geweldig.
Het lied was gebaseerd op een instrumentaal nummer genaamd "Rise Up to be", geschreven door Buckley's medewerker, Gary Lucas. Jeff schreef teksten geïnspireerd door zijn afscheid aan zijn vriendin op de luchthaven op een regenachtige dag.
0
geplaatst: 30 november 2014, 10:06 uur
Tot nu toe.. en raad de bovenste 5 voor EEUWIGE ROEM!!
008 - R.E.M. [1993] Nightswimming
013 - Nirvana [1993] Heart-shaped box
017 - Underworld [1995] Born Slippy
049 - Blur [1999] Tender
051 - Portishead [1994] Glory Box
052 - 16 Horsepower [1996] Black Soul Choir
053 - Faith No More [1992] I'm Easy
054 - Faithless [1996] Salva Mea
055 - Metallica [1991] The Unforgiven
056 - Nick Cave & The Bad Seeds [1997] Into My Arms
057 - Slint [1991] Good Morning, Captain
058 - Nirvana [1994] Polly [Unplugged]
059 - Radiohead [1993] Creep
060 - Crowded House [1992] Weather With You
061 - Jeff Buckley [1994] Mojo Pin
062 - Muse [1999] Showbiz
063 - My Bloody Valentine [1991] When You Sleep
064 - Nirvana [1993] Dumb
065 - Radiohead [1995] Fake Plastic Trees
066 - Metallica [1999] Whiskey In The Jar
067 - Moby [1999] Why Does My Heart Feel So Bad
068 - Tic Tac Toe [1997] Warum
069 - The Verve [1997] The Drugs Don't Work
070 - Nick Cave & The Bad Seeds [1995] Where The Wild Roses Grow
071 - Portishead [1994] Sour Times
072 - Nirvana [1992] In Bloom
073 - Massive Attack [1999] Man Next Door
074 - The Verve [1998] Sonnet
075 - Slint [1991] Breadcrumb Trail
076 - Red Hot Chili Peppers [1999] Around the World
077 - Neutral Milk Hotel [1998] Two-Headed Boy
078 - Massive Attack [1998] Angel
079 - Bran Van 3000 [1997] Drinking In LA
080 - Smashing Pumpkins [1993] Cherub Rock
081 - The Prodigy [1996] Breath
082 - Bush [1995] Glycerine
083 - Eels [1996] Novocaine for the Soul
084 - Nirvana [1993] Pennyroyal tea
085 - The Prodigy [1992] Out Of Space
086 - Tori Amos [1992] Winter
087 - R.E.M. [1992] Man on the Moon
088 - Radiohead [1997] Lucky
089 - The Prodigy [1996] Firestarter
090 - Nirvana [1994] The Man Who Sold The World [Unplugged]
091 - PJ Harvey [1995] To Bring You My Love
092 - Moby [1994] Feeling So Real
093 - Jeff Buckley [1994] Lover, You Should've Come Over
094 - Alanis Morissette [1999] I Was Hoping [Unplugged]
095 - Green Day [1994] Basket Case
096 - DJ Shadow [1996] Building Steam With a Grain of Salt
097 - Everything But The Girls [1995] Missing (Todd Terry Remix)
098 - Mazzy Star [1994] Fade into You
099 - Felix [1992] Don't You Want Me
100 - Rage Against The Machine [1993] Killing In The Name
008 - R.E.M. [1993] Nightswimming
013 - Nirvana [1993] Heart-shaped box
017 - Underworld [1995] Born Slippy
049 - Blur [1999] Tender
051 - Portishead [1994] Glory Box
052 - 16 Horsepower [1996] Black Soul Choir
053 - Faith No More [1992] I'm Easy
054 - Faithless [1996] Salva Mea
055 - Metallica [1991] The Unforgiven
056 - Nick Cave & The Bad Seeds [1997] Into My Arms
057 - Slint [1991] Good Morning, Captain
058 - Nirvana [1994] Polly [Unplugged]
059 - Radiohead [1993] Creep
060 - Crowded House [1992] Weather With You
061 - Jeff Buckley [1994] Mojo Pin
062 - Muse [1999] Showbiz
063 - My Bloody Valentine [1991] When You Sleep
064 - Nirvana [1993] Dumb
065 - Radiohead [1995] Fake Plastic Trees
066 - Metallica [1999] Whiskey In The Jar
067 - Moby [1999] Why Does My Heart Feel So Bad
068 - Tic Tac Toe [1997] Warum
069 - The Verve [1997] The Drugs Don't Work
070 - Nick Cave & The Bad Seeds [1995] Where The Wild Roses Grow
071 - Portishead [1994] Sour Times
072 - Nirvana [1992] In Bloom
073 - Massive Attack [1999] Man Next Door
074 - The Verve [1998] Sonnet
075 - Slint [1991] Breadcrumb Trail
076 - Red Hot Chili Peppers [1999] Around the World
077 - Neutral Milk Hotel [1998] Two-Headed Boy
078 - Massive Attack [1998] Angel
079 - Bran Van 3000 [1997] Drinking In LA
080 - Smashing Pumpkins [1993] Cherub Rock
081 - The Prodigy [1996] Breath
082 - Bush [1995] Glycerine
083 - Eels [1996] Novocaine for the Soul
084 - Nirvana [1993] Pennyroyal tea
085 - The Prodigy [1992] Out Of Space
086 - Tori Amos [1992] Winter
087 - R.E.M. [1992] Man on the Moon
088 - Radiohead [1997] Lucky
089 - The Prodigy [1996] Firestarter
090 - Nirvana [1994] The Man Who Sold The World [Unplugged]
091 - PJ Harvey [1995] To Bring You My Love
092 - Moby [1994] Feeling So Real
093 - Jeff Buckley [1994] Lover, You Should've Come Over
094 - Alanis Morissette [1999] I Was Hoping [Unplugged]
095 - Green Day [1994] Basket Case
096 - DJ Shadow [1996] Building Steam With a Grain of Salt
097 - Everything But The Girls [1995] Missing (Todd Terry Remix)
098 - Mazzy Star [1994] Fade into You
099 - Felix [1992] Don't You Want Me
100 - Rage Against The Machine [1993] Killing In The Name
0
geplaatst: 30 november 2014, 10:19 uur
Er komt sowieso nog een Nirvana nummer voorbij (smells like..?!) , wellicht nog iets van Portishead? Verder gok ik op Street Spirit, Exit Music of Let Down, misschien nog een R.E.M en ik hoop op nog een Buckley.
0
geplaatst: 30 november 2014, 10:29 uur
Sjezus...mijn lijstje is echt voorspelbaar.
Maaruh... grace was de hoogste buckley en smells like is buiten de top 100 gevallen...
Maaruh... grace was de hoogste buckley en smells like is buiten de top 100 gevallen...
0
geplaatst: 30 november 2014, 13:54 uur
deric raven schreef:
De jaren 90 waren voor mij echt de jaren van de gitaarrock, zie dat ook in jouw lijst duidelijk terug.
0
geplaatst: 30 november 2014, 17:06 uur
Gokje:
1. Street Spirit
2. Disarm
3. Losing My Religion
4. Self Esteem
5. Black (nog helemaal geen Pearl Jam geweest zie ik)
1. Street Spirit
2. Disarm
3. Losing My Religion
4. Self Esteem
0
geplaatst: 30 november 2014, 18:31 uur
herman schreef:
Prima om dat zo te houden lijkt me
.
0
geplaatst: 30 november 2014, 20:06 uur
Hahahha....Pearl Jam heeft het niet gered.
@ Herman, 2 uit 5 (eerste 2)
@ Herman, 2 uit 5 (eerste 2)
0
geplaatst: 1 december 2014, 21:39 uur
005 - Radiohead [1996] Street Spirit (Fade Out)
Edgar18 en Herman benoemden het nummer al. De beste Radiohead van de ninetees voor mij. En ook één van de beste nummers ooit gemaakt. De opbouw vind ik helemaal geweldig. Eigenlijk is het een heel somber liedje maar het zorgt wel voor kippenvel. Yorke raakte geinspireerd door een roamn van Ben Okri genaamd ‘The Famished Road’.
Cracked eggs, dead birds
Scream as they fight for life
004 - Nirvana [1994] Where Did You Sleep Last Night [Unplugged]
Edgar voorspelde óók dat er nog een nummer van Nirvana moest komen. Gezien mijn lijst kon dat ook eigenlijk niet missen. Alleen deze is denk ik niet zo voor de handliggend. Zoals eerder gezegd is het unplugged album van Nirvana één van mijn favoriete albums... Where did you sleep last night is een amerikaans volklied wat geschreven is omstreek 1870!!!! Ik ken geen andere uitvoering maar verwacht toch dat dit de allerbeste zal zijn / blijven. Door merg en been!!! Kneitervals en ongeevenaard!
003 - R.E.M. [1993] Find the River
Niet ’Losing my Religion’ maar Find the River is mijn favoriet van ‘Automatic for the People’. Find the River heb ik persoonlijk een beetje herontdekt. Altijd een goed nummer gevonden maar niet meer, en toen twee jaar gelden viel ineens het kwartje... en ik kan dat niet uitleggen. Sommige mensen kunnen hele verhalen schrijven over ritmes en riffs en vanalles wat. Voor mij is het allemaal meer abstract en gevoelmatig waarom ik iets mooi vind.
I have got to find the river,
bergamot and vetiver
run through my head and fall away.
Leave the road and memorize
this life that pass before my eyes.
Nothing is going my way.
002 - The Smashing Pumpkins [1994] Disarm
De op één na hoogste uit de ninetees. Disarm en 1979 vind ik bijna gelijkwaardig, net als alle andere nummers uit mijn top 20. Deze keer viel het kwarte naar Disarm. Sommige muziek moet je niet teveel of alleen maar over praten maar vooral naar luistere. Dit nummer kan ik ook 100 keer horen en het nog steeds geweldig vinden. De manier hoe Billy Corgan ‘The killer in me is the killer in you’ zingt en dan de overgang naar ‘I Used to be a little boy’. En dan met die strijkers erbij....tja.
De nummer één komt morgen. Ben echt benieuwd of iemand het gaat raden. Ik kan verklappen dat ik totaal geen jankerd ben maar bij dit nummer weleens een traantje weggepinkt heb
Edgar18 en Herman benoemden het nummer al. De beste Radiohead van de ninetees voor mij. En ook één van de beste nummers ooit gemaakt. De opbouw vind ik helemaal geweldig. Eigenlijk is het een heel somber liedje maar het zorgt wel voor kippenvel. Yorke raakte geinspireerd door een roamn van Ben Okri genaamd ‘The Famished Road’.
Cracked eggs, dead birds
Scream as they fight for life
004 - Nirvana [1994] Where Did You Sleep Last Night [Unplugged]
Edgar voorspelde óók dat er nog een nummer van Nirvana moest komen. Gezien mijn lijst kon dat ook eigenlijk niet missen. Alleen deze is denk ik niet zo voor de handliggend. Zoals eerder gezegd is het unplugged album van Nirvana één van mijn favoriete albums... Where did you sleep last night is een amerikaans volklied wat geschreven is omstreek 1870!!!! Ik ken geen andere uitvoering maar verwacht toch dat dit de allerbeste zal zijn / blijven. Door merg en been!!! Kneitervals en ongeevenaard!
003 - R.E.M. [1993] Find the River
Niet ’Losing my Religion’ maar Find the River is mijn favoriet van ‘Automatic for the People’. Find the River heb ik persoonlijk een beetje herontdekt. Altijd een goed nummer gevonden maar niet meer, en toen twee jaar gelden viel ineens het kwartje... en ik kan dat niet uitleggen. Sommige mensen kunnen hele verhalen schrijven over ritmes en riffs en vanalles wat. Voor mij is het allemaal meer abstract en gevoelmatig waarom ik iets mooi vind.
I have got to find the river,
bergamot and vetiver
run through my head and fall away.
Leave the road and memorize
this life that pass before my eyes.
Nothing is going my way.
002 - The Smashing Pumpkins [1994] Disarm
De op één na hoogste uit de ninetees. Disarm en 1979 vind ik bijna gelijkwaardig, net als alle andere nummers uit mijn top 20. Deze keer viel het kwarte naar Disarm. Sommige muziek moet je niet teveel of alleen maar over praten maar vooral naar luistere. Dit nummer kan ik ook 100 keer horen en het nog steeds geweldig vinden. De manier hoe Billy Corgan ‘The killer in me is the killer in you’ zingt en dan de overgang naar ‘I Used to be a little boy’. En dan met die strijkers erbij....tja.
De nummer één komt morgen. Ben echt benieuwd of iemand het gaat raden. Ik kan verklappen dat ik totaal geen jankerd ben maar bij dit nummer weleens een traantje weggepinkt heb

0
geplaatst: 1 december 2014, 21:43 uur
Stefan1979 schreef:
PJ Harvey - The Dancer
* denotes required fields.